• Rezultati Niso Bili Najdeni

PROSTOVOLJNO DELO IN DRUGE OBLIKE (SAMO) ORGANIZIRANJA LJUDI KOT SESTAVNI DEL SOCIALNE POLITIKE

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "PROSTOVOLJNO DELO IN DRUGE OBLIKE (SAMO) ORGANIZIRANJA LJUDI KOT SESTAVNI DEL SOCIALNE POLITIKE"

Copied!
27
0
0

Celotno besedilo

(1)

PROSTOVOLJNO DELO I N DRUGE OBLIKE (SAMO) ORGANIZIRANJA LJUDI KOT SESTAVNI DEL SOCIALNE POLITIKE

Miroslav RuŽica Pavla Rapoša-Tajnšek

Maja Vojnovič

L U V O D »

Vsaka družbena kohezivnost je v svojem b i ­ stvu rezultat medsebojne odvisnosti ljudi i n njihove ranljivosti na p o t i skozi življenje. Od prve skupine antropoidov, k i so se s t r n i l i pred nevarnostmi, pa do popotnika v samoti zvezdnih prostranstev, je človek vselej p o t r e ­ boval drugega, da se je o b r a n i l , da se je o b ­ držal, da se je človeštvo nadaljevalo, da se je začel in končal sleherni podvig, ki označu­

je človeški r o d . Iz te fundamentalne poveza­

nosti izvirajo vsa protislovja sodelovanja in spopadov, solidarnosti in antagonizmov, k i us­

merjajo zgodovino človeštva in vedno znova, v novi o b l i k i , postavljajo ista temeljna vpraša­

nja.

Eugen Pusič

Eno od t e m e l j n i h vprašanj, k i se v novi o b l i k i pojavlja v sedanjem t r e n u t k u razvitih i n d u s t r i j s k i h dežel (v drugačnih okoliščinah pa tudi v dežalah v razvoju), je iskanje ustrezne vsebine, oblik i n možnosti za razvoj prostovoljnega dela in neformalnega samoorganiziranja l j u d i . Potreba po ponovnem ovrednotenju in uveljavljanju teh oblik izvira iz različnih pobud, k i niso vselej v soglasju s človekovo imanentno potrebo, da si svoj obstoj in srečo zagotavlja i n ustvarja skupaj z d r u g i m i člani skupnosti.

(2)

Za humanimi poudarki, k i spremljajo r e a f l r m a c l j o n e f o r m a l n i h oblik i n prostovo­

ljnega dela v razvitih državah, se večkrat skrivajo manlpulatorske težnje, za k a t e ­ re je razvoj teh oblik in njihova poudarjena vloga v družbi zgolj sredstvo za o m i l i ­ tev negativnih posledic ekonomske In socialne krize. R e s t r i k t i v n i i n r e d u k c i o n i s t i - čni ukrepi socialne p o l i t i k e v posameznih državah, k i močno omejujejo Izdatke, n a ­ menjene skupnemu zadovoljevanju p o t r e b , obenem pa zagovarjajo vračanje k t r a d i ­ cionalnim vrednotam in oblikam medsebojne p o m o č i , samopomoči in s a m o p r o d u k c l - j e , prelagajo največje breme stabilizacije na ramena delavskega razreda. V takšnih razmerah se neposredna solidarnost in opiranje na lastne sile razvijata bolj k o t i z ­ raz pomanjkanja, negotovosti i n nemoči v družbi, oziroma sta izraz potrebe po p r e ­ živetju, na k a t e r i so t e m e l j i l e p r i m a r n a solidarnost tradicionalne družbe in prvotne oblike delavske samopomoči in vzajemnosti.

V naši družbi, k i si v procesu socialistične preobrazbe prizadeva, da bi ustvarila skupnost, v k a t e r i bo medsebojne odnose označevala " s k r b za vsakogar" ( E . K a r d e l j ) i n v k a t e r i bo "svobodni razvoj vsakega posameznika pogoj za svobodni razvoj vseh"

( M a r x ) , ne bi smeli r e d u c i r a t i prostovoljnega dela in različnih oblik samoorganizi- ranja na defenzivno solidarnost, ki jo poraja eksistenčna stiska; prav tako k o t ne bi smeli o h r a n j a t i solidarnosti, k i t e m e l j i na odnosu dominacije m o č i , močnejših od ogroženih in nemočnih, k i j i h takšna pomoč še naprej poriva v podrejeni i n o b ­ robni položaj.

R a z l i č n i h oblik prostovoljnega dela in samoorganiziranja tudi ne bi smeli pojmova­

t i predvsem kot nepogrešljivo in cenejše nadomestilo dela različnih družbenih služb in i n s t i t u c i j , k i n i k o l i niso mogle r ^ e v a t l vseh problemov i n j i h t u d i danes ne m o ­ rejo. Z razvojem tako imenovane "socialne države", k i je prek svojih i n s t i t u c i j z a ­ gotavljala čedalje večji obseg zadovoljevanja potreb l j u d i , sta se prostovoljno delo i n samoorganiziranje v precejšnji m e r i o m e j i l a na t i s t e potrebe l j u d i , k i so t u d i v času največjega razcveta "družbe b l a g i n j e " ostale izven dosega i n s t i t u c i j . Vendar pa spontane oblike prostovoljnega dela in samoorganiziranja n i k o l i niso povsem z a ­ m r l e , n i t i v obdobju, ko j e kazalo, da so t e oblike nepotrebno podvajanje i n celo ovira za h i t r e j š i razvoj profesionalnega dela.

Ne glede na spremembe, ki j i h j e doživljalo področje neformalnega organiziranja in prostovoljnega delovanja ljudi in k i so posledica razvojnih zakonitosti in s p r e -

(3)

m e m b v globalni družbeni s t r u k t u r i , pa ostaja nespremenjena temeljna konstanta, k i pogojuje obstoj prostovoljnosti in samoorganiziranja: potreba človeka po člove­

k a Prav prek prostovoljnega dela, k i je vsebovano v vseh oblikah samoorganizira­

nja, se potreba človeka po človeku, k i sebe doživlja in potrjuje kot človeka samo v vzajemnem odnosu z d r u g i m i , najbolj konkretno izraža.'

T e m e l j n o izhodišče za razvoj prostovoljnega dela in samoorganiziranja ljudi m o r a ­ mo t o r e j i s k a t i v uresničevanju človekove driifbenosti, njegovega generičnega b i s t ­ va, iz katerega izhajajo pobude za skupno aktivnost p r i zadovoljevanju potreb l j u ­ di.

Človekova družbenost se uresničuje p r i delu, zato se prostovoljno delo in različne oblike samoorganiziranja nujno vežejo na konkretno akcijo, k i t e m e l j i na neposre­

dnih potrebah in interesih t i s t i h , ki so nosilci a k c i j e .

Poleg neposrednega interesa udeležencev spodbuja navedeno človeško akcijo tudi n zavest o nujnosti deiovanja, reagiranja na nastalo s i t u a c i j o , ki jo je treba r e š i t i . Z a t o se spontano solidarnostno reagiranje in delovanje lažje sproži ob posebnih,

2 k r i t i č n i h okoliščinah, kakršne so nesreča, s m r t , bolezen, življenjska ogroženost ipd.

V p r i m e r i h , ko objektivne okoliščine, k i so povod za akcijo medsebojne p o m o č i , niso t a k o akutne, j e tudi r e a k c i j a okolja praviloma počasnejša in manj učinkovita, pa čeprav j e lahko stiska prizadetih zelo huda in so posledice nepravočasnega p o ­ sredovanja večkrat nepopravljive.

V naši družbi nimamo popolnega pregleda nad c e l o t n i m področjem samoorganizira­

nja, neformalne pomoči in samopomoči (vključno s samoprodukcijo) t e r prostovolj­

nega dela. Različni i n d i k a t o r j i kažejo, da je teh oblik verjetno precej več, kot bi lahko sklepali iz n e k a t e r i h ocen o nerazvitosti novih oziroma upadanju t r a d i c i o n a l ­ nih oblik prostovoljnega dela in samoorganiziranja. Dejstvo, da nimamo pregleda nad obstoječimi dejavnostmi na t e m področju ni t r a g i č n o - pomembno j e , da te oblike živijo in k o r i s t i j o ljudem (s t e m pa seveda ne zanikamo potrebe po razisko­

vanju na t e m področju). Za mnoge ljudi so navedene oblike neposrednega o r g a n i z i ­ r a n j a i n prostovoljnega dela pomemben prispevek p r i zadovoljevanju njihovih življenj­

skih potreb v domačem o k o l j u , n e k a t e r i m pa omogočajo s i m o eksistenco. Ce bi

(4)

poskušali vse te spontane oblike r e g i s t r i r a t i in f o r m a l i z i r a t i , bi zelo verjetno do­

segli nezaželjene učinke, saj bi marsikoga zavrli v njegovem spontanem delovanju in po nepotrebnem zapletli medsebojne odnose. Družbena akcija mora zagotoviti spodbujanje i n organiziranje prostovoljnega dela in različnih oblik samopomoči v vseh t i s t i h p r i m e r i h in v t i s t i h družbenih o k o l j i h , kjer ne pride do spontanega d e - lovanja; t a m , kjer pa te oblike živijo, pa moramo družbeno akcijo u s m e r i t i v u s ­ tvarjanje pogojev za njihov nadaljnji obstoj t e r razvoj.

Razvoja d e m o k r a t i č n e in humane družbe, kakršna naj bi b i l a ustavno opredeljena samoupravna socialistična dn^ba, si ne moremo z a m i s l i t i brez samoiniciative i n '5- solidarnosti t e r aktivnega in neposrednega vključevanja l j u d i v reševanje lastnih t i n skupnih problemov t e r zadovoljevanja lastnih in skupnih p o t r e b .

K o t kažejo dosedanje izkušnje pri organiziranju prostovoljnega dela v svetu i n p r i nas, se i n t e r e s i ljudi za samoorganiziranje in lastno aktivnost zmanjšajo v vseh p r i ­ m e r i h , ko država in i n s t i t u c i j e prevzamejo skrb za človeka povsem v svoje r o k e , m u onemogočijo odločati o sebi in ga t a k o "osvobodijo lastne odgovornosti in s a m o s t o j ­ n o s t i " . Z a t o moramo upoštevati, da bodo razmere za razvoj prostovoljnega dela i n samoorganiziranja v naši družbi t o l i k o ugodnejše, k o l i k o r bolj bo napredoval razvoj samoupravljanja, k o l i k o r bolj se bo zmanjševal razkorak med d e k l a r a t i v n i m i i n d e j a n ­ s k i m i možnostmi za samoupravno odločanje in neposredno človeško a k c i j o . Po drugi s t r a n i pa je treba poudariti prispevek navedenih oblik k razvoju samoupravljanja:

neposredno povezovanje in aktivnost ljudi p r i urejanju življenjskih i n delovnih p r o b l e ­ mov spodbujata in razvijata odgovorno obnašanje v samoupravnih odnosih, povečujeta občutljivost za potrebe drugih delov skupnosti in s t e m olajšujeta procese dogovar­

janja i n Iskanja sporazumnih rešitev. ^

2. PONOVNO ODKRITJE PROSTOVOLJNEGA DELA IN D R U G I H OBLIK (SAMO) O R G A N I Z I R A N J A LJUDI V SODOBNIH D R U Ž B E N O E K O N O M S K I H R A Z M E R A H

2 . 1 .

