• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Art and the Norm. On the Logical Nature of Aeshetic Normativity

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Art and the Norm. On the Logical Nature of Aeshetic Normativity"

Copied!
16
0
0

Celotno besedilo

(1)

Jo ž e f Muhovič Umetnost in norma

O logični naravi estetiške normativnosti

I. Uvod s tezo

O sn o v n o m isel m o je razprave j e v g ro b ih obrisih m o g o če predstaviti v obliki n a sle d n je teze: »Primarna naloga estetike ni formuliranje in predlaganje estetskih norm, ampak konceptualno pripravljanje pogojev, v katerih se take norme lahko razvijejo in praktično uveljavijo«.

O b tem sk ra jn o p o sp lo še n e m izhodišču p a velja takoj o p o zo riti n a n aj­

m an j tri stvari. Prvič, d a e s te tik a ,1 kolikor je m e n i znan o , teg a stališča d o se­

daj še n i re sn o re fle k tira la , čeprav g a je v svoji dolgi zgodovini večkrat p ra k ­ ticirala. D rugič, d a im a teza v tej m inim alistični dikciji n a sebi nek ak eskapistični p re d z n a k , tj. p re d z n a k izm ik an ja p re d dejanskim i p ro b lem i. In tretjič, da postavlja p r e d m e n e n e s p o r n o n alo g o , d a - n eg led e n a o m e je n p ro s to r - ja s n o p o k a ž e m p o g o je, v k a te rih se razvijajo in uveljavljajo estetske n o rm e, in p re c iz ira m svojo p re d sta v o o tem , kako bi estetik a v n jih lah k o opravljala n a k a z a n o katalizatorsko funkcijo.

Se prej p a n ekaj b e s e d o p o stm o d e rn i aktu aln o sti p ro b le m a tik e v re d ­ n o te n ja in n o rm a tiv n o sti v u m etn o sti.

II. Zakulisje postmoderne potrebe po normativnosti

R azloge, za rad i k a te rih se ljudje d an a šn je g a časa p o n o v n o bolj in te n ­ zivno z a n im a m o za v re d n o te in v re d n o te n je v u m e tn o sti (p a tu d i n a d ru g ih p o d ro č jih ), b o m poizkušal nakazati s pom očjo analogije s p o stm o d ern im p o ­ ja v o m , ki ga W. Welsch opiše s sin tag m o »derealizacija re aln o sti« .2

Derealizacija realnostije pojav, ki izvira iz velikega vpliva so d o b n ih m n o ­ žičn ih e le k tro n sk ih m ed ijev n a človekov o d n o s d o sveta. Svet, ki p rih a ja d o 1 Z aradi znane n o v o d o b n e razširitve razum evanja področja estetskega in estetike, kot

discipline, naj n a tem m estu opozorim , da znotraj te razprave beseda »esetika« ozna­

čuje izključno tisti del estetiških raziskovanj, ki se n a kakršenkoli način ukvarjajo s p ro b lem atik o um etnosti, torej sam o tisto, kar W. Welsch označi z neologizm om »ar- tistika« (cf. W olfgang W elsch, Undoing Aesthetics, L ondon: S ase, 1997, str. 78).

2 Ibid., str. 168-190.

(2)

nas s po sred n ištv o m m edijev, j e v večih o zirih p o d v rž e n g lo b o k i p re o b ra z ­ bi. P redvsem ni n e p o sre d e n , a m p a k je posreden, n i e n k r a te n in stab ilen , a m ­ p ak ponovljiv, mobilen in relativen, še p osebej p a to n i svet živih izkušenj, a m ­ p ak podoživet svet. Za vojaka, ki s p ritis k o m n a tip k o ra č u n a ln iš k e m išk e izstreljuje ru šiln e ra k ete, j e sovražnik n ek aj povsem d ru g e g a k o t za vojaka, ki se b o ju je v b oju m ož n a m oža. V stv arn e m s v e tu je d o g o d e k nekaj e n k r a t­

nega, v m edijskem le šop izpodrivajočih se »verzij«. P ro m e tn a n esreča, ki sm o ji priče, nas p re tre se , m edijsko p o ro č ilo o njej nas u te g n e celo d o lgo časiti...

P osled ica takšnih, z m edijskim p o sre d o v a n je m izzvanih doživljajskih reakcij j e , d a p o staja naš o d n o s d o re a ln o s ti č e d alje bolj p o d o b e n o d n o s u do sim u lira n e realn o sti (npr. film ske), se pravi čed alje bolj derealiziran. R eal­

n o st za nas n i nič več tako n e p o sre d n a , e n k r a tn a , z a resn a in o b v ezu jo ča k o t j e bila nek d aj. In to dejstvo še kako vpliva n a n aše p re so ja n je , v re d n o te n je

in delovanje.

V e n d a r je to sam o e n a p lat pojava. M edijska derealizacija im a n a m re č tudi izrazite feed-back učinke. Prav zaradi izkustev z m o biln o stjo , sp re m e n lji­

vostjo in m an i p u 1 a t i vn ostjo elek tro n sk ih m edijskih svetov se d an e s p o n o v n o učim o ceniti trd n o st in stabilnost stvarnega sveta. O b m edijski ponovljivosti dogodkov znova odkrivam o v re d n o st e n k ra tn o s ti, o b vse bolj so fisticiran ih sim ulacijah h re p e n im o po o rig in alu , ob in fo rm acijsk i až u rn o sti v e d n o bolj m islim o n a av ten tičn o st doživetja... Skratka: h k ra ti z no vim i m ed ijsk im i iz­

kustvi se čedalje bolj zavedam o tistih lastnosti stv arn e g a sveta, k ijih z m e d ij­

skimi teh n o lo g ija m i n i m ogoče niti p o sn e m a ti n iti n a d o m e s titi.3

L ogika » bum eranga«, s k atero d erealizacijski fe n o m e n v sred išče za n i­

m an ja p o n o v n o vleče navidez o d slu žen e in s ta ro m o d n e stvari, p a j e n a ta n č ­ no tisto, k ar o m o g o ča analogije z d o g ajan ji v m o d e rn i in p o s tm o d e rn i u m e t­

nosti.

Prva analo g ija se p o n u ja k ar sam a. P o d o b n o k o t s e je n a p o d ro č ju m e ­ dijske derealizacije pokazalo, d a e le k tro n sk a izkustva n e m o re jo preseči ali vsrkati tra d ic io n a ln ih oblik izkustva, se tu d i v p o s tm o d e rn i u m e tn o s ti č e d a ­ lje bolj ja s n o kaže, d a t. i. novi m ediji n e m o re jo iz p o d rin iti in n a d o m e s titi starih, klasičnih, k i j ih to dejstvo s p e rife rije znova p rite g u je v sred išče p o ­ zornosti. P ra k sa je pač pokazala, d a » tra d ic io n a ln o « in » elek tro n sk o « izkus­

tvo n ista v tekm ov aln em razm erju, a m p a k d a sta k o m p le m e n ta rn i in se d o ­ p o ln ju je ta .4

D ruga, za to razpravo bolj bistvena a n a lo g ija p a j e v n a sle d n je m . Bolj učinkovito k o je v so d o b n i u m e tn o sti p o te k a lo » p re v re d n o te n je s ta rih v re d ­ 3 Več o tem cf. ibid., str. 191-202.

4 In tu lahko že kar prerokujem : pogojem in oblikam te k o m p le m e n tarn o sti b o m o ra ­ la estetika p rih o d n o sti posvetiti več reflek tira n e pozornosti.

