• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of The Loss of Compassion

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of The Loss of Compassion"

Copied!
6
0
0

Celotno besedilo

(1)

Izgubljeno sočutje

Zdi se m i, d a s e je tre b a v m išljenju k ak o r tu d i v življenju n a sp lo h d rža­

ti pravila, d a so vse velike in re sn e p revare tega sveta sam o p rev are, se pravi u tv a re o z iro m a iluzije, v k a te rih sm o žrtve sam i sebe, n e p a m an ip u lacije, k jer bi bili žrtve d ru g ih . V p ra šan je sev ed aje, zakaj se teg a pravila tako težko d rž im o in zakaj j e lažje, če n e k a te ra čustva, n a m e re in misli d ru g im p re p ro ­ sto p rip išem o , še p re d e n jih p ri njih tudi dejansko zaznam o ali izkusim o. Bis­

tveno p ri tem je n asled n je : k e r se tega pripisovanja p ravilo m a n e zavedam o, d ru g im p rip iše m o p rav tista čustva, n a m e re in misli, ki obvladujejo nas sam e in ki tvorijo j e d r o naše sam oprevare. S tem d o d atk o m se n aša izh od iščna loč­

n ic a za p le te. Zdaj n e g re več za p re p ro sto ločevanje m e d p rev aro , ki p rih a ­ ja o d zunaj, in n o tra n jo sam oprevaro, am pak za nek o vzajem no p revaro, kjer n i m o g o č e p o te g n iti ja s n e lo čn ice m e d zunaj in znotraj, m e d tab o in m an o . Zdaj n e zad o šča več, če se d rž im o m e n je n e g a pravila in d ru g im n e p rip isu ­ je m zvijač in p re v ar, saj j e d el m oje sam oprevare prav v tem , d a si um išljam , d a bi la h k o sam k dajk o li om ejil ali vzel nazaj svoje pripisovanje. Iz teg a sle­

di, d a bi zam e u te g n ilo biti klju čn o prav tisto, k a r m i je p ri tebi tuje in k ar bi n ajtež e vzel n ase, če bi seveda kaj takega sploh lah k o n a re d il sam . P rip i­

sovanje torej n i sam o n ez av ed n o , am p ak vzajem no, k a r p o m e n i, d a živimo in d ih a m o v svetu, ki ni nič d ru g e g a ko t en a sam a velika prevara, kjer p a nihče n e v ara d ru g e g a , a m p a k sam o sam ega sebe. Vsi p rip isu jem o in vsi sm o p o d ­ vrženi p rip iso v an jem , vsi n e h o te n o sim o čustva d ru g d ru g e g a, n e h o te vza­

je m n o ču stv u jem o in m islim o ter se tako vzdržujem o v svetu o čitn eg a, d o ­ m a č e g a in p o z n a n e g a .

I. V času

M ar n e dokazujejo tega tudi vse velike vohunske afere, ki nas v edno zno­

va p re se n e č a jo s svojo naivnostjo, n eb o g lje n o sÿ o in p re p ro sto stjo ? T u d i d a­

nes, d e se t le t p o p a d c u b e rlin sk e g a zidu, v časopisju b e re m o zg od be, ki so si zelo p o d o b n e in govorijo n ek a k o takole: p re p ro sta ženička, ki je znala p ri­

slu h n iti stiski soljudi, j e iz n jih izvabljala velike skrivnosti zgolj zato, k er je isk re n o v erjela v boljši svet n a d ru g i stran i zidu. Le zakaj tako težko sprej-

