• Rezultati Niso Bili Najdeni

OTROCI

In document 2.8 KRATEK POVZETEK SPOZNANJ (Strani 38-42)

1.3 VZGOJNE VREDNOTE IN PRAKSE V SLOVENIJI IN NA MADAGASKARJU

1.3.4 OTROCI

»Veselje je roža. Roža, ki raste v ljubeči zemlji. Vsak dan jo je treba obzirno in spoštljivo zalivati. Ubogi, oropani ljubezni, obzira in spoštovanja, izgubijo svoj ponos, svojo ljubezen do sebe. In prav to moramo v njih uspeti obnoviti. Iz tega zoglenelega kamna namreč spet lahko požene življenje. Brez veselja do življenja se človek zapusti, včasih tudi do smrti. Ko se skupaj z ubogimi bojujemo proti revščini, je najboljša bojna strategija – strategija srca.«

[Pedro Opeka]

Tako kot imajo kompleksno pojmovanje za prijateljstvo in sorodstvo, tako poznajo tudi kar nekaj različnih izrazov za otroke. J. Slabe (1998, str. 111) jih v knjigi opiše takole:

»Zoky, zokindaza: starejši, starejši otrok. […] Zandry, zandryndaza: mlajši, mlajši otrok, nasprotje od zoky. Zaza: otrok zaradi mladoletnosti ali pa samo mlajši po letih […] Iahay mianaka: sorodstveno razmerje roditeljev in otrok.« (prav tam, str. 152). »Za besedo otrok imajo dva izraza: »zaza« – otrok glede na starostno dobo v nasprotju z odraslim, na primer

»mbola zaza«, je še otrok; in »zanaka«, tj. otrok po sorodstvenem odnosu, na primer

»zanako«, tj. moj otrok.«

P. Opeka opiše otroštva nekaterih otrok na Madagaskarju, ki so živeli v materialni revščini (2008, str. 172, 173): »Mladostniki, ki sem jih skušal nagovoriti, niso nikoli izkusili razvojnih stopenj v prvih letih življenja. Njihovo otroštvo je kot raztreščena sestavljanka iz razcefranin otroštva, črepinj odraščanja in drobtin odraslega življenja – iz po sili in nasilno sestavljenih koščkov življenja. Kako naj nagovorim njihova otrdela in krhka srca? […] Življenje, ki ga živijo, je edino možno; drugačnega ne poznajo.« P. Opeka poudarja, da revščina ne vpliva na nič drugega s takšno silo kot na otroke (2014, str. 26):

»Otroci so vselej prve žrtve revščine, so igračke krivične gospodarske ureditve, ki ne ponuja vsem enakih možnosti.«

Vsak otrok ima glede na starost svojo vlogo – če npr. otroku umreta starša, so prvi

»skrbniki« zanj njegovi starejši sorojenci, nato pa klan. J. Slabe (1998, str. 92) prevede malgaški pregovor: »Če imaš s seboj mlajšega od sebe, ti ni treba nositi prtljage, če pa imaš starejšega, ti ni treba odgovarjati na zagonetna vprašanja.« Ker se otroci ne držijo mame za krilo, kot se pogosto dogaja pri nas, so pogosto tudi sami, kar pripomore k samostojnosti, a je včasih lahko tudi nevarno (P. Opeka, 2008, str. 171): »Trije otroci so kuhali riž. Postelja je zagorela in oni so stekli ven po pomoč. Ljudje še gasijo z vedri vode, vendar je že vse uničeno, saj je bila hiša krita s slamo. Mama je odšla v mesto pregledovat odpadke. Otrok ni zaupala v varstvo kaki sosedi.«

Otroke Malgaši kaznujejo tudi fizično in z ustrahovanjem. Misijonarji zagovarjajo drugačne pristope (J. Slabe, 1998, str. 63, 64): »Najpomembnejša pa je sprememba mišljenja, da bi se zmeraj manj nekaj delalo iz strahu pred kaznijo in vedno več iz ljubezni.« Vsem otrokom in prebivalcem Malgaši grozijo npr. s tem, da jih ne bodo pokopali v grobnici (prav tam, str. 83): »To pomeni, da bo njegov duh – »anatra« – taval in iskal počitek. […] To pa je prehudo breme za vsakogar.« Otroku grožnjo predstavlja to, da bo oče šel in bo skrb zanj prevzel nekdo drug (prav tam). Tako kot J. Slabe tudi P.

Opeka želi narediti spremembo na področju ustrahovanja in hudih kazni, zato se jezi (2008, str. 60): »Trdna vzgoja tudi na Madagaskarju ni v duhu časa! Rajaman-dreni – staroste, katerih modrost še vedno vsi cenijo, a jo vse manj upoštevajo, to močno obžalujejo. Jaz tudi.« Ob tem o vzgoji pravi (2014, str. 56): »Kazen nikoli ni rešitev za težave neposlušnih mladostnikov. Je le – včasih potrebno – manjše zlo. Vzgoja z ljubeznijo je zgled vsake pedagogike in vsake vzgoje, ki dasta kaj nase.«

Nekatere kazni so (tudi za starejše) nesmiselne. Medtem ko se za umor včasih ne stori nič, se za majhen prekršek dodeli huda kazen (P. Opeka, 2008, str. 170): »Zato, ker je ukradel tri kilograme mleka v prahu, so ga vtaknili v zapor, kjer je sedem let čakal na sojenje.«

Najhujša kazen za Malgaša je, če ga ima nekdo kot psa oziroma ga klan odrine od sebe. J.