(3)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti

no t«, bolj ko s e j e v njej uveljavljala logika e n a k o p rav n e kohabitacijen ajraz­

ličnejših stilov in p oetik , bolj k o je k u ltu ra postajala gigantski zabaviščni p ark z b re zk o n čn im p ro g ra m o m šokantnosti, ekstravagandizm ov in trivializmov..., bolj v z tra jn o je iz te eg a litarističn e in čedalje bolj varietejske p o n u d b e u m e t­

n o s tn ih del ze h al dolgčas. In ze h a v ed n o bolj n a glas. E n ak o p rav n o n asto ­ p a n je arte fa k to v v k u ltu rn e m p ro m e tu n a m re č p rič e n ja n u jn o dolgočasiti, če se m e d n jim i n e m o re m o o rie n tira ti, se pravi, če ne vem o ali n e m o rem o v edeti, k a te ri m e d njim i so za nas re sn ič n o p o m e m b n i in sm iselni in k ateri ne. In tako se tu d i v tem p rim e ru dogaja, d a čas, k ije v im e n u egalitarizm a u m e tn o stn ih p risto p o v zapostavil vrednotenje, p o sami logiki stvari v središče svojega z a n im a n ja s p o u d a rk o m vsesava n a ta n č n o aksiološko p rob lem atik o.

T o d a, ali j e re le v a n tn a in zato o b ligatorična aksiologija u m etn osti sploh m o ž n a ? J e este tik a tista, k ij e p oklicana, d a jo vzpostavi? So estetske n o rm e sp re m e n ljiv e ali in v aria n tn e ? N a čem tem eljijo k riteriji v re d n o te n ja in n o r­

m iranja?

III. Predpostavke normativnosti

V tem d e lu razprave si b o m prizadeval ugotoviti, če obstajajo kakšni te­

m eljn i pogo ji, ki m o ra jo b iti izpolnjeni, da bi v re d n o te n je in n o rm ativ n o st sp lo h bili m o žn i. K er p re d p o sta v lja m , d a so z o zirom n a naravo v re d n o te ­ n ja in n o rm ira n ja tak šni pog o ji, če obstajajo, n u jn o povezani z našim d ru ž­

b e n im življenjem in lo g ičn im m išljenjem , bo m skušal n ajprej iskati n a p o ­ d ro č ju sociologije in p o te m še n a p o d ro č ju logike.

a. Sociološki aspekt. P ri no v ih m ed ijih so v edn o soglasno hvalili dejstvo, d a o d p irajo d o sto p do izjem ne m n o žin e inform acij. Tako še danes m ed ljud­

m i v lad a p re p rič a n je , d a j e in fo rm ac ija osnova naših p rizadevanj za rešitev p ro b lem o v , in d a j e v e d n o več inform acij n a ta n č n o to, kar ljudje p o tre b u ­ je m o . T o d a , pravi socio lo g Neil Postman,5 naši p ro b lem i niso p o sled ica tega, d a n e ra z p o la g a m o z z a d o stn o količino in fo rm acij, a m p a k po sled ica tega, d a n e vem o dovolj d o b ro , kaj v tem inform acijskem bogastvu j e za nas p o ­ m e m b n o in sm iselno. P a bi to sploh lah k o vedeli? In če, kako?

O d g o v o r n a ti k lju čn i v prašan ji n am u te g n e p ribližati ra z m e ro m a p re ­ p ro s t razm islek. Kdaj vem , če g rem v pravo sm er? Kdaj se lahko o rie n tira m v n e k e m okolju? Ali: kdaj vem , če j e n e k a stvar zam e p o m em b n a? O dgovori so n a dlani: (1) če vem , k am h o č e m priti, (2) če lah k o svoj položaj d o lo čim 5 Cf. N eil Postm an, Am using Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business,

L on d o n : M e th u en , 1992 in isti, Technopoly. The Surrender of Culture to Technology, New York: V intage Books, 1993.

(4)

v o d n o su d o n e k e g a re fe re n č n e g a o kvira (zvezde, so n ce ) in (3) če m i p o ­ m aga doseči n ek i cilj ali zadovoljiti n e k o p o tre b o . P o d o b n o j e s člo v ek o m v d ru ž b e n e m okolju. Človeku stvari in pojavi v re d n o s tn o sp re g o v o rijo takoj, k o jih (lahko) postavi v re fe re n č n i okvir svojih p o tre b oz. ciljev. D a bi la h k o razvili zavest o v re d n o ta h , d a bi lah k o v re d n o tili in n o rm ira li, p o tre b u je m o ljudje n ajp re j nekaj, k ar bi lah k o im en o v al globalni ciljni referenčni okvir. T ak okvir im e n u je Postman »pripoved«0 in p o d te m izrazo m ra z u m e z g o d b o o zgodovini človeštva, ki kvalificira p re te k lo st, u te m e lju je s e d a n jo st in d aje o rien ta cijo p rih o d n o sti. G re torej za »zgodbo«, k a te re p rin c ip i n e k i k u ltu ri pom agajo , d a o rg a n iz ira svoje institucije, razvija id e a le in d aje n je n im p ri­

zad evanjem avtoriteto. N a jp o m e m b n e jše »pripovedi« te vrste so v p re te k lo ­ sti izšle iz religij (Biblija, B hagavadgita, K o ra n ), č e p ra v o bstajajo zan je tu d i d ru g i viri, n p r. m itologija, politika, filozofija. M nogi zg o do vinarji so p re p r i­

čani, d a b rez p rip o v ed i o » tra n sc e n d e n ta ln e m izvoru« n e m o re u sp evati n o ­ b e n a k u ltu ra , k e r ljudem , k ijo g radijo, b re z teg a tra n s c e n d e n ta ln e g a okvi­

ra n i m o g o če id en tificirati in v re d n o titi in fo rm ac ij, p a tu d i n e iskati tistih, ki jim za do seg o cilja še m anjkajo.

S eveda ni re č e n o , d a že sam obstoj take zg o d b e zagotavlja trd n o s t in m oč n eke kulture. O bstajajo nam reč, o p o z a ija Postman, tu d i ra zd iraln e zgod­

b e, k o t d o k az u je ta o b a to talita rizm a teg a sto leÿ a, n ac iz em in k o m u n iz e m . A tu d i ti dve razdiralni zgodbi u tiju je ta p re p rič a n je , d a so k u ltu re u so d n o o d ­ visne o d tran scen d irajo čih pripovedi in d a j i h n ajd ejo za vsako c e n o , tu d i če vodijo v katastrofo. A lternativa bi n a m re č bilo življenje b rez cilja, torej smisla.

D o d a ti p a velja še dvoje. Prvič, d a življenje, k o t pravi Postman, n ajb olj bogati tista pripoved, k ije pravična d o k om p lek sn o sti in v ečpo m ensk osti zgo­

dovine, ki o d p ira k a r največje p o d ro č je človekove kreativnosti in s k o n siste n t­

nostjo te r eleg a n co svoje oblike (!) a p e lira n a n ajb o ljše plati človeškega bis­

tva. In d ru g ič , d a in fo rm ac ijsk i to k d a n a š n je g a časa n i tak a » p rip o v e d « , am p ak le kam uflaža za dejtvo, d a naš čas take p rip o v e d i nim a.

b. Logični aspekt. V n e p o sred n i zvezi s tem o te razprave j e lo g ičn a d istin k­

cija m ed em p iričn o -d esk rip tiv n im i in n o rm a tiv n im i pojm i.

Empirično-deskriptivni pojmi im ajo , k o t pove že n jih o v o im e, to n alo g o , d a skušajo zbrati in povzeti v sebi čim več p re d ik a to v , ki so za pojav, ki ga re p re z e n tira jo , bistveni. M etodološki tem elj te h p o jm o v je torej in d u k cija.

N jihova vsebina in ra b a sta pod v ržen i k o n s ta n tn i izkustveni k o n tro li, n jih o ­ va sp lo šn a veljavnost p a j e pogo jn a. E m p iričn o -d e sk rip tiv n i p o jm i so n av e­

zani n a »stanje stvari« in se m u skušajo čim bolj a d e k v a tn o p rib ližati.

Povsem n a sp ro te n o d n o s do stv arn e g a stan ja p a im ajo norm ativni poj­

6 Drugi avtoiji v tej zvezi uporabljajo tudi d ru g ač n e opise, kakršni so n p r. » e tič n o - religiozni substrat«, »kvazireligiozni sistem«(A. S m ith), »civilna religija« ipd.

