• Rezultati Niso Bili Najdeni

Dostopnostnamobilnihnapravah AndrijaVuˇckovi´c

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Dostopnostnamobilnihnapravah AndrijaVuˇckovi´c"

Copied!
70
0
0

Celotno besedilo

(1)

Univerza v Ljubljani

Fakulteta za raˇ cunalniˇ stvo in informatiko

Andrija Vuˇckovi´c

Dostopnost na mobilnih napravah

DIPLOMSKO DELO

UNIVERZITETNI ˇSTUDIJSKI PROGRAM PRVE STOPNJE

RA ˇCUNALNIˇSTVO IN INFORMATIKA

Mentor : izr. prof. dr. Narvika Bovcon

Ljubljana, 2021

(2)

tatov diplomske naloge je potrebno pisno privoljenje avtorja, fakultete ter mentorja.

Besedilo je oblikovano z urejevalnikom besedil LATEX.

(3)
(4)
(5)

Kazalo

Povzetek Abstract

1 Uvod 1

2 Zagotavljanje dostopnosti invalidnim osebam na pametnih

telefonih [2] 3

2.1 Moˇznosti zagotavljanja dostopnosti na napravah iOS [2] [11] . 3 2.2 Moˇznosti zagotavljanja dostopnosti na napravah ANDROID[2]

[1] . . . 6

3 Reˇsitve in aplikacije za slepe in slabovidne [2] 11 3.1 Aplikacije za poveˇcavo . . . 11

3.2 Aplikacije za prepoznavanje barve . . . 12

3.3 Aplikacije za prepoznavanje denarja . . . 14

3.4 Aplikacije za prepoznavo objektov . . . 14

3.5 Aplikacije za prepoznavo svetlobe . . . 16

3.6 Aplikacije za skeniranje in branje . . . 16

3.7 Aplikacije za branje zaslona . . . 16

3.8 Aplikacije za prepoznavo glasu . . . 17

3.9 Aplikacije za lokacijo in GPS . . . 17

3.10 Aplikacije za branje . . . 18

3.11 Braillove aplikacije . . . 19

(6)

4 Reˇsitve in aplikacije za gluhe in nagluˇsne [2] 23

4.1 Aplikacije za poˇsiljanje sporoˇcil . . . 23

4.2 Aplikacije za video komunikacijo . . . 24

4.3 Aplikacije za prepoznavanje glasu . . . 24

4.4 Amplifikacijske aplikacije . . . 24

4.5 Aplikacije za podnapise . . . 25

4.6 Aplikacije za opozarjanje . . . 26

5 Napotki za izdelavo aplikacije [8] 27 5.1 Podporne tehnologije . . . 27

5.2 Zasnova uporabniˇskega vmesnika (UV) . . . 28

5.3 Barva in kontrast . . . 29

5.4 Razporeditev in tipografija . . . 30

5.5 Besedila . . . 33

5.6 Zvok in gibanje . . . 36

5.7 Napotki – zakljuˇcek . . . 36

6 Analiza aplikacije Facebook 37 6.1 Zasnova UV . . . 37

6.2 Razporeditev in tipografija . . . 42

6.3 Besedila . . . 45

6.4 Zvok in ˇcasovno omejene kontrole . . . 48

7 Druge reˇsitve 51 7.1 Kisa Phone . . . 51

7.2 Shoptalk . . . 51

7.3 Drishti . . . 53

8 Zakljuˇcek 55

Celotna literatura 57

(7)

Seznam uporabljenih kratic

kratica angleˇsko slovensko

OS operating system operacijski sistem

UV user interface uporabniˇski vmesnik

(8)
(9)

Povzetek

Naslov: Dostopnost na mobilnih napravah Avtor: Andrija Vuˇckovi´c

V diplomski nalogi se ukvarjamo z reˇsitvami za slepe in gluhe na mobilnih napravah. Pregledali bomo obstojeˇce stanje, kako pametni telefoni lahko pomagajo slepim in gluhim osebam pri vsakdanjih opravilih. Najprej bomo pregledali, kako je za dostopnost poskrbljeno ˇze na ravni OS z integriranimi programi. Osredotoˇcili se bomo na operativna sistema Android in iOS. Po- tem bomo pregledali aplikacije, ki so dostopne na Apple in Android pametnih telefonih. Predstavili bomo napotke za oblikovanje vmesnikov, ki upoˇstevajo dostopnost - na podlagi teh napotkov bomo analizirali primer mobilnega vmesnika Facebook aplikacije in opozirili na napake ter predlagali popravke.

Nazadnje bomo predstavili ˇse nekaj inovativnih reˇsitev.

Kljuˇcne besede: dostopnost, uporabniˇski vmesnik, uporabniˇska izkuˇsnja.

(10)
(11)

Abstract

Title: Accessibility on mobile devices Author: Andrija Vuˇckovi´c

The thesis deals with solutions for the blind and deaf on mobile devices.

We will review the current state of how smart phones can help the blind and deaf people in everyday tasks. First, we will review how accessibility is taken care of at the OS level with integrated programs. We will focus on Android and iOS operating systems. Then we will review the applications that are available on Apple and Android smart phones. We will present guidelines for designing interfaces that take accessibility into account - based on these guidelines, we will analyze the example of the mobile interface of the Facebook application and point out errors and suggest corrections. Finally, we will present some more innovative solutions.

Keywords: accessibility, user interface, user experience.

(12)
(13)

Poglavje 1 Uvod

Po statistiˇcnem poroˇcilu iz leta 2012, ki ga je izdala Svetovna Zdravstvena Organizacija [3], je na svetu pribliˇzno 285 milijonov ljudi, ki so slepi ali imajo amblijopijo (slabovidnost), od tega jih ima 246 milijonov resne teˇzave z vidom. Nekateri ljudje z amblijopijo imajo okvarjen vid ali lahko samo zaznavajo svetlobo in sence, ne morejo pa razloˇciti objektov pred njimi [3].

Slabovidni ljudje imajo probleme s hojo in izogibanjem ovir na poti, zato obiˇcajno uporabljajo bele palice za odkrivanje ovir pred njimi. Kljub temu pa ne morejo natanˇcno vedeti, kakˇsne vrste ovir so pred njimi. Prav tako se ne morejo v celoti zanaˇsati na vodilno palico (oz. bela palica), da bi se seznanili z okolico ali se hitro odzvali na nepredvidene okoliˇsˇcine. Kadar se nahajajo v neznanih okoljih, potrebujejo pomoˇc prostovoljcev [10].

Ob sreˇcanju z ovirami je njihov odziv odvisen predvsem od predhodnih izkuˇsenj, kljub temu pa pogosto ne vedo, s katerimi ovirami se sreˇcujejo.

Nekaterih ovir ni mogoˇce predvideti, kot na primer parkirano kolo ali pes, ki poˇciva na cesti. Zato se slabovidni ljudje, samo s svojimi izkuˇsnjami, ob sreˇcanju s takˇsnimi ovirami pogosto ne morejo dovolj hitro odzvati. Po- slediˇcno takˇsne ovire lahko povzroˇcijo nevarnosti za slabovidne osebe brez spremstva [10].

