• Rezultati Niso Bili Najdeni

Vpogled v Za aktivno državljanstvo je potrebna vzgoja: Kjer se stroka in politika srečata z roko v roki

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vpogled v Za aktivno državljanstvo je potrebna vzgoja: Kjer se stroka in politika srečata z roko v roki"

Copied!
2
0
0

Celotno besedilo

(1)

80

Nada Salobir

Univerza za tretje življensko obdobje, Velenje

ZA AKTIVNO DRŽAVLJANSTVO

JE POTREBNA VZGOJA

Kjer se stroka in politika

srečata z roko v roki

''Na kolokviju ne

iščemo

ene resnice ali pra- vilnih odgovorov, je misel, ki nam omogoča

predstaviti različne poglede, da bi bogatili drug drugega in se razvijali.« Razvijamo se z nenehnim izobraževanjem in vzgajanjem.

Če govorimo o aktivnem državljanstvu, je

večji poudarek na vzgoji kot na izobraževa- nju. Vzgoja za aktivno državljanstvo naj bi se začela že v vrtcu, osnovni šoli, za katero lahko rečemo, da čedalje bolj izobražuje kot vzgaja. Konkreten in preverjenem podatek pove, da v 1. in 2. razredu osnovne šole ni bila izrečena niti ena beseda o našem držav- nem prazniku, »Češ otroci bodo že vedeli, da je praznik, ker bodo doma«. V srednji šoli

prevladuje mnenje: kar imate vi starejši med sabo, nas ne zanima in tudi politika ne. Sta- nje politične kulture v tem trenutku nareku- je nujnost vzgoje za aktivno državljanstvo.

KAJ PA SPLOH JE AKTIVNO DRŽAVLJANSTVO?

To, kaj je aktivno državljanstvo, različni av- torji različno definirajo, vsak po svoje, zani- mivo in iz lastnega zornega kota. Če življe- nje in dogajanje v družbi in s tem v državi globlje doživljamo, ugotovimo, da je gibalo in počelo vsega politika. Poleg trditve, da je politika udeležena le v 1 O odstotkih vsega družbenega dogajanja, je to podatek, ki je vsakemu očiten in jasen. Če dogajanje v družbi temeljito analiziramo, ugotovimo, da je politika tista, ki je odločilna, pri tem pa upošteva stroko ali ne. Kadar stroka in poli- tika sodelujeta enakovredno oziroma ima stroka prvo besedo pri strokovnih odločit­

vah, govorimo, da je demokracija na obzor- ju. Če nadaljujemo s pojmom demokracije, se srečamo z osebno svobodo in med drugim s spoštovanjem različnosti. Pretirani libera- lizem najbolj spodkopava demokracijo, spreminja jo namreč v anarhijo. V urejeni družbi si namreč nekateri ne morejo dovoliti vsega, drugi manj, nekateri pa nič. Kaj je osebna svoboda? Najbolj spoštovana vred- nota, vendar ima tudi meje, »ker moja svo- boda sega le do praga tvoje svobode in spo- štujva različnost drug drugega in ne zahte- vajva spoštovanja le za svojo različnost,

medtem ko mi tvoje različnosti ni mar<<.

Za razumevanje različnosti so potrebni zna-

(2)

' ' ' J I :?.

, ' ' . ' ~ ~,...". ... ~ . -. . -· ;, ~

"• ,_ '

) ----

nje, vzgoja, demokracija, demokratični

odnosi do državljanov in politika. Vsak po- zitivni premik je vedno le posledica znanja

. .

m vzgoJe.

Če se torej vprašamo, ali je aktivno držav- ljanstvo nujnost ali utopija, bi lahko rekli, da - če upoštevamo razmere, iz katerih bo- sta izobraževanje in vzgoja izhajala - je to skorajda utopija. Če se vprašamo, zakaj je potrebno izobraževanje, katere pozitivne družbene premike prinaša, bomo dejali, da je to nujnost. Naj sklenemo: če smo pozitiv- no naravnani, je izobraževanje za aktivno državljanstvo nujnost, sicer bi dejali, da je

81

utopija. Prav tako je utopija tudi naše an- dragoško izobraževanje, če aktivnosti pote- kajo kot v termitnjaku sredi

puščave. Z izobraževanjem in s tem z novim znanjem ter spoznanji se moramo organ- sko vraščati v svoje okolje, kot živo drevo, bogato s ko- reninami, ki povezujejo, in krošnjo raznolikih aktivno- sti, ki prinašajo kakovost živ-

Poznavanje

družbenih razn1er je znanje, spoštova-- nje sodržavljanov je vzgoja.

ljenja v sožitju med generacijami in različ-

nostmi v generaciji sami.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Politike izobraževanja odraslih tako na nacionalni kot na nadnacionalni rav- ni omenjajo izobraževanje za aktivno državljanstvo, toda mnogi avtorji opo- zarjajo,

Ali je koncept vsezivljenjskega izobraze- vanja (koncept prezivetja za 21. stoletje) z andragoskega in metodoloskega vidika dobro razvit in izpopolnjen ali pa bi se po

Organizatorji kolokvija bo- mo veseli, če smo tako vsaj malo pripomogli, da bi se o izobraževanju odraslih za aktivno državljanstvo odslej večkrat pogovarjali in ta- ko

vključenosti v izobraževanje odraslega prebi- valstva v Sloveniji, lahko ugotovimo, da je glede na delež odraslih v Sloveniji brez temelj- ne izobrazbe in

a) poznati mikro procese medijske potro- šnje: analizirati, kritično ocenjevati in imeti komunikacijske veščine oblikova- nja medijskih vsebin, poznati proces sprejemanja

Aktivno državljanstvo in izobraževanje zanj je (samo)prevara glede take spremembe in zato v resnici onemogoča spremeniti vse- bino političnega izobraževanja.. Gre za

VPRAŠANJA, NAMENJENA IZOBRAŽEVANJU ODRASLIH Odrasli se za izobraževanje odločajo prosto- voljno, niso šolski obvezniki, zato se bodo v programe izobraževanja odraslih

izobraževanja odraslih lahko najdemo veli- ko stičnih točk z razmišljanjem Hannah Arendt o politiki in sodelovanju v njej. Dr- zna (emancipirana) trditev, da je