• Rezultati Niso Bili Najdeni

Vpogled v »Avtor: kdo ali kaj piše literaturo?«

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vpogled v »Avtor: kdo ali kaj piše literaturo?«"

Copied!
2
0
0

Celotno besedilo

(1)

»Avtor: kdo ali kaj piše literaturo?«

Vanesa Matajc

1

Primerjalna književnost (Ljubljana) 32. Posebna številka (2009)

Sodobna literarna teorija raziskuje vlogo avtorja v ustvarjanju literar- nega besedila kakor tudi v ustvarjanju (literarne) kulture. Reprezentacije avtorja odgovarjajo na vprašanje njegove vloge na mnoge različne načine, odvisno od zgodovinske kulture in dojemanja literature. Ta situacija, ki se nadaljuje v sodobni literarni teoriji, se seveda razlikuje od modernih pogle- dov na literaturo, t. j. pogledov, ki so se oblikovali od renesanse naprej.

Sodobna literarna teorija je začela prevpraševati vlogo avtorja v ustvar- janju literature v času, ko se je zastavilo vprašanje o vlogi jezika v vzposta- vljanju subjekta. Obdobje modernosti je termin (literarni) avtor dojemalo v nedvoumno jasnem pomenu: ker je moderna tradicija obravnavala člo- veka kot ustvarjalni subjekt s sposobnostjo iznajti ali odkriti nove objekte, je iznašla tudi besedo avtor v smislu posameznika, ki ustvarja literarno (ali metaliterarno) besedilo. To individualno literarno umetniško delo se je ra- zumelo kot neponovljiva (izvirna) sinteza forme in vsebine, v kateri bralec prepoznava (odkriva) pomene in smisel, kakor jih je ustvarila avtorjeva volja, namen in veščina.

Moderni koncept avtorja je v sodobnosti doživel nekaj temeljnih spre- memb zlasti od šestdesetih let 20. stoletja naprej; te spremembe so pov- zročili t. i. obrat k zgodovini, obrat h kulturi in – morda najvažnejši za vprašanje literarne ustvarjalnosti – obrat k jeziku. V humanistiki so (po- gosto interdisciplinarno) sooblikovali tudi nove discipline ali nove teorije (spremembe izpostavijo npr. epistemologijo, kulturne študije, antropolo- gijo kulture, ženske študije, študije spola, postkolonialne študije in (preno- vljeno) kulturno zgodovino).

Odgovor na vprašanje »kdo ali kaj piše literaturo?« se je tako razcepil v dve smeri.

Prvič, izhodiščna predpostavka, da realnost vzpostavlja jezik (kot kon- vencija, ne individualna invencija), se je zjedrila v idejo Jezika, ki piše / govori literarni tekst in določa njegovo recepcijo. Tako se je avtor kot ustvarjalni subjekt literarnega umetniškega dela nadomestil s konceptom intertekstualnosti oziroma z dialoškimi razmerji.

Drugič, izpostavljanje intertekstualnosti, predpostavke o »smrti avtor- ja« in »vstajenju« teksta in bralca so pod vprašaj postavile poleg avtorja tudi avtorjevo avtoriteto v literarni in kulturni tradiciji (reprezentirani kot literarni ali kulturni kanon) ter v (kulturni) politiki. Avtorjeva politična avtoriteta je bila še zlasti očitna v literaturah, ki so rabile namenom naci- onalnih ideologij ali političnih totalitarizmov. Oba ideološka pritiska sta

(2)

Avtor: kdo ali kaj piše literaturo?

2

značilna izkušnja literatur in njihovih avtorjev v Evropi, nekdanji Sovjetski zvezi, itn.

Avtor se je dojemal kot konstitutivni dejavnik kulturnih tradicij, pogo- sto kot sredstvo, s katerim so lahko različne politične skupine legitimirale svojo oblast. Literarni tekst, ki nastopa v pragmatični (kulturno-)politični vlogi, potrebuje in zahteva interpreta. Tudi če je avtor »mrtev«, lahko av- torja kot ustvarjalni subjekt nadomesti kulturno-politični interpret besedi- la. Interpret, ki nadomešča literarnega avtorja, združuje obe vlogi: vlogo avtoritete in vlogo inventivnega avtorja (inventivno interpretira literarno besedilo v določenem kulturnem kontekstu).

