• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO"

Copied!
56
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

ŽAN VODNIK

LJUBLJANA, 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

UPORABA BARV PRI OBLIKOVANJU LOGOTIPOV ZA PREHRAMBENE IZDELKE

DIPLOMSKO DELO

ŽAN VODNIK

LJUBLJANA, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

USE OF COLOUR IN LOGOTYPE DESIGN FOR FOOD PRODUCTS

DIPLOMA THESIS

ŽAN VODNIK

LJUBLJANA, September 2021

(4)

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU Število listov: 55

Število strani: 44 Število slik: 57

Število literaturnih virov: 25 Število prilog: 1

Študijski program: visokošolski strokovni študijski program (1. stopnja) Grafična in medijska tehnika

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednik: viš. pred. dr. Andrej Iskra Mentor: doc. dr. Sabina Bračko Član: prof. dr. Klementina Možina

Ljubljana, ………

(5)

ZAHVALA

Za strokovno pomoč, nasvete in usmerjanje pri izdelavi diplomske naloge se zahvaljujem mentorici doc. dr. Sabini Bračko.

Zahvalil bi se tudi družini, ki mi je pomagala pri deljenju ankete, in vsem, ki so odgovorili na anketo ter s tem pomagali pri izvedbi raziskave.

(6)

VI IZVLEČEK

Logotip podjetja je najosnovnejši in najpomembnejši element celostne grafične podobe, barva pa je ena od pomembnejših lastnosti logotipa, ki predstavlja podjetje in ima velik vpliv na kakovost logotipa. Ljudje barve dojemajo različno; njihovo dojemanje je posledica fizikalnih in psiholoških učinkov svetlobe. Vsaka barva v ljudeh vzbuja drugačne občutke, zato je pomembno, da je za podjetje izdelan logotip v pravi barvi, ki bo ljudem sporočala to, kar si podjetje želi. Pravilna izbira barve lahko logotip močno izboljša, napačna pa lahko kupca zmede in celo podzavestno odvrne od nakupa.

V teoretičnem delu je opisana barva in njene lastnosti ter kako ljudje zaznavajo barve.

Predstavljen je tudi logotip, uporaba tipografije v logotipu, različne vrste logotipov in pomen ter uporaba barv v njem. Na podlagi dosedanjih raziskav in pregleda stanja na slovenskem tržišču so v teoretičnem delu postavljene hipoteze, ki so bile preverjene v eksperimentalnem delu. Odgovori, ki so bili zbrani z anketo, so v eksperimentalnem delu analizirani in grafično prikazani.

Rezultati raziskave so pokazali, da ima barva pomemben vpliv na oblikovanje logotipov. Za logotipe mlečnih izdelkov so najprimernejše barvne kombinacije, ki vsebujejo modro barvo, kombinacije, ki vsebujejo zeleno barvo in kombinacije med njima. Najmanj pa so primerne kombinacije, ki vsebujejo rdečo barvo. Prav tako je bilo v drugem delu raziskave ugotovljeno, da sta za logotip mlečnih izdelkov najprimernejši zelena in modra barva, pomembno pa je tudi, da za izdelavo uporabimo pravilen odtenek barve. Najmanj pa sta za to vrsto logotipa primerni oranžna in rdeča barva.

Ključne besede: barva, logotip, oblikovanje z barvami, pomen barv, psihologija barv

(7)

VII ABSTRACT

The company logotype is the most basic and most important element of the corporate identity, while colour is one of the most important features of the logotype, which represents the company and has a great influence on the quality of the logotype. People perceive colour differently because of the physical and psychological effects of light. Each colour evokes different feelings in people, so it is important to create a logotype in the right colour for the company, that will communicate what the company wants to the people. Choosing the right colour can greatly enhance a logotype, and choosing the wrong colour can confuse the customer or even subconsciously deter them from buying the product.

The theoretical part describes colour and its properties, and how people perceive colours.

Logotype, the use of typography in logos, different types of logos and the meaning and use of colours in logotypes are also presented. Based on a review of previous research and an examination of the Slovenian market, the hypotheses were set up in the theoretical part, which were tested in the experimental part. The answers, collected in the survey were analyzed and presented in the experimental part.

In the research, they found that colour has a significant impact on logotype design. For dairy logos, colour combinations containing blue and green or combinations between them are most appropriate. Combinations containing red are the least suitable. In the second part of the research they also found out that green and blue are the most suitable colours for dairy logos, and that it is also important to use the right shade of colour. It was also determined that orange and red are the least suitable colours for this type of logos.

Keywords: colour, colour psychology, colours in design, logotype, meaning of colours

(8)

VIII VSEBINSKO KAZALO

IZVLEČEK ... VI ABSTRACT ... VII VSEBINSKO KAZALO ... VIII SEZNAM SLIK ... XI

1 UVOD ... 1

1.1 HIPOTEZA 1: BARVNE PALETE, KI VSEBUJEJO VEČJE ŠTEVILO BARV, BODO OCENJENE BOLJE ... 1

1.2 HIPOTEZA 2: PRAVILNA IZBIRA BARVE VPLIVA NA SPOROČILNOST LOGOTIPA ... 2

1.3 HIPOTEZA 3: KOT NAJMANJ PRIMERNI BOSTA OCENJENI BARVNI PALETI, KI VSEBUJETA RDEČO BARVO ... 2

1.4 HIPOTEZA 4: NAJBOLJŠE BODO OCENJENE MODRE IN ZELENE RAZLIČICE LOGOTIPA ... 2

2 TEORETIČNI DEL ... 3

2.1 BARVA ... 3

2.1.1 Zaznavanje barv ... 3

2.1.2 Lastnosti barve ... 3

2.2 LOGOTIP ... 4

2.2.1 Vrste logotipov ... 4

2.2.1.1 Deskriptivni logotipi ... 4

2.2.1.2 Abstraktni logotipi... 5

2.2.1.3 Logotipi z maskotami ... 5

2.2.1.4 Besedni logotipi... 6

2.2.1.5 Monogrami ... 6

2.2.1.6 Črkovni logotipi ... 6

2.2.1.7 Kombinirani logotipi ... 7

2.2.1.8 Logotip z znakom ... 7

(9)

IX

2.2.2 Tipografija v logotipu ... 7

2.2.3 Barve v logotipu ... 8

2.2.3.1 Modra ... 8

2.2.3.2 Rdeča ... 8

2.2.3.3 Rumena... 9

2.2.3.4 Zelena ... 9

2.2.3.5 Vijolična ... 9

2.2.3.6 Oranžna ... 10

2.2.3.7 Črna ... 10

2.2.3.8 Bela... 10

2.3 PREGLED STANJA RAZISKAV ... 11

2.4 PREGLED STANJA NA SLOVENSKEM TRŽIŠČU ... 12

3 EKSPERIMENTALNI DEL ... 13

3.1 ORODJA ... 13

3.1.1 Adobe Illustrator ... 13

3.1.2 Adobe Photoshop ... 13

3.1.3 Spletna stran za izdelavo spletnih anket Enklik Anketa ... 13

3.2 METODE ... 14

3.2.1 Določitev barvnih kombinacij logotipov in izdelava barvnih palet v programu Adobe Photoshop ... 14

3.2.2 Oblikovanje barvnih različic logotipa v programu Adobe Illustrator ... 14

3.2.3 Spletna anketa ... 15

4 REZULTATI IN RAZPRAVA ... 16

4.1 PREDSTAVITEV SKUPINE ANKETIRANCEV ... 16

4.2 ANALIZA BARVNIH KOMBINACIJ ... 18

4.3 ANALIZA BARVNIH RAZLIČIC NOVEGA LOGOTIPA ... 27

4.4 RAZPRAVA ... 36

(10)