(5)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti

mi. T i se » stanju stvari« n e prilagajajo, am p ak skušajo doseči, da se »stanje stvari« p rila g o d i v n jih k o n c e p tu a liz ira n im p a ra m e tro m , tj. n e k e m u v naprej p re d v id e n e m u in ž e lje n e m u (idealnemu) stanju. O p e ra c io n a ln i tem elj n o r­

m ativnih p o jm o v je torej dedukcija. N orm ativni pojm i nas n e seznanjajo z last­

n o stm i in za k o n ito stm i »stanja stvari«, am p ak prikazujejo n e k a te ra stan ja in d e ja n ja k o t n u jn a in obvezna, d ru g a p a k o t b re zp o g o jn o n e u stre z n a in celo p re p o v e d a n a .

S eveda se o b tem takoj postavi vprašanje: O d kod no rm ativ n im pojm om p o o b lastilo , d a o d stv arn e g a stan ja zahtevajo, d a se ravna p o njihovih sta n ­ d a rd ih ? N ajkrajši o d g o v o r bi bil tale: če tu d i sam i izpo ln jujejo n ek pogoj.

N a m re č ta, d a v n jih k o n c e p tu a liz ira n e vsebine n e izvirajo iz take ali d ru ­ g a č n e sam ovolje, d a niso k o n tin g e n tn e , a m p ak za pojave, ki naj ji h re g u li­

rajo , b istvene in n u jn e . Za v erjetje v to p a m o rajo obstajati log ičn o p re p rič ­ ljivi razlogi. Č e u p o ra b im term in o lo g ijo M. W eitzao » o d p rtih « in »zaprtih«

p o jm ih , lah k o re č e m , d a m o ra jo biti n o rm ativ n i pojm i za p rti pojm i. In to v stro g e m p o m e n u te b ese d e.

»P ojem j e o d p rt« , pravi Weitz, »če j e po g o je njegove u p o ra b e m o g o če izboljšati in p o p ra v iti; tj. če si lah k o zam islim o ali p a d ejan sk o n aletim o n a situ acijo o z iro m a p rim e r, ki bi o d nas zahtevala bodisi razširitev p o jm o v n e­

g a o b sega, b o d isi za p rtje o b sto ječe g a p o jm a in invencijo novega, ki b i la h ­ k o p o k ril novi p rim e r z novim i lastnostm i. Če lahko ug otovim o n u jn e in za­

d o s tn e p o g o je za u p o ra b o n e k e g a pojm a, j e p ojem zap rt.« 7

T e m e ljn a razlik a m e d o d p rtim in zaprtim p o jm o m se torej kaže v o d ­ so tn o sti o z iro m a p riso tn o s ti n u jn ih in zad o stn ih kriterijev za d efinicijo in u p o ra b o p o jm a .8 P o jem j e o d p rt, če vsebuje n u jn e , ne p a tu d i za d o stn e kri­

terije za svojo d efin ic ijo in u p o ra b o , z a p rt pa, če p o leg n u jn ih vsebuje tu di zadoste k riterije.4 V tem o ziru lah k o rečem , d a so em pirično-deskriptivni poj­

m i odprti že p o svoji naravi, saj k o n ce p tu a liz irajo živa, sp re m in jajo ča in raz­

vijajoča se d o g a ja n ja in j e zato že n ač eln o nem o g o če, d a bi vsebovali w en uj- n e in zado stn e k riterije za svojo definicijo in u p o ra b o . P rim er: vsebina p ojm a

»atom « d an e s n i ista k o t je b ila p re d dvajsetim i leti in čez dvajset le t sp e t n e b o e n a k a k o t j e d an e s. T o s p a d a k naravi stvari, ki se do gajajo v času. Nas­

p r o tn o p a bi n o rm a tiv n i p o jm i že po definiciji m orali b iti zaprti. D a bi lah ­ k o u te m e lje n o re g u lira li stvarnost, n a k a te ro se nanašajo , m o rajo vsebovati k o n č n o m n o ž ic o n u jn ih in za d o stn ih kriterijev za svojo definicijo in rabo.

7 Morris Weitz, The Role o f Theory in Aesthetics,y. M. Weitz (ur.), Problems in Aesthetics. An Introductory Book o f Readings, New York: The Macmillan Co., r’1964, str. 151.

8 Cf. Morris Weitz, The Opening M ind. A Philosophical Study o f humanistic Concepts, Chica­

go-London: The University of Chicago Press, 1977, str. 34.

,J Ibidem, str. 141.

(6)

T a k o n č n a m n o žica n u jn ih in z a d o stn ih k riterijev p a m o ra sp e t izh ajati iz poznavanja k o n čn e m nožice n u jn ih in z a d o s tn ih lastno sti fe n o m e n a , ki ga regulirajo. Weitz j e p re p rič a n , d a j e to m o g o č e sam o v m a te m a tik i in logiki, kjer so p o jm i k o n stru ira n i in p o p o ln o m a d e f in ira n i.10 J a z p a m islim , d a je m ogoče to om ejitev n ek o lik o razširiti in reči: p o je m j e n o rm a tiv e n v s tro ­ gem p o m e n u besed e takrat, ko so n jeg o v e v sebine p rid o b lje n e b o d isi s po­

polno indukcijo bodisi s popolno formalizacijo.n

T a ra zd elek lah ko sklenem z ugotovitvijo, d a o b stajata n ajm an j dva n u j­

n a tem eljn a p ogoja v re d n o te n ja in n o rm ira n ja . Prvi tak pogoj, ki zadeva e le ­ m e n ta rn e okoliščine v re d n o te n ja, j e ek sisten ca ciljnega referenčnega okvira, ki ga n a ravni g lo b aln ih d ru ž b e n ih d o g ajan j lah k o o p išem o k o t » p rip o v ed o tra n sc e n d e n ta ln e m izvoru« (Postman). D ru g i po g o j, ki zadeva n o rm ira n je v strogem p o m e n u besede, p a je m o žn o st o b liko vanja zap rtih pojm ov. »Trda«

n o rm a tiv n o s tje m o žn a sam o n a tistih p o d ro č jih in v tistih p rim e rih , ki d o ­ voljujejo oblikovanje zap rtih pojm ov, ÿ. ki d o p u šč a jo bodisi p o p o ln o in d u k ­ cijo bodisi p o p o ln o form alizacijo.

IV. O logični naravi estetiške normativnosti oziroma o tem, zakaj so spodletele normativistične estetike

Ce g led am o s tega stališča, p o te m se v p rašan je n o rm a tiv n o sti v estetik i takoj p re tv o ri v vprašanje, ali estetski fe n o m e n i d o v olju jejo o b lik o v an je za­

p rtih pojm ov. Ali d rugače: Se estetik a bistvu pojavov, k ijih p ro u č u je , lah k o zadovoljivo prib liža s p o p o ln o in d u k cijo ali p o p o ln o form alizacijo? O d g o ­ vor j e n a prvi p o g led p arad o k sen : da in ne.

N em o g o č e j e zanikati, d a estetik a k o t filozofska d iscip lin a lah k o o b li­

kuje z a p rte pojm e. In sicer s posredno p o p o ln o in d u k cijo , k ijo filozo fsk em u m išljenju o m o g o ča dejstvo, d a se u k v aija s sk ra jn o sp lo šn im i in a b stra k tn i­

m i vidiki pojavov. Iz logike vem o, d a se z v e č a n je m p o jm o v n e g a o b s e g a zm anjšuje vsebina pojm a. P ri zelo širo k ih in zelo a b s tra k tn ih p o jm ih se zato 10 Weitz, The Role of Theory in Aesthetics, str. 151.

11 Se pravi takrat, ko so njihove vsebine p rid o b lje n e bodisi s študijem vseh k o n k retn ih primerov, na katere je pojem dovoljeno aplicirati, bodisi z logično evidenco p o p o ln e posplošitve, kijo om ogoča ukvarjanje s skrajno abstraktnim i aspekti fenom enov, ali p a z dogovorjeno enoznačno definicijo, kakor se to dogaja v strogo form aliziranih disci­

plinah. Posebnost teh načinov pridobivanja pojm ovnih vsebin je nam reč v tem , d a so z njimi pridobljene vsebine zanesljivo v n eposredni, bistveni in zato nujni zvezi z vsemi (!) situacijami, v katerih so pojmi lahko uporabljeni. Več o tem cf. razdelek IV.

