• Rezultati Niso Bili Najdeni

Begunci za kritiko znanosti1*

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Begunci za kritiko znanosti1*"

Copied!
32
0
0

Celotno besedilo

(1)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 119 Lilijana Stepančič

Begunci za kritiko znanosti

1

*

Fotografski publicistični projekt

Begunci za kritiko znanosti je publicistični projekt petih serij fotografij, ki jih je posnelo in za objavo izbralo pet beguncev. Projekt je odziv na dogajanje na mejah in prihod beguncev od oktobra leta 2015 do danes. Zamisel je dobila prve obrise lani septembra v Ljubljani na pogovoru Vloga medijev in novinarjev pri rušenju zidov in gradnji mostov v okviru Festivala Bivak, na katerem je Arne Hodalič predstavil serijo fotografij iz Indije in Bangladeša. Nastop Arneja Hodaliča ni bil navadno potopisno predavanje, temveč razmislek o fotografiranju, v katerem medsebojna razmerja med fotografom, fotografiranim in gledalcem oblikujejo moč fotografije, ki s svojimi podobami, objavljenimi v klasičnih in novih medijih, konstruirajo ume- tno podobo sveta oziroma virtualni in spektakelski svet, s tem pa oblikujejo tudi naše dojemanje, ocenjevanje in vrednotenje dogodkov in stanja stvari. Ker je za Arnejem Hodaličem na tisoče kilometrov prehojenih poti, na katerih je s fotoapa- ratom rezal iz realnega sveta fotografske izseke in spreminjal konkretno realnost v prefinjena likovna razmerja med kontrasti barv, oblikami likov in trdnostjo črte, in ker je skozi njegove roke šlo na tisoče fotografij, ki jih je izbiral in pošiljal medijem ter jih nato videl objavljene v časopisih in revijah na vseh koncih zemeljske oble, bi težko trdili, da Arne Hodalič ni kompetenten govorec o fotografiji kot sredstvu medijske in druge konstrukcije sveta.

Zavedanje o tovrstni vlogi fotografije odvzema moči fotografije njeno nedolžnost. V likovni podobi, ki zmore pričarati ne le »realnosti«, temveč tudi »raz- položenja« popotnika, ki nastanejo, ko gleda kraje, po katerih je hodil s fotoapara- tom v roki, sta skrita kača iz raja Adama in Eve in Mefisto iz Goethejevega Fausta, torej nekakšno zapeljevanje v čisti užitek in izpolnitev želje po nesmrtnosti, ki pred

* Pri izvedbi projekta so sodelovale: Meta Krese, Danijela Tamše, Lilijana Stepančič in Nina Kozinc,

ki so begunce v Trstu in v Socialnem centru v Rogu v Ljubljani povabile k objavi svojih fotografij.

Notranja_264.indd 119 07/08/16 11:41

(2)

120 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

fotografa, kot je Arne Hodalič, postavljata več omejitev kot svobode.

Dobro fotografijo torej prežema visoka etika med fotografom, fotografiranim in gledalcem, ki je še toliko pomembnejša v fotografiranju situacij, ki so iz takih ali drugačnih razlogov kočljive. Na festivalu je to kompleksnost fotografije Arne Hodalič demonstriral s serijo posnetkov, ki so predstavljali kakšne tri metre viso- ko in dvesto kilometrov dolgo žičnato ograjo, ki naj bi preprečevala tihotapljenje govedi iz Indije v Bangladeš. Ograja seveda ni izpolnila naloge, zaradi katere so jo postavili. Tihotapci so še naprej opravljali svoj posel, medtem ko so jih organi oblasti laže ujeli, kadar se jim je zdelo, da je primeren čas za to. Tako so ujetim goničem govedi bodisi pobrali podkupnine ali jih kaznovali, tudi telesno. Vsake toliko so namreč kakšnemu tihotapcu navadno z dna lestvice ilegalnega posla brutalno zmaličili telo.

