• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Representation and Artistic Normativity

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Representation and Artistic Normativity"

Copied!
16
0
0

Celotno besedilo

(1)

Reprezentacija in umetniška normativnost

L eta 19 3 8 je im el M artin H e id e g g er predavanje, k i j e bilo p ozneje o b ­ javljen o v Holzwege [ Gozdna pot] p o d naslovom »Die Zeit des W eltbildes« - »Cas p o d o b e sveta«.1 H e id e g g e rje v tej razpravi trdil, d a s e je svet v m o d e rn i dobi sp re m e n il v p o d o b o ,je bil osvojen k o t p o d o b a, k a rje olajšalo rojstvo m o d er­

n e g a subjekta. T a su b jek t j e svet postavil stran o d sebe k o t nekaj lo čen eg a in n a m e n je n e g a g le d a n ju te r koristn i rabi.

T a husserlovska sm er kritike kartezijanskega subjekta, k ijo n a tem m e­

stu izpeljuje H e id e g g e r, se d o b ro u jem a s splošno kritiko o k u laro cen trizm a v n aše m stoletju, k a r je tem eljito prikazal M artin jay , zlasti v svojem delu Down­

cast Eyes. The Denigration o f Vision in Twentieth-Century French Thought [ Sklonjeni pogled. Zavračanje gledanja v francoski misli dvajsetega stoletja] iz leta 1993.2Jay v n jem prepričljivo d okazuje, d a j e bila večina sodobn e filozofije v osnovi n e­

n a k lo n je n a prevladi gled an ja, zlasti v svoji m etaforični obliki, to je , ko t p ara­

digm i vednosti in znanja. Avtorji ko t H eidegger, F reud, Jac q u es Lacan, D er­

rida, Levinas, F ou cau lt, R o lan d B arthes ali R ichard Rorty - z re d k o izjem o M erleau-P ontyja - so vsi p o vrsti črnili ali kritizirali izjem nost vloge, k ijo im a vid v z a h o d n i m isli in n am esto tega privilegirali sluh ali p isan o b esedo ter n a ta n ačin nadaljevali dolgo tradicijo ikonoklazma, ki sega nazaj v zgodnjo krščan­

sko tradicijo, izhajajočo iz Stare zaveze in židovske prepovedi upodabljanja.

T o d a zakaj bi b ila n u jn a takšna kritika? W. J. T. M itchell je v d elu Picture Theory [Teorija slike] iz leta 1994 pokazal, d a j e tako im enovani »lingvistični o b rat« (k o t g a je označil R ich ard Rorty leta 1967 in ga p o te m dalje analiziral v Philosophy and the Mirror o f Nature [Filozofija in ogledalo narave] leta 1979) kot zad n ja sto p n ja v zgodovini filozofije, »razvoj, ki im a kom pleksne odm eve na d ru g ih p o d ro č jih d ružboslovnih znanosti. Lingvistika, sem iotika, re to rik a in različni m o d eli ‘tek stu aln o sti’ so postali lingua franca za kritične refleksije o u m etn o stih , m ed ijih in o blikah kulture. D ru žb aje tekst. N arava in njeni znans­

tveni opisi so ‘d isk u rzi’. C elo nezavedno je stru k tu riran o k o t govorica«.3 Kaj j e razlog za takšen p o te k dogodkov? Po M itchellovem razum evanju leži po- 1 Prim . M artin H eid e g g er, Holzwege, V ittorio K losterm ann, F ra n k fu rt/M a in 1972, str.

69-104.

2 M a rtin jay , Downcast Eyes, University o f Berkeley Press, Berkeley 1993.

9 W. J. T. M itchell, Picture Theory, U niversity o f Chicago Press, Chicago 1994, str. 11.

(2)

m em b en del odgovora n a to vprašanje v dejstvu, d a p risostvujem o vseprisot­

n e m u »slikovnem u obratu« v naši k ulturi: » [D] o b a vid ea in k ib e rn e tič n e te h ­ nologije, d o b a elektronske rep ro d u k cije, j e razvila nove oblike vizualne sim u­

lacije in iluzionizm a z nezaslišanim i zm ožnostm i. [...] F a n tastičnost slikovnega o b ra ta v kulturi, p o p o ln o m a nadvladani s slikam i, j e zdaj p ostala d ejan ska te h ­ nološka m o žnost v g lobalnem m erilu «.4

Z d ru g im i b esedam i, lah k o d a vsaj d e ln i razlo g za so d o b n i a n tio k u la - ro c e n triz e m izhaja iz v zp o red n eg a p o te k a d o g o d k o v v k u ltu rn i sferi, t o j e , iz večje p re m o č i vizualne k u ltu re, ki sm o j i p rič a p re d v se m o d s re d in e te g a stoletja dalje. Ta o b ra t j e n e m a ra zab eleže n v d e lu G uya D é b o rd a L a société du spectacle \Druiba spektakla] iz leta 1967, te r v o stri k ritiki m n o ž ič n e in p o ­ trošniške k u ltu re , ki s o jo o b p rib liž n o istem času izpeljali H e r b e r t M arcuse in n e k a te ri d ru g i član i fran k fu rtsk e šole.

D rugi razlog za takšno te n d e n c o , to k ra t m o č n e je vezan n a svojskost fi­

lozofije u m etn o sti, bi lahko bila so d o b n a k ritika k artezijansk ega su b jek ta k o t izhaja iz fe n o m e n o lo g ije, p ri č e m e r p a o b a ra zlo g a d o se ž e ta sin tezo p ri av­

torjih, ki se tako razlikujejo k o tja c q u e s D e rrid a in N o rm a n Bryson.

Povod za to kratk o u v o d n o razpravo o a n tio k u la ro c e n triz m u v n aše m stoletju leži v tem , d a n aletim o n a d o n e k e m e re v z p o re d e n to k d o g o d k o v tu d i v u m e tn o sti dvajsetega stoletja. K ot j e pok azal v p rej o m e n je n e m d e lu Jay, so Bataille in francoski nad realisti o b ču tili m o č n o » razočaranje n a d o če­

som « - p oteza, ki bi j o lahko n a p rim e r e n a k o p re p ričljiv o p rip isali vsaj že ziirichški dadi.

V e n d a r p a je p a ra d ig m a tič n a a n tio k u la ro c e n tris tič n a u m e tn iš k a o seb ­ n o st prve polovice dvajsetega stoletja zagotovo M arcel D u c h a m p , k ije bil p o pravici okarakteriziran s »svojo sovražnostjo d o o p tič n e g a slikarstva«5 in svojo

» a n tire tin a ln o u m etn o stjo « . V e rjetn o n i n o b e n u m e tn ik te g a o b d o b ja raz­

vil in pro m o v iral ničesar, k ar bi bilo vsaj p rib liž n o p o d o b n o n jego vim ik o ­ n oklastičnim delom , ki niso črn ila zgolj slikarstva, tem več tu d i p o d o b o in n a n ju n ra č u n p ro m o v ira la je z ik te r k o n c e p t.

O b staja trditev, d a je bilo »D ucham pov o o d k ritje, ki p red stav lja n ajbolj izviren prisp evek k razvoju so d o b n e u m e tn o sti, read y -m ad e « .1’ P o m e m b e n 4 Ibid., str. 15. Prim . o tem vprašanju tu d i Aleš Erjavec, »Visual C ulture«, v: Lars Kiel

Bertelsen e t al (u r.), Symbolic Imprints. Essays on Photography and Visual Culture, Aar- haus U niversity Press, A arhaus 1999, str. 31-50; Aleš Erjavec, »Das fällt ins A uge...«, v:

G ianni V attim o in W olfgang Welsch ( u r.) , Medien-Welten Wirklichkeiten, W ilhelm F ink Verlag, M ünchen 1998, str. 39-57; Aleš Erjavec, K podobi, ZKOS, L jubljana 1996.

r’ Jay, nav. delo, str. 166.

° Juan A ntonio Ramirez, Duchamp. Love andDeath, even, R eaktion Books, L o n d o n 1998, str. 26.

