• Rezultati Niso Bili Najdeni

poda tudi možnost, da je disk na njenem sramničnem področju del nakita ali okrasja, po Numojevem (2009,

SCHEMA TIPOLOGICO DI PLASTICA ANTROPOMORFA DEL NEOLITICO ED ENEOLITICO MACEDONE SECONDO LA RAFFIGURAZIONE DEI SESSI

Slika 1: Figurina s kataloško številko 11 (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 30)

4) poda tudi možnost, da je disk na njenem sramničnem področju del nakita ali okrasja, po Numojevem (2009,

93) mnenju pa disk morda predstavlja neko vrsto obla-čila, ki je bilo položeno na genitalije.

Kot sem že večkrat poudarila, so bile makedonske fi gurine z vrezanim neposrednim ženskim spolnim znakom v neolitiku namenjene fragmentiranju, v ene-olitiku pa to pravilo ne drži več; ravno obratno pa je z makedonskimi fi gurinami z apliciranim neposrednim ženskim spolnim znakom na sramničnem področju. Vsi štirje neolitski primerki so v celoti (kat. št. 2-Sl. 2, 3-Sl.

3 in 4-Sl. 4) ali skoraj v celoti (kat. št. 130-Sl. 28) ohra-njeni, edini eneolitski primerek pa je fragmentiran preko trebuha in vertikalno preko sredine (kat. št. 156e-Sl. 39).

Naumov (2009, 93) pravi, da je včasih težko ločiti, ali gre za moški ali za ženski aplicirani neposredni spolni znak na sramničnem področju. Eneolitska fi gurina iz Pi-Sl. 29: Kat. št. 132 (Naumov, 2009, Pl. 79: 3)

Fig. 29: Cat. num. 132 (Naumov, 2009, Pl. 79: 3)

Sl. 28: Kat. št. 130 (Naumov, 2009, Pl. 77: 8) Fig. 28: Cat. num. 130 (Naumov, 2009, Pl. 77: 8)

lava pri Burilčevem (kat. št. 156e-Sl. 39) je eden takšnih primerov, vendar je edini takšen primer v grupi 2, kajti ostale fi gurine v grupi 2 so nedvomno ženskega spola zaradi izrazitih in poudarjenih ženskih atributov v obliki telesa in zaradi prsi. Pri fi gurini iz Pilava pri Burilče-vem (kat. št. 156e-Sl. 39) pa res obstaja dvom, ali je na njenem sramničnem področju ženski (disk) ali moški (falus) aplicirani neposredni spolni znak. Odločila sem se, da je na tej fi gurini apliciran ženski disk, saj, če do-bro pogledamo obe polovici fi gurine (fragmentirana je namreč vertikalno čez sredino), vidimo, da je apliciran znak oblikovan v krog. Tudi ženska fi ziognomija telesa – poudarjena stegna, boki in trebuh govorijo v prid skemu spolu te fi gurice. Ravno tako govori v prid žen-skemu spolu fi gurice fragmentacija preko trebuha, ki je značilna za fi gurine ženskega spola. To fi gurino (kat. št.

156e-Sl. 39) sem zaradi ženskega neposrednega spolne-ga znaka na sramničnem področju in zaradi poudarjene ženske telesnosti uvrstila v grupo 14.

V neolitiku je bil aplicirani neposredni ženski spolni znak v obliki diska na sramničnem področju značilen samo za zgodnjeneolitsko kulturno skupino Velušina--Porodin, kajti vsi štirje neolitski primerki z apliciranim neposrednim ženskim spolnim znakom (kat. št. 2-Sl. 2, 3-Sl. 3, 4-Sl. 4 in 130-Sl. 28) so iz te skupine, iz kulturne skupine Anzabegovo-Vršnik pa nisem našla niti enega takega primerka. Vsi štirje neolitski primerki z aplicira-nim spolaplicira-nim znakom so značilne upodobitve ženskega telesa oziroma so značilne ženske fi gurine s poudarjeno zadnjico (kat. št. 3-Sl. 3 in 4-Sl. 4), poudarjeno zadnjico in stegni (kat. št. 2-Sl. 2), fi gurina iz Veluške Tumbe (kat.

