• Rezultati Niso Bili Najdeni

COMMUNITY WORK AND ROMA INCLUSION

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "COMMUNITY WORK AND ROMA INCLUSION"

Copied!
3
0
0

Celotno besedilo

(1)

K N J I Ž N A R E C E N Z I J A 1 8 9

L e i d a S c h u r i n g a ( 2 0 0 5 )

COMMUNITY WORK AND ROMA INCLUSION

Utrecht: Spolu international foundation. 180 strani.

ISBN 90 9019275 1

Ključ z a razvoj romske skupnosti je v njihovi dejav- ni udeležbi. To je najpogosteje izražena misel avtorice knjige. Sliši se preprosto, a kljub temu je bila z a to potrebna knjiga. V njej Leida Schuringa razloži ne le, zakaj je potrebno vključevanje R o m o v v večinsko družbo, a m p a k tudi, kako jih vključevati. Leida Schu- ringa je aktivistka na področju socialne pravičnosti in vključevanja Romov. Živi in dela na Nizozemskem.

Objavila je več knjig o skupnostnem delu.

Knjiga Skupnostno delo in vključevanje Romov

je dragocen vir znanja o s k u p n o s t n e m socialnem delu, še posebej o modelu razvijanja skupnosti.

R a z v i j a n j e s k u p n o s t i je n a m r e č m e t o d a , ki je v p e t a v številne evropske nacionalne programe z a vključevanje R o m o v , a jo, po avtoričinem prepriča- nju, neusposobljeni izvajalci ne znajo popolnoma udejaniti. Avtorica je na svoji koži občutila, da je to delo zahtevno, saj je večkrat doživela pritiske lokalnega prebivalstva in institucij, ki so od nje pričakovali hitre rezultate.

Prav zato knjiga podrobno, po posameznih fazah, opisuje korake v procesu razvijanja skupnosti. Prav tako knjiga nazorno, na primerih osebnih izpovedi R o m o v in opisov njihovih življenjskih okoliščin poka- že socialno izključenost R o m o v v državah V z h o d n e Evrope. Z a t o je tudi dober vir informacij o položaju R o m o v v Srednji in V z h o d n i Evropi, saj je Leida Schuringa tam izvajala treninge z a svoje sodelavce in pripadnike romskih skupnosti.

Knjigo popestrijo tudi osebne izkušnje in ideje R o m o v , ki so sodelovali pri razvijanju skupnosti.

Tako se v knjigi prepletajo tri ravni:

• avtoričine desetletne izkušnje pri razvijanju rom- skih skupnosti v okviru sklada

Spolu International Foundation

in s pomočjo lokalnih romskih organi- zacij v večini držav Srednje in V z h o d n e Evrope,

• opisi in dinamika treningov, ki jih je avtorica izvajala skupaj s sodelavci organizacije

Spolu

in z lokalnimi romskimi skupinami,

• teorije o razvijanju skupnosti in o skupnostnem delu.

Knjiga je še posebej zanimiva z a socialno delo, saj na primeru romske etnične skupnosti, ki je ena od najbolj izključenih družbenih skupin v Evropi, pokaže, kako po korakih razvijati skupnost. To je po avtoričinem mnenju eden od najbolj učinkovitih instrumentov z a vključevanje R o m o v in spodbujanje njihovega optimističnega pogleda v prihodnost.

Prav tako je knjiga še posebej zanimiva z a socialne delavke in socialne delavce iz Srednje in V z h o d n e Evrope, saj je bil tu profil skupnostnega socialnega delavca v preteklem obdobju skoraj neznan. Avtorica meni, da so bili v času k o m u n i z m a pomembni zgolj individualni problemi, ne pa tudi skupnostni.

Če so se slednji pojavili ali, bolje rečeno, postali tako izraziti, da so se prebili na površje, je veljalo, da jih bo rešila partija. (Str. 3 2 . )

A v t o r i c a v kratkem u v o d n e m poglavju opiše splošen položaj R o m o v v Evropi. Gre z a prostor, kjer živijo različne »romske skupine«. Več virov ocenjuje, da jih je okrog sedem do devet milijonov, večina pa jih živi v Srednji in V z h o d n i Evropi. Poglavitno sporočilo je, da se Romi v vseh državah, kjer so naseljeni, spopadajo s socialno izključenostjo, ki ima zgodovinske razsežnosti.

