• Rezultati Niso Bili Najdeni

SO DANES?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "SO DANES?"

Copied!
7
0
0

Celotno besedilo

(1)

Milko Poštrak

KJE SO SUBKULTURE DANES?

(Ill)

V prvih dveh d e h h iz niza zapisov o subkul- t u r a h smo se že dataknili vprašanj, vezanih na nastanek subkulture in na terminološke zagate v zvezi s pojmi, ki jih uporabljamo v tem okvi­

ru. K omenjenim vprašanjem se b o m o vedno znova vračali tudi v nadaljevanju, saj prežema­

j o vsebinske razsežnosti te problematike oz. so z njimi neločljivo povezane. T u d i v pričujočem sestavku, kjer b o m o na kratko pregledali raz­

voj raziskovanja subkultur od analiz mladost­

niške delikvence do kulturoloških študij...

O D T E O R I J S U B K U L T U R E DO K U L T U R O L O Š K I M Š T U D I J

P r e d e n se b o m o v e n e m od naslednjih zapi­

sov lotili nekoliko podrobnejšega pregleda d o ­ gajanja v okviru kulturne prakse, imenovane rock-and-roU, ki bo v kratkem slavila polsto- letnico življenja, se b o m o pomudili o b vpraša­

nju nastanka in razvoja p o m e n o v pojma sub- kultura in njenega razmerja do rock-and-rolla na eni strani in do p o m e m b n e g a sodobnega konstrukta, pojma vsakdanjega življenja, na drugi. Po eni strani bi n a m r e č želeli "ujeti",

"na realna tla postaviti", "z realnostjo soočiti"

včasih p o našem mnenju mistificiran/zamegljen skupek vsebin, ki jih r a z u m e m o pod pojmi

"subkulturniški način preživetja", "paralelni svetovi", "subverzivni življenjski stili", "magi­

čna razrešitev" in p o d o b n o . Zanimivo in indi­

kativno, kar s i m p t o m a t i č n o je, da je tudi tu p o m e m b n o vlogo možnega sprožilca, namiga za tovrstno razmišljanje, odigral t. i. "femini­

stični pogled". Po svoje ključna se nam zdi n a m r e č opazka britanske teoretičarke Angele M c R o b b i e . V analizi dveh p o m e m b n i h del vidnih britanskih teoretikov subkultur, Learn­

ing to Labour Paula Willisa in í l c b d i g o v e

Subculture, The Meaning Of Style j[slednja j e o b zborniku, ki sta ga uredila Stuart Hall in T o n y Jefferson, Resistance Through Rituals, i z d a n e m leta 1976, ena temeljev za sodobno p o j m o ­ vanje in proučevanje subkultur vsaj v Veliki Britaniji) M c R o b b i e n a m r e č ugotavlja, da o ženski v subkulturi vlada molk. P o d o b n o m e n i tudi Brake, ki pravi, da so dekleta v subkulturi

"nevidna" (BRAKE 1985: 163-183). Z b r a n j e m m e d vrsticami poskuša M c R o b b i e le najti žen­

sko ter določiti njeno m e s t o in vlogo v okviru

"pogumnih podvigov subkulture". T a k o na e n e m mestu naravnost nevzdržno obremenju­

joče in hkrati streznjujoče in skrajno p r e p r o s t o ugotavlja: "Malo piscev je zanimalo, kaj se j e dogajalo, ko se je pripadnik subkulture m o d o v vrnil domov po koncu tedna, ki ga je preživel na speedu. Le tisto, kar se je zgodilo zunaj na ulici, je bilo p o m e m b n o " (FRITH, GOODWIN 1990: 69). K d o je temu mladostniku pral u m a ­ zano perilo, mu kuhal večerjo in ga negoval, ko si je lizal r a n e po burnih p r e t e p i h s pri­

padniki konkurenčne subkulture, rockerji, ni nikogar zanimalo. Takoj zatem Angela M c R o ­ bbie ugotavlja, da "tisti, ki so opisovali s p o p a ­ d e med tediji, modi in rockerji, niso pokazali, kako n e p r i m e r n o težje je bilo za ženske (če­

tudi le začasno) ubežati vsakdanu, pa še ti sim­

bolični pobegi so bili večkrat v b r e m e drugih žensk (zlasti m a t e r ) in vrstnic" (ibid.).

Vsekakor ni naključje, da je bil omenjeni tekst Angele M c R o b b i e v zborniku On Record objavljen v razdelku z nadnaslovom O d sub- kulturnih do kulturoloških študij ( F r o m sub- cultural to cultural studies), in ne, recimo, v d r u g e m razdelku z nadnaslovom Glasba in spolnost (Music and sexuality). Njen prispevek zares p o m e m b n e j e posega v sam način pristo­

pa oz. spreminja zorni kot ali kar izhodiščni

(2)

položaj proučevanja (tudi) subkultur. T o pro­

učevanje bo odslej v odnosu do subkultur umeščeno v širši kulturološki pristop, ki vleče korenine (tudi) iz antropoloških študij ali j e kar utemeljen v njih. S tega vidika spet ni nak­

ljučje, da ima e n a najnovejših knjig (celo) d o ­ mačega avtorja Rajka Muršiča z naslovom Neubesedljive zvočne igre ( 1 9 9 3 ) pomenljiv podnaslov O d filozofije k antropologiji glasbe in da se tudi Kurt Blau köpf v knjigi Glasba v družbenih spremembah ( 1 9 9 3 ) , čeprav že s pod­

naslovom izpostavi, da naj bi se ukvarjala s

"temeljnimi potezami sociologije glasbe", iz­

d a t n o opira prav na kulturološke študije, ki imajo svoj vir spet v antropoloških spoznanjih.

