• Rezultati Niso Bili Najdeni

SO SUBKULTURE DANES?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "SO SUBKULTURE DANES?"

Copied!
4
0
0

Celotno besedilo

(1)

Milko Postra k

KJE SO SUBKULTURE DANES?

(I)

Seveda s o d o b n e subkulturc najdemo v glav­

n e m v u r b a n i h središčih Z a h o d n e E v r o p e in Z d r u ž e n i h držav A m e r i k e . Vprašanje v naslo­

vu se t a k o nanaša bolj na stanje v teoriji: kje je ali k a k o daleč j e prišlo razmišljanje o subkultu- r a h ? Na to in še na nekatera druga vprašanja b o m o poskusili odgovoriti v nizu sestavkov.

H k r a t i b o m o pregledali najsodobnejšo d o ­ segljivo literaturo s tega področja in ponudili p r e d l o g e za nadaljnje raziskovanje. Začenjamo pri začetku...

NASTANEK SUBKULTURE

Večina družboslovcev ali v širšem smislu tistih, ki se ukvarjajo z vprašanji človeka oz.

razmerja med e n t i t e t a m a posameznik in kultu­

ra, je pojmovala ali vsaj omenjala kulturo v kontekstu dveh ali treh pojmovnih sklopov.

G r o b o r e č e n o , so ločili kulturo v širšem smislu kot "naravo človeka", kot "civilizacijski p o ­ j e m " , in kulturo v ožjem smislu kot "človeški proizvod", kot vidik človekove ustvarjalnosti.

Pri o b e h segmentih so se porajale nove in nove težave. Kultura v širšem smislu je tako razpr­

šen ali vseobsegajoč pojem, da se je lahko v njegovo okrilje umestilo zares vse, kar zadeva človeka. P o drugi strani pa se j e d e b a t a o kulturi kot vidiku ustvarjalnosti človeka zatika­

la o b v r e d n o s t n e s o d b e in se zapletala v arbi­

t r a r n e trditve o (več- ali manj-) vrednosti p o s a m e z n e kulture.

Strahovita zapletenost človekove eksistence se tako v polju pojma kulture kaže v vsej svoji večplastnosti.

V pričujočem pisanju se b o m o - upoštevaje n a v e d e n e težave - spogledali s poskusi analize p o s a m e z n i h dogajanj v okviru kulture, pojmo- v a n e v ožjem smislu, torej kot "ustvarjalnosti

človeka". In še natančneje: posvetih se b o m o tistemu, kar po navadi p o s k u š a m o označiti s pojmom subkultura.

B a u m a n je govoril o delitvi dela in speciali­

zaciji, ki poglablja proces heterogenizacije in družbenih odnosov in s a m e kulture. S t e m v zvezi je navajal tudi pojave posameznih vlog posameznikov in skupin v proizvodnji ter v kulturnem življenju (BAUMAN 1984: 396). V tem kontekstu je povzel definicijo kulture poljskega sociologa Stefana Czarnowskega:

"Kultura je celotnost objektivnih e l e m e n t o v družbenih dosežkov, ki so skupni nizu skupin in ki so zaradi svoje objektivnosti utrjeni in sposobni, da se širijo v p r o s t o r u " (ibid.: 386).

Na podlagi teh izhodišč je B a u m a n takole definiral subkulturo oz. " p o d k u l t u r o " : " V okviru neke splošne kulture v e d n o najdemo - v znatni večini znanih družb - t. i. ' p o d k u l t u r e ' ali variante, modifikacije splošne kulture, kat­

ere raznolikost zgodovinsko izhaja iz različnih zgodovinskih izkušenj raznih velikih delov d r u ž b e , sedaj pa se ohranja zaradi njihovih različnih družbenih pozicij in interesov. T o so lahko klasične, regionalne, profesionalne, et­

nične itn. p o d k u l t u r e " (ibid.: 387).

T o m e , ki prav v zvezi s prej n a v e d e n i m i različnimi sklopi pojmovanja kulture govori o kulturnem in ustvarjalnem življenju ( Т о м с 1992a: 111), na drugem mestu ( Т о м с 1989:

17-21) na podlagi povzemanja definicij Rosza- ka (1969), Fritha (1^86), I l e b d i g e a (1980) ter Brakea (1984) razvija svojo razgradnjo pojma

"mladinske subkulture". T o m e je "mladinske s u b k u l t u r e " oz. mladinska gibanja nadalje raz­

delil še na " s u b k u l t u r e " v ožjem p o m e n u b e ­ sede, na "subpolitike" ter na " k o n t r a k u l t u r e "

( T o M c l 9 8 9 : 7).