V zadnjih desetih, petnajstih l e t i h prihaja v svetu do vse večjega interesa za r a z l i ­ čne oblike samoorganiziranja ljudi kot t u d i do ekspanzije različnih a l t e r n a t i v n i h

(5)

programov in novih " s o c i a l n i h i n c i a t i v " , v k a t e r i h se jasno izraža nezadovoljstvo nad naravo i n k v a l i t e t o uslug, k i j i h nudijo profesionalne i n s t i t u c i j e (družbene službe), k o t tudi potreba po bolj aktivnemu, celovitejšemu in odgovornejšemu n e ­ posrednemu delovanju ljudi v odločanju o lastni usodi in o prihodnosti skupnosti, v k a t e r i živijo.

Ce pogledamo nekoliko globlje, lahko vidimo, da je ekonomska kriza t i s t i usodni i n p r i m a r n i generator, k i vpliva na pojavljanje novih socialnih in alternativnih i n i - c i a t i v ljudi k o t tudi na nove znanstvene in p o l i t i č n e razlage o nezadostnosti o b s t o ­ j e č i h instrumentov ekonomske ( t u d i socialne) p o l i t i k e za reševanje problemov v sodobnih i n d u s t r i j s k i h družbah. Tu m i s l i m o predvsem na njene implikacije na t r g u ' delovne sile (vse večja brezposelnost) t e r na preskrbo z dobrinami in uslugami ( s t o r i t v e n i p r i m a n j k l j a j t r g a kot posledica zviševanja cen s t o r i t e v i n zmanjševanja plačilne zmožnosti uporabnikov).

Poleg samega nezadovoljstva ljudi pa je tudi država sama vse manj zmožna k o m ­ penzirati storitvene d e f i c i t e t r g a , saj j e njena prva reakcija na ekonomske p r o b l e ­ me zmanjševanje ponudbe i n s t i t u c i o n a l n i h s t o r i t e v in redukcije sredstev za preveč ^ univerzalistično zasnovane ( i n drage) programe v socialni p o l i t i k i . Ob t e m n a s t o ­ pajo še k v a l i t a t i v n i p r o b l e m i , t . j . rastoče birokratske tendence, k i povzročajo vse • manjše zajemanje i n zadovoljitev heterogenih zahtev in interesov l j u d i .

Z a d n j i sklop dejavnikov, k i pogojujejo naraščanje neposrednih i n c i a t i v in s a m o o r g a - nlziranlh i n prostovoljnih aktivnosti l j u d i , pa predstavljajo spremembe v načinu ž i v ­ l j e n j a , vrednotah i n s t a l i š č i h . Gre za premik od m a t e r i a l n i h k n e m a t e r i a l n i m oz.

|30Stmaterialnim vrednotam. Zavračanje potrošniškega načina življenja in vrednot tehnološke družbe t e r upadanje pomena dela v danes prevladujoči f o r m i , k i ga o z ­ načuje izrazita razdrobljenost in odtujenost od produkta dela, povzroča iskanje d e ­ javnosti, v k a t e r i d o m i n i r a j o m o t i v i samoudejanja i n samoodločanja t e r rast p o t r e b po osebno obarvanih nestandardiziranih uslugah, k i naj bi se opravljale s ponovno p r i d o b i t v i j o kompetenc samopomoči in samopreskrbe v decentraliziranih skupinah p r i z a d e t i h posameznikov.''

2.2.

Danes zato množica mednarodnih združenj i n organizacij raziskuje in razpravlja,

(6)

preverja in spodbuja nove oblike samoorganiziranja ljudi i n se t r u d i , da bi j i h t e ­ o r e t i č n o i n p r a k t i č n o osmisllla in udejanila. Z n o t r a j nacionalnih oziroma državnih okvirov mnoge vlade in p o l i t i č n e sile vključujejo ali celo gradijo svojo s t r a t e g i j o razvoja na razvoju t e h oblik. Zanimivo j e , da se prostovoljnemu delu in d r u g i m o b l i k a m samoorganiziranja ljudi daje splošno podporo in p r a k t i č n e spodbude. V e n - v dar pa so, k o t j e t o običajno, m o t i v i različnih družbenih s i l r a z l i č n i , tako da se t e m oblikam pripisujejo povsem različne f u n k c i j e In vsebine, r a z l i č n i c i l j i i n n a l o - 5 ge. V t e h I n t e r p r e t a c i j a h pa lahko zasledimo dve osnovni smeri S "^^t • . i . ^

' ' • " -,b

- vpliv in krepitev konzervativnih in klasičnih liberalnih sil, ^ ki ng specifičen način zahtevajo r e d e f i n i r a n j e klasične f u n k c i j e države i n j i od--e ,

vzemajo njene socialne f u n k c i j e , vračanje na tržišče v vseh njegovih dimenzijah,-a tendence reprivatizacije ne samo v gospodarstvu, ampak tudi v družbenih dejav- * nostih, zoževanje univerzalnih socialnih programov i n socialnih pravic, r e i n t e r p r e - t a c i j o socialne p o l i t i k e v smislu vračanja in zoževanja na njeno kurativno ( s o c i - alnoskrbstveno) f u n k c i j o idr;

- druga smer izhaja iz povsem drugih okvirov; z njo se izraža realno izkustvo o t . i . državi blaginje in njenih s o c i a l n o p o l i t i č n i h programih. Na k r a t k o , d r f a v l j a n i - , k o r i s t n i k i k r i t i f r o , vendar formalnci reorganizirano izražajo lastno izkustvo v ckvirij družbenih služb k o t tudi socialnih programov i n težijo k njihovemu r e d e - f i n i r a n j u . N j i h o v i o č i t k i so: usluge, k i se dobivajo so f r a g m e n t a r n e , administrativno birokratsko posredovane, rigidno f o r m u l i r a n e , in ne upoštevajo sprememb v e k o ­ nomskem i n družbenem p r o s t o r u . Poleg tega tudi opozarjajo na stalno krepitev moči a d m i n i s t r a c i j e i n profesionalcev oz. na porast osebne odvisnosti v odnosu na državo in njene i n s t i t u c i j e in s t e m na pasivizacijo ljudi v odločanju o l a s t -

ni usodi. . j

A

Iz dveh t a k o različnih perspektiv razumljivo izhajajo razlike, lahko bi r e k l i celo d i a m e t r a l n o nasprotni pogledi in to v videnju s t r a t e š k i h ciljev socialne p o l i t i k e k o t t u d i " s i t u i r a n j u " prostovoljnega dela in drugih oblik samoorganiziranja l j u d i . Skup­

no j i m a j e le prizadevanje za revitalizacijo in dinamičen razvoj samoorganiziranja ljudi pri reševanju številnih s i t u a c i j i n življenjskih težav, k i j i m j i h vsiljuje sodobno življenje.

(7)

Za prvo je značilno, da vidi edini izhod iz krize v večjem prispevku ljudi samih. Na eni s t r a n i pristopa k r a c i o n a l i z a c i j i in zoževanju državnih fondov, pa tudi nalog v k o r i s t povečanja dohodka in akumulacije. Po drugi s t r a n i pa predlaga, da naj p r o ­ s t o r , k i ga država zapušča, prevzamejo zopet družina, k r o g sorodnikov in sosedov, delovna organizacija, prostovoljna združenja in ne nazadnje tudi privatne organiza­

c i j e , k a t e r i m bi se s t o r i t v e d i r e k t n o plačevale. Takšen pristop povsem zanika k o n ­ c e p t univerzalnih socialnih pravic, k i j i h je nudila socialna država, družbi pa j e m ­ lje odgovornost za nastanek socialnih problemov.

Z a drugo je aktivna p a r t i c i p a c i j a t e m e l j in bistvena značilnost praksa socialne p o ­ l i t i k e . Vendar zanjo predstavljajo prostovoljno delo in druge oblike samoorganizira­

nja ljudi le komplementarne oblike in ne zamenjavo za obveznosti in odgovornosti skupnosti. Te nove oblike so izzivi i n k r i t i k e do r u t i n i z a c i j e , fragmentarnosti in omejenosti družbenih služb in s t e m spodbuda za njihovo r e d e f i n i c i j o kot tudi d e ­ m o k r a t i z a c i j o in javno k o n t r o l o . Predstavljajo pa tudi inovacije in nove programe, k i j i h nemalokrat prilagodijo in prevzemajo socialne i n s t i t u c i j e . Izkušnje kažejo, da je večina sodobnih konceptov in programov v socialni p o l i t i k i začela kot ekspe­

r i m e n t a l i a l t e r n a t i v a , ki se j e kasneje i n s t i t u c i o n a l i z i r a l a . , ^

N a k r a t k o , kumulativni učinki teh iriciativ in oblik naj bi vnesli vitalne spremembe v koncepte in prakso i n s t i t u c i j t e r povzročili t u d i večjo aktivnost in odgovornost l j u ­ d i . Koncept in praksa delovanja pa naj bi bila t a k a , da bi skupaj komplementarno delovala p r i nudenju uslug profesionalne i n s t i t u c i j e in skupine samoorganiziranih in prostovoljno združenih posameznikov (koncept skupnega socialnega dela). Osnovna s t r a t e g i j a t e h i n i c i a t i v je prevzeta iz populističnih i n revolucionarnih gibanj in se lahko zreducira na jasne in prepoznavne f o r m u l e :

- decentralizacija sredstev, s t o r i t e v , programov i n k o n t r o l a vseh družbenih in p o l i ­ t i č n i h procesov,

i- - vključevanje ljudi v sodelovanje na vseh področjih družbene organizacije. Gre za

spremembe v razumevanju p a r t i c i p a c i j e v smeri od pasivne konzultacije k i n t e ­ g r a l n i k o n c e p c i j i samouprave.^

(8)

2.3.

