• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Heglov etični racionalizem

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Heglov etični racionalizem"

Copied!
26
0
0

Celotno besedilo

(1)

Heglov etični racionalizem *

H egel j e znani zagovornik tistega, k a rje imel sam za izrazito m oderni pojem »prava« (Recht): pravice in zakona v političnem , pravičnosti ali celo pravičn išk o sti v širšem n rav n e m sm islu. M od erne institucije u strezajo Kriteriju [thecriterion] prava: svobodi.1 Že to Hegla loči od tistih, ki m enijo, d a je človeško d o b ro srečnost ali popolnost naravnih kvalitet duše. O m eniti velja, d a je H egel prav z interpretacijo tega kriterija, ne pa s povzdigovanjem pojm a v najvišji status, sprožil največ polem ike m ed tistimi m oralnim i in liberalnim i teoretiki, ki z njo niso bili zadovoljni.

T o nezadovoljstvo j e sprožila H eglova trditev, d a j e participacija v d o lo čen ih m o d ern ih institucijah konstitutivna za svobodo; živeti svobodno pomeni p articipirati v teh institucijah, biti neke vrste d ru žbeno in politično

* P rev ed en o po: R o b ert P ip p in , »H egel’s Ethical Rationalism«, v: The Modern Subject.

Conceptions o f the Self in Classical German Philosophy, ur. Karl A m eriks & D ieter Sturm a, SUNY Press, New York 1995, str. 149-175. Ze n a začetku velja pripom niti, da s e je v angleščini za H eglov izraz sittlich uveljavila beseda ethical, za Sittlichkeit pa izraz ethical life, ki ju v priču jo čem p rev o d u vselej prevajam o z že uveljavljenima term in o m a nravno ozirom a nravnost, razen v prim erih, ko avtor angleški izraz ethical u po rab i v splošnem p o m e n u in bi tako v slovenščini izzvenel preveč izum etničeno in prisiljeno.

Enako velja za izraza o zirom a izpeljanke iz izrazov Vernunft in vernünftig (v angleščini reason in rational, v slovenščini um , u m e n ), razen v izrazih kot so racionalizem , racionalist, iracio n aln o , an tiracio n aln o itn. (Op. prev.)

' H egel v uvodu v Očrte filozofije prava zapiše, da »sistem prava« obsega »kraljestvo u d ejan je n e svobode, svet d u h a , k ije proizveden iz njega sam ega kot d ru g a narava (§ 4; GPR, str. 28; TWA, str. 7, 46). In v § 29 »Pravo je s tem nasploh svoboda, kot Ideja«. (GPR, str. 45; TWA, str. 7, 80). Očrte filozofije pravabom o najpogosteje navajali ta k o , d a b o m o n a jp re j n av ed li Grundlinien der Philosophie des Rechts (tu GPR) (H am burg: Felix M einer, 1955), kjer pa bo to mogoče, se b om o sklicevali na številko p ara g ra fa ali O p o m b o (R em ark, R) k paragrafu. Sledile bodo navedba številke strani v angleškem p rev o d u H. B. N isbeta Elements of the Philosophy of Right (tu PR), ur. A.

W ood, (C am bridge: C am bridge University Press, 1991), na katerega smo se opirali, a ga tu in tam sprem enili. /V pričujočem prevodu smo angleške navedke izpustili te r n am esto njih navedli ustrezn o m esto iz Theorie-Werkausgabe, kajpak povsod tam, kjer je bilo to m ogoče. (O p. p r e v .)/ Za izvirnik Gansovih Zusätze, ali Dodatkov, ki jih j e prevedel N isbet sm o se sklicevali n a sedm i zvezek Jubiläumsausgabe in zwanzig

Bänden (tu GPR 2), ur. H. G löckner (Stuttgart: F rom m ann Verlag, 1952) in na ustrezno izdajo predavanj, ki sm o jo navedli spodaj.

(2)

biÿe.2 To p a zveni že nevarno konform istično in antiindividualistično ter preveč evrocentrično. Poleg tega m nogi in te rp re ti m enijo, d a H egel zaradi obram be te trditve zdrsne iz nevarne rom antike v nerazum ljivo m račnjaštvo, saj se očitno postavi na stran svojih p red h o d n ik o v Rousseauja in K anta ter m ožnost sv o b odn eg a delov an ja m o č n o poveže z n e k e vrste p ra k tič n o um nostjo. Biti m o d ern o nravno bitje (sittliches Wesen) p o m en i delovati v skladu z um nim i n orm am i in s tem u d e ja n iti (aktualizirati, verwirklicht) svobodo, za to p a je p otrebn a določena dru žb en a eksistenca. V nadaljevanju bi rad predstavil eneg a izm ed n ačin o v razu m ev an ja povezav m ed tem i vprašanji.

Dve podobni označitvi Heglovega p rim era sta ovirali poln prem islek njegovega argum enta. Prvič, naravo H eglovega etič n eg a racionalizm a je zasenčila njegova ognjevita kritika m oralnega rigorizm a, dualizm a vseh vrst, splošne »Zerrissenheit« so d o b n eg a življenja in tako dalje. N a v d ih n je n i s takšnimi odlom ki in s tistim, kar bi ti utegnili p o m en iti za Heglovo lastno oceno m oralne motivacije, imajo nekateri kom entatorji H egla za rom antika, takšnega, k o tje Schiller. Tako poskušajo p raktično u m n o življenje enačiti z neke vrste čutno harm onijo s »celoto«, z U m nim , s tistim, »karje«. Posle­

dica teg aje, da Hegla naredim o, če up o rab im o njegovo lastno označbo, za p re d m o d e rn e g a rac io n alista v etik i, k ar p a j e v n a s p ro tju z njegovim navdušenim m odernizm om . (Videti je , d a v takšnem pojm ovanju bivanja v harm oniji, spravi z dejanskostjo, izgubim o svoje razloge za delovanje, »svojo subjektivnost«.) Drugič, ker je Heglova razlaga nravnosti historična, pogosto predpostavljajo, da se m ora njegov arg u m e n t za oblast m o d ern ih političnih idealov, njegova trditev, d a je um no sedaj »dejansko«, opirati n a vzneseno, skrajno n e v e rjetn o h isto rič n o teo d ic ejo , kjer u m n o st naše u d e le ž b e v nravnih praksah izhaja iz nekakšne božje um nosti same zgodovine in njene razrešitv e ali k u lm in a c ije v m o d e r n ih in s titu c ija h . Sam bi p re d lo ž il alternativno, čeravno prelim inarno, branje Heglovega p rim era kot um nosti nravnosti.

2 Sklicevanje na m odernost v tej trditvi ni p razno govoričenje. V Fenomenologiji, če naj navedem o eno izmed m nogih mest, H egel zelo ja sn o pove, d a j e nravna skupnost kot taka (skupnost, ki j e konstitutivna za svobodo) izrazito m o d e rn a , z a h o d n o ­ evropska pridobitev. Ni zgolj »splošna su b stan ca vseh posam eznikov« {die allgemeine Substanz aller Einzelnen), pač p a je »nravni« ali »resnični« d u h substanca, k ije s strani teh posam ičnih »spoznana kot njihovo lastno bistvo in delo«. Ni nekakšna »bistvena luč«, ki p o g o ltn e takšne individue (k o t n e k a te ri skušajo b rati H eglovo razlago

»božanskosti« države), pač p a j e »svobodni Volk«., k atereg a »nravi n asploh tvorijo substanco, katere dejanskost in obstoj vsak posam eznik spozna kot svojo voljo in dejanje.« Phänomenologie des Geistes (odslej PhG) v: Gesammelte Werke, zv. 9, (H am burg:

Felix M einer, 1980), str. 376; TWA, str. 3, 512.

(3)

II

N ajprej bi bilo treb a pripom niti, da Hegel ne trdi, d a je takšna družbe­

no st vse, kar vsebuje nravno življenje. V Očrtih filozofije prava se sam postavi n a stran tistih, ki trdijo, da so vsa človeška bitja nosilci »abstraktnih pravic«.

T udi po njegovi razlagi sm o samo zaradi tega, ker smo svobodni dejavniki, univerzalno upravičeni do lastništva lastnine in do pravic, d a jo prenašam o in m enjavam o.1 Prav tako trdi, da svobodnim dejavnikom lahko pripišem o o dgovornost le sklicujoč se n a njihove individualne n am en e in sm otre, ter d a sm o vsi p od v ržen i univ erzaln im m oralnim obvezam do vseh d ru g ih individuov, pa naj j e n eka oseba član naše nravne skupnosti ali n e.4

V endar pa H egel trdi, da sta pravo in m oralnost »nepopolna« in ravno tu se p rične polem ika. N a prim er: »Pravno in m oralno ne moreta eksistirati za sebe, za svojo o p o ro in tem elj morata imeti nravno«.5

T o v rstn a trditev n e izraža samo p ridržka do p rep ričan ja, da lahko vprašanje p o ln o svobodnega in tako dostojnega življenja izčrpa o bram ba pravic in izogibanje m oralni škodi, kakor d a je polnejše, aktivnejše in bolj sm o trn o kolektivno iskanje nravnih smotrov prav tako pom em bno.1’ Hegel

3 H egel prav tako trdi, zo p er tradicijo kontraktulizm a ali naravnega prava, d a je to, da sm o zm ožni d ru g d ru g eg a vzajem no pripoznati za enake nosilce pravic, za m oralno o d g o v o rn e in d iv id u u m e, h isto ričn i dosežek, in da so takšne trditve povezane z m o d e rn im i dejavniki. Njegova o bram ba pravice do lastnine j e tako po klasičnih lib e r a ln ih s ta n d a r d ih id io s in k ra tič n a . T u d i sam j e uvidel, k o t j e razv id n o iz p o m e m b n e g a D odatka k § 3, kam vodi njegov historični argum ent, zato je h itro skušal pokazati, d a s tem ne »opravičuje« preteklih pravnih nepravičnosti.

