• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Remarks on Deleuze’s conception of immanence as univocity

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Remarks on Deleuze’s conception of immanence as univocity"

Copied!
14
0
0

Celotno besedilo

(1)

Filozofski vestnik Letnik/Volume XXII • Številka/Number 1 • 2001 • 137-150

NEKAJ PRIPOMB K DELEUZOVEMU POJMOVANJU IMANENCE KOT UNIVOKNOSTI

Pe t e r Kl e pe c

V p rič u jo č e m p rispevku nas b o d o zanim ali glavni zastavki D eleuzovega pojm o ­ v anja im a n e n c e , o ziro m a vprašanja, kakršna se porajajo o b p roblem atik i poj­

m o v an ja im a n e n c e ko t univoknosti. Tu nas n e bo toliko zanim alo vprašanje, kak šn o vlogo ig ra n a u k o u nivoknosti v Deleuzovi misli in kakšen je pravzaprav širši filozofski k o n tek st, v k a te re m ta term in n a sto p a 1, pač p a bi radi opozorili n a n e k a te re zadeve, ki so povezane tako z Deleuzovim pojm ovanjem im anen ce n a sp lo h , k o t tu d i še zlasti s pojm ovanjem univoknosti kot, k o t pravi D eleuze,

»najbolj n e n a v a d n e misli, ki j o j e najteže misliti, čeje sploh kdaj bila mišljena«.

N a jp rej p rip o m b a , ki zadeva u so d o sam ega te rm in a u nivoknosti. Brez n a d a ljn je g a je m o g o č e reči, d a j e u so d a te rm in a o zirom a k o n c e p ta u n iv o k n o ­ sti p ra v zap rav tip ič n a - p o d o b n a j e usodi številnih d ru g ih k o n ce p to v in poj­

m o vanj, k ijih D e le u ze v n e k e m tre n u tk u vpelje tako rekoč o d n ik o d er, te r jih ra v n o tak o n e p rič a k o v a n o o p u sti, n e d a bi sploh navedel kak ršn eko li razloge tak o za e n o , se pravi, za vpeljavo, k o t tu d i za sam o opu stitev pojm a. Po eni s tra n i j e tak o videti, d a v D eleuzovem o p u su n a sto p a o g ro m n o pojm ovanj, p ojm ov, n au k o v , n jih o v ih številnih različic in podrazličic, variacij, serij itn., č e ra v n o sev ed a o bstajajo, če p o v em o n a k ra tk o in ja sn o , n e k a te re teze, k ijih j e m o g o č e zaslediti v vseh o b d o b jih D eleuzovega teoretsk eg a ustvarjanja. Im a- n e n c a o z iro m a D eleu zovo p re p rič a n je , d a j e filozofija vselej filozofija im a­

n e n c e , ali p a filozofije p re p ro s to ni, j e prav gotovo n a v rh u sezn am a takšnih tez. V p ra šan je, ki nas z a n im a je , a lije m ogo če znotraj D eleuzovega obsežneg a o p u s a izvzeti e n sam k o n c e p t, e n o sam o pojm ovanje, ki n i n u jn o povezano z e n im sam im k o n c e p tu a ln im a p a ra to m , ter pokazati, d a g re vseskozi ravno za to p o jm o v an je. K ar seveda še nič n e pove o tem , k a k šn a je vsebina in k o n k re t­

n ejša d o lo čitev te g a p o jm o v an ja n asp lo h , k ak o r tu d i n e kak šno j e to pojm ova­

n je v p o sa m e z n e m o b d o b ju .

1 B ralca nap o tev am o n a teksta P h ilip a G oodchilda in D aniela W. Sm itha, ki sta preve­

d e n a v pričujoči številki Filozofskega vestnika.

(2)

O mestu univoknosti

Prav v tej točki tu d i n asto p i v p ra šan je o sam em m e s tu u n iv o k n o sti v De- leuzovem delu. G re n a m re č za v p ra šan je povezave m e d p o jm o v a n je m im a­

n e n c e in n au k o m o univoknosti. Č ep rav D eleuze, k o t p rip o m in ja D. W. S m ith v že o m e n je n e m članku, p re d le to m 1968 te rm in a sp lo h n e o m e n ja , p o te m v n ek em tre n u tk u univ o k n o st p o sta n e tak o re k o č n a jp o m e m b n e jš a in p rev la­

d u jo ča te m a v sk orajda vseh njeg ovih spisih. Kljub te m u velja n e m a r a še p o se ­ bej p o u d a riti, d a un ivoknosti n ik o li n e p ritič e vloga »prve violine«. V d e lu Spinoza in problem izraza j e n a m re č u n iv o k n o st n a d ru g e m m estu , takoj za n a ­ slovnim k o n c e p to m »izraza«, in č e tu d i, k o t sicer p o u d a r ja n a že o m e n je n e m m estu S m ith, p o te m v d elih Razlika in ponavljanje in Logika smisla u n iv o k n o st privzam e še vidnejšo vlogo, in k ljub te m u d a D e le u ze z zanj tak o z n a č iln o gesto izpostavi n ek o c e lo tn o trad icijo u n iv o k n o sti v zg od ovin i filozofije, ki p o tek a p re k D unsa Skota, S pinoze in N ietzsch eja d o . .. sam eg a D e le u za (k ako

»heglovsko«!), u n iv o k n o st v e n d a rle vseskozi še v e d n o o staja v d ru g e m p la n u takoj za k o n c e p ti, ki n asto p ajo povsem v o sp re d ju : p o n a v lja n je m o z iro m a p o ­ novitvijo, razliko, sm islom , sin g u larn o stjo , d o g o d k o m itn .. In če p re s e n e č a , d a u n iv o k n o st enako h itro izgine k o t s e j e pojavila, bi n e m a r a veljalo o b tem p rip o m n iti dvoje.

Prvič, m ar ta h ip n a pojavitev-izginotje, te, k o t pravi n ek je S m ith, intenziv­

n e poti, ki j o j e m ogoče p rim erjati z zvezdnim u trin k o m , n i p a ra d ig m a tsk a za D eleuzovo (kasnejše) pojm ovanje p o jm a k o t takega — »bolj ko se filozofija sp o­

p ad a z n esram n im i in bedastim i tekm eci, bolj j i h sreču je v svojem lastn em n e ­ drju, bolj j o ima, da bi zares izpolnila svoje poslanstvo, se pravi ustvarjala p o jm e, ki so prej aeroliti ko t p a tržna roba«?2 D ru g ače re č e n o , p o jm i k o t taki - če so kajpak n a nivoju, če »ustrezajo svojem u pojm u« — so aérolithes, m eteo rji, k a r p o m en i, d a jih ni m ogoče vnaprej p red v id eti, p lan ira ti, izraču n ati, p ro d a ti, z njim i m an ip ulirati itn. S tega gledišča j e m o g o če reči, d a j e n e n a d e n n asto p , h ip n a pojavitev-izginotje p ojm a univoknosti za D eleuza kvečjem u p re d n o s t, saj predstavlja poglavitno določitev in lastn o st »pravega« p o jm a k o t takega.

N a m e n o m a , drugič, govorim o o h ip n i p o jav itv i-izg in o ÿ u , ki p ritič e p o j­

m u k o t tak em u , ki bi j o bilo v p rim e ru u n iv o k n o sti n e m a ra tre b a razlikovati o d tra jn e g a izginoÿa. Naj univ o k n o sti p o d e lim o tak šn o ali d ru g a č n o vlogo znotraj D eleuzovega celotnega opusa, naj ji p rip isu jem o vlogo »prve« ali »dru ge violine«, naj se ukvarjam o s tem , k ak šn o m esto zased ajo sam a d e la , v k a te rih n asto p a, j e ven d arle o čitno, d a v n e k e m tre n u tk u skorajda - p o u d a rja m o ta

»skorajda« - izgine, pri č e m e r ostaja vp rašan je, k ak šn a vloga ji p ritič e b o d isi v 2 Gilles D eleuze in Félix G uattari, Kaj je filozofija?, prevedel Stojan Pelko, Š tu d en tsk a založba, Ljubljana 1999, str. 17.