Marginaliziran položaj R o m o v pa seveda ni narav- na danost, temveč je posledica številnih družbenih dejavnikov, ki se skupaj kažejo kot strukturna diskri- minacija: Romi so izključeni na področju zaposlova- nja, izobraževanja, zdravstvenega varstva in politične udeležbe. Z a t o je treba poskrbeti z a premik od soci- alne izključenosti k socialni vključenosti, k enakim možnostim, k udeleženosti v vsakdanjem življenju.

Leida Schuringa govori o premiku od marginalizirane kulture h kulturi razvoja. Povedano drugače, gre z a mobiliziranje virov moči skupnosti, torej z a večanje lastnega vpliva R o m o v in manjšanje odvisnosti od oblik skrbstva, ki so ga deležni Romi (prehajanje od stanja odvisnosti v samostojnost), z a ustvar- janje okoliščin z a pozitivne s p r e m e m b e , večanje socialne participacije, spodbujanje proaktivnosti in samozavesti ter manjšanje družbenega razlikovanja.

Knjiga opisuje, kako skupaj z Romi soustvariti take

(2)

190

- spremembe. Proces namreč zahteva spremembe na g obeh straneh, tako spremembe izključujoče družbe I kot spremembe izključenih, to pa pomeni tudi iskanje

<š načinov medsebojnega sodelovanja.

I Zakaj avtorica izbere prav model razvijanja sku-

| pnosti? Številni nacionalni in lokalni projekti, progra-

^ mi in ukrepi po državah poskušajo izboljšati položaj

| Romov z različnimi strategijami, kot so politične, 1 izobraževalne, zaposlovalne itd. Tudi Slovenija je od

" osamosvojitve sprejela nekaj ukrepov in pobud za iz-

< boljšanje položaja Romov v državi, vendar se zdi, da I je pogosto manjkala politična volja za uresničevanje

£ teh ukrepov. Ključna značilnost teh programov je,

< da se podpora Romom v veliki meri zagotavlja brez

>§ njihovega aktivnega sodelovanja, saj se zagotavlja i bodisi v materialni obliki ali pa v obliki storitev, kjer Romi sami niso aktivni soudeleženci, temveč zgolj pasivni prejemniki. Pri tem gre za pokroviteljsko držo držav do Romov, saj drugi odločajo namesto njih in jih prepričujejo o pomembnosti programov.

Avtorica take strategije poimenuje

give strategies,

strategije, ki zgolj »dajejo« in zato ustvarjajo pasivne uporabnike.

V nasprotju s tem pa so po modelu razvijanja skupnosti Romi odgovorni subjekti, vključeni v vseh fazah, se pravi, da sodelujejo pri raziskovanju, anali- zi, načrtovanju, vodenju, izvajanju, nadzorovanju in evalvaciji. Z udeležbo in vključenostjo se povečujeta tudi njihova motiviranost in odgovornost za spre- membe položaja (pa naj gre za izboljšanje bivalnih razmer ali za politično udeležbo). V dejavnostih, v katere so vključeni, vidijo večji smisel, povečuje se jim občutek, da so sposobni in odgovorni, skupaj iščejo rešitve in ne nazadnje dobijo občutek, da zmorejo.

Tak pristop krepi vire moči v skupnosti, pozitiv- no vrednoti člane skupnosti, senzibilizira ljudi z a lastne vrline in ljudi postavi v središče dejavnosti.

Avtoričina izkušnja govori o tem, da je dolgoročni uspeh možen le, če imajo Romi priložnost izražati svoja mnenja, stališča in imajo sami priložnost odločati. Z a t o morajo Romi postati enakovredni partnerji v razpravah in pogajanjih. Da pa bi Romi povečali svojo moč, se morajo organizirati. Končni cilj je namreč stanje, ko bodo sami aktivno delovali za večjo socialno vključenost, saj, kot pravi Leida Schuringa, nikomur drugemu ni toliko mar z a Rome kot njim samim.

