• Rezultati Niso Bili Najdeni

IZDELANA PRIKAZOVALNA PISAVA

In document DIPLOMSKO DELO (Strani 43-0)

Izdelano pisavo smo poimenovali Ekstaza, saj je to naslov ene izmed Kosovelovih najbolj prepoznavnih pesmi. Pisava je primerna za uporabo pri večjih velikostih, predvsem za naslove in krajša besedila. Uvrščamo jo v skupino dekorativnih pisav, po svojih značilnostih pa spada v skupino linearnih pisav, saj nima serifov in razlik v podebelitvi. Vsi črkovni in nečrkovni znaki pisave Ekstaza so prikazani na sliki 28.

Slika 28: Prikaz celotnega nabora znakov pisave Ekstaza

33 4.1.1 Značilnosti pisave

4.1.1.1 Razmerja v pisavi

Razmerja pisave smo podali v pasu širine 1000 enot. Glede na osnovno črkovno črto, ki smo jo označili z višino 0, ima zgornja črta višino 750, črta verzalke 725, sredinska črta 500, spodnja črta pa -250. Vsa razmerja so prikazana tudi v sliki 29. Glede na razmerja pisava Ekstaza spada med pisave s širšim srednjim črkovnim pasom.

Slika 29: Razmerja višin v pisavi Ekstaza

4.1.1.2 Osnovna poteza

Osnovna poteza je sestavljena iz dveh črt, ki sta pri minuskulah v razmerju 5 : 2, pri verzalkah pa je razmerje nekoliko drugačno zaradi debelin potez, ki so širše, optično pa smo morali zagotoviti, da so verzalke in minuskule videti čim bolj skladno. Med obema črtama je prazen prostor. Tanjša črta v osnovni potezi vedno gleda proti notranjosti črke. Kjer to ni mogoče, smo se odločili glede na optično skladnost z ostalimi črkami.

4.1.1.3 Okrogla poteza

Pri okrogli potezi smo se zgledovali po obliki popolnega kroga, kar pa smo nato malenkost prilagodili, da je pisava dobila bolj konstruktivističen videz.

34 4.1.1.4 Poševne poteze in kraki

Značilno za našo pisavo je, da razen pri črki X nikjer poševne poteze niso ravne, pač pa zaokrožene. Zaradi te značilnosti smo prilagodili črke A, V in W tako, da niso simetrične in so sestavljene in navpične in zaokrožene poševne poteze. Podobne zaokrožene poteze lahko najdemo tudi pri verzalkah K, M, N, R, X, Y, Z in Ž, ter pri minuskulah k, v, w, x, y, z in ž.

4.1.1.5 Odprti zaključki

Za pisavo je značilno, da ima odprte zaključke okroglih potez, kar lahko vidimo predvsem pri črkah C, Č, Ć, G, S, Š in pri minuskulah c, č, e, f, g, r, s, š in t. Enako značilnost smo ohranili pri številkah in znakih.

4.1.1.6 Sestavljanje

Značilno za pisavo je, da poteze znotraj črke med seboj niso popolnoma sklenjene. Ta značilnost je vidna pri skoraj vseh črkah, še posebej je opazna pri črkah O, Q, U, o in s. Pri s- potezi je značilnost še posebej izrazita, saj dva dela med seboj nista popolnoma poravnana.

4.1.1.7 Posebnosti pri posameznih črkah – Črka J sega pod osnovno črkovno črto.

– Poševni potezi pri verzalki M ne segata do osnovne črkovne črte.

– Črka X ima posebno, asimetrično obliko.

– Črka Y je čašaste oblike.

– Minuskuli a in g sta monokularni.

4.1.1.8 Števila in ostali znaki

Števila in ostali znaki se večinoma zgledujejo po nekaterih podobnih potezah, ki jih najdemo v črkah. Poteze so debelejše od minuskul in tanjše od potez majuskul, saj smo želeli, da so optično videti skladno tako z majuskulami kot z minuskulami. Enako je pri ostalih znakih, kjer pa se nismo v polnosti mogli držati zamisli, da so poševne poteze upognjene, saj so s tem nekateri znaki postali neprepoznavni.

35 4.2 GRAFIČNI IZDELKI

Vsi grafični izdelki so oblikovani v istem slogu. Uporabili smo kombinacijo modre, rdeče bele in črne barve (slika 30). Ko smo Izdelke predstavili naročniku, ga je na naših izdelkih zmotila količina beline, zato smo se dogovorili, da oblikujemo še eno različico na barvni podlagi.

Odločili smo se za modro barvno podlago, saj je to barva, ki se najbolje poda k identiteti Kosovelove sobe.

