Srečo Dragos, Blaž Mesec
SPECIFIČNOST VEDE - SPECIFIČNOST TEORIJE
Blaž,
V svojem o d l i č n e m tekstu M i k r o - m e z o - m a k r o (Socialno delo 42, 4 - 5 : 2 5 9 - 2 7 0 ) p o n u j a š in tudi d o k a z u j e š (z analizo o b r a v n a v a n i h avtorjev) te teze:
1. » V p r a š a n j e i d e n t i t e t e s o c i a l n e g a dela in njegove specifičnosti« še ni r e š e n o , saj se zastavlja
» v e d n o z n o v a « .
2. Avtonomija socialnega dela ni s a m o u m e v n a (zlasti) z a t o , »ker specifičnost socialnega dela kot s t r o k e in kot v e d e ni s a m o u m e v n a « .
3 . Z a i d e n t i t e t o s o c i a l n e g a d e l a je k l j u č n o
» v p r a š a n j e i n t e g r a c i j e s o c i a l n o d e l a v s k e g a znanja«.
4. Ta integracija je bistveno pomanjkljiva ali celo p o v s e m o d s o t n a p r i avtorjih, r e l e v a n t n i h za teorijo socialnega dela (Friedlander, Pincus, Neu
g e b o r e n , B r u e g g e m a n n ) , kritičen p a si v t e m smi
slu tudi d o Lüssija ( č e p r a v je, kot praviš, n a t e m p o d r o č j u največ n a r e d i l ) , ker d a je - če s e m te p r a v r a z u m e l - n e k a k o p r e v e č o p t i m i s t i č e n , ko p r e d p o s t a v l j a , d a so n e k a t e r e stvari v s o c i a l n e m delu t e o r e t s k o dovolj razvite, č e p r a v v resnici še niso.
5. V Sklepih o p o z a r j a š n a p o m e m b n e p o u d a r ke, ki jih n e s m e m o z a n e m a r i t i p r i utrjevanju s p e c i f i č n o s t i s o c i a l n e g a d e l a in i n t e g r i r a n j u različnih ravni.
S k e p t i č e n sem d o tvoje d r u g e teze in d o im
plicitne p o a n t e č l a n k a , m e d t e m ko se z ostalimi t e z a m i strinjam (vključno s četrto, kjer v e r j a m e m , d a je t a k o , kot p r a v i š ) . To, k a r i m e n u j e m im
plicitna p o a n t a č l a n k a , k a k o r s e m ga r a z u m e l (ki ni t a k o j a s n o e k s p l i c i r a n o , d a bi te l a h k o »prijel«
za b e s e d o , je p a gotovo osrednje s p o r o č i l o t e k s t a oz. motiv za njegov n a s t a n e k ) , je tale p r e d p o s t a v ka: če ni (zadovoljive) teoretske integracije znanj v socialnem delu, potem ni specifičnosti socialno- delavske vede, in če ni te specifike, potem tudi ne
more hiti avtonomije socialnega dela. D r u g a č e re
č e n o : specifičnost socialnodelavske teorije je odlo
čilni, najpomembnejši pogoj za avtonomijo te vede.
Včeraj s e m (na s e s t a n k u o 2 . delu k a t a l o g a nalog CSD) z navezavo n a tvoj tekst p o s k u š a l rela
tivizirati to p o a n t o , ker se mi zdi, da je postavljena pretrdo. Tu bi n a k r a t k o n a v e d e l tri razloge: p r v i je »logični«, d r u g i je »teoretsko-statusni« in tretji
»institucionalni« (oznake oz. poimenovanje razlo
gov je zgolj o p i s n o ) .
a) Logični argument '
Najprej bi o p o z o r i l , da n e k a k o n e gre s k u p a j , če v tekstu dokazuješ o d s o t n o s t o z . vsaj o d l o č n o
» p o d h r a n j e n o s t « t e o r e t s k e integracije z n a n j , n a k a t e r i stoji in p a d e z n a n s t v e n a v e d a , n a t o p a skleneš s p o d č r t a n o trditvijo: »Veda o s o c i a l n e m d e l u je svojska disciplina, n e i n t e r d i s c i p h n a r n i konglomerat« (Sklepi, tretja podčrtava). Če b e r e m tvoj tekst d o s l e d n o , p o t e m bi m o r a l o iz tvojih argu
m e n t o v izhajati r a v n o n a r o b e : če ni teoretske inte
gracije, p o t e m n e m o r e biti »svojskosti discipline«.
Sicer r a z u m e m p o a n t o , ki si jo hotel p o v e d a t i in bi jo jaz formuliral t a k o l e : če hočemo ohraniti ali naprej razvijati ali večati razpoznavnost socialnega dela kot specifične, svojske discipline, potem mora
mo (še bolj ko doslej) skrbeti za teoretsko plat te discipline. Se strinjam - to je p o m e m b n o o p o z o rilo! Toda ta trditev se o d tvoje (citirane) razlikuje v t e m , da odločilni pogoj specifičnosti socialnode
lavske vede ni teoretskost (ker ni n a j p o m e m b n e j š i v smislu, da so drugi m a n j p o m e m b n i , še manj s e v e d a velja, d a bi bil to edini pogoj).
Specifična socialnodelavska teorija (kakor koli si to s i n t a g m o p r e v a j a m o ) ni p o m e m b n a z a r a d i tega, ker bi b r e z nje ta veda sploh n e bila m o g o č a , a m p a k iz d r u g e g a razloga: ker v p r i m e r u profili
r a n j a specifičnih s o c i a l n o d e l a v s k i h t e o r e t s k i h
znanj - to so tista, ki jih ni m o g o č e najti v d r u g i h v e d a h aU razviti iz teorij in znanj d r u g i h v e d - p r i d o b i m o d o d a t n a miselna »orodja« za reševanje p r o b l e m o v (in p o s l e d i č n o navsezadnje tudi doda
ten i m p u l z za zaposlovanje e k s p e r t o v s tega po
dročja). In to ni nujno p o v e z a n o z uveljavljanjem v e d e aH z njenim o b s t o j e m . Tu so odločilnejši de
javniki p o d (b) in (c).
Sprašujem se, zakaj si spregledal to protislovje, n a m r e č , d a najprej dokazuješ odsotnost specifične teorije v vedi socialnega dela, nato pa v Sklepih rečeš, da je ta veda že »svojska disciplina« in da moramo zaradi tega dejstva razviti tudi specifično teorijo (očitno p o z n e j e ) . D o m n e v a m , d a se ti to protislovje ni zapisalo k a r s a m o o d s e b e , a m p a k je p o s l e d i c a p r e v e l i k e »investicije« v o d l o č i l n o t e ž o teoretske specifičnosti za razvoj v e d e , n a ka
t e r o se ta specifičnost n a n a š a - ti misliš, d a gre za več, d a n e gre le za nanašanje, a m p a k za uteme
ljevanje. V n a s p r o t j u z m a n o , ki p o s k u š a m o p o zoriti, d a se v e d e ne vzpostavljajo s specifičnostjo t e o r e t s k e utemeljitve, a m p a k z d r u g i m i stvarmi.
