O PRAVDIVOSTI V NOVINÁRSTVE (otázka etiky alebo práva)
LUBO EFÈÁK
K ¾ ú è o v é s l o v á : pravda pravda a právo pravda a novinárstvo pravda a novinárska etika etické kódexy tlaèové rady dokumenty Rady Európy pravda, presnos, èestnos
Èitatelia, poslucháèi, diváci pri èítaní novín a èasopisov, pri sledovaní spravodaj- ských a publicistických relácií rozhlasových a televíznych staníc sa azda kadoden- ne stretávajú s informáciami a názormi, ktoré povaujú za nepresné, skreslené, ne- pravdivé. Nazdávame sa, e to nie je iba otázka neserióznosti niektorých novinárov, ani problém súèasných naich prostriedkov masovej komunikácie, z ktorých viaceré, pod¾a niektorých názorov, ahajú za sebou bremeno totalitnej praxe. Je to skôr prob- lém vekovitý, ktorý pripomína i prastaré èeské ¾udové porekadlo le jako kdy tisk- ne. Nie je to iba záleitos moných nepresností, rodiacich sa v zhone novinárskej práce èi zo zlého úmyslu zaujatého autora.
V demokratickej spoloènosti tu pôsobí i rozlièné nazeranie na jeden a ten istý fakt alebo udalos, konfliktnos názorovej plurality, v rámci ktorej to, èo je pre jedné- ho pravda, môe by pre druhého nepresné, alebo dokonca lo. Nás vak desaroèia poúèali, e pravda je len jedna, neraz v najsvätejej podobe uznesenia strany a vlády.
A tak sa niekedy objavujú tendencie prikáza novinárom, aby písali pravdivo, dokon- ca donúti ich k tomu zákonom v naivnej predstave, e to bude èarovný prútik, ktorý vetko vyriei. Napriek tomu, e takýto paragraf v mediálnom zákone v rokoch 1966 a 1990 u bol, a veru niè sa tým nevyrieilo.
Nie je to také jednoduché, hoci novinárska profesia má predovetkým dva etické ideály: pravdivos a pocit zodpovednosti rovnako voèi tomu, o kom píeme, ako aj voèi tomu, pre koho píeme. Tieto èinitele urèujú základ morálneho hodnotenia pô- sobenia novinára, základ toho, èo nazývame novinárskou etikou. Z poiadavky prin- cípu pravdivosti, ktorú mono povaova za nosný ståp novinárskej profesionálnej etiky, vyplýva i povinnos overova pravdivos, hodnovernos novinárskych materiá- lov urèených na zverejnenie. Na to nadväzuje klasická zásada práva na odpoveï a práva na opravu nepravdivej, resp. pravdu skres¾ujúcej, nepresnej informácie. Opiera sa o pravidlo audiatur et altera pars (Seneca nech sa vypoèuje aj druhá strana), ale aj o etický postulát, ktorý prikazuje, aby sa takáto informácia opravila bezodkladne a spontánne.
Èo je pravda?
Èo to je vak pravda? Ve¾ký akademický slovník slovenského jazyka hovorí, e pravda znamená súhlas výroku, výpovede so skutoènosou; správne zmý¾anie, správ- ny náh¾ad, správne tvrdenie, overené praxou, skúsenosou (op. nepravda, omyl, lo)...1 Podobné uvádza i ve¾ký slovník èeského jazyka, pod¾a ktorého pravda je 1. tvrzení odpovídající skuteènosti, shoda, souhlas nìj. tvrzení se skuteèností z objektivního n.
1 Slovník slovenského jazyka. III. diel pr. Bratislava, SAV 1963, s. 426.
subjektivního hlediska (op. le, nepravda)... 2. správné smýlení, správný názor...;
filos. objektivní p. takový obsah lidského poznání, kt. vìrnì odráí skuteèný svìt a nezávisí na subjektu; relativní p. takový stupeò lidského poznání, kt. odpovídá ne- ukonèenosti a neúplnosti poznávacího procesu.2
Aby sme mohli by pri interpretácii pojmu pravda èo najpresnejí, spýtajme sa slovníkov tie na to, èo sa rozumie pod výrazom skutoènos, ak je reè o tom, e pravda znamená súhlas výpovede so skutoènosou, a èo obsahuje výraz správny, ak je pravda správny náh¾ad èi tvrdenie. Skutoènos je objektívne jestvujúci fakt, jav, realita.3 Správny znaèí taký, ako má by, ako treba, ako sa vyaduje, náleitý, riad- ny, dobrý...4 Èeský prameò dáva o nieèo podrobnejiu odpoveï. Pod¾a neho správny je 1. vystihující skuteènost, shodný se skuteèností, odpovídající skuteènosti... 2.
