• Rezultati Niso Bili Najdeni

MAGISTRSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "MAGISTRSKO DELO"

Copied!
84
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

MAGISTRSKO DELO

NINA ŽNIDARŠIČ

LJUBLJANA 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

OBLIKOVANJE ŽENSKE KOLEKCIJE SIRENA

MAGISTRSKO DELO

NINA ŽNIDARŠIČ

LJUBLJANA, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

DESIGN OF A WOMEN COLLECTION SIRENA

MASTER’S THESIS

NINA ŽNIDARŠIČ

LJUBLJANA, September 2021

(4)

PODATKI O MAGISTRSKEM DELU

Število listov: 84 Število strani: 73 Število slik: 81

Število virov literature: 37

Študijski program: magistrski študijski program (2. stopnja) Oblikovanje tekstilij in oblačil

Komisija za zagovor magistrskega dela:

Predsednica: prof. Nataša Peršuh Mentorica: prof. Almira Sadar Članica: prof. Marija Jenko

Ljubljana, ……….

(5)

ZAHVALA

Največja hvala moji mentorici prof. Almiri Sadar.

Hvala, hvala, hvala tudi mojemu teamu: Sari, Ireni, Andreju, Zdenki in Nadji.

(6)

i IZVLEČEK

Izhodišče magistrskega dela Oblikovanje ženske kolekcije Sirena je bogat podvodni svet oceanov, zgodba o Titaniku in moja radovednost poznavanja ročnih spretnosti tradicionalnih obrti. Ročne tehnike so pogostokrat uporabljene v obliki detajlov v visoki modi in prav tako v ulični modi. Ulična moda narekuje vsakdanje oblačenje, ki se razlikuje od visoke mode, a vselej pa navdihujeta druga drugo.

V naravi se srečamo s kombinacijo barv, ki se nenehoma spreminjajo pod vplivom svetlobe, zato je lahko za naše oči zunanja podoba življenja samo vrsta trenutnih opažanj. V procesu oblikovanja želim svoja opažanja oživiti in obeležiti z uporabo ročnega dela v kombinaciji z najsodobnejšo tehnologijo. Cilj oblikovanja kolekcije Sirena za pomlad/poletje 2022 je sodobna ulična moda s poudarkom na unikatnosti, doseženi z ročnim delom v procesu nastajanja kolekcije.

Ključne besede: podvodni svet, ročno delo, maksimalizem, visoka moda, ulična moda.

(7)

ii ABSTRACT

The starting point of the master's thesis Design of a women collection Sirena is the rich underwater world of the oceans, the story of the Titanic, and my curiosity about knowing the handicrafts of traditional crafts. Hand techniques are often used in the form of details in high fashion and also in street fashion. Street fashion dictates everyday clothing which is different from high fashion. However, they always inspire each other.

In nature, we encounter a combination of colors that constantly change under the influence of light. For our eyes, therefore, the external image of life can only be a series of current observations. In the design process, I want to revive and mark my observations by using handwork in the combination with state-of-the-art technology.

The goal of designing the Mermaid collection for spring/summer 2022 is modern street fashion with an emphasis on uniqueness achieved through manual work in the process of creating the collection.

Keywords: underwater world, handicraft, maximalism, high fashion, street fashion.

(8)

iii POVZETEK

Valovito šumeče morje me vedno znova navdihuje s svojo čudovito bogato naravo, ki jo gradijo številna morska bitja, predvsem školjke, ki so mi izjemno ljube, zato sem temo za žensko kolekcijo pomlad/poletje 2022 črpala iz lepote podvodnega sveta z navdihom Titanika.

Subtilnost in monumentalnost vključujeta pomemben del mojega kreativnega izražanja, ki se skozi kolekcijo odraža v estetiki maksimalizma.

Morje zame predstavlja kreativno igro kolažiranja različnih kombinacij izbranih podmorskih motivov v silhuete, uporabljene kot osnova za izdelavo oblačil. Na plašču se pojavi vzorec lusk, ki spominja na morsko deklico, izpeljan z laserskem izrezom.

Obleki s sliko in ilustracijo ponazarjata školjko Morsko uho s sijočo mavrično notranjostjo, izvedeni v tehniki žakarja in digitalnega tiska, ter vzorec cvetnih listov morskih brizg na trenirki. Koncept zasnove kvačkanih kopalk z nadgrajenimi 3D kvačkanimi upodobitvami motivov ogroženih morskih vrst opozarja na uničenje koralnih grebenov. Z ročnim šivanjem raznolikih dekorativnih dodatkov sem dosegla zanimivo obliko in teksturo, ki oblačilo naredijo elegantno in glamurozno.

Z umetniško svobodo in skrivnostnim svetom domišljije, kjer je vse dovoljeno, kjer se kršijo pravila, so me predvsem zanimali najbolj nenavadni pristopi številnih umetnikov, ki so temo, povezano z morjem, uporabljali v različnih časovnih obdobjih v obliki mitskih bitij in junakov, ki so jih doživljali kot človeške živali z izjemno umetniško vrednostjo.

Moda, navdihnjena z lepoto oceanov in njihovih zakladov ponuja modnim oblikovalcem veliko možnosti, med njimi prizadevanja za drugačen svet in inovacije. Ker intenzivno narašča onesnaževanje s plastiko, je vse večja skrb za naravo in trajnostni pristop z recikliranjem oceanskih odpadkov preoblikovanih v tekstil in uporabljenih v kreacijah, zelo dobrodošlo.

V sklopu raziskovalne teme so me najbolj navdušili morski organizmi, njihove oblike, strukture, teksture, vzorci ter barve, ki poudarjajo estetiko koralnih grebenov v povezavi z ročnim delom.

Cilj magistrskega dela je bilo oblikovanje ženske kolekcije, ki jo odlikujejo specifični umetniški kosi oblačil z dekorativnimi ročno izvedenimi detajli z navdihom v podvodnem svetu in Titaniku. Glede na unikatnost ročno izvedenih detajlov lahko uvrščamo kolekcijo v visoko modo, vendar so oblačila namenjena tudi nošenju na ulici kot sodobna urbana oblačila.