Slepi ljudje se zanaˇsajo na svoje izkuˇsnje ali druga ˇcutila za premikanje.

Nekateri imajo pse vodiˇce, ki jim omogoˇcajo hitrejˇse gibanje po poteh, ki jih 1

(14)

ne poznajo. Na svetu je pribliˇzno 466 milijonov sluˇsno prizadetih ljudi [5].

Gluhota (Slika 1.1) je nevidna invalidnost, ki ni samo telesna (anatomska in fiziˇcna) nepovratna poˇskodba, ampak vkljuˇcuje tudi pomanjkanje sluˇsnega doˇzivljanja, kar ima somatske, psihiˇcne in socialne posledice, zaradi omejene zmoˇznosti glasovno-jezikovne komunikacije [6].

Gluhota lahko povzroˇca osamljenost, oseba zavraˇca podporo okolice, se umika v notranjost in ima stalen obˇcutek izoliranosti ter ogroˇzenosti. Gluha oseba je vseskozi stisnjena v kot informacijske blokade, je v podrejenem poloˇzaju od sliˇseˇcih informatorjev, in ima obiˇcajno obˇcutek odvisnosti, kar poslediˇcno vpliva na nezaupanje do sliˇseˇcih [6].

Osebe, ki so popolnoma gluhe, komunicirajo z znakovnih jezikom, ali si pomagajo z branjem ustnic. Ljudje, ki niso popolnoma gluhi ampak imajo sluˇsne teˇzave, si lahko pomagajo s sluˇsnimi pripomoˇcki.Tako za slepe kot gluhe osebe obstaja mnogo pripomoˇckov in tehnologij, ki jim pomagajo v vsakdanjem ˇzivljenju. V nadaljevanju diplomske naloge se bomo osredotoˇcili na mobilne tehnologije. [4]

Slika 1.1: Simbol gluhosti

(15)

Poglavje 2

Zagotavljanje dostopnosti

invalidnim osebam na pametnih telefonih [2]

Pametni telefoni imajo razliˇcne operacijske sisteme (OS). Ti OS nam omogoˇcajo vse funkcionalnosti telefona in doloˇcajo, kako uporabnik navigira po svojem telefonu, dostopa do interneta, iˇsˇce in prenaˇsa aplikacije,...

Nekateri OS so dostopnejˇsi za ljudi z invalidnostmi kot drugi. Glavni OS so: Android, iOS, Symbian, Blackberry ter Windows. Dva najbolj popu- larna sta Android in iOS, zato ju bomo podrobneje opisali, s poudarkom na zagotavljanju dostopnosti.

2.1 Moˇ znosti zagotavljanja dostopnosti na na- pravah iOS [2] [11]

IOS je OS na Apple pametnih telefonih, tabliˇcnih raˇcunalnikih ter iPod to- uch. OS ima veliko integriranih programov (Slika 2.1), ki omogoˇcajo oz.

izboljˇsujejo dostop za invalidne ljudi.

Slepim in slabovidnim pomagajo naslednje funkcionalnosti:

3

(16)

Slika 2.1: Nastavitve dostopnosti iPhone

• Citalec zaslona (VoiceOver) je program, ki omogoˇˇ ca uporabo iPhona slepim in slabovidnim ljudem. Ob dotiku zaslona s prstom, se sliˇsi opis predmeta pod prstom, primer: aplikacija izgovori trenutno stanje baterije, ime aplikacije pod prstom,... Ob dvojnem kliku se aktivira ˇzeljena funkcija. Ko uporabnik piˇse e-mail, beleˇzko ali sporoˇcilo, ˇcitalec zaslona izgovori vsako posamezno ˇcrko pred in po potrditvi. Lahko tudi izgovori vsako celo besedo. Citalec zaslona vkljuˇˇ cuje tudi Braillovo tipkovnico (Slika 2.2).

• Poveˇcevanje (Zoom) z dvojnim klikom na ekran poveˇca vsebino zaslona od 100% do 1500%.

• Siri omogoˇca opravljanje raznih opravil na telefonu samo z uporabo glasovnih ukazov. Uporabnik lahko poˇsilja sporoˇcila, ureja sestanke, opravlja telefonske klice in mnogo veˇc. Prepoznavanje glasovnih uka- zov je uporabno za slepe ljudi in ljudi z omejenim gibanjem telesa (rok, prstov,...). Siri je integrirana s ˇcitalcem zaslona, kar omogoˇca, da upo- rabnik lahko nekaj vpraˇsa in nazaj dobi naglas prebran odgovor.

(17)

Diplomska naloga 5

Slika 2.2: Virtualna Braillova tipkovnica

• Pretvorba teksta v govor (Speak Screen) prebere vsebino strani oz.

zaslona.

• Narekovanje (Dictation) je funkcija, ki pretvori govor v tekst.

• Prilagajanje tipografije (Font Adjustments) pri doloˇcenih aplikacijah lahko spreminja velikost in stil pisave za laˇzje branje.

• Zamenjava barv in sivina (Invert Colors and Grayscale) zagotavlja veˇcji kontrast ali spremeni barvo, da pomaga uporabniku videti, kaj je na zaslonu.

• Zaprto zajemanje (Closed Captions) doda filmom, serijam in poddajam (angl. podcast) podnapise, katerim se lahko spremeni stil in pisava.

• Krmilna stikala (Switch Control) omogoˇcajo navigacijo po telefonu prek naprav, ki se lahko poveˇzejo z Bluetooth-om.

• Vodeni dostop (Guided Access) omejuje napravo na samo eno aplikacijo

(18)

in omogoˇca nadzor nad tem, katere funkcije in deli zaslona so na voljo.

Na primer, lahko izklopi uporabo tipkovnice, spreminjanje jakosti zvoka ali dotik zaslona.

Gluhim so namenjene:

• Vidna in vibrirajoˇca opozorila (Visible and Vibrating Alerts) omogoˇca alternativna vizualna in vibrirajoˇca opozorila za telefonske klice, sporoˇcila, e-mail in dogodke v koledarju.

• Mono Audio omogoˇca predvajanje dveh zvoˇcnih kanalov (levi in desni) v obeh uˇsesih med uporabo sluˇsalk. To je koristno za ljudi, ki so gluhi na eno uho.

• Face Time omogoˇca video klice. To pomaga gluhim osebam tako, da vidijo, s kom se pogovarjajo, in lahko uporabljajo znakovni jezik ali berejo ustnice.

Apple je bil pionir v dostopnosti na mobilnih in tabliˇcnih napravah za invalidne osebe, vendar jih je Android hitro dosegel.

2.2 Moˇ znosti zagotavljanja dostopnosti na na- pravah ANDROID[2] [1]

Googlov OS Android se uporablja v mobilnih in tabliˇcnih napravah znamk, kot so Samsung, LG, Acer, Sony, HTC, Motorola... Zaradi velike raznolikosti telefonov (razlike v kvaliteti strojne opreme) nima veliko vgrajenih funkcij za dostopnost.

• Citalec zaslona (Talkback) je program, ki ponuja zvoˇˇ cne in vibrirajoˇce odzive, da opiˇse uporabnikova dejanja (Slika 2.3).