(3)

j e n a č in , n a k a te r e g a je D u c h a m p pojasnil ready-m ade: » [N ] u jn o je d o biti stvari s tak šn o in d ife re n c o , d a n e izzovejo k ak ršn ih koli estetskih čustvenih odzivov. Iz b ira re ad y -m ad e tem elji n a vizualni in d ife re n c i k o t istočasni p o ­ p o ln i o d so tn o sti d o b re g a ali slabega okusa.«7 O m en jen e lastnosti ready-m ade d o v rše n o o zn a ču jejo zvrst del, ki jih je v glavnem n a re d il M arcel D ucham p, p a naj b o d o to read y -m ad es ali Veliko steklo (s p o te n c ia ln o izjem o njegovega z a d n je g a d e la Etant donnés, z voajeristično in te n c o ).

D u c h a m p o v a p o te z a seveda kaže v d ru g o sm er k o t p a fen o m e n o lo šk a k ritik a su b je k ta ali m o d e r n e d ru žb e. T a p o teza je , k o t razglaša D u cham p ,

»zasnovana n a vizualni in d ifere n ci« , z d ru g im i b esedam i, p ro m o v ira u m e t­

nost, ki zanika e n o izm ed osnovnih značilnosti trad ic io n a ln e vizualne u m e t­

nosti. Kaj j e te m e ljn o n a č e lo trad ic io n a ln e um etnosti? L ah ko trdim o, d a tak­

š n a u m e tn o s t n o si m o ra ln e , k o g n itiv n e, ideo lo šk e ali n e k a te re p o d o b n e fu n k cije, to d a v g lavnem j e m o g o če n je n o bistveno zn ačiln o st povzeti v izja­

vi E rn sta G o m b rich a : »U žitek j e v p rep o zn av a n ju .« 8 U žitek prep o zn av an ja (ki la h k o p rav tako vsebuje m o ra ln e ali d ru g a č n e funkcije) je tisti bistveni e le m e n t u žitka, ki ga izzove tra d ic io n a ln o um etn išk o delo. (V tesni zvezi s tem j e seveda p o je m »m im ezisa« oz. p o sn em an ja, ki prav tako kaže v sm eri sk u p n e g a a ris to telovskega izvora.)

Kljub tem u m o ra v ed n o ostati n eka ireduktibilna razlika m ed originalom in njegovo re p rez en tacijo . O zirom a, p o d o b a je , kot dokazuje Jan e z iz D am a­

ska v o sm em stoletju, »enak eg a značaja kot p rototip, v en d a r z d o lo čen o razli­

ko. V vseh p o g le d ih n i tak šn a k o t n jen arhetip.«'1 Z d ru g im i besedam i, četudi naš u žitek izhaja iz p re p o z n a v a n ja , m o ra le-ta vedno »iti skozi« re p rez en taci­

jo in n e skozi o rig in al oz. arh etip : p o rtre t p o n u ja užitek, k er p re p o zn am o na­

slikano osebo ali u p o d o b itev verjetne osebe, m edtem ko gledanje osebe same, sam o n a sebi n e n u d i u m etn išk eg a užitka (čeprav lahko n u d i estetski u žitek ).

Kot pojasni D u ch am p , so njegovi ready-mades n a m e n o m a takšni, da »ne izzovejo n ik ak ršn ih estetskih čustvenih odzivov. Izbira ready-m ades tem elji n a vizualni in d iferen ci.« D u c h a m p n a ta način izrazi stališče, bistveno različno o d n o rm a tiv n e deskripcije, k i j o je p o n u d il G om brich, in k ije bila u p o ra b n a p ra k tič n o za k a te ro koli trad ic io n a ln o um etniško delo. N e le to, D u ch am p o ­ va razlaga d ejansko p o tre b u je ready-m ade, da se u p re trad ic io n a ln e m u u m et­

niškem d elu , o ziro m a z d ru g im i besedam i, da ga zam enja.

7 Nav. v Ram irez, nav. delo, str. 27.

s E. H. G om brich, The Image and the Eye, Phaidon, O xford 1982, str. 122. G om brich na m estu povečini ponavlja A ristotela, »R eproducirani p red m e t priziva užitek pri vseh ljudeh«, Poetika, 144Sb).

Ja n e z iz D am aska, Three Apologies against Those 1Vho Attack the Divine Images, nav, v:

M oshe Barasch, Icon. Studies in theHistoiy of an Idea, New York University Press, New York 1992, str. 193.

(4)

Če bi D u c h am p n a tem m estu zgolj pojasnjeval, kaj j e read y -m ad e in bi takšni ready-m ades ne im eli sk u p n ih d ru žin sk ih p o d o b n o sti z ostalim i deli, ki so se pojavila v tem stoletju, bi bilo m o g o č e u p ra v ič e n o trd iti, d a njegovi izjavi ni tre b a posvečati prevelike p o z o rn o sti. V e n d a r s e je zgo d ilo p rav n as­

p ro tn o : v d esetletjih, ki so sledila d elu Kolo bicikla, to je , p rv e m u ready-m ade, k ije nastal leta 1913, s e je pojavljalo v e d n o več del, iz m e d k a te rih j e b ila ve­

čini p rip isan a oznaka »um etnosti«. M o rd a bi lahko dejali, d a so bili kubistični kolaži (ki so se pojavili ob p rib ližn o istem času) že k o ra k v isto sm er, v e n d a r bi to le d e lo m a držalo: kljub tem u, d a so vsebovali » realn e« č a so p isn e izrez­

ke in p o d o b n o , se pravi, m a te ria ln e » arh etip e« , če u p o ra b im o iz ra z ja n e z a iz D am aska, so kolaži kot celota n av sezad n je še v e d n o delovali k o t reprezenta­

cija. Pri ready-m ades ni bilo več tako: kolo bicikla n i bilo nič d ru g e g a k o t kolo bicikla - in p o d o b n o j e veljalo za stojalo za stek len ice , sn e ž n o lo p a to (k ije bila vsaj p re im e n o v an a v V podaljšku zlomljene roke (1915)) itn. S tem d ejan jem j e D u c h a m p p rerezal popkovino, k ije m o d e rn is tič n o in a v a n tg a rd n o u m e t­

n o st d ru g e polovice prejšn jeg a in začetk a teg a sto letja še v e d n o vezala n a trad ic io n a ln o u m etn ost. T ra d ic io n aln a u m e tn o s t j e n ašla svoje nad aljevan je v u m etn o sti s sim bolično vsebino, k o t n p r. v d elih M aleviča ali K andinskega, ki kljub tem u , d a so bila abstraktna, niso n ič m anj pred p o stav ljala p riso tn o sti sim bolične ali m etafizične vsebine ali obvladovanja čisto estetskeg a (plastič­

nega) p o ten cia la - ta proces se je nadaljeval še d e se tle ÿ a za leto m 1908, k o je K andinski doživel to, kar H e rb e rt R ead im e n u je » ap o k alip tičn o izkušnjo«, to je , izkušnjo »slikarstva, k ije osvobojeno vsakršnega subjekta, b re z u p o d o b lje ­

n ih prep o zn av n ih objektov ter sestavljeno izključno iz živih b arv n ih lis.«10 D u c h am p o v a d ela s svojo sp ecifičn o n arav o p o p o ln o m a o d sto p a jo o d sm eri v ečine zgodovinskih oz. klasičnih a v a n tg a rd te r širše g le d a n o , m o d e r­

n istične u m e tn o sti, k ije oblikovala j e d r o u m e tn o s ti v p re o s ta n k u p rv e p o ­ lovice tega stoletja. D uch am p o v a pojavitev in ek sisten ca v te m o b d o b ju sp o ­ m in jata n a ja c q u e s a L acana: tako k o t L acana, ki ga n i bilo m o g o če n a ta n č n o zadeti oz. g a ni bilo m ogoče u m estiti zn o tra j p o s tm o d e rn e g a k o n te k sta - o če m e r p rič a delo J ü rg e n a H a b erm asa , Filozofski diskurz o modernosti, iz le ta 198511 - tu d i D u c h am p a ni bilo m o g o če tr d n o postaviti v okvir n o b e n e iz­

m e d sm eri ali obdobij u m e tn o sti v d vajsetem sto letju . N jegovo d elo in id eje p re k o rač u je jo tra d ic io n a ln e m eje, p ostavljen e m e d d a d o , n a d re a liz m o m in d ru g im i -izm i, ki ji h j e bilo v tem sto le tju o b ilo , in ki so si n e u s p e šn o p riza­

devali, d a bi si ga prilastili. Kljub te m u , d a j e vplivalo n a m n o g e , se njeg ov o d elo ni u jem alo z n o b e n o p ro p e d e v tič n o določitvijo.

