• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO"

Copied!
63
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

SARA ŽIVIČ

LJUBLJANA 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

PROMOCIJSKI IZDELKI ZA SOCIALNO OMREŽJE

DIPLOMSKO DELO

SARA ŽIVIČ

Ljubljana, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

PROMOTIONAL PRODUCTS FOR SOCIAL MEDIA

DIPLOMA THESIS

SARA ŽIVIČ

Ljubljana, September 2021

(4)

i

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU

Število listov: 63 Število strani: 51 Število slik: 53 Število preglednic: /

Število literaturnih virov: 23 Število prilog: /

Študijski program: univerzitetni študijski program (1.stopnja) Grafične in interaktivne komunikacije

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednica: prof. dr. Klementina Možina Mentor: doc. dr. Urška Vrabič Brodnjak Članica: prof. dr. Deja Muck

Ljubljana,

(5)

ii

ZAHVALA

Zahvala gre mentorici doc. dr. Urški Vrabič Brodnjak za vodenje skozi diplomsko nalogo in za pomoč pri tiskanju tekstila, tiskarni Gofar, d. o. o. za omogočen digitalni tisk, lektorici Aniti Slak in družini ter partnerju za podporo pri pisanju diplomske naloge.

(6)

iii

IZVLEČEK

V diplomski nalogi so bili izdelani promocijski izdelki za uporabnika socialnega omrežja TikTok. Ta sklop je zajemal oblikovanje grafične podobe in grafik za tiskanje. Tiskanje je potekalo z dvema tehnikama: neposredni digitalni in posredni prenosni tisk. Za končne izdelke je bila izdelana embalaža. V teoretičnem delu je raziskano področje promocijskih izdelkov: nastanek, razvoj in današnji trg.

Opredeljen je nastanek in delovanje socialnih omrežji ter podrobneje socialno omrežje TikTok. V eksperimentalnem delu je bila izdelana grafična podoba ter grafike za tisk s programom Adobe Illustrator. Tisk je bil izveden na majic ah s kratkimi rokavi, bele, svetlo modre in črne barve, pulover svetlo modre barve ter na zaščitno masko črne barve. Elektrofotografska tehnika je bila uporabljena za tisk na prenosni papir. Prenos odtisa je nato potekal z uporabo toplotne stiskalnice. Digitalni tisk je potekal z uporabo neposredne digitalne tehnike tiska na tekstil. Rezultati so pokazali, da je bil tisk uspešen na vseh barvah in materialih z uporabo digitalne tehnike. Prenosni tisk je bil neuspešen na črnem tekstilnem materialu (majica s kratkimi rokavi in zaščitna maska) in uspešen na modrem in belem tekstilnem materialu. Embalaža je bila uspešno izdelana. Končni izdelki se prilegajo embalaži.

Ključne besede: promocijski izdelki, socialno omrežje, vplivnež, digitalni tisk, prenosni tisk

(7)

iv

ABSTRACT

In diploma thesis, promotional products were made for a user of social media TikTok. This included designing the logo and graphics for the printing process.

Printing was performed using two techniques: direct digital and indirect transfer printing. Packaging for the final products was made. In the theoretical part, the field of promotional products is researched: origin, development and today’s market. The origin and operation of social networks and in more detail, the social network TikTok is explained. In the experimental part, the logo and graphics for printing were created with the program Adobe Illustrator. The print was performed on short- sleeved T-shirts; white, light blue and black, a light blue sweater and a black protective mask. Electrophotographic technique was used to print on transfer paper.

Printing on the materials was then carried out using a heat press. Digital printing was performed using the technique of direct digital printing on textiles. Printing has been successful on all colors and materials, using digital technology. Results showed that transfer printing was unsuccessful on black textile material (T-shirt and protective mask) and successful on blue and white textile material. Final products fit the packaging, which was made and assembled without problems.

Keywords: promotional products, social media, influencer, digital printing, transfer printing

(8)