Pet e r Kl e p e c.

(3)

Ne k a jp r ip o m b k De l e u z o v e m up o jm o v a n j uim a n e n c ek o tu n iv o k n o s t i

c e lo tn e m b o disi v kasnejšem D eleuzovem opusu , ko n astopi že o m e n je n a sp re­

m e m b a , o d p rto . D o d a te n z a p le t - in n e m a ra tu d i d o d a tn i iz z iv -p re d s ta v lja v tem p o g le d u in te rp re ta c ija A lain a B adiouja, k i j e v svojem d e lu Deleuze. »La clameur de 1'Etre«, izpostavil prav u n iv o k n o st k o t o sre d n jo p o te z o D eleuzove o n to lo g ije . B adio u jev p rik az D eleuzove filozofije j e seveda za in te resira n , če­

sar p a B ad io u re sn ici n a lju b o n iti n e skriva, saj priznava, d a j e vse bolj in bolj p re p rič a n , d a tandem paradoxal, ki ga tvorita n ju n i filozofiji, v tem elju zazna­

m u je fr o n ta ln o n a s p ro ÿ e . Pri tem B adiou že v osnovi izhaja iz vprašanja, ki v lite ra tu ri o D eleu zu p o g o sto n asto p a, vprašanja, a lije D eleuzova filozofija m o ­ nizem , p lu ra liz e m ali d u alize m . F ranço is Z ourabichvili, n a p rim e r, trd i, d a je

»D eleuzova filozofija d u a ln i m o n o p lu ra liz e m « s, m ed tem k o j e za B adiouja D e le u ze le nav id ez zag o v o rn ik pravic h e te ro g e n e g a , saj v resnici zagovarja prav ice E neg a. B ad io u to rej p o p u la rn i predstavi D eleuza k o t m isleca plu raliz­

m a, razlik, h e te ro g e n o s ti, zoperstavlja D eleuza k o t m isleca E nega, m o n izm a - sk ratk a, u n iv o k n o sti, univocité, enoglasju, B adiou zoperstavlja clameur, h ru m e ­ n je, tru šč, b u č a n je , g rm e n je biti.

P ri tem se sklicuje (zlasti) n a dve klasični m esti. Prvo se n a h a ja \ Différence et répétition. »Bit j e u n iv o k n a. Vselej j e obstajala zgolj e n a sam a on to lo gija, o n to lo g ija D u n sa S kota, k i j e b iti d ala en sam glas. D uns S kot pravim o zato, k e r j e u n iv o k n o b it p rip e lja l d o najvišje točke subtilnosti, čeravn o za c e n o a b stra k tn o sti. T o d a o d P a rm e n id a d o H e id e g g erja se, v n e k e m od m evu, p o ­ n avlja e n in isti glas, ki čisto sam tvori razvoj univoknega. E n sam glas tvori h r u m e n je [c la m e u r] b iti.«4 D ru g o m esto se n a h a ja v Logiki smisla, kjer D eleu ­ ze izhajajoč iz teze o en o g lasn o sti, univoknosti biti, zgradi cel svoj filozofski p ro g ra m : » F ilozofijaje e n o z o n to lo g ijo , to d a o n to lo g ija je e n o z en o g lasn o st­

j o b iti (a n alo g ija j e b ila vselej le teološka vizija, in n e filozofska, saj j e bila p rire je n a fo rm a m B oga, sveta in ja z a ). E noglasn ost biti n e p o m e n i, d a j e bit e n a sam a: n a s p ro tn o , b iÿ a so m n o g o te ra in raznolika, vselej p o ro je n a v dis- ju n k tiv n i sintezi, in tu d i sam a disju n k tiv n a in d iv erg en tn a, membra disjuncta.

E n o g la sn o st biti p o m e n i, d a j e b it Glas, ki se izreka, in se izreka v e n e m sa­

m e m »sm islu« o vsem , o č e m e r se izreka. O č e m e r se izreka, to n ik ak o r n i isto.

T o d a o n j e isti za vse, o č e m e r se izreka. G odi se torej k o t n e k e n k ra tn i d o g o ­ d e k za vse, k a r se g o d i ali p rih a ja najrazličnejšim stvarem , Eventum tantum za vse d o g o d k e , izjem n a fo rm a za vse form e, ki ostajajo v njej v disjunkciji in ki lah k o za ra d i nje svojo d isju n k tiv n o st zadržijo in razvejajo. E no glasn ost biti j e e n a k a pozitivni ra b i d isju n k tiv n e sinteze, tem u zatrjevanju najvišje vrste: to j e sam o v e č n o v ra čan je o se b n o , ali, k o t sm o videli pri id ealn i igri, zatrjevanje

3 F rançois Z ourabichvili, Deleuze. Une philosophie de l'événement, PUF, Pariz 1996, str.

127.

4 Gilles D eleuze, Différence et répétition, PUF, Pariz 1968, str. 52.

(4)

Pe t e r Kl e p e c

vsega n ak ljučja v e n e m sam em n ak lju čju , e n k r a tn i za m a h za vse m e te , e n a sam B it za vse fo rm e in ponavljanja, e n o sam o v ztrajan je za vse, k a r o b staja, e n a sam p rik azen za vsa živa bitja, e n sam glas za vse g o v o rič e n je in vse k ap lje m orja. N apak bi bilo, če bi e n o g la sn o st biti, ki se izreka, en a čili z n e k a k šn o lažno e n o p o m en sk o stjo tega, o č e m e r se izreka. Kajti če se B it n e izrek a, n e d a bi se g o d ila in č e je Bit e n k ra tn i d o g o d e k , v k a te re m k o m u n ic ira jo vsi d o g o d ­ ki, p o te m en o g lasn o st h k ra ti n a p o tu je n a to, k a r se g o d i, in to, k a r se izreka, e n o in isto: lahko ga atrib u ira m o vsem te le so m in sta n je m stvari in la h k o ga izrazim o v vseh pro p o zicijah . E n o g la sn o st p o m e n i id e n tite to n o e m a tič n e g a a trib u ta in lingvističnega izraženega: d o g o d k a in sm isla. P rav tak o b iti n e p u ­ sti, d a b i se še o h ra n ja la v tistem o h la p n e m stan ju , k o d e r s o j o p u stili an a lo šk i p o g led i. E n o g lasn o st povzdiguje, izlušči b it, d a bi se ta b o lje lo čila o d tega, č e m u r se godi, in o d tega, o č e m e r se izreka. Iz tr g a jo b itje m , d a bi jim j o n a to vrnila e n k ra t sam k ra t in j o tako za vselej sp rav ila k njim . E n o g la sn o st, k i j e čisto re k a n je in čisti d o g o d ek , spravlja v stik n o tra n jo p o v ršin o je z ik a (vztraja­

nje) z z u n a n jo površino biti (d o d a te k k b iti) . E n o g la sn a b it vztraja v je z ik u in se p rip e ti rečem ; tako n o tra n je ra z m e rje je z ik a m e ri z z u n a n jim ra z m e rje m biti. N e dejavna, niti trp n a, e n o g la sn a b i t je n ev tra ln a. S am a j e n e k dodatek k biti, se pravi tisti m in im u m biti, ki j e sk u p e n d e ja n sk e m u , m o ž n e m u in n e- m o žn em u . E noglasna b i t je položaj v p ra z n e m za vse d o g o d k e v e n e m , izraz nesm isla za vse sm isle v en e m , čista fo rm a A iô n a, fo rm a z u n a n jo sti, ki v zpo­

stavlja razm erje m ed rečm i in p ro p o z ic ija m i. E n o g la sn o st b iti im a s k ra tk a tri določila: j e en sam d o g o d e k za vse; e n sam aliq u id za to, k a r se g o d i in k a r se izreka; e n a sam a b it za n em o žn o , m o ž n o in d ejan sk o .« 5