(7)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti

njih o v a v seb in a tak o »razredči«, d a n am j e z logično evidenco m og oče relativ­

n o h itro in povsem zanesljivo ugotoviti, v čem je bistvo te vsebine in n a ka­

te re lastn o sti b o m o n u jn o n a le te li p ri vseh pojavih, ki sp adajo v o b seg njej p rip ad ajo čeg a pojm a. Prim er: filozofu ni p o tre b n o proučiti vseh dejanskih po­

javov in čakati n a p ro u č ite v vseh p o ten cialn ih , d a bi ugotovil, kako lastnost, d a pojav n e m o re h k ra ti in v istem oziru b id in n e biti, ni lastnost e n e g a sam e­

ga pojava, a m p a k lastn o st vseh pojavov sploh; k er sije n a pojavu za preučitev izbral tako splošni vidik, k o tje njegova eksistenca in p o p o ln o m a abstrahiral vse d ru g e vsebine, ki jih pojav im a, j e lahko, n e d a bi m u bilo p o tre b n o o p a­

zovati m n o g o pojavov, takoj uvidel, kaj je s stališča eksistence nujna, invariantna lastnost vseh pojavov, kaj p a le lastnost k o n k re tn e g a pojava, k ije vzpodbudil njegov razm islek. N a p o d o b e n n ačin so bile razvite tudi estetiške kategorije, k o t so lep o ta, h a rm o n ija , dish arm o n ija, sorazm erje, vzvišenost ipd.

M anj in m an j sp lo šn o ra z šiije n ih konceptualizacij v tem sm islu j e v es­

tetiki d a la m e to d a popolne formalizacije (cf. n u m e rič n e , inform acijske, algo ­ ritm ič n e estetik e). T e h konceptualizacij je m anj in so m anj razširjene iz dveh razlogov. Prvič zato, k e r so p o logiki stvari form alistične, to p a m n o g im es­

tetik o m , ki se n ajra je o p rijem ljejo tistega, k ar sam i im en u jejo » d u h o v n a raz­

sežnost« u m e tn o sti, n i rav n o blizu. D rugič p a tu d i zato, k e r se je p ri p o izk u ­ sih form alizacije u m e tn o s tn ih fen o m e n o v bistveno bolj o d k rito in radik aln o k o t p ri p o izk u sih n jih o v e in te rp re ta c ije pokazalo, d a je m o g o če stro g o kon- ce p tu a liz ira ti sam o p o sa m ič n e aspekte, ne pa tud i celovite k o m pleksn osti k o n k re tn ih u m e tn išk ih fen o m e n o v .

L ah k o torej sk len em : k a d a r im am o v estetiki opraviti s po sam ičnim i, sp lo šn im i in stro g o lo k aliziran im i lastnostm i estetskih fen o m e n o v , n a m pri n jih o v em p ro u č e v a n ju zelo p o m a g a ta tako p o p o ln a in d u k cija k o t p o p o ln a form alizacija. R ezu ltat te p o m o č i so zaprti pojm i, kakršni so fo rm a ln e in vse­

b in sk e estetišk e k ateg o rije . T e im ajo n a p o d ro č ju estetskega splošn o in n u j­

n o veljavnost. So n o rm a tiv n e n a p o d o b e n n ačin ko t n p r. tem eljn i p rin c ip i lo g ič n e g a m išljenja.

Kaj p a tak rat, ko n im a m o opraviti s posam ičnim i, sp lošn im i in d o b ro lokaliziranim i aspekti estetskih fenom enov, am p ak s tem i fe n o m e n i v njihovi celoviti in k o m p lek sn i življenjski n ep o sred n o sti? Če se o d fra g m e n ta u sm er­

ja m o k ce lo ti in o d k a te g o ria ln e splošnosti k naraščajoči k o n k re tn o sti, nas d o sp o zn a n ja , kaj j e n a pojavih bistvenega, n u jn e g a in zato splošn o veljav­

n eg a , kaj p a zgolj slu čajn e g a in začasnega n e m o re voditi n iti p o p o ln a in ­ d u k cija n iti p o p o ln a form alizacija, am pak, k o t nas uči izkušnja, sam o »štu­

dij p rim ero v « in ek sp e rim e n t.

Ko bi vedel, kaj je » n u jn a in zadostna« vsebina pojm a »um etniško delo«, in bi jo d o p o d ro b n o s ti p o zn a l, bi lahko zanesljivo v naprej n ap ov ed al, n a

(8)

kakšne značilnosti b o m o n e o g ib n o n a le te li p ri vsakem k o n k re tn e m u m e t­

n iškem d e lu in kako jih b o m o p re p o z n a li. R avno te g a p a v ce lo ti in z g o to ­ vostjo n e vem , saj so m i vsebino p o jm a » u m etn išk o delo« n a p o ln ile in d u k ­ cije, tj. v najboljšem p rim e ru študij vseh že n a sta lih p rim ero v . N e vem pa, kaj lah k o p rin ese jo b o d o či p rim eri. T o ostaja odprto. I n d u k c ija je n e p o p o l­

na. S tem p a ostaja o d p r t in n e p o p o ln tu d i m oj p o jem . S stališča n o rm a tiv ­ no sti to p o m en i, d a vsebina tako n astale g a p o jm a n e m o re biti ab so lu tn a ,

»trda« n o rm a , saj n e pokriva vseh m o ž n ih p rim e ro v ( p r ih o d n o s t) , č e p ra v je lahko relativna, »mehka« n o rm a, k ad a r in ko d o b ro p okriva vse p ro u č e n e p ri­

m e re (p re te k lo st). Ali drugače: n e pove n a m , k ak šn e lastn o sti bi n e k o k o n ­ k re tn o d elo nujno moralo im eti, d a bi lah k o bilo n e d v o u m n o o z n a č e n o za

» um etniško«, pove p a n am , kaj j e bilo k a ra k te ris tič n o za d ela, ki sm o j i h d o ­ slej označevali za »um etniška«. Zato Ja n M ukafow skyYl p o p o ln o m a k o re k tn o ugotavlja, d a j e to, k ar se n am o b ič a jn o p re d sta v lja k o t estetska norma veči­

n o m a n o rm ira n a (!) u m e tn išk a p ro d u k c ija p re te k le g a o b d o b ja , p re te k le um etn išk e sm eri ali sloga, k ije že prešel svoj zenit. U m etn o st, t.i. »živa« u m e t­

n o st p a zarad i h o te n ja p o odkriv an ju nov ega, p o izvirnosti in d ru g a č n ih p o ­ g led ih n a stvari n e n e h n o krši to sta ro » n o rm o « n o rm a ln o s ti, k a r j o v o č e h so d o b n ik o v p ogosto d e la agresivno, b ru ta ln o , b a rb a rsk o . U m e tn išk o d e lo je vedno, pravi Mukafowsky, nead ek v atn a aplikacija estetske n o rm e , in to zato, k e r krši d o sed a n je stanje, in to n a m e rn o . D o d a ti bi bilo m o g o č e še, d a tu d i povsem legitim no, saj tako nastala estetsk a n o rm a n i ab so lu tn a, a m p a k le re ­ lativna, zaradi c e s a rje n je n o spoštovanje stvar sv o b o d n e odločitve.

* * *

R eče n o nas o p o za rja n a n e k o sicer trivialno, a za estetik o p o m e m b n o stvar. N a dejstvo n a m re č , d a so pojavi, k o t so umetnost, umetniško delo, lepota ipd. s svojim i lastnostm i in k o m p lek sn o stjo v re d fe n o m e n i v p ro s to ru in ča­

su, torej em p iričn i, d in am ičn i, p re d v sem p a še v e d n o živi, nastajajo či fe n o ­ m eni. P osledica te g a je , d a zaradi n jih ove fe n o m e n o lo šk e o d p rto s ti n i m o ­ goče n ajti n u jn ih in zadostnih kriterijev, ki bi o m o g o čali te pojave e n k r a t za vselej defin irati. T ako »trda« n o rm a tiv n o s t v zvezi z njim i ni sam o težav­

na, am p ak logično nem o g o ča, k o t piše M. Weitz.Vi K er j e te m u tako, j e p a ­ m e tn o , d a se estetika te svoje lo g ičn e o m ejitve in »m ehkosti« svojih n o rm d o b ro zaveda.