(9)

iv KAZALO VSEBINE

PODATKI O MAGISTRSKEM DELU ... iv

ZAHVALA ... v

IZVLEČEK ... i

ABSTRACT ... ii

POVZETEK ... iii

KAZALO VSEBINE ... iv

SEZNAM SLIK ... v

1 UVOD ... 1

2 TEORETIČNI DEL ... 2

2.1 Morje in podvodni svet ... 2

2.2 Kvačkani koralni greben ... 7

2.3 Morske deklice in sirene ... 9

2.4 Sirena v sodobni umetnosti ... 10

2.5 Titanik ... 13

2.6 Primeri morskega sveta iz sodobne mode ... 14

2.6.1 Versace, pomlad 2021, ready-to-wear ... 14

2.6.2 Simone Rocha, pomlad 2021, ready-to-wear ... 15

2.6.3 RIXO, pomlad/poletje 2021 ... 16

2.7 Ročna dela ... 17

3 EKSPERIMENTALNI DEL ... 18

3.1 Inspiracija ... 18

3.2 Barve in materiali ... 30

2.3.3 Razvoj vzorcev ... 31

3.4 Ciljna skupina ... 36

3.5 Modne skice kolekcije ... 37

3.6 Line up ... 41

3.7 Tehnične skice in opis realiziranih modelov ... 43

3.8 Fotografije realiziranih modelov ... 47

4 REZULTATI IN RAZPRAVA ... 67

5 ZAKLJUČEK ... 68

6 LITERATURA IN VIRI ... 69

(10)

v SEZNAM SLIK

Slika 1: Morje in podvodni svet ... 2

Slika 2: Življenje v koralnem grebenu ... 3

Slika 3: Papagajska riba ... 4

Slika 4: Korale Zoanthus ... 5

Slika 5: Solatni morski polž ... 5

Slika 6: Biseri školjke ... 6

Slika 7: Satelitski greben Fohr v Muzeju Kunst der Westkuste v Nemčiji... 7

Slika 8: Koralni gozd iz plastičnih odpadkov ... 8

Slika 9: Eksperimentiranje z materiali in oblikami ... 8

Slika 10: Beljeni greben z matematično tablo v ozadju Arsenal ... 9

Slika 11: Kader iz filma Pirati s Karibov, umetniško delo Aarona McBrideja, 2011 ... 10

Slika 12: Celovečerna risanka Mala morska deklica, 1989 ... 11

Slika 13: René Magritte, Kolektivni izum, 1934 ... 12

Slika 14: Evelyn De Morgan, Morske deklice, 1885-1886 ... 12

Slika 15: Romantični film Titanik, 1997 ... 13

Slika 16: Versace, pomlad/poletje 2021, Ready-to-Wear ... 14

Slika 17: Simone Rocha, pomlad/poletje 2021, Ready-to-Wear ... 15

Slika 18: RIXO, pomlad/poletje 2021 ... 16

Slika 19: Ročno šivanje vzorca iz plastičnih mavričnih vrvic za kreacije Dolce & Gabbana Alta Moda, september 2020 ... 17

Slika 20: Reprezentativni kolaž kolekcije Sirena ... 19

Slika 21: Titanik kot navdih za kolaže ... 20

Slika 22: Kolaž romantičnega para Jacka & Kate ... 21

Slika 23: Kolaž razkošnega življenja 20. stoletja ... 22

Slika 24: Kolaž lepotne podobe morske Sirene ... 22

Slika 25: Kolaž tekstur morskih živali ... 23

Slika 26: Kolaž okrasja s biseri in perlami ... 23

Slika 27:Kolaž modnih dodatkov ... 24

Slika 28: Kolaž morske deklice ... 25

Slika 29: Kolaž morskih rib ... 26

Slika 30: Kolaž z luskami ... 26

Slika 31: Kolaž Morsko uho ... 27

Slika 32: Kolaž vzorcev mavrične školjke ... 27

Slika 33: Kolaž nepravilno oblikovanih biserov ... 28

Slika 34: Kolaž morskih polžev ... 28

Slika 35: Kolaž koralnega grebena ... 29

Slika 36: Barvna paleta kolekcije ... 30

Slika 37: Materiali plašča v kolekciji ... 30

Slika 38: Drugi materiali v kolekciji ... 31

Slika 39: Lasersko izrezovanje, vzorec morskih rib ... 31

Slika 40: Digitalni tisk, vzorec morskega polža ... 32

Slika 41: Digitalni tisk, vzorec morske brizge ... 33

Slika 42: Žakarsko tkanje ... 33

Slika 43: Kvačkanje ... 34

Slika 44: Ročno šivanje bleščic in bunkic ... 35

Slika 45: Kolaž ciljne skupine kolekcije ... 36

(11)

vi

Slika 46: Modna skica modela 1 ... 37

Slika 47: Modna skica modela 2 ... 37

Slika 48: Modna skica modela 3 ... 38

Slika 49: Modna skica modela 4 ... 38

Slika 50: Modna skica modela 5 ... 39

Slika 51: Modna skica modela 6 ... 39

Slika 52: Modna skica modela 7 ... 40

Slika 53: Line up kolekcije v kolažu ... 41

Slika 54: Line up kolekcije v kolažu ... 42

Slika 55: Tehnična skica modela 1 ... 43

Slika 56: Tehnična skica modela 2 ... 43

Slika 57: Tehnična skica modela 3 ... 44

Slika 58: Tehnična skica modela 4 ... 44

Slika 59: Tehnična skica modela 5 ... 45

Slika 60: Tehnična skica modela 6 ... 45

Slika 61: Tehnična skica modela 7 ... 46

Slika 62: Kolekcija Sirena, fotografija 1 ... 47

Slika 63: Kolekcija Sirena, fotografija 2 ... 48

Slika 64: Kolekcija Sirena, fotografija 3 ... 49

Slika 65: Kolekcija Sirena, fotografija 4 ... 50

Slika 66: Kolekcija Sirena, fotografija 5 ... 51

Slika 67: Kolekcija Sirena, fotografija 6 ... 52

Slika 68: Kolekcija Sirena, fotografija 7 ... 53

Slika 69: Kolekcija Sirena, fotografija 8 ... 54

Slika 70: Kolekcija Sirena, fotografija 9 ... 55

Slika 71: Kolekcija Sirena, fotografija 10 ... 56

Slika 72: Kolekcija Sirena, fotografija 11 ... 57

Slika 73: Kolekcija Sirena, fotografija 12 ... 58

Slika 74: Kolekcija Sirena, fotografija 13 ... 59

Slika 75: Kolekcija Sirena, fotografija 14 ... 60

Slika 76: Kolekcija Sirena, fotografija 15 ... 61

Slika 77: Kolekcija Sirena, fotografija 16 ... 62

Slika 78: Kolekcija Sirena, fotografija 17 ... 63

Slika 79: Kolekcija Sirena, fotografija 18 ... 64

Slika 80: Kolekcija Sirena, fotografija 19 ... 65

Slika 81: Kolekcija Sirena, fotografija 20 ... 66

(12)

1 1 UVOD

»Narava na obali pokaže, kaj vse zna in zmore,

ko iz globin morja naplavi čudovite stvaritve.

Tudi na kopnem se bodo počutile dobro in nas navdajale s spomini na brezskrbne počitniške dni.« (Erhorn, 2014, 63) [1]

Morje označuje svetovni ocean ter manjši predel s kopnim omejenega oceana, s katerim je človeštvo integralno povezano. V njem je nastalo življenje, ki se je v milijonih let razmahnilo v izjemni heterogenosti. Morje je življenjsko pomemben vir za prehrano in potrebne surovine ter vpliva na podnebje.Morske alge proizvajajo kisik, ki je nujno potreben za življenje na Zemlji. Brezobzirno je, ker vse večji človeški vpliv ogroža morje. [2]

Modrina morja v nenehnem ritmu valov pod svojo gladino skriva barvit in pisan podvodni pravljični svet oz. habitat, prežet z bogatimi živimi organizmi rastlinskih in živalskih vrst.