odpovídající dané situaci, vhodný, náleitý... 3. mající patøièné vlastnosti v pøimìøe- né, náleité míøe...5
H¾adajúc odpoveï na otázku, èo je to pravda, pripomíname pozoruhodné rieenie v Èapkových Hovoroch s T. G. Masarykom. Masaryk vraví: Noetika se ptá, co je to poznání, co je to pravda. Ethika se musí ptát, zda pravdì slouíme tak poctivì a cele, jak máme. Èapek sa pýta: To dobøe: co je to pravda? Masaryk: Aha, otázka Pilátova. Prosím vás, co to je, tam ti ptáci v parku? Èapek: Straky, pane presiden- te. Masaryk: Máte lepí oèi. Nejsou to hulubi? Èapek: Ne, straky. Masaryk:
Víte to bezpeènì? Èapek: Vím. U se na nì dívám chvíli a pozornì. Holubi lítají jinak. Masaryk: Tak vidíte, sám jste øekl znaky pravdy: e to víte bezpeènì, proto-
e jste se pozornì díval, a já jsem si své poznání ovìøil vámi. Kdy mermo chcete definici pravdy, øekl bych: pravda je to, co bezpeènì a kriticky víme, co je skuteènost uvìdomìlá. To je to celé: to, co víme, vìdìt bezpeènì a s jistotou, aspoò s vekerou jistotou té doby dosaitelnou.6
Spisovate¾ Pavel Vilikovský svojho èasu povedal, e slovo pravda vo význame objektívneho a koneèného poznania by sa vo svete ¾udí, ¾udského konania a ¾ud- ských vzahov nemalo vôbec pouíva, lebo niè také nejestvuje. Vetci, pravdae, to slovo pouívame, lebo je operatívne, urých¾uje komunikáciu a navye dodáva naim osobným názorom istú vzneenos, zdanie veplatnosti. Ale vo svete osôb nejestvuje niè neosobné. Ak nejaký svoj názor vyhlasujeme za pravdu, v skutoènosti tým part- nerovi iba oznamujeme, e sme na tom názore citovo zainteresovaní. Je u v povahe samej reèi, e kadá výpoveï o skutoènosti je jej interpretáciou, teda vlastne jej hod- notením. Kadý z nás v sebe nosí, hoci nevedomky, istý hodnotový systém, a tento hodnotový systém sa priamo èi nepriamo odráa v tom, èo hovoríme... Výrok ,tráva je zelená je na prvý poh¾ad objektívny a pravdivý; a predsa iste aspoò z intonácie alebo kontextu sa dá vycíti, èi vyjadruje rados z príchodu jari, alebo sklamanie z banálnosti trávy, e nie je modrá ani ruová. Pokia¾ ide o pravdivos, tráva ako taká nejestvuje, sú len trávy (Poaceae), ktorých je takmer 10 tisíc druhov, zelenej je tie
ve¾a odtieòov, a napokon v období sucha býva tráva ltá èi a dohneda. Napriek to- mu výrok ,tráva je zelená väèinou nenarazí na odpor. Pravda vo svete ¾udí je teda
2 Slovník spisovného jazyka èeského. II. díl nq. Praha, ÈSAV 1964, s. 872.
3 Slovník slovenského jazyka. IV. diel sn. Bratislava, SAV 1964, s. 106. Podobne tie Slovník spi- sovného jazyka èeského. III. díl ru. Praha, ÈSAV 1966, s. 366.
4 Slovník slovenského jazyka, c. d., s. 199.
5 Slovník spisovného jazyka èeského, c. d., s. 493.
6 ÈAPEK, K.: Hovory s T. G. Masarykem. Praha, F. Borový a Èin 1946, s. 123.
istá forma konsenzu, dohody.7 Ak by sme si to dokázali vdy, alebo aspoò spravidla pripomína, mono by sme potom vedeli by tolerantnejí.
Pravda v novinárstve
Poznáme výpovede typu: Ja viem, ako to bolo. Bol som pri tom. Videl som to na vlastné oèi. Niè sa nezdá by presvedèivejie ako takéto svedectvo, hovorí historik Duan Kováè: A predsa. Nik z nás nevníma to, èo sa naozaj deje, zaznamenávame iba vlastný subjektívny vnem udalostí a dejov. Povedané s Luigim Pirandellom: Ka- dý má svoju pravdu. Krásne názorné svedectvo o tom podal japonský reisér Akira Kurosawa vo svojom filme Raómon pod¾a poviedok spisovate¾a Rjúnosuke Akuta- gawa. Tú istú udalos postupne opisujú vetky zúèastnené postavy, kadá inak. A di- vák si môe vybra.8
Napriek vetkému relativizovaniu pravdy má pravdivos faktov z h¾adiska najvý- znamnejej informatívnej funkcie novinárstva k¾úèový význam rovnako v spravo- dajstve, ako aj v publicistike. Mono poveda, e pravdivos správy by mala by jej inherentným, a nie iba náhodným znakom. Fakt je odrazom javu. Pritom jav sa neod- ráa v naom vedomí vo svojej originálnej, èistej podobe. Novinár pozoruje ako ka- dý èlovek na podklade svojich predolých skúseností a poznatkov, ktoré stvárnili je- ho subjekt, èo môe vies a k apriórnym postojom. Nezabúdajme, e desaroèia totality v nás vypestovali presvedèenie, e skutoènos je taká a nie inakia, e existu- je iba jediné optimálne rieenie. Tým skôr nie je iaduce pozorova javy a hodnoti
fakty s hotovou ideou (ktorýsi filozof lapidárne povedal, e kadý fakt je impregno- vaný dajakou teóriou). Pravdu treba h¾ada, aj keï sa k nej pribliujeme s námahou a za cenu omylov.9 Platí to napriek tomu, e poznávanie pravdy je nevyhnutne sub- jektívne, lebo je odkázané na subjektívne svedectvo zmyslov a na subjektívnu silu súdnosti.10
Jeden zo zakladate¾ov slovenskej novinovedy prof. Mieroslav Hysko u v esde- siatych rokoch upozoròoval na k¾úèový význam pravdivosti faktov tak v spravodaj- stve, ako aj v publicistike. Fakty toti plnia informatívnu funkciu v urèitej miere (závislej od situácie a úrovne recipientov) relatívne samostatne, èasto nezávisle od pohnútok a postojov informátora a jeho frazeológie, ba neraz aj v rozpore s jeho subjektívnym zámerom. Pôsobia teda objektívne... Z h¾adiska informatívnej funkcie novinárstva je úèelnejie prináa informácie trebárs aj s nesprávnym hodnotením faktov, ako ich zamlèova. Ináè vyzerá otázka pravdivosti, alebo lepie: správnosti názorov na aktuálne javy, ich hodnotenia a vysvet¾ovania v rôznych súvislostiach.