Splošna usmerjenost, doseg in meje prostovoljnega dela in drugih oblik s a m o o r g a ­ niziranja ljudi pa so danes ne samo spodbujeni, ampak t u d i ovirani z naravo o b s t o ­ ječega ekonomskega in družbenega sistema, s koncepti i n programi socialne p o l i ­ t i k e pa tudi s t e m , kar bi lahko poimenovali "splošni duh č a s a " , pod čemer r a z u - memo obstoj splošnih pogojev: vsi družbeni sloji naj bi i m e l i vsaj m i n i m a l n e m o ž ­ nosti, da bi z lastno aktivnostjo varovali svoje Interese i n se b o r i l i za lastni d r u - žbeni položaj. -

V družbah, t e m e l j e č i h na blagovno-tržni p r o d u k c i j i , se gospodarske dejavnosti m e r i ­ jo po prispevku k ustvarjanju rasti družbenega proizvoda. V t e m lahko iščemo t u d i razlago, zakaj so bila neformalna področja delovanja l j u d i , k o t so gospodinjsko delo, lastno delo i n delovna pomoč sorodnikom in sosedom ( p r i zidavi hiš, obdelavi z e m ­ l j e . . . ) , skupnostne akcije prostovoljnega dela ( p r i urejanju o k o l j a . . . ) , delo na č r n o * "

idr., zanemarjena ( f o r m a l n o nepriznana) in j i h t r a d i c i o n a l n i koncepti s t a t i s t i k ne ^ zajemajo.

N e f o r m a l n e samoorganizirajoče oblike delovanja ljudi pa so zanemarjene t u d i v o k v i ­ ru negospodarskih (družbenih) dejavnosti^, k i predstavljajo institucionalno k o m p o n e n ­ to socialne p o l i t i k e . Tu lahko iščemo razlago v dveh smereh.

Prva opozarja na dejansko podrejenost tega področja ekonomskemu oziroma proizvo­

dnji i n njeni tehnološki racionalnosti. To pomeni:

- nenehno prisotno težnjo, da morajo družbene dejavnosti prispevati k ustvarjanju n o ­ ve vrednosti v m a t e r i a l n i proizvodnji^,

- zoževanje f u n k c i j e socialne p o l i t i k e na varstvo človeka pred življenjskimi težavami, ki j i h povzroča v prvi vrsti ekonomski razvoj, t e r na reprodukcijo delovne s i l e , k i služi porastu proizvodnje, namesto da bi se socialna p o l i t i k a usmerila t u d i v boj za ustvarjanje večje k v a l i t e t e življenja in dela za vse člane družbe in s t e m v i s ­ kanje in razvijanje novih oblik družbenosti i n utrjevanja avtonomnega položaja posa­

meznika,

- družbene dejavnosti i n njihova organizacija postajajo z razvojem vse bolj podobne

(9)

proizvodnim. Zaradi i m p e r a t i v a tehnološke racionalnosti se tudi pri njih s t o p n j u ­ j e tehnična delitev dela i n specializacija, s standardizacijo in tipizacijo proizvo­

dnje s t o r i t e v poskušajo povečati produktivnost, težijo k k o n c e n t r a c i j i in c e n t r a ­ l i z a c i j i idr. Zaradi t e h procesov nastajajo t u d i na t e m področju formalne sheme organizacije i n deiovanja, k i niso sposobne v k l j u č i t i dejansko vsebino, to je r a z l i ­ čne in specifične potrebe in interese l j u d i .

Druga izhaja iz dejstva, da na t e m področju obstaja "državni patemalizem". Da bi se zagotovili l e g i t i m n o s t , družbeni red i n socialni m i r je država v razvijajočih se i n d u s t r i j s k i h družbah začela posredovati s t e m , da j e vgrajevala različne sisteme prerazdelitve dohodka v korist manj p r i v i l e g i r a n i h , š i r i l a socialnovarstvene programe, socialne pravice in s t o r i t v e , izenačevala pogoje in možnosti za izobraževanje, zago­

t a v l j a l a vzdrževanje neaktivnih prebivalcev idr. S prevzemanjem teh f u n k c i j si je us­

t v a r i l a močan b i r o k r a t s k i aparat ("oskrbno b i r o k r a c i j o " ) in razvila mrežo i n s t i t u c i j i n služb, ob t e m pa " z a n e m a r i l a " aktivno in neposredno sodelovanje l j u d i , p r i č a k u ­ j o č , da bo brez tega rešila vse probleme. Se več, v t e h oblikah je celo videla o v i ­ re za procese in i n s t i t u c i o n a l i z a c i j o na t e m področju.

»h« -.-4 K a k r š n e k o l i nove ideje in pristopi pa i m a j o smisel in stvarno podlago za razvoj le,

če obstaja tudi določena politična volja, s katero se zagotavljajo splošni pogoji, da se t a pristop vtke v vse pore družbenega organizma. O b s t a j a t i mora tudi specifično družbeno ozračje, k i spodbuja njegov razvoj, in družbena i n f r a s t r u k t u r a , ki ga sploh omogoča. K o t se kaže, obstajajo večje možnosti, da te ideje v glavnem ostanejo v okviru eksperimentov, ne pa c e l o v i t i h družbenih konceptov. Ofenziva konzervativizma i n radikalne desnice, ob kumulativnih učinkih ekonomske krize, daje v dejanskem življenju le malo prostora za valovanje novih socialnih i n i c i a t i v , a l t e r n a t i v n i h p r o g r a ­ mov i n prostovoljnega dela. Ce bodo konzervativne sile uspešno ohranile dosedanjo d o m i n a c i j o , se bo celotna mreža n e f o r m a l n i h oblik samoorganiziranja in samopomo­

č i l j u d i lahko usmerila le v opravljanje f u n k c i j , k i j i h država in njene i n s t i t u c i j e opuščajo, predstavljale bodo njihov cenejši nadomestek, namesto kvalitetno d o p o l n i ­ l o .

Vse t o so dejstva, k i bistveno vplivajo na doseg in meje prostovoljnega dela in d r u ­ gih o b l i ! ; samoorganiziranja l j u d i ; brez nijhovega upoštevanja ne moremo r a z u m e t i .

(10)

zanesljivo p r e m o s t i t i in usmerjati razvoja teh oblik.

3. POSKUS POJMOVNE D O L O C i T V E I N KLASIFIKACIJE

V raznolikosti pojavljanja oblik samoorganiziranja l j u d i , novih socialnih i n i c i a t i v t e r a l t e r n a t i v n i h skupin in programov je komaj mogoče n a j t i jasen konceptualni okvir za njihovo k l a s i f i k a c i j o in precizno prepoznavanje. Prvi razlog je v t e m , ker obstaja v dejanskem življenju kontinuum, ki sega od jasno določenih i n s t i t u c i o n a l n i h a k t i v n o s t i , k i imajo formalno naravo, do cele vrste spontanih i n prostovoljnih oblik združevanja i n delovanja l j u d i . Drugič, i n s t i t u c i o n a l i z a c i j a skupin i n njihovih a k c i j je imanentna dejavnost v vsakem človeškem delu, zato prihaja do pogostih premikov od n e f o r m a l ­ nih k f o r m a l n i m a k t i v n o s t i m . Tretjič, znotraj i n s t i t u c i o n a l n i h o b l i k , zlasti t i s t i h , k i imajo podporo in k i j i h k o n s t r o l i r a država, lahko obstajajo osamosvojene ali delno k o n t r o l i r a n e oblike samoorganiziranosti in neprofesionalnega delovanja l j u d i .

Četrtič, neinstitucionalne oblike so izrazito n e s t r u k t u r i r a n e , f l e k s i b i l n e , prilagajajo se h i t r i m spremembam, v njih se prepletajo številni istopomenski e l e m e n t i , zaradi česar j i h j e izredno težko med seboj l o č i t i .

Zavedajoč se teh težav in možnosti le pogojne k l a s i f i k a c i j e , smo poskušali za naše potrebe dopolniti k l a s i f i k a c i j o Briana Mundaya , oblike prostovoljnega dela i n s a m o ­ organiziranja ljudi pa smo razdelili na takle način:

1. Skupine za vzajemno pomoč C-

V teh skupinah se združujejo l j u d j e , k i imajo enak ali podoben problem: t a j i h neposredno ali le potencialno prizadeva. K e r so nezadovoljni z uslugami družbenih služb, se odločajo, da si bodo p r i določenih storitvah in p r i reševanju problemov med seboj pomagali. Posebno številne so danes te skupine, ko gre za reševanje zdravstvenih problemov. V p r e t e k l o s t i so podobno funkcijo i m e l e delavske bolniške blagajne.

(11)

2. Skupine za samopomoč

To so skupine l j u d i , k i skupno ustvarjajo nove s t o r i t v e in nove programe, ker ž e l i j o t o n a r e d i t i s a m i , namesto da bi č a k a l i , da j i m uslugo ali materialno d o ­ brino zagotovi profesionalna i n s t i t u c i j a . Problem, k i ga rešujejo, j i h neposredno prizadeva in je izražen k o t njihova manifestna potreba. Primer za to je npr. s k u ­ pina staršev, k i želi z g r a d i t i svojim o t r o k o m prostor za i g r o , ali pa skupina o b ­ čanov, k i z lastnim delom in skupinsko organizacijo pristopi k obnavljanju p r o ­ padlih stanovanjskih hiš in se aktivno v k l j u č i v program sanacije mestnega p r e ­ dela. V p r e t e k l o s t i predstavljajo takšno obliko samoorganizirane samopomoči d e ­ lavske komune in proizvodnje zadruge.

3. Skupine, k i zagotavljajo zaposlovanje-samozaposlovanje

Primer take skupine lahko predstavlja skupina psihologov in socialnih delavcev, k i ustanovijo svetovalni c e n t e r , a l i nezaposlene v z g o j i t e l j i c e , ki varujejo o t r o k e . Podobno f u n k c i j o imajo tudi mladinske kooperative, k i nudijo določene s t o r i t v e (hišna pomoč s t a r i m , večerno varstvo otrok i d r . ) .

''^^ m m tit M

s t o r i t v e , k i j i h t e skupine nudijo, so plačane, vendar je njihov p r i m a r n i c i l j p o ­ k r i t j e neke nezadovoljene potrebe In ne samo dohodek. Pridobivanje članov ne poteka prek f o r m a l n i h mehanizmov t r g a delovne sile, temveč preko n e f o r m a l n i h stikov. Motiv članov tudi v p r i m e r u brezposelnosti nI samo pridobitev, ampak

Te iščejo z n j i m i predvsem možnost za ustvarjanje oblik dela i n življenja, ki o m o ­ gočajo samoiniciativnost, kreativnost, samoodločanja, smiselnost i t d .

