• Rezultati Niso Bili Najdeni

View of Vojna konstrukcija majhnih narodov na Balkanu ali "koga je treba spraviti v Bosni in Hercegovini"

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "View of Vojna konstrukcija majhnih narodov na Balkanu ali "koga je treba spraviti v Bosni in Hercegovini""

Copied!
12
0
0

Celotno besedilo

(1)

U go Vlaisavljević

Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali

»koga j e treba spraviti v Bosni in Hercegovini«

V p rašan je sprave m e d etn ičn im i skupnostm i v Bosni in H ercegovini j e d a n e s vroča p o litič n a tem a. S am oum evno je , d a j e sprava p o tre b n a , če nič d ru g e g a , že zato, d a bi se izognili novi vojni.

P o vojni je videti vsaka bližja oblika sožitja m ed sk upn ostm i nem ogoča.

P o tre b a p o s k u p n e m bivanju, pravzaprav že sam a m ožnost sk u p neg a bivanja, j e p o stala zelo neg otova, m o rd a tako, ko t še nikoli v zgodovini te dežele. Ne le n acio n alisti nas o p o m in ja jo , d a j e sku pno življenje sam o, v svoji organski o b lik i (v sk la d u s T itovim k o n c e p to m »bratstva in e n o tn o s ti« 1) p o ro d ilo n ajh u jšo n ev arn o st. Zdaj, ko s e je naš brat-sosed pokazal k o t tujec-sovražnik, bi m o ra li, nas o p o za rjajo , z b u d n im očesom b e d e ti n ad p ro c eso m sprave in p re p re č iti, d a bi šel p re d aleč. D ru gem u (drugim etn ičn im skupnostim ) n e bi sm eli več dovoliti, d a n am p rid e preblizu.2

N e z a u p a n je ni le n a u k b rid k e vojne izkušnje, a m p a k tu d i zn a m e n je n je n e g a g lav n eg a re z u lta ta , pojava novih subjektov re a ln o sti, zg od ov ine, p olitike...

K er zadaja težave že s sam o svojo form ulacijo, nam lahko vprašanje sprave p o m a g a opaziti stvari (k o t slavno pism o v zgodbi E dg aija A llana P o ea), ki so skrite v o čitn em . Kaj j e preveč očitno, d a bi bilo opaženo? T o j e id e n tite ta tistih, ki naj bi se m e d seboj spravili. K adar se danes v naši državi zastavlja v prašanje sprave, k i j e videti vsiljeno bolj o d »zunaj«, o d »tujcev«, ko t p a o d tistih, ki so v pleten i, se n a m zdi sam oum evno, d a vem o, koga je treb a spraviti.

T o j e videti p o p o ln o m a ja s n o : koga d ru g eg a k o t H rvate, M uslim ane in Srbe?

T o d a ravn o tukaj vidim o, kako m alo vem o o realnosti B osne in H ercegovine, o n je n i vojni realn osti. N a B alkanu je dru žb en a, k u ltu rn a, politična, psih ičn a (itd.) re a ln o st v svojih glavnih potezah vedno realno st vojne.

' Glej n p r. M elissa K. Bokovoy, Jill Irvine, Carol S. Lilly, State-Society Relations in Yugoslavia 1945-1992 (H oundm ills, Basingstoke, H am pshire in L ondon; MacMillan Press 1997).

2 Njihovi p rip ad n ik i m orajo za vselej ostati izven »naše družine«. V endar pa bodo v edno predstavljali grožnjo, kajti ti nekdanji bratje, bivši člani družine, nikoli ne b o d o izgubili svoje zapeljivosti in postali resnični tujci. Najbolj ču d n a p o d o b a teh

» d aljn ih so ro d n ik o v « , n ajbolj živa, kar jih j e priplavalo n a površje v p lim i te

»brato m o rn e« vojne, j e u te lešen a v liku tujca, ki nam je tako p o d o b en , d a j e videti kot naša k arikatura, kot izrodek.

(2)

Z v prašanjem sprave se zn a jd e m o n e p o s r e d n o p r e d re a ln o s tjo B osne in H e rc e g o v in e . R avno za to j o tu d i ta k o z la h k a s p r e g le d a m o . E n a o d p re d n o sti sprave - teg a m irovnega p ro je k ta par excellence - j e ta, d a je m lje subjekte, v p leten e v vojno, ko t su b jek te p o v o jn e re a ln o sti. M oje v p ra šan je se glasi, k o g a je tre b a spraviti, k d o j e su b je k t (= ak ter) sprave, n e d a bi to im el za sam o u m ev n o . Prvi in najbolj p re p ro s ti o d g o v o r je : »vojskujoče se strani«. T e vojskujoče se stran i so razvrščene v tri lo č e n a telesa, ki d e lu je jo k o t osebe: H rvati, M uslim ani (B ošnjaki) in Srbi.

V ojna spričo ustavitve spopadov ni bila o d rin je n a v p re te k lo st. R ealn o st vojne j e p o ro d ila p ovojno re a ln o st in j o še n a p re j o p re d e lju je v vseh n je n ih ključnih vidikih; tako bo tu d i v p rih o d n je , vsaj d o tlej, d o k le r n e b o d o se ž e n a sprava. L e s spravo lahko povojna re a ln o st p r e n e h a b iti v o jna realn o st. D otlej se bo nadaljevala vojna p o vojni, v o jn a v času m iru . V sak o m u r j e ja s n o , d a se lahko v o jn a re sn ič n o ko n ča le s spravo. Ali če se izrazim o bolj p re v id n o , glede n a to, d a bo sprava v erjetno zelo dolg, m o rd a n e s k o n č e n proces: vojna se bo k o n č a la le toliko, kolikor bo d o se ž e n a sprava.