Vsaka oblika oz. "način življenja", tudi "al­

ternativni poskusi spoprijema s stvarnostjo", se n a m r e č morajo soočiti z nekaterimi ključni­

mi in neizogibnimi vprašanji "pre-živetja", kot bi rekel antropolog Serpell. Serpell na nekem mestu pravi, d a je kontakt med različnimi kulturami v dvajsetem stoletju dobil take razsežnosti, da se ne sprašujemo več, zakaj so ljudje drugačni od nas, temveč se vse bolj čudi­

mo, koliko različnih načinov življenja ljudem omogoča, da preživijo ( 1 9 7 8 : 7 ) . T e opazke n e omenjamo kar tako, saj m e n i m o , da j e prav

"multikulturnost" ena od ključnih opredelitev dogajanja v dvajsetem stoletju, zlasti v njegovi drugi polovici, in da j e v osnovi t. i. "popu­

l a r n e " oz. (kot s m o omenjali tudi v prejšnjem nadaljevanju) " s o d o b n e kulture" pravzaprav soočenje dveh velikih kulturnih sklopov s ti­

sočletno tradicijo: belskega evropskega in črnskega afriškega. T o soočenje se j e dogajalo na različnih ravneh in na različne načine, seve­

da tudi z različnimi posledicami, nas pa bo na tem mestu najbolj zanimala tista njegova raz­

sežnost, ki se j e odvijala na ozemlju Z D A , d e ­ loma p a tudi na Jamajki in v Veliki Britaniji oz. v Evropi. A več o t e m nekoliko pozneje oz.

v e n e m od naslednjih nadaljevanj.

Vsaka oblika kulture mora torej nekako razrešiti vprašanje prebivanja, odnosov z dru­

gimi ljudmi, o d n o s d o rojstva, smrti itn. T e m u bi Winch rekel tudi "omejevalni pojmi".

Winch n a m r e č pravi, da si lahko, kadarkoli nas z m e d e smiselnost nekega tujega sistema insti­

tucij, ali drugače, nepreglednost, tujost, nera­

zumljivost n e k e kulture oz. kulturne prakse,

p o m a g a m o s temi omejevalnimi pojmi (GID­

DENS 1 9 8 9 : 5 3 ) . Vprašamo se oz. p o g l e d a m o , kako dana (sub)kultura razrešuje ta vozlišča.

H k r a t i lahko ugotavljamo tudi stopnjo

"vseobsežnosti" določene subkulture. Z "vse- obsežnostjo" h o č e m o izraziti, koliko j e n e k a subkultura celovita, samostojna kulturna prak­

sa, koliko njenemu pripadniku ali protagonistu pomeni "alternativno d r u ž b e n o konstrukcijo realnosti" v vseh njenih razsežnostih, koliko p a morebiti le delne "rešitve", le okrnjene, n a p o ­ samezne segmente bivanja vezane vsebine. Ali drugače: koliko j e le " m o d n a m u h a " , omejena na prosti čas p o šoli, delu ali o b k o n e c t e d n a , koliko pa j e za posameznika ali skupino/skup­

nost celovit, vseobsegajoč način življenja oz.

vsebina, ki bistveno določa o d n o s posamezni­

ka d o sveta. Koliko j e torej "alternativna druž­

b e n a konstrukcija realnosti".

S t e m v zvezi lahko o m e n i m o še s o r o d n o ugotovitev, čeprav o s r e d o t o č e n o na d r u g izseček, na posameznika znotraj d a n e subkul­

ture. G r e n a m r e č za ugotavljanje, da j e "sub­

kultura" za nekoga le d r o b e c v preživljanju prostega časa, zabava za konec tedna, za dru­

gega pa d o b e s e d n o "edina alternativa", p a r a ­ lelna (čeprav za njega središčna) "realnost".