Pod vodo je povsod polno življenja ter izjemno pestrega in barvitega dogajanja. V tako lepem in čarobnem svetu je težko izdvojiti nekaj, kar bi predstavljalo nekaj najlepšega:

ponavljajoči se ritem nenehnega gibanja raznolikih morskih živali, ki živijo v globinah morja, pod plitvino ter na obali; živa bitja nenavadnih oblik, ki se skrivajo med bujno travo ter kukajo iz skal in podvodnih jam, kamnita tla, ki so prekrita z obsežnim podmorskim rastlinstvom, ter mavrične školjke, ki izžarevajo biserne barve.

Ročno delo je v času hitrega razvoja množične proizvodnje in potrošnje nemogoče spregledati, saj je izdelano z izjemno vztrajnostjo in spretnostjo; zahteva veliko časa ter znanja. Ohranjanje ročnih obrti, za katere se v zadnjem času kaže ponovno zanimanje, predstavlja enega od pristopov trajnostnega oblikovanja.

Ženska kolekcija za pomlad/poletje 2022, ki jo predstavljam v "svojem zaključnem magistrskemu delu", črpa inspiracijo v zgoraj omenjenih temah; njen cilj je oblikovati in s pomočjo ročnih tehnik izdelati sodobna urbana oblačila.

(13)

2 2 TEORETIČNI DEL

2.1 Morje in podvodni svet

Koralni greben je eno izmed najbolj čudovitih naravnih čudes na zemlji ter edina naravna tvorba, vidna iz vesolja, nastala pred več tisoč leti s tvorjenjem apnenčastih ostankov živih bitij. Sestavljen je iz manjših podmorskih koralnih grebenov in otokov.

[3]

Tako imenovani "morski deževni gozd" zaradi svoje biotske raznovrstnosti predstavlja glavni habitat najrazličnejšim morskim rastlinskim in živalskim vrstam, ki so del ekosistema koralnega grebena. [4]

Slika 1: Morje in podvodni svet

Spektakularna naravna znamenitost s podvodnimi kolonijami živahne populacije unikatnih vrst koral, rib, rakov, mehkužcev in spužev ter alg med drugim privablja potapljače z vsega sveta. [5]

Življenje pod morjem skriva organizme različnih oblik, od najmanjšega planktona do največje živali na Zemlji. Svet koralnih grebenov je neprecenljive vrednosti, saj je izjemno raznolik in barvit z ustvarjanjem podvodnih struktur, bleščečo paleto oblik in velikosti ter zanimivih vzorcev. [6], [7]

(14)

3 Slika 2: Življenje v koralnem grebenu

Koralni greben ima velik vpliv na morski svet in ljudi. Globalno segrevanje in onesnaževanje ostajata največji grožnji za dolgoročno preživetje grebena, ki ju povzročajo ljudje. Kljub temu ga lahko na več načinov pomagajo ohranjati, saj jim predstavlja pomemben vir hrane in turizma. [8]

Morske ribe imajo svojo vrednost in lepoto ter svobodo v morskih oceanih, lagunah in koralnih grebenih, za katere so izjemno pomembne za preživetje. S svojimi živahno pisanimi barvami in najbolj raznolikimi oblikami se zlivajo z okoliškimi grebeni in veljajo za eno izmed najsvetlejših živali morske favne.

Bogato naravno okolje z velikimi jatami nenavadnih rib z značilnimi ploščatimi telesi, prekritimi z luskami, odlikujejo spektakularne mavrične barve modrih, vijoličnih in zelenih odtenkov z elementi rdečih, rumenih in oranžnih lis, ki se spreminjajo in ustvarjajo edinstvene vzorce. [6], [9], [10]

(15)

4 Slika 3: Papagajska riba

Korale so sedeče živali, ki se ukoreninijo na dnu tropskih morji in oceanskih voda po vsem svetu. Koralne strukture so sestavljene iz več sto do tisoč drobnih koralnih bitij, imenovanih polipi. So prosojni organizmi mehkega telesa, ki gostijo na milijarde mikroskopsko majhnih enoceličnih pisanih alg, zaradi katerih dobijo divje odtenke barv.

S ponavljajočim se ciklom rasti in odmiranja koralnih polipov, združenih v kolonije, se postopno tvori trda apnenčasta struktura za koralne grebene, ki hkrati daje obliko nam poznanim koralam. Odkritih je bilo več tisoč vrst koral, med njimi mehke korale, kamnite korale, črne korale in trnaste korale, gorgonije in modre korale ploščatih in razvejanih oblik. Pogoste podvrste koral so poimenovane kar po njihovem videzu in sicer možganske korale, gobave korale, zvezdaste korale, korale v obliki biča, peresa ali drevesa, krtače, korale, oblikovane v trakove in kepe, itd. [6], [11], [12]

Na žalost je obstoj ekosistemov koralnih grebenov močno ogrožen, saj so korale pod stresom zaradi sprememb pogojev, kar povzroči beljenje, možno smrt ali pa fizično poškodbo. [13]

(16)

5 Slika 4: Korale Zoanthus

Morske školjke, polži in glavonožci so trdi ekoskeleti morskih mehkužcev, ki živijo globoko v morju; nekatere so med morsko travo in zarite v peščeno dno; druge so pritrjene na skalah in naplavljene na morski obali. Hišice polžev in lupine školjk rastejo vse življenje; običajno so sestavljene iz kalcijevega karbonata iz več plasti različnih mikrostruktur. Ena najbolj prepoznavnih je biserovina, ki se pojavi na notranji strani v lupinah nekaterih vrst z izrazito nepravilnimi oblikami ter gladkimi in narebrenimi površinami svetlečih barv. [14]

Slika 5: Solatni morski polž

(17)

6 Obstaja več kot petnajst tisoč vrst školjk po vsem svetu; ljudje so jih v stoletjih uporabljali v različne namene. V prazgodovini so bile plačilna valuta, razna orodja. V povezavi s sedanjostjo so še vedno prisotne v vrtnarstvu in prehrani, v religiji in duhovnosti, med glasbili, za osebni okras, med ustvarjalnimi obrtmi in v modi, v arhitekturni dekoraciji in umetnosti, v zbirateljstvu itd. [15]

Školjčna sipina je slovenska plaža z zanimivim imenom Pokopališče školjk, ki je v zalivu Polje v Ankaranu. Narava znamenitost, ki je nastala po letu 1990 je domovanje kar 234 različnih polžkov vrst mehkužcev Tržaškega zaliva. Gre za svetovni fenomen, saj je poleg Španije edina školjčna sipina v Sloveniji in Sredozemlju. [16]

Na območjih koralnih grebenov je izrazita asimetričnost in organskost, ki jo ustvarja mati narava, ki se poigrava z nenavadnimi oblikami, linijami, vzorci, strukturami in teksturami, ki definirajo živost in lepoto morja in oceanov. Široka paleta oblik in velikosti zelo pestrih vrst polžev, ki jih krasijo izjemni barvni vzorci neštetih kombinacij barv in pisanih vzorcev, navdihujejo številne umetnike in modne oblikovalce. [17], [18]

Slika 6: Biseri školjke

(18)