P o litičn o vprašanje sprave n am p o n u ja m o žn o st, d a izvem o kaj več o n arav i g lav n ih d ejav n ik o v , ki n a s e lju je jo B a lk a n in o b lik u je jo n je g o v o r e a ln o s t. T u k aj se m a jh e n n a r o d p o ja v lja k o t a k te r , ki im a d o l o č e n o osebnost. Za njegovo označitev b o m o u p o ra b ili izraz SUBJEKT, d a bi tako o p o z o rili n a povezavo elem e n to v , ki tvorijo in d iv id u a ln o s t in id e n tite to n a r o d a , z a ra d i k a te r ih se ta o b n a š a k o t o s e b a ali j a z 3. Č e n a ta n a č in govorim o o n a ro d u - n a ro d u qua su b je k tu - to n e p o m e n i, d a g o v o rim o m etafo ričn o , da se izogibam o u p o ra b i u stre z n ih in n a ta n č n ih izrazov. V tem prispevku bi rad posegel v sem io tičn o in zgodov insk o (raje k o t p sih o lo šk o ) analizo teg a kolektivnega ja z a ali o seb e, ki nosi o m e n je n a e tn ič n a im e n a . Sum im , d a je to prevladujoči - če že n e e d in i - tip su b jek ta n a tem p o d ro č ju , in d a ga v ečina »posam eznikov« - če j i h v za m e m o k o t p r ip a d n ik e telesa

»naroda« - eno stav n o u teleša in o d to d dobiv a svojo sub jek tiv no st. R e a ln o st sam a j e tista , ki sp o m in ja n a ig ro m e ta f o r e , k je r j e o s n o v n a s t r u k t u r a p re m e šč e n a z ravni posam ezn ik a - ki naj bi bil n je n o izv o rn o m e sto - n a ra v e n s k u p n o s ti. T o p o m e n i, d a im a v e č in a p o s a m e z n ik o v še v e d n o p re d m o d e rn o id e n tite to , id e n tite to u te le še n ja zn o tra j k o lek tiv n eg a telesa n a r o d a . V n a s le d n ji h v rs tic a h b o m s k u š a l o s v e tliti p o s e b n e n a č i n e konstitu cije tega subjekta, do k a te rih p rih a ja n a locusu sk u p n o sti.

G led e n a izkušnje n e d a v n e p re te k lo s ti d v o m im o te m , k a r bi la h k o im enovali »najbolj učinkovit n ačin sprave«, se pravi o m o žn o sti avtodestrukcije __________________________ Ugo Vlaisavljević___________________________

3 Čeprav ga postavljam v povsem etnološki okvir raziskave, u p o rab ljam tukaj filozofski pojem subjekta, kot g aje razvila zlasti novejša zgodovina misli od H usserla d o Lacana.

(3)

Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali »koga je treba

vojnega subjekta. V e m fa tič n e m sm islu sprave bi m o ralo b iti zad nje d ejan je v o jn e d e ja n je , s k a te r im se v o jn a u č in k o v ito k o n č a . Zakaj? K er s te m d e ja n je m s u b je k ti v o jn e iz n ič ijo sam i seb e . S prava j e z a d n je d e ja n je , s k a te rim se d e k o n stitu ira jo . P erfo rm ativ »Zdaj sm o spravljeni« p o m e n i »S sam o to izjavo n ism o več, k a r sm o bili.«

T o d a d ek o n stitu cija, ra zg ra d n ja in prem estitev su b jek ta vojne n e m o re b iti d o p u š č e n a . R a z lo g j e ta, d a n i n o b e n e g a d r u g e g a tip a s u b je k ta - d o m in a n tn e g a su b jek ta, če sm o n a ta n č n i - k o t j e su b jek t vojne. V o jna j e p ra v z a p ra v , in to g re m im o n e o p a ž e n o , D O G O D E K V K O N S T IT U C IJI SUBJEKTA. Vsi su b jek ti re aln o sti, ki so vzniknili v n ed a v n i p re te k lo sti teh p re d e lo v , so se k o n s titu ira li skozi vojno. M o d e rn a zg o d o v in a B alk an a j e zg o d o v in a tega, k a k o je v ojna k o n stitu irala subjekta. T a k o n stitu c ija je nekaj, k a r b i m o r a li u p o š te v a ti, ra z k rin k a ti n je n e sk riv n e m e h a n iz m e in j i h a n a liz ir a t i . V e n d a r p a j e o b z o r je m o d e r n o s ti s sv o jim i id e o lo g ija m i o svobod itve tisto, ki n a m j e o m o g o čilo p ro d re ti v to k o n stitu cijo , h k ra ti p a n a m j e to p re p re č ilo . V d a n e m g eo p o litič n em okviru bi m o rali razm išljati o k o n stitu c iji su b jek ta, k i j e v e d n o re k o n stitu cija, izhajajoč iz k o n cep to v , re p re z e n ta c ij in likov OSVOBODITVE.

O k a k šn i v rsti o sv o b o d itv e p ra v z a p ra v g o v o rim o tukaj? N a k ra tk o re č e n o , g re za o svoboditev »naroda« (lju d stv a/n acije) v m o d e rn i zgodovini.

T a zg o d o v in a se začenja, o d n ed av n eg a, k o t p o stim p e rialističn a d o b a, k ijo z a z n a m u je jo v elik i d o g o d k i o sv o b o d itv e, tak o im e n o v a n e » n a c io n a ln e o s v o b o d i l n e v o jn e « . M e d te m k o j e m o d e r n a z g o d o v in a n a s p lo š n o p o jm o v a n a k o t zg o d o v in a osvoboditve, j e tukaj p ostala zgodovina narodne osvoboditve. Narod j e p o te m ta k e m sub jekt zgodovinske realn o sti, m e d te m ko n i zg o d o v in a — m o d e r n a zgodovin a - nič d ru g e g a k o t p ro ces njegove o sv o b o d itv e . V te m k o n te k s tu j e » m o d ern a « zg o d o v in a tista, v k a te ri so

» m a jh n i n a ro d i« postali, prvič v svoji zgodovini, »subjekti svoje zgodovine«.

V zeto v p o litič n e m sm islu j e to zgodovina njihove (m o d e rn e ) suv ereno sti in n e o d v is n o s ti. V g e o p o litič n e m ali p o le m o lo šk e m sm islu j e to k ra tk a z g o d o v in a n jih o v ih v o jn ih zm ag. Ravno k o t SUBJEKTI V OJN E se ti m ali n a r o d i pojavljajo k o t su b jek ti svoje zgodovine. V n ed a v n ih v ojnah - ki so privzele p o m e n O SV O B O D IL N IH D O G O D K O V par excellence- so »m ajhni n a ro d i« postali subjekti v pravem sm islu b esede, saj so bili prvič k o n stitu ira n i k o t » m o d ern i« subjekti. K onstitucija njihove subjektivnosti skozi vo jno n e o z n a č u je z u n a n jih ra z m e r in okoliščin n jih o v eg a vznika, tem več njegove in h e r e n tn e m e h a n iz m e in logiko.