T u imamo v mislih recimo pripadnika srednje­

ga razreda, ki se lahko " o d l o č a " za e n o o d (bolj ali manj modnih oz. trendovskih) oblik

"subkulturnega" življenja in za stopnjo svoje vpletenosti vanjo na eni strani, p a recimo pri­

padnika delavskega razreda ali nacionalne, rasne ali kakšne druge manjšine, ki j e v bistvu

"potisnjen" v "subkulturni način preživetja"

(FRITH 1 9 8 6 : 2 0 0 - 2 1 5 , p r i m , tudi 2 5 0 - 2 5 1 in d r u g o d , in HEBDIGE 1 9 7 9 ) . Seveda se v t e m primeru gibljemo v kontekstu t. i. " s o d o b n i h urbanih subkultur", torej tistih oblik "pre-žive­

tja", ki se oblikujejo v razvitem svetu, zlasti v Z D A , Evropi in na J a p o n s k e m in ki se p r e ­ težno vežejo na t. i. " p o p u l a r n o oz. s o d o b n o glasbo", zlasti na jazz, rock-and-roll in s o r o d n e stile in nanje vezane oblike u m e t n o s t i .

O b tem lahko - spet v zvezi z antropologijo - o m e n i m o , da je Hebdigeova študija Subkul­

ture: Pomen stila (Subculture: T h e meaning of style, 1 9 7 9 ) , pravzaprav svojevrstna a n t r o p o - loško-etnološka analiza tiste oblike kulture, ki smo ji rekli "sodobna u r b a n a subkultura".

(3)

Pojem subkulture naj bi, kot navaja B r a k e , prva uporabila M c L u n g Lee in M , G o r d o n n e ­ p o s r e d n o p o drugi svetovni vojni (BRAKE 1984:

20). T o n e bi bilo naključje, saj se j e prav tisti čas n a različnih ravneh pripravljal teren za n a s t o p s o d o b n i h oblik urbanih subkultur. V mislih i m a m o knjigo On Tiie Road Jacka Ker- ouaca, izdano leta 1957, slovenski prevod p a j e izšel pri koprski založbi Lipa leta 1967. Slednja j e seveda e n a o d najbolj "magičnih" letnic iz konteksta subkultur nasploh. M i m o g r e d e , F r i t h v svoji knjigi Zvočni učinki navaja R o b e r ­ ta S. in H e l e n M . Lynd, ki bi naj že leta 1937 v eni svojih študij o mladini pisala o "samoza- vedni subkulturi mladih" (FRITH 1986: 184).

Lyndova in L e e in G o r d o n so seveda poj­

mu subkultura dajali vsak svojo vsebino, kot so to štorih še mnogi drugi (ROSZAK 1970, FRITH

1978 in 1986, HEBDIGE 1979, BRAKE 1984 in

1985, ToMC 1989, F R I T H , GOODWIN 1990 in dru­

god).

A k a d e m s k a proučevanja tistega, čemur se je pozneje reklo subkulturniško obnašanje, bi lahko zasledili vsaj že na prelomu devetnajste­

ga v dvajseto stoletje, ko so zlasti v Ameriki začenjaU sistematično proučevati mladolet­

niško prestopništvo v urbanih središčih (BRAKE 1985: 30-57). Najbolj celovit program dela z mladimi j e zastavila Univerza v Chicagu, njen p r o g r a m p a j e kmalu dobil naziv "chikaška šola" (34). P o m e m b n o in v r e d n o razmisleka je, da se j e izpostavil p r o b l e m mladostniškega o z . najstniškega obdobja in da se j e ta problem izoliral o d ostalih, o d konteksta razredne, et­

nične, spolne pripadnosti, od geografskega p o ­ ložaja in drugih družbenih faktorjev. Tradicija tovrstnega obravnavanja t. i. "mladoletniškega prestopništva" se j e vlekla še daleč v petdeseta in šestdeseta leta, njeni ostanki pa so opazni še d a n d a n e s . T u d i v zvezi oz. v kontekstu g o ­ vorjenja o subkulturah.

T a k o n e preseneča, da so se prve povojne študije subkulturniškega načina obnašanja pravzaprav ukvarjale s prestopništvom (FRITH 1986: 181-199, BRAKE 1984: 17-25, 34 in dru­

god). T a k o pravi B r a k e v uvodu svoje knjige Primerjalna analiza mladinskih kultur (Compa­

rative Y o u t h C u l t u r e ) , da b o v njej raziskoval različna dela o mladinski kulturi, subkulturah in prestopništvu, o t e m a h torej, ki so bile

p r e d m e t raziskav od zgodnjih tridesetih let tega stoletja (1985: I X ) . Pojma mladinska kul­

tura in subkultura se p r e p l e t a t a še sedaj. N a ­ zadnje j e recimo znani ameriški teoretik Lawrence Grossberg v sestavku Ali obstaja rock p o p u n k u ? (Is T h e r e Rock After P u n k ? ,

F R I T H , GOODWIN 1990: 111-123), govoril o

razmerju m e d rock-and-rollom kot kulturno prakso in (vedno) p o m e m b n o razsežnostjo subkulture, o mladih p a k o t o pripadnikih nečesa, č e m u r včasih r e č e m o tudi mladinska kultura. Rock-and-roU, svojčas glasba mladih (ali vsaj mladih p o srcu), p a č že nekaj časa n e m o r e biti več zgolj to (tudi če sploh pristane­

m o n a tezo, da je bil rock-and-roll sploh kdaj samo glasba mladih). Kompleksna razmerja med mladimi oz. mladinsko kulturo, subkultu- ro in rock-and-rollom j e Grossberg sicer pri­

ložnostno analiziral skozi prizmo izkušnje s p u n k o m , p a vendar j e v njegovem pisanju nekaj sklepov in nastavkov, ki j i h lahko u p o ­ rabimo tudi tukaj. T a k o govori o p o m e m b n o s t i proučevanja p o m e n a , ki ga ima rock-and-roU kot glasba in kot kulturna praksa za svoje p o s ­ lušalce in za protagoniste t. i. mladinske kultu­

re. H k r a t i Grossberg tudi opozarja na težave, ki nas čakajo ob tem raziskovanju (112-116).

