• Rezultati Niso Bili Najdeni

(pa vam ni nihče povedal)

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "(pa vam ni nihče povedal)"

Copied!
32
0
0

Celotno besedilo

(1)

Kar bi morali vedeti o CC (pa vam ni nihče povedal)

Alenka Kavčič, UL FRI, alenka.kavcic@fri.uni-lj.si

(2)

Vsebina

• Splošno o avtorskem delu in avtorskih pravicah

– kaj pravi naš zakon

• Kaj je Creative Commons (CC)

– kaj so licence CC – vrste licenc

• Primer uporabe

– z vidika avtorja

– z vidika uporabnika avtorskega dela

sobota, 16. aprila 2011

(3)

Nekaj uvodnih vprašanj

(odgovori preko http://lgm.fri.uni-lj.si/kliker/)

• Kdo med vami je pravnik ali se spozna na avtorsko pravo?

– spoznam se na avtorsko pravo: zeleno (B) – avtorsko pravo mi ni domače: rdeče (D)

(4)

Nekaj uvodnih vprašanj

(odgovori preko http://lgm.fri.uni-lj.si/kliker/)

• Uporabljate vsebine, ki jih dobite na spletu?

– samo za osebno uporabo: rumeno (A)

– uporabljam pri pouku v razredu: zeleno (B)

– uporabljam pri izdelavi lastnih e-gradiv: modro (C) – ne uporabljam: rdeče (D)

(5)

Nekaj uvodnih vprašanj

(odgovori preko http://lgm.fri.uni-lj.si/kliker/)

• Poznate Creative Commons?

– sem že slišal/a za CC: rumeno (A) – sem že uporabljal/a CC: zeleno (B) – redno uporabljam CC: modro (C) – ne poznam: rdeče (D)

(6)

Avtorske pravice (Copyright)

• Ustvarjalec avtorskega dela

– ima avtorsko pravico nad svojim delom

• lahko jo prenese na druge

– tudi na pravne osebe (npr. na založnika)

• v celoti je ni mogoče prenesti ali se ji odpovedati

– avtor vedno ohrani moralne pravice

• ne more jih prenesti ali se jim odpovedati

• avtorsko delo za čas trajanja avtorske pravice ne more postati javna last

(7)

Pravice avtorja

• Pravice avtorja so ekskluzivne pravice

– moralne pravice avtorja

– materialne avtorske pravice – druge pravice avtorja

• Omejitve in izjeme

– vedno omejene z drugimi pravicami

• pravica do izobraževanja, do obveščenosti, do zasebnosti, do svobode govora, do ustvarjanja

– časovna omejitev (70 let po smrti avtorja)

(8)

Avtorske pravice v zakonih

• Urejajo nacionalni zakoni

• Pri nas ZASP

– Zakon o avtorskih in sorodnih pravicah

• ZASP-UPB3 (uradno prečiščeno besedilo)

– Uradni list RS, št. 16/2007 z dne 23. 2. 2007

• ZASP-E (Zakon o spremembi in dopolnitvi zakona o avtorski in sorodnih pravicah)

– Uradni list RS, št. 68/2008 z dne 8. 7. 2008

(9)

ZASP-UPB3

• Varovana dela, 5. člen

• Nevarovane stvaritve, 9. člen

– ideje, odkritja; ljudske književne in umetniške stvaritve

• Fizična oseba, 10. člen

– “Avtor je fizična oseba, ki je ustvarila avtorsko delo.”

• Izvor pravice, 14. člen

– “Avtorska pravica pripada avtorju na podlagi same stvaritve dela.”

(10)

Nekaj členov ZASP-UPB3

• Pouk, 49. člen:

– Za namene pouka je prosto javno izvajanje objavljenih del v obliki neposrednega pouka.

– Treba je navesti vir in avtorstvo dela, če je navedeno na uporabljenem delu.

• Privatno in drugo lastno reproduciranje, 50. člen

– fizična oseba lahko prosto reproducira za privatno uporabo

(11)

Še nekaj členov ZASP-UPB3

• Citati, 51. člen

– navajanje odlomkov je prosto

• z namenom ponazoritve, soočenja ali napotitve

– potrebno navesti vir in avtorstvo dela

• Proste predelave, 53. člen

– privatna predelava, ni namenjena javnosti

(12)

Avtorska pravica

• Ko ustvarimo avtorsko delo

– imamo nad njim avtorsko pravico

– “vse pravice pridržane” (All Rights Reserved) – © ščiti vse pravice

• Pravice podeljene avtomatično

– vsaka spletna stran je pod ©

• tudi če ni oznake ©, so vse pravice pridržane

– lahko dodamo tudi licenco (licenčno izjavo)

• povežemo z objektom – avtorskim delom

(13)

