• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of "One of the most sublime questions in philosophy"

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of "One of the most sublime questions in philosophy""

Copied!
10
0
0

Celotno besedilo

(1)

Hume: »Eno izm ed najbolj sublimnih vprašanj v filozofiji«

M ed številnim i limericki, ki smešijo p o sam ezne filozofem e, n ajd em o tudi tega, ki govori o H u m u :

C rie d th e m aid : Y o u m u st m arry m e, H u m e!' A s ta te m e n t th a t m a d e David fum e.

H e said: 'In cause a n d effect th e re is a d efect;

T h a t it's m in e you ca n only assu m e.'1

Razvežim o p esnikovo m isel. Služkinja, s k atero je bil H u m e o čitn o v p o ­ stelji i n j e z a n o s ila ,je vzkliknila: 'p o ro čiti se m oraš z m a n o , H u m e'; ob tem p re d lo g u p a j e D avid p o b e s n e l in rekel: 'k e r je m ed vzrokom in u čin k o m n e k a pom an jk ljiv o st, la h k o o tem , d a j e moj (n am reč o tro k ), sam o d o m n e ­ vaš'.

V p ra šan je, ki nas o b te m zanim a, se glasi: o d k o d H u m o v a n e p rip ra v ­ ljen o st, d a bi se p o ro č il s služkinjo? Zakaj ob n jen em p re d lo g u pobesni?

V p esm i im a m o o č itn o opraviti z vzročno zvezo m e d sp oln im aktom in n o seč n o stjo : služkinja H u m u p re d la g a p o ro k o , k er vzrok svoje n o se č n o ­ sti vidi v sp o ln i združitvi z njim , H u m e pa se ni prip rav ljen p o ro č iti z njo, k e r bi s tem p riz n a l, d a j e oče n je n e g a še n e ro je n e g a o tro k a; tega p a n o če p rizn a ti zato, k e r v vzročni zvezi m ed spolnim aktom in nosečnostjo vidi neko

»pom anjkljivost,« zarad i k a te re j e o tem , d a j e prav n ju n a sp o ln a združitev vzrok n je n e n o seč n o sti, m o g o če sam o dom nevati. Razlog H um o ve pobesne- losti in n e p rip ra v lje n o sti, d a bi privolil v p o ro k o , j e p o te m ta k e m prav dejs­

tvo, d a služkinja svoj p re d lo g o p ira n a vzročno sklepanje, k i j e vsled n ek e p om an jk ljiv o sti m e d vzro k o m in u čin k o m zgolj d o m n ev an je. Za k a te ro p o ­ m anjkljivost gre?

D a bi se izognili m o re b itn im n esp o razu m o m , m o ra m o n ajp rej poja­

sniti, za k a te ro p o m an jk ljiv o st v vzročni zvezi ne gre, se pravi pokazati, k ate­

ra p o m an jk ljiv o st m e d sp o ln im aktom in n o sečno stjo ni tista, zarad i k atere služkinja o tem , d a j e o tro k p rav H um ov, lahk o sam o d om n eva. R azlog H u- 1 The Penguin Book of Limericks, ed. by E. O. Parrott (Harm ondsworth: Penguin, 1985), 61.

(2)

M iran Božovič

move p o b esn e lo sti in n e p rip rav ljen o sti, d a bi privolil v p o ro k o , n i v b o jazn i o zirom a n e izreče n i predpostavki, d a j e služkinja bržčas b ila v p ostelji tu d i še s kom d ru g im , zdaj pa skuša očetovstvo n a p r titi prav n je m u . D a sam a šte­

vilčnost m o žn ih vzrokov - in n eg o to v o st izb o ra m e d njim i - v H u m o v ih o č e h n e m o re predstavljati tiste pom anjkljivosti, zaradi k a te re j e slu žkinjin o vzroč­

n o sk lep an je zgolj d o m n ev an je, je ja s n o , zakaj H u m e v p o ro k o n e bi bil p ri­

pravljen privoliti n iti v p rim eru , če bi služkinja doslej spala sam o z njim . »Po­

m anjkljivost,« ki j o im a v m islih H u m e , to rej o č itn o tiči d ru g je.

Stvar j e torej bolj zapletena. P oskusim o si H u m a predstavljati p r e d so­

diščem in si oglejm o njegovo 'sam om orilsko' o b ra m b o : H u m e sp o d b ija oče­

tovstvo, v e n d a r p a o b e n e m tega, d a je spal s služkinjo , n e zanika; p re p rič a n j e celo, d a m u za to, d a bi u sp ešn o sp o d b ijal očetovstvo, te g a n e bi bilo tre ­

ba zanikati niti v p rim e ru , če bi služkinja doslej sp ala sam o z njim .