Brake (1985: 39) navaja, d a sta bila mladi­

na in najstništvo v središču pozornosti p r o u č e ­ vanj v Z D A v tridesetih letih tega stoletja.

T a k o navaja sociologa Reuterja, k i j e leta 1936 trdil, d a mladostniki živijo v d r u g a č n e m svetu kakor odrasli in da ustvarjajo lasten d r u ž b e n i red, ločen o d sveta odraslih. T u d i a n t r o p o l o g R a l p h Linton j e leta 1942 omenjal, d a imajo mladi svoje lastne prepoznavne kulturne vzorce {ibid.). D o k o n č n o j e pojem "mladinska kultura" v štiridesetih letih tega stoletja skoval Talcott Parsons. P o njegovem mnenju razvije mladinska kultura v r e d n o t e , n a s p r o t n e vred­

notam sveta odraslih, kakor so produktivno delo, prilagajanje rutini, odgovornosti. Mla­

dostniki razvijejo lastne v r e d n o t e : zaprav­

ljanje, hedonistične prostočasne dejavnosti, neodgovornost. Brake pravi, d a lahko stanje, ki ga opisuje Parsons, najdemo m e d mladimi na visokih šolah, ta stereotip p a je bil razširjen ne le v Z D A , temveč tudi v Veliki Britaniji, Kanadi in Evropi. Parsons j e mladinsko kul­

turo razumel kot nekakšne " o b r e d e p r e h o d a "

(4)

meščanske mladine med njeno mladostno od­

visnostjo in odraslo samostojnostjo (40). Mla­

dih iz delavskega razreda v tej sliki ni bilo.

Pozneje, v šestdesetih, je Parsons nekoliko spremenil stališča in začel govoriti o nekakšni vrstniški skupini. Politično so bili mladi po Parsonsu zagovorniki pravičnosti in družbenih s p r e m e m b , aktivistični, vendar frustrirani, ker so bili brez politične moči in vpliva. Parsons je sklenil, da so mladi pripravljeni delati v okviru sistema in ne proti njemu. Z a t o ga je lahko toliko bolj presenetil radikalizem meščanske mladine v drugi polovici šestdesetih (ibid.).

Seveda so Parsonsa kritizirali mnogi takrat­

ni avtorji. M e d njimi o m e n i m o vsaj Murdocka in M c C r o n a , ki sta Parsonsova stališča pojmo­

vala kot del ideoloških bojev v času hladne vojne. Zlasti sta očitala Parsonsu odsotnost razrednega pristopa in ga soočala s Ilolling- sheadovim proučevanjem mladih iz Elmtowna.

V tej raziskavi je bil izpostavljen razredni vidik družbenega obnašanja, ITollingshead pa je ugotavljal, da je obnašanje mladih iz različnih razredov zelo raznoliko in določeno s subkul- turnimi obrazci družine in soseske, še zlasti pa d r u ž b e , v kateri s e j e gibal mladostnik (41).

J a m e s C o l e m a n je proučeval deset visokih šol v lUinoisu in ugotavljal, da politični plurali­

z e m izhaja iz kulturnih razlik (ibid.). Kljub temu je prevladujoč koncept (amorfne) mla­

dinske kulture obveljal še nekaj časa, tudi še p o t e m , ko se je n a m e s t o tega pojma začel u p o ­ rabljati pojem subkultura.

B r a k e naprej navaja raziskave, ki so izpos­

tavljale visoko stopnjo povezanosti pripadnosti delavskemu razredu in kriminala tudi pri mla­

dostnikih (43-46). Sutherland in Cressey sta sredi šestdesetih postavila model teorije uče­

nja, utemeljen na pojmu pogojevanja, razvitem v psihologiji in razširjenem na širšo sociološko osnovo. P o njunem mnenju so se tam, kjer j e obstajal eksces v povezavi z deviantnimi nosil­

ci, še zlasti v bolj intimnih, tesneje povezanih skupinah, razvili naučeni motivi, ki so racio­

nalizirali antisocialno obnašanje. Po Brakeo- vem mnenju lahko ta pristop, ki je zmes teorije socialnega učenja in simboličnega interakcio- nizma, pojasni, kako p r i d e ideologija v zavest, in celo, kako se uči, vendar ne pojasni upra­

vičenosti motivov (47). Glaser j e šel korak dlje.