Slika 30: Barvna paleta grafičnih izdelkov

4.2.1 Brošura

Oblikovano brošuro bomo predstavili po posameznih straneh v beli in modri različici. Na sliki 31 je prikazana brošura, kjer številke označujejo, kako si v brošuri sledijo strani.

Slika 31: Videz brošure in oznaka strani

36 4.2.1.1 Stran 1

Na sliki 32 je prikazana naslovnica brošure, na kateri so vidni vsi glavni oblikovni elementi, ki nastopajo skozi celotno brošuro. To so: črne črte, rdeča in modra barvna podlaga v zgornjem desnem kotu pa je prikazana grafika tal Kosovelove sobe. Za naslov brošure smo uporabili naslovno pisavo Ekstaza.

Slika 32: Naslovnica brošure

4.2.1.2 Stran 2

Stran 2 (slika 33) je namenjena dvema Kosovelovima pesmima. Prva je Impresija, druga pa Kons 5. Na strani imatata močno funkcijo grafika tal in sredinska črta, ki skupaj nakazujeta kot v prostoru. S tem smo želeli namigniti na to, da so v Kosovelovi sobi pesmi napisane na stenah.

Za zapis pesmi smo uporabili pisavo Ekstaza.

Slika 33: Stran 2

37 4.2.1.3 Stran 3

Stran 3 (slika 34) je prva izmed treh strani, ki jih povezuje časovni trak. Na tej strani smo se osredotočili na Kosovelovo življenje, ki je opisano v spodnjem rdečem barvnem polju.

Podobne dogodke iz pesnikovega življenja smo prikazali tudi na časovnem traku, kjer smo z rdečim poljem označili rojstvo s črnim pa smrt. Pisavo Ekstaza smo uporabili za naslov Srečko Kosovel ter letnici rojstva in smrti.

Slika 34: Stran 3

4.2.1.4 Stran 4

Na strani 4 (slika 35) se nadaljuje časovni trak in vključuje letnice z različnimi izdajami Kosovelovih pesmi. Besedilo se nanaša na pesnikovo ustvarjanje. V spodnjem temnem polju je napisano, da pesnik išče nove poti izražanja, zato smo na tej strani vključili znamenit Kosovelov portret, ki je delo Černigoja. Videz portreta asociira na Kosovelovo konstruktivistično ustvarjanje.

38

Slika 35: Stran 4

4.2.1.5 Stran 5

Na strani 5 (slika 36) se nadaljuje časovni trak, ki pride do leta odprtja Kosovelove sobe, druga velika letnica pa označuje prenovo sobe. Besedilo se nadaljuje iz prejšnje strani in govori o Kosovelovem konstruktivističnem pesnjenju. Na stran smo vključili tudi portretno sliko Kosovela in grafiko tal Kosovelove sobe. S tem smo želeli poudariti, da je stran namenjena tudi temu, da bralcu časovno opredeli odprtje sobe, ne pa samo Kosovelovemu opusu.

Slika 36: Stran 5

39 4.2.1.6 Stran 6

Na strani 6 (slika 37) smo vključili krajše besedilo o Kosovelovi sobi in besedilo, ki govori o tem, kakšne oglede nudijo. V ozadju smo kot dekorativni element vključili značilno lestev in jo obrnili. Na ta način smo osmislili tudi element tal, ki se pojavi v zgornjem levem kotu.

Slika 37: Stran 6

4.2.1.7 Stran 7

Stran 7 (slika 38) je namenjena daljšemu opisu Kosovelove sobe. Pri načinu zgibanja, ki ga bomo uporabili, je ta stran vidna takoj, ko odpremo brošuro, na levi strani. Poleg besedila na barvnih podlagah se na tej strani nadaljuje še skica osrednjega prostora Kosovelove sobe iz sosednje strani.

Slika 38: Stran 7

40 4.2.1.8 Stran 8

Slika 39 prikazuje hrbtno stran brošure. Odločili smo se, da tu umestimo kontaktne informacije. V zgornjem levem kotu je prikazana spominska plošča, ki visi na stavbi Ljudske univerze Sežana. Pod njo je kratek opis sobe. V naslednjem polju so predstavljene kontaktne informacije s simboli. V spodnjem delu so prikazani logotipi v ozadju pa je črtno izrisana skica Kosovelove sobe, saj smo želeli, da brez uporabe slik dosežemo, da gledalec dobi občutek o sobi.

Slika 39: Stran 8

Ne glede na to, da smo oblikovali dve različici, smo se odločili, da je kot končna primernejša bela različica. Do tega sklepa smo prišli, saj je na beli različici bistveno manj potiskanih površin, kar je primernejše iz ekološkega vidika. Poleg tega se pri modri različici izgubi kontrast med belo steno in črnimi obrobami, ki oponašajo videz sobe.