L a h k o bi d ejali, d a j e tak šn a K ON STITUCIJA SKOZI V O JN O privi­

le g ir a n a , če že n e e d in s tv e n a o b lik a K O N ST IT U C IJE SUBJEKTA tak o im e n o v a n ih » m a jh n ih n a ro d o v « n a B alk an u . Če naj to ra z u m e m o , n e

(4)

Ugo Vlaisavljević

sm em o z a n e m a riti p o m e m b n e ra z lo č e v a ln e p o te z e , za k a te r o tu k aj gre:

M AJH N O STI »m ajhnih narodov«.

Ti n a ro d i so m a jh n i glede n a svoje fizične razsežn o sti (p reb iv alstv o in o zem lje), to d a veliki z vidika svoje k u ltu rn e d e d išč in e (im p e ria ln e k u ltu re , ki so jo n ek o č utelešali). Fizične razsežnosti so tak o d o b ile p o s e b e n k u ltu rn o - an tro p o lo šk i p o m en . T o p o d ro č je n e d o lg u je svoje z n a č iln e zg o d o v in sk e d in a m ik e le g lo b o k im razlik am m e d p re v la d u jo č im i k u ltu r n im i v zorci, a m p a k tu d i o s u p ljiv im n e s o r a z m e r je m m e d o s n o v n im i f iz ič n im i in k u ltu rn im i razsežnostm i. Zato se m i zdi k o n c e p t » m a jh n ih n aro d o v « , ki že im a svoje m esto v etno logiji4, n ep recen ljiv eg a p o m e n a . K on stitucijo su b jek ta lah k o o p išem o z p o d o b o m a jh n e g a telesa, ki ra ste ali iz p a d a iz velikega.

M o d e r n e , z m a g o v a ln e v o jn e » m a jh n ih n a r o d o v « so ta k š n i d o g o d k i

» telesn e g a razkosanja« (v p sih o a n a liz i d o b r o z n a n e g a p o ja v a ). O m e n iti velja, d a se to telesno razkosanje v to k u vojne vselej d o g a ja k o t velik kultu rni dogodek. Skoraj vsaka vojna v m o d e rn i zgodovini B alkana im a p o m e n velikega k u ltu rn e g a d o godka. Po vsaki vojni vzn ik n ejo nove države, no v e in stitu cije, nove ideo log ije, nove slovnice, nove zg o dov in e itd. S kratka, pojavijo se nove družbene realnosti in novi subjekti teh realnosti. T ukaj h o č e m p o u d a r iti p o se b e n k u ltu r n i p o m e n b a lk a n sk ih vojn. B a lk a n sk e k u ltu r e so v b is tv e n e m ali k o n stitu c io n a ln e m sm islu epske kulture, k u ltu re , ki j i h j e k o n s titu ira la vojna.

K o tje d o b ro znano, vojna skoraj n ikoli ni zgolj vojna, se pravi vojskovanje, iz tre b lja n je in u n ič e v a n je . M o rd a se u te g n e z d e ti č u d n o , d a so la h k o balkanske vojne, z n a n e po svoji k ru to sti in nečloveško sti, služile k o t glavni vzorci k u ltu ro tv o rn ih d o g o d k o v . S ev ed a p r o d u k tiv n i n a b o j te h v o jn ni n e p o s re d n o d o sto p e n analizi. T o j e z n a m e n je m o d e rn ih časov. P o tr e b n a je štu d ija nezav ed n eg a ce lo tn ih sk u p n o sti. G re za n ek aj, k a r n i b ilo n ik d a r

izgovorjeno.

Izkaže se, d a se m a jh n o telo ne m o re osvoboditi iz večjega b re z kulturne preobrazbe. R avno s to ločitvijo se d o g a ja jo n ajv ečje k u ltu r n e p re o b ra z b e . V o jn o k o t d o g o d e k bi m o ra li o b ra v n a v a ti p rv e n stv e n o k o t to lo č e v a n je m a jh n e g a telesa o d velikega. T a ločitev v e d n o sledi n e k e m u to k u v d a n e m k u ltu r n e m v zo rcu , v g e o p o litič n e m k o n te k s tu , s p o m o č jo k a te r e g a j e n a k a z a n a k u lt u r n a id e n tite t a s u b je k ta - n je g o v a p r i p a d n o s t k a k e m u d ru g e m u velikem u telesu. Č etu d i zelo odvisna o d ra z m e r, n i tak šn a n o v a in k o r p o r a c ija n ik a k o r p r e d e te r m in ir a n a . N a te m d e jstv u j e u te m e lje n k u ltu rn i p o m e n vojne. K onstitu cija su b je k ta skozi v o jn o in u č in k e v o jn e d o lo ča v prvi vrsti kulturno identiteto subjek ta. T a k o n stitu c ija n e m o re b iti

4 Glej npr. Karl-Heinz Kohl, Ethnologie - die Wissenschaft vom kulturell Fremden (M ünchen;

Verlag C. H. Beck, 1933).

(5)

r e d u c ira n a n a naknadno d o d a ja n je id e n tite te subjektu, a m p a k v sto pa v sam tem elj k o n stitu c ije su bjekta: j e subjektova k o nstitucija sam a. V ojna p rin e se n a d a n tak o dejstvo, d a ni n o b e n e g a golega fizičnega su b jek ta - n o b e n e g a g o le g a te le sa — k o t tu d i dejstvo, d a j e vsaka k o n stitu c ija d e ja n sk o re k o n - s titu c ija , ki p o n o v n o d e f in ir a vse p re jšn je : n e le m o d e r n e k o n s titu c ije , u r e s n i č e n e z o s v o b o d itv ijo , a m p a k tu d i p r e d m o d e r n e k o n s titu c ije , u re s n ič e n e z o k u p acijo .

N a ta n a č i n j e z g ra je n a c e la v erig a re k o n stitu c ij, ki u stv arja iluzijo zgod o v in sk e k o n tin u ite te . Povzroča, d a je ta videti k o n stitu ira n a o d sam ega začetka. D a bi razpršili to retroaktivno iluzijo, m o ram o začeti našo analizo z z a d n je g a k o n c a verige, tako d a n a p re d u je m o od e n e g a čle n a k d ru g e m u , re a k tiv ira m o e n e g a za d ru g im - p recej p o d o b n o H usserlov em u p re d lo g u v zvezi s tra d ic ijo g eo m etrije.