• Glasovni dostop (Voice Access) omogoˇca uporabo Android telefona z glasovnimi ukazi (Slika 2.4).

(19)

Diplomska naloga 7

Slika 2.3: TalkBack

Slika 2.4: Glasovni dostop

(20)

Slika 2.5: Braille tipkovnica in telefon

• BrailleBack omogoˇca povezavo med telefonom in Braille zaslonom. Upo- rabnik lahko z Braille zaslonom navigira po telefonu in uporablja apli- kacije (Slika 2.5).

• Preklopni dostop (Switch Access) omogoˇca uporabo Android telefona z enim ali veˇc stikali. To je koristno za uporabnike z omejeno mobilnostjo.

Gumboma na stikalu dodelimo akcije ”Naprej”, ”Nazaj” in ”Izberi”. Z enim gumbom se premikamo med elementi na zaslonu, z drugim jih izbiramo (Slika 2.6).

• Napisi (Captions) dodajo podnapise doloˇcenim aplikacijam, filmom in serijam. Moˇzno je spreminjanje stila in velikosti pisave (Slika 2.7).

• Poteze za poveˇcevanje (Magnification Gestures) omogoˇcajo poveˇcavo zaslona (Slika 2.8).

• Veliko besedilo (Large text) poveˇca velikost besedila.

• Besedilo z velikim kontrastom (High Contrast Text) spremeni barvo besedila v ˇcrno ali belo za laˇzje branje.

(21)

Diplomska naloga 9

Slika 2.6: Stikalo

Slika 2.7: Nastavljanje stila pisave

(22)

Slika 2.8: Poveˇcanje zaslona

(23)

Poglavje 3

Reˇ sitve in aplikacije za slepe in slabovidne [2]

Kamere na telefonih in tabliˇcnih raˇcunalnikih so zelo koristne za slepe in slabovidne ljudi.

Nekatere aplikacije uporabljajo kamero tako, da uporabnik fotografira tekst, katerega lahko aplikacija poveˇca ali prebere. Druge omogoˇcajo prepo- znavanje objektov, barv, denarja ali vrsto objekta.

3.1 Aplikacije za poveˇ cavo

Aplikacije za poveˇcavo omogoˇcajo poveˇcavo vsebine zaslona na mobilnih na- pravah (Slika 3.1 in Slika 3.2) in tabliˇcnih raˇcunalnikih. Nekatere od teh poveˇcevalnih aplikacij najbolje delujejo na novejˇsih razliˇcicah pametnih tele- fonov, ki imajo izboljˇsane fotoaparate s samodejnim ostrenjem. Nekatere od spodaj naˇstetih aplikacij poveˇcajo sliko, ki jo dobijo iz fotoaparata, medtem ko druge poveˇcajo, kar je prikazano na zaslonu.

• Magnifying Glass with Light (iOS)

• Magnifying Glass Flashlight (Android)

• Big Magnify (iOS)

11

(24)

Slika 3.1: Poveˇcevalna aplikacija

• Magnifier (Android)

• Best Magnifying Glass (Android)

• Big Names (iOS)

• Big Launcher (Android)

3.2 Aplikacije za prepoznavanje barve

Aplikacije, ki uporabljajo kamero za prepoznavanje (in izgovorjavo) barve pred uporabnikom (Slika 3.3).

• Color ID (Android in iOS)

• Color Detector (Android in iOS)

(25)

Diplomska naloga 13

Slika 3.2: Vgrajena poveˇcevalna aplikacija

Slika 3.3: Color ID

(26)

Slika 3.4: Prepoznavanje denarja

3.3 Aplikacije za prepoznavanje denarja

Aplikacije, ki uporabljajo kamero za identifikacijo denarja (Slika 3.4).

• Looktel Money Reader (iOS): prepoznava valute (21 razliˇcnih, med njimi Euro, GBP in US Dollar) ter izgovarja vrednost.

• Money Talks Euro (Android): prepoznava samo Euro.

• Money Reader: deluje brez interneta.

3.4 Aplikacije za prepoznavo objektov

Nekatere aplikacije uporabljajo knjiˇznico fotografij in/ali ˇcitalec ˇcrtne kode za prepoznavanje objektov.

• LookTel Recogniser (iOS): uporabnik ustvari knjiˇznico fotografij, v ka- terih so fotografije objektov in njihovi opisi. Naslednjiˇc ko uporabnik slika objekt, ki je v knjiˇznici, aplikacija izgovori vneseni opis. Aplikacija ima tudi ˇcitalec ˇcrtne kode.

(27)

Diplomska naloga 15

Slika 3.5: Prepoznavanje in opis osebe

• Ideal Item Identifier (Android): ˇcitalec ˇcrtne kode.

• ScanLife Barcode and QR Reader (Android): ˇcitalec QR kode

• VizWiz (iOS): uporablja mnoˇziˇcno sodelovanje. Uporabnik fotografira predmet, posname vpraˇsanje in nato oboje poˇslje anonimnemu prosto- voljcu, IQ Engines (program za prepoznavanje objektov na fotografi- jah), sledilcem na Twitter-ju ali prijateljem na Facebook-u, ki mu nato posredujejo odgovor.

• TapTapSee (iOS): uporabnik fotografira predmet, aplikacija mu opiˇse, kaj je na sliki.

• Seeing AI: prepoznava objekte, besedila, ˇcrtne kode, denar, barve, moˇc svetlobe, opisuje slike na telefonu in druge aplikacije (Slika 3.5).

• Aipoly: prepoznava ljudi, rastline, besedila, valute, hrano in barve.

Deluje brez interneta.

(28)

3.5 Aplikacije za prepoznavo svetlobe

Pretvori jakost svetlobe v zvoˇcne tone, tako slepa oseba ve, ˇce je luˇc priˇzgana.

Aplikacija zazna izvor luˇci in predvaja visoke ali nizke tone (ali vibracije) odvisno od moˇci svetlobe.

• Light Detector (Android in iOS)

• Seeing Assistant - Light (iOS)

• Free Motion Light Detector (Android)

3.6 Aplikacije za skeniranje in branje

Aplikacije, ki lahko besedilo iz fotografije pretvorijo v navadno besedilo, ki ga nato prebere ˇcitalec zaslona ali sama aplikacija.

• Text Detective (iOS)

• KNFB Reader (iOS in Android)

• Prizmo (iOS) (Slika 3.6)

• Text Fairy (Android)

3.7 Aplikacije za branje zaslona

Veˇcina pametnih telefonov ima vgrajen ˇcitalec zaslona v svojem OS (Apple VoiceOver, Androidov Talkback), vendar obstaja tudi mnogo drugih aplikacij za branje zaslona. Nekatere aplikacije nudijo izbiro glasu in jezika.

• Classic Text-to-Speech (Android)

• Voice Dream Reader (iOS in Android)

• Voice Brief (iOS)

(29)

Diplomska naloga 17

Slika 3.6: Prizmo

3.8 Aplikacije za prepoznavo glasu

Te aplikacije omogoˇcajo uporabo glasovnih komand za navigacijo med apli- kacijami, pisanje tekstov ali opravljanje klicev. Razni OS imajo to funkcijo ˇze vgrajeno.