(2)

m em o to večno re sn ic o v o h u n je n ja in izdajstva? Le re d k o k d o izdaja, k e r bi im el o d te g a n e p o sre d n o , n ajvečkrat m a te ria ln o k orist, v eč in a p a se v tem poslu zn a jd e zato, k e r je znal n e k d o izkoristiti n jiho vo te m e ljn o stisko. T o d a to je le e n a p lat zg odbe, d ru g a p a j e ta, d a tu d i tisti, k i j e to stisko izkoristil, tega ni p o č e l zato, k er bi se naslajal ob n e s re č n i u so d i so lju d i, a m p a k zato, k e r j e n e h o te to stisko lahko vzel bolj re s n o k o t k d o rk o li d ru g . Bolj re sn o , n a p rim e r, k o t m ožje, žene, so ro d n ik i, p rijatelji ali sodelavci te h ljud i. V n e ­ kem tr e n u tk u je bila ta stiska zanje n a jp o m e m b n e jš a stvar n a svetu, č e p rav s ije sam n e m a ra um išljal, d a je zgolj sredstv o za d o seg o z a u p a n ja in k asn e j­

ši d o sto p d o tajn ih inform acij. Skratka, v o h u n in izdajalec se le re d k o k d a j u ja m e ta zarad i sk u p n ih interesov, skoraj p ra v ilo m a la h k o d o m n e v a m o , d a j u d ru ži še n ek a tem eljn a ra n je n o st o z iro m a e k siste n č n a stiska, d o k a te re p a

n e m o re ta p riti zavestno in lah k o z n jo m a n ip u lira ta sam o n e h o te .

Zdaj lah k o poskusim o odg o v o riti n a v p rašan je, k ak o s e je p o d rl zid n e ­ z a u p a n ja in v o h u n je n ja m ed o b e m a d e lo m a E vrope. M o go če p a k ar tako, d a je Z ah o d spoznal, d a tudi ljudje n a tej strani zidu isk ren o verjam ejo v boljši svet k o m u n izm a in d a ljudje n a d ru g i s tra n i v re sn ic i trp ijo , in p a tako, d a j e V zhod spoznal, d a ljudje n a Z ah o d u re s n ič n o v erjam ejo v boljši svet k a p ita ­ lizm a, in d a tudi ljudje n a tej strani trp ijo . D o k le r so im eli p ravico d o trp lje ­ n ja sam o ljud je n a Z a h o d u in red k i d isid e n ti n a V z h o d u , se pravi, d o k le r je sam o »pokvarjeni« kapitalizem dopuščal sočutje s stisko sočloveka, toliko časa s e je v to sočutje lah ko naselilo sam o v o h u n je n je . Naj se sliši še tako č u d n o , to d a stisko z a h o d n e g a človeka so najb o lje, če p rav n e h o te , razu m eli p rav vo­

h u n i, se pravi, bodisi tuji v o h u n i bo d isi d o m a č i izdajalci. In g le d e n jih Za­

h o d še d an e s težko verjam e, d a je im el in še im a m e d svojim i lju d m i povsem isk ren e in d o b ro n a m e rn e zagovornike rev olucije in k o m u n izm a. N a d ru g i s tr a n ije bil Z ah o d vseskozi g lu h za stisko v z h o d n e g a človeka: Z a h o d j e n e ­ h o te verjel in deloval tako, k o t d a s ije m ali ru ski človek, se pravi tisti, ki ni d isid en t, sam kriv za svojo stisko, o ziro m a , k a r j e e n a k o , d a j e n e m o č n a žr­

tev vsem o g o čn eg a stroja revolucije. In t o j e n e v e rje tn o , t o j e m o č vzajem ­ n e g a pripisovanja. Z a h o d je zaničeval vse, ki so d o m n e v n o p r e h itr o p o k le k ­ n ili p r e d v sem o g o čn o m a šin e rijo k o m u n is tič n e p a rtije in ta jn e p o licije . G roza tega p o k lek a in p o p o ln e g a z lo m a je b ila za Z a h o d p re h u d a , d a bi ga m ogel sp re je ti in z njim sočustvovati. V sem ogočni stroj V z h o d a ni bil v sem o­

