• Rezultati Niso Bili Najdeni

4.5 Retuša

4.5.3 Finalizacija retuše

Gamblin retuširne barve smo redčili z etil laktatom, ki je srednje hlapno topilo, kar nam je omogočalo daljši čas dela z barvami. Barve smo mešali tako, da se je barva tonsko približala okoliški prvotni barvi, a je ohranjala nekoliko svetlejši in hladnejši ton.25

Retušo smo gradili postopno in barve prilagajali različnim tonom podloge. Tudi temne madeže ostankov premaza smo na določenih mestih »utišali«, delno prekrili s pikicami v svetlejšem tonu.

Poškodovanost barvne površine je bila pri gradnji retuše skoraj prednost, saj smo vrzeli z lahkoto povezovali z okoliškim originalom. Večji problem se je pojavil na področju obraza, saj je bila tam barvna plast najbolj poškodovana. Majhne ostanke izvirne barvne plasti smo morali med retuširanjem opazovati pod optičnim mikroskopom. Le tako smo lahko videli vse ostanke originala. Najprej smo retuširali levo stran obraza kipca, ker je bila ta bolj ohranjena, nato pa smo barvno podobo prezrcalili na drugo stran in tako ustrezno zaključili retuširanje inkarnata (Slike 43–48).

Poškodovano podlogo na pozlačenih površinah smo mestoma dopolnili s podlogo. Kitane predele in bolj opazne površinske odrgnine smo retuširali na podoben način. Za vezivo smo uporabili 20-odstotno raztopino šelaka v etanolu in sljudne pigmente v prahu Perlglanz 50200 in 50180. Tu smo izvedli popolno retušo, saj so bili poškodovani deli dokaj majhni in s tem zaključili konservatorsko-restavratorske postopke na kipcu Putta.

25 MOČNIK RAMOVŠ in GOSAR HIRCI 2008, op. 22, str. 204.

Slika 43 (levo): Detajl desnega stopala pred retušo Slika 44 (desno): Detajl levega stopala po retuši

Slika 45 (levo): Detajl levega krila pred retušo Slika 46 (desno): Detajl levega krila po retuši).

Slika 47 (levo): Obraz kipca pred retušo Slika 48 (desno): Obraz kipca po retuši

5 Zaključek

Cilj diplomskega dela je bil opraviti konservatorsko-restavratorski postopek v celoti, s poudarkom na čiščenju in odstranjevanju sekundarnih barvnih plasti. Menim, da mi je to uspelo, saj je razlika med videzom kipca pred posegom in po njem več kot očitna (Sliki 49 in 50).

Diplomsko delo mi je dalo velik vpogled v količino teoretičnega dela, ki je podlaga za uspešno zastavljen konservatorsko-restavratorski načrt. Naučila sem se odgovornosti do umetnine, se zavedela pomembnosti vloge in zahtevnosti konserviranja-restavriranja

umetniškega dela. Čeprav je kipec dokaj majhen, sem za restavriranje potrebovala približno 300 ur, kar je bilo veliko več od pričakovanega.

Med konservatorsko-restavratorskim posegom mi je več težav povzročala poškodovana slikovna plast, saj je na določenih mestih odstopala in sproti odpadala, kar se je zdelo kot začaran krog gretja klejnega lepila in utrjevanja. Še težje je bilo nato odstranjevanje preslikav, saj sem bila kljub nenehnemu testiranju topil in merjenju časa delovanja gela v skrbeh, da ne bi odstranila originalne preslikave. Ko sem dodane barvne plasti nato uspešno odstranila, me je presenetil obseg manjkajoče originalne preslikave, predvsem na predelu obraza. Za

zaključek sem to uspešno dopolnila z retušo – postopkom, ki je zahteval veliko koncentracije in potrpežljivosti, obenem pa prispeval največji učinek.

Vesela sem, da je kipec Putto po končanih konservatorsko-restavratorskih postopkih ponovno oživel v prvotnih barvah. Z ustreznimi postopki in materiali je ponovno pridobil na estetski vrednosti in obenem zasijal kot samostojno umetniško delo.