• Dragon Dictation (iOS) (Slika 3.7)

• Dragon Mobile Assistant (Android)

• Assistant (Android)

3.9 Aplikacije za lokacijo in GPS

Veliko telefonov ima vgrajen GPS sprejemnik. Android uporablja Google Maps, ki ponuja navodila za pot (z avtomobilom ali hojo), v kombinaciji z

(30)

Slika 3.7: Uporaba aplikacije Dragon Ditaction

vgrajeno funkcijo pretvorbe teksta v govor, ki govori, ko se pribliˇzuje kriˇziˇsˇce.

Naslednje aplikacije nudijo veˇc izbire kot vgrajene aplikacije. Uporabniku go- vorijo, ˇce so toˇcke zanimanja okoli njega. Hitro mu sporoˇcijo, kje se trenutno nahaja. Lahko si shrani najljubˇse lokacije in aplikacija ga obvesti, ˇce so v bliˇzini. Nekatere ga obvestijo, ˇce so v bliˇzini banke, restavracije, hoteli ali bolniˇsnice. Lahko imajo tudi navigacijo po zaprtih prostorih, kot so muzeji, letaliˇsˇca, trgovine, itd.

• Ariadne (iOS)

• BlindSquare (iOS) Get There GPS (Android)

• Around Me (Android)

• Arianna (iOS in Android)

3.10 Aplikacije za branje

Obstaja mnoˇzica aplikacij, ki omogoˇca slabovidnim in slepim osebam uˇzivati v knjigah.

• Audible (iOS in Android): aplikacija, ki nudi avdio-knjige

(31)

Diplomska naloga 19

Slika 3.8: Darwin Daisy Reader

• Pastime Audiobook and Podcast Player (iOS): omogoˇca uporabniku, da s potezami po zaslonu zaustavi, zaˇcne, previje naprej/nazaj avdio- knjige ali poddaje.

• Read2Go (iOS)

• Darwin Daisy Reader (Android) (Slika 3.8)

3.11 Braillove aplikacije

Obstajajo aplikacije, ki dovolijo povezavo z Braillovimi napravami ali ki omogoˇcajo Braille pisavo po zaslonu.

• BraillePad (iOS): pisanje sporoˇcil, mailov, itd. z virtualno Braille tip- kovnico na zaslonu (Slika 2.2). Uporabnik sestavlja ˇcrke iz toˇck v Bra- ille celici. Uporabnik najprej kalibrira aplikacijo, da zazna posamezne dotike prstov, te mapira na 6 gumbov, ki predstavljajo 6 toˇck, ki se uporabljajo v Braillovi abecedi. Nato se uporabnik mora nauˇciti s svo- jimi prsti sestavljati Braillove ˇcrke.

(32)

Slika 3.9: Braille abeceda

• IBrailler (iOS): uporablja virtualno Braille tipkovnico.

• BrailleBack (Android)

• Braille Tutor (iOS in Android): aplikacija za uˇcenje branja in pisanja Braille pisave (Slika 3.9).

3.12 Druge aplikacije

• Be My Eyes (iOS): aplikacija, ki poveˇze slepe uporabnike s skupino prostovoljcev, s katerimi lahko opravijo video klice, kjer prostovoljec opiˇse, kaj vidi skozi uporabnikov telefon (Slika 3.10).

• List Recorder (iOS): aplikacija, ki posname glas in ga pretvori v bese- dilo.

• Video Motion Alert (iOS): aplikacija, ki skozi fotoaparat zaznava pre- mikanje in obvesti uporabnika z zvokom.

(33)

Diplomska naloga 21

Slika 3.10: Be My Eyes

(34)
(35)

Poglavje 4

Reˇ sitve in aplikacije za gluhe in nagluˇ sne [2]

Obstaja mnogo razliˇcnih aplikacij za gluhe ljudi. Na primer, video komunika- cija je omogoˇcila gluhim osebam, da se preko mobilnih naprav sporazumevajo z znakovnim jezikom. Tu so tudi aplikacije, ki posnamejo telefonski klic in ga pretvorijo v besedilo.

4.1 Aplikacije za poˇ siljanje sporoˇ cil

Pisanje sporoˇcil je zelo pomembno za gluhe in sluˇsno prizadete ljudi. Te apli- kacije so zelo koristne ter so velikokrat brezplaˇcne. Za delovanje je potrebna internetna povezava. Omogoˇcajo komunikacijo preko teksta, poˇsiljanje slik in video posnetkov, skupinsko komuniciranje in video komuniciranje.

• WhatsApp (iOS in Android)

• Viber (iOS in Android)

• Facebook Messenger (iOS in Android)

• Snapchat (iOS in Android): omogoˇca samo poˇsiljanje slik in video po- snetkov z napisi ljudem, ki uporabljajo isto aplikacijo.

23

(36)

4.2 Aplikacije za video komunikacijo

Omogoˇcajo instantno video komunikacijo med uporabniki, kar jim omogoˇca uporabo znakovnega jezika. Nekateri telefoni imajo take aplikacije ˇze vgra- jene, na primer iOS ima ˇze vgrajeno aplikacijo FaceTime. Te aplikacije zah- tevajo internetno povezavo in kamero.

• Skype (iOS in Android)

• Viber (iOS in Android)

• Facebook Messenger (iOS in Android)

• Glide (iOS in Android)

4.3 Aplikacije za prepoznavanje glasu

Aplikacije, ki pretvarjajo govor v besedilo za laˇzjo komunikacijo med gluho in govoreˇco osebo.

• Dragon Dictation (iOS) & Dragon Mobile Assistant (Android)

• Speak 2 See (iOS)

• Note, Listen (iOS)

• Note, Speak, Listen (Android)

4.4 Amplifikacijske aplikacije

Amplificirajo zvok okoli uporabnika ali zvok drugih naprav (npr. TV), preko Bluetooth povezave.

• Unsound (iOS in Android)

• Hear You Now (iOS)

(37)

Diplomska naloga 25

Slika 4.1: Petralax

• LouderTV (iOS)

• Petralax (iOS) (Slika 4.1)

4.5 Aplikacije za podnapise

Aplikacije, ki dodajo podnapise telefonskim klicem, da bi gluhi uporabniki lahko prebrali, kaj sogovorec govori.

• Hamilton CapTel (iOS in Android)

• Clear Captions (iOS in Android)

• Subtitles Viewer (iOS in Android): omogoˇca predvajanje podnapisov na telefonu za film ali serijo, ki se predvaja na drugem zaslonu.

(38)

Slika 4.2: Otosense

• Live Caption (iOS in Android): medtem ko sogovorec govori v uporab- nikov telefon, aplikacija to v ˇzivo izpisuje na zaslon.

4.6 Aplikacije za opozarjanje

• TapTap (iOS): aplikacija, ki posluˇsa in zazna alarme in vibrira, da bi opozorila uporabnika.

• MyEarDroid - Sound Recognition (Android): prepoznava zvoke v hiˇsi, kot so zvonec, budilke ali alarmi, in z vibracijo ali svetlobo opozori uporabnika. Uporabnik lahko posname zvoke, za katere ˇzeli, da ga aplikacija opozori.