4 Splošni sm o ter H eglove p rak tičn e filozofije je opisati pogoje za m ožnost svobodnega subjekta ali »dejavnosti«. Rezultati tega so: (i) bodi »oseba« in spoštuj d ruge kot osebe (n e krši pravic dru g ih ; spoštuj legitim ne zahteve nevmešavanja, predvsem kar zadeva lastn in o ); (ii) bodi »subjekt« ali m oralno odgovoren za tisto, kar počneš in kar zadeva dru g a, vsa d ru g a človeška bitja kot m oralno odgovorna bitja; in (iii) bodi nravno bitje, p o trd i in ohranjaj določene nravne institucije. K onvencionalno rečeno:

deluj legalno, deluj m oralno, deluj etično; spoštuj pravice, stori, kar je m oralno obvezno, stori, kar je etično dobro.

5 G re za navedek iz H o thovega d odatka k § 141, GPR2, str. 225; TWA, str. 7, 291. Za pravo in m oralnost pravi H egel, da imata » das Sittliche zum Träger und zur Grundlage...«.

Za izvorne zapiske glej: H egel, Vorlesungen über Rechtsphilosophie 1818-1831 (odslej VRP), zv. 3, ur. K. Ilting (Stuttgart-B ad C annstatt: F rom m ann-H olzboog, 1974), str.

478.

" S tem ne m enim tudi, da im a H egel s takšno skupnostjo v mislih splošni poskus, da bi proizvedli substancialne koristi ali dobrine. Nravnost n a splošno ni tisto, k a r je O ak e sh o tt im enoval » en terp rise society«, pač pa »civil society«. Prim . M. O akeshott,

»O n th e C h a ra cter o f a M o d ern E uropean State«, v: On H um an Conduct (O xford:

C laren d o n Press, 1975), str. 257-63. Cilji, ki s ijih prizadevam o doseči, sestojijo iz u red itev naših m edseb o jn ih razm erij tako, da si lahko za vsak cilj prizadevam o na

(4)

jasno vztraja pri tem, d a je »nravno« »opora in temelj« m oralnih in n a pravicah utem eljenih sankcij, da lahko naravo, implikacije in povezanost d ru g ih vrst norm ativnih zahtev razdelam o zgolj znotraj d o lo čenih d ru žb e n ih institucij.

Posebej p o u d a rja , d a sem lah k o in d iv id u u m , n o sile c pravic, m o ra ln o odgovorni individuum le, kolikor sem tako povezan.7

Nravnost, ti »zakoni in institucije, ki im ajo bit n a in za sebe«, vsebuje

»objektivno nravno«, za katero H egel pravi, d a »je zavzelo m esto abstrakt­

n e g a d o b reg a « in tako tvori »živo d o b ro « .8 Iz teg a tu d i izh a ja z n a n o vprašanje: zakaj je Hegel prepričan, d a je takšna d ru žb e n a interakcija tako bistvena za neko do b ro , in d a j e » o p o ra in tem elj« vseh d ru g ih vidikov dostojnega življenja?

III

Pričenjam s Heglovimi lastnim i form ulacijam i teze o u m n o sti nrav­

nosti. Odločilni kriterij je jasno izražen v Predgovoru k Očrtom filozofije prava.

Ne m orem o se zadovoljiti, piše H egel, s tistim, k a r je dan o zgolj kot javni zakon in javna m oralnost,

»pa naj slednjo podpira zunanja pozitivna avtoriteta države ali soglasje med ljudmi, avtoriteta notranjega občutka in srca ali neposredno pričevanje duha«.IJ

Naloga je prej v tem, da zapopadem o, k a r je v teh institucijah »um ­ nega«, tako da lahko to »dobi um n o form o in s tem svobodnem u m išljenju nastopi kot upravičeno«. M oderna d ru žb en a n o rm a »zahteva, d a se ovemo sebe kot najbolj notranje združene z resnico«.10

D andanes Heglovi in terp reti nekoliko bolj splošno kot v pretek losti priznavajo, da takšna trditev ni u tem eljen a n a ap rio rn i upravičitvi tistega,

določene etično p rim erne (»samoizbrane«) načine. P o a n ta je tu v tem , d a tudi takšen

»civilni« etični cilj vsebuje m nogo več, kot p a o b ram b a pravic in izogibanje m oralni škodi, ozirom a več kot institucije, ki zagotavljajo prvo in upoštevajo d ru g o . Takšen cilj zahteva neko vrsto civilnega življenja ali političn o kultu ro . Iz česa bi ta lahko bila in zakaj je »umna« osnova in tem elj vsega »prava«, j e p re d m e t obravnave v H eglovih Očrtih filozofije prava.

7 Heglovi najbolj znani razlogi v p o d p o ro takšni trditvi o p rio rite ti n ravnosti, so povezani s širšim, sistem atično utem eljenim sovraštvom, k ije u sm erjen o p roti tistem u, kar im a sam za zgolj »form alna« ali povsem »negativna« n o rm ativ n a načela. T a razm išljanja so precej pom em bna, toda različico H eglovega p rim e ra b o m skušal na tem m estu rekonstruirati brez n e p o sre d n e o p o re n a takšna logična vprašanja.

8 H egel, § 144; GPR, str. 142; PR, str. 189. § 142; GPR, str. 142; TWA, str. 7, 292.

'J H egel, GPR, str. 5-6; TWA, str. 7, 14.

10 H egel, GPR, str. 5-6; TWA, str. 7, 14.

(5)

k a r se zgodi v zgodovini, vsaj v toliko, kolikor naj bi takšna upravičitev pom enila, d a je vse nu jn o izpeljivo ali izvedljivo iz razvoja Svetovnega D uha.11 T o je sicer enostavna poanta, ki pa jo je treba m očno poudariti. V Očrtih filozofije prava H egel nikoli ne zagovarja um nosti m odernih institucij, s tem d a jih enostavno opisuje kot um n e in potem vztraja, da m orajo biti take ne glede n a to, kakšne so, ker a prio ri vemo, d a je zgodovina um na. Neodvisno o d tega, kako in te rp re tira m o in branim o trditev, d a je »zgodovina« p ro ­ izvedla te u m n e institucije, sm o zavezani interpretaciji in obram bi trditve, d a so institucije u m n e. Zares, če nism o zmožni neodvisno opisati tega, v kakšnem smislu so takšne institucije praktično um ne, potem nobeni trditvi, d a jih j e proizvedel ali jih j e celo m oral proizvesti nek proces zgodovinskih sprem em b, n e uspe doseči prav dosti. Splošneje rečeno, zelo težko bi lahko katerakoli teoretska trditev o um nosti zgodovine zame veljala kot razlog za delovanje, kot moj razlog za udeležbo v instituciji. Ker je Hegel prepričan, d a razlogi za delov anje obstajajo, b o m o m orali odgovor na zastavljena vprašanja iskati d ru g je.12

T o d a potem nastopi problem : kaj drugega pa bi lahko pom enila teza, d a so m o d e rn e institucije u m n e, ter tako lahko »svobodnem u m išljenju nastopijo kot upravičene«? Samo po sebi um evna dom neva bi bila, da hoče H egel afirm irati sam o tiste »zakone in institucije«, ki so v nekem pom enu

11 T a konsenz j e nedavno še o k rep ila ureditev in izdaja zapiskov iz Heglovih predavanj v letih 1819/20, kjer H egel o um nosti dejanskega govori m nogo bolj previdno, brez takšnih teodicejskih nasledkov. Prim. Hegel, Philosophie des Rechts. Die Vorlesung von 1819/20 in einer Nachschrift (odslej VRPN), ur. D. H enrich (Frankfurt: S uhrkam p, 1983), str. 51, in H en ric h o v e op o m b e, str. 13-15. V Berlinski enciklopediji H egel objektivni d u h opiše ne le kot svet, ki g a je »proizvedel« duh, pač pa » kije od njega proizveden«. Prim . Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften III, v: H egel, Werke:

Theorie Werkausgabe (F rankfurt: Suhrkam p Verlag, 1970), § 385 (TWA, str. 10, 32).

Prim . razpravo A liéna W. W ooda, Hegel’s Ethical Thought (C am bridge: C am bridge U niversity Press, 1990), str. 10-11.

12 T o nikakor ne p o m e n i, d a j e Heglova razlaga historičnega sprem injanja brezupna, ali da v p rim e ru um nosti m o d e rn ih institucij ne igra nobene vloge. Trditvi, ki spadata skupaj, (1), da so dejavniki, s tem , da sploh delujejo, im plicitno zavezani udejanjanju svobode, in (2), d a se institucije in prakse, ko takšna norm a ni udejanjena, ne m orejo o h ra n iti ( d a je ta norm ativni n eu sp eh d obra historična razlaga zloma in tranzicije), zaslužita večjo pozo rn o st, kot p a s ta jo bili deležni doslej. T u trdim le, da bi bilo veliko poenostavljanje, če bi vse razsežnosti Heglove trditve o um nosti m o d ern e Sittlichkeit zvedli n a splošno trditev o um nosti zgodovine. Kakor bom o videli kasneje, bo H egel povezal m ožnost u m n e norm e, kakor tudi »dejanskost« takšne no rm e (ki jo bom in te rp re tira l kot n je n o m ožno m otivirajočo moč) s historično pripovedjo.

