• Rezultati Niso Bili Najdeni

Zoja Skušek

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zoja Skušek "

Copied!
6
0
0

Celotno besedilo

(1)

Zoja Skušek

Z A D R E G E S S T A R Š I

BIOLOŠKI IN SOCIALNI STARŠI V LUČI NOVIH REPRODUKTIVNIH TEHNOLOGIJA

Nekako sredi 80-tih let je medicinska tehnologija na področju novih reproduk­

tivnih praks tako napredovala, da je prisi­

lila državne aparate t. i. modernega sveta, zlasti pravne in medicinske (etični del medicine), da na novo razmislijo neka­

tere premise, ki zadevajo tradicionalne pojme o očetovstvu, materinstvu, nasled­

stvu in dedovanju. Postavila je pod vpra­

šaj stare biološko-genetske koncepte oče­

tovstva in materinstva in odprla vpraša­

nja, ali je mogoče biološko materinstvo/

očetovstvo ločiti od socialnega.

Čeprav je to na videz strogo me­

dicinska problematika, se z njo ukvara- mo, ker menimo, da je bila polemika o tej temi, ki se je razvnela v številnih evrop­

skih in drugih državah, enkratna prilož­

nost za testiranje (na največjem vzorcu) idej, ki so »ljudem najbolj pri srcu«, saj zadevajo najbolj intimne odnose — druži­

no, starševstvo itn. —, in za katere radi mislimo, da so »naravni«. Antropologija nas uči, da socialnega ni mogoče zreduci- rati na biološko, in čeprav nikakor ne mislimo priporočati receptov iz drugih kultur, pa bi nam ti vendarle lahko poma­

gali razkriti temelje in meje naših kultur­

nih predpostavk. Ali, kot pravi P. Riviere, pomagalo bi, če »bi si sneli plašnice in za­

gledali svoje probleme v širši perspektivi«

(Riviere: 1985).

KAJ SO NRT (NEW REPRODUCTIVE TECHNOLOGIES, NOVE REPRODUKTIVNE

TEHNOLOGIJE)

Medicinski strokovnjaki delijo AI (Ar­

tificial Insemination , artificialno inse- minacijo, umetno osemenitev^) na AIH (by husband , homologna osemenitev) in AID (by donor , heterologna osemeni­

tev). Bazična tehnika Al je zelo preprosta:

v žensko vagino ali uterus na »umeten«

način (ki ni spolni akt) vbrizgajo ejakulat.

Veterinarji to tehniko poznajo že dolgo in je danes že popolnoma sprejeta.

IVF (in vitro fertilisation) je tehni­

ka, ko s pomočjo laparoskopa vzamejo

»zrelo« jajčece iz jajčnika, tik preden bi se jajčece samo izločilo. Jajčece je potem in vitro pomešano s semenčicami. Če pride do oploditve, potem jajčece spet vstavijo v uterus. Navadno se sicer dela IVH z gametami poročenega para, vendar pa ta tehnika odpira veliko več možnosti: lahko je darovano jajčece, lahko sperma, lahko oboje.

Surogatstvo ali nadomestno ma­

terinstvo je praksa, ko ena ženska rodi otroka za drugo; ta, ki je otroka naročila, po rojstvu prevzame otroka od matere, ki ga je nosila in rodila. Možnosti za kom­

biniranje je tudi tukaj veliko: Al z »oče­

tom«, ki je otroka naročil; vstavitev embrija, ki je formiran iz gamet staršev, ki so otroka naročili; vstavitev embrija, ki je formiran iz jajčeca matere, ki je otroka

' Za slovensko terminologijo smo si pomagali s člankom Zdravka Ograjenška (gl. Literaturo).

