• Rezultati Niso Bili Najdeni

Socialno delo z ljudmi, ci imajo probleme v zvezi z alkoholom

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Socialno delo z ljudmi, ci imajo probleme v zvezi z alkoholom"

Copied!
28
0
0

Celotno besedilo

(1)

Bernard Stritih

Socialno delo z ljudmi,

ci imajo probleme v zvezi z alkoholom

v socialni politiki in socialncm delu se vedno znova zastavlja v p r a š a n j e , k a k o razmejiti uživanje alkoholnih pijač kot sestavino naše vsakdanje k u l t u r e in naše blaginje od takega uživanja alkoholnih pijač, ki p o m e n i zlorabo in pelje v odvi- snost. D r u g o p o m e m b n o v p r a š a n j e je, kakšni so vplivi uživanja alkoholnih pijač in z l o r a b e alkohola, kako daleč segajo posledice odvisnosti od alkohola. M e n i m , da to niso le a k a d e m s k e in t e o r e t s k e dileme, a m p a k vprašanja, ki imajo u s o d n e posle- dice za posameznike, družine in tudi d r u ž b e n e institucije.

N a j b r ž je res, da ne m o r e m o ločevati p o r a b e in uživanja alkoholnih pijač od raznih vrst njihove zlorabe. Pa v e n d a r lahko o b o j e razlikujemo in n a č r t u j e m o de- javnost družbenih ustanov tako, da b o m o to razlikovanje upoštevali kar se d a pa-

m e t n o in inventivno. Sicer se bo še dogajalo, da b o m o n e m a l o k r a t priča dejavnostim, ki so k o n t r a p r o d u k t i v n e in n a m e s t o z m a n j š e v a n j a p r o b l e m o v p e l j e j o k poslabšanju stanja.

Č e p r a v lahko mirno r e č e m o , da sodi p o d r o č j e zdravljenja in rehabilitacije alkoholikov med dejavnosti, ki so se v zadnjih dveh desetletjih najbolj u s p e š n o raz- vile, m o r a m o priznati, da je pri vsem tem socialno delo ostajalo ob strani. P o z n a m več socialnih delavcev, ki so se usposobili za delo pri zdravljenju in rehabilitaciji alkoholikov, poznam njihovo uspešnost in priznavam, da so mnogi od njih v vrstah socialnih delavcev v prvih vrstah tako po znanju kot tudi p o osebni zavzetosti in moralno-etični opredeljenosti. V e n d a r bi večino teh dejavnosti postavil n a r o b psi- hiatrije; kot da gre za n e k a k š n e "delavce v tujini", se pravi, da so ti socialni delavci večinoma sprejeli drug jezik, da se ravnajo po pravilih in etičnem k o d e k s t u d r u g e stroke ipd. T a k o kot naši delavci v tujini n a e n k r a t ne r a z u m e j o več tistih, ki d e l a j o d o m a , tudi socialni delavci, ki so se usmerili na p o d r o č j e alkoholizma, zelo p o g o s t o izgubijo možnost k o m u n i c i r a n j a z drugimi socialnimi delavci, s tem pa izgubijo tudi m o ž n o s t vplivanja na hitrejši razvoj socialnega dela nasploh.

P o s e b n a ovira v k o m u n i c i r a n j u so n e k a t e r a stališča, ki so n a p o d r o č j u zdrav- ljenja alkoholizma povsem n a s p r o t n a kot sicer v socialnem delu in socialni politiki.

V r e f e r a t u n a m e r a v a m osvetliti n e k a t e r e dileme z vidika sistemske teorije; n a ta način bi želel prispevati k večji gibčnosti v m e d s e b o j n e m k o m u n i c i r a n j u ter k obli- kovanju načel in m e t o d socialnega dela na področju alkoholizma.

Prvi k a m e n spotike je gotovo že v p r a š a n j e vzrokov za zlorabo alkoholnih pijač in a l k o h o l n o odvisnost kot eno od oblik te zlorabe. Pri nas se je v p o v o j n e m o b d o b j u uveljavilo stališče o p r e v l a d u j o č e m p o m e n u družbenih vzrokov za zlorabo alkohola. D r u ž b e n i in d r u ž b e n o e k o n o m s k i vzroki za zlorabo alkohola segajo po teh pogledih od iskanja e k o n o m s k i h dobičkov pri proizvajalcih in p r o d a j a l c i h

(2)

alkohola do raznih oblik p o m a n j k a n j a in družbenih krivic, ki t a r e j o delavski razred, vplivajo na o b č u t e k brezperspektivnosti življenja ter silijo p o s a m e z n i k e in družine, da p o s e g a j o p o alkoholu. T a k a stališča so se izgubila v p o z a b o zaradi v e d n o novih bolečih s p o z n a n j o širjenju alkoholizma v vseh slojih s o d o b n e kapita- listične družbe, zlasti pa zaradi p o d a t k o v o širjenju alkoholizma v vseh d r u ž b e n i h skupinah socialističnih družb.

Kolikor že je n a v e d e n a teza o družbeni vzročnosti alkoholizma n e u t e m e l j e n a in v n a s p r o t j u z dejstvi, je bil vpliv takega mišljenja na razvoj d o k t r i n e socialnega dela m o č a n in je povsem paraliziral vsako razvojno delo na tem ožjem p o d r o č j u .

Posledice d o g m e o družbenih vzrokih alkoholizma so povsem p a r a d o k s n e , saj definicija alkoholizma kot p o s e b n e g a p o d r o č j a socialne p r o b l e m a t i k e sploh ni bila mogoča. T a k o npr. dr. B. Gašič piše: "Sindrom alkohole odvisnosti kot naj- množičnejše toksikomanije je eden od najresnejših p r o b l e m o v s o d o b n e socialne medicine." N o b e n e strokovne avtoritete s p o d r o č j a socialnega dela n e p o z n a m , ki bi s p o d r o b n o v e h e m e n c o zagovarjala stališče, da je alkoholna odvisnost s k u p a j z družinskimi in skupnostnimi problemi, ki se z njo povezujejo, e d e n od najresnejših p r o b l e m o v s o d o b n e g a socialnega dela. Pri tem seveda izvzemam socialne delavce, ki delajo n a p o d r o č j u alkoholizma - ker zastopajo predvsem terapevtsko doktrino, dosti p r e m a l o pa se govori, kaj in kako delati, k a d a r p o s t o p e k ne p o m e n i zdrav- ljenja. T a k o tudi Gašič piše naprej: " L a h k o rečemo, da so tako imenovani socialni simptomi (družinski idr.) v naši populaciji resnejši in alarmantnejši p r o b l e m i od zdravstvenih, to je dejstvo, ki ga p r e m a l o poznam in ga v praksi često z a n e m a r j a - m o " (Gašič 1978:17).

Alkoholizem kot ena od odvisnosti aH z a s v o j e n o s t i ljudi

Problem zlorabe alkoholnih pijač je zelo kompleksen. Večina strokovnjakov se strinja z m n e n j e m , da alkoholna odvisnost najbolj o t e ž u j e s m o t r n o u p o r a b o al- kohola v okviru kulturnih vrednot. In kaj je bistvo odvisnosti? Z n a n i zdravnik je p r e d leti razložil poslušalcem radia, da se človek, ki ni nagnjen k alkoholizmu, na- pije le e n k r a t , kajti za vedno si zapomni glavobol, ki sledi pijanosti. V jeziku sis- t e m s k e teorije ali kibernetikc bi to pomenilo, da v p r i m e r u zasvojenosti n e d e l u j e m e h a n i z e m p o v r a t n e sprege, kar pomeni, da informacije o posledicah in učinkih določenih d e j a n j ne pridejo do tistih psiholoških struktur, kjer nastaja odločitev za pitje alkoholne pijače.

O d p i r a t a se še dve vprašanji. Kaj pri nekaterih p r e p r e č u j e n o r m a l n o delo- v a n j e p o v r a t n e s p r e g e ? Ali lahko govorimo o stalnih okvarah, ali lahko ugotovimo, da so določeni karakterni tipi p o s e b e j občutljivi za take okvare? K a j povzroča ok- vare? Ali so ljudje, pri katerih mehanizem p o v r a t n e sprege d e l u j e zadovoljivo, res celo življenje varni pred alkoholno zasvojenostjo? Priznati m o r a m o , da za večino navedenih vprašanj n i m a m o enoznačnih odgovorov. Po mojem m n e n j u so zlasti vznemirljive razlike med pojavi alkoholne zasvojenosti pri moških in ženskah. Pri alkoholizmu žensk je skoraj pravilo, da se zasvojenost razvije pri tistih, ki dolga leta niso kazale n o b e n i h takih n a g n e n j in so pitje z lahkoto nadzorovale, ko p a so doživele težjo izgubo, s e j e n e n a d o m a pričela razvijati odvisnost od alkohola.

V zvezi s splošnimi problemi odvisnosti n a j navedem še n e k a j misli e n e g a

(3)

največjih antropologov p o l p r e t e k l e d o b e G e r g o r y j a Batesona. L e t a 1985 je Mary C a t h e r i n e Bateson izdala knjigo, v kateri je zbrala vrsto neobjavljenih rokopisov svojega očeta. V zvezi s p r o b l e m o m odvisnosti je zapisal: " T o j e e d e n velikih p r o - blemov, na k a t e r e m so se dvigale in p a d a l e civilizacije. O tem p r o b l e m u n e v e m o še skoraj ničesar, kar bi zdržalo formalnologično kritiko." B a t e s o n meni, da so po- javi odvisnosti n e d v o m n o sistemske narave. P r o b l e m alkoholne odvisnosti p r i m e r j a

z drugimi oblikami odvisnosti, ki niso v našem svetu nič m a n j navzoče in so lahko prav tako ali pa še bolj u s o d n e . T o so odvisnosti od raznih drugih p s i h o t r o p n i h drog, odvisnost od določenih p r e h r a m b e n i h navad, odvisnost od dela, odvisnost od s t a n d a r d a ; na ravni državnih sistemov se, kot kaže, razvija odvisnost od n e n e h n e g o s p o d a r s k e rasti in odvisnost od oboroževanja.

Z a vse oblike odvisnosti je značilno, da o b s t a j a neka p o t r e b a (po hrani, var- nosti, u d o b j u , razvedrilu...). D r u g a nepogrešljiva sestavina procesa, v k a t e r e m se razvija odvisnost, pa je " n e k a j , kar je videti kot rešitev, kar p a v resnici veča p o t r e - bo." P r o b l e m se s t o p n j u j e , ker posameznik, skupine ali kar cela civilizacija n e m o r e sprevideti, da je pot (rešitev) n a p a č n a in da n a m e s t o k zadovoljitvi p o t r e b e vodi le k n j e n e m u stopnjevanju.