v

KAZALO VSEBINE

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU i

ZAHVALA ii

IZVLEČEK iii

ABSTRACT iv

KAZALO VSEBINE v

KAZALO SLIK vii

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI ix

1 UVOD 1

2 TEORETIČNI DEL 2

2.1 PROMOCIJSKI IZDELKI 2

2.1.1 ZGODOVINA PROMOCIJSKIH IZDELKOV 3

2.1.2 PROMOCIJSKA OBLAČILA 4

2.1.3 MALOPRODAJA IN PROMOCIJA 5

2.2 SOCIALNA OMREŽJA 6

2.2.1 RAZVOJ SOCIALNIH OMREŽIJ 6

2.3 VPLIVNEŽ OZ. INFLUENCER 8

2.3.1 TRŽENJE VPLIVNEŽEV 10

2.4 APLIKACIJA TIKTOK 11

2.4.1 NASTANEK IN DELOVANJE 11

2.4.2 VPLIVNICA ENIGMATIČNA 12

2.5 PREGLED STANJA NA TRGU 14

3 EKSPERIMENTALNI DEL 17

3.1 MATERIALI 17

3.1.1 TEKSTILNI MATERIALI 17

3.1.2 EMBALAŽNI MATERIALI IN PAPIR ZA TISK 19

3.1.3 STROJNA OPREMA 19

3.1.4 KEMIKALIJE 19

3.2 METODE 20

3.2.1 POSTOPEK PRENOSNEGA TISKA 20

3.2.2 POSTOPEK DIGITALNEGA TISKA 21

3.3 POSTOPEK IZDELAVE EMBALAŽE 24

4 REZULTATI IN RAZPRAVA 26

4.1 GRAFIČNA PODOBA PROMOCIJSKIH IZDELKOV 26

(9)

vi 4.2 KONČNI IZDELKI, POTISKANI S PRENOSNIM TISKOM 30 4.3 KONČNI IZDELKI, POTISKANI Z DIGITALNIM TISKOM 34 4.4 PRIMERJAVA PRENOSNEGA IN DIGITALNEGA TISKA 39

4.5 EMBALAŽA 41

4.6 KONČNI REZULTATI 44

5 ZAKLJUČEK 48

6 LITERATURNI VIRI 49

(10)

vii

KAZALO SLIK

Slika 1: Promocijski izdelek animiranega filma Ledeno kraljestvo (4). ... 5

Slika 2: Diagram aktivnih uporabnikov socialnih omrežij za januar 2021 (10). ... 8

Slika 3: TikTok profil Enigmatična (19). ... 13

Slika 4: Majica s potiskom vplivnice Charlie D’Amelio (21)... 15

Slika 5: Majica s potiskom vplivneža Kuxala (22)... 16

Slika 6: Majice s kratkimi rokavi v beli, črni in svetlo modri barvi... 17

Slika 7: Pulover s kapuco svetlo modre barve... 18

Slika 8: Zaščitna maska za obraz črne barve. ... 18

Slika 9: Izrez grafik na prenosnem papirju... 20

Slika 10: Toplotna stiskalnica IPT Group MTS/1. ... 21

Slika 11: Tiskalnik EPSON SureColor F2100. ... 22

Slika 12: Toplotna stiskalnica Unitronics. ... 22

Slika 13: Namestitev tekstila na tiskovno podlogo. ... 23

Slika 14: Programska oprema za nastavitve tiska... 23

Slika 15: Skice embalaže. ... 24

Slika 16: Tloris embalaže: A ‒ širina, B ‒ dolžina, C ‒ višina. ... 24

Slika 17: Logotip; pozitiv in negativ. ... 26

Slika 18: Barvna paleta logotipa... 27

Slika 19: Grafika za tisk zadnjega dela majic. ... 27

Slika 20: Skice predvidene postavitve grafike: Enigmatična. ... 28

Slika 21: Oblikovanje tipografije: ej mami. ... 29

Slika 22: Skica predvidene postavitve grafike: ej mami. ... 29

Slika 23: Skica postavitve grafike na zaščitno masko. ... 30

Slika 24: Prenosni tisk na beli majici spredaj... 30

Slika 25: Prenosni tisk na beli majici zadaj. ... 31

Slika 26: Prenosni tisk na modri majici spredaj. ... 31

Slika 27: Primerjava prenosnega tiska na beli in svetlo modri majici. ... 32

Slika 28: Prenosni tisk na modri majici zadaj. ... 32

Slika 29: Neuspešen prenosni tisk na črni zaščitni maski. ... 33

Slika 30: Prenosni tisk na svetlo modrem puloverju. ... 33

Slika 31: Digitalni tisk bele majice spredaj. ... 34

(11)

viii

Slika 32: Digitalni tisk bele majice zadaj. ... 34

Slika 33: Digitalni tisk svetlo modre majice spredaj... 35

Slika 34: Digitalni tisk; primerjava odtisa na beli (levo) in modri (desno) majici. .... 35

Slika 35: Digitalni tisk na svetlo modri majici zadaj. ... 36

Slika 36: Digitalni tisk na črni majici spredaj. ... 36

Slika 37: Digitalni tisk na črni majici zadaj. ... 37

Slika 38: Digitalni tisk na črni zaščitni maski. ... 37

Slika 39: Digitalni tisk na svetlo modrem puloverju. ... 38

Slika 40: Primerjava odtisa z digitalnim (levo) in prenosnim (desno) tiskom na majici. ... 39

Slika 41: Primerjava odtisa z digitalnim (zgoraj) in prenosnim (spodaj) tiskom. .... 40