E d in o , n a kar bi H u m e v takšnem p rim e ru , ko bi d o b e s e d n o vse go­

vorilo p ro ti n jem u, lahko o p rl svojo o b ra m b o , bi b ila p rav n jeg o v a te o rija vzročnosti. N ajprej bi rekel, da g re p ri sp o ln i združitvi in n o se č n o sti za d o ­ godka, ki sta entirely loose and separate, povsem n e p o v e z a n a in lo č e n a , p ri če­

m er d ru g i zgolj sledi prvem u, m ed n jim a p a ni n ik ak ršn e lastnosti, ki bi d ru g i d o g o d e k k akorkoli povezovala s prvim in ga p re tv o rila v njegov o n e iz b e ž n o po sledico. N ato p a bi nadaljeval: k o lik o r lah k o o zadevi so d im o a priori, bi služkinjino n o seč n o st lahko proizved lo d o b e s e d n o karkoli. Pri sp o ln i z d ru ­ žitvi in nosečn o sti gre torej zgolj za d o g o d k a , ki j u j e služkinja zdru žila v svoji domišljiji.

K ar bi torej H u m e p re d sodiščem zanikal, n i to, d a j e spal s služkinjo, am pak to, d a je n jen o n osečnost proizvedla prav n ju n a sp o ln a združitev. Česa p o d o b n e g a n a m re č n e m o re m o trd iti za n o b e n d o g o d e k , za n o b e n o stvar, saj lahko, strogo vzeto, prav karkoli proizv ed e karkoli d ru g eg a: any thing may produce any thing.2

Če bi H u m u u sp elo svojo o b ra m b o p o d k re p iti z a rg u m e n ti, bi n ajb rž še tako stro g eg a in nepopustljivega so d n ik a p re p rič a l o tem , d a dva v d o m iš­

ljiji z d ru ž e n a d o g odka, se pravi d o g o d k a, k i j u z d ru žu je zgolj une idée fixe, pač še n e m o re ta biti dovolj te h te n razlog za tak o u s o d e n k o rak , k o t je p o ­ roka.

P oglejm o, kako je takšna o b ra m b a m o g o ča. H u m e bi za te m e ljn i za­

stavek svoje o b ra m b e , k ije v tem , d a s tem , ko re č e m o , d a sta sp o ln a zd ru ži­

tev in n o se č n o st zd ru žen i, s tem , ko torej re č e m o , d a prva v naših o č e h n a ­ sto p a k o t vzrok d ru g e oziro m a d ru g a k o t u č in e k prve, m islim o only that they have acquired a connection in our thought, sam o to, d a sta se zdru žili v n a ših m i­

- David H um e, A Treatise of H uman Nature (odslej T ), ed. by L. A. Selby-Bigge (O xford:

O xford University Press, 1989), 173.

(3)

slih, sicer p rizn a l, d a j e somewhat extraordinary, nekolik o n e n a v a d e n , v en d a r p a bi p ri n je m vztrajal, k e r tem elji n a sufficient evidence, n a zad ostn i razvid­

n o sti.3 K atero evidence, k a te ro d o k azn o gradivo im a v m islih H um e?

O b analizi n aše p re d sta v e vzročnosti H u m e n ajp rej ugotavlja, d a gre za k o m p le k sn o , sestavljeno predstavo, ki sestoji iz tre h en o stav n ih predstav, n a m re č iz p re d sta v stičnosti, z a p o re d n o sti in m oči ali n u jn e zveze.

K er se » p re d m e ta , ki ju im am o za vzrok in u čin ek, stikata«, m o ra n a ­ ša p re d sta v a vzro čn o sti vsebovati predstavo contiguity, stičnosti. Za dva o d d a ­ lje n a p re d m e ta , se pravi za p re d m e ta , k ij u razdvaja n e k a d o lo č e n a razd a­

lja, za k a te r a je videti, d a d e lu je ta d ru g n a d ru g eg a, pa »ob p re tre su navad no u g o to v im o , d a ju p o vezuje veriga vzrokov, ki se stikajo d ru g z d ru g im in z o d d a lje n im a p re d m e to m a « ( T 75).

K er j e » p re d m e t, ki ga im e n u je m o vzrok, v času pred p re d m e to m , ki ga im e n u je m o u čin ek « ( T 155), m o ra naša p redstav a vzročnosti vsebovati tu d i p re d sta v o succession, za p o red n o sti.

K er p a se » n ek p re d m e t lahko stika z d ru g im i n j e v času p re d njim , n e d a bi ga im eli za njegov vzrok« ( T 7 7 ) , j e ja sn o , d a p red stav i stičnosti in z a p o re d n o sti še n e izčrp ata n aše predstave vzročnosti. Za to, da bi lahko dva p re d m e ta v n aših o č e h n asto p ila k o t vzrok in učinek , je n a m re č p o tre b n o še nekaj več: p o H u m o v e m p re p rič a n ju j u m o ra odlikovati še power or neces­

sary connexion, m o č ali n u jn a zveza. H u m e im a o b tem v m islih tisto m oč, d e­

lovanje, u č in k o v an je , k i j o n av a d n o p rip isu jem o vzrokom , ko pravim o, d a

»proizvajajo,« »povzročajo« učin k e, se pravi tisto »lastnost, ki veže u č in e k z vzro k o m in p re tv o ri e n o v n eiz b e ž n o p osledico drugega« (R 107). H um o va p o z o rn o s t b o v prvi vrsti veljala prav tej predstavi; prav ta pred stav a b o v n je­

govih o č e h k lju č n e g a p o m e n a : pravi nam reč, d a je vprašanje, ki zadeva m oč in d elo v an je vzrokov, one o f the most sublime questions in philosophy, e n o izm ed najbolj s u b lim n ih v filozofiji (7"156).