(2)

naroČila, in iz semenčice darovalca; Al z anonimnim darovalcem; oploditev s se­

menom soproga ženske, ki otroka nosi (v tem primeru ne bi bila potrebna tehno­

loška intervencija).^

ZGODOVINA POSEGOV

Skoraj vse družbe poznajo tako ali druga­

čno »nadzorovanje rojstev«, vendar je bilo to področje vse do pred kratkim v glav­

nem domena žensk; medikalizacija pro- kreacije se je začela šele z začetkom tega stoletja. Ker je tehnika Al tako preprosta, ni nič nenavadnega, da so v Angliji že leta 1791 uspešno opravili umetno oploditev z moževo spermo.' Leta 1804 je uspeh ponovil dr. Thouret v Franciji. Tehniko so uporabljali v primerih, ko spolni akt ni bil mogoč zaradi soprogove nezmožnosti.

Prva uradna prepoved je prišla leta 1880 iz Bordeauxa, v razsodbi pa je bilo rečeno, da je tehnika žali »zakone narave«

in dostojanstvo zakona. Leta 1897 jo je prepovedala tudi sveta stolica, češ da gre hkrati za prokreacijo brez spolnega od­

nosa in masturbacijo, kar je oboje zoper zakone narave. Prepoved cerkve je vpli­

vala na zmanjšanje števila posegov v Fran­

ciji, ni pa vplivala na njihovo izvajanje v ZDA. Leta 1884 je dr. Pancoast izvedel prvo umetno oploditev z darovalčevim semenom.^ Z odkritjem Kraus-Oginove metode je imela tehnika umetne oplodit­

ve še boljše rezultate, saj so postali znani dnevi, ko ima tehnika boljše možnosti za

uspeh. Leta 1953 sta Bunge in Sherman opravila prvo uspešno oploditev z zmrz­

njeno spermo in v ZDA so se pojavile prve semenske banke. Oploditev in vi­

tro je bila prvič opravljena pri ljudeh leta 1969. Leta 1978 se je rodil v Angliji prvi otrok, spočet in vitro. Amerika je dobila prvega otroka iz epruvete leta 1984, mesec pozneje Avstralija (iz zmrz­

njenega embrija). Pot je bila odprta.

KOMISIJE IN ZAKONODAJA

VeČina zahodnoevropskih držav, pa tudi ZDA, Avstralija, Brazilija itn. so oblikovale posebne komisije, sestavljene iz strokov­

njakov za vsa področja, ki so tako ali dru­

gače povezana s področjem novih repro­

duktivnih tehnologij; pomagale naj bi parlamentom pri sprejemanju ustrezne zakonodaje. Komisije so spremljale tudi reakcije javnega mnenja bodisi s pomoč­

jo medijev, bodisi tako, da so vabile posa­

meznike, naj se pismeno izrečejo o prob­

lematiki.^ Sestava teh komisij ustrezno od­

seva problematiko, ki naj bi jo te komisije preučevale, zato ni prav nič nenavadno, da so poročila, ki so jih te komisije po­

sredovale, taka, kakršna pač so: polna netematiziranih predpostavk, nesmislov, dvoumnosti, rasizma, seksizma itn.^ S pre­

cejšnjo verjetnostjo lahko menimo, da so člani komisij predstavljali »javno mnenje«, se pravi krog idej in mnenj širše družbe.

S katerimi vprašanji so se uk­

varjale komisije? Pri AIH niso v glavnem

^ Pravna podlaga, ki pri nas ureja to področje, je Zakon o zdravstvenih ukrepih pri uresničevanju pravice do svobodnega odločanja o rojstvu otrok, Ur. list, št. 11,19. 5.1977.

' O zgodovini reprodukcije in raznih tehnik, povezanih s tem, cf.: A. McLaren (1984) in L. Gordon (1976), oboje passim .

^ Hkrati ko je v ZDA gibanje proti splavu kriminaliziralo abortus, so sprejeli prve sterilizacijske zakone, ki so poskušali omejiti reprodukcijo duševno bolnih in telesno prizadetih — v glavnem je šlo za imigrante in črnce — in tako ohraniti kvaliteto »rase«. Za drugi sterilizacijski val, ki je preplavil ZDA v 50-tih letih, cf. A.

Clarke (1984: 188-203).

' Glede etičnih in pravnih vprašanj, ki so se ob tej problematiki zastavljala članom komisijv zahodni Ev­

ropi, se bomo opirali na angleško poročilo Warnock Committee (1984).