Povezal j e simbolični interakcionizem in kul­

turni pluralizem. V konstruiranju realnosti bi naj po njegovem p o m e m b n o vlogo odigrale predstave in prevzemanje vlog. Glaser je nava­

jal, da naj bi se v svojem življenju večina posa­

meznikov poistovetila tako s kriminalnimi kot nekriminalnimi osebami (ibid.). O b t e m j e Glaser navajal Shibutanija, ki j e opozoril, d a referenčne skupine niso le resnične, temveč tudi mitične ali izmišljene. Mladostnike p r i subkulturah bolj pritegne tisto, kar mislijo, d a le-te so, kot pa tisto, kar v resnici so. T u se B r a k e naveže na tisto, kar G i d d e n s imenuje

"zdrsnjenje" (slippage) v subkulturo. Z d r s - njenje se zgodi, pravi G i d d e n s , ko si predstave prisvojijo tisti, katerih vedenje so nameravali analizirati, in odslej postanejo integralni del tega obnašanja (ibid.).

Brake naprej izpostavlja p o m e n m o ž n i h vlog znotraj subkulture in p o m e n s a m e subkul­

ture kot ključnega elementa pri vzpostavljanju identitete (ibid.). P o d o b n o je tudi P l u m m e r videl p o m e m b n o zvezo med konstrukcijo iden­

titete in subkulturo, ki lahko p o d p r e d a n o (alternativno oz. od prevladujoče drugačno) konstrukcijo identitete (48).

V zvezi z vrednotenjem lastnega vedenja deviantne osebnosti je Matza zavrnil prej o m e ­ njeno tradicionalno subkulturno teorijo, p o kateri delinkventi sprevrnejo konvencionalne n o r m e . Vprašal se j e n a m r e č , zakaj p o t e m d e ­ linkventi občutijo krivdo oz. vedo, da so storili nekaj n a r o b e ? O b tem razvijejo vzorce reagi­

ranja, s katerimi poskušajo nevtralizirati vez konvencionalne morale (53). M a t z a j e menil, da je subkultura okvir za izvrševanje p r e s t o p - niških dejanj, skupnih skupini. Člani skupine zdrsnejo v kriminalna dejanja in spet iz njih (ibid.). P o m e m b n o s t Matzove sofisticirane fe­

nomenologije je - kot opozarja B r a k e - kljub občasni naivnosti v tem, da j e odprl vprašanje, zakaj in kako posamezniki izberejo odklonsko obnašanje in zakaj drugi tega ne storijo, celo v enaki socialni situaciji. T o je bistven odmik od nevarnosti strukturnega determinizma (56). S t e m pa se tudi mi poslavljamo od tradicije najzgodnejših proučevanj oblik mladostniškega obnašanja.

Mnogi avtorji (Roszak, Frith in sodobniki) so se o b koncu šestdesetih in v začetku

(5)

sedemdesetih gibah v kontekstu tistega, č e m u r bi lahko rekli sociološki zorni kot ali kar "so­

ciologija ročka". T a zorni kot vsaka po svoje d o k u m e n t i r a t a knjigi The Making Of Vie Co­

unterculture (Kontrakultura) T h e o d o r a R o s - zaka ter Sociologija ročka oz. njena poznejša predelava z naslovom Zvočni učinki Simona Fritha. O b e knjigi i m a m o v slovenskem in srbohrvaškem prevodu, zato se na tem mestu z njunimi sklepi ne b o m o ukvarjali.

B r a k e in H e b d i g e sta v drugi polovici se­

d e m d e s e t i h že pripadala t. i. "subkulturnim te­

o r e t i k o m " . Hebdigeovo knjigo Subculture: The Meaning of Style (1979) i m a m o na voljo v srbohrvaškem prevodu z naslovom Potkultura, značenje stila, Brakeovo The Sociology of Youth

Cultures and Youth Subcultures pa v sloven­

skem prevodu z naslovom Sociologija mladin­

ske kulture in mladinskih subkultur (1984). Na kratko se d o t a k n i m o le druge p o m e m b n e Bra- keove knjige Comparative Youth Culture, iz k a t e r e s m o že povzemali p o s a m e z n e navedbe.

V navedeni knjigi j e B r a k e poskušal n a d a ­ ljevati in preseči tisto, kar je zastavil že prej v Sociologiji mladinske kulture in mladinskih sub­

kultur. S pomočjo zgoščenega pregleda litera­

ture in bogatega navajanja spoznanj iz treh p o m e m b n i h središč raziskovanja mladinskih kultur ali subkultur, torej iz Z D A , K a n a d e in Velike Britanije, j e ponudil svojevrsten zbor­

nik, v k a t e r e m lahko, p o d o b n o kot pri J o h n u Storeyu (1993), sledimo razvoju teorije v zad­

njih sto in več letih. O b e knjigi, Storcyeva, ki se s t e m pravzaprav ukvarja v celoti, in Bra- keova, ki se s t e m izteče, čeprav je hkrati s t e m i idejami tudi prežeta, se soočita s spoz­