Slabosti ©

• Avtorske pravice naj bi

– pomagale avtorjem, spodbujale ustvarjalnost – bile spodbuda ali nagrada avtorjem

• Vendar je ©

– ekskluzivna pravica, monopol

• avtor lahko vse ostale izključi iz uporabe njegovega dela

– zatira kreativnost

(14)

“Nekatere pravice pridržane”

• Za uporabo vsakega avtorskega dela potrebujemo dovoljenje avtorja

– razen če gre za dovoljeno uporabo v skladu z zakonom – avtor lahko da dovoljenje

• neposredno

• v obliki licence, ki je že priključena delu

• Če želimo avtorsko delo deliti

– moramo spremeniti pravila avtorskih pravic – moramo dati nekaj pravic uporabniku

(15)

Odprta licenca (Open Content Licence - OCL)

• Podeljuje pravice (© jih ponavadi pridržuje)

– temelji na avtorskih pravicah (pravna podlaga) – daje več pravic kot ©

• Omogoča avtorju delitev avtorskega dela

– brez posrednikov (podjetja, založbe)

– avtor se odpove določenim pravicam pod določenimi pogoji za nepoznan krog uporabnikov

• uporaba pod pogoji, ki jih določi avtor sam

(16)

Enostavnost uporabe odprte licence

• Informira uporabnika o licenci

– licenca je pripeta

– uporaba predvsem v digitalnem svetu

• Uporabnik ve, da lahko uporabi avtorsko delo

– ne da bi kontaktiral avtorja ali nosilca avtorske pravice – seveda pod pogoji, ki jih določa licenca

(17)

Širok razpon pravic

• Od polnih avtorskih pravic

– “vse pravice pridržane” (All Rights Reserved)

• Do popolne javne lasti

– “brez pridržanih pravic” (No Rights Reserved) – zaradi zakonodaje v Sloveniji (EU) ni možno

• In seveda različne vmesne možnosti

– “nekatere pravice pridržane” (Some Rights Reserved)

(18)

Organizacija Creative Commons

• Creative Commons je neprofitna organizacija

– osnovana na ideji, da nekateri ustvarjalci ne želijo uveljaviti vseh pravic, ki jim jih predpisuje zakon o avtorskih pravicah

• Ustanovljena leta 2001

– v Sloveniji prisotna od leta 2005

• Pripravlja licence za avtorje

– kadar avtor želi deliti svoje avtorsko delo – brezplačna uporaba

(19)

Organizacija Creative Commons (2)

• Pripravljena splošna licenca

– prilagoditev zakonodaji posamezne države – prevod licence

– pripravljajo prostovoljci v vsaki državi

• v Sloveniji: Inštitut za intelektualno lastnino in Ljudmila

– brezplačno na voljo na spleti strani

• Promocija licenc CC v državi

(20)

Licence Creative Commons

• Temeljijo na avtorskih pravicah

– običajne licence, a so vnaprej pripravljene

– le za stvari, ki so varovane z avtorsko pravico

• JA: knjige, blogi, spletna mesta, fotografije, glasbena dela, slike, filmi ...

• NE: dejstva ali ideje

• NI PRIMERNO: programska oprema

– boljša uporaba odprtokodnih (Open Source) licenc

– ne omogočajo omejevanja pravic, ki jih dovoljujejo izjeme in omejitve avtorske pravice

(21)

Licence Creative Commons (2)

• Namenjene predvsem digitalnim vsebinam

• Omogočajo avtorju nadzor nad tem, kako lahko drugi uporabljajo njegovo avtorsko delo

– ali ga lahko kopirajo

– ali lahko naredijo predelavo ali priredbo – ali ga smejo distribuirati

– ali smejo z njim služiti denar

• Vse licence so neizključne

– isto delo lahko izdamo tudi pod drugo (neizključno)

(22)

Kakšne pravice lahko dodelimo

• Priznavanje avtorstva (Attribution - BY)

– ni izbira, vedno prisotno, ne moremo se mu odreči

• EU zahteva, da je potrebno navajati avtorja

– pri uporabi dela moramo navesti avtorja

• dovoljeno reproducirati, distribuirati, izvajati, prikazovati ...

pod pogojem, da je avtor izvirnega dela naveden na način, kot ga določa licenca

• Dodatno še izbira med 3 različnimi pogoji

(23)

Izbira možnih pravic (1)

• Nekomercialna uporaba (Non-commercial - NC)

– ni dovoljena uporaba v komercialne namene

• avtorsko delo in njegove predelave je dovoljeno

reproducirati, distribuirati, dajati v najem ali priobčiti javnosti ... samo pod pogojem, da ne gre za

komercialno uporabo

(24)

Izbira možnih pravic (2)