Arne Hodalič ni naključno izbral fotografij z absurdno ograjo med Bangladešem in Indijo, ki je, mimogrede, ena od nekaj desetih na svetu in ki naj bi preprečile take ali drugačne nagibe ljudi. Takrat se je namreč v Sloveniji kresalo javno mne- nje o realizaciji odločitve madžarske vlade, da postavi ograjo na meji s Srbijo in Madžarsko, ki bi ustavila begunce iz Sirije, Nigerije, Afganistana in drugih neevrop- skih držav, ki so pogosteje kakor prejšnja leta prihajali v Evropo po t. i. balkanski poti. Postavitev ograje je odjeknila kot vrnitev v čase, ki Evropi niso v ponos. Ljudje so se spraševali o upravičenosti, humanosti in ustreznosti tovrstnega reševanja človeške stiske.

Kakšen mesec po festivalu je tudi vlada Republike Slovenije odobrila postavitev še bolj zlovešče ograje z žiletkami na meji med Slovenijo in Hrvaško z enakimi cilji kakor Madžarska. Dejstvo je, da so fizične ovire na poljih in v gozdovih ob meji s Hrvaško kakor fotografija konstruirale dodatne učinke. Ustvarile so globalno sporočilo, da je Slovenija zaprta družba in vse prej kot prijazna za begunce. Poleg tega pa so ograje prilepile beguncem oznako nekultiviranih divjakov, ki ne poznajo civiliziranih načinov potovanja, saj so bile postavljene na polja in v gozdove zato, ker je vlada Republike Slovenije predvidevala, da bodo begunci pri prečkanju meje množično zapuščali ceste in železnice, ki so civilizacijska pridobitev, in ubrali pot čez »divjo puščavo in goščavo«. Temu konstruktu begunca kot divjaka se je prid- ružil še dodaten konstrukt kot nepoštenega človeka, saj ima vsak mobilni telefon, zato naj bi bil njegov beg od doma dvomljiv.

Ta kolonialni pogled na drugega, ki je civilizacijsko zaostal in nezaupanja vre- den človek, ni nov. Zahodni oziroma razviti svet ga uporablja za diskreditacijo sebi drugačnih ljudi že nekaj stoletij. Še pred kakšnimi petdesetimi leti je z njim brez sramu naslavljal tudi nas, o čemer govori anekdota iz diplomatskih krogov z začetka šestdesetih prejšnjega stoletja. Na sprejemu v New Delhiju je neki visoki predstavnik Združenih držav Amerike vprašal jugoslovanskega veleposlanika v Indiji, ali imamo v Jugoslaviji hladilnike. Ta je odgovoril: »No, pri nas še skačemo z drevesa na drevo.« Pogovor natančno odseva takratno geopolitično svetovno delitev držav na t. i. prvi, drugi in tretji svet, govori o razkolu med superiornimi

Notranja_264.indd 120 07/08/16 11:41

(3)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 121

»mi« in inferiornimi »vi«. Medtem ko odgovor dekonstruira mehanizem, s katerim je superiorni »mi« odvzemal kulturno veljavo inferiornemu »vi«, ki je bil ustaljena praksa za ohranjanje tega razkola. Če ne bi pogovor tekel med diplomatoma, bi bil odgovor najverjetneje takle: »Don't stir this shit up.«

Publicistični projekt Begunci za kritiko znanosti je odgovor na opisano stanje.

Predstavlja fotografije, ki so jih posneli begunci s svojimi telefoni in jih imajo shra- njene v teh danes vsem nam nepogrešljivih napravah. Njegova pomembna kako- vost je, da so ustvarjalci fotografij in njihovi selektorji begunci. Ti so fotografi in kustosi, ne pa zgolj objekti upodabljanja. S tovrstnim pristopom se projekt odmika od prevladujočih vizualnih razstav in publicističnih objav na temo beguncev, ki so jih posneli večinoma poklicni fotografi in fotoreporterji. Tako projekt opozarja na tri stvari.

