• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Early Symphonic Music in Slovenia

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Early Symphonic Music in Slovenia"

Copied!
2
0
0

Celotno besedilo

(1)

283

Vesna Venišnik

Zgodnja simfonična glasba na Slovenskem

Rokopisni prepisi in tiskane izdaje simfonij, ki so ohranjeni v arhivih po Sloveniji in italijanski Gorici potrjujejo, da je tudi slovenski prostor v 18. in na začetku 19. stoletja sledil širšim evropskim simfoničnim tokovom in da je bil seznanjen z najsodobnejšim simfoničnim repertoarjem. Večina slovenskega ozemlja je spadala pod okrilje Svetega rimskega cesarstva nemške narodnosti kot del habsburških dednih dežel. Značilnosti tukajšnjega simfoničnega repertoarja so sovpadale z značilnostmi repertoarja celotne habsburške monarhije.

Najstarejše simfonije ohranjene na tem območju hrani Deželni zgodovinski arhiv v Gorici (Archivio storico procinciale di Gorizia). Te simfonije, ki so nastale približno med letoma 1740 in 1765, so najzgodnejši primeri simfonične zvrsti na tem področju.

Simfonični repertoar tega obdobja je bil mednarodno usmerjen, kar je bilo značilno tudi za druga evropska središča. Gre za simfonije skladateljev, ki so bili zelo znani po celotni Evropi. Med njimi so Antonio Brioschi, Giovanni Battista Sammartini, Georg Christoph Wagenseil, Johann Gabriel Seyffarth, Johann Christian Bach, Ignaz Holzbau- er, Johann Stamitz in Carl Joseph Toeschi.

Med pomembnimi meceni simfoničnega repertoarja osemnajstega stoletja so bile sakralne institucije, kjer se so simfonije izvajale tudi v okviru bogoslužja. Frančiškanski samostan v Novem mestu hrani eno simfonijo Carla Dittersa von Dittersdorfa, eno simfonijo Johanna Baptista Vanhala, eno simfonijo Leopolda Mozarta, eno simfonijo Antonína Kammela, priljubljeno tiskano zbirko Sei sinfonie a grande orchester Jose- pha Haydna in tiskane zbirko dvanajstih simfonij patra Lamberta Krausa. Simfonije so bile pridobljene približno med letoma 1750 in 1780, torej v času, ko so samostani v habsburški monarhiji pridobili največ simfonij. Jožefinske reforme v osemdesetih letih osemnajstega stoletja so namreč razpustile veliko samostanov in tudi okrnile glasbeno spremljavo pri liturgiji, kar je zmanjšalo potrebo po dobavi novih simfonij.

Ob koncu stoletja je bil simfonični repertoar v habsburški monarhiji usmerjen izključno v lokalno ustvarjalnost. To je značilno tako za goriško deželo kot za repertoar ljubljanske Filharmonične družbe, ki je bila ustanovljena leta 1794. V Deželnem zgo- dovinskem arhivu v Gorici prevladujejo dela priljubljenih skladateljev Adalberta Gyro- wetza in Ignaza Pleyela. Nadalje je v arhivu ohranjena tudi simfonija »La festa della pace 1791« Franza Antona Hoffmeistra, prva simfonija Franza Krommerja, zbirka šestih sim- fonij beneškega skladatelja Angela Baldana ter dve simfoniji nemškega skladatelja Otta Carla Erdmanna von Kospotha. Poleg tega hrani arhiv dve simfoniji Josepha Haydna in prvo ter tretjo Beethovnovo simfonijo. Med muzikalijami pa presenetljivo ni nobene simfonije Wolfganga Amadeusa Mozarta.

V V E N I Š N I K • Z G O D N J A S I M F O N I Č N A G L A S B A . . .

MZ_2017_2_FINAL.indd 283 22.6.2017 15:21:39

(2)

284

M U Z I K O L O Š K I Z B O R N I K • M U S I C O L O G I C A L A N N U A L L I I I / 1 Tako goriški repertoar kot repertoar Filharmonične družbe je bil usmerjen skoraj izključno v lokalno ustvarjalnost (pridobivali so dela skladateljev, ki so bili v monarhi- ji rojeni, ali pa so tam delovali). V obeh zbirkah najdemo dela istih skladateljev – načeloma najbolj priljubljenih sodobnih skladateljev – vključno z nekaj identičnimi deli. Po drugi strani pa je družba pridobila tudi dela Dittersdorfa in Paula Wranitzkyja ter seveda Mozartove simfonije. Prevladujoči skladatelj simfonij v družbinem katalogu muzikalij iz leta 1804 je Joseph Haydn. Od skladateljev simfonij, ki jih je imela v lasti družba, le Franz Christoph Neubauer in Louis Massoneau nista delovala v habsburški monarhiji, so pa bila njuna dela na prodaj na Dunaju.