B a t e s o n govori o tem, da ljudje v naši kulturi razvijajo sposobnost dolgoča- senja. Bolj se s k u š a m o izogniti dolgočasju, bolj preži n a nas; zato si u r e j a m o živ- ljenje tako, da nas vsak t r e n u t e k s p r e m l j a j o glasba, časopisi, televizija...

Odvisnost se razvija tam, kjer n a m e s t o negativne p o v r a t n e sprege začne delo- vati pozitivna. T o p o m e n i , da se z zadovoljevanjem " p o t r e b e " (ki ni prava) v e d n o hitreje veča lakota (pohlep); da se " p o t r e b a " veča tem hitreje, čim več zadovoljitev človek dobi.

P o tej logiki bi bilo p o m e m b n o , da človek, skupina ali d r u ž b a spozna svojo ujetost. Bateson meni, da za odločilen ( p o t r e b e n ) p r e o b r a t to ni dovolj. " D r u g a stvar, ki jo človek v e r j e t n o p o t r e b u j e , je katastrofa, to, č e m u r 'anonimni alkoholiki' pravijo ' u d a r e c ob dno' - nekega j u t r a se moraš zbuditi v o b c e s t n e m jarku ali izgu- biti službo. In če katastrofa, ki si jo doživel, ne pelje k s p r e m e m b i , t o p o m e n i , da p o t r e b u j e š hujšo katastrofo. V e n d a r konfrontacija in boj z odvisnostjo nista korist- na, ker p o v e č u j e t a razcep med r a z u m o m in telesom, podžigata boj med n j i m a . T o i m a m za 'strašno past'," je napisal Bateson.

N a p r e j navaja primer oboroževalne tekme. Kljub strašnim k a t a s t r o f a m , ki so se dogodile v našem stoletju, še vedno vidimo poroštvo za večjo varnost le v hi- trejšem o b o r o ž e v a n j u . O oboroževalni tekmi med supersilama pravi: " T r e n u t n o vsaka p o t e z a , ki jo napravimo kot poiskus, da bi dosegli večjo varnost zase, p o s p e š u j e oboroževalno tekmo na njeni poti v pekel."

V g o r n j e m citatu je še zlasti p o m e m b n a beseda "zase". P r o b l e m bi lahko pričeli reševati le, če bi presegli dvojnost (dualizem - nepomirljivo n a s p r o t j e ) ali razcepljenost, iz k a t e r e raste p r o b l e m . T o r e j - če bi bili sposobni spregledati, d a j e vojna nevarnost skupni problem. V primeru raznih oblik telesne odvisnosti je n a j b r ž osnovno vprašanje, kako priti do občutka, je resnična blaginja mogoča le takrat, k a d a r o p u s t i m o dualizem med telesno in duševno sfero. M o r d a to ljudje slutijo, s p o d n e s e pa jih ravno pri tem, ko p o s k u š a j o doseči to "pomiritev" n a način, ki m o r d a le za las zgreši svoj cilj in n a m e s t o k p r e s e g a n j u dualizma vodi k občasni ali stalni dominaciji enega aspekta nad drugim.

(4)

V n a d a l j e v a n j u tega sestavka Bateson spregovori tudi o potrebi po u č e n j u . V e n d a r tu n e gre za to, da bi eni ljudje učili druge, kako n a j živijo, niti za to, da bi e n a država učila drugo, kako n a j si zagotavlja varnost. Batesonova razlaga p o t r e b e p o u č e n j u je zelo abstraktna, četudi zveni zelo enostavno. G r e za to, kako se člo- vek lahko nauči "učiti se" na nov način; gre za to, kako se človek lahko nauči učiti se zaznavati p o v r a t n e informacije o učinkih svoje dejavnosti.

v

C e hočete, da boste kot ljudje in strokovanjaki kdaj storili k a j koristnega v zvezi s katerokoli odvisnostjo, m o r a t e n a j p r e j o d p r e t i oči. M o r d a boste lažje videli ves obseg in mnogovrstnost pojavov, ki tvorijo alkoholno odvisnost, če boste skuša- li iskati koristne plati uživanja alkohola. P r e h i t r o postavljanje vprašanja Z A K A J le odvrača p o z o r n o s t od tega, kar se dogaja. E n a k o velja za m o r a l n e o b s o d b e ; d o b r o j e vedeti, k a k o m o g o č n e in nepremagljive nasprotnice so odvisnosti, d o b r o je vede-

ti, koliko n e s r e č in trpljenja je povezanega z eno ali drugo odvisnostjo, a k d o r misli, da ima pravico do o b s o d b e drugih, n a j si vse s k u p a j rajši pobližje ogleda.

M o r d a bo v kakšnem kotu svoje duševnosti vendarle našel z a n e m a r j e n potencial za doživljanje globlje tragičnosti življenja, s tem pa se mu m o r d a o d p r e j o tudi novi pogledi na v p r a š a n j a smisla trpljenja in smisla življenja.

J. Schenk meni, da m o r a m o pri razmišljanju o problemih alkoholizma upoštevati dejstvo, da je alkohol ena od bistvenih sestavin naše k u l t u r e in civiliza- cije. Avtor o p o z a r j a na drugačnost stališč do drugih drog in celo do t o b a k a v pri- merjavi s prevladujočimi stališči do alkohola. S tem je p o v e z a n a tudi n e m o č vseh sodobnih držav glede n a d z o r a in o m e j e v a n j a alkoholnih pijač v določenih okoljih (delo, promet...) in za d o l o č e n e rizične skupine prebivalcev (otroci, mladina, noseče m a t e r e , starostniki).

G . Bateson meni, da se m o r a m o ravno v zvezi z vprašanji alkoholizma zave- dati, da ni m o g o č e rešiti gozda na ta način, da diagnostično o c e n i m o vsako drevo p o s e b e j in p o t e m pripravimo za vsako drevo p o s e b e n p r o g r a m , k a k o ga negovati.

L a h k o si predstavljam, da bi ravno množica a g r o n o m o v , biologov in raznih p o - močnikov d o d o b r a pogubila vso podrast in še bolj oškodovala sožitje mnogih rast- lin in živali v ekološkem sistemu, ki ga i m e n j u j e m o gozd. Zdi se, da na p o d r o č j u o b r a v n a v e in zdravljenja alkoholizma veljajo podobni odnosi. B a t e s o n je e d e n od avtorjev, ki u s t v a r j a j o novo predstavo, p o kateri e n o t a preživetja ni p o s a m e z n i k , a m p a k osnovne socialne celote, ki so eksocialni sistemi in sestavljajo socialno okolje, v k a t e r e m lahko posameznik n a j d e za sebe smiselno dejavnost in delo.

V zvezi z alkoholizmom in teorijo sistemov si ob p o s a m e z n i h k o n k r e t n i h p r i m e r i h večkrat prikličem v zavest zasnovo ali scenarij igre "alkoholik", k a k o r j o je formuliral E. B e r n e . Avtor predpostavlja, da v tej igri lahko s r e č a m o vsaj p e t različnih vlog, ki so lahko p o r a z d e l j e n e celo med večje število oseb, lahko p a e n a oseba izmenično p r e v z e m a tudi več vlog:

1. ta, ki pije, 2. p r e g a n j a l e c , 3. rešitelj, 4. dobavitelj,

5. ravnodušni opazovalec.

M e n i m , da pride do ekscesnih pojavov takrat, ko sistem uide izpod n a d z o r a ali podivja. D o tega p a lahko pride zaradi zelo različnih dejavnikov. Izvor

(5)

odločilnih impulzov - m o t e n j - j e lahko z u n a j sistema, lahko pa pri k a t e r e m k o l i sestavljenem delu.

B a t e s o n pravi, da si n e m o r e m o zamisliti treznosti brez pijanosti. T o r e j teh dveh s t a n j tudi n e m o r e m o razdvajati.

Z a sodelovanje vsakega sistema j e p o m e m b n a mreža komunikacijskih poti, ki poleg govornih komunikacij obsega telesni govor v najširšem smislu; v mreži nika- kor n e p o t e k a j o le komunikacijski impulzi, ki p r i h a j a j o iz zavestnih s t r u k t u r vključenih posameznikov, a m p a k imajo velik p o m e n tudi sestavine n e z a v e d n e g a .

Spreminjanje predstav o naravi alkoholne odvisnosti

Bateson meni, da je p o m e m b n o , kako mislimo o n a š e m načinu duševnega delovanja in kakšne predstave imamo. Misli in predstave o mišljenju ter m e d s e b o j - ni komunikaciji lahko proizvajajo m o t n j e in s tem same sebe p o t r j u j e j o .

T o še zlasti velja za vsakdanje ločevanje med duševno in telesno sfero; tako ločevanje je lahko izhodišče o s e b n e d r a m e , ki je v bistvu p o d o b n a poskusu, da bi človek sam sebe za lase potegnil navzgor. T a k a dvojnost se m o r a izteči v p r a z n o , v e n d a r se lahko človek pri tem p o š k o d u j e in povečuje p a r a d o k s n o s t m e d s e b o j n i h komunikacij v smislu dvojne vezi ( " d o u b l e bind"), s tem pa lahko ustvarja r a z m e r e , ki so u g o d n e za ekscesivno pitje alkohola. N a j ponazorim to abstraktno zapovrstje misli s p r e p r o s t i m p r i m e r o m . Recimo, da ž e n a sumi, da je mož n a g n j e n k pitju ( m o r d a ima slabe izkušnje iz lastne družine), in misli, d a j e bolje, če moža o p o z a r j a n a n e v a r n o s t ; mož upošteva njen strah in se bolj ali m a n j drži načel treznega živ- ljenja, priložnostno pitje pa prikrije. Ko ž e n a to slučajno zve, začuti p o t r e b o p o tem, d a n a d z o r u j e moža, hkrati pa poišče zavezništvo potencialnega rešitelja - so- cialnega delavca. L a h k o si mislimo, da s tem verjetnost ekscesnega p i t j a veča in n e m a n j š a . M o g o č e si je predstavljati, da v takem primeru alkohol k a j lahko p o s t a n e p r e d m e t sporov in da v zvezi z alkoholom letijo očitki v vse smeri. G o t o v o , da al- koholizem enega ali drugega p a r t n e r j a nikakor ni n u j n o in edino mogoče nadalje- v a n j a takega stanja; m e n i m , da si lahko zamislimo še bolj tragične oblike n a d a l j e v a n j a in da jih v r e a l n e m življenju tudi s r e č u j e m o .