Prva se nanaša na vprašanje vloge mainstream fotožurnalizma v konstruiranju medijskih in drugih podob sveta, ki kot žanr praviloma utrjuje obstoječa politič- na in družbena razmerja moči. Fotografije, ki so jih posneli tisti, ki so največkrat predmet konstruiranega medijskega sveta, so nekakšna opozicija meainstream fotožurnalizmu. Predstavljajo pogled od znotraj, saj pogled na begunca ni nastal iz potrebe mainstream novinarstva, temveč iz notranje potrebe begunca. Tako begunci niso predmet fotografij, kot so v prevladujoči javni podobi, temveč so subjekti v procesu samopredstavitve, avtorji svojih javnih predstavitev in aktivni graditelji svoje podobe v javnosti.

Druga nagovarja skupnost kot tako. Moč fotografije se namreč izkazuje tudi tako, da lahko zgradi skupnost, s tem ko podoba na fotografiji izraža njene interese in prizadevanja. S tem fotografija utrjuje medsebojne skupnostne vezi ljudi. Tako projekt, ki daje beguncem možnost, da vstopijo v zanje nov javni prostor Časopisa za kritiko znanosti, deluje v dveh segmentih. V prvem gradi skupnost beguncev in ji daje kot taki družbeno vidnost in družbeno moč. V drugem pa povezuje begun- ce v širšo skupnost ljudi, ki tako ali drugače pripadajo javnemu prostoru, ki ga (so)ustvarja Časopis za kritiko znanosti. Odprt javni prostor je namreč pomembna platforma, ki omogoča konstruktivno javno prisotnost in vidnost begunk in begun- cev v družbi, v katero so prišli. S tem dekonstruira stigmo begunca kot »sovražnika našega normalnega življenja« in odpravlja razlikovanje med »mi« in »vi«.

Tretja stvar, ki jo prinaša projekt, je aktualizacija umetnostnih in kulturnih konceptov o fotografiji, ki jih je opredelila Ariella Azoulay v knjigi The Civil Contract of Photography (2008). Avtorica vidi fotografijo kot pomemben element javne kul- ture, vsem dostopno ustvarjalnost in graditelja skupnosti. Te lastnosti so podlaga, na kateri avtorica oblikuje politično teorijo fotografije, ki med drugim radikalno preizprašuje prevladujočo konceptualizacijo državljanstva. Glede na to teoretično podstat publicistični projekt fotografij beguncev v Časopisu za kritiko znanosti odpi- ra širša civilizacijska, politična in zgodovinska vprašanja, med katerimi sta vsaj ti dve: Ali so vladajoči koncepti nacionalne države in državljanstva taki, da uspešno rešujejo krize, ki ustvarjajo migrantske tokove, in ali niso obstoječi integracijski

Notranja_264.indd 121 07/08/16 11:41

(4)

122 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

procesi beguncev v skupnosti, kjer bivajo prosilci za azil in ljudje z mednarodno zaščito in ki jih podpira država, preozki, zastareli, nasilni in neprimerni glede na sodobne rezultate študij migracij ljudi?

Tako se projekt, ki je odprt do beguncev (jim omogoča aktivno udeležbo v javnem prostoru), ograjuje od prevladujoče javne slike o beguncih kot grožnje, ki bo načela naše ustaljene družbene navade in zrušila obstoječi red. Je odgovor na ksenofobna in panična ravnanja do njih. Poleg tega je opozicija zakonsko oprede- ljenemu statusu beguncev, ki jih potiska v izoliranost. Zato mobilni telefoni begun- cev niso dokaz o neverodostojnosti ljudi, ki bežijo od doma ali zapuščajo svoje domove, temveč izraz sodobnega človeka, ki je kot begunec v nezavidljivi življenjski stiski, a ne glede na to ohranja potrebo po fotografiranju. Zato so njihove fotogra- fije v mobilnikih, ki so jih posneli doma, na poti in/ali novih krajih, potopisi, ki se uvrščajo v ta klasični žanr umetnosti, s katerim je Evropa spoznavala svet.