O m e n je n a o d lo m k a - zlasti n e k o lik o daljši o d lo m e k iz Logike smisla - p o ­ stavljata k opico vprašanj: o d vprašanj p o zastavkih d eleuzov ske o n to lo g ije 1’, razm erja m ed b itjo in jezik o m , b itjo in d o g o d k o m , D eleuzovim p o jm o v a n je m naključja7, do o sn o v n eg a vprašanja, zakaj D eleu ze govori o en o g lasju o z iro m a univ o k n o sti in zakaj izpostavlja prav D u n sa S k o ta te r p ri tem , nav kljub sicerš­

nji kritiki A ristotela, pu šča ob stra n i A ristotelove k o m e n ta to rje in in te rp re te , k o tje d e n im o Boetij, k ije že v In Categorias Aristotelis libri qu attu orp rip o m n il, d a so stvari »univoca, k ad a r im ajo isto d efin ic ijo in isto im e, diversivoca, k a d a r im ajo tako različna im e n a k o t ra zličn e d efin icije, multivoca, k a d a r so p o im e ­ n o vana z različnim i im eni, im ajo p a isto d efin ic ijo in aequivoca, ko im ajo isto

5 Gilles Deleuze, Logika smisla, prevedel T om až Erzar, K rtina, L jubljana 1998, str. 172- 173.

0 N ekatere vidike tega problem a osvetljujeta že o m e n je n a prispevka S m itha in G oodc- hilda.

7 O Deleuzovem pojm ovanju d o godka in naključja p rim naš članek: »D eleuzovo poj­

movanje naključja«, Filozofski vestnik, XIX, št. 3 /9 8 , L jubljana 1998, str. 55-74.

(5)

Ne k a jp r ip o m b k De l e u z o v e m up o j m o v a n j uim a n e n c ek o tu n i v o k n o s t i

im e in ra zličn o d efin ic ijo .« 8 N ad alje, m a r n e g re pri v p rašanju univ ok no sti tu d i za sp ecifičn i D eleuzov p o se g v s p o r o univerzalijah? M ar n e g re v ozadju p r o b le m a ra z m e rja u n iv o k n o sti in im a n e n c e vselej za p ro b le m n o m in alizm a, u n iv erzalizm a, abstrakcij, iluzij in univerzalnega? O bravnavo p ro b lem a tik e s p o ra o u n iv erz alija h skozi D eleuzovo filozofijo si p rih ra n ju je m o za kako d ru ­ go p rilo ž n o st, p ri č e m e r p rip o m in ja m o , da v osnovi ne g re le za razm erje D eleuzove filozofije d o zg o dovine filozofije k o t take, za so d o b n e zastavke, ki n a sto p a jo v o p re d elitv i d o že o m e n je n e g a spora, tem več tu di za p ro b lem , k ije n o tra n ji sam i D eleuzovi filozofiji k o t taki. Č eprav sam D eleuze p ri vpeljavi univocité v zgoraj n a v e d e n ih o d lo m k ih izpostavlja Glas, ki se izreka v e n e m sa m e m »sm islu« o vsem , o č e m e r se izreka, bi n e m a ra vprašan je p o tem vox ra z u m e li tu d i k o t v p rašan je p o tistem glasu, besedi, te rm in u , k o n c e p tu , ki iz re k a in s tem z a zn am u je n e le filozofijo ko t tako, filozofijo n asp lo h , tem več in p re d v sem tu d i D eleuzovo lastn o filozofijo. T a beseda, ta te rm in , ta o zn ače­

valec, če h o č e te , j e prav »im anenca«.

T u d i ta vidik m o ra m o im eti p re d seboj, ko se lotevam o u so d e n a u k a ozi­

ro m a p o jm a u n iv o k n o sti v D eleuzovi misli. V prašanje po un iv o k n o sti j e tako tu d i v p ra šan je p o tistem te rm in u , p o jm u , pojm ovanju, k i j e »isti za vse, o če­

m e r se izreka« in ki n a s to p a »kot n e k e n k ra tn i d o g o d e k za vse, k ar se g od i ali p rih aja « v D eleuzovi lastni m isli. In nazad n je, a n e n a za d n jem m estu, j e tu di zato D e le u ze v k o re s p o n d e n c i m e d D eleuzom in B adiou jem , ki j o B adiou o m e n ja v že o m e n je n e m d e lu , » n ek eg a d n e z velikim i črkam i zapisal: ‘u nivok­

n o s t = im a n e n c a ’«.!) N i razloga, d a bi B adiouju n e verjeli, še zlasti zato n e, k e r im a m o n a voljo D eleuzove se m in a rje n a m ed m režju , ki d ok azujejo , d a s e j e D e le u ze k razdelavi u n iv o k n o sti in im a n e n c e - navkljub siceršnji tip ičn i u sod i te rm in a u n iv o k n o sti, navkljub njegovi pojavitvi-izginotju v o bjavljenih d elih - v e n d a rle n e n e h n o vračal v se d e m d e se tih in osem d esetih , kar še d o d a tn o p o d k re p lju je tezo, d a u n iv o k n o sti v en d a rle p ritiče p o se b e n status, status, ki n e m a r a tu d i p o d ro b n e je o p re d e lju je zastavke, n a k atere m e ri D eleuzovo p o j­

m o v an je im a n e n c e .

Imanenca kot bojni krik

P o u d a rk i v te h s e m in a ijih , k ijih izpostavljata tu d i že o m e n je n a p re v o d a o b e h avtorjev, p a postavljajo v n e k o lik o d ru g a č n o luč D eleuzovo tezo, d a j e

8 Prim . u red n išk o in prevajalsko o p o m b o Matjaža Vesela v: Anicij Manlij Severin Boetij, Filozofsko-teoloski traktati, prevod in sp rem n a beseda Matjaž Vesel, Založba ZRC, L jubljana 1999, str. 30, o p o m b a št. 13.

‘J A lain B adiou, Court traité d'ontologie transitoire, Seuil, Pariz 1998, str. 62.

(6)

filozofija p o svojem bistvu filozofija im a n e n c e . B olje re č e n o , ta teza k ajp ak ostaja ista, p re sen ečajo , ali p a tu d i n e , n e k o lik o d ru g a č n i p o u d a rk i o d tistih, ki sm o j i h navajeni. D eleuze n a m re č tako re k o č d o k o n c a vztraja p ri tem , d a j e

»Religija tam , kjer j e tra n sc e n d e n c a , n av p ičn o Bitje, kraljestvo n a n e b u ali zemlji; Filozofija p a je tam , kjer j e im a n e n c a , č e tu d i služi k o t a r e n a za a g o n in rivalstvo«111. T akšen p o u d a re k izpostavlja p re d v sem a n g a ž ira n o s t in b re z k o m ­ p ro m isn o st opredelitve filozofije k o t im a n e n c e , videti je , d a je im a n e n c a p r e d ­ vsem in v prvi vrsti b o jn i krik, s k a te rim skuša filozofija n e n e h n o izlo čati tisto, kar ni o n a sam a, pri č e m e r n e g re n iti za tisto, k a r sicer D eleu ze o p re d e lju je k o t n e-filo z o fijo 11, n iti za (običajni) boj s tek m eci in rivali.