T o d a H egel poskuša pokazati neizogibnost takšnega historičnega sam ozavedanja v vsaki etični razlagi, ta tran sc en d e n ta ln i prim er pa m oram o pojasniti in analizirati najprej.

(6)

»tisto, kar bi vsi udeleženci u m no hoteli«. Le tako bi lahko takšne institucije dejansko vsebovale »objektivno nravno«. In m o d ern e institucije takšnem u kriteriju p reprosto ustrezajo.

T a o d g o v o r postavlja n e k p ro b le m . H e g e l n e d v o m n o trd i, d a j e m oderna nravnost um na, in d a je n jen a razločevalna poteza v tem , d a je ta u m nost temelj tako norm ativnih zahtev po zvestobi takšnim institucijam , kakor dejanski participaciji ter n e n e h n i zvestobi udeležencev. V m o d ern e m

»nravnem svetu« je »um« (ne tradicija, občutek ali religija) tisti, ki im a »moč in oblast«; znanost o pravu bo »zapopadla in predstavila državo k ot nekaj n a sebi u m nega« . In še, »v pravu m o ra človek p riti n a s p ro ti svo jem u lastnem u um u«.13

V idetije, da takšni odlomki, skupaj s Heglovim i ognjevitim i n a p ad i n a občutke, nacionalni čut, in p odobno, pri utem eljevanju nravne in politične zvestobe, p o d p ira jo gledišče, d a se H e g e l, s tem ko m o d e r n e n ra v n e institucije im enuje um ne, prep ro sto sklicuje n a široko sprejeto m o d e rn o pojmovanje, da gre za institucije, ki bi jih ho tel vsak individuum , če bi im el um no voljo. Toda tudi to ni prav v veliko pom oč našem u poskusu, d a bi razum eli Heglove trditve o osrednjosti in p red n o sti nravnosti. V skladu s takšnim branjem bi bili »najprej« h ip o te tič n o um ni individuum i, nravnost pa bi bila nasledek. To pa preprosto ni tako.14

N am esto tega m oram o p otem takem zato, da bi se izognili tem u, d a bi vse počivalo na nekakšnem pogodbenem gledišču o u m ni volji, ali pa n a tezi o List der Vernunft, začeti s Heglovo splošno teorijo o p raktičn i u m n o sti - s tistim, kaj zanj predstavlja prem islek, željo, d ru žb en o konvencijo, in tako dalje, up rav ičen i razlog za delovanje - in se p o te m lo titi p rik a z a, d a sta privrženost in participacija v m oderni družbeni eksistenci, družini, ki tem elji

13 Prva dva navedka sta iz Heglovega P redgovora k Očrtom filozofije prava, GPR, str. 7;

TWA, str. 7, 15; in GPR, str. 15; TWA, str. 7, 26. Z adnja p rip o m b a j e iz H o thovih dodatkov, VRP, str. 96; TWA, str. 7, 17. Za H egla m o d e rn i človek »pride n asproti svojemu lastnem u umu« na posebej entuziastičen, afirm ativen način. T akšen nravni svet, v svoji dom nevni um nosti, »ni nekaj subjektu tujega, pač p a tako o njem kot o njegovem lastnem bistvu obstaja pričevanje duha, v njem im a subjekt svoj samoobčutek in v njem živi kot v svojem nerazlikovanem e lem e n tu - razm erje, k ije celo n ep o sre d n e je in bližje identiteti kot vera ali zaupanje« (§ 147; GPR, str. 143; TWA, str. 7, 295.) 14 Se več, entuziastični odlom ki, ki pričenjajo zadnji del H eglovih Očrtov filozofije prava,

se ne sklicujejo na to, kaj bi v nekem hiperidealiziranem stanju narave o dobril subjekt, če bi bil um en, pač pa na tisto, na kar » m o d ern i subjekti« dejansko »naletijo« v

»dejanskem « nravnem »samozavedanju«, tj. »svojo lastno nravno substanco« (Prim .

§§ 146 in 147). Poleg tega obstajajo tudi slovite trditve v P redgovoru k Očrtom filozofije prava, da filozofija ne predlaga »sveta, ki eksistira bog si ga vedi kje«, in d a se m o ra filozofija » kolikorje le m ogoče oddaljiti od tega, da bi k onstruirala državo, kot naj bi bila... (GPR, str. 14-15; TWA, str. 7, 26).

(7)

n a osebni ljubezni, m o d ern ih tržnih družbah, republikanski ureditvi, v tem smislu ubranljivi, um ni.

IV

Čeravno H egel m n ogo pove o razm islekih, ki so ga vodili k družbe­

n e m u p o g ledu n a u m n o st (k trditvi, d a je um po svojem bistvu družben a n o rm a ), pa v njegovi predstavitvi v veliki Enciklopediji nastopajo številne ravni in strateg ije, njegovo o b ram b o trditve o p rio riteti nravnosti in u m nosti m o d e rn ih d ru ž b e n ih institucij p a je m ogoče razum eti n a bolj om ejene načine, načine, ki izhajajo iz njegove splošne razlage praktične u m no sti.15 Z adeva se p rič n e z razlag o sam e dejavnosti, o zirom a, kantovsko nav­

d ah njen o , s »pogoji« dejavnosti. Ker se, kot si bom o pobliže ogledali kasneje, H egel strin ja s K antom , d a so dejavniki dejavniki tako, da se p o d red ijo n o rm a m , se tako n e p o sre d n o loti vprašanja norm , ki so konstitutivne za samo dejavnost, zatem p a vprašanja, kaj vse bi pom enila dejanska podreditev n orm am . V nadaljevanju postaja vse bolj jasno, kaj s tem misli, in nekoliko jasn eje tudi, zakaj misli tako. Biti dejavnik, biti svoboden pom eni podrediti

15 Vsak celotni prikaz H eglovega stališča bi m oral vključiti in oceniti njegovo trditev, d a so značilnosti, ki določajo vsako m ožno individualnost, različni načini, n a katere osebnosti sebe dojem ajo kot »odtrgane« in ločene od drugih ljudi, historično različne m o žn o sti, te r so n u jn o re z u lta t tistega, k a r j e sam im enoval »boj za vzajem no p r ip o z n a n je « . T a k o fe n o m e n o lo š k i k o t lo g ič n i p ro b le m za H e g la j e , d a j e sam odoločitev n u jn o sam odoločitev v razm erju do in celo v neizogibnem boju z d ru g im in d a n o b e n a razlaga takšnega m ožnega razm erja in rezu ltata ne m ore sp reg led ati neizogibnega p ro b lem a m oči/oblasti, ki ga takšno razm erje vsebuje. S pretvarjanjem , d a se življenje p ričn e z relativno sam otransparentnim i, sebeposedujo- čimi, d oločenim i, odraslim i, sam ozadostnim i individuumi, ni m ogoče razum eti, kaj j e za vsakogar um n o . T em eljn a heglovska trditev je , d a je p roblem sam odoločitve ali id e n tite te p ro b lem d ru žb e n e m o či/oblasti, ne pa m etafizične resnice, in da ima ta proces v sebi n eko »logiko«, kar p a je samo po sebi problem atika, katere obravnava bi zahtevala celo knjigo.

Prav tako bi m oral biti del takšne celotne slike Heglovo zanikanje, da »biti um en«

(za kar se sam strinja, da m o ra biti temelj vsake možne dejavnosti ali svobode), p o m e n i sam o pravilno rabo zm ožnosti ali sposobnosti. Biti um en v tem tem eljnem p o m e n u p o m e n i »prilegati se« um n i strukturi celote, živeti »v resnici«, v luči tega, kako »so stvari v najširšem p o m e n u tega term in a povezane«. T a stavek seveda ne p rip a d a H eglu, pač p a W ilfridu Sellarsu. Prim. »Philosophy a n d th e Scientific Im age o f M an«, v: Science, Perception, Reality (London: Roultedge 8c Kegan Pavii, 1963), str.

1. Prim . tudi koristne p rip o m b e Ludwiga Siepa, Praktische Philosophie im Deutschen Idealismus (F rankfurt: S u h rk am p , 1992), str. 308, in mojo razpravo »H orstm ann, Siep a n d G erm an Idealism «, European Journal of Philosophy 2 (1994), str. 85-96.

(8)

se določenim norm am , tako vsebina takih n o rm kakor tudi njihova možnost, da so m oje (njihova m oč m otiviranja), pa zahtevata neko vrsto d ru žb e n ih institucij in mojo udeležbo v njih.

