• Rezultati Niso Bili Najdeni

SIMBOLOV IN LOGOTIPOV GLASBENIH SKUPIN

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "SIMBOLOV IN LOGOTIPOV GLASBENIH SKUPIN "

Copied!
81
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI PEDAGOŠKA FAKULTETA

MOJCA JERAM

LIKOVNE ZNAČILNOSTI OBLIKOVANJA

SIMBOLOV IN LOGOTIPOV GLASBENIH SKUPIN

DIPLOMSKO DELO

LJUBLJANA, 2013

(2)
(3)

UNIVERZA V LJUBLJANI PEDAGOŠKA FAKULTETA

ŠTUDIJSKI PROGRAM: LIKOVNA PEDAGOGIKA

MOJCA JERAM

Mentor: doc. dr. JURIJ SELAN

Somentor: as. dr. URŠULA PODOBNIK

LIKOVNE ZNAČILNOSTI OBLIKOVANJA SIMBOLOV IN LOGOTIPOV GLASBENIH SKUPIN

DIPLOMSKO DELO

LJUBLJANA 2013

(4)
(5)

IZJAVA O AVTORSTVU DIPLOMSKEGA DELA

Podpisana Mojca Jeram, rojena 13. 7. 1990 v Ljubljani, študentka Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani, smer likovna pedagogika, izjavljam, da je diplomsko delo z naslovom Likovne značilnosti oblikovanja simbolov in logotipov glasbenih skupin pri mentorju doc. dr.

Juriju Selanu in somentorici as. dr. Uršuli Podobnik, avtorsko delo. Literatura in citati so navedeni po pravilih pisanja diplomske naloge.

Mojca Jeram

Ljubljana, september 2013

(6)
(7)

ZAHVALA

V prvi vrsti bi se rada zahvalila mentorju doc. dr. Juriju Selanu, ki mi je ves čas nudil strokovno pomoč in prijazno podporo ter svetoval in dal napotke, ki so me pripeljali do končnega cilja.

Zahvala gre tudi somentorici as. dr. Uršuli Podobnik, ki mi je pomagala in usmerjala pri oblikovanju pedagoškega dela.

Velika zahvala gre družini, ki mi je omogočila študij in me podpirala od začetka do konca.

Zahvaljujem se jim tudi za pomoč, razumevanje in vzpodbudne besede.

(8)
(9)

POVZETEK

Simbol in logotip prepoznamo kot glavnega simbolnega predstavnika realne identitete neke organizacije, med drugim tudi glasbenih skupin različnih glasbenih zvrsti. V diplomski nalogi z likovnega vidika raziščem problematiko oblikovanja simbolov in logotipov za glasbene skupine rock glasbe. Naslovim jo s treh zornih kotov, ki sestavljajo tri dele diplomske naloge:

strokovno-teoretičnega, likovno-praktičnega in likovno-pedagoškega.

V strokovno teoretičnem delu analiziram funkcijo oblikovanja simbolov in logotipov pri glasbenih skupinah rock glasbe, proučim zgodovino oblikovanja simbolov, raziščem likovne zakonitosti oblikovanja simbolov in logotipov ter analiziram primere simbolov in logotipov konkretnih rockovskih glasbenih skupin v odnosu do likovnih kriterijev učinkovitega oblikovanja simbolov in logotipov (enostavnost, razlikovalnost, prepoznavnost, pomnljivost, brezčasnost, berljivost, aplikabilnost, referenčnost ipd.). Na osnovi spoznanj strokovno- teoretičnega dela nato v likovno-praktičnem delu diplomske naloge oblikujem simbol in logotip za slovensko rock glasbeno skupino Memory Lane. Svoje avtorsko oblikovanje simbola in logotipa predstavim od osnovne ideje, skic do računalniške izdelave simbola in logotipa v vektorski obliki. V likovno-pedagoškem delu diplomske naloge zasnujem učno uro na temo oblikovanja simbola in logotipa za učence osmega razreda Osnovne šole Cerkno pri predmetu Likovno snovanje III.

Ključne besede:

- Simbol, logotip, grafični znak, simboli in logotipi pri glasbenih skupinah, glasbene zvrsti, zvrst rock skozi desetletja, Memory Lane, Inkscape

(10)
(11)

ABSTRACT

The symbol and logo are recognized as a major symbolic representative of the real identity of an organization, including the bands of different genres. In this thesis the artistic point of view explore the problem of designing symbols and logos for bands rock music. Address by the three angles, which consists of three parts: the thesis: technical and theoretical, practical and fine-art-teaching.

In the theoretical part of the professionally analyze the design function symbols and logos for bands rock music, study the history of design symbols investigate the legality of visual design symbols and logos, and analyze examples of symbols and logos concrete rock bands in relation to the art of effective design criteria, symbols and logos (the simplicity, distinctiveness, visibility, mindful, timelessness, readability, applicability, reference etc..). On the basis of knowledge of professional and theoretical work then fine-practical part of the thesis devises symbol and logo of Slovenian rock band Memory Lane. Its copyright symbol and logo design to introduce the basic ideas, sketches to computer manufacturing symbol and logo in vector format. The art-teaching thesis designs the lesson on the symbol and logo design for students eighth grade elementary school Cerkno the course Artistic design III.

Key words:

- Symbol, logo, graphic symbol, symbols and logos for bands, music genres, rock genre for decades, Memory Lane, Inkscape

(12)
(13)

KAZALO

1. KAJ SO ZAŠČITNI GRAFIČNI ZNAKI – LOGOTI IN LOGOTIPI ... 1

1.1. Delitev grafičnih znakov ... 2

1.1.1. Tipografski znak ... 2

1.1.2. Ikonični znak ... 3

1.1.3. Abstraktni znak ... 4

1.1.4. Kombinirani znak ... 5

1.2. Kriteriji učinkovitega grafičnega znaka... 6

1.2.1. Enostavnost in razlikovalnost ... 6

1.2.2. Prepoznavnost in pomnljivost: ... 7

1.2.3. Brezčasnost: ... 7

1.2.4. Berljivost: ... 7

1.2.5. Aplikabilnost: ... 8

1.2.6. Referenčnost in primernost: ... 8

2. RAZVOJ LOGOTOV IN LOGOTIPOV V GLASBENI INDUSTRIJI ... 9

2.1. 60-ta ... 10

Jimi Hendrix ... 11

Cream ... 12

The Byrds ... 13

Santana ... 14

The Yardbirds ... 14

Pink Floyd ... 15

The Doors ... 15

The Beatles ... 17

2.2. 70-ta ... 17

Yes ... 18

Chicago ... 19

Lynyrd Skynyrd ... 19

Aerosmith ... 20

Led Zeppelin ... 21

Pink Floyd ... 22

Deep Purple ... 24

Thin Lizzy ... 24

(14)
(15)

David Bowie ... 25

Kiss ... 26

Black Sabbath ... 27

Alice Cooper ... 28

2.3. 80-ta ... 28

Metallica ... 29

Judas Priest ... 30

Iron Maiden ... 31

Def Leppard ... 32

Van Halen ... 33

AC/DC. ... 35

Slayer ... 36

Mötley Crüe ... 36

Ozzy Osbourne ... 37

Dio ... 38

2.4. 90-ta ... 38

Logotipi death, black in gothic metala ... 39

Grunge ... 40

Alternativni rock ... 41

Alternativni metal ... 41

Alternativni, space rock, progressive, eksperimental, rock opera ... 42

3. PRAKTIČNI DEL ... 43

3.1. Od ideje do skice ... 43

3.2. Oblikovanje v vektorskemu programu – Inkscape ... 45

3.3. Končni logotip ... 47

4. PEDAGOŠKI DEL ... 50

5. SKLEP ... 58

6. LITERATURA ... 59

7. SEZNAM SLIK Z VIRI ... 60

(16)
(17)

1

1. KAJ SO ZAŠČITNI GRAFIČNI ZNAKI – LOGOTI IN LOGOTIPI

Oblikovanje zaščitnih grafičnih znakov oz. simbolov, ki jih v grobem delimo na logote in logotipe, je eno od primarnih del grafičnega oblikovalca. Mnogi grafični oblikovalci začnejo na začetku oblikovati grafični znak, ki koristi njim samim. Logo je splošno opisan kot zaščitni grafični znak ali simbol, ki predstavlja določeno podjetje ali organizacijo, produkt ali službo.