Pretoe tu ide o názory o javoch, a nie o javy samotné, nemono si ich pravdivos èi správnos overi hneï (tak ako si mono overi pravdivos faktov, pomocou ktorých aktuálny jav reprodukujeme), pretoe hlavným kritériom správnosti názorov je prax...
7 Zelená je tráva... Rozhovor V. Maòáka s P. Vilikovským. Slobodný piatok, 24. 5. 1991, s. 3.
8 KOVÁÈ, D.: Èi jesto pravda v dejinách? Národná obroda, 7. 1. 1994, s. 7.
9 ...pravdu nepoznáme, len sa k nej namáhavo pribliujeme (mono), a e pri jej h¾adaní sa nevy- hnutne dopúame krajností a omylov; ale kúsok pravdy býva aj v naich najhrubích omyloch buïme preto tolerantní k omylom naim i naich predkov. MARUIAK, J.: Na dôvernej linke.
Národná obroda, 28. 11. 1991, s. 12.
10 Porovnaj STRÁNSKÝ, J.: Smysl a pøedmìt tiskové opravy. Brno, Barviè a Novotný 1930, s. 2223.
A tak sa aj tu mono priblíi k pravde obdobne, ako sa to deje v spoloèenskej praxi vôbec: neustálym stretávaním sa rôznych názorov.11
Pravda a právo
Ak sa pokúsime zhrnú doterajie úvahy, jednoznaène z nich vyplýva, e otázka pravdivosti má svoje nepochybné miesto v oblasti profesionálnej novinárskej etiky.
Naproti tomu vak mono hodnoti ako prinajmenej problematické snahy predstavi- te¾ov tátnych orgánov petrifikova kritérium pravdivosti v mediálnom zákonodar- stve. Lebo právny poriadok v demokratickom táte si zásadne nevíma pravdivos
alebo nepravdivos vo vzájomnom styku ¾udí. Svedectvo, aké si ¾udia najvzájom vy- dávajú o skúsenostiach, je spravidla právne indiferentné. Právo tu zasahuje iba v is- tej, pomerne obmedzenej oblasti, kde ide o spoloèensky nebezpeèné konanie, opie- rajúce sa o lo. Právny poriadok napríklad nechce, aby ktoko¾vek uviedol kohoko¾vek svojím klamstvom do omylu, na základe ktorého má niekto utrpie kodu. Nechce ohováranie ani krivé obvinenie, ani poruovanie autorského práva èi nekalú súa
a pod.
V uvedených súvislostiach ete zaèiatkom tridsiatych rokov napísal doc. Jaroslav Stránský dodnes aktuálne sentencie: Postulát, aby sa právny poriadok orientoval úèelovým h¾adiskom urèitej kvality verejnej mienky, nijako neznamená, e tát in concreto ako tvorca, riadite¾ alebo kontrolór verejnej mienky by bol spôsobilý ideál svojho právneho poriadku aj uskutoèni. Pri kadom pokuse tohto druhu sa spravidla s vanièkou vylieva aj diea. tát in concreto je príli zainteresovaným a príli moc- ným faktorom, ne aby sa v jeho rukách verejná mienka neoddala jednostrannej slube jemu a jeho doèasným správcom. Úrad nemôe by tvorcom verejnej mienky, ako nemôe by tvorcom umeleckých produktov. Ako pán, alebo dokonca autor politickej kritiky je tát sudcom vo vlastnej veci.12
K tejto otázke dajme ete slovo kardinálovi Josefovi Ratzingerovi, ktorý zaèiat- kom devädesiatych rokov povedal: V súèasnosti si myslíme, e repektovanie slo- body kadého jednotlivca sa vo svojej podstate zakladá na tom, e otázku pravdy nemôe rozhodnú tát: Pravda, teda aj pravda o dobre, sa ukazuje ako spoloèensky nepoznate¾ná. Vedú sa o nej spory. V sporoch o pravdu sa môe dospie k dohode.