O glejm o si najprej, v skladu s tem pristopom , bolj zam ejeno vprašanje, kaj pom eni trditev, da človeško vedenje vodi norma. V tej točki se H eglova teoretična obravnava vprašanja svobode razlikuje od K antove,10 v e n d a r se o ba strinjata, d a j e p rak tičn o n u jn o , da tedaj, ko d elu jem , d e lu je m »na osnovi Ideje svobode«, kot pravi K ant.17 (Z aenkrat to p om eni le: n e m orem , recim o, delovati kot da bi bila m oja dejanja določena, če sam ne določim tistega, kar naj bi storil; če takšno načelo n e postane m oja n o rm a ). In za oba tej zahtevi ne m orem ustreči, če delujem a rb itra rn o ali samovoljno. Če do dejanja pride zaradi moje odločitve, da bi se naj dejanje zgodilo, tedaj delujem zaradi takšnega ali drug ačn eg a razloga, zaradi nekega razloga, ki bi se naj zgodil. D elujem na osnovi sam opostavljene n orm e. Za H egla je vprašanje možnosti takšne norm e istoznačno s pogoji, pod katerim i bi neko načelo, cilj ali zahteva lahko igrala n e k o vlogo v dejavnikovi upravičitvi delovanja, razlogih zanj (torej v vsaki razlagi delovanja v tretji o seb i).18 Tako kot v m nogih drugih filozofskih ocen ah , ko gre za vprašanje razlage, zakaj je nek dejavnik storil, k a rje storil, ali »kaj je dejavnika A m otiviralo za Ф«, m ora biti sestavni del odgovora razlaga »tistih razlogov, ki so A upravičili dejanje«. Izvedeti m oram o, kaj je A mislil, da počne, in zakaj j e mislil, d a je p o treb n o storiti Ф, sicer ne bom o vedeli, zakaj j e bilo dejanje storjeno.

Toda ta situacija se takoj zaplete, saj je m ed tem, d a je nekdo nekaj storil iz »osebnih razlogov« (včasih jih p rep ro sto razložijo kot »motive«) ali p a iz resn ičn o up rav ičenih »razlogov«19, o č itn o razlika. (L judje im ajo »svoje razloge« za delovanje tudi še tedaj, ko delujejo p ro ti lastnim interesom , ko

111 Prim. moj članek »Idealism and Agency in K ant a n d H egel«, European Journal of Philosophy 88 (1991), str. 532-41.

17 Groundwork of the Metaphysic of Morals, prev. H .J . P aton (New York: H a rp e r & Row, 1964), str. 448, v: Kants gesammelte Schriften, zv. 4 (Berlin: K önigliche P reussische A k ad em ie d e r W issenschaften, 1900-22). P rim . H e n ry A llison, »M orality a n d F reedom : K ant’s Reciprocity Thesis«, Philosophical Review 95 (1986), str. 393-425;

C hristine Korsgaard, »Morality as Freedom «, v: Kants Practical Philosophy Reconsidered, ur. Y. Yovel (D ordrecht: Kluwer, 1989), str. 23-48.

18 Prim. B ernard Williams, »Internal an d E xternal Reasons« v: Moral Luck (C am bridge:

C am bridge University Press, 1981), str. 102: »Če obstajajo razlogi za delovanje, po tem m orajo ljudje včasih delovati iz teh razlogov, in če j e te m u tako, p o te m m orajo njihovi razlogi ustrezati neki pravilni razlagi njihovega delovanja...«

19 T a p roblem je igral veliko vlogo v m nogih so d o b n ih razpravah o dolžnostih, razlogih za delovanje in »motivaciji«. Prim. raziskavo W. D. Falka o dvou m n o stih »čistih«

najstev in »formalno-motivacijskih« razm išljanj » O u g h t’ an d M otivation« v: Ought, Reasons, and Morality (Ithaca: Cornell U niversity Press, 1986), str. 21-41.

(9)

delujejo iracionalno, neprem išljeno, ko ni nobenega zadovoljivega razloga v k a te r e m k o li p o m e n u za to , d a so s to rili, k a r so s to rili.) T o d a če dom nevam o, da se m orajo vsakogaršnji individualni razlogi za delovanje, zato d a bi b ili za to o seb o razlogi, p rile g ati v n eko c e lo tn o stru k tu ro upravičitve, ozirom a, da nihče ne m ore imeti razlogov za delovanje, ne da bi jih im el sam za zadostno upravičene (tudi če so z njegovega gledišča n a p a č n o u p r a v ič e n i) , p o te m la h k o sk u šam o z vso p rav ic o p o isk a ti eksplicitno ali im plicitno upravičevalno trditev, k ije vsebovana v takšnem delovanju.20 T o pom eni, da njihova dejanja predpostavljajo privrženost neki norm i, pa naj to sami priznajo ali ne. (Zaenkrat se nam ni treba opredeliti, ali je takšna n o rm a lahko v celoti »subjektivna« ali osebna.21)

H egel se zelo jasn o izrazi o številu pogojev, ki so nujn i za to, da neka n o rm a v tem p o m en u postane norm a. Da bi nekaj, na p rim e r, funkcioniralo kot n o rm a, m o ra biti samopostavljeno. Njegova teorija »objektivnega duha«

j e v nekem smislu pravzaprav razlaga m ožnosti tistih človeških dejavnosti in interakcij, ki so, kar so, zato, ker so na določene načine prisiljene s takšnimi sam opostavljenim i n o rm am i, ker jih tvori sam ozavedno sledenje norm e.

D ejanje je izpolnitev pogodbe, kaznovanje prestopnika, dedovanje, in tako dalje, zgolj zato , k e r se u d e le ž e n c i v u stre z n ih in stitu cijah »imajo za«

u d e le ž e n e v institucijah, ki jim vladajo določena pravila in ker ta pravila do jem ajo k o t n o rm e , kot v nekem p o m en u upravičljive razloge. Rečeno nek o lik o bolj spekulativno, človeška biÿa so »na sebi«, kar so »za sebe«, ozirom a so kolektivno sam ooblikujoča se bitja. (To nim a ničesar skupnega s tistim , v kar in d iv id u aln o verjam ejo, ali z vsebinam i njihove m entaln e zgodovine. Takšni sam okonstrukti so lahko implicitni, dispozicijski, izraženi bolj vdejanjih kotvizjavah, in tako dalje. Toda to je že druga zgodba.) Glavni p o u d a re k je n a naslednjem : če bi individuum i izvajali iste telesne gibe, ne d a bi se p odvrgli takšnim n o rm a m , ozirom a, če bi se podvrgli drugim no rm am , dejanja ne bi bila tista dejanja.

20 Za razpravo o tem , kako H egel zagovarja trditev, da vsaka »naravna volja« (ali vsaka politika, ki skuša zgolj zadovoljiti naravnim n ag n jen je m ),sa m a zaveže subjekta »čisti svobodni« ali um n i volji (v osnovi razum ljeno kot utelešeno v sam ooblikujočih se in s titu c ija h ), p rim . moj član e k »H egel, E thical Reasons, K antian R ejoinders«, Philosophical Topics 19 (1991), str. 99-132. Za razpravo o Heglovih ugovorih pojm om p r e u d a r n e u m n o sti, prim . m oj članek »You C a n ’t Get fro m H ere: T ra n sitio n P roblem s in H e g e l’s Phenomenology of Spirit« v: Cambridge Companion to Hegel, ur. F. C.

B eiser (C am bridge: C am bridge University Press, 1993), str. 52-85.

21 Prim , k ontroverzno zanikanje teg a v: Thom as Nagel, Possibility of Altruism (Princeton:

P rin c eto n U niversity Press, 1970), poglavja 10-13. Prim, tudi njegovo oceno in do n ek e m ere um ik takšne teze v: The View from Nowhere (New York: O xford Universtiy Press, 1986), str. 159.

(10)

Rečeno n em ara nekoliko n ep o sred n eje: ni in n e m o re biti n o b e n ih n ep osred nih naravnih ali božjih n orm , dejstev o naravnem svetu, razodetij božje volje, ali intuicij nenaravnih lastnosti, ki bi ravno zato, ker bi bila takšna dejstva ali razodetja, prisiljevala ali usm erjala m oje vedenje. Takšna dejstva ali razodetja bi bila lahko norm e samo, če bi zame štela ko t razlogi za d elo ­ vanje; to, kakšnaje narava ali kaj je rekel Bog, pa tega ne m o re izpričevati.22

У

Z aenkrat takšno um eščanje H eglovih razm išljanj v splošno kantovsko usmeritev še ne pojasnjuje Heglovega stališča. S kantovsko usmeritvijo doslej m enim le: prem isleki, za k aterih o b ra m b o j e z a in te re s ira n H e g e l, k o t subjektovi razlogi za delovanje niso razlogi zato, k er bi tem eljili na zaznavah objektivnih dobrin, koristi ali vrednot, temveč so o cene in m n en ja (ovredno­

tenja), katerih upravičitve imajo dolo čen značaj.23 D oločene vrste razm erij, pri katerih osebe zagovarjajo svoje lastne dejavnosti, so tisto, k a rje odločilno pri »dejanjih, ki so cenjena«.

Doslej o dejanjih vemo le to, da so to tisti dogodki, ki jih j e m oč razložiti s sklicevanjem na subjektove razloge za delovanje, da takšni razlogi vselej predpostavljajo določene norm e za delovanje in da so takšne n o rm e lahko norm e zgolj, kolikor so sam opostavljene, kolikor za subjekta ovrednotijo potek dejavnosti, in tako torej ne m orejo biti razum ljene skozi tisto, kar so nekateri poimenovali strogo »eksternalistični« smisel.24 Kljub tem u p a je to,

22 »Die Rechtgesetze sind, Gesetzes, herkommend von Menschen« [Zakoni prava so zakoni, ki prihajajo od ljudi.], H egel, VRP, str. 93.