Postane osnova podjetniškega profila in oblikuje osnovo širše vizualne in njihove skupne identitete. Grafični znak mora biti unikaten, funkcionalen in jedrnat. Po besedah Stefana Sagmeistra (v Rivers, 2009: 9) mora grafični znak delovati kot vez, ki skupaj združuje vse različne dele organizacije. Včasih mora delovati kot znak kvalitete, ki pripoveduje potrošniku, da je to bilo narejeno in potrjeno s strani zanesljivih oseb. Ali, kakor je rekel Adrian Clifford (v Rivers, 2009: 9): »Grafični znak mora predstaviti svojo očarljivost opazovalcu v primernem tonu in načinu za katerikoli projekt ali znamko.« Oba primera odsevata potrebo za grafični znak, da potem podjetniška vrednost in njena filozofija lahko komunicira s trgom (v Rivers, 2009: 9).

Oblikovanje logotipa spada v likovno področje oz. lahko bi rekli v področje t. i. likovne govorice: »Ker pravimo likovna govorica prav tako kot verbalna govorica, in ker se nam zdi to poimenovanje ustrezno, saj ga celo z naslovom poudarjamo, to pomeni, da imamo oba pojava za podobna, sorodna, analogna, čeprav ne za popolnoma identična. V formulaciji

»nepopolnoma identična« pa se skriva možnost neke posebne identitete obeh pojmov, ki jo ugotavljamo na posebnem temeljnem nivoju. To pomeni, da lahko dokažemo, da pojava sovpadata na nivoju, ki je za oba bistven in odločilnega pomena, čeprav ne trdimo, da oba iz njega izvirata« (Rotar, 1972: 9).

Za področje oblikovanja logotipov to pomeni, da je zelo pomembno dobro proučiti znamko, ki jo logotip predstavlja, saj lahko namesto verbalne govorice veliko oz. vse sporoča preko likovne govorice.

Logotip mora biti oblikovan tako, da vsi lahko razumejo sporočilo in nas ne pusti v dvomih.

»Proces oblikovanja je nadaljevanje organizacijskega postopka, ki se začne ob razvoju zamisli projekta. Dobro oblikovanje naredi red iz nereda« (Parker, 1997: 4).

Emmi Salonen (v Rivers, 2009: 10): »Dober grafični znak je kakor spoznati zanimivo osebo.

Všeč so mi logoti, ki pripovedujejo nekakšno zgodbo«.

Adrian Clifford (v Rivers, 2009: 12): »Dober grafični znak je primeren, razločen in brezčasen.

Prenaša lastno končno in nedeljivo težo identitete.«

Oliver Walker (v Rivers, 2009: 42): »Grafični znak ustvari vizualno povezavo med lastnikom in publiko – mora prenesti sporočilo, katero publiki pove, kaj organizacija ustvarja«.

Ben Cave (v Rivers, 2009: 86): »Preprostost je eden glavnih faktorjev dobrega grafičnega znaka – bolj, kot je lahko komunikativen z uporabo preprostih elementov v čim manjšem številu, boljši je lahko«.

(18)

2

Paul Reardon (v Rivers, 2009: 104): »Dober grafični znak bi moral vedno biti drugačen, inovativen in ki bi dobro sporočal vrednosti lastnika«.

1.1. Delitev grafičnih znakov (Repovš, 1995):

Grafične znake lahko v grobem delimo na logote in logotipe. Bolj specifično pa se deli na tipografski, ikonični, abstraktni in kombinirani znak. Z izrazom logo ponavadi povezujemo ikonične in abstraktne zaščitne grafične znake, logotip pa je posebna oblika tipografskega znaka:

1.1.1. Tipografski znak

Tipografski znak je grafično oblikovana črka ali beseda. Na pomen tipografskega znaka poleg oblike in barve vpliva tudi pomen, kateri izhaja iz kombinacije črk kot verbalnega znaka.

Sporočilnost tipografskega znaka je razumsko bolj pogojena kot v primeru abstraktnih znakov, saj je grafični znak hkrati tudi razumsko pogojen verbalni znak.

Vsaka izmed oblik grafičnega znaka ima prednosti in slabosti. Pri tipografskem znaku bi bile te naslednje:

Prednost: pomenska stabilnost, pojmovnost, lahko pomnjenje.

Slabost: razumska pomenska omejenost in nefleksibilnost.

Pri tipografskem znaku obstajata dve različni obliki znaka. Prvi je logotip, iz katerega izhaja tudi kaligrafski logotip in drugi je monogram.

Logotip: ime organizacije, ki je oblikovano kot tipografski znak (Slika 1).

- Kaligrafski logotip: črke so ročno oblikovane. Logotip je pogosto vezan na podpis (Slika 2).

Monogram: začetnica organizacije oblikovana kot znak (Slika 3).

Slika 1: Logotip Facebook

(19)

3

Slika 2: Kaligrafski logotip Coca Cola

Slika 3: Monogram Mobitel

1.1.2. Ikonični znak

Ikonični znak predstavlja nekaj izven sebe v realnosti. Sporočilo nosi v ikonični podobi.

Prednosti:

-Predstavljena realnost direktno določa želeno sporočilo (npr. avtomobilska družba Mustang (Slika 4) ima za ikonični znak konja, ki po njegovi lastni naravi predstavlja moč, hitrost).

-Pomenska struktura je stabilna, jasna, enoumna in težje spremenljiva kot pri abstraktnih znakih, zato je manj možnosti za nepredvidljive interpretacije pri porabnikih.

Slabosti:

Manjša fleksibilnost in možnost za lastno spreminjanje.

Slika 4: Mustang

(20)

4

Slika 5: Rolling Stones

1.1.3. Abstraktni znak

Abstraktni znak ne predstavlja ničesar izven sebe. Sporočilo je bolj svobodno. Odvisno je od odnosov barv in oblik, ne pa tudi od pomenov, ki jih prenašajo podobe ali besede. Pomenska svoboda je lahko hkrati prednost in slabost abstraktnega znaka.

Prednost:

- Ker nima v naprej določenega besednega ali ikoničnega pomena, je mogoče njegovo sporočilnost graditi »iz nič«.

Slabost:

- Potrebno je vložiti veliko napora, da abstraktni simbol oblikujemo tako, da bo le z oblikovnimi in barvnimi odnosi prenašal želeno sporočilo.

- Njegova sporočilnost nikoli ni enoumna, stabilna, ampak je odvisna od individualnih doživljanj oblik in barv pri posameznikih, kar lahko privede do neželene sporočilnosti.

Slika 6: Primer abstraktnega znaka znamke Audi

(21)

5

Slika 7: Abstraktni znak za avtomobilsko znamko Renault

1.1.4. Kombinirani znak

Kombinirani znak združuje prednosti posameznih vrst znakov in je zato najpogostejša oblika grafičnega znaka. Največkrat se ikonični ali abstraktni znak kombinirata z logotipom (Slika 8 in 9), v katerega se pogosto vključi še tipografsko oblikovano pozicijsko geslo (Slika 11).

S kombiniranim znakom lahko oblikovalec najbolj optimalno doseže kriterije učinkovitega grafičnega znaka, do katerih pridem še kasneje.

Slika 8: Ikonični znak + logotip za Coca Colo

Slika 9: Abstraktni znak + logotip za znamko Nike

(22)

6

Slika 10: Ikonični znak + monogram za skupino Black Veil Brides

Slika 11: Monogram + pozicijsko geslo

1.2. Kriteriji učinkovitega grafičnega znaka (Repovš, 1995):

1.2.1. Enostavnost in razlikovalnost:

Učinkovit grafični znak se osredotoča na nekaj ključnih elementov, ki izražajo filozofijo organizacije. Te elemente pa oblikuje na izviren in presenetljiv način. Dober grafični znak v svoji preprostosti vsebuje nekaj, česar ne pričakujemo. Vsebovati mora značilne likovne kvalitete, ki ga močno razlikujejo od drugih in učinkovito izraža vizijo organizacije (Slika 12).

Slika 12: Audi

(23)

7 1.2.2. Prepoznavnost in pomnljivost:

Enostavnost in razlikovalnost omogočata, da grafični znak zadosti ostalim kriterijem kot sta prepoznavnost in pomnljivost. Znak je dobro pomnljiv, kadar ga lahko reproduciramo, ko ga le nekajkrat vidimo. Bolj, ko je znak prepoznaven, manj časa potrebujemo, da ga odkrijemo in prepoznamo v množici drugih znakov (Slika 13).

Slika 13: Metallica

1.2.3. Brezčasnost:

Grafični znak mora biti brezčasen in se ne sme opirati na trenutne oblikovalske smernice (Slika 14). Brezčasnost je posledica pretanjenega izkoriščanja psihofizioloških zakonitosti likovnih elementov, ki artikulirajo grafični znak (linija, točka, barva …) Ali bo znak še aktualen čez 10, 20 let?

Slika 14: ACDC

1.2.4. Berljivost:

Tipografski znaki oz. logotipi morajo biti berljivi in ne smejo biti dvomljivi. Ne sme nas puščati v mislih, da nismo prepričani, za katero besedo oz. črko v znaku gre (Slika 15).