št. 130-Sl. 28) pa ima poudarjen trebuh in desno stegno.

Pri slednji je nekoliko izbočen trebuh sicer na zelo vit-kem trupu; izbočen trebuh na (ženskih) fi gurinah kaže na nosečnost, pri tej fi gurini (kat. št. 130-Sl. 28) pa je zaradi vitkega trupa nosečnost še toliko bolj opazna. Vse omenjene štiri fi gurine imajo tudi prsi. Prisotnost nepo-Sl. 30: Kat. št. 29 (Hansen, 2007, Taf. 136: 3)

Fig. 30: Cat. num. 29 (Hansen, 2007, Taf. 136: 3) Sl. 31: Kat. št. 142e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 89) Fig. 31: Cat. num. 142e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 89)

Sl. 32: Kat. št. 143e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 90)

Fig. 32: Cat. num. 143e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 90) Sl. 33: Kat. št. 146e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 94) Fig. 33: Cat. num. 146e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 94)

srednih ženskih spolnih znakov in poudarjenost značilne ženske fi ziognomije telesa jih vse štiri uvršča v grupo 14.

Tri fi gurine od omenjenih štirih imajo tudi povezavo žen-ske lege rok in neposrednih ženskih spolnih znakov, zato so uvrščene v grupo 16: fi gurini iz Porodina (kat. št. 3-Sl.

3) in Veluške Tumbe (kat. št. 130-Sl. 28) imata roki po-loženi na sramnično področje, še ena fi gurina iz Veluške Tumbe (kat. št. 4-Sl. 4) pa na trebuh. Figurina iz Gurgur Tumbe (kat. št. 2-Sl. 2) po moji interpretaciji nima rok;

če pa upoštevam interpretacijo Naumova (2009, 93) in Kolištrkoske Nasteve (2007, 19), da so aplike okoli pasu roke, potem pa tudi njej roke segajo na sramnično po-dročje, vendar v grupo 16 te fi gurine nisem uvrstila.

Ženske fi gurine z diskom na sramničnem področju so poznane tudi z najdišča Dunavec I, ki sodi v srednji neolitik Albanije (Hansen, 2007, 153).

Moški neposreden spolni znak je prisoten samo na sramničnem področju in je falus. Na makedonskih fi

guri-nah je falus apliciran in ni prikazan z vrezanim motivom (Naumov, 2009, 94). Na kamniti statueti iz Šuplevca (kat.

št. 92e-Sl. 11) pa je falus izklesan. Figurine z moškim ne-posrednim spolnim znakom (falusom) so zbrane v grupi 13 (kat. št. 12-Sl. 6, 88e, 92e-Sl. 11, 128 in 129-Sl. 26), ena pa je na Sl. 27. Tem fi gurinam in moškemu aplicira-nemu neposredaplicira-nemu spolaplicira-nemu znaku bo namenjene več pozornosti v okviru 2. opredelitve tipološke sheme.

Ostaja še ženski spolni znak, ki pa se ne nahaja na sramničnem področju – to so prsi (grupa 1). Prsi so po-goste na makedonskih ženskih fi gurinah in skoraj vse so aplicirane ter majhnih dimenzij (Naumov, 2009, 93).

Prsi iz grupe 1 torej sodijo med aplicirane neposredne ženske spolne znake. Moške prsi so obravnavane pose-bej v grupi 24.

Naumov pravi, da v Makedoniji prsi na fi gurinah z upodobljenimi moškimi genitalijami še niso bile najdene Sl. 34: Kat. št. 149e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 97)

Fig. 34: Cat. num. 149e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 97)

Sl. 35: Kat. št. 152e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 105) Fig. 35: Cat. num. 152e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 105)

Sl. 36: Kat. št. 153e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 106) Fig. 36: Cat. num. 153e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 106)

Sl. 37: Kat. št. 154e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 109) Fig. 37: Cat. num. 154e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 109)

(Naumov, 2009, 94). To drži za neolitik; iz eneolitika pa statueta iz Šuplevca (kat. št. 92e-Sl. 11) omaja to pravilo.

