• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Some Special Characteristics in the Vocal Melodics of Vatroslav Lisinski. A Contribution to the Analysis of the Composer's Style

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Some Special Characteristics in the Vocal Melodics of Vatroslav Lisinski. A Contribution to the Analysis of the Composer's Style"

Copied!
9
0
0

Celotno besedilo

(1)

MUZIKOLOšKI ZBORNIK - MUSICOLOGICAL ANNUAL VII, LJUBLJANA 1971.

NEKATERE POSEBNOSTI VOKALNE MELODIKE VATROSAVA LISINSKEGA

Prispevek k analizi njegovega stila Koraljka K o s (Zagreb)

Na umetniško vrednost in zgodovinski pomen vokalnih del Va- troslava Lisinskega, še posebej njegovih samospevov, je naša stro- kovna literatura že nekajkrat opozorila.1 Ta dela zbujajo posebno za- nimanje tudi kot glasbeno gradivo, v katerega ozkem okviru se naj- bolj razodeva umetniški temperament in ustvarjalna fiziognomija Li- sinskega. Večinoma najdemo v njih tudi vrsto analognih in značilnih

izraznih elementov, ki bi jih lahko definirali kot relevantne osebne komponente njegovega stila.

če jih gledamo kot celoto, samospevi Lisinskega ne kažejo znat- nejših medsebojnih kontrastov v glasbeni fakturi. Zgrajeni so pretežno v klasičnem formalnem okviru in prodro le .redko v sfero harmonije, ki je najznačilnejši element zrele romantike. Vendar ustvarja Lisinski tudi v razmeroma tako ozkih okvirih, za katere se je odločil po svoji ustvarjalni afiniteti in umetniškem temperamentu, bogato diferen- cirano skalo glasbene vsebine, ki pokaže vso svojo mnogoplastnost šele pri nadrobni analizi. Kajti vokalne kompozicije Lisinskega raz- odevajo pravega miniaturista: njihova izraznost je v fino niansirani igri detajlov, v diskretnem utripanju strnjenih motivičnih obratov.

Prav take nadrobnosti, ki so najbolj pogoste in očitne v melodični

liniji vokalnega parta, dajejo njegovemu glasbenemu izrazu izrazito osebni pečat. Zato bomo na nekatere opozorili.2

Značaj vokalne melodike Lisinskega je v celoti pogojen po sploš- nem klasično-zgodnjeromantičnem okviru njegovega stila. Ta v osnovi

1 županovič L„ Vatroslav Lisinski, Zagreb 1969, 132-238; Kučukalič Z., V. Lisinski i jugoslovenska solo-pjesma u prvoj polovini 19. vijeka, Zvuk, 1969, št. 96-97, 293-296; Kos K., Hrvatska ujetnička popijevka od Lisin- skog do Berse, RAD JAZU, knj. 339, Zagreb 1965, 335-392 ..

2 To delo temelji na analizi tridesetih pred kratkim objavljenih. samo- spevov V. Lisinskega v redakciji L. županoviča (Vatroslav Lisinski, Iza- brana djela I, Solo-popijevka, Zagreb 1969).

(2)

diatonična melodika izhaja iz splošnega razpoloženja teksta3 in mu sledi v jasnih in periodičnih formalnih strukturah. Njen profil defi- nira po drugi strani tudi značilna komponenta ustvarjalnega procesa Vatroslava Lisinskega: ta melodika namreč nastaja s tehniko razvoja in razširjanja osnovne glasbene misli, najpogosteje koncizne moti-

vične celice, ki postane kal celotne vokalne kompozicije ali njenih posameznih delov.

Iz te posebnosti kompozicijske tehnike Lisinskega rezultira ne- navadna fleksibilnost njegove melodike. Skladatelj jo ustvarja z vrsto postopkov, ki tvorijo - v svojem medsebojnem prepajanju in v mnogostranih zvezah - spoznavne značilnosti njegovega izraza. Tak splošen postopek je variiranje osnovnega motivičnega materiala z

Osamljen, t. 21-25

&>l(ce) r;J

tJ:rn)'r ~ter v 1~0 ~ ~'r ~ 1~r

(P)10d od bra-'fo ne imaae gbsa ni ( on neTncJ) 1

Tuga djevojke1 t. 27-28

~

W'f<:J ·

r r r c 1

Rad on ov- d.Je vec ne vla - Ch,

Vltava, t.11-15

od se - ka aje- žnih uzda ---:-ha, (ryfe - žnih uz-da-ha1)

Kam ti lad..-nž s la-v{ - Ko -

ve,

kom li qh-ni L'IJ-ml-ro-ve?