4. Skupine za samoprodukcijo

Te skupine označuje avtonomno zadovoljevanje p o t r e b , v k a t e r e m sta proces p r o ­ dukcije i n potrošnje povezana brez posredovanja t r g a . V bistvu gre t u za n a t u - ralno proizvodnjo. Spričo rastočega standarda i n razvijanja potreb dajejo ljudje vse bolj prednost osebnim i n nestandardiziranim uslugam. Vedno večje število l j u ­ di opravlja dela v zvezi s stanovanjem, hišo, v r t o m i t d . V ta sklop aktivnosti se prišteva tudi gibanje " n a r e d i si s a m " , k i pa se ne omejuje le na obrtniške p r o ­ izvodne s t o r i t v e . Zlasti razširjeno j e na področju zdravstva-samodiagnosticiranje,

(12)

hospltalizacija na domu, merjenje krvnega p r i t i s k a I t d .

3. A k c i j s k e skupine i n gibanja

Gre za skupine, k i uveljavljajo doloCen interes. Njihov c i l j se giblje od k o n ­ k r e t n e socialne a k c i j e za spremembe obstoječe zakonodaje in njene a p l i k a c i j e , obstoječih družbenih služb do uveljavljanja "splošnega" interesa ( c o m m o n - i n - * t e r e s t groups), t o je Izboljševanja širšega socialnega položaja , k i p o - vzroča probleme. A k c i j a je lahko spodbujena s strani l j u d i , k i j i h problem n e ­ posredno zadeva, pa tudi drugih. A k c i j e se začenjajo spontano, pozneje pa j e skoraj vedno potrebna neka organizacija.

6. A l t e r n a t i v n e skupine

Te skupine Izraščajo iz ideoloških pozicij oziroma vrednostnih opredelitev, k i se bistveno razlikujejo od dominantne, uradne koncepcije. Ustanavljajo posebno m r e ­ žo s t o r i t e v , k i opravljajo paralelne naloge in f u n k c i j e kot profesionalne i n s t i t u - '"^ c i j e , vendar na drugačen, a l t e r n a t i v e n način. Profesionalnim I n s t i t u c i j a m o č i t a ­ j o , da se ne ukvarjajo z vzrokom problema in da j e njihov namen le zadušitev

" s i m p t o m o v " . Njihov c i l j je pomagati l j u d e m , da se postavijo na noge in da so sposobni opravljati p r i t i s k na spremembo s t r u k t u r a l n i h vzrokov problemov. Svo­

boda in neodvisnost človeka, k i potrebuje pomoč, je v ospredju njihovega d e l o ­ vanja. Večina teh oblik istočasno opravlja dve nalogi: pomaga reševati a k u t n i

*^£r problem ( k r a t k o r o č n o ) in poskuša s p r e m e n i t i s t r u k t u r a l n e vzroke problemov ( d o l ­ goročno),

7. Prostovoljne organizacije ^

Namen t e h organizacij je n u d i t i pomoč t a m , kjer ni i n s t i t u c i o n a l n o z a g o t o v l j e ­ na, npr. pomoč s t a r i m , invalidom, družini, varstvo o t r o k , delo z m l a d i m i i t d . Njihov c i l j j e dvojen: neposredno zadovoljiti specifično potrebo in istočasno d e ­ lovati t u d i na ideološkem področju. Predstavljajo dokaj konsolldlrano organizacijo, k i daje prostor in spodbudo za osebne oziroma individualne i n i c i a t i v e . Sodelova­

nje v n j i h j e prostovoljno, obstaja pa jasna ločitev med t i s t i m , k i nudi pomoč.

(13)

i n t i s t i m , k i jo prejema. To vpliva na pokroviteljski odnos, k i prostovoljnemu delu v njih ne daje ustrezne veljave.

8. Prostovoljno delo v profesionalnih i n s t i t u c i j a h

r Prostovoljci delujejo v profesionalnih organizacijah ali ob n j i h . Njihovo delo p r e d ­ em stavlja kvalitativno dopolnilo profesionalnemu delu. Je organizirano in strokovno

vodeno t e r usmerjeno s strani profesionalnih delavcev, kar pomeni, da t e m e l j i f na spoznanjih s t r o k e . Odnos prostovoljnega dela do strokovne i n s t i t u c i j e je lahko k suplementaren-podrejen ali pa tudi komplementaren-enakovreden.

p Tako definirane skupine i n njihovo delovanje obsegajo zelo različne aktivnosti na r a z l i č n i h področjih človekove prakse. Ne morejo se o m e j i t i le na področje s o c i - K alne p o l i t i k e . Njihova mreža in praksa kaže na t o , da so usmerjene k c e l o t i vsa- i kodnevnih odnosov med l j u d m i in da se dotikajo številnih predpostavk družbene f. organizacije. Ljudje s s p e c i f i č n i m i p o t r e b a m i , k i t e r j a j o takojšnje reševanje, r predstavljajo le en " p r e d m e t " njihovega delovanja.

4 . O D K R I V A N J E ZGODOVINSKE VZROČNOSTI

s Od srede 7 0 - t i h l e t so problematične družbene razmere t e r ugotovitve, da o b - -es s t o j e č i i n s t r u m e n t i ekonomske in socialne p o l i t i k e ne zadovoljujejo za o d s t r a n i -

i tev r a s t o č i h problemov v zahodnoevropskih i n d u s t r i j s k i h družbah, povzročile p o - -m. novno o d k r i t j e s t r u k t u r in neizkoriščenih potencialov " n e f o r m a l n e g a s e k t o r j a " . Te

r ideje so se dokaj h i t r o prenesle tudi v našo znanost in p o l i t i k o . Slepo in a v t o - t m a t i č n o prenašanje od drugod pa lahko nudi prej neadekvatne in parcialne r e š i - 9 f tve k o t pa osnove za celovit koncept socialne p o l t i k e , ki bo zares adekvaten k o n - -Of< c e p t u samoupravne t r a n s f o r m a c i j e družbe. Z a t o moramo sociološko razlago o b r a -

V vnavanega družbenega pojava namesto v posnemanje nujno u s m e r i t i v: 1) odkrivanje I njegove zgodovinske vzročnosti ( G u r v i t c h ) in 2) ^inallzo obstoječih družbenih r a z ­

m e r .

4 . 1 .

Čeprav v zgodovinskem razvoju ni pravega ponavljanja nekega družbenega pojava in

(14)

imajo o p r a v i t i s š t e v i l n i m i r a z l i č i c a m i , k i j i h narekujejo dane družbenoekonomske razmere, j e mogoče ugotavljati njegove zakonitosti v razvoju, in sicer s pomočjo abstrakcije skupnih potez t e h r a z l i č i c . Le s primerjavo t i s t i h dejavnikov iz p r e t e ­ k l o s t i , ki skupaj s spremembami še naprej obstajajo, j e mogoče d o l o č i t i stopnjo in pomen t e h sprememb (potrebno j e t o r e j znanje o k o n t i n u i t e t i skupaj z zavestjo o s p r e m i n j a n j u ) . Vedenje o p r e t e k l o s t i je funkcionalno z dveh vidikov: 1. zagotav­

lja občutek s t a l n o s t i , k o n t i n u i t e t e , nadaljevanja (graditev novega ni mogoče izve­

s t i na nekakšni t a b u l i rasi) in 2. nudi izvor, inspiracijo za družbene izboljšave, spremembe, razvoj.

K e r so različne oblike neformalnega (samo) organiziranja ljudi p r i reševanju s o c i ­ alnih problemov, zagotavljanju socialne varnosti in zadovoljevanju skupnih potreb v naši p r e t e k l o s t i obstajale in so bile še zlasti razvite v času, ko te f u n k c i j e niso bile institucionalizirane i n profesionalizirane s s t r a n i države i n profesionalnih i n ­ s t i t u c i j , bi analiza l e - t e h ob upoštevanju obstoječih družbenoekonomskih razmer, prispevala k iskanju njihovega pravega mesta v družbenem s i s t e m u , odkrivanju m o ­ žnih področij spontanega neformalnega delovanja l j u d i , koncipiranju in uresničeva­

nju mehanizmov samoorganizacije i n vzajemnega sodelovanja med l j u d m i t e r iskanju in zagotavljanju pogojev za razvijanje teh o b l i k .

4.2. - ^ ^ ^ a b « ! « a©-.

Analiza različnih p o d r o č i j , na k a t e r i h je potekal v p r e t e k l o s t i proces i n s t i t u c l o n a l i z a - c i j e nekoč povsem neposrednega zadovoljevanja potreb l j u d i , danes pa obraten p r o ­ ces ponovnega oživljanja n e f o r m a l n i h oblik samoorganiziranja. bi lahko pokazala n e k a -

9 t e r e značilne zakonitosti tega razvoja .

Ob prehodu v kapitalizem se je do skrajnosti zaostrilo vprašanje eksistence množice nepreskrbljenih, k i so sestavljali rezervno industrijsko armado. Množična nezaposleno­

st in drugi p r o b l e m i , ki so j i h povzročili razvoj družbene delitve dela, tehnološke spremembe, procesi industrializacije i n urbanizacije, razvoj delavskega gibanja i t d . , so ogrožali nadaljnji razvoj k a p i t a l i s t i č n e produkcije i n socialni m i r t e r zahtevali ukrepanje države, k i je začela zaradi tega sistematično razvijati socialno p o l i t i k o i n strokovne i n s t i t u c i j e .

Isti družbenoekonomski procesi, k i so privedli do institucionalizacije f u n k c i j , k i j i h

(15)

j e pred t e m zagotavljala družina, so r a z r a h l j a l i in v urbaniziranem okolju skorajda povsem uničili tradicionalno solidarnost, k i je človeku zagotavljala obstoj v p r e d i n ­ d u s t r i j s k i družbi, kar j e še povečalo zahteve in razvoj i n s t i t u c i j .

Država j e postopoma prevzemala odgovornost i n skrb za delovne in življenjske r a z m e ­ re l j u d i , pri čemer je v nasprotju s p r e j š n j i m i n e f o r m a l n i m i in n e i n s t i t u c i o n a l n i m i o b l i k a m i skušala z g r a d i t i splošno (univerzalno) zadovoljevanje teh potreb.