K akšen je pravzaprav »običajni« boj filozofije z n je n im i tek m eci, ali bolje, kak šn o je pravzaprav »običajno« ozirom a »klasično« D eleuzovo pojm ovanje im a­

nence? V Pourparlers, den im o , D eleuze p o u d a rja , d a se v svojih d e lih n e n e h n o sklicuje n a im anenco: »Vsi avtorji, s k aterim i sem se ukvaijal, so postavili ravni­

n o im an ence, trasirali so polje im a n e n c e (celo K ant, ko se o d p o v e tra n sc e n ­ d e n tn i rabi sintez, ter se pri tem drži m o žn eg a izkustva in n e re a ln e eksperi- m entacije). A bstraktno ne pojasnjuje ničesar, pač p a m o ra biti sam o p o jasn je­

no: univerzalije n e obstajajo, tra n sc e n d e n ta lije prav tako ne, E d e n n e obstaja, n e obstajata n e subjekt (objekt) n e U m . O bstajajo zgolj procesi, ki so lah k o procesi unifikacije, subjektivacije, racionalizacije, to d a n ič več k o t to. Ti p ro cesi se vršijo n a k o n k re tn ih »mnoštvih«, m noštvo j e n a m re č resn ičn i e le m e n t, k jer se kaj dogaja. R avnino im an en ce n aseljujejo m noštva, n ek a k o tako k o t p le m e ­ n a naseljujejo puščavo, ne d a bi ta p re n e h a la biti puščava. R avnina im a n e n c e m o ra biti konstruirana, im a n e n c a je n e k konstruktivizem . [...] Ko se sklicujejo n a tran scen d en co , ustavljajo gibanje, d a bi n am esto e k sp e rim e n tira n ja vpeljali interpretacijo. B ello u rje to lepo pokazal za film, za tokove p o d o b . In te rp re ta c i­

jo se vselej po čn e v im e n u nečesa, česar d o m n e v n o ni. Prav e n o tn o s tje tisto, k ar m anjka m noštvu, tako k o tje subjekt tisto, č e m u r m an jk a d o g o d e k (»dežuje«).

[...] P rocesi so postajanja. Procesov n e p re so ja m o glede n a rezu ltat, k ijih k o n ­ ča, pač p a glede n a kvaliteto njihovega p o te k a in g led e n a m o č n jiho veg a n a d a ­ ljevanja: tako k o t v p rim eru postajanja-žival, ali n e -su b je k tiv n ih individuacij.

[...] Univerzalije n e obstajajo, obstajajo sam o singu larn osti. P o jem n i n e k a u n i­

verzalnost, pač p a m nožica sing ularnosti, vsaka o d teh se ra z p ro stira vse do sosedstva z d ru g o sin g u larn o m nožico.«12 Poglavitni p o u d a re k p ri tem j e n a tem , d a je im an en ca konstruktivizem , k ije zavezan n e n e h n i p red elavi pojm o v - sam o m išljenje teija gibanje, ki g re lah k o v n esk o n čn o st. Filozofija j e lah k o

10 Gilles D eleuze in Félix G uattari, Kaj je filozofija1?, nav. delo, str. 48.

11 O tem prim: P ete r Klepec, »Deleuzove tri fo rm e mišljenja«, Problemi, XXXVI, št. 7—

8/1 9 9 8 , Ljubljana 1998, str. 139-155.

12 Gilles D eleuze, Pourparlers, É ditions de M inuit, Pariz 1990, str. 199-200.

Pe t e r Kl e p e c

(7)

Ne k a jp r ip o m b k De l e u z o v em u p o jm o v a n j uim a n e n c e k o tu n iv o k n o s t i

logika m n o štev le tako, d a so sam a m noštva vselej v gibanju, d a se vselej sp rem i­

njajo, le tako ostajajo o d p rta o ziro m a trajanje. G ibanje za D eleuza vselej izraža s p re m e m b o celo te, gib an je j e vselej povezano s celoto. V izhodiščnem citatu iz Pourparlers tako n e gre toliko za zoperstavitev ab straktnega in k o n k re tn e g a, u n i­

verzalizm a in n o m in aliz m a, če že h o čete, pač pa predvsem za zoperstavitev gi­

b a n ja m irovan ju, blokad i, ustavitvi gibanja in nadaljevanju postajanja. N aloga m išlje n ja je tako videti p recej jasn a: filozofija m o ra ustvaijati pojm e, saj ni sam a nič d ru g e g a k o t ustvarjanje, to p a n i nič drug eg a kot u p o r, u p iran je . D obim o, skratka, n a sle d n jo enačb o : m išljenje=ustvarjanje=upor. A č e j e filozofija u p o r, če m u se pravzaprav upira?

Po e n i stran i g re za u p o r in zoperstavitev m n en ju , iz k atereg a h o če filozofi­

j a izstopiti, in kaosu, ki se m u zoperstavlja iri kljubuje. N enazadn je tu d i sam p la n im a n e n c e , ra v n in o im a n e n c e obkroža m egla, prvi, ki tvega, d a se b o v tej m egli izgubil, p a j e prav filozof, k ij e to ravnino u trl in vpeljal. P ro b lem je n a­

m re č v tem , d a n i n o b e n e g a pravila, ki bi lahko vnaprej povedalo a lije ravnina, ki sm o j o uvedli, d o b ra ali ne. D a toliko nejasnosti, m egle, ob kro ža ravnino im a n e n c e , j e m o goče, pravi D eleuze v Kaj je filozofija?, pojasniti n a dva načina:

m isel se, prvič, n e m o re zaustaviti, d a n e bi im an en ce in te rp re tira la k o t im a­

n e n tn e n e č e m u k o t O b jek ta k o ntem placije, Subjekta refleksije ali p a D rugega ko m u n ik acije. G lede n a iluzije, ki obkrožajo ravnino, j e tako skoraj n u jn o in n eizo g ib n o , d a prej ali slej p rid e d o vpeljave transcend ence. Č eprav j e spisek teh iluzij, ki o b krožajo ra v n in o im an en c e tako rekoč nesk o n čen , jih D eleuza n ašteje p red v sem štirils: iluzijo univerzalij, iluzijo diskurzivnosti, iluzijo večnega in p a iluzijo tra n sc e n d e n c e , ki im a p oseb en status, saj »je m o rd a p re d vsemi drugim i«. S tra n sc e n d e n c o im am o opravka bodisi takrat, ko im a n e n c a n asto p a k o t im a n e n tn a n e č e m u , bodisi takrat, ko tran sc en d en c o n a jd e m o v sam i ima- n en c i. S teg a vidika se zgodovina filozofije kaže kot zgodovina e n e sam e iluzije.

T ri vrste U niverzalij - k o n tem p lacija, refleksija, kom unikacija - so tako k o t tri d o b e filozofije, E idetika, K ritika in F enom enologija. E dina izjem a v vsej tej zgo­

dovini, p o u d a rja D eleuze, j e kajpak Spinoza, zanj im an en ca n i več im a n e n tn a n ek i stvari, m o rd a j e bil ed in i, ki ni sklepal n o b e n ih kom prom isov s tran sc en ­ d e n c o in j o povsod preg an jal. S p in o z a je zato za D eleuza p rin c filozofov, »vrto­

glavica im a n e n c e , ki si j i j e toliko filozofov zam an prizadevalo izogniti«, še več,

» S p in o z aje Kristus filozofov, največji filozofi p a so apostoli, ki se od daljujejo ali približujejo tej skrivnosti. S pinoza, nesk o n čn o postajanje filozofa. Pokazal, zari­

sal, mislil j e »najboljšo« ravnino im an en ce, se pravi najčistejšo, tisto, ki se ne p o n u ja tra n sc e n d e n tn e m u niti znova n e p o n u ja tran sc en d en tn eg a, tisto, ki nav­

d ih u je n ajm anj iluzij, slabih občutkov in zm otnih zaznav...«14 13 Prim . Gilles D eleuze in Félix G uattari, Kaj je filozofija?, nav. delo, str. 54.

14 Ibid., str. 64.

(8)

Pe t e r Kl e p e c.