P riznam , d a je m ogoče večino m ojega povzem anja H eg la in te rp re ta tiv n o spodbijati.

Zaradi pom anjkanja prostora bi p rip o m n il le, d a m enim , d a je moj p ristop - trditev, d a je m ogoče a) Heglovo obram bo um nosti d ru žb e n ih n o rm ali m o d e rn e Sittlichkeit, b) izpeljati iz analize možnosti dejavnosti, c) takoj ko spoznam o, kaj p o m e n i poskus pokazati, d a m orajo norm e, ki so konstitutivne za takšno dejavnost, m otivirati ali biti »notranje« - dobro p o d p rt v različnih tekstih iz H eglovih najzgodnejših spisov.

23 Koristno razpravo o dvoum nostih pri N ag lu je m oč najti v članku C hristine K orsgaard,

»The Reasons We Can Share: An A ttack on th e D istinction betw een Agent-Relative and A gent-N eutral Reasons«, v: Altruism, ur. E. F. Paul, F. D. M iller jr . in J. Paul (C am bridge: C am bridge University Press, 1993), str. 24-51.

24 V Williamsovi form ulaciji: »Celotna p o a n ta izjav o zu n an jih razlogih je , d a so lahko resnične, n e glede n a dejavnikove motivacije.« (» In te rn al a n d E xternal Reasons«, str. 107.) Williams tu upo rab i p rim e r iz Jam esove zgodbe - oče O w ena W ingrava vztraja, da ima Owen razlog, da vstopi v vojsko, četudi O wen za to ni m otiviran;

njegove želje so u sm erjen e drugam in sovraži vse, k ar j e v povezavi z vojaškim življenjem, vse, kar vojaško življenje pom eni. Zelo m alo filozofov je skušalo trditi, da zunanji razlogi v tem smislu obstajajo. (D ejansko j e videti, kot priznava sam W illiams,

(11)

kar sm o povedali dosedaj, še vedno združljivo z nekom , ki deluje zato, ker sije to zelo m očno želel in ker je njegova splošna norm a v tem, da stori tisto, k a r je najbolj p rep ričan , da m ora storiti.

Kot sm o že o m en ili, je K ant trdil, d a ta vrsta n o rm e ne m ore biti p o p o ln o m a sam opostavljena (ali povsem upravičljiva), ker m ora biti takšna odobritev sam a m otivirana s prem isleki, ki niso povsem samopostavljeni, z dispozicijam i in željami, ki so resnične le za individuum a in ki so po Kantu k o n stitu tiv n e le za h e te ro n o m ijo , ne pa za avtonom ijo. Samo e n a vrsta n o rm e j e lahko za K anta sam opostavljena in tako tvori tisto, zaradi česar m o ra b iti d eja n je u m n o m o tiviran o ter tako sto rjen o svobodno: sloviti k ategorični im perativ.

Heglovi ugovori tej m ožnosti pričenjajo razkrivati usm eritev njegove analize tistega, kar bi lahko štelo za praktične razloge. Hegel ugovarja trditvi, d a j e d e ja n je p o p o ln o m a uprav ičljiv o vsem d ru g im , in p o te m ta k e m m o ra ln o , zgolj, če ga vodi n o rm a določene vrste, če ga vodi kategorični im perativ. Po kantovski razlagi to pom eni, d a je neko dejanje m oralno zgolj, če j e sto rjen o »iz dolžnosti«, ozirom a zgolj, če priznavam to norm o, in če m e m otivira zavezanost tej norm i. Če delujem zato, ker se bojim za svoj ugled, ali pa zato, da bi si zagotovil svojo individualno dobrobit, zato, da bi zadovoljil svojo čustveno p o treb o po dobrodelnosti, lahko n a koncu storim tisto, k a r bi zarad i p ritisk a u n iverzalne upravičljivosti storil čisto um n i dejavnik, tod a zato ne delujem m oralno. V takšnem prim eru moji razlogi za delovanje - kar Kant im enuje maksima - izražajo načelo, za katerega ne m o rem z razlogom pričakovati, da bo skupen tudi drugim , ali da ga bodo tudi d ru g i im eli za upravičenega, razen v naključnih okoliščinah. (Slučajno b o d o ho teli tisto, kar sam hočem , ali pa jih bo slučajno strah tistega, česar je strah tudi m ene, itn .) . Potem takem ne m orem pričakovati, da bodo moji

razlogi za delovanje tudi zanje šteli kot razlogi za delovanje.

H eg el je , k o t j e zn an o , trdil, da k ategorični im perativ, ali splošno načelo, da storim o tisto, kar bi storili vsi ostali um ni dejavniki, ne m ore voditi delovanja, k er j e tako form alen. K ategoričnem u im perativu kot norm i ne

d a gre za n en av ad en p rim er, SEy j e m alo verjetno, da bi Wingrave dejansko imel kak tak d o b e r razlog, razlog, ki bi vzdržal vsako preiskavo. Razlog, da to ni nek zunanji razlog, zelo v erjetno ni v tem , d a ni noben ih takšnih razlogov, pač pa v tem, d a je ta razlog slab.) R acionalistični odgovor običajno skuša pokazati, da lahko različni prem islek i ustrezajo in te rn alistič n i zahtevi, ne da bi bili »relativizirani« na nek eksistirajoči, naključni »motivacijski niz«. V sodobni literaturi je ta odgovor skupen N aglu in K orsgaardovi, ne glede na njune razlike. Sam trdim , d a je prav tako skupen K antu in H eglu, pri čem er gre po tem za to, da uvidimo, kako se slednja razlikujeta v tem , kaj ne more biti nem otivirajoče.

(12)

uspe z zad o stno d o lo čen o stjo voditi ali izločiti vrste d e ja n j ali p o litik . Kategorični im perativ je prazen.

Tu m e ne zanim a ta Heglov ugovor K antu. H egel nam reč trdi tudi, da je kriterij m oralne kreposti rigorističen, da nihče ne bi mogel delovati tako, kot zahteva Kant. In ta trditev izdaja tisto, kar naj bi bile H eglove im plicitn e predpostavke o pogojih, pod katerim i lahko n eko načelo služi kot n o rm a in tako lahko nakaže p o t najpom em bnejšim vprašanjem v njegovi teoriji um nosti nravnosti.

Takšne trditve je mogoče najti na dveh klasičnih m estih, prvo m esto se nahaja v šestem poglavju Fenomenologije duha, d ru go v razlagi m o raln eg a gledišča v Očrtih filozofije prava. Na prvem m estu H egel trdi, da Kantov lastni m oralni sistem razkriva,

»da se m o ra ln a zavest n e m o re o d re č i sre č n o sti in p u stiti ta e le m e n t b re z njegovega a b so lu tn e g a sm otra. S m o ter, k ije iz re č e n k o t čista dolžnost, im a to bistveno n a n jem , d a vsebuje posamično sa m o za v ed a n je; individualno prepričanjem v ed n o st o njem tvorita n e k a b so lu te n e le m e n t m o raln o sti« .25

K antov o dg ov or na to p riz n a n je n e iz o g ib n o z a in te r e s ir a n e g a in individualnega značaja našega razm erja do kateregakoli načela dejavnosti nas, trdi Hegel, po eni strani obsoja n a radikalno zlo, ne d a bi bili kdajkoli zm ožni p o ln o u d e ja n iti tisto, kar zahteva um , to si lah k o v najb o ljšem p rim eru samo prizadevam o, po drugi strani p a n a priznanje, d a človeška bitja n e m o rejo vztrajati pri m o ra ln em podvzetju, da n e m o re jo p o ln o osmisliti njegovih zahtev, če ni m ogoče verjeti v vsem ogočnega m o raln eg a sodnika, v nesm rtno dušo, v večno plačilo in kazen.

Ta obsodba naše nevrednosti in ta privolitev v »Postulate« po H eglu izkazuje, d a takšno gledišče ni »resno« glede tistega, kar zahteva m oralnost, da »se pretvarja«, da nekonsistentno p reh a ja od tistega, za kar trdi, d a od nas zahteva, k tistem u, kar dopušča, da zm orem o storiti, ter tako p o d p ira neke vrste hipokrizijo, k a rje poteza, k ije za H egla bistvena in ne n aključna poteza krščanskega m oralizm a.20 »D olžnost zaradi dolžnosti«, o p o z a rja Hegel,

»ta čisti sm o ter, j e n e d e ja n sk o ; svojo d e ja n s k o s t im a v d e ja n ju in d iv i­

dualnosti, d ejanje p a im a s tem n a njej p la t p artik u larn o sti. N ih če n iju n a k za svojega o se b n e g a slugo [K a m m e rd ie n e r] a n e zato, k e r ta n e b i bil ju n a k , pač p a zato, k er j e o n i o se b n i sluga, ki z ju n a k o m n im a o p ra v k a k o t z ju n a k o m , tem več k ot z nek o m , k ijé , pije, se oblači, n a s p lo h s p o sa m i­

č n o stjo p o tre b in predstav. T ak o za p re s o ja n je n i n o b e n e g a d e ja n ja , v k a te re m plati p o sa m ič n o sti in d iv id u a ln o s ti d e ja n ja n e b i m o g li z o p e r ­

25 H egel, PhG , str. 326; TWA, str. 3, 444.

2li H egel, PhG , str. 334; TWA, str. 3, 459 sl.