MajJ t.3-1.

~@!$zl 1 . rti r PR r

Sličny mcfj v luh-i hdj

.

Zivot, t. 3-4 t.17-18

™1ic tr g~J ,t ~'~ µ ia o (r i r ,(

Na-ro-dy ne 1fa - - snou: maji byl11osl j<:1 -snov.

3 Zaradi tega tudi ni treba iskati v vsaki frazi vokalnega parta samo- spevov Lisinskega neposreden odraz posameznosti poetskih predlog, saj to pripelje do nepotrebnih ugotovitev neskladnosti teksta in glasbe, ki naj bi se mestoma pojavljale. Prim. županovič L., op. cit. 145-146, 155.

(3)

zmanjševanjem notnih vrednosti, z nebistvenim spreminjanjem inter- valskih zvez, prestavljanjem majhnih delov iz dura v mol ali na- sprotno, z uvajanjem melizmatskih figur, z augmentacijo ali dimi- nucijo."

Redkeje uporablja Lisinski postopek spajanja dveh motivičnih

jeder v novo celoto.

Vys tehovanec t. 3- 4

!

fž(ANDANTINO) motiv@

tt r

1

r ~· ~ r r

t.17-16 motiv@

h~ r==- 1r r

NW

Za - svit ' mi fy slun-ko zla - le' l<ve-fn,; lu-hy,

1

J.

č.e-sky hla-hol če-.ske

zpe

VJ

Posebno prožnost dajejo vokalni melodiki Lisinskega nekatere

značilne ritmične finese v povezavi s kratkimi melizmatičnimi okreti.

To so punktirani motivi na težko dobo takta v zvezi, kjer glede na prejšnjo ritmizacijo vokalnega parta njihovega pojavljanja ne pri-

čakujemo. Eden od najpogostejših oblik teh punktiranih motivov na- stopa v zvezi z melizmatskim skokom navzdol na akordski ton v

U datj"1ni, t. 4

®~rn) r

tu - deg svije - la

Maj, t. 7

~ ifb(2) ~ ~

vse se

sme

-Je,

smislu anticipacije. Pogosto se punktiran ritem povezuje tudi z meliz.-

matičnim dotikom gornjega ali spodnjega menjalnega ali akordskega tona, lahko pa ima funkcijo prehoda.5 (l. trije prim. na str. 42.)

Najbolj raznovrstna so diskretna ritmično - melizmatična senče­

nja, ki jih skladatelj ustvarja ob vsakem ponovnem izkoriščanju

osnovnega motivičnega materiala. (4.prim. na str. 42.)

4 Prim. tudi: »Prosjak«: takti 2-6 in 90-33; »Bjelana«: takti 9-12 in 56-59; »RUže«: takti 9-10 in 33-36 (avgmentacija); »Osamljen«: takti 3-4 in 37 (diminucija); »Jinochovo prani« takta 7 in 8.

5 Prim. tudi: »Na vjetar«, takt 6; ,;Slaviček a starost«, takt 14; »Život«, takt 8.

(4)

Tuga, t.4

·~ ih!cm

li

J

mi

r le@

o-de

r

t. 6

4M~!)

1 ,C::

J r r·H c

mo-me o - - lcu

Miruj, miruj>srce moje t. 42

r.;,-:; (':'\

2:attJm r

1

kc;l o ,

s r - ce mo --je!

Tuga djevojke, t. 11-12

Zo-šfo nemom la - ka kri -la?

Razen iz številnih postopkov ritmičnega variiranja izhaja gibčnost

in individualnost vokalne melodike Lisinskega tudi iz posebnega skla- dateljevega pojmovanja melizmatičnih in koloraturnih elementov ter iz odnosa teh elementov nasproti pesniškemu tekstu. Elementi meliz- matike in kolorature so v vokalni melodiki Lisinskega integralni in organski del melodičnega toka in kot takšni stopnjujejo njegovo iz- raznost.6 Največkrat niso le tehnične bravure ali stereotipno ponav- ljanje določenih tonov ali skupin tonov. Prav nasprotno, so v tesni zvezi s tekstom in logično rastejo iz posameznih njegovih poudarjenih zlogov.