7 2.2 Kvačkani koralni greben

Sestri dvojčici Margaret in Christine Wertheim iz Avstralije sta kot odziv na opustošenje na Velikem koralnem grebenu leta 2005 pričeli z umetniškim projektom kvačkanega koralnega grebena. S pomočjo ročnega dela sta modelirali žive grebene in z raznoliko prejo posnemali značilne oblike in strukture realnih morskih organizmov. S pomočjo kolektivne umetniške prakse Wertheimovih in njunih sodelavcev ter sodelovanjem z lokalnimi in tujimi skupnostmi se je do danes ustvarilo več kot štirideset satelitskih grebenov v mestih in državah po celem svetu. [19]

Slika 7: Satelitski greben Fohr v Muzeju Kunst der Westkuste v Nemčiji

Kvačkane skulpture so primer botaničnih in bioloških modelov, ki so nastali s pomočjo matematičnih modelov, ki v povezavi z ekologijo in umetnostjo spominjajo na koralne grebene ter hkrati opozarjajo na njihovo uničenje zaradi globalnega segrevanja in plastičnih odpadkov iz oceanov.Gre za vrsto konceptualnih pristopov, ki povezujejo neevklidske geometrije s tradicionalno obrtjo. Tehnika kvačkanja je predstavljala najenostavnejši način, kako v realnosti prikazati hiperbolično geometrijo. [20]

(19)

8 Slika 8: Koralni gozd iz plastičnih odpadkov

Modele so izdelovali rokodelci iz vsega sveta iz odpadkov, med katerimi so bile preje, sukanci, vrvice, žice, video trakovi, okrasne kroglice, perlice, medicinski odpadki, aluminijasti obroči itd. [21]

Slika 9: Eksperimentiranje z materiali in oblikami

Začetnici projekta sta prepričani, da lahko skupinski projekti pripeljejo do čudovite umetnosti z globalnim pomenom in dobrosrčnim namenom. [20]

(20)

9 Slika 10: Beljeni greben z matematično tablo v ozadju Arsenal

Projekt je bil restavriran in predstavljen v številnih umetniških in naravoslovnih muzejih ter znanstvenih galerijah po svetu, med drugim na Beneškem bienalu leta 2019.

Leta 2015 je izšla knjiga dvojčic Wertheim z naslovom "Crochet Coral Reef", kjer je dokumentiran enajstletni projekt. [21]

2.3 Morske deklice in sirene

Pretežni del našega modrega planeta prekriva voda, zato ni nenavadno, da so pred stoletji oceani skrivali skrivnostna morska bitja, o podobah katerih pričajo tudi zgodovinski zapisi Krištofa Kolumba z odkrivanjem Amerike.

Sirena ponazarja morsko različico polčloveške in polživalske legende, ki človeško imaginacijo buri že stoletja. Prvič je bila omenjena okoli tisoč let pr. n. št. v starogrški mitologiji, upodobljena kot žensko bitje z luninem obrazom, dolgimi lasmi, ribjim repom in čudovitim glasom.

Bogata in raznolika zgodovina mitov o morskih deklicah in sirenah je tako spremenljiva kot morje. Nekatere legende jih poosebljajo kot nevarna bitja, povezana z nevihtami, nemiri morja, utopitvami in drugimi nesrečami, druge pa kot izjemno lepa, dobrodušna in ljubezniva bitja, ki izpolnjujejo želje. [22], [23]

(21)

10 2.4 Sirena v sodobni umetnosti

Morda so sirene in morske deklice starodavne, vendar so v sodobnem svetu še zmeraj priljubljena tema v številnih umetniških in literarnih delih. Upodobljene so v operah, slikah, knjigah, stripih, animacijah in akcijskih filmih.

Zamisel o upodobitvi sirene in morske deklice ni bila impresivna samo v slikarstvu, saj so v 20. in 21. stoletju le-te postale navdih tudi filmskim ustvarjalcem. Številni pisci in skladatelji so se opirali na starodavne vire, da poustvarijo natančno upodobitev bitja.

Eden izmed znanih ameriških režiserjev Rob Marshall je v svojem pustolovskem filmu Pirati s Karibov: Z neznanimi otoki (2011) uporabil motiv grozljivih siren. [24]

Slika 11: Kader iz filma Pirati s Karibov, umetniško delo Aarona McBrideja, 2011

Eden od Disneyjevih najbolj priljubljenih animiranih filmov ameriških režiserjev Rona Clementsa in Johna Muskerja iz leta 1989 Mala morska deklica, ki je bil dvakrat nominiran za oskarja, je bil posnet po motivih literarne pravljice Mala sirena (1837) danskega pravljičarja Hansa Christiana Andersena.

(22)

11 Slika 12: Celovečerna risanka Mala morska deklica, 1989

Del zbirke otroških zgodbic je bil prilagojen mnogim najrazličnejšim oblikam medijev, vključno z gledališčem in opero. [40 ] Po navdihu Andersenovih zgodb je bila v njegov spomin leta 1909 izdelana bronasta skulptura, ki še danes ostaja ikona Kopenhagna.

[25], [26]

Umetnik, ki je pustil veliko sled o ikonični sireni in se rad poigraval s človeškim umom, dojemanjem ter spodbujal k razmišljanju, je bil René Magritte (1898-1967). Belgijski slikar je v resničnem nadrealističnem slogu poustvaril vsakdanjo podobo in jo preoblikoval v nekaj nemogočega in motečega. [27]

Eno takšnih del iz leta 1934 je Kolektivni izum. Idejo o lepoti in skrivnosti, ki obdaja sireno, odstrani z uporabo nasprotij in preseneti z ribo, združeno z ženskimi nogami, nasedlo na plaži. Prehajanje toplih barvnih tonov človeške kože nog na hladne srebrne tone kože rib ponazori nenavadno podobo, ki je hkrati realistična in nerealna. [28], [29]

(23)

12 Slika 13: René Magritte, Kolektivni izum, 1934

Evelyn De Morgan (1855-1919) je v času svojega ustvarjanja pretežno upodabljala ženske kot zelo močne, atletske in impozantne subjekte, pri čemer je uporabljala zlasti svetle in bogate barve, s katerimi je morda ponazarjala nasprotovanje mračni estetiki.

Na sliki z naslovom The Sea Maidens (1886), ki predstavlja eno od njenih osrednjih del, je simbolizirana skupina petih morskih deklet, povezanih z zgodbo o mali morski deklici. Z nežnim prikazom sestrstva, ki moč oddaja s ponašanjem ikonografije ženstvenosti, umetnica nakazuje preobrazbo, ki žensko poravna z božanskim. Živahni penasti vrhovi valov ter valovanje objemajo opazne prekrasne skalnate ribje repe siren.

Hladne oči in brezizrazni obrazi namigujejo na pomankanje nesmrtnosti. [30], [31]

Slika 14: Evelyn De Morgan, Morske deklice, 1885-1886

(24)

13 2.5 Titanik

Legendarni čezoceanski potniški parnik oživlja spektakularno epsko zgodbo v ameriški filmski romantični drami z naslovom Titanik iz leta 1997. Odkritje tragične podmorske katastrofe mogočne ladje Titanik v severnem Atlantiku leta 1985 je bil navdih kanadskemu režiserju Jamesu Cameronu za stvaritev najuspešnejšega filma vseh časov, ki je prejel enajst oskarjev in velja za najdražji hollywoodski film v zgodovini.