V prvem desetletju 19. stoletja je bil repertoar Filharmonične družbe še vedno us- merjen v lokalno ustvarjalnost. Od leta 1816 dalje pa so se člani družbe spoznavali tudi z najnovejšimi simfonijami skladateljev delujočih v nemških deželah. Od dvajsetih let 19. stoletja dalje so bile simfonije v sporede družbe vključene vedno redkeje in tudi izvajali so le še posamezne stavke in ne več celotnih simfonij. Od leta 1830 dalje pa so simfonije za dobrih dvajset let iz sporedov družbe popolnoma izginile. Nadomestile so jih uverture in skladbe za solističen inštrument z orkestrsko spremljavo.

Tiskane izdaje, ohranjene v obravnavanih arhivih, so načeloma prve izdaje. Ohran- jene so namreč prve izdaje Andréja ter dunajskih založb, ali prve dunajske izdaje, ki so nastale leto ali dve po izdajah tujih založnikov. To dokazuje, da so si Filharmonična družba in goriški glasbeni navdušenci si prizadevali pridobiti najnovejše simfonije. To vsekakor drži za Filharmonično društvo, kajti katalog družbenih skladb iz leta 1804 vključuje operno simfonijo k operi, ki je bila premierno izvedena januarja 1804, ter tudi Beethovnovo Drugo simfonijo, ki je bila istega leta na voljo v tiskani izdaji.

Težko je govoriti o slovenskem simfoničnem repertoarju v osemnajstem stoletju, kajti v tem času Slovenija sploh ni obstajala. Niti ni obstajal slovenski narod, ki bi delil zavest o skupni pripadnosti, ki bi govoril isti jezik in imel skupno kulturo ter ekonom- ijo. Slovensko ozemlje je bilo pravzaprav periferija večje, kulturno zelo bogate, države.

Tako tudi simfonični repertoar, ki je nastajal na Dunaju in v drugih habsburških deželah, ni bil »tuj« ali »nemški«, temveč je bil del lokalne ustvarjalnosti. Čeprav na našem ozem- lju ni bilo resnično zelo bogatih mecenov, ki bi podpirali veliko število simfonij, so tudi na tem območju cerkve, samostani, plemiči, glasbena društva in gledališča kupovali simfonije in kot potrošniki prispevali k povpraševanju po novih delih, kajti uspešna prodaja simfonij je založnike tudi spodbudila k naročilu novih del.

Obranjeno 16. septembra 2016 na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani.

MZ_2017_2_FINAL.indd 284 22.6.2017 15:21:39

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Soočali so se predvsem z materialnimi težavami, saj je primanjkovalo opreme (predvsem postelj in žimnic). Menim, da je do tega prišlo predvsem zaradi nesorazmernega odnosa

29 let), in je v zadnjih letih kar 2,7-krat višja v primerjavi z Nizozemsko, ki je ena najvarnejših.. Med smrtnimi in težkimi zastrupitvami prevladujejo zastrupitve s

V obdobju pred prestrukturiranjem je bila kmetija vrsto let vključena v sonaravno kmetovanje in program SKOP (v nalogi so analizirani podatki od leta 2004 dalje), ki so temeljili

The key results are that: (1) munici- palities’ adoption of Facebook is quite modest, with just 153 (35.75%) Croatian municipalities maintaining a Facebook page;

The extant manuscripts and prints of early symphonic music preserved in various ar- chives throughout Slovenia and in the border town of Gorizia confirm that during

princip oblikovanja simfonije je uveljavil že Beethoven, od poznega 19. stoletja pa je bil skoraj pravilo.. temo tega stavka) ter teme drugega stavka ustvaril nova

To jc prišlo do izraza tudi v tem, da so začeli objavljati po republikah last- no arhivsko strokovno literaturo (v Sloveniji od leta 1959 dalje) in lastne strokovne časopise (v

Ko govorimo o evropski moderni, pona- vadi pomislimo na monumentalne svetovnonazorske simfonije, simfonične pesnitve in glasbene drame, modelirane po Wagnerjevih vzorih, prav to pa