M i m o g r e d e : e d e n od prvih a k a d e m s k i h

(2)

M I L K O P O Š T R A K sociologov Roszak, ki se je - vsaj na določen

način - naklonjeno spoprijemal z analizo doga­

janj v Ameriki v šestdesetih letih, je uporabljal t e r m i n " k o n t r a k u l t u r a " . Pozneje j e večina av­

torjev ta izraz nadomestila s p o j m o m " s u b - kultura", ki mu j e d o d a l a še pridevnik

"mladinska", včasih pa se j e pojavljal tudi ter­

m i n " m l a d i n s k a k u l t u r a " (FRITH, GOODWIN (ur.) 1990: 111-124, KNEIF 197: 176-187 itn.).

M i k e B r a k e je v svoji knjigi Sociologija mla­

dinske kulture in mladinskih subkullur že v uvodu zapisal: "Mladinska kultura ni neki n e ­ j a s e n strukturni monolit, ki pritegne tiste, ki so v večini mlajši od trideset let, a m p a k j e kom­

pleksna raznolikost več subkultur in različnih starostnih skupin, v e n d a r jasno povezana z njihovim r a z r e d n i m položajem, to pa j e za vsako raziskavo mladinske kulture osrednje.

T r d i m , da so subkulture pravzaprav poskusi razrešitve kolektivno izkušenih problemov, ki se porajajo iz protislovij d r u ž b e n e strukture, in da subkulture porajajo oblike kolektivne identitete, iz k a t e r e je mogoče doseči indivi­

d u a l n o identiteto, ki ni določena z razredom, izobrazbo in s poklicem. T a rešitev je skoraj v e d n o začasna in nikakor ni resnična, stvarna;

razrešena j e na kulturni ravni" (1984: 15).

B r a k e j e ločeval "prestopniške subkulture",

"kulturniško prestopništvo", "reformistična gibanja" ter "politično militantnost" (1984:

20). Prestopniške subkulture so - p o Brakcu - zlasti razvite m e d mladino delavskega razreda kot odzivi na kolektivno doživljene p r o b l e m e . Kulturniško uporništvo se nanaša na "kultur­

niški o d p o r " proti prevladujoči hegemoniji.

Reformistična gibanja so pravzaprav "skupine pritiska", k politični miUtantnosti pa Brake uvršča politično militantne skupine, ki predla­

gajo radikalno rešitev,

B r a k e navaja McLunga Leeja ter M. C o r ­ d o n a kot avtorja, ki sta n e p o s r e d n o po drugi svetovni vojni prva uporabila termin "sub- k u l t u r a " za p o d o d d e l e k nacionalne kulture.

B r a k e se dokaj razvidno navezuje na Dicka H e b d i g e a , ki ga p o t e m tudi eksplicitno citira.

H e b d i g e se j e n a m r e č naslonil na delo Rolan- da B a r t h e s a in trdil, da "imajo vsi aspekti kul­

t u r e semiotično vrednost, vsi pojavi lahko funkcionirajo kot znaki, kot elementi v komu­

nikacijskih sistemih, ki j i m vladajo semantična

pravila in zakoni, ki se ne opažajo v d i r e k t n e m izkustvu" (IIEBDIGE 1980: 24). H e b d i g e j e torej prav tako govoril o simbolni razsežnosti (sub)- kulturnega delovanja, saj stilska obeležja subkulture delujejo kot šifrirana, globoko p o ­ menska sporočila. B r a k e s tem v zvezi pravi:

"S stilom je torej mogoče izraziti mnoštvo p o m e n o v . Nakazuje, kateri simbolični skupini kdo pripada, jo razmeji od prevladujočega toka in se zateče k identiteti, ki ni p r e d p i s a n a z r a z r e d o m " (BRAKE 1984: 26).

T a k o H e b d i g e kot za njim B r a k e analizira­

ta nastanek in razvoj cele vrste raznolikih oblik subkultur, ki so se razvijale v Ameriki in v Veliki Britaniji zlasti p o drugi svetovni vojni.

T u d i Gregor T o m e j e poskušal narediti s o ­ r o d e n pregled dogajanja v Sloveniji ( Т о м с 1989).