[32]

Zgodba o Titaniku je bila opisana, analizirana in upodobljena že ničkolikokrat.

Simbolizira zlato dobo in razcvet visokotehnološkega triumfa, a tudi rastočo socialno razslojenost. Nadvse luksuzno in razkošno potovanje, obdano z zabavo, plesom, izjemnim pogumom in žrtvovanjem, ostaja najbolj bizaren in hkrati najbolj vznemirljiv ter zanimiv spomin na obličje slavne ladje, ki je burila domišljijo o nekdanjem življenju najbolj znamenite razbitine našega časa. [33], [34]

Slika 15: Romantični film Titanik, 1997

(25)

14 2.6 Primeri morskega sveta iz sodobne mode

2.6.1 Versace, pomlad 2021, ready-to-wear

Inspiracija za kolekcijo italijanske znamke Versace za sezono pomlad/poletje 2021 izhaja iz starodavne Grčije in hrepenenja po naravi, morju, pobegu in fantaziji kot atraktivni podmorski temi.

Slika 16: Versace, pomlad/poletje 2021, Ready-to-Wear

(26)

15 2.6.2 Simone Rocha, pomlad 2021, ready-to-wear

Kolekcijo Simone Rocha za pomlad/poletje 2021 so modni kritiki označili za nenosljivo.

Njena estetika nakazuje futuristični svet, kjer naj bi oblačila izgledala kot oklepi. Na osnovi trajnostnega pristopa je v kolekciji uporabljen recikliran material iz plastičnih steklenic, pridobljenih iz oceanov. [35]

Slika 17: Simone Rocha, pomlad/poletje 2021, Ready-to-Wear

(27)

16 2.6.3 RIXO, pomlad/poletje 2021

Osnovna tema kolekcije britanske znamke RIXO za sezono pomlad/poletje 2021 je morsko življenje. Glavna inspiracija kolekcije so bile školjke, sirene in morska mitološka bitja.

Slika 18: RIXO, pomlad/poletje 2021

(28)

17 2.7 Ročna dela

Živimo v času, ko je množičen razvoj hitre mode povzročil presežno proizvodnjo in klimatske spremembe. Tekstilna industrija velja za drugo največjo onesnaževalko na svetu. Skrb vzbujajoča je tudi potrošnja velike količine vode in električne energije pri industrijski proizvodnji oblačil.

Hitra moda je nasprotje počasni modi, ki predstavlja oblačila s trajnostnim pristopom in je namenjena ciljni skupini, ki je ozaveščena o posledicah prekomerne proizvodnje hitre mode.

Spodbuja potencialne kupce k nakupu oblačil, ki so proizvedena po načelu pravične trgovine in trajnostne mode, ki vzpodbuja naravovarstvene ter družbeno odgovorne načine proizvodnje. Osredotočajo se na uporabo okolju prijaznih materialov in načinov proizvodnje; končni izdelki so izdelani s kritiko družbenega in okoljskega vpliva ter so namenjeni za dolgoročno uporabo.

Trajnostna moda konceptualno izpostavlja lokalno pred globalnim, kamor se uvrščajo tudi ročne spretnosti. Te opominjajo na pozabljene družbene vrednote ljudi, ustvarjajo čustveno komponento na področju oblikovanja in poudarjajo lokalno pred globalnim.

Dolgotrajni postopek ročne izdelave predstavlja temeljno značilnost visoke mode, ki je v zadnjem času ponovno v vzponu.

Slika 19: Ročno šivanje vzorca iz plastičnih mavričnih vrvic za kreacije Dolce &

Gabbana Alta Moda, september 2020

(29)

18 3 EKSPERIMENTALNI DEL

3.1 Inspiracija

Navdih in ustvarjalnost za sodobno kolekcijo Sirena pomlad/poletje 2022 izhaja iz lepote oceana in morskega življenja s poudarkom na uporabi ročnih del in najsodobnejših tehnik.

Raziskovati sem začela v globine morja, kjer so živahna flora in favna z nenavadnimi vrstami morskih živih organizmov, njihove živahne barve, teksture, oblike in vzorci, ki ustvarjajo iluzijo koralnih grebenov, raznolike vrste rib, morske školjke in korale, ki pripovedujejo o bogastvu in lepoti skrivnostnega podvodnega sveta. Neznano in metamorfno morje ponuja zapeljivo okolje za mitska bitja, kot so morske deklice in sirene, ki ustvarjajo zgodbe in burijo domišljijo o tem, kar je pod gladino morja. Navdih sem iskala tudi v zgodbi o Titaniku, ladji sanj, ki govori o veri, pogumu, žrtvovanju in ljubezni. Razkošno potovanje in življenje 20. stoletja, zaznamovano z bliščem, glamurjem, kičem, luksuzom, eleganco, prefinjenostjo, ekstravaganco in prestižem …

Podmorski svet zame predstavlja kraj svobode in domišljije oziroma mi predstavlja drugačen svet, ki prinaša vznemirjanje in zakopane zaklade.

Moda zame predstavlja drugačnost, s katero za vedno pustiš svoj pečat v svetu. Moja estetika je maksimalizem, saj se podzavestno poigravam z drznimi barvami, teksturami, vzorci, plastenjem, kompleksnimi detajli in luksuznimi materiali v povezavi z elementi kiča.

Kič je pretiravanje, vendar vsako pretiravanje ni enakovredno kiču. Ta ne samo, da pretirava, ampak nas tudi nagovarja k pridružitvi igri. Medtem nasprotje kiča ne definira subtilnosti, ampak preprostost in čistost oziroma nedolžnost. [36]

Maksimalizem je popoln kontrast minimalizmu, je estetika presežka in "načičkanosti"

oziroma patetičnosti. V umetnosti maksimalizem predstavlja reakcijo proti minimalizmu.

Ta slog tudi zahteva kombiniranje in harmonijo raznolikih elementov, ki jih v minimalističnem oblikovanju ne bi mogli povezati. Minimalizem je hkrati tih in nežno šepetajoč, maksimalizem pa se vzdigne, skrajno kriči in pritegne veliko pozornost. [37]

(30)

19 Slika 20: Reprezentativni kolaž kolekcije Sirena

(31)

20 Slika 21: Titanik kot navdih za kolaže

(32)

21 Slika 22: Kolaž romantičnega para Jacka & Kate

(33)

22 Slika 23: Kolaž razkošnega življenja 20. stoletja

Slika 24: Kolaž lepotne podobe morske Sirene

(34)

23 Slika 25: Kolaž tekstur morskih živali

Slika 26: Kolaž okrasja s biseri in perlami

(35)

24 Slika 27:Kolaž modnih dodatkov

(36)

25 Slika 28: Kolaž morske deklice

(37)

26 Slika 29: Kolaž morskih rib

Slika 30: Kolaž z luskami

(38)

27 Slika 31: Kolaž Morsko uho

Slika 32: Kolaž vzorcev mavrične školjke

(39)

28 Slika 33: Kolaž nepravilno oblikovanih biserov

Slika 34: Kolaž morskih polžev

(40)

29 Slika 35: Kolaž koralnega grebena

(41)

30 3.2 Barve in materiali

Barve izbranih materialov v kolekciji Sirena izhajajo iz morja oziroma podvodnega sveta koralnih grebenov, raznolikih vrst rib ter školjk s pridihom Titanika. Tipične morske barve, ki vključujejo odtenke od oranžne, raznovrstne nianse vijolične, modre in zelene do zlate in srebrne, vključujejo tudi belo barvo. Uporaba mavričnih in holographic prelivajočih se barv v kombinaciji sijočih perlastih in pastelnih barvnih tonov ustvarja mehke barvne kontraste.