Slika 15: Primer popolnoma neberljivega logotipa metal skupine Krieg

(24)

8 1.2.5. Aplikabilnost:

Znak mora biti sestavljen tako, da ga je mogoče uporabljati za tisk v različnih medijih, različnih velikostih in se njegova prepoznavnost in berljivost ne spremeni ipd (Slika 16).

Slika 16: Primer aplikabilnega znaka za znamko Nokia

1.2.6. Referenčnost in primernost:

Referenčnost je sposobnost znaka, da predstavlja stvari, dogodke, ideje. Referenca znaka mora biti primerna dejavnosti organizacije in njeni publiki. Ravno tako znak ne sme sugerirati česa nepričakovanega in neprimernega (Slika 17).

Slika 17: Neprimeren logotip za Mont – Sat

Zaščitni grafični znaki se nahajajo na različnih področjih v našem svetu. Nahajajo se v modni industriji, filmski in zabavni industriji, v grafičnem oblikovanju in fotografiji, v dobrodelnih akcijah in drugih javnih delih, v medijih in na raznih dogodkih, kot seveda tudi v glasbeni industriji (Rivers, 2009), ki me v diplomskem delu zanima.

V svoji diplomski nalogi se osredotočim na razvoj logotipov rock glasbenih skupin. Pišem o tem, kako so se logotipi začeli spreminjati skozi obdobja, nakar je vplival tudi razvoj novih zvrsti, ki so bile takrat še bolj nepoznane in zato tudi bolj eksperimentalne. Z razvojem novih zvrsti znotraj rocka se je začel spreminjati tudi stil oblikovanja logotov in logotipov pri glasbenih skupinah. Poleg logotipa se ukvarjam tudi z monogrami. Monogram bo najbolj prišel do izraza pri praktičnemu delu.

(25)

9

2. RAZVOJ LOGOTOV IN LOGOTIPOV V GLASBENI INDUSTRIJI

Stili logotov in logotipov v glasbeni industriji so zelo raznoliki, saj so neposreden odsev raznolikosti glasbenih skupin, glasbenikov in glasbenih žanrov. Logoti in logotipi v glasbeni industriji namreč ne predstavljajo samo glasbenih skupin, ampak tudi glasbeno zvrst, v katero skupina sodi. Znak glasbene skupine ali glasbenika je zelo oseben, tako da morajo oblikovalci tesno sodelovati z avtorji, da ustvarijo končni znak, v katerem se bo avtor dobro počutil z vizualno predstavitvijo sebe in lastne glasbe. Logoti in logotipi so lahko praktični na več možnih načinov: od ogromnih koncertnih plakatov do majhnih oznak, ki so na zloženkah.

Grafični oblikovalec mora to imeti v mislih, kadar ustvarja znak za katerokoli skupino ali posameznika, ki dela v glasbeni industriji (Rivers, 2009: 104).

Zelo me je pritegnil stavek, ki ga je izrekel Alan Fletcher (v Sassoon, 2008: 98): »Design is not a thing you do, it's a way of life«, kar pomeni, da oblikovanje ni samo kar ustvariš, narediš, temveč način življenja. Ta stavek zelo ustreza mojemu raziskovanju v diplomski nalogi.

Razvoj simbolov in logotipov v glasbeni industriji spremljam po obdobjih, ki jih ločim po desetletjih (60-ta, 70-ta, 80-ta in 90-ta). Pri tem moram omeniti, da glasbene skupine oz.

posamezne izvajalce razvrščam po obdobjih tako, da jih umestim tja, kjer so bili najbolj uspešni v svojem stilu. Opozoriti moram, da moje ugotovitve ne veljajo nujno za vse skupine, pač pa predstavljajo najbolj pogoste oblike logotipov, ki jih zaznamo v določenih obdobjih ter to obdobje tudi najbolje predstavljajo.

Preden preidem k analizi logotipov konkretnih glasbenih skupin, moram izpostaviti dvoje:

- Ker imajo glasbene skupine svoja značilna imena, je logotip najpogostejša oblika zaščitnega grafičnega znaka (Slika 18) pri glasbenih skupinah (včasih tudi monogram), ki ga lahko nato spremlja tudi logo. Večina primerov zaščitnih grafičnih znakov, ki bodo predstavljeni v nadaljevanju, je zato logotipov.

- Logotipi se redko pojavljajo sami zase in se tudi pogosto spreminjajo. Razlogov je lahko več. Lahko zaradi tega, ker je skupina želela spremembo oz. je želela narediti nadgradnjo logotipa, običajno pa predvsem zato, da se ime skupine prilagaja kontekstu albuma. Za lažjo predstavo poleg logotipov v diplomski nalogi dodam še primere, kako se logotipi pojavljajo na albumu. Včasih pride do spremembe znotraj istega logotipa (sprememba barve, filtri, tridimenzionalnost ipd.), včasih pa skupina svojega sicer uveljavljenega logotipa na albumu sploh ne uporabi, temveč samo napiše svoje ime.

(26)

10

Slika 18: Logotipi različnih glasbenih skupin

2.1. 60-ta

Analizo razvoja logotipov v rock glasbi lahko začnem z obdobjem 60-ih let 20. stol, ker se je v tem obdobju rodila zvrst rock. Pred tem je bil prisoten rhytm & blues, iz katerega se je rock kasneje razvil. V 60-ih letih prejšnjega stoletja je bila prisotna nekakšna pozitivna živahnost, ki jo izražajo za tisti čas prepoznavne sintagme: »flower power«, »hippie life«, »peace, love and music«. Najbolj je bilo to opazno v Ameriki, kjer se je to vzdušje razvilo do največje možne mere (Woodstock). To obdobje je trajalo le kratek čas, uničilo ga je predvsem LSD in vojna ter upori. K temu je prispevala tudi smrt legende Jimi Hendrixa (Naylor & Poole, 2007).

Logoti in logotipi pri glasbenih skupinah oz. posameznih izvajalcih v 60-ih še niso bili jasno sistematizirani na način kot ga razumemo danes in zato bolj sodijo v področje t. i.

eksperimentalne tipografije. A vendar so bile takrat v povezavi s skupinami in izvajalci prisotne določene prepoznavne likovne podobe, ki tipično reprezentirajo takratni čas. Njihova glavna značilnost so, lahko bi se tako izrazila, »pozitivne« oblike in barve. To v likovno- teoretski terminologiji pomeni, da so bile oblike tipično organske, gladko oblikovane, z ne preveč kristaličnimi elementi. Pogosto so sledile oblikovanosti rastlinja, cvetov in listov, fraktalni geometriji. Če so že bile prisotne ostrine, so bile le bolj kot dodatek za dinamiko pri celotnem logotipu. Znotraj teh oblik pa so se pojavljale čiste, nasičene barve, ki so se pogosto prelivale in dajale vtis mavričnosti. Prevladovale so barve, kot so rdeča, rumena, oranžna, kar simbolizira življenje, ljubezen. Dinamika in pestrost v obliki in barvi je v tem obdobju zelo pomembna.

(27)

11

Slika 19: Primeri oblik pisav iz 60-ih

Na zgornjih slikovnih primerih (Slika 19) lahko vidimo značilno oblikovno in barvno dinamiko podob v glasbeni industriji 60-ih let. Značilno je, da dajejo ti znaki izrazito pozitiven vtis. Poleg tekstovnega sporočila, ki ga posredujejo (All you need is love), je namreč že likovna oblikovanost takšna, da te preprosto pripelje do istega mišljenja. V tem stilu so imeli oblikovane napise tudi glasbeni izvajalci, na primer Jimi Hendrix (Slika 20), ki je bil v tistem obdobju najbolj popularen umetnik. Zaradi njega naj bi celo poimenovali zvrst rock.

Jimi Hendrix

Slika 20: Jimi Hendrix

(28)

12

Slika 21: Ovitka albumov

Pri njegovem logotipu je prisotna zgoraj opisana dinamika. Oblika spominja na plamene ognja, kar bi pri njemu bilo smiselno, saj je znan po tem, da je po koncertu zažgal svojo kitaro. Logotip sicer običajno srečamo v monokromni obliki. Lahko je črne barve, ali pa kakšne druge pisane barve (Slika 21). Včasih pa je tudi vsaka črka obarvana v drugi barvi (Slika 18). Sklepam, da so njegov logotip barvno spreminjali tako, da se je prilagajal s kontekstom (plakat za dogodek, ovitek vinilne plošče). Poleg tega logotipa pa se lahko najde tudi kaligrafski logotip (Slika 21), ki je podpis narejen z roko.

Cream

Skupina Cream (Slika 22), ki je obstajala v istem obdobju, je v svojem delovanju nekoliko spreminjala svoj logotip. Vendar so ostajali v istem stilu, ki bi spadal k obdobju 60-ih.