Z a terapevtsko delo na področju alkoholizma je p o m e m b n o definirati tiste tipe alkoholizma, pri katerih se d o m n e v a , d a j e posameznik izgubil n a d z o r n a d uži- vanjem alkoholnih pijač, tako da se ne m o r e zaustaviti pred n a s t o p o m a k u t n e opi- tosti. O izgubi n a d z o r a lahko govorimo že v stadiju beta, ko se posameznik n e m o r e izogniti raznim n e u g o d n i m posledicam, ker se ni mogel ustaviti, ko je pričel s pi- tjem - sicer pa alkoholik beta ni odvisen od alkohola, se pravi, da lahko o s t a j a cele d n e v e trezen. Odvisnost (psihološka in telesna) naj bi nastopila v stadiju gama; v tem stadiju p o s t a n e alkohol sestavnina vsakdanjega življenja. Življenje ljudi se p o s t o p o m a spremeni, alkohol ima p o m e m b n o ( o s r e d n j e ) mesto, glede na pivske n a v a d e se s p r e m i n j a j o odnosi v družini, p o t e k dneva, tedenski ritem življenja, po- klicno življenje, prijateljski krog; zmanjša se poklicna uspešnost in plodovitost ter kreativnost v socialnih odnosih; večajo se izgube n a vseh področjih življenja, veča se se tudi konfliktnost, ki n a r e k u j e alkoholiku g a m a z a t e k a n j e k raznim oblikam m a n i p u l i r a n j a . Alkoholik delta življenje v celoti preuredi tako, da lahko vzdržuje stalno raven alkohola v kivi, n a j bi bil telesno odvisen, v tem stadiju p a p r i d e tudi

(6)

do n o t r a n j e g a protislovja v organizmu, zaradi česar o d p o r n o s t o r g a n i z a m a u p a d a . Kaže, da kar o k r o g 15% ljudi zaide v odvisnost od alkohola p r e d v s e m zaradi navad in n e zaradi globljih psiholoških, socialnih, psihiatričnih ali somatskih p r o b l e m o v . Takim ljudem bi bilo vsekakor lažje pomagati s p o j a s n j e v a n j e m o nevarnostih p i t j a alkoholnih pijač.

G. Bateson se sklicuje na iste izkušnje kot Jellinek in n a številne p o z n e j š e raziskave, ki so jih opravili zagovorniki teze o telesni odvisnosti, v e n d a r d a j e tudi d r u g a č n o razlago in seveda tudi drugačne n a p o t k e za življenje in delo.

Bateson p r i m e r j a pivca z voznikom avta. T a k o kot j e voznik avta vstopil v vozilo in z določenimi gibi sprožil gibanje celega sistema (avto + voznik), p o d o b n o p o s a m e z n i k , ki vstopi v gostilno " n a požirek", s tem vstopi v neki socialni, o d n o s n i sistem, ki ima d o l o č e n e dinamične značilnosti, ki jih lahko p r i m e r j a m o z g i b a n j e m avtomobila. Voznik avta ne m o r e vsak t r e n u t e k po mili volji vplivati n a hitrost in smer gibanja, niti ne m o r e vsak t r e n u t e k izstopiti iz vozila - čim večja j e hitrost, dalj časa j e treba, da se vozilo ustavi, večja je s t o p n j a negotovosti, ali b o m o obvla- dali s m e r vožnje, in seveda se veča negotovost o tem, kje in kako hitro se bo vozilo zaustavilo. N e k a j p o d o b n e g a se prične dogajati človeku, ki je stopil v gostilno in si natočil pijačo - s tem je stopil v socialni odnos, ki ima d o l o č e n e značilnosti, opre^

d e l j e n e v "tihi vednosti" vseh vključenih ljudi. Sprva lahko človek vsak t r e n u t e k izstopi iz situacije, npr. naroči pijačo, plača, dejansko p o p i j e požirek in zapusti lokal... Č e bi se tako vedel delavec, ki vsak dan p o p i j e v bifeju malo pivo, bi ga marsikdo vprašal: " K a j pa je n a r o b e , da se n e pridružiš r a z g o v o r u ? " Kaj j e t o r e j dinamična sila vztrajnosti v zgornjem p r i m e r u ? Posameznik, ki n e k a j dni z a p o r e d o b malici o d i d e v bife in popije steklenico piva, bo kmalu začutil, da se je n a to navadil. Ž e ko se bliža čas o d m o r a , začuti p r i j e t n o pričakovanje. Kmalu n e m o r e več razHkovati, k a j je posledica zaužite pijače, koliko p a je prijetno p o č u t j e m o r d a nastalo zaradi lastnega pričakovanja, da se bo zgodilo n e k a j prijetnega. T a k o nas- t a n e j o zaradi zaužite pijače in zaradi vnaprejšnjih pričakovanj telesne s p r e m e m b e , ki jih p o s a m e z n i k doživlja kot u g o d j e in so lahko s a m e p o sebi vir u g o d j a - o b č u t e k toplote, u r a v n o t e ž e n telesni tonus itn., prav te s p r e m e m b e pa imajo tudi psihološki p o m e n , so z n a m e n j e skupnega doživetja, sprostitve in u g o d j a ter sprožijo doživetje spontanosti. Če tak posameznik sklene, da n e bo več hodil na pivo, se bo m o r a l soočiti z željami ali razočaranji (pivske?) druščine, ki m o r d a m e d t e m povsem n e - o p a z n o nastaja.

Bateson d o m n e v a , da obstaja ravno pri tipičnih članih naše indstrijske civili- zacije velika verjetnost, da jim b o d o navade v zvezi s pitjem alkoholnih pijač ušle izpod n a d z o r a . T o so posamezniki, ki so izrazito racionalno u s m e r j e n i (z racional- nim mišljenjem je mogoče obvladovati telo, čustva in p o č u t j e ) ; prežeti so s t e k m o - valnostjo ( t e k m o v a n j e je vir delovnih uspehov, čim več vložiš v t e k m o , toliko v e r j e t n e j e boš zmagal); v p r a š a n j e m interesov ter i m e t j a dobrin pripisujejo večji p o m e n kot v p r a š a n j e m polnosti življenja in uživanja dobrin; ker d a j e j o p r e d n o s t i n t e r e s o m ( e k o n o m s k i m in socialnim interesom kot možnosti za r a z p o l a g a n j e z vrednostmi in uveljavljanje socialne moči), se jim svet in življenje v e d n o znova kažeta kot sredstvo, kot trgovina in kot racionalno u r e j e n sistem postavljenih odnosov. S prikazom siromašenja komunikacij v družini, ki p o t e k a skozi več gen- eracij, lahko r a z u m e m o , da so ti ljudje n e k a k o ujeti v racionalen način u r e j a n j a

(7)

medčloveških odnosov in da odpisujejo velik del življenjske realnosti. N e k a k o kot tisti, ki je barvno slep, živi v sivem svetu, tako ljudje, ki o d p i s u j e j o čustva, živijo v svetu, kjer vidijo le d e n a r , stroje, cene, stroške in postvarele o d n o s e .

L a h k o si mislimo, kaj p o m e n i alkohola pijača ljudem, pri katerih so n a v e d e n e k a r a k t e r n e in v r e d n o s t n e usmeritve zelo izrazite. Alkohol lahko takim ljudem o m o g o č i t r e n u t e k sprostitve, t r e n u t e k , ko začutijo toploto lastnega telesa in bližino drugih, t r e n u t e k , ko se je zameglila ali je celo zaspala njihova zavest, ki jih n e p r e - s t a n o sili k t e m o v a n j u in boju za lastne interese. Z m e r n a pijanost lahko t a k e m u p o s a m e z n i k u p o m e n i , da lahko za t r e n u t e k začuti lastne človeške vzgibe in prave življenjske vrednoste. Bateson se upravičeno sprašuje, k d a j j e tak človek n o r m a l - nejši - ali takrat, ko je trezen in kronično p r e n a p e t , ali takrat, ko je p o d vphvom alkohola. Ko razmišljamo o teh pojavih, se m o r a m o ves čas zavedati, da n e gre le za fiziološko-kemične procese, kot npr. (bolj ali m a n j ? ) pri p s i h o f a r m a k o l o š k i h zdravilih. Psihoaktivno delovanje alkohola kot kemične substance je vedno znova in tako rekoč v slehernem okolju p o d p r t o z vero in rituali, ki jih celo socialno pro- padli l j u d j e opravljajo z globoko gorečnostjo - vse to p o m e n i le t r e n u t e k v tisočlet- nem razvoju pivske kulture.

K a k o pa p r i d e do izgube n a d z o r a in odvisnosti od pijače? P o d o s e d a n j i logiki razmišljanja lahko r a z u m e m o občasno p o t r e b o p o uživanju alkoholnih pijač, t o d a kako in zakaj pride do tega, da posameznik izgubi nadzor nad pitjem in d a mu n e uspe korigirati svojih navad, kljub številnim neprijetnostim, ki so s tem p o v e z a n e ? N a v e d e n i citat iz izkušenj A n o n i m n i h alkoholikov m o r d a vsebuje tudi izhodišča za iskanje tega drugega odgovora. A n o n i m n i alkoholiki ne pravijo, da boste ob p o s k u - su, da bi n e n a d n o prenehali piti, doživeli (zagledali) lastno "telesno odvisnost", a m p a k boste odkrili n e k a j drugega - n a m r e č , " d a sami sebe varate". B a t e s o n n a m j e opisal d o k a j zapleten sistem s a m o p r e v a r in manipulacij, ki p o njegovem m n e n j u vodijo v začarani krog brez izhoda.

V z e m i m o za p r i m e r Zupančičev verz, ki p o n a z a r j a modrost, značilno za človeka nove dobe. T o je p r i s p o d o b a o oslu, ki gre le enkrat na led, "in baš to je oslovstvo. Človek pa, danes je pal, jutri bo plesal po n j e m " . Ko se človek s tipično s t r u k t u r o vrednot, ki smo jih nakazali prej, z n a j d e pri kozarcu, bo po vsej verjet- nosti popil še drugi kozarec. Tudi to je vsebovano v tradicionalni epistemologiji naše k u l t u r e - "če je n e k a j d o b r o , potem je več tega še boljše". K d o r je s p o s o b e n dojeti in upoštevati izkušnjo po prvem resnem " m a č k u " , bo pri ravnanju z alkoho- lom nadvse pazljiv. Kdor pa se identificira s tipičnimi gesli n a š e kulture:

• vsakdo je g o s p o d a r svoje usode, ,

• vedno se je mogoče obvladati - vsega se je mogoče naučiti,

• strah je v življenju le balast (dovoljen s a m o o t r o k o m in ž e n s k a m ) ,

• vse je mogoče nadvladati - vsako bitko je mogoče dobiti,

t a k e m u je lahko alkohol le izziv, da spije še več, tvega glavobol, p o s t a n e še bolj neobčutljiv za bolečino in se spusti v t e k m o z alkoholom. Po vrsti n e u g o d n i h izkušenj, ki bi m o r a l e pripeljati posameznika k s p o z n a n j u , da se v e d n o znova sprožijo m e h a n i z m i , zaradi katerih je pitje lažje nadaljevati kot pa prekiniti, si člo- vek reče: "Saj sem lahko trezen, če h o č e m . " In ko p r i d e do tega, to p o m e n i nič m a n j in nič več kot to, da ima alkohol v njegovem življenju že p o m e m b n o mesto.