nanji in stališči t. i. kulturoloških študij, kot jih j e zastavil C e n t e r za s o d o b n e študije kulture ( C e n t r e for C o n t e m p o r a r y Cultural Studies), sedaj O d d e l e k za študije kulture ( D e p a r t m e n t of Cultural Studies) pri Birminghamski univer­

zi. O m e n j e n i oddelek se že od s e d e m d e s e t i h , zlasti p o objavi knjige Stana C o h e n a Folk De­

vils and Moral Panics ukvarja z analizo stilov oblačenja in nasploh načinov življenja pri­

padnikov p o s a m e z n i h subkultur (FRITH, GOOD­

WIN 1990: 39-42 in naprej). V tem kontekstu lahko o m e n i m o uspešnico jazz pevca in pisca G e o r g a Mellyja, ki j e napisal knjigo s p o ­ menljivim naslovom Punt skozi stil (Revolt into

Style), pa zbornik z naslovom Odpor skozi ri­

tuale (Resistance through Rituals), ki sta ga uredila Stuart Hall in T o n y Jefferson (42).

Navedeni zbornik prinaša večino n a j p o m e m b ­ nejših prispevkov iz konteksta "kulturoloških študij" subkultur do s r e d e s e d e m d e s e t i h i n j e - o b že omenjam Hebdigeovi knjigi Subculture:

The Meaning of Style - e n o najpomembnejših tovrstnih del iz s e d e m d e s e t i h nasploh.

Storey pravi v svoji knjigi z jasnim naslo­

vom Kulturološka teorija in popularna kultura (Cultural T h e o r y and P o p u l a r Culture): "Kul- turologi proučujejo kulturne tekste in prakse z n a m e n o m , obnoviti ali ponovno vzpostaviti iz­

kušnje, v r e d n o t e itn. - " s t r u k t u r o občutja" - posameznih skupin, razredov ali celotnih družb, da bi bolje razumeli življenja tistih, ki so živeli to k u l t u r o " (STOREY 1993: 67). I n doda, da se j e iz kopice različnih virov, od francoskega strukturalizma d o " z a h o d n e g a marksizma" Althusserja in Gramscija, razvila večplastna in kritična zmes, na podlagi k a t e r e se vzpostavljajo s o d o b n e britanske kulturo­

loške študije (ibid.).

T u d i B r a k e postavlja v ospredje G r a m s c i - jevo tezo o hegemoniji: "Gramsci meni, d a

lahko vladajoče d r u ž b e n e skupine uveljavljajo d r u ž b e n o avtoriteto nad podrejenimi razredi ne le z osvajanjem, temveč tudi oblikovanjem privoljenja v njihovo avtoriteto. V svoji delitvi države na politično državo in civilno d r u ž b o navaja, da ima to dvojni n a m e n : doseči nadvla­

d o in proizvesti pristanek na to nadvlado. T a pristanek, ki si ga vladajoči razred priskrbi o d svojih podrejenih razredov, imenuje G r a m s c i 'hegemonija'" (BRAKE 1985: 5). Nadvlada vla­

dajočega razreda sega tudi v polje civilne družbe, kjer ideje vladajočega r a z r e d a dobijo videz zdravorazumskih razlag. P o d r e j e n e sku­

pine lahko izrazijo o d p o r ali alternative, ki p a so v e d n o zanikane znotraj kulturnega kontek­

sta, ki izhaja iz idej vladajočega razreda (ali njegovih frakcij). Hali in sodelavci so sredi se­

d e m d e s e t i h na tej podlagi razvili tezo, da mla­

dinske subkulture poskušajo rešiti p r o b l e m e , ki jih lahko razrešijo le na "imaginarni" ravni (ibid.). Ali, kot pravi Brake: " S u b k u l t u r e na­

stanejo kot poskusi razrešiti kolektivno izku­

šene p r o b l e m e , ki so posledica nasprotij v družbeni strukturi, in generirajo obliko

(6)

kolektivne identitete, iz k a t e r e je lahko dose­

ž e n a individualna identiteta, ki je izven pripi­

sanega razrednega položaja, izobrazbe ali poklica. T o j e skoraj v e d n o le začasna rešitev, in v n o b e n e m smislu realna, temveč le rešitev, dosežena na kulturni ravni" ( I X ) .

B r a k e naprej pravi, da lahko r a z u m e m o

"kulturo kot vsebujočo vir znakov ali p o t e n ­ cialnih struktur p o m e n o v , ki jih posamezniki nasledijo in se nanje odzivajo. Subkulture pa s svojim obstojem namigujejo, da obstajajo al­

ternativne oblike kulturnega b.ražanja, ki od­

ražajo kulturno pluralnost v kulturi, za katero se večkrat - za površen pogled - zdi, da obvla­

duje člane skupnosti. Kultura ima več ravni:

zgodovinsko raven idej, raven vrednot, raven p o m e n o v in posledične učinke na u m e t n o s t , p o p u l a r n o kulturo, šport, znake in simbole.