T e o r e t s k a specifičnost je v tem p r o c e s u (izgraje
vanja vede) postavljena v funkcijo apologije druž
b e n e p o t r e b n o s t i , p r i z n a n j a , tj., v funkcijo dvigo
vanja c e n e lastnega početja v ( z n a n s t v e n e m ) oko
lju, ki se deklarira s t e o r e t s k i m i osmislitvami, n e p a npr. z n o r m a t i v n o močjo, d e n a r j e m , estetskimi kriteriji itn. V e n d a r - n e r a z u m i n a p a k , s t e m nika
kor n e mislim p o d c e n j e v a t i teorije, v smislu, d a bi n a m i g o v a l , d a gre zgolj za »dvigovanje lastne cene« ali v smislu Baudelairovega izreka, da »vsak kali svojo vodico, da bi se zdela globlja«. N a r o b e : teoretski n a p o r je p o t r e b e n za reševanje p r o b l e mov, ki so na z n a n s t v e n e m p o d r o č j u skoncentri- rani n a vprašanje, k a k o osmisliti t a k o aH d r u g a č e evidentirano in k a t e g o r i z i r a n o empirijo, p o d a t k e , povezave. In b r e z teorije to seveda n e gre. R a v n o z a t o , ker je teorija t a k o p o m e m b n a , je ni d o b r o imeti za nepogrešljivo tudi t a m , kjer so drugi p r o cesi p o m e m b n e j š i od strukturiranja misU in znanj.
b) Teoretsko-statusni argument
Teorija ni (več) tista, ki o d l o č i l n o vzpostavlja v e d o . Razlogi so različni in bi jih tu n a k r a t k o imenoval »izventeoretski«, k a r p o m e n i , da se že n a s t a n e k , etabliranje, sploh p a nadaljnja uvelja
vitev, povpraševanje in širitev z n a n s t v e n i h ved ne dogajajo v odvisnosti o d specifične teoretske b a z e d o l o č e n e profesije. M e d i z v e n t e o r e t s k e r a z l o g e bi uvrstil npr. tele stvari ( s e z n a m ni d o k o n č e n ) :
• k u l t u r n i razlogi ( p r i s o t n o s t oz. o d s o t n o s t m i s e l n i h tradicij in » n a r a v e « i n s t i t u c i o n a l n i h m o n o p o l o v n a n e k e m p o d r o č j u )
• politični razlogi (financiranje z n a n o s t i in področij znotraj z n a n o s t i se n e dogaja p o dejan
skih p o t r e b a h , a m p a k p o i n t e r e s n o p o g o j e n i h prioritetah, ki jih postavlja politika, n e p a z n a n o s t aU civilna d r u ž b a )
• institucionalni razlogi ( n e k a t e r e v e d e imajo močnejše institucije, več m o č i , večje m e d n a r o d n o zaledje, večjo p r o i z v o d n j o d i p l o m a n t o v in dok
torjev, so v d a n e m t r e n u t k u bolj a t r a k t i v n e o d drugih)
• t r ž n i razlogi ( t r e n u t n o d r u ž b e n o p o v p r a š e vanje, npr. današnje d r u ž b e n e »potrebe« p o fakul
t e t n o i z o b r a ž e n i h p r o p a g a n d i s t i h , »piarovcih«
vseh vrst, r a z n i h m e n e d ž e r j i h ... so o č i t n o večje o d » p o t r e b « p o fakultetno i z o b r a ž e n i h socialnih delavcih - in ta razlika, ki lahko ima u s o d n e posle
dice za vso v e d o , o č i t n o ni p o g o j e n a s t r a n s p a - r e n t n o s t j o specifične t e o r e t s k e b a z e ) .
K a r h o č e m p o v e d a t i , je tole: uveljavitev oz.
razpoznavnost ali celo sam obstoj posameznih ved je bolj odvisen od zgodovinskih, političnih, institu
cionalnih, tržnih idr. dejavnikov kakor od teoretske prodornosti v smislu razvitosti lastne, specifične, unikatne teoretske baze. In mislim, d a to velja čedalje bolj, č e p r a v je n a svoj n a č i n veljalo že n a samih začetkih etabliranja klasičnih, starejših, ma
tičnih ved. Recimo, pomislimo, kaj je res teoretsko specifičnega v sociologiji, ki se je hitreje in u s p e š neje i n s t i t u c i o n a l i z i r a l a o d s o c i a l n e g a d e l a . V sociologiji ni z a r e s specifičnega nič. V s e temeljne teorije, ki jih je sociologija variirala dalje, so o d d r u g o d (funkcionalizem je u v o ž e n iz a n t r o p o logije, m a r k s i z e m iz Kapitala, ki je e k o n o m s k o d e l o , i n t e r a k c i o n i z e m iz psihologije oz. socialne psihologije, kritične teorije iz levičarskih filozofij in gibanj, sistemska teorija iz biologije, e t n o m e t o - dologija iz fenomenologije...). Verjetno se kaj p o d o b n e g a dogaja tudi v d r u g i h v e d a h , npr. v psiho
logiji, ki se je n a z a č e t k u o p i r a l a n a fiziologijo (še p r e d F r e u d o m , ki se je o p r l n a grško mitologijo), itn. S k r a t k a , korelacije m e d specifično t e o r e t s k o b a z o in uveljavljenostjo v e d e z e l o v e r j e t n o n e m o r e m o imeti za v z r o č n o .
M o g o č e velja celo h i p o t e z a , ki jo tu p o n u j a m v zelo p r e p r o s t i obliki: na začetku, tj., v procesu
vzpostavljanja, identificiranja (potreb, na katere je treba reagirati) in institucionaliziranja družbenih ved je imela teoretska specifičnost večjo težo pri legitimiziranju nove vede znotraj družbene delitve
dela kot danes - čeprav tudi takrat ni bila odločilna -, danes pa ima občutno manjšo težo kakor včasih ali pa celo povsem zanemarljivo težo. V tej zvezi bi omenil b a n a l n a vprašanja kakor: v kolikšni meri je n a fakultetni s t a t u s študija socialnega dela pri n a s (ki še v e d n o ni rešen) vplivalo dejstvo, da v slovenskem j e z i k u n i m a m o n o b e n e monografije o specifičnosti teorije socialnega dela, in koliko so bili odločilni vsi drugi, izventeoretski dejavniki?
V kolikšni m e r i je vplivala i z d e l a n o s t specifične t e o r e t s k e b a z e za ustanovitev p o m o r s k e fakultete ali turistične visoke šole in v kolikšni m e r i so bili p o m e m b n e j š i d r u g i , i z v e n t e o r e t s k i razlogi? Itn.
Se e n a ( p r o v i z o r i č n a ) teza, o k a t e r i bi veljalo razmisliti:
Če velja prejšnja trditev - d a je bil t e o r e t s k i d e j a v n i k v č a s i h p o m e m b n e j š i ( č e p r a v n i k o l i odločilen), m e d t e m ko d a n e s doživlja inflacijo - , p o t e m bi lahko rekli, d a se profiliranost v e d e da
nes dogaja v večji m e r i skoz prepričljivost (aktual
nost, r a z p o z n a v n o s t , » d r a m a t i č n o s t « o z . p o d c e n j e n o s t ) v p r a š a n j , ki jih k o n k r e t n a v e d a postavlja v o s p r e d j e , n a k a t e r a se torej o s r e d o t o č i m o , ne p a o d n a č i n a njihove t e o r e t s k e osmislitve. Še bolj p r e p r o s t o r e č e n o : če si h o t e l n e k o č postaviti n a n o g e novo v e d o , si m o r a l zakoličiti ali svoj »pred
m e t « o b r a v n a v e ali p a »dokazati« specifičnost, u n i k a t n o s t teorije, s k a t e r o si se loteval tega pred
m e t a (aH oboje), danes pa se je poudarek prevesil na posebnost, unikatnost vprašanj, kijih veda od
pira in po katerih se (najbolj?) razlikuje od drugih.