Slika 22: Cream

Prisotna je dinamika v barvah (znotraj logotipa ni samo ena barva, ampak je mešanica več barv skupaj, naj bo to mešanica med rumeno in rdečo, ali pa celo tvori majhen del mavrice z dodajanjem zelene barve) in oblikah. Dinamika v obliki se najbolje pozna v osrednji sliki.

Dodane so tako ostre kot zaobljene linije, kar tvori večjo dinamiko. Dodatne linije pri črki

»R« in »A« pa naredijo efekt še močnejši.

(29)

13 The Byrds

Zelo dober primer logotipa iz 60-ih bi lahko bil logotip skupine The Byrds (Slika 23):

Slika 23: The Byrds

V tem logotipu je mogoče srečati vse tipične značilnosti, ki jih omenjam: organske oblike, ki asocirajo na rastlinstvo in fraktalno geometrijo, nasičene barve, barvna prelivanja ipd. Znotraj vsake črke v logotipu so narisani vzorci, ki potem tvorijo celoto. Dinamika je na višku.

Seveda se je tudi njihov logotip prilagajal albumom.

Slika 24: Ovitka albumov skupine The Byrds

V tem obdobju so omembe vredni tudi naslednji izvajalci (Slika 25, 26):

(30)

14 Santana

Slika 25: Santana

The Yardbirds

Slika 26: The Yardbirds

(31)

15 Pink Floyd

V tem času je začela ustvarjati tudi briljantna skupina art rocka Pink Floyd (Slika 27), ki pa ji glavni uspeh pripisujemo v 70-ih in 80-ih. Skozi različna obdobja se je njihov logotip spreminjal, kar je bila lahko posledica različnih vplivov, ki so jih doživljali skozi ta obdobja.

Slika 27: Pink Floyd v 60-ih

V njihovem zgodnejšem obdobju lahko vidimo dinamične organske oblike, ki so bile popularne v 60-ih. Napis je enobarven, kot smo že lahko opazili pri Jimi Hendrixu. Kasneje v drugem obdobju bom pokazala, kako se je njihov logotip spremenil.

V 60-ih pa se že najdejo tudi nekoliko drugačni napisi, ki začnejo nakazovati značilnosti logotov in logotipov v 70-ih letih (Slika 28).

The Doors

(32)

16

Slika 28: The Doors

Logotip skupine The Doors, ki je uspevala v 60-ih, je v primerjavi s tipičnimi logotipi 60-ih let že nekoliko drugačen. Deluje bistveno bolj sistematizirano, izčiščeno in poenostavljeno, kar pripomore k njegovi prepoznavnosti. Je dinamičen, vendar ne več na tako očiten način, pač pa bolj subtilno. Kar zadeva barve, v osnovi lahko rečemo, da dinamike iz 60-ih let ni več. Vsebuje samo enobarvne linije, brez prelivanja oz. uporabe različnih barv za vsako črko.

Ima pa obrobo drugačne barve, kar logotip nekoliko popestri. Lahko je znotraj teh linij praznina ali zapolnjena ena barva, vse je odvisno od prilagajanja kontekstu (na črni podlagi je logotip negativ tega). Pri obliki je dodane več ostrine. Dinamiko tvorijo nenavadne oblike posameznik črk, kot npr. črka »O« in »S«, ampak kljub nenavadni obliki vemo, da predstavlja ti dve črki. Seveda pa je razlog, da jo prepoznamo, tudi v tem, ker te črke ne stojijo same zase, ampak so sestavljene skupaj v celoto, zaradi katere smo jo potem takoj sposobni razumeti.

Logotip vsebuje eksperimentiranje in hkrati deluje preprost.

Na podoben način, čeprav drugače, so oblikovani tudi logotipi nekaterih ostalih skupin v tem obdobju. Opaziti je več izčiščenosti, jasnosti in sistematiziranosti. Na primer skupine The Beatles (Slika 29). Sklepati je mogoče, da je k temu pripomogla tudi bolj jasna marketinška in produkcijska strategija, ki je stala za tako uspešnimi skupinami kot so The Beatles.

(33)

17 The Beatles

Slika 29: The Beatles

V primerjavi s tipičnimi logotipi 60-ih let logotip skupine The Beatles ni več tako baročen, vendar pa je bolj sistematiziran, izčiščen, enostaven, kar mu da več subtilnega karakterja, kar tudi danes iščemo od logotipov. Glede na kriterije dobrega logotipa, lahko logotip skupine The Beatles vključimo zraven. V osnovi je v celoti črne barve, daleč od tiste živahnosti, ki smo jo bili prej deležni. Logotip se pojavi tudi v negativu. Pisava na prvi pogled deluje vsakdanja. Vendar pa ob podrobni proučitvi ugotovimo, da je oblika pisave zelo subtilno oblikovana v dinamiki med zaobljenim in ostrim (najbolj očitno pri črki »S«), ter z velikostnim odstopanjem posameznih črk (»T«). Logotip skupine The Beatles je torej že daleč od tiste eksperimentalne organske oblikovanosti in nakaže način oblikovanja logotipov, ki se uveljavi v 70-ih.

2.2. 70-ta

70-ta so bili časi, ko se je začela pojavljati temačnejša glasba. Temačnejša v smislu besedil in tudi v smislu glasbe same. Postaja bolj glasna in hitrejša, kar se razvije še bolj v 80-ih. Vse skupaj se je začelo spreminjati glede na razmere, ki so bile takrat prisotne. Droga je postala močnejša, vpliv vietnamske vojne je povzročil, da ljudje niso več verjeli v sanje hipijev, ki so govorili o miru in ljubezni ter glasbi. In tako so tudi posamezni avtorji prešli bolj v temačne vode (Rolling Stones: Gimme shelter). V to obdobje spada tudi nastanek zvrsti »punk«, ki je temeljila predvsem na uporniški glasbi (Naylor & Poole, 2007). V 70-ih se še zmeraj ponekod pojavljajo logotipi, ki spominjajo na logotipe iz 60-ih let prejšnjega stoletja, vendar je to čedalje bolj poredko. Logotipi postajajo bolj »resni«, »ostri«.

(34)

18 Yes

Skupina Yes je po mojem mnenju ena redkih skupin, ki bi lahko še primerjala svoj logotip z logotipi iz 60-ih (Slika 30). Oblika njihovega logotipa je organska, živahna, dinamična, zaobljena kolikor je le mogoče, ter vsebuje pozitivne tople barve, ki se prelivajo iz rumene v oranžno in rdečo. Barva se lahko tudi prilagaja kontekstu (izid nove plošče itd.).

Slika 30: Yes

Skupini Yes bi se lahko po obliki in barvah pridružila še skupina Chicago (Slika 31).

(35)

19 Chicago

Slika 31: Chicago

Od tu naprej pa je začelo v 70-ih prihajati do sprememb v oblikovanju logotipov, tako na področju barve kot oblike. Temačnost glasbe vpliva tudi na oblikovanje logotipov. Čedalje manj je prelivanja »pozitivnih« barv (rdeča, rumena). Čedalje bolj je pogosta črna ali bela barva, linije logotipov so ostrejše. Seveda pa se logotipi prilagajajo albumom. Še vedno se ponavlja dinamika v napisih, vendar ni tako sproščena in vesela, pozitivna, kakor je bila prej, temveč je bolj kristalna, ostra.

Lynyrd Skynyrd

So ameriška rock skupina, prepoznavna po tem, da so popularizirali južni hard-rock v obdobju 70-ih. To lahko zaznamo tudi v njihovem logotipu (Slika 32). Prvi levo rahlo spominja na logotipe iz 60-ih. Opazimo prelivanje barv znotraj logotipa. Opazna je dinamika v obliki, vendar je ta oblika že nekoliko bolj ostra, kakor je bila v prejšnjem desetletju. Zanimiv pa je logotip desno, ki ima znotraj napisa naslikano bojno zastavo vojske v Tennesse-ju. Znana je tudi kot uporniška zastava. Sklepam, da je logotip nastal v tem kontekstu. Uporniki so bili zelo dobrodošli v glasbeni industriji, saj so le ti razvijali nove zvrsti in dosegali nazive legende. In verjetno so s tem Lynyrd Skynyrd še bolj pritegnili pozornost pri populariziranju južnega hard-rocka.

(36)

20

Slika 32: Lynyrd Skynyrd

Aerosmith

Aerosmith je ena izmed skupin, ki je pri razvijanju svojega zaščitnega grafičnega znaka veliko dala tudi na podobo, ne samo na tekst. Poleg kaligrafskega znaka oz. logotipa se pri njih zato pojavi tudi ikonični znak, torej logo (Slika 33). Po njihovih besedah naj bi podoba in tekst ne pomenila ničesar. Berljivost logotipa je sicer nekoliko zahtevnejša. Še vedno vsebuje zaobljene oblike, ki spominja na logotipe iz 60-ih. Načeloma je monokromne, v osnovi črne barve, se pa barvno prilagaja kontekstu (albuma, plakata ipd.), v katerem ga srečamo.