K er so p o H u m u »vse n aše predstave zgolj p o sn etk i naših vtisov« (R 107), k e r » n o b e n e p re d sta v e n i m ogo če p o p o ln o m a ra zu m eti, če ji n e sle­

d im o d o n je n e g a izvira in n e p re tre se m o tistega vtisa, iz k a te re g a izhaja« ( T 74-5), in ker, stro g o vzeto, »ne m o re m o m isliti n a kaj, k a r n e bi prej o b č u ti­

li bo d isi z z u n a n jim i ali n o tra n jim i čutili« (R 107), m o ra m o za to, d a naše razm išljan je o v zro čn o sti n e bi bilo b re z p re d m e tn o , poiskati tiste vtise, ka­

te rih p o sn e tk i so p re d sta v e stičnosti, za p o red n o sti in m o či ali n u jn e zveze.

Z vtisom a stičn o sti in z a p o re d n o sti ni n o b e n ih težav: vsakokrat znova sta n a m re č d o s to p n a n ašim zu n a n jim ču tilom - to, d a se dva p re d m e ta sti­

k a ta v času in p ro s to ru , in d a j e tisti, ki ga im e n u je m o vzrok, v času p re d ti­

Prim . David H u m e, Raziskovanje človeškega razuma (odslej R), prev. Z denka in Frane Je rm a n (Ljubljana: Slovenska M atica, 1974), 118.

(4)

M iran Božovič

stim, ki g a im en u jem o učinek, j e p o H u m o v ih b e se d a h m oč n e p o s r e d n o zaz­

n a ti (T 1 5 5 ).

Z ap le te p a se z vtisom m oči ali n u jn e zveze, d o k a te re g a se n a ta n a ­ čin n e m o re m o d okop ati: to, d a se dva p re d m e ta stikata, in d a j e e d e n p r e d d ru g im , j e n a m re č tu d i »vse, k ar se kaže z u n a n jim ču tilo m « (R 108).

S lužkinja po n oči, ki j o j e preživela s H u m o m , p rič a k u je n o se č n o st.

T orej nekaj že m o ra v edeti o tem , kak o se r e p r o d u c ir a človeška vrsta. S am o n je n o verovanje, d a b o spolni združitvi sled ila n o se č n o st, j e že d o k az za to, d a te sekvence n e doživlja prvič. Z d ru g im i b e se d a m i, sekvenca s p o ln a z d ru ­ ž ite v /n o s e č n o st v n je n ih o če h že n a s to p a k o t constant conjunction, k o t s ta ln a zveza m e d dvem a izb ra n im a d o g o d k o m a.

S taln a zveza n e p o m e n i tega, d a bi b ila dva d o g o d k a k ak o rk o li n o tr a ­ nje p o v ezan a - d o g o d k a sta, stro g o vzeto, še v e d n o »povsem n e p o v e z a n a in ločena« —, pač p a p o m e n i sam o to, d a sm o p o d o b n a d o g o d k a že v e č k ra t vi­

deli n a sto p a ti skupaj, e n e g a ob d ru g e m , e n e g a za d ru g im ; to rej že v eč k rat sm o j u videli u telešati o d n o sa stičnosti in z a p o re d n o s ti. S ta ln a zveza p o te m ­ takem ni n e k nov, tretji o d n o s m e d sam im a d o g o d k o m a , p ač p a o d n o s m e d dvojicam i p o d o b n ih dogodkov, ki sam e u te le ša jo o d n o s a stičn o sti in z a p o ­ redn o sti. Z en o b esedo, stalna zveza p o m e n i zgolj pon avljanje d o lo č e n ih sek­

venc.

S ta ln a zveza m e d sp o ln o združitvijo in n o se č n o stjo ustvari v n as tako im e n o v an o union in the imagination, zvezo v dom išljiji ( T93 ), in sicer zvezo m e d p redstavo sp o ln e združitve in p re d sta v o n o seč n o sti. V e n d a r p a sam o s tem še ni m ogoče zadovoljivo razložiti vsega d o g a ja n ja v slu žk in jin em d u h u . Služkinja n a m re č p o noči, k ijo j e preživela s H u m o m , n im a zgolj p re d sta v e n o sečn o sti, am p ak nekaj več: če bi n a m re č im ela zgolj p re d sta v o n o s e č n o ­ sti, bi to p o m e n ilo , d a n a n o se č n o st zgolj m isli o z iro m a si j o zam išlja - služ­

kinja p a n o se č n o st o č itn o p ričak u je, v erjam e v n je n n a sto p , v n je n obstoj.

T orej se v n je n e m d u h u dogaja še nekaj več.

Ko s e j e služkinja n a tem elju svoje izkušn je iz p re te k lo sti - d e n im o , d a g re v našem p rim e ru zgolj za tradition orale, za u s tn o izročilo - d o k o p a la d o stalne zveze m ed spolnim ak to m in n o se č n o stjo , o b n a sto p u , o b svežem vtisu p rv e g a d o g o d k a, pričak u je d ru g e g a , torej v erjam e, p rič a k u je , d a b o spo lni združitvi sledil its usual attendant, n je n o b ičajn i sprem ljevalec, se p ra ­ vi n osečnost.