Model razvijanja skupnosti izvira iz Z D A in Velike Britanije iz časa po drugi svetovni vojni. Z njim so želeli podpreti marginalizirane skupine v nerazvitih državah. Danes gre za razširjeno metodo socialnega dela predvsem v Veliki Britaniji, Nemčiji, Belgiji in Franciji ter na Nizozemskem. Avtorica navaja ključna izhodišča modela:

1. Povečanje moči Romov: Romi pogosto ne za- upajo toliko vase, da bi kaj spremenili. Zato je ključno načelo delovanje po načelu povečanja moči Romov. To jih spodbudi k temu, da pasivno držo nadomestijo s proaktivno.

2. Večdimenzionalni pristop: socialna vključenost ni lahko dosegljiv cilj, saj tudi revščina ne po- meni zgolj pomanjkanja denarja. Odstranjevanje vzrokov revščine pomeni tudi boj proti apatiji, ignoranci, diskriminacijam, nepravičnostim.

3. Vključenost: vse dejavnosti morajo biti usmer- jene na aktivno udeležbo Romov, saj je prav izoliranost najpogostejši razlog prikrajšanosti. To zahteva predvsem spodbujanje odprtega dialoga s predstavniki Romov.

4. Dolgoročnost: proces dela temelji na ciljih, ki stremijo k dolgoročnim, strukturnim rešitvam.

Človekoljubna pomoč zgolj ohranja ljudi v odvi- snosti (značilen primer v Sloveniji so npr. akcije razdeljevanja paketov hrane Rdečega križa in Karitasa - ljudje se zgolj naučijo prositi za še več, niso pa spodobni lastnih dejanj). Seveda ljudi ne pustimo lačnih, vendar pa je v vsaki skupnosti treba zagotavljati take oblike podpore, ki bodo temeljile na dolgotrajnih rešitvah.

5. Povezovanje z romskimi gibanji, organizacijami za večjo kolektivno moč.

Temeljno delovno načelo je dejavna udeležba Romov. Avtorica večkrat uporabi slogan » z a Rome z Romi«. To pomeni, da so v dejavnosti, katerih namen je izboljšanje položaja Romov, dejavno vključeni tudi Romi sami. Po avtoričinih izkušnjah lahko preteče veliko časa, preden se ustvari majhna skupina motiviranih Romov, ki želijo delovati v prid skupno- sti. Vendar pa je aktivna udeležba nujen pogoj z a dolgotrajno in učinkovito razvijanje skupnosti.

Dejavno udeležbo lahko dosežemo na več nači- nov: ljudje namenijo svoj čas, energijo ali materialna sredstva z a uresničevanje določenih projektov, dejavno so vključeni v pogajanja v lokalni skupnosti, vključujejo se z idejami v razpravah, ki so usmerjene

(3)

191

v rešitve, starejše generacije prenašajo svoje znanje na mlajše ipd.

Razvijanje skupnosti ni lahek proces. Ko si v skupnosti pridobimo zaupanje (to je prvi pogoj, da sploh začnemo delati), se pojavi vprašanje, kje začeti in kam iti. Avtorica predlaga, da je nujno treba delati postopno, vedno pa skupaj z Romi tako, da jih spodbujamo, naj sami postanejo dejavni. Velika nevarnost je, če vse delo prevzame skupnostni delavec nase, izgubi stike z ljudmi in vse opravi namesto njih. Navadno so ljudje sprva sicer neza- upljivi, nenaklonjeni, pa vendar tudi radovedni, zato je toliko pomembneje, da jih na začetku z n a m o pritegniti in spodbuditi.