• Otosense (iOS in Android): prepoznava hiˇsni zvonec in poˇzarne alarme ter uporabnika opozori z vibracijo ali tekstom (Slika 4.2).

(39)

Poglavje 5

Napotki za izdelavo aplikacije [8]

5.1 Podporne tehnologije

Podporne tehnologije pomagajo poveˇcati, vzdrˇzevati ali izboljˇsati funkcio- nalne zmoˇznosti posameznikov s posebnimi potrebami prek naprav, kot so ˇcitalci zaslona, naprave za poveˇcavo, invalidski voziˇcki ali sluˇsni pripomoˇcki.

5.1.1 Citalci zaslona ˇ

Citalec zaslona je program, ki naglas bere besedilo na zaslonu ali uporabljaˇ Braille zaslon. Aplikacija mora vsebovati ustrezno oznaˇceno vsebino.

Navigacijske metode

Citalci zaslona uporabnikom omogoˇˇ cajo veˇc naˇcinov navigacije po zaslonu:

• z dotikom: program opiˇse uporabniku, kaj je pod njegovim prstom na zaslonu. To omogoˇca uporabniku hiter obˇcutek celotnega vmesnika.

Uporabnik se lahko hitro premakne na doloˇcen element grafiˇcnega vme- snika po spominu. V aplikaciji TalkBack se ta funkcija imenuje ”raziˇsˇci

27

(40)

z dotikom”. Ce ˇˇ zeli izbrati element, se ga mora dvakrat dotakniti, namesto enkrat.

• linearna navigacija: uporabniki se lahko osredotoˇcijo na drugi element tako, da se na zaslonu premaknejo nazaj ali naprej, da bi prebrali celo stran linearno od zgoraj navzdol. To jim omogoˇca, da se osredotoˇcijo na doloˇcene elemente. Nekateri programi omogoˇcajo navigacijo med mejniki strani, kot so naslovi, ˇce so ti mejniki pravilno semantiˇcno oznaˇceni.

5.1.2 Usmerjevalni krmilniki

Strojni ali programski usmerjevalni krmilniki (npr. ”D-ploˇsˇcica” oz. angl.

“D-pad”, sledilna kroglica ali tipkovnica) omogoˇcajo uporabnikom, da line- arno skoˇcijo od izbranega elementa do naslednjega.

5.2 Zasnova uporabniˇ skega vmesnika (UV)

Aplikacija bi morala olajˇsati navigacijo po grafiˇcnem vmesniku. Uporabnik mora vedeti, kje se nahaja in kaj je pomembno. Z lahkoto mora razumeti pomembne naloge, krepiti informacije z vizualnimi in besedilnimi znaki, kot so barva, oblika, besedilo in gibanje.

5.2.1 Vrste povratnih informacij

Aplikacije morajo uporabnikom dati povratne informacije o tem, kje se na- hajajo v aplikaciji. Vizualne povratne informacije (kot so oznake, barve in ikone) in povratne informacije na dotik, ki povedo, kaj je na voljo v UV.

5.2.2 Navigacija

Navigacija mora imeti jasne naloge z minimalnimi koraki. Navigacijske ko- mande morajo biti jasno opisane in enostavne za iskanje. Za pogosto upo-

(41)

Diplomska naloga 29 rabljene naloge je treba implementirati nadzor fokusa ali moˇznost uporabe tipkovnice.

Nasveti za laˇzjo navigacijo:

• zagotoviti je treba, da uporabniki lahko uporabljajo aplikacijo s tip- kovnico ali dotikom na zaslon;

• izogibati se je treba grafiˇcnim elementom, ki po doloˇcenem ˇcasu izgi- nejo.

5.2.3 Hierarhija

Vsak dodani gumb, slika in vrstica besedila poveˇcuje kompleksnost UV. UV lahko poenostavimo z:

• jasno vidljivimi elementi,

• zadostnim kontrastom in velikostjo,

• jasno hierarhijo pomembnosti (Slika 5.1),

• kljuˇcnimi informacijami, ki jih je moˇzno razumeti s hitrim pogledom.

Postavitev elementov na zaslon, glede na njihovo relativno pomembnost:

• pomembna dejanja so postavljena na vrhu ali dnu zaslona in dosegljiva z bliˇznjicami,

• sorodni predmeti podobne hierarhije so postavljeni skupaj drug zraven drugega.

5.3 Barva in kontrast

Za uporabnike, ki so barvno slepi ali ne vidijo razlik v barvah, je treba vkljuˇciti vizualne elemente, ki bodo zagotavljali enako koliˇcino informacij.

(42)

Slika 5.1: Pravilna (levo) in nepravilna (desno) hierarhija

Slika 5.2: Primeren (levo) in neprimeren (levo) kontrast barv

Zato ker je veˇc vrst barvne slepote (rdeˇce-zelena, modro-rumena in monokro- matiˇcna), je treba uporabiti veˇc vizualnih znakov za sporoˇcanje pomembnih stanj (Slika 5.2). Elementi, kot so kazalci, vzorci, teksture ali besedilo, lahko opisujejo dejanja ali vsebino.

5.4 Razporeditev in tipografija

Razporeditev elementov na zaslonu je pomembna za slepe ljudi, ki navigirajo po telefonu z dotikom.

(43)

Diplomska naloga 31

Slika 5.3: Polji dotika

5.4.1 Polje dotika (Touch Targets)

Polja dotika so deli zaslona, ki se odzivajo na uporabnikov vhod (Slika 5.3).

So ˇsirˇsa od vizualnih meja elementa. Npr. ikona se lahko zdi 24x24 dp, vendar je obloga, ki jo obkroˇza, 48x48 dp. Polje dotika mora biti najmanj 48x48 dp, kar je fiziˇcne velikosti 9 mm. Priporoˇcena velikost je med 7-10 mm.

V veˇcini primerov je razdalja med polji dotika 8 dp ali veˇc, da bi zagotovili uravnoteˇzeno gostoto informacij in uporabnost.

5.4.2 Postavitev

Prilagodljiva in odzivna postavitev zaslona pomaga pri skaliranju elementov glede na velikost zaslona. Ohranjanje sorodnih predmetov v bliˇzini drug drugemu je koristno za tiste, ki imajo slab vid ali teˇzave z osredotoˇcanjem pogleda na zaslon (Slika 5.4).

(44)

Slika 5.4: Pravilna (levo) in nepravilna (desno) postavitev

(45)

Diplomska naloga 33

5.5 Besedila

5.5.1 Dostopna oblika teksta (Accessability text)

Jasna in uporabna dostopna oblika teksta je eden od glavnih naˇcinov, kako ustvariti bolj dostopen UV. Dostopna oblika teksta se nanaˇsa na besedilo, ki ga uporablja programska oprema ˇcitalca zaslona (TalkBack na Android, VoiceOver na iOS). ˇCitalci zaslonov preberejo vso besedilo in elemente (npr.

gumbi) na zaslonu, vkljuˇcno z vidnim in nevidnim alternativnim besedilom.

Dostopna oblika teksta vkljuˇcuje tako vidna besedila (oznake za UV ele- mente, tekst na gumbih, linki in obrazci) kot tudi nevidna besedila (kot alternativna besedila za gumbe z ikonami). Vˇcasih ima oznaka na zaslonu dostopni tekst, ki uporabniku ponuja veˇc informacij. Vidna in nevidna be- sedila morajo biti opisna in smiselna, saj nekateri uporabniki navigirajo z uporabo mejnikov ali povezav na strani.