T isto, kar s e je m oralo zgoditi v n je n e m d u h u , d a n a n asto p , obstoj n e ­ česa, k ar še ni d an o n jen im čutilom , n e le misli, pač p a v n asto p , obstoj tega celo verjam e, ni p o H u m u nič d ru g e g a k o t tole: svež vtis sp o ln e združitve j e v n je n e m d u h u okrepil, oživil tisto predstavo, k ije v p re te k lo sti n a sto p a la v zve­

zi z njim; okrepil, oživilje torej predstavo običajnega sprem ljevalca sp o ln e zdru-

(5)

žitve in j o s tem sp re m e n il v pričakovanje, v verovanje. V erovanje n am re č po H u m u ni n ič d ru g e g a k o t zgolj o krepljena, oživljena predstava.

Če to rej n a n o s e č n o s t zgolj m islim o, p o sed u jem o pač predstavo, k ije šibkejša, m an j živa o d sam eg a vtisa nosečnosti; če p a n o se č n o st p riča k u je­

m o , če v erja m em o v n je n n a sto p , obstoj, im am o n ek o p redstavo, k ije sicer še v e d n o šibkejša, m anj živa o d vtisa, ki bi sprem ljal n asto p stvari sam e, a ven­

d a r m o čn ejša , živahnejša o d sam e m isli n a nosečnost.

V e n d a r p a to še n i vse. S lužkinja n a m re č n e pričak u je sam o tega, da b o sp o ln i združitvi sled ila n o seč n o st, pač p a verjam e, d a b o d o n osečn o sti prišlo prav zaradi sp o ln e združitve, p re p rič a n a je , d a do n osečn o sti ne bi priš­

lo, če p re j n e bi prišlo d o sp o ln e združitve. Z e n o b esed o , verjam e, p re p ri­

č a n a je , d a d o n o se č n o sti p re p ro s to mora priti, d a j e torej n o se č n o st neiz­

b ež n a, n u jn a p o sle d ic a sp o ln e združitve.

T o p a j e seveda n ek aj, česar n a ozadju staln e zveze n ik a k o r n i m o g o ­ če v ce lo ti razložiti. Z d ru g im i b esed am i, če bi služkinja im ela v m islih sam o constant conjunction, sta ln o zvezo, in n e necessary connexion, n u jn e zveze, p o ­ tem H u m u p o ro k e n a jb rž n e bi pred lag ala; torej ne bi bila p re p rič a n a , d a j e o tro k H u m o v , n e bi b ila p re p rič a n a , d a g a je n ju n a sp o ln a združitev d e­

ja n s k o proizved la. P o d o b n o k o t najb rž n ih če ne bi bil p rip rav ljen verjeti, d a dejstvo, d a u r a o d b ije p o l osm ih , »proizvede« p o ročila. T u d i ta dva d o g o d ­ k a sta staln o p o v ezan a, se tako reko č stikata, e d e n j e p r e d d ru g im , se vztraj­

n o , staln o p o n av ljata, n ista p a seveda n u jn o p ovezana - začetka p o ro č il ni pro izv e d el za d n ji u d a re c u re . V e n d a r p a j e res, d a ob za d n jem u d a rc u u re vsi s a m o d e jn o p rič a k u je m o začetek poročil.

Kako se to rej o b n a ša služkinja, ko trdi, d a j e sp o ln a združitev s H u ­ m o m proizv ed la, povzročila, ustvarila n je n o nosečn o st, ko torej vzro čno st o z iro m a n u jn o zvezo vidi m e d sam im a dogodkom a?

S lužkinja se, razum ljivo, o b n a ša tako, k o t d a bi bil n je n sklep, d a bo sp o ln i združitvi m o ra la sled iti no sečn o st, odvisen od n u jn e zveze, ki n e o d ­ visno o d n je n e g a d u h a o b staja m e d d o g o d k o m a. Seveda se v p o d o b n ih p ri­

m e rih prav vsi o b n a ša m o tako - in to povsem sam o d ejn o , čeprav za to, k o t b o m o videli, n im a m o p rav n o b e n ih utem eljen ih razlogov, zlasti p a n e razum ­ skih razlogov.

P o H u m u bi n a m re č veljalo ravno o b ra tn o : sam a n u jn a zveza, ki o b ­ staja zgolj v n je n e m d u h u , n e p a v p re d m e tih oziro m a d o g o d k ih zunaj n je ­ ga, j e odv isn a o d teg a sklepa. N u jn a zvezaje n am re č n a ta n k o tisto, k a r d u h ču ti tak ra t, ko vsled n e k e p riu č e n e , sam o d ejn e m e h a n ik e z e n e g a d o g o d k a, s sp o ln e združitve p re id e n a d ru g e g a, n a nosečnost: k a r n a m re č ob tem d u h čuti, j e p rav n jeg o v a la stn a d e te rm in ira n o s t o ziro m a d o lo čen o st, d a z e n e ­ ga d o g o d k a p re id e n a njeg o v eg a o b ičajn e g a sprem ljevalca - determination o f

(6)

M iran Božovič

the m ind to pass from one object to its usual attendant ( T165). Sam a ta d e te r m i­

n ira n o st o ziro m a d o lo č e n o st p a je tisti vtis, k a te re g a šibkejši p o s n e te k je n a ­ ša p re d stav a m oči ali n u jn e zveze. G re to rej za n aš n o tra n ji vtis, za vtis n e č e ­ sa, k ar s e j e zgodilo v naši n o tra n jo sti, v n a še m d u h u , in n e m e d sa m im a d o g o d k o m a o ziro m a z u n a n jim a p re d m e to m a .