12 Cf. Jan Mukafowsky, Estetske razprave, Ljubljana, Slovenska matica 1978, str. 58-135.

13 Cf. Weitz, The Role of Theory in Aesthetics, str. 146.

(9)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti V. Estetiška normativnost in umetniška praksa

Se p o seb ej v n e p o s r e d n e m k o n tak tu z u m etn išk o prakso.

E d e n te m e ljn ih m otivov m o d e rn ih estetik, ki se ukvarjajo z u m e tn o s t­

jo , j e ta, d a bi b ile u m e tn o s ti k o ristn e, se pravi, d a bi u m e tn o sti v p ro c esu n je n e u stv arjaln e avto refleksij e in artikulacije n u d ile p ra k tič n o p om o č. T o bi naj bil celo k riterij n jih o v e m o d ern o sti, pravi estetik W. Welsch.14

N a tem o b ču tljiv em m estu p a estetike n u jn o naletijo n a težave, saj te izvirajo iz, če si la h k o dovolim to filozofsko dikcijo, sam e »ontološke dife­

re n c e « o b e h p o d ro č ij.

Prva težava j e že k ar v tem , d a lahko estetika p ro u č u je u m e tn o st šele, k o j e ta a rtik u lira n a . K er u m e tn o s t v ed n o znova ustvarja sam o sebe n a tak n a č in , d a se sam a d e fin ira in s tem izčrpa svoje ustvarjalne m ožnosti, d o b i este tik a p rilo žn o st, d a j o p ro u č u je , šele postfestum. V p risp o d o b i: u m e tn o st m o ra (v u stv arjaln e m o ziru ) u m re ti, d a j o estetika lahko secira (analizira).

P rim a rn a pozicija estetik a v o d n o su do u m etn o sti j e pozicija u p o ra b n ik a , ne ustvarjalca. Proizvajalec in u p o ra b n ik pa sta, piše v svojem zn a m e n ite m d elu Cours de la poétique P. Valéry, dva bistveno lo č e n a sistem a. Izd elek j e za prve­

ga zaključek, za d ru g e g a p a začetek razvoja. L ahko raziskujem o sam o o d n o s p ro izv o d a d o n jeg o v eg a proizvajalca, ali pa o d n o s pro izv od a d o tistega, n a k a te re g a vpliva, k o j e e n k r a t n a re je n . Akcija prvega in reak cija d ru g e g a se n e m o re ta n ik o li srečati. Ideji, k iju im ata o b a o istem u m etn išk em d elu , n i­

sta k o m p a tib iln i.15 L ah k o d a je ta Valéryjevasodb a o absolutn i d iferen ci p re o ­ stra, k lju b te m u p a m e n im , d a j e tre b a upo štev ati razliko m e d o d n o so m u m e tn ik a in e stetik a d o u m e tn in e . E stetik j e - n e g led e n a njegov o d n o s d o u m e tn o sti - u p o ra b n ik u m etn išk eg a dela, čeprav p oseben, n a ap o sterio rn o st svoje pozicije in n a svoje filozofske k o re n in e obso jen i u p o ra b n ik .

E ste tik je p o e n i stran i v ed n o p re p o zen , da bi ustvarjajočim u m etn ik o m p o v ed al, kaj naj iščejo in ustvarijo, k e r takrat, ko estetiki to z raziskovanjem zvedo, n jih o v o sp o z n a n je za ustvarjalca ni več p o m e m b n o . (Tisti tre n u te k , ko bi se u m e tn o s t v te m o ziru o d p o v ed a la svoji hoji sp red aj, bi n e b ila več u m e tn o s t, a m p a k bi se v rn ila nazaj m ed o brti.)

K ot filo zo f išče estetik filozofsko b it um etn o sti, zato le s težavo h k ra ti e stetsk o uživa v u m e tn in i. N jegovo za n im a n je velja filozofskim asp ek to m u m e tn in e (n e p a n je n im im a n e n tn im um etniškim a sp e k to m ), čeprav se smi­

sel u m e tn in e v n jih n e izčrpa. Je z m ed estetikom in u m e tn in o predstavlja njegov » in fra stru k tu rn i« filozofski sistem.

14 Cf. Welsch, Traditionelle und moderne Ästhetik in ihrem Verhältnis zur Praxis der Kunst, v: Zeitsc­

hrift für Ästhetik u n d allgem eine Kunstwissenschaft, Bd X XVIII/2 (1983), str. 276.

lr’ Cit. po B. G hiselin, The Creative Process, L ondon: M entor Book, 1961, str. 96.

(10)

V tem p a j e h k ra ti že tu d i d ru g a velika težava, ki p re p re č u je , d a bi b ila estetika za u m e tn o st koristna v n e p o s r e d n o u stv arjaln e m sm islu. N o b e n a es­

tetika k o t filozofsko formatirana te o rija n a m re č d o u m e tn o s ti n i n ev tra ln a.

V njej favorizira d o lo č e n e vsebine, o blike, fu n k cije, p ro b le m a tik e itd. - in sicer tiste, ki izvirajo iz kategorij in aksiom ov n je n e g a filozofskega backgroun- da. O sn o v n o m eto d o estetikov v o d n o su d o u m e tn o s ti bi lah k o p ri tem s h e ­ m atičn o takole opisal: n ajprej v o dvisnosti o d k ateg o rij in aksiom ov svoje fi­

lozofske in fra stru k tu re identificirajo in zakoličijo p o d ro č je u m e tn o s ti, ki ga te k ateg o rije in aksiom i lahko zajam ejo, ga o p re d e lijo za u m e tn o s t in z n o ­ traj tako o m e je n e g a p o d ro č ja p o te m d o k az u je jo in »dokažejo«, d a j e to ti­

sta »prava« u m etn o st. Sicer p a v svojem d e lu tu d i u m e tn ik i u p o ra b lja jo isto m e to d o , ko zakoličijo tisti del stvarnosti, ki ga s svojimi izraznim i sredstvi in n ačin i la h k o zajam ejo, in ga oblik u jejo k o t svojo (u m e tn išk o ) re a ln o st. J a ­ sno p a je , d a p ri takšnem početju v e d n o p recej stvarnosti o sta n e zunaj in n a ­ v ad n o si n a sle d n je g en eracije u m e tn ik o v ra v n o n a te m »izostanku« n a jd e jo svoja še n e o b d e la n a polja. N arava oz. stv a rn o stje tak o o b sež n o p o d ro č je , d a ga v celoti n e m o re izčrpati n o b e n a u m e tn o st, ra v n o tako p a tu d i n o b e n a estetika u m e tn o sti n e m o re zaobjeti v vseh n je n ih razsežno stih .

Po en i strani je torej tre b a p rizn a ti, d a sta u m e tn o s t in este tik a kljub

»usodni privlačnosti«, k iju veže, v en d a rle dve zelo različni d u h o v n i drži, vsa­

k a s svojim k ateg o rialn im a p a ra to m in n a č in o m m išljenja. P ojm i in k a te g o ­ rije, ki s ijih občasno posojata, navad n o sp re m e n ijo svoj značaj, brž ko so uvrš­

čeni v d o lo č e n sistem um etniškega oz. filozofskega m išljenja. Po d ru g i stran i p a j e nič m anj res tudi to, d a j e m o g o če b re z p re tira v a n ja p re d p o sta v iti, d a estetika v o d n o su do u m etn o sti še zdaleč n i izk oristila vseh svojih refleksiv­

n ih p o ten cialov, in d a im a vsa velika u m e tn o s t tu d i filozofične d im e n z ije .11’

* * *

Če iz d o sed a n je razprave p o te g n e m nek aj najbolj sp lo šn ih zaključkov, lahko ugotovim , d a n aleti estetika n a težave vsakokrat, k o je neposredno so o­

č e n a s celovito in ko m p lek sn o u m e tn o s tn o re a ln o stjo , ko skuša neposredno n o rm ira ti u m e tn o s tn o p rih o d n o st, in k o si prizad ev a biti u m e tn o s ti neposred­

no koristna. V tem p a je več ko t dovolj razlogov za p rem islek , če j e n e p o s re d ­ n o (!) vpletan je estetike v u m etn išk o p ra k so za o b e v e d n o tu d i n ajb o lj o p ti­

m aln o in p lo d n o .

