• Rezultati Niso Bili Najdeni

Debelina čipke in tkanih vzorcev

In document DIPLOMSKO DELO (Strani 44-0)

34 Slika 23. Gostota niti v tkanini

Nastavljena gostota na stroju je bila 40 niti/cm za osnovo in 30 niti/cm za votek pri črni tkanini z motivom rož ter 26 niti/cm za votek pri beli tkanini z motivom ptic.

Pri črni tkanini z motivom rož je dejanska gostota v smeri votka manjša od nastavljene gostote (za 2,7 niti/cm), medtem ko se pri beli tkanini z motivom ptic gostota v smeri votka ne spremeni. V smeri osnove se pri obeh tkaninah gostota rahlo poveča, pri črni tkanini z motivom rož manj kot pri beli tkanini z motivom ptic. Predpostavljamo, da je vzrok v vezavi ter posledično v skrčenju in stanju v tkanini, ki vpliva tako na debelino kot na gostoto niti. Pri črni tkanini z motivom rož imamo tri votke ter bolj razgiban vzorec, pri čemer efektna preja zavzame položaj v tkanini na drugačen način kot pri beli tkanini z motivom ptic, kjer imamo dva votka in manj razgiban vzorec (bolj strnjene površine).

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Gostota niti (niti/cm)

Vzorci

35 Slika 24. Ploščinska masa tkanine

Iz rezultatov na sliki 24 in preglednici 3 je razvidno, da ima črna tkanina z motivom rož manjšo ploščinsko maso (za 30 g/m2) v primerjavi z belo tkanino z motivom ptic. Bela tkanina z motivom ptic je na otip in vizualno bolj kompaktna od črne. Zastopanost efektne preje je večja (1 efektna preja : 1 sukana preja) kot pri črni tkanini (1 efektna preja : 2 enojni predivni preji), čemur pripisujemo vzrok tudi za večjo ploščinsko maso.

4.2.2. Zračna prepustnost

Rezultate meritev zračne prepustnosti smo podali v preglednici 5 in jih grafično predstavili na sliki 25, kjer lahko vidimo, da je črna žakarska tkanina z motivom rož bolj zračno prepustna od bele žakarske tkanine z motivom ptic. Kot smo že omenili pri

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Ploščinska masa (g/m2)

Vzorci

36 Iz rezultatov zračne prepustnosti lahko predvidevamo, kakšne izolacijske sposobnosti ima tkanina. Vzrok za ta pojav je porazdelitev por v tkanini, ki je odvisna od gostote in vezave, kar tudi vpliva na vrsto lastnosti, kot je zadrževanje toplote.

Slika 25. Zračna prepustnost

4.2.3. Toplotna prevodnost

Rezultate meritev toplotne prevodnosti smo prikazali v preglednici 6 in grafično na sliki 26. Črna tkanina z motivom rož ima boljše izolaciiske lastnosti kot bela tkanina z motivom ptic, čeprav je črna tkanina bolj zračno prepustna, z manjšo ploščinsko maso in največjo debelino. Iz rezultatov je razvidno, da na večjo toplotno prevodnost vpliva debelina, vezava/konstrukcija ter struktura preje.

123.1

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Zrna prepustnost q[l/min]

Vzorci

37 Slika 26. Toplotna prevodnost analiziranih tkanin

4.2.4. Odpornost proti pilingu

V preglednici 7 so podane ocene pilinga za obe tkanini po vsakem zaključenem ciklu, na slikah 27 in 28 je prikazan videz tkanin pred drgnjenjem in po drgnjenju, po zaključnih 7000 obratih. Ocene pilinga smo podali na podlagi vizualnega primerjanja ter nastalih površinskih sprememb.

Na odpornost proti pilingu v veliki meri vpliva konstrukcija tkanine. Splošno lahko ocenimo, da imata obe tkanini dobro odpornost proti pillingu. S slik je razvidno, da je po 7000 obratih barvna obstojnost nekoliko slabša; ocenili smo jo vizualno. Obe tkanini bi ocenili s 3 do 4. Lahko rečemo, da je črna tkanina z motivom rož nekoliko manj odporna na drgnjenje v primerjavi z belo tkanino z motivom ptic. Vzrok temu je bolj razgibana površina, zaradi česar so morebitne poškodbe mogoče težje razpoznavne.

0.0956

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Toplotna prevodnost [W/mK]

Vzorci

38

0 obratov 7000 obratov

a) b)

Slika 27. Bela tkanina z motivom ptic: a) pred testom pilinga in b) po 7000 obratih

0 obratov 7000 obratov

a) b)

Slika 28. Črna tkanina z motivom rož:a) pred testom pilinga in b) po 7000 obratih.