* Angleška komisija je bila sestavljena iz 16 članic in članov (7 žensk, 9 moških), od tega so bili v večini zdravniki, čeprav so büe zastopane tudi druge stroke: pravo, teologija in socialno delo. Sodelovalo je še 350 različnih organizacij in 695 posameznic in posameznikov je komisiji pismeno sporočilo svoje mnenje.

Seveda se niso posvetovali ne z antropologi ne z zgodovinarji. Še bolj zanimiva je sestava španske komisije:

med 36 članicami in člani, ki naj bi podali ekspertize za področja prava, biologije, genetike in etike, sta bili 2 ženski, 1 zdravnica in 1 pravnica. Od 8 filozofov, ki so bili povabljeni k sodelovanju, so bili 4 iz katoliške univerze v Comillasu, 1 je bil profesor cerkvenega prava iz Navarre in 1 specialist za kanonsko pravo.

(3)

našli nič motečega: navsezadnje ga upo­

rabljajo pri parih, ki so plodni, pa iz takega ali drugačnega razloga »naravna«

oploditev ni mogoča. Bilo je sicer nekaj reakcij, češ da je to »nenaraven« poseg in da je masturbacija greh, vendar pa se komisije niso menile za te pripombe, ki so v glavnem prihajale iz cerkvenih kro­

gov. Angleška komisija je celo menila, da naj se tisti, ki imajo moralne zadržke do posega, Al izogibajo, vendar pa naj s svo­

jim mnenjem ne ovirajo drugih.^ Komisiji je delala preglavico samo možnost, če bi vdova hotela biti oplojena z zmrznjeno spermo svojega pokojnega soproga. Ko­

misija je menila, da bi to »lahko povzro­

čilo hude psihološke probleme tako pri otroku kot pri materi«.

Za vse, ki se ukvarjajo s prob­

lematiko očetovstva, je posebno zanimiva AID. Ta tehnika namreč predpostavlja, da je moški sterilen (ali da je prenašalec kakšne dedne bolezni) in da torej ne more biti biološki oče. Ženska je v tem primeru oplojena s spermo darovalca, ki je navadno anonimen. Legalni status posega je nejasen. Že leta 1948 je canter- buryjski nadškof zahteval, da poseg pre­

povejo kot zločin. Leta I960 je angleška vladna komisija Al močno odsvetovala.

Tako da leta 1984, ko je komisija pred­

ložila svoje poročilo, poseg sicer ni bil prepovedan, vendar pa je bil otrok, ki se je rodil kot rezultat Al, nezakonski. V očeh zakona je bil namreč oče biološki oče, socialni oče pa ni imel starševskih pravic in dolžnosti, njegova vloga ni bila priznana. Pripombe zoper AID so izhajale iz tega, da je otrok biološko ženin in darovalcev in da soprog ne sodeluje pri prokreaciji.

Druga vrsta pripomb je vztrajala pri tem, da AID vpeljuje v zakonski odnos tretjo stranko in tako ogroža stabilnost družine (tehnološko prešuštvo?). Angleš­

ka komisija je vzela AID pod zaščito, spet z mnenjem, da te tehnike tisti, ki je iz mo­

ralnih razlogov nočejo prakticirati, tako ne bodo uporabljali, da pa ne bi smeli s

svojim stališčem ovirati drugih. Za nas je pomembno to, da je komisija s težkim srcem (»zavedamo se, da nas bodo ob­

dolžili, da hočemo legalizirati fikcijo«) predlagala zakonsko spremembe, ki zade­

vajo očetovstvo. Otroku, rojenemu s po­

močjo tehnike AID, naj bi bil tako priznan status zakonskega otroka »of its mother and her husband«, svoje (biolo­

ške) matere in njenega moža. Kot pogoj so zapisali, da se mož s posegom strinja.