g o če n zato, k e r naj bi p re d njim klečale m n o ž ic e s trtih in p o n iž a n ih ljudi, am p ak zato, k er j e bilo za Z ah o d lažje, č e je krivdo za stisko te h ljudi p rip i­

sal njim sam im . K ot d a bi bile m no žice, ki n a p a r a d a h vzklikajo revoluciji, tiste prave, fanatičn e m nožice iskren ih v ernikov in bi si zato zaslužile vse, k a r jim j e strašn e g a ta revolucija povzročila. O d to d tu d i slavospevi d is id e n to m in p re b e ž n ik o m iz vrst u m etn ik o v in šp o rtn ik o v , k o lik o r so se Z a h o d u kaza-

(3)

li k o t n e je v e rn i T o m až i revolucije in koliko r so grozo o se b n e g a p o n ižan ja in zlo m a vzeli n ase. B ržko j e stiska m aleg a človeka n a V zh o d u , čeprav za h ip in p o d k rin k o n ev e m k a k šn ih interesov, p o stala za Z ah o d n a jp o m em b n ejša stvar n a svetu, s e j e v sem o g o čn i stroj, tu di vojaški, posul.

Seveda p a j e ta ista n e z a v e d n a vez d ržala tu d i V zhod: bržko so se ljudje tam o tresli u tv are, d a živijo v najbo ljšem sistem u n a svetu, in d a je n a Z ah o­

d u v resn ici lju d e m boljše, to rej n e sam o zaradi m a te ria ln ih d o b rin , am p ak bo ljše k a r tako, d a sp lo h n e trpijo, tedaj j e bilo n a e n k ra t dovolj soču tja za njih o v e so d ržavljan e in tedaj so postali dovzetni za trp ljen je okoli sebe. Zdaj so n a e n k ra t zag led ali o k o li sebe sam o še trp ljen je, socialn o stisko, n em o č, u n ič e n o oko lje. E n ak o p re se n e č e n i so bili V zhodnjaki n a d tem , d a so n a Za­

h o d u ljudje, ki isk re n o verjam ejo v v re d n o te k apitalizm a in so se zanje p ri­

p rav ljen i žrtvovati. A m erik a n izem in am eriški p atrio tizem sta b ila za V zhod d o lg o časa sam o slab a šala: n e k a k šn a m ešan ica naivnosti, k arierizm a, m la­

d o stn išk e g a s e n tim e n ta liz m a in h u m o rja. Prav zato V zho d še d an e s n e ra ­ zu m e ra z lič n ih o b lik d e m o k ra tič n e g a boja, zlasti pa n e razu m e tega, d a so d e m o k ra tič n e u re d itv e n a Z a h o d u re zu ltat n e k e g a p ristn e g a bo ja in iskre­

n e g a p riza d ev an ja , ki im a d o lg o zgodovino in je o n stra n blokovsko-ideološ- kih p o splo ševanj. Pravi ju n a k i z a h o d n e levice, kakor jo je razu m el V zhod, so bili salonski k o m u n isti, u n iv erzitetn ik i in m arksistični filozofi, n e p a sin­

dikalisti, aktivisti vseh vrst ali prostovoljci. Kakor je bila n a Z ah o d u prava vera p r ih ra n je n a za re v o lu c io n a rje in najvišje u ra d n ik e p artije, za k a te re še d a­

nes m arsik d o težko v erjam e, d a so bili n av adni preračunljivci, o p o rtu n isti in čustveno p o h a b lje n i ljudje, ki v svetle ideale revolucije v resnici nikoli niso verjeli, tako j e b ila n a V z h o d u prava vera p rih ra n je n a za z a h o d n e sim pati­

zerje in id e o lo g e , ki so tu d i p o tem , ko so v svojem okolju že davno izgubili avro nezm otljiv osti, v svetu o n stra n železne zavese še v e d n o veljali za steb re čiste, n e id e o lo šk e vere v n a p r e d e k socializm a in praviln ost m arksizm a.