Torej p r e m i k o d specifičnega » p r e d m e t a « in »spe
cifične« teorije k specifičnim v p r a š a n j e m . O t e m bi bilo d o b r o razmisliti, ko afirmiramo svojo v e d o , saj u t e g n e za ta n a m e n (afirmacije) biti ta o s r e d o t o č e n o s t p o m e m b n e j š a o d dokazovanja teoretske specifičnosti, ki je verjetno z razvojem drugih zna
nosti vse bolj fluidna, celo t a k o , da n e m o r e biti več odločilna za u p r a v i č e n o s t v e d e . Z a r a d i d v e h razlogov: ker je zaloga različnih načinov teoretskih osmislitev večja k a k o r k a d a r koU, ker n e n e h n o narašča in ker je tudi manj pregledna kakor včasih, in d r u g i č , ker n a r a š č a t u d i r a z n o v r s t n o s t p r o b l e m o v v d r u ž b e n i h v e d a h , k a r p o t e g n e za s a b o večji p o u d a r e k n a d r u g a č n e m zaporedju problem
ske o b r a v n a v e . D a n e s n a m r e č zlasti p r o b l e m »do
loča«, k a k š n e teorije ali njihove kombinacije b o m o uporabiH, m e d t e m ko je bilo včasih p r a v i l o m a na
r o b e , izbor o b r a v n a v a n e g a p r o b l e m a je bil v večji m e r i odvisen o d teorije, s k a t e r o s m o se identi
ficirali (jo institucionalizirali itn.). In če je to res, p o t e m je r a z p o z n a v n o s t t e o r e t s k e specifičnosti
čedalje težje v z d r ž e v a t i (ali celo d o k a z o v a t i ) in je ta p r o b l e m z r a z p o z n a v n o s t j o oz. u n i k a t n o s t j o celo p r e m o s o r a z m e r e n z razvitostjo n e k e discipli
n e . Več ko je v disciplini raziskav, profesionalcev, institucij, p o d r o č i j in interesov, večja je tudi raz- Učnost o b r a v n a v a n i h p r o b l e m o v , r a z h č n o s t nači
nov te o b r a v n a v e , večja je variabilnost kombinacij različnih t e o r e t s k i h tradicij, celo p a r a d i g e m , vse to p a p o v z r o č a tudi večjo z a d r e g o s kriteriji teo
retske »pravovernosti« z n o t r a j s a m e discipline.
S k r a t k a , večja ko je razvitost n e k e discipline, res
nejši je ta p r o b l e m znotraj nje in (hipoteza:) večja je verjetnost, d a so za formulacijo kriterijev »pra
v o v e r n o s t i « ( m e t o d , teorij ali njihovih eklekticiz- mov) odločilni institucionalni, n e p a s t r o g o teo
retski razlogi. To p a u v r š č a m p o d razloge tipa (c).
c) Institucionalni argument ,
Proces etabliranja discipline p o m e n i njeno kre
pitev zlasti v t r e h razsežnostih: n a lestvici d r u ž b e nega ugleda, z vidika njene institucionaliziranosti (število inštitutov, k a d r a , ekspertov, šol) in z vidika količine d o b r i n , s katerimi profesionalci v tej disci- pHni r a z p o l a g a j o . Te dimenzije so p o n a v a d i v ko
rekciji s teoretsko razvitostjo, p r o d o r n o s t j o , učin
kovitostjo in specifičnostjo - kaj več p a bi bilo zelo tvegano trditi. P r i m e r o v za to trditev je cel k u p , naj n a v e d e m le najočitnejšega: teologija.
Teologija je v primerjavi s socialnim d e l o m bolj razvita p o v s e h ključnih r a z s e ž n o s t i h , zlasti p o drugi in tretji, č e p r a v p o p r v i (ugledu) verjetno ne. V s e k a k o r p a p o k a s i r a j o več denarja, n a r e d i j o več raziskav, izdajo več knjig, so fakultetno orga
nizirani, imajo več k a d r a p o lastnih inštitutih, nav
sezadnje so že nekaj časa fakulteta, imajo daleč bolj funkcionalne in lepše p r o s t o r e kot mi n a so
c i a l n e m delu, imajo celo večji politični vpliv ... V v s e m n a š t e t e m in verjetno še v m a r s i č e m d r u g e m nas p r e k a š a j o - če p a p o g l e d a š njihov t e o r e t s k i d o m e t , se z a d e v a o d l o č n o o b r n e . T e o r e t s k o teo
logija n a z a d u j e že v slovenskem p r o s t o r u , ki je n a z a d o v a l že prej v primerjavi z e v r o p s k o teolo
gijo. N e le, da ni n o b e n e g a razvoja, zadeve se ob
račajo v čas p r e d d r u g o svetovno vojno (prevaja
nje teoloških mislecev v slovenščino še ni izgra
jevanje specifične teorije, je le o s n o v a zanjo). A naj b o slovensko socialno delo desetkrat t e o r e t s k o p r o d o r n e j š e o d slovenske teologije, vse to n e b o imelo n o b e n e g a vpliva n a obstoječe razmerje m e d e n o in d r u g o v e d o v Sloveniji - p a č z a t o , k e r to r a z m e r j e ni d o l o č e n o t e o r e t s k o .
V s a k a disciplina se v p r o c e s u etabliranja prej ali slej s t r u k t u r i r a z n o t r a j sebe n a center in peri
ferijo, t a k o p o vrsti t e m , ki jih o d p i r a , p o k a d r i h , ki jih u s p e angažirati, p o številu knjig in člankov, p o ugledu, o d m e v n o s t i itn. Ta delitev m e d cen
t r o m in periferijo je lahko znotraj discipline bolj ali manj jasna, je p a v e r j e t n o , d a je njena jasnost s o r a z m e r n a z razvitostjo in starostjo discipHne.
Tisti k a d r i , ki se v disciphni znajdejo na o b r o b j u , so (poleg nehvaležnega položaja, ki so ga deležni, manj d e n a r j a itn.) h k r a t i tudi najmanj občutljivi oz. n e v e z a n i n a »diktaturo« d o k t r i n a r n e pravo- v e r n o s t i , ki prihaja iz c e n t r a discipline. Pač p o načelu, da je m a r g i n a n e h v a l e ž n a za preživetje, a h v a l e ž n a za mišljenje: manj si o m e j e n oz. pod
v r ž e n n a d z o r u močnejših v lastnih vrstah. O d tod težnja, da se m a r g i n a l e ! različnih disciplin lažje povezujejo m e d s a b o kot » c e n t r a l n e « avtoritete iz teh disciplin, ki že uživajo sadove minulih doka
zil o lastni teoretski specifičnosti in je zato njihova pozicija navzven (do drugih strok, d o politike, lai
č n e javnosti) manj o g r o ž e n a kot p r i ostalih oz. je bolj s a m o u m e v n a . R a v n o ta p r o c e s , ki se dogaja na m a r g i n a h , p a je lahko teoretsko p l o d e n . L a h k o , ni p a nujno. Če z n a m o p r e p i h , ki veje iz marginal
ne izpostavljenosti d r u g i m teorijam oz. paradig
m a m , s m i s e l n o ujeti v svoje j a d r o reševanja p r o blemov, s k a t e r i m i se u k v a r j a m o p r a v m i (drugi p a ne), p o t e m je lahko t e o r e t s k a marginalnost plo- dovita, saj l a h k o eklekticizem pri obravnavi speci
fičnega z o r n e g a k o t a o b s t o j e č e p r o b l e m a t i k e aU pri o b r a v n a v i novega p r o b l e m a ali pri obravnavi starega p r o b l e m a , s k a t e r i m se n o č e ukvarjati nih
če d r u g , p o s t a n e t e o r e t s k a inovacija. Ni p a nujno.