N a v ed en i o d lo m e k pravzaprav zelo le p o p o n a z o ri o sn o v n o težavo. P ro b ­ lem je , prvič, v tem , d a D eleuze tako izpostavi S pino zo . P ri tem n e g re za to, d a izpostavlja prav S pinozo, prav v seen o bi bilo k o g a izm ed svojih avtorjev, o z iro ­ m a avtorjev, s k aterim i s e je ukvarjal, bi izpostavil - L u k re cija, H u m a , N ietzsc­

heja, B ergsona, D unsa S k o ta... Č e tu d i D eleu ze b e se d o n ajb o ljša postavlja v n arek o v aje - S p in o z a je »pokazal, zarisal, m islil »najboljšo« ra v n in o im a n e n ­ ce« - j e b ese d a v en d a rle postavljen a in izre čen a , p a tu d i če n e bi b ila Še večji p ro b le m predstavlja o zn ačb a »najčistejša«. Zakaj? V čem j e p ro b le m a tič n o s t teh dveh označb? O bstaja n a m re č n e š te to ra v n in im a n e n c e , tak o, d a j e vselej težko re či, ali j e tisto, k ar p rim e rja m o , e n a sam a ra v n in a ali p a g re za več ravnin in da j e težko ločevati m e d ra v n in a m i - so im eli p re d s o k ra tik i e n o sam o p o d o b o misli, n e glede n a razlike m e d H e ra k lito m in P a rm e n id o m ? Ali lah k o go vorim o o klasični ravnini im a n e n c e , o k lasičn i p o d o b i m isli, ki s e j e nad aljev ala o d P la to n a d o D escartesa? Ali p a j e , vsak velik filo zo f k o t j e to povedal F oucault, velik zato, k e r j e m islil »drug ače« , k e r j e u trl svojo ra v n in o im a n e n c e . A tudi, če zadeve postavim o tako, p ro b le m a še v e d n o n ism o o d p r a ­ vili. Ko p ri en e m sam em avtorju ra zlik u je m o m e d ra zličn im i filozofijam i, m a r to ni zato, ker j e sp re m e n il ravnine, k e r j e n ašel še n e k o d ru g o p o d o b o m isli?

Najsi j e ravnin im a n e n c e n ešteto , najsi j e e n sam a, videti j e , d a sm o o b so je n i n a to, d a u tre m o , trasiram o svojo lastn o ra v n in o , n e d a bi v edeli, k a te ro rav n i­

n o b o sekala in s k atero ravnino bo so v p ad a la in se u jem ala. R av n in a im a n e n ­ ce j e k o t n ek a k šn a m reža, ki im a s k u p n e e le m e n te - vsak e le m e n t, k ije u stvar­

j e n n a e n i ravnini, se sklicuje n a d ru g e h e te r o g e n e e le m e n te , ki so u stv arjen i n a d ru g ih ravninah, ravno zato j e m išljen je za D eleu za h e te ro g e n e z a . N a d a ­ lje, vsaka ravnina j e listnata, feuilleté, p a h lja č a sta in o b e n e m p re lu k n ja n a , p o ­ m anjkljiva, troué, zaradi te pom anjkljivosti j e ra v n in a »rešeto, k ije n a p e to čez kaos«, p rav zato p a je - navkljub n e d v o m n o n a m e r n i D eleuzovi p ro v o k a tiv n o ­ sti - tak o tvegano k atero k o li ra v n in o im a n e n c e o m e n ja ti zgolj v su p erla tiv ih .

A te g a se, dru g ič, D eleuze sam še kak o d o b ro zaveda, saj sam postavlja vp rašan je, ali obstaja n ek a n ajboljša ra v n in a , ra v n in a , ki n e bi več v o d ila v tra n sc e n d e n c o , ki im a n e n c e n e bi d o je m a la k o t im a n e n tn e n e č e m u , ali ki n e bi več p o sn em ala tra n sc e n d e n tn e g a ? »Rekli b o m o , d a j e TIST A [LE] ra v n in a im a n e n c e h k ra ti tisto, k ar m o ra b iti m išljen o in tisto, č e sar se n e d a m isliti.

Prav ra v n in a bi lahko b ila tisto n e -m iš lje n o m isli. T o j e osn o v a vseh ra v n in , im a n e n tn a vsaki ravnini, ki si j o j e m o g o č e zam isliti, ki p a te osn ov e n e u sp e m isliti. J e najbolj in tim n o v m isli, p a v e n d a r a b so lu tn i zu n aj. Z u n aj, k i j e dlje o d vsega zu n a n je g a sveta, saj obstaja zn o tra j, k ije g loblji o d vsakega n o tr a n je ­ ga sveta: to je im an en c a, ‘in tim n o s t k o t Z unaj, z u n a n jo st, k ije p o sta la v d o r, ki duši, in o b ra t e n e g a in d ru g e g a ’. N e n e h n a tja—in -n a z a j ra v n in e , n e s k o n č n o g ibanje. M o rda p a j e prav v tem v rh u n sk a g esta filozofije: n e to lik o m isliti

(9)

T IS T O ra v n in o im a n e n c e , tem več pokazati, d a je tu, n em išlje n a v vsaki ravni­

ni. M isliti j o tako, k o t zunaj in zn o traj misli, n e -z u n a n ji zunaj in n e - n o tra n ji zn o tra j. T isto , k a r n e m o re b iti m išljeno, p a v e n d a r m o ra b iti m išljeno, j e bilo e n k r a t m išljen o - tak o k o t s e j e K ristus e n k ra t utelesil, da bi to k ra t pokazal m o ž n o st n e m o g o č e g a . T a k o je S pin o za Kristus filo zofov ...«15

T o d a , č e m u se m išljen je sp lo h zoperstavlja? Z unanjosti? R esd aje z m išlje­

n je m za D e le u za vselej p o v ez an o nasilje, sila zunaja, resd a zanj resn ica ni n i­

koli p r o d u k t n e k e p r e d h o d n e d o b re volje, pač p a j e odvisna od srečan ja z n e k o re čjo , ki n as prisili v m išljenje, v iskanje resničnega, a ta zunaj ni nikoli čisti zunaj, tem več vselej n a n e k i p arad o k sn i točki sovp adanja n o tran jo sti in z u n a n jo sti, n a točki ek stim n o sti. T a ekstim ni D rugi, ki m e p re tre sa , vznem ir­

ja , ščuva, ki m e sili v n e k o d elo v an je o ziro m a m išljenje, ta D rugi, ki zlom i in tim n o id e n tite to in s tem vsako id e n tite to , ta vselej že n o ri, shizofreni D rugi torej ni n e k a n e k a čisto z u n a n ja prisila, ki bi nas zapeljala v iluzijo, tem več se n a h a ja v sam i p a ra d o k sn i n o tra n jo sti-z u n a n jo sti. S teg a gledišča, če p ustim o o stalo p ro b le m a tik o , k i j e s tem po vezana ob stra n i10, k o n ec koncev tu d i n e m o re m o re či, d a so iluzije nekaj zunan jeg a, tem več vselej tu d i že n o tra n ji p ro b le m sam e filozofije. E n ak o velja tudi za tra n sc e n d e n c o . T o d a - m a r ni vsaj n a tr e n u te k v ideti, d a D eleu ze v svojem n e n e h n e m grom ovništvu p ro ti tra n s c e n d e n c i, n a s e d a p rav tiste m u do g m atsk em u m išljenju, p ro ti k a te re m u j e im el to lik o p o v ed a ti, in k a te re g a izhodišče sestoji v tem , d a rav n in a selek­

c io n ira tisto, k a r j e u p ra v ič e n o m isliti, d a bi tako n a re d ila svoje poteze, svoje sm eri ali d ia g ra m a tič n a gibanja. D escartes j e bil sicer prvi, čeravno j e bilo p re d njim že veliko d ru g ih , za k a te re g a je bila zm ota n eke vrste p o teza ali sm er, k ije izražala negativ misli. T ak šn o n ev arn o st je za n e k a te re m islece predstavljala tu d i n e u m n o st, am nezija, afazija, delirij, n o ro st itn.. T ako n a en i strani d obim o tisto, k a r je d o b ilo pravico, d a j e lahk o m išljeno in k a r je o h ra n je n o ko t diagra­

m a tič n a p o te z a n a sebi, k a r p a j e o d rin je n o o d ostalih rivalskih določitev, n a e n i strani im am o ne-filozofijo, n a d ru g i tisto, kar filozofija ni.