39

4.2.5. Pretržna sila in pretržni raztezek

Pretržna sila in pretržni raztezek povesta, kako trdna je tkanina. Pretržna sila in pretržni raztezek na tkanini sta odvisna od nateznih lastnosti prej, na kar vplivajo finost, gostota in dolžina vlaken. Tudi drugi konstrukcijski parametri tkanine, kot sta vezava in gostota, vplivajo na natezne lastnosti tkanin.

Rezultate meritve pretržne sile smo podali v preglednici 8 in grafično prikazali rezultate na sliki 29. Iz rezultatov lahko vidimo, da je pretržna sila v smeri osnove približno enaka, ker smo uporabili iste osnovne sukane preje z enako gostoto osnove, pretržna sila v smeri osnove je približno 400 N.

Slika 29. Pretržna sila vzorcev

V smeri votka lahko vidimo veliko razliko med črno tkanino z motivom rož in belo tkanino z motivom ptic. Pretržna sila črne tkanine z motivom rož v smeri votka je 578 N;

bele tkanine z motivom ptic pa 947 N, kar je za 1,5 – krat več. Vzrok pripisujemo večji kompaktnosti tkanine, bolj enakomerni površini vzorca in vezavi.

402.1

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Pretržna sila (N)

Vzorci

40 Slika 30. Pretržni raztezek tkanine

V preglednici 9 smo podali rezultate meritve in na sliki 30 smo grafično podali rezultate pretržnega raztezka. Pri obeh tkaninah je pretržni raztezek v smeri osnove približno enak, okrog 15 %. Pretržni raztezek v smeri votka pri črni tkanini z motivom rož je 20 %, pri beli tkanini z motivom ptic je pretržni raztezek 28 %. Na pretržni raztezek ravno tako vplivajo lastnosti preje ter vezava tkanine.

4.3. Primer uporabe izdelkov iz žakarskih tkanin

Iz izdelane žakarske tkanine smo izdelali tudi dve okrasni blazini (na sliki 31: manjša vzglavnika) ter dve okrasni blazini iz čipke (na sliki 31: večji blazini). Na sliki je opazno tudi, kako sta si izdelana žakarska tkanina in čipka podobni, da je dokaj težko razločiti, kaj je original in kaj žakarska tkanina.

14.3

Črna tkanina z motivom rož Bela tkanina z motivom ptic

Pretržni raztezek (%)

Vzorci

41 a) Okrasni blazini, narejeni iz čipke z

motivom rož in žakarska tkanina z motivom rož

b) Okrasni blazini, narejeni iz čipke z motivom ptic in žakarska tkanina z

motivom ptic

Slika 31. Iz žakarske tkanine in čipke izdelane okrasne blazine.

42

5. ZAKLJUČEK

Namen diplomskega dela je bil izdelati simulacijo oziroma imitacijo čipke na žakarski tkanini. Za namene raziskave smo izbrali dve različni vrsti čipke: ročno kvačkano čipko ter strojno snutkovno pleteno čipko.

V teoretičnem delu diplomskega dela smo predstavili različne tehnike izdelave čipke, tako ročne kot strojne, ter zgodovinski razvoj čipke. Danes se ročno izdelujejo čipke kot tradicionalne ročne tehnike ter kot ohranjanje kulturne tradicije tako pri nas kot v Evropi.

Večina čipk se danes izdeluje strojno in se jih oblikuje s pomočjo računalniških CAD/CAM – sistemov, ki nam omogočajo fleksibilnejšo, hitrejšo in elektronsko vodeno proizvodnjo.

V eksperimentalnem delu smo izdelali dve žakarski tkanini, imitirali sta videz čipke.

Vzorce čipk smo najprej digitalizirali in v programu za računalniško oblikovanje tkanin Arahne najprej izdelali slikovni predlogi. Določili smo tudi konstrukcijske parametre tkanine (gostoto osnove in votka, izbrali primerne preje ter določili ustrezne vezave) in izdelali simulacijo čipke v tkanini. Izdelane simulacije tkanine smo tudi stkali na žakarskih statvah. Ugotovili smo, da je imitacija čipke v žakarski tkanini uspela in vidno je, da smo izdelali tkanino. Tkaninama smo izmerili fizikalne, mehanske in prepustnostne lastnosti. Ugotavljali smo tudi, kako različni konstrukcijski parametri tkanin vplivajo na končne lastnosti.