5.5.2 Jedrnatost

Vsebina in dostopna oblika teksta morata biti kratki in jasni. ˇCitalci zaslona preberejo vsak UV element. ˇCe je besedilo krajˇse, uporabnik ˇcitalca zaslona lahko hitreje navigira po strani. ˇCitalci zaslona lahko samodejno napovejo vrsto ali stanje kontrolnika z zvokom, oziroma ga preberejo naglas pred ali po tem, ko preberejo dostopni tekst. Zato se je treba izogibati napovedovanju vrste ali stanja kontrolnika.

5.5.3 Vloga elementa

Zato, da bi slepa oseba razumela, kaj element poˇcne, ga je treba opisati z njegovim dejanjem in ne, kako ta element zgleda (Slika 5.5). Poskrbeti je treba, da ima element povsod isti opis.

Zagotoviti je treba, da ne povemo uporabniku, kako naj fiziˇcno upravlja z elementom, temveˇc kaj ta element poˇcne (Slika 5.6).

(46)

Slika 5.5: Funkcija (levo) in opis (desno) elementa

Slika 5.6: Funkcija (levo) in fiziˇcno dejanje (desno) elementa

(47)

Diplomska naloga 35

Slika 5.7: Stikalo

5.5.4 Elementi s spremembami stanja

Elementi, ki spreminjajo svoje stanje, naj bodo predstavljeni uporabniku tako, kot kaj poˇcnejo v tem trenutku (Slika 5.7). Na primer pri video pred- vajalnikih, med predvajanjuem videa, gumb predstavlja znak za pavzo - torej ko bomo stisnili gumb se bo video ustavil.

Elementi so prikazani glede na njihovo uporabo. ˇCe na primer ikona z zvezdico predstavlja dejstvo, da dodate nekaj na seznam ˇzelja, mora apli- kacija verbalno navesti ”Dodaj na seznam ˇzelja” ali ”Odstrani iz seznama ˇzelja”.

(48)

5.5.5 Namig o besedilu (Hint Speech)

Namig o besedilu ponuja dodatne informacije za dejanja, ki niso jasna. Npr.

Androidov ”dvojni-klik za izbiro” pozove uporabnika, naj dvakrat klikne na element. Namig o besedilu bi se moral uporabljati zmerno in le za kompleksen UV.

5.6 Zvok in gibanje

5.6.1 Zvok

Uporabniku je treba dati alternativo namesto zvoka, in obratno. Uporab- nikom je potrebno omogoˇciti navigacijo po aplikaciji z zvokom tako, da se dodajo opisne oznake elementom UV, saj ˇcitalci zaslona preberejo oznake ele- mentov. Izogibati se je treba nepotrebnim zvokom, ki se predvajajo v ozadju ˇcitalcev zaslona. ˇCe je v ozadju zvok, je treba zagotoviti, da ga uporabnik lahko z lahkoto izklopi.

5.6.2 Casovno omejene kontrole ˇ

Kontrole v aplikaciji so lahko nastavljene, da po doloˇcenem ˇcasu izginejo.

Na primer: pet sekund po zagonu videoposnetka kontrole za predvajanje izginejo. Treba se je izogibati ˇcasovnikom na kontrolnikih, ki imajo visoko prioriteto izvajanja, saj jih uporabnik lahko spregleda, ˇce prehitro izginejo.

5.7 Napotki – zakljuˇ cek

Vsi ti napotki ne garantirajo 100% uˇcinkovitosti in dostopnosti za slepe in gluhe. Priporoˇcljivo je, da razvijalci svoje aplikacije testirajo s ˇcitalci za- slona ter s slepimi in gluhimi osebami, saj na tak naˇcin zagotovijo, da lahko pomembna opravila opravijo vsi uporabniki.

(49)

Poglavje 6

Analiza aplikacije Facebook

Za analizo aplikacije smo uporabili Android Studio emulator z nameˇsˇcenim Pixel 3a z Android 9.0 OS. Uporabili smo ˇcitalec zaslona TalkBack in navi- gacijsko metodo z dotikom ter linearno navigacijo.

6.1 Zasnova UV

6.1.1 Vrste povratnih informacij

Aplikacija vsebuje povratne informacije, kot so: tekst, ikone, slike, video posnetki in dostopno obliko teksta.

6.1.2 Hierarhija, barva in kontrast

Analizirali bomo domaˇco stran (angl. ”Home page”) (Slika 6.1, Slika 6.2).

Na domaˇci strani se skrajno levo zgoraj nahaja napis ”facebook”, ki upo- rabniku pove, kje se nahaja. Napis ima najveˇcjo velikost pisave na celotni strani in uporablja modro barvo (Hex barva: #4267B2), ki stoji dobro v kontrastu z belim ozadjem (Slika 6.3).

V isti vrsti kot napis ”facebook” se nahajata gumba za iskanje po apli- kaciji in za zagon aplikacije Messenger. Oba sta okrogle oblike s svetlo sivim ozadjem in ˇcrnima ikonama (Slika 6.4).

37

(50)

Slika 6.1: Domaˇca stran, primer 1 Slika 6.2: Domaˇca stran, primer 2

(51)

Diplomska naloga 39

Slika 6.3: ˇCrno bela domaˇca stran za predstavitev kontrasta

Slika 6.4: Prva vrsta

(52)

Slika 6.5: Zavihki aplikacije in zavihki domaˇce strani

Slika 6.6: Vnosno polje

V naslednji vrsti so zavihki, predstavljeni z ikonami, ki so izrisane s te- mno sivimi ˇcrtami, brez notranje barve. Izjema je ikona trenutno izbranega zavihka, ki je v celoti pobarvana z modro barvo (tako kot napis ”facebook”

v prvi vrstici). Druga izjema je rdeˇc krogec, ki se prikaˇze nad ikono za ob- vestila, kadar ima uporabnik nova obvestila. Znotraj te ikone je vpisano ˇstevilo novih obvestil z belo barvo. Zavihki se od drugih gumbov razlikujejo po tem, da imajo pod njimi tanko sivo ˇcrto, ki predstavlja prelom, in modro poudarjeno ˇcrto pod ikono oznaˇcenega zavihka.

Pod zavihki je prikazana trenutno izbrana domaˇca stran.

V prvi vrsti domaˇce strani so zavihki za sortiranje objav na domaˇci strani (Slika 6.1). Tu so zavihki predstavljeni s tekstom in ne z ikonami. Ampak tako kot v zgornji vrsti tudi tu velja, da ima izbran zavihek tekst modre barve in odebeljeni modro ˇcrto pod tekstom (Slika 6.5).

Cetrta vrsta ima uporabnikovo ikono in podolgovato polje za vnos, znotrajˇ katerega je vpraˇsanje ”O ˇcem razmiˇsljaˇs?” (angl. ”What’s on your mind?”).

S tem aplikacija spodbuja uporabnika k interakciji in nam sporoˇca, da bo to kar bo uporabnik vpisal vidno na domaˇci strani (Slika 6.6).