X

5 ZAKLJUČKI ... 38

6 VIRI ... 39

7 PRILOGE ... 42

PRILOGA A: PREGLED STANJA NA SLOVENSKEM TRŽIŠČU ... 42

(11)

XI SEZNAM SLIK

Slika 1: Deskriptivni logotip podjetja Domino’s (9) ... 5

Slika 2: Abstraktni logotip podjetja Nike (10) ... 5

Slika 3: Logotip z maskoto podjetja Michelin (11) ... 5

Slika 4: Besedni logotip podjetja Google (12) ... 6

Slika 5: Monogram podjetja Warner Bros (13) ... 6

Slika 6: Črkovni logotip podjetja Netflix (14) ... 6

Slika 7: Kombinirani logotip podjetja Toblerone (15) ... 7

Slika 8: Logotip z znakom Univerze Oxford (16) ... 7

Slika 9: Prvotna različica logotipa v modri barvi ... 15

Slika 10: Spol anketirancev ... 16

Slika 11: Starost anketirancev ... 16

Slika 12: Izobrazba anketirancev ... 17

Slika 13: Barvna kombinacija 1 ... 18

Slika 14: Lastnosti barvne kombinacije 1 ... 18

Slika 15: Ocena primernosti barvne kombinacije 1... 18

Slika 16: Barvna kombinacija 2 ... 19

Slika 17: Lastnosti barvne kombinacije 2 ... 19

Slika 18: Ocena primernosti barvne kombinacije 2... 19

Slika 19: Barvna kombinacija 3 ... 20

Slika 20: Lastnosti barvne kombinacije 3 ... 20

Slika 21: Ocena primernosti barvne kombinacije 3... 20

Slika 22: Barvna kombinacija 4 ... 21

Slika 23: Lastnosti barvne kombinacije 4 ... 21

Slika 24: Ocena primernosti barvne kombinacije 4... 21

Slika 25: Barvna kombinacija 5 ... 22

Slika 26: Lastnosti barvne kombinacije 5 ... 22

Slika 27: Ocena primernosti barvme kombinacije 5 ... 22

Slika 28: Barvna kombinacija 6 ... 23

Slika 29: Lastnosti barvne kombinacije 6 ... 23

Slika 30: Ocena primernosti barvne kombinacije 6... 23

Slika 31: Barvna kombinacija 7 ... 24

Slika 32: Lastnosti barvne kombinacije 7 ... 24

(12)

XII

Slika 33: Ocena primernosti barvne kombinacije 7... 24

Slika 34: Barvna kombinacija 8 ... 25

Slika 35: Lastnosti barvne kombinacije 8 ... 25

Slika 36: Ocena primernosti barvne kombinacije 8... 25

Slika 37: Barvna kombinacija 9 ... 26

Slika 38: Lastnosti barvne kombinacije 9 ... 26

Slika 39: Ocena primernosti barvne kombinacije 9... 26

Slika 40: Prva različica logotipa ... 27

Slika 41: Ocena primernosti prve različice logotipa ... 27

Slika 42: Druga različica logotipa ... 28

Slika 43: Ocena primernosti druge različice logotipa ... 28

Slika 44: Tretja različica logotipa ... 29

Slika 45: Ocena primernosti tretje različice logotipa ... 29

Slika 46: Četrta različica logotipa ... 30

Slika 47: Ocena primernosti četrte različice logotipa ... 30

Slika 48: Peta različica logotipa ... 31

Slika 49: Ocena primernosti pete različice logotipa ... 31

Slika 50: Šesta različica logotipa ... 32

Slika 51: Ocena primernosti šeste različice logotipa ... 32

Slika 52: Sedma različica logotipa ... 33

Slika 53: Ocena primernosti sedme različice logotipa ... 33

Slika 54: Osma različica logotipa ... 34

Slika 55: Ocena primernosti osme različice logotipa ... 34

Slika 56: Deveta različica logotipa ... 35

Slika 57: Ocena primernosti devete različice logotipa ... 35

(13)

1 1 UVOD

Logotip podjetja je najpomembnejši in najosnovnejši element celostne grafične podobe podjetja. Pri izdelavi logotipa je še posebej pomembna izbira barve. Različne barve ljudem o podjetju dajejo različna sporočila, zato je pomembno, da pred izdelavo logotipa razmislimo o tem, s čim se podjetje ukvarja, kakšno je in kakšne lastnosti želi sporočati s svojim logotipom. Barve ljudje zaznavamo z receptorji v naših očeh. Naše oči imajo tri vrste barvnih receptorjev ali čepkov, vsaka vrsta ima vrh absorpcije v različni valovni dolžini. Čepki dajo možganom informacije za razlago in poimenovanje barv. Vsaka barva nam sporoča različna sporočila in v logotipu doseže različen namen.

V teoretičnem delu diplomskega dela smo predstavili barve, zaznavanje barv in lastnosti barv, v drugem delu pa smo predstavili logotip, vrste logotipov, tipografijo v logotipu, barve v logotipu in pomen ter uporabo vsake barve v njem. V eksperimentalnem delu smo s pomočjo ankete dobili podatke o primernosti različnih barv in barvnih kombinacij za logotipe mlečnih izdelkov.

Namen diplomskega dela je bil raziskati pomembnost pravilne izbire barve za logotipe mlečnih izdelkov in vpliv, ki ga imajo barve na te logotipe. S pomočjo spletne ankete smo raziskali priljubljenost različnih barv logotipov pri kupcih. V prvem delu ankete smo raziskali, katere lastnosti ljudje dodelijo različnim barvnim kombinacijam in kako primerne se jim zdijo za uporabo v logotipih mlečnih izdelkov. V drugem delu smo primernost barv raziskali na primeru logotipa, ki smo ga izdelali. To temo smo si izbrali, ker je barva logotipa pomemben grafični element z močno sporočilno vrednostjo, o njej pa na tem področju ni narejenega večjega števila kakovostnih raziskav. Pri delu smo izhajali iz štirih hipotez.

1.1 HIPOTEZA 1: BARVNE PALETE, KI VSEBUJEJO VEČJE ŠTEVILO BARV, BODO OCENJENE BOLJE

Predvidevamo, da bodo v prvem delu ankete kot bolj primerne ocenjene barvne kombinacije, ki vsebujejo večje število barv. Predpostavljamo, da bodo barvne palete, ki vsebujejo večje število različnih odtenkov barv, bolje ocenjene, ker bodo bolj pritegnile pozornost ljudi kot barvne palete, ki imajo samo dva odtenka barv.

(14)

2 1.2 HIPOTEZA 2: PRAVILNA IZBIRA BARVE VPLIVA NA SPOROČILNOST

LOGOTIPA

Predvidevamo, da bo pravilna izbira barve vplivala na to, kako bodo ljudje sprejeli logotip in kako dobro bo sporočal dejavnost ter vrednote podjetja. Predpostavljamo, da bodo v drugem delu raziskave nekatere barvne različice logotipov ocenjene kot bolj primerne v primerjavi z drugimi.

1.3 HIPOTEZA 3: KOT NAJMANJ PRIMERNI BOSTA OCENJENI BARVNI PALETI, KI VSEBUJETA RDEČO BARVO

Predvidevamo, da bosta v prvem delu ankete najslabše ocenjeni barvni paleti, ki vsebujeta rdečo barvo. Predpostavljamo, da bosta ti paleti ocenjeni kot manj primerni, ker ljudje rdeče barve ne povezujejo z logotipi podjetij, ki se ukvarjajo z mlečnimi izdelki, zato se ta barva tudi v praksi pri logotipih teh podjetij redko uporablja.