10 H e rb e rt Read, A Concise History of Modem Painting, T ham es & H ud so n , L o n d o n 1974, str. 190.

11 O tem glej Slavoj Žižek, The Sublime Object o f Ideology, Verso, L o n d o n 1989, str. 1.

(5)

T o d a kaj j e tak o p o s e b n e g a v D u ch am p o v ih delih? E n a izm ed značil­

n ih p o tez, n a m re č to, d a n e p o n u ja jo užitka prep o zn av an ja, j e bila že o m e­

n je n a : re ad y -m ad e j e zgolj to, k a r označuje in n e nosi n ik ak ršn eg a ali zelo p ičel p re seže k oz. p re o s ta n e k p o m e n a . D ucham po va d e la p o tem tak em za­

g oto vo n e p redstavljajo. Č eprav jih je včasih m o g o če im eno vati n e p re d m e t­

n a, j i h j e težko o zn a čiti za a b stra k tn a ali nefigurativna: ab stra k tn o d elo lah­

ko im a sim b o ličn o v sebino oz. lahko raziskuje m ožnosti slikovnih značilnosti in m o žn o sti, k i jih p o n u ja p lastičn o delo, pri tem pa p o n u ja v p re d e la n i o b ­ liki n e k o vrsto e stetsk eg a »užitka«, ki p a je zato, k e r izhaja iz tega, k ar velja za u m e tn iš k o d e lo , tu d i u m e tn išk i užitek. V e n d ar v m n o g ih p rim e rih D u­

c h a m p o v ih d el n i m o g o če o p re d e liti n a takšen način, kajti njihov n a m e n je bil n ajv eč k rat n a m e n o m a n a ra v n a n p ro ti p o d o b i ter p re d h o d n i u m etn o sti niso zgolj kljubovala, tem več so j o tu d i v celoti ignorirala.

D o m o ž n e g a o d g o v o ra n a vprašanje o specifični naravi D u ch am p ov ih del j e m o g o č e p riti p o ovinku, p re k o obravnave, ki se n an a ša n a d ru g e g a p lo d n e g a u m e tn ik a n ašega stoletja, nam reč Andyja W arhola. W arholova d ela n e d v o m n o n u d ijo več estetsk eg a užitka ko t D ucham pova, kajti kljub tem u, d a v k ljuču jejo p o n av ljan je in so u re je n a v serije, v en d a rle upoštevajo p re ­ p o zn a v an je, č e p rav j e n jegova in ten ziv n o st d ru g a čn a. Se v ed n o p a v p rim e r­

javi s p o ltra d ic io n a ln im i deli, k o t j e slavni Par kmečkih čevljev V in cen ta van G o g h a (ki g a j e te m e ljito in p a ra d ig m a tič n o analiziral M artin H e id e g g er v ese ju »Izvir u m e tn iš k e g a dela« iz le ta 1935) odkrivajo p o m e m b n o razliko:

k o t trd i F re d ric Ja m e s o n j e v p rim e ru van G o g h a »delo v svoji in e rtn i, p re d ­ m e tn i form i vodilo ali sim p to m za n eko obsežnejšo dejanskost, k ijo kot n jen a k o n č n a re sn ic a za m e n ju je , [m e d te m ko] n a m Diamond Dust Shoes [Čevlji, posuti z diam antnim prahom] A ndyja W arh o la o čitn o n e govorijo več z n e p o ­ s re d n o stjo van G oghove obutve; v resnici se n e m o re m u p re ti, d a n e bi re ­ kel, d a n a m sp lo h n e go vorijo.«12 Z dru g im i b esedam i, tra d ic io n a ln o slikars­

tvo n a m »govori« o, se n a n a š a na, ali nas p re u s m e rja n a širše d ru ž b e n e , zgodovinske in n e m a r a celo eksistencialne okvire, ki delu dajejo p o m en . Pri ta k šn ih d e lih so ti okviri d e l n aše p rid o b lje n e in d elež en e človeške eksisten­

ce, tisto česar sled eč J a m e s o n u ni m ogoče najti v p rim e ru o m e n je n e g a War- holovega dela. V tem za d n jem p rim e ru ostanem o brez okvira, z m ajh n o m ož­

n o stjo ali celo b re z m o žn o sti oz. osnove za im a g in a rn o re fe re n č n o polje. - In e n a k o bi bilo m o g o č e trd iti za večino D u cham pov ih del.

L e ta 1964 j e A r th u r D a n to objavil tekst z naslovom »The A rtw orld«

[» Umetniški svet«], s k aterim j e pom agal ustoličiti in stitucionalno teorijo u m e t­

nosti. V n jem j e zapisal: » [Z m o tn a] zam enjava u m etn išk eg a d ela za dejan- 12 F red ric Ja m eso n , Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Verso, L on­

d o n 1991, str. 9.

(6)

ski p re d m e t ni n o b e n a p o se b n a s p re tn o s t, če j e u m e tn iš k o d e lo d ejan sk i p re d m e t [ki g a je n e k d o zam enjal za u m e tn iš k o d e lo ].« 13 T o , s č im e r s e j e D anto soočil, je bila razstava del A ndyja W a rh o la v S table G allery v N ew Yor- ku, kjer j e predstavil slavne Škatle Brillo (Brillo Boxes). M a te ria ln o st te h p r e d ­ m etov, v m n o g ih ozirih prim erljivih z D u c h am p o v im i ready -m ades (čep rav niso bili d ejan sk o d ucham povski ready-m ades, tem več p re j njih o v i sim ula- kri, kajti n a re je n i so bili iz lesa, k č e m u r se b o m še vrnil) j e n a p o tila D an ta k analizi najnovejše situacije v u m e tn o s tih in p o sk u su razlage, zakaj bi b ila takšna d e la v skladu z vsemi ja sn im i u tem eljitv a m i in p ra k tič n im i n a m e n i u m etn o st. D an to j e sklenil, d a j e tisto »[k] a r n a p o s le d d o lo č a razliko m e d škatlo B rillo in um etn išk im delom , ki sestoji iz šk atle B rillo, d o lo č e n a te o ri­

j a u m e tn o sti. T e o r ija je tista, k ijo dvigne v svet u m e tn o s ti in o b v aru je p r e d sesutjem v dejanski p re d m e t, k ar [škatla B rillo] je {j ev d ru g a č n e m sm islu ko t pri u m etn išk em p re p o zn av a n ju ). Seveda j e b re z teo rije m alo v e rje tn o , d a bi j o dojeli k o t u m etn o st, in da bi j o lah k o sp re je li k o t d e l sveta u m e tn o ­ sti, m o ra m o p ozn ati precej teorije u m e tn o s ti k o t tu d i z n a te n d e le ž zgodovi­

n e so d o b n eg a new yorškega slikarstva.«14 D a n to j e torej trdil, d a j e bil d e ja n ­ sko kontekst tisti, k ije delo povzdignil v um etniško delo. T a kontekst bi bil lahko teoretičen - D anto ga im enuje »določena teorija um etnosti« - ali zgodovinski - tako k o t poznavanje »precejšnjega d ela zgodovine so d o b n eg a New Yorškega slikarstva« - vendar j e bilo v ob eh p rim e rih teoretsko znanje tisto, n a k aterem j e tem eljila - če u p o rab im o izraz E tien n a S ouriauja - instavracija u m etn išk eg a dela. S pet bi lahko takšno ugotovitev v veliki m eri u p o ra b ili tud i p ri D ucham - pu, če izvzamemo, d a je bila v njegovem p rim e ru u m etn išk a narav a d ela izpe­

ljana prvenstveno v obliki provokacije obstoječega sveta u m etn osti, v en d a r p ro ­ vokacije, k ije istočasno začrtala n e p re k in je n e m eje tega, k a r je u m e tn o s t bila in k a rje . D ucham pove provokacije im ajo p o le g tega verbalne in an tio k u laro - centristične poteze, ki so p reusm erile njegova d ela in njihove u čin k e v aktivna področja, dotlej rezervirana za dru g e d ru ž b e n e prakse, k o t n p r. znanosti. V sklepnem poglavju k delu Concise History o f Modem Painting [Zgodovina modernega slikarstva] H e rb e rta Reada, sta C aro line Tisdall in W illiam Feaver opazila, da j e D u ch am p utem eljil razvoj »ideje u m etn o sti k o t strategije«,1S ki se je n adaye- vala »v precej neizbežno smer« in kazala »na svoji površini, k ak o r d a bo spre­

m enila naravo um etnosti, toda z razdalje j o je bilo kljub sam i sebi [m ogoče]

videti, ko t neizogibno stopnjo v razvoju zgodovine u m etn o sti.« 11’

13 A rth u r D anto, »The Artworld«, v Pop Art: A Critical History, U niversity o f C alifornia Press, Berkeley 1997, str. 272.