Slika 36: Barvna paleta kolekcije

V kolekciji sem uporabila naslednje materiale: 100 % usnje s folijo s sijajem, 100 % lakirano usnje, 100 % laminiran semiš, 100 % bombaž z večplastnimi bleščicami, 100

% umetno usnje s sijajem, umetno usnje 100 % PU, umetno usnje 100 % poliester, umetno usnje 50 % akril in 50 % poliester, umetno usnje 40 % poliester in 60 % PU, jeans 100 % bombaž, saten 100 % poliester, organza 100 % poliester, saten 94 % svila 6 %, elastan, jersey pletivo 27 %, poliamid 68 %, viskoza 5 % elastan, podloga 50 % poliester 50%, viskozo.

Slika 37: Materiali plašča v kolekciji

(42)

31 Slika 38: Drugi materiali v kolekciji

Z namenom ohranjanja okolja in trajnostne uporabe materialov sem za osnovo izbranega oblačilnega kosa uporabila ostanke jeansa, ga s kolažiranjem zasnovala v ponavljajoč se vzorec lusk ter ga nadgradila z detajli, da sem dosegla teksturo ribje kože oziroma repno plavut morske deklice.

V kolekciji so uporabljene naslednje tekstilne tehnike: laserski rez, digitalni tisk, žakarsko tkanje, kvačkanje in ročno šivanje.

2.3.3 Razvoj vzorcev

Laserski rez je bil izveden z namenom oblikovanja reliefnega vzorca, ponazorjenega z luskami različnih velikosti.

Slika 39: Lasersko izrezovanje, vzorec morskih rib

(43)

32 Kot osnova za oblikovanje vzorca je bila slika s spleta, ki sem jo s tehniko kolažiranja neenakomerno ponavljala in s toplo-hladnim barvnim prehodom razvijala v nov vzorec, katerega končni izgled je bil računalniško pripravljen v programih Adobe Photoshop in Adobe Illustrator. Vzorec je bil digitalno tiskan na poliester s transferno oziroma sublimacijsko tehniko. Pritisk preše sta zagotovila prenos barve iz papirja na blago ter njeno fiksacijo.

Slika 40: Digitalni tisk, vzorec morskega polža

(44)

33 Slika 41: Digitalni tisk, vzorec morske brizge

Žakarska tkanina je večosnovna in večvotkovna oziroma dvoosnovna in trivotkovna, tkana iz petih različnih barv. Uporabljena vezava je bila petvezni keper v kombinaciji s petveznim atlasom. Z izbiro teh vezav je tkanina kompaktna in primerna za uporabo izdelave obleke. Posebno pozornost sem namenila izbiri različnih efektnih prej svetlo modre in srebrne barve s sijajem v kombinaciji s temnejšo modro.

Slika 42: Žakarsko tkanje

(45)

34 Kvačkanje je ena številnih raznolikih ročnih tehnik. S kvačkanjem osnovnih polgostih in polšibičnih petelj nastanejo vzorci ravnih in okroglih ploskovitih površin, kot so različni babičini tako imenovani afganistanski kvadratki, školjke, šopi, čipke, rogljički v obliki mrež, spiral, pahljač, z vozlički, ki sem jihkot osnovo sešila skupaj ter nanje polagala najbolj prepoznavne morske organizme, kot so morske zvezde, raki in hobotnice ter školjke, polži in korale, kvačkane v tridimenzionalni obliki.

Slika 43: Kvačkanje

Ročno šivanje temelji na ustvarjanju inovativnih in estetskih površin ter preoblikovanju in okraševanju obstoječih površin, s čimer nastanejo izdelki fascinantnih oblik, tekstur in vzorcev, ki lahko nastanejo z uporabo osnovne niti in šivanke ter želene dekoracije, kot so bleščice, bunkice, perle, školjke, korale itd. Na oblačilne kose obleke, trenirke, hlačnega kostima, bodija in kopalk je preneseno ročno delo v obliki vezenja.

(46)

35 Slika 44: Ročno šivanje bleščic in bunkic

(47)

36 3.4 Ciljna skupina

Kolekcija je namenjena moderni ženski, ki se rada poigrava z barvami in vzorci, sodobnimi materiali in novimi silhuetami ter spoštuje raznoliko tradicionalno ročno delo. Simbolizira razkošno, urejeno in udobno življenje. Z oblačili sporoča svoj aktivni individualni stil, ki predstavlja ustvarjalni nered in poudarja estetiko urbane mode z detajli visoke mode. Pri izbiri oblačil z zgodbo izkazuje željo po originalnosti oziroma unikatnosti.

Slika 45: Kolaž ciljne skupine kolekcije

(48)

37 3.5 Modne skice kolekcije

Slika 46: Modna skica modela 1

Slika 47: Modna skica modela 2

(49)

38 Slika 48: Modna skica modela 3

Slika 49: Modna skica modela 4

(50)

39 Slika 50: Modna skica modela 5

Slika 51: Modna skica modela 6

(51)

40 Slika 52: Modna skica modela 7

(52)

41 3.6 Line up

Slika 53: Line up kolekcije v kolažu

(53)

42 Slika 54: Line up kolekcije v kolažu

(54)

43 3.7 Tehnične skice in opis realiziranih modelov

Slika 55: Tehnična skica modela 1

Slika 56: Tehnična skica modela 2

(55)

44 Slika 57: Tehnična skica modela 3

Slika 58: Tehnična skica modela 4

(56)

45 Slika 59: Tehnična skica modela 5

Slika 60: Tehnična skica modela 6

(57)

46 Slika 61: Tehnična skica modela 7

(58)

47 3.8 Fotografije realiziranih modelov

Slika 62: Kolekcija Sirena, fotografija 1

(59)

48 Slika 63: Kolekcija Sirena, fotografija 2

(60)

49 Slika 64: Kolekcija Sirena, fotografija 3

(61)

50 Slika 65: Kolekcija Sirena, fotografija 4

(62)

51 Slika 66: Kolekcija Sirena, fotografija 5

(63)

52 Slika 67: Kolekcija Sirena, fotografija 6

(64)

53 Slika 68: Kolekcija Sirena, fotografija 7

(65)

54 Slika 69: Kolekcija Sirena, fotografija 8

(66)

55 Slika 70: Kolekcija Sirena, fotografija 9

(67)

56 Slika 71: Kolekcija Sirena, fotografija 10

(68)

57 Slika 72: Kolekcija Sirena, fotografija 11

(69)

58 Slika 73: Kolekcija Sirena, fotografija 12

(70)

59 Slika 74: Kolekcija Sirena, fotografija 13

(71)

60 Slika 75: Kolekcija Sirena, fotografija 14

(72)

61 Slika 76: Kolekcija Sirena, fotografija 15

(73)

62 Slika 77: Kolekcija Sirena, fotografija 16

(74)

63 Slika 78: Kolekcija Sirena, fotografija 17

(75)

64 Slika 79: Kolekcija Sirena, fotografija 18

(76)

65 Slika 80: Kolekcija Sirena, fotografija 19

(77)

66 Slika 81: Kolekcija Sirena, fotografija 20

(78)

67 4 REZULTATI IN RAZPRAVA

Za magistrsko delo sem raziskovala področje morskega sveta, ki mi je bilo inspiracija za razvoj ženske kolekcije, ki se poigrava z značilnostmi visoke mode in uličnim stilom.