(13)

staviti sp lo šn i p la ti, in v k a te ri bi d o d elu jo če g a n e igrali vloge služabnika m o ra ln o s ti« .27

Za H e g la j e seveda ig ra n je vloge teg a m o ra listič n e g a slu žab n ik a nesm iselno, n o b e n e g a smisla ni v tem, da stališče prava form uliram o tako, da ga n o b e n dejanski individuum ne m ore upoštevati kot razloga za delo­

vanje. In nazadnje:

»P ravica partikularnosti su b jek ta, d a p rid e d o zadovoljitve ali, k a r je isto, pravica subjektivne svobode, tvori p relo m n ico in središče v razlikovanju m e d antiko in moderno d o b o . T a p ra v ic a j e v svoji n e s k o n č n o s ti iz re č e n a v k ršča n stv u i n j e p o sta la sp lo šn o d ejan sk o n a č e lo nove fo rm e sveta«.28

T u m e ne zanim a v oči bijoči problem , ali je to poštena kritika Kanta.

L ahko bi razpravljali o tem , ali se Kant opira na Postulate na takšen način, kot trd i H egel, in lahko bi vztrajali pri tem, da nič od tega, kar trdi Hegel, ne spodkoplje Kantovega stališča ali celotnega argum enta, ki skuša dokazati, kako lahko čisti p raktični um m otivira dejanje (tretje poglavje prvega dela Kritike praktičnega uma29). Sam bi se rad osredotočil zgolj na tisto, kar te o p o m b e razkrivajo o H eglovem lastnem stališču in o splošni stru k tu ri njegovega arg u m en tiran ja v p od p o ro le-tega.

T o j e še posebej p o m em b n o zato, ker obstajata dva različna načina prikaza nasledkov iz te vrste razmišljanj, in ker Heglove form ulacije pogosto napeljujejo n a tisto, k ar sam m enim , d a je najbolj zavajajoče in najbolj ne- heglovsko. Po en i in te rp re ta c iji H egel trdi, d a j e m ogoče pokazati, da človeška d ejan ja predpostavljajo d oločeno motivacijsko strukturo, in da bo m o p o tem , ko e n k ra t razum em o ta gonila, lahko uvideli, d a jim n o b en o pripoznanje tega, kar od nas zahteva praktični um, ne m ore ustrezati. Noben prem islek o tem , kaj bi storil nepristranski dejavnik, ki ga ne m otivirajo njegovi partikularni motivi, sam zase ne m ore biti motivirajoči faktor dejanja.

D om nevno lahko pokažem o, da človeška bitja lahko m otivira zgolj želja po njihovi lastni srečnosti in d o bro b iti ter imajo lahko motiv za podreditev n o r m a m le p o d tem p o g o je m . V sk lad u s tem b ra n je m j e m e rilo za upravičljivi razlog načelo, ki se ne sklicuje n a n obene partikularne želje ali cilje. P ri tem se postav lja n a sle d n je vprašanje: »zakaj bi m e to n ačelo zadevalo, kako bi lahko imel takšno gledišče čisto um nega dejavnika za moj razlog za delovanje?« O dgovor se glasi: ne bi ga m ogel imeti. Prav to pokaže K antovo celotn o stališče, trdi takšno branje, saj Kant priznava, da takšnega

27 H egel, PhG , str. 358; TWA, str. 3, 489.

28 H egel, GPR, str. 112; TWA, str. 7, 233. Bolj poetično rečeno: »Lovor čistega h o ten ja so su h i listi, ki nikoli niso bili zeleni.« GPR2, str. 184; TWA, str. 7, 236.

2'J Prim . slov. prev.: Im m a n u e l Kant, Kritika praktičnega uma, prevedel Rado Riha, A nalecta, L jubljana 1993, str. 30 sl. (O p. prev.)

(14)

gledišča ne m orem o imeti za naš razlog za delovanje in nas bodisi spom ni, da smo samo radikalno zli, bodisi skuša najti motivacijsko o p o ro za tisto, kar ne m ore motivirati samo po sebi (P ostulati).

Takšne vrste ugovor je običajen v napad ih n a racionalistične koncepcije etike in je najbolj vsakdanji v H um ovih n a p a d ih n a m o žn o st p ra k tič n e um nosti. Če Heglove napade n a Kanta obravnavam o v tej luči in im am o pri tem pred očmi naše vprašanje o družbenosti, tedaj postane H egel, nekoliko presenetljivo, sim patetičen tem hum ovskim podvzetjem , toda tako, d a pri pojasnitvi resn ičn ih izvorov človeške m otivacije H um ovo n a tu ra listič n o psihologijo zamenja z neke vrste historično sociologijo. Tisto, kar m otivira naše delovanje so bodisi naše afektivne in em ocionalne dispozicije bodisi naš tem eljn i in te res za našo d o b ro b it b o d isi, rec im o , naš statu s (»biti pripoznan«). Smo veliko bolj prilagodljivi k o t s e je tega zavedal H um e. Našo tako željeno srečnost ali naš status lahko razum em o n a d o lo čen e načine, tako da uvidim o, da sta d o b ro b it ali status bistveno povezana z d ru g im i ljudm i in tako p ristanem o n a n o rm e , ki so n a m lahko povsem sk u p n e z drugim i, to p a je m ogoče zgolj v določeni vrsti družb z d oločenim i vrstam i družbeno form ativnih, željo-oblikujočih institucij.

V endar pa smo zgoraj vseskozi poskušali pokazati, d a to ne more biti pravi sklep, ki g a je m ogoče p o teg n iti iz H eglovega n a p a d a n a K antov rigorizem . Hegel je v etiki očitno racionalist in to p o u d a rja celo sam , ko kritizira m oralno gledišče:

»T rditev, d a človek n e m o re sp o z n a ti re sn ič n e g a , te m v eč im a o p rav k a zgolj s pojavi, d a m išljenje škodi d o b ri volji, te in p o d o b n e p red stav e d u h u o d v z e m a jo ta k o vso in te le k tu a l n o k a k o r tu d i vso n r a v n o v eljav o in d o stojanstvo. Pravica, d a n e p rip o z n a m n ič e sa r, č e sa r u m n o s ti sa m n e u v id im , j e najvišja p rav ic a s u b je k ta , ki p a j e z a ra d i svoje s u b je k tiv n e d o lo č itv e o b e n e m f o r m a ln a , n a s p r o t n o p a p ra v ica um nega k o t o b ­ je k tiv n e g a n a d su b je k to m o staja tr d n o vzpostavljena«.30

To pa m ora, v nasprotju z branji, ki se ponujajo, pom eniti, da H egel n e zanika, d a so um n a razm išljanja lahko m otivirajoča sam a po sebi (da lahko za dejavnika štejejo kot razlogi), ozirom a, d a je zanj vsako stališče, ki to trdi, pozitivistično ali rigoristično. H eg el ugovarja tistim vrstam racio ­ nalnih razmišljanj, za katere Kant m eni, da so gonilna. (Z drugim i besedam i, trd i, da K antova različica p re d n o s ti n e p o g o je n e g a ali k a te g o rič n e g a im perativa, Kantova form ulacija ekskluzivnega ali sin g u la rn e g a n a č e la svobodne dejavnosti, ustvari rigoristični dualizem m ed m ojim je d ro m ali avtonom nim sebstvom in celoto m ojih naključnih nagnjenj. H egel ustvari videz, da poveličuje tisto, kar K ant obsoja, sam oljubje, h e d o n iz e m , eg o­

30 H egel, GPR, str. 117; TWA, str. 7, 245.

(15)

istično motivacijo, kar p a je zavajajoče, saj v temelju ugovarja tej označitvi n e m o ra ln e motivacije.)

Kljub tem u so rezultati, do katerih smo do te točke prišli, še vedno zm edeni. Ne glede n a to, kaj si Hegel misli o vsebini n orm , zanj, kot smo videli, niso zavezujoče p re p ro sto glede n a to, kdo sm o in kaj si želimo, o zirom a, glede n a to, kaj sm o historično postali ter tako lahko dejansko n o rm e zgolj spoštujem o, v en dar pa so še vedno zavezujoče zato, ker jih je u m n o spoštovati. Ko pa K ant zahteva, da se podvržem o norm am , ki jih je postavil um , n o rm am , ki so celo abstraktno »družbene« (v vseh dejanjih m o ram o upoštevati drugega, tako kot v idealiziranem kraljestvu smotrov), se H egel pritožuje, d a je Kant trdosrčen, asketski, in d a njegova razlaga ne m o re razložiti, kako smo lahko m otivirani za delovanje v skladu s takimi načeli, d a kategoričnega imperativa ne m orem o šteti kot razloga za dejanje.31

VI

H egel nedvom no ni antiracionalist, konvencionalist tipa »karkoli-pravi- m oja-skupnost-je-v-redu«. Da bi bolje razum eli njegov p rim er, m o ram o o d lo m k e , ki sm o j ih zgoraj navedli, postaviti v nek ak šn o perspektivo.

D rugače rečen o , spom niti m oram o na nekatere klasifikacijske problem e.