14 Ibid., str. 276.

Irl Read, nav. delo, str. 319.

111 Ibid.

(7)

S trateg ija, ki jo j e začel in razvil D u c h am p , n ik a k o r n i b ila o m e je n a n a zvrst n jegovih del, k i j ih j e m rg o lelo zlasti v k o n c e p tu a ln i u m etn o sti. J o h n C age j e v p e td e s e tih le tih n a č e l vprašanje, k ije D an tu p rav tako povzročalo težave, n a m re č v p ra šan je n o rm a tiv n ih tem eljev novejše u m etn o sti. Njegov o d g o v o r j e bil: »Zakaj zapravljate vaš in m oj čas zato, d a bi dobili v re d n o st­

n e sodbe? Ali n e vidite, d a j e tedaj, ko d o b ite v re d n o stn o so dbo , to vse, kar im ate? S le d n je so d e stru k tiv n e za n aše pravo delo, k ije ra d o v e d n o st in za­

vest.«17 P rav ta stavek, p a ra d o k s n o , vsebuje v re d n o stn o sodb o, saj p o d p ira tisto, k a r bi m o rd a lah k o označil ko t »pol-eksistencialne vrednosti« k o t sta ra d o v e d n o st in zavest, dok azu jo č, d a vprašanje v re d n o t ostaja in h e re n tn o vsaki razpravi o u m e tn o sti. Z d ru g im i besedam i, obstajati m o rajo značiln o ­ sti, ki u m e tn o s t lo ču jejo o d n e u m e tn o s ti, kajti sicer izraz izgubi svojo o zn a­

čevalno zm ožnost, k a r vodi v izravnavo vseh razlik. A ntivizualna osnova k o n ­ c e p tu a ln e u m e tn o s ti j e vplivala n a J o s e p h a K osutha, A rt & L an g u a g e in d ru g e , d a so n a u m e tn o s t g ledali m anj ko t n a » p red m et in terp re tacije in bolj k o t n a žarišče raziskave pojava sam e u m etn o sti.« 18 N aslednja zn ačilnost k o n ­ c e p tu a ln e u m e tn o s ti s e j e pojavila že ob prvi o m em b e v re d n i jav n i p re d s ta ­ vitvi k o n c e p tu a ln e u m e tn o s ti, n a m re č le ta 1966 n a razstavi M ela B ochn er- ja : »O pazovalec j e p o stal b ra le c, aktiven u d eležen ec, k e r n a razstavi ni bilo n e p o s r e d n o razum ljive u m e tn o sti, so si m o rali bralci sam i zase n a re d iti ali izpeljati izk ušnjo u m e tn o sti. Pojavil s e j e tu d i d o lo čen dvom v avtorstvo: j e bilo vse to B o ch n erje v o delo? Razlika m ed u m etn ik o m in k u ra to rje m j e bila zab risan a.« 19 T a p o te z a k o n c e p tu a ln e u m e tn o sti j e p o stala tu d i e n a izm ed razlo čev a ln ih zn ačiln o sti s o d o b n e n e o k o n c e p tu a ln e u m etn o sti.

P rav ta s o d o b n a u m e tn o s t in n je n e sp ecifičn e p o te z e p re d sta v lja jo o sre d n jo te m o te g a članka. O p o zo ril sem , d a im a razprava o p re d m e tu , ki j e o z n a č e n za u m e tn išk o d elo , dolgo zgodovino, in d a v n ač elu n a sp ro tu je tra d ic io n a ln e m u (n e n u jn o klasičnem u) razum evanju tega, kaj j e u m etno st:

p o je m p re p o z n a v a n ja j e bolj prilagodljiv kot pojem im itacije; je tu di bolj p ri­

k lad en , k e r u pošteva n e sk o n č n a sprevračanja in odm ike o d točnosti, n e d a bi n a ta n ačin ogrožal u m etn išk o naravo ali kvaliteto dela. T u d i nepredstavljajo- ča u m e tn o st lah k o n ajd e svoje m esto v okviru pojm a p repo znav an ja, kajti če sp e t sledim o Ja m e so n u , bi lah k o trdili, da vsaj v m o d ern iz m u eksistenca o d ­ n o sa m e d označevalcem in o zn ačen cem še v ed n o upošteva p rep o zn av a n je - k o t n p r. v p rim e ru M arka R othka. V e n d ar im a pojem p re p o zn av a n ja svoje om ejitve ter g a j e p o te m ta k e m n u jn o d o p o ln iti z d ru g a č n im i p otezam i, ki 17 Nav. v T ony Godfrey, Conceptual Art, P haidon, L ondon 1998, str. 63.

18 R o b ert C. M organ, Art Into Ideas. Essays on Conceptual Art, C am bridge University Press, C am bridge 1996, str. 34.

1!l Godfrey, nav. delo, str. 116.

(8)

k o n stitu ira jo to, k a r im am o za u m e tn išk o d e lo in k a r sodi v p o d ro č je u m e t­

niškega ali estetskega v najširšem sm islu izrazov.

Če želim o ali ne, se soočim o z v p ra šan jem v re d n o s tn ih so d b , ki g a j e J o h n C age o m en il in n a to opustil. V že n a v e d e n e m č la n k u »U m etniški svet«

- in o b številnih d ru g ih p rilo žn o stih - j e D a n to trdil, d a j e u m e tn išk o d elo n ek aj, k a r svet u m e tn o sti vzpostavi in s p re jm e k o t tak o - k a r j e n a v e d lo Z ygm unta B au m an a n a opazko, d a so Filozofi n e h a li biti za k o n o d ajalci in so se sp re m e n ili v razlagalce:20 Filozofi (ali estetiki) n e postavljajo več pravil in n o rm , pač p a jih le razlagajo.21 T e o re tik n a ta n a č in n e predpisuje več, kaj j e u m e tn o st, tem več razlaga, zakaj d e lo fu n k c io n ira in j e ja v n o s p re je to k o t u m etn išk o delo , torej ga opisuje. D a n to k asn e je relativ izira to stališče te r ga op u sti skupaj z v prašanjem o v re d n o stih : »Po m o je m m n e n ju je bilo v p raša­

nje o tem , kaj j e u m e tn o st d ejansko in b istv eno — v n a sp ro tju s tem , kaj je n avidezno in n ebistveno - zastavljeno v n a p a č n i o blik i za filozofsko v praša­

nje, stališča, ki sem jih razvil v različn ih ra zp ra v ah in zadevajo k o n e c u m e t­

n o sti p a si prizadevajo p re d la g ati, k a k šn a naj bi b ila d e ja n sk a o b lik a v p raša­

n ja . K o t se m r a z u m e l, j e o b lik a v p r a š a n ja : kaj u s tv a r ja r a z lik o m e d u m etn išk im d elom in n ečim , k ar n i u m e tn iš k o d e lo , če m e d n jim a n i p o ­ m e m b n ejše zaznavne razlike? [...] D o dvajsetega s to le ÿ a je veljala tih a d o m ­ neva, d a j e u m etn išk a d e la v ed n o m o g o č e p re p o z n a ti k o t taka. Filozofski p ro b le m j e zdaj v tem , d a se pojasni, zakaj so to u m e tn iš k a d ela.« 22 O d g o ­ vor n a to v p rašanje D a n to p o n u d i m alo p r e d tem : » [P ]ra v o filozofsko o d ­ kritje, m en im , j e v tem , d a dejan sk o n i n o b e n e u m e tn o sti, ki bi b ila bolj re ­ s n ič n a o d k a te re k o li d ru g e in n i d o lo č e n e g a n a č in a , n a k a te r e g a m o r a u m e tn o st biti: vsa u m e tn o s tje en a k o in neločljivo u m e tn o s t.« 23 D a n to tu n a ­ daljuje logiko k o n c e p tu a ln e u m e tn o sti z izjavo » u m e tn o s t = u m e tn o s t« , ki ga p o te m ta k e m p rivede d o log ičn ih re zu ltato v n jegov e p re jšn je teorije: ni več razlike m ed številnim i vrstam i tega, k a r je bilo o z n a č e n o za u m e tn o s t.