Sprva se je bolje osredotočiti na majhne spre- membe, ki bodo skupnost povezale in aktivirale (npr. osredotočimo se na ureditev infrastrukture - popravilo hiš, delo na cesti, čiščenje okolice), saj gre z a dejavnosti, ki ljudi fizično aktivirajo, rezultati dela so vidni takoj, Romi se povezujejo z drugim lokalnim prebivalstvom in vse to vpliva na boljše bivalne razmere. Romi začnejo razmišljati o skupnih interesih, ne zgolj o lastnih. Tako se že v prvi fazi začne dogajati premik od odvisnosti do krepitve občutkov lastne odgovornosti.

Na koncu Leida Schuringa obravnava še eno zanimivo in pomembno vprašanje, in sicer kdaj je tisti trenutek, ko ljudje zmorejo sami, oz. kateri je tisti čas, ko se mora skupnostni delavec umakniti.

Če si to vprašanje postavimo v začetni fazi, je nanj težko odgovoriti, saj sprva vidimo zgolj skupnost, ki je močno marginalizirana, v kateri so ljudje zelo slabo izobraženi. Tudi če si vprašanje zastavimo nekje vmes, ko smo že začeli delati, vidimo, da gre z a zelo dolgotrajen proces, v katerem skoraj ne mo- remo razmišljati o korakih, temveč, kot se je izrazil eden od Romov, o zelo majhnih kapljah. Namesto vprašanja: »Kdaj bomo dosegli idealno stanje?« se je bolj smiselno vprašati: »Kakšen je minimum, ki je potreben z a delovanje neodvisne skupnosti?«

Ko je skupnost samoorganizirana, še ne pomeni, da so vsi problemi v njej rešeni. Pomeni zgolj, da v skupnosti obstaja močen vodja, da ima skupnost razvite sposobnosti za reševanje problemov v sku- pnosti, da obstajajo učinkoviti odnosi z Neromi, da se združujejo ljudje, ki se prej niso združevali, da se pogovarjajo o skupnih problemih in da obstaja zunanja podpora. Skupnostni delavec je tisti, ki jim

kaže pot in jih nauči spretnosti, ki so potrebne, da I bodo lahko samostojno stopali po tej poti. Kot pravi A avtorica, mora biti uspeh njihov in ne naš. Zato se E lahko skupnostni delavec ali podporna skupina N umakne, ko je skupnost razmeroma dobro samoor- A ganizirana in doseže konkretne rezultate. i

o o

Spela Urh i

o

^

& s CL R

0

3 CD

S "

1 i

=3

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Če so starši odgovorili, da so njihovi otroci vključeni v organizirane gibalne dejavnosti, pa nas je zanimalo, katere organizirane gibalne dejavnosti

Vse štiri intervjuvanke poročajo, da so GO učenci na izbranih OŠ vedno vključeni v vse športne dejavnosti, to pa je tudi zakonsko obvezno za vse učence (Program osnovna šola

Raziskava je pokazala, da so učenci eksperimentalnega oddelka, ki so lahko poleg učitelja pri vrednotenju dejavno sodelovali tudi sami, bili veliko bolj motivirani

Opredelite goste po narodnosti (po Vaših izkušnjah in izkušnjah Vaših sodelavcev) od 1 do 6 glede na to, kateremu gostu pomeni gostoljubnost več kot ostali dejavniki kakovostne

Zavedali so se, da ta korak države lahko pomeni tudi konec poslovanja za podjetje v kolikor ne najdejo ustrezne alternativne dejavnosti, katera bi zapolnila primanjkljaj, ko

Avtorji večkrat zapišejo, da dejavno staranje ne pomeni le podaljševanja zaposlitve kot profitne dejavnosti, tem- več tudi izmenjavo znanja, razvijanje različnih zmožnosti ....

Da nas jemljejo kot resne partnerje - od katerih se tudi sami učijo -, so potrdili tudi med obiskom v Sloveniji.. Vprašanje pa je, ali je slo- venska civilna družba sposobna

1557” iz leta 2002 o pravnem položaju Romov v Evropi povzema bistvene ugotovitve o pravnem po- ložaju Romov v posameznih državah v Evropi in se med drugim zavzema za to, da se Romom