Potreba po državni i n t e r v e n c i j i se je na mnogih področjih pokazala že veliko p r e j , M k o t so dozorele ekonomske in družbene možnosti za njihovo realizacijo; zato se je dejavnost države spočetka praviloma omejevala na zakonsko reguliranje določenega področja, šele kasneje, ko so se povečale m a t e r i a l n e , organizacijske in kadrovske možnosti, pa postane država tudi odgovorni in neposredni nosilec socialne r e p r o d u ­ k c i j e v družbi. Navedeni razkorak med n o r m a t i v n i m področjem in p r a k t i č n i m izva­

j a n j e m načelno sprejetih f u n k c i j države j e b i l prisoten na vseh področjih, vendar bolj izrazito na tistih,- k i so bila vselej porinjena na obrobje družbe (na p r i m e r s o ­ cialno skrbstvo). Čeprav j e država že v srednjem veku razglasila načelo, po k a t e r e m j e odgovorna za pomoč nepreskrbljenim, je na p r i m e r stara jugoslovanska država Uspela p o k r i t i komaj desetino potreb po socialni p o m o č i ; vsi ostali p r i m e r i so b i l i prepuščeni cerkveni in zasebni dobrodelnosti t e r medsebojni pomoči v okviru s o r o d ­ stva, soseske, stanovanjskih in p o l i t i č n i h organizacij.

V zvezi z navedenim velja seveda tudi nasprotna ugotovitev: č i m manj se je država angažirala na določenem-področju zadovoljevanja potreb l j u d i , t e m bolj se je r a z ­ mahnilo delovanje zasebne organiziranosti, vzajemnosti in pomoči. Tudi v današnjem času opažamo, da se ob k r č e n j u s o c i a l n o p o l i t i č n i h problemov ali ob odsotnosti in zamujanju ustreznih ukrepov s strani države in njenih i n s t i t u c i j , razširjajo različne oblike samoorganiziranja i n prostovoljnega dela, zlasti še, kadar gre za nujno reše­

vanje problemov, k i j i h ni mogoče o d l o ž i t i . Najlepši dokaz za t o , kako se v takšnih p r i m e r i h , kot posledica zavesti o nujnosti a k c i j e , sprožijo številni spontani mehaniz­

m i solidarnosti, nam posredujejo izkušnje iz našega narodnoosvobodilnega boja, ko so ljudje prostovoljno, spontano in organizirano poskrbeli za pomoč ranjencem in š t e ­ v i l n i m drugim žrtvam vojne t e r učinkovito sodelovali v podpori partizanski vojski in d r u g i m oblikam osvobodilnega gibanja.

(16)

V procesu prevzemanja posameznih f u n k c i j s strani države i n i n s t i t u c i j so n e f o r ­ malne oblike izgubljale pomen i n bile celo zavestno porinjene v obrobni položaj, saj so na določeni stopnji razvoja predstavljale celo oviro napredovanju i n s t i t u c i ­ onalnih oblik in profesionalizacije posameznih dejavnosti (npr. zdravstva, šolstva, v manjši m e r i tudi socialnega skrbstva).

Q Danes smo p r i č a ponovni a f i r m a c i j i n e f o r m a l n i h oblik samoorganiziranja i n p r o s t o -

Jo • v o l j n o s t i , ki j i h povzročata širša družbena kriza in kriza i n s t i t u c i j . Poseben vidik tega procesa predstavlja prizadpvanje sodobnih razvitih držav, da bi s ponovnim uveljavljanjem n e f o r m a l n i h oblik samoorganiziranja uporabnikov zagotovile možnost večjega nadzora nad i s t i t u c i j a m i , k i so t e m u nadzoru ušle.

Danes je profesionalno delo v i n s t i t u c i j a h tako napredovalo, da zahteva nadaljni

•ft razvoj strokovnosti večjo stopnjo avtonomnosti in neodvisnosti od države. N a t e j t o č k i se interes države, k i si želi o h r a n i t i in po možnosti celo povečati nadzor nad i n s t i t u c i j a m i , sreča z nezadovoljstvom uporabnikov, k i o č i t a j o i n s t i t u c i j a m brezoseb­

ni odnos do l j u d i , neupoštevanje s p e c i f i č n i h potreb posameznikov, predolgotrajne in predrage postopke i t d . Pobude ljudi za razmah neformalnega organiziranja i n p r o s t o ­ voljnega dela gre tako na roko državi, k i j i h skuša i z r a b i t i t u d i v t e m pogledu.

5. A N A L I Z A C B S T O J E C I H D R L C B E N I H R A Z M E R V J U G O S L A V I J I

V Naša država ni osamljen otok, neodvisen od zunanjega o k o l j a , temveč se učinki svetovne recesije, r e s t r u k t u i r a n j a proizvodnje in prerazdelitve bremena krize na

"slabšega p a r t n e r j a " kot t u d i p l i m a neokonzervatizma in njegova r e s t r i k t i v n a s t r a ­ t e g i j a do socialne p o l i t i k e in koncepta univerzalnega zagotavljanja socialnih p r a - vic vse bolj č u t i j o tudi pri nas.

5 . L Neposredni učinki ekonomske krize

V e č l e t n o upadanje življenjskega standarda v vseh dimenzijah (osebna i n skupna p o ­ raba) je povzročilo, da so osebni dohodki radikalno padli na raven, k o t j e bila v začetku 6 0 - t i h l e t , in da zagotavljamo že manj kot 10 % sredstev družbenega p r o ­ izvoda za skupno porabo. Do neke mere se j e padec življenjskega standarda i n k v a -

(17)

l l t e t e življenja pri posameznikih blažil s povečanjem obsega neformalnega dela, k i j e ostalo edini izhod za ohranjanje standarda. Danes pa podatki kažejo, da je tudi t a možnost znotraj vladajočega načina produkcije izčrpana. Podatki tudi kažejo, da radikalno omejevanje osebne in skupne porabe ni vplivalo na povečanje a k u m u l a t i v ­ ne sposobnosti gospodarstva. Raziskovalci javnega mnenja opozarjajo na obstoječe preusmerjanje potrošnje v okviru družine v smislu reduciranja višjih oblik potrošnje.

Obstajajo že skoraj nepremagljive ovire, da bi si posameznik v bližnji prihodnosti zagotovil stanovanje, k i zadovoljuje povprečna pričakovanja. Perspektive za zaposli­

tev i n vse bolj tudi delovni pogoji postajajo pomemben izvor f r u s t r a c i j pri ljudeh.

Vse t o vpliva na c i l j e i n težnje l j u d i , na ustvarjanje realnih možnosti za uresniče­

vanje osebnih in skupnih ciljev t e r istočasno vsiljuje izzive, pa tudi možne meje prostovoljnemu delu -in drugim oblikam samoorganiziranja l j u d i . Poslabšanje pogojev vedno nosi v sebi l a t e n t n o nevarnost oživljanja retrogradnega t i p a solidarnosti, k i se omejuje na najožje okolje ( d r u ž i n o , sorodstveno skupino, delovno okolje ipd.) in zapostavlja ozironrta izključuje vse "nepoznane d r u g e " . Socialna akcija lahko zdrsne na " s t r a t e g i j o p r e ž i v l j a n j a " , to je na združevanje in skupno sodelovanje na p r i n c i p i h primarne solidarnosti p r i iskanju dela, dodatnih virov dohodka, težje d o ­ stopnih dobrin in s t o r i t e v . V takšnih pogojih "neznani d r u g i " ( l j u d j e , k i živijo v s i ­ romaštvu, o s t a r e l i , invalidi, specifične skupine o t r o k . . . ) niso več motivacija za d e ­ lovanje. V s t r a n se potiskajo tudi spodbude za akcijo k izboljševanju naravnega, prostorskega i n družbenega okolja ter k v a l i t e t a življenja nasploh. V t a k i h o k o l i š č i ­ nah j e tudi realno pričakovati oživljanje konzervativnih stališč i n predsodkov do č l a ­ nov drugih e t n i č n i h skupin, pripadnikov marginalnih i n a l t e r n a t i v n i h skupin ipd.

5.2. A l i se spreminja družbeni odnos do socialne p o l i t i k e ?

N e k a t e r i bistveni dokumenti (separat o T e m e l j i h okvirih dolgoročne socialne p o l i ­ t i k e , P o l i t i k a razvoja družbenih dejavnosti k o t f a k t o r j u gospodarske stabilizacije k o t t u d i vsi srednjeročni planski dokumenti za obdobje 1986-90) očitno menjajo odnos do socialne p o l i t i k e , še posebno na področju k o n k r e t n i h ciljev in akcij oz.

s t r a t e g i j . Izgleda, k o t da se program stabilizacije uresničuje samo na področju s o ­ c i a l n e p o l i t i k e in družbenih dejavnosti. Navedeni dokumenti nedvoumno zahtevajo ponovno preverjanje vseh socialnih pravic, redukcijo vseh odhodkov v družbenih d e ­ javnostih, p r e s t r u k t u r i r a n j e oz. racionalizacijo vseh programov ipd.

(18)

K o l i k o r nam je dostopen pogled v stvarnost, brez ustreznih proučevanj i n razlsko- j vanj, se takšen koncept v praksi v veliki m e r i že realizira. Ta splošni odnos dobiva naravo jasno f o r m u l i r a n e s t r a t e g i j e in vpliva tudi na predstave in spremembe s t a l i ­ šč pri ljudeh. Ce se bo nakazana s t r a t e g i j a nadaljevala, bo vsekakor vplivala na spremembo vrste konceptov, na osnovi k a t e r i h se je pri nas nekaj d e s e t l e t i j g r a d i - ; la praksa socialne p o l i t i k e . I l u s t r i r a j m o t o ugotovitev z nekaj p r i m e r i :

j

- zaostruje se delovna zakonodaja, legalizira stečaj delovne organizacije kot ena od osnovnih a l t e r n a t i v , ko nastopijo težave, namesto da bi se najprej upoštevali vsi dejavniki, k i vplivajo na uspešno delovanje delovnih organizacij; izrazit j e p a ­ dec nadomestil in t r a j a n j e podpore za čas brezposelnosti, povečuje se rezervna armada dela,

- drastično se zmanjšuje obseg socialnih programov (v zdravstvu omejevanje s p e ­ cialističnega in bolnišničnega zdravljenja, zmanjševanje porabe zdravil in r a z l i ­ čni p r i t i s k i na skrajševanje bolniškega staleža; v pokojninskem in invalidskem zavarovanju izrazito upadanje realne vrednosti pokojnin; v otroškem varstvu u s i ­ hanje otroškega dodatka; v Izobraževanju omejevanje dodatnih programov, upada­

nje vpisane generacije v okviru srednjega in visokega šolstva t e r izrazito z m a n j ­ ševanje obsega izobraževanja ob delu; v stanovanjski p o l i t i k i drastično zmanjše- 5 . vanje obsega družbeno usmerjene stanovanjske gradnje i n zoževanje družbenega

stanovanjskega fonda samo na solidarnostna stanovanja i d r . ) ,

- odgovornost i n bremena za socialno reprodukcijo se prenašajo z družbe na d r u ­ žino ( p r i m e r , otroški dodatek) i n t i s t a za reprodukcijo delovne sile z družbe na delovne organizacije ( p r i m e n invalidsko varstvo, del zdravstvenega varstva),

- zožujejo se posamezne socialnovarstvene pravice t e r zaostrujejo k r i t e r i j i u p r a v i ­ čenosti do socialnih p o m o č i , s č i m e r se zmanjšuje obseg upravičencev ( k l j u b ravno nasprotni m pričakovanjem, da se bodo zaradi naraščanja števila l j u d i , k i si z rednim delom ne morejo zagotoviti zadostne socialne in m a t e r i a l n e v a r - \

nosti, potreba na t e m področju povečala), _ j

- izrazito upada k v a l i t e t a s t o r i t e v , ,

(19)

nt pojavljajo se zahteve po privatni praksi v zdravstvu, vzgoji in varstvu o t r o k , m o r - n: da j u t r i še kje drugje. A l i bo to privedlo do paralelne mreže ustanov za bogate

i n siromašne?