II. V prostoru

Ko g o v o rim o o p rip iso v an ju , n e m o re m o m im o tega, k a r je o tem p o ­ v ed ala m o d e r n a p sih ologija. In t o j e bilo seveda povsem en o stra n sk o . Psi­

h o lo g ija o z iro m a p sih o a n a liz a sta iznašli pojem projekcije, p a izvrženja in p o n o tra n je n ja n e k a k šn ih objektov, in jim n ato do dala še identifikacijo. T o d a n iti e n k ra t, ra z e n m e sto m a in n e h o te , nista o m en ila vzajem nosti k o t okolja ali p ro sto ra , ki o m o g o č a o m e n je n e m eh an iz m e . O b jek ta n a m re č ni m o g o ­ če izpostaviti ali izluščiti d ru g a č e k o t v n ek e m o d n o su , ki prav zaradi te iz­

postavitve p o s ta n e o d n o s vzajem n eg a p o p re d m e te n ja . P sih o an aliza do d a­

(4)

nes še n i izm erila g lo b in e, d o k atere seg a v za je m n o st in n a k a te ri se o b ičaj­

n e ločnice, ki naj bi to vzajem nost o m ejile ali u k ro tile , p o d re jo . N a n e k n a ­ čin bi bil to seveda tu d i k o n e c o b ičajn e p sih o a n a liz e , k o lik o r se z a n aša n a to, da b o d o teh n ik e poslušanja, m olka in p re k in je n e g a p o g led a sam e o d sebe izpostavile nek o pripisovanje, ki n e b o vzajem no. Če drži, d a j e p sih o an aliza o dkrila človeka k o t subjekt želje in o b jek t užitka, p o te m j e to lah k o n a re d ila sam o zato, k e r je bila n je n a teh n ik a p o d lo ž e n a z o d n o si vzajem n ega p rip iso ­ vanja želje in pop red m eten ja. Daleč o d tega torej, d a bi to p o p re d m e te n je vze­

la nase in nakazala njegove m eje.

S tega vidika se ko t skušnjave ne kažejo sam o te h n ik e in te rp re tira n ja , am ­ pak tudi vse scientistično obarv an e te o rije d u še ali d u šev no sti, n av sezad n je tudi vse filozofije, ki se niso izpostavile p re p ih u vzajem nosti. Misel tvega sam o takrat, k a d a r se zaveda, d a n e misli n ič e sa r o b jek tiv n eg a, a m p a k sam o sebe p re k d ru g e g a. Misel tvega, če zdrži tv eganje v dvoje, se pravi, če svojega so­

fističnega dvojnika n e poskuša p o b iti s kakim p re d m e to m , ki g a j e p o b ra la izven p ro s to ra vzajem nosti. In zn a n o st j e prvi o d te h p re d m e to v . Ze v P la to ­ novem Menonu n a p rim e r je m atem atik a p revzela vlogo o ro d ja o z iro m a k re ­ pela, s k aterim o d ž e n e m o vsiljivce in iz te p e m o d u šo iz sužnja. T o d a p rav o srečanje filozofije in sofistike o ziro m a d o k se se zgodi šele tam , k je r filozofi­

j a vztraja v d voum nosti in bližini, k iji j o n a re k u je d o k sa in k jer o staja sp rič o te bližine n e v e rje tn o so ču tn a, ranljiva in k rh k a . T a m se filozofija sprašuje:

Kako d aleč g rem lah ko s tabo, p re d e n te p a h n e m m e d vsiljivce, p r e d e n te odpišem , ali ti kaj pripišem ? Kako daleč lah k o greva, n e d a bi se u strašila zase in se zbala prevare? Kako do lg o zdržim sam a s seboj, če im am p r e d o čm i to, d a se n e m a ra varam ? In d a m e ti n e h o te izkoriščaš? Z a tak o m isel, re c im o j i k ar filozofija vzajem nosti, n e bi bilo dovolj, če bi se o k le n ila etik e, ki pravi, d a z željo n i m ogo če m an ip u lirati, k e r se želja izvije iz p rim e ž a in te rsu b je k - tivnosti in k e r je želja v svojem tem elju z a p isa n a n e s p re m e n ljiv e m u , v e d n o istem u objektu. Prav n a sp ro tn o , n je n a etik a trdi, d a j e tre b a v tej in te rsu b - jek tiv n o sti vztrajati in d a z željo n i m o g o č e m a n ip u lira ti zato, k e r j e n e z a ­

v ed n o vzajem no, k e r v p ro s to ru v zajem n osti n ih č e n e m a n ip u lira . E tik a o b ­ je k ta se etiki vzajem nosti kaže k o t m isel, ki svojega p o p re d m e te n ja n i m o g la

vzeti nase, am p ak g a je p rip isala n ek i z u n a n jo sti, n a p rim e r n a g o n u , užitku.

Se p re d e n s e je zavedla ra d ik a ln e vzajem nosti želje, ž e je to željo re d u c ira la n a o b jek t in v o bjek tu p re p o z n a la tu d i p o sle d n ji cilj želje. P og oje izlu šče n ja želje j e vzela za sam a d oločila želje, p ri tem p a p re z rla , d a želja lah k o o b sta ­ j a tu d i ob d ru g a č n ih pogojih in d a so ti p o g o ji še v e d n o in tersu b jek tiv n i.

R adikalno m išljenje vzajem nosti m isli željo o n s tra n o b jektivizirajo čih pogojev n je n e g a izluščenja v p sihoanalizi. M ogoče res drži, k a k o r u č ita P la­

to n in za njim Lacan, d a je ljubezen p o p re d m e tu jo č a , d a človeku iz trg a d u ­

(5)

šo in g a n a re d i za n je n ovoj, za p o so d o , ki skriva objekt. T o d a to j e sam o lju­

b e z e n , k ije n a sta la v p o g o jih vzajem nega p o p re d m e te n ja , izsiljena ljubezen, p ri č e m e r j e se v e d a ja s n o , d a lju b ezn i ni izsilila kaka te h n ik a n iti sam a situa­

cija analize, a m p a k v prvi vrsti sokratska d rža analitika. P rep ro sto re čen o , d r­

ža, ki n e d o p u šč a d ru g a č n e g a čustvenega stika, am p ak ra č u n a n a n a k lo n je ­ n o st in ljubezen, se celo p o teg u je zanjo in tako celotni o d n o s postavlja v okvir tak e lju b ezn i. Filozofija vzajem nosti p a misli prav to v zajem n o st k o t najširši okvir in tersu b jek tiv n o sti. T o d a to n e p o m e n i, d a poveličuje vzajem nost, ali d a ji p o d e lju je tra n s c e n d e n ta ln o s t, am p ak d a vztraja p ri in tersu b jek tiv n o sti tu d i tam , k jer j e skušnjava p o p re d m e te n ja največja. D a p o n iž n o vztraja p ri vzajem n o sti zato, d a bi še b o lje izpostavila d o godkov no st, ki o b eleža vsako sre čan je. Kaj to p o m e n i? P re p ro sto , d a d o p u šč a m ožnost, d a ni sam a, tu di k a d a r se p o č u ti o sam ljen o . D a si n e lasti pravice, d a bi sam a o d lo čala o tem , kdaj in kak o j e s k o m skupaj, a m p a k se zaveda, d a stik p rih a ja p re k p re s e n e ­ čen ja, p re k sp rev rn itv e, p re k n e k e g a v d o ra v svet narcizm a. V tem p o g le d u se filozofija v zajem nosti izteče v m išljenje d o g odka, stika, srečanja, osebe, p o o se b lje n ja , sočutja.