V peti vrstici so gumbi ”Status”, ”Slike” in ”Prijava”. Vsi trije gumbi so

(53)

Diplomska naloga 41

Slika 6.7: Trije gumbi

Slika 6.8: Razˇsirjen blok zgodb

razliˇcnih barv z razliˇcnimi ikonami in tekstom zraven ikone (Slika 6.7).

Tukaj nastane prvi prelom strani, vizualiziran s temno sivim ozadjem.

Naslednji blok je namenjen za zgodbe (angl. ”Stories”). Ta blok je lahko razˇsirjen (Slika 6.1, Slika 6.8) ali nerazˇsirjen (Slika 6.2, Slika 6.9). Znotraj razˇsirjenega bloka so v vrsti prikazane objave drugih uporabnikov. To je slika trenutne objave na kateri je v krogu slika uporabnika in spodaj naziv uporabnika. Skrajno levo je gumb za dodajanje zgodbe na katerem je moder krog z ”+” znakom pod katerim piˇse ”Dodaj v zgodbo” (angl. ”Create story”).

Nato se zaˇcnejo bloki objav. Te objave so lahko od drugih uporabnikov, skupin, itd.

(54)

Slika 6.9: Nerazˇsirjen blok zgodb

Blok lahko razdelimo na veˇc delov. Levo zgoraj je profilna slika obja- vitelja. Desno od slike je ime, pod katerim je zapisano kdaj je bila objava objavljena in nato ˇse ikona, ki predstavlja kdo vse lahko vidi objavo. Skrajno desno je gumb s tremi pikami za dodatne nastavitve. Temu sledi objava, lahko s slikami, posnetkom ali zunanjo povezavo. Sledi ˇstevilo reakcij, ko- mentarjev in delitev. Pod tem so ˇse gumbi, da uporabnik lahko doda reakcijo, komentar ali deli objavo (Slika 6.10).

Pomembni elementi oz. elementi v fokusu so obarvani z modro barvo (na- slov, ikona oznaˇcenega zavihka in podzavihka, gumb za dodajanje zgodbe).

Zakljuˇcek: Elementi so glede na pomembnost, od najbolj do najmanj pomembnega razporejeni od vrha navzdol. ˇCe je veˇc elementov v isti vrsti se ti dovolj razlikujejo med seboj glede na barvo in kontrast.

6.2 Razporeditev in tipografija

6.2.1 Polje dotika

Napotki za popravek: mnoge elemente je potrebno poveˇcati (Slika 6.11), da so najmanj velikosti 48dp x 48dp in med doloˇcenimi elementi zagotoviti veˇc prostora med njimi.

Na strani za obvestila se z dotikom ni mogoˇce osredotoˇciti na stare objave, kot je vidno na Sliki 6.12, pod zapisom ”Prej” (angl. ”Earlier”). Pri njih se je moˇzno osredotoˇciti samo na gumb za dodatne nastavitve (ikona s tremi pikami, skrajno desno znotraj vsake objave).

(55)

Diplomska naloga 43

Slika 6.10: Objava

(56)

Slika 6.11: Analiza velikosti elemen-

tov domaˇce strani Slika 6.12: Stran za obvestila

(57)

Diplomska naloga 45

6.3 Besedila

6.3.1 Dostopna oblika teksta

Popravki: na domaˇci strani (Slika 6.2) pri nerazˇsirjenem bloku za zgodbe nam ˇcitalec zaslona pove ”Dvakrat tapnite za aktivacijo” (angl. ”Double tap to activate”) kar je manj opisljivo kot ”Dvakrat tapnite za razˇsiritev” (angl.

”Double tap to expand”).

Znotraj bloka objave, ko se osredotoˇcimo na sliko objavitelja nam ˇcitalec zaslona pove samo, da je to slika profila in niˇcesar drugega. Kot popravek bi lahko dopolnili dostopni tekst, da nam pove tudi ime objavitelja. Alternativa bi bila, da se slika in naziv zdruˇzita v eno polje dotika, z nazivom objavitelja zapisanim znotraj dostopne oblike teksta. Opisi so veˇcinoma sestavljeni iz ene besede in dovolj jasni, izjema je vrstica s podzavihki za filtriranje, kjer so daljˇsi opisi.

Na strani za video posnetek (Slika 6.13), kadar se osredotoˇcimo na celoten video, ˇcitalec zaslona bere trenutni ˇcas posnetka, kar povzroˇci, da med celim trajanjem videa govori ˇcez posnetek in moti posluˇsanje posnetka.

Pohvalno je to, da so kontrole za video vidne cel ˇcas in ne izginejo tako, kot ˇce ne bi imeli vklopljen ˇcitalec zaslona.

Na strani za meni (Slika 6.14), ko se z dotikom osredotoˇcimo na element za trgovino, nam prebere vse, kar je vidno na sliki, ampak ne pove, da je to trgovina. ˇCe se premikamo z linearno navigacijo, ugotovimo, da sta dve polji dotika postavljeni drugo ˇcez drugo. Drugo polje nam pove, da je to gumb za trgovino. Lahko bi popravili tako, da bo samo eno polje dotika, ki najavi, da je to trgovina in nato prebere opis.

Ko se osredotoˇcimo na posnetek v ˇzivo (Slika 6.15), nam ˇcitalec zaslona pove, da je to posnetek v ˇzivo in ”4.5K”, ampak ne pove, ˇcesa ”4.5K”. Tu bi element potreboval dostopni tekst, ki pove uporabniku, da je to trenutno ˇstevilo gledalcev.

(58)

Slika 6.13: Stran z video posnetki Slika 6.14: Meni

(59)

Diplomska naloga 47

Slika 6.15: Posnetek v ˇzivo

(60)

6.3.2 Namig o besedilu

V razˇsirjeni strani za video posnetke (Slika 6.16) bi bilo potrebno umakniti napovedovanje vrste krmilnika. V vrsti, kjer so gumbi za dodajanje reakcij, komentiranje in delitev, ˇcitalec zaslona izgovori v angl. ”Comments button button” in ”Share button button”.

6.4 Zvok in ˇ casovno omejene kontrole

Ko uporabljamo ˇcitalec zaslona na domaˇci strani, so vsi video posnetki usta- vljeni. Ko se posnetki pradvajajo, so kontrole vidne ves ˇcas. Brez ˇcitalca zaslona pa se avtomatsko predvajajo, ampak imajo izklopljen zvok. Problem lahko nastane, ˇce je za gumbom v posnetku kakˇsna zelo svetla barva, saj gumb postane teˇzko viden. Kontrole izginejo po treh sekundah.

(61)

Diplomska naloga 49

Slika 6.16: Razˇsirjen video posnetek

(62)
(63)

Poglavje 7

Druge reˇ sitve

7.1 Kisa Phone

Kisa Phone (Slika 7.1) je mobilni virtualni omreˇzni operater, ki ponuja teleko- munikacijske storitve po celi Avstraliji. Ustvarili so telefon, ki je primeren za starejˇse ljudi, invalidne osebe in otroke. Telefon nima zaslona in tipkovnice.