Prav tako vsebuje učinke procesov materialne produkcije ter simbolične in materialne učinke artefaktov in množičnih medijev na kulturo.

N a koncu je tu še dinamičen, subjektiven ele­

m e n t človeške akcije in načina, na katerega j e i n t e r p r e t i r a n a med udeleženimi. Subkultura obstoja tam, kjer je določena oblika organizi­

r a n e in p r i p o z n a n e konstelacije vrednot, o b ­ našanja in dejanj, ki j e drugačna od p r e ­ vladujočega skupka n o r m " (8).

Seveda ima početje omenjenega Oddelka za študije kulture oz. posameznih avtorjev iz njegovega okrilja tudi svoje kritike. T a k o reci­

m o Clarke navaja e n o od osrednjih postavk iz okrilja O d d e l k a , da so n a m r e č "subkulture pojmovane kot kolektivno razreševanje kolek­

tivno izkušenih p r o b l e m o v " (FRITH, GOODWIN 1990: 82). Po tej predpostavki naj bi se pri­

padniki subkulture modov s svojim obnašan­

j e m oz. stilom odzivali in vzpostavljali parodijo povzpetništva, skinheadi pa bi naj poskušali na magičen način obnoviti šovinizem "tradicio­

n a l n e " skupnosti delavskega razreda (ibid.).

Clarke pripominja, da tovrstno izhodišče pre­

malo n a t a n č n o obdeluje zvezo med resnično s t r u k t u r n o lokacijo in možnostjo razrešitve p r o b l e m a . Sprašuje se, ali je mogoče imeti skinheada, ki napreduje p o družbeni lestvici navzgor? Prav tako o m e n j e n o kulturološko iz­

hodišče malo pove, zakaj in kako se razredne izkušnje mladostnikov izoblikujejo v različne s u b k u l t u r e . O d kod se vzamejo določeni stili?

K d o si jih izmisli? Zakaj j e za razreševanje problemov izbran prav ta in n e kakšen d r u g stil? T o vprašanje je še posebej zanimivo ali kočljivo ob primeru skinheadov in teddy- boyev, ki oboji poskušajo obnoviti in braniti

"tradicionalne" vrednote skupnosti delavskega razreda, vendar skozi različne stile (ibid).

Clarke navaja še Chrisa W a t e r s a , ki je o p o z a r ­ jal, "da se subkulture obravnavajo kot statične

in toge antropološke entitete, v e n d a r kot t a k e obstojajo le na abstraktni ravni študij O d d e l k a , ki poskuša razložiti subkulture z okoliščinami njihovega nastanka. Z a t o ni n o b e n i h študij o tem, kako in s kakšnimi posledicami se čiste subkulture ohranjajo, spreminjajo, prilagajajo, razpadajo ali uničijo" (ibid.). Clarke torej p o ­ sameznim proučevanjem iz dela O d d e l k a za študije kulture očita določeno poenostavljanje, pogled, ki ne zajame subkulture v vseh njenih razsežnostih, temveč jo opazuje v "zamrznje­

n e m zgodovinskem t r e n u t k u " in ima tudi d o ­ ločene elitistične primesi. Obravnava n a m r e č le "izvirno", "avtentično" subkulturo, razširi­

tev njene priljubljenosti, p r o d o r v medije in v m o d o pa pojmuje kot razprodajo (83). P o d o b ­ no "življenjsko p o t " subkulture so ugotavljali tudi mnogi drugi avtorji, večkrat prav tako z vrednostnimi primesmi. Ti avtorji so govorili o nastanku d a n e subkulture, o "moralni p a n i k i " , ki j o je spremljala, o v z p o r e d n e m p r o d o r u v javnost ter o (bolj ali manj) splošni sprejetosti, s tem pa tudi nevtralizaciji njenega subver-:

zivnega naboja (FRITH 1986, HEBDIGE 1979).

Clarke se o b r e g n e tudi ob to, da subkultur- n e m u življenjskemu stilu pripisujejo razsežnos­

ti simboličnega odpora, protihegemonističnega boja in o b r a m b e kulturnega p r o s t o r a na "raz­

m e r o m a a v t o n o m n i " ideološki ravni (FRITH, GOODWIN 1990: 83). T u se je še posebej spravil nad Hebdigeovo knjigo Subculture: The Mean­

ing of Style, pri čemer navaja, recimo, tudi to:

" V samem j e d r u subkulturne teorije leži diho- tomija m e d subkulturami in nediferencirano javnostjo" (84). In nadaljuje: " V H e b d i g e o v e m primeru je ta dihotomija m e d s u b k u l t u r n e ž e m in n o r m a l n e ž e m utemeljena na n a p a č n e m poj­

movanju koncepta 'zdravega razuma'. Č e t u d i prav kategorično poudarja, da ideologija ni isto kot napačna zavest, pa H e b d i g e subkultur- nežu pripiše (sicer neartikulirano) kreativno in

(7)

r a d i k a l n o zavest, m e d t e m ko bi se naj 'javnost' utapljala v 'mitologijah' in dušila s tabloidi"

(85). Z d r a v o r a z u m a r s k a kultura pač ni p r e p r o ­ sto oblika mistifikacije ali ideološki sneg, ki p a d a z n e b a , dodaja C l a r k e (ibid.). Vprašanja so z a r e s veliko bolj z a p l e t e n a in k njim se

b o m o morali v p r i h o d n j e še vračati. M o r e b i t i že naslednjič, ko b o m o poskušaU vzpostavljati o d n o s m e d t. i. " s u b k u l t u r o " in p o j m o m "vsak­

danje življenje".