5sf

Z n a č i l n o s t i in trende takšnih sprememb bi m o r a l i nekako pazljivo s p r e m l j a t i , saj pomenijo vračanje na začetke socialne p o l i t i k e , t . j . le na skrb za siromašne in ranljive skupine prebivalcev, medtem ko se od vseh ostalih zahteva, da najdejo oporo za ohranitev materialnega položaja in družbeno p r o m o c i j o v družini, ožjem krogu sorodnikov, neposrednem delovnem okolju ali v skupinah za vzajemno pomoč.

Takšen koncept vodi k povečevanju družbene neenakosti, zmanjševanju možnosti za izobraževanje, prostorsko segregacijo idr. Kdor sprejme takšen koncept, se mora nujno zavedati teh posledic. To bi v bistvu pomenilo rušenje obstoječega koncepta socialne p o l i t i k e in zahtevo po njegovi r e i n t e r p e t a c i j i v smislu vračanja in zoževa- nja na kurativno (socialno-skrbstveno) f u n k c i j o .

5.3. Razvitost samoupravnih odnosov ^jil

Ves naš t e k s t prežema dejstvo, da so možnosti za večji razmah i n i c i a t i v e ljudi in njihovega samoorganiziranja neposredno odvisne od ustvarjene družbene ( p o l i t i č n e ) i n f r a s t r u k t u r e , k i omogoča tak pristop, s t e m da zagotavlja:

- decentralizacijo sredstev, programov t e r nadzora vseh družbenih in p o l i t i č n i h procesov,

" 8 - sf!-* aktivno p a r t i c i p a c i j o ljudi na vseh področjih družbene organizacije.

Vse t o pa j e v bistvu t u d i t e m e l j samoupravne t r a n s f o r m a c i j e naše družbe. Z a t o se danes pred nas vse bolj izrazito postavlja vprašanje: Kakšne bodo posledice naraščanja državne regulative, k i smo j i priča? A l i ustvarjanje pogojev za " t r a n s f o r ­ m a c i j o " samoupravnih odnosov v n e k a t e r i h v i t a l n i h dimenzijah (ukinjanje SIS i d r . ) ogroža samoupravno oz. aktivno sodelovanje ljudi ? A l i dejansko zamira avtonomija ljudi i n njihovo samoorganizlranje t e r vloga organiziranih oblik samoupravnega o d l o ­ čanja k o t kanalov za ustvarjanje skupnih stališč in s t r a t e g i j najširših družbenih s l o ­ jev?

(20)

Zakaj je to pomembno? Socialna p o l i t i k a obstaja le t o l i k o , k o l i k o r ljudje neposre­

dno sodelujejo p r i njenem oblikovanju. Prepuščanje " d r u g i m " , da odločajo o p o t r e ­ bah l j u d i , da j i h " v a r u j e j o " pred življenjskimi težavami, da oblikujejo namesto njih razvojne programe i p d . , postavljajo ljudje v okvire socialne k o n t r o l e , vsiljenih n a č i ­ nov potrošnje, r e s t r i k t i v n e narave uslug t e r paternalistlčnega odnosa profesionalnih delavcev.

Danes sta na t e m področju vse bolj v ospredju dve o v i r i , k i med drugim vplivata tudi na pogoje in možnosti za razvoj prostovoljnega dela i n samoorganiziranja l j u d i :

^ decentralizacija političnega sistema daje dovolj prostora za uveljavljanje lokalnih i n i c i a t i v in potencialov, istočasno pa ni učinkovite koordinacije, ustvarjanja e n o t ­ nih programov i p d . , kar povzroča počasno sprejemanje odločitev, ustvarjanje ad hoc k o a l i c i j s p a r t i k u l a r n i m i i n t e r e s i . Ob t e m se nemalokrat pomembne o d l o č i t ­ ve dejansko še vedno sprejemajo s s t r a n i odtujenih centrov družbene m o č i , i n

sicer po n e f o r m a l n i h in institucionalno neregularnih poteh, m i m o javne razprave, brez odgovorne strokovne in družbene udeležbe znanosti t e r brez dejanskega d e m o - k r a t i č n e g a sporazumevanja in usklajevanja. Posledice takšne prakse so v o l u n t a r l - zem, utemeljenost programov samo v ekonomski logiki ali ozko znanstveno-tehno- lošklh k r i t e r i j i h , pragmatično spreminjanje programov v duhu dnevne p o l i t i k e . Vse to vodi k pasivizaclji večinoma zgolj f o r m a l n i h udeležencev v procesu odločanja t e r v podrejanje znanosti pa podrejanje p o l i t i č n i h i n drugih subjektov zgolj k r i t e r i j e m dnevne p o l i t i k e ;

- drugo pomembno oviro pa predstavlja t . i . " h i p e r i n s t i t u c i o n a l i z a c i j a " samoupravlja­

nja, za k a t e r o t i č i logika f o r m a l n e p e r f e k c i j e in k i povzroča nepotrebno z a p l e t e ­ nost, inertnost i n neučinkovitost t e r s t e m blokira t e m e l j e , t o j e spontanost in k r e a t i v n i p o t e n c i a l , ki ga samoupravljanje predstavlja. Tudi p r i nas obstaja p a r a ­ doksalni sindrom, značilen za zaprte patriarhalne sredine, k i se b o j i j o vsega, kar se začenja spontano, neformalno, kar ne poteka v skladu z vsemi i n s t i t u c i o n a l i z i ­ r a n i m i postopki, kar ne izhaja iz skupin, k i so javno pooblaščene, da dajejo predlo­

ge. Številne pobude ljudi se zato ustavijo že v prvi f a z i , ko se niso uspele n i t i dobro i z r a z i t i ; dogaja pa se t u d i , da se aktivnost skupine, ki je začela z delom p o ­ vsem spontano i n na n e f o r m a l n i osnovi, konča v t i s t e m t r e n u t k u , ko jo ustrezna

(21)

organizacija formalno v k l j u č i v svoj sestav in j i predpiše rutinske organizacijske in delovne okvire. T i so namreč z vidika prostovoljnega dela preveč togi in p r e ­ zahtevni (npr. upoštevanje vseh predpisov, k i določajo poslovanje društev in d r u ­ žbenih organizacij).

6. N E K A J O D G O V O R O V N A OBSTOJEČO K R I Z O - PREDLOGI IN M 0 2 N 0 S T I

U č i n k i ekonomske krize in celotna družbena s i t u a c i j a danes zahtevajo tudi pri nas nove i n i c i a t i v e in odgovore. Kriza ni nič drugega kot znak, da stare oblike r e g u l a ­ c i j e ne morejo več služiti učinkovitemu usmerjanju družbe oziroma da so postale celo izvor blokad za njen razvoj. Z n o t r a j okvira, k i ga predstavlja kriza, se vedno rojevajo in o b l i k u j e j o ' n o v e oblike in obrazci delovanja. Odgovorov na t o , kako j i h v k l j u č i t i v obstoječi družbeni sistem oziroma koncept socialne p o l i t i k e , je več, so pa danes še v veliki m e r i neraziskani. Povsem jasni tudi niso odgovori, ali naj i s t i - t u c i j e in država spodbujajo in urejajo te oblike delovanja ali naj j i h prepustijo zgolj s a m o r e g u l a c i j i . In še bi lahko naštevali.

V odgovorih i n predlogih prav gotovo ne moremo b i t i ne s i s t e m a t i č n i ne c e l o v i t i , saj so na t e m področju v veliki m e r i odsotne t e m e l j i t e j š e analize in raziskave.

K l j u b t e m u bomo poskušali opozoriti vsaj na nekatere:

1. Iz vsega navedenega najprej sledi, da j e nujna zahteva po revitalizacij! samou- pravljanja. Ce se bo namreč nadaljevala redukcija samoupravnih odnosov in k r e - p i l a vloga države, potem bo interes za prostovoljno delo i n druge oblike s a m o - _ v l ' organiziranja l j u d i p r i zadovoljevanju lastnih in skupinskih potreb nujno upadel ( l e če bo posameznik eksistenčno p r i s i l j e n v t o , bo sam ali skupaj z drugimi p o -

„ e skušal reševati svoj položaj, vendar na p r i n c i p i h primarne solidarnosti in v o k v i - r u najožjega okolja - družine, sosedov, sorodnikov, sodelavcev na delu). To p o - meni:

- nujno moramo izpopolniti sistem oziroma proces političnega odločanja i n vanj v g r a d i t i metodologijo aktivne demokratične in samoupravne koordinacije, kar p o ­ meni visoko stopnjo sodelovanja i n proces stalnega usklajevanja in združevanja r a z l i č n i h interesov i n ciljev. Pogoj za oživitev v praksi pa zahteva polno angaži-

(22)

ranje strokovnih i n znanstvenih delavcev, enovitost i n povezanost i n f o r m a c i j s k i h dotokov idr.,

- bistveno spremembo morajo doživeti sedanje oblike samoupravne h l p e r l n s t i t u c i o - nalizacije i n dati prostor novim i n f l e k s i b i l n i m oblikam samoorganizacije i n p r o ­ stovoljnega dela ljudi: t i lahko dobijo različne f u n k c i j e , zlasti pa: 1. sprejemajo naloge, k i j i h i n s t i t u c i j e "zapostavljajo", t e r 2. izražajo k r i t i č n i odnos do r u t i n ­ ske i n administrativne prakse i n s t i t u c i j In j i m s t e m postanejo ne samo k o m p l e ­ m e n t a r n e , temveč lahko vplivajo tudi na njihovo r e v i t a l i z a c i j o ,