S časom a tako širo k p ojem u m e tn o sti h k ra ti o d s tra n i tu d i p o tre b o p o u m e t­

nosti. P roces, ki s e je začel z D u c h a m p o m v začetk u te g a stoletja, j e d o seg e l vrh v izjavi » u m e tn o stje en a k o u m e tn o st« , kajti u m e tn o s t n e ig ra več tra n s­

c e n d e n ta ln e , tra n s c e n d e n tn e ali e k sisten cia ln e vloge. U m e tn o s t o č itn o iz­

gublja p om em b n o st. K otje v šestdesetih letih p rip o m n il B ruce N a u m a n : »Če sebe d ojem aš k o t u m e tn ik a in d eluješ v ateljeju [...] sediš n a sto lu ali h o d iš 20 Prim. Zygm unt B aum ann, Legislators and Interpreters, Polity Press, C am bridge 1989.

21 Za kritiko te pozicije glej Aleš Erjavec, »L'estetica e le filosofie«, v: Un nuovo corso per l'estetica nel dibattito internationale, T ra u b e n , T o rin o 1998, str. 73-88.

22 A rth u r C. D anto, After the End of Art. Contemporary Art and the Pale o f History, P rin c eto n University Press, P rinceton 1997, str. 35.

23 Ibid., str. 34.

(9)

n ao k ro g . In p o te m se v p rašan je vrača k tem u, kaj je u m etn o st? In u m e tn o s t j e to, k a r u m e tn ik p o č n e , p o se d a n a o k ro g p o ateljeju.«24

B istveno d ru g a č e n o d p risto p a A rth u rja D an ta, j e p risto p P au la Crow- th e rja . P o n jeg o v em m n e n ju »velik del k o n c e p tu a ln e u m e tn o s ti s p lo h ni u m e tn o s t, p ač p a v n ajb o ljšem p rim e ru vrsta vaj iz u p o ra b n e estetike. [...]

V k o n č n i analizi m o ra biti vprašanje k o n ce p tu a ln e u m etno sti d o lo čen o z zgo­

d ovinskim i in lo g ičn im i tem elji sam ega te rm in a ‘u m e tn o s ti’. Kajti če ni zn a­

č iln e fo rm e p o m e n a v človeškem izkustvu, zn otraj k a te re g a so id eje č u tn o in im ag in ativ n o u te le še n e n a tak način, d a je njihovo u teleše n je neločljiv d el n jih o v eg a p o m e n a , p o te m p o tre b u je m o p o se b e n izraz zanjo. Izraz ‘u m e t­

n o s t’ s e je razvil in uveljavil p rav v ta n a m e n .« 25 Z d ru g im i b esed am i, p o jem u m e tn o s ti j e zgodovinski p o jem , ki s e je razvil zgodovinsko. K atera koli so­

d o b n a u m e tn o st, p a naj bo k o n c e p tu a ln a ali ne, je »um etn ost« sam o p o d p o g o je m , d a jo j e m o g o č e p o d re d iti zgodovinsko p ro izv e d en em u s p lo šn e ­ m u p o jm u » um etn o sti« .

Zdaj im a m o dva m o ž n a p ris to p a pri ugotavljanju, če je , in v k a te re m sm islu j e s o d o b n a vizualna u m e tn o s t u m etn o st: v skladu s prvim p risto p o m , ki ga zasto p a D a n to , u m e tn o s tje u m e tn o s tje u m e tn o s tje u m etn o st. Č eprav n e m a r a zaslug in stitu c io n a ln e teo rije u m etn o sti z d an a šn je zgodovinske d i­

stan ce n e g re so d iti p re stro g o , j e v re d n o o m en iti, da W arholove škatle B ril­

lo n e so d ijo zares v k a te g o rijo o b ičajn ih p red m eto v , k a r je im p licitn a p r e d ­ p ostavka D an to v e g a dokaza: W arholove škatle so bile d ejan sk o n a re je n e s sitotiskom n a les te r so b ile tako u m e tn i in ne »najdeni« p re d m e ti, k o t v p ri­

m e ru D u c h a m p o v ih ready-m adoes, s čim er jim je p rip a d a l d ru g a č e n o n to ­ loški status. Z d ru g im i b ese d am i, kljub vsem u bi jih lah k o sub su m irali p o d k a te g o rijo re p re z e n ta c ije , kajti W arholova škatla B rillo je - če p o n o v im o za J a n e z o m iz D am aska - »enakega značaja kot p ro to tip , v e n d a r z d o lo čen o raz­

liko. V vseh p o g le d ih n i tak šn a k o t n je n arhetip.«

Poznejši D an tovi a rg u m e n ti, ki zadevajo status u m e tn o sti, so zgolj d e ­ skriptivni: n o b e n ih razlik n i več n a voljo, filozof ni zgolj o p u stil poskusa, d a bi n o rm a tiv n o do lo čil, kaj j e u m e tn o s t ter n a to poskušal takšno n o rm ativ ­ n o st vsiliti, tem več g a j e prav d ejan sk o st so d o b n ih svetov u m e tn o sti prisili­

la, d a se j e o d re k e l vsaki različnosti znotraj n ep rav iln e tvorbe, im en o v an e

»um etn o st« . P ro b le m a tič e n d el tega prvega stališča je v tem , d a se povsem izo g n e v p ra šan ju kvalifikacije te r n adalje takšen izogib prikaže n e k o t p o ­ m anjkljivost tem več k o t p re d n o s t. D antovi poziciji lahko n a jd e m o o p o ro v 24 G odfrey, Nav. delo, str. 127.

25 Paul C row ther, The Language o f Twentieth-Century Art. A Conceptual History, Yale U ni­

versity Press, New H aven 1997, str. 186.

(10)

d e lu avstrijskega te o re tik a P e tra W eibla, h k a te re m u se b o m v k ra tk e m vr­

nil, v e n d a r naj se n ajp rej o sre d o to č im n a d ru g o stališče, ki g a zasto p a P aul C row ther.

G led e n a to stališče j e u m e tn o st sam o tisto, k a r je m o g o če id e n tific ira ­ ti znotraj širokega in zgodovinsko uveljavljenega p o jm a u m e tn o sti. M o žn a težava p ri tej dru g i poziciji leži v tem , d a p o tre b u je oz. p re d p o sta v lja gled iš­

če, ki je bistveno z u n a n je glede n a svet, v k a te re m živim o, kajti le iz tak šn e točke j e m o g o če uvesti sm iselno objek tiv n o zgodovinsko g led an je . Č ep rav je tak šn em u ugovoru lahko n asp ro to v a ti - n a m re č , ali ni k ak ršn ak o li te o r e ­ tičn a in zgodovinska m eto d a, ko t n p r. tra d ic io n a ln a u m e tn o s tn a zgo do vi­

na, p o d o b n e narave i n j e p o leg teg a tisti m o m e n t, ki m e d ostalim i zn ačil­

n o stm i razlikuje teo retsk o d ržo o d tiste, ki to ni — le-ta im a d o lo č e n o težo, k o j e u sm e rje n k v re d n o te n ju s o d o b n ih del, ki so p o stav ljen a n a isto ra v en s tistim i iz p reteklosti, ki so tako re k o č, p re sta la zgodovinski test.

V e n d a r filozof, estetik ali u m e tn o s tn i k ritik lah k o p o se d u je izjem n o st re lativ n o objektivnega p o g led a, k ar p o m e n i, d a izjem n o zn a n je , z d ru ž e n o s te o re tsk o (in p o g o sto zgodovinsko) d ista n c o , p o n u ja ta k e m u te o re tik u m o ž n o st prek oračitve o m e je n ih m e ja v sak d an jih p risto p o v in v re d n o te n ja u m etn o sti.