(8)

B E R N A R D S ' R E I T I H

Ponos a l k o h o l i k a

Prav stavek " S a j sem lahko trezen, če h o č e m " p o m e n i naslednjo " s a m o p r e v a - ro", ki vodi n a p r e j k alkoholni odvisnosti (kot igri ali karieri). Navedeni stavek ima veliko p o m e n o v . Zlasti izraža stališče, ki ga g. Bateson i m e n u j e " p o n o s alkoholi- ka". T o je pravzaprav izziv s a m e m u sebi, češ, kaj pa p o m e n i , če sem ostal trezen - c e n a za to j e previsoka, življenje sem moral spremeniti, moral sem se izogibati gos- tilni in pivskim prijateljem.

Z vidika terapevtov j e povsem jasno, da je vključitev v terapijo težka odloči- tev. Z a alkoholika, ki se r e s n o odloča, je to m o r d a n a j t e ž j a odločitev v življenju, saj implicira p r i z n a n j e nomoči ravno na tistem p o d r o č j u , kjer še vedno o h r a n j a kanček p o n o s a , in mu grozi, da se mu bo s p r i z n a n j e m nemoči zrušila vsa zgradba njegove identitete, ki je trda, a ne trdna - n a s t a n e strah, da se bo ta psevdoidentiteta sesula.

Človek se za kaj takega odloči le v skrajni stiski, ko mu ne kaže nič drugega. Lo- gično bi bilo torej reči: spravite ga v stisko, pa boste skrajšali svoje t r p l j e n j e in nje- govo k a r i e r o alkoholizma ter ga "spravili" na zdravljenje. T a k nasvet bi lahko primerjali z v e d e n j e m čevljarja, ki bi ljudem govoril, drsajte s čevlji p o asfaltu in h o d i t e po lužah, pa boste kmalu prišli do novih čevljev ali pa vsaj do tega, d a vam b o m o s t a r e d o b r o zakrpali.

Z vidika socialnih delavcev in drugih občanov, ki se srečujejo z odvisnostjo od alkohola in problemi, ki jih ta prinaša, so stvari povsem drugačne. Ž e p r e p r o s t račun n a m pove, da vseh "alkoholikov g a m a " , ki jih p r e m o r e Slovenija, ni m o g o č e spraviti na zdravljenje, ker ni toliko strokovnjakov za zdravljenje, niti ni toliko tovrstnih ustanov. Č e bi v n e k a j letih - recimo petih - izpeljali vse možne u k r e p e in

"spravili" vse " a l k o h o l i k e " na zdravljenje, bi prišlo do tolikšnih e k o n o m s k i h in or- ganizacijskih težav, da si tega ne m o r e m o predstavljati.

T o r e j se m o r a m o učiti obvladovati številne p r o b l e m e , ki izhajajo iz slabih navad v zvezi s pitjem alkoholnih pijač ali z alkoholizmom, in učinkovito o m e j e v a t i zdravstvene, gospodarske, p r o m e t n e , socialno-pedagoške, politične in o b r a m b n e p r o b l e m e , ki lahko izvirajo iz tega, da p o r a b a po alkoholnih pijačah raste in p o vsej verjetnosti tudi število ljudi, ki so odvisni od alkohola. T e ž k o je reči, k d a j se pri p o s a m e z n i k u prične razvijati odvisnost od alkohola, a ko proces p o t e k a v tej smeri, je k a j lahko škodovati in ni enostavno pomagati, da ne bi prišlo do eskalacije. Z a socialnega delavca je zato zelo p o m e m b n o , da r a z u m e n o t r a n j a protislovja v doživljanju p o s a m e z n i k a , ki gre po poti odvisnosti. Protislovja se ražA'ijajo p r a v okrog " p o n o s a " , ki ga neizkušen človek praviloma na p r e p o z n a kot šibko točko v osebnosti. V zgoščeni obliki bom navedel sestavine tega, kar Bateson i m e n u j e al- koholikov p o n o s (Bateson 1978: 415). O b p o s a m e z n i h postavkah bom nakazal, kako lahko odvisni posameznik investira v igro svoj " p o n o s " , in podal razmislek o možnosti za iskanje antiteze.

"Alkoholikov p o n o s " ne temelji na dejanskih dosežkih; alkoholik n e m o r e biti zares p o n o s e n ob naštevanju "naredil sem to in to", kajti njegovi načrti (magično mišljenje, W u n s c h d e n k e n ) so n e p r i m e r n o svetlejši in brez sence. Pri tem pa sogovornik prezre kompetitivno ali tekmovalno korenino, iz k a t e r e rastejo načrti. Č e p r a v i m a j o načrti z u n a n j o p o d o b o želje, o s t a j a j o tuji človekovim d e j a n - skim željam in p o t r e b a m . V sproščenem pogovoru z odvisnim p o s a m e z n i k o m o

(9)

S O C I A L N O DELO Z U U D M I , KI IMAJO PROBLEME V ZVEZI Z ALKOHOLOM

njegovih ciljih in načrtih prav na koncu priplava na vrh poslednji in resnični argu-

v

m e n t : " T o bom naredil zato, d a n e b o d o rekli, da tega n e z m o r e m . " C e bi se pri- bližal sebi, svojim telesnim o b č u t k o m , svojim zmožnostim in p o t r e b a m , bi se igra a l k o h o l n e odvisnosti razblinila v nič. Igra se vzdržuje z u t e m e l j e v a n j e m p o n o s a n a postavki "zmorem"..., predstava o zaželjenih ciljih p a ni zrastla iz dejanskih želja in p o t r e b subjekta, a m p a k je nastala kot prisilni odgovor na (resnične ali n a m i š l j e n e ) izzive "tega n e zmoreš", ki jih je bil ta človek m o r d a deležen v otroštvu. P o vsej verjetnosti so mu te izzive posredovali v družini v obliki double-bind komunikacije, npr.: " Č e si bil v šoli tako d o b e r , bi bil gotovo lahko vsaj še malo boljši..."

P o tej logiki ni p o m e m b e n dan, ko je človek ostal trezen ali pa je pil le zmer- no. Saj je n a j m a n j , kar si alkoholik na začetku alkoholne kariere postavi za cilj:

" J a z sem lahko v e d n o trezen, k a d a r h o č e m in k a d a r je to res treba, sicer p a naj- bolje vem, k d a j lahko pijem in koliko."

Č e n a m kaj takega reče kdo, za kogar še n e s u m i m o , da je alkohohk, mu b o m o odgovorili po zdravi pameti: " V redu, toda vsakomur se k d a j zgodi, da ga okoliščine pripravijo do tega, da popije več, kot bi hotel." Pogovor se lahko n a d a - ljuje v taki smeri, da se pokaže, kako labilno je lahko človekovo r a v n o t e ž j e v o d n o - su d o tako splošno razširjene in z a h r b t n e " d o b r i n e " , kot je alkohol.

Č e d o m n e v a m o , da se naš sogovornik nagiba k alkoholizmu, n a m bo n a š a zdrava p a m e t narekovala drugačen odgovor, ki si ga lahko zamislimo takole: " T o je d o b r o , p o d p i r a m tvoje prizadevanje, da bi se uprl želji p o pijači; če se boš tega v e d n o zavedal in če si takrat zmogel, n e dvomim, da boš to zmogel tudi v n a p r e j . "

Č e ste sorodnik ali zakonski p a r t n e r takega človeka in ste m o r d a že n e š t e t o - krat doživeli, kako so se dobri načrti spremenili v katastrofo, vam bo zdrava p a m e t n a j p r e j narekovala odgovor: " N e me f a r b a t . " Sledilo bo n a š t e v a n j e a r g u m e n t o v za tezo: " S a j vem, da bi ti lahko, a m p a k tega ti nočem več verjeti..." R a v n o z b e s e d a - mi " n o č e m verjeti" ali " n e v e r j a m e m " pride do usodnega p r e m i k a v ravni razgovo- ra - pogovor se o d m a k n e od boleče stvarnosti k t e m u , kaj kdo v e r j a m e aH n e - k o t d a je to n a j p o m e m b n e j š e - in za n a d a l j e v a n j e igre je to res n a j p o m e m b n e j š e . Z a tem se skriva n e k a j takega kot: " P r e p r i č a j me zopet, saj ti n e m o r e m več verjeti";

" T o d a tega, kar se dogaja, tudi n e v e r j a m e m " ; "Pripravi mi vsaj t r e n u t e k o l a j š a n j a , da b o m vsaj za t r e n u t e k mislil, da v e r j a m e m . . . "

L a h k o si mislimo, da tudi človek, ki je odvisen od alkohola, n e v e r j a m e v ce- loti, da bi imel pogovor posrečen izid. V e n d a r krvavo p o t r e b u j e vsak dokaz, da ima prav, da z m o r e . Z a t o se lahko zgodi, da v tem t r e n u t k u n e manipulira. L a h k o si mislimo, kako se bo t r e n u t e k vere spremenil v d e j a n j e za dokončni d o k a z "alko- holikovega p o n o s a " ; četudi se bo m o r d a e n k r a t uspešno izognil pijači, bo p o t e m toliko več tvegal, dokler mu ne bo p o n o v n o vse ušlo z vajeti. L a h k o si mislimo, da j e v takem p r i m e r u poraz ki-vavo resen in r a z o č a r a n j e nad samim seboj tako h u d o ,

d a ga o d t e h t a le najhujši maček ali nesreča v p r o m e t u ali še k a j hujšega.