Slika 33: Aerosmith

(37)

21

Slika 34: Logotip na albumu Permanent Vacation

Slika 35: Logotip na albumu "Pandoras Box"

Led Zeppelin

Led Zeppelin so legendarna angleška skupina, ki jim je bil v vzor blues in so na podlagi tega razvijali rock'n'roll, ki še danes odmeva daleč na okoli. V tistem času so bili povsem nekaj novega na glasbeni sceni. Oblika njihovega logotipa spominja na secesijsko pisavo (»Art Noveau«).

Slika 36: Različni primeri secesijskih pisav

(38)

22

Predstavlja novi, moderni stil. Sklepam, da so z uporabo te pisave tudi člani skupine Led Zeppelin želeli predstaviti sebe kot nekaj novega in najavili spremembo v glasbeni industriji.

Poleg tipografskega znaka so dodali še abstraktni znak, to so štirje simboli, ki predstavljajo, vsakega člana posebej (Slika 37). Napis je monokromne barve, v osnovi črn, ki pa se prilagaja kontekstu (albuma, plakata, itd).

Slika 37: Led Zeppelin

Pink Floyd

Kakor sem že omenila v obdobju 60-ih, so skupina Pink Floyd kar nekajkrat spremenili svoj logotip. To lahko opazimo na Sliki 38.

Slika 38: Primerjava različnih logotipov skupine Pink Floyd

(39)

23

Prvi logotip (Slika 38) je logotip, ki je nastal v 60-ih letih prejšnjega stoletja. Pri tem opazimo še tipične značilnosti dinamične oblike napisa in dodatno dekorativnost pri črki »K«.

Naslednja dva logotipa pa sta nastala v 70-ih. Prvi logotip (Slika 39) je predstavljen na njihovemu albumu »Dark side of the moon«. Kasneje pa je bil ta logotip opazen tudi na promo posterju albuma »The Division Bell«. Drugi logotip (Slika 40) pa je bil na albumu

»The Wall«.

Slika 39: Pink Floyd: Dark side of the moon (1973) in The Division Bell (1994)

Slika 40: Pink Floyd: The Wall (1979)

Pink Floyd spadajo pod zvrst, ki so jo imenovali »Art Rock« (Umetniški rock). To bi lahko razložilo logotip na Sliki 40. Izgleda, kakor da bi neka oseba na hitro ročno napisala ime skupine s čopičem in tušem, zato spada med kaligrafske logotipe. Opazne so kapljice tuša na zaključnih delih črk. Deluje bolj umetniški in unikaten. Za razliko od naslednjega, ki ga lahko primerjamo z opisom, ki sem ga navedla pri logotipu skupine The Beatles. Pisava je bolj sistematizirana, izčiščena in enostavna. Kar logotipu doda nekaj spremembe in popestritve, je simbol znotraj črke »O«. Po mnenju nekaterih tisti simbol predstavlja črki P in F v enem, in naj bi torej bil monogram skupine. Barvo so spreminjali glede na to, kje je logotip zabeležen (na plošči, na plakatu).

(40)

24

V 70-ih se že pojavljajo prve skupine, ki imajo izrazito ostro, kristalično oblikovane logotipe, ki spominjajo na ostre predmete, kakor nekakšna rezila. Takšne oblike logotipov se kasneje pojavijo v 80-ih, kjer se je iz rocka razvila zvrst heavy metal. Zametke tega lahko v 70-ih vidimo na zaključkih določenih črk pri logotipih. Dober primer za take logotipe bi bila logotipa skupin Deep Purple (Slika 41) in Thin Lizzy (Slika 42).

Deep Purple

Slika 41: Deep Purple

Deep Purple so tudi spreminjali svoj logotip. Imeli so tudi monogram, sestavljen iz kratic njihovega imena.

Thin Lizzy

Pri skupini Thin Lizzy lahko vidimo, da svojega logotipa niso vedno uporabili. Verjetno zato, da se je ime boljše ujemalo s celotnim albumom, kar je to pogost pojav pri večini skupin.

(41)

25

Slika 42: Thin Lizzy

Drugi primeri logotipov z ostrimi linijami bi bili tudi naslednji.

David Bowie

Slika 43: David Bowie

(42)

26 Kiss

Slika 44: Kiss

Vmes se najdejo še logotipi, ki so oblikovani v stilu, ki v nas nekoliko vzbudijo negativne občutke. Oblikovani so z agresijo, kančkom strahu, grozoto, histerijo. Glasbeniki so v tistem času začeli tudi že oblikovati temačno glasbo, ki bi lahko spominjala na grozljivko. Ozzy Osbourne je nekoč rekel: »Če gredo ljudje v kino in plačajo za ogled grozljivke, zakaj ne bi še mi ustvarjali grozljive glasbe?« in tako se je razvil hard rock in metal. Da je skupina Black Sabbath lahko dosegla želene učinke, so v času snemanja albuma šli v zapuščeno graščino, kjer so dejansko imeli občutek, da nekaj straši. To jim je pripomoglo k dodatni inspiraciji (Naylor & Poole, 2007).

In kot sem že omenila grozljive filme, ki so jih takrat snemali, in posledično grozljiva temačna glasba, ki je začela pozneje nastajati ter skupina Black Sabbath, ki je to začela, sem našla naslednjo podobnost, ki me je asocirala prav na to:

Slika 45: Poster za grozljivi film "Carrie"

(43)

27 Black Sabbath

Slika 46: Black Sabbath

Način napisa, ki so ga imeli v 70-ih za predstavitev grozljivke (Slika 45), me je spomnil na logotip skupine Black Sabbath (Slika 46). Primerjavo lahko vidimo v zgoraj navedenih slikah.

Lahko vidimo, kako napisa plavata, kakor nekakšna iluzija, neresničnost, nekaj, kar nam hkrati vzbuja strah in radovednost.

Zelo dober primer logotipa in izvajalca, ki je tudi zaslovel v tistih časih, je logotip Alice Cooper-ja (Slika 47):

(44)

28 Alice Cooper

Slika 47: Alice Cooper

Prvi in drugi logotip odsevata ravno to, kar sem navedla zgoraj. Spominja, kakor na nekakšno kri, ki je poškropljena po papirju in z njo napisan logotip.

2.3. 80-ta

80-ta so za moj okus zelo zanimivo obdobje. V tem obdobju so se razvile zvrsti, kot so glam rock, hard rock in heavy metal. V smer glam rocka je v 70-ih začel že David Bowie (Slika 43), ki je presenečal svojo publiko s svojim glamuroznim načinom oblačenja in lišpanja. V te vode so v 80-ih šli skupina Mötley Crüe. V smer heavy metala, s katerim so začeli Black Sabbath, so se začeli razvijati Judas Priest (Slika 52), Iron Maiden (Slika 53), Van Halen (Slika 55) in nenazadnje še Thrash Metal skupina Metallica (Slika 48), ki so bili mnenja, da mora biti njihova glasba glasnejša, hitrejša in agresivnejša. Kako je sploh prišlo do ideje, metal? Glasbeniki so želeli doseči efekte starih tovarn, kjer so mnogi izmed njih morali delati z kovinami. V tovarnah je bilo veliko agresivnih in glasnih zvokov, ki je avtorjem dalo inspiracijo za glasnejšo in agresivnejšo glasbo (Naylor, Poole; 2007). Posledično se je začelo to poznati tudi na logotipih glasbenih skupin. Postajali so agresivnejši, z ostrejšimi linijami in obliko, ki spominja na rezila, kovine. Logotipi so se prilagajali albumom ali pa so se tudi nekoliko spreminjali v obliki (npr. Metallica).

(45)

29 Metallica

Skupina Metallica spada pod Thrash Metal, kar je še bolj agresivni metal kot pa heavy metal.

»M« in »A«, ki izstopata pri njihovemu logotipu, delujeta res divje (Slika 48). Imata ostre robove, ki nam dajo občutek, da nas bo lahko zabodlo, zadelo kot strela. V osnovi barv ni, je samo bel napis na črni podlagi oz. negativ tega. Tekom nastajanja novih plošč pa se je logotip ustrezno modificiral: logotipu so dodali tridimenzionalnost, barve in filtre, ali pa celo nekoliko spremenili obliko, pri kateri so še vedno ostale tipične poteze – izstopajoča »M« in

»A«. (Slika 49, 50, 51).