Marginalci, ki so to t a k o v p r a k s i k a k o r v teoriji, lahko to o s t a n e j o , d o k l e r jih v njihovi i n e r t n o s t i ne izbriše razširjajoče se j e d r o obstoječe profesije ali p a s o r o d n e , ki je v ekspanziji. Bistvo: nejasnost, neprofiUranost, celo o d s o t n o s t specifične teorije je lahko torej t u d i p r e d n o s t za nadaljnji teoretski razvoj. M o g o č e s m o z a t o manj p r e p o z n a v n i , s m o p a lahko bolj fleksibilni p r i o b r a v n a v i obstoječih v p r a š a n j in o d p i r a n j u novih, m a n j o m e j e n i z eta- bliranimi d o k t r i n a m i itn. Še bolj p o e n o s t a v l j e n o : specifičnost teorije ima m o č n o zvezo z načini reše
vanja p r o b l e m o v in m a j h n o (aH celo n i k a k r š n o ) zvezo z etabliranostjo v e d e , bodisi znotraj univer
ze ah p a v širši d r u ž b i .
T o s e m imel v mislih, ko sem se zadnjič (v četr
tek) navezal n a tvoj članek, p a o č i t n o te povezave n i s e m j a s n o izrazil in z a t o verjetno z mojo o m e m b o nisi imel kaj početi. Mislim, d a sta za identiteto
stroke o b a e k s t r e m a glede specifičnosti teorije n e p l o d n a , tako tisti, ki pravi, kaj b o m o s teorijami, teh je ž e itak dovolj, t r e b a je kaj n a r e d i t i v p r a k s i - to je tipično p r e d t e o r e t s k o staUšče, p o u d a r j a n o p r i o b r t n i k i h na stopnji mojstrov. In n e p l o d e n je tudi n a s p r o t n i e k s t r e m , h k a t e r e m u se ti n a g i b a š , d a je t e o r e t s k a specifičnost ključnega p o m e n a za obstoj in razvoj v e d e socialneg dela. }e p o m e m b n a , ni p a ključna.
Seveda p a d o p u š č a m m o ž n o s t , d a sem te sploh n a r o b e bral in d a govoriva navzkriž z a r a d i ne
usklajenih p r e v o d o v p r i t e r m i n i h t e o r e t s k a spe
cifičnost, e t a b h r a n o s t v e d e itn. ..
L e p p o z d r a v .
S r e č o 16. 1 2 . 2 0 0 2 / • ' •
D r a g i S r e č o ,
hvala za p i s m o . Vesel sem, da l a h k o r a z p r a v ljam. S tvojimi ugotovitvami o t e m , k a k o se vrti svet, se strinjam, tudi s t e m , d a se splača t e m u prilagoditi in s t e m p r i d o b i t i mir za čaščenje naj
svetejšega. (Cesarju, k a r je cesarjevega ...) Verjet
no si opazil, d a že iz mojega k o n g r e s n e g a referata veje tiha resignacija. A n i s e m si m o g e l kaj, d a ne bi zarjovel, p r e d e n o b m o l k n e m .
O protislovju. Praviš, d a v m o j e m b e s e d i l u
» n e k a k o n e gre s k u p a j , če d o k a z u j e š o d s o t n o s t oz. vsaj o d l o č n o ' p o d h r a n j e n o s t ' t e o r e t s k e inte
gracije z n a n j , n a k a t e r i stoji in p a d e z n a n s t v e n a veda«, n a t o p a skleneš s p o d č r t a n o trditvijo: 'veda o s o c i a l n e m delu je svojska disciplina, n e inter
disciplinarni k o n g l o m e r a t ' « . Praviš, da bi iz mojih
» a r g u m e n t o v m o r a l o izhajati r a v n o n a s p r o t n o , n a m r e č , k e r ni t e o r e t s k e integracije, p o t e m t u d i n e m o r e biti 'svojskosti discipHne' s o c i a l n e g a dela.«
D o p u š č a m , d a je m o g o č e moje b e s e d i l o tako brati, v e n d a r n i s e m t a k o mislil. V e d a o s o c i a l n e m delu, k a k o r jo opredeH npr. Lussi, je svojska dis
ciplina in je v svojem j e d r u , tj., v njegovem t e k s t u (in m o r d a tudi d r u g i h p o d o b n i h ) o d e l u n a posa
m e z n i h socialnih p r o b l e m s k i h p r i m e r i h , dovolj i n t e g r i r a n a . S t e m j e d r o m p a nista, p o njegovem, zadovoljivo p o v e z a n i s k u p i n s k o in s k u p n o s t n o delo. Lussi dodaja: S k u p i n s k o delo s s t r a n k a m i socialnih služb je bHže j e d r u socialnega dela kot s k u p i n s k o delo z d r u g i m i u p o r a b n i k i in v d r u g i h okoljih. S k u p n o s t n o delo p r i ustanavljanju in vo
denju socialnih služb je tudi bližje j e d r u socialnega dela kot d r u g e vrste s k u p n o s t n o d e l o . Sta nekak-
š n a še z j e d r o m p o v e z a n a razširitev dela s po
s a m e z n i m i p r i m e r i - ljudje, ki so sicer u d e l e ž e n i v p o s a m e z n i h p r o b l e m s k i h p r i m e r i h , so p o l e g tega vključeni v n e k o s k u p i n s k o o b r a v n a v o ; zanje se nekaj pripravlja v s k u p n o s t i . Ko z njimi delaš s k u p i n s k o , m o r a š v glavi imeti teorijo dela s pri
m e r o m , k e r je to s k u p i n s k o delo t e s n o p o v e z a n o s celoto reševanja socialnega p r o b l e m a teh ljudi.
Z a s k u p i n s k o in s k u p n o s t n o delo perse, za razhč- ne t e r a p e v t s k e s k u p i n e in s k u p i n e z a o s e b n o s t n o rast, za d r u ž b e n o planiranje, razvijanje s k u p n o s t i itn. p a velja, da se n a p a j a t a bolj p r i d r u g i h v e d a h , n e p r i vedi o s o c i a l n e m delu (najbrž: socialna psi
hologija s k u p i n , s k u p i n s k a d i n a m i k a , organiza
cijske v e d e , »policy«-vede ipd.). Lussi si je z a d a l n a l o g o , d a izdela teorijo (on pravi »nauk«) samo o specifičnem jedru socialnega dela, tj., o delu na posameznih socialnih problemskih primerih, če
p r a v pravi, d a je (praktično) socialno delo širše k a k o r t o , o č e m e r govori njegova teorija, ni p a ( k a k o r to širše) v toliki m e r i nekaj posebnega, č e s a r n e bi mogU e n a k o d o b r o p o z n a t i in izvajati tudi ljudje d r u g i h s t r o k in i z o b r a z b e (npr. biti d i r e k t o r d o m a za s t a r e ali vodja h u m a n i t a r n e or
ganizacije). Po m o j e m m n e n j u se m u je p o s r e č i l o izdelati teorijo o s o c i a l n e m delu s p o s a m e z n i m i socialnimi p r o b l e m s k i m i p r i m e r i , ki je specifična in integrirana. Liissijev ' n a u k ' o b s e g a blizu 5 0 0 strani; dovolj teorije za e n o s t r o k o . Se enkrat: gre za teorijo o specifičnem jedru stroke, n e o njeni periferiji. G r e za profiliranje tistega, k a r je p o s e b n o , n e za ponavljanje (prepisovanje) tistega, k a r je p r e v z e t o , ali p a k a r sploh sodi d r u g a m .