S kratka, v p rašan je se čisto p re p ro s to glasi: im a tra n sc e n d e n c a status zm o­

te? J e tra n s c e n d e n c a vselej re lig io zn a tran sc en d en c a? Sta ateizem in religija n u jn o zoperstav ljen a? D eleuzov o d go vor ni le v tem , d a j e »vselej m ogoče e k stra k tira ti kak a teizem iz religije«, pač p a tu d i v tem , d a re lig io zn a tran sc en ­ d e n c a n i e d in a tra n s c e n d e n c a . T ra n s c e n d e n c a je lah k o tu d i »prazna«, n a p o l­

ni se v to likšn i m e ri, k o lik o r se n a g ib a in kolikor p re č k a različne nivoje, ki so h ie ra rh iz ira n i in ki se skupaj p ro jicira jo n a n e k o regijo ravnine, to se pravi, n a n e k asp ek t, ki u stre z a n e s k o n č n e m u gibanju. T ak šno tra n sc e n d e n c o d o b im o

15 Ibid., 63-64.

,r' O tem širše: P e te r K lepec, »K onceptualna oseba in cogito à la Deleuze«, Filozofski vestnik, XIX, št. 1 /9 8 , L jubljana 1998, str. 78-90.

Nekajp r i p o m b k De l e u z o v e m up o jm o v a n j uim a n e n c e k o tu n i v o k n o s t i

(10)

Pe t e r Kl e p e c.

takrat, ko na ravn in o im a n e n c e n ase lim o F ig ure. F ig u ra j e p o svojem bistvu p aradigm atska, projektivna, h ie ra rh ič n a in re fe re n č n a , te r k o t tak a p re d sta v ­ lja zgled n asp ro tja pojm a. » F ig u raje k o t fab u lacija p ri B erg so n u : im a re lig io z­

ni izvor. T o d a ko p o stan e estetska, n je n a č u tn a tra n s c e n d e n c a sto p i v tih o ali o d k rito opozicijo z n a d č u tn o tra n s c e n d e n c o re lig ij.« 17

Z a č u d u jo č e je , pravi D eleuze, kolik o fdozofov še v e d n o je m lje za tra g ič n o sm rt B oga. »Ateizem ni d ra m a , pač p a v e d rin a filozofa in d o sež ek filozofije.«

Kljub te m u se D eleuze zaveda, d a filozofija n e oprav i s te o lo g ijo v e n e m zam a­

h u , d a golo vztrajanje p ri im a n e n c i n e p re ž e n e tra n s c e n d e n c e . »R azglasiti sm rt B oga ali celo sm rt človeka n i še nič. K ar šteje, j e kako. Že N ie tz s c h e je pokazal, d a B og u m ira n a več način ov; in d a so bogovi res u m rli, v e n d a r o d sm eha, ko so slišali e n e g a izm ed b ogov trd iti, d a j e E d in i« .18 E d in e m u o ziro ­ m a E n e m u se izo g n em o tako, d a p ostavim o Dvojico, dvoje m n o štev , dva tip a m n o g o tero sti. N a ta n č n e je re č e n o , » m n o g o te ro sti j e več. že o d začetk a p o tr e ­ b u je m o vsaj dve, dva tipa. N e g re za to, d a bi b il d u alize m več v re d e n o d en o te; to d a m n o g o te ro st j e n a ta n k o tisto, k a r se d o g a ja m e d o b e m a . Dva tip a p o te m ta k e m n e bosta e d e n n ad d ru g im , tem več e d e n o b d ru g e m , e d e n p ro ti d ru g e m u , iz oči v oči ali tesn o skupaj.«19 Skratka, le č e je n a m e s to E n e g a m n o š­

tvo, k o t vselej že razcep ljen o n a vsaj dve m noštvi im a m o o p ra v k a z m n o štv o m ko t n esk o n č n im , im a n e n tn im , niko li id e n tič n im sa m e m u sebi, n ik o li povsem zaprtim in sklenjenim - skratka, C elo ta k o t O d p rto j e d ru g o im e za im a n e n - co. »C elota je torej k o t nit, ki p re či m n o žice in s le h e rn i m e d njim i p o n u ja u d e ja n je n o m ožnost, d a k o m u n ic ira z d ru g o m n o žico , v n e sk o n č n o st. C elo ta je tisto O d p rto , ki prej ko t n a m a te rijo in p ro s to r n a p o tu je n a čas in ce lo n a d u h . K akršnokoli ž e je njihovo ra zm erje, n ik o li n e sm em o m ešati n ad a lje v a­

nja e n ih m nožic v d ru g e z o d p rtje m ce lo te , ki p re č i s le h e rn o o d n jih . Z a p rt sistem ni nikoli p o p o ln o m a zaprt; p o e n i stra n i ga v p ro s to ru n a d ru g e siste­

m e veže bolj ali m anj »tenka« nit, p o d ru g i stra n i p a j e in te g rira n o z iro m a re in te g rira n v celoto, ki m u vzdolž te n iti p o d e lju je traja n je .« 20

A kaj se zgodi »vmes«!

Č e je torej filozofija vselej filozofija im a n e n c e , če filozofijo im a n e n c e p o b ­ ližje d o lo č a tro jn i vozel m išljenja, u stv arjan ja in u p o ra , č e j e ta u p o r u sp e še n

17 Ibid., str. 200.

18 Gilles D eleuze, »Po čem p rep o z n am o strukturalizem ?«, v: Sodobna literarna teorija (zbornik), ur. Aleš Pogačnik, prevedel Stojan Pelko, KRTINA, L jubljana 1995, str. 62.

1!i Gilles D eleuze in Félix G uattari, Kaj je filozofija?, nav. delo, str. 157.

20 Gilles Deleuze, Podoba-gibanje, prevedel Stojan Pelko, Studia H um anitatis, SKUC in Filozofska fakulteta, Ljubljana 1991, str. 29.

(11)

Ne k a jp r i p o m b k De l e u z o v e m up o jm o v a n j u im a n e n c ek o tu n iv o k n o s t i

le, če se n ik o li n e ustavi, če m išljenje nikoli n e zaustavi svojega g ib an ja in u stv arjan ja, k a r je m o g o če le skozi n a p e to s t in razcep vsaj dveh m noštev, č e je p ri te m filozofija im a n e n c e n e n e h n o v sp o p a d u s svojimi tek m eci in n a s p ro t­

niki, če n a n jo vselej p re ži n e v a rn o st tra n sc e n d e n c e , č e je vselej izpostavljena (lastn im ) iluzijam in p re te n z ija m , in če nikoli n e začenja, prav tako pa nikoli n e k o n č u je , p o te m j e n e k o lik o bolj razum ljivo, zakaj D eleuze vztraja p ri tem , d a se prav o v p ra šan je glasi: kaj se zgodi »vmes«? »Vmes«, za k a te re g a gre, je n a m re č d ru g o im e za im a n e n c o - vselej začenjam o »vmes«, vselej p rič n e m o