Najenostavnejšo melizmatično obogatitev melodičnega toka najde- mo mestoma pri Lisinskem v postopih ali skokih na gornje ali spod- nje prehodne, menjalne ali akordske tone. Pogost tip melizmatične

razširitve melodije je tip krožnega motiva, ki se razvija okrog nekega tona (pogosto tona dominante v kadenci), pri čemer gre za manjše ali večje oddaljevanje od njega in za različno število melizmatičnih

tonov na en zlog teksta.7 (l. trije in 2. dva primera na str. 43.)

6 Od takšnega pojmovanja melizmatičnih in koloraturnih elementov, ki je značilno za večino vokalnih del Lisinskega, se v osnovi razlikuje

način, kako je skladatelj obravnaval te elemente v operi »Ljubav i zloba«, kjer ti elementi v stilu Bellinijeve opere le dekorirajo nekatere kulmi- native točke v melodičnem gibanju. Redkeje se take kolorature pojavljajo v operi »Porin« (v vlogi Irmengarde).

7 Prim. tudi: »Porin«, III. dejanje, 4. prizor, arija Porina »Zorko moja«, takt 5.

(5)

Oer btinde Fischer, t. 31 - 32

~*(§)crfR V (d] ~

1

tJ1 ~ l'' l>

1<ii'fU1.t i,ch, .sz.e tfoclz wie - der-selinJ oclz.

U daljini, t. 7

'thffi)

(p)

r o cf5] i,A

1

te -

bi .sbt -ko

Tuga djevojke1t.S-6

~g .te)ll: J. ·O ~) ~ J

kak su lije - sne Osamljen t, 17-18

?mir·. r.1 l~~J ;s ,„ 1

pu-li dije - - le.

Večkrat so funkcionalno pomembni toni skale v kadencah po- vezani z verigami koloraturnih tonov, ki oblikujejo značilne S-kri- vulje. (l. dva primera na str. 44.)

Izrazit melizmatičen tip v vokalni melodiki Lisinskega so večji ali manjši fragmenti skale, ki v smeri navzgor (redkeje navzdol) po- vezujejo posamezne pomembne tone v melodičnem toku. Ti elementi imajo torej značaj prehoda, najpogosteje pa se javljajo v binarnih ali ternarnih skupinah, medtem ko so redkeje povezani v skupine štirih ali več tonov.8 (3. primer na str. 44.)

Gibanje v večjih fragmentih skale je tudi sicer ena izmed naj- izrazitejših posebnosti vokalne melodike Lisinskega, ne glede na to, ali gre za koloraturne melizmatične skupine tonov ali za enostaven

silabičen odnos tona in besedi.9 (4. in 5. primer na str. 44.)

Opozorili smo na pojav binarnih in ternarnih skupin tonov v vo- k.alni melodiki Lisinskega. Te skupine dajejo njegovi melodični liniji,

Prim. tudi: »Tuga djevojke«, takta 7-9; »Car Dušan«, takta 43 in 69;

»Prosjak«, takt 85; »Ribar«, takt 52; »život«, takt 4; »Poustevnik«, takt 20;

»Ma vlast«, takt 8; »Tuga«, takt .31; »Der Zufluchtsort«, takt 77.

9 Včasih se pojavlja skala tudi v klavirski spremljavi samospevov kot izraz povečane emocionalne napetosti in z vsemi značilnostmi vokalne spevnosti. Prim. »Tuga djevojke«, takta 32 in 33; »Osamljen«, takt 18.

(6)

Tuga djevojke, t: 31- 32

jj5JjJJ]j]JJ~

tu - ž:na pu sfi-iJ:ia.

Osamljen, t.1.3-L.6 (pp)

!>\§) D ·fj f ~ C p ~ 1 @] 1 EiJ J, J ) 1 ! ,; II

Y.ad ža-w-sti dyeli-ti ne m.o - - - -- - - -re-

!1i - - r0,

Ruže, t. 9-10

' ,..,.:-<::--C==-

,

~b t·v v pl r- o 'P'~

čl. však ru--Že bu - - de?