Slabe (1998, str. 129): »Prva stopnja razčlovečenja bi bilo prekletstvo s psom. […] Pri zavrženju iz klana ali pa iz grobnice pa že gre za izključitev iz človeškega rodu, brez neke določitve, kaj je ta nečlan človeštva postal. Dokler se ne poboljša, mu vaška skupnost ne bo v ničemer pomagala.« Slednje se verjetno za nas ne sliši tako slabo, v malgaški družbi, kjer je klan res močna združba, pa je to najhujša kazen.

Zanimive so besede, ki jih matere želijo slišati ob rojstvu otroka (J. Slabe, 1998, str. 152):

»Ob rojstvu sorodniki in prijatelji pridejo pogledat novorojenčka. Mama je najbolj vesela besed: »O, kako je grd!« To pomeni blagoslov, da naj bi bil otrok lep, ko bo velik.«

Dojenje je del vsakdana, matere tega ne skrivajo in otroke podojijo kjerkoli in kadarkoli.

J. Slabe opisuje primer s slovesne proslave (1998, str. 104): »Nato se kralj usede pri vzhodnih vratih. […] Nastane grobna tišina. Matere pridno dojijo svoje otroke, da ne bi kateri zajokal.«

V prejšnjem poglavju smo videli, da je vzgoja deljena po spolu. Že kot majhne otroke vse dečke obrežejo. To je zanje zopet še en praznik. J. Slabe (998, str. 172) obred opiše takole: »Čez nekaj dni je bila v vasi obreza. Že zvečer in vso noč se je pilo, pelo in plesalo.

Proti jutru, ob drugem petelinjem petju, se vaški starešine posedejo v krogu v rodbinski hiši.

V sredini je pripravljen stol za starega očeta. Kmalu prinesejo prvega otroka, oblečenega v dolgo krilo. Posedejo ga v dedovo naročje, mu zakrijejo oči in in obreza se začne. Zunaj pri vhodnih vratih se starejši otroci in mladina drenjajo in skandirajo: »mo vztra-jaj! Sa-mo-vztra-jaj!« Kar naenkrat pa: »ko-ne-e-e-eec!« Triletnega fanta previdno prenesejo v hišo, kjer ga bodo sprejele stare mame in tete.« Ko dečke obrežejo, se praznik šele začne, vsi pridejo v goste in prinesejo simbolni dar, ki ga domači zapravijo za hrano, s katero pogostijo goste.

Ko odrastejo, je vzgoja po spolu vidna v njihovih vlogah (P. Opeka, 2008, str. 35): »V dolini več deset ljudi dela na riževih in drugih poljih. Moški, do kolen v vodi, usmerjajo

zebuje, ki teptajo polja, preden vanje začnejo saditi riž. Ženske v gredicah pripravljajo sadike: čudovite palete zelene v vseh odtenkih.«

Malgaši imajo otroke zelo radi. Čeprav to morda ni tako čustveno razvidno kot pri nas – ne ždijo ves čas z njimi in imajo jih veliko. (J. slabe, 1998, str. 153): »Ljubezen do otrok se krepko odslikava v jeziku. […] Prenesli so jo tudi v svet živali, rastlin in stvari. Vsaki mladiki rečejo otrok. Na primer otrok banane, kavovca itd. Mali sekirici bodo rekli sekirin otrok.«

Seveda so pomembni tudi kot delovna sila, vendar je to drugotnega pomena. Na prvem mestu je ljubezen in njihovo veselje (J. Slabe, 1998, str. 151): »Malgaši ljubijo otroke. Na lestvici vrednot so na prvem mesu. »Mananandraha manananaka«, kdor rodi otroke, je bogat. »Olona miteraka manana iraka«, kdor rodi, ima poslanca – delavca. Vsakdo hoče imeti čim več otrok. […] Vendar ima pri Malgaših globoko v njihovi duši prednost prava ljubezen do otroka in življenje prek potomcev tudi po smrti.« Otroci so celo tako pomembni, da ime najstarejšega v družini prevlada nad očetovim (prav tam, str. 152):

»Odraslega ne kličejo več po njegovem lastnem imenu, ampak po imenu najstarejšega otroka: »Petrov oče, Jožetova mama.« V večini primerov se prvotno ime pozabi, ostane le še v osebni izkaznici, kdor jo sploh ima. Danes je sicer že precej drugače, ker je le že nekaj pismenih, da si lahko med seboj dopisujejo in na pisma napišejo pravo ime. Če kdo nima otrok, ga kličejo po nečakovem imenu.«

Problem je tudi to, da je otrok veliko in da kontracepcije ni. P. Opeka pravi (2008, str.

54): »Mladi se poročajo in imajo otroke – pa nimajo ne doma ne dela, da bi si lahko privoščili družinsko življenje.« S takim ravnanjem je lačnih ust v spirali revščine še več.

Otroci nimajo kopice igrač, imajo pa domišljijo. Primer igre – vsakdo si izbere enega moškega, ki je njegov očka (J. Slabe, 1998, str. 153): »Otroci si včasih za igro delijo očete.

Vsak vzame enega strica. Tako ima vsak svojega očeta. Pred približno šestimi meseci so se tako igrale tri sestrice. Še ne triletna punčka si je izbrala mene: »Moj oče je Mompera.«

Mislil sem, da je na to že pozabila. Pred štirinajstimi dnevi pa sem po zvonjenju prišel iz zvonika. Mala Bao pa je hitela pripovedovat drugim otrokom: »Mojega ata pa roke bolijo, ker je zvonil. Čisto rdeče ima.«

In document 2.8 KRATEK POVZETEK SPOZNANJ (Strani 38-42)