D a bi d o u m e li fik tiv n i zn ačaj o sv o b o d itv e, n e s m e m o s p re g le d a ti radikalnega pomena, ki g a je d o b il p o jem osvoboditve znotraj p rev lad u jo čeg a r a z u m e v a n ja n a jb o lj p o m e m b n ih tre n u tk o v m o d e r n e ju ž n o s lo v a n s k e zgodo v in e. T i pojavi n a m re č kažejo, kako splošna p red stav a o osvoboditvi prik riv a d o g o d e k k o n stitu cije.

1) O sv o b o d itev (liberatio, liberare) j e p o jem , k a te re g a sam a defin icija n a k a z u je n a že dopolnjen subjekt. V e n d a r p a zm aga v vojni, strm oglavljenje g o sp o d a rja ali o d p ra v a suženjstva v edno p o m en ijo k u ltu rn i p re p o ro d . Kaže, d a b re z tak eg a p r e p o r o d a n e m o re priti d o p o b e g a iz im p e ria ln e k u ltu re.

Zlom v elikeg a telesa in pojav m a jh n e g a je dejan sk o d e ja n je poroda. M ajh en n a r o d d oseže zm ago v vojni le, če s ije lahko zagotovil —v svoj ih lastnih očeh, seveda - k u ltu rn o n a d m o č n a d svojim n a ro d o m -g o sp o d arjem (s tem ko se sk u ša p o k a z a ti k o t bolj m o d e re n in bolj av ten tiče n o b e n e m ) . Če j e bilo m o g o č e d ru g o svetovno vojn o tolm ačiti ko t n a ro d n o o sv o b o d iln o vojno in so cialističn o revolucijo, j e bilo to zato - k o tje postalo o č itn o p o zadnji vojni n a B alk an u - k e r j e im ela p o te z e kulturne revolucije. E tn o n ac io n a liz em prav tako v stopa n a m o d e rn o zgodovinsko prizorišče, ob sprem ljavi lokalnih vojn, k o t kulturni preporod. M o d e rn iz e m p o n u ja posebej p rim e re n in te rp re ta tiv n i o k v ir za to kultu rn o osvoboditev n a B alk an u ; ra z u m e jo k o t emancipacijo.

M o d e rn i su b je k t e m a n c ip a c ije j e su b jek t vojne; sestavljajo ga p o ra ž e n a in p o d v rž e n a lju d stv a, ki se o svobajajo izp o d tuje dominacije. Z ato j e e m a n ­ c ip a c ija v p rv i v rsti o b o r o ž e n a v staja. D o v staje, k o lik o r k o n s t i tu i r a e m a n c ip a c ijo , p a n e m o re p riti p re k p rekinitve z veliko k u ltu ro , če tu d i je to k u ltu ra n a jh u jš e g a sovražnika.

2) Iz doslej p o v e d a n e g a izhaja, d a j e vsaka osv o b o d itev » m a jh n e g a n a ro d a « fiktivna. Če se la h k o osvoboditev zgodi ed in o k o t kulturna emanci­

pacija, p o te m la h k o d o m n e v a m o radikalno nezmožnost popolne osvoboditve.

_____Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali »koga je treba ..._____

(6)

N ih če se n i nikoli osvobodil izpod k ak ršn ek o li d o m in a c ije n a B alk anu , kajti dom inacija, za katero gre, je bila v ed n o k u ltu rn a. Sanje o p o p o ln i osvoboditvi so sanje o deviški kulturi, iluzija absolutne avtentičnosti lastn e k u ltu re . Z aradi o g ro m n e zasičenosti in sp re p le te n o sti dokaj m a jh n e g a k u ltu rn e g a p ro s to ra to v rstn e iluzije m o rd a n ik je r n e g o jijo b o lj k o t v ju ž n o s lo v a n s k ih d e lih B a lk a n a . V j e d r u p re d s ta v e , k i j o im a jo » m a jh n i n a r o d i« o p o m e n u m o d e rn iz m a , lahk o p re p o z n a m o n e k a k š n o poganstvo: o b le d e l in n e ja s e n spom in n a p re d im p e rialn o stanje - n a k u ltu rn o p ro to o b lik o — iz k a te re izvira u p a n je n a k o n č n o o sv o b o d itev . N a B a lk a n u j e m o d e r n i s t i č n i p r o j e k t ra d ik a ln e osvoboditve p a ra d o k s n o u te m e lje n n a arhaični fikciji. D a n ašn ji e tn o n a c io n a liz e m j e u ltr a m o d e r n is tič n i a rh a iz e m , k a k rš e n j e b il T ito v so c ia liz e m , ta n e n a v a d n i e tn o m o d e r n iz e m . S o c ia liz e m p r e te k l o s t i in etn o n acio n alizem d anašnjih d n i sta dve obliki h ip erlib eraliz m a, dve so ro d n i, k o m p le m e n ta rn i koncepiji popolne osvoboditve (dopolnjenega) subjekta. V o b e h p rim e rih j e p rim itiv n a e tn ič n a s k u p n o s t o b lik a dopolnjenega protosubjekta, k o n k re tn a re p re z e n ta c ija d o lo č e n e fikcije, ki obv lad u je telos osvob od itv e. N a tej fiktivni točki počiva cela veriga zgodovinskih rekon stitucij subjekta. Iluzija ra d ik a ln e ali vsaj zapovedane in n ad zo ro v an e d e k o rp o rac ije se zateka k fikciji p rv o b itn e g a neutelešenja. (Z ato j e p o tr e b n o p o vsaki osvoboditvi p re d e la ti verigo, re in te rp retira ti zgodovino n a takšen način, d a b ra zg o tin e rekonstitucij niso več p repoznav ne: n am esto tega b o p rite g n il našo p o z o rn o s t »n aravn i proces dozorevanja«.)