III. Znova odkrito sočutje

N a m e sto zg o d o v in sk eg a časa dogod kovni, n am esto p ro sto ra in ra zd a­

lje b ližin a in stik, n a m e sto p o p re d m e te n ja pooseb ljen je, in n am esto č u d e ­ n ja sre čan je, p re s e n e č e n je in sočutje. M orda p a je bilo že o d vsega začetka so ču tje vir filozofije. S o čutja n a m re č ni brez č u d e n ja in p re se n e č e n ja , kajti g o v o rim o o so c u ÿ u , ki n im a nič sk u p n eg a z običajnim n arcistič n im vživlja- njem , se pravi s sočutjem , k ije p o m oji m eri. T a n e p o zn a p re sen ečen j. T o d a če drži, d a se lju d je č u d im o sam o tem u, k a r vdre v naš o bičajn i svet, k a r ta svet zam aje in za h ip postavi v oklepaj, p o te m lahko re č e m o , d a se v prvi vr­

sti č u d im o te m u , k a r ra z p ira naš svet vzajem nega pripisovanja. T o p a j e lah ­ k o sam o so ču tje, ki ni p o m oji m eri niti ni p o tvoji m eri, a m p ak n aju p re se ­ ga. Iz teg a sledi, d a o b ič a jn o sočutje ni sam o p re p ro sto n arcistič n o , k ak o r bi izhajalo sam o iz m e n e , a m p a k j e vzajem no n arcističn o. Z ob ičajn im so­

č u tje m d ru g d ru g e g a p o trju je m o , vključujem o, pa tudi izključujem o, o d p i­

šem o. M eja te g a so ču tja n e m o re m p re sto p iti sam , n iti ga n e m o rev a p re ­ sto p iti skupaj. In t o j e k lju čn o d o p o ln ilo , ki ga m išljenje soču tja d o d a ja k filozofiji n arcizm a. O b staja sočutje, k ije , k o t pravim o, po m oji m eri, to d a to so ču tje n i nič m an j p o m oji m eri, k ad a r j e vzajem no; nič m anj ni o m eje­

n o in m oje, k a d a r j e tu d i tvoje, k ad a r se vzajem no čutiva k o t en o , in nič m anj ni n a jin o , k a d a r j e sam o tvoje ali sam o m oje, k ad a r d ru g d ru g e g a sp lo h n e

(6)

čutiva več. V zajem nost, naj j e p rija z n a ali sovražna, o staja v zajem n ost, o sta ­ j a n a jin a n ez av ed n a povezanost, k i j i sam a n ik d a r n e m o rev a p riti d o k o n ­

ca.

M ar to p o m en i, d a sva za vselej z a p isa n a svetu n arcizm a, č e p rav bova ta n arcizem razteg n ila do skrajnih m e ja v zajem nosti, ko b ova m re ž o tak ih vezi ra z p re d la po celem svetu? Vselej b o d o te vezi, če g le d a m o vsako p o s e ­ bej, n arcistič n o vzajem ne. T o d a če g le d a m o dve vezi skupaj, p o te m j e o č it­

n o , d a se stara vez lahk o ra zp re novi vezi sam o tak ra t, k a d a r tre tji p rih a ja vanjo k o t razrešitev vzajem nosti. Iz teg a sledi, d a se sta ra vez lah k o o d p r e tre tje m u sam o tako, d a o b a sp rejm eva tretjeg a , d a o b a, vsak n a svoj n a č in , vzpostaviva s tre ÿ im novo vez. Prav v te h dveh vezeh, ki ju vzpostavljava vsak posebej, vsak zase, m idva nisva več zap isa n a stari vzajem nosti; m idva nisva več človeka stare g a sveta, a m p ak sp re je m a v a tre tje g a k o t d o g o d e k , ki n aju lahko o d re ši stare vezi, k o lik o r se bo v a v tem d o g o d k u p re p o z n a la vsak n a svoj n ač in . In to je novo, to j e n ezaslišan o, d a n a m re č tretji p rih a ja k vsake­