Prestala dela t r a d i c i o n a l n e t r i a d e socialnega dela p o Lüssiju t e o r e t s k o torej nista p o v s e m inte
g r i r a n a s t e m j e d r o m . Kaj n a t a n k o to p o m e n i , bi bilo t r e b a šele r a z p r e s t i . Po m o j e m p o m e n i , da p r i s k u p i n s k e m delu, n a p r i m e r , socialni delavec v vlogi f o r m a l n e g a vodje s k u p i n e n e u p o r a b l j a za socialno delo značilnih, p o s e b n i h sredstev in nači
nov ravnanja o z i r o m a njihovih k o m b i n a c i j , se n e opira n a socialnodelavska m e t o d i č n a načela, tem
več u p o r a b l j a bolj n a č e l a , ki izvirajo iz teorije o skupinski dinamiki, iz psihoterapevtskih ali social- n o t e r a p e v t s k i h teorij, iz p e d a g o g i k e ipd. Socialna delavka v d o m u za s t a r e , n a p r i m e r , je bliže speci
fičnemu j e d r u svoje stroke, ko ureja o d n o s e stano
valca s svojci, d r u g i m i stanovalci, u p r a v o d o m a , pokojninskim z a v o d o m , c e n t r o m za socialno delo, z d r a v n i k o m itn. (ko torej svetuje, se pogaja, inter
venira, z a s t o p a , oskrbuje), k a k o r t a k r a t , ko v o d i s k u p i n o s a m o p o m o č i stanovalcev - takrat je bliže
socialni pedagogiki. R a m o v š ni n e u s t r e z n o p o i m e noval tistega, kar dela s s k u p i n a m i starih, »geron- tagogika«, č e p r a v s e m v z a č e t k u pomislil, d a bi l a h k o kot socialni delavec rekel t u d i » g e r o n t o b o - etika«. V e n d a r to ne bi bilo t o č n o . Kar dela o n , ni socialno d e l o s starimi, t e m v e č je s o c i a l n o p e d a - goško d e l o . Če ta triada, ki naj bi t r a d i c i o n a l n o sodila v najožji k o n c e p t socialnega dela, ni d o b r o p o v e z a n a (ker dva dela nista d o b r o p o v e z a n a s sicer n o t r a n j e p o v e z a n i m tretjim) in niso vsi deH e n a k o specifični za s o c i a l n o d e l o , velja to še v večji meri za nove » d o d a t k e « . To s e m d o k a z o v a l v referatu.
Z a t o r e j n e b o veljalo, ko mi očitaš tole: »naj
prej dokazuješ o d s o t n o s t specifične teorije v vedi socialnega dela, n a k a r p a v Sklepih r e č e š , d a je ta v e d a že 'svojska disciplina' in d a m o r a m o z a r a d i tega dejstva razviti tudi specifično teorijo (očitno n a k n a d n o ) « . Najprej p o v z a m e m Lüssija kot zgled specifične in p o v e z a n e teorije socialnega dela, po
t e m o p o z o r i m , da r a z e n j e d r a te teorije (o delu n a p o s a m e z n i h p r o b l e m s k i h p r i m e r i h ) drugi deli niso integrirani. To torej n e p o m e n i , da ni speci
fične v e d e (teorije) o s o c i a l n e m delu niti d a ta ni p o v e z a n a ; p o m e n i , da »periferni d o d a t k i « , t a k o t r a d i c i o n a l n i k a k o r novi ( m e z o , m a k r o , inter,
»globo«), niso p o v e z a n i s specifičnim in integrira
n i m j e d r o m . S a m o to.
O specifičnosti vede kot pogoju njene avtono
mije. Dvomiš ne le, d a je specifičnost vede izključ
ni ali poglavitni pogoj avtonomije, kaj šele obstoja v e d e , a m p a k d a je s p l o h p o m e m b e n za o b r a m b o avtonomije. R a z m i s l i m o .
Najprej o obstoju v e d e . Veda lahko obstaja s a m o kot specifična, p o s e b n a , ne kot v e d a , ki je p r a v z a p r a v n e k a d r u g a v e d a . » P o s e b n a v e d a « je p l e o n a z e m . » N e p o s e b n a veda« je protislovje. D o kazovanje p o s e b n o s t i v e d e je d o k a z o v a n j e njene p r a v i c e d o obstoja - d a je v e d a . Če se i z k a ž e (s p r i m e r j a v o z g o d o v i n e , k o n c e p t o v , teorij), d a je t o , kar razglašam za v e d o o socialnem delu, prav
z a p r a v socialna p e d a g o g i k a , je k o n e c socialnega dela kot p o s e b n e vede. V roke v z a m e m o učbenike socialne p e d a g o g i k e . Pisati z a č n e m o u č b e n i k e so
cialne pedagogike. Če se izkaže, da je to, k a r i m a m za v e d o o s o c i a l n e m d e l u , p r a v z a p r a v o r g a n i zacijska v e d a , je k o n e c v e d e o s o c i a l n e m delu.
Itn. Je to m o g o č e ? Se lahko z g o d i ?
Letos sta Prešernovo n a g r a d o V S S D zasluženo dobili š t u d e n t k i za odHčno n a l o g o , ki p o r o č a o p o s k u s u ( m e t o d o l o š k o naj bi šlo za o k r n j e n i n a r a v n i e k s p e r i m e n t ) , d a bi gojence z a v o d a za
osebe p o p o š k o d b i glave, ki so bili p o sodbi osebja p r e v e č pasivni in odvisni, s p o d b u d i l i k samostoj
nosti t a k o , da so uvedli » t e d e n samostojnosti«, ko so gojenci bodisi sami skrbeli zase bodisi nare
kovali osebju, kaj naj stori zanje. (Sam sem bil n e k a k š e n n e u r a d e n mentor.) Z a m a n bi pri Lüssiju iskali u s t r e z n a poglavja, ki opisujejo tako situacijo (z izjemo nekaj v zvezi z edukacijo kot n a č i n o m ravnanja); n e gre za p o d r o č j e socialnega dela (ne gre za svetovanje, pogajanje, intervencijo, zasto
panje, o s k r b o v a n j e in skrbstvo), gre za tipično p o d r o č j e zavodske vzgoje. G o j e n c e so p o s k u š a l i n e č e s a odvaditi in n e č e s a navaditi. S t e m p a se ukvarjata socialna in specialna pedagogika. (Lussi razlikuje - spremljanje gojencev v njihovem vsak
d a n u , življenje z njimi v z a v o d u , je socialna p e d a gogika, urejanje njihovih o d n o s o v z viri zunaj z a v o d a in v njem p a je socialno delo.) V r o k e bi l a h k o vzeU u č b e n i k te p e d a g o š k e discipline. Mor
d a tudi t a m z a r a d i z a s t a r e l o s t i ne bi našli d o b r i h s m e r n i c za delo z gojenci v z a v o d u . L a h k o d a je z a r a d i razlike m e d m o r d a z a s t a r e l o specialno pe
dagogiko in s o d o b n e j š i m i prijemi n a š e g a social
n e g a dela videti, da n e gre za s p e c i a l n o p e d a g o giko, a m p a k za socialno d e l o . A stvari se h i t r o spreminjajo in specialna p e d a g o g i k a si b o o p o m o g l a - tudi tja prihajajo angleški učitelji.