To je kamnita statueta s ptičjim obrazom (kljunom) in oz-kim ovalnim telesom. Na spodnjem delu ima špičasto iz-boklino, ki ima najverjetneje pomen falusa, na zgornjem delu pa ima izklesani prsni bradavici. Glede na to, da sta izklesani res samo bradavici in ne izbočene ženske prsi, ti bradavici najverjetneje predstavljata moške prsi.

Statueta iz Šuplevca se torej nanaša na del opisa »prsi na moški fi gurini« grupe 24. V grupo 24 sodita dva kipca z moškimi prsmi. Kot sem že dejala, imajo prsi na statueti iz Šuplevca (kat. št. 92e-Sl. 11) tak pomen zaradi falusa, na drugi fi gurini iz grupe 24, ki je iz Krušeanske (kat. št.

160e-Sl. 40), pa sem prsim pripisala tak pomen zaradi vitkega in mišičastega telesa. Njene prsi torej ustrezajo delu opisa »morda moške prsi« grupe 24. Tudi prsi na tej fi gurini niso izbočene kot ženske, ampak so mišičaste in se ujemajo z mišičasto maso telesa. Figurina iz Krušean-ske (kat. št. 160e-Sl. 40) je izjema po tem, da lahko samo pri njej opredelim moške posredne spolne znake. Ta fi gu-rica je upodobljena v posebni pozi, ki ni ne stoječa, ne sedeča. Lahko bi rekla, da je to klečeča poza, vendar ni klečeča na kolenih, temveč na stegnih, in takšna poza je nenaravna. Figurina iz Krušeanske je edini primer takšne poze med (zbranimi) makedonskimi fi gurinami. Zakaj je grupa 24 uvrščena v 2. in ne v 1. opredelitev, piše kmalu v nadaljevanju, ko bo še nekoliko več zapisanega o 2.

opredelitvi. Še pred tem pa bo v naslednjem odstavku na-rejen kratek ekskurz k moškim fi gurinam v okviru evrop-skega neolitika in eneolitika, ki imajo upodobljene hkrati prsi oziroma prsne bradavice in falus.

Takšne fi gurine so npr. moške sedeče fi gurine kultu-re linearnotrakaste keramike, ki imajo jasno upodobljen falus, hkrati pa aplicirane tudi drobne prsi. Zaradi falusa se te aplike lahko brez težav interpretirajo kot

upodobi-tev moških prsnih bradavic. Soroden tip upodobitve se zasledi tudi pri fi gurinah kulture Cucuteni-Tripolye. Kul-tura Cucuteni-Tripolye zajema izjemno raznolik spekter fi guralnih upodobitev in se pojavi v poznem neolitiku ter eneolitiku (sredina 5. tisočletja BC) v severovzhodni Romuniji, Moldaviji in Ukrajini (Rudolf, 2011, 63, 116).

Vrnimo se nazaj k makedonskim fi gurinam. Grupa 24 sodi v 2. opredelitev tipološke sheme. V 2. oprede-litvi obravnavam fi gurine (in statuete) z vidika kombi-nacije telesne zgradbe fi gurin in prisotnih / odsotnih neposrednih spolnih znakov. Grupo 24 sem uvrstila v 2.

opredelitev, ker so prsi na dveh kipcih iz te grupe inter-pretirane za moške zaradi kombinacije z moškim nepo-srednim spolnim znakom ali z moškimi telesnimi znaki.

Nekaj idej za grupe v 2. opredelitvi sem dobila po Naumuvu (2009, 94, 95), nekatere grupe pa sem po svojih opažanjih dodala sama. Že v uvodu k tipološki shemi so predstavljene ugotovitve Naumova o spolu makedonske antropomorfne plastike. Glede na njegove ugotovitve so se v 2. opredelitvi izoblikovale grupe 14, 15, 16, 17, 20 in 21.

