• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO"

Copied!
53
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

ANA PEČOVNIK

LJUBLJANA 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

IZDELAVA CELOSTNE GRAFIČNE PODOBE ZA VELENJE UNDERGROUND

DIPLOMSKO DELO

ANA PEČOVNIK

Ljubljana, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

DESIGNING CORPORATE IDENTITY FOR VELENJE UNDERGROUND

DIPLOMA THESIS

ANA PEČOVNIK

Ljubljana, September 2021

(4)

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU

Število listov: 74 Število strani: 64

Število slik: 34 Število literaturnih virov: 21 Število prilog: 2

Študijski program: visokošolski strokovni študijski program (1. stopnja) Grafična in medijska tehnika

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednica: izr. prof. dr. Raša Urbas

Član in mentor: doc. dr. Jure Ahtik Članica: izr. prof. dr. Dejana Javoršek

Delovni somentor: Jure Tovrljan

Ljubljana,

(5)

ZAHVALA

Zahvaljujem se mentorju, doc. dr. Juretu Ahtiku, za vso pomoč pri izdelavi diplomskega dela in delovnemu somentorju, Juretu Tovrljanu, ter podjetju AV studio za vodenje in sodelovanje pri izvedbi praktičnega dela naloge. Zahvala gre tudi Zavodu za turizem Šaleške doline.

Zahvaljujem se še družini in prijateljem za podporo ter spodbudne besede med izdelavo diplomskega dela.

(6)

v

IZVLEČEK

Namen diplomskega dela je bil oblikovati celostno grafično podobo (krajše CGP), ki bo predstavljala blagovno znamko Velenje Underground in njeno vizijo, poleg tega pa bo pripomogla k njeni enotnosti in prepoznavnosti na trgu. Ker trenutno enotne podobe nima, se ne more predstavljati na takšnem nivoju, kot bi si želeli.

CGP je ena izmed ključnih komponent podjetja, saj vsebuje pomembne elemente, ki predstavljajo blagovno znamko, na primer logotip in njegova uporaba, tipografija, barve ter umestitve na različne promocijske materiale. Ti so bili podrobneje raziskani v teoretičnem delu naloge.

V eksperimentalnem delu je bila najprej narejena raziskava blagovne znamke Velenje Underground, ki predstavlja ekskluzivne kulinarične dogodke v Muzeju premogovništva Slovenije v Velenju. Z namenom osredotočanja na njihove potrebe in interese so bile v nadaljevanju raziskane ciljne skupine, nato pa je bila narejena še analiza konkurenčnih blagovnih znamk in primerov dobre prakse, po katerih se je bilo možno zgledovati.

Glede na raziskavo je bil oblikovan CGP, ki vključuje logotip, izbiro pisav in barv, oblikovanje plakatov, vele plakatov, vabila, menija ter umestitve na prtiček pogrinjka. Rezultati so bili predstavljeni naročniku, ki je nato podal subjektivno evalvacijo v obliki pogovora in intervjuja, z ozirom na to pa so bile določene končne rešitve diplomskega dela, ki so zbrane v priročniku CGP.

Ključne besede: celostna grafična podoba, logotip, grafično oblikovanje, Velenje Underground

(7)

vi

ABSTRACT

The purpose of the diploma thesis was to design a corporate identity that will represent brand Velenje Underground and its vision furthermore it will help to improve its uniformity and recognition on the market, since the brand does not have one at the moment, therefore it is not able to be presented in the best way possible.

Corporate identity is one of the key elements of successful companies and includes all the important components e.g. logo, its use, typography, colours and applications on different types of promotion materials. The aforementioned were researched in the theoretical part of the diploma thesis.

In the experimental part, the authors firstly made a research about the brand Velenje Underground which is the name of exclusive culinary events taking place in the Coal mining museum of Slovenia in Velenje. Secondly, the target groups were identified due to focus on their specific needs and interests. Moreover, the analyse of the competing brands was made to find good examples to look up after.

According to research the authors designed a corporate identity including logotype, selected colours, typography, posters, billboards, invitation, menu and application on the napkin.

Results were presented to the clients and according to that they have made a subjective evaluation through an interview and discussion. Considering the given opinion, the authors came to the final results of the diploma thesis that were collected in the corporate identity manual.

Keywords: corporate identity, logo, graphic design, Velenje Underground

(8)

vii

KAZALO VSEBINE

IZVLEČEK ... V ABSTRACT ... VI KAZALO VSEBINE ... VII KAZALO SLIK ... IX OKRAJŠAVE IN SIMBOLI ... X

1 UVOD ... 1

2 TEORETIČNI DEL ... 2

2.1 CELOSTNA GRAFIČNA PODOBA ... 2

2.1.1 Ideali blagovne znamke ... 2

2.1.2 Vrste elementov blagovne znamke ... 4

2.2 SIMBOL IN LOGOTIP ... 4

2.3 BARVE ... 5

2.4 TIPOGRAFIJA ... 5

2.5 PRIROČNIK CELOSTNE GRAFIČNE PODOBE ... 6

2.5.1 Elementi priročnika CGP... 6

3 EKSPERIMENTALNI DEL ... 8

3.1 VELENJE UNDERGROUND ... 8

3.1.1 Ciljne skupine ... 9

3.2 MATERIALI IN METODE DELA ... 9

3.2.1 Koraki dela ... 9

3.2.2 Uporabljena orodja ... 15

3.3 NAČRTOVALSKE IN OBLIKOVALSKE REŠITVE ... 15

3.3.1 Snovanje logotipa in simbola ... 15

3.3.2 Izbor pisave ... 18

3.3.3 Izbor barv ... 18

3.3.4 Umestitev logotipa na različne materiale ... 19

3.3.5 Predstavitev in subjektivna evalvacija ... 21

4 REZULTATI IN RAZPRAVA... 22

4.1 LOGOTIP IN SIMBOL ... 22

4.2 TIPOGRAFIJA ... 23

4.3 BARVE ... 25

4.4 UMESTITEV CGP-JA NA GRAFIČNE IZDELKE ... 25

4.4.1 Plakat ... 26

(9)

viii

4.4.2 Vele plakat ... 29

4.4.3 Vabilo ... 32

4.4.4 Meni ... 32

4.4.5 Pogrinjek ... 33

4.5 PRIROČNIK CELOSTNE GRAFIČNE PODOBE ... 34

4.6 EPILOG ... 34

4.6.1 Predstavitev naročniku ... 34

4.6.2 Evalvacija ... 34

5 ZAKLJUČEK ... 36

6 LITERATURNI VIRI ... 37

7 PRILOGI ... 39

7.1 Priloga A: Intervju z naročnikom ... 39

7.2 Priloga B: Priročnik CGP za Velenje Underground ... 42

(10)

ix

KAZALO SLIK

Slika 1: Fotografija z dogodka Tesla Underground [arhiv ZTŠD] ... 9

Slika 2: Plakat Velenje Underground [ arhiv ZTŠD] ... 11

Slika 3: Oglas Velenje Underground [arhiv ZTŠD] ... 11

Slika 4: Meni Velenje Underground [arhiv ZTŠD] ... 12

Slika 5: Darilni bon Velenje Underground [arhiv ZTŠD] ... 12

Slika 6: Logotip prestižne restavracije Guy Savoy [9] ... 14

Slika 7: Logotip prestižne restavracije Per Se [10] ... 14

Slika 8: Logotip prestižne restavracije Ithaa [11] ... 14

Slika 9: Logotip prestižne restavracije Strelec na Ljubljanskem gradu [12] ... 14