Ale dohodu mono nahradi aj stavom, ku ktorému sa príde alebo programovým usmeròovaním propagandou pomocou tlaèe, rozhlasu, televízie, alebo nátlakom, do- nútením, ba aj uzákonením pomocou tátu. Takáto pravda vak u nie je verejným dobrom, nepatrí u vetkým a kadému; je len èiastkovým dobrom skupín alebo súk- romným dobrom jednotlivcov. Pokus nariadi vetkým to, èo èas obyvate¾stva pova-
uje za pravdu, sa povauje za zotroèovanie svedomia: pojem pravdy sa presunul do oblasti netolerantnosti a proti demokratickosti.13
11 HYSKO, M.: O otázke pravdivosti novinárstva. Pravda, 15. 5. 1968.
12 STRÁNSKÝ, J.: c. d., s. 25.
13 Z bratislavskej prednáky prefekta vatikánskej Kongregácie pre náuku viery kardinála Ratzingera na tému Význam etických a kresanských hodnôt v pluralistickej spoloènosti pozri HLAVÁÈ, ¼.:
Nad mylienkami kardinála Jozefa Ratzingera Èo je demokracia? Èo je sloboda? Èo je pravda?
Slovenská nede¾a, 16. 4. 1992, s. 3.
Otázku pravdivosti v demokratickej krajine teda principiálne nemôu urèova tátne orgány, èi u legislatívne alebo exekutívne. V sporných prípadoch má svoje miesto iba nezávislý súd. Pritom pod¾a prípadového práva Európskeho súdu a veobecných európskych noriem, ak ide o osoèovanie, dôkazné bremeno spoèíva na alobcovi a nie na alovanom. Povinnosou urnalistu zabezpeèi pravdu v novinárskej výpovedi èlánku je záleitosou profesionálnej novinárskej etickej zodpovednosti.14 A dôkaz pravdy by mal by vdy úèinnou obranou tým viac, ak bol inkriminovaný sporný novinársky materiál napísaný a zverejnený z dobrého popudu (s dobrým úmyslom) a za ospravedlnite¾ným úèelom (vo verejnom záujme).
Z h¾adiska praxe kritériá na urèenie pravdivosti informácie sú výrazne subjek- tívne, potvrdzuje ústavný sudca Ján Drgonec: Èo jeden príjemca informácie ak- ceptuje ako pravdivú informáciu, iný na základe vlastnej skúsenosti èi presvedèe- nia odmietne. Kauèukovos kritérií pravdivosti informácie sa spája s ¾ahko predvídate¾nou hrozbou zneuitia poiadavky pravdivosti informácie na obmedze- nie slobody prejavu, na zákaz uverejnenia kadej informácie nepohodlnej pre toho, kto bude rozhodova o tom, èi informácia je pravdivá. Preto treba podèiarknu, e ústava v èl. 26 ods. 2 priznáva právo prijíma akúko¾vek informáciu, pravdivú i ne- pravdivú, a ponecháva na príjemcovi, aby si ju sám ohodnotil a zaradil na miesto, ktoré pokladá za primerané povahe informácie. Takéto spracovanie informácie kla- die vyie nároky na príjemcu, ale je uívate¾ským poplatkom za demokraciu.15 Niekto môe v tejto súvislosti pripomenú známy výrok éfa nacistickej propagan- dy J. Goebbelsa, ktorý v predstave, e pravda je len morálkou slabochov, vyhlásil,
e stokrát opakovaná lo sa stáva pravdou. Odpoveïou na takéto nebezpeèenstvo by mal by citát Abrahama Lincolna, ktorý u ve¾mi dávno povedal, e svet je mo- né urèitý èas klama, niekoho mono klama aj nepretrite, no vetkých nepretrite klama nemono. Patrí medzi základné obèianske práva a slobody vybra si to, èo chcem èíta, poèúva alebo pozera.
Európsky súd vo veci Handyside v. Spojené krá¾ovstvo (1976) vyhlásil, e slobo- da prejavu predstavuje jeden zo základných pilierov v demokratickej spoloènosti, jednu zo základných podmienok jej rozvoja a sebarealizácie jednotlivca... Uplatòuje sa nielen vo vzahu k ,informáciám a ,mylienkam, ktoré sa prijímajú priaznivo, resp. sa pokladajú za neurálivé a neutrálne, ale aj voèi tým, ktoré uráajú, okujú alebo znepokojujú tát, alebo èas obyvate¾stva. Vyaduje si to pluralizmus, znáan- livos a ve¾korysos, bez ktorých nemono hovori o demokratickej spoloènosti.16
Uvedené zásady potvrdzujú i experti Rady Európy kontatovaním, e právo na slobodu prejavu, ktoré je chránené èlánkom 10 Európskej konvencie, je právo na deviantnú, kritickú, nonkonformistickú a urálivú reè. Konformistická reè zvyèajne nepotrebuje ochranu.17 Pregnantne to u dávnejie vyjadril filozof Milan imeèka:
Sloboda je sloboda poveda, e dve a dve sú tyri. Ak toto je dané, vetko ostatné z toho vyplynie. Pritom dvakrát dva nemusia by za kadých okolností tyri, ale dô-
14 Porovnaj súhrn odporúèaní zo seminára organizovaného Article 19, MFN a SSN za sponzorskej úèasti Rady Európy. In: Právne a ekonomické predpoklady slobody a plurality médií. Bratislava, Èlánok 19, SSN, MFN a RE 1995, s. 191.