Slika 49 (levo): Kipec pred konservatorsko-restavratorskim postopkom Slika 50 (desno): Kipec po konservatorsko-restavratorskim postopkom

8 Literatura

Adhesives and consolidants in painting conservation (več avtorjev), London 2012.

APPELBAUM, Barbara, Conservation treatment methodology, London 2007.

BAILÃO, Ana, Application of a methodology for retouching: A case study of a methodology for retouching, Open Edition Journals, 2010, dostopno na

<https://journals.openedition.org/ceroart/1603> (11. 5. 2020).

BRAJER, Isabelle, To retouch or not to retouch? – Reflections on the aesthetic completion of wall paintings, Open Edition Journals, 2015, dostopno na

<https://journals.openedition.org/ceroart/4619> (11. 5. 2020) BRANDI, Cesare, Theory of restoration, Firenze 2005.

Conservation of modern oil paintings (več avtorjev), Cham 2020.

DEMPSEY, Charles, Inventing the renaissance putto,Google book, e- knjiga, dostopno na

<https://books.google.si/books?id=i1W73xJ6WK0C&printsec=frontcover&dq=97808078261 64&hl=sl&sa=X&ved=0ahUKEwiY7fO9jo3pAhVoBhAIHdD2Ay0Q6AEIJzAA#v=onepage

&q&f=false> (28. 4. 2020).

DORGE, Valerie, The gels cleaning research project, The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2000, dostopno na

<https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/15_3/news_in_cons.

html > (7. 5. 2020).

DORGE, Valery in F. Carey HOWLETT, Painted wood: history and conservation,The Getty Conservation Institute, Williamsburg, 1994, e- knjiga, dostopno na

<https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/pdf/paintedwo od1.pdf> (1. 5. 2020).

EIPPER, Paul-Bernhard, Comparative examinations of cleaned paint surfaces, Cambridge 2017.

Finding a Certain Balance: A discussion about surface cleaning (več avtorjev), The Getty Conservation Institute, Los Angeles 2000, e- knjiga, dostopno na <

https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/newsletters/15_3/dialogue.html>

(7. 5. 2020).

HILL STONER, Joyce in Rebecca RUSHFIELD, Conservation of easel paintings, Abingdon 2012.

HORIE, C.V., Materials for conservation: organic consolidants, adhesives and coatings, London 1987.

MAKUC SEMION, Miladi, Les s poslikano/pobarvano površino, Skupnost muzejev Slovenije, dostopno na <http://www.sms-muzeji.si/udatoteke/publikacija/netpdf/2-9-1.pdf> (27. 4.

2020).

MARTENS P. J., Maximiliaan, Leave it or take it away: ethical considerations on the removal of overpaintings, Open Edition Journals, 2015, dostopno na

<https://journals.openedition.org/ceroart/4765#ftn10> (6. 5. 2020).

Methodology for the conservation of polychromed wooden altarpieces (več avtorjev), The Getty Conservation Institute, e-knjiga, dostopno na

<https://www.getty.edu/conservation/publications_resources/pdf_publications/pdf/polychrom e_eng.pdf> (28. 4. 2020).

MOČNIK RAMOVŠ, Lucija in Barbka GOSAR HIRCI, Retuša: kako in s čim? Mednarodna delavnica retuširanja oljnih slik in lesene polihromirane plastike, Varstvo spomenikov, 44, dostopno na

<http://www.eheritage.si/vs/VSC_044C_017_SPWIFHQXGYKICUJLYSCXAFXTJRAFKW .pdf> (11. 5. 2020).

NICOLAUS, Knut, The restoration of paintings, Köln 1999.

STANLEY PRICE, Nicolaus, M. KIRBY TALLEY Jr. In Alessandra MELUCCO

VACCARO, Historical and philosophical issues in the conservation of coltural heritage, Los Angeles 1996.

TAUBERT, Johannes, Polychrome sculpture: meaning, form, consevation, Los Angeles 2015.

UMNEY, Nick in Shayne RIVERS, Conservation of furniture, London 2003.

UNGER, A., A. P. SCHNIEWIND, W. UNGER, Conservation of wood artifacts, Berlin 2001.

VERTEFEUILLE, Lin, The Putto – angels in art, Virtual Library on the Ringling Museum, 2005, dostopno na <http://ringlingdocents.org/putto.htm> (28. 4. 2020).