- 6 i 9von - d o g r a d i t i moramo samoupravno Interesno organiziranost na področju družbenih

dejavnosti. Dokler se bo samoupravna interesna skupnost omejevala na normativno odločanje, na razdelitev sredstev i n na klasičen nadzor nad socialnimi i n s t i t u c i j a - m l , bo ohranjala paradržavno vlogo. Iz takšnega realnega položaja izhaja, da togo upravlja s pomočjo predpisov, da usmerja i n nadzoruje, da organizacijsko i n f i ­ nančno ni dovzetna za različne nove i n i c i a t i v e i n fleksibilne programe i d r .

m- Namesto tega b i morale samoupravne interesne skupnosti p o s t a t i okvir za s a m o - ' stojno i n neposredno povezovanje t i s t i h uporabnikov i n izvajalcev, k i imajo i s t o ­

vetne interese oziroma potrebe, t e r za spodbujanje i n podporo t u d i r a z l i č n i h i n i ­ c i a t i v , novih programov i n prostovoljnega dela. I^-^^-^*«^ moommmmm^^*

2. K o t druga zahteva se pojavlja oblikovanje optimalne strategije in koncepcije socialne politike, k i bo izražala potrebe i n c i l j e večine prebivalcev. To p o m e n i , da p r i opredeljevanju prave vloge i n funkcije socialne p o l i t i k e ne bomo za t i s t e razlage, k i vodijo njeno funkcijo samo v skrbi oziroma varstvu človeka pred živ­

l j e n j s k i m i stiskami i n težavami in s t e m le v kurativnem reševanju socialnih problemov. Prav tako bomo tudi p r o t i razlagam, k i vidijo f u n k c i j o socialne p o ­ l i t i k e samo v r e d i s t r i b u c i j i družbenih dobrin i n storitev i n s t e m v k o m p e n z i r a - nju posledic obstoječega ekonomskega sistema. Zavzemati se bomo m o r a l i tudi in predvsem za razvojno i n produktivno funkcijo socialne p o l i t i k e t o j e za uveljavitev socialne p o l i t i k e k o t pomembnega dejavnika p r i usmerjanju razvoja družbe i n človeka oziroma izboljševanju življenskih i n delovnih pogojev za vse člane družbe, k a r med drugim pomeni tudi iskanje novih oblik družbenosti i n utrjevanje avtonomnega položaja posameznika.

(23)

3. N o s i l c i socialne p o l i t i k e bodo m o r a l i nujno preseči obstoječe parcialno reše­

vanje socialnih problemov in zgraditi široke integralne programe socialne p o l i ­ tike, izhajajoče iz konkretne vsebine oziroma problemov. Tu mislimo na o b l i ­ kovanje skupnih programov različnih samoupravnih interesnih skupnosti, k i bodo vključevali formalne in neformalne izvajalce; na osvajanje koncepta skupnostne- ga socialnega dela ( k o m p l e m e n t a r n o sodelovanje r a z l i č n i h profesionalnih i n s t i ­ t u c i j t e r skupin samoorganiziranih in prostovoljno združenih posameznikov); t e r na dejansko uresničitev ustavne opredelitve krajevne skupnosti kot " s p e c i f i č n e samoupravne skupnosti delovnih ljudi in občanov v k r a j u , kjer živijo, kot d e m o ­ k r a t i č n e i n samoupravne oblike zadovoljevanja celotnega kompleksa neposrednih interesov in potreb l j u d i , kot oblika humane človeške i n t e g r a c i j e , solidarnostne­

ga povezovanja in sodelovanja delovnih ljudi in občanov na območju njihovega b i ­ v a n j a " . (E. K a r d e l j ) .

4. Profesionalne institucije bodo morale spremeniti svoje delovanje i n se reorgani­

zirati oziroma " e k s t e r n a l i z i r a t i " proizvodnjo n e k a t e r i h storitev. Se naprej naj bi opravljale najzahtevnejše s t o r i t v e , to je t i s t e , za k a t e r e je potrebna draga in zahtevna oprema t e r specializirano znanje. Poleg tega pa bi morale razviti mrežo za izobraževanje, svetovanje, animiranje in spodbujanje, koordiniranje a k ­ c i j In i n c i a t i v , tako potrebnih za razvoj prostovoljnega dela in drugih oblik s a ­ moorganiziranja l j u d i . Razviti bi morale partnerski odnos z n j i m i , ne pa p a t e r n a - l i s t i č n e g a , zasnovanega na superiornosti znanja ali a v t o r i t e t e i n s t i t u c i j e .

5. Proces razvijanja mreže vseh oblik samoorganiziranja, samopomoči in p r o s t o v o l j ­ nega dela bo potekal le do neke mere spontano. Potrebna bo trajna načrtna dru­

žbena akcija za premagovanje odtujenosti med l j u d m i , strahu in predsodkov, n e ­ varnosti izkoriščanja i p d . Da pa bo učinek te akcije v e č j i , bo treba najprej n a ­ č r t o v a t i le nekaj smeri a k c i j e - n e k a j t i p i č n i h eksperimentalnih programov - in j i h v različnih o k o l j i h s i s t e m a t i č n o preizkusiti (s pomočjo SZDL in drugih p o l i t i ­ čnih subjektov t e r ob pomoči strokovnih in znanstvenih delavcev). Zavedati se moramo, da sploh nimamo izdelanih metod in mehanizmov za samoorganiziranja občanov, metod za delo akcijskih skupin i p d . Z a t o j e nujno potreben razvoj zna­

nstveno raziskovalnega dela na t e m p o d r o č j a Izhodišče pr^ tem pa bo moralo b i t i , da bomo nadgrajevali t i s t o , kar v dejanskem življenju že obstaja, zato bo

(24)

treba v vsaki skupnosti poiskati njene p r e t e k l e in sedaj obstoječe načine r e ­ ševanja skupnih problemov. Poleg p o l i t i č n e podpore t e m a k c i j a m in o b l i k a m samoorganiziranja ljudi pa bo treba zagotoviti t u d i m a t e r i a l n e in kadrovske možnosti.

6. Nujno potrebna i n trajna pa je tudi akcija v prosvetljevanju ljudi v s m e r i v e ­ čjega zavedanja odgovornosti za reševanje lastnih in skupnih problemov i n z a ­ dovoljevanja lastnih in skupnih potreb k o t tudi v smeri pridobivanja sposobnosti, veščin in znanja, da se v p r i m e r u , ko gre za lastno zdravje, naučijo pravil h i ­ giene, da postane zbiranje in poznavanje zdravilnih r a s t l i n del splošne k u l t u r e in da bo načelo "naredi si s a m " sprejeto ne samo v t e h n i č n o i n s t r u m e n t a l n i v s f e r i . Potrebno j e tudi drugačno izobr^evanje in usposabljanje profesionalnih : delavcev, in sicer v vseh p r o g r a m i h , k i usposabljajo za delo z l j u d m i , k o t t u d i . v okviru splošnega izobraževanja vseh za odgovorno ravnanje v družbi. ^

(25)

OPOMBE

1. C i r i l Klajnšček: Institucionalizacija življenja in delo z l j u d m i , v zborniku P r o ­ stovoljno delo na področju socialnih dejavnosti, Socialno delo 3, Ljubljana 1984.

2. Primer takšnega spontanega, solidarnostnega odgovora na nastalo situacijo je b i ­ la letalska nesreča na K o r z i k i , ob k a t e r i je okolje ponesrečencev v Sloveniji, sorodniki, sosedje, delovne organizacije, Centeri za socialno delo in druge i n s t i ­ t u c i j e takoj i n brez vsakršnih zunanjih spodbud ukrenilo vse, da bi bile posledice te k a t a s t r o f e č i m manjše.

3. Johannes Berger, L o r e VVeber-Voigt: N e f o r m a l n i sektor in alternativna e k o n o m i ­ j a . Časopis za k r i t i k o znanosti, št. 6 2 / 6 3 , 1983, s t r a n 9,

4. Poleg t e h dveh obstaja v odnosu do države oziroma do njenih s o c i a l n o p o l i t i č n i h programov tudi k r i t i k a socialistične levice, k i sicer ne zanika dejstva, da je boj delavskega razreda za zaščitno zakonodajo, razširjene socialne pravice idr. p r i - vedel do bistvenega'izboljšanja življenskih razmer velikega števila delovnih l j u d i , vendar pa istočasno ugotavlja, da so obstoječa država in njeni socialnopolitični p r o g r a m i funkcijsko in stroškovno neučinkoviti (ne odpravljajo vzrokov, temveč le kompenzirajo posledice; prerazdelitev ne poteka med delom in k a p i t a l o m , t e m ­ več le znotraj delavskega razreda; velik del sredstev za socialne programe gre za vzdrževanje administrativnega aparata i t d . ) , da delujejo represivno v f u n k c i j i socialne k o n t r o l e t e r da so tudi vir napačnih predstav o zgodovinski resničnosti, saj neupravičeno ločujejo področje dela, produkcije, primarne delitve dohodka in področje reprodukcije, sekundarne d i s t r i b u c i j e .

Claus O f f e : Družbena moč in p o l i t i č n a oblast, Delavska enotnost, Ljubljana 1985, s t r . 93.

5. Brez neposrednega sodelovanja t e r prevzemanja izvršilne funkcije s strani n e ­ posrednih uporabnikov, proizvodnja s t o r i t e v (delo z l j u d m i ) ne more b i t i p r o d u ­ k t i v n a ali učinkovita. " P r e d m e t " obdelave, t o je l j u d i , pač ni mogoče n a r e d i t i a l i obdelati na enak način kot v m a t e r i a l n i proizvodnji; t u namreč predmet i z ­ vaja produkcijo sam na sebi, poleg tega pa se mora b i t i sploh pripravljen s p u ­ s t i t i v določene produkcijske i n t e r a k c i j e .

Claus O f f e , prav t a m , s t r . 80.

6. Razvoj družbenih dejavnosti predstavlja osamosvajanje posebnega področja družbe­

nega dela, namenjenega proizvodnji s t o r i t e v . Družbene dejavnosti so se začele r a z v i j a t i s prenosom vzgoje, izobraževanja, varstva o t r o k , socialnega varstva idr., f u n k c i j iz družine, sorodstvenih in sosedskih (vaških) skupnosti v družbene službe.

Danes predstavljajo neizogiben i n komplementaren del industrijske proizvodnje.