Walter Benjamin j e v svojem razvpitem eseju Umetniško delo v dobi tehnične reproduk­

cije m e d razpravljanjem o mestu umetnosti v novih tehnoloških razmerah uporabil tudi izraz

" m a s a " oz. "množica": "Množica je matrica, po kateri se d a n e s spreminjajo vsi ustaljeni ^ pogledi na umetniška dela. Kvantiteta se spre­

minja v kvaliteto: veliko večja množica udeleženih j e spremenila način sodelovanja"

(BENJAMIN 1986: 147). Benjamin se sicer ni mogel izogniti pejorativni razsežnosti pojma

"udeležba množice v u m e t n i š k e m procesu", vendar j e bil temu prej naklonjen kot n e . Vprašanje, na katerega žal nikoli n e b o m o dobili odgovora, j e , kako bi Benjamin ocenje­

val dogajanja v sodobni kulturi p o drugi sve­

tovni vojni, če bi j o preživel. D r u g a č e kakor njegov sodelavec in prijatelj A d o r n o j e bil n a m r e č Benjamin navdušen nad tehnološkimi s p r e m e m b a m i oz. jih vsaj ni a priori zavračal.

A d o r n o niti p o t e m , ko se j e - v času bivanja v Ameriki - n e p o s r e d n o seznanil z ameriško kulturo, ni spremenil svojih odklonilnih stališč, ob in p o njem pa so njegove teze ostale tudi dalj časa prevladujoče (ADORNO 1986; JAY

1991).

Kako pride d o vzpostavitve subkulture?

Berger in Luckmann sta govorila o dejstvu, d a popolna socializacija ni mogoča. " N e k a t e r i posamezniki 'prebivajo' v p r e n e s e n e m univer­

zumu na določnejši način kot d r u g i " (BERGER, LUCKMANN 1992: 129). In še: deviantna inačica

(3)

K J E SO S U B K U L T U R E D A N E S ? realnosti se vzpostavlja kot "lastna, neodvisna

resničnost, ki j e s tem, ko obstaja v družbi, izziv za status realnosti, ki ga uživa simbolični univerzum, kakor j e izvirno konstruiran. Sku­

pina, ki je objektivirala to deviantno realnost, postaja nosilec alternativne definicije realnos­

ti" (ibid.: 129-130).

L u c k m a n n in Berger torej ugotavljata, da

" p o p o l n o m a uspešna socializacija a n t r o p o l o ­ ško ni m o g o č a " (ibid.: 190) in nato opisujeta, kako se izoblikuje skupina, ki je nosilec "proti- definicije realnosti". S tem "ponesrečeni so­

cializaciji v en družbeni svet lahko sledi p o s r e č e n a socializacija v drugega" (ibid.: 193).

V zvezi z ohranjanjem d r u ž b e n e konstruk­

cije realnosti pa avtorja navajata dva vidika:

1. N o t r a n j e razlike, ki jih opredeljujeta kot herezijo, povzročajo reakcijo prevladujoče konstrukcije realnosti in ki prispevajo k njeni konsolidaciji.

2. Z u n a n j e razlike: soočenje d o l o č e n e družbe s tujo d r u ž b o opisujeta Berger in Luck- m a n kot "glavno priložnost za razvijanje kon- ceptualizacije, ki ohranja univerzum. Problem, ki ga postavlja taka konfrontacija, je navadno ostrejši od p r o b l e m a , ki ga postavljajo znotraj- d r u ž b e n e herezije, ker pri njej obstaja alterna­

tiven simbolni univerzum z u r a d n o tradicijo, k a t e r e objektivnost je - neproblematizirana - e n a k a objektivnosti te d r u ž b e " (ibid.: 130-131).

Ali drugače: če lahko določena družba svoje

" d r u g a č e misleče" opredeli kot " o d p a d n i k e "

ali " n o r c e " , pa tega ne m o r e storiti s celotno tujo družbo, s k a t e r o se sooča. L a h k o j o sicer

označi za "primitivno", "divjaško" itn., kar d o ­ volj d o b r o p o z n a m o , v e n d a r tega ne m o r e storiti vedno. Še zlasti ne, če je ta tuja družba na enaki ali višji stopnji tistega, č e m u r r e č e m o

"razvoj". T o vprašanje p o s t a n e še posebej zanimivo prav v zadnjem stoletju, ko so se množični nosilci informacij oz. informacijski tokovi v svetu z razvojem tehnologije tako razvili, da se lahko (seveda pa ni nujno tako) informacije izmenjujejo d o b e s e d n o takoj. S t e m se seveda različne družbe (vsaj potencial­

no) d o b e s e d n o sproti soočajo z dogajanji v drugih družbah. T o velja še zlasti za prostor, ki s m o ga (zaradi pomanjkanja ustreznejšega termina) opredelili kot "množično ali p o p u l a r ­ no kulturo".