1.4 HIPOTEZA 4: NAJBOLJŠE BODO OCENJENE MODRE IN ZELENE RAZLIČICE LOGOTIPA

Predvidevamo, da bodo v drugem delu ankete najboljše ocenjene modre in zelene različice logotipa. Predpostavljamo, da jih bodo ljudje bolje ocenili, ker sta ti dve barvi najpogosteje uporabljeni v logotipih mlečnih izdelkov in so ljudje nanje navajeni.

(15)

3 2 TEORETIČNI DEL

2.1 BARVA

Adams (1) je zapisal: »Barva v fizičnem pomenu ne obstaja, obstajajo samo svetlobni valovi z različnimi valovnimi dolžinami«. Ker človeško oko valovne dolžine loči, vidimo barve.

Občutek barve v naših možganih je posledica našega odziva na svetlobo različnih valovnih dolžin. Žarkom, ki jih naše oči lahko zaznajo, rečemo vidni spekter, vključuje pa rdečo, oranžno, rumeno, zeleno, modro, modro–vijolično in vijolično. Naše oči imajo tri vrste barvnih receptorjev oziroma čepkov, vsak pa ima vrh absorpcije pri različni valovni dolžini.

Zaznavajo rdečo, zeleno ali modro, zato je vsaka barva, ki jo vidimo, mešanica teh treh barv (1).

2.1.1 Zaznavanje barv

Ljudje barvo zaznavamo s svetlobnimi receptorji v očeh. Svetloba v naše telo vstopi skozi oči. Na notranji steni očesa je mrežnica, plast celic, ki so občutljive na svetlobo . Receptorji informacijo o svetlobi prenesejo do možganov, ki ustvarijo občutek barve, ki jo vidimo. V očesni mrežnici je več milijonov svetlobno občutljivih celic, ki se delijo na čepke in paličice.

Paličice se nahajajo na robu očesne mrežnice, v očeh pa jih je več kot 120 milijonov. Paličice zaznavajo svetlobo in v možgane prenesejo črno–bele informacije. Čepki se večinoma nahajajo v srednjem delu očesne mrežnice in jih je manj kot paličic, in sicer približno 7 milijonov. Čepki ustvarjajo občutek barve in ostrine vida. Obstajajo tri vrste čepkov, ki se razlikujejo po tem, da so občutljivi na kratke, srednje in dolge valovne dolžine svetlobe.

Čepki dajo možganom dovolj informacij za razlago in poimenovanje barv. Ker sta skoraj dve tretjini čepkov občutljivi na daljše valovne dolžine, človeško oko bolje loči toplejše barve (2, 3).

2.1.2 Lastnosti barve

Barvni ton nam pove lokacijo barve v vidnem spektru in barvnem krogu. Določa ga valovna dolžina svetlobe, ki jo zaznamo kot barvo (1). Hornung (4) je zapisal: »Barvni spekter je kontinuum neskončnih odtenkov, od katerih ima vsak odtenek svojo edinstveno valovno dolžino«. Ker so meje barvnih tonov nejasne, je na prehodnih območjih med toni identiteto posameznega tona včasih težko določiti. Pri katerikoli barvi si vsak človek zamisli drugačen odtenek te barve, zato so odtenki lahko subjektivni. Določene barve povezujemo s toplo in

(16)

4 hladno temperaturo zaradi psihološke povezave, ki temelji na fizičnih stvareh, kot sta ogenj, ki je povezan z rdečo, oranžno in rumeno barvo ter led, ki je povezan z modro barvo (4).

S svetlostjo opišemo stopnjo svetlosti oz. temnosti barve, njeno odsevnost in sijaj. Svetlost barve lahko spremenimo z dodajanjem bele ali črne barve (1). Drugi izraz za svetlost je luminoznost, bolj kot je barva luminozna, več svetlobe odbije. Najsvetlejša je bela barva, ki odbije največ svetlobe, najtemnejša pa črna, ki največ svetlobe vpije (4).

Nasičenost opiše intenzivnost, moč in čistost barve ter odsotnost črne, bele in sive barve v njej. Živa barva ima visoko nasičenost, motna barva pa manjšo (1). Bolj kot je barva podobna čisti popolno osvetljeni barvi, bolj je nasičena, vendar pa svetlejše barve niso vedno bolj nasičene od temnejših. Nasičenost barve lahko opišemo z odstotki; z 0 % nasičenostjo opišemo sivinsko barvo, s 100 % nasičenostjo pa čisto barvo (4).

2.2 LOGOTIP

Logotip oz. zaščitni znak podjetja je najpomembnejši in najosnovnejši element celostne grafične podobe podjetja. Dobro izdelan logotip je prepoznaven, nepozaben in vsestransko uporaben. Najpomembnejši elementi logotipa so stil, tipografija in barve, ki jih uporabimo.

Od njih je odvisno, ali bo logotip dosegel svoj namen in dobro predstavljal podjetje (5).

Gernsheimer je navedel deset karakteristik dobro oblikovanega logotipa, in sicer je zapisal:

»Dober logotip je privlačen, koheziven, pojmoven, značilen, dolgotrajen, čitljiv, nepozaben, relevanten, sofisticiran in vsestransko uporaben (6).«

2.2.1 Vrste logotipov

Logotipe delimo na tipografske, slikovne in kombinirane, vsaka vrsta logotipov pa se deli tudi na podvrste. Tipografski logotip je lahko monogram ali pa je sestavljen iz več črk.

Slikovni logotipi so podobe, ki jih delimo na deskriptivne in abstraktne ter na logotipe z maskotami. Kombinirani logotipi so kombinacija več vrst; običajno gre za kombinacijo tipografskih in slikovnih (7).

2.2.1.1 Deskriptivni logotipi

Deskriptivni logotipi (slika 1) vsebujejo sliko ali simbol, ki je običajno vzet iz resničnega sveta. Pri slikovnih logotipih je slika povezana z imenom oziroma z dejavnostjo podjetja.

Prednosti teh logotipov so: ljudje si jih lažje zapomnijo, sporočajo dejavnost, s katero se ukvarja podjetje in brez izgube podrobnosti jih je enostavno pomanjšati za uporabo na drugih

(17)

5 akcidenčnih tiskovinah. Pri uporabi teh logotipov moramo biti previdni v primeru, če podjetje še ni dovolj poznano, da bi bil logotip prepoznaven brez napisa. V tem primeru se je bolje odločiti za kombinirani logotip z napisom in s slikovnim znakom (8).

Slika 1: Deskriptivni logotip podjetja Domino’s (9) 2.2.1.2 Abstraktni logotipi

Abstraktni logotipi (slika 2) so podobno kot slikovni sestavljeni samo iz simbola, razlika pa je v tem, da pri abstraktnih logotipih simbol ni vzet iz resničnega življenja in ni povezan z dejavnostjo podjetja. Izdelan je posebej za logotip podjetja. Prednost teh logotipov je, da imamo pri oblikovanju več svobode, ker nismo omejeni na resnične predmete. Ta vrsta logotipa je primerna tudi za podjetja, ki se ukvarjajo z več različnimi dejavnostmi, ki bi jih težko prikazali s slikovnim logotipom. Pri izdelavi teh logotipov moramo biti še posebej pozorni na podrobnosti, saj se lahko hitro zgodi, da logotip ne sporoča tega, kar si podjetje želi. Paziti moramo tudi, da ne pretiravamo s podrobnostmi, ker bo logotip pri majhnih velikostih slabo viden (8).