15 DRGONEC, J.: Tlaèové právo na Slovensku. Bratislava, Archa 1995, s. 105.
16 GOMIEN, D.: Krátky sprievodca Európskym dohovorom o ¾udských právach. Rada Európy. 2. vyd.
Bratislava, Ister Science Press 1994, s. 60.
17 Pozri Právne a ekonomické predpoklady slobody a plurality médií: c. d., s. 190.
leitá je sloboda tvrdi to nahlas. Sloboda je dôleitejia ako pravda. Pravdu nemôe èlovek zaruèi nikdy, slobodu áno. To je základné pouèenie...18 Obávam sa vak, e v naej spoloènosti stále vo vedomí nás vetkých preívajú desaroèiami zakorenené pravidlá totality. Totality, ktorá programovo neièila slobodomyse¾nosti, pluralizmu, tolerancii a ktorá tieto atribúty demokracie dokonca povaovala za buroázne preit- ky, predstavujúce nebezpeèné zlo, súce iba na vykántrenie z vedomia ¾udí. Naproti tomu demokratická spoloènos umoòuje vyjadri sa kadému, aj keï je jeho názor akýko¾vek. Ide o to, aby o prijatí alebo odmietnutí takého názoru potom rozhodla súdnos svojprávnych obèanov, nie vak erárna represia.
So zrete¾om na to vetko, èo sme tu doteraz uviedli, nebolo náhodné, e novela náho mediálneho zákona z marca 1990 výslovne vypustila z § 10 pôvodnú for- muláciu o tom, e éfredaktor je povinný zabezpeèi, aby pravdivos a pôvod ka- dej informácie boli overené so starostlivosou primeranou okolnostiam prípadu.19 To, pravda, neznamená, e sa éfredaktor a redaktori pozbavujú tejto úlohy, ktorá vade v civilizovanom svete patrí medzi prvoradé, najzákladnejie etické profesio- nálne povinnosti kadého novinára voèi verejnosti. Na úrovni právneho poriadku zákonodarca v tomto smere povaoval za dostaèujúce ustanovenia §§ 19 a 20 plat- ného mediálneho zákona o oprave nepravdivých údajov, ktorých poslaním je práve aj ochrana verejnosti pred nepravdivými informáciami. Navye, sú tu aj ustanove- nia Obèianskeho zákonníka o ochrane osobnosti a prísluné paragrafy Trestného zákonníka.
V tomto kontexte sa nám javí ako vonkoncom nepatrièné opätovné zaradenie po-
iadavky pravdivosti informácií do § 4 ods. 3 v apríli 1996 zverejneného návrhu nového mediálneho zákona, v ktorom sa iada zakotvi, e novinár môe uverejni
iba pravdivú a overenú správu.20 Naproti tomu mono len kladne hodnoti, e sa slovenský parlament svojho èasu vôbec nezaoberal návrhom troch poslancov z 12.
apríla 1995 na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky k etike urnalistiky.21 Lebo hocijako je pálèivá problematika profesionálnej novinárskej etiky, neprislúcha urèovanie jej pravidiel orgánom tátu, ale je výluène v kompetencii tých, ktorých sa týka, teda urnalistov, resp. vydavate¾ov a ich zdruení.
Pravda a novinárska etika
V otázke pravdivosti musí by korektívom predovetkým mravný hodnotový sys- tém, ktorý v oblasti urnalistiky formulujú kódexy novinárskej etiky. A nepoznáme etický kódex, ktorý by sa poiadavke pravdivosti v novinárskej tvorbe vyhýbal.
Prvý nám známy kódex, ktorý vytvoril pre svojich redaktorov známy americký vydavate¾ Charles A. Dana roku 1868, má v tomto smere prinajmenej dve zásady.
Prvú: Bojuj za svoj názor, ale nemysli si pritom, e tento názor je u celá pravda
18 IMEÈKA, M.: Ná soudruh Winston Smith. Doslov. In: ORWELL, G.: 1984. Praha, Nae vojsko 1991, s. 268.
19 Pozri pôvodné znenie § 10 ods. 3 zákona è. 81/1966 Zb. o periodickej tlaèi a o ostatných hromad- ných informaèných prostriedkoch.
20 Návrh zákona Národnej rady Slovenskej republiky o prostriedkoch verejných informácií. Príloha Kultúra 96, Slovenská Republika, 6. 4. 1996.
21 Návrh uznesenia NR SR k etike urnalistiky. Dokument. Trend, 26. 4. 1995, s. III.
alebo jediná pravda. A druhú: Keï zistí, e si urobil chybu, neboj sa to poveda.