Ima dva gumba za sprejemanje in zavraˇcanje klicev, ter 1 do 10 gumbov, ki lahko kliˇcejo samo eno ˇstevilko, ki je vnaprej nastavljena. Na gumbih je na veliko napisano ime osebe, zraven je lahko ˇse fotografija. Tekst na gumbih je lahko napisan v Braille pisavi, kar je uporabno za slepe uporabnike. Na zadnji strani ima SOS gumb in prostor za pomembne informacije (Slika 7.2) [7].

7.2 Shoptalk

ShopTalk je projekt v okolici Yonge and St. Clair (Toronto, Kanada), ki upo- rablja BlindSquare aplikacijo. Program pomaga slepim ljudem pri navigaciji v zaprtih prostorih, kot so trgovine, restavracije in banke [9].

Deluje tako, da lokalna podjetja na svojih vhodih postavijo brezplaˇcen BlindSquare oddajnik, ki se poveˇze prek Bluetooth-a z BlindSquare GPS aplikacijo na mobilnem telefonu mimoidoˇcega uporabnika (Slika 7.3). Apli-

51

(64)

Slika 7.1: Kisa Phone

Slika 7.2: Zadnja stran Kisa Phona

(65)

Diplomska naloga 53

Slika 7.3: ShopTalk oddajnik in Blindsquare aplikacija

kacija nato opiˇse podjetje (npr. trgovino): ime, razporeditev ali tloris trgo- vine in blago, ki je naprodaj. Oddajniki so velikosti 7cm x 7cm, delujejo na baterije in imajo naloˇzene informacijame o doloˇcenem podjetju [9].

7.3 Drishti

Drishti, kar v sanskrtu pomeni “vizija”, nudi podporo mobilnim tehnologijam z uporabo AI tehnologij, kot so prepoznavanje slik, obdelava in ustvarjanje jezika, da bi opisali okolje slepim osebam. Lahko prepoznava in bere besedila iz knjig ter dokumentov, denarne valute, in prepoznava ovire, kot so na primer steklena vrata.

(66)
(67)

Poglavje 8 Zakljuˇ cek

V diplomski nalogi smo predstavili mobilne reˇsitve za slepe in gluhe. Pregle- dali smo obstojeˇce reˇsitve: integrirane programe na ravni OS in aplikacije, ki so dostopne na iOS in Android OS.

Predstavili smo napotke za oblikovanje UV, ki upoˇstevajo dostopnost in nato smo analizirali vmesnik aplikacije Facebook na Android OS. Facebook aplikacija se je izkazala kot dober primer, kako integrirati dostopnost znotraj UV.

Obstaja mnogo aplikacij, ki olajˇsujejo ˇzivljenje osebam z razliˇcnimi inva- lidnostmi. Aplikacije in tehnologije, ki pomagajo slepim in gluhim osebam, hitro napredujejo. ˇCe opazujemo trenutne trende, lahko predpostavimo, da bodo aplikacije v prihodnosti vkljuˇcevale veˇc funkcij ter si pomagale z umetno inteligenco.

Zaradi masovne proizvodnje, uporabe ter dostopnosti mobilnih telefonov je najbolj priporoˇcljivo, da se takˇsne aplikacije nahajajo na le-teh.

55

(68)
(69)

Celotna literatura

[1] Android accessibility overview. Dosegljivo:https://support.google.

com/accessibility/android/answer/6006564?hl=en. [Dostopano:

1. 8. 2018].

[2] Apps for People with Disabilities and Older People. Dosegljivo: http:

//www.assistireland.ie/eng/Information/Information_Sheets/

Apps _ for _ People _ with _ Disabilities _ and _ Older _ People . html.

[Dostopano: 1. 8. 2018].

[3] Blindness and vision impairment. Dosegljivo: http://www.who.int/

blindness/GLOBALDATAFINALforweb.pdf. [Dostopano: 1. 8. 2018].

[4] Build more accessible apps. Dosegljivo:https://developer.android.

com/guide/topics/ui/accessibility. [Dostopano: 1. 8. 2018].

[5] Deafness and hearing loss. Dosegljivo: http://www.who.int/news- room/fact- sheets/detail/deafness- and- hearing- loss. [Dosto- pano: 1. 8. 2018].

[6] Gluhost. Dosegljivo: http : / / www . zveza - gns . si / o - zvezi / o - gluhoti/. [Dostopano: 1. 8. 2018].

[7] Kisa Phone. Dosegljivo: http : / / www . kisaphone . com . au/. [Dosto- pano: 1. 8. 2018].

[8] Material Design. Accessibility. Dosegljivo: https : / / material . io / design/usability/accessibility.html. [Dostopano: 1. 8. 2018].

57

(70)

[9] Welcome to CNIB Ontario’s ’ShopTalk: BlindSquare Enabled’ Project!

Dosegljivo: http : / / www . cnib . ca / en / ontario / ShopTalk / Pages / default.aspx. [Dostopano: 1. 8. 2018].

[10] Cheng-Che Lee Bor-Shing Lin in Pei-Ying Chiang.Simple Smartphone- Based Guiding System for Visually Impaired People. Dosegljivo:https:

//www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5492085/. [Dostopano:

1. 8. 2018].

[11] Vision Accessibility. Dosegljivo: https : / / www . apple . com / lae / accessibility/iphone/vision/. [Dostopano: 1. 8. 2018].

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Knjiˇ znice Science Direct, ACM DL in IEEE Xplore omogoˇ cajo izvoz vseh virov v razliˇ cnih formatih (slika 3.6):.. •

Glede na to, da se trend uporabe mobilnih aplikacij vedno bolj poveˇ cuje, lahko priˇ cakujemo, da bo v prihodnosti tudi na podroˇ cju parkiriˇsˇ c velik nabor razliˇ cnih

Aplikacija mora uporabnikom v vzdrˇ zevanju omogoˇ cati pregled vseh sporoˇ cil iz namizne aplikacije, ki je nameˇsˇ cena na proizvodnih raˇ cunalnikih, ter krea- cijo pregleda

V povezovalno ploˇsˇ co vstavimo tipko ter piskaˇ c, ju poveˇ zemo z modrim stolp- cem, ki ga prikljuˇ cimo na ozemljitveni pin Raspberry Pija. Tipko in piskaˇ c poveˇ zemo tudi z

Knjiˇ znica podpira veˇ cino sodobnih mobilnih brskalnikov, prav tako pa lahko aplikacije uporabljamo z brskalniki na nami- znih raˇ cunalnikih, kar omogoˇ ca hitrejˇsi razvoj

Tradicionalno največje investicije so izvedli v podjetju Metal Ravne, tako bo tudi v letu 2016, bistveno povečan obseg vlaganj napovedujejo še v: Cablex-M, Noži Ravne,

Na voljo je kar nekaj razliˇ cnih ponudnikov podatkovnih baz kot storitev, ki se poveˇ cini razlikujejo v kategoriji podatkovne baze, ki jo uporabljajo, ponujenih funkcionalnostih,

Z razvojem razliˇ cnih programsko definiranih reˇ sitev (angl. software defined) pa se bo vloga SIEM sistemov ˇ se poveˇ cala, saj ta tehnologija omogoˇ ca dvosmerno izmenjavo