Strokovno podkovani bralec je ob b r a n j u zadnjega odstavka v e r j e t n o že uga- nil, da n a m i g u j e m na to, k a k o lahko z d o b r o h o t n o s t j o človeku p o m a g a m o , da še n a p r e j vztraja pri svojem načinu ali da p r o b l e m a t i č n o v e d e n j e celo s t o p n j u j e . P o E . B e r n e j u lahko razlikujemo tri ravni socialnih iger:

• na prvi ravni doživljamo o s e b n a r a z o č a r a n j a in m e d s e b o j n a r a z o č a r a n j a v n a j o ž j e m ( i n t i m n e m ) krogu odnosnih oseb;

(10)

• na drugi ravni p o s t a n e d o g a j a n j e očitno širšemu krogu in n a s t a n e j o že tudi blažje socialne s p r e m e m b e kot odmevi na govorice, ki se širijo, ali kot posledica neprijetni "scen", do katerih prihaja o b raznih priložnostih in ki jih p a r t n e r j a kar n e m o r e t a zdržati, zato se ponavljajo;

• n a tretji ravni se igre iztečejo tragično - na kirurgiji ali na pokopališču.

Č e smo si zastavili vprašanje, kako živeti s človekom, ki je odvisen, in k a k o preživeti, p o t e m bi v strokovni terminologiji (zgoraj n a v e d e n e teorije) svoj cilj formulirali tako: K a k o reagirati na izzive, ki lahko pripeljejo do s t o p n j e v a n j a težavnosti p r o b l e m a ali do s t o p n j e v a n j a ravni igre?

a) R e s n i č n a o s e b n a prizadetost sogovornika je v n a v e d e n e m p r i m e r u lahko n e v a r n a za oba. Tudi geslo, ki se ga je v preteklosti pogosto ponavljalo v p r e d a v a - njih in knjigah o socialnem delu: "Pridobiti si m o r a m o z a u p a n j e stranke", je nevar- no. Č e si p r i d o b i m o z a u p a n j e in tudi sami z a u p a m o , smo se ujeli v past lastne človeške naivnosti (ne m o r e m si zamisliti, da se to ne bi od časa do časa zgodilo vsakomur, ki dela na tem področju). Č e smo si pridobili z a u p a n j e , p a sami n e zau- p a m o - v tem p r i m e r u bolj ali m a n j zavestno vstopamo v n e v a r n o tekmo, ki se bo p r e j ali slej končala z r a z o č a r a n j e m .

Pogosto sem srečal ljudi z nekoliko neosebnim n a s m e š k o m poklicne prijaz- nosti in prizadevnosti, ki jim je s p o m o č j o ostre pameti (tudi na osnovi z n a n j a in izkušenj) uspelo obdržati zelo realen stik z odvisnimi posamezniki in njihovimi svojci in so peljali pogovor v a r n o in gotovo. Z a k a j sem zapisal " t u d i " z n a n j e in iz- k u š n j e ? Z a t o , ker v t r e n u t k u dela z ljudmi to ni nič p o s e b n o koristnega - p o m e m b - n e j e je, da z n a m o odpreti oči in ušesa ter da u p o r a b i m o vso ostrino misli zato, da si dovolimo videti in slišati ter da o d g o v a r j a m o tako, da niti s a m e m u svetovalcu niti stranki n e u s p e n e o p a z n o redefinirati ravni pogovora.

b) K e r p o s a m e z n i k zaide v zlorabo alkohola ali če mu to očitajo, p o t e m ga njegov p o n o s sili k izjavi: " J a z lahko o s t a n e m trezen." Bateson meni, da se dilema

"trezen ali pod vplivom a l k o h o l a " za n e k a t e r e ljudi lahko razreši na dva načina:

• kot izziv za p r e t i r a n o pitje in za s t o p n j e v a n j e drugih p r o b l e m o v ;

• kot p r i z n a n j e nemoči posameznika (samega jaza), da je p r e d a l k o h o l o m n e m o č e n , in prošnja za resnično pomoč.

Č e vemo, da se z a d n j e praviloma zgodi šele takrat, ko p o s a m e z n i k , ki je od- visen od alkohola, nima d r u g e izbire, p o t e m tudi vemo, da ni težko presoditi, kakšna n a j bo strategija svetovalnega pogovora. K a d a r ne p r i č a k u j e m o , da se bo človek odločil za zdravljenje, se je vedno p o t r e b n o izogniti dilemi, ali lahko o s t a n e trezen, oziroma, ali lahko " n a d z o r u j e pitje". Npr.: " N e n a m e r a v a m razpravljati o tem, ali ste lahko trezni ali ne, na koncu koncev, k a j p a je to takega, skoraj vsak človek je lahko trezen. Govoriva o tem, da pitje alkohola ni dovoljeno npr. v službi.

Č e se tega držite, je - kar se tiče tega pogovora - vse v r e d u . "

Izzivalna k o m p o n e n t a "alkoholikovega p o n o s a " (ki se po potrebi lahko kaže kot p a m e t n a spravljivost ali želja po s p r e m e m b i itn.) je iskanje tveganja. N o t r a n j i m o n o l o g alkoholika si lahko zamislimo takole: "Jaz z m o r e m ostati trezen, č e p r a v d o s e d a n j i dogodki pričajo o n a s p r o t n e m ; zato je bolje, da na vse to n e mislim.

Spodrsljaj me lahko uniči... T o je srhljivo, napeto... Bo, kakor bo; če h o č e m , lahko o s t a n e m t r e z e n " itn.

Č e alkoholiku u s p e ostati trezen, pogosto sliši p r i p o m b e pivskih tovarišev: " A

(11)

te j e zvilo", "Si se ustrašil", "Si pa res ena..." N a j h u j š e je, da p o d o b n e p r i p o m b e p r i d e j o iz gluhih globin lastne osebnosti, "od z n o t r a j " , npr.: " K a j p a j e to takega, če sem trezen, vsak je lahko trezen, če se izogiba gostiln in pijače; to je dolgčas, sicer p a sem pokazal, da sem dovolj trden, da lahko o s t a n e m trezen, če le hočem..."

N a tej točki se zopet začenja magično mišljenje. Z vidika magičnega mišljenja ni p o m e m b n o , da se m o r a človek organizirati, če h o č e kaj doseči, da si m o r a po- staviti načrt in se ga držati. P o m e m b n e j š e je, da "le h o č e m " , ali pa, d a celo "zares h o č e m " , ali pa, da " v e r j a m e m , da mi bo uspelo".

P o t e m pa pride " s m o l a " - " Z a g o t o v o bi mi uspelo, če n e bi imel smole". T a stavek p o m e n i s a m e m u alkoholiku v njegovi samorefleksiji: " P r o b l e m ni to, d a sem preveč tvegal, več, kot pa bi bilo p a m e t n o . Ni res, da je sistem močnejši od m e n e (celota medčloveških odnosov - se pravi družinske navade, delo in pivski tovariši), saj je j a s n o , da sem imel le smolo. - Ker sem imel le smolo, to tudi p o m e n i , da nisem bil p o r a ž e n ; tudi moj življenjski koncept ni bil p o r a ž e n . T o p o m e n i , da lahko vse zgubim, da lahko obdržim svoj ponos. - N i m a smisla, da bi r e s n o in o d g o v o r n o razmišljal o tem, kako bom preživel jutri." Pravzaprav je v logiki magičnega mišljenja e d i n o smiselno p o č e t j e gojiti u p a n j e , " d a n e bom imel smole".

Alkoholiku se vsak dan znova p o t r j u j e , da tak način mišljenja ni n a p a č e n . Z izgovarjanjem na " s m o l o " se posameznik lahko o t r e s e vsakega o b č u t k a krivde. R e - zultat lahko vidimo v izjavi: "Vsak človek na m o j e m mestu bi bil strt in depresiven."

Razvoj alkoholizma si lahko razlagamo le kot sistemski proces. P o p i v a n j e se lahko razvije kot navada, ko poskuša posameznik n e k a k o p o r a č u n a t i z m u č n o v s a k d a n j o s t j o ene ali druge o d n o s n e skupine, ki jo doživlja, kot da:

• je to scena, na kateri se (kot zakleto) p o n a v l j a j o v e d n o enaki prizori, ki jih ni m o g o č e niti razumeti niti sprejeti;

• v t a k e m življenju ni m o g o č e izoblikovati realnih in privlačnih skupnih ciljev;

• j e m o g o č e ustvariti iluzijo, da vse protislovno izhaja iz e n e g a dela sistema, če on sam uprizori d r a m a t i č n o grdobijo, s k a t e r o d r u g e p r i z a d e n e , spravi v strah, jih p r e b u d i iz vdanosti v usodo, in pri kateri tudi sam plača ceno z doživetjem

m a č k a .

V e d n o znova se izkaže, da ni mogoč niti p o r a č u n za vsa protislovja, ki so se že zgodila v odnosni skupini, in ni mogoče začeti znova. M o g o č e p a j e v e d n o znova uiti v alternativno realnost pivske druščine in v alternativno doživljanje sveta skozi očala pijanosti.

Ko strokovnjak kot zunanji opazovalec spoznava vse mogoče nezgode, ki se d o g a j a j o v odnosni skupini, ko začuti t r e n u t k e t r p l j e n j a enega ali drugega ali tudi vseh članov, ko vidi, kako taka skupina ni sposobna koristno uporabiti p o m o č i , po- gosto n e m o r e verjeti, da je vse to res. N e m o r e verjeti, da j e t r p l j e n j e pristno, in seveda ne m o r e verjeti niti tega, da se bo proces p o vsej verjetnosti končal s smrtjo.

M o r d a strokovanjak ob vsem tem lažje v e r j a m e v možnost pozitivne razrešitve. T a možnost d e j a n s k o vedno obstaja, vendar je pot do razrešitve večkrat še težja kot vse trpljenje, ki je povezano z alkoholno odvisnostjo, zato je odločitev za bistveno s p r e m e m b o sožitnega stila izredno težka. Tudi v primerih, ko se ljudje d o b r o od- ločijo in se jim pričnejo odpirati prave poti skozi s p r e m e m b e , p o z n e j e p r i z n a j o , da

(12)

si " t a k r a t " sploh niso mogli predstavljati, kaj ta odločitev zares p o m e n i . N e k a t e r i so mi že rekli, da j e to tako, kot da bi človek začel življenje na novo, in to novo p o m e n i p o n o v n o iskanje lastnega mesta pod soncem, p o n o v n o o p r e d e l j e v a n j e glav- nih o d n o s o v in kategorij življenja, p o n o v n o u č e n j e nekaterih p r i m a r n i h življenj- skih-psihičnih funkcij, vse to p a p o m e n i znova in znova prestopiti meje bojazni, znova in znova spregledati, za kakšne stvari sem se doslej zavzemal, ter znova in znova začeti drugače. Z a t o ljudje, ki so šli skozi te procese, pravijo, d a j e odločitev lahko le intuitivna. N e e n k r a t sem slišal ljudi, kako so v zvezi z a l k o h o l n o odvis- n o s t j o in v zvezi s psihološkim s p r e m i n j a n j e m govorili povsem protislovne stvari:

" K o pomislim, k a j vse sem spregledal na poti zdravljenja, imam občutek, da sem lahko usodi hvaležen celo za alkoholizem, ker sicer n e bi mogel doživeti vsega tega. Č e bi takrat, ko sem se odločil, vedel, kaj to v resnici p o m e n i , se po vsej ver- jetnosti n e bi mogel odločiti."