Jeden z prvých národných kódexov je Kánon americkej urnalistiky z roku 1923 a tejto otázke venoval celú jednu èas pod názvom Statoènos, pravdovravnos, pres- nos.
Prvý medzinárodný kódex novinárskej etiky, prijatý Medzinárodnou federáciou novinárov ete roku 1939, obsahuje pravidlo 3. Novinár môe upusti od zverejne- nia pravdivej správy, ale nikdy nesmie uverejni správu, o ktorej vie, e je faloná.
Deklarácia práv a povinností urnalistov, ktorú prijali v Mníchove roku 1971 pred- stavitelia organizácií novinárov krajín Európskeho spoloèenstva, vyaduje medzi povinnosami, aby novinár vdy repektoval pravdu a aby opravil kadú informá- ciu, ktorá sa ukáe ako nepresná.22
Zásady správania novinárov deklarované najväèou a najvýznamnejou súèasnou Medzinárodnou federáciou novinárov roku 1954 a doplnené roku 1986 obsahujú ako prvé pravidlo: Úcta k pravde a repektovanie práva verejnosti na pravdu sú prvora- dými povinnosami novinára. Piate pravidlo prikazuje: Novinár urobí vetko, èo je v jeho silách, aby korigoval kadú publikovanú informáciu, ktorá svojou nepresnos-
ou môe niekomu ublíi.23 Ak by sme pokraèovali citovaním kódexov novinárskej etiky jednotlivých demokratických krajín, museli by sme iba kontatova, e princíp pravdivosti je v kadom z nich zakotvený na èelnom mieste.24
V Slovenskej republike sa novinárska obec môe opiera o Kódex novinárskej etiky schválený snemom Slovenského syndikátu novinárov u v roku jeho vzniku v Brati- slave 19. októbra 1990. Otázka pravdivosti je v tomto kódexe prvom v dejinách slo- venskej urnalistiky formulovaná u v prvej èasti pod názvom Novinár a verejnos:
Novinár urobí vetko potrebné, aby verejnosti podával informácie pravdivé, pres- né, overené, úplné a odborne fundované. Pravdivos informácií predpokladá, e fak- ty ako ich základ sa podávajú èo najobjektívnejie, v ich pravom kontexte, bez skres-
¾ovania a zamlèovania súvislostí a s primeraným uplatnením tvorivých schopností novinára. Ak sa jednotlivosti prípadu nedajú overi, treba to uvies. Môe slobodne vyjadrova osobné alebo skupinové názory v medziach pluralitného súaenia my- lienok, ak tým neporuuje obèianske práva inej osoby alebo skupiny osôb a ak ne- ohrozuje spoloèenskú mravnos. Zároveò sa sám musí podriaïova poiadavke slo- bodnej výmeny názorov a vo¾ného toku informácií. Repektuje vdy mieru vkusu a primeranos výrazových prostriedkov. Má právo i morálnu povinnos odmietnu
uverejni informáciu, o ktorej vie, e je nepravdivá, polopravdivá (skreslená), peku- latívna, neúplná èi komerène zameraná (tzv. skrytá inzercia).
Ak uverejní nepravdivú, polopravdivú (skreslenú), pekulatívnu èi neúplnú infor- máciu, musí veci uvies na pravú mieru, vrátane publikovanej opravy, resp. odpove- de. Oprava sa má uverejni v pribline rovnakej grafickej úprave, najlepie na rovna- kom mieste ako opravovaná informácia. Odpoveï sa nemá dopåòa replikou autora pôvodnej informácie, aby jedna strana nemala sústavný predstih.
22 Citované dokumenty porovnaj podrobnejie EFÈÁK, L.: Novinárska etika. In: urnalistická tvor- ba v tlaèi. Bratislava, SSN 1993, s. 8994.
23 Cez práva novinárov za práva verejnosti. 70 rokov Medzinárodnej federácie novinárov. Bratislava, SSN a MFN 1996, s. 29.
24 Pozri napríklad rozbor kódexov novinárskej etiky 23 krajín Európy a Severnej Ameriky v publiká- cii JUUSELA, P.: Journalistic Codex of Ethics in the CSCE Countries. Tampere, University of Tampere 1991, s. 2630 a 79.
Obvinenia bez dôkazov, zneuívanie dôvery, profesie, prípadne média na osobný alebo skupinový prospech, falovanie dokumentov, skres¾ovanie faktov, akúko¾vek lo a zámerné zamlèovanie poznatkov o poruení zákona a spoloèenskej morálky povauje za najväèie profesionálne previnenie.25
Najvyím sudcom v prípade nedodrania morálnych noriem, a teda predovet- kým aj princípu pravdivosti informácií, je vlastné svedomie novinára, odsudok kole- gov, ale aj jeho recipientov: èitate¾ov, poslucháèov, divákov, teda verejnosti vôbec.