Naumov pravi, da so ženski neposredni spolni zna-ki prisotni na fi gurinah s poudarjenimi stegni, kasneje pa pravi, da še na takšnih z voluminoznim spodnjim delom telesa (Naumov, 2009, 94). Voluminoznost spo-dnjega dela telesa se nanaša na naslednje telesne dele:

boki, stegna, zadnjica in trebuh. Poudarjen trebuh kaže na nosečnost, poudarjeni boki pa na značilno obliko ženskega telesa. Tudi poudarjena zadnjica je značilnost ženskih makedonskih fi gurin; edina moška fi gurina (radi falusa) z oblikovano zadnjico nima poudarjene za-dnjice in tudi vsa fi gurina je vitka (kat. št. 129-Sl. 26).

Figurine s poudarjenimi omenjenimi deli telesa (ali pa oblikovanimi na način, ki je značilen za žensko telo) in ženskimi neposrednimi spolnimi znaki se nahajajo v Sl. 38: Kat. št. 155e (Kolištrkoska Nasteva, 2007, 110)

Fig. 38: Cat. num. 155e (Kolištrkoska Nasteva, 2007,

110) Sl. 39: Kat. št. 156e (Hansen, 2007, Taf. 458: 1)

Fig. 39: Cat. num. 156e (Hansen, 2007, Taf. 458: 1)

grupi 14. Grupa 15 vsebuje fi gurine z isto telesno zgrad-bo, vendar brez neposrednih ženskih spolnih znakov, a zaradi poudarjene ženske telesnosti zanje obstaja domneva, da upodabljajo ženski spol. Dalje Naumov (2009, 95) pravi, da so na ženskih fi gurinah roke polo-žene na trebuh ali na prsi ali na boke ali na stegna ali na genitalije. Figurine s takšno lego rok in z ženskimi neposrednimi spolnimi znaki so zbrane v grupi 16. V grupi 17 so nato fi gurine z isto lego rok, vendar brez ne-posrednih ženskih spolnih znakov, a zaradi ženske lege rok najverjetneje pripadajo ženskemu spolu. V grupah 16 in 17 se nahajajo tudi statueti in fi gurina, ki imajo lu-knjici v zgornjem delu telesa in te luknjice dajejo videz rok, uprtih v boke. Statueta iz Optičarov (kat. št. 7) nima prsi, zato sodi v grupo 17, statueta iz Mramorja-Čaške (kat. št. 48) pa ima prsi, zato sodi v grupo 16. Njene prsi so sicer zelo slabo vidne in so zgolj nakazane. Takšna je tudi fi gurina iz Zelenikova (kat. št. 45-Sl. 41). Uvrščena je v grupo 16, vendar so prsi pri njej dvomljive. Več o tej fi gurini bo zapisanega še v zaključku.

V grupi 14 so zastopane fi gurine tako iz neolitika kot eneolitika, v grupi 15 so samo iz neolitika in v grupah 16 ter 17 neolitske predstavljajo večino, eneolitske se pojavijo v njiju v dveh primerkih v vsaki grupi.

Najbolj značilna predstavnica grupe 17 je statueta iz Nea Nikomedeie (kat. št. 73-Sl. 8), ki nima niti prsi niti neposrednega spolnega znaka na sramničnem po-dročju, vendar jo značilna ženska drža rok na prsih (in

tudi poudarjena stegna in trebuh) pripisujejo ženskemu spolu. Osebno se mi zdi najlepši primerek ženske fi gu-rine brez neposrednih ženskih spolnih znakov. V Rod-dnovih opisih (1990, Abb. 6) je to »Frauenfi gurine«. Nea Nikomedeia se časovno in geografsko uvršča v zgodnji neolitik grške Makedonije (Hansen, 2007, 151).

Naumov (2009, 94, 95) piše, da imajo ženske fi gu-rine večinoma voluminozen spodnji del telesa, v nada-ljevanju pa nato omeni še ženske fi gurine s stebričastim telesom. To je pomembno razlikovanje, za katerega me-nim, da ne sme biti samo na ravni omembe, ampak ga je potrebno poudariti. Figurine z ženskimi spolnimi znaki na stebričasti fi gurini sodijo v grupo 19 (kat. št. 8, 9-Sl.