In to p o m e n i H u m ova trditev, that the necessary connexion depends on the inference, instead of the inference's depending on the necessary connexion, d a j e n u jn a zveza odvisna o d sklepa, n e p a sklep o d n u jn e zveze ( T 88). Po H u m u n i n e k o vn ap rejšn je p re p rič a n je , verovanje, n e k sklep, d a sp o ln i akti p o v zro čajo n o ­ sečnost, tisto, k ar služkinjo pripravi d o tega, d a p o n o či, ki j o j e p re živ ela s H u m o m , p ričak u je nosečn o st. N a sp ro tn o , prav n a r o b e j e res: k e r p o sp o l­

n e m ak tu p riča k u je nosečn o st, k e r p o s p o ln e m ak tu ču ti d e te rm in ira n o s t, d o lo č e n o st d u h a , d a p reskoči n a n o se č n o st, začen ja verjeti, d a sp o ln i akti povzročajo nosečnost.

Kar se torej v n je n e m d u h u d e ja n sk o d o g aja, j e tole: ko č u ti d e te r m i­

n ira n o st d u h a , d a z e n e g a d o g o d k a preskoči n a njegov ega o b ičajn e g a sp re m ­ ljevalca, j e prav to tisti vtis, k atereg a šibkejši p o s n e te k je p re d stav a n u jn e zve­

ze; zdaj p a to n u jn o zvezo, ki zrcali nek aj v n je n e m d u h u , p rip iše sa m im a d o g o d k o m a in se o b n a ša tako, k o t d a sp o ln i akti d ejan sk o p ovzročajo, p ro i­

zvajajo, ustvarjajo n o sečnost.

N a ta n ačin p a se večina izm ed nas o b n aša večino časa - in to povsem sam odejno. In takšnega obnašanja p o H u m u ni težko razum eti. N ašega d u h a n am re č odlikuje n ek a prav p o seb n a lastnost, n a m re č a great propensity to spread itself on external objects, m o čn o n ag n jen je, d a se ra zp ro stre (o ziro m a razširi) n a zunanje p re d m e te ( T l 67). O b tem širjenju navzven p a naš d u h tem zu n an jim p re d m e to m ozirom a dog o d k o m p ritak n e , p rid e n e tiste n o tra n je vtise, ki se v njem pojavijo v tren u tk u , ko so ti d o g o d k i d an i našim zu n a n jim čutilom .

N u jn o st je torej po H u m u zv ed en a n a rav en tak o im e n o v a n ih s e k u n ­ d arn ih lastnosti. Kadar n ek vidni p re d m e t, recim o vrtnico, sp rem lja n e k vonj, ta vonj seveda sam o d ejn o p rita k n e m o p ra v sam i v rtnici. T orej n ek aj, k a r je n e k o z u n a n je telo s svojimi p rim a rn im i lastn o stm i, ki d ejan sk o p re b iv a jo v njem , proizvedlo oziro m a vzbudilo v naši n o tra n jo sti, tj. vonj, p rip iš e m o sa­

m em u p re d m e tu , čeprav take se k u n d a rn e lastn o sti b re z zaznavajočega su b ­ je k ta ni: v onja brez n ašega n o su , stro g o vzeto, ni - če o d m islim o n aše n o s o ­ ve, j e vse, k a r se dejansko dogaja, zgolj g ib an je hlapov, itn. Vonj j e to rej zgolj u čin ek , ki ga v nas proizvedejo p rim a rn e lastno sti. Sam n a sebi, b re z zazn a­

vajočega subjekta, p a n e obstaja. N a ta n k o tako j e p o H u m u z n u jn o s tjo ozi­

ro m a m očjo: »isto n a g n je n je j e razlog, d a p re d p o sta v lja m o , d a se n u jn o s t in m oč n a h a ja ta in the objects we consider, v p re d m e tih , o k a te rih p re u d a rja ­ m o, not in our mind that considers them, in n e v n aše m d u h u , ki p r e u d a r ja o

(7)

n jih ( T 167). V re sn ic i p a g re zgolj za determination of the m ind to pass from the idea o f an object to that o f its ususal attendant, d e te rm in ira n o st d u h a, d a o d p re d ­ stave n e k e g a p re d m e ta p re id e k predstavi njegovega o b ičajn e g a sp re m lje­

valca (T 1 6 7 ), torej o d p redstave vrtnice k predstavi vonja, o d predstave spol­

n e združitve k p red stav i n o sečn o sti.