IVF je poseg, ki ga navadno nare­

dijo poročenemu paru, vendar pa tehnika odpira najširše možnosti kombiniranja, saj lahko gre za AIH, AID ali surogatstvo, le da oploditev poteka v epruveti. Pri­

pombe so bile enake, za prvi poseg, da je nenavaden in proti božji volji, za druge­

ga, da v zakon vpeljuje tretjo stranko.

Komisija je tudi bila mnenja, da je darovanje jajčeca podobno darovanju se­

mena in da ima pravice do otroka mati, ki ga nosi, biološka mati (darovalka) pa izgubi vse pravice. Možnost je tudi daro­

vanje embrija, če sta sterilna oba starša, možnost, ki jo je komite opisal kot »ver­

jetno najslabšo možnost darovanja« (War­

nock 1984: 40). Predpostavljamo lahko, da zadržki komiteja temeljijo na odsot­

nosti biološke vezi med staršema in otro­

kom. Riviere sodi, da je splošno mnenje, da adoptirani otroci (ki tudi nimajo bio­

loških vezi s svojimi socialnimi starši) zato trpijo za nekakšno insuficienco (Ri­

viere 1985: 4), iz medkulturne perspek­

tive videti kot »self-fulfilling expectation*

(stvar se zgodi že zaradi tega, ker jo pri­

čakujemo).

SUROGATSTVO

Surogatstvo, nadomestna/naročena nose­

čnost, je praksa, da ena ženska nosi otro­

ka za drugo. Po rojstvu prevzame otroka tista, ki je nosečnost »naročila«. Praksa se nas, ki se ukvarjamo z očetovstvom, sicer neposredno ne dotika, vendar pa je dragocen kazalec zaradi izjemno odklo­

nilnih stališč tako med eksperti kot med

^ Pri podatkih glede Warnock Report se opiramo na že omenjeni članek P. Riviera (1984). Riviere je hkrati predsednik angleškega antropološkega društva.

(4)

»navadnimi« ljudmi.^ Zanimivo je, da se je polemika v komisiji vrtela okoli tesnih vezi, ki vežejo nosečo mater na otroka, okoli človeškega dostojanstva matere, ki uporablja svoj uterus v profitne namene, o tem, da je nadomestnost slaba za otro­

ka, ker ima trdne vezi z žensko, ki ga je donosila (ne glede na to, kdo je prispeval genetski material), in navsezadnje, ker je bil kupljen za denar. Komisija je predla­

gala, da bi to prakso prepovedali. Zadrega očitno izhaja iz dejstva, da smo — nava­

jeni, da ženska, kar zadeva materinstvo, združuje dve vlogi, biološko in socialno — zdaj nenadoma soočeni še s tretjo: ženska lahko otroka nosi (je z njim noseča), a ga ni nujno zaplodila in ga zagotovo ne bo socializirala. Imamo torej genetrix, mater in nosečnico.

Poleg te problematike, ki odkriva močno razširjeno kulturno predpostav­

ko, da si ljudje želijo imeti svoje otroke (se pravi, otroke, ki so miks njihovega lastnega genetskega materiala), pa je problematika odkrila še nekaj vprašanj, ki so izrecno politične narave. Med avtorje, ki so se posvečali tem temam, sodi Mari­

lyn Strathern (1992), ki se ukvarja — med drugim — z vprašanjem oblikovanja

»personhood «, ali, z drugimi besedami, katera celica naredi človeka; zanima jo tudi vprašanje porabništva. Pravi: »V mno­

gih kulturah menijo, da otrok uteleša raz­

merje med staršema in razmerja, ki jih imata njegova starša z drugim sorod­

stvom. Otroka imajo tako za družbeno bitje, in reprodukcija je vzpostavljanje družbenih razmerij « (podčr. Z. S.). Iz po­

ročila, ki ga je Gloverjev odbor predložil evropski komisiji, pa je razvidno zlasti to, da »je reprodukcija predvsem reproduk­

cija starševske izbire, otrok pa uteleša predvsem željo staršev, da imajo otroka«

(Strathern 1992:31-32).

VPRAŠANJA

Predpostavka, ki je bolj ali manj impli­

citno ves čas prisotna v vseh strokovnih poročilih, veliko manj implicitno pa v tisku, je, da naj bi NRT uporabljali zakon­

ci ali, če ne gre drugače, stabilni pari.