5, 10, 14, 15, 29-Sl. 30 in 132-Sl. 29). Vse so iz neolitika in jih je sedem. To ni zanemarljiva številka v primerjavi s številom fi gurin 37 v grupi 14, v kateri so fi gurine z neposrednimi ženskimi spolnimi znaki in s poudarjeni-mi ženskipoudarjeni-mi atributi. Hansen (2007, 149) pove, da je prepoznani tip makedonskih ženskih fi gurin s poudarje-nimi stegni in zadnjico ter kot primera opiše fi gurini iz Porodina (kat. št. 3-Sl. 3) in Veluške Tumbe (kat. št. 4-Sl.

4), še pred tem pa opiše (2007, 148) stebričasto žensko fi gurino iz Porodina (kat. št. 14), vendar ne izpostavi te dvojnosti med ženskimi stebričastimi in ženskimi volu-minoznimi fi gurinami.

Stebričaste so tudi fi gurine tipa Endrőd-Donja Branje-vina ali Endrőd-Szajol iz kulturnega kroga Starčevo-Körös--Chris in imajo zelo poudarjeno zadnjico. Najpomemb-Sl. 40: Kat. št. 160e (Hansen, 2007, Taf. 486: 2)

Fig. 40: Cat. num. 160e (Hansen, 2007, Taf. 486: 2)

nejše so glavne štiri statuete, falusoidna interpretacija po Whittlu (1998, 140) pa pride v upoštev za tri: iz Endrő-da (Hansen, 2007, Taf. 117), Szajol-FelsőfölEndrő-da (Sl. 44) in Zauana (Hansen, 2007, Taf. 125, 126: 1). Falusoidna interpretacija se pojavi ravno zaradi njihove stebričaste oblike, poudarjena zadnjica pa naj bi predstavljala moda.

Tako je v fi gurinah tipa Endrőd-Donja Branjevina ali En-drőd-Szajol prisoten dvojni spolni princip (to so namreč fi gurine ali statuete z neposrednimi ženskimi spolnimi znaki), podobno kot je v statueti iz Nea Nikomedeie (kat.

št. 73-Sl. 8) in v fi gurini iz Trna (kat. št. 13-Sl. 7). Obe sta zgodnjeneolitski (prva je iz zgodnjega neolitika grške Ma-kedonije, druga pa iz skupine Velušina Porodin) in tako sočasni s kulturnim krogom Starčevo-Körös-Chris. Vendar se dvojni spolni princip pri slednjih dveh makedonskih fi -gurinah razlaga zaradi drugačne oblike nekoliko drugače kot pri fi gurinah tipa Donja Branjevina ali Endrőd--Szajol. Kot celota namreč nista podobni falusu, temveč imata samo falusoidno glavo. Obe pa nimata neposrednih ženskih spolnih znakov, ampak samo posredne: fi -gurina iz Trna (kat. št. 13-Sl. 7) ima izbočen – nosečniški trebuh, statueta iz Nea Nikomedeie (kat. št. 73-Sl. 8) pa žensko lego rok na prsih in poudarjena stegna ter (neko-liko) trebuh. Neposredna primerjava z dvojnim spolnim principom, kot ga imajo fi gurine tipa Endrőd-Donja Bra-njevina ali Endrőd-Szajol, pa je možna pri makedonski fi gurini iz Anzabegovega (kat. št. 29-Sl. 30).

Moški neposreden spolni znak je falus. Je apliciran spolni znak. Nekateri so izdelani v detajlih (kat. št. 12-Sl. 6, 128), drugi ne, in je prisotna podobnost z ženskim apliciranim neposrednim spolnim znakom – takšen pri-Sl. 41: Kat. št. 45 (Hansen, 2007, Taf. 143: 1)

Fig. 41: Cat. num. 45 (Hansen, 2007, Taf. 143: 1)

Sl. 42: Fragment fi gurine – noga iz Anzabegova, kultura Anzabegovo-Vršnik (Naumov, 2009, Pl. 81: 7)

