3.1.1 O Kosovelovi sobi
Naročnik pisave in grafičnih izdelkov je Kosovelova spominska soba v Sežani, ki je od leta 1976 urejena na mestu, kjer je pesnik preživel prva leta svojega življenja. Prvo idejno zasnovo za sobo je leta 1972 naredil dr. Janez Suhadolc na priporočilo sežanske Ljudske univerze, ki je še vedno skrbnica sobe. Že na samem začetku je bila Kosovelova soba zasnovana v konstruktivističnem stilu, v katerem je Kosovel ustvaril njegova najbolj prepoznana dela (25).
Leta 2014 je bila soba prenovljena v sodelovanju z akademskim slikarjem mag. Simonom Kastelicem.
17
Slika 14: Konstruktivistična postavitev osrednjega prostora Kosovelove sobe (26)
Trenutno soba obsega dva prostora: osrednjo sobo in manjšo sobo. V osrednji sobi za razliko od običajnih muzejev ni mogoče videti kosov pohištva ali postavitve iz časa, ko je tam živel Srečko Kosovel, pač pa je namenjena temu, da gledalcu predstavi idejo konstruktivizma. Videz sobe na obiskovalca napravi močan vtis, saj vstopiš v vzdušje Kosovelovega ustvarjanja. Videz Kosovelove sobe zaznamujejo bele stene, na katerih so napisane Kosovelove pesmi, dve veliki kovinski kocki, temno modre zavese, zanimiva lesena tla in lestev (slika 14). V sobi so razstavljeni Kosovelovi rokopisi, slike, dijaški list Lepa Vida in drugi dokumenti in tiskovine, povezane z njegovim življenjem (slika 15). V osrednji sobi ponujajo tudi ogled filma o Srečku Kosovelu.
Slika 15: Zbirka Kosovelovih rokopisov v Kosovelovi sobi (25).
V drugi sobi je ena stena namenjena Kosovelovemu življenju in ustvarjanju, ki jo je avtor poimenoval Rekviem življenju. Na nasprotni steni so razstavljene izdaje Kosovelovih del in
18
nekaj druge literature o pesniku. Pred prenovo je bila soba namenjena tudi drugim avtorjem, ki so ustvarjali v istem obdobju.
Poleg vodenih ogledov se v sklopu Kosovelove sobe odvijajo tudi drugi dogodki, kot so predavanja, koncerti in podobno.
3.1.2 Pogovor z naročnikom
V sklopu analize naročnika smo opravili individualni intervju z osebo, odgovorno za prenovo grafičnih izdelkov, in si ogledali Kosovelovo sobo. Cilj intervjuja je bil pridobiti informacije o pričakovanjih in idejah naročnika. Ob srečanju smo se seznanili tudi z njihovimi obstoječimi grafičnimi izdelki, katerih analiza je opisana v nadaljevanju praktičnega dela. Za promocijo Kosovelove sobe se trenutno uporabljajo brošura, spletna stran, Facebook stran in različni dogodki, ki se tam odvijajo. Z naročnikom smo se dogovorili, da poleg prenove brošure in izdelave pisave oblikujemo še plakat, ki bo vabil na ogled Kosovelove sobe, in letak, ki bo vseboval vse najpomembnejše informacije o sobi.
3.1.3 Obstoječi grafični izdelki
V analizo grafičnih izdelkov smo vključili obstoječo brošuro in plakate za različne dogodke, ki so se odvijali v okviru Kosovelove sobe.
3.1.3.1 Brošura
Brošura, ki se trenutno uporablja za promocijo Kosovelove sobe, je v velikosti formata 790 × 200 mm in je bila oblikovana leta 2014, sočasno s prenovo sobe. Obsega eno polo, potiskano iz obeh strani, in je s tremi pregibi zgibana na štiri dele. To pomeni, da se lahko zloži na format velikosti 200 × 200 mm. Zložena brošura tvori kvadrat, kar spominja na kocko, ki je poleg lestve eden iz med glavnih simbolov Kosovelove sobe v Sežani. Uporabljen je premazan papir, brošura je potiskana po celotni površini z obeh strani. Na sliki 16 smo prikazali dimenzije obstoječe brošure in razporeditev vsebine.