(Se nadaljuje)

U p o r a b l j e n a in p r i p o r o č e n a l i t e r a t u r a

1. T.W. ADORNO (1986), Uvod v sociologijo glasbe. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

2. Z. BAUMAN (1984), Kultura i društvo. Beograd: Prosveta.

3. W. BENJAMIN (1986), Estetički ogledi. Zagreb: Školska knjiga.

4. P.L. BERCER, T. LUCKMANN (1992), Socijalna konstrukcija zbilje. Zagreb: Naprijed.

5. K. BLAUKOPF (1993), Glasba v družbenih spremembah: Ljubljana: Studia Humanitatis.

6. M. BRAKE (1984), Sociologija mladinske kulture in mladinskih subkultur. Ljubljana: Krt.

7. M. BRAKE (1985), Comparative Youth Culture. London: Routledge.

8. N. COHN (1969), Pop from Beginning. London: Birkenbead, Weidenfield and Nicolson, London.

9. D.J. CARDUCCI (1990), Rock and the Pop Narcotic. Cbicago: Redoubt Press.

10. E . C A - S H M O R E (1979), Rastaman, The Rastafarian Movement in England. London: George Allen & Unwin Ltd..

U . S . FRITH (1986), Zvočni učinki. Ljubljana: Krt.

12. S . FRITH, A. GOODWIN (ur.) (1990), On Record. London: Routledge.

13. A. GIDDENS (1989), Nova pravila sociološke metode. Ljubljana: Studia Humanitatis.

14. D. HEBDICE (1979), Subculture: The Meaning of Style. London: Mewthuen.

15. M. JAY(1991),/li/omo. Ljubljana: Krt.

16. T. KNEIF (1987), Rock glasba in subkultura. Časopis za kritiko znanosti 101/102, 176 - 187.

17. J. MAKAROVIČ (1986), Sla po neskončnosti. Maribor: Založba Obzorja.

18. Z. M u N A R , M. POŠTRAK (1991), Svetovna homogenizacija in/ali kulturni pluralizem. Teorija in praksa, 12:

1363-1375.

19. R. M U R Š I Č (1993), Neubesedljive zvočne igre. Maribor: Katedra.

20. T. ROSZAK (1969), The Making of the Counter Culture. New York: Doubleday Anchor.

21. D. RUPEL (1980): Hrup in molk. Teorija in praksa. 2-3, 289 - 295.

22. D. RUPEL (1987): Alternativna gibanja v kulturi. Teorija in praksa, 7, 857 - 868

23. W. SANDNER (1988), Rock'n'Roll - Rock and roll and Roll-Rock. Časopis za kritiko znanosti, 105/106/107: 145 -166.

24. R. SERPELL (1978), Uticaj kulture na ponašanje. Beograd: Nolit.

25. J. STOREY (1993), Cultural Theory and Popular Culture. London: Harvester/Wheatsheaf.

26. G. ToMC (1989), Druga Slovenija. Ljubljana: Krt.

27. G. Томс (1992a), Narava družbenega življenja s posebnim ozirom na kulturno ustvarjalnost in mladinske subkul­

ture. Doktorska disertacija. Ljubljana: FDV.

28. G. ToMC (1992b), Osebna konstrukcija realnosti. Družboslovne razprave 13, 62-78, Ljubljana: SSD.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Within the empirical part, the author conducts research and discusses management within Slovenian enterprises: how much of Slovenian managers’ time is devoted to manage

The research attempts to reveal which type of organisational culture is present within the enterprise, and whether the culture influences successful business performance.. Therefore,

Breskvar M, Tasič J, Rožman P: Remote telemedicine terminal in the blood transfusion service. Meža M, Breskvar M, Košir A, Bricl I, Tasič J, Rožman P: Telemedicine in the

– Traditional language training education, in which the language of in- struction is Hungarian; instruction of the minority language and litera- ture shall be conducted within

We analyze how six political parties, currently represented in the National Assembly of the Republic of Slovenia (Party of Modern Centre, Slovenian Democratic Party, Democratic

This paper focuses mainly on Brazil, where many Romanies from different backgrounds live, in order to analyze the Romani Evangelism development of intra-state and trans- state

This analysis has been divided into six categories: minority recognition; protection and promotion of minority identity; specific minority-related issues; minority

The comparison of the three regional laws is based on the texts of Regional Norms Concerning the Protection of Slovene Linguistic Minority (Law 26/2007), Regional Norms Concerning