Morska deklica Sirena predstavlja rdečo nit mojega ustvarjanja kolekcije s sloganom

"Mitologija na precepu realističnosti", ki v mojih očeh predstavlja izziv preslikati človeško žival na oblačilo na najboljši možen način oziroma prikazati človeka v obleki živali, kar sem najbolje dosegla s tehniko laserskega izreza v ponavljajočem se vzorcu na plašču.

Kolekcija sestoji iz silhuet, nastalih s tehniko kolažiranja kombinacij različnih morskih motivov s poudarkom na uporabi ročnih spretnosti. S tehniko kvačkanja in ročnega šivanja perl, školjk ter najsodobnejše tehnologije laserskega izreza, digitalnega tiska in žakarskega tkanja sem modelirala nove oblike, teksture in vzorce, ki se skozi maksimalističen slog ponavljajo v celotni kolekciji. Inspiracijo barv sem črpala iz sveta koralnih grebenov, zato so v barvni paleti prisotni kontrasti umirjenih pastelnih odtenkov v kombinaciji živih kričečih odtenkov naravnih in mešanice umetnih materialov s sijajem, bleščečo mavrično teksturo ter prelivajočimi se holographic materiali.

Vse bolj v ospredju je luksuzna ulična moda in z njo povezana ciljna skupina mladih, ki izžarevajo svoj osebni stil skozi poplavo socialnih omrežjih v želji po prikazu inovativnosti, drugačnosti in unikatnosti, zato je kolekcija namenjena vsem ženskam upornicam, ki jih modna načela ne zanimajo, rade izstopajo iz povprečja in svojih okvirjev ter so rade kreativne na modnem področju.

Življenjskemu stilu 21. stoletja sem želela prilagoditi večno žive tradicionalne ročne obrti, ki sem jih v tematiki mitologije ter lepote narave oceanov in morja razvijala v inovativni oblike novih in svežih idej ter z uporabo specifičnih dekorativnih materialov prikazala v izbranih ročnih tehnikah na oblačilih kolekcije.

Eno izmed oblačil iz nastale kolekcije bi poenostavila; v bodoče bi kolekcijo razširila z linijo moške mode ter modnih dodatkov za poletje 2022, za katere bi navdih iskala v športu in temi potapljanja.

(79)

68 5 ZAKLJUČEK

Kolekcija Sirena predstavlja mojo oblikovalsko identiteto, ki sem si jo izoblikovala v času študija in s katero bi se želela v prihodnosti predstavljati na trgu. Pri ustvarjanju mi je najpomembnejša svoboda, ki sem jo v kolekciji izrazila s pomočjo inspiracije v podvodnem svetu in Titaniku; pri tem sem uporabljala unikatnost ročnega dela.

Bogato dekorativnost v kolekciji sem dosegla s kombinacijo najsodobnejših tehnologij digitalnega tiska in laserskega reza s tradicionalnimi ročnimi tehnikami.

Z oblikovanjem ženske kolekcije Sirena sem na nek način odgovorila na probleme današnje modne industrije glede okoljske krize in trajnosti. Ročno delo predstavlja eno izmed rešitev trajnostne mode, ki se zavzema za ohranitev okolja. Zaradi dolgotrajnega procesa imajo ročno izdelana oblačila veliko čustvene vrednosti in so brezčasna.

Kolekcija izkazuje čast in spoštovanje do tradicionalnih ročnih obrti, ki jih moramo ohranjati in inovativno oživiti v svojem kreativnem delu.

(80)

69 6 LITERATURA IN VIRI

1) ERHORN, H. Naravne kvačkarije: modni dodatki in okrasi za dom. Prevedla S.

ŠUKAROV. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2014, 63 str.

2) Naše malo veliko morje. V Prirodoslovni muzej Slovenije [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.pms-lj.si/si/razstave/obcasne-razstave/nase-malo-veliko-morje>.

3) Veliki koralni greben: naravno čudo sveta. V Universum [dostopno na daljavo].

[citirano 23. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<http://universum.si/veliki_koralni_greben.php>.

4) What Are Coral Reefs?: the world of coral reefs. V Live Science [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 24. 09. 2018 [citirano 23. 04. 2021]. Dostopno na

svetovnem spletu: <https://www.livescience.com/40276-coral-reefs.html>.

5) 7 najlepših koralnih grebenov: Belize koralni greben, Belize, Srednja Amerika.

V Aktivni.si [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 06. 08. 2017 [citirano 23.04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://aktivni.metropolitan.si/dobro-pocutje/potovanja/7-najlepsih-koralnih- grebenov/>.

6) MOJETTA, A. The coral reef. Vercelli: White Star; Exeter: Star Book Sales, 2006, 26 str., 32 str., 43-44 str., 47 str., 141 str., 147-148 str.

7) Marine life. V NOAA [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 26. 05. 2021 [citirano 23. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.noaa.gov/education/resource-collections/marine-life>.

8) Veliki koralni greben je od leta 1995 izgubil več kot polovico koral. V Delo [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 14. 10. 2020 [citirano 23. 04. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.delo.si/magazin/zanimivosti/veliki-koralni-greben-je-od-leta- 1995-izgubil-vec-kot-polovico-koral/>.

9) Najlepša morska riba na svetu. V Milanospettacoli.com [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 2019 [citirano 25. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sl.milanospettacoli.com/najlepsa-morska-riba-na-svetu>.

(81)

70 10) Parrot fish: appearance and properties. V Magazine Online [dostopno na

daljavo]. [citirano 25. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <

https://sl.highriverlabs.com/7601-parrot-fish.html>.

11) Are corals animals or plants?. V National Ocean Service NOAA [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 26. 02. 2021 [citirano 14. 05. 2021]. Dostopno na

svetovnem spletu: < https://oceanservice.noaa.gov/facts/coral.html>.

12) Coral. V Encyclopædia Britannica [dostopno na daljavo]. [citirano 14. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <

https://www.britannica.com/animal/coral>.

13) Coral reef ecosystems: threats to coral reef ecosystems. V NOAA [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 01. 02. 2019 [citirano 14. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: < https://www.noaa.gov/education/resource-

collections/marine-life/coral-reef-

ecosystems?fbclid=IwAR15lVlE_0q9SMM6iulxprTVCl8kMA8LbSbvR9BNAPq hJhrUfRolOJ6iEcA>.