Slika 42: Izrez embalaže na črnem materialu... 41

Slika 43: Izrez embalaže na mavričnem materialu. ... 41

Slika 44: Embalaža z dodelanimi luknjami... 42

Slika 45: Embalaže za zaščitno masko. ... 42

Slika 46: Embalaže za majice s kratkimi rokavi. ... 43

Slika 47: Embalaža za pulover. ... 43

Slika 48: Končni izdelek črne majice spredaj. ... 44

Slika 49: Končni izdelek črne majice zadaj. ... 45

Slika 50: Končni izdelek svetlo modrega puloverja. ... 45

Slika 51: Končni izdelek črne zaščitne maske. ... 46

Slika 52: Končni izdelek bele majice spredaj... 46

Slika 53: Končni izdelek svetlo modre majice spredaj. ... 47

(12)

ix

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI

ARPAnet – (ang. Advanced Research Projects Agency): agencija za napredne raziskovalne projekte

DTG – (ang. Direct To Garment): direktni tisk na tekstil EA – (ang. Emulsion Aggregation): agregacija emulzije IG TV – (ang. Instagram Television): Instagram televizija

LGBT ‒ (ang. Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender, Two-spirit): lezbičen, gej, biseksualen, transspolen, dvoduh

PPAI – (ang. Products Association International): globalno združenje za izdelke

(13)

1

1 UVOD

Cilj diplomske naloge je bil ustvariti promocijske izdelke za vplivneža na socialnem omrežju TikTok. V iskanju primerne rešitve problema smo raziskali vrste promocijskih izdelkov, njihov razvoj skozi zgodovino in katere vrste so dandanes najbolj zaželjene s strani potrošnikov. Sledil je pregled stanja na svetovnem in domačem trgu. Ker so promocijski izdelki namenjeni za socialno omrežje, smo utemeljili njihov nastanek, razvoj in njihov vpliv na nasičenje trga z maloprodajo.

Obrazložili smo vzpon vplivnežev na socialnih omrežjih in kako psihološko vplivajo na današnjo družbo. Dodali smo, kako so vplivneži spremenili oglaševanje izdelkov in storitev ter kaj so s tem doprinesli. V nalogi je predstavljen nastanek in delovanje socialnega omrežja TikTok, ki smo ga primerjali z ostalimi omrežji, glede na starostno skupino uporabnikov in delovanje. Glavni aspekti znotraj cilja so oblikovanje grafične podobe ter primernih grafik glede na vsebino socialnega omrežja na TikToku. Nato smo z neposredno digitalno in posredno prenosno tehniko tiskali na tri različne vrste tekstila. Končne izdelke s tehnikama tiska smo primerjali glede na pokritost in intenziteto barve ter kakšne so spremembe v barvi glede na material in njegovo barvo. Zadnji cilj je bil izdelava primerne embalaže za končne izdelke. Slednje izdelke predstavljajo potiskani tekstilni materiali z obema tehnikama tiska in končana embalaža. Rezultati so pokazali, da je prenosni tisk problematičen pri tisku na črni tekstil. Pri digitalnem tisku pa smo izvedli tisk na vse barve in vrste materiala.

(14)

2

2 TEORETIČNI DEL

2.1 PROMOCIJSKI IZDELKI

Promocijski izdelki so veliko več kot samo predmeti, potiskani z različnimi logotipi, imeni in znamkami. Oglaševanje je ena izmed mnogih oblik interaktivne komunikacije. Za oglaševanje so dominantni: oglasni panoji, plakati, avto plakati, radio, internet, televizija in tiskovine (časopisi in revije). Promocijski izdelki in darila pa se uporabljajo za dodatno promocijo. Oglaševanje predstavi podjetje potrošnikom in se uporablja zlasti za pospeševanje prodaje izdelkov. Promocijske izdelke najdemo na sejmih, konferencah, prireditvah in v trgovinah. Ti so pogosto brezplačni, saj je njihov namen doseg novih strank. Nekatera podjetja tudi ob nakupu, brezplačno priložijo dodaten promocijski izdelek (vizitka, blok ali vzorec izdelka). Pomembno je tudi upoštevati ciljno skupino, za katero je narejen izdelek in glede na to prilagoditi oziroma izbrati ustrezno vrsto promocijskega izdelka. Podjetja lahko za oglaševanje uporabijo katerikoli izdelek. Pomembno je, da so izdelki enostavni in uporabni in da stranka ne zavrne ali zavrže promocijskega izdelka. Zato se najbolj uporabljajo naslednji predmeti:

‒ pisala (svinčnik, kemično pisalo, flomastri),

‒ majhni predmeti (obeski, vžigalniki, svetilke),

‒ tiskovine (poslovniki, planerji, koledarji, rokovniki, beležke),

‒ tekstil (oblačila; majice, kape, puloverji, delovna oblačila) in

‒ torbe (nahrbtniki, denarnice, športne torbe).

Izbira promocijskih izdelkov je odvisna tudi od podjetja in njihovih izdelkov. Če je veliko povpraševanje po izdelku, promocija ne bo tako pomembna oz. bo minimalna.

Če pa podjetje nima dovolj velik delež dobička in števila potrošnikov, si