Odvisnost od alkohola kot s o ž i t n i s l o g

O p r e d e l j e v a n j e odvisnosti od alkohola kot p o s e b n e g a sožitnega sloga p o m e n i za socialno delo še zlasti važen premik. Iz misli, ki sem jih nanizal v uvodu, izhaja, da m o r a m o ob srečanju s problemi, ki so povezani z zlorabo alkoholnih pijač, skrbno paziti, kaj se dogaja v odnosnih skupinah kot celotah.

M a r a Selvini Palazzoli piše, da v zvezi z različnimi m o t n j a m i v družinah ugo- tavljajo, da segajo k o r e n i n e m o t e n j precej daleč nazaj v prejšnje generacije. Selvi- nijevi in sodelavcem je že večkrat uspelo, da so sestavili n e k a k š n o sliko družinskega ozračja in načinov p o g o v a r j a n j a v družinah v treh generacijah. Kaže, da se m o t n j e v komunikacijskem sistemu družine razvijejo v več s t o p n j a h in se p r e - n a š a j o med generacijami ter p o s t a j a j o vedno bolj u s o d n e .

Prva generacija: v družini se p o g o v a r j a j o tako, kot da so p o t r e b e p o nežnosti in človeški bližini znak o s e b n e šibkosti ljudi oziroma članov družine. Otroci so večkrat deležni posmehljivih p r i p o m b na račun teh p o t r e b .

Dniga generacija: pride do stroge delitve vlog in področij družinskega življenja in dela. Vsak " t a b o r " govori o m a l o v a ž u j o č e o drugem " t a b o r u " ; o delu in o stvareh se je težko pogovarjati z vidika družine kot celote. O odnosih pa se je mogoče p o - govarjati le na double-bind način, npr., zakonca s p o s m e h o m in o m a l o v a ž u j o č e govorita vsak o svojih erotičnih željah.

Tretja generacija razvije simptom, ki je osnovno sredstvo za u r e j a n j e n e z a d o - voljivih odnosov v družini. Veliko družin niha med fazo " s u h e g a alkoholičnega o z r a č j a " in fazo " m o k r e g a alkoholičnega ozračja". V vsakem p r i m e r u p a a l k o h o l n a pijača in besede, ki o z n a č u j e j o razna doživetja v zvezi z alkoholom, dobijo p o - m e m b n o funkcijo v vseh razgovorih v družini.

Niti v pogovorih s posamezniki niti v družinah, kjer se razvija odvisnost od alkohola, n e d o b i m o vtisa, da se ljudje težko pogovarjajo. Včasih d o b i m o celo na- sproten vtis, da veliko govorijo o tistih sestavinah medsebojnih odnosov, o katerih se d r u g o d n e govori. Č e p a je opazovalec p o z o r e n , bo videl, da se npr. o erotičnih p o t r e b a h govori le tako, da se d r u g e m u k a j očita, ali p a govorijo o preteklosti, " k o še ni bilo p r o b l e m o v " ; n e z n a n s k o težko je reči n e k a j besed o lastnih željah in u p i h ; kar n e m o g o č e pa je resno, brez manipulacije spregovoriti o lastni občutljivosti in

(13)

ranljivosti. T a k o da smo pri svetovalnem delu večkrat p r e s e n e č e n i , ko j e kdo, ki se zna širokoustiti na račun erotike, d e j a n s k o lahko " n e p i s m e n " glede tega, k a k o po- kazati toplino n a način, ki n e bi bil niti naivno otročji niti obarvan z ironijo ali celo s cinizmom.

N e z m o ž n o s t k o m u n i c i r a n j a o človeških p o t r e b a h družinskih članov in ne- zmožnost komunikacije o komunikaciji ustvarjata v družini n e k o žalostno s t a n j e n o t r a n j e praznine, n a k a t e r o se zlasti boleče projicirajo problemi družbe, d o b e , okolja in kulture. Po H. Stierlinu sem povzel n e k a j tipičnih p o d o b družinskega ozračja, v k a t e r e m se ljudje doživljajo kot žrtve in ne m o r e j o videti, da d e j a n s k o paralizirajo eden drugega. V takem ozračju sta n a j p r e j s t o p n j e v a n j e odvisnosti in p r e h o d v m o k r o fazo alkoholizma edini možni izhod.

O z r a č j e se kaže v ponavljajočih se opredelitvah u s o d n e g a p r o b l e m a , ki druži- ni in n j e n i m članom o t e ž u j e življenje in vpliva na to, da življenja ni m o g o č e os- misliti ali spremeniti, in še zlasti na to, da se ni v r e d n o pogovarjati o različnih možnostih:

• Še v e d n o smo dediči problemov, ki izvirajo iz bližnje ali d a l j n e preteklosti, o katerih n e vemo, kako so nastali, a smo bili deležni zagrenjenosti, ki so jo gojili starši in okolje, in prav to n e z n a n o še v e d n o o n e m o g o č a , da bi si ustvarili r e a l n a pričakovanja in življenjske načrte.

• Živimo v času in p r o s t o r u , kjer smo vložili veliko t r u d a v samoobvladova- nja, da bi uresničili življenjsko pot, ki n a m j e m o r d a p o m e n i l a socialni vzpon, p a se je vse s k u p a j izkazalo za privid. Življenje ni postalo nič lažje, ni postalo n e p o l n e j š e niti bolj smiselno.

• Živimo v družinah, kjer se spiva č u t i m o m o č n e in izključne g o s p o d a r j e svoje u s o d e , p a se izkaže, da družina le ponavlja povsem p o d o b e n scenarij, kot so ga uresničevale že p r e d h o d n e generacije.

• Živimo razpeti med delovne naloge in družinsko "srečo", vse bi bilo t a k o lepo, če n e bi eden od družinskih članov delal s r a m o t e celi družini.

V o d n o s n i h skupinah se o teh rečeh govori na p o s e b e n , ritualiziran način.

Posamezniki niti n e opazijo, da se vsak p o m e m b n e j š i pogovor prične aH k o n č a s stavki, ki imajo skrit p o m e n in včasih zvenijo kot "zaklinjanje", brez vidne zveze s p r e d m e t o m pogovora. Npr.: " O č e je trpel, jaz sem trpela, tudi tebi se slabo piše";

" S a m o da se n a š e m u n a j m l a j š e m u ne bi zgodilo kaj p o d o b n e g a , kot se je zgodilo stricu, ki se je zapil"; " L a h k o smo še zadovoljni, da živimo s o r a z m e r n o d o b r o ; že naša m a m a je v e d n o rekla, da je človek v pričakovanju ljubezni z m e r o m razoča- r a n " ; " V a ž n o je, da človek zna delati, kaj pa ima od tega, če se šola; v naši vasi se je neki š t u d e n t zapil in je žalostno p r o p a d e l " ; "Pri nas d o m a smo v e d n o govorili le o stvareh; kaj pa boš govoril o željah, če bi imeli denar, bi bilo vse enostavno, ker d e n a r j a ni, želje le otežijo življenje"; " A h , saj je tako v e d n o kaj n a r o b e , m a m a so rekli, da m o r a m o vedno misliti, kaj pa, če bi bila v o j n a " itn.

Č e spremljam pogovor družine kot strokovnjak, marsikdaj lahko ugotovim, d a taki izreki p o m e n i j o konec razgovora ali pa o z n a č u j e j o s p r e m e m b o ravni; ali p a u v a j a j o pravilo izogibanja določenim življenjsko p o m e m b n i m t e m a m . P o g o s t o i m a m vtis, da taki izreki kar paralizirajo vsako konstruktivno iskanje in raz- mišljanje o možnih s p r e m e m b a h življenja. Večkrat sem prišel do ugotovitve, d a besedni obrazci, ki sem jih navedel kot primer, niso sestavina mišljenja, v e n d a r

(14)

p o g o s t o d e l u j e j o že prej, kot znak "samoumevnosti, da o čem ni v r e d n o razmišlja- ti" ali da je pogovor o k a k e m p r e d m e t u lahko le resigniran ali celo ciničen. Zgodi se tudi, d a posamezniki dovolj d o b r o in uspešno delujejo n a " n e v a r n e m p o d r o č j u " , ko p a se pojavi r a z m e r o m a n e p o m e m b n a m o t n j a v družini, p r i d e d o izbruha: " S a j smo vedeli, da se to n e m o r e srečno končati, ker..."

D o d a j a m p r e g l e d n o tabelo s prikazom nekaterih p o m e m b n i h raziskav o delovanju družinskih sistemov v zvezi z n a s t a j a n j e m in medgeneracijskim p r e - n a š a n j e m odvisnosti od alkohola (gl. n a s l e d n j o stran).

Otroci iz družin, v katerih s e razvija alkoholna z a s v o j e n o s t

N a j za začetek n a v e d e m skope, a prepričljive sklepe o b s e ž n e študije, ki jo j e v z a d n j e m desetletju v Z D A izvedla J a n e t G e r i n g e r Woititz. Njeni r e s p o n d e n t i so bili odrasli ljudje, med njimi velik o d s t o t e k intelektualcev, ki i z h a j a j o iz družin, v katerih s e j e razvijala alkohola odvisnost.

• V e d n o znova ugibajo, k a j je n o r m a l n o v e d e n j e ; sprašujejo se, kdo je sploh o d g o v o r e n odrasel človek; n e m o r e j o zaupati ne ustanovam n e ljudem, p a četudi i m a j o dolgoletne izkušnje, ki jim prepričljivo dokazujejo, kdo j e o d g o v o r e n ter pošten pri delu in življenju.

• I m a j o težave pri uresničevanju določenih delovnih p r o j e k t o v - od zamisli do konca; p o g o s t o se zgodi, da spustijo stvari iz rok takrat, ko se že z a č e n j a sklepna faza, ko delo ni več n a p o r n o , ko je treba stvari dodelati, spraviti v p r i m e r n o obliko in jih ponuditi v o c e n o ali p r o d a j o . N e r e d k o se zgodi, da drugi izkoristijo to slabost in jih o š k o d u j e j o .

• V e č k r a t lažejo, čeprav bi bilo e n a k o lahko in p r e p r o s t o p o v e d a t i resnico.