Slika 2: Abstraktni logotip podjetja Nike (10) 2.2.1.3 Logotipi z maskotami

Logotipi z maskotami (slika 3) vsebujejo maskoto, ki predstavlja podjetje. Prednosti teh logotipov so, da si jih ljudje dobro zapomnijo in da so najbolj prijazni otrokom, zato jih je smiselno uporabiti, če se podjetje ukvarja z dejavnostmi, ki so povezane z njimi. Pri uporabi te vrste logotipov je treba biti previden, če se podjetje ukvarja z dejavnostjo, kjer tak logotip ne bi bil primeren (npr.: znanstveno podjetje oz. če so izdelki podjetja neprimerni za otroke) (8).

Slika 3: Logotip z maskoto podjetja Michelin (11)

(18)

6 2.2.1.4 Besedni logotipi

Besedni logotipi (slika 4) so sestavljeni samo iz napisa imena podjetja v določenem fontu.

Prednosti teh logotipov sta, da je takoj jasno, katero podjetje predstavlja logotip in da so ti logotipi eni izmed najbolj vsestranskih. Če ime našega podjetja dobro opiše podjetje in njegovo dejavnost, lahko s takim logotipom to dobro poudarimo, previdni pa moramo biti, če ime podjetja ne opiše dejavnosti, ki jo opravlja podjetje, in če je podjetje poimenovano po osebi, saj bomo tako težje dosegli prepoznavnost podjetja (8).

Slika 4: Besedni logotip podjetja Google (12) 2.2.1.5 Monogrami

Monogrami (slika 5) temeljijo na začetnicah oziroma na skrajšanem imenu podjetja.

Prednosti teh logotipov so, da so okrajšave zelo priljubljene, da jih ljudje hitro prepoznajo, zato so primerni za nova podjetja, in da lahko z njimi skrajšamo ime podjetja, če je predolgo, zaradi česar si ga ljudje lažje zapomnijo. Pri teh logotipih moramo biti zelo previdni pri izbiri pisave. Čeprav je preprostost ena izmed prednosti monogramov, moramo paziti, da logotip ni preveč preprost, ker lahko deluje dolgočasno. Pri monogramih je dobro tudi, da pod monogramom napišemo celotno ime podjetja, da ljudje kratico hitreje začnejo povezovati s celim imenom podjetja (8).

Slika 5: Monogram podjetja Warner Bros (13) 2.2.1.6 Črkovni logotipi

Črkovni logotipi (slika 6) so minimalistični logotipi, sestavljeni iz ene same črke. Prednost teh logotipov je, da jih je, ker so sestavljeni samo iz ene črke, enostavno pomanjšati, ne da bi izgubili prepoznavnost in podrobnosti. Pri dobro oblikovanih črkovnih logotipih bodo ljudje podzavestno pomislili na celotno ime podjetja, ko jih vidijo. Pri izdelavi teh logotipov moramo posebej paziti na oblikovanje. Ker so sestavljeni samo iz ene črke, morajo biti nepozabni, zato je še posebej pomembna izbira barve in pisave, ki mora biti čitljiva (8).

Slika 6: Črkovni logotip podjetja Netflix (14)

(19)

7 2.2.1.7 Kombinirani logotipi

Kombinirani logotipi (slika 7) združujejo več vrst logotipov, najpogosteje kombinirajo besedni logotip z abstraktnim ali s slikovnim logotipom. Največja prednost teh logotipov je njihova vsestranska uporabnost. Prav tako so ti logotipi odlični v primeru, da se odločimo posodobiti blagovno znamko, ker bodo ljudje kljub novemu slikovnemu znaku prepoznali ime podjetja in novi logotip hitreje povezali s podjetjem. Pri kombiniranih logotipih moramo paziti, da logotip ostane enostaven (8).

Slika 7: Kombinirani logotip podjetja Toblerone (15)

2.2.1.8 Logotip z znakom

Logotipi z znakom dajejo občutek strokovnosti in tradicije. Sestavljeni so iz znaka in pisave, ki se nahaja na znaku (slika 8). Zaradi povezave s strokovnostjo in tradicijo to vrsto logotipov pogosto uporabljajo univerze. Slabost teh logotipov je, da jih zaradi njihovega dizajna, ki vsebuje veliko podrobnosti, ne moremo pomanjšati brez izgube podrobnosti (8).

Slika 8: Logotip z znakom Univerze Oxford (16) 2.2.2 Tipografija v logotipu

Izbira tipografije igra pomembno vlogo pri izdelavi kakovostnega logotipa. Tako kot vrsta logotipa, ki jo izberemo, da tipografija logotipu dodaten pomen. Logotipe s tipografskimi elementi si ljudje bolje zapomnijo, spomin na njih pa traja dlje. Pisavo, ki jo uporabimo, moramo izbrati glede na vrsto in dejavnosti podjetja, za katerega izdelujemo logotip. Če uporabimo pisavo s serifi, bo logotip ljudem dajal občutek tradicije, pisava brez serifov pa bo dala občutek modernosti in mladosti (17).

Izbira tipografije v logotipu je pomembna tudi zaradi čitljivosti. Izbrati moramo pisavo, ki je čitljiva in jo bodo ljudje čim lažje razumeli. Paziti moramo, da za izdelavo ne uporabljamo zapletenih pisav, ker lahko z njimi uničimo enostavnost razumevanja, ki je glavni namen

(20)

8 logotipa, ljudje pa se z znamko ne bodo mogli povezati. S pravilno izbiro pisave lahko dosežemo tudi, da je logotip bolj edinstven in prepoznaven ter da ljudje pisavo povežejo s podjetjem. Dober primer tega je logotip podjetja Coca–Cola, kjer ljudje pisavo takoj povežejo s podjetjem in z njihovim logotipom, tudi če jo vidijo kje drugje (18).

2.2.3 Barve v logotipu

Barve, ki jih izberemo pri oblikovanju logotipa, so eden izmed njegovih najpomembnejših elementov, saj pri ljudeh podzavestno spodbujajo čustva, ki so povezana z različnimi barvami. Izbira pravilne barve logotipa pomaga pri ustvarjanju prepoznavne identitete znamke in logotipa, logotip pa poveže z identiteto in vrednotami podjetja (19). Če izdelujemo logotip za podjetje, ki posluje v več državah in delih sveta, moramo biti pri izbiri barve pozorni tudi na pomen barv v različnih kulturah. Bela barva je v Evropi povezana s čistočo in je pozitivna barva, na Kitajskem pa je povezana s smrtjo in jo uporabljajo ob žalovanju (20).

2.2.3.1 Modra

Modra barva je najhladnejša barva med vsemi barvami in ponazarja vrednote, ki naraščajo s starostjo. Različni odtenki modre barve imajo različne pomene. Tušak je zapisal: »Temno modra barva sporoča trajne vrednote, mornarsko modra sporoča zvestobo, zaupanje, samozadostnost, zanesljivost in moč, pastelno modra sporoča domotožje in hrepenenje, nebesno modra sporoča nesebičnost in duhovno usmerjenost, ultramarin modra pa sporoča čemernost in muhavost.« Na ljudi modra barva deluje pomirjevalno. Modra je med barvami najbolj priljubljena, njena priljubljenost narašča s starostjo, bolj pa je priljubljena pri moških (21). Povezujemo jo z morjem in nebom. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča modra barva, so znanje, mir, zvestoba, pravičnost in razum, negativne pa depresivnost, hladnost in apatija (1).

Pri logotipih modra barva izraža mir, zvestobo in zaupanje, zato je primerna za logotipe zdravstvenih podjetij. Temnejši odtenki modre so primerni za podjetja, ki želijo z logotipom sporočati občutek samozavestnosti in strokovnosti. Pri uporabi modre barve pri logotipih moramo paziti, da z njo ne pretiravamo, ker je lahko logotip na izgled hladen (19).