Težava, n a k atero n aleti takšen p o g le d - ki m ije sicer nadvse p riv lač en - j e v tem , d a žal velik del m n o žičn e ali p o tro šn išk e k u ltu re d e ja n sk o ig ra zelo p o d o b n o vlogo k o t t.i. »visoka u m e tn o st« . M ar n e m o re m o trd iti, d a za veliko ljudi slabe in u m etn išk o zelo n e p o m e m b n e lim o n a d e [soap o p e re ] ipd., predstavljajo ekvivalent »visoki« u m e tn o s ti in »visoki« k u ltu ri? T a p o ­ ja v bi lah k o p o m en il, d a velik del k u ltu re in u m e tn o s ti d ejan sk o za p o ln ju je d o lo č e n o a n tro p o lo šk o funkcijo, pov ezan o s p o jm o m Im a g in a rn e g a : zato bi lah k o bil »užitek v prep o zn av an ju « odvisen o d n aše p o tre b e p o re a ln i ali im a g in a rn i identifikaciji, ki se vzpostavlja s p o m o č jo p re p o z n a v a n ja .

Po m ojem m n e n ju so u m etn išk a d e la u stv arjen a k o n tin g e n tn o in so ve­

čin o m a tu d i p o tro še n a n a isti n ač in , p ri č e m e r g re za dva ra zličn a p ro c e sa , čeprav zelo p o gosto p o m e ša n a ali zd ru žen a : prvi j e a k t ali p ro c e s u stvarja­

nja, ki od g o v arja človekovi p o tre b i, d a se izrazi ( i n j e , če sle d im o te o riji R en éja P asserona, d o m e n a p o e tik e in la poïétique) , m e d te m ko d ru g i z a d e ­ va akt ali proces p o tro šn je dela, ki se pojavlja v n e p o sre d o v a n e m d ru ž b e n e m p o lju te r je , če sp et sledim o P assero n u , estetsk a k ateg o rija. D elo o b staja v d in a m ič n i n ap e to sti m e d o b e m a p o d ro č je m a , ki o b stajata - g le d a n o z ahi- sto ričn e persp ektive - sim u ltan o in n e d e lje n o k o t d ru ž b e n o in in d iv id u a l­

n o dejstvo.

K ot sem trdil prej, d elo zapolnjuje, p o d o b n o k o t k u ltu ra - k o t širša k a­

tegorija - naše p o tre b e , ki p rip a d a jo Im a g in a rn e m u . N aše p o tre b e z a p o l­

(11)

n ju je n a p o se b e n n a č in , k e r vzpostavlja povezavo z našim i eksistencialnim i p o tre b a m i. Le-te se lah k o skozi zgodovino sprem injajo, si lahko poiščejo raz­

lič n e p o jav n e o blike, v e n d a r k ljub vsem u ostajajo stalnica, ki n am o m o g o ča ra zu m ev an je u m e tn o sti, k u ltu re in d ru g ih ljudi.

Naj se zdaj v rn e m n a tem o , ki se m jo načel n a začetku tega članka: om e­

n il sem , d a j e H e id e g g e rje v p o jem p o d o b e sveta predpostavljal kartezijan ­ sko d elitev n a s u b je k t in o b jek t, ter d a je bila osnov na zn ačiln o st te delitve v n e u p rav ičen i prevladi gledanja. S odobni u m etn osti ni več m ogoče očitati tak­

šn e g a p risto p a: u m e tn o s t n i več nekaj, n a k ar bi pasivno gledali, k ar bi bilo le o b je k t pasivne m o n o k u la rn e vizualne po zo rn o sti. P o leg te g a je u m e tn o s t

— v ra zličn ih o b lik a h n e o k o n c e p tu a liz m a — razvila an tio k u la ro c e n trič n o sta­

lišče, p o d o b n o tiste m u v filozofiji in povsem n a sp ro tn o stališču, ki m no žič­

n o k u ltu ro izen a ču je z vizualno k u ltu ro , k o tje opisal W .J. T. M itchell. T o d a v e lik o k ra t j e u m e tn o s t p o stala ne le o b jek t ali pojav, p o dvržen nekartezič- n e m u re flek siv n em u n a č in u analize, tem več tu d i pojav, ki g a je p ogosto le z velikim i težavam i m o g oče razlikovati o d n eu m etn o sti — velikokrat le s po m o č­

j o n je n e g a p lasiran ja . M ed tem ko je n a začetku, kot v p rim e ru D ucham po - ve Fontane iz leta 1917 ali celo v p rim e ru W arholovih Brillo Boxes iz leta 1964, d e ja n je p la sira n ja še la h k o izzvalo odziv, ki je institu cio naliziral takšna d ela in geste k o t u m e tn o s t, p a njihovo so d o b n o in flato rn o vseprisotno n ad a lje­

vanje d o se g a zgolj n a s p r o te n u čin ek , k ije verjetn o tu d i nezaželen. Kljub te m u bi trd il, d a ostaja vloga u m e tn o sti n ezm anjšan a. V zem im o n a p rim e r n e o k o n c e p tu a listič n i p ro je k t, k o tje serija Deset znakov lije Kabakova, n asta­

la v letih o d 1985 d o 1988.2I' S erija vsebuje tipične k o n c e p tu a ln e e lem e n te , vsebuje read y -m ad e p re d m e te , ki so n a m e n o m a postavljeni v različna oko­

lja. P o leg te g a je bistveno odvisna o d p re d h o d n e g a pozn av anja zgodbe, sov­

je ts k e d ejan sk o sti in zg o dovine itn. - tako ta p rim e r izpo lnjuje vse zahteve za so d o b n o u m e tn o s t, k ij ih j e postavil D anto. Po d ru g i stran i izraža in eks­

p lic itn o o dkriva tu d i ek sisten cia ln e pojave, ki niso nič d ru g a č n i o d tistih iz p re te k le u m e tn o sti - k a r dokazuje, g led an o za nazaj, d a se k o n tin g e n tn o us­

tv arje n a u m e tn o s t n e p r e s ta n o p o n o v n o pojavlja p re p ro s to zato, k er se člo­

veški pog o ji n e p r e s ta n o p o n o v n o pojavljajo, čeprav, sp e t k o n tin g e n tn o . Ali tak šn a k o n tin g e n tn o s t p o m en i, d a karkoli lahk o p o stan e um etn ost?

O d g o v o r je seveda p ritrd ile n . T o d a, ko t bi bilo npr. zelo težko za n e k sku­

p e k p re d m e to v , p a naj b o m a te ria le n ali ne, da bi fu n k c io n ira l ko t adekva­

te n jezik, s o ro d e n n a še m u g o v o rjen e m u te r zgodovinsko in od to d p rak tič­

n o razvitem u jezik u , tako bi bilo težko, da bi n ek p o lju b en skupek d ru ž b en ih 2I' Prim . npr. Boris Groys, »The Movable Cave, o r Kabakov's Self-memorials«, Ilya Kaba­

kov, P h aid o n , L o n d o n 1998, predvsem str. 54-63.

(12)

pojavov dosegel ali se izenačil z d ru ž b e n o vlogo o b sto ječe k u ltu re in u m e t­

nosti. U m e tn o s tje p o leg tega p rib ližen p o jem , se pravi p o jem , ki se ra zteza o d m ojstrovine d o m n ožične k u ltu re in še n a p re j, k a r p o m e n i d a trd n o s t b e­

sed n e g a izraza n e bi sm ela ovirati n aše zavesti g le d e tega, d a d e ja n sk o o z n a ­ čuje d in a m ič e n pojav.

N a tem m estu se želim vrniti k vprašanju, o k a te re m sem razpravljal p re d tem, in k ije povezano s k o n ce p tu a ln o in in stitu c io n a ln o in te rp re ta c ijo u m e t­

nosti, kajti o d lo čiln o vprašanje - ki g a j e p rav tako izpostavil D a n to v prej o m en jen e m o d lo m k u — doslej še ni bilo zastavljeno: kje j e lo čn ica m e d u m e t­

nostjo in n eu m etn o stjo ? L ahko pok ažem o , d a ta č rta ni n esp rem en ljiv a, la h ­ ko trd im o , tako k o tje trdil J a n M ukarovskÿ v trid e se tih letih , d a je estetsk a n o rm a tista, ki je v ed n o vzpostavljena p o st festum , k o sta nov p ris to p ali d elo k o n čn o p re p o z n a n a k o t u m etnišk i p risto p in u m e tn išk o d elo . Prav tako lah ­ ko trd im o , d a d elo p o sta n e u m e tn o s t zato, k e r p o s e d u je d o lo č e n e zn ačil­

nosti in lastn osti postavljene v n ap rej, ali — n a s p r o tn a trditev, v e č in o m a p o i­

stovetena z institu cio n aln o teorijo u m e tn o sti - zato, k e r so tak šne zn ačiln osti k o n tin g e n tn e in so odvisne o d cele vrste k o in c id e n c , ki segajo o d m o či p re ­ pričevanja, m o d n ih m u h itn.