Specifičnost v e d e je torej inherentna obstoju v e d e . Z d o k a z o m o prekrivanju z d r u g o v e d o e n a v e d a p a d e (teoretično tista, ki ima boljše argumen
te za specifičnost, npr. tudi z g o d o v i n s k e ) . Kaj to p o m e n i ? P r a k t i č n o , p o s v e t n o , m o r d a nič. M n o g i tega še opaziH n e bi. Šole n e m o r e š k a r ukiniti, človeka n e kar postaviti n a cesto. M o r d a bi zame- njah t a b l e n a v h o d u , m o r d a n e k a k o p r e i n t e r p r e - tirali (da gre zgolj za usmeritev, glavni p r e d m e t p a se jasno razlikuje; t a k o k a k o r i m a m o nekaj pra
va, naj b o še nekaj specialne p e d a g o g i k e ) , ali p a , kakor pravim, popohioma nič. Vsi i m a m o radi mir.
Kaj p a b o s tistimi, ki bi to videU? Mislim, d a si e d e n o d njih in si lahko odgovoriš s a m .
O avtonomiji. V čim večji meri veljajo za pojas
njevanje in usmerjanje tega, k a r i m a m o za social
n o delo, teorije d r u g i h ved, t e m bolj se d r u g e vede (in njihovi zemeljski p r e d s t a v n i k i , o, Platon!) v to u p r a v i č e n o vmešavajo, t e m manj b e s e d e ima veda o s o c i a l n e m delu, t e m manj je a v t o n o m n a , vse d o k l e r se n e i z k a ž e , da m o r d a sploh ni p o t r e b n a kot p o s e b n o p o d r o č j e razmišljanja, k e r je vse že r a z d e l j e n o m e d d r u g e v e d e in k e r lahko z znanji d r u g i h v e d u s p e š n o k r m i l i m o s t r o k o . Socialno delo kot s t r o k a m o r d a sploh ne potrebuje svojske
teorije (vede) - to je teza. SHšali s m o jo ponovlje
n o : obstajajo različne teorije, naj si v s a k i z b e r e , k a r rabi. (Ni šlo za teorije socialnega dela.)
Moja teza je d r u g a č n a . Takoj ko z a č n o strokov
njaki k a k š n e s t r o k e razmišljati o svojem delu in izmenjavati izkušnje, z a č n e nastajati nova v e d a - v e d a o tej stroki - kot k o l e k t i v n o delo o n i h , ki o stroki razmišljajo. To je n e i z o g i b n o . Tudi s a m o za »kvalificiran izbor« m e d teorijami d r u g i h v e d je p o t r e b n a lastna veda, ki določa kriterije primer- nosti za t a k aH d r u g a č e n s t r o k o v e n n a m e n . Spe
cifičnost v e d e je i n h e r e n t n i p o g o j obstoja in avto
nomije v e d e - pogoj, ki je v n a č e l u v s e b o v a n že v obstoju in avtonomiji.
Kako se vzpostavljajo in ohranjajo vede. V s k l e p n e m delu k o n g r e s n e g a referata s e m zapisal:
»Pri legitimiranju svojega p o d r o č j a , določanju nje
govih meja in v s e b i n e , m o r a m o razlikovati m e d z n a n s t v e n i m , r a c i o n a l n o - l o g i č n i m utemeljevan
jem n a eni strani in d o g o v o r o m , vsiljevanjem, skli
cevanjem n a tradicijo, tuje zglede, » t r e n d e « ipd.
n a drugi. Prizadevati si m o r a m o za večanje deleža p r v e vrste a r g u m e n t o v . Pri t e m n a j b r ž n e s m e m o biti naivni in spregledati, d a je tudi v a k a d e m s k e m in »socialnem« svetu m o č p o m e m b n a za zavaro
vanje s t r o k e in v e d e ; d a m o č b e s e d e n e p r e m a g a v e d n o b e s e d e m o č i . T o d a v z n a n o s t i šteje s a m o m o č b e s e d e , n e b e s e d a moči. Ti p a praviš: »uvelja
vitev o z . r a z p o z n a v n o s t ali celo obstoj p o s a m e z nih ved je bolj odvisna o d zgodovinskih, političnih, institucionalnih, t r ž n i h idr. dejavnikov k a k o r o d t e o r e t s k e p r o d o r n o s t i v smislu razvitosti l a s t n e , specifične, u n i k a t n e t e o r e t s k e b a z e . In mislim, d a to velja čedalje bolj, čeprav je n a svoj način veljalo že n a s a m i h z a č e t k i h etabHranja klasičnih, sta
rejših, m a t i č n i h v e d « .
O b a razlikujeva dva dejavnika uveljavljanja ved, teoretskega (moč besede) in zunajteoretskega ( b e s e d a moči). Jaz p r a v i m , d a v z n a n o s t i (zdaj m o r a m biti p r e c i z e n ) , v znanosti kot mišljenju in raziskovanju šteje m o č b e s e d e , d o d a l bi, faktična u t e m e l j e n o s t in logična s k l a d n o s t . Ti p r a v i š , d a vse bolj veljajo z u n a j t e o r e t s k i dejavniki, jaz bi d o d a l : v znanosti kot družbeni dejavnosti in druž
benem odnosu, z n a n o s t i kot dejavnosti p o d k o ž o krvavih ljudi. Vem, d a je to n e k a k š e n nasilen dua- lizem, a m o g o č e b o začasno koristen, d a zbistrimo misli. P r e d t e m bi v e n d a r l e r a d p o u d a r i l , da gre m e n i »za mišljenje«, n e »za k r u h « . Prizadevanje za k r u h je seveda več kot razumljivo (pa ne misHm, da gre tebi »za k r u h « , s a m o p o u d a r i l si to r e s n i c o sveta - da je svet interesov).
Moč besede. N o v a v e d a je p o definiciji novo p o d r o č j e p r o u č e v a n j a , naj to »novo p o d r o č j e « d e f i n i r a m o kot n o v pojav, nov p r e d m e t , nov p r o b l e m , n o v z o r n i kot ali k a k o d r u g a č e . N o v e v e d e n e d e f i n i r a m o k o t »nove hiše«, »nove s k u p i n e raziskovalcev«, »novega inštituta« (za staro vedo).
Novost p o d r o č j a raziskovanja, torej p o s e b n o s t glede n a prejšnja, stara ah d r u g a p o d r o č j a , ali kot praviš, » t e o r e t s k a specifičnost«, je conditio sine qua non v e d e - to je tavtologija, a d r u g a č e n e gre. Ta novost, p o s e b n o s t , specifičnost se ne vzpo
stavi z n a m e n o m »apologije d r u ž b e n e p o t r e b nosti«, ni s r e d s t v o , se n e v z p o s t a v i kot sredstvo, a m p a k se rodi, je bit - je ali p a ni novost. Ni nova zato, da bi d o k a z a l i njeno d r u ž b e n o p o t r e b n o s t . Videti, d a je novost, je ustvarjalno dejanje, akt kreacije. O t e m , d a je novost, p a je, p o t e m ko s m o p r e p r i č a h sami s e b e , t r e b a p r e p r i č a t i » d r u ž b o « , če h o č e m o dobiti p a p i r z a pisanje, mizo in stol.