m u o d n a ju n a d ru g a č e n n ačin in d a ta p r ih o d n i izključu joč, č e p ra v je p o ­ p o ln o m a nevzajem en. N e g re torej za p re p ro s to ra zp u stite v v zajem n osti ali p re k in itev stare vezi, am p ak za p re d ru g a č e n je te vezi v luči d v eh nov ih vezi, ki sva j u vzpostavila s tretjim . Ko se m idva p re p o z n a v a v tre ÿ e m , se n e p r e ­ poznava za enaka, p o d o b n a ali vzajem na, kajti tak o p re p o z n a n je bi o stalo zapisano vzajem nosti, am p ak se p re p o z n a v a za e n k r a tn i oseb i, ki sta p o stali e n k ra tn i h k ra ti zase, za d ru g e g a in za tretjega.

T re tji o ziro m a p rih o d tretjega torej ni kak b re z o se b n i d o g o d e k , a m p a k skrivnost poo seb ljen ja, oseba par excellence, ki z m o re u k in iti n a jin o vzajem ­ n o p o p re d m e te n je . T retji, ki n a m a p rin a ša m o ž n o s t o d rešitv e, m o žn o st, d a sredi stare g a sveta izkrčiva p ro sto r n o v em u , ta tre tjije no silec tre h različn ih , e n k ra tn ih in neizključujočih vezi: n ajp re j dv eh vezi, k i j u im a z vsakim o d n aju poseb ej, in ki so e n k ra tn e p o definiciji, n a to p a še tre tje vezi, ki n i n ič d ru g e g a k o t n ajin a stara vez vzajem nosti, sedaj ra z re še n a svoje n e z a v e d n e m oči in p o v zd ig n jen a v en k ratn o st, saj d ru ž i dva, k iju v o č e h sveta n e d ru ž i n ičesa r več. V tem je n ev e rjetn a h k ra tn o s t d o g o d k o v n eg a : lju d je svoj stari svet v e d n o zapuščam o v troje, čep rav k o t tri lo č e n e , e n k r a tn e oseb e. In kak ­ š n a je ta e n k ra tn a , a n eizključujoča vez, k i j o im a tretji z vsakim o d n aju , in ki n a p o sle d p re d ru g a č i tudi n ajin o sta ro vez? R e č e n o j e b ilo, d a ta vez p o o ­ seblja, d a m e n a re d i p o seb n eg a, e n k ra tn e g a , n a jp re j za tre tje g a , n a to še za m e n e sam eg a in za d ru g eg a. Zakaj to rej n e bi m o g li tej o se b n i in in tim n i vezi reči sočutje in ljubezen? In zakaj n e bi m o g li za filozofijo te g a veka re ­ či, d a j e p ostala n e p o m e m b n a in s te riln a zato, k e r j e izg u b ila so cu ÿ e?

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Such criteria are the success of the managed enterprises (e.g. profitabil- ity, social responsibility) as we claim that it is the ut- most responsibility of managers; the attainment

Within the empirical part, the author conducts research and discusses management within Slovenian enterprises: how much of Slovenian managers’ time is devoted to manage

The research attempts to reveal which type of organisational culture is present within the enterprise, and whether the culture influences successful business performance.. Therefore,

– Traditional language training education, in which the language of in- struction is Hungarian; instruction of the minority language and litera- ture shall be conducted within

The article focuses on how Covid-19, its consequences and the respective measures (e.g. border closure in the spring of 2020 that prevented cross-border contacts and cooperation

We analyze how six political parties, currently represented in the National Assembly of the Republic of Slovenia (Party of Modern Centre, Slovenian Democratic Party, Democratic

Several elected representatives of the Slovene national community can be found in provincial and municipal councils of the provinces of Trieste (Trst), Gorizia (Gorica) and

Following the incidents just mentioned, Maria Theresa decreed on July 14, 1765 that the Rumanian villages in Southern Hungary were standing in the way of German