• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Sisyphean Beauty: A Portrait of Uroš Rojko

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Sisyphean Beauty: A Portrait of Uroš Rojko"

Copied!
3
0
0

Celotno besedilo

(1)

243

L . S T E FA N I J A • S I Z I F OV S KO L É P O : P O R T R E T U R O Š A R OJ K A

Recenzije • Reviews

Leon Stefanija

Sizifovsko lépo:

Portret Uroša Rojka

Leon Stefanija. Sizifovsko lépo: Portret Uroša Rojka. (Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete (Razprave FF), 2016. 201 str. 19,90 €. ISBN: 9789612378653.) Izid nove znanstvene monografije o skladatelju Urošu Rojku je lepa priložnost za na- tančnejšo seznanitev z življenjem in delom tega novega dopisnega člana Slovenske akademije znanosti in umetnosti. Avtor Leon Stefanija navaja, da je njegovemu razi- skovanju botrovala očaranost z Rojkovo glasbo in šele nato želja po razkrivanju izvirov njene zvočne energije in učinkovitosti. Ta očaranost preseva skozi besedilo kljub za znanstveno razpravo potrebni objektivni distanci. Stefanija se namreč ne opredeljuje do obravnavanega, a bo s spretnim prepletanjem podatkov in njihovim umeščanjem v teoretske okvire bralca pripeljal do zaključka, da gre za izjemen in raziskovanja vreden opus.

Knjiga je urejena v tri večje tematske sklope, ki tvorijo logičen vsebinski lok. Prvi del je biografski, vendar ne na način, kot ga srečamo v večini biografij. Nekoliko prese- netljivo prebiramo niz razmišljanj in anekdot iz skladateljevega življenja v prvoosebni obliki. Tako se zdi, da nam skladatelj prosto pripoveduje, v resnici pa gre za temeljito muzikološko delo. Skrbno zbrane odlomke iz različnih intervjujev, predavanj in zapi- sov je avtor monografije prepletel v smiselno zaokrožene sklope, skladatelj pa jih je nato mestoma dopolnil. Za »lahkotnim« branjem pa se ne skriva le obsežno raziskova- nje dostopnih virov, ampak prvoosebna pripoved omogoča tudi kar najbolj neposre- den vstop v skladateljev svet. Ta se pokaže kot krhka zmes energične impulzivnosti in refleksije. Iz pripovedi veje prepričanje, da ukvarjanje z zvokom osmišlja življenje in osvobaja, saj prebujanje človekove občutljivosti za subtilno plat zvoka omogoča komu- nikacijo na višji ravni.

Sledi poglavje, ki želi osvetliti, iz kakšne pozicije skladatelj dela in kako njegova glasba učinkuje. Razdeljeno je sicer v več podpoglavij, a jih vsebinsko lahko združi- mo v dva sklopa. V prvem avtor poda nekaj občih estetiških premislekov, v drugem pa podrobneje obdela morda najpomembnejši vidik Rojkove estetike, prostor in čas.

Teoretski del začenja s tezo, da je skladateljsko izhodišče znotraj tradicije moderniz- mov shizofreno, saj to glasbo na eni strani določa kultura iskanja nečesa posebnega, novega, na drugi pa vključevanje vsega, kar je mogoče označiti kot glasbo. Zato se

MZ_2017_2_FINAL.indd 243 22.6.2017 15:21:38

(2)