14) Seashell zoology. VEncyclopædia Britannica [dostopno na daljavo]. [citirano 10. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.britannica.com/science/science>.

15) Seashell. V Encyclopedia Wikipedia [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 27. 04. 2021 [citirano 10. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://en.wikipedia.org/wiki/Seashell>.

16) Radovedneže privablja nenavadno pokopališče školjk na slovenski obali. V Ptujinfo.com [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 28. 07. 2020 [citirano

10. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <

https://ptujinfo.com/novica/slovenija/radovedneze-privablja-nenavadno- pokopalisce-skoljk-na-slovenski-obali/142548>.

17) Harlekin iz Izole: ko barve spregovorijo. V Primorske novice [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 24. 01. 2020 [citirano 10. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: < https://www.primorske.si/2020/01/24/harlekin-iz-izole>.

18) MELVIN, A. G. Sea shells of the world: [with values]. Rutland (Vermont);

Tokyo: Charles E. Tuttle Company, 1984, 115 str., 122 str.

(82)

71 19) Science+Art Project: crochet Coral Reef. V Margaret Wertheim [ dostopno na

daljavo]. [citrano 24. 06. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.margaretwertheim.com/crochet-coral-reef>.

20) Irenebrination: notes on Architecture, Art, Fashion, Fashion Law &

Technology: when Ecology Meets Textiles & Mathematics: Christine and Margaret Wertheim's Crochet Coral Reef @ The 58th International Art Exhibition, Venice. V Irenebrination: notes on Architecture, Art, Fahion and Style [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 13. 06. 2019 [citirano 05. 05. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.irenebrination.com/irenebrination_notes_on_a/2019/06/christine margaret-wertheim-venice-biennale.html>.

21) Margaret and Christine Wertheim: an elegant alliance of science and art: the Crochet Coral Reef. V Fiber Art Gallery Altervista [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 16. 06. 2019 [citirano 05. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <http://fiberartgallery.altervista.org/margaret-and-christine-

wertheim/?doing_wp_cron=1608216133.8859810829162597656250>.

22) Mermaids & Mermen: facts & Legends: fermaids and other Marine Monsters.

V Live Science [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 26. 05. 2017 [citirano 26.

04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.livescience.com/39882-mermaid.html>.

23) Morska deklica. V Encyclopedia Wikipedia [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 04. 04. 2018 [citirano 26. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sl.wikipedia.org/wiki/Morska_deklica>.

24) Кто такая русалка в мифологии? Сирены. Сирены в современной культуре. V Shimanovskadm [dostopno na daljavo]. [citirano 01. 05. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: https://shimanovskadm.ru/sl/priroda/kto- takaya-sirena-v-mifologii-sireny-sireny-v-sovremennoi.html>.

25) Mala morska deklica. V HBO GO [dostopno na daljavo]. [citirano

02. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://hbogo.si/filmi/mala- morska-deklica>.

26) What is a mermaid and what do they symbolise?: the Little Mermaid. V Royal Museums Greenwich [dostopno na daljavo]. [citirano 02. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: < https://www.rmg.co.uk/stories/topics/what-mermaid>.

(83)

72 27) Collective Invention: René Magritte brings out the animal lover in all of us with

Collective Invention. V Sartle [dostopno na daljavo]. [citirano 28. 04. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.sartle.com/artwork/collective- invention-rene-magritte>.

28) Rene Magritte Biography, Paintings, and Quotes: the collective invention, 1934 by Rene Magritte. V Rene Magritte [dostopno na daljavo]. [citirano 28. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <

https://www.renemagritte.org/the-collective-invention.jsp>.

29) Collective Invention. V Rene-Magritte [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 2019 [citirano 28. 04. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: < http://www.rene- magritte.com/collective-invention/>.

30) 'The Sea Maidens': Evelyn de Morgan and the transfiguration of the feminine with the divine. V Royal Museums Greenwich [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 04. 06. 2019 [citirano 03. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.rmg.co.uk/stories/blog/sea-maidens-evelyn-de-morgan- transfiguration-feminine-divine>.

31) The Sea Maidens. V De Morgan Foundation [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 2019 [citirano 03. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.demorgan.org.uk/collection/the-sea-maidens/>.

32) Titanik. V HBO GO [dostopno na daljavo]. [citirano 03. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: < https://hbogo.si/filmi/titanik>.

33) Ko se je Titanik potapljal, so bili na krovu vsaj trije Slovenci. V Portal Plus [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 12. 05. 2016 [citirano 05. 05. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: <

https://www.portalplus.si/mobile/1492/titanic#>.

34) Potopili so se do razbitin Titanika in okameneli: skrivnostno je izginila najbolj znamenita stvar na ladji. V Insajder [dostopno na daljavo]. Obnovljeno

25. 08. 2019 [citirano 05. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <

https://insajder.com/magazin/potopili-so-se-do-razbitin-titanika-okameneli- skrivnostno-je-izginila-najbolj-znamenita>.

(84)

73 35) Simone Rocha RTW Spring 2021. V WWD [dostopno na daljavo]. Obnovljeno

20. 09. 2020 [citirano 24. 05. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://wwd.com/runway/spring-ready-to-wear-2021/london/simone- rocha/review/>.

36) Kitsch and the modern predicaments roger scruton. V City Journal Magazine [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 1999 [citirano 13. 06. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.city-journal.org/html/kitsch-and-modern- predicament-11726.html>.

37) Make the most of maximalism. V Communication Arts [dostopno na daljavo].

[citirano 13. 06. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.commarts.com/columns/make-the-most-of-maximalism>.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Magistrsko delo opisuje in predstavlja sodelovanje učencev z lokalnimi društvi, ki so zelo pomembna za delovanje in predstavljanje naše lokalne skupnosti. V teoretičnem delu

Sem Lidija Pajk, študentka specialne in rehabilitacijske pedagogike na Pedagoški fakulteti Univerze v Ljubljani. Za magistrsko delo, ki nosi naslov Možnosti

S svojo magistrsko nalogo sem želela zato raziskati podobnosti in razlike ne samo v konkretnem poučevanju slovenske književnosti, ampak tudi v dokumentaciji, ki

Diplomsko delo predstavlja tematiko, s katero so se slovenski raziskovalci s področja predšolske vzgoje začeli ukvarjati že v devetdesetih letih prejšnjega stoletja in je

V prihodnosti pa si oblikovalci in za č etniki terapije, ki temelji na uporabi lego kock želijo, da bi se na podro č ju terapije z lego kockami pri otrocih, ki imajo

sem Petra Kastelic, študentka magistrskega študija Poučevanja na razredni stopnji na Pedagoški fakulteti v Ljubljani. Za svoje magistrsko delo opravljam raziskavo z

Na osnovi izhodišč sem oblikovala raziskavo, s katero sem želela ugotoviti, ali s poukom na prostem učenci dosežejo zastavljene vzgojne in učne cilje

Sem Ana Vrenko, študentka magistrskega študija na Pedagoški fakulteti v Ljubljani, smer Poučevanje na razredni stopnji. Pod mentorstvom dr. Mojce Juriševič opravljam magistrsko