Kot nakazujejo že o m en jen i odlomki, je Hegel nedvom no prepričan, d a je možnost motivacije ključni pogoj za m ožni status norm e kot norm e. H egel je p rep riča n , d a n e k razm islek ne m ore šteti za norm o in biti tako gonilni razlog m ojega delovanja, če je m ogoče pokazati, da me tak razlog nikoli ne m ore motivirati za dejanje. Dejansko pri vpeljavi pojm a nravnosti uporabi prav tovrstni jezik. Trdi, d a je »v nravni biti« (an dem sittlichem Sein), da ima sam o zav ed an je »svojo osnovo n a in za sebe » in svoj motivirajoči smoter

(beiuegenden Zweck).32

Rečeno bolj abstraktno, Hegel kot splošno gonilo m ožnosti norm spre­

je m a načelo P:

31 T o p o m e n i, da razprava m ed njim i ne zadeva razlike m ed Heglovim naukom o

» in te rn ih razlogih« in Kantovi privrženosti teoriji psihične vzročnosti, kot trdi W ood v Hegel’s Ethical Thought. S trinjam se s tem, da H egel verjame v m ožnost motivacijske naddoločitve delovanja, in d a po njegovem m nenju m oralna vred n o ta ne p otrebuje izolacije nekakšnega »čistega motiva«. Ne mislim pa, da so razlogi za to njegovo p re p rič a n je , razlogi, zaradi k aterih ugovarja Kantovi te o riji m o raln e krep o sti, povezani z gledišči o razlogih in vzrokih pri K antu. V tej točki se strinjam s trditvijo H enryja A llisona o Kantovi lastni privrženosti in tern im razlogom , K ant’s Theory of Freedom (C am bridge: C am bridge University Press, 1990), str. 189.

32 H egel, GPR, str. 142; TWA, str. 7, 292.

(16)

»Da bi n eko dejstvo, stanje ali razm islek, la h k o za o se b o S šte lo k o t razlog, d a sto ri A, m o ra b iti S-jevo sprejetje, im e tje ta k šn e g a p re m isle k a , zm o žn o m o tiv irati S, d a sto ri A«.33

T akšn o načelo je, k o t smo že p rip o m n ili, n ajb olj o b ič a jn o v anti- racionalističnih in skeptičnih razlagah. Filozofi, ki sprejem ajo P, so pogosto humovci, teoretiki m oralnega čuta, egoisti ali emotivisti. G lede n a to bi bilo lahko videti, da gre za splošno razpravo m ed n a eni strani tistimi, ki hočejo etične razprave ohraniti čiste s tem, d a jih o h ran ijo k ot strogo norm ativne.

Dobro je, recim o, tako preprosto največja srečnost za največje število ljudi, čeravno najboljši m ed njimi, zaradi svoje sebičnosti in iracionalnosti, nikoli ne m orejo delovati za takšno dobro, ali p a je d o b ro neka nen arav n a lastnost v svetu, k ijo lahko opazim o, udejanim o in p o d p rem o pa jo lahko sam o, če jo spodbuja kako gledišče našega sam ointeresa. N a drugi strani so tisti, ki težko razum ejo katerokoli stališče o človeškem d o b ru ali m oralni vrednosti, ki ga izvo rno n e u sm e rja p rem isle k teg a, kaj človeška b itja h o č e jo in p o tre b u jejo , ali kakšni bi m orali biti razlogi, d a bi osebe prisilili, d a bi delovale. Prvi tabor skrbi, da s tem naše n o rm e prilagajam o našim najbolj običajnim naravam; drugi tabor skrbi, da si izm išljujem o zgodbice o etični popolnosti, ki ne le ne upoštevajo naše splošne človeškosti, pač pa izkazujejo do nje asketsko sovražnost.34

T od a to bi bil vse preveč ozek način razum evanja kategorij. Kot smo videli, je veliko racionalistov v etiki p rep riča n ih v P in ne bi nikoli svojih m oralnih ja d e r pustili oklestiti, da bi ustrezala našim pokvarjenim potrebam . Eden izmed takih je Kant, d ru g ije H egel.35 Če bi si hoteli p o d ro b n o ogledati te opcije, bi bila to prevelika digresija. P ripom niti p a m oram o vsaj to, d a je v Heglovem prim eru eden od rezultatov gledanja n a zadevo s te perspektive v tem, d a je lažje pojasniti njegovo slovito zanikanje, d a no rm ativna teorija

33 To sp rejetje je povezano, sklepam , z odlom ki iz Očrtov filozofije prava, ki sem jih navedel zgoraj, tako kot tudi s § 132.

34 Prim. sklepne prip o m b e v članku W. K. F ran k en a, »O bligation a n d M otivation in R ecent M oral Philosophy«, v: Essays in Moral Philosophy, ur. A. M elden (Seattle:

U niversity o f W ashington Press, 1958), str. 40-81.

35 D ejansko j e m ogoče biti neke vrste objektivist in se še v edno strinjati z načelom . P otem takem bi lahko rekli, da zaznavanje sveta n a do lo čen način že je m otivirajoče, da uvid v m oralno p om em bne poteze situacije ali m ožnega cilja, s tem daje neko neizogibno motivacijo za delovanje. L ahko bi sprejeli zahtevo, k ijo p red la g a P in kljub te m u trdili, d a je ločevanje takšnega m o raln eg a uvida kot lo čen eg a vprašanja, kot vprašanja, »kaj motivira«, ko p reid em k delovanju na osnovi te zaznave, n apačno.

T ega n ik ak o r ni m ogoče razum eti n a ta n ač in in o b e n e m izkusiti kakršn o k o li motivacijsko vrzel. Če bi se to zgodilo, p o te m bi bil to d o b e r dokaz, d a nisem videl tistega, k ar s e je ponujalo. (Iracio n aln o st j e v zaznavanju, v tistem , kar zam egli zaznavanje, ne pa v ho ten ju ali moči volje.)

(17)

zadeva tisto, kar naj bi zgolj bilo ter tako tudi njegovo slavljenje um nosti dejanskega. Tisto, kar je v takšnih form ulacijah - upam , da to lahko sedaj ja s n o vidim o - p o m em b n o , je njegovo zanikanje: da im am o lahko um na, no rm ativ n a načela za n orm e, n e glede na kakršenkoli dokaz, kako in zakaj so lahko dejanski razlogi za delovanje oseb, drugače rečeno, da lahko nek p reg le d kvalitete ali d o b reg a funkcionira kot norm a, ločeno od dokazov m ojega »privzetja« n o rm e in upravičitve tega, da se mi neka norm a »vsili«.

Reči, d a j e d e ja n sk o u m n o , p o m e n i, da so n e k a te ri razlogi lahko zgolj motivirajoči, d a za n o b e n o osebo ne m orem o dom nevati, d a je »dejansko«

in d iferen tn a do tistega, kar zahtevajo. In izreči takšno trditev pom eni napasti vsako gledišče m o ra ln e teo rije (kot tudi m nogo religioznih gledišč), ki takšen prem islek ignorira.

T ako lah ko k o n č n o postavim o vprašanje - zakaj je H egel prep ričan ravno v to, vprašanje, ki j e prvo od dveh odločilnih vprašanj v naši raziskavi.

D ru g o v p rašan je je , zakaj H egel misli, da lahko samo njegova različica

»nravnih norm « zadosti tem u pogoju.31’

30 Kot sm o že p rip o m n ili, je p re d n o st enega toka delovanja p red drugim , ali vsa »teža«, nekaj, k a r je p o d eljen o , ne p a odkrito. Načelo ali cilj lahko fun k cio n ira kot norm a, lahko vlada m ojem u o v red n o te n ju m ožnih delovanj le, če j e sam opostavljeno, če je trditev, ki zadevo vrne nazaj k pogojem resnične samopostavitve, če je resnično upravičljivo ov red n o ten je. (Po takšnem pojm ovanju, nekaj vrednega ni upravičeno s tem , d a nas lahko nap o ti n a in h e re n tn o vredno kvaliteto reči v svetu, temveč s tem , d a posed u je razloge za o ceno ali spoštovanje, razloge, ki se ne opirajo na nek prem islek, k ije o n stran upravičitve ali zgolj »dan«.) Tako kot p ri K antu gre tudi pri H eglu za vprašanje o razm erju m ed tistim, kar bi bilo, prima facie, lahko videti kot zgolj moji razlogi za delovanje, razlogi, ki so relevantni sam o zame in za situacijo - ali subjektivnim i razlogi -, in splošnim i razmišljanji, na katere se m oram sklicevati pri upravičitvi sam em u sebi tistih razlogov - ali končno, objektivnim i razlogi.

D a im a H egel v mislih ta p ro b lem , je razvidno povsod v term inih, ki sm o jih že navedli in na m nogih d ru g ih m estih. H egel ugovarja tistem u, kar ima za kantovsko n asp ro tje m ed subjektivno, ali h e te ro n o m n o določenim i cilji, in objektivno, ali a v to n o m n o do lo čen im i cilji, pri čem er takšna objektivnost po m en i v tem elju pogoj za upravičitveno m oč vsakega razm išljanja. M etaforično govori H egel o tem , da m o ra m o »privzeti«, k a r j e subjektivnega in n aključno g o n iln e g a, te r to p o te m

»očistiti«, »povzdigniti« n a raven »samoustvarjajoče« »neskončnosti«, v tem k o j e naša »subjektivna pravica do zadovoljitve« dopoln jen a v sami um nosti, itd.