1,1 Več o teh problem ih cf. Jožef Muhovič, Umetnost »estetika« filozofija, v. A nthropos X X X I/

1-3 (1999), str. 151-166 in isti, Art »Aesthetics« Philosophy. A Topological Sketch of the Interactive Space, v: A. Erjavec, M. B ergam o, L. K reft (u r.), A esthetics as Philosophy.

P roceedings of the XlVth In tern atio n al K ongress o f A esthetics II, Filozofski vestnik 2 (1999) - S upplem ent, str. 247-258.

(11)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti VI. K ultura kot autopoiesis

Vsi, ki se te o re tič n o k a k o r koli ukvarjam o s pojavi, k o t so u m e tn o st, u m e tn išk o d elo , le p o ta ip d ., re d n o n aletim o n a nek o težavo: dejan sk o ne vem o, kaj p o m en ijo izrazi »um etnost«, »um etniško delo«, »lepota« ipd. vsem, k e r jih vsakdo ra z u m e p o svoje. N o b e n a o d definicij, ki so se pojavile v zgo­

dovini, d a n e s n i več u p o ra b n a , ali p a je le d eln o u p o ra b n a . Razlog za to tiči v tem , d a so skoraj vse, k e r pač p o logiki stvari niso m ogle doseči statu sa za­

p rte g a p o jm a, bile umetno zaprte, in so zato zajele sam o d o lo č e n o pojm ova­

n je ali sam o d o lo č e n e asp e k te o m e n je n ih pojavov.

V zrok za tak o stan je j e dejstvo, d a pojavi, o k a te rih teče b eseda, niso d o k o n č n a h isto rič n a dejstva, am p ak d in am ičn a aktualna dogajanja, ki še ved­

n o nastajajo. T o p a p o m e n i, d a n u jn o nastajajo v oko liščinah , ki se v m n o ­ gih ozirih sp rem injajo. N azo ren dokaz za to so sp rem em b am podvrženi ciljni re fe re n č n i okviri o z iro m a »zgodbe o tra n s c e n d e n ta ln e m izvoru«, k a te rih fu n k c ijo in n o tra n jo d in a m ik o sem zgoraj predstavil z N. Postmanom. Ko se sp re m e n ijo življenjske okoliščine, se sp re m e n ijo pojm ovanja, ko se sp re m e ­ nijo po jm o v an ja, se m o ra jo sp re m e n iti »zgodbe«, ko se s p re m e n ijo »zgod­

be«, se sp re m e n ijo cilji, ko se sp re m e n ijo cilji, se m o rajo sp re m e n iti deja­

nja, ko se sp re m e n ijo dejanja, se m o rajo sp rem en iti oblike, ko se sp re m e n ijo oblike, se sp re m e n ijo življenjske okoliščine, ko se sprem enijo življenjske oko­

liščine, se s p re m e n ijo p o jm o v an ja itn.

T a serija sp re m e m b s svojo c irk u la rn o zgradbo p ok aže dve stvari. P r­

vič, kako d in a m ič n o j e okolje, v k aterem se dogajajo d ru ž b e n e in k u ltu rn e sp re m e m b e . In d ru g ič, kak o n o tra n je soodvisno je v svojem p e rm a n e n tn e m v zro čn o -p o sled ičn e m k o n tra p u n k tu , v k aterem j e brez težav m ogoče o pazi­

ti tak o p o n av ljan je n e k a te rih elem e n to v k o t ponavljanje n e k a te rih odno sov m e d njim i. T i dve opazk i skupaj p o n u ja ta n asled n jo sugestijo: če zaradi nji­

hove » n e d o k o n č n o sti« n e m o re m o n a ta n č n o in e n k ra t za vselej d efin ira ti vsebine pojavov u m e tn o s t, u m e tn išk o d elo in lepota, p a lah ko - izhajajoč iz c irk u la rn e logike o p isa n ih razm erij - m o rd a orišem o sp lo šno s tru k tu ro p o ­ gojev, v k a te rih ti soodvisni k u ltu rn i fe n o m e n i nastajajo, se sp re m in jajo in razvijajo.

Naj po izkusim . O sn o v o tvorijo: (a) o b stoječa (n a ra v n a in d ru ž b e n a ) stvarnost, (b) sp o z n a n ja te stvarnosti, vsebovana v p o jm ov nih sistem ih (reli­

gije, filozofije, z n a n o sti in u m e tn o sti), (c) u m etn išk a izrazna sredstva (for­

m a ln a in k o n c e p tu a ln a ), s katerim i ta spoznanja p revedem o v um etniške fo r­

m e in (d) u m e tn išk e fo rm e k o t sim bolični n ačin i a rtik u lira n ja in izražanja sp o zn an j o n arav n i in d ru ž b e n i stvarnosti. Razvidno je , d a stab iln o st celo te zahteva sk ladnost m e d k o m p o n e n ta m i, m ed tem ko im a n esk lad no st m ed nji­

(12)

m i za p o sled ico p o tre b o p o p o sto p n i ali n e n a d n i re o rg an iza ciji ce lo te . Ka­

d a r u m e tn išk a d ela s svojim u stro je m n a svojem p o s e b n e m p o d ro č ju u s p e ­ j o a rtik u lira ti sklad nost o p isan ih razm erij, go v o rim o o le p o ti in j i h im e n u ­ je m o le p a o z iro m a u m e tn išk a . Se p o s e b e j ta k ra t, k o d e la u m e tn o s ti to sk lad n o st dosežejo n a nivoju, ki ga im e n u je m o a r h e tip ič n i in n a n a č in (!), ki ga h isto ričn o n u jn e sp re m e m b e vsebin n a o p isan ih nivojih n e m o re jo raz­

v re d n o titi. Se pravi n a n ačin, ki s svojo k o n siste n tn o stjo »zbuja o b č u te k , d a j e n a svetu ven d arle nekaj pravilnega, k ar v e d n o velja, k a r se ra v n a p o svo­

ji h za k o n ih , č e m u r lah k o zau p am o in k ar nas n ik o li n e izda«, k a k o r tak e vr­

ste skladno st ob razlagi prvega stavka B eethovnove 5. sim fonije opiše L. Bern­

stein.11

Če o m režje interakcij m e d k o m p o n e n ta m i, ki tvorijo in fra s tr u k tu r o sp re m e m b v k u ltu ri in u m e tn o sti,18 p re d sta v im s p ro sto rsk im m o d e lo m , d o ­ bim n a sle d n jo m atrico:

P rostorska logika te m atrice j e kljub skrajni grafični okrajšavi zgovorna.

(1) N ajprej j e iz nje razvidna sam o re g u la tiv n a , »avtopoetska« oz. »av- to refere n cialn a« o rganizacija celo te, če si izp o so d im ta dva iz m o d e rn e b io ­ logije in sociologije izvirajoča izraza (H . M aturana, N. L u h m a n n ). T o p o m e ­ ni, d a so v stvarnosti, k i j o sh em a re p re z e n tira , k o m p o n e n te p o v ez an e n a n ač in c irk u la rn e soodvisnosti v s a m o p ro c e sira jo č i sistem . S p re m e m b e n a e n e m nivoju prej ali slej privedejo d o s p re m e m b tu d i n a vseh d ru g ih , skozi tako n astale sp re m e m b e p a sistem g ra d i sam eg a sebe (ko so re a liz ira n e , p o ­ stan ejo u m etn išk e fo rm e del stvarnosti). Sistem , s k a te rim im a m o o p raviti, j e avtopoetičen še posebej zato, k e r j e razvidn o sistem p ro d u k c ije smisla. P ro ­ 17 Cf. L eo n ard B ernstein, Beethoven Symphony No. 5 & talks about »How the Great Symphony

was Written«, Sony (The Royal E ditio n ), CD, 1992.