Na podlagi rezultatov meritev lahko sklepamo naslednje:

- Dejanska gostota osnove se je v primerjavi z nastavljeno gostoto osnove povečala, medtem ko se je gostota votka v primerjavi z nastavljeno gostoto zmanjšala. Verjetni vzrok za zmanjšanje gostote je uporaba efektnih prej, ki so debelejše in bolj voluminozne.

- Uporaba efektne preje v tkanini vpliva tudi na debelino tkanine. Konstrukcijski parametri tkanin (dolžinska masa preje, lastnosti preje, gostota in vezava) imajo prav tako vpliv na debelino tkanine. Tkanina, ki je stkana kot dvoosnovna in trivotkovna, je debelejša od tkanine, ki je stkana kot dvojna. Ugotovili smo tudi, da razlika med debelino čipke in tkanino ni velika.

43 - Konstrukcijski parametri tkanin vplivajo tudi na ploščinsko maso. Bela tkanina, pri kateri smo uporabili različne vezave in efektno prejo z večjo dolžinsko maso, ima večjo ploščinsko maso.

- Tudi na zračno prepustnost imajo konstrukcijski parametri tkanin velik vpliv.

Tkanine z večjo gostoto osnove in votka, manjšo odprto površino in bolj voluminozno prejo imajo manjšo zračno prepustnost. Bela tkanina z večjo gostoto in debelino ter bolj voluminozno prejo ima manjšo zračno prepustnost od črne tkanine.

- Na toplotno prevodnost tkanine vpliva surovinska sestava preje oziroma tkanine ter debelina tkanine. Bela tkanina ima boljšo toplotno prevodnost v primerjavi s črno tkanino.

- Tkanine, ki smo jih izdelali, se lahko uporabljajo za oblazinjeno pohištvo, kar pomeni, da morajo biti odporne proti pilingu. Ugotovili smo, da so izdelane tkanine odporne proti pilingu, saj je po končanem pilingu vidnih le malo sprememb v primerjavi s prvotnim videzom tkanine. Črna tkanina je malo manj odporna proti pilingu kot bela.

- Pretržna sila in pretržni raztezek sta pokazatelja kakovosti tkanine. Natezne lastnosti so odvisne od konstrukcijskih parametrov tkanin (lastnosti preje, gostote in vezave). V smeri osnove imata obe tkanini približno enaki vrednosti pretržne sile in pretržnega raztezka, medtem ko v smeri votka bela tkanina doseže precej večje vrednosti pretržne sile in tudi pretržnega raztezka.

Kljub različnim fizikalnim, mehanskim, prepustnostim lastnostim tkanin lahko povzamemo, da nam je uspelo izdelati iluzijo čipke na žakarski tkanini.

44

LITERATURNI VIRI

[1] Tekstilni Leksikon. Uredil L. Orešič. Ljubljana : Paralele, 1989, str. 34, 55 - 56, 230 - 240.

[2] Laces and lace articles [dostopno na daljavo]. Washington : University of

Michigan, 1934. str. 1, 18, 24 - 25. [citirano 28. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://docs.google.com/document/d/1hr366uf0RI_Pnm7Wv9vZfsuf27XAG3x7/e dit?usp=sharing&ouid=112420204860297459772&rtpof=true&sd=true>

[3] PALLISER, B. History of lace [dostopno na daljavo]. London : From the Fine Arts Library Fogg Art Museum Harvard University, 1865. str. 1 - 10, 31 - 33 [citirano 25. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://books.google.si/books?id=xDLH4kgwGnQC&printsec=frontcover&dq=hist ory+of+lace&hl=en&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=history%20of%20lace&f=f alse>

[4] PAVKO - ČUDEN, A. Načrtovanje kolekcije tekstilij in oblačil : tehnološko oblikovanje tekstilij : zapiski predavanj : gradivo za pripravo seminarskih nalog, Ljubljana, 1999.

[5] Queen Elizabeth [dostopno na daljavo]. [citirano 29. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.sophieploeg.com/wpcontent/uploads/2017/06/elizabethhilliard.jpg>.

[6] TIKKANEN, A. Lace [dostopno na daljavo]. [citirano 28. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.britannica.com/art/lace>.

[7] PALMER, G. Labor relations in the lace and lace - curtain industries in the United States [dostopno na daljavo]. Philadelphia, 1925. [citirano 28. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

45

<https://books.google.si/books?id=JXTXAAAAMAAJ&pg=PA22&dq=lace&hl=en&

sa=X&ved=2ahUKEwj_7PG63LjxAhWIhf0HHRhSC3kQ6AEwAXoECAkQAg#v=o nepage&q=lace&f=false>

[8] Enchanted.rose.costumes [dostopno na daljavo]. [citirano 29. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.instagram.com/p/B7i91ydgLjJ/>.