L ep zg led H u m o v e g a n a g n je n ja d u h a , d a se ra z p ro s tre n a z u n a n je p re d m e te , k aže n a s le d n ja re sn ič n a zgodba, ki o m en ja zlovešče zavijanje si­

re n m e d d ru g o svetovno vo jn o v Veliki B ritaniji.4 N am reč vprašanje j e v tem , zakaj sire n e zavijajo zlovešče? Prebivalci L o n d o n a so se n a m re č o b rn ili n a m e stn e oblasti s p ro šn jo , d a naj siren e ob nevarnosti b o m b n e g a n a p a d a ne bi zavijale tak o zlovešče, a m p a k naj bi raje zaigrale kako bolj p rije tn o , vese­

lo in s p o d b u d n o m e lo d ijo , d a ljudi ne bi sp re le te la g ro z a že tisti tre n u te k , ko jih zaslišijo. K je je tak šn o sklep an je k ratkovidno, kje m u spodleti? N a ta n ­ ko v tem , d a sp re g le d a dejstvo, d a zloveščost n i odvisna o d zvoka, ki ga sire­

n a o d d a ja , a m p a k o d tega, k a r n apo veduje, ozirom a n a ta n č n e je , od naše n o ­ tra n je re a k c ije n a to, k a r zvok sire n e n ap o v e d u je . K er j e tisto, k ar sire n a n a p o v e d u je , p ra v ilo m a v e d n o nekaj grozljivega, j e povsem vseeno, ali n am to n ap o v e z z o p rn im zavijanjem ali p a z n ek o veselo m elod ijo . T ako d a naj­

b rž n e m o re biti p rav n o b e n e g a dvom a o tem , da bi se prebivalci L o n d o n a v p rim e ru , če b i m e stn e o b lasti njihovo p ro šn jo uslišale, prav k m alu znova p rito žili n a d tem , d a tu d i veseli zvoki k o račn ice ali česarkoli d ru g e g a zveni­

j o zlovešče. K arkoli j e že tisto, k ar n ap o v e d u je b o m b n i n a p a d , v vsakem p ri­

m e ru b o v k ra tk e m času p o stalo zlovešče; in seveda o b ra tn o : ob nap o v ed i k a te re g a k o li v eselega, p rije tn e g a d o g o d k a bi bila prav gotovo še tako nez­

n o s n a m e lo d ija o z n a č e n a k o t m ilozvočna itn.

O b k o n c u H u m e a n tic ip ira reakcijo bralcev in sam em u sebi zastavi ta­

kle ugovor:

N ezaslišano! D a d elo v an je vzrokov tiči v d e te rm in ira n o s ti d u h a! K ot d a vzroki n e b i delo v ali n e o d v isn o od d u h a in n e bi delovali še n ap re j tu d i v p r im e ru , k o n e bi b ilo n ik je r n o b e n e g a d u h a , ki bi o n jih razm išljal ozi­

r o m a sklepal. D elo v an je m isli j e lahko odvisno o d vzrokov, n ik a k o r p a d e lo v a n je vzrokov n e m o r e b iti odvisno o d misli. S tem n a m re č sp rev ra­

č a te n ara v n i r e d in tisto, k a r j e dejan sk o p rv o tn eg a, postavljate za d r u ­ g o tn o . V sak ršn o d elo v a n je te rja u stre z n o m o č - in ta m o č m o ra b iti v te ­ le su , ki d e lu je . Ce m o č o d s tr a n im o iz e n e g a vzroka, j o m o ra m o pač p rip isa ti n e k e m u d r u g e m u vzroku. T o d a o d re č i j o prav vsem vzrokom in j o p o d e liti b itju , k i j e z v zro k o m in u č in k o m povezano sam o tako, d a j u zaznava, j e velik a b s u rd in v n a s p ro tju z najbolj gotovim i p rin c ip i člo­

veške n ara v e. (T 1 6 7 -6 8 )

4 Z godbo navajata David C o ckburn in Geoffrey B ourne, Hume (M ilton Keynes: T he O p en U niversity Press, 1983), 112.

(8)

M iran Božovič

H u m e ugo vor te vrste n ajprej p rim e rja s p o č e tje m »slepca, ki trd i, d a v dom nevi, d a šk rlatn a barva ni isto k o t zvok tro b e n te in d a sv etlob a n i isto k o t trd n o st, vidi velik absurd,« n a to p a v ztraja p ri svojem re k o č, d a p ri tem n e gre za nič drug eg a kot za »prenos d e te rm in ira n o sti d u h a n a z u n a n je p re d ­ m ete« - m oč, delovanje, učink o v an je p a j e zgolj »lastnost, ki la h k o p rip a d a sam o d u h u , ki o le-teh p re u d arja.« S trin ja p a se seved a s trditvijo, d a j e » d e­

lovanje n arav e n e o d v isn o o d n aše m isli in sk lep an ja « o z iro m a o d n a še g a d u h a . V e n d a r p a je vse, k ar lahko d elo v an je n arav e o z iro m a n arav a v svojih delovanjih utelesi, zgolj in sam o to, d a se d o lo č e n i p re d m e ti o z iro m a d o g o d ­ ki stikajo m e d sabo, d a so eni p re d d ru g im - te utelesitv e se sev ed a lah k o ponavljajo (tako n a m re č d o b im o sta ln o zvezo) — in n ič več. Vse t o j e n e o d ­ visno o d delovanja d u h a , v e n d a r p a j e to tu d i vse, k a r lah k o n arav a u telesi n eo d v isn o o d d uh a. Brž ko sto p im o e n sam k o ra k n a p re j, b rž ko to rej m o č ali n u jn o zvezo p ripišem o sam im p re d m e to m , sm o jim s tem prip isali nekaj, česar v n jih sam ih nikoli ne m o rem o o d k riti - to predstavo m o ra m o vselej iz­

peljati iz tistega, kar takrat, ko p rem išljam o o njih , ču tim o v svoji n o tran jo sti.