4.2.2 Plakat

Podobno kot pri brošuri smo tudi plakat oblikovali v dveh različicah. Na plakatu, ki je prikazan na sliki 40, se vse ključne informacije pojavijo znotraj belega kvadrata. Za naslov smo uporabili pisavo Ekstaza brez barvne podlage, ostalo besedilo pa smo razporedili v rdeča in modra barvna polja. Besedilo je poravnano na desno naslonilo. V ozadje smo vključili značilni Kosovelov portret. V spodnjem delu plakata sta še logotipa Ljudske univerze Sežana in

41

Kosovelove sobe ter simbol Facebook, ki sporoča, da je Kosovelovo sobo mogoče najti tudi tam.

Na podlagi komentarjev naročnika smo oblikovali še modro različico. Pri tem smo skupaj z naročnikom prišli do zanimive ideje, da bi lahko natisnili obe različici plakata in bi to še dodatno popestrilo promocijski material.

Slika 40: Videz plakata v beli in modri različici

4.2.3 Letak

Letak smo oblikovali podobno kot prej opisana grafična izdelka. Letak nosi podobne informacije kot plakat, le da je obojestranski (slika 41). Na prvi strani je naslov Kosovelova soba napisan v pisavi Ekstaza in kratko besedilo o tem, kaj to je. V ozadju prve strani je skica Kosovelove sobe z veliko kocko na stropu. Zgoraj in spodaj smo vključili vzorec tal.

Na vrhu hrbtne strani letaka je besedilo, ki vabi na voden ogled Kosovelove sobe, pod njim pa so zbrane kontaktne informacije. Za prikaz kontaktnih informacij smo uporabili simbole, ki

42

bralca hitro nagovorijo o tem, za kateri kontakt gre. Pod kontaktnimi informacijami je krajše besedilo, ki bralcu nudi dodatne informacije v zvezi s tem, kaj ponuja voden ogled sobe. V zgornjem in spodnjem delu smo podobno kot na prvi strani vključili videz tal Kosovelove sobe in na spodnji strani vključili še logotipa Ljudske univerze Sežana in Kosovelove sobe.

Slika 41: Sprednja in zadnja stran letaka

43 5 ZAKLJUČKI

V sklopu diplomskega dela smo oblikovali prikazovalno pisavo in jo uporabili v novih grafičnih izdelkih. Pri tem smo upoštevali znanje, ki smo ga pridobili v teoretičnem delu. Spoznali smo osnovno delitev in osnovne lastnosti pisav, zgodovino in razvoj prikazovalnih pisav, kaj je semantična vrednost v tipografiji in kakšen vpliv ima prikazovalna pisava v grafičnih izdelkih.

V nadaljevanju smo spoznali obdobje konstruktivizma in Srečka Kosovela, kar nam je pomagalo pri razumevanju estetike Kosovelove sobe in pri idejni zasnovi tako pisave kot grafičnih izdelkov.

Ko smo pridobili ustrezno teoretično znanje, smo se osredotočili na naročnika. Obiskali smo Kosovelovo sobo, se z naročnikom pogovorili o njihovih željah in pričakovanjih ter izvedli analizo obstoječih grafičnih izdelkov. Spoznali smo, da je pomembno ohranjati komunikacijo z naročnikom v vseh stopnjah izdelave.

V diplomskem delu smo dosegli cilje, zastavljene v uvodu, saj smo s pomočjo spoznavanja pravil o oblikovanju in analize naročnika oblikovali načrtovane grafične izdelke in v njih uporabili prikazovalno pisavo Ekstaza. S končnimi izdelki smo zadovoljni, saj nam je uspelo prenoviti videz brošure ter oblikovati plakat in letak, ki bosta prispevala k promociji Kosovelove sobe. Uspešno smo upoštevali tudi smernice naročnika, ki je z našimi končnimi izdelki zadovoljen.

44 6 LITERATURNI VIRI

1. MOŽINA, K. Knjižna tipografija. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za

bibliotekarstvo : Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, 302 str.

2. NOORDZIJ, G. The stroke: theory of writing. London: Hyphen Press, 86 str.

3. CHENG, K. Designing type. New Haven: Yale University Press, 232 str.

4. DELANOVIĆ, N. Oblikovanje in izdelava pisave za uporabo v medijih za otroke:

magistrsko delo. Ljubljana, 2017, 112 str.

5. Revija Grafičar. V Tipografski geslovnik [dostopno na daljavo]. [citirano 13. 4. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.graficar.si/index.php/geslovniki/19-tipografski-geslovnik>.