19
Slika 16: Dimenzije in razporeditev vsebine v obstoječi brošuri
S pomočjo besedil in slikovnega gradiva lahko bralec dobi osnovno zamisel o Kosovelovi sobi v Sežani. Dvakrat se ponovi motiv lestve in kocke. V njej lahko najdemo osnovne informacije o Kosovelovem življenju, njegovem opusu in zgodovini Kosovelove sobe. Ena osrednjih vsebin v brošuri je tudi časovni trak, ki povezuje vse večje dogodke v Kosovelovem življenju z letnicami odprtja in prenove Kosovelove sobe v Sežani. Poleg slik, grafik in daljših besedil pa sta v brošuri predstavljeni tudi dve izmed Kosovelovih najbolj prepoznavnih pesmi Ekstaza smrti in Kons 5; od teh slednja služi kot ozadje (slika 17).
Slika 17: Videz obstoječe brošure v Kosovelovi sobi Sežana
20
V brošuri prevladujejo modra, siva, vijolična in bela barva z nekaj rdečimi poudarki. Brošura deluje zelo nasičeno, saj je potiskana po celotni površini. Za ozadje je avtor uporabil fotografijo Kosovelove sobe in prelivajoče barve, ki izhajajo iz nje. Vsebuje veliko fotografij, nekaj grafik in celo Kosovelovih rokopisov. V celoti brošura deluje nekoliko temačno, kot je nekoliko zatemnjena tudi Kosovelova soba sama. Motiva, ki se ponovita večkrat, sta tudi lestev in znamenita železna kocka, pritrjena na strop osrednje sobe.
Besedila so podana na črnih prosojnih barvnih podlagah, uporabljene so linearne pisave. Za različne dele brošure so uporabljene različne linearne pisave, njihove stopnje velikosti pa se spreminjajo glede na količino besedila, ki ga je avtor želel prikazati na strani. Pri daljših besedilih je uporabljena obojestranska poravnava besedila. Kurzivna različica pisave je uporabljena na zadnji strani brošure, kjer je kratek opis sobe, in na strani s kontaktnimi informacijami, kjer je s kurzivno različico avtor napisal elektronski naslov.
3.1.3.2 Plakat
V Kosovelovi sobi trenutno nimajo stalnega plakata, ki bi vabil na obisk Kosovelove sobe, zato smo v analizo vključili plakate za različne dogodke, ki so se odvijali v Kosovelovi sobi (slika 18).
Slika 18: Obstoječi plakati in analiza barv
21
Na vseh plakatih so prevladujoče osnovne barve, kot je to značilno za konstruktivizem. Med njimi na kar treh plakatih prevladujejo različni odtenki rdeče v kombinaciji z belo in črno barvo, na zadnjih dveh plakatih pa prevladujeta rumena in modra barva (slika 19). Pri iskanju prevladujočih barv na plakatu smo si pomagali s spletno stranjo TinEye (27), ki glede na sliko izračuna delež barv na fotografiji.
Vsi plakati so zelo nasičeni s slikovnim gradivom, grafikami in besedilom. Osrednji motiv štirih plakatov je lestev, ki je tudi simbol Kosovelove sobe.
V nadaljevanju se bomo osredotočili na zadnje tri plakate, ker je tak stil plakatov trenutno v uporabi. Narejeni so v istem stilu in imajo podobno razporeditev elementov kot prvi plakat.
Pri plakatih se v zgornjem delu pojavi napis Kosovelova soba, ki je prekinjen z veliko lestvijo.
Ta element gledalcu sporoča v sklopu česa se dogodek odvija. Besedilo z osrednjimi informacijami plakata je v spodnji polovici. Ob spodnjem robu so logotipi organizacij, ki so z dogodkom povezane (Kosovelova soba, Ljudska univerza Sežana in Konstruktivist). Ozadje je pri vseh treh plakatih nasičeno. Kot dekorativni element na plakatih so uporabljene črke, številke in simboli iz Kosovelovih rokopisov.
Pisava, ki se največkrat pojavlja na plakatih, je Courier New krepka različica (angl. Bold) v različnih velikostih. Uvrščamo jo v skupino egipčanskih pisav. Z izjemo napisa Kosovelova soba na prvem plakatu so vse ostale pisave, ki so še uporabljene, linearne. To pomeni, da na plakatih nastopajo pisave, ki spadajo v sklop tehniških pisav, kar je smiselno glede na obdobje konstruktivizma, kjer so začeli v umetnost vključevati tehniške elemente.