Slika 48: Metallica

Tridimenzionalnost in dodajanje filtrov

Slika 49: Metallica - tridimenzionalnost in dodajanje filtrov na albumu »Ride the lightning«

Spremenjeni logotipi, ki so bili na določenih albumih

(46)

30

Slika 50: Metallica - logotipi na albumih »St.Anger«, "Load" in "Reload"

Slika 51: Metallica - logotip na albumu Garage Inc.

Judas Priest

Heavy Metal skupina Judas Priest imajo oblikovan logotip povsem z ostrimi linijami. To lahko vidimo tudi pri črkah, ki bi v osnovi morale biti zaobljene (J, D, S, P, R), tu so povsem ravne in v vogalih ostro zavite, ki dajo občutek ostrine. Sami so v njihov logotip dodajali še dodatke (filtre), ali pa so k logotipu dodali elemente, ki so prispevali k še večjemu občutku po

(47)

31

kovini – metal (Slika 52). Na levi sliki lahko vidimo filtre kovine, zraven je še dodano malenkost tridimenzionalnosti, kar še poveča vtis težke kovine (heavy metal). Na desni sliki pa je prikaz ovitka albuma. Judas Priest je napisan na rezilu, ki je iz kovine, zraven pa je dodana rdeča tekočina, ki predstavljala ureznine, ki jih je povzročilo rezilo. Ta predstavitev nam da še večji občutek nevarnosti, vzburljivosti, agresivnosti in hkrati rahlega strahu.

Slika 52: Judas Priest

Iron Maiden

Ravno tako v isto smer gre logotip heavy metal skupine Iron Maiden (Slika 53). Pri njih je poleg logotipa samega zelo značilna tudi podoba Eddie-ja (Slika 53). Avtorji so želeli vedno znova bolj in bolj strašiti in pritegniti pozornost publike z prikazovanjem nadnaravnih stvorov, ki so pritegnili pozornost in hkrati delovali grozljivo. S tem so začeli že Black Sabbath, kar se je potem postopoma razvijalo. Iron Maiden so v svoj logotip že v osnovi dodali še rdečo barvo, ki na nas deluje agresivno. Na določenih albumih pa se je barva prilagajala albumu. Oblika logotipa je spet ostra, ki spominja na rezila.

(48)

32

Slika 53: Iron Maiden

Def Leppard

Def Leppard spadajo pod začetnike heavy metala. Lahko bi jim tudi pripisali korenine v hard rocku. Oblika je ostra, brez zaobljenosti, deluje agresivna. V osnovi je logotip »prazen«, ima obrobne linije, ki oblikujejo črke, znotraj teh linij pa se barva spreminja s kontekstom albuma.

Tople barve, ki jih pogosto vidimo v njihovih logotipih, nekoliko zbijejo tisti občutek nevarnosti in tipični občutek heavy metala. Logotip deluje topleje kakor npr. logotip skupine Iron Maiden.

(49)

33

Slika 54: Def Leppard

Van Halen

Van Halen spada pod hard rock skupino. Njihov logotip je monogram. Je kratica njihovega imena, oblikovana kakor znak (Slika 55). Z monogramom smo se srečali že pri skupini Deep Purple. Spet lahko vidimo ostre linije, brez zaobljenosti, zato deluje, kakor da nas bo ta logotip ravnokar zabodel. Deluje kakor ptič, ki pristaja, in bo pristal z najdaljšim delom črke H, ki pa je tudi najbolj oster – rezilo. V osnovi je črn, lahko so dodani še filtri kovine (Slika 55). Monogramu se na albumu pogosto pridruži še logotip (Slika 56). Grafični znak skupine Van Halen mi je bil v inspiracijo v praktičnem delu, kjer sem izdelala logotip skupine Memory Lane po podobnem vzorcu.

Slika 55: Van Halen

(50)

34

Slika 56: Ovitki albumov, kjer se poleg ikoničnega znaka pojavi še tipografski

(51)

35 AC/DC

Pri skupini AC/DC lahko vidimo, da je oblika vedno ista, spreminja se samo barva, tako da se ujema s kontekstom albuma.

Slika 57: ACDC

(52)

36 Slayer

Slika 58: Slayer

Omenila sem tudi zvrst glam rock, ki jo je že v 70-ih začel David Bowie. V 80-ih so bili najbolj poznani Mötley Crüe (Slika 59). Glede na to, kakšni so izvajalci zgledali na odru, moram reči, da logotipi tega niso ravno odsevali. Ni bilo kakšne posebnosti v obliki njihovih logotipov, ki bi asocirala na glam rock.

Mötley Crüe

Slika 59: Motley Crue

(53)

37

Podoba njihovega logotipa se je skozi leta kar dosti spreminjala. Najbolj tipična je bila pri njih rdeča barva. Oblika je bila večinoma ostra, brez zaobljenosti, vendar ni spominjala na ostre predmete, rezila. Ravno tako pa so imeli tudi kaligrafski logotip, ki je napisan ročno.

Drugi logotip (Slika 59) rahlo spominja na način logotipa, ki ga je imel Bowie, če odštejemo del strele pri črki B. Napis je rdeče barve in se nagiba v desno stran.

V 80-ta pa spadajo tudi že skupine, ki so v heavy metalu dali tudi veliko na dekorativnost logotipov (Slika 60 in 61) in se kasneje še nadgrajuje v 90-ih pri black in death metalu. Poleg dekorativnosti pride tudi do zaobljenosti na določenih delih.

Ozzy Osbourne

Slika 60: Ozzy Osbourne

(54)

38 Dio

Slika 61: Dio

2.4. 90-ta

90-ta je bil čas, ko bi lahko rekla, da je šlo v še bolj agresivne, že brutalne vode v industriji hard rocka. Pojavilo se je več vej metala in rocka. Na eni strani smo pridobili na »death«,

»black« in »gothic« metalu (mrtvi, črni in simfonični metal), na drugi strani se je pojavil

»grunge« in »alternativni rock«. Death, black in gothic metal je postal še bolj agresiven, glasen, hiter. Spremenilo se je tudi na barvi vokala. Death in black metal je začel izvajati tako imenovani »growl« in »scream«. Gothic metal pa je začel združevati elemente heavy metala in simfonije. Glasba je postala še temačnejša kot v prejšnih desetletjih, že skoraj preveč popačena, nekateri ji rečejo brutalna. Veliko skupinam so v vzor še vedno Black Sabbath iz 70-ih. Naj bo to v metal glasbi, ali pa v grunge-u (Naylor & Poole, 2007).

Kar zadeva logotipe, bodo zagotovo bolj prišli do izraza logotipi skupin, ki izvajajo te tri veje metala (Slika 62, 63, 64). So tako agresivni, popačeni in pretirano dekorativni, da so že nečitljivi, težko berljivi. Če bi jih ocenjevali po kriterijih učinkovitega grafičnega znaka, lahko rečemo, da so neprimerni, saj so pogosto neberljivi, prezapleteni in jih je zato med seboj skoraj nemogoče razlikovati.

(55)

39 Logotipi death, black in gothic metala

Slika 62: Logotipi skupin zvrsti »black, death in gothic metal«

Slika 63: Logotipi skupin zvrsti »black, death in gothic metal«

(56)

40

Slika 64: Logotipi skupin Incantation, Cradle of Filth, Mental Crypt in Profecia

Pri Grunge-u in alternativnem rocku/metalu pa lahko opazimo, da ostrina iz logotipov izgine, pojavijo pa se bolj moderne in čiste oblike pisave, ki so večinoma brez serifov. Logotipi so čitljivi, zelo raznoliki, včasih tudi nekoliko futuristični (npr. Tool). Večinoma ustrezajo kriterijem dobrega grafičnega znaka.

Grunge

Slika 65: Nirvana

Slika 66: Soundgarden

(57)

41

Slika 67: Pearl Jam

Alternativni rock

Slika 68: Red Hot Chilli Peppers

Alternativni metal

Slika 69: Tool

(58)

42

Alternativni, space rock, progressive, eksperimental, rock opera

Slika 70: Muse

Za konec teoretičnega dela ugotavljam naslednje: rock glasba se je skozi desetletja spreminjala na podlagi hitrosti, agresije, besedil. In ravno tako so se spreminjali logotipi in simboli skupin, ki so izvajale rock glasbo. Opažam, da se barve prilagajajo kontekstu albuma in je le oblika tista, ki drži logotip, tako da barve nimajo toliko vpliva, kakor sem sprva mislila. Se pa še vedno opazi, da so bile barve toplejše v 60-ih, kakor npr. v 80-ih. Menim, da simboli in logotipi večinoma predstavljajo skupine takšne, kakršne so, v svoji zvrsti kot tudi vizualni podobi. Logotipi in simboli večinoma dosegajo to, kar sem že v uvodu navedla, kaj je pomembno pri logotipu samem. Da likovno izraža tisto, za čemer stoji.