Fig. 42: A fragment of the fi gurine – the leg from An-zabegovo, Anzabegovo-Vršnik culture (Naumov, 2009, Pl. 81: 7)

mer je pri fi gurini iz Zelenikova (Sl. 27), vendar ker je apliciran spolni znak na stebričasti fi gurini s kratkimi, razprostrtimi rokami, gre najverjetneje za falus. Na-umov (2009, 94) pravi, da je falus večinoma prisoten na stebričastih fi gurinah – take fi gurine so v grupi 20 in še na Sl. 27; v grupi 22 pa sem zbrala fi gurine (sta samo dve: kat. št. 88e in 129-Sl. 26), kjer pa je falus na drugačnih oblikah kot stebrički. Iz eneolitika je primer falusa na sedeči (kat. št. 88e) in ptičji fi gurini (kat. št.

92e-Sl. 11), medtem ko so si neolitske stebričaste fi guri-ne s falusom podobguri-ne: ena je iz Nikuštaka (kat. št. 128), druga iz Zelenikova (Sl. 27), tretja pa iz Lopate (kat.

št. 12-Sl. 6). Poleg tega, da so vse stebričaste, imajo še kratki razprostrti roki. Kratke razprte roke na fi gurinah z moškim neposrednim spolnim znakom so značilnost grupe 21. Naumov (2009, 95) piše, da so roke na fi -gurinah z moškim neposrednim spolnim znakom vedno kratke in razprte. To trditev fi gurine, ki sem jih zbrala,

potrjujejo. Glede rok na fi gurinah z neposrednimi žen-skimi spolnimi znaki pa Naumov (2009, 95) meni, da so vedno položene na trebuh ali prsi ali boke / stegna ali genitalije, tj. da so v ženski legi. Te trditve pa fi gurine v grupi 18 ne potrjujejo oziroma jo zavračajo. V grupi 18 so zbrane fi gurine z neposrednimi ženskimi spolnimi znaki in s kratkimi razprostrtimi rokami ali pa so le-te umaknjene vstran od telesa. Ta grupa vsebuje fi gurine tako iz neolitika kot eneolitika in jih je kar 27 primerkov.

Naj na tem mestu še enkrat omenim grupo 19, v kateri so zbrane stebričaste fi gurine z neposrednimi ženskimi spolnimi znaki, ki zopet omajajo neko pravilo o različni obliki makedonskih moških in ženskih fi gurin – v tem primeru omajajo Naumojevo (2009, 94) pravilo o delitvi na moške stebričaste in ženske voluminozne fi gurine.

Kot vidimo, makedonske fi gurine z ženskimi nepo-srednimi spolnimi znaki lahko prevzamejo moško ste-bričasto obliko telesa in moško obliko kratkih razprtih rok, nikoli pa ni obratno – fi gurine z moškimi neposre-dnimi spolnimi znaki niso nikoli voluminozne in nikoli nimajo lege rok na mestu, kjer so prsi, ali na trebuhu ali na stegnih ali na genitalijah.

Grupa 18 sodi med grupe, ki sem jih v tipološko shemo dodala po lastnih opazovanjih. Med takšne gru-pe sodi tudi grupa 23. V tej grupi so stebričaste fi guri-ne brez guri-neposrednih spolnih znakov. Čeprav Naumov (2009, 94) stebričasto obliko telesa povezuje z moškim spolom, sem zgoraj pokazala, da so stebričaste tudi ženske fi gurine (zbrane so v grupi 18), zato stebričaste fi gurine brez neposrednih spolnih znakov najverjetneje niso imele povezave z nobenim spolom in sodijo med t.

i. brezspolne fi gurine. Naumov (2009, 94) pravi, da so brezspolne fi gurine prezentacije brezspolnih značajev v neolitiku in da ta zanimivi vizualni koncept ni bil pove-zan s prezentacijo dejanskega človeškega telesa, temveč je njegov namen bil predstavljati določene kompleksne procese, ki se nanašajo tako na žive in mrtve člane sku-pnosti, kot na mitske značaje, ki spolno niso določeni.