Co blaho me?, t. 9-10

!Jif((§{p V µ P 1 D

w

F

an svcg na-rod v{m jak cfii:

še posebno v tistih delih, ki so v celoti zgrajena na njihovem nizanju,

značaj pozibavanja, mehkobe in finega valovitega gibanja. Včasih je zgradil Lisinski na nizanju teh skupin, ki krožijo v lahkotnem gibanju v okviru ozkih intervalov okrog ključnih tonov melodičnega razvoja, tudi večje celote, tako npr. arijo Porina iz 3. prizora II. dejanja isto- imenske opere (»Oj slo bodo«). Takšne celote kažejo karakterističnb ritmično sliko, ki rezultira iz enovitega nizanja istovrstnih enot.

V skupini zrelih in poznih samospevov na hrvatske tekste in v ne- katerih fragmentih opere »Porin« najdemo večino omenjenih po- stopkov in posebnosti melodičnega toka v značilni sintezi, ki včasih

kaže sorodnosti s stilom vokalne melodike zgodnje romantične ruske opere.10

10 čeprav je dokazano, da. ni mogel Lisinski za svojega bivanja v Pragi slišati celotne izvedbe niti enega večjega dela Glinke - izjema je morda le orkestralna kompozicija »Kamarinskaja« - pa se ne more z gotovostjo trditi, da ni bilo nikakršnega vpliva Glinke na njegovo zrelo ustvarjlilhost.

Ni nemogoče, da je Lisinski slišal odlomke iz »Ivana Susanina« ali

ro-

mance istega avtorja na koncertnem odru; ko so ruski pevci sredi :Prejš- njega stoletja v velikem številu gostovali po evropskih glasbenih središčih,

Prim. županovic L., op; cit., 403.

(7)

Vokalna melodika Lisinskega je v načelu izrazito spevna in le redkeje recitativno arioznega značaja (fragmenti samospevov »Car Dušan« in »Der Zufluchtsort«). Razen v omenjenem bogastvu meliz-

matičnih okretov se njena izrazitost kaže tudi v vrsti izrazito osebnih intervalskih zvez. Tako Lisinski manjše celote, ki se odvijajo v ozkih intervalskih postopkih, včasih prekine z ekspresivnim večjim sko-

Prosjak1 t. 49-53

' Wil J., oA i r

Su-zo mi nuz li- ce le- ti, bolu sla- vim u svcj krcj i kom. Intervalska konstanta v pretežnem delu skladateljevega vokal- nega opusa je kvarta.11 Pogosto je tudi pojavljanje padajočega me-

lodičnega obrata, ki sestoji iz enega malega in velikega intervalskega postopa. Poleg tega se pri Lisinskem v posameznih skupinah skladb,

Tuga djevojke1t.29-30

~gtci ;. ;,

1

r J J

4'W

tu -Žna pu-sli-rya

Oer Zufluchtsort, t. 3-4 (mp)

!J:WA~'m µ

1

r o r

fin ar- mer l'fann ohn' JJach und Brod

ki so včasih nastale v različnih ustvarjalnih obdobjih, vedno znova pojavljajo neke sorodne ideje, ki jih je mogoče izluščiti v nekaj os- novih motivičnih začetkov. To pa niso samo doslovne motivične iden-

tičnosti kot v primeru dveh melodičnih motivov iz zbora Hrvatic v operi »Poriri«, ki jih je Lisinski uporabil tudi v zborih »Lahko noč«,

»Moja ladja« in »Piesan potlam nauke«.12 To je npr. tudi nagnjenje k vztrajnemu ponavljanju nekaterih intervalskih postopov v obliko- vanju glasbene fraze13 ali značilni padajoči postopni motiv, ki je po- gosteje širšega kot ožjega intervalskega razpona in se v nekaterih samospevih javlja kot osnovno motivično jedro, v drugih pa kot ele- ment obogatitve melodičnega toka. (gl. primere na str. 46.)

Ko smo pokazali nekatere posebnosti vokalne melodike Vatroslava Lisinskega, tako kot se kažejo v njegovih samospevih, smo hoteli opozoriti na nujnost temeljite in celotne stilne analize njegovega opusa. Vokalna melodika kot najbolj oseben in izrazit element skla-

11 Ib., 137, 140, 173, 205.

12 Ib., 197, 399~00.

13 Prim. »Der blinde Fischer«, takti 23, 27, 31, 42; »U daljini«, takta 3-4;

»Der Zufluchtsort«, takt 14; tudi zbor »Moja Ladja«, začetek vokalnega parta solista.