2.2.3.2 Rdeča

Rdečo barvo ljudje povezujejo z ognjem in s krvjo. Je barva ljubezni in strasti, a tudi barva jeze in nevarnosti. Rdeča je druga najbolj priljubljena barva in je bolj priljubljena pri moških

(21)

9 kot pri ženskah (21). Povezujemo jo z ognjem in s krvjo. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča rdeča barva, so strast, ljubezen, živahnost, navdušenje in moč, negativne pa nasilje, jeza, boj, krutost in nemoralnost (1).

Pri logotipih rdeča barva izraža navdušenje, strast in jezo. Logotipi v rdeči barvi dobro pritegnejo pozornost in izstopajo. Primerna je za logotipe podjetij, ki so mlajša in moderna, manj pa je primerna za logotipe resnejših in starejših podjetij (22).

2.2.3.3 Rumena

Rumena je med vsemi barvami najtoplejša in najživahnejša. Ponazarja mladost in moč, predstavlja pa tudi propadanje in bližanje smrti (21). Povezujemo jo s sončno svetlobo.

Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča rumena barva, so modrost, veselje in navdušenje, negativne pa ljubosumje, strahopetnost, prevara in previdnost (1).

Pri logotipih rumena barva izraža prijaznost, veselje in mladost, zato je primerna za izdelavo logotipa podjetij, ki želijo z logotipom izražati te lastnosti. Ker večina ljudi rumene ne povezuje z zrelostjo in razkošjem, moramo biti pri uporabi previdni, če želimo, da jih izraža naš logotip (22).

2.2.3.4 Zelena

Zelena barva je človeška barva, ki osvežuje in pomirja. Je barva narave in izraža čustvenost ter sočutje. Zelena barva ponazarja zadovoljstvo, plodnost, upanje in mir. Zelena je tretja najpriljubljenejša barva in je bolj priljubljena pri moških kot pri ženskah (21). Povezujemo jo z rastlinami in naravo. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča zelena barva, so plodnost, rast, uspeh, narava, iskrenost in mladost, negativne pa pohlep, nevoščljivost, slabost, strupenost in neizkušenost (1).

Pri logotipih zelena barva izraža naravo, bogastvo in zdravje. Logotipi zelene barve ljudi pomirjajo in dajejo občutek uravnoteženosti, miru in povezanosti z naravo. Zelena barva je primerna za skoraj vsa podjetja, paziti pa moramo, ker ni tako živahna in ne izstopa tako močno kot nekatere toplejše barve (19).

2.2.3.5 Vijolična

Vijolična barva je mešanica enakega dela modre in rdeče barve ter je barva zmernosti.

Ponazarja znanje, žalost in izobraženost (21). Povezujemo jo z duhovnostjo in s kraljevino.

Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča vijolična barva, so bogastvo, modrost, domišljija, navdih,

(22)

10 naprednost, bogastvo in skrivnostnost, negativne pa pretiravanje, preobilje, norost in krutost (1).

Pri logotipih vijolična barva izraža razkošje, kakovost in pristnost. Vijolična je primerna za logotipe podjetij, ki hočejo z njimi izraziti prefinjenost in ustvarjalnost. Uporabna je za logotipe kozmetičnih podjetij in podjetij z dražjimi izdelki, ni pa primerna, če želi podjetje doseči širše število kupcev (19).

2.2.3.6 Oranžna

Oranžna barva je med barvami najbolj žareča in je na sredi med rumeno in rdečo (21).

Povezujemo jo z jesenjo in s citrusi. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča oranžna barva, so edinstvenost, živahnost, zdravje, ustvarjalnost in družabnost, negativne pa grobost in glasnost (1).

Pri logotipih oranžna barva izraža navdušenje, toploto in spremembo. Zelo primerna je za logotipe podjetij, ki želijo z njimi izraziti veselje in živahnost, na primer turistične agencije.

Ker oranžna ni pogosto uporabljena za logotipe, bo logotip izstopal. Pri uporabi oranžne moramo paziti, če želimo podjetje prikazati kot resno ali razkošno, ker je ljudje ponavadi ne povežemo s temi lastnostmi (19, 22).

2.2.3.7 Črna

Črna barva ponazarja smrt in jo dojemamo kot mrzlo in negativno. Tušak je črno barvo opisal tako: »Je barva žalovanja in dokončne izgube, brez vsakršnega upanja. Črna barva maskira, prekriva in ponazarja posameznikovo nezavedno. Črna barva je nasprotje beli barvi in barva ekstremov.« Je osma najbolj priljubljena barva, pogosteje pa jo kot najljubšo izbirajo nevrotiki (21). Povezujemo jo s smrtjo in z nočjo. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča črna barva, so moč, prefinjenost, resnost, dostojanstvo in uglajenost, negativne pa strah, skrivnostnost, žalovanje in praznost (1).

Pri logotipih črna barva izraža moč, razkošje, sodobnost in modrost. Logotipom daje simbol strokovnosti in resnosti ter občutek elegance. Uporabna je za podjetja, ki želijo ljudem dati občutek moči in uglednosti (19).

2.2.3.8 Bela

Bela barva podobno kot črna predstavlja oba ekstrema, začetek in konec barvne lestvice ter je absolutna. Tušak je zapisal: »Bela je svetla barva, fiziološko je nič, njeni pomeni pa so

(23)

11 čistost, vedrost, vedrina, oddaljenost.« Bela barva lahko ponazarja tudi željo po pozabi (21).

Povezujemo jo s svetlobo in čistostjo. Pozitivne lastnosti, ki jih sporoča bela barva, so popolnost, čistost, nedolžnost, svetlost in enostavnost, negativne pa krhkost in izoliranost (1).

Pri logotipih bela barva izraža čistost, nedolžnost in mladost. V logotipih jo lahko uporabimo kot sekundarno barvo. Če želimo za logotip belo barvo uporabiti kot primarno barvo, moramo za ozadje nujno uporabiti sekundarno barvo. Tako zagotovimo, da bo logotip viden na vseh površinah (22).

2.3 PREGLED STANJA RAZISKAV

V pregledu raziskav s tega področja smo videli, da so že nekatere predhodne raziskave potrdile, da je barva pomemben element znamke in da neposredno vpliva na prodajo izdelka.

Raziskavo so izvedli v dveh delih. V prvem delu so anketiranci ocenili šest logotipov v osmih kategorijah. Po prvem delu raziskave so štiri embalaže izboljšali in spremenili barve posameznih elementov na embalaži. V raziskavi je skupina raziskovalcev ugotovila, da z zamenjavo barv v logotipu s primernejšimi zmanjšamo razliko v dojemanju različnih znamk in izboljšamo prodajo izdelka. Ugotovili so tudi, da je potrebno za izboljšavo logotipa razmisliti o veliko različnih barvah, ki jih lahko uporabimo za izboljšavo logotipa (23).

V drugi raziskavi so raziskovali vpliv barve logotipov na zaznavanje in dojemanje spola znamke. V raziskavi je bilo uporabljenih dvanajst logotipov, šest jih je bilo kulturnih in šest organskih. Logotipi, ki so bili uporabljeni, niso bili znani. Vseh dvanajst logotipov so v anketi prikazali v modri in roza barvni različici, vsak anketiranec pa je videl štiri logotipe, in sicer dva organska in dva kulturna ter le eno barvno različico posameznega logotipa.

Raziskava je ugotovila, da kulturni logotipi dajejo vtis moškosti, organski logotipi pa vtis ženstvenosti. Raziskava je prav tako ugotovila, da imata tak vpliv tudi temno modra barva, ki logotipu daje vtis moškosti, in svetlo roza barva, ki logotipu daje vtis ženstvenosti. Čeprav so v raziskavi uporabili najbolj stereotipni barvi za oba spola, so ugotovili, da je bila za dojemanje spola znamke bolj pomembna vrsta logotipa, manj pomembne pa so bile barve, ki so bile uporabljene (24).