Na eni strani so vsrkale odvečno delovno silo, na drugi strani pa so reševale p o ­ sledice enostranskega ekonomističnega pristopa k družbenemu razvoju, ki je z a ­ radi usmerjenosti v dohodek i n akumulacijo zanemaril socialni vidik razvoja.

7. Pri n e f o r m a l n i h dejavnostih, k o t so prostovoljno delo, oblike samopomoči in vza­

j e m n e p o m o č i , samoorganiziranje ljudi v združenjih in društvih t e r druge oblike neposrednega vključevanja ljudi v reševanje lastnih in skupnih problemov, gre za

(26)

dejavnosti, k i j i h ne sproža v prvi vrsti abstraktni dohodkovni m o t i v , temveč k o n k r e t n i motiv potrebe. Primarni c i l j njihove dejavnosti je vedno pokrivanje k o n k r e t n i h potreb ljudi.

8. Eurosocial Reports, No 25, Vienna 1985.

9. Poglejmo si nekaj konkretnih področij obstoja takšnih oblik v p r e t e k l o s t i : 1/ Izrazite elemente solidarnosti najdemo v naši p r e t e k l o s t i in sedanjosti v

okviru vaške solidarnosti, kjer se je dolgo ohranilo Izročilo, po k a t e r e m so interesi vaške skupnosti pomembnejši od zasebnih interesov posameznih članov. Na višji razvojni stopnji se je predpostavka, da je bistvo s o l i d a r ­ nosti v menjavi dela (na nižji stojanji jo izraža i n s t i t u c i j a medsebojnega obdarovanja), še močneje izrazila. K o t ugotavlja M. Makarovič, se s o l i d a r ­ nost in vzajemnost na vasi konča, ko ni več verjetnosti, da bodo posamez­

niki lahko povrnili dano pomoč oziroma prispevali skupnosti, zato soseska .A hladnokrvno izloči ostarela kmečka gospodinjstva, ki niso več zmožna v r a ­ č a t i pomoči. Vaška solidarnost je utemeljena na menjavi dela, j e v svojem bistvu solidarnost enakopravnih l j u d i , k i so delovno in ekonomsko sposobni v r a č a t i , kar so p r e j e l i po solidarnostnem načelu. Na selektivnost medse­

bojne pomoči na vasi kažejo t u d i različni izrazi za to pomoč, k i j i h je n a - šla Makarovičeva. Poleg izrazov, ki kažejo na vračanje pomoči ( " g r e m o na odslužek", " g r e m o na odvraček" i p d . ) , se postavljajo t u d i izrazi, k o t so i* " p o m o č iz dobre v o l j e " , "pomoč za dobro s t r i t " , "pomoč za boglonej" in ,1 podobni, k i označujejo pomoč t i s t i m članom vaške skupnosti, k i niso delov­

ni no enakovredni, ki pomoči niso sposobni v r n i t i in k i za svoje preživljanje potrebujejo več kot lahko sami ustvarijo z delom. Za pomoč t e m članom so se izoblikovala posebna m e r i l a , ki so zagotavljala dajalcu povračilo na psihološki ravni ( " k o bomo m i s t a r i , bodo pa drugi nam p o m a g a l i " ) , p r e ­ j e m n i k u pomoči pa je dajala ta pomoč občutek odvisnosti i n ga izločila iz kroga enakovrednih subjektov solidarnosti, k i so b i l i sposobni v r a č a t i d o b r i ­ ne in usluge. Posebne oblike s t i g m a t i z a c i j e so značilne za pomoč, k i je b i ­ la namenjena posameznikom na robu vaške skupnosti ( n e m o č n i , brez svojcev, b e r a č i , k r š i t e l j i n o r m ) . Pomoč t e m l j u d e m , ki j i h je skupnost z dajanjem pomoči vedno znova zaznamovala in odrivala na rob, je utelešenje grožnje pred kršenjem norm in opora medsebojne solidarnosti enakovrednih članov.

2/ Oblike samopomoči in vzajemne pomoči so predstavljale tudi pomembno o b l i ­ ko reševanja socialnih vprašanj t e r oblike združevanja delavcev že v samih začetkih delavskega gibanja. Pomembno obliko za reševanje materialnega p o ­ ložaja delavstva na podlagi samopomoči so predstavljale potrošniške in p r o ­ duktivne zadruge. Njihov namen je b i l pomagati članom v m a t e r i a l n i s t i s k i in j i h z a š č i t i t i pred izkoriščanjem s strani kapitalistov. Druga oblika delavske vzajemne pomoči so bile delavska podporna društva. Dokler delavstva v p r i ­ meru bolezni, nezgode, s t a r o s t i in s m r t i ni varovalo socialno zavarovanje, po uvedbi tega zavarovanja pa ga je varovalo preslabo, so si delavci pomagali z vzajemno pomočjo. Ustanavljali so bolniške in pokojninske b l a g a j n e . ' T e o b l i ­ ke so nastale iz pobud n e f o r m a l n i h skupin, sčasoma so postale delno f o r m a l i ­ zirane s strani države ( p r a v i l n i k i o delovanju, odprava zlorab i d r . ) , dokler ni država z uvedbo i n s t i t u c i j socialnega zavarovanja začela neposredno izvrševati socialnovarstveno f u n k c i j o . Zanimivo j e t u d i , da je bila vzajemnost med delavci najprej in najbolj razvita t a m , kjer so bila delovna mesta najbolj ogrožena ( r u -

(27)

darji-bratovske skladnice). . ; / 3/ Kadarkoli v zgodovini se pojavi zaposlovanje obeh staršev, se pojavijo o b l i ­

ke varstva o t r o k . Pri m a t e r i , ki je morala v tovarno, ali pa je od j u t r a do večera delala na p o l j u , so varovali o t r o k e starejši o t r o c i ali babice ali sestrična, ki so jo vzeli za pesterno. V slovenskem kmečkem življenju i z ­ pred petdesetih let je obstajalo precej oblik varstva, nekako na meji med dnevnim varstvom in rejo v okviru široko razpredenih sorodniških vezi. V m e ­ ščanski družini, k i si je to lahko privoščila, so varovale in vzgajale otroke pestunje in guvernante. Tudi institucionalne oblike varstva in vzgoje otrok niso o d k r i t j e današnjega časa. Ce ne upoštevamo sirotišnic in drugih s o ­ c i a l n i h zavodov, v k a t e r i h so b i l i deležni " v a r s t v a " predvsem o t r o c i brez staršev in k i imajo starejši d a t u m , lahko zasledimo prva otroška zavetišča oz. oskrbovališča za varstvo in dnevno oskrbo otrok siromašnih in delavskih staršev že takoj na začetkih industrializacije i n pojava delavstva. N e k o l i k o kasneje so se pojavili tudi otroški v r t c i , k a t e r i h vzgojna dejavnost je bila namenjena le izbrancem, o t r o k o m iz srednjih in višjih slojev. Vendar do m o ­ čnejšega razvoja predšolskih ustanov ni prišlo ne v času avstro-ogrske m o ­ narhije ne v času 'stare Jugoslavije, saj je bila i n i c i a t i v a za ustanavljanje teh ustanov prepuščena cerkvenim in dobrodelnim društvom t e r zasebnikom. Še­

le po drugi svetovni vojni so b i l i ustvarjeni pogoji za množično i n s t i t u c i o ­ nalno predšolsko vzgojo in varstvo.

10. Poudarjanje razvojne in produktivne funkcije socialne p o l i t i k e pomeni n a j p r e j , da se bomo zavzemali za dejansko uveljavitev socialne p o l i t i k e kot pomembne­

ga dejavnika pri usmerjanju razvoja družbe in človeka; za spremljanje d i n a m i ­ ke socialnih pojavov; za razkrivanje družbenih vzrokov, nastajanja socialnih p r o ­ blemov; za tesno povezanost in prepletenost med ekonomskim in socialnim raz­

vojem oz. upoštevanjem socialnih posledic ekonomskega razvoja in vplivanja socialnih in drugih sprememb na ekonomski in družbeni razvoj ter za uveljavitev spoznanja, da je usmerjanje družbenega razvoja, k o t zavestno vplivanje na p r o ­ cese družbene reprodukcije, potrebno v prvi vrsti zaradi zadovoljevanja človeških

* potreb in nadaljne humanizacije družbe. Zavzemali pa se bomo tudi za takšno povezavo med socialno p o l i t i k o i n ekonomsko produkcijo, da bomo začeli prese­

g a t i t r e t i r a n j e človeka kot produkcijskega f a k t o r j a in delovne sile kot stroška te produkcije in da bomo uveljavili tako socialno p o l i t i k o , ki bo vse manj v f u n k c i j i reprodukcije delovne sile, ki služi samo količinskemu porastu proizvodnje, i n vse bolj v f u n k c i j i boja, da bi ekonomska produkcija postala sredstva za u s t ­ varjanje večje k v a l i t e t e življenja za vse člane družbe in da se presežna vrednost usmerja od k a p i t a l a k delu oziroma k človeku.

Dt. Miroslav Ružica, profesor. Viša Škola za socijalne radnike, Beograd.

Pavla Rapoša-Tajnšek, višja predavateljica, Višja šola za socialne delavce v L j u b l j a n i .

Maja Vojnovič, svetovalka za socialno varstvo. U n i v e r z i t e t n i zavod za zdrav­

stveno i n socialno varstvo, Ljubljana.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

g) Vajeništvo – potreba po usposabljanju na delovnem mestu izhaja iz dejstva, da številne osebe, zlasti invalidi, ne morejo posploševati naučeno teorijo, ampak

Dovolj jasen je tudi podnaslov pričujoče Ramovševe knjige - &#34;metodologija za delo strokovnih in vodstvenih služb na področju alkoholizma v delovni organizaciji&#34;.. Namenskost

Dejstvo je, da se kljub vsem pozitivnim izkušnjam prostovoljno delo in druge neformalne aktivnosti na področju socialnega dela še niso tako uveljavile, kot bi si želeli; podobno

Prikaz različnih pojnovanj socialne politike se konča s &#34;skico o pojnu i'&#34;, družbenih funkcijah socialne politike in njeni insti­..

Ker smo v tej številki zaradi aktualnosti namenili več prostora člankom, smo opustili rubriko &#34;Poročila&#34;, da ne bi presegli ustal- jenega

[r]

&#34;No, danes je pred nami naloga iz zemlj episa,&#34; je rekla teta Ama- lija, takoj ko so njeni trije nečaki.. Jožica, Tomaž in Polonca, stopili

Predlog Direktive o varstvu posameznikov pri obdelavi podatkov pa na načelni ravni izhaja iz dejstva, da sta hiter tehnološki razvoj in globalizacija prinesla nove izzive