Slika 10: Ikona za restavracijo [13] ... 16

Slika 11: Logotip Premogovnika Velenje [14] ... 16

Slika 12: Skice logotipov ... 16

Slika 13: Vektorski izris logotipov ... 17

Slika 14: Razvoj logotipa ... 18

Slika 15: Osnutki barv logotipa ... 19

Slika 16: Oblikovanje plakatov ... 20

Slika 17: Logotip Velenje Underground ... 23

Slika 18: Nabor znakov pisave Montserrat Regular [15] ... 24

Slika 19: Pisava Bebas Neue ... 24

Slika 20: Pisava The Delicate DEMO ... 24

Slika 21: Izbrani barvi ... 25

Slika 22: Tekstura premoga [17] ... 26

Slika 23: Grafika roke s pladnjem [18] ... 26

Slika 24: Plakat Velenje Underground – 1. različica [19] ... 27

Slika 25: Plakat Valentinov Underground – 1. različica [19] ... 28

Slika 26: Plakat Velenje Underground – 2. različica [19] ... 28

Slika 27: Plakat Tesla Underground – 2. različica [19] ... 29

Slika 28: Vele plakat Velenje Underground – 1. različica [20] ... 30

Slika 29: Vele plakat Tesla Underground – 1. različica [20] ... 30

Slika 30: Vele plakat Velenje Underground – 2. različica [20] ... 31

Slika 31: Vele plakat Valentinov Underground – 2. različica [20] ... 31

Slika 32: Vabilo ... 32

Slika 33: Meni ... 33

Slika 34: Pogrinjek [21] ... 33

(11)

x

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI

CGP celostna grafična podoba

CMYK cian, magenta, rumena in črna barva (angl. cian, magenta, yellow and key colour) RGB rdeča, zelena in modra barva (angl. red, green and blue colour)

sRGB standardiziran RGB barvni prostor VU Velenje Underground

ZTŠD Zavod za turizem Šaleške doline

(12)

1

1 UVOD

CGP je za blagovno znamko zelo pomemben, saj omogoča željeno komunikacijo s ciljno skupino, predstavlja vrednote in cilje blagovne znamke ter pripomore k enotnosti njenih elementov, s tem pa se poveča tudi njegova prepoznavnost. Da je to mogoče, so pravila za posamezno znamko zbrana v priročniku CGP, kjer se nahajajo natančneje opisani posamezni elementi in njihova uporaba.

Velenje Underground je ime za prestižne kulinarične dogodke, ki se odvijajo pod zemljo, natančneje v Muzeju premogovništva Slovenije v Velenju. Svoje vizije trenutno ne izpolnjujejo povsem, saj pri pojavnosti blagovne znamke ni enotnosti in prepoznavnosti prav zato, ker znamka nima izdelanega CGP-ja. Ker si Zavod za turizem Šaleške doline v skladu z načeli in namenom dogodkov prizadeva dvigniti njihovo raven, smo dobili nalogo izdelati logotip in CGP za Velenje Underground.

Cilj diplomskega dela je torej izdelati CGP, ki bo ustrezno predstavljal blagovno znamko skupaj z njeno vizijo in načeli ter ustvaril vtis prefinjenosti in enotnost na vseh področjih pojavnosti.

Na začetku smo si postavili tri hipoteze:

H1: Zaradi določitve ciljne skupine bodo izdelki lažje osredotočeni na potrebe potrošnikov.

H2: Z analizo konkurence bo mogoče preveriti primere dobre prakse, po katerih se lahko zgledujemo.

H3: S pomočjo končne evalvacije s strani naročnika bomo prišli do rešitev, ki mu bodo najbolj ustrezale.

(13)

2

2 TEORETIČNI DEL

V teoretičnem delu naloge so bili preučeni pojmi CGP-ja in njegovih posameznih elementov.

2.1 CELOSTNA GRAFIČNA PODOBA

CGP je temelj blagovne znamke in je pomemben za identiteto ter prepoznavnost na trgu.

Predstavlja vrednote, cilje in dejavnost podjetja ter je pomemben dejavnik komunikacije s ciljno skupino. S podobo komunikacijskih sredstev pokažemo lastnosti podjetja. CGP lahko pripomore k izboljšanju tržnega deleža in prepoznavnosti med konkurenčnimi produkti oziroma storitvami [1].

2.1.1 Ideali blagovne znamke

Ideali imajo velik pomen pri ustvarjalnem procesu kakršnegakoli podjetja in držijo ne glede na to, ali podjetje ustvarja nov izdelek, storitev, ali pa premešča blagovno znamko, se združuje ipd. [2].

a) Vizija

Za vsako uspešno blagovno znamko stojijo vodje, ki druge navdihujejo, da vidijo prihodnost na drugačen način in stremijo k temu, da podjetje s trdoživostjo zagotovi tisto, v kar verjame [2].

b) Pomen

Vsaka dobra blagovna znamka ima nekakšen pomen oziroma se za nekaj zavzema, bodisi so to neke vrednote, ideje ali strategije ipd. Simboli postanejo močnejši, ko se njihova uporaba poveča, in če imajo svoj pomen, ki ga ljudje razumejo, ta pa se s časoma razvija.

Simboli, katerih pomen poznamo, so človeku najhitrejši način komunikacije [2].

c) Pristnost

Pristnost se nanaša na poznavanje sebe oziroma svoje blagovne znamke. Organizacije, ki dobro poznajo svoj namen, ustvarjajo pristne blagovne znamke, ki ustrezajo edinstvenemu poslanstvu, zgodovini, kulturi, vrednotam in osebnosti organizacije [2].

(14)

3 Pristnost je mogoča le, če ima organizacija jasno opredeljen svoj trg, položaj, ponudbo, vrednosti in razlikovanja od konkurence [2].

d) Skladnost

Kadarkoli in kjerkoli stranka pride v stik z blagovno znamko, mora začutiti povezanost in poznanost. Način izvajanja skladnosti ni nujno omejujoč, le opazna mora biti rdeča nit, ki v kupcu vzbuja zaupanje in zvestobo [2].

e) Prilagodljivost

Glede na hitro razvijajočo tehnologijo in prihodnost inovacije od blagovnih znamk zahtevajo odprtost za spremembe ter prilagodljivost identitete, da lahko čimprej izkoristijo nove priložnosti na trgu [2].

f) Predanost

Za blagovno znamko je treba aktivno skrbeti, konstantno delati na njej, jo graditi, ščititi in ohranjati z discipliniranim pristopom zagotavljanja njene celovitosti [2].

g) Vrednost

Za večino podjetij je ustvarjanje vrednosti eden izmed pomembnejših ciljev. Potrošnikom so pomembne trajnost, družbena odgovornost in okoljska ozaveščenost, poleg teh pa k vrednosti doprinesejo še prepoznavnost, edinstvenost, kakovost ter razlikovanje od konkurence [2].

h) Razlikovanje

Na svetu je mnogo izbire izdelkov in storitev, med katerimi se potrošniki odločajo. Ni pomembna le razlika med konkurenčnimi znamkami, temveč je pomembno tudi, kako jo kupec najlažje zazna in razume ter blagovni znamki posveti pozornost in je zanjo pripravljen odšteti denar [2].

i) Trajnost

Trajnost je zmožnost obstoja in prilagodljivosti znamke v svetu, ki se stalno spreminja. Ob hitrem tempu življenja potrošniki zaupajo prepoznavnim blagovnim znamkam. Trajnost je dosežena s pripadnostjo k izvorni ideji in zmožnostjo njenega prilagajanja ter spreminjanja.

[2].

(15)

4

2.1.2 Vrste elementov blagovne znamke

Glede na njihovo sestavo poznamo več vrst elementov blagovne znamke.

Črkovni znak je sestavljen iz črk, ki so običajno začetnice blagovne znamke, ki ima daljše ime.

Z uporabo začetnic pridobimo na preprostosti, vendar je, če podjetje še ni uveljavljeno, smiselno poleg logotipa uporabiti še polno ime blagovne znamke [3].

Tipografski podobno kot črkovni znak temelji na pisavi, vendar se osredotoča na samo ime podjetja, ki mora biti močno. Pri tem je pomembno izbrati pisavo, ki bo zajela bistvo blagovne znamke [3].

Grafični znak ali simbol je ikona, ki je povezana z blagovno znamko in se nanaša na njeno ime, njen pomen in/ali namen [3].

Abstraktni znak je posebna vrsta simbola, s katero lahko dosežemo edinstvenost, saj njegova podoba ni prepoznavna kot poznana oblika [3].

Simboli maskot predstavljajo karakter oziroma ilustriran lik. Primerni so predvsem za blagovne znamke, katerih ciljne skupine so družine in otroci [3].

Emblemi so sestavljeni iz pisave znotraj simbola, kot so grbi in pečati. Delujejo tradicionalno in so običajno uporabljeni v avtomobilski industriji, za organizacije ter šole. Pomembno je, da je klasičen slog hkrati tudi sodoben. Ker so nagnjeni k podrobnostim, so manj vsestranski kot prej omenjeni logotipi in se jih težje aplicira v manjši obliki, da so še vedno čitljivi [3].