Zato se nikakor ne morem strinjati s trditvijo, da teorija ni (več) tista, ki odločilno vzpostavlja neko vedo. Teorija (dobro praviš), uzrtje, je nujni pogoj za vzpostavitev nove vede. Brez uzrtja ni nič. Z a uzrtje so m o r d a p o t r e b n i n e k i pogoji. T o d a ti p o goji s a m i , naj so še t a k o p o p o l n o izpolnjeni, ne b o d o pripeljaH d o uzrtja. Strinjam se s t a b o , d a uzrtje žal ni zadostni pogoj. O t e m s m o se na lastni koži p r e p r i č a h , k o s m o se desetletja borili za pri
znanje n o v e v e d e . Z a n i m i v o je t u d i t o , da je bila s t r o k a p r i z n a n a štirideset let prej kot v e d a (takrat še ni bila p r i z n a n a kot ' e n a k o p r a v n a ' d r u g i m ve
d a m ) .
Uzrtje je najbrž res č u d n o s t a r o m o d n a b e s e d a , d a n e s , k o i m a m o p o v s o d z g l e d e , ki jih l a h k o p o s n e m a m o , n e d a bi n a m bilo t r e b a misliti. Če imajo Angleži fakulteto z a socialno delo, je to naj
b r ž že n e k a k š n a v e d a . I m e j m o jo še mi. Prekopi
r a m o tudi angleško definicijo v e d e . To bi bilo so
d o b n o , p o s t m o d e r n o ravnanje (angleški »citat« v slovenskem tekstu, kul fora) in moral bi se strinjati s t a b o , d a so z u n a j t e o r e t s k i razlogi tisti, ki v z p o stavljajo v e d e - beri: ki povzročijo, d a k d o k o p i r a šolo - , ambicija, d o b r o h o t n o s t , p a č k a r koli, s a m o razmišljanje bolj m a l o . O b tolikih kopijah se vpra
šajmo, k a k o je nastal original. M o r d a je imelo t a m in takrat mišljenje večjo vlogo, n e k a k o t a k o , kakor s e m opisal. Uzrtje se l a h k o zgodi m i m o g r e d e ; n e da bi se p r a v zavedeli, d a s m o v novi disciplini, že p i š e m o njene t e k s t e . Z a t o p r e z r e m o , d a se je s p l o h zgodilo in m i s l i m o , d a je bil r e k t o r tisti, ki je vzpostavil novo v e d o , ah minister (navsezadnje tudi njima n e g r e o d r e k a t i s p o s o b n o s t i , d a kaj
u z r e t a ) . G o t o v o : n a neki točki je t r e b a izobesiti t a b l o , in to ni t e o r e t s k o dejanje. Z a s e bi lahko rekel (naj n e izzveni kot s a m o h v a l a ) , d a s e m se s a m d o k o p a l d o s p o z n a n j a , d a obstaja v e d a o socialnem delu, ki je enakovredna sogovornica dru
gih ved, in to t a k r a t , ko je to zvenelo še zelo pre
t e n c i o z n o . D a so t u d i n e k a t e r i kolegi to uvideli, tudi o n i p o svojih p o t e h , mi je bilo v zadovoljstvo.
Z a t o uzrtje z a m e ni p r a z n a b e s e d a . Z a t o to v e d o t u d i b u d n o v a r u j e m in s e m pripravljen ugrizniti vsakogar, ki jo jemlje p r e v e č n a l a h k o . In z a t o mi je govorjenje o t e m , d a so m e u s t a n o v i h , n e k a k o tuje.
Beseda moči. Sprašuješ se, »v kolikšni m e r i je na fakultetni status študija socialnega dela pri nas ... vplivalo dejstvo, da n i m a m o v slovenskem je
ziku n o b e n e monografije o specifičnosti teorije socialnega dela, in koliko so bili odločilni vsi drugi, izventeoretski dejavniki?« Vprašanje je r e t o r i č n o . Vloga teorije je bila nična. Z a d o s t i je bilo, d a s m o velikokrat ponovili b e s e d o »veda« (ne da bi n a s k d o kaj vprašal). Le e n k r a t , n a odločilnem sestan
ku, m i je bilo t r e b a odgovoriti n a vprašanje, ali je socialno delo v e d a . Odgovoril sem: Taka v e d a kot m e d i c i n a , kot veda o zdravilstvu: p r o u č u j e , k a k o zdraviti. Je s t r o k a in v e d a h k r a t i . Z a d o s t o v a l o je.
( M o ž uči n a medicini, z a t o je r a z u m e l . ) Teorija se je r e d u c i r a l a n a e n analoški stavek, ki m i ga niti ni bilo t r e b a razčlenjevati. To bi lahko bil sicer d o k a z r a v n o n a s p r o t n e g a , n a m r e č i z r e d n e m o č i b e s e d e (teorije), v resnici p a v e m o - je t a k o , kakor praviš. Teorija v t e m p r i z a d e v a n j u ni p o m e m b n a . ( K a k š e n sklep b o š potegnil iz t e g a ? Bral sem o lopovih, ki so o r o p a h b a n k o in jih niso n i k o h od- krih. Kaj sledi iz tega za tvoje življenje? - G l a v n o je, d a s m o n a t o p l e m - temeljno n a č e l o sistemske teorije.) Toda to ne pomeni, da je bila veda vzpo
stavljena, čeprav nima teorije, ampak pomeni, da je bila vzpostavljena fakulteta. Veda brez teorije je protislovje. Fakulteta brez specifične vede pa je lahko družbeno dejstvo tako kakor rop banke.
Tudi d r u g a d r u ž b e n a dejstva so m o g o č a . Vedo l a h k o u k i n e j o , č e p r a v je specifična. V e d a p o t r e buje i n f r a s t r u k t u r o ; če ni zagotovljena, ni v e d e . Potrebuje d r u ž b e n o vzdušje svobode, avtonomijo.
A tudi, če je vse zagotovljeno, ni vede, če ni prave teorije. Mi s m o d a n e s v resnici bližje tej m o ž n o s t i . P o d p r a v o teorijo n e mislim, k a k o r se bojim, d a m e ves čas n a r o b e r a z u m e j o , e n e s a m e e d i n o pra
vilne teorije - Liissijeve. Lussi je le p r i m e r , zgled.
Mislim svojski stvari u s t r e z n o mišljenje in razis
kovanje, k o n t i n u i r a n , s a m o r e g u l i r a j o č p r o c e s , ki
je z a p r t v t e m smislu, d a ostaja p r e d m e t , n a ka
t e r e g a se n a n a š a , tudi v svoji spremenljivosti kon
s t a n t e n , da je mišljenje pluralistično, v e n d a r osre- dinjeno o k r o g tega p r e d m e t a , in d a se mišljenje r a v n a p o pravilih ustvarjanja d o b r e teorije (faktič
n a utemeljenost, logična skladnost, sistematičnost itn.).