V e č k r a t iščejo izgovore v zvezi z dejanji in dogodki, ko bi bilo veliko bolj u m e s t n o reči, k a j se je v resnici zgodilo, ker bi bili s tem odnosi jasni; bojazen bi se s tem kvečjemu z m a n j š a l a in nikakor ne zvečala.

• Sebe in svoje delo sodijo brez milosti. Četudi se to p o g o s t o skrije in zanika, se v e d n o znova pokaže, da ne m o r e j o biti z ničimer zares zadovoljni in niso p r e - pričani, d a so naredili to, kar so v danih okoliščinah zares zmogli.

• D o sebe so n e k o r e k t n o trdi, brez možnosti n o t r a n j e distance. N e m o r e j o si o d d a h n i t i in ne m o r e j o se duhovito ( n e s t r u p e n o ) pošaliti na svoj račun. Z d i se, kot da se bo n e k a j zrušilo, če b o d o za t r e n u t e k sami s seboj popustljivi in se za t r e n u - tek odrekli svojim skrbem.

• I m a j o težave v intimnih odnosih človeške bližine. V t r e n u t k u , ko bi l a h k o prišlo do o b č u t k a bližine, začutijo, d a ne vedo, kaj storiti, če do tega res pride; vča- sih začutijo ob tem n e s t r p n o s t in odidejo; včasih p o s t a n e j o n e r o d n i , nedomiselni, n e k a k o pusti; ob zbližanju z ljudmi drugega spola doživijo občutek, da i m a j o p r e d seboj le e n o s m e r n o pot, v seksualni odnos.

• Č e začutijo, da so zgubili n a d z o r nad s p r e m e m b a m i v d e l o v n e m okolju, družinskem'življenju ali soseski, reagirajo p r e t i r a n o . V tem p r i m e r u se čutijo u p r a - vičene nastopiti z n a j h u j š i m i grožnjami, se umakniti iz situacije ali se zavarovati s podtalnimi intrigami.

• N a vsakem k o r a k u se m o r a j o dokazovati; če jim to spodleti, so n e n a d o m a n a robu o b u p a .

(15)
(16)

• Živijo z o b č u t k o m , da so drugačni od drugih, hkrati sc tolažijo s tem, da tudi drugi niso taki, kot je videti.

• So p r e t i r a n o vestni in odgovorni ali pa povsem z a n e m a r i j o svojo odgovornost.

• So s k r a j n o lojalni do ljudi, pred katerimi imajo o b č u t e k avtoritete in odvis- nosti, čeprav je očitno, da to ni na mestu.

• T e ž i j o k t e m u , da bi bili aktivni, n e da bi se dovolj spraševali o tem, kam aktivnost vodi. Pogosto r a v n a j o po načelu - n e k a j je treba narediti, ni važno kaj, samo d a se stvari p r e m a k n e j o z mesta.

O č i t n o je, da taki ljudje p o t r e b u j e j o pomoč, ki pa jo zelo težko dobijo. V družini in poklicnem življenju še zdaleč ne uresničijo svojih resničnih potencialov.

Z a t o mislim, da bi morali razvijati različne oblike dela za o t r o k e in za odrasle, ki izhajajo iz družin, v katerih se razvija odvisnost od alkohola. Le tako si lahko o b e t a m o , da b o d o ljudje našli trdna tla pod nogami.

Kurt Lewin je napisal, da družina p o m e n i o t r o k o m zanesljivost in stalnost.

Pravi, da ni treba, da bi se o t r o k zavedal zanesljivosti tal - ker se giblje tako, kot da je trdnost tal n e k a j s a m o u m e v n e g a . Sam menim, da otroci iz družin, v katerih se razvija alkohola odvisnost, n i m a j o tega s a m o u m e v n e g a občutka; po trdnih tleh se gibljejo tako kot mornarji na k o p n e m . Kot da nevede na vsakem k o r a k u r a č u n a j o s tem, da se tla p o njimi zibljejo. .

Biti na koncu

V otroških letih sem večkrat slišal ljudsko modrost: " P i j a n e c se s p r e o b r n e , ko se v j a m o zvrne." T o zveni nadvse surovo in kaže, da so ljudje v e r j e t n o že davno dojeli vso tragičnost in n o t r a n j o protislovnost alkoholizma. Č e o n a p i s a n e m izreku nekoliko globje premislimo, se nam bo odkrilo, da to reklo ni le skrajni izraz pesi- mizma, a m p a k da je tudi izraz krute nemoči tistih, ki se z n a j d e j o v bližini takega človeka, in nemoči s a m e g a ptxsameznika, ki je postal odvisen od alkohola. P a se v e n d a r v p r a š a j m o , zakaj ima izrek skrivnostno obliko: n a j p r e j napove, da se pija- nec-alkoholik lahko spremeni, potem pa napove tudi čas o z i r o m a situacijo, ko se to lahko zgodi. Pri tem se lahko vprašamo, ali j a m a p o m e n i grob in ali ta m e t a f o r a res p o m e n i le s m r t ? Ali je prispodoba u p o r a b l j e n a res le zaradi b a l a d n e učinkovi- tosti in v resnici vsebuje le nespodbitno m n e n j e : "Človek, ki je odvisen od alkoho- la, se d o smrti n e bo rešil svoje odvisnosti." S p r a š u j e m se, ali ta p r i s p o d o b a m o r d a v e n d a r l e ne dopušča drugačnega izida iz alkoholne odvisnosti. D a n e k d o pije tako dolgo, dokler se n e zvrne v j a m o , m o r d a še ne p o m e n i , da bi ga položili v grob.

T o r e j ni r e č e n o , d a j e alkoholik neizogibno zapisan smrti. Kljub t e m u , da se zvrne v j a m o , m o r d a obstaja n e k o neznatno u p a n j e , da o s t a n e živ in se tudi s p r e o b r n e . Slednje lahko r a z u m e m o n e le kot p r e n e h a n j e odvisnosti, a m p a k tudi kot globoko s p r e m e m b o miselnosti in čustvovanja ter seveda tudi vedenja.

" J a m a " v ljudski modrosti m o r d a n e p o m e n i groba in smrti, a m p a k n e k a j , kar je t e m u stanju na las p o d o b n o in je dejansko blizu fizičnega p r o p a d a in torej p o m e -

ni najglobljo s t o p n j o človeškega ( m o r a l n e g a in socialnega) dna. T a k a razlaga se mi zdi v e r j e t n a tudi zato, ker je skladna s spoznanji A n o n i m n i h alkoholikov. Začetniki tega gibanja, ki se j e v zgodovini izkazalo za prvo u s p e š n o obliko pomoči l j u d j e m .

(17)

odvisnih od alkohola, so izhajali iz izkušnje, da je zdravljenje mogoče in v e r j e t n o šele takrat, ko človek p r i d e do konca, ko udari o b dno, ko trešči z glavo o b tla.

L a h k o bi naštel še več p o d o b n i h prispodob, ki niso znanstveno-strokovne defini- cije, a zato niso nič m a n j p o m e m b n e za življenje in strokovno delo. K e r " k o n c a " ni m o g o č e strokovno in znanstveno definirati, lahko aktivisti A n o n i m n i h alkoholikov o b n e u s p e h i h v e d n o znova rečejo: " O č i t n o še ni bil dovolj daleč, še ni dovolj pro- p a d e l , še ni prišel do konca."

Bateson piše, da A n o n i m n i alkoholiki menijo, da je k o n e c za različne ljudi različen in da n e k a t e r e doleti smrt, še p r e d e n dosežejo " k o n e c " . Bateson misli, da j e " k o n e c " d e j a n s k o č a r o b n a f o r m u l a p a n i k e in da je priložnost za s p r e m e m b o ta t r e n u t e k . Avtor meni, da je v tem t r e n u t k u mogoče globoka p r e u s m e r i t e v in spre- m e m b a življenjskih konceptov, vendar taka s p r e m e m b a n a nastopi v e d n o in avto- matično, zato je ne m o r e m o razumeti zgolj kot posledico stanja s k r a j n e eksistencialne stiske, a m p a k le kot rešilni vzgib in kot možnost odločitve subjekta, ki v t r e n u t k u s k r a j n e stiske odkrije, da je v njegovih rokah možnost, da o h r a n i svojo človeško bit, in to človeka pripelje k odkritju, da je možna s p r e m e m b a . L a h k o r e č e m o , da v tem trenutku i z j e m o m a n a j d e tudi prave soljudi, ki so mu pri- pravljeni stati ob strani in mu brez okolišenja potrdijo, da je to edina resnična

možnost izhoda, ali kot piše J. Ramovš, edina ozka pot iz močvirja. V t r e n u t k u od- ločitve je ta pot praviloma videti najtežja, in tudi v resnici je tako težka, da si lahko to k o m a j predstavljamo. Kadar se v takem t r e n u t k u n a j d e j o ljudje, ki bodisi zaradi družinske solidarnosti ali iz sramu ali pa iz h u m a n i h in strokovnih motivov člove- ku, ki je n a koncu, p o n u d i j o roko pomoči, mu s tem n e r e d k o vzamejo življenjsko priložnost. P o m a g a j o mu, da še ohrani svoje človeško dostojanstvo, d a še obdrži vsaj minimalne pogoje za preživetje in se zopet reši panike, ki ga j e nevzdržno morila. Bateson je zapisal: " Č e alkoholiku, ki je na koncu, njegovi prijatelji in tera- pevti s pogovorom p o m a g a j o zmanjšati paniko, se bo po vsej verjetnosti zgodilo, da si bo toliko o p o m o g e l in opogumil, da bo sposoben p o n o v n o vzpostaviti labilno r a v n o t e ž j e in da bo postal odvisen od teh ljudi, dokler se ne bo pokazalo, da to tudi tokrat ne d e l u j e d o b r o in bo zopet 'na koncu', vsekakor še globje, kot j e bil p r e j "

(Bateson 1986: 427).

Z a socialne delavce in vse, ki delajo v zdravstvu, je p o m e m b n o , da so pri- pravljeni na d o g o d k e in doživetja soljudi, odvisnih od alkohola, ki p o m e n i j o zruši- tev, padec, u d a r e c ob d n o - skratka to, kar A n o n i m n i alkoholiki i m e n u j e j o

" k o n e c " . V zvezi s temi dogodki pogosto slišimo razna razmišljanja, npr.: "Človek k o n č n o spozna, da nima več n o b e n e druge možnosti, kot da prisluhne p a m e t n i m in p o š t e n i m ljudem, zlasti pa strokovnjakom, in uboga njihove nasvete..." T a k a ra- z u m s k a razlaga nam ne pove, od kod človek v skrajni paniki dobi o g r o m n o moč, ki je p o t r e b n a , da si u p a opustiti utečeni način življenja, da tvega izgubo prijate- ljev-"pivskih bratov", da opusti s a m o pitje alkoholnih pijač, kar mu je doslej p o m a - galo v lepih in težkih trenutkih življenja, in se napoti n e k a m , kjer se že prvi t r e n u t e k sreča s problemi, ki se jim je celo življenje izogibal in ob katerih m u gre d o b e s e d n o na b r u h a n j e . T o so problemi, kako se trezen približati d r u g e m u člove- ku, kako trezen razumeti druge, najti pravo distanco itn.