Vsem željam po starševstvu potemtakem naj ne bo zadoščeno, saj so samci/samke in homoseksualni pari izključeni iz te ponudbe (Lešnik 1993: 162-163, Skušek

1993b: 10).

Drugo politično vprašanje je vpra­

šanje fenotipov in selekcije. Warnockovo poročilo predlaga, naj starša dobita ba­

zične informacije o darovalcu (»zaradi njunega duševnega miru«) in ta informa­

cija mora »vsebovati nekaj temeljnih po­

datkov o darovalcu, denimo, njegovo etnično skupino in splošno zdravstveno stanje«. Tudi poročilo španske posebne študijske komisije predlaga, da bi imeli darovalci »največjo možno fenotipsko in imunološko podobnost« s parom, kate­

remu darujejo svoj genetski material, hkrati pa tudi, da »imajo ženske, ki sprej­

mejo gamete ali embrio /.../, pravico poznati nekatere karakteristike darovalca ali darovalcev, kot so fenotip, etnična skupina, krvna skupina, genetsko zdravst­

veno stanje« — ne pa njihove identitette (Stolčke 1986: 18-19). Poročilo nemške parlamentarne komisije je, očitno iz zgodovinskih razlogov, previdnejše pri vprašanju izbire darovalcev. AID odsve­

tuje iz psihološki razlogov in zaradi težav pri izbiri darovalca, vendar dodaja: »Pri selekciji mora odločati fizično in psi­

hično zdravje darovalca« (Stolčke 1986:

21-23). »Ali ima torej duševno zdravje genetsko podlago?« se ob tem — ne brez sarkazma - vprašuje Verena Stolčke.

Poleg običajnega strahu, ki izvira iz zgodovine (nemška testiranja v koncen­

tracijskih taboriščih) in literature (Fran­

kenstein ), je večina ugovorov zoper NRT prišla iz cerkvenih krogov in pa,

* Več o tem gl.: Cannell (1990: 667-86). Njena teza je, da so ženske po stereotipu priklenjene na domačo, zasebno sfero in zato nimajo pravice kupovati in prodajati, pač pa samo dajati (netržni odnosi); s tem pose­

gom prodajajo svoje reproduktivne sposobnosti in torej vstopajo na trg (moška sfera), v tržne odnose. S tem so zagrešile transgresijo, ki je očitno še hujša kot transgresija prostitutk, ki prodajajo »le« spolnost.

(5)

začuda, iz feminističnih krogov^. Cerkve­

ni ugovori so se gibali v krogu »nenarav- nosti«, vdora v družinsko intimnost, ne­

spodobnosti (masturbacija), pri posegih, ki zahtevajo in vitro oploditev in pre­

saditev embrija, pa z vprašanjem, ali sta dve celici že človek (ko je življenje enkrat spočeto, ga je treba varovati).^° Čeprav bi bilo pričakovati, da vse nove možnosti, ki jih odpira tehnologija, v očeh feminizma pomenijo »osvoboditev ženske«, saj raz­

bremenjujejo področje, ki je bilo tako zelo zaznamovano z biologijo, in omogo­

čajo ženskam, da oblikujejo nove iden­

titete, ki ne bodo tako kot doslej neloč­

ljivo povezane z materinstvom, pa litera­

tura kaže, da nikakor ni tako. Večini femi­

nističnih avtoric se zdijo nove tehno­

logije sredstvo, kako je ženska (telo) še bolj izkoriščana (v znanstvene namene), da te tehnologije . pomenijo še večji nadzor nad žensko seksualnostjo, hkrati pa so poskus, »polastiti se reproduktivnih zmožnosti, ki so bile v preteklosti edini vir ženske moči« (Stanworth 1987).