Ti pogledi, ki vprašanje um n o sti norm prem estijo na vprašanje upravičljivosti in na razm erje m e d subjektivnim i in objektivnim i razlogi, postavljajo d o d atn a vprašanja.

Po eni stran i so takšni pristopi nagnjeni k »prehitri rešitvi« problem a in k tem u, da im ajo vse subjektivne razloge za razloge le, če so tudi na koncu objektivni, te r tako v veliki m eri p o d ce n ju je jo osebni vidik, vidik, katerega središče je dejavnik. Tu nam gre za k o n čn o pojasnitev tega, kakšno j e videti Heglovo stališče o Sittlichkeit v luči te h razm išljanj.

(18)

VII

Sedaj lahko form uliram o najbolj splošni rezultat našega poskusa, da bi H egla razum eli kot racionalista. V en em sam em stavku rečen o , H eglu očitno ne gre za isto kot Schillerju. Za H egla pro b lem ni primarno p ro blem psihične harm onije, integracije, ali n o tran je odtujitve, kot d a bi bilo tisto, k a rje izvorno narobe pri m oralnem gledišču to, da zahteva o d m ene, d a se ločim o d vsega, do česar m ij e , o d vsega, k a r m e n e d e la za » m en e« . Vprašanje, ki ga Hegel, skupaj s K antom , postavlja, je , ali tisto, do česar ti dejansko je , reflektira »tebe« kot subjekta, ali pa gre predvsem za pogoje nagnjenj, tako da ta nagnjenja resnično reflektirajo tvojo subjektivnost.37 Kant m eni, d a je tako, če ti pogoji prestanejo test m oralne d opustnosti, ozirom a vsaj tedaj, če niso nasprotni tistemu, kar bi uzakonila spo ntan a volja. Za H egla p a je to pretirano om ejujoče in nezadovoljivo gledišče. N orm e, kijim m oraš biti privržen tako, da lahko katerokoli teh nagnjenj reflektira tebe in tvojo subjektivnost (tako, da lahko deluješ »na osnovi ideje svobode«), vsebujejo d ru ž b e n e in in stitu c io n a ln e p o g o je, v k a te rih lah k o » prideš n a sp ro ti«

svojemu lastnem u umu.

O dločilno vprašanje pri takšnem b ran ju H egla sproži povsem splošno razm išljanje. Kot sm o videli H eglovo z a n im an je za vlogo m otivacijske zmožnosti v etični teoriji ne pom eni trditve, da m oram o zato, da bi razložili takšno motivacijo, najti prostor za hedonistične ali egoistične zadeve. H egel najprej sprejm e norm ativno vez m ed upravičitvijo in avtonom ijo ter šele nato skuša poiskati razlago vrste upravičitve, ki bi razložila »svojo lastno«

m otivacijsko silo.38 R ečeno v njegovi ro m a n tič n i govorici to p o m en i, da takšen prem islek ne potrebuje zunaj-um ne op o re, hkrati pa nam zagotavlja, da smo našli »sebe«, ter potrjuje, d a je svoboda »bei sich selbst sein«, »biti-pri- sebi«. Tako kot m noge druge, je tudi njegovo razlago m ogoče zvesti n a to,

37 Splošno rečeno, to je problem vsega »humovstva« v etiki, p ro b lem vsakega nag ib an ja k tem u, da bi moje »strasti«, želje, tem eljne p rojekte, motivacijski niz, obravnavali kot tem eljni razlog za delovanje. Takšno stališče m o ra upoštevati m ožnost in konec koncev p red n o st »m otiviranih«, u m n o sproženih, in ne le »nem otivirajočih« želj.

Za koristno razpravo o tej plati zadeve glej: R. Jay W allace, »How to A rgue ab o u t P ra c tic a l R eason«, M in d 99 (199=), str. 355-85; R a c h e l C o h e n , » H u m e a n d H um eanism in Ethics«, Pacific Philosophical Quarterly 69 (1988), str. 99-116; M ichael Smith, »The H um ean T heory o f M otivation«, M ind 96 (1987), str. 36-61; P hilip Petit,

»H um eans, A nti-Hum eans, an d M otivation«, M ind 96 (1987), str. 531-33; M ichael Smith, »O n H um eans, A nti-H um eans, a n d M otivation: A Reply to Petit«, M ind 98 (1988), str. 589-95.

38 »S ubjektje dom a v tistem, k a rje objektivno, tu je v svojem elem en tu .« H egel, VPRN, str. 122.

(19)

kakšne razloge bi za zadovoljitev takšnega m otivacijskega gonila po dal racionalist, ali, v tem p rim eru , katerikoli »internalist«.

V K antovem p rim e ru ta p ro b le m zap lete dejstvo, d a j e vprašanje praktične um nosti vprašanje imperativov, ne pa »razlogov« za delovanje v splošnem smislu. Pri K antu tako um priznava le, da smo neizogibno pod univerzalnim m oralnim zakonom , priznava le zahtevo, da m oram o delovati n a d o lo čen način. Tako izkusimo »dejstvo uma«, izkusimo, da smo tedaj, ko delujem o n am en o m a nasploh, zavezani takšni normi. (Kant nato pokaže, kaj se nam čutn o zgodi, ko priznam o takšno obvezo, kako začutimo bolečino zanikanja p red n o sti sam oljublja in kako začnem o spoštovati tisto, kar sam im enuje »spoštovanje«.) K an tje prepričan, da s tem, ko pokaže, da ta obveza obstaja, pokaže, d a ne m orem o biti indiferentni do tistega, kar ukazuje um, da nikakor n e m orem o postaviti vprašanja: »Zakaj bi mi bilo do tega, zakaj bi hotel storiti to, k ar zahteva čisti um?« Če Kant res lahko pokaže, kar trdi, p o te m o d g o v o r n a tak šn o v p rašanje že im am o. H egel se s tem , da so p rak tičn i razlogi p rim a rn o im perativi, ne bo strinjal. Sam je očitno p re ­ p ričan, d a je Kant form uliral neizogibno prisilni značaj um a na neustrezen način, n a tem m estu pa nas zanim a samo struktura njegovega argum enta.

T a stru k tu ra zadeva teze pri Kantu in Heglu, ki so neizogibno m eta­

fizične, vsaj v splošnem kantovskem smislu »metafizike osebe«.39 Rad bi pokazal, d a se H egel in K ant najbolj razhajata prav n a tej ravni in da tu postane razvidna posebnost Heglove pozicije. Splošno vprašanje se glasi: Kaj m o ra vsebovati delovanje »na osnovi ideje svobode?« To pom eni: katero načelo m o ra voditi samopostavitev norm pri takšnem svobodno delujočem dejavniku? V prašan je zveni k o t vpraševanje po nekem dom nevno brez­

časnem d o g o d k u , »ko« je nekdo, docela u m n o utem eljeno, vsilil takšno načelo (»sam oljubje« ali »brezzakonje samo«). Prej kot to, pa vprašanje vprašuje naslednje: Katerim načelom smo neizogibno zavezani že zaradi tega, ker delujem o n a osnovi Ideje svobode? (Ovržba takšnega razmišljanja in hkrati delovanje »na osnovi Ideje svobode« bi pom enila n ekoherentno st).

Da bi uvideli, kaj j e (ali bi m o ralo biti) takšno razm išljanje, m o ram o spoznati, kaj bi p o m en ilo biti takšen dejavnik. Vso težo prim era za vsako n a č elo (ali za d ru ž b e n e n o rm e nravnosti) je m ogoče zvesti n a tovrstni prem islek. (P o u d ariti velja, da isto veljalo za skeptika, kot sta H um e ali Williams, ki trdita: glede na to, kdo smo, bi lahko zgolj premisleki, relativizirani n a tisto, kar že hočem o, za katerim i se že motivirano ženemo, šteli kot razlogi za delovanje. In isto bi veljalo za strogega kontraktualista, katerega gledišča o tem, kaj bi bilo lahko upravičljivo ali sprejeto s strani drugega, m ora voditi prem islek tega, kaj je , glede n a to, »kdo smo«, gonilno za vsakogar.)

39 Prim . N agel, The View from Nowhere, str. 14, 18.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Površine platen se kažejo kot bojno polje, na katerem so se spopadli najrazličnejši materiali in od vsakega srečanja ostajajo sledi, odtisi.. Obenem se srečamo z razširjajočo

CELJE: Svetovalnica za prvo psihološko pomoč v stiski TU SMO ZaTe, Območna enota Celje, Nacionalni inštitut za javno zdravje, ipavčeva 18, Celje, naročanje: vsak delovni dan med

stavlja, je, ali to velja zgolj za Srbijo in srbske skladateljice ali pa bi lahko to posplošili tudi na druge

T ako d a j e treb a za vsako kon čn o bitje reči, da izraža absolut glede na intenzivno kvaliteto, ki tvori njegovo bistvo, to se pravi, glede na njegovo stopnjo m oči.«

[r]

[r]

Bolgarija Romunija Latvija Madţarska Slovaška Litva Češka Estonija Poljska Danska Ciper SLOVENIJA Irska Malta Grčija EU-27 Belgija Nemčija Luksemburg Nizozemska Finska

Včasih pa moramo morda pomisliti na to, da lahko tudi posamezne drobne težave, ki smo jih opazili pri otroku ali nas'j'e nanje opozoril kdo drug, kar pomembno vplivajo na to,