Poleg barve pa je pri logotipih pomembna tudi nasičenost barve, ki jo pri oblikovanju uporabimo. V raziskavi so preverili vpliv nasičenosti barv znamke na občutljivost kupca. V njej so ugotovili, da 69 % od sto največjih podjetjij v logotipu uporablja bolj nasičeno bavo,

(24)

12 le 21 % pa jih uporablja manj nasičeno barvo. V prvem delu raziskave so preverili hipotezo, da nasičenost logotipa vpliva na kupčevo presojo podobe znamke. V raziskavi so uporabili sliko čevljev, na katere so dali različno nasičene različice rdečega logotipa. Potrdili so hipotezo, da so kupcem bolj všeč logotipi z bolj nasičenimi barvami, ni pa nasičenost barve vplivala na oceno kakovosti in ni povišala verjetnosti nakupa čevljev (25).

V drugem delu raziskave so preverili vpliv nasičenosti logotipa pri storitvah. Pri tem delu so uporabli namišljen scenarij v restavraciji, logotip restavracije pa so postavili ob besedilu.

Ugotovili so, da je nasičenost barv v logotipu povezana z zaznano bližino in zaupanjem (25).

V tretjem delu raziskave so ugotavljali vpliv nasičenosti barv logotipa in njegove oblike.

Uporabili so okrogel in oglat logotip z različnimi nasičenostmi barve. Ugotovili so, da okrogel logotip, ki uporablja nasičene barve, najbolj poveča občutljivost kupcev in zagotovi boljšo izkušnjo (25).

V zadnjem delu raziskave so preverili vpliv nasičenosti in začetkov znamke na občutljivost kupcev ter nakupne namene. Ugotovili so, da se pri znamkah, ki ne prihajajo iz lokalnega okolja, učinek nasičenosti barve spremeni. Ker kupci znamke, ki niso lokalne, zaznajo kot bolj oddaljene in ker isto zaznajo tudi manj nasičene barve, je lahko pri znamkah, ki niso iz lokalnega okolja, uporaba manj nasičenih barv celo boljša kot uporaba bolj nasičenih barv.

Pri lokalnih znamkah pa je v logotipu boljša uporaba bolj nasičenih barv (25).

2.4 PREGLED STANJA NA SLOVENSKEM TRŽIŠČU

Pri pregledu raziskav smo raziskali barvne kombinacije v logotipih večjih slovenskih podjetij, ki se ukvarjajo z mlečnimi izdelki. Določili smo jim barve, ki so uporabljene v logotipu, in izdelali barvne palete. Ugotovili smo, da velika večina podjetij v logotipu uporablja modro in zeleno barvo, le eno pa v logotipu uporablja rdečo barvo. Mu in Mlekarne Celeia uporabljajo kombinacijo različnih odtenkov zelene z belo barvo, Alpsko mleko uporablja kombinacijo različnih odtenkov modre barve z belo barvo, Ljubljanske mlekarne uporabljajo kombinacijo zelene in bele barve, Pomurske mlekarne in Mlekarna Planika uporabljata kombinacijo modre in bele barve, Zelene doline pa uporabljajo kombinacijo različnih odtenkov modre in zelene barve z belo barvo. Edino podjetje, ki uporablja kombinacijo rdeče in bele barve, je Milfina. Barvne kombinacije, ki smo jih določili, so prikazane v Prilogi A.

(25)

13 3 EKSPERIMENTALNI DEL

Namen eksperimentalnega dela je bil raziskati, kako pomembna je pravilna izbira barve pri oblikovanju logotipa na področju mlečnih izdelkov, in katere barve se ljudem za ta namen zdijo bolj primerne. Informacije smo pridobili s spletno anketo, ki smo jo ustvarili na spletni strani za izdelavo anket Enklik Anketa, v katero smo vključili barvne palete logotipov podjetij, ki se ukvarjajo z mlečnimi izdelki in več barvnih različic logotipa, ki smo ga izdelali sami v programu Adobe Illustrator.

V eksperimentalnem delu smo predstavili orodja, ki smo jih uporabili za izdelavo ankete in metode, ki smo jih pri raziskavi uporabili.

3.1 ORODJA

3.1.1 Adobe Illustrator

Adobe Illustrator je program za urejanje vektorskih objektov, ki ga je razvilo podjetje Adobe.

Ima zelo široko področje uporabe, ker se lahko uporablja za izdelavo vseh vektorskih objektov in ilustracij. Pogosto se z njim oblikuje logotipe, vizitke, ilustracije, ikone in infografike.

3.1.2 Adobe Photoshop

Adobe Photoshop je program za urejanje in obdelavo rastrskih slik, ki ga je razvilo podjetje Adobe. Čeprav se najpogosteje uporablja za urejanje in popravljanje fotografij, je področje uporabe širše; pogosto se Adobe Photoshop uporablja tudi za izdelavo digitalnih grafik in slik.

3.1.3 Spletna stran za izdelavo spletnih anket Enklik Anketa

Enklik Anketa je spletna stran, ki omogoča enostavno izdelavo spletnih anket. Pri raziskavi smo jo uporabili za izdelavo ankete. S pomočjo ankete smo želeli pridobiti čim večje število mnenj o barvnih kombinacijah in različnih barvnih različicah logotipa.

(26)

14 3.2 METODE

3.2.1 Določitev barvnih kombinacij logotipov in izdelava barvnih palet v programu Adobe Photoshop

Program Adobe Photoshop smo pri izdelavi diplomskega dela uporabili za določitev barvnih kombinacij in izdelavo barvnih kombinacij logotipov največjih podjetij, ki se ukvarjajo z mlečnimi izdelki. Pri tem smo si pomagali z barvnimi kombinacijami, ki smo jih določili pri pregledu stanja na slovenskem tržišču. V anketi smo uporabili naslednje barvne kombinacije:

1. Alpsko mleko

2. Izmišljena barvna kombinacija 3. Dukat

4. Ljubljanske mlekarne 5. Milfina

6. Mlekarne Celeia 7. Mu

8. Pomurske mlekarne 9. Zelene doline

3.2.2 Oblikovanje barvnih različic logotipa v programu Adobe Illustrator

V programu Adobe Illustrator smo za diplomsko delo oblikovali logotip, ki smo ga uporabili v raziskavi. Logotip je nastal v okviru predmeta Tipografski elementi pod mentorstvom prof.

dr. Klementine Možine in asist. mag. Tanje Medved.

Logotip, ki smo ga izdelali, je kombinirani logotip, v njem pa smo združili deskriptivni in besedni logotip, kar je ena izmed najpogostejših kombinacij pri kombiniranih logotipih. Za kombinirani logotip smo se odločili, ker se ta vrsta logotipov pogosto uporablja pri podjetjih.

Ker smo želeli, da je na prvi pogled jasno, s čim se podjetje, ki uporablja naš logotip ukvarja, smo se odločili za kombinacijo deskriptivnega in besednega logotipa.

Deskriptivni del logotipa predstavlja steklenica z mlekom in razlito mleko okoli nje. Za tako upodobitev smo se odločili, ker se nam je zdelo, da bodo ljudje steklenico z mlekom najhitreje povezali z dejavnostjo podjetja. Prvotna različica logotipa je bila v svetlo modri

(27)

15 barvi (RGB 0, 152, 214), za potrebe raziskave pa smo naredili še osem drugih barvnih različic logotipa in pri vsaki za ozadje uporabili drugačno barvo (slika 9).