V n a sp ro tju s tem , k ar dajejo slu titi n aiv n e id eo lo g ije o svo bo ditve, se j e u te le še n je v d ru g i k u ltu ri vselej že d o g o d ilo , kajti d elo v an je asim ilacije j e

p r e d vsako » av ten tičn o « k u ltu r n o o b lik o . U vid v b is tv e n o n e s ta b iln o s t su b jek ta b alkanskih zgodovin (o bstaja več k o t le e n a b alk an sk a zg o d o v in a) n a m la h k o služi k o t izhodišče za an a liz o k o n s titu c ije su b je k ta . R e s n ič n o k ritik o so c ia liz m a in n a c io n a liz m a , s o c ia lis tič n e g a n a c io n a liz m a , k i j e uveljavljen n a tem p o d ro č ju - kritiko, k i j o ra z u m e m o p re d v se m k o t kritiko oblasti (Axel H o n n e th ) - j e tre b a zg rad iti n a dekonstruktivističnih strategijah, ki so prvenstveno, vsaj v tem p rim e ru , strategije za dekonstrukcijo dopolnjenega subjekta. T e strateg ije se m o ra jo u s m e riti k n e š te v iln im flu id n im lin ija m a sim ila c ijs k ih p ro c e so v , k a k rš n e v e d n o n a jd e m o v n a v o jih , o m r e ž jih , k o m pleksnih poljih silnic in vrtincih. Z a to je b re z u p n o , d a bi kdajkoli v celoti d e te r m in ira li, razm ejili in lo cira li te p ro c e s e , zlasti o b izvirih k u l tu r n ih tradicij (v n a sp ro tju s tem , k ar si u te g n e zam išljati etnoideologija, vir v seh p o litič n ih ideologij n a B a lk a n u ).

T orej, če povzam em o, p ri analizi vojne k o t d o g o d k a bi se m o rali skušati u p re ti skušnjavam lib e ra ln e id eo lo g ije in si p riza d ev ati p re p o z n a ti sk rite rezultate prejšnje asimilacije: n a eni stran i n je n o d v o u m n o in » n eo d lo čn o « ___________________________Ugo Vlaisavljević___________________________

(7)

z g o d o v in o , n a d ru g i s tra n i p a - k o t nezvedljivi p re se ž e k , ki zb u ja silno fascinacijo - PR O D U K C IJO NOVEGA SUBJEKTA, ki nikoli ni zagotovljena v n a p re j. J a s n o j e , d a razlike m e d p resežkom in asim ilacijskim i plastm i ni m o g o č e o h r a n iti, ra z e n z a ra d i p ro v iz o rič n ih m e to d o lo šk ih sm otrov. T a p resežek , srž n o v eg a su b jek ta, ni nič d ru g e g a kot nepredvidljiva posledica vplivov p re jšn je asim ilacije. »M ajhen narod« je osvobojen d o te m ere - in do n e k e m e re je v ed n o osvobojen - , kolikor je PROIZVEDEN, kolikor se udejanji k o t N O V SUBJEKT. Ravno v interesu ponovnega rojstva bi m orali zato preučiti p r e jš n je s ta n je IN K U B A C IJE in UTELEŠEN JA . T ak o b o p rišla n a d a n u p o štev an ja v re d n a zgodovina prejšnjih inkubacij.

P roizvodnja n o vega subjekta ni nikoli udejan jan je p o p o ln o m a novega subjekta; prej j e ed in i n ačin, kako o h ran iti prejšnjega, najstarejšega in najbolj izvornega. S svojo avtoprodukcijo, ki ni nikoli le stvar njega sam ega, tem več vrsta p ro d u k c ije , v k ateri sodelu jejo drugi (avtoprodukcija k o t p ro d uk cija s strani d ru g ih ) , se skuša sub jekt n ' o h ra n iti in obdržati. V b u rn e m toku zgodovinskih d ogodkov lahko o stane isti le skozi svojo lastno preobrazbo. Njegova id entiteta m o ra v e d n o biti zg rajen a n a novih razlikah in sp rem em b ah . V m o d e rn i dobi je p o stala ta b o rb a za sam o o h ra n ite v skozi n e n e h n o sam o p reo b razb o še bolj o č itn a ; p o d e lju je f a s c in a n tn o d in a m ik o in m o č p re o b ra z b a m in s tem o h ra n je v a n ju k o n tin u ite te , k i j o n e n e h n o o g ro žajo . Z arad i p o g o s tih in g lo b o k ih m u ta c ij, ki č e sto vdirajo v sam o srž su bjekta, se tisto, k a r lah ko o z n a č u je m o k o t P R O T O SU B JE K T , n e n e h n o r e p ro d u c ira in re g e n e rira . P ro d u k cija n o v eg a su b jek ta j e dejansko p ro d ukcija starega subjekta v novih okoliščinah. S ubjekt re p ro d u c ira sam ega sebe zaradi n e n a d n o sp re m e n je n ih okoliščin; re k o n stitu cija su b je k ta je rezu ltat rekonstitucije realn osti subjekta.

V e d n o j e d ejan je p rilag ajan ja sprem enljivem u » biotičnem u okolju«, novim d r u ž b e n im in k u ltu r n im ra z m e ra m , s to rje n o p o d g ro ž n jo sm rti. V saka re k o n stitu cija j e poskus, kako ubežati izum rtju.

Zakaj » zu n a n je o koliščine« vplivajo n a subjekt n tako n e p o sre d n o in g lo b o k o , in n a ta n a č in p o g o ju je jo n jeg o v o n arav o? V k a k šn e m sm islu re k o n stitu c ijo su b je k ta n n a la g a b o rb a za življenje? Zakaj j e to n u je n pogoj n jeg o v eg a preživetja?

Za » m a jh n e n a ro d e « j e z u n a n je okolje - se pravi zgodovinska realno st, v k ateri živijo - zm eraj T E L O kakega »velikega naroda«. T a telesna zunanjost p rik riv a u te le š e n je su b je k ta w in je zato iluzorna. M ajh n o telo » m ajhn ega n a ro d a « j e u te le še n o vsaj v e n e m velikem telesu, in to tu d i tedaj, če se m o rd a n e zdi tak o . A k tu a ln o s in g u la rn o u te le še n je v ed n o b re z izjem e p o m e n i v irtu a ln o p lu ra ln o u te le še n je .

5 M alo črko n u p o rab ljam kot algebraični sim bol za m ajhen n arod. »Subjekt n« tako pom eni: m ajh en n a ro d kot subjekt (realnosti).

_____Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali »koga je treba ..._____

(8)

Z u p o ra b o p o d o b telesa in u te le š e n ja sk u šam o p o te m ta k e m zastaviti vprašanje o (ku lturni) asimilaciji. G led a n o v tej luči ni telo, celo telo naroda, nikoli zgolj telo. Vsako telo j e že o b d a rje n o z d u h o m (begeistert), tako d a j e že postalo to, k a r je H usserl označil k o t »Geistesleib«, d o lo č e n kultu rni korpus.