244

M U Z I K O L O Š K I Z B O R N I K • M U S I C O L O G I C A L A N N U A L L I I I / 1 večina ustvarjalcev srečuje s strahom pred prepoznavnimi vplivi in naivnostjo. Morda je rešitev zagate v namernem pozabljanju ustaljenih navad časa, da bi bilo mogoče iskati lastna pravila, kot jih narekujeta ustvarjalčeva vest in oblikotvorni občutek. Na teh predpostavkah zasnovane glasbene poetike je mogoče razvrstiti v tri kategorije, od katerih prvo najmočneje določa navdih, drugo racionaliziranje, tretjo pa filozofija naključja in improvizacija. Glasba Uroša Rojka izkazuje, da je skladateljev oblikotvorni občutek neizčrpen, v njej pa se prepletajo in med seboj dopolnjujejo vse tri poetološke kategorije. Vendar pa bistva njegove glasbe ne gre iskati v filozofskih ali pa poetoloških konceptih, ampak v učinkovitosti zvočnih kombinacij, v snovni čutnosti ustvarjenega. S to ugotovitvijo je povezano tudi vprašanje o funkciji in sporočilnosti. Pri iskanju odgo- vora je smiselno izhajati iz Adornove kategorije musique informelle, saj prav obdobje šestdesetih let preteklega stoletja najmočneje zaznamuje Rojkovo ustvarjalnost. Teks- tura je namreč osrednji nosilec glasbenosti, to pa se odraža tudi v njegovih estetskih naziranjih. Njegova glasba se izmika umeščanju v eno samo kompozicijsko tradicijo, saj vedno ostaja »nekje vmes«, na tanki črti med skrajnostmi, kot so napredno – nazadnjaš- ko, elitistično – pragmatično »uporabno« ali pa Vzhod – Zahod.

Teoretsko ogrodje dopolnjuje osvetlitev vprašanja prostora in časa. Analize neka- terih skladateljevih komentarjev k skladbam pokažejo, da je ena najpomembnejših tem Rojkove estetike etična vloga ustvarjalca v prostoru in času. Kategorija glasbenega prostora je večplastna. Zdi se, da gre pri Rojku za sintezo različnih razumevanj, ki so se pojavljala znotraj povojnih modernističnih tradicij. Tako zanj prostor lahko pomeni akustični fenomen, metafizično prispodobo, kategorijo stanja duha ali pa zanj še po- sebej značilno svetovnonazorsko kategorijo časa-prostora. Te premisleke dopolnjujejo analize pomembnejših kritiških zapisov, ki bi jih lahko razumeli kot korelat skladate- ljeve poetike prostora in časa. Ponavljajoče se označitve v Rojkovi glasbi prepoznavajo predvsem njeno proto-narativno funkcijo in jih je mogoče razmestiti v štiri med seboj povezane sklope. Poglavje zaključuje poskus umestitve opusa v čas in prostor.

Tretji del knjige prinaša vpogled v skladateljevo delavnico. Za njegov glasbeni sta- vek so značilne predvsem glasbene geste oziroma dogodki, vsevsebujoči izhodiščni impulzi, ki se prepletajo v smiselno in koherentno celoto. Skice iz skladateljevega ar- hiva nazorno prikažejo, ob kakšnih premislekih so geste umeščene v glasbeni čas (in prostor), kateri postopki botrujejo naboru tonskih višin in kako pomembna je posebej v večjih zasedbah razporeditev gradiva med instrumente. Večji del skic in komentarjev je povezan z eno najodmevnejših skladb Uroša Rojka, za festival v Donaueschingenu napisanim delom Dih ranjenega časa iz leta 1988.

Iz tega kratkega povzetka lahko takoj ugotovimo, da gre za sistematično urejen in zelo natančen portret. Pri tem se zdi pomembno, da je portretiranec še živ in lahko s komentarji, dodatnimi informacijami in gradivom iz osebnega arhiva usmerja po- tek raziskovalnega dela. Med slovenskimi skladatelji, rojenimi v petdesetih letih, se je muzikologija že pred izidom pričujoče monografije Urošu Rojku posvečala temeljiteje kot ostalim. Zakaj je torej nova monografija pomemben korak naprej? Ob pregledo- vanju obstoječega gradiva se je izkazalo, da je razpršeno in pogosto težko dostopno.