V prv em p rim e ru n o rm e postavlja zg o d o v in a n a n ač in , ki sm o ga sre ­ čali pri M ukarovskem , te r ob p o m o či filozofov - n p r. H e g la ali K an ta - , re ­ ligije, p o litičn e id eologije in p o d o b n o . P re v re d n o te n je o b sto ječih u m e tn iš ­ kih in e ste tsk ih n o rm je težk a n a lo g a . P e te r W e ib e l p ra v iln o u g o tav lja:

» [Tako] u m e tn o st ko t a rh ite k tu ra sta zelo konzervativni, k e r želita ostati z n o ­ traj p ro sto ra telesne ‘E h rfa h ru n g ’ (izk u šn je), ‘A n s c h a u u n g ’ (o p azov anja) in vidnosti.«27

V d ru g e m p rim e ru je logika sim b o ln e g a trg a tista, ki postavlja k rite ri­

je , n a p o d lag i k aterih se vzpostavljajo u m e tn išk e n o rm e , se pravi d elitev n a u m e tn o st in n e u m e tn o st. K ot trdi F re d ric J a m e s o n v p rej o m e n je n e m d e lu Postmodernizem, ali kulturna logika poznega kapitalizma, j e p o stm o d e rn is tič n a u m e tn o st prva k u ltu rn a d o m in a n ta , k i j e n a sta la v ZDA i n j e p rav tak o p o ­ p o ln o m a k o m o d ificiran a. T o j e tem eljito in že v n ap rej p o trd ila in stitu c io ­ n a ln a teo rija u m etn o sti, ki pravilno d o k az u je , d a n i n ik a k ršn e g a tra n s c e n ­ d e n tn e g a ali m etafizičnega kriterija več, n a k a te re m bi lah k o b ila u te m e lje n a u m etn o st. V e n d ar, ali to p o m en i, k o t sem vprašal p re j, d a j e o zn a k o u m e t­

nosti m o g o če p rip e ti sploh čem urko li? M ožen o d g o v o r bi bil lah k o , d a j e to m ogoče d o iste m ere, k o tje m o g o če, d a vsak p r e d m e t ali d ejav n o st fu n k ­ cio n ira k o t tržn o blago. Do iste m e re lah k o sim b o ln i trg služi k o t shajališče za m enjavo sim b o ln eg a blaga. Ce ra z u m e m o sim b o ln o m en jav o n a osnovi 27 P eter W eibel, »M achine-Experience an d Space« (intervju), Lier en Boog, št. 14 (1999),

str 161.

(13)

b lag o v n e m en jav e, k m alu n a le tim o n a om ejitve takšne v zp o red n ice. Sledeč B a u d rilla rd u - in p osebej p o d sedanjim i pogoji - bi bilo p o te m ta k e m p ri­

m e rn e je o b ra tn o : ra z u m e ti blagovno m enjavo k o t obliko sim b o ln e m en ja­

ve. V tem p rim e ru k m a lu o p azim o, d a dejan sk o p o tro šim o predvsem sim ­ b o ln e v re d n o s ti b la g a , č e p ra v j e seveda p ra k tič n a u p o r a b n a v re d n o s t v m n o g ih p rim e rih njih o v a n u jn a lastnost. Kaj bi zdaj b ila u p o ra b n a v re d n o st v p rim e ru d ela, ki naj bi g a d o jem ali k o t um etn išk o delo? Prva in v e ije tn o o sn o v n a u p o r a b n a v re d n o s t j e tista, k ije p o tro še n a s stran i občinstva. Dru­

ga bi b ila n a s tra n i ustvarjalca: ekspresija in o b e n e m (razen p ri avtorjih k o t j e bil Kafka) želja p o tem , d a bi bil ra zu m ljen in p re p o z n a n k o t u m etn ik , k e r bi si n a ta n a č in ustvaril m esto v svetu, te r p o tej p o ti tu di d o lo č e n o in ­ d iv id u a ln o id e n tite to . M islim d a tu leži o d lo čiln o m esto v razpravi o d an a š­

n jih lo čn icah m e d u m e tn o stjo in neum etnostjo: d a je n a m re č danes teža stva­

ritve tega, k a r j e p o jm o v an o k o t u m etn o st, velikokrat p re m a k n je n a n a stran avtorja (in n a d e ja n sk o ali n av id ezn o težo, k ijo nosi teo rija). O d lo čiln a in ­ stan ca torej d ejan sk o n i več d elo sam o, pač pa njegov proizvajalec oz. ustvar­

jalec : k a r šteje, j e p re d v sem d ejan je (ali proces) p ro d u k c ije oz. kreacije in n e p ro c es recep cije. T o, k a r ostan e od pretek lo sti - in p riz n a n ih d el - j e naj­

večkrat n jihova recepcija, njihov d ru žb en i položaj, k ije zdaj o ro p a n svoje vloge in funkcije za sam eg a u m e tn ik a ali u m etn ico . D elo n im a več nikakršne fu nk ­ cije p ri p ro m o c iji, d ru ž b e n e m položaju in vlogi takšne o sebe te r n e p o n u ja več m esta id en tifik acije in p re p o z n a n ja v d ru žbi, pač p a n am esto tega d e lu ­ je k o t oeuvre, k o t re la tiv n o k o n k re tiz ira n a e n tite ta in dejanskost. V takšn em p rim e ru d e lo p rim a rn o d e lu je ko t u m etn išk o delo. (In iz tega razlog a tu d i - vsaj p o m o jih izk u šn jah - raje opazu jem o k o n k re tn o d elo b rez p re d h o d ­ n e v ed n o sti o d e ta jlih , ki se n an a šajo n a njegovo ustvarjanje: želim o ga d o ­ je ti k o t o bjek tiv n o o s e b n o izjavo ali izraz, n e d a bi bili in tim n o do m ači z n je­

govim i subjek tiv n im i p o teza m i, k e r le-teh n e želim o razu m eti k o t nekaj, kar bi n a m lah k o p o m a g a lo p ri doživljanju takšnega dela k o t u m etn išk eg a dela, p ač p a nas n a m e sto teg a p ri takšnem zaznavanju ovira. T u d i zato, p re d p o ­ stavljam, so ljudje v eč in o m a n en a k lo n je n i opazovanju njihovih lastnih u m e t­

nišk ih del, d o k le r j i h niso sp o so b n i izkusiti ko t dela, ki so jim skoraj tuja. V tem sm islu se u m e tn ik i d ejan sk o n e razlikujejo od ostalih.) V ig rije d o lo če­

n a in te n c io n a ln o st, k ije tesn o povezana s pojm om subjekta, in ki od nas zah­

teva, d a d e lo o p a z u je m o z distan ce, d a ga dojem am o b rez u tilita rn e g a in te ­ resa, k e r tak šen in te re s izloči m o žn o st estetskega gledanja. Na tej osnovi so bili p re te ž n o zgrajen i o n to lo šk i tem elji u m etn o sti in prav ta o n to lo g ija je po ­ gosto p re d m e t o stre kritike. P rim e r takšne kritike j e trditev, ki jo j e postavil P e te r W eibel: »Vsa o n to lo g ija u m etn o sti predstavlja zadn jo zm ago v k o n ze r­

vativnem b o ju p ro ti delitvi telesa in sporočila ter pro ti pojavu teorije za c en o

(14)

izkustva.«28 Če j e cilj teorije v tem , d a ovira izkustvo - k ar velja za p re te k lo in konzervativno u m e tn o s t- p o te m j e vprašanje, kje povleči lo čn ico m e d teo ­ rijo in u m etn o stjo , k er u m e tn o s t n a ta n a č in p o s ta n e te o rija sam a, oz. j e vsaj teo rija p re d u m etn o stjo te r vzpostavlja u m e tn o s t prav z d e ja n je m te o re tiz i­

ra n ja o delu. V takšn em p rim e ru se teža dokazovanja, d a j e nekaj u m e tn o s t, p re m a k n e n a teorijo, k a r p o m e n i, d a m o ra te o rija p risk rb e ti do k aze za d e ­ litev n a u m e tn o st in n e u m e tn o st. M islim, d a te o rija n a tem m estu v elik o k ra t razočara, k e r n e uspe proizvesti dovolj p re p ričljiv ih dokazov.