M ajhno telo naroda, d o lo čen o prebivalstvo n a d o lo č e n e m o zem lju, se n e bi m oglo pojaviti, n e d a bi se ustalilo, p u stilo k o re n in e v kaki k u ltu ri. P o le g fizičnega o d p o ra -v o ja š k e o b ra m b e države —je to d u h o v n o u te le še n je n ač in njegovega preživetja v zgodovini. Ker j e za » m ajh n e n a ro d e « asim ilacija prav takšna grožnja kot iztrebljenje z vojno (genocid) - in m o rd a celo bolj p e rfid n a - ni bilo v preteklosti nič m anj nu jn o , d a p o leg fizičnega obstoja o h ra n ijo tudi svoje k u ltu rn e p osebn osti. Če zatorej (k u ltu rn a ) asim ilacija skriva s m rtn o grožnjo, p o tem j e k ultura, vedno d o lo č e n k o n k re te n tip kulture, lah k o način preživetja. V e d n o j e to »avtentični tip« k u ltu re , tisti, k i j e v id eti stare jši o d najstarejših asimilacijskih tokov, vsaj o d tistih tokov, ki so p rin esli s sabo gro žn jo iztrebljenja.

R e a ln o s t » m a jh n e g a n a ro d a « n i n ik o li le n je g o v a r e a ln o s t. J e tu d i realnost »velikega naroda«, velike ku ltu re. V ed n o obstaja več k o t e n a realnost, četudi obstaja le en a d o m in a n tn a realn o st, re a ln o st prilagoditve. V e n d a r pa so vse te realno sti bolj ali m anj o d d aljen e , se pravi im a g in a rn e in sp ek tra ln e . Nič čudnega, da se »avtentična kultura« zam išljenega p ro to u teleše n ja dozdeva h ip e r r e a lis tič n a . Telos m o d e r n e , n a c io n a ln e o s v o b o d itv e s p o d b u j a in dodeljuje n alo g o ko n čn eg a vnovičnega prilaščan ja d ejan sk ih tujih realn osti.

Nedavni p re p o ro d i »m ajhnih narodov« n am u teg n ejo o d p re ti oči za » n otran je realn o sti« , ki niso tako av ten tičn e , v e n d a r so p o s ta lo tisto, k a r j e n ajb o lj prikladn o za subjekt n. D andanes, ko so k o n č n o postali neodvisni in rad ik aln o osvobojeni, subjekti p o n ovno vzpostavljajo — to k ra t iz svoje lastne notranjščine - o g ro m n a, fantazm agorična telesa k u ltu rn ih realn o sti, ki so n e k o č o g ro žale in razjedale njihova m ajh n a in ranljiva telesa.

R ealnost subjektaje realnost drugega subjekta. N a prvem m estu j e re a ln o st sovražnika, ki nas j e nekoč prej porazil in si p o d ja rm il n ašo deželo. S tem ko si j o je prilastil z vojno, j e naša re a ln o st p o stala njeg ov a realn o st. V svojem kolektivnem sp o m in u im ajo »m ajhni n a ro d i« to p o se b n o , č u d n o izkušnjo n e n a d n e g a izginotja svoje realn o sti in n e p rič a k o v a n e g a v sto p an ja v d ru g o realnost: izkušnjo dajanja in odvzemanja realnosti. V e n d a r p a že sam o dejstvo, da »m ajhen n aro d« obstaja, dokazuje, d a ni nikoli v celo ti izgubil svoje lastne re a ln o sti, d a se m u j o j e v e d n o p o s re č ilo d o n e k e m e r e o h r a n iti, c e lo v tren u tk ih , k o je bil prisiljen - ali s ije teg a m o č n o želel - sp rejeti večin o tuje realnosti. N aša prava realn o st j e ohranjena prejšnja realnost.

V skladu s tem lahko celo realnost zadnjega u telešenja p o stan e n aša prava re a ln o st v tre n u tk u , ko se p o g re z n e m o v re a ln o s t d ru g e vrste d o m in acije.

__________________________ Ugo Vlaisavljević___________________________

(9)

Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali »koga je treba . Z aradi delovanja asimilacije p o stan e vsako in vsakršno utelešenje del naše lastne r e a ln o s ti. P o tr e b n o j e n e k a j časa, p r e d e n p r id e n a p la n , k ajti p ro c e s k o n stitu c ije čak a n a pojav no v e realno sti, p o kateri se bo prikazal. Le k o t p re te k la re aln o st se re aln o st utelešenja - katere prisvojitevje subjekt pripoznal

— s p re o b rn e v »našo pravo realnost«. R ealnost pretek le dom inacije, nič več g ro z e č a re a ln o s t, p o s ta n e p ra v a re a ln o s t subjekta, k e r vstopi v r e p e rto a r k u ltu rn ih o b lik preživega. N aša re a ln o s tje realnost, ki n a m j e bila nekoč tuja, ki p a j e postala realnost odpora d o (aktualne) tuje realnosti. Ravno ta realn o st o d p o ra , druga re a ln o st vsiljene druge realnosti, n ared i iz tuje realnosti našo p ristn o realn o st. V e n d a r p a bi m orali im eti n a um u, d a ni tuja realn o st nikoli p re p ro s to privzeta ko t taka; v »našo realnost« j e sp rejeta kljub sami sebi — se pravi, vselej via »naše realnosti«.

Sukcesivna n a d o m e šč a n ja tujih realnosti - ker so b ila »m ajhna ljudstva«

iz p o s ta v lje n a š te v iln im za v o je v an jem - k ažejo n a k o m p le k s n o s t » n aše realnosti«. O b staja p lu raln o st »naših realnosti«, ki niso n ič d ru g eg a k o t nekoč u te le š e n e »tu je re a ln o sti« . N aša av te n tič n a r e a l n o s tj e vsaj e n a u s e d lin a p re jš n jih p ro c e s o v asim ila cije, ki se je n a k n a d n o re a k tiv ira la o b n aše m sre čan ju s sovražnikom . Pri iskanju naše pristn e realnosti n e bo m o našli nič d ru g e g a k o t u se d lin e , e n o za d ru g o , vsako bolj nezanesljivo ko t n aslednjo, in su b jek t se b o izkazal k o t vse bolj fiktiven. D ejansko se m o ra subjekt šele realizirati', njegov arché je v njegovem télosu.