Preto prípadný postih za poruenie kódexom vyjadrených morálnych zásad novinár- skej práce sa môe zásadne realizova len cestou prerokovania prípadu v príslunom redakènom kolektíve alebo na základe stanov v orgánoch novinárskej organizácie, ktorej je èlenom. Sú vak u viaceré demokratické krajiny, v ktorých existujú mimo- vládne samoregulaèné novinárske etické orgány v podobe osobitných tlaèových rád (v roku 1995 fungovalo v Európe 20 tlaèových rád). Ich poslaním je rovnako ochra- òova slobodu prejavu a slobodný prístup k zdrojom informácií, ako aj dozera na dodriavanie profesionálnych etických povinností novinárov.
Tlaèové rady sú kontituované na dva a tri roky a skladajú sa spravidla z pred- stavite¾ov organizácií vydavate¾ov a novinárskych zdruení, prípadne aj uívate¾ov médií, expertov z akademického sveta a právnikov, ktorí poívajú veobecnú dôveru verejnosti. Akáko¾vek zainteresovaná osoba môe u tlaèovej rady protestova proti èomuko¾vek v novinách, èo povauje za poruenie novinárskej etiky. Tlaèová rada sanos preetrí a vydá rozhodnutie o tom, èi sa novinárska etika v danom prípade poruila. Najväèím morálnym postihom spravidla býva zverejnenie výsledku vyet- rovania Tlaèovej rady.26
Dokumenty Rady Európy
Uvedené rieenia podporila u Rezolúcia 428 (1970) Konzultatívneho zhroma- denia Rady Európy z 23. januára 1970, ktorá obsahuje Deklaráciu o prostriedkoch masovej komunikácie a ¾udských právach. V èasti A. Postavenie a nezávislos tlaèe a iných prostriedkov masovej komunikácie je pre nau problematiku dôleitý ods. 4), v ktorom sa vyhlasuje, e nezávislos tlaèe a ostatných prostriedkov masovej ko- munikácie od tátnej kontroly sa má stanovi zákonom. Akéko¾vek poruenie tejto nezávislosti je oprávnené jedine prostredníctvom súdov a nie výkonnou mocou.
V èasti B. Opatrenia na zabezpeèenie zodpovednosti tlaèe a iných prostriedkov ma- sovej komunikácie sa povauje za iaduce v kadej krajine, kde sa tak u nestalo:
a) zriadi profesionálnu výchovu novinárov...
b) vytvori profesionálny etický kódex pre urnalistov; týkal by sa okrem iného presného a vyváeného spravodajstva, opráv nepresných informácií a komentárov, vy- hýbania sa ohováraniu, repektovania skúkromia, repektovania práva na nestranný súd, ako ho zaruèuje èlánok 6 Európskej konvencie o ¾udských právach (z terminologic-
25 Kódex novinárskej etiky Slovenského syndikátu novinárov. In: Otázky urnalistiky, 1991, è. 2, s. 45.
Poznamenávame, e text kódexu obsahuje závanú chybu vo vete Odpoveïou sa nemá dopåòa
replika autora pôvodnej informácie... Správne znenie má by: Odpoveï sa nemá dopåòa replikou autora pôvodnej informácie...
26 Bliie HOLINA, V.: Etika urnalistiky v tlaèových radách. In: Otázky urnalistiky, 1995, è. 1, s. 1924. Tie BERTRAND, C.-J.: Etika médií v Európe. In: Otázky urnalistiky, 1994, è. 1, s. 14.
kého, ale aj vecného h¾adiska je pozoruhodné, e sa tu nehovorí o pravdivom spravo- dajstve, ale o presnom a vyváenom spravodajstve, neiada sa oprava nepravdi- vých informácií, ale oprava nepresných informácií a komentárov pozn. L. .);
c) ustanovi tlaèové rady s právom preetri a dokonca karha prípady, ktoré sú nezluèite¾né s profesionálnymi normami, èo má vies k sebakontrole samotnej tlaèe.27 Jednoznaène zhodné stanovisko nájdeme i v známej Rezolúcii 1003 (1993) a Od- porúèaní 1215 (1993) o etike novinárstva prijatej Parlamentným zhromadením Ra- dy Európy 1. júla 1993 v odsekoch 36 a 38 venovaných etike a samoregulácii v no- vinárstve. V dôvodovej správe k nim sa hovorí: Ak sme vyslovili etické poiadavky na novinárov, je logické poadova aj vhodný mechanizmus na kontrolu ich uplatòo- vania... Mechanizmus vládnej kontroly tu neprichádza do úvahy, pretoe etické kó- dexy vyluèujú uplatòovanie sankcií zo strany externých orgánov alebo intitúcií.
Namiesto toho potrebujeme zavies mechanizmus samoregulácie a sebakontroly.