6. BIGELOW, C., DYSON, M., DOS SANTOS LONSDALE, M. in LARSON, K. What exactly is the difference between a text and a display typeface? Visible Language, let. 2016, št. 51.1, str. 5.

7. PUŠKAREVIĆ, I., NEDELJKOVIĆ, U. in PUŠNIK, N. Characterization of letterform

complexity. V Proceedings of 9th International Symposium on Graphic Engineering and Design. Faculty of Technical Sciences, 2018 [citirano 15. 3. 2021], str. 605–11. Dostopno na svetovnem spletu:

<http://www.grid.uns.ac.rs/symposium/download/2018/grid_18_p73.pdf>.

8. MORRISON, G. R. Communicability of the emotional connotation of type. Educational Communication and Technology, 1986, let. 34, št. 4, str. 235–44.

9. LANDA, R. Graphic design solutions. Boston: Cengage Learning, 2018, 466 str.

10. Brochure. V Wikipedija: prosta enciklopedija [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 10. 1.

2020 [citirano 19. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Brochure&oldid=935070552>.

11. Vladimir Tatlin | Corner counter relief (1914). V Artsy [dostopno na daljavo]. [citirano 13. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.artsy.net/artwork/vladimir-tatlin-corner-counter-relief>.

12. Konstruktivizem. V Wikipedija: prosta enciklopedija [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 11. 5. 2019 [citirano 20. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sl.wikipedia.org/w/index.php?title=Konstruktivizem_(umetnost)&oldid=51314 79>.

13. BAJT, D. Ruski literarni avantgardizem : futurizem, konstruktivizem, absurdizem.

Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1985, 1985, 123 str.

14. Konstruktivizem. V Fran: SSKJ, [citirano 20. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://fran.si/iskanje?View=1&Query=konstruktivizem>.

45

15. STRIZVER, I. Russian constructivism and graphic design. V CreativePro Network [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 27. 9. 2017 [citirano 22. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://creativepro.com/russian-constructivism-and-graphic-design/>.

16. El Lissitzky. V Design is history [dostopno na daljavo]. [citirano 8. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <http://www.designishistory.com/1920/el-lissitzky/>.

17. Learn about constructivism and constructivist artists. V Artland Magazine [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 15. 8. 2019 [citirano 22. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://magazine.artland.com/art-movement-constructivism/>.

18. KERČIČ, P. Slovenski konstruktivizem in njegovi evropski okviri. Maribor: Obzorja, 1989, 100 str.

19. KREČIČ, P. Slovenska likovna avantgarda In kritika. [dostopno na daljavo] Peter Krečič.

2013 [citirano 12. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<http://www.krecic.si/slovenska-likovna-avantgarda-in-kritika.html>.

20. NOVAK, B. A. Kosovel, velik pesnik in slab verzifikator. 2012, let. 28, str. 11.

21. Srečko Kosovel. V Wikipedija: prosta enciklopedija [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 4.

1. 2020 [citirano 17. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sl.wikipedia.org/w/index.php?title=Sre%C4%8Dko_Kosovel&oldid=5254530>.

22. Srečko Kosovel (1904–1926): Pesniški genij z veliko odgovornosti do človeka. Dnevnik [dostopno na daljavo]. 18. 3. 2014 [citirano 6. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.dnevnik.si/1042659794>. Spletni časopis,.

23. Srečko Kosovel ‒ Kons 5. V Wikipedija, prosta enciklopedija [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 5. 4. 2015 [citirano 11. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sl.wikipedia.org/w/index.php?title=Slika:Sre%C4%8Dko_Kosovel_-_Kons_5.jpg&oldid=4416048>.

24. FontLab. Font editors and converters for Mac and Windows. V FontLab [dostopno na daljavo]. [citirano 19. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.fontlab.com/>.

25. Kosovelova soba: O sobi. V Ljudska univerza Sežana [dostopno na daljavo]. [citirano 18.

1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: <http://lu-sezana.si/kosovelova-soba/o-sobi/>.

26. Vodeni ogled spominske sobe Srečka Kosovela. V Visit Kras [dostopno na daljavo].

[citirano 20. 1. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.visitkras.info/vodeni-ogled-spominske-sobe-srecka-kosovela>.

27. TinEye labs - color extraction lab. V TinEye labs [dostopno na daljavo]. [citirano 10. 6.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://labs.tineye.com/color/029c9ab35c30b2b4b9d40a1d9193ed0527f393c0?ignor

46

e_background=False&ignore_interior_background=False&width=176&height=250&scr oll_offset=700>.

28. Leteča ladja. V Digitalna knjižnica Slovenije [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 18. 12.

2013 [citirano 11. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:IMG-TDVDGNL6>.

In document DIPLOMSKO DELO (Strani 43-0)