Naj p o v z a m e m : inštitut ustanovijo, v e d a se ro
di. Rodi se kot svojska in a v t o n o m n a . Avtonomija je o g r o ž e n a , ko z a č n e m o z a n i k a t i svojskost. Svoj- skost z a n i k a m o iz p o h l e p a , n a p u h a in strahu p r e d svojskostjo.
Fakulteta brez vede. To bi bila reductio ad absur
dum teze, da so za konstituiranje, obstoj in avtono
mijo v e d e z u n a j t e o r e t s k i dejavniki p o m e m b n e j š i k a k o r t e o r e t s k i . Ta a b s u r d r e a l n o ni n e m o g o č in zapisal s e m , d a se m u celo približujemo, ko sprav
ljamo p o d svojo s t r e h o najoddaljenejše z v o č n o s o r o d n e (flatus vocis) m o ž n e r e f e r e n č n e t o č k e ( p l a n e t a r n o in i n t e r g a l a k t i č n o s o c i a l n o d e l o ) . M o g o č e je p r a v zdaj prilika (veliko z n a m e n j k a ž e n a to), d a s p r a v i m o p o d svojo s t r e h o ( m o r d a p o d d r u g i m i i m e n i , d a se i z o g n e m o o d k r i t i m kon
fliktom) socialno in s p e c i a l n o p e d a g o g i k o (da se t o dogaja, s e m n a k a z a l zgoraj) in vsaj del andra- gogike z g e r o n t a g o g i k o ter d a »socialno d e l o s s t a r i m i « , n a p r i m e r - to bi l a h k o bil m o d e l - , poj
m u j e m o k o t v e d o , sestavljeno iz g e r o n t a g o g i k e , g e r o n t o b o e t i k e in gerontofilakse (fylasso, gr. va
r u j e m - sistem socialnega varstva), d a iz socialne v a r n o s t i kot še p r e v e č p r a v n e g a p r e d m e t a obliku
j e m o teorijo socialnega varstva kot v e d o o sistemu socialnega varstva z več sociološkimi in organiza
cijskimi elementi, d a iz socialne poHtike n a r e d i m o več kot glede na socialno d e l o zgolj » p o m o ž n o disciplino«, a m p a k jo z a č n e m o v resnici razvijati kot t e o r e t s k o p o d r o č j e , vključno s t e h n i k a m i poli
tike (policy), d a o b n o v i m o n e k o č že l e p o u t e č e n o
»socialno o b r a m b o s l o v j e « , tj., socialno delo v voj
ni in ujmah. Tu je še p r e d m e t o m e d i j s k e m p r e d stavljanju sociale z v s e m , k a r vanjo sodi; vzgojiU bi l a h k o svoje p i a r o v c e , novinarje in filmarje - socialno n o v i n a r s t v o , m o r d a socialno A G R F T , za igranje n a P r e š e r n o v i h p r o s l a v a h p a s o c i a l n o citrarstvo. (Kaj bi našteval: s a m že leta p r e d a v a m o sistemu b o e t i č n e vede, ki vključuje poleg »teorije p o m o č i « v smislu »teorije socialnega dela« še vrsto d r u g i h discipUn: teorijo d o b r o d e l n o s t i , primerjal
ne sisteme socialnega v a r s t v a itn.) V nadaljevanju priključimo Inštitut za socialno varstvo in ga pre
oblikujemo v Inštitut za socialno politiko, socialno varstvo in socialno delo. S č a s o m a se lahko p o zgle
du drugih fakultet p r e i m e n u j e m o najprej v fakulte
to za socialno politiko, socialno varstvo in socialno delo (FSSS ah F S P V D ) , n a t o p a v fakulteto za socialne v e d e (FSV, da se razlikuje o d o n e za d r u ž b e n e v e d e ) . N e misHm (samo) i r o n i č n o : t o je real
n a m o ž n o s t . M o g o č a p a je t u d i izbira.
Vidiš, d a v tej s m e r i t u d i m e n i dela m o z a k sto n a u r o . Moj k o n g r e s n i referat b o čez nekaj m i n u t videti kot labodji spev fundamentalističnega (dok- t r i n a r n o p r a v o v e r n e g a ) r o m a n t i k a . V t e m s e m seveda v protislovju s s a m i m seboj. Vsi s m o ujeti v protislovje med institucionalnim širjenjem in teo
retskim izgrajevanjem. V t e m t r e n u t k u i m a o č i t n o p r e d n o s t institucionalno širjenje. V e n d a r d v o m i m , d a je s m i s e l n o iti p r e k okvirov, z n o t r a j k a t e r i h še služi utrjevanju - spet s m o p r i t e m - specifičnosti naše vede. M o g o č e t u d i ni r e a l n e n e v a r n o s t i , d a bi se širilo kaj dosti p r e k t e h okvirov, m e d d r u g i m z a r a d i »načela a v t o b u s a « : d o k l e r si pri v s t o p n i h vratih, se r e v o l u c i o n a r n o p o m i k a š n a p r e j , ko pri
deš d o p r v i h i z s t o p n i h , se jih o p r i m e s kot k l o p in ne p u s t i š več n i k o m u r , d a te p r e m a k n e . K d o je d a n e s pri n a s c e n t r a l e n in k d o p e r i f e r e n , je že v p r a š a n j e .
Z a sklep. S e v e d a je t u d i d r u g a p o t , k a k o r s a m lepo p r a v i š , d a z razvijanjem teorije s k r b i m o za profiliranje, r a z p o z n a v n o s t socialnega dela kot specifične discipline, pri t e m p a - t o si sijajno for- m u h r a l - s k r b i m o za » z a d o s t n o r a z n o l i k o s t « in z n a m o » p r e p i h , ki veje iz m a r g i n a l n e izpostavlje
nosti d r u g i m teorijam, p a r a d i g m a m ... s m i s e l n o ujeti v svoje j a d r o reševanja p r o b l e m o v , s k a t e r i m i se p r a v m i u k v a r j a m o (drugi p a n e ) . . . « Kot profi
lirana in v svoji specifičnosti r a z p o z n a v n a v e d a p a se n a t o p o v e z u j e m o z d r u g i m i v »interdiscipli
n a r n e k o n g l o m e r a t e « , r e c i m o v o k v i r u p o d i p l o m skih študijev. Tudi Lussi, naj ga še zadnjič omenim, je zapisal, da je socialno delo več, kakor pokriva njegova teorija, toda samo to, kar pokriva njegova teorija, je specifično. D o d a j m o : je p o s e b n a d o b r i na, ki jo l a h k o d a m o v d a r d r u g e m u , ki še n i m a take. N i h č e n e s p r e j e m a r a d kopij, še manj plagia- tov, č e p r a v d a n e s živimo v svetu kopij in plagiatov in r a z g l a š a m o to za p o s t m o d e r n o v r e d n o t o .
Tvojega p i s m a nisem k o m e n t i r a l stavek za stav
k o m , a m p a k bolj p o smislu. Najbrž s e m v r v e ž a v o skakal s t e m e n a t e m o , s t a r o s t p a č . Tudi ni bilo m o g o č e n a č e t i vsega. Č e s e m kaj p o m e m b n e g a izpustil, mi p o v e j . K a k š n e s k l e p e b o š s svojim (blagoslovljenim) d a r o m videti bistvo in logično p o v e z o v a t i izpeljal še s a m . Z d a j si b o m privoščil nedeljo. ijig -¡rs ar-n-ii пмг
Še e n k r a t hvala za o d g o v o r in vse d o b r o v n o v e m letu
Blaž 2 2 . 1 2 . 2 0 0 2