(59)

43

3. PRAKTIČNI DEL

3.1. Od ideje do skice

Za likovno-praktični del diplomske naloge sem naredila logotip za lastno glasbeno skupino, ki se imenuje Memory Lane. Smo skupina, ki si je zadala obujati rock glasbo iz naše donedavne preteklosti, od 70-ih let dalje. Poleg te glasbe pa imamo tudi cilj ustvarjati lastno glasbo, ki bi se razvijala v isti smeri. Pri ideji sem imela kar nekaj problemov. Prihajalo je do različnih variacij, v katerih se oz. nas nisem našla.

Slika 71: prvi primer izdelave logotipa

Slika 72: drugi primer izdelave logotipa

Med razvijanjem, raziskovanjem in ustvarjanjem logotipa sem prihajala do raznih oblik.

Nastale so tako zaobljene (Slika 71), ki spominjajo na tipične značilnosti »jukeboxov« in

»dinerjev« iz 50-ih, kar je za našo zvrst glasbe, ki jo izvajamo, že nekoliko preveč nazaj.

Naslednja pa je bila zelo »moderna« in »futuristična« (Slika 72), kar pa že preveč asociira na logotipe 90-ih. Morala sem priti do neke vmesne stopnje, ki bi predstavljala obdobje med 70.

in 80. To se pravi, ostre linije, manjša pestrost barve, predstavitev oblike logotipa kot težke kovine, ostrih rezil, ali celo kot abstraktne strele.

(60)

44

Slika 73: skiciranje logotipa za skupino Memory Lane

Kar nekaj časa sem se zamudila z ugotovitvijo, kakšne oblike bodo linije znaka (ali zaobljene ali ostre). Nikakor nas nisem mogla najti znotraj različnih osnutkov logotipov. Naenkrat me je prešinila misel, če bi naredila logotip samo iz kratic našega imena (M in L), torej kot monogram, kakor so to storili Van Halen. Na koncu sem se za to tudi odločila (Slika 74).

Preden sem prišla do končnega izdelka, je nastalo nekaj različnih variacij:

Slika 74: kreiranje logotipa skupine iz kratic imena

Hotela sem imeti ostre linije, ki bi lahko spominjale na »težki metal« oz. »hard rock«. To se lahko vidi na črkah M in L. Poleg tega sem imela v mislih puščico, kakor smer, ki nam kaže neko pot (prometni znak, ki nakazuje ulico v določeno smer; cesta/kolovoz = Lane). Dolgo časa sem imela v mislih, da bi naš logotip naredila kakor prometni znak, ki nakazuje cesto (Memory Lane = Cesta Spominov), vendar podobne znake lahko srečamo tudi drugje. Tako sem se odločila, da bom puščico zvila v krog, kakor neko vez, ki združi logotip v celoto.

Poleg tega pa bi to lahko predstavljalo, da se vrtimo v krogu, kar bi ponavadi sicer pomenilo brez izhoda. V tem primeru pa je to »brez izhoda« iz spominov, kar v našem primeru ni napačno. Spomini so dobri, iz njih se lahko marsikaj naučimo. Nočemo delati na novih

(61)

45

variacijah, ker nam osebno niso všeč, ampak se držimo tistih načel, ki so takrat nastala in nameravamo v tej smeri nadaljevati. Krog je bil na nek način prisoten že na začetku pri prvem logotipu, ko sem v ozadju tipografskega znaka naredila še ikonografski znak vinilno ploščo (Slika 75).

Slika 75: druga različica prvotnega logotipa

3.2. Oblikovanje v vektorskemu programu – Inkscape

Oblikovanje zasnovanega monograma (Slika 76) je v nadaljevanju potekalo v vektorskem programu Inkscape.

Slika 76: končna skica logotipa skupine Memory Lane

Skeniran logotip v bitmap obliki sem vdelala v program ter nato narisala mreže (Slika 77).

Slika 77: vdelava skice v program Inkscape

Nato sem se lotila vektorske izdelave krožnic (Slika 78).

(62)

46

Slika 78: izdelava krožnice

Po tem sem se lotila izdelave črk M in L (Slika 79).

Slika 79: izdelava črk M in L

Nato sem odstranila prvotno bitmap sliko. Kar mi je še manjkalo, je bila puščica, ki bi na krogu nakazala smer (Slika 80).

(63)

47

Slika 80: odstranjevanje skice v ozadju in izdelava puščice za nakaz smeri

Na koncu pa je sledila še dokončna optimizacija logotipa.

3.3. Končni logotip

V osnovi sem mislila, da bi bil logotip kar preprost, bel z črno obrobo oz. negativ tega (Slika 82). Poleg tega pa sem k monogramu spodaj dodala še tipografski napis »Memory Lane«.

Nato sem naredila še zapolnjeno varianto (Slika 83). Ker bi se za različne priložnosti logotip prilagajal, sem naredila še simulacijo albuma (Slika 84, 85), v katerem se logotip pojavi v modificirani obliki.

Slika 81 : Logotip Memory Lane - pozitiv in negativ

(64)

48

Slika 82: Logotip Memory Lane - zapolnjen pozitiv in negativ

Slika 83: Ovitek albuma - slika je simbolična

(65)

49

Slika 84: Zloženka - slika je simbolična

(66)

50

4. PEDAGOŠKI DEL

Za pedagoški del sem pripravila učno pripravo, ki bi jo izvedla v osmem razredu na Cerkljanski osnovni šoli. Učencem bi dala nalogo, naj oblikujejo skico logotipa na temo Osnovna šola Cerkno. Učenci bi lahko gradili tako na tipografski kot na ikonični ali abstraktni podobi.

GLAVA PRIPRAVE: Značilnosti grafičnega oblikovanja in izdelovanje grafičnega znaka za OŠ Cerkno

AVTOR: Mojca Jeram ŠOLA: Osnovna šola Cerkno RAZRED: 8

PREDMET: Likovna vzgoja ŠT. UR: 2.

OBLIKOVALNO PODROČJE: risanje

LIKOVNA NALOGA: Značilnosti grafičnega oblikovanja in izdelovanje grafičnega znaka od ideje do skice

LIKOVNA TEHNIKA: Svinčnik

LIKOVNI MATERIALI IN ORODJA: Svinčnik, flomaster, risalni list LIKOVNI MOTIV: Osnovna šola Cerkno

METODE IN OBLIKE DELA: Pogovor, razlaga, demonstracija, praktično delo, delo s slikovnim materialom, frontalna, individualna

UČNA SREDSTVA IN PROPOMOČKI: predstavitev Power Point, fotografije primerov VRSTA UČNE URE: Kombinirana

POSEBNA DEJAVNOST UČENCEV: / LITERATURA:

- Butina, M. (1997). Prvine likovne prakse. Ljubljana: Debora

- Butina, M. (2000). Mala likovna teorija. Ljubljana : Debora : Visoka strokovna šola slikarstva, 2000 (Ljubljana : Schwarz.)

- Parker, Roger C. (1997). Grafično oblikovanje. Ljubljana: Pasadena.

- Repovš, J. (1995). Kako nastaja in deluje učinkovita, tržno usmerjena celostna grafična podoba kot del simbolnega identitetnega sistema organizacij. Ljubljana: Studio Marketing.

- Rivers, C. (2009): Logo-art; Innovation in Logo Design; VB: RotoVision

- Rotar, B. (1972): Likovna govorica, Ljubljana, Maribor: DZS in založba Obzorja.

- Tacol, T. (1999). Didaktični pristop k načrtovanju likovnih nalog, Izbrana poglavja iz likovne didaktike . Ljubljana: Debora.