VRIŠER, Sergej, Baročno kiparstvo, Ljubljana 1967.

—, Baročno kiparstvo v osrednji Sloveniji, Ljubljana 1976.

WOLBERS, Richard, Cleaning painted surfaces, Dorchester 2000.

9 Seznam slikovnega gradiva

Slika 1 (levo): Kipec pred konservatorsko-restavratorskim postopkom, spredaj (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 9 Slika 2 (desno): Kipec pred konservatorsko-restavratorskim postopkom, zadaj(foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 9 Slika 3 (levo): Viden žebelj z zanko za obešanje in prekrit žebelj s tanjšo pločevino ob levem krilu (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 11 Slika 4 (desno): Vidna radialna razpoka med ritnicama in luknja za moznik med nogami kipca (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 11 Slika 5 (levo): Vidna originalna, svetlo-roza poslikava na desnem boku kipca (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 12 Slika 6 (desno): Neenotno preslikani lasje, vidne razpoke, odpadla barvna plast in odrgnine (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 12 Slika 7: Grafični prikaz poškodb kipca spredaj (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 14 Slika 8: Grafični prikaz poškodb kipca, zadaj (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija

Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 15 Slika 9: Fotografija predmeta z lokacijami odvzetih vzorcev (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 16 Slika 10 (levo): Vzorec pod vidno svetlobo (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019)... 17 Slika 11 (desno): Vzorec pri ultravijolični svetlobi (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 17 Slika 12: Fotografija kipca pri UV osvetlitvi. Preslikave močno oranžno-rdeče fluorescirajo (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 18 Slika 13 (levo): Desna roka in obraz pri vidni svetlobi (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 19

Slika 14 (desno): Desna roka in obraz pri UV osvetlitvi (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 19 Slika 15 (levo): Leva roka in trebuh pri vidni svetlobi (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 19 Slika 16 (desno): Leva roka in trebuh pri UV osvetlitvi (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 19 Slika 17: Utrjevanje slikovne plasti s čopičem (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019). ... 21 Slika 18: Vidni ostanki temnih nečistoč na gobici za odstranjevanje ličil (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 24 Slika 19 (levo): Test s kapljico vode za ugotavljanje privlačnosti ali odbojnosti vode – opazna hidrofobna površina (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 25 Slika 20 (desno): Test s kapljico vode za ugotavljanje privlačnosti ali odbojnosti vode – opazna hidrofobna površina. Opazna hidrofilna površina (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 25 Slika 21: Testiranje pufrskih raztopin z dodatki (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019). ... 27 Slika 22: Pufer s pH 5,5 in prevodnostjo 0,76 mS/cm. Na vatenkah vidni ostanki površinskih nečistoč (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019). ... 28 Slika 23: Očiščena polovica obraza (na levi) z uporabo raztopine pufra ocetne kisline z NaOH in pH vrednostjo 5,5 (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 28 Slika 24: Odstranjena površinska umazanija s področja vratu, opazna svetla barva inkarnata (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 29 Slika 25: Mesta testiranj z geliranimi topili (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 30 Slika 26: Uporabljene vatenke testiranja topnosti s geliranimi topili in topilno tenzidnimi geli (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 30

Slika 27: Detajl odstranjenih preslikav (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019)... 32 Slika 28: Odstranjene preslikave z obraza (desno) (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 32 Slika 29 (levo): Kipec pred odstranjevanjem preslikav (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 33 Slika 30 (desno): Kipec po odstranjevanju preslikav (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 33 Slika 31(levo): Kipec pred odstranitvijo potemnelega premaza (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 34 Slika 32 (desno): Kipec po odstranitvi potemnelega premaza (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 34 Slika 33: Vidno preslikana pozlačena draperija, preslikave so opazne kot temni madeži na vrhovih draperije (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 35 Slika 34: Po odstranitvi preslikav z bronzo – vidni ostanki bolusa in kita, kjer je bil kos draperije prilepljen k krilu (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije,