Slika 9: Prvotna različica logotipa v modri barvi 3.2.3 Spletna anketa

Anketo smo razdelili na dva dela. V prvem delu so bila vprašanja o barvnih kombinacijah.

Pri vsaki barvni kombinaciji so anketiranci odgovorili, katere tri izmed navedenih lastnosti se najbolje ujemajo z njo in kako primerna se jim zdi za uporabo v logotipu mlečnih izdelkov. V drugem delu ankete so bila vprašanja o barvnih različicah logotipov, pri vsaki pa so anketiranci ocenili, kako primerna se jim zdi za logotip mlečnih izdelkov. Anketa, ki smo jo uporabili, je vsebovala 30 vprašanj, v njej pa je sodelovalo 72 udeležencev, 55 žensk in 17 moških.

(28)

16 4 REZULTATI IN RAZPRAVA

V nadaljevanju je predstavljena analiza rezultatov spletne ankete, ki smo jo izvedli za potrebe diplomskega dela. Anketa je bila razdeljena na dva dela; v prvem delu so anketiranci barvnim kombinacijam določili lastnosti in ocenili primernost kombinacij za logotip mlečnih izdelkov, v drugem delu pa so ocenili primernost vsake barvne različice logotipa, ki smo ga izdelali za potrebe ankete.

4.1 PREDSTAVITEV SKUPINE ANKETIRANCEV

V anketi je sodelovali 72 anketirancev, večina anketirancev pa je bila ženskega spola.

Vključenih je bilo 76 % oseb ženskega in 24 % oseb moškega spola.

Slika 10: Spol anketirancev

Največ anketirancev je bilo v starostni skupini od 41 do 60 let, najmanj pa v starostni skupini pod 20 let. Pod 20 let je bilo starih 1 % anketirancev, med 20 in 40 let je bilo starih 38 % anketirancev, med 41 in 60 let je bilo starih 55 % anketirancev, nad 60 let pa je bilo starih le 6 % anketirancev.

Slika 11: Starost anketirancev

24%

76%

Spol

Moški Ženski

1%

38%

55%

6%

0% 20% 40% 60% 80% 100%

Pod 20 20 - 40 41 - 60 Nad 60

Starost

(29)

17 Največji del anketirancev je dosegel višjo, visoko ali univerzitetno izobrazbo, najmanjši pa nedokončano ali končano osnovno šolo. Nedokončane ali končane osnovne šole ni imel nihče od anketirancev, poklicno šolo je imel 1 % anketirancev, srednjo šolo je imelo 18 %, višjo, visoko ali univerzitetno izobrazbo je imelo 43 % anketirancev, magisterij ali doktorat pa je imelo 38 % anketirancev.

Slika 12: Izobrazba anketirancev

0%

1%

18%

43%

38%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Nedokončana ali dokončana osnovna šola Poklicna šola Srednja šola Višja, visoka ali univerzitetna izobrazba Magisterij ali doktorat

Izobrazba

(30)

18 4.2 ANALIZA BARVNIH KOMBINACIJ

Na sliki 13 je prikazana barvna kombinacija 1, ki je vsebovala več odtenkov modre barve in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot klasično (56 %), hladno (49 %) in pomirjujočo (44 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot neprijetno (0 %), unikatno (0 %), toplo (1 %) in aktivno (1 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot primerno (61 %), najmanjši pa kot neprimerno (3 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,9.

Slika 13: Barvna kombinacija 1

0%

0%

1%

1%

3%

6%

18%

32%

36%

44%

49%

56%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Neprijetna Unikatna Topla Aktivna Stimulativna Moderna Sveža Prijetna Običajna Pomirjujoča Hladna Klasična

Slika 14: Lastnosti barvne kombinacije 1

4% 3%

14%

61%

18%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti

primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 15: Ocena primernosti barvne kombinacije 1

(31)

19 Na sliki 16 je prikazana barvna kombinacija 2, ki je vsebovala dva odtenka modre barve, rdečo in belo barvo. Te barvne kombinacije ne uporablja nobeno podjetje in je bila izdelana posebej za anketo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot neprijetno (42 %), stimulativno (40 %) in aktivno (35 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot pomirjujočo (1 %), toplo (1 %) prijetno (4 %) in običajno (4 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot neprimerno (39 %), nihče pa kot zelo primerno (0 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 2,7.

Slika 16: Barvna kombinacija 2

1%

1%

4%

4%

6%

7%

10%

28%

28%

35%

40%

42%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Pomirjujoča Topla Prijetna Običajna Hladna Klasična Sveža Moderna Unikatna Aktivna Stimulativna Neprijetna

Slika 17: Lastnosti barvne kombinacije 2

5%

39%

32%

24%

0%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 18: Ocena primernosti barvne kombinacije 2

(32)

20 Na sliki 19 je prikazana barvna kombinacija 3, ki je vsebovala dva odtenka modre, zeleno in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot svežo (40 %), prijetno (36 %) in pomirjujočo (33 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot toplo (6 %), neprijetno (6 %) in unikatno (7 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot primerno (60 %), nihče pa kot zelo neprimerno (0 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,9.

Slika 19: Barvna kombinacija 3

6%

6%

7%

10%

11%

13%

18%

22%

28%

33%

36%

40%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Topla Neprijetna Unikatna Hladna Običajna Klasična Moderna Aktivna Stimulativna Pomirjujoča Prijetna Sveža

Slika 20: Lastnosti barvne kombinacije 3

0% 4%

21%

60%

15%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 21: Ocena primernosti barvne kombinacije 3

(33)

21 Na sliki 22 je prikazana barvna kombinacija 4, ki je vsebovala zeleno in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot običajno (46 %), klasično (42 %), hladno (25 %) in pomirjujočo (25 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot toplo (1 %), unikatno (1 %) in stimulativno (6 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot niti neprimerno niti primerno (36 %), najmanjši pa kot zelo neprimerno (3 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,2.

Slika 22: Barvna kombinacija 4

1%

1%

6%

8%

8%

13%

17%

22%

25%

25%

42%

46%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Topla Unikatna Stimulativna Moderna Aktivna Sveža Neprijetna Prijetna Pomirjujoča Hladna Klasična Običajna

Slika 23: Lastnosti barvne kombinacije 4

3%

24%

36%

29%

8%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 24: Ocena primernosti barvne kombinacije 4

(34)

22 Na sliki 25 je prikazana barvna kombinacija 5, ki je vsebovala rdečo in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot aktivno (56 %), stimulativno (42 %) in neprijetno (26 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot pomirjujočo (0 %), prijetno (1 %) in svežo (4 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot neprimerno (47 %), nihče pa kot zelo primerno (0 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 2,4.

Slika 25: Barvna kombinacija 5

0%

1%

4%

6%

8%

15%

18%

19%

21%

26%

42%

56%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Pomirjujoča Prijetna Sveža Hladna Unikatna Običajna Moderna Topla Klasična Neprijetna Stimulativna Aktivna

Slika 26: Lastnosti barvne kombinacije 5

14%

47%

25%

14%

0%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 27: Ocena primernosti barvme kombinacije 5

(35)

23 Na sliki 28 je prikazana barvna kombinacija 6, ki je vsebovala dva odtenka zelene in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot pomirjujočo (56 %), prijetno (39 %) in svežo (35 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot neprijetno (3 %), unikatno (4 %) in moderno (7 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot primerno (43 %), najmanjši pa kot zelo neprimerno (1 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,7.