Kombiniran znak ali logotip je sestavljen iz več elementov zgoraj naštetih vrst, ki so lahko postavljeni eden poleg drugega, eden nad drugega ali pa so združeni v celoto. S tem dosežemo povezovanje imena blagovne znamke s simbolom oziroma maskoto [3].

2.2 SIMBOL IN LOGOTIP

Eden najpomembnejših osnovnih elementov CGP je logotip, ki predstavlja prvi kontakt podjetja oziroma produkta z zunanjim svetom. Oblikovanje dobrega logotipa zahteva mešanico oblikovalskih veščin, kreativne teorije in spretne uporabe [4]. Logotip je ena ali več besed, ki so zapisane z določeno pisavo. Ta je lahko standardna, spremenjena ali posebej za to

(16)

5 napisana. Logotip poleg pisave pogosto sestavlja še simbol [2]. Sam simbol je lahko osnovni nosilec, če pa vsebuje še eno ali več besed, pa ga imenujemo logotip.

Pomembno je, da je logotip čitljiv na različnih materialih, na primer tako na ozkem kemičnem svinčniku kot na vele plakatu (tudi jumbo plakatu) ob cesti. Za ustvarjanje dobrega logotipa je potrebno skrbno tipografsko raziskovanje. Premisliti je potrebno o lastnostih posameznih črkovnih oblik in o razmerju med njimi. Za najbolj optimalen učinek logotipa se oblike črk lahko preoblikujejo tako, da lahko najbolje izrazimo bistvo podjetja [2].

Pet načel učinkovitega logotipa:

- preprostost – omogoča enostavno prepoznavanje in vsestranskost, - zapomnljivost – dosežemo z enostavnostjo in hkrati učinkovitostjo, - brezčasnost – učinkovit logotip naj bi zdržal stoletja,

- vsestranskost – funkcionalnost v različnih smereh, medijih, barvah in velikostih, - primernost – ustreznost predvidenemu namenu [5].

2.3 BARVE

Barve se uporabljajo z namenom vzbujanja čustev in izražanja osebnosti. Pripomorejo k prepoznavnosti blagovnih znamk in hkrati k razlikovanju med njimi. Potrošnik lahko samo po barvi prepozna, za katero blagovno znamko gre, čeprav ni videl celotnega logotipa. Glede na zaporedje vizualne percepcije možgani najprej zaznajo obliko, nato barvo in nazadnje vsebino.

Pri izbiri barve za novo podobo znamke je treba upoštevati tudi to, da lahko imajo barve v različnih kulturah drugačen pomen in da na barve vplivajo različni načini reprodukcije. Po raziskavah se šestdeset odstotkov potrošnikov odloči za nakup izdelka glede na njegove barve [2].

2.4 TIPOGRAFIJA

Izbira prave pisave zahteva osnovno znanje o učinkovitosti tipografije. Funkcionalnosti se močno razlikujejo na različnih umestitvah, npr. na obrazcu, farmacevtski embalaži, oglasu v reviji in na spletni strani, zato mora biti pisava vsestranska za širok spekter izražanja ter enostavna za uporabo [2].

(17)

6 Pisave so izbrane glede na njihovo čitljivost, edinstven značaj in njihov razpon teže ter širine znakov, da lahko podpirajo različne informacije glede na hierarhijo. Dopolnjevati morajo pisavo iz logotipa, ni pa nujno, da so enake kot v njem. Omejevanje števila uporabljenih pisav podjetja je stroškovno učinkovito, saj je licenciranje pisav zahtevano po zakonu, a je število uporabljenih družin pisav stvar izbire. Mnoga podjetja se odločijo za pisavo s serifi in pisavo brez serifov, druga pa izberejo eno pisavo za vse. Pomembno je osredotočanje na pisave, ki funkcionirajo pri raznovrstnih umestitvah, v različnih velikostih, v črno-beli, in barvah, se razlikujejo od pisav konkurence, so združljive s simbolom, so čitljive, imajo osebnost, so trajnostne in odsevajo kulturo [2].

V osnovi pisave delimo na gotske, renesančne, baročne, klasicistične, egipčanske in linearne, ki so brez serifov [6].

2.5 PRIROČNIK CELOSTNE GRAFIČNE PODOBE

Priročnik CGP vsebuje navodila, kako mora biti blagovna znamka in njena vizualna podoba predstavljena na trgu. Namenjen je podjetjem, ki želijo svojo blagovno znamko s pomočjo različnih kanalov predstaviti kot konsistentno in usklajeno. Slednje ustvari enotnost pri oglaševanju in komunikaciji, ima pa tudi pozitiven vpliv na stranke, njihovo zvestobo, predanost ipd. Priročnik CGP se osredotoča na grafično podobo blagovne znamke in vsebuje navodila glede njene uporabe [7].

Zaradi današnjega s konkurenco nasičenega trga je za podjetja koristno, da imajo postavljene standarde glede CGP-ja. Močna podoba namreč sedanjim in potencialnim strankam vliva zaupanje in zanesljivost [7].

2.5.1 Elementi priročnika CGP

Priročnik vsebuje vse informacije in priporočila, ki jih blagovna znamka potrebuje, da bi bila na različnih področjih svojega delovanja enotna glede svoje grafične podobe [7].

a) Jedro znamke

Za priročnik CGP je priporočljivo, da vsebuje vpogled v celotno blagovno znamko in vse njene sestavne dele. Sem se umeščajo opis njenih vrednot, po katerih se podjetje ravna, obljuba oziroma na kaj lahko stranke računajo, v primeru da se odločijo za določeno

(18)

7 znamko, njena javna podoba in vtis, ki ga daje z delom, sodelovanji, pri iskanju rešitev ipd.

Pomembno je tudi sporočilo ciljni publiki in kako sovpada z njenimi željami ter potrebami, poleg tega pa je dobro opisati tudi vizijo in cilje podjetja [7].

b) Logotip/simbol

Ker je logotip obraz podjetja, mora biti v priročniku jasno definirano, kako se uporablja.

Tako je v njem določeno, v kakšni velikosti se logotip lahko uporablja, kdaj je še čitljiv, v katerih barvah in na kakšnih barvnih podlagah je dovoljena njegova uporaba ter koliko praznega prostora ga mora obdajati [7].

c) Barve

Priročnik CGP natančno določa, s katerimi barvami se bo blagovna znamka predstavljala.

Barve so predstavljene z barvno paleto, ki idealno vsebuje tri, lahko pa tudi do pet barv, da še delujejo kot celota. Običajno so podane z mednarodno priznano lestvico standardiziranih barvnih odtenkov Pantone, poleg tega pa so določene tudi z drugimi barvnimi modeli, kot sta CMYK in RGB [7].

d) Tipografija

Priročnik vsebuje tudi seznam pisav, ki se jih sme uporabljati za predstavitev blagovne znamke. Določa vrste pisav in navodila, v kakšnih vrstah besedila se posamezna uporablja. Da se izognemo prenasičenosti, je priporočen izbor največ treh pisav [7].

e) Glas blagovne znamke

V priročniku so opredeljeni tudi ton, način in slog pisanja za komuniciranje s strankami ter tekstopisje, kar omogoča konsistentnost sporočanja s pomočjo vseh kanalov [7].

f) Predloge primerov uporabe

Za boljšo predstavo je pomembno, da priročnik vključuje konkretne primere uporabe elementov, kot so vizitka, promocijski material, uporaba logotipa in tipografije. Poleg tega pa lahko vsebuje tudi primere napačne uporabe [7].

(19)

8

3 EKSPERIMENTALNI DEL

V eksperimentalnem delu naloge je predstavljen turistični produkt Velenje Underground, potek dogodkov pod tem imenom, njihove značilnosti in posebnosti, ciljne skupine ter materiali ter metode dela, ki zajemajo posamezne korake ter uporabljena orodja. Opisana sta predstavitev naloge s strani oglaševalske agencije AV studio in sestanek na sedežu Zavoda za turizem Šaleške doline, nato pa so podrobneje predstavljena še izhodišča diplomskega dela ter cilji, ki smo jih želeli doseči. Opisali smo tudi raziskavo in analizo trga, ki smo jo naredili pred samim pričetkom izdelave CGP-ja. Nato pa so predstavljene še načrtovalske in oblikovalske rešitve, do katerih smo prišli tekom posameznih korakov izdelave CGP-ja.

3.1 VELENJE UNDERGROUND

Velenje Underground (okrajšano VU) je ekskluziven turistični produkt Zavoda za turizem Šaleške doline (okrajšano ZTŠD), ki je umeščen v zbirko Slovenia Unique Experiences (slo.

edinstvene izkušnje v Sloveniji). Dogodki se odvijajo v Muzeju premogovništva Slovenije v Velenju in zajemajo spust z najstarejšim delujočim dvigalom v Sloveniji, kulinarično izkušnjo v najnižji jedilnici v Sloveniji – 160 m pod zemljo, ki jo pripravijo kuharski mojstri iz Vile Herberstein, in vožnjo s podzemnim vlakom [8].

Dogodki se med sabo razlikujejo glede na tematiko, ki je navdih za gastronomske izdelke in glasbeni ambient. Takšna sta bila na primer pretekla dogodka Valentinov Underground in Tesla Underground (slika 1), ki je dobil ime po glasbeno-gledališkem spektaklu. Predviden čas celotne izkušnje je 3 ure. Cena vstopnice za dogodek se razlikuje glede na število članov skupine, in sicer 110 € na osebo za skupine nad 25 oseb, 250 € na osebo za skupine 6 oseb in 475 € na osebo za 2 osebi, vključuje pa organizacijo in vodenje, spust z dvigalom, doživetje muzejskih atrakcij ter zgodbe, 4-hodno večerjo z vini in glasbeno spremljavo, kozarec penine ter spominek presenečenja [8].

(20)

9

Slika 1: Fotografija z dogodka Tesla Underground [arhiv ZTŠD]

3.1.1 Ciljne skupine

Ciljne skupine so posamezniki, ki si želijo izkusiti posebno gastronomsko pustolovščino in jih zanimata vrhunska kulinarika ter premogovništvo, prav tako pa so potencialne stranke zaključene družbe, kamor spadajo zaključne večerje morebitnih poslovnih partnerjev, sodelavcev ipd. ter ostali, ki prisegajo na prestiž, imajo radi vrhunsko kulinariko in so odprti tudi za bolj nenavadna, inovativna ter nevsakdanja doživetja, predvsem pa so pripravljeni odšteti nekaj več denarja za ekskluzivne dogodke na višjem nivoju.

3.2 MATERIALI IN METODE DELA

Potek dela smo razdelili na korake, ki so opisani v sledečih odstavkih diplomskega dela. Poleg fizičnih pripomočkov, kot so skicirka in pisala, smo uporabili še prenosni računalnik s primerno programsko opremo, ki je prav tako predstavljena v nadaljevanju.

3.2.1 Koraki dela

Glede na izkušnje s podobnimi nalogami in priporočili delovnega somentorja smo delo razdelili na več korakov, ki pripomorejo h kvalitetnejši izdelavi CGP-ja. Po predstavitvi s strani oglaševalske agencije AV studio smo imeli še sestanek s predstavnico Zavoda za turizem Šaleške doline, ki nam je povedala več o nalogi, posameznih dogodkih in o dosedanjih izkušnjah ter željah za prihodnost, nato pa smo si postavili izhodišča in cilje. Pred začetkom same izdelave smo dobro raziskali še konkurenco in primere dobre prakse.

(21)

10 a) Predstavitev naloge s strani podjetja AV studio

Direktorica projektov nam je okvirno predstavila nalogo, ki je bila pred časom predlagana kot ideja s strani podjetja AV studio v dogovoru z ZTŠD, a ni imela predvidenega roka realizacije. Naloga obsega izdelavo CGP-ja z vsemi njegovimi elementi in nekaterih promocijskih materialov za turistični produkt Velenje Underground, ki se je v preteklosti že odvijal, a brez enotnega CGP-ja.

b) Sestanek s predstavnico Zavoda za turizem Šaleške doline

Na sedežu ZTŠD-ja je potekal sestanek z organizatorko turističnega vodenja, Adno Lainšček, ki je zajemal predstavitev dogodkov, namena naloge in predajo dosedanjih materialov za izhodišča izdelave novih (fotografije, dosedanje tiskovine, videi ipd.). Izvedeli smo, da turistični produkt Velenje Underground trenutno nima prepoznavne podobe, zato se izgled promocijskih materialov razlikuje in nima rdeče niti, ki bi pripomogla k dvigu njegovega ugleda ter pozicije na trgu, kar pa bi si želeli, saj je pomembno predstaviti, da gre za prestižnejše dogodke.

c) Izhodišča

Na podlagi prej omenjenih ugotovitev si ZTŠD želi ustvariti enotno podobo dogodkov, ki bo izražala njihov pomen – prestižno gastronomsko doživetje 160 m pod zemljo. Glede na nov CGP si želijo tudi vizualizacije tiskovin in digitalnih materialov, ki jih uporabljajo za promocijo. Ti so se med sabo do sedaj zelo razlikovali in niso imeli prepoznavnih skupnih elementov. Na slikah so prikazani eden izmed dosedanjih plakatov (slika 2), tiskan oglas (slika 3), meni (slika 4) in darilni bon (slika 5), ki se močno oblikovalsko razlikujejo po uporabljenih barvah, pisavah, fotografijah in grafičnih elementih ter ne dajejo vtisa prestižnega dogodka.

(22)

11

Slika 2: Plakat Velenje Underground [ arhiv ZTŠD]

Slika 3: Oglas Velenje Underground [arhiv ZTŠD]

(23)

12

Slika 4: Meni Velenje Underground [arhiv ZTŠD]

Slika 5: Darilni bon Velenje Underground [arhiv ZTŠD]

(24)

13 d) Postavitev ciljev

Glavni cilj diplomskega dela je bil oblikovati CGP, ki bo na preprost, a hkrati efektiven način predstavljal blagovno znamko, področje, na katerem deluje, njeno vizijo in nenazadnje pripomogel k dosegu potencialnih strank ter prepoznavnosti na splošno. Najbolj pomembno je to, da se podoba blagovne znamke dvigne na višji nivo in jasno izraža njen luksuriozen značaj. Cilje smo si razdelili v dva sklopa, in sicer na marketinški ter na komunikacijske cilje.

Marketinški cilj:

- povečati število obiskovalcev.

Komunikacijski cilji:

- dvigniti pozicijo na trgu,

- dvigniti ugled blagovne znamke, - ustvariti prepoznaven CGP produkta.

e) Raziskava in analiza trga

Najprej smo želeli raziskati kaj več o samem turističnem produktu VU, zato smo pregledali in preučili dosedanje uporabljene promocijske materiale, videe ter fotografije preteklih dogodkov, poleg tega pa še spletno stran Zavoda za turizem Šaleške doline, kjer se nahaja več informacij o sami ponudbi. Raziskali smo tudi področje premogovništva, pridobivanja lignita, Premogovnika Velenje in Muzeja premogovništva Slovenije, da smo spoznali okolje, v katerem se dogodki odvijajo.

Na spletu smo poiskali konkurenčne logotipe slovenskih in tujih prestižnih kulinaričnih dogodkov ter restavracij. Redko kateri najden primer se lahko povsem primerja z našo nalogo, zato smo raziskovali tudi v smeri običajnih dražjih restavracijah in hotelov. Ideje, dobre primere in inspiracijo smo iskali predvsem na spletnih straneh Behance in Dribbble.

Ugotovili smo, da konkurenčna podjetja uporabljajo predvsem minimalistične pravilne oblike in linearne pisave ter naravne oziroma zemeljske barve. Večina logotipov je tipografskih, kot sta prikazana na sikah 6 in 7, nekateri pa vsebujejo tudi simbol, kot na slikah 8 ter 9.

(25)

14

Slika 6: Logotip prestižne restavracije Guy Savoy [9]

Slika 7: Logotip prestižne restavracije Per Se [10]

Slika 8: Logotip prestižne restavracije Ithaa [11]

Slika 9: Logotip prestižne restavracije Strelec na Ljubljanskem gradu [12]

(26)

15

3.2.2 Uporabljena orodja

Pri oblikovanju izdelka diplomskega dela so bili uporabljeni programi iz zbirke Adobe Creative Cloud, in sicer Adobe Illustrator CC 2020, Adobe InDesign CC 2020 ter Adobe Photoshop CC 2015. Prvi je bil natančneje uporabljen pri izdelavi celotnega logotipa, drugi za izdelavo tiskovin in ostalih promocijskih materialov, za oblikovanje predstavitve za naročnika ter priročnika CGP, s pomočjo Adobe Photoshopa pa smo izdelali makete za ponazoritev umestitev na promocijske materiale. Programsko opremo smo upravljali s pomočjo prenosnega računalnika Asus ZenBook 15.

3.3 NAČRTOVALSKE IN OBLIKOVALSKE REŠITVE

Po raziskavi in analizi trga smo začeli z načrtovanjem, in sicer najprej z zapisovanjem idej z besedo, kar smo kasneje kot skice s svinčnikom prenesli na papir, nato pa s pomočjo računalnika ter programske opreme še v vektorsko obliko. Glede na nastale grafike smo izbirali tipografijo in na koncu še barve. Ko smo bili z izdelanim logotipom zadovoljni, smo ga poskušali aplicirati še na razne promocijske materiale, da bi videli, kako funkcionira z različnimi barvami, vzorci, kompozicijo ipd.

3.3.1 Snovanje logotipa in simbola

a) Skice

Začeli smo s skiciranjem idej s svinčnikom na papir. Poskušali smo ustvariti čim več različnih simbolov, ki predstavljajo kulinariko oziroma restavracijo, kot so na primer pribor (slika 10), krožnik, kuharska kapa, pladenj za hrano s »klošo« ipd., v kombinaciji s premogovništvom, kot na primer logotip Premogovnika Velenje (slika 11), orodje in rov.

Simbole smo nato poskušali povezati še s pisavo. Želeli smo iz idej ustvariti čim bolj raznolike skice za različne tipe logotipov – tipografski, znakovni in kombinirani. Na sliki 12 so prikazane prve skicirane ideje, iz katerih smo kasneje izbrali nekaj takih z največjim potencialom za razvijanje v primeren logotip.

(27)

16

Slika 10: Ikona za restavracijo [13]

Slika 11: Logotip Premogovnika Velenje [14]

Slika 12: Skice logotipov

(28)

17 b) Izdelava vektorskega logotipa

Izbrane skice smo s programom Adobe Illustrator izrisali v vektorski obliki in jim dodali pisave (slika 13), kasneje pa še barve. Primere smo si podrobno ogledali, jih preizkusili v različnih velikostih, na različnih barvnih podlagah, kot pozitiv in negativ, ter se posvetovali o njihovih lastnostih in čitljivosti na podlagi spreminjanja prej omenjenega.

Slika 13: Vektorski izris logotipov

Glede na namen in funkcionalnost smo izmed teh izbrali eno vektorsko zasnovo logotipa, ki smo jo pričeli natančneje razvijati. Začeli smo s podrobnejšim izrisom simbola in njegovih elementov. Najprej smo oblikovali negativno obliko znaka, a smo ga kasneje spremenili v linijskega, da krožnica ustvari občutek krožnika, na katerem je pribor, ki je hkrati simbol za

(29)

18 rudarska orodja, le da se zgornja dela končata v začetnici V in U (slika 14). Ta zaključka smo prilagajali po velikosti in obliki, tako da smo ustvarili ravnovesje med levo in desno stranjo, ki zaradi različnih črk nista popolnoma simetrični. Spreminjali smo tudi debelino in oglate oziroma okrogle zaključke linij, pri čemer smo ugotovili, da se bomo za to odločali glede na izbrano pisavo, saj želimo, da so linije logotipa poenotene.

Slika 14: Razvoj logotipa

3.3.2 Izbor pisave

Linearne pisave s svojim minimalizmom in enostavnostjo lahko izražajo eleganco ter prestiž, zato smo izbirali med takšnimi, da bi dopolnjevale simbol in se hkrati povezale z njim. Želeli smo pisavo, ki bi dobro funkcionirala v enaki debelini kot linije simbola. Ko smo našli nekaj primernih, smo uredili še razmik med znaki za še večji vtis elegance, zato smo ga povečali in jih primerjali med sabo.

3.3.3 Izbor barv

Pri barvah smo se najprej osredotočili na želje naročnika, ki so zahtevale spreminjanje barv glede na temo in ime dogodka, na primer Valentinov Underground ter Tesla Underground, zato smo vpeljali različne barve v sam logotip (slika 15). Ker pa smo kljub prilagajanju želeli ohraniti primarne barve logotipa, smo se kasneje odločili, da bomo različne barve upoštevali pri oblikovanju promocijskega materiala, barve logotipa pa bodo ostale enotne, zato smo izbirali med nevtralnimi, ki bi dobro funkcionirale z različnimi dodatnimi barvami, ki bodo različnih odtenkov in nasičenosti.

(30)

19

Slika 15: Osnutki barv logotipa

S primarnimi barvami smo želeli doseči vtis narave, rudnika, premoga in obenem tudi elegance, zato smo se pri teh usmerili k zemeljskim tonom. Izbirali smo med odtenki svetlo in temno rjave ter temno sive barve, ki se dobro kombinirajo s teksturo premoga oziroma lignita, v kateri se zlivajo različni odtenki temno sive in rjave, hkrati pa se lahko kombinirajo tudi z bolj živimi barvami, ki ob njih pridejo do izraza.

3.3.4 Umestitev logotipa na različne materiale

Za lažjo predstavo izgleda logotipa in simbola smo ju umestili na različne materiale, ki jih podjetje uporablja za promocijo dogodkov. Najprej smo oblikovali primere plakatov, in sicer enega s fotografijo dogodka ter drugega pretežno z grafičnimi elementi v kombinaciji s fotografijo teksture premoga (slika 16).

(31)

20

Slika 16: Oblikovanje plakatov

Glede na to, da sam dogodek še ni toliko prepoznaven, da bi potencialne stranke vedele, za kaj natančneje gre, se nam je zdelo smiselno vključiti fotografijo, ki prikazuje dogajanje v muzeju. V tem primeru bi bilo v nadaljnje potrebno ustvariti nekaj primernih fotografij, ki bi predstavljale bistvo blagovne znamke, delovale elegantno in luksuriozno ter dobro funkcionirale na posameznih umestitvah, hkrati pa dovolj nazorno prikazale izgled dogodka.

Odločili smo se dodelati obe različici in prepustiti odločitev naročniku, glede na njihove želje in potrebe v določenem trenutku, ko bodo izdelki prešli v praktično uporabo.

Pri drugem primeru smo začeli z grafičnimi elementi, ki prikazujejo rudarsko malico, a smo kasneje ugotovili, da tiskovina s takšnim motivom izgubi na eleganci, zato smo iskali motive prestižnejših elementov kulinarike, ohranili pa smo idejo o videzu skice.

Ob oblikovanju plakatov smo želeli vpeljati še kakšno drugo pisavo poleg tiste, ki je uporabljena v logotipu. Za slogan smo se odločali med kaligrafskimi in pisanimi rokopisnimi pisavami, ki bi se povezovale z grafičnimi elementi, ki so prav tako videza na roke narisanih ilustracij. Ugotovili smo, da marsikatera iz večje razdalje ni dobro berljiva, zato smo bili na to še posebej pozorni.

(32)

21 Poleg plakatov smo za priročnik CGP oblikovali še nekaj operativnih orodij, in sicer vele plakat, vabilo na dogodek ter meni, logotip pa smo aplicirali še na prtiček na maketi pogrinjka. Na spletu smo poiskali primerne fotografije za čim bolj realistično ponazoritev, kako bi izdelki izgledali na zanje namenjenih mestih. Tako smo za plakate poiskali vzdušje na ulicah mesta, za vele plakat pa cesto v predmestju. Pogrinjek smo iskali v elegantni obliki s prefinjenim priborom in v temnejših oziroma zemeljskih barvah.

3.3.5 Predstavitev in subjektivna evalvacija

Pripravili smo predstavitev za naročnika, ki je bila izvedena ob prisotnosti delovnega somentorja diplomskega dela in treh predstavnikov Zavoda za turizem Šaleške doline.

Predstavili smo izhodišča naloge in cilje, ki smo si jih zastavili, nato pa še osnovne elemente CGP-ja ter operativna orodja in jih na kratko opisali. Argumentirali smo, zakaj se nam rešitve zdijo primerne in na kakšen način bi pripomogle k ugledu ter prepoznavnosti blagovne znamke.

Po opravljeni predstavitvi je sledil pogovor, ki je med drugim tekel tudi o trenutni situaciji v državi in po svetu, ki zaradi pandemije korona virusa med drugim onemogoča organizacijo dogodka Velenje Underground, to pa pomeni, da se večina izdelkov diplomskega dela do ukinitve ukrepov ne bo uporabljala. Pogovorili smo se tudi o primernosti rešitev glede na specifično ciljno skupino, saj gre za cenovno ne tako dostopno doživetje, kjer sta ugled in izgled blagovne znamke zelo pomembna.

Na koncu smo izvedli še subjektivno ovrednotenje v obliki intervjuja z naročnikom (priloga A) z namenom določitve optimalnih rešitev za potrebe blagovne znamke. Vprašali smo o zadovoljivosti videnih izdelkov v povezavi z njihovimi pričakovanji, prosili smo, da izberejo različico plakata, ki se jim zdi bolj primeren, zanimalo pa nas je tudi, če bodo CGP v prihodnje uporabljali.

(33)

22

4 REZULTATI IN RAZPRAVA

V nadaljevanju diplomskega dela so podrobneje predstavljene končne rešitve posameznih elementov CGP-ja in njihova utemeljitev, na koncu pa je dodan še epilog, kjer je opisana evalvacija naročnika.

4.1 LOGOTIP IN SIMBOL

Logotip je sestavljen iz simbola in tipografije. Za kombinacijo besed s simbolom smo se odločili zaradi boljše prepoznavnosti in razumevanja dogodka. Linijski znak ponazarja znano ikono za hrano oziroma restavracijo, ki pa ima namesto kot pri običajnem priboru na konicah obliko orodij, ki se uporabljajo v premogovništvu. Obliki zaključkov hkrati tvorita začetnici imena Velenje Underground. Okoli je kot okvir postavljena krožnica, ki predstavlja krožnik, pod simbolom pa je ime blagovne znamke, zapisano s tanjšo in debelejšo različico pisave Montserrat, ki je predstavljena v nadaljevanju. Širina potez debelejše različice se sklada z linijami v simbolu, sam razmak med znaki pisave pa je za elegantnejši izgled dodatno povečan.

Za različna področja uporabe smo oblikovali več različic logotipa. Osnovna oblika (slika 17a) ima vertikalno kompozicijo, iz katere smo izpeljali še horizontalno (slika 17c), obe pa smo postavili še v negativ (slika 17b in 17d). Sekundarna različica je namenjena za primere, ko osnovne ni mogoče uporabiti, na primer zaradi velikosti ali oblike predmeta, na katerem bo natisnjen logotip.

(34)

23

Slika 17: Logotip Velenje Underground a) Primarna oblika

b) Primarna oblika – negativ c) Horizontalna oblika

d) Horizontalna oblika – negativ

Sam znak logotipa smo določili tudi kot samostojno enoto, kar nam omogoča boljše rešitve pri oblikovanju predvsem zato, ker se ime dogodka nekajkrat letno spremeni. Tako lahko nekatere umestitve na materiale uporabljamo ne glede na ime, pri besedilih pa ne prihaja do nepotrebnih ponavljanj besed.

4.2 TIPOGRAFIJA

Za pisavo v logotipu smo izbrali linearno pisavo Montserrat (slika 18) avtorice Juliete Ulanovsky, ki ima devet različic glede na debelino potez in je preprosta, berljiva, brezčasna ter primerna tudi za daljša besedila. Pri teh ali na različnih umestitvah nam različice omogočajo dobro razlikovanje oziroma izpostavljanje besed glede na njihovo hierarhijo. V samem logotipu smo uporabili majuskule in jim povečali razmik med znaki, da smo dosegli dodatni vtis prestiža.

(35)

24

Slika 18: Nabor znakov pisave Montserrat Regular [15]

Poleg omenjene pisave smo pri operativnih orodjih uporabili še dve. Prva je prav tako linearna pisava Bebas Neue (slika 19) oblikovalca Ryoichija Tsunekawa, ki vsebuje le majuskule in je primerna predvsem za izpostavljanje besed, kot so naslovi, njeni znaki pa so ožji od primarne pisave. Kot tretjo smo uporabili akcidenčno pisavo The Delicate DEMO (slika 20), ki jo uporabljamo predvsem za krajša besedila, ki obsegajo eno ali nekaj več besed, kot so slogan ali krajši naslovi.

Slika 19: Pisava Bebas Neue

Slika 20: Pisava The Delicate DEMO

(36)

25

4.3 BARVE

Izbrali smo barvi v zemeljskih odtenkih, in sicer svetlo ter temno rjavo barvo (slika 21). Rjava simbolizira naravo in zemljo [16], kar se povezuje z lokacijo dogodkov Velenje Underground, ki potekajo v rudniku lignita. Ta je črne oziroma temno rjave barve. Prav tako se izbrani barvi nanašata na kakovost, spodbujata občutke zanesljivosti in pripadnosti [16], kar si blagovna znamka, ki velja za prestižno, želi prikazati s svojo podobo. Izbrani barvi omogočata tudi dosti svobode pri izbiri posebnih dodatnih barv, ki jih bomo vključevali pri oblikovanju promocijskih materialov in se bodo nanašale na izbrano tematiko, na primer rdeča za valentinovo. Barvi sta določeni po barvnih modelih sRGB in Coated FOGRA 27.

Slika 21: Izbrani barvi

4.4 UMESTITEV CGP-JA NA GRAFIČNE IZDELKE

CGP se nanaša tudi na oblikovanje operativnih orodij, ki morajo med sabo dobro funkcionirati, se povezovati in predstavljati blagovno znamko kot celoto. Zato smo oblikovali nekaj najbolj uporabljenih tiskovin, s katerimi se znamka predstavlja. To so plakat, vele plakat, vabilo na dogodek, meni in prtiček. Fotografije za ponazoritev umestitev smo kupili na spletni strani Shutterstock.

(37)

26

4.4.1 Plakat

Plakat je oglasna tiskovina, ki poda glavne informacije o dogodku. Njegov namen je pritegniti in informirati ciljne stranke o prihajajočih dogodkih. Na plakatu so napisani ime dogodka, slogan in podatki o njegovem času, kraju ter dodatnih posebnostih, kot je kontakt za prijavo.

Ti podatki so na formatu sredinsko poravnani.

Oblikovali smo dve različici plakatov, in sicer enega s fotografijo preteklega dogodka (slika 21) ter drugega, ki vsebuje fotografijo teksture premoga [17] (slika 22) in grafične elemente [18]

(slika 23). Zadnja dva elementa smo kupili na spletni strani Shutterstock.

Slika 22: Tekstura premoga [17]

Slika 23: Grafika roke s pladnjem [18]

(38)

27 Na vseh različicah plakatov (umestitve [19] na slikah 24, 25, 26 in 27) smo uporabili le simbol logotipa, ime dogodka pa smo zapisali s sekundarno izbrano pisavo, ki je glede na ime dogodka tudi drugačne barve. Pod naslovom se nahaja slogan oziroma podnaslov v terciarni pisavi, nato pa so s primarno podani ključni podatki o dogodku. Na fotografijo smo dodali še grafični element, ki ponazarja pladenj za hrano, ki je značilen za prestižnejša kulinarična doživetja, stilsko pa se ujema z rokopisno pisano pisavo.

Slika 24: Plakat Velenje Underground – 1. različica [19]

Pri plakatu za Valentinov Underground (slika 25) smo za dodatno barvo izbrali rdečo, saj simbolizira ljubezen in strast, povezujemo jo z ikono srca in rdečimi vrtnicami, kar je značilno za ta praznik. V primeru uporabe te različice bi v idealnem primeru dobili novo fotografijo s kraja dogodka, ki bi barvno bolj ustrezala vzdušju ob Valentinovem oziroma tematiki, ki bi jo v tistem trenutku oglaševali.

(39)

28

Slika 25: Plakat Valentinov Underground – 1. različica [19]

Pri grafičnem plakatu (slika 26) smo s polkrožno obliko teksture ustvarili videz rova in obliko roke umestili vanj, saj se dogodki odvijajo prav v rovih Muzeja premogovništva Slovenije.

Kompozicija je vertikalna, elementi pa so sredinsko poravnani. Plakat je minimalističen, a natanko to ga naredi elegantnega in prefinjenega.

Slika 26: Plakat Velenje Underground – 2. različica [19]

(40)

29 Na dogodku Tesla Underground je ambient med predstavo v modri barvi, ki jo ustvarjajo luči, zato smo pri tem na plakat vpeljali prav to dodatno barvo v naslovu (slika 27). S količino elementov v dodatni barvi nismo pretiravali, da bi obdržali enotnost in prepoznavno oblikovanje, uporabljene pa jo je ravno toliko, da opazimo, da gre za neko posebnost.

Slika 27: Plakat Tesla Underground – 2. različica [19]

4.4.2 Vele plakat

Vele plakati (umestitve [20] na slikah 28, 29, 30 in 31) so razpeljave prej opisanih plakatov obeh različic v večji horizontalni obliki v razmerju 4:3. Pri oblikovanju teh smo se osredotočili predvsem na večjo velikost pisave, saj se običajno nahajajo ob cestah in jih potrošniki vidijo med samo vožnjo, ko so od njih tudi bolj oddaljeni. Povečali smo predvsem podatke o času dogodka, poravnavo elementov pa smo ohranili simetrično.

(41)

30

Slika 28: Vele plakat Velenje Underground – 1. različica [20]

Slika 29: Vele plakat Tesla Underground – 1. različica [20]

(42)

31

Slika 30: Vele plakat Velenje Underground – 2. različica [20]

Slika 31: Vele plakat Valentinov Underground – 2. različica [20]

(43)

32

4.4.3 Vabilo

Oblikovanje vabila (slika 32) je izpeljano iz prve različice plakata. Gre za tiskano obojestransko vabilo ležečega formata. Skladno s tem smo elemente prilagodili in jih umestili glede na predlogo preteklih dogodkov. Vabilo vsebuje nekaj več informacij kot plakati in vele plakati, saj neposredno nagovarja potrošnika, ki ga drži v rokah. Prva stran je preprosta in vsebuje simbol, ime ter slogan dogodka, medtem ko so na zadnji strani zbrani podrobnejše informacije v zvezi z njim.

Slika 32: Vabilo

4.4.4 Meni

Oblika menija (slika 33) je izpeljana iz druge različice plakatov. Ponudba je zapisana s svetlejšo pisavo na temnejše ozadje s teksturo premoga, posamezne hode pa ločuje znak Velenje Underground. Za lažje razlikovanje med jedmi in pijačami je uporabljenih več različic primarne pisave. Uporabljen je celoten logotip, glavni naslov pa je zapisan v terciarni pisavi.

(44)

33

Slika 33: Meni

4.4.5 Pogrinjek

Pri prtičku na pogrinjku (umestitev [21] na sliki 34) smo se odločili uporabiti le znak, saj se tako lahko uporablja tudi takrat, ko bo dogodek naslovljen z drugačnim imenom. Izbrali smo maketo pogrinjka iz spletne strani Shutterstock v temnejših barvah v povezavi s premogom in samo eleganco dogodka. Znak je minimalistično implementiran v kontrastni svetli barvi.

Slika 34: Pogrinjek [21]

(45)

34

4.5 PRIROČNIK CELOSTNE GRAFIČNE PODOBE

Da so informacije o grafični podobi Velenje Underground zbrane na enem mestu, kjer si jih lahko ogleda vsak, ki ima ali bo imel stik z njenimi elementi, smo izdelali priročnik CGP (priloga B), ki vključuje dve poglavji. Prvo je namenjeno predstavitvi osnovnih elementov CGP-ja, in sicer logotip ter njegove različice s primeri pravilne in napačne rabe, barve in tipografija, drugi del pa vsebuje prikaz operativnih orodij. To so pogrinjek, meni, vstopnica, plakat in vele plakat.

Priročnik CGP bomo kot odprto datoteko predali naročniku za uporabo.

4.6 EPILOG

4.6.1 Predstavitev naročniku

Predstavitev naročniku nam je omogočila, da smo diplomsko delo zaključili z najbolj optimalnimi rezultati zanj in za blagovno znamko, saj je pomembno, da so ljudje, ki stojijo za njo zadovoljni z vizualno podobo materialov, ki podjetje predstavljajo ter oglašujejo njihovo delo. V predstavitev smo vključili najpomembnejše elemente CGP-ja, jih predstavili in argumentirali.

4.6.2 Evalvacija

Predstavniki ZTŠD-ja so med in po predstavitvi pokazali veliko zanimanje in zadovoljstvo nad rešitvami diplomskega dela. Prvi vtis je bil uspešen, saj so po njihovih besedah začutili povezanost grafičnih rešitev z vizijo blagovne znamke in cilji, ki smo si jih zadali, ter celotno nalogo pohvalili. Subjektivno ovrednotenje smo poleg pogovora naknadno izvedli še s pomočjo kratkega intervjuja in iz odgovorov lahko potrdimo, da je naročnik z rešitvami dela zadovoljen, saj želi izdelke v prihodnosti uporabljati za promocijo blagovne znamke.

Logotip po njihovem mnenju primerno ponazori naravo dogodkov in poda jasno sporočilo, CGP se jim zdi zasnovan ekskluzivno ter nadstandardno, vsi njegovi elementi pa se ujemajo z naročilom. Strinjajo se, da izdelki kljub enostavnosti in minimalističnemu pristopu ustvarijo močan vtis na opazovalca.

(46)

35 Želeli smo, da bi izbrali eno različico plakatov, za katero bi se odločili in kasneje vedno izhajali iz nje, a so trenutno izbrali kombinacijo obeh glede na tematiko dogodkov ter glede na to, katera različica v določenem primeru bolje predstavi dogodek. Tista s fotografijo se jim zdi bolj nazorna, druga pa oblikovalsko bolj inovativna in atraktivna.

(47)

36

5 ZAKLJUČEK

CGP z izgledom in sporočilom predstavlja blagovno znamko, zato je res pomembno, da skozi vse vrste pojavnosti komunicira njene pomembne lastnosti, ki so bistvene za potrošnika. Ne le logotip, temveč tudi ostali elementi morajo dobro funkcionirati med sabo in biti premišljeno oblikovani, da skozi celotno podobo obdržijo rdečo nit.

Spoznali smo, kako pomembna je raziskava pred samim začetkom praktičnega dela, saj nam omogoča lažje razumevanje tako blagovne znamke, za katero delamo, kot tudi ostalih, in s tem potrdili prvi dve hipotezi. Pomembni pa so tudi jasno zastavljeni cilji, ki nas ves čas dela vodijo proti rezultatom, ki bodo najbolj optimalni za naročnika.

Trenutna situacija v povezavi s pandemijo korona virusa sicer v tem času onemogoča, da bi se dogodki Velenje Underground izvajali, si pa v prihodnosti zaposleni na Zavodu za Turizem Šaleške doline prizadevajo, da bi se stvari odvile in rešile tako, da bi se lahko začel uporabljati nov CGP blagovne znamke, ki je bil izdelan v sklopu tega diplomskega dela. Takrat se bodo po dogovoru oblikovali potrebni promocijski materiali in dodelal priročnik CGP. Čeprav naročnik ni izbral le ene različice plakata, smo kljub temu potrdili tretjo hipotezo, saj smo s pomočjo naročnika definirali najbolj optimalne rešitve naloge za določen namen in zastavili ideje za različne priložnosti, ki bodo realizirane, ko bo to omogočeno.

Če povzamemo, smo potrdili vse tri hipoteze, predstavljene v uvodnem delu, in sicer:

H1: Z določitvijo ciljne skupine smo izdelke lažje prilagodili potrebam potrošnikov s pomočjo izbire barv, kompozicije, velikosti posameznih elementov ipd.

H2: Z analizo konkurence smo preverili primere dobre prakse na slovenskem in tujem trgu, po katerih smo se zgledovali pri izdelavi naloge.

H3: S pomočjo končne evalvacije s strani naročnika smo prišli do najbolj ustreznih rešitev glede na njihove želje.

(48)

37

6 LITERATURNI VIRI

[1] Celostna grafična podoba. V Altius [dostopno na daljavo]. [Citirano: 20. 2. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.altius.si/graficno-oblikovanje/celostna-graficna-podoba>.

[2] WHELEER, A. Designing brand identity: an essential guide fort he whole branding team.

Fourth edition. New Yersey: John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, 2013, str. 28–46, 146, 150, 154, 155.

[3] The 7 types of logos (and how to use them). V 99designs [dostopno na daljavo]. [Citirano: 9.

3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://99designs.com/blog/tips/types-of-logos/>.

[4] Logo design: Everything you need to know. VCreative Bloq [dostopno na daljavo]. [Citirano:

23. 2. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.creativebloq.com/graphic-design/pro-guide-logo-design-21221>.

[5] What makes a good logo? V Just creative [dostopno na daljavo]. [Citirano: 23. 2. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://justcreative.com/2009/07/27/what-makes-a-good-logo/>.

[6] MOŽINA, K. Knjižna tipografija. Ljubljana: Filozofska fakulteta in Naravoslovnotehniška fakulteta, 2003, str. 130-132.

[7] Zakaj vaše podjetje potrebuje priročnik CGP? V Vodik [dostopno na daljavo]. [Citirano: 9. 3.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.vodik-marketing.si/graficno-oblikovanje/zakaj-potrebujete-cgp-prirocnik/>.

[8] Velenje Underground. V Šaleška dolina [dostopno na daljavo]. [Citirano: 22. 2. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.visitsaleska.si/sl/products/velenje-underground/>.

[9] Restaurant Guy Savoy. V Les grandes tables du monde [dostopno na daljavo]. [Citirano: 10.

5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://lesgrandestablesdumonde.com/en/restaurant/restaurant-guy-savoy/>.

[10] Per Se, New York. V UnFoodie Adventures [dostopno na daljavo]. [Citirano: 1. 3. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: <https://unfoodieadventures.com/per-se-2/>.

[11] Ithaa. V World luxury restaurant awards [dostopno na daljavo]. [Citirano: 10. 5. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.luxuryrestaurantawards.com/restaurant/ithaa-undersea-restaurant/>.

[12] Strelec. V Restavracija Strelec [dostopno na daljavo]. [Citirano: 15. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://strelec.kaval-group.si/>.

[13] Restaurant cutlery symbol of a cross Free Icon. V Freepik [dostopno na daljavo]. [Citirano: 15.

3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.freepik.com/free-icon/restaurant-cutlery-symbol-cross_789982.htm>.

[14] Prostovoljno Industrijsko Gasilsko Društvo Premogovnik Velenje. [dostopno na daljavo].

[Citirano: 15. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://gasilci-pv.mausy.si/>.

(49)

38 [15] Montserrat. V Google fonts [dostopno na daljavo]. [Citirano: 15. 3. 2021]. Dostopno na

svetovnem spletu:

<https://fonts.google.com/specimen/Montserrat?preview.text_type=custom#glyphs>.

[16] Rjava barva. V Vse o barvah [dostopno na daljavo]. [Citirano: 15. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://bojanlisjak.wixsite.com/vse-o-barvah/rjava-barva>.

[17] Coal background black stone structure. V Shutterstock [dostopno na daljavo]. [Citirano: 19. 4.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.shutterstock.com/image-photo/

coal-background-black-stone-structure-161573792>.

[18] Hand holding tray with lid. V Shutterstock [dostopno na daljavo]. [Citirano: 19. 4. 2021].

Dostopno svetovnem spletu: <https://www.shutterstock.com/image-vector/

hand-holding-tray-lid-engraved-retro-1864611256>.

[19] Blank mock up of vertical street poster billboard on city background. V Shutterstock [dostopno na daljavo]. [Citirano: 19. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.shutterstock.com/

image-photo/blank-mock-vertical-street-poster-billboard-425371828>.

[20] Billboard mockup in german city. V Shutterstock [dostopno na daljavo]. [Citirano: 19. 4. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.shutterstock.com/image-photo/billboard-mockup-german-city-756919765>.

[21] Blank dark checklist mockup on plate with cutlery, top view, isolated, 3d rendering. V Shutterstock [dostopno na daljavo]. [Citirano: 19. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.shutterstock.com/image-illustration/

blank-dark-checklist-mockup-on-plate-1451150747>.

(50)

39

7 PRILOGI

7.1 Priloga A: Intervju z naročnikom

(51)

40

VELENJE UNDERGROUND

Evalvacija po predstavitvi

1. Ali predstavljen logotip po vašem mnenju primerno predstavlja blagovno znamko Velenje Underground, njen namen in vizijo?

Velenje Underground je vrhunsko petzvezdično kulinarično doživetje v avtentičnem rudarskem okolju 160 m pod površjem. Logotip jasno ponazori povezavo elementov kulinarike in rudarstva. Deluje enostavno, pa vendar v uporabi ustvari močan vtis, poudari prefinjenost dogodka in daje jasno sporočilo.

2. Ali predstavljene rešitve naloge (različice logotipa, barve, pisave, operativna orodja) izpolnjujejo vaša pričakovanja in želje?

Celostna grafična podoba je zasnovana ekskluzivno in nadstandardno, kar smo dejansko tudi želeli. Logotip, barve, pisava in ostala orodja se v celoti ujemajo z naravo dogodka.

3. Katero različico oblikovanega plakata bi raje izbrali za promocijo dogodka in zakaj se vam zdi ustreznejša?

(52)

41 Prva različica plakata je vsekakor zanimiva, skrivnostna in jasno ponazori naravo samega dogodka. Druga različica deluje bolj atraktivno, element polkroga pa ustvari večji občutek prefinjenosti. Prav gotovo inovativen pristop do oblikovanja promocijskih materialov. Za uporabo plakata bi se vsekakor odločili glede na čas in naravo dogodka, kot npr. v primeru glasbenega koncerta bi najverjetneje do večjega učinka prišli s prvo različico, medtem ko druga pride v poštev recimo za valentinovo.

4. Bi izdelano celostno grafično podobo v prihodnje uporabili kot podobo blagovne znamke Velenje Underground?

Vsekakor smo izredno veseli, da smo pridobili celotno grafično podobo dogodka, ki jo bomo zagotovo uporabljali in v prihodnje enotno predstavljali Velenje Underground skozi vse leto.

Upamo, da bomo s to podobo dosegli večjo prepoznavnost blagovne znamke.

(53)

42

7.2 Priloga B: Priročnik CGP za Velenje Underground

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Umeščanje blagovne znamke na področje kulture lahko razumemo skozi nekatere vidike, ki označujejo blagovno znamko kot element karizmatične skupine in jo tako postavljajo

Tudi drugo hipotezo, ki se glasi, da okoljska komunikacija pripomore k večji prepoznavnosti blagovne znamke podjetja Gorenja, lahko potrdim, saj podjetje Gorenje daje veliko

Ugotovili smo, da predstavlja prepoznavanje blagovne znamke čokoladnih izdelkov najpomembnejši dejavnik za nakup, da potrošniki kupujejo pogosteje čokoladne izdelke v

Z raziskavo nas je zanimalo, v kolikšni meri potrošniki povezujejo Tino Maze z blagovno znamko Lencia by Zlatarna Celje, in ali je Tina Maze kot obraz

Pri razmišljanju o strategiji označevanja izdelkov z blagovno znamko se mora podjetje odločiti, ali bodo imelo blagovno znamko ali ne, ali bo izdelovalo izdelke pod

• tretji korak je spoštovanje blagovne znamke - dejavnik, ki prikazuje, kako visoko cenijo uporabniki določeno blagovno znamko, ki pa je zelo povezano s

Predpostavljali smo, da je uspešna blagovna znamka klju þ na za dolgoro þ no uspešno poslovanje podjetij ter da je proces registracije blagovne znamke za podjetje

Aaker zavzema pri razlagi vrednosti blagovne znamke stališče podjetja, Keller pa gleda na vrednost blagovne znamke s stališča potrošnika, za svoje izhodišče ima prepričanje, da