Ljubljana 2019) ... 36 Slika 35: Kit je na konicah prstov segal čez robove poškodb na barvno plast (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 37 Slika 36 (levo): Dopolnjena podloga (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019)... 38 Slika 37 (desno): Nov nanos podloge na palcu desne roke (foto: Monika Zobec,

fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 38 Slika 38 (levo): Kipec po končanem postopku dopolnjevanja podloge, spredaj – vidni beli kitani predeli (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 39 Slika 39 (desno): Kipec po končanem postopku dopolnjevanja podloge, zadaj – vidni beli kitani predeli (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 39

Slika 40: Detajl desnega kolena, kjer so vidni ostanki in manjkajoča originalna barvna plast (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 40 Slika 41 (levo): Podlaganje retuše v barvi podloge (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 41 Slika 42 (desno): Podlaganje področij manjkajoče pozlate z uporabo gvaš barve v odtenku rdečega polimenta (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 41 Slika 43 (levo): Detajl desnega stopala pred retušo (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 43 Slika 44 (desno): Detajl levega stopala po retuši (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 43 Slika 45 (levo): Detajl levega krila pred retušo (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 43 Slika 46 (desno): Detajl levega krila po retuši (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019). ... 43 Slika 47 (levo): Obraz kipca pred retušo (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 43 Slika 48 (desno): Obraz kipca po retuši (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 43 Slika 49 (levo): Kipec pred konservatorsko-restavratorskim postopkom (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 45 Slika 50 (desno): Kipec po konservatorsko-restavratorskim postopkom (foto: Monika Zobec, fotodokumentacija Narodne galerije, Ljubljana 2019) ... 45

Narodna galerija kip »Putto«, inv. št. NG P 247

POROČILO NARAVOSLOVNIH PREISKAV

Ljubljana, januar 2020

Poljanska cesta 40, SI-1000 Ljubljana, telefon: +386 (0)1 234 31 40, telefaks: +386 (0)1 234 31 76 e-pošta: info@rescen.si, www.zvkds.si

Vse pravice pridržane. Za kakršnokoli objavo ali drugo uporabo gradiva je potrebno soglasje ZVKDS RC.

SPLOŠNI PODATKI:

KRAJ/LOKACIJA: Ljubljana

OBJEKT: Narodna galerija

PREDMET (IME DELA): kip »Putto«, inv. št. NG P 247

AVTOR/DATACIJA: sredina 18. stol.

VRSTA DEDIŠČINE: premična

TEHNIKA/MATERIAL: polihromirana lesena plastika

LASTNIK: Narodna galerija

NAROČNIK: Martina Vuga

PRISTOJNA STROKOVNA ORG. / VODJA

ENOTE: Narodna galerija/ dr. Barbara Jaki

POROČILO O PREISKAVI PRIPRAVIL(-i): dr. Katja Kavkler, kons.-rest. svetovalka

NOSILEC NALOGE: dr. Katja Kavkler, kons.-rest. svetovalka

SODELAVCI V OKVIRU RC: Sonja Fister, kons.-rest. sodelavka

ZUNANJI SODELAVCI: Martina Vuga

ZAP. ŠT. ELABORATA/ŠT. IZVODOV: 1 2 / 2

Naročnik prejme poročilo v digitalni obliki.

AVTORJI POROČILA:

dr. Katja Kavkler, kons.-rest. svetovalka

doc. dr. Katja Kavkler, kons.-rest. svetovalka vodja naravoslovnega oddelka

Jernej Hudolin vodja Restavratorskega centra

žig

3/11

Vse pravice pridržane. Za kakršnokoli objavo ali drugo uporabo gradiva je potrebno soglasje ZVKDS RC.

KAZALO

1. IZVLEČEK ... 5

2. UVOD ... 5

3. VZORČENJE, PRIPRAVA VZORCEV IN UPORABLJENE METODE ... 5

3.1 Osnovni podatki o vzorčenju ... 5

3.2 Lokacije odvzema vzorcev ... 5

3.3 Priprava vzorcev in preiskovalne metode... 7

4. REZULTATI ANALIZ ... 8

4.1 Mikroskopske in spektroskopske analize na odvzetih vzorcih ... 8

5. KOMENTAR……….11

4/11

Vse pravice pridržane. Za kakršnokoli objavo ali drugo uporabo gradiva je potrebno soglasje ZVKDS RC.