M e n i m o , da bi lahko tudi v tem okviru is­

kali vire in n a t o matrico, po kateri so mladi v z a h o d n e m svetu po drugi svetovni vojni iskali svojo identiteto in prek tega oblikovali mla­

dinske subkulture, kakršne p o z n a m o v sodob­

n e m svetu.

Mladi so torej po tej predpostavki ustvarili

"alternativno definicijo oz. konstrukcijo real­

nosti", če u p o r a b i m o besede Bergerja in Luck- m a n n a . Svojo (sub)kulturo so vzpostavljali v razmerju do prevladujoče kulture družbe, v kateri so odraščali. Večkrat so to kulturo poj­

movali kot "kulturo staršev". Nekoliko p o e ­ nostavljeno rečeno: mladinska subkultura j e na abstraktni ali shematski ravni obstajala v od­

nosu do kulture, ki je do takrat veljala kot

"splošna", oz., ki j e bila "veljavna d r u ž b e n a konstrukcija realnosti".

(4)

M I L K O P O Š T R A K

U p o r a b l j e n a in p r i p o r o č e n a l i t e r a t u r a :

T.W. ADORNO ( 1 9 8 6 ) , Uvod v sociologijo glasbe. Ljubljana: Državna založba Slovenije.

Z. BAUMAN ( 1 9 8 4 ) , Kultura i društvo. Beograd: Prosveta.

W . BENJAMIN ( 1 9 8 6 ) , Estetički ogledi. Zagreb: Školska knjiga.

P.L. BERCER, T . LUCKMANN ( 1 9 9 2 ) , Socijalna konstrukcija zbilje. Zagreb: Naprijed.

M. BRAKE ( 1 9 8 4 ) , Sociologija mladinske kulture in mladinskih subkultur. Ljubljana: Krt.

D.J. CARDUCCI ( 1 9 9 0 ) , Rock and the Pop Narcotic. Cbicago: Redoubt Press.

E. CASHMORE ( 1 9 7 9 ) , Rastaman. T h e Rastafarian Movement in England, London: George Allen & Unwin Ltd.

N. COHN ( 1 9 6 9 ) , Pop from Beginning. London: Birkenhead, Weidenfield and N i c o l s o n , London.

S. FRITH, A. GOODWIN (ur.) ( 1 9 9 0 ) , On Record. London: Routledge.

S. FRITH ( 1 9 8 6 ) , Zvočni učinki. Ljubljana: Krt.

D . HEBDIGE ( 1 9 8 0 ) , Potkultura: značenje stila. Beograd: Pečat.

M. JAY ( 1 9 9 1 ) , Ли?ото. Ljubljana: Kil.

T. KNEIF ( 1 9 8 7 ) , Rock glasba in subkullura. Časopis za kritiko znanosti 1 0 1 / 1 0 2 , 1 7 6 - 1 8 7 .

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Zastoj človekove aktivnosti v po- menu dolgočasja se včasih veže tudii na določeno bolj aH manj prisi1no vztrajanje pri določtmem de1u, ki mu je pogoj bodisi narava dela

naglušne osebe uporabljajo, da si izboljšajo sluh. V tem kontekstu je dodana tudi fotografija slušnega aparata. 7) Radovednih pet: V »Prizori iz življenja stvari« poteka

Raziskala, naštela in opisala sem nekaj grafičnih znakov, ki jih uporabljajo subkulture danes, ter kako so se znaki zaradi potrebe po komuniciranju razvijali v različnih

Vnos v polju identikator se ustvari avtomatsko glede na zaporedno ²tevilko vnosa. • Vidik A: Tu so shranjeni podatki o

Ezért olyan fontos, hogy elegendő rostokban gazdag élelmiszert és folyadékot fogyasszon, valamint hogy eleget mozogjon. Rostokban gazdagok a zöldségek, gyümölcsök,

29 let), in je v zadnjih letih kar 2,7-krat višja v primerjavi z Nizozemsko, ki je ena najvarnejših.. Med smrtnimi in težkimi zastrupitvami prevladujejo zastrupitve s

Sistem večplastnosti kulture in sestavine kulture niso enake, ampak imajo različne poglede na kulturo (Makovec Brenčič 2009, 276).. Kulturo sestavlja vrsta elementov, ki so

Glede na to, da je vsak izmed 260 ruskih anketirancev (130 iz mlajše generacije – v nadaljevanju tudi MG; 130 predstavnikov srednje generacije – v nadaljevanju tudi SG) ocenjeval