(8)

dateljevega glasbenega izraza je pri tem delu najprimernejše izho-

dišče. Prav v svojih samospevih je Lisinski z navidezno skromnimi sredstvi, toda v okviru formalno uravnovešenih tonskih miniatur, katerih tehnika spominja na prosojnost pastela, ustvaril v širokem razponu lirične ekspresije avtentični glasbeni izraz hrvaškega bieder- meierja.

Po u s tevnfkjt. 1- 2

2:1h & p v o )> ~

us

u - {i4z..,-.11ul, bou - re pre-Š'la1 Život, t. 3-4

!lC\n~fr·. v r

Ha - ro-dy ne - ha - $noti•

Pesan slovačka, t. 7-8

'fcm r r J

y .ze~l.e-nij do - li - nr., Liebe und Feme1 t. S-9

9'bGB r v 1 r v 1 r tr 1 r p

Dori im Riik-1:.en je - 11er Ber-ge Na vjetar, t.9-10

~Q' e J ~~ J j

.Pu - ni, ve - iTf!1

Po boji, t. 7-6

1

F J j

·7YOJ ti

r

w

česf a chva-la Če -chr1m

SUMMARY

1 J

so -'bu,

,--.

~ ~

3 F

pa-ffi 1

1

In the vocal melodics of Vatroslav Lisinski we find a series of ana- logic yet at the same tirne characteristic elements which could be defined as relevant personal components of his style.

Analysing the vocal melodics of his recently published 30 solo songs, we discover, in a relavitely narrow frame of lyrical form in which he was able, according to his creative affinity and artistic temperament, to find his most authentic expression, a richly differentiated scale of musical content, which reveals its many-layered structure only after detailed ana-

(9)

lysis. The melodics of these solo songs reveal a real master of miniature;

they are expressed in an organised interplay of details which convey a specific stamp of identity to Lisinski's musical expression.

The general diatonic physiognomy and periodic structure of his me- lodics are determined by the Classical-Romantic basis of Lisinski's per~

sonal style. Their profile, on the other band, is also determined by a cha- racteristic component of the composer's creative process: they are formed by means of the development and expansion of the basic musical idea.

The emphasized flexibility of these melodics has its origin in a series of processes, by means of which the creative principle is realised: in vari- ation of the basic material, in diminution of note values, in the intro- duction of melismas, in changed interval relations, in rhythmic nuances, in augmentation or diminution etc. It is characteristic that there are definite types of the melismatic enrichment of melodics, which types are in Lisin- ski an integral part of the melodic flow and by means of which the expression of this flow is enhanced. These elements are often developed in the fragments of a scale and the frequency of binary and ternary groups is characteristic for their rhythmic structure, so that this melodic flow has a flexible, rolling character.

Lisinski's vocal melodics, which are predominantly singable and only seldom have recitative tendency, are also characterized by tipical interval flections and by the appearance of relative melodic elements, even in some temporary remote works by the composer.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

– Traditional language training education, in which the language of in- struction is Hungarian; instruction of the minority language and litera- ture shall be conducted within

We analyze how six political parties, currently represented in the National Assembly of the Republic of Slovenia (Party of Modern Centre, Slovenian Democratic Party, Democratic

Roma activity in mainstream politics in Slovenia is very weak, practically non- existent. As in other European countries, Roma candidates in Slovenia very rarely appear on the lists

Several elected representatives of the Slovene national community can be found in provincial and municipal councils of the provinces of Trieste (Trst), Gorizia (Gorica) and

We can see from the texts that the term mother tongue always occurs in one possible combination of meanings that derive from the above-mentioned options (the language that

This analysis has been divided into six categories: minority recognition; protection and promotion of minority identity; specific minority-related issues; minority

On the other hand, he emphasised that the processes of social development taking place in the Central and Eastern European region had their own special features (e.g., the

The comparison of the three regional laws is based on the texts of Regional Norms Concerning the Protection of Slovene Linguistic Minority (Law 26/2007), Regional Norms Concerning