Slika 28: Barvna kombinacija 6

3%

4%

7%

8%

11%

14%

18%

18%

24%

35%

39%

56%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Neprijetna Unikatna Moderna Hladna Topla Stimulativna Običajna Aktivna Klasična Sveža Prijetna Pomirjujoča

Slika 29: Lastnosti barvne kombinacije 6

1%

10%

26%

43%

20%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 30: Ocena primernosti barvne kombinacije 6

(36)

24 Na sliki 31 je prikazana barvna kombinacija 7, ki je vsebovala več odtenkov zelene barve in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot pomirjujočo (49 %), prijetno (36 %) in klasično (32 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot moderno (3 %), stimulativno (6 %) in unikatno (7 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot primerno (44 %), najmanjši pa kot zelo neprimerno (3 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,6.

Slika 31: Barvna kombinacija 7

3%

6%

7%

10%

10%

11%

14%

19%

29%

32%

36%

49%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Moderna Stimulativna Unikatna Topla Neprijetna Hladna Aktivna Sveža Običajna Klasična Prijetna Pomirjujoča

Slika 32: Lastnosti barvne kombinacije 7

3%

17% 19%

44%

17%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 33: Ocena primernosti barvne kombinacije 7

(37)

25 Na sliki 34 je prikazana barvna kombinacija 8, ki je vsebovala temno modro in belo barvo.

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot hladno (56 %), klasično (54 %) in običajno (28 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot toplo (0 %), stimulativno (4 %) in aktivno (6 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot niti primerno niti neprimerno in primerno (36 %), najmanjši pa kot zelo primerno (3 %).

Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,1.

Slika 34: Barvna kombinacija 8

0%

4%

6%

8%

10%

10%

10%

13%

15%

28%

54%

56%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Topla Stimulativna Aktivna Pomirjujoča Moderna Neprijetna Sveža Unikatna Prijetna Običajna Klasična Hladna

Slika 35: Lastnosti barvne kombinacije 8

4%

21%

36% 36%

3%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 36: Ocena primernosti barvne kombinacije 8

(38)

26 Na sliki 37 je prikazana barvna kombinacija 9, ki je vsebovala več odtenkov modre in zelene ter belo barvo.

Slika 37: Barvna kombinacija 9

To barvno kombinacijo so anketiranci najpogosteje opisali kot moderno (32 %), prijetno (28 %), unikatno (21 %) in stimulativno (21 %), najmanj pogosto pa so jo opisali kot toplo (3 %), običajno (7 %) in klasično (10 %).

Pri oceni primernosti barvne kombinacije je kombinacijo največji del anketirancev ocenil kot primerno (40 %), najmanjši pa kot zelo neprimerno (5 %). Povprečna ocena primernosti te barvne kombinacije je bila 3,5.

3%

7%

10%

17%

17%

19%

19%

19%

21%

21%

28%

32%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

Topla Običajna Klasična Neprijetna Aktivna Pomirjujoča Hladna Sveža Stimulativna Unikatna Prijetna Moderna

Slika 38: Lastnosti barvne kombinacije 9

5%

14%

24%

40%

17%

0%

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna

4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 39: Ocena primernosti barvne kombinacije 9

(39)

27 4.3 ANALIZA BARVNIH RAZLIČIC NOVEGA LOGOTIPA

V prvi različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili zeleno barvo (slika 40).

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (34 %) označil kot primerno, najmanjši (4 %) pa kot zelo neprimerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 3,4.

Slika 41: Ocena primernosti prve različice logotipa

4%

15%

32%

34%

15%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Slika 40: Prva različica logotipa

(40)

28 V drugi različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili rdečo barvo (slika 42).

Slika 42: Druga različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (57 %) označil kot neprimerno, nihče (0 %) pa kot zelo primerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 1,9.

Slika 43: Ocena primernosti druge različice logotipa

29%

57%

11%

3%

0%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(41)

29 V tretji različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili svetlo modro barvo (slika 44).

Slika 44: Tretja različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (58 %) označil kot primerno, najmanjši (3 %) pa kot zelo neprimerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 3,8.

Slika 45: Ocena primernosti tretje različice logotipa

3%

8%

14%

58%

17%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(42)

30 V četrti različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili temno zeleno barvo (slika 46).

Slika 46: Četrta različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (39 %) označil kot primerno, najmanjši (3 %) pa kot zelo neprimerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 3,2.

Slika 47: Ocena primernosti četrte različice logotipa

3%

22%

31%

39%

5%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(43)

31 V peti različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili vijolično barvo (slika 48).

Slika 48: Peta različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (41 %) označil kot neprimerno, najmanjši (1 %) pa kot zelo primerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 2,0.

Slika 49: Ocena primernosti pete različice logotipa

38%

41%

10%

10%

1%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(44)

32 V šesti različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili temno modro barvo (slika 50).

Slika 50: Šesta različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (47 %) označil kot primerno, najmanjši (0 %) pa kot zelo neprimerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 3,4.

Slika 51: Ocena primernosti šeste različice logotipa

0%

18%

28%

47%

7%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(45)

33 V sedmi različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili rumeno barvo (slika 52).

Slika 52: Sedma različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (38 %) označil kot zelo neprimerno, najmanjši (1 %) pa kot zelo primerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 2,0.

Slika 53: Ocena primernosti sedme različice logotipa

38%

35%

19%

7%

1%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(46)

34 V osmi različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili svetlo zeleno barvo (slika 54).

Slika 54: Osma različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (38 %) označil kot primerno, najmanjši (4 %) pa kot zelo neprimerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 3,2.

Slika 55: Ocena primernosti osme različice logotipa

4%

23%

28%

38%

7%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

(47)

35 V deveti različici logotipa, ki smo ga vključili v anketo, smo v ozadju uporabili oranžno barvo (slika 56).

Slika 56: Deveta različica logotipa

To barvno različico logotipa je največji del anketirancev (57 %) označil kot neprimerno, najmanjši (0 %) pa kot zelo primerno. Povprečna ocena primernosti te barvne različice logotipa je bila 1,8.

Slika 57: Ocena primernosti devete različice logotipa

31%

57%

11%

1%

0%

0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%

1- Zelo neprimerna 2 - Neprimerna 3 - Niti neprimerna, niti primerna 4 - Primerna 5 - Zelo primerna

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

FDI stock - foreign equity and reinvested profits plus net liabilities of foreign investment enterprises (FIEs), i.e., companies with a 10% or higher foreign equity share, to

To pomeni, da mora medicinska sestra bolnika tako dobro poznati, da ve, kako se v kakih okoliščinah počuti in da lahko predvidi, kako se bo bolnik odzival na njena

Najbolj pomembno je, da se učitelj vpraša, s čim in kako bo pripomogel k temu, da se bo učenec z motnjo vida v razredu dobro počutil in dosegal čim boljše rezultate (Murn,

Prav tako smo predvidevali, da bo pridelek španskih sort ('Gardacho' in 'Gardos') veĉji od pridelka slovenske avtohtone sorte 'Ptujski jesenski', saj je Španija

Pri tem poskusu smo predvidevali, da bo senzorična analiza pokazala razlike v kakovosti treh sorte krompirja ('Vesna', 'Kresnik' in 'Pšata') pridelanega v različnih

Želeli smo preveriti, kako prepoznaven in razumljen je logotip ekološkega kmetijstva EU, ali anketiranci menijo, da se načini pridelave, ki so označeni kot ekološki,

S to igro lahko poskrbimo tudi za večjo empatijo do otrok, ki imajo okvare sluha..

Preučili smo značilnosti in posebnosti kulture obdarovanja na Kitajskem, kako se na poslovno srečanje lahko pripravimo, da bo naš uspeh čim boljši in katere so