S u b je k t n j e k o m p le k sn a k o n stru k cija m nog o štev iln ih segm entov. J e su b jek t d o m in acije, p o d vladavino k a te re g a je veliko podsubjektov. G lede n a tip a k tu a ln e re aln o sti (kateri drugi su b jek tje n a o b lasti), se subjekt n pojavlja k o t ra zv rstitev p o d s u b je k to v , m e d k a te rim i j e e d e n n a d m o č e n d ru g im . P od su b jek ti so pravzaprav različn e plasti, ki pričujejo o vplivu, ki so ga nek oč d o m in a n tn i subjekti im eli n a »naš subjekt«. Podsubjekti so usedline, bolj ko t p a subjekti; so potencialni subjekti, ki se lah k o le p rek kakšn e ak tu aln e tuje d o m in a c ije reaktiv irajo v subjekt. V okviru n o tra n je g a ko m pleksa »našega s u b je k ta « b o s le d n ji, k o t s u b je k t d o m in a c ije , d o m in ir a l n a d d ru g im i p o te n c ia ln im i subjekti k o t usedlinam i. N a ta način ostaja celotna p retek lo st su b jek ta vpisana, u skladiščena v spom in v njegovo telo, v njegovo n o tra n jo s t r u k t u r o . S u b je k t n v e d n o zn o v a p o d o ž iv lja k a k šn o e p iz o d o iz svoje pretek lo sti. O kviri njegove »aktualne realnosti« so po m ak n jen i nazaj vsaj do p re jš n je d o m in a c ije . V saka n jeg o v a d e ja v n o st j e re tro -d e ja v n o st. R e tro ­ aktivnost j e njegov n ač in ekstatičnega obstoja. T o p o m en i, da n e m o re biti su b jek t nikoli d o k o n č n o konstitu iran. K onstitucija bo v ed n o do n ek e m ere o d g o đ e n a , č e tu d i še tak o n e z n a tn o . K er n i v n o b e n e m o d svojih vidikov p r e d e te r m in ir a n in k e r j e a r b itra rn o s t d a n e oblike k o n stitu c ije su b je k ta

(10)

neozdravljiva, b o videti najbolj p o ln o re a liz ira n v o blik i, ki m u j o j e d a la najdaljša in n ajtrajn ejša d om inacija.

N am esto z en im transcendentalnim subjektom im a m o o p rav k a z re a ln im su b je k to m u te le še n ja , sestavljenim iz c e le g a k u p a p o tla č e n ih su b jek to v . S u b je k t n j e re a le n k o t te lo - k o m p le k s n o te lo p a j e r e z u lta t š te v iln ih za p o red n ih utelešenj. R ealnost tega subjekta j e telesn a re aln o st, m e d te m ko je vsa telesn a realn o st subjektivna. Izdaja p riso tn o st n e k e g a su bjekta, o n s tra n katere j e skrita p riso tn o st številnih d ru g ih subjektov, ki ga e d e n za d ru g im potiskajo nazaj k n ep riso tn o sti. Ko pravim , d a j e re a ln o s t su b je k ta realnost drugega subjekta, s tem p oudarjam , d a je re aln o st u telešenja. T a re a ln o s tje vsaj dvojna in tako inavgurirana ko t ed in i tip realnosti. J e tako »zu nanja realno st«

tre n u tn e d o m in acije kakega velikega telesa, in » n o tra n ja re aln o st« , ki k o t p retek la re aln o st kakega d ru g eg a velikega telesa sp o d k o p av a zahtevo prvega, d a bi bil e d in a realnost. T elo » m ajhnega n aro d a« j e zm eraj u m e šč e n o v telo kakega velikega n aro d a, k er p a o h ra n ja nekaj p o te z p re jšn jih u te le še n j, j e vedno n ek a k o o d m ak n jen o o d njega.

P otem takem im am o opravka s subjek tom , ki n e m o re biti p o p o ln o m a u te le š e n , k a te re g a re a ln o s t n i n ik o li re s n ič n a re a ln o s t, a m p a k le n je n a obljuba. M ajhno telo sprem en i veliko telo v im ag in arn o ; veliko telo sp re m e n i m ajhno telo v realno. Prostorski odklon —se pravi, izp adan je in p o m ik an je vstran o d p rip isa n e drže - se u je m a s časovnim odklonom, k ajti » m a jh e n n a ro d « podoživlja tujo p retek lo st ko t svojo lastno sedanjost.

T e m u ustrezn o se m o ra analiza konstitu cije su b jek ta lotiti p lu ra ln o sti realnosti, singularn e pluralnosti in p lu ra ln e singularno sti. U poštevati m o ra vsaj dve realnosti, ki sta eno, in en o, ki sta vsaj dve. Z aradi te g a je n u jn o razviti optiko, ki bo lahko kos vsem p ro b lem o m refrakcije, ki jih ustvarja p re h a ja n je dveh ali več različnih in nezvedljivih okolij p o d istim k o to m opazovanja.

S tem ko vstopam o v d ru g a okolja, ki so p onavadi bolj p ristn a p re o b raz b a prvega, b o u p o ra b a k a te re g a k o li te r m in a ali d a ja n je k a k rš n e k o li o c e n e p o m en ilo sprevračanje. T re b a je upoštevati n e stab iln o st o snov nih o n to lo šk ih kategorij k o t tudi n e n e h n o m ed seb o jn o igro m e d n a sp ro tn im i v re d n o ta m i:

s e d a n jo s t/p re te k lo s t, p ris o tn o s t/o d s o tn o s t, z u n a n jo s t/n o tr a n jo s t, im ag i­

n a r n o /r e a ln o , te le sn o /d u h o v n o . T ra n s k u ltu rn a an aliza (ki jo j e d o m n e v n o privzela etnologija južnoslovanskih sk u p n o sti n a B alk an u ), ki se za n im a za specifičnost obstoječih k u ltu rn ih oblik, se b o m o ra la sp o p rijeti s p arad o k si simultanosti nesimultanega in razmestitve umeščenega.