Nieko¾ko experimentov v tejto oblasti v podobe tlaèových rád a výborov pre sa- nosti ukazuje, e tu je priestor pre nápravu.28 K tomu mono u len podèiarknu
to, èo povedal Federico Mayor: etika informácií je vecou profesionálov, iba ich sa- mých, a nie je vecou vládnych autorít, národných alebo medzinárodných.29
Na 4. európskej konferencii ministrov Rady Európy o masmediálnej politike, ko- nanej 7.8. decembra 1994 v Prahe, na tému Médiá v demokratickej spoloènosti, prijali o. i. dve rezolúcie. Rezolúcia è. 2 Sloboda novinárov a ¾udské práva obsahuje 7. zásadu, v ktorej sa uvádza, e výkon novinárskej profesie nesie so sebou v sku- toènej demokracii celý rad povinností. Medzi tieto povinnosti, ktoré sú u zaèlenené v mnohých profesionálnych kódexoch, patrí:
a) repektovanie práva verejnosti na presné informácie o faktoch a udalostiach, b) zhromaïovanie informácií èestnými prostriedkami,
c) prezentovanie èestných informácií, komentárov a kritiky, pri vyhýbaní sa ne- oprávnenému zasahovaniu do súkromného ivota, ohováraniam a nepodloeným obvineniam,
d) opravu akejko¾vek publikovanej alebo odvysielanej informácie, ktorá sa ná- sledne ukáe ako nepresná...
V poslednej, 8. zásade rezolúcie sa zdôrazòuje, e pri vedomí odliných a me- niacich sa podmienok pre rozlièné médiá by mali tátne orgány obmedzi svoje zása- hy do povinností uvedených v 7. zásade a mali by uznáva, e vetci, ktorí vykonáva- jú novinársku profesiu, majú právo zavies si vlastné samoregulaèné normy napríklad vo forme kódexov správania, ktoré uvádzajú, ako mono ich práva a slobody zosúla- di s inými právami, slobodami a záujmami, s ktorými môu prís do konfliktu, a tie
s vedomím svojej zodpovednosti.30
27 Recommendations and Resolutions adopted by the Parliamentary Assembly of the Council of Euro- pe in the Media Field. Strasbourg, Council of Europe, Directorate of Human Rights 1991, s. 810.
28 Parlamentné zhromadenie Rady Európy. 44. riadne zasadanie. Rezolúcia 1003 (1993) o etike novi- nárstva. In: Otázky urnalistiky, 1994, è. 1, s. 71 a 77.
29 Citát z listu prezidenta FIEJ (Fédération Internationale des Éditeurs de Journaux) z 5. 10. 1993 generálnej sekretárke Rady Európy Catherine Lalumie`rovej, ktorý obsahuje ve¾mi kritické stanovis- ko k spomínanej Rezolúcii a Odporúèaniu o etike novinárstva.
30 4th European Ministerial Conference on Mass Media Policy. Prague (Czech Republic), 78 Decem- ber 1994. The Media in a democratic Society. Resolution No 2. Journalistic Freedoms and human Rights, s. 56.
On the Truthfulness in Journalism Lubo efèák
K e y w o r d s : Truth truth and law truth and journalism truth and the ethics of journalism codes of ethics press councils instruments of the Council of Europe truth, accuracy, honesty
Firstly, the author tries to define the truth as a statement that complies with reality from the objective and/or subjective point of view. At the same time, reality is considered to be objective existent facts or events. Though journalists try to add truth to their works, their truth is always a subjective truth. One persons truth may be a lie for someone else. This is why, in a democratic so- ciety, the truth principle should not be applied in the media legislation. While being immediately
engaged in possible conflicts and, at the same time, having repressive tolls at disposal, the state au- thorities should not have the right to judge the truthfulness of journalism. The latter should be a matter of the ethics of journalism. The code of conduct as well as the arbitrary press council es- tablished by the associations of journalists and publishers should be the means for solving these problems. It would be fully in accordance with re- commendations of the Council of Europe.
Záverom môeme kontatova, e pri akoko¾vek poctivom úsilí novinárov pravda ako taká má a bude ma vdy subjektívny charakter. Pravda jednej osoby môe by
pre druhú osobu klamstvom, lebo je vecou skupinovej, resp. spoloèenskej dohody.
Preto v demokratickej spoloènosti je obzvlá problematické princíp pravdivosti pe- trifikova v rámci mediálneho zákonodarstva. Platí to i pre v strednej Európe tradiè- nú intitúciu práva na opravu, kde by bolo pravdepodobne iaduce nahradi pojem pravda pojmom presnos. Rieenie otázky pravdivosti novinárskych materiálov treba ponecha tam, kam prislúcha: profesionálnej novinárskej etike. Skúsenosti zo sveta tradièných demokracií hovoria o nástrojoch rieenia problematickosti pravdivosti jednoznaène: mal by to by kódex profesionálnej novinárskej etiky a rozhodcovská tlaèová rada, ustanovená na báze novinárskych a vydavate¾ských zdruení. tátne orgány a intitúcie práve preto, e sú bezprostredne zainteresované v moných kon- fliktoch a e disponujú represívnym aparátom, nemajú do tejto problematiky zasa- hova. Lebo asi ete dlho bude plati skúsenos, ktorú kedysi formuloval istý americ- ký novinár: Viem dobre, ako písa pravdu, a viem dobre, ako neubliova, ale neviem, ako robi oboje naraz.
Adresa autora: doc. JUDr. Lubo efèák, CSc., katedra urnalistiky FFUK, túrova 9, 811 02 Bratislava