18 S p rim e rn o prikrojitvijo perspektive p a tudi n a vseh d ru g ih pod ro čjih d ru ž b e n e g a življenja.

(13)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti

d u k cija sm isla p a j e , k o t pravi sociolog Niklas Luhm ann, »autopoiesis par ex­

cellence«}9

(2) N a d alje j e iz s tru k tu re p ro sto rsk eg a m o d ela razvidno, zakaj ni m o ­ g o če e n k r a t za vselej in d o k o n č n o d efin irati pojm ov le p o te , u m e tn o sti ipd.

M ogoče j e gov oriti o n jihovi stru k tu ri, ni p a jih m ogo če n e vsebinsko n e o b ­ likovno fiksirati, k e r se sestavni deli stu k tu re sp rem in jajo s časom in v skla­

d u z razvojem človeka in n jegove družbe.

(3) S h e m a tu d i po k aže, d a je sistem , ki ga oblikujejo k o m p o n e n te , tak, d a j e p o e n i stra n i bistv en o odvisen o d d o b ro u re je n e g a p ro m e ta m e d ču t­

n o n a z o rn o stjo in p o jm o v n o abstraktnostjo, p o drugi stran i p a tak, d a se lah ­ ko in se m o ra odzivati n a sp re m e m b e , ki nastajajo bodisi v njegovi zu n a n jo ­ sti (n a ra v n a in d ru ž b e n a stvarnost) bodisi v njegovi n o tra n jo sti (človekova m iseln a in p ro d u k tiv n a p ra k s a ). N eodzivanje sistem a n a sp re m e m b e ali n e u ­ strez n o odzivanje n a n je pov zro ča destabilizacijo sistem a, k e r b lo k ira njegov inform acijski p re to k in s tem njegovo aktualnost. Prim er: u m etn išk o n e p re ­ p ričljivost d el so cialističn eg a realizm a razloži dejstvo, d a so p o en i stran i re ­ cidiv m eščanskega realizm a 19. stoletja (neodzivanje na s p re m e m b e ), p o d ru ­ gi p a a rtik u lacija zlaganih (h e ro ičn ih ) predstav o tedanji d ru ž b en i stvarnosti (n e u s tre z n o odzivanje n a s p re m e m b e ). Iz tega izhaja, d a v av to p o etičn em o k o lju človeške k u ltu re vsako u m e tn o zadrževanje ali fiksiranje vsebin in fo rm artik u lac ije sm isla vodi v neživljenjskost in k u ltu rn o o k osten elo st.

(4) E d in o , k a r sh e m a zaradi svoje ploskovitosti n e m o re dovolj p re p rič ­ ljivo pok azati, j e dejstvo, d a autopoiesis človeške k u ltu re n i n e k o plosko ci­

k ličn o p e r p e tu ira n je e n a k e g a , am p ak im a obliko razvojne vijačnice, p ri če­

m e r ta v ija č n ic a n i u s m e rje n a nav zg o r (o d slabšega k b o ljšem u ) a m p ak n a v z n o te r, v g lo b in o (o d p o z u n a n je n o sti k in te rio riz a c iji). T o p o m en i, da razlike m e d k u ltu ra m i, le p o ta m i in u m e tn o stm i različnih d o b niso m erljive v e n o ta h » n a p re d n o sti« , a m p a k v e n o ta h vsebinske in formalne koncentracije.

Dve k u ltu ri, dve u m e tn o sti, dve u m etn išk i deli se lahk o v vsebinskem in fo r­

m a ln e m o ziru ra zlik u je ta sk o ra jd a v vsem, pa sta si v en d a rle blizu, če u sp eta v svojem u stro ju a rtik u lira ti e n a k o ali p o d o b n o stopnjo d u h o v n e k o n c e n tra ­ cije. V tem tiči tu d i razlog, d a se lahko kljub dejstvu, d a so okoliščine, ki so n e k o u m e tn išk o d e lo proizvedle, že zdavnaj m inile, s tem d elo m še v ed no doživljajsko id en tific ira m o , se o b n jem b o g atim o in v n jem uživam o.20 K dor 111 Niklas L u h m a n n , Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie, F rankfurt am Main:

S uhrkam p, 1984, str. 101.

20 V tem vidim osnovo za relevanten odgovor na provokativno Marxovo vprašanje iz Pariških rokopisov (1844), v katerem sprašuje, гакгу nas grški epi, čeprav so družbeno-historične okoliščine, v katerih so nastali, že zadvnaj minile, danes sploh še zanimajo in so nam celo v estetski užitek. Gre za vprašanje, kije ostalo neodgovorjeno, je p a - po logiki zarečenega -jasn eje, kot bi si avtor želel, pokazalo na nevralgične točke v Marxovi filozofiji.

(14)

bi h o te l p riti na sled t.i. perenialnim m o m e n to m u m e tn o s ti, bi se p o m o jem m n e n ju n u jn o m o ral soočiti s p a ra m e tri te v s e b in sk o -fo rm a ln e k o n c e n tr a ­ cije.

VII. Normirati ali kibernetizirati? - to je zdaj vprašanje

O se b n o m enim , d a ni nič n a ro b e , če se estetik a ob u p o štev an ju zgoraj n a k a zan ih logičnih om ejitev ukvarja z v re d n o te n je m u m e tn išk ih d el n e p o ­ sre d n o , se pravi tako, d a bodisi raziskuje v u m etn išk i p ro d u k c iji a k tu a ln o ek­

sistirajoče n o rm e bodisi artik u lira »m ehke« n o rm a tiv e za u m e tn o s tn o p ri­

h o d n o st. O b o je j e p o če la tu d i že doslej.

V e n d a r pa sem z ozirom n a av to p o etičn o naravo, ustroj in lastno sti člo­

veške k u ltu re p re p rič a n , d a bi gled e n a p o te n c ia le , k i jih n osi v sebi, esteti­

ka človeško k u ltu ro in u m e tn o s t lah k o k ib e rn e tiz ira la tu d i n a m anj e k s te n ­ ziven n a č in . P aradoks je , d a p rav s te m , ko bi se o d re k la n e p o s r e d n e m u v p letan ju vanju. Razlogov za tako, n a prvi p o g le d m o rd a n e n a v a d n o stališ­

če je več. N a tem m estu b o m nav ed el le dva, k e r se m i z o ziro m n a to, d a izhajata iz sam e narave estetike, zd ita najbo lj razvidn a, p re p ričljiv a in o p e ­ rativna.

(1) Ko sem zgoraj opisoval p re d p o sta v k e n o rm ativ n o sti, s e j e p o k az a­

lo, d a n e p ro d u k c ija v re d n o t (u m e tn o st) n e v re d n o te n je (estetik a) n e m o ­ re ta p o tek ati brez n e k e g a trd n e g a c iljn eg a re fe re n č n e g a okvira, ki d aje člo­

vekovim p riz a d e v a n je m sm isel in n je g o v e m u o d n o s u d o stvari k o m p a s.

T rd n o s t ciljnega re fe re n č n e g a okvira, s k a te rim ra z p o la g a d an a šn ji čas, j e m ajh n a. Dokaz za to je n en a zad n je d an a šn ji kolokvij21 (cf. ra zd elek II in I I I ) . Ker j e te m u tako, p a je bistveno o te ž e n o tu d i d elo u m e tn o sti k o t d ejavn osti p ro d u c ira n ja k u ltu rn ih v re d n o t. V tej situaciji j e p o m o jem m n e n ju e steti­

ka n arav n o st nepogrešljiva. V e n d ar n e v tem sm islu, d a bi u m e tn o sti tak r e ­ fe re n č n i okvir n o rm ativ n o predpisovala. N je n a n ep o g rešljiv o st leži p ri tem v dejstvu, d a bi k o t filozofska d isciplina, k iji je im a n e n te n k ritičn i in sam o- refleksivni e la n ,22 s svojimi refleksijam i in k o n ce p tu a liz acijam i lah k o - k o t n e k e vrste majevtičniferment

,2!i

če u p o ra b im k om pilacijo dveh Welschevih izra­

21 Razprava je bila napisana za m e d n aro d n i kolokvij »Nova n orm ativ n o st v estetiki«, ki s e je v organizaciji Slovenskega društva za estetiko odvijal v Ljubljani od 9. do 11.

sep tem b ra 1999.