Obsežen korpus sestavljajo raznovrstne oddaje v javnih medijih in številni kritiški za- pisi v dnevnem časopisju, številne vire pa hrani le skladatelj. Monografija tako prinaša

MZ_2017_2_FINAL.indd 244 22.6.2017 15:21:38

(3)

245

celovito obdelavo vsega dostopnega gradiva, pri čemer prvi, biografski del temelji predvsem na osebnih stikih s skladateljem, drugi, v ustvarjalno poetiko in estetiško problematiko usmerjeni, sloni na muzikoloških zapisih, tretji pa je dragocen komentar gradiv iz osebnega arhiva skladatelja, saj prinaša vpogled v kompozicijske rešitve. Kot dopolnilo te izdaje je v sklopu raziskovalnega projekta Glasba na Slovenskem po 1918 v elektronski obliki izšla še druga monografija istega avtorja: Akademik Uroš Rojko: Skla- datelj o svojem delu in odzivi nanj (Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete, 2016; prosto dostopno na spletu). Tu so v pomoč bodočim raziskovalcem zbrani bio- grafski podatki, skladateljevi komentarji k skladbam in podatki o izvedbah, ob vsakem delu pa tudi kritiški odzivi nanj.

Obe deli skupaj celostno in zaokroženo obravnavata opus Uroša Rojka in njego- vo recepcijo. Razprava je uravnotežena, saj so vsi trije opisani segmenti enakovred- no zastopani. Namenjena je predvsem bralcem, ki so s sodobno glasbo že kar dobro seznanjeni, tako z njeno estetsko kot kompozicijsko-tehnično platjo. Branje namreč zahteva že vzpostavljeno pojmovno mrežo, znotraj katere pa avtor jasno opredeljuje svoje razumevanje ključnih konceptov. Bo pa tudi neposvečeni bralec v tej publikaciji našel dovolj uporabnih informacij za bolj poglobljeno poslušanje in razumevanje Roj- kove glasbe. Bogata vsebina kar kliče po preizkušanju pridobljenih uvidov na zvočnih podobah.

Knjiga je pomemben mejnik v beleženju razvoja slovenske glasbe in vzorčen pri- mer portreta še aktivnega skladatelja, hkrati pa nazorno predstavlja tudi avtorjevo mi- sel o glasbeni ustvarjalnosti.

Larisa Vrhunc Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani L . S T E FA N I J A • S I Z I F OV S KO L É P O : P O R T R E T U R O Š A R OJ K A

MZ_2017_2_FINAL.indd 245 22.6.2017 15:21:38

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

The article describes the creative views and solu- tions of Uroš Krek, a prominent Slovenian musi- cian: composer, professor of composition at the Academy of Music in

A superficial acquaintance with Krek’s music suggests that it falls roughly into four periods: the early neo-classical phase when he was establishing a style (1946-58); the following

Diese konnten weder das schon erwii.hnte Concertino filr Piccolo und Orchester noch die Altii.gypitschen Strophen ftir eine Stimme und Orchester (1967) bringen, die

ključne besede: slovenski izseljenci, koncepti emigracije v umetnosti, glasbena ustvarjalnost izseljencev, Uroš Rojko, Vinko Globokar.. The aim of this paper is to define the range

f) poleg pesmi namerava izdati tudi drugo narodno blago: A ne le národne pesni, tudi vse drugo národno blago bode dobilo svoj pripravni oddelek, ker mi skoraj nij treba posebno

Telo brez organov je v svojem teku odvzetje imperativa subjektivnosti in logike občutja, ki sledi iz tega, padanje iz padca v padec, ki proizvaja tako silo kot tudi

Dobrega četrt stoletja po osamosvojitvi Slovenije se pri udejanjanju demokratič- ne in pravne države še vedno pojavljajo težave. Cilj raziskovalnega projekta, v okviru katerega

Glasbena Matica, Koncertni sporedi 1884–1918, Glasbena zbirka, Narodna in univerzitetna knjižnica, Ljubljana.. Dolar- ja (121–17), Znanstvene izdaje in elektronski medij: