• Rezultati Niso Bili Najdeni

7.1 Število vključenih učiteljev v raziskavo

1.r 2.r. 3.r. 4.r. 5.r. 6.r. Kombinacija razredov

Število učiteljev 4 7 4 3 2 6 11

Graf 1: Učim v razredu

Anketne vprašalnike sem razdelila po šolah, vključenih v raziskavo, in sicer 10 anketnih vprašalnikov na vsako šolo; 5 anketnih vprašalnikov za 1. triletje in 5 anketnih vprašalnikov za 2. triletje. Zaradi odsotnosti razreda in učitelja vprašalnikov niso mogli izpolniti po predvidevanjih. V anketo je bilo vključenih 50 učiteljev in učiteljic iz osnovnih šol v Zgornji Savinjski dolini. Anketne vprašalnike pa je vrnilo le 37 učiteljic in učiteljev.

Največ učiteljev, ki so anketni vprašalnik izpolnili, je poučevalo v kombiniranih razredih, in sicer v kombinaciji 1. in 2. razred; 3., 4. in 5. razred; v kombinaciji razredov 1., 2., 3., 4. in 5. razred; v kombinaciji 1., 4., 5. in 6. razred; 3. in 4. razred; 4. in 5. razred in v kombinaciji 4., 5. in 6. razred.

21

7.2 Delovna doba učiteljev, ki so izpolnjevali vprašalnik

1-10 let 11-20 let 21-30 let 31-40 let

Število učiteljev 8 18 4 7

Graf 2: Leta delovne dobe

Ugotovila sem, da ima največ učiteljev na osnovnih šolah v Zgornji Savinjski dolini med 11 in 20 let delovne dobe. Število teh je 18. 4 učitelji pa imajo med 21 in 30 let delovne dobe.

22 7.3 Srečanje s pojmom ustvarjalni gib

DA NE Število učiteljev 23 14

Graf 3: Ali ste se v vaši učiteljski praksi že srečali s pojmom ustvarjalni gib?

Od 37 učiteljev se jih je 23 že srečalo s pojmom ustvarjalni gib.

7.4 Pomen pojma ustvarjalni gib

Sledilo je vprašanje odprtega tipa, in sicer:

Kaj si predstavljate pod pojmom ustvarjalni gib?

Odgovore učiteljev sem razdelila v kategorije. Celotni odgovori učiteljev so predstavljeni v prilogi 1.

Pod pojmom ustvarjalni gib si predstavljam:

1.) izražanje z gibanjem, igro, plesom, pantomimo, glasbo in ritmom;

2.) poustvarjanje, sproščanje, lastno ustvarjalnost, vživljanje v situacijo, spodbudo, asociacijo, kreativnost in glasnost;

3.) poučevanje na sproščen, vsakodnevni, zanimivejši, aktiven, ustvarjalen, dinamičen, in neverbalen način;

4.) ne poznam tega pojma.

23 7.5 Prvo srečanje s pojmom ustvarjalni gib

V času študija na PeF Iz strokovnih seminarjev Od kolegic/kolegov Ustvarjalnega giba ne poznam/nikjer se nisem seznanil(a) z njim Drugo Kombinacija Ni odgovora

Število učiteljev 7 7 4 11 2 5 1

Graf 4: Kje ste ustvarjalni gib kot učni pristop prvič spoznali?

7 učiteljev je pojem ustvarjalni gib kot učni pristop prvič spoznalo v času študija na pedagoški fakulteti, 7 jih je ustvarjalni gib spoznalo preko strokovnih seminarjev, 4 učitelji pa so ustvarjalni gib kot učni pristop prvič spoznali preko sodelavk/sodelavcev. Nekateri izmed učiteljev so pojem spoznali v času študija na pedagoški fakulteti in hkrati preko strokovnih seminarjev ter preko strokovnih seminarjev in hkrati preko sodelavk/sodelavcev. 1 učitelj pa na zastavljeno vprašanje sploh ni odgovoril. Trije učitelji so odgovorili, da so ustvarjalni gib kot učni pristop prvič spoznali preko literature.

Dobljeni rezultati so podobni tistim v študiji V. Geršak (2016), kjer avtorica navaja, da je največ udeležencev ustvarjalni gib spoznalo v času študija ali preko samoizobraževanja.

24 7. 6 Uporaba ustvarjalnega giba

Da Ne Ni odgovora

Število učiteljev 26 9 2

Graf 5: Ali pri pouku uporabljate ustvarjalni gib?

26 učiteljev (70,3 %) na osnovnih šolah v Zgornji Savinjski dolini pri pouku uporablja ustvarjalni gib, 9 učiteljev (24,3 %) pa predstavljenega pristopa pri pouku ne uporablja. 2 učitelja (5,4 %) na vprašanje nista odgovorila.

25 7.7 Pogostost poučevanja skozi ustvarjalni gib

Vsak dan Skoraj vsako šolsko uro Večkrat na teden Nekajkrat na mesec Nekajkrat na leto Nikoli Nič od tega

Število učiteljev 5 1 12 5 3 9 2

Graf 6: Kako pogosto poučujete skozi ustvarjalni gib?

5 učiteljev vsak dan poučuje skozi ustvarjalni gib, 1 učitelj je odgovoril, da skozi ustvarjalni gib poučuje vsako šolsko uro. Kar 12 učiteljev je odgovorilo, da skozi ustvarjalni gib poučujejo večkrat na teden, 5 učiteljev ustvarjalni gib uporabi nekajkrat na mesec, 3 učitelji nekajkrat na leto, 9 učiteljev pa skozi ustvarjalni gib nikoli ne poučuje. 2 učitelja na zastavljeno vprašanje nista odgovorila.

26 7.8 Posluževanje ustvarjalnega giba

SJK Mat Nar Dru Likovna umetnost Glasbena umetnost Šport Ga ne uporabljam Kombinacija več predmetov Nič od tega

Število učiteljev 2 1 2 0 0 1 1 7 21 2

Graf 7: Pri katerih predmetih največkrat uporabljate metode ustvarjalnega giba?

Učitelji, ki uporabljajo ustvarjalni gib, ga uporabljajo pri vseh predmetih. Največkrat ustvarjalni gib uporabijo pri kombinaciji slovenskega jezika in književnosti, glasbene umetnosti in športa. Nekateri učitelji na zastavljeno vprašanje niso odgovorili.

27 7.9 Način posredovanja znanja v razredu

Preko slikovnih gradiv Preko predavanj in diskusij Preko gibanja Kombinacija vseh treh načinov Kombinacija dveh načinov Nič od tega

Število učiteljev 1 2 2 27 4 1

Graf 8: Na kakšen način največ posredujete znanje v razredu?

27 učiteljev na šolah v Zgornji Savinjski dolini najbolj pogosto posreduje znanje preko kombinacije treh načinov poučevanja, slikovnih gradiv, predavanj in diskusij ter preko gibanja. 4 učitelji največkrat posredujejo znanje preko slikovnih gradiv, predavanj in diskusij ali preko predavanj in diskusij ter preko gibanja in preko gibanja ter uporabe vseh treh načinov. 1 učitelj je odgovoril, da posreduje znanje preko slikovnih gradiv, 2 učitelja najbolj pogosto posredujeta znanje preko predavanj in diskusij in 2 učitelja preko gibanja 1 učitelj pa ne uporablja nobenega od omenjenih načinov.

28

7.10 Sprejemanje znanja preko predavanj in diskusij, gibanja in kombiniranja omenjenih pristopov

Preko predavanj, diskusij Preko gibanja Kombinacija a in b odgovora Nič od tega

Število učiteljev 1 1 34 1

Graf 9: Kaj menite, ali se učenci več naučijo in odnesejo od pouka, če sprejemajo znanje preko predavanj in diskusij, gibanja ali v kombiniranju omenjenih pristopov?