Naumov meni tudi, da je možno, da so fi gurine, ki niso imele prikazanih genitalij, imele le-te narisane z belo barvo, kajti na marsikaterih fi gurinah so bile naj-dene sledi bele barve (Naumov, 2009, 94). Sledovi bele barve se res nahajajo na nekaterih fi gurinah, vendar primeri, ki jih Naumov navaja (kat. št. 2-Sl. 2, 4-Sl. 4, 5, 6, 7, 10, 11-Sl. 1, 16, 96 in 130-Sl. 28), imajo vsi ra-zen ene izjeme posredne ali neposredne spolne znake.

Samo posredne ženske spolne znake imajo kipci iz Tum-be v vasi Optičari (kat. št. 6 in 7) in Stobija (kat. št. 5).

Med fi gurine z neposrednimi spolnimi znaki pa sodijo take, ki nimajo neposrednih ženskih vrezanih spolnih znakov in pa neposrednega moškega apliciranega spol-nega znaka, namreč s temi vrstami spolnih znakov so genitalije prikazane. To so torej fi gurine z neposredni-mi ženskineposredni-mi spolnineposredni-mi znaki, ki imajo upodobljene ali samo prsi (kat. št. 10, 16 in 96) ali samo apliciran ženski neposredni spolni znak – disk (kat. št. 2-Sl. 2) ali pa skupaj prsi in disk (kat. št. 4-Sl. 4 in 130-Sl. 28). Slednji Sl. 43: Fragment fi gurine – noga iz Gorobincev, kultura

Anzabegovo-Vršnik (Naumov, 2009, Pl. 82: 9)

Fig. 43: A fragment of the fi gurine – the leg from Go-robinci, Anzabegovo-Vršnik culture (Naumov, 2009, Pl.

82: 9)

najverjetneje predstavlja neko vrsto ženskega oblačila na sramničnem področju, ki genitalije zakriva, vendar hkrati neposredno kaže na ženski spol. Kot sem že ome-nila, je med temi fi gurinami samo ena takšna, ki nima niti neposrednih niti posrednih spolnih znakov – to je fi gurina iz Barutnice v vasi Anzabegovo (kat. št. 11-Sl.

1). Čez ves njen spodnji del je nanesena tanka plast bele barve nad originalno barvo. Morda je res pri tej fi gurini spolni znak za genitalije bil narejen s slikanjem, nato pa se je s časom bela barva, s katero je bil spolni znak na-slikan, razmazala oziroma razširila po površini fi gurine.

To fi gurino uvrščam v grupo 23, v kateri so brezspolne fi gurine. Vendar, če je ta fi gurina res imela naslikan spol-ni znak za gespol-nitalije, potem v neolitiku spol-ni sodila med brezspolne fi gurine.

Nekaj fi gurin v grupi 23 ima na stebričastem telesu upodobljen samo obraz oziroma nekatere obrazne la-stnosti (kat. št. 1, 11-Sl. 1, 47, 49, 51 in 52); med le-temi ima vse obrazne lastnosti (oči, nos in usta) le fi gurina iz Mogile (kat. št. 51). Pri določenih fi gurinah te grupe (kat. št. 51 in 52) je glava z vratom (namensko) odlo-mljena od preostalega telesa. V upodobitvi samo obraza brez drugih telesnih delov Naumov (2009, 95) vidi na-mensko odsotnost genitalij.

Naumov (2014) izpostavlja tudi dvojnost v upoda-bljanju makedonske antropomorfne plastike med najdi-šči, npr. za antropomorfno plastiko Porodina (Pelagonija – skupina Velušina-Porodin) so značilne voluminozne ženske fi gurine z neposrednimi ženskimi spolnimi znaki in s poudarjenimi ženskimi atributi telesa, medtem ko so za antropomorfno plastiko iz Anzabegovega (skupi-na Anzabegovo-Vršnik) z(skupi-načilne brezspolne fi gurine – ki nimajo neposrednih spolnih znakov in poudarjenih ženskih telesnih značilnosti; celotno telo je reducirano, udje velikokrat niso upodobljeni (Naumov, 2014, Fig.

6, 193, 194).

ZAKLJUČEK

Naumojev opis (2009) makedonske neolitske

Naumojev opis (2009) makedonske neolitske