K onstitucija, za k atero g r e ,je tako nova konstitucija, k i j i m o ra v ed n o česa prim anjkovati in ki p rihaja nekako prep o zn o : vsaka k o n stitu c ija je re k o n ­ stitucija, saj o h ra n ja nekaj o d p re jšn jih u te le še n j. V zeti k o n stitu c ijo re sn o __________________________ Ugo Vlaisavljević___________________________

(11)

p o m e n i vzeti sub jekt k o t telo, začeti s telesom -subjektom . Vojni subjekt, subjekt v d o lo č e n e m telesn em stanju, j e telesni subjekt par excellence. N aleteti nanj v tak šn em stanju p o m e n i biti p riča procesu konstitucije v p o ln em zam ahu , n a njegovi najbolj živahni stopnji, v tren u tk u , ko se zdi k o t resn ičn a produkcija.

V ojni s u b je k tje n ek a k šn o trd n o stanje subjekta. J e p rvo bitn a oblika, h kateri teži vsak subjekt, kajti v luči konstitucijskega procesa j e vsak subjekt n vojni subjekt, k ije bolj ali m anj p o d leg el razpustitvi v večjem telesu in je zato začel izhlapevati in b led eti. P o tem k o j e bil storjen glavni k o rak v konstituciji, se n e iz o g ib n o začne semiotična entropija.

K o n stitu tiv n a fu n k c ija v ojne se kaže v dejstvu, d a je v o jn a d o g o d e k u te le še n ja su b jek ta n. O (vojni) realnosti n a B alkanu niso nikoli razm išljali tako, d a bi se o sre d o to č ili n a konstitucijo subjekta, kajti dogodka vojne k o t ta k e g a n iso n ik o li u p o šte v a li. T a d o g o d e k p a so z a n e m a rili zato, k e r so spregledali (re)k o n stitu cijo subjekta. Rekonstituciji se lahko približam o le k o t d o g o d k u vojne, in vojna p o stan e vidna kot d o g o d ek par excellence le tedaj, če posvečam o p o z o rn o st stanju subjekta. D ogodek vojne razkriva, da im a subjekt n telo, ki tvori vso njegovo (subjektivno) realnost, subjekt-telo pa razkriva, d a j e vojna d o g o d e k »subjektivne« preobrazbe.

* * *

T u kaj sem p o d a l le g ro b ob ris k onstitucije su b jek ta in zarisal ce lo tn i raziskovalni p ro g ra m , ki bi lahko osvetlil neraziskana n ač ela in razkril logiko zgodovinske tvorbe balkanske realnosti. Naj končam ta prispevek z o m em b o , d a p o ro štv o za tak o raziskavo v ečin o m a p o n u ja jo teo rije in in te rp re ta c ije d o g o d k a (Ereignis), začenši s p o zn im H e id e g g ro m , d an e s p a razvite v d e lih A lain a B ad io u a, Je a n -L u c a N ancyja in d ru g ih . Prav tak o ga p o n u jajo p sih o ­ a n a litič n e in p o s tp s ih o a n a litič n e teorije te le sa /ja z a in in tro je k c ije /p o n o ­ tr a n je n ja (p o se b e j m e d te o re tik i kova K arla A b ra h a m a , M elan ie K lein, G illesa D eleu za in Félixa G u a ttarija ), d o p o ln je n e s H usserlovim k o n c e p to m je z ik o v n e g a telesa (Sprachleib), razvitim v p o stfen o m en o lo šk ih g ib an jih . S tem i teo rijam i v m islih se u te g n e zdeti prvotno prizorišče, ki sm o si ga drznili v zpo stav iti za b o d o č o raziskav o, m anj č u d n o . Prav tak o bi ra d i o m e n ili p ra k tič n e im plik acije tak eg a p o če tja - posebej p ri bolj n a ta n č n e m ugotav­

ljan ju teg a, za k a k šn o vrsto su b jek ta gre v d o lo č e n i re aln o sti. V d a n a šn ji B o sn i in H e rc e g o v in i j e to p o s e b n e g a p o m e n a . V p sih o p a to lo g iji se n a p rim e r v p rašanje glasi: »K d o je travm atiziran?« (ali »Zakaj j e tukaj tako težko p r e p o z n a t i p r e d m o d e r n i , k o le k tiv n i s u b je k t b ra ts k e g a v o jn e g a zavez­

ništva?«). V politiki g re za vprašanje, s katerim sm o začeli, prvi odgo vor nanj _____Vojna konstitucija majhnih narodov na Balkanu ali »koga je treba ..._____

(12)

p a j e , d o m n ev am , su b jek t v svoji goli ob liki. D o b e s e d n o j e to g ra m a tič n i subjekt, subjekt, k ije bil »izpostavljen« v k a sa rn a h , u sta n o v lje n ih p o zad n ji b alkanskih vojnah, subjekt, ki išče bolj p re p o z n a n je k o t spravo.

Prevedla Seta Knop __________________________ Ugo Vlaisavljević___________________________

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Cilj raziskave je ugotoviti, kakšen odnos imajo osnovnošolci do tradicionalnih jedi drugih narodov, kakšno je poznavanje tradicionalnih jedi drugih narodov glede na

Tako so za resnično prehranjevanje ljudi na leto porabi okoli 8.000 km 3 vode oziroma 1.150 m 3 vode na prebivalca.. Zavedati pa se moramo, da je danes okoli 1 milijar- da

and engagement of the international community through operation ALBA under UNSC Resolution 1101; 10 Bosnia and Herzegovina experienced both civil and interstate conflict between

A decade and a half has passed since the last outbreak of major armed conflict in the territory of Yugoslavia (the armed conflict in Macedonia between Albanian

Vendar pa so se tudi kasneje, čeprav ne redno, te velike sile sestajale, ko je bilo treba reševati krizna vprašanja, tako da jim je uspelo bolj ali manj uspešno praktično eno

Odločili smo se, da naslednjo tematsko številko Vestnika posvetimo francoski revoluciji Ker bo temu prelomnemu dogodku letos in prihodnje leto gotovo posvečenih

Na eni strani je vojna v Bosni in Hercegovini vplivala na odnose Bošnjakov do drugih skupin, ki so med vojno nastopale kot “etnični sovražniki” tudi v diaspori, na drugi strani

Formirala se je Islamska skupnost Bosne in Hercegovine, in sicer tako, da se je Starešinstvo Islamske skup- nosti za Bosno in Hercegovino, Hrvaško in Slovenijo preimenovalo..