Literatura

AZOULAY, ARIELLA (2008): The Civil Contract of Photography. New York: Zone Books.

Notranja_264.indd 122 07/08/16 11:41

(5)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 123

Iz Sirije v Evropo

Notranja_264.indd 123 07/08/16 11:41

(6)

124 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 124 07/08/16 11:41

(7)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 125

Notranja_264.indd 125 07/08/16 11:41

(8)

126 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 126 07/08/16 11:41

(9)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 127

Notranja_264.indd 127 07/08/16 11:41

(10)

128 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 128 07/08/16 11:41

(11)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 129

Notranja_264.indd 129 07/08/16 11:41

(12)

130 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 130 07/08/16 11:41

(13)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 131

V Grčiji

Notranja_264.indd 131 07/08/16 11:41

(14)

132 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 132 07/08/16 11:41

(15)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 133

Notranja_264.indd 133 07/08/16 11:41

(16)

134 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 134 07/08/16 11:41

(17)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 135

Notranja_264.indd 135 07/08/16 11:41

(18)

136 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Ljubljana

Notranja_264.indd 136 07/08/16 11:41

(19)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 137

Notranja_264.indd 137 07/08/16 11:41

(20)

138 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 138 07/08/16 11:41

(21)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 139

Notranja_264.indd 139 07/08/16 11:41

(22)

140 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 140 07/08/16 11:41

(23)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 141

Švedska

Notranja_264.indd 141 07/08/16 11:41

(24)

142 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 142 07/08/16 11:41

(25)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 143

Notranja_264.indd 143 07/08/16 11:41

(26)

144 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 144 07/08/16 11:41

(27)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 145

Notranja_264.indd 145 07/08/16 11:41

(28)

146 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 146 07/08/16 11:41

(29)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 147

Kalifornija

Notranja_264.indd 147 07/08/16 11:41

(30)

148 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 148 07/08/16 11:41

(31)

Begunci za kritiko znanosti | Fotografski publicistični projekt 149

Notranja_264.indd 149 07/08/16 11:41

(32)

150 Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo | 264 | Balkanska migracijska pot

Notranja_264.indd 150 07/08/16 11:41

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Projekt smo izvajale v petih skupinah. Vsaka skupina je vklju č evala od štiri do pet študentk. Posamezna skupina je vodila en nastop, ki je trajal povpre č no dve uri. Po

Na produkcijski ravni je tako mogoče zaradi izmuzljive narave glasbene referencialnosti trditi, da je glasba hkrati semantična in nesemantična, podobno pa so »preskakovale«

Razumem celo lahko, da so lahko imeli naši prijatelji z Zahodne obale med policijsko uro tako nenavadno stališče, ko so bili prepričani, da nismo samo.. »bodoči državljani«,

V drugem sklopu bom teoretično predstavila še literarno kritiko, in sicer pojem literarna kritika, literarno kritiko splošno, literarno kritiko v literarni teoriji in

Razprave naj vsebujejo izvleček (do 1500 znakov s presledki) in ključne besede (5–8), oboje v slovenskem in angleškem jeziku.. Morebitne zahvale in podatki o financiranju naj

• Naslovi člankov naj bodo zapisani pokončno in v narekovajih kot na seznamu literature: Draga Ahačič je v članku »Blišč in beda teatralnosti: gledališče Tomaža

Razprave naj vsebujejo izvleček (do 1500 znakov s presledki) in ključne besede (5–8), oboje v slovenskem in angleškem jeziku.. Morebit- ne zahvale in podatki o financiranju naj

Razprave naj vsebujejo izvleček (do 1500 znakov s presledki) in ključne besede (5–8), oboje v slovenskem in angleškem jeziku.. Morebitne zahvale in podatki o financiranju naj