Č e se s p o m n i m o , da je gibanju A n o n i m n i h alkoholikov v začetku botroval Carl Gustav Jung, n e h o t e pomislimo, da se za miselnim k o n s t r u k t o m "priti n a

(18)

k o n e c " skriva še k a j več, n e k a j , kar ima po vsej verjetnosti opraviti z n e z a v e d n o sfero psihičnega življenja. Priti do konca bi v J u n g o v e m jeziku lahko izrazili na ta način, da "jaz" (princip racionalnosti) spusti iz rok vajeti p o s a m e z n i k o v e usode. V tem t r e n u t k u se aktivirajo druge sile, ki jih je "jaz" doslej omalovaževal, m o r d a celo zasmehoval, in ki so bile po vsej verjetnosti zelo z a n e m a r j e n e . P o s a m e z n i k se s temi n e z n a n i m i potenciali večkrat sreča na šokanten način, ko ga preplavi žalost, ko se n e m o r e več ubraniti raznih predstav in občutkov, ki se jih je vedno izogibal kot s r a m o t n i h ali kot " n e m o š k e nemoči". Največja nevarnost v tem t r e n u t k u je, če

" s a m " v tem u s o d n e m t r e n u t k u n e začuti, da so to pravzaprav njegovi zavezniki.

K o n t r a p r o d u k t i v n o je tudi, če strokovni pomočniki ne stojijo p o s a m e z n i k u ob stra- ni, a m p a k z b e s e d a m i in s p o m o č j o preveč aktivno posežejo v d o g a j a n j e . S tem lahko o n e m o g o č i m o " n e z n a n i m silam" v človeku, da bi se izrazile, da bi prišlo d o reorganizacije načina " n o t r a n j e g a vladanja", kar p o m e n i , da človek n e odkrije svo- jih pravih p o t r e b in vrednot, ki so mu bile doslej tuje in m o r d a celo n e z n a n e . Spo- minjam se moža srednjih let, ki je v solzah ihtel: "Nič mi ni ostalo, razen golega življenja... Kako da sem se šele sedaj zavedel, da je v r e d n o živeti zaradi življenja, živeti zaradi sebe in zaradi ljudi, pri nas so bile vedno p o m e m b n e le stvari. Vsak o t r o k , ki se igra, je bolj p a m e t e n in živi bolje kot jaz. Bil sem tako p a m e t e n , da mi je škodovalo, da sem skušal prcigrati samega sebe..."

Č e p r a v je videti, kot da človek v takem stanju rije po sebi, po svojem p r e t e - klem življenju, in da se je odmaknil od tega, kar se d o g a j a okrog njega, je nadvse p o m e m b n o , da ga ob vsem razumevanju njegove stiske ogovorimo tako, da zagleda vsakdanjo resničnost in da se ne more izogniti odločitvi o svojem življenju. Cinizem in sadizem okolja mu lahko " p o m a g a " , da se skuša "postaviti na noge", p o s k u š a pokazati, da je še močan, in zastaviti z a d n j e sile. N e k a j p o d o b n e g a bi lahko rekli za usmiljenje. P o m e m b n o je vedeti, da je v tem t r e n u t k u za človeka zelo bistveno to, kar se d o g a j a v n o t r a n j e m dialogu - četudi pri tem p r i h a j a na rob blodenj; a nič m a n j p o m e m b n o ni to, da v d r a g o c e n e m trenutku n o t r a n j e g a p r e m i k a človek n a nov način vidi in začuti svet okrog sebe, ljudi in d r o b n e vsakdanjosti.

Tisti, na kogar se človek v takem t r e n u t k u o b r n e , n e h o t e p o s t a n e priča u s o d n e g a p r e o b r a t a , ki črpa svojo moč iz globine nezavednih delov osebnosti.

L a h k o mu da čutiti, da ni sam, da njegovo stisko spoštuje, zato ga ne poskuša niti tolažiti niti prepričevati, zato tudi ne postavlja radovednih vprašanj. Z a A n o n i m n e alkoholike to, da je n e k d o " n a koncu", p o m e n i spiritualno izkušnjo, ki j o lahko v celoti r a z u m e le tisti, ki je že sam "preživel svoj konec". Drugi pa se lahko učimo, kako v t a k e m t r e n u t k u ravnati s človekom.

Zlasti težko je razumeti, da lahko v tem boju " n a k o n c u " človek zmaga le tako, da j e p o r a ž e n in prizna, da je življenje, ki ga je doslej skušal nadvladati, ven- darle m o č n e j š e od njega. T a globoko protislovna resnica se p o k a ž e v doživetju po- nižnosti, ki se lahko oblikuje v religiozne predstave ali v č r n o ekstazo u m e t n i š k e imaginacije, lahko pa se v zavesti p o k a ž e tudi kot p r e p r o s t , n e d r a m a t i č e n stavek:

" T a k o res ne gre več naprej". P o m a g a m o lahko le tako, da proces s p r e m l j a m o človeško p r i z a d e t o in da v tem t r e n u t k u ne n a r e d i m o ničesar, kar bi lahko odvzelo p o s a m e z n i k u o b č u t e k , da se je zares lotil razvozlavati svoj najhujši vozel, da to do- b r o h o t n o s p r e m l j a m o in ga p o d p i r a m o .

(19)

S O C I A L N O DELO Z U U D M I , KI IMAJO PROBLEME V ZVEZI Z ALKOHOLOM

Prošnja ali klic na pomoč

M e d protislovji v razvoju alkoholne odvisnosti je tudi to, da se tako p o s a m e z - nik, ki je odvisen, kot njegovi najbližji n a j b o l j bojijo p r i z n a n j a , da bi v zvezi s pi- t j e m potrebovali p o m o č . Pogosto ljudje dolgo vzdržujejo lažen o b č u t e k , da p o t r e b u j e j o p o m o č kvečjemu za ureditev drugih težav, da pa v zvezi z " n e s p o s o b - n o s t j o n a d z o r a " pri pitju alkoholnih pijač ne p o t r e b u j e j o n o b e n e pomoči; p r a v tako so prepričani, da n e p o t r e b u j e j o pomoči ali da jim nihče n e m o r e p o m a g a t i v zvezi s tistimi procesi v medsebojnih odnosih, kjer je dejanski p r i m a n j k l j a j , zaradi kat- e r e g a se z a t e k a j o k pijači. Se pravi, da ljudje n e uvidevajo p o t r e b e p o p o m o č i r a v n o v zvezi z reševanjem tistih o d n o s n i h vozlov, ki vplivajo na to, da se delne re- šitve k a j lahko sprevržejo v "več istega", se pravi, v p o d p i r a n j e n e u g o d n e g a , social- n o in psihično nezdravega načina delovanja sistema.

K d o je pravi prijatelj, kdo je človek, vreden z a u p a n j a v najtežjih t r e n u t k i h ? Č e bi si predstavljali človeka kot celoto, ki jo p o n a z o r i m o z d v e m a k r o g o m a , bi zunanji krog ponazarjal s e k u n d a r n e funkcije osebnosti, kot so inteligentno reše- v a n j e p r o b l e m o v , opravljanje socialnih vlog, spominske funkcije, u č e n j e u č n e snovi idr. N o t r a n j i krog pa bi ponazarjal o s r e d n j e funkcije osebnosti, kot so s a m o z a d o - voljstvo, doživljanje strahu in agresivnosti, seksualnosti, sposobnost z a u p a n j a lju- d e m , stalnost, stik z nezavednim, intuicija itn.

P o d o b n o s h e m o bi lahko naredili tudi za družino kot celoto. A l k o h o l n a od- visnost se razvije tam, kjer so deficitarne o s r e d n j e funkcije, v e n d a r ljudje sami sebi praviloma ne priznajo primanjkljajev v o s r e d n j e m jazu oziroma v j e d r n e m p r e d e l u družinskih funkcij. Poenostavljeno lahko r e č e m o , da s e k u n d a r n e funkcije strežejo zlasti reševanju vsakdanjih p r o b l e m o v in uspešnosti pri izvajanju osnovnih delovnih obveznosti. O s r e d n j e funkcije strežejo temeljnim življenjskim opredelitvam, po- stavljanju življenjskih ciljev in mobilizaciji energije za vztrajanje, p a tudi intuitiv- n e m u zaznavanju p o t r e b po s p r e m e m b a h . K a d a r skuša človek s s e k u n d a r n i m i f u n k c i j a m i razreševati t e m e l j n a življenjska vprašanja, to p o m e n i , da taktizira. Po- d o b n o lahko r e č e m o za družino, da s taktiziranjem poskuša nadomestiti n o t r a n j o p r a z n i n o ; na ta način ne posameznik ne družina n e m o r e t a priti do z a u p a n j a , do pravih ciljev, in tudi n e m o r e t a začutiti življenjskega smisla. T a k človek n a r a č u n

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Diplomsko delo : Delo z otroki, ki imajo astmo    Maja Finžgar  Strokovne delavke se strinjajo, da morajo otroku dati čas, da lahko doseže zastavljeni cilj oziroma da

del, spec, supervizije, predava uvod v socialno delo, socialno delo s starimi ljudmi, supervizijo v socialnem delu in mreže in storitve socialnega varstva na Visoki šoli za

Če je koncept socialne politike odvisen od tega, kakšna je odločitev vladajočih političnih strank, in če je socialno delo odvisno tudi od socialne politike, p o t e m je

VeČino sredstev za izvajanje tega p r o g r a m a nam je dodelilo Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve, del sredstev pa prispeva Center za socialno delo

Skupnostno socialno delo definira- mo kot proces pomoči ljudem in organizacijam, ki organizirajo kolektivno akcijo, s k a t e r o želijo izboljšati kakovost življenja in odnosov

V drugem delu podaja pregled razvoja socialnega skupnostnega dela v Sloveniji in njegove perspektive v novem (pluralnem) sistemu socialne blaginje, tretji del pa razvršča

[r]

Vodno fazo boste po kapljicah titrirali v zmes oljne faze, surfaktanta in kosurfaktanta, katero boste ves čas titriranja mešali s pomočjo magnetnega mešala?. Opazovali