Č e n u jn e zveze n i m e d sam im i d o g o d k i v z u n a n je m svetu n e m e d d o ­ godki v svetu in dog o d k i v d u h u - ali to p o m e n i, d a n u jn a zveza o b staja m e d d o g o d k i v sam em d u h u ? N ikakor. Ko n a m re č H u m e re če, d a n u jn o s ti ni v p re d m e tih , o k aterih p rem išljam o, a m p a k se n a h a ja v d u h u , ki p re m išlja o njih , to velja tu d i za tisti izjem ni p rim e r, ko d u h p re m išlja o sam em sebi in ko torej k o t »predm eti, o k aterih p rem išljam o,« n asto p ijo sam e n o tra n je zaz­

nave. V p rim e ru , ko za n em arim o z u n a n je p re d m e te in u p o štev am o sam o p ercep c ije , im am o vtis za vzrok, živo p re d sta v o p a za n jeg ov u čin ek . Rje n a ­ tan k o zdaj tiči n u jn a zveza, ko se tako re k o č g ib lje m o zn o traj sam eg a d u h a?

S pet n e m e d sam im vtisom in živo p re d sta v o , a m p a k in that new determina­

tion which we feel to pass from the idea o f the one to that o f the other, v tisti novi d e te rm in ira n o sti, k i j o čutim o, d a p re id e m o o d p re d sta v e e n e g a , se pravi vtisa, k predstavi d ru g eg a, se pravi žive p re d stav e (T 1 6 9 ). Č e p ra v je n u jn o s t po H um ovih besedah something that exists in the mind, nekaj, k ar obstaja v d u h u (T 1 6 5 ), p a n u jn o sti oziro m a n u jn e zveze tu d i v tem p rim e ru n i m e d sam i­

m a n o tra n jim a zaznavam a oziro m a d o g o d k o m a v d u h u , a m p a k se znova n a ­ h aja v d e te rm in ira n o sti d u h a , d a z e n e p re d stav e p resk o či n a d ru g o in v tem p rim e ru n u jn o st p ro jicira sam vase, se to rej n e širi navzven, p ač p a n av zn o ­ ter, n a n o tra n je d o g o d k e. S H um ovim i b ese d am i: the u n itin g principle among our internal perceptions is as unintelligible as that among external objects, z d ru ž u ­ jo č i p rin c ip m e d našim i n o tra n jim i zaznavam i j e e n a k o n erazu m ljiv k o t ti­

sti m ed zu n an jim i p re d m e ti ( T l 69).

P o d o b n o kot z n u jn o stjo j e p o H u m u tu d i z zlom in vrlino: k o t se n u j­

n o st (o z iro m a m oč) n e n a h a ja v p re d m e tih , o k a te rih p re u d a rja m o , pač p a

(9)

v n a še m d u h u , ki p re u d a rja o njih , tako tu d i zla o ziro m a v rlin e ni v dejan jih ali o se b a h , k i j i h o p a z u je m o , pač p a se n a h a ja v nas, ki ta d e ja n ja o ziro m a osebe o p azu jem o . K ot torej, p o en i strani, nikoli n e m o rem o videti sam e n u j­

nosti, s k a te ro naj bi e n d o g o d e k sledil iz d ru g eg a, tako po d ru g i stran i tudi n ik o li n e m o re m o videti m o ra ln ih lastnosti, ki naj bi odlikovale n e k o deja­

nje ali o seb o ; k o t p o e n i stra n i n a osnovi tega, k a r je n e p o s re d n o d o sto p n o našim ču tilo m , n ik o li n e m o re m o u te m e lje n o sklepati, d a sta dva d o g o d k a n u jn o p o v e z a n a m e d sabo, tako po d ru g i strani n a osnovi tega, k a r je n e p o ­ s re d n o d o s to p n o n ašim ču tilo m , nikoli ne m o re m o u te m e lje n o sklepati, d a op azovano d ejan je ali o seb o odlikujejo d o lo čen e m o raln e karakteristike ozi­

ro m a lastnosti.