34 učiteljev je odgovorilo, da učenci odnesejo več od pouka in se več naučijo, če sprejemajo znanje preko kombiniranih pristopov, in sicer če sprejemajo znanje preko predavanj, diskusij in preko gibanja. 1 od učiteljev se je odločil za pristop preko predavanj in diskusij in 1 za pristop samo preko gibanja. Tisti, ki se je odločil za pristop preko predavanj in diskusij, je utemeljil svoj odgovor z argumentom, da mu prostor ne omogoča možnosti za gibanje in uporabo ustvarjalnega giba pri vseh predmetih. Tisti, ki se je odločil za pristop skozi gibanje pa svojega odgovora ni utemeljil. Odgovori učiteljev, ki so se odločili za kombiniranje predavanj, diskusij in gibanja so podajali različne utemeljitve, in sicer:

Učenci naj bi se več naučili in odnesli od pouka, če sprejemajo znanje preko kombiniranja predavanj, diskusij in preko gibanja, ker:

− morajo usvajati znanje z vsemi čutili;

− mora biti usvajanje znanja primerno za vse tipe učencev, tako za vizualne kot slušne;

− učenec vključuje svoje celotno telo,

29

− je dokazano, da gibanje pripomore k pomnjenju;

− so otroci umirjeni, osredotočeni na sprejemanje pomembnih informacij;

− so učenci različni in tudi učno snov usvojijo na njim najbližji način; mlajši si zapomnijo več preko izkustvenega učenja in konkretnih prikazov;

− je doživeto;

− zaradi različno močnih področij posameznega učenca;

− ni monotonosti zaradi narave obravnavane učne snovi;

− vsi učenci potrebujejo razlago v obliki giba, ki mi je pri tem v pomoč saj preko tega delam z učenci na konkretni ravni;

− so učenci bolje motivirani;

− je za nekatere v tej kombinaciji vsaj eno njihovo področje močnejše;

− je sprejemanje znanja bolj zanimivo, dinamično; veliko se dogaja; stvari so bolj zabavne; učenje poteka preko igre in učenci nezavedno srkajo svoje znanje;

− imajo učenci različne učne preference in sposobnosti in tudi od učne snovi je odvisno, kako jo najlažje in najboljše predstaviti učencem;

− je posredovana učna snov bolj nazorna in jo učenci lažje usvojijo;

− učenci z več čutili sprejmejo informacijo in si jo bolje zapomnijo.

30

7.11 Mnenje o usvajanju znanja oziroma pojmov preko poučevanja skozi ustvarjalni gib

Da Ne Kombinacija a in b odgovora Nič od tega

Število učiteljev 30 2 1 4

Graf 10: Ali menite, da učenci hitreje usvojijo znanje oziroma pojme, če poteka poučevanje skozi ustvarjalni gib?

30 učiteljev je odgovorilo, da učenci hitreje usvojijo znanje oziroma pojave, če učenje poteka skozi ustvarjalni gib 2 učitelja sta se odločila, da ni tako. 1 učitelj se je odločil za odgovora a in b, 4 učitelji pa odgovora niso podali. Tisti, ki so odgovorili, da učenci znanje oziroma pojave usvojijo hitreje, če poučevanje poteka skozi ustvarjalni gib, so podali različne utemeljitve, ki sem jih razvrstila v kategorije:

a) Glede na počutje učencev: učenci so sproščeni in ustvarjalni, bolj pozorni, motivirani, aktivnejši, zadovoljijo potrebo po gibanju.

4 učitelji niso obkrožili nobenega odgovora, 1 od njih pa je dodal utemeljitev, da je vse odvisno od obravnavane snovi.

Dva učitelja sta se odločila za odgovor NE in ga utemeljila sledeče:

− ... ker je vse odvisno od obravnavane snovi;

− ... ker v nekaterih primerih učenci znanje hitreje usvojijo (na primer kot popestritev pouka, utrjevanje snovi …).

1 učitelj se je odločil za odgovora DA in NE in podal svojo kratko utemeljitev – mogoče.

b) Glede na pozitivne lastnosti poučevanja skozi ustvarjalni gib:

31

− gibanje pripomore k pomnjenju;

− ker je učno snov in znanje dobro sprejemati z več čutili;

− zaradi delovanja in sodelovanja celotnega telesa;

− ker učenci na svoj način prikažejo to, kar se učijo;

− v nekaterih primerih znanje hitreje usvojijo;

− ker se krepi neverbalna komunikacija;

− ker dobijo ustrezno asociacijo in si hitreje zapomnijo določene učne vsebine.

7.12 Počutje učiteljev ob integriranju ustvarjalnega giba v poučevanje

12. Vprašanje: Kakšno je vaše počutje, ko integrirate ustvarjalni gib v poučevanje?

(Razložite.)