Ločevanje n a u m e tn o st in n e u m e tn o s t se n e n e h n o sp rem inja: č e je b ila v p re te k lo sti u te m e lje n a n a relig io zn ih , id eo lo šk ih , te h n ič n ih , o n to lo šk ih , ek sistencialnih, estetičn ih a rg u m e n tih ali n a a rg u m e n tu okusa, j e zdaj d e li­

tev odvisna o d te o re tič n ih arg u m e n to v , k a r p o m e n i, d a je teža, k ijo ti a rg u ­ m e n ti nosijo, teža, k ijo d elo d o sega zn o traj k ateg o rije u m e tn išk ih del. B rez takšne utem eljitve d ela ostajajo n e u m e tn o s t, in im ajo le sub jek tivn i status u m etn išk ih del, k e r obstajajo k o t tak a sam o v o č e h n jih o v ih lastn ih p roizva­

jalcev ali ustvarjalcev, m e d te m ko o bstajajo za d ru g e k o t n ekaj, k a r je v n a j­

boljšem p rim eru , »zanimivo«. Če po d ru g i stran i teo rija izpolni svoj cilj vzpo­

stavitve te o re tič n e arg u m e n tacije za u m estite v d e la k o t u m e tn iš k e g a dela, se zdi, d a n e p o n u ja ničesar zelo d ru g a č n e g a o d tega, k a r so u m e tn o s tn a zgo­

dovina in p o d o b n e teo re tsk e aktivnosti p o č e le ves čas: n u d i v p o g led v d elo , ki n am o m ogo ča, d a p o g lo b im o , in ten ziv iram o in p re d v sem p re p o z n a m o njegovo eksistenco, k a r n am p o m ag a razlikovati u m e tn išk o d elo o d vsakda­

n jeg a p re d m e ta . S eveda se zgodi, d a j e v p r im e r u p o lju b n e g a p re d m e ta , p redstavljen ega k o t u m etn išk o delo, te o re tik tisti, ki zaseda položaj, prej d o ­ lo čen u m e tn ik u . N ed v o m n o j e v o b e h p rim e rih u m e tn iš k o d elo u m e tn išk o d elo sam o, če obstaja k o t d ru ž b e n a k ateg o rija . P o le g te g a je to zdaj d e lo , ki ni re p rez en tacija tem več p rezen tac ija n jegoveg a lastn e g a ja z a , ki d o se g a sta­

tus u m e tn o sti - p o tukaj n av e d en ih k rite rijih - le če tra n s c e n d ira svojo golo m aterialn o st.

T o k ar sem rav n o k ar trdil, velja za velike sk u p n o sti. V m a jh n ih sk u p ­ n o stih ali u m etn išk ih svetovih so k riteriji bolj prilagodljivi, tak o d a j e tu d i pojem u m e tn o sti bolj sprem enljiv. V e n d a r, d a bi bili zm ožn i razlo čev an ja m ed u m e tn o stjo in n e u m e tn o stjo - p o d o b n o k o t p ri vseh razliko van jih , ki j i h d elam o s p o m o č jo je z ik a - m o ra m o im eti p re d v sem sp o so b n o st ra zm eji­

tve u m e tn išk e g a d ela od d ela oz. p re d m e ta k o t takega, n e g led e n a to, k ak o j e bila takšna in te n c io n a ln o st vpeljana, t o je s p o m o č jo trad icije, estetsk eg a izkustva ali teoretsk e arg u m en tacije. P re p ro sto p la sira n je je sam o n a sebi že p re d desetletji izgubilo svojo zm ožnost, d a bi fu n k c io n ira lo k o t n o silec ali p o ro k u m e tn išk eg a statusa.

2S Ibid., str. 162.

(15)

Če tak šn a razliko vanja p o tre b u je m o in n aša u m e tn išk a p re so ja tem elji n a o d m ik u , o k a te re m sem p re j govoril, j e p o tre b n a p o d o b n a razločevalna id e n tite ta tu d i g le d e statu sa subjekta. S ubjekt je tisti, ki ugotavlja, kakšne so lah k o in fin ite zim aln e razlike m e d originalom , ki se n anaša n a dejansk ost ter k o p ijo , ki se n a n a š a n a p o d ro č je u m etn o sti. Razlika m e d d ejanskostjo, k ije

»v vseh p o g le d ih tak šn a k o t n je n arh etip « in um etn išk im d elo m , ki to ni, je v tem , d a lo čn ica za v e d n o ločuje u m e tn o st od n eu m etn o sti. N a ta n ač in nas lah k o teo re tsk a a rg u m e n ta c ija p o m ag a p repričati, naj vsakdanji p re d m e t do­

je m a m o k o t u m e tn išk o d elo . Če ga p rič n e m o d ojem ati k o t takega, j e n e h a l biti vsakdanji o bjekt, k e r j e d osegel d ru g a č e n status, predstav lja nekaj d ru ­ g eg a - n p r. fo n ta n o , če se v rn e m o k najzg o d n ejšem u p rim e ru .

Če sk lenem :

U m etn išk a presoja, ki zagovarja pojm ovanje, d a vsa u m etn išk a dela niso en a k o u m e tn išk a , zahteva, d a o stan e pozicija kartezijansk ega su b jek ta n e ­ d o ta k n je n a , kajti le n a ta n a č in je m ogoče doseči o d d a lje n i p o g led , istove­

te n z estetsko in u m e tn išk o presojo. Torej kljub H eideggerjevi kritiki n e m o­

r e m o p o v se m o d p r a v iti k a r te z ija n s k e g a su b je k ta . B o lje bi b ilo , d a ga p o skušam o u poštevati k o t n u je n in neizogiben p redpo go j naše lastne sodo b­

n e ek sisten ce in tak o tu d i sam e u m etn o sti. T o j e p o d o b n o Lacanovi trditvi iz leta 1960: »K artezijanski su b jek t je p red p o g o j nezavednega.«2'-' Zato j e tudi za obstoj u m e tn o s ti veljavna L acanova p arafra za D escartesovega slavnega izre k a v »ubi cogito ibi sum«.'M)

2!' Jacques Lacan, »Position de 1'inconscient«, Ecrits, Seuil, Paris 1966, str. 839.

™ Jacques L acan, »L 'instance de la lettre dans l’inconscient«, Ecrits, str. 516.

(16)

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Cabaret and the popular culture of the Weimar Republic are evidence of a thoroughly modern attitude towards kitsch, which outshines pejorative essays about the

It brings together the behavior of the physical dynamic medium water just evoked to move (the movement of the water controls the illusion of a sound moving in a cube) with

Rekli bi lahko, da sta lahko po Platonu glede na generično idejo forme umetnost in matematika dve izhodiščni točki avtentičnega mišljenja.. Umetnost, ki se po- sveča lepim formam

Če resnica torej ni več bistveno vprašanje filozofije kot mišljenja – kot tudi ne umetnosti ali politike, pač pa to sedaj postaneta smisel in jezik – po- tem lahko morda podam

Prostor, znotraj katerega je mogoče najti plastično tvorbo kot pričujoči predmet, prostor, ki ga obdajajo volumni lika, prostor, ki obstaja kot prazni- na med volumni – mar niso

Such cases could also be supplemented by the somewhat different American Journal of Aesthetics and Art Criticism, The British Journal of Aesthetics, The Scandinavian Journal of

Ob tem je seveda razvidno, da se umetnost (kakor histeričarka) ponuja v obliki dejanske resnice, nepo- sredne ali gole resnice. In da ta golota umetnost izpostavlja kot čisti čar

Friedov odgovor Kraussovi v: M ichael Fried, Art and Objecthood, University o f Chi­.. cago Press, C hicago 1998, predvsem