- Tacol, T., Frelih, Č., Muhovič, J. (2002). Likovno izražanje in likovno snovanje. Učbenik za likovno vzgojo in likovno snovanje za 8. Razred devetletne osnovne šole. Ljubljana: Debora

VIRI SLIKOVNEGA GRADIVA:

- Logotip Facebook, http://www.bloggingtipstoday.com/wp-content/uploads/2013/06/facebook- logo-reversed.png

- Kaligrafski logotip Coca Cola, http://www.picgifs.com/wallpapers/wallpapers/coca- cola/Coca_Cola03.jpg

- Monogram Mobitel, http://www.moneta.si/img/logos/u-logo-mobitel.png

- Mustang, http://4.bp.blogspot.com/-YhxY0C1MZ8E/USd-

wtquKsI/AAAAAAAACMQ/DWuVCj9uMnU/s320/Mustang_Logo.jpg

- Rolling Stones, http://4.bp.blogspot.com/_LxB5bkk8QeU/TMnbOO1UltI/AAAAAAAAIQA/_- vOI2ZC2S0/s400/RollingStonesTongueLogo.jpg

(67)

51

- Abstraktni znak za avtomobilsko znamko Renault, http://seeklogo.com/images/R/Renault- logo-25AC313F30-seeklogo.com.gif

- Ikonični znak + logotip za Coca Colo, http://www.promotionalitemsbuzz.com/wp- content/uploads/2010/02/CocaCola-Logo.jpg

- Ikonični/abstraktni znak + logotip za znamko Nike, http://3.bp.blogspot.com/- Nkc9jwiT7W8/T4GcVeE7J4I/AAAAAAAAAjc/EpksnOtlTMA/s640/Nike+logo+lite+with+Nike +name+freehdlogos.jpg

- Ikonični znak + monogram za skupino Black Veil Brides, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/Black_Veil_Brides_star_logo.png

- Ikonični znak + pozicijsko geslo, http://media.tumblr.com/tumblr_m5zymeJC8g1rqyge3.jpg - Audi,

http://image.dieselpowermag.com/f/news/1305dp_may_2013_power_bits_industry_news/443672 24/1305dp-06%2Bmay-2013-power-bits-industry-news%2Baudi-logo.jpg

- Metallica, http://bandlogos.files.wordpress.com/2011/08/metallica_logo.jpg - ACDC, http://www.jayski.com/home/pics/acdclyrics.gif

- Primer popolnoma neberljivega logotipa metal skupine Krieg, http://www.deathmetal.org/wp- content/uploads/krieg_logo.jpg

- Primer aplikabilnega znaka za znamko Nokia, http://static.mobilechecker.co.uk/wp- content/uploads/2013/07/Nokia-Logo.jpg

- Neprimeren logotip za Mont – Sat, http://bp.uuuploads.com/worst-logo-fails/logo-fail-mont- sat.jpg

TEHNIČNI PRIPOMOČKI: / CILJI:

Učenci:

-ob likovnih delih spoznavajo pojme, povezane z različnimi načini izražanja na ploskvi (spoznavajo postopek oblikovanja grafičnega znaka, spoznavajo povezavo med zamislijo, skico in končno likovno podobo)

-razvijajo individualne likovno-izrazne zmožnostni pri oblikovanju na ploskvi -spoznavajo postopke nastajanja specifičnega risarskega dela (skice)

-samostojno oblikujejo zasnovo grafičnega znaka na izpostavljeno temo od ideje do skice

-obnovijo znanje o grafičnem oblikovanju

-razvijajo sposobnost analiziranja in vrednotenja likovnih del

UČITELJ UČENEC METODE IN

OBLIKE DELA UČNA,

SREDSTVA IN PRIPOMOČKI UVODNI DEL

(68)

52 -pozdravim učence in se jim predstavim

-uvajanje učencev v vzgojno-izobraževalno delo (uvodna motivacija): učence spodbudim, da razmišljajo o asociacijah, ki jim pridejo na misel na temo »OŠ Cerkno«

-da se lažje posvetim pogovoru z učenci, prosim dva izmed njih, da mi priskočita na pomoč pri zapisovanju njihovih asociacij na tablo

-učence vprašam, če so že kdaj slišali za pojem grafični znak oz. »logo in logotip«

-učencem povem, da imajo lahko asociacije in grafični znak veliko skupnega

-učence vprašam, ali morda vedo, kdo se ukvarja z oblikovanjem grafičnih znakov

-spomnimo se še kakšnega izdelka, ki ga poleg grafičnih znakov še oblikuje grafični oblikovalec

- učenci sodelujejo pri naštevanju asociacij na temo OŠ Cerkno

- učenci poslušajo -učenci odgovarjajo na zastavljena vprašanja -učenci obnovijo svoje vedenje o funkciji grafičnega oblikovanja

Metode: pogovor Oblike: frontalna Tabelska slika:

zapis asociacij Pripomočki:

računalnik

OSREDNJI DEL

1. USVAJANJE LIKOVNIH POJMOV

-učence razdelim v skupine po štiri. Vsaki skupini dam na mizo enak zavojček, ki ga odprejo in v njem dobijo več različnih grafičnih znakov, za katere jih prosim, da jih razdelijo v skupine tako, kot menijo, da po svojih značilnostih najbolj sodijo skupaj.

Uporabim tako svetovno znane znake kot tudi znake slovenskih blagovnih znamk

-grafične znake, kakor so jih učenci razdelili, položimo na prazno mizo, nad katere imajo dober pregled, ter jih vprašam, zakaj so jih razdelili tako, kakor so jih

-učencem razložim pojem »grafični znak«: Grafični znak, ki ga lahko poznamo tudi kot logo ali logotip, je splošno opisan kot zaščitni znak ali simbol, ki predstavlja določeno podjetje, organizacijo, produkt ali službo

-učence vprašam, če se spomnijo še kakšnega

-učenci sodelujejo -učenci znotraj skupine se med seboj usklajujejo in dogovarjajo o tem, po kakšnem ključu bi lahko razvrstili znake

-skupina pojasni svojo razvrstitev

-učenci naštevajo

Metode: razlaga, pogovor, delo s slikovnim

gradivom

Oblike: frontalna, skupinska

Sredstva:

slikovno gradivo Pripomočki:

računalnik, listki z različnimi grafičnimi znaki

(69)

53 grafičnega znaka

-učence vprašam, če bi mogoče znali poimenovati vrste grafičnih znakov. Ob tem kažem znake, ki smo jih prej razdelili v skupine po štiri

-učencem razložim, kako razdelimo grafične znake:

 Tipografski

 Ikonični

 Abstraktni

 Kombinirani Tipografski znak

Tipografski znak je grafično oblikovana črka ali beseda.

-Oblike tipografskih znakov

 Logotip: ime organizacije, ki je oblikovano kot tipografski znak (Facebook)

Kaligrafski logotip: črke so izpisane “na roko” in niso del standardiziranih črkovnih vrst.

Pogosto je vezan na podpis (Coca Cola)

 Monogram: začetnica organizacije oblikovana kot znak (Mobitel).

-učencem podam primere tipografskih znakov (Facebook, Coca Cola, Mobitel)

Ikonični znak

Ikonični znak nosi sporočilo v ikonični podobi.

Poleg oblike in barve je pomemben tudi pomen znaka.

Pomenska struktura je stabilna, bolj jasna, enoumna in je zato manj možnosti za napačno razumevanje le- tega.

-učencem podam primere ikoničnih znakov (Mustang, Rolling Stones) in na primeru pojasnim povezavo med podobo konja in avtomobilsko

zaščitne znake, ki jih poznajo

-učenci odgovarjajo na zastavljeno vprašanje;

ogledamo si razvrstitve, ki so jih oblikovali v

skupinah in

ugotavljamo, ali so vse skupine uporabile enak ključ za razvrščanje

-učenci opazujejo

-učenci opišejo razliko med znakoma Facebook in Coca Cola

-učenci opišejo razliko med znakoma Facebook in Mobitel

- učenci sledijo novim pojmom in zastavijo vprašanja o morebitnih nejasnostih

-analizirajo vrste grafičnih znakov

-učenci opišejo razliko med znakom Coca Cola

Tabelska slika:

Tipografski znak

> črka, napis

Tabelska slika:

Ikonični znak >

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Vse zapisane cilje glasbene vzgoje uresničujemo v okviru treh glasbenih dejavnosti: izvajanje glasbe, poslušanje glasbe in ustvarjanje v glasbi in ob glasbi, ki vodijo v

S pomočjo načrtovanih usmerjenih glasbenih dejavnosti sem pri otrocih prvega starostnega obdobja ugotavljai njihovo aktivno odzivanje na glasbene dejavnosti poslušanja, izvajanja in

(specifični glede na vsebino in področje glasbenih dejavnosti), na podlagi katerih lahko načrtujemo tudi glasbene dejavnosti v počitniškem varstvu..  Vzbujanje

Kombinirani grafični znaki so najpogostejša oblika grafičnega znaka, tako na slovenskem kot tudi italijanskem in avstrijskem območju.. Pri tovrstnem grafičnem znaku

Logotip je sestavljen iz znaka in napisa, kar pa je rahlo nenavadno, napis se namreč ponovi tako v znaku kot tudi desno od znaka.. Znak omejuje navidezni kvadrat, ki je

ENOSTAVNOST: preveč zgoščen logotip je lahko nejasen, zato je pomembna enostavnost in da ne vsebuje preveč informacij. UNIKATNOST: pokažem jim primere logotipov, ki so edinstveni

U č enci, ki obiskujejo glasbeno šolo, so na preizkusu glasbenih sposobnosti dosegli boljše rezultate, medtem ko so pevski zbor in druge glasbene dejavnosti na

Za oblikovanje tipografskega znaka oziroma logotipa omenjene glasbene skupine Rising Sky sem uporabila nabor črkovnih znakov istoimenske črko- vne družine, ki sem