[9] TIKKANEN, A. Needle lace [dostopno na daljavo]. [citirano 29. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.britannica.com/art/needle-lace>.

[10] Šivane čipke [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.etno-muzej.si/sl/sivane-cipke>.

[11] Hand made lace [dostopno na daljavo]. [citirano 30. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.pinterest.com/pin/694961786231863954/>.

[12] SAVNIK, V. Pletenje I. Ljubljana : Fakulteta za naravoslovje in tehnologijo, VTOZD tekstilna tehnilogija,1985, str. 18 - 22.

[13] Kvačkane čipke [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.etno-muzej.si/sl/kvackane-cipke>.

[14] Klekljane čipke [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.etno-muzej.si/sl/klekljane-cipke>.

[15] Bobbin lace. V The Craft Atlas [dostopno na daljavo]. [citirano 30. 6. 2021].

Doatopno na svetovnem spletu: <https://craftatlas.co/crafts/bobbin-lace>.

[16] Making of hand made bobbinet lace [dostopno na daljavo]. [citirano 30. 6. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://encajebolillos.blogspot.com/2019/08/marcapaginas-azul-de-encaje-de-bolillos.html>.

[17] Vozlane čipke [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 7. 2021]. Dostopno na

46 svetovnem spletu: <https://www.etno-muzej.si/sl/vozlane-cipke>.

[18] ERIKSON - SHWEITZER, J. A primer on knitted lace, 25. 1. 2020 [dostopno na daljavo]. [citirano 8. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.interweave.com/article/knitting/a-primer-on-knitted-lace/>.

[19] Pletena čipka [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.etno-muzej.si/sl/pletene-cipke>.

[20] The lace guide [dostopno na daljavo]. [citirano 7. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://web.archive.org/web/20150215062649/http://www.laceguild.org/craft/tape lace.html>.

[21] SPENCER, D. J. Knitting technology. Pennsylvania : Woodhead Publishing, 2001. str. 270 - 277.

[22] Embroidery [dostopno na daljavo]. [citirano 6. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://hafciarki.pl/historia-hafciarki-komputerowej.html>.

[23] Bobbinet structure. V Wikipedia [dostopno na daljavo]. [citirano 6. 7. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://en.wikipedia.org/wiki/Bobbinet#/media/File:Bobbinet_structure.jpg>.

[24] Bobbinet. V Wikipedia [dostopno na daljavo]. [citirano 6. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://en.wikipedia.org/wiki/Bobbinet#/media/File:M%C3%A9tier_bobin.jpg>.

[25] Lace Making. V Wikipedia [dostopno na daljavo]. [citirano 30. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://en.wikipedia.org/wiki/Lace_machine>.

[26] Embroidery machine [dostopno na daljavo]. [citirano 6. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.emblibrary.com/EL/ELProjects/Projects.aspx?productid=PR1268>.

47 [27] Omaha lace cleaners [dostopno na daljavo]. [citirano 7. 7. 2021]. Dostopno na

svetovnem spletu: <https://omahalacecleaners.com/7-types-of-lace-for-wedding-dresses/>.

[28] Craftsmanship of Alençon needle lace - making [dostopno na daljavo]. 2010 [citirano 7. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://ich.unesco.org/en/RL/craftsmanship-of-alencon-needle-lace-making-00438>.

[29] Guipure is not a type of lace, but how can we tell the difference? [dostopno na daljavo]. [citirano 8. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.premierevision.com/en/magazine/guipure-is-not-a-type-of-lace-but-how-can-we-tell-the-difference/?>.

[30] Chantilly lace fabrics [dostopno na daljavo]. [citirano 8. 7. 2021].Dostopno na svetovnem spletu: <https://tissura.com/articles/chantilly-lace-fabrics>.

[31] ATALIE, D. Application of digital CAD in whole-garment knitting manufacturing : a review [dostopno na daljavi] 2020, str. 5 [citirano 21. 7. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.researchgate.net/publication/340183119_APPLICATION_OF_DIGIT AL_CAD_IN_WHOLE-GARMENT_KNITTING_MANUFACTURING_A_REVIEW>.

[32] PAVKO - ČUDEN, A. Pletiva in pletenine. Ljubljana : Univerza v Ljubljani,

Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, 2016, str. 111 - 112, 172 - 179.

In document DIPLOMSKO DELO (Strani 44-0)