Slabo (5,4 % učiteljev) Dobro (24,3 % učiteljev) Odlično (70,3 % učiteljev)

Ni komentarjev Sproščeno Razigrano

Umirjeno Odlično

Prijetno Zabavno

Zadovoljno Veselo

Energično

Opazimo lahko, da se učitelji ob integraciji ustvarjalnega giba v poučevanje počutijo predvsem dobro in odlično.

32

7.12 Omejitve in pomanjkljivosti ob integriranju ustvarjalnega giba v učenje

DA NE NI Odgovora

Graf 11: Ali vidite omejitve, pomanjkljivosti, če se ustvarjalni gib integrira v učenje?

Števili z odgovorri, da obstajajo pomanjkljivosti in da le-teh ni, sta si bili precej blizu, vendar so bile razlage učiteljev različne. Za odgovor DA se je odločilo 14 učiteljev, za odgovor NE pa 17. Šest učiteljev ni odgovorilo na vprašanje. Učitelji, ki so odgovorili z DA, so zapisali naslednje razlage:

− ... vse je odvisno od discipline;

− ... včasih so skupine učencev prevelike;

− ... dostikrat gre za finančno, prostorsko in časovno omejenost;

− ... ustvarjalnega giba se ne da uporabljati pri večini učne snovi;

− ... pogosto so učenci preglasni;

− ... nekaterim ustvarjalni gib ni v veliko pomoč;

− ... učenci lahko prehitro vzamejo takšno aktivnost kot igro in pouk je lahko moten;

− ... je sestavni del pouka.

Učitelji, ki so odgovorili z NE, so podali naslednje razlage:

− ... to je učni proces;

− ... učenci se naučijo individualno izražati in opazovati;

− ... ker se učenci premalo gibajo;

− ... ustvarjalni gib je obvezen;

− ... ustvarjalnost učencev prinese dodatno znanje;

33

− ... omejitve so v posameznikovi glavi;

− ... dobra priprava učiteljev na njihovo delo;

− ... ustvarjalni gib je dobrodošel pri delu in učenju.

7.13 Stališča do poučevanja skozi ustvarjalni gib

14. Kakšna so vaša stališča do poučevanja skozi ustvarjalni gib? Prosim, da razložite svoja stališča, o katerih vas še nisem vprašala.

POZITIVNA STALIŠČA:

− učenci so bolj zadovoljni in motivirani;

− ustvarjalni gib je dobro uporabljati, saj omogoča razvoj otrokovih intelektualnih sposobnosti, krepi se spomin, poveča se ustvarjalnost, omogoča boljšo socializacijo, do izraza pride neverbalna komunikacija;

− ta metoda poučevanja je dobra predvsem za mlajše učence;

− metodo ustvarjalnega giba je dobro uporabljati pri dramatizaciji ali igri vlog;

− ustvarjalni gib je dobrodošel, saj so otroci željni gibanja ne glede na starost;

− ta način poučevanja je koristen in zanimiv;

− gibanje in vključitev čim več čutil je tisto, kar pri delu z otroki »obrodi sadove«.

NEGATIVNA STALIŠČA:

− premalo ponazarjamo z gibi in večkrat kar obsedimo in preveč govorimo;

− o njem bi lahko več govorili na študijskih skupinah;

− ustvarjalni gib je ena izmed metod, s katero ni dobro pretiravati, treba je uporabljati čim več metod, da se približaš vsem učencem in jim ponudiš, kar jim najbolj ustreza, s tem pa tudi največ pridobiš;

− časovna in prostorska omejenost pogosto ne dopuščata možnosti integriranja ustvarjalnega giba v pouk;

− zahteva več časa in več vloženega truda;

− ustvarjalni gib je treba uporabljati po občutku in ne za vsako ceno;

− ustvarjalnega giba ni dobro uporabljati prepogosto.

BREZ STALIŠČA:

− ne morem podati mnenja, ker tega termina ne poznam;

− možno je, da metodo uporabljam pa tega ne vem, kaj drugega pa ne morem komentirati;

34

− sem premalo izobražena na tem področju, zato je težko komentirati;

− to si težko predstavljam pri pouku tehnike.

35