Očitno gre za zadrego, ki je nastala, ko med »pater« in »genitor« ni bilo več tistega enačaja, ki je v naši kulturi očitno zelo zasidran. Opraviti imamo s (celo za naše družbe naivno) predpostavko, da je genealogija biološki pedigre, ne pa dru­

žben in kulturen konstrukt. Znano je, da številne družbe s poroko opredeljujejo socialno starševstvo in se za biološkega sploh ne menijo (Skušek 1993a).

Naša družba temelji na nuklearni družini, sestavljeni iz obeh staršev in otroka. Starša sta hkrati genitorja in so­

cialna starša, se pravi, otroka zaplodita in ga tudi socializirata. Ti pojmi so bistvo stabilnega družbenega reda. Zanimivo bi se bilo vprašati, kaj bi Warnockovo poro­

čilo reklo, če se ta ločitev med pater in genitor ne bi zgodila s pomočjo tehno­

logije (se pravi, z medicinskim posegom), pač pa z neposredno darovalčevo insemi- nacijo. Siringa, s katero zdravnik vbrizga spermo v ženino vagino ali uterus, in epruveta sta nekakšno zagotovilo, da so naši pojmi o seksualnosti nedotaknjeni, stabilnost družbenega reda pa ohranjena.

^ Literatura je zelo obsežna: Thorne in Yalom (1982); Arditti et al. (1984); Corea (1985); Stanworth (1987); Spallone (1089); Strathern (1992) itn. Člankov v revijah je brez števila.

V to polemiko sta se vključila že pri problematiki splava M. Bloch in S. Guggenheim (1981: 376-86) in spomnila, da teoretično fetus ni niti »kristjan« niti »legitimno« družbeno bitje, dokler ni krščen in ne dobi krščanskega imena.

(6)

Literatura

R. ARDITI, R . DUELU-KLEIN, S. MINDEN (ur.) ( 1 9 8 4 ) , Test-tube W o m e n : W h a t Future for Mother­

h o o d ? . L o n d o n / B o s t o n : P a n d o r a Press.

M. BLOCH, S. GUGGENHEIM ( 1 9 8 1 ) , C o m p a d r a z g o , b a p t i s m , and t h e s y m b o l i s m o f t h e s e c o n d birth.

Man , 16: 3 7 6 - 8 6 .

F. CANNELL ( 1 9 9 0 ) , C o n c e p t s of p a r e n t h o o d : t h e W a r n o c k Report, t h e Gillick d e b a t e , a n d m o d ­ e r n m y t h s . A m e r i c a n e t h n o l o g i s t 1 7 , 4 : 6 6 7 - 8 6 , š e zlasti poglavji: T h e s u r r o g a c y d e b a t e i n t h e press; T h e K o m C o t t o n case.

A. CLARKE ( 1 9 8 4 ) , Subtle f o r m s o f Sterilization Abuse: A R e p r o d u c t i v e Rights Analyses. V: R.

ARDITTI, R . DUELLI-KLEIN, S. MINDEN (ur.), T e s t T u b e W o m e n . L o n d o n : Pandora Press:

1 8 8 - 2 0 3 .

G. COREA ( 1 9 8 5 ) , T h e M o t h e r m a c h i n e : R e p r o d u c t i v e T e c h n o l o g i e s f r o m Artificial I n s e m i n a ­ t i o n t o Artificial W o m b s . N e w York: Harper and R o w .

L. GORDON ( 1 9 7 6 ) , W o m e n ' s Body, W o m e n ' s Right . L o n d o n : P e n g u i n . B. LEŠNIK ( 1 9 9 3 ) , I s t o s p o l n a partnerstva i n o t r o c i . ČKZ XXI , 1 6 2 - 1 6 3 : 4 9 .

A. MCLAREN ( 1 9 8 4 ) , R e p r o d u c t i v e rituals: t h e p e r c e p t i o n of fertilitj^ i n E n g l a n d f r o m t h e six­

t e e n t h c e n t u r y t o t h e n i n e t e e n t h c e n t u r y . L o n d o n , N e w York: M e t h u e n .

Z. OGRAJENŠEK(1989), U m e t n a o s e m e n i t e v . V: H. M e d e n - V r t o v e c i n sod.. N e p l o d n o s t . Ljubljana:

Cankarjeva založba.