Cf. Aleš Erjavec, Estetika in filozofije, v: Filozofski vestnik X IX /3 (1998), str. 30.

2:1 S in tag m aje sinteza dveh izrazov, k ijih v zvezi z nalogam i m o d e rn e artistike u p o ra b ­ lja W. W elsch ( Traditionelle und modeme Ästhetik in ihrem Verhältnis zur Praxis der Kunst.

Überlegungen zur Funktion des Philosophen an Kunsthochschulen, in: Z eitschrift fü r Ä sthe­

tik u n d allgem eine Kunstwissenschaft, Bd X X V III/2 / 1 9 8 3 /, str. 278 in 279).

(15)

Umetnost in norma. O logični naravi estetiške normativnosti

zov — bistveno pospešila izgradnjo p o stm o d e rn e m u času p rilago jen ega in sta­

b iln e g a ciljn eg a re fe re n č n e g a okvira. T o bi u m e tn o s t osvobodilo...

(2) D rugi n a č in , n a k a te re g a bi estetika po sami logiki stvari lahk o ki- b e rn e tiz ira la a v to p o e tič n o o kolje človeške k u ltu re, ne d a bi ga n e p o sre d n o re g u lira la in n o rm ira la , p a im a svojo p o d lag o v n a sle d n je m dvojnem dejs­

tvu. K er j e te m e ljn a p re d p o sta v k a av to p o etičn eg a okolja k u ltu re in u m e t­

n o sti d o b ro u re je n p ro m e t m e d ču tn o n az o rn o stjo in p o jm o vn o ab strak t­

n o stjo (glej u s m e rje n o s t p u ščic v sh em i), in k e r j e este tik a veda, ki skuša k o n ce p tu a liz irati ču tn o st, j e k a r najbolj naravno, da v okolju k ultu re in u m et­

n o sti o d ig ra — in m o ra o d ig ra ti - nič več in nič m anj ko t vlogo m e d ia to rja in k ataliza to rja a v to p o e tič n ih procesov. Pospeševati p ro m e t m ed stvarnostjo, p o jm o v n im i sp o zn a n ji, u m e tn išk im i izraznim i sredstvi in u m etn išk im i fo r­

m am i — m a r n i to n e r im e rn o bolj učinkovito o d vsake še tako d o d e la n e n o r­

m ativnosti? P red v sem p a veliko bolj naravno. In lepše...

H4

Z ačeto an a liz o bi v sekakor bilo m ogoče - p a tudi p o tre b n o - n ad a lje­

vati. Se p o seb ej v sm eri precizacije in o p eracion alizacije. V e n d a r p a h k rati m islim , d a že taka, k o t je , dovolj ja s n o prikaže tem eljn o lo g ičn o m atrico obravnavane p ro b lem a tik e. N ajprej potrd i začetno intuicijo, po kateri tem elj­

n a n a lo g a e stetik e n i toliko fo rm u lira n je in p re d la g an je estetskih n o rm , kot p rip ra v lja n je pogojev, d a se te v k u ltu rn e m okolju lah ko razvijejo in uvelja­

vijo ( quod erat demonstrandum). N ato pokaže, kako je tak a m ajevtična oz. ka- talizato rsk a fu n c ija estetik e logično u te m e lje n a v n jen i naravi. Za k o n ec pa v skicozni o b lik i o p o z o ri še n a naloge, ki bi se postavile p re d estetiko, če bi

z an a liz o n a k a z a n e p ersp ek tiv e vzela zares in za svoje.

Uporabljena literatura

B u tin a, M ilan, O odnosu (likovna) umetnost — estetika, v: M. B utina, O slikars­

tvu. L ik o v n o te o re tič n i spisi, Ljubljana: D ebora, 1997, str. 89-98.

D ziem idok , B o h d a n , Spor o normativnih temeljih estetike, v: Filozofski vestnik X IV /1 (199 5), str. 8 1-87.

Erjavec, Aleš, Estetika in filozofije, v: Filozofski vestnik X I X /3 (1998), str. 2 9 - 42.

K am b er, R ich ard , Weitz Reconsidered: A Clearly Wieiu of why Theories o f Art Fail, v: T h e B ritish J o u r n a l o f A esthetics 1 (1998), str. 33-46.

L u h m a n n , N iklas, Soziale Systeme. Grundriss einer allgemeinen Theorie, F ran k ­ f u rt n a M ajni: S u h rk a m p , 1984.

(16)

M ukafowsky, Ja n , Estetske razprave, Ljubljana, Slovenska matica 1978, str. 58- 135

M uhovič, Jo že f, Fine Arts and. Pictorial Competence, v: S e m io tic a 118 - 1 /2 (1998), str. 71-89.

Muhovič, Jožef, Umetnost « estetika «filozofija, v. A n th ro p o s X X X I /1-3 (1999), str. 151—166 oz. Art « Aesthetics « Philosophy. A Topological Sketch o f the Interactive Space, v: A. Erjavec, M. B erg am o , L. K reft (e d s.), A esthetics as Philosophy. P roceedings o f th e XIV"1 In te rn a tio n a l K ongress o f Aest­

hetics II, Filozofski vestnik 2 (1999) - S u p p le m e n t, str. 24 7-25 8.

P ostm an, Neil, Am using Ourselves to Death. Public Discourse in the Age o f Show Business, L o n d o n : M eth u en , 1992.

P ostm an, Neil, Technopoly. The Surrender o f Culture to Technology, N ew York:

V intage Books, 1993.

Scholz, B arbara, Rescuing the Institutional Theory o f Art, v: J o u r n a l o f A e sth e­

tics a n d A rt C riticism , vol. 52 (1994), str. 310-325 .

Weitz, M orris, The Role o f Theory in Aesthetics, v: M. W eitz ( u r .) , Problems in Aest­

hetics. A n Introductory Book o f Readings, N ew York: T h e M acm illan Co., r’1964.

W eitz, M orris, The Opening Mind. A Philosophical Study o f humanistic Concepts, C h ica g o -L o n d o n : T h e U niversity o f C h icag o Press, 1977, str. 34.

Welsch, W olfgang, Traditionelle und moderne Ästhetik in ihrem Verhältnis zur Praxis der Kunst. Überlegungen zur Funktion des Philosophen an Kunsthochschulen, v:

Z eitschrift fü r Ä sthetik u n d allg em ein e K unstw issenschaft, Bd X X V III/

2 / 1 9 8 3 / , str. 264-286.

W elsch, W olfgang, Undoing Aesthetics, L o n d o n : Sage, 1997.

Z uidew aart, L am b ert, Normative Aesthetics and Contemporary Art: Burger’s Cri­

tique o f Adorno, v: R. W oodfield (u r.), P ro c e e d in g s o f th e X Ith I n te r n a ­ tio n a l C ongress in A esthetics 1988, N o th in g h a m : P o ly te c h n ic Press, 1990.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

dardizirane« zavesti; kot da bi vedela za vprašanje družbene relevance vsakdanje situacije (kot referenčnega okvira), pa raziskovanje povezanosti objektivnih

Durch ihre mimetische Schicht ist die M etapher stets auf die Welt referentiell bezogen, aber ihre Referenz ist nicht eine schon bekannte und erkannte Welt,

In diesem Jahr ist als Band 17 der Quellen und Studien zur baltischen Geschichte das Buch von Yvonne Luven Der Kult der Hausschlange: eine Studie zur Religionsgeschichte der Letten

The goal of the research: after adaptation of the model of integration of intercultural compe- tence in the processes of enterprise international- ization, to prepare the

The research attempts to reveal which type of organisational culture is present within the enterprise, and whether the culture influences successful business performance.. Therefore,

– Traditional language training education, in which the language of in- struction is Hungarian; instruction of the minority language and litera- ture shall be conducted within

Efforts to curb the Covid-19 pandemic in the border area between Italy and Slovenia (the article focuses on the first wave of the pandemic in spring 2020 and the period until

The article focuses on how Covid-19, its consequences and the respective measures (e.g. border closure in the spring of 2020 that prevented cross-border contacts and cooperation