S tem pa je interpretova praksa lahko tudi emancipacijsko dejanje.

Emancipacijsko za različne družbene skupine, ki se prepoznajo kot za- tirane in za poudarjanje svoje vrednosti uporabijo ustrezno interpretira- no literarno besedilo; in emancipacijsko dejanje za avtonomijo literature.

»Vstajenje« avtorja (A. Nehamas) ali avtorjeve vloge – tudi če se ta nanaša na interpreta – je lahko tudi način, ki vzpostavlja / ohranja avtonomijo, literarnost, literarnega diskurza.

Ta vprašanja so se oblikovala v naslednje tematske sklope:

1) Avtor kot individualni ustvarjalec in avtor v razmerju s kulturo: vloga avtorja v zgodovinskih invencijah tradicije, avtor kot diskurzivni konstrukt v vzpostavljanju socialno-političnih identitet, avtor v proizvodnih meha- nizmih kulture. Te teme sta obravnavala Andrej Blatnik in Jüri Talvet.

2) Osebna izkušnja literarnega ustvarjalca, avtor kot subjekt literarnosti in literarnega dela, koncepti avtorja v 20. stoletju: virtualni avtor v novih medijih in medbesedilnosti. To temo so obravnavali Mojca Kumerdej, Boris A. Novak in Florian Hartling.

3) Antična Grčija in vprašanje »kdo ali kaj ustvarja literarni tekst« (ali:

literarno umetniško delo); renesansa in iznajdba avtorja v moderni zahodni literarni teoriji; avtorska performativnost in avtobiografija v 20. stoletju.

To temo so obravnavali Jera Marušič. Marijan Dović in Gašper Troha.

4) Avtor med jazom in drugostjo, avtobiografijo in heterobiografijo, avtorska integriteta in avtoriteta od lirike prek romanopisja do postkolo- nialnih študij. To temo so obravnavali Lucia Boldrini, Jonathan L. Hart, Varja Balžalorsky in Julia A. Sozina. Sledi te spremenjene konceptualizaci- je avtorja v polju literarnega vpliva je opisala Lučka Urbanija.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Razlika med obema skupi- nama je najbrž predvsem v tem, da manj ugoden materialni položaj sili posameznike, da iščejo delo, zato so odkrito brezposelni, v primeru ugod-

Skupine zdravnikov in ostalih strokovnjakov se zavzemajo za to, da bi dečki z Duchennovo mišično distrofijo dobili najboljšo možno oskrbo, ki bi izboljšala kakovost

Socialno delo, ki se je rodilo iz praktične potrebe po ukvarjanju s socialnimi problemi, pretežno v institucionalnih okvirih drZavnih uradov, se je razvijalo ob istočasnih,

Poleg teh nastajajo v proizvodnji papirja še drugi odpadki, ki se uvrščajo med odpadke iz drugih skupin odpadkov glede na vir nastajanja (pepeli in žlindre iz kurilnih naprav,

Odločitev o tem, ali je avtor nekega sporočila ravnal v dopustnih okvirih svo- bode izražanja ali pa je svojo navedeno pravico zlorabil in je njegove besede mogoče

izraz spektakel, ki ga gledališki kritiki običajno uporabljajo bodisi v omalovažujočem ali senzacionalističnem pomenu, se tu izkaže kot še en spreobrnjen termin; spektakel v

Predvidevamo, da je kapitalizem vseskozi v krizi, vendar pa gledano s prej omenjenega stališča, da kriza kapitalizmu pomaga pri njegovem ohranjanju in spreminjanju v nove

Že leta 1989 srno poskusili ugotoviti, kakšno kakovost življenja imajo naši bo1niki s kisikom na domu.. Takrat srno obiska1i28 bolnikov, 14 moških in 14 žensk, ki so se zdravili