V ze m ite k a te ro k o li d e ja n je , ki velja za zlo ( vicious), n a p rim e r, n a k le p e n u m o r. P re u č ite ga z vseh p la ti in povejte, ali la h k o v n je m n a jd e te tisto d ejstvo ali r e a ln o b itn o s t, k ijo im e n u je te zlo {vice). N e g le d e n a to , s ka­

te re p la ti p r e u č u je te to d e ja n je - vse, k ar b o ste našli, so zgolj d o lo č e n a čustva, m otivi, s tre m lje n ja in m isli. V n a v e d e n e m p rim e ru n i prav n o b e ­ n e g a d r u g e g a dejstva. Zlo vam v celo ti u h aja, d o k le r p r e u d a rja te o o b ­ je k tu . Z la n e b o ste našli vse dotlej, d o k le r se n e zazrete into your own breast, sa m i vase, v svojo n o tr a n jo s t, k jer b o ste našli a sentiment of disapprobation, o b č u te k n e o d o b r a v a n ja te g a d ejan ja , ki se p o ra ja v vas sam ih. In t o j e n e k o dejstvo, k i j e p r e d m e t o b č u te n ja , in n e p re d m e t raz u m a. It lies in yourself, not in the object, n a h a ja se v vas sam ih, in n e v o b je k tu . K ad ar to ­ rej n e k o d e ja n je ali o se b o o zn a čite za zlo b n o , s tem poveste sam o to, d a vas o b p r e u d a r ja n ju te g a d e ja n ja ali osebe navdaja o b č u te k o ziro m a o b ­ ču tje g raje ali o b so ja n ja . Zlo in v rlin o j e p o te m ta k e m m o g o č e p rim e rja ­ ti z zvoki, b arv a m i, to p lo to in m raz o m , ki v skladu s so d o b n o filozofijo niso qualities in objects, but perceptions in the mind, lastn o sti v sam ih objek ­ tih , a m p a k zaznave v d u h u . ( T468 -6 9 )

P o d o b n o k o t n u jn o st, sta torej tudi zlo in vrlin a p o H u m u zvedena n a rav en tak o im e n o v a n ih s e k u n d a rn ih lastnosti. T ako k o t n ek aj, k a r je n e k o z u n a n je telo s svojim i p rim a rn im i lastnostm i, ki d ejansko p rebivajo v njem , pro izv e d lo v naši n o tra n jo s ti - d e n im o , vonj - , p rip išem o sam em u p re d m e ­ tu, prav tak o tu d i nekaj, k a r je n ek d o g o d e k o ziro m a n e k o d ejan je vzbudilo v nas, v naši n o tra n jo s ti - »ob ču tek n eo dobravanja« - , p rip išem o sam em u d e ja n ju ali o sebi, ki g a j e izvršila. Strogo vzeto, p a b rez zaznavajočega sub­

je k ta n i n e s e k u n d a rn ih lastn o sti n e zla o ziro m a vrline - če od m islim o naše nosove, n i n ik je r n o b e n e g a v onja (je le gibanje hlapov, itn .), in če odm isli­

m o naš p o g le d , tu d i n o b e n e g a zla ni nikjer. V resnici gre v o b e h p rim e rih zgolj za to, d a n a z u n a n je p re d m e te o ziro m a d ejan ja ali o seb e p ro jicira m o n aše lastn e re ak cije n a n je , se pravi tiste n o tra n je vtise, ki se v nas pojavijo tak ra t, k a d a r so ti p re d m e ti o ziro m a d ejan ja ali osebe d a n i našim zu n a n jim ču tilo m . S k ratk a to, d a j e n e k o d ejan je zlo, to, d a j e n e k a o seb a zlobna, ni

(10)

M iran Božovič

nekaj, k a r bi lahko videli v sam em d e ja n ju ali osebi. P o d o b n o k o t s o d b e o vzročnih povezavah m ed dog o d k i o z iro m a p re d m e ti n e p o v e d o p rav n ič e ­ sar o sam ih teh d o g o d k ih o ziro m a p re d m e tih , m arsikaj p a o d u h u tistega, k ijih izreka - saj le-ta s tem , strogo vzeto, zgolj o p isu je n ek aj, k a r se d o g aja v njegovi n o tran jo sti, v njegovem d u h u - , tak o tu d i s tem , ko izre k am o m o ­ ra ln e so d b e, s tem , ko sm o n ek o d ejan je o z iro m a o seb o n e m u d o m a p rip ra v ­ ljeni označiti za zlo o ziro m a zlobn o, s tro g o vzeto, n e p o v em o p rav n ič e s a r o sam em d e ja n ju ali osebi, am p ak o sebi.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

The goal of the research: after adaptation of the model of integration of intercultural compe- tence in the processes of enterprise international- ization, to prepare the

Such criteria are the success of the managed enterprises (e.g. profitabil- ity, social responsibility) as we claim that it is the ut- most responsibility of managers; the attainment

His opinion is that the signs point to the change of the capitalist system to a new socioeconomic system whose characteristics could include social ownership, stakeholders’

Within the empirical part, the author conducts research and discusses management within Slovenian enterprises: how much of Slovenian managers’ time is devoted to manage

Most of the above mentioned surveys have been conducted by traditional methods (such as by telephone, mail or face-to-face interview). This experience shows that

The point of departure are experiences from a dialogue project aimed to contribute to the development of a Peace Region Alps-Adriatic (PRAA) by attempts to reveal and overcome

We analyze how six political parties, currently represented in the National Assembly of the Republic of Slovenia (Party of Modern Centre, Slovenian Democratic Party, Democratic

On the other hand, he emphasised that the processes of social development taking place in the Central and Eastern European region had their own special features (e.g., the