• Brez predelav (No Derivate Works - ND)

– lahko delimo, a ne smemo spreminjati/predelovati

• dovoljeno reproducirati, distribuirati, dajati v najem in priobčiti javnosti ... samo v izvirni obliki, predelave dela niso dovoljene

• Deljenje pod istimi pogoji (Share Alike - SA)

– spremenjeno delo lahko delimo le pod enakimi pogoji

• distribucija predelav avtorskega dela le pod istimi pogoji kot izvirno avtorsko delo

(25)

Vrste licenc CC

• Sestavimo lahko 6 različnih licenc

– glede na izbrane pogoje (kaj pomenijo oznake?) – BY (priznavanje avtorstva)

– BY + SA (deljenje pod istimi pogoji)

– BY + ND (brez predelav)

– BY + NC (nekomercialna uporaba)

– BY + NC + SA – BY + NC + ND

(26)

Predstavitve licence

• Imamo tri različne načine predstavitve licence

– Povzetek

– Celotno pravno besedilo – Metapodatki

• Našemu delu dodamo povezavo na te licence

(27)

Predstavitve licence

• Imamo tri različne načine predstavitve licence

– Povzetek

• Commons Deed, human readable

• kratka različica licence

– uporabniku berljiv povzetek

• zajema vse bistvene točke in jih na kratko razloži s simboli

– Celotno pravno besedilo – Metapodatki

• Našemu delu dodamo povezavo na te licence

(28)

Predstavitve licence

• Imamo tri različne načine predstavitve licence

– Povzetek

– Celotno pravno besedilo

• Legal Code, lawyer readable

• polna različica licence – pravno besedilo – veljavno na sodišču

– Metapodatki

• Našemu delu dodamo povezavo na te licence

(29)

Predstavitve licence

• Imamo tri različne načine predstavitve licence

– Povzetek

– Celotno pravno besedilo – Metapodatki

• Digital Code, machine readable

• računalniško berljiva koda za spletne iskalniki in druge aplikacije

• iskalniki podpirajo iskanje po licenci CC (npr. Google)

• Našemu delu dodamo povezavo na te licence

(30)

Dva primera iz prakse (1)

• Imam fotografijo s počitnic

– želim objaviti na spletni strani pod CC licenco – kakšen je postopek?

• izberem licenco

– http://creativecommons.org/choose/

• povežem informacijo o licenci s fotografijo

• objavim na spletu

(31)

Dva primera iz prakse (2)

• Na spletu najdem fotografijo

– želim jo uporabiti

– je pod licenco CC (BY-NC) – kaj smem narediti z njo?

• kako jo uporabim na moji spletni strani – navajanje avtorja

– le nekomercialna uporaba

• ali sliko (del slike) lahko uporabim v kolažu, ki ga obesim doma na hladilnik, ne da bi navedla avtorja slike?

– JA: zeleno (B) NE: rdeče (D)

(32)

Kje lahko izvem več

• Creative Commons

– http://creativecommons.org/

• Creative Commons Slovenija

– http://creativecommons.si/

• Konferenca EdReNe v Ljubljani – Rights issues

– http://videolectures.net/edrene08_ljubljana/

• ZASP-UPB3

– http://www.uradni-list.si/1/content?id=78529

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Našim sestram ne bi privoščil, da se dokopljejo do primerne strokovne tn etične višin,e pod tako težkimi pogoji, kot so jih imele in jih še imajo sestre v Ameriki. Tempo

Povedal jim je vse, kar je treba vedeti sanitarnemu tehniku, prav nič pa ni upošteval, da vodovod na vasi ni samo žensko vprašanje, še manj pa vprašanje 16 do 20-letnih dekleL Tudi

Uporaba besedilnih spretnosti pri delu Kako pogosto v okviru svojega dela:.  pripravijo predstavitve ali govore pred več kot

Uporaba besedilnih spretnosti pri delu Kako pogosto v okviru svojega dela:.  pripravijo predstavitve ali govore pred več kot

V avtorskem delu pričujočega diplomskega dela (glej poglavje – Avtorsko delo) se naslanjam na področje nesnovne kulturne dediščine, ki jo predstavlja pripoved

Pri izdelavi avtorskega stripa je tako res veliko več dela samega avtorja, ima pa ta zato tudi vso kreativno svobodo: od izbire tematike do končnega videza, zato dosti

Predpostavka, na podlagi katere se posamezno avtorsko delo loči od drugih del, tako avtorskih kot tudi nevarovanih del in znanstvene (ali umetniške ali kulturne) dediščine, je

Naročnik bo z izročitvijo avtorskega dela (ponavadi v obliki arhitekturnega načrta in pripadajoče projektne dokumentacije) na njem sicer pridobil lastninsko pravico, ne pa