»s stvarjo sam o«, vselej se n a h a ja m o »v sredi« p ro b lem a , a ta vmes, k ije d ru g o im e za im a n e n c o , j e p o tre b n o vselej znova k o n stru irati - im anen ca= k on struk - tivizem .21 Č e p a zadeve p ostavim o tako, p o te m tisto, k ar se zgodi »vmes«, n i­

koli n i n ek aj povsem čistega. T o d a zakaj p o te m D eleuze, prvič, Spinozo izpo­

stavlja k o t »najboljšo ra v n in o im a n e n c e , se pravi najčistejšo, tisto, ki se ne p o n u ja tra n s c e n d e n tn e m u n iti znova n e p o n u ja tra n sc e n d e n tn e g a « te r v n e ­ k a te rih se m in a rjih , ki so objavljeni n a m ed m re žju , zadeve postavlja tako, ka­

k o r d a s e je filozofija, s tem ko s e je ukvarjala z B ogom , ko m p ro m itirala: »Pour­

quoi est—ce que la philosophie s'est—elle tellement compromise avec Dieu,«12 Zakaj je filozofija sk lep ala z B og om tak šn e k o m p ro m ise, ozirom a, zakaj s e je filozofija p u stila o m ad ež ev ati, o b elež iti, zaznam ovati, k o m p ro m itira ti s p ro b lem a tik o , za k a te ro j e n e le videti, d a j i n e p rip a d a , tem več, d a je bila zavoljo ukvarjanja z n jo p risilje n a sklep ati tak šn e k o m p ro m ise, d a j o j e lah ko n e m a ra le sram . T o d a n a točki, n a k a te ri bi, g led e n a D eleuzov sloves in siceršnjo usm eritev, p ričak o v ali vse p re j kaj d ru g e g a , D eleuze o p tik o o b rn e in ugotovi, d a j e p o ­ d re d ite v p ravzaprav pogoj sv obode in ustvarjalnosti. T o n e n a z a d n je dokazuje tak o p rim e r, ki g a sam o m e n ja , slikarstvo, k o t tudi sam a filo z o fija -v z e m im o sam o S p in o zo , teg a p rin c a filozofov, ali p a d e n im o Leibniza. »Ateizem tako«, k o t se glasi v že n a v e d e n e m se m in a rju , »v n ek e m sm islu n i bil religiji nikoli n ek aj zu n a n je g a: ateizem , to j e u m e tn išk a m oč, k ije n a d e lu v religiji. Z Bo­

g o m j e vse do v o ljen o . M očan o b č u te k im am , d a je bilo to za filozofijo n a ta n k o isto, in d a če so n a m filozofi toliko govorili o B ogu - p ri č e m e r so bili lahko k risÿ a n i ali v eru jo č i - , te m u n i m an jk alo o b ilo sm eha. T o n i bil nev ern i sm eh, tem več ra d o s t d e la , ki so se ga lotevali [...] Filozofiji sta B og in božja tem a p o n u d ila n en a d o m e stljiv o p rilo žn o st, d a osvobodita tisto, k a r j e o b jek t us- tv aijan ja v filozofyi - se pravi, p ojm e.« T ro jn i vozel m išljenja, ustvarjanja in u p o r a im a tak o za D eleu za n ajboljše pogoje za svoje u d ejan ja n je takrat, ko p ris ta n e n a n e k o o m ejitev, n a n e k o polje, n a n ek o p o d re d ite v in šele ta m u o m o g o č i n e o m e je n o kreativ n o st. G re za deleuzovsko različico p o a n te , ki jo

21 Gilles D eleuze, Pourparlers, nav. delo, str. 165 ff.

22 Gilles D eleuze, se m in a r z d n e 25. novem bra 1980, ki se nahaja n a m edm režju: h ttp :/

/ w w w .im a g in e t.fr/d e lu z e /tx t/2 5 1 1 8 0 .h tm l.

(12)

Pe t e r Kl e p e c

L acan n e m a ra še najbolj ek sp licitn o izpostavi n a z a d n jih s tra n e h s e m in a rja Štirje temeljni koncepti psihoanalize, ko p rim e rja S pinozo vo in K antovo p o jm o v a­

nje želje in ko izreče tu d i n asled n je: »To n a m tu d i p o m ag a, d a ra z u m e m o , zakaj j e sle h e rn o zavetje, kjer bi lah k o p rišlo d o zn o sn e g a, u b ra n e g a e n e g a spola d o d ru g eg a, m o žn o le, če p o seže vm es - in v tem j e n a u k p sih o a n a liz e — m edij očetovske m etafo re.« 23 U stvarjanje p o jm a, za k a te re g a g re D e le u zu , j e m o žn o le n a ravnini im an en c e, m o ž n o j e le, če se zaved am o, d a sm o n e k je

»vmes«, d a sm o že sredi »stvari sam e«, d a se vselej že n a h a ja m o »v sredi« p r o b ­ lem a, d a sm o vselej že pristali n a Z ako n. U stvarjan je k o t tra n sg re sija Z ak o n a , u p o r, k o t u p o r »tistem u, k ar je « , j e m o rd a n e le m o ž n o in tem več tu d i n ajb olj p lo d n o tedaj, ko p rista n e m o n a postavo. V osnovi g re za pavlovsko p o a n to , p o k ateri šele p re k postave vem o za g r e h 24, šele zak o n , k o t pravi L ac an v E tiki psihoanalize, n a re d i g re h , transg resijo, k a r z d ru g im i b e se d a m i za D e le u z a p o ­ m en i, d a šele postava in zakon p ostavita p o g o je za u stv arjan je. P rav zato D e­

leuze tako p o u d a rja zrcaln o n a s p ro tn o trd itev »Z B o go m j e vse d o v o ljen o « o d sicer o b ičajn e »Če ni Boga, j e vse p re p o v e d a n o « . P o a n ta j e v tem , d a la h k o n ek okvir šele tedaj, ko p rista n e m o n an j p ravzaprav še najbo lj ra d ik a ln o p r e ­ k o račim o , pustim o za seboj. P o u d a riti velja, d a tu za D e le u za n i b istv en o to, d a gre za predstavo o ziro m a pojm o v n i okvir, ki ga d a je ta p rav B og in te o lo g i­

ja . G re za p o u d a re k , k ije bistven za D eleuzov style indirect libre'\r\ ki o d lo č iln o zaznam uje D eleuzov p risto p k zgod ovini filozofije, ko av to r s p o m o č jo p o ­ sred n ik o v pove, kar pač im a za p o v ed ati. Ti p o sre d n ik i, k o n c e p tu a ln e b e se d e o ziro m a pojm ovni liki, so za D eleuze ključni: »Tisto, k a r j e b istv en o , so p o ­ sredniki. Kreacija, to so p o sre d n ik i. B rez n jih n i dela. P o sre d n ik i so lah k o ljudje — za filozofa u m etn ik i ali zn anstv eniki, za z n a n stv e n ik a filozofi ali u m e t­

niki, a tu d i stvari, rastline, celo živali, k o t p ri C astan ed i. T e p o s re d n ik e j e p o tre b n o proizvesti, p a naj b o d o fiktivni ali re aln i, živi ali neživi. G re za n e k o serijo. Č e ne o blik u jem o serije, p a č e tu d i j e povsem im a g in a rn a , sm o izg u b ­ ljeni.«25

P rista n ek n a te p o sre d n ik e , p rista n e k n a tisti »vmes«, v k a te re m vselej p riče n jam o , j e pravzaprav ugotovitev, d a sm o vselej že sre d i k o m p ro m isa , d a sm o vselej že po pu stili in se k o m p ro m itira li. S čim , pravzap rav n iti n i toliko p o m e m b n o . Etiko im an en c e, k a k o r j o p red stav lja D eleuze, bi la h k o povzeli z B adioujevim i besedam i: » T re b a je nadaljevati!«. Prav vsem različicam , k i j ih

“ Ja cq u es Lacan, Štirje temeljni koncepti psihoanalize, S em inar, knjiga XI., prevedli Rastko M očnik, Zoja Skušek-M očnik, Slavoj Žižek, 1. ponatis, A nalecta, L jubljana 1996, str. 258.

24 Prim . Alain Badiou, Sveti Pavel. Utemeljitev univerzalnosti, prevedla A lenka Z upančič, Problemi 5 -6 /9 8 , A nalecta, Ljubljana 1998, str. 83 sq.

25 Gilles D eleuze, Pourparlers, nav. delo, str. 1 7 1 .0 tem širše: P ete r K lepec, »K onceptual­

n a oseba in cogito à la Deleuze«, Filozofski vestnik, XIX, št. 1 /9 8 , L jubljana 1998, str. 7 8 - 90.