P. RIVIERE ( 1 9 8 5 ) , U n s c r a m b l i n g P a r e n t h o o d . A n t h r o p o l o g y T o d a y , 4: 2-7. ' f w M k : Z. SKUŠEK ( 1 9 9 3 ) , O č e t j e i n o č e t o v s t v o , ČKZ XII , 1 6 2 - 1 6 2 : 6 1 .

— ( 1 9 9 3 ) , P r o k r e a t i v n e i n starševske p r a v i c e e n o s p o l n i h parov. S o b o t n a p r i l o g a D n e v n i k a : 10, 7. avgust.

P. SPALLONE ( 1 9 8 9 ) , B e y o n d c o n c e p t i o n : T h e n e w p o l i t i c s o f r e p r o d u c t i o n . L o n d o n : Macmillan E d u c a t i o n .

M. STANWORTH (ur.) ( 1 9 8 7 ) , R e p r o d u c t i v e t e c h n o l o g i e s : G e n d e r , m o t h e r h o o d , a n d m e d i c i n e . C a m b r i d g e U n i v e r s i t y Press.

V. STOLČKE ( 1 9 8 6 ) , N e w r e r p o d u c t i v e t e c h n o l o g i e s — s a m e o l d f a t h e r h o o d . Critique o f an­

t h r o p o l o g y 6 , 3: 5-31.

M. STRATHERN ( 1 9 9 2 ) , R e p r o d u c i n g t h e future; a n t h r o p o l o g y , k i n s h i p a n d t h e n e w r e p r o d u c ­ tive t e c h n o l o g i e s . M a n c h e s t e r U n i v e r s i t y Press.

B. THORNE, M . YALOM (ur.) ( 1 9 8 2 ) , R e t h i n k i n g t h e Family: S o m e F e m i n i s t Q u e s t i o n s . N e w Y o r k / L o n d o n : L o n g m a n .

T h e W a r n o c k Report: R e p o r t of t h e C o m m i t t e e o f Inquiry i n t o H u m a n Fertilisation a n d Em- b r i o l o g y ( 1 9 8 4 ) . L o n d o n : H e r Majesty's Stationery Office.

Z a k o n o z d r a v s t v e n i h u k r e p i h pri u r e s n i č e v a n j u p r a v i c e d o s v o b o d n e g a o d l o č a n j a o rojstvu o t r o k ( 1 9 7 7 ) . Ljubljana: Ur. list, 1 1 , 1 9 . 5. 1 9 7 7 .

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Tako ta očitno nesmiselni običaj, kateremu s e j e človeštvo smejalo dva tisoč let, ne kaže zgolj na prehod materinske družbe k očetovski, paČ pa je znamenje te elike

Na ta način lahko tudi Rog politično razumemo kot politično mesto, kjer je možno eksperimentirati, in to ne samo politično. Z Rogom imamo politično platformo, ki

Za vse to je bila ženska doslej prikrajšana; ni presenetljivo, da je sveti plamen, ki je v njej gorel skozi študentska leta, nič kolikokrat ugasnil. Vedno sem trdila, da dokler niso

Zaradi specifičnosti v obliki in uporabi jih lahko razdelimo v podskupine po področjih uporabe: posebne keramične oblike posod (pekači, posode za maslo, solnice,

Z vprašanji o podobnostih in razlikah med rastlinami in živalmi, o lastnostih živih bitij ter o potrebah živih bitij za življenje se slovenski otro- ci srečujejo že v

Pri pouku je zato bolje reči, da imajo snovi različno prevodnost, kot pa da jih delimo na prevodnike in izolatorje, ali da imajo snovi različ- no gostoto, kot pa da jih delimo na

Pred moderno oziroma industrializacijo se je govorilo predvsem o lepem in nelepem, se pravi o estetskem in neestetskem. V besedoslovju gre za odnose med

Nič od tega se pred krizo leta 2008 ni tako spremenilo, da bi lahko sklepali, da je izzvalo izbruh krize in da bi torej morali usmeriti gospodarsko politiko v radikalno