(13)

D e le u ze p re d sta v lja v svojem o b širn e m opu su , d a j e im a n e n c o p o tre b n o k o n ­ s tru ira ti v e d n o znova, d a m o ra m o vselej nadaljevati p roces k o n stru k cije im a­

n e n c e , d a g ib a n ja n e sm em o zaustaviti in b lokirati, d a j e filozofija o ziro m a m išljen je k o t tako u stv arjan je in u p o r h k rati, u p o r sm rti, hlapčevstvu, nečast- n o sti, sra m o ti, sra m u itn . Im a n e n c a k o t konstruktivizem k a r z d ru g im i b ese­

d a m i p o m e n i, d a j e filozofija zo p erstav ljen a svojem u času in p ro sto ru , če p rav im a ta u p o r tu d i d o lo č e n e om ejitve. Filozofija lahko vodi velike n o tra n je boje, la h k o se u p ir a svojem u času, v e n d a r p a ni sila, k akršne so religije, države in m ed iji, zato se z n jim i n e m o re spuščati v boj, tem več lahk o vodi kvečjem u v o jn o b re z b oja, n e k a k šn o gverilo. K er silam n im a česa pov edati, se z n jim i n e po g o v arja, tem več k večjem u »pregovarja«. K er p a sile p rečijo sle h e rn e g a od n as, sm o prav zap rav v v eč n ih p o g a ja n jih s sam im seboj, še več, k e r so sile, ki p re č ijo filozofa, zanj prevelike, p re m o č n e , preveč n ez n o sn e, ta p resežek, ki ga izkuša in o k a te re m p rič a n e le filozof, pač p a tako rekoč vsakdo - vsakdo je bil kdaj p rič a n e č e m u » ce qui m 'arrive est trop grand pour moi« - p a je d ru g o im e za Eventum tantum . T a e n sam d o g o d e k , ki se v ečno vrača, j e d ru g o im e za im a n e n c o k o t u n iv o k n o st, za tisti vzrok sam ega sebe, ki ga skuša D eleuze izo­

lirati p ri S pin ozi, za im anentni vzrok, ki ko proizvaja, ostaja znotraj sebe, prav tak o p a zn o tra j n je g a ostaja tu d i o d njega pro izvedeni u činek. T u gre za os­

n o v n o D eleuzovo sh e m o tiste p a ra d o k s n e notranjo sti-zu n an jo sti, ki sm o j o sam i sicer p o im e n o v a li z L acan o v im te rm in o m ekstimno, za osn o v n o m atrico im a n e n c e k o t tisteg a »vmes«, s k aterim vselej p ričen jam o , za p o sre d n ik e , ki j i h vselej p o tre b u je m o , zato, d a bi ustvarjali pojm e. In tu sledi ključni D eleu- zov d o d a te k —je m o g o če ustvaijati tako, d a n e re p ro d u c ira m o v ed no istega, j e m o g o č a » sp revrnitev p lato n izm a« , sprevrnitev tiste logike, ki se n avd ih u je p ri p la to n iz m u in ki n as j e d o d o b ra sezn an ila z » n aslednjo idejo: B o g je n a re d il človeka p o svoji p o d o b i in p o d o b n o sti« 21’? Kajti »platonizem u tem elju je ce lo t­

n o d o m e n o , ki j o b o filozofija p re p o z n a la k o t svojo: d o m e n o re p rez en tacije, ki j o n ase lju jejo p o sn e tki-ikone in ki ni d e fin ira n a z zu n an jim razm erjem do k a k e g a p re d m e ta , a m p a k z n o tra n jim razm erjem do m o d e la o ziro m a te m e ­ lja. P la to n ističn i m o d e l j e m o d e l Istega.«27 U ni vokn ost j e tak o v zadnji in sta n ­ ci p o sk u s m isliti ustv arjan je k o t ustvarjanje novega. V prašanje, ali to D eleuze v re sn ic i u sp e tu p u šč a m o o d p rto , n ed v o m n o p a je , d a j e D eleuze ta e n sam d o g o d e k , ki se v e č n o vrača, ra z u m e l tako, d a j e ob takšn em po jm o van ju m o ­ g o če reči, d a j e C e lo ta O d p rto , m noštvo n esk o n č n o st kot im a n e n c a in n es­

k lad n o skladje, d ish a rm o n ič n a h arm o n ija, neujem ajoče ujem anje.28 E dino tako 2,1 Gilles D eleuze, Logika smisla, nav. delo, str. 241.

27 Ibid., str. 242.

28 Prim . Gilles D eleuze, Différence et répétition, nav. delo, str. 190; Le Pii. Leibniz et le baro­

que, É ditions de M inuit, Pariz 1988, str. 111-112,188; Image-temps, Cinéma 2, M inuit, Pariz 1985, str. 234-237, 242.

Ne k a jp r i p o m b k De l e u z o v e m u p o jm o v a n j uim a n e n c e k o tu n i v o k n o s t i

(14)

Pe t e r Kl e p e c

j e ta Eventum tantum v svojih ak tu alizacijah » tako številen«, d o g o d e k , z a ra d i k a te re g a se v n e k e m p o m e n u n ič n e zgodi, a se v e n d a rle k a r n a p re j n ek aj d og aja in sp re m in ja - zaradi c e s a r j e B adiou povsem u p ra v ič e n o te m e ljn o e n a č b o D eleuzove filozofije zapisal kot: » b it= d o g o d ek « .2!l K ako rk oli že, ta d ig ­ n ite ta d o g o d k a j e za D eleuza vselej neločljiva o d filozofije k o t » am o r fati« - biti en a k , p rim erjati se z d o g o d k o m , ali p o stati sin svojih la stn ih d o g o d k o v , zaradi česar »ni d ru g e etike k o t amor fa ti filozofije«30, saj »filozofija n im a d r u ­ gega cilja o d tega, d a p o stan e d o sto jn a d o g o d k a « 31, k a r je zgolj d ru g a različica tem eljn eg a deleuzovskega etičn e g a im perativa: »ne b o d i n e v re d e n tistega, k ar se ti g o d i« .32

P e te r K lepec Filozofski in š titu t ZRC SAZU L ju b lja n a

2!l Alain Badiou, Court traité d'ontologie transitoire, nav. delo, str. 71.

30 Gilles D eleuze in Félix Guattari, Kaj je filozofija1?, nav.delo, str. 165.

4' Ibid..

32 Gilles D eleuze, Logika smisla, nav. delo, str. 144.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Znotraj njega lahko odte- govalno dejanje rekonstitucije ontološke konsistence zunaj enega razumemo tako kot odtegovanje enega od mnoštva v konstituiranju novega temelja

In vendar, če rečemo, da med substanco in modusom ni prehoda, da ju je mogoče misliti samo v nekakšnem stiku, potem sledi, da je substanca lahko samo tako, da je že mo- dificirana,

Although this means that the human is an ex- ception internal to individual members of the species homo sapiens, which is also one of the strongest points in the Kojevian framework,

Gre za tisto, kar je Deleuze imenoval disjunktivna sinteza in kar v Logiki smisla nastopa kot dvosmernost smisla: smisel poteka vselej v vsaj dveh smereh hkrati, medtem ko

Srednjeveška filozofija je zgoščena in sistematična razprava o filozofiji srednjega veka, ki po eni strani postavi zgodovino srednje- veške filozofije v odnos do virov in

(Ibid.) ni torej jasno, ali naj filozofija definira politiko nasploh, ali lahko definira le neko posamezno politič- no resnico; ali je njena sodba zgolj formalna

See “Ontology and Politics: an Interview with Alain Badiou”, in Alain Badiou, Infinite Thought: Truth and the Return of Philosophy, Continuum, London 2003, where Badiou says “A

sists in [...] playing with images and passing off the slightest superficial analogy between two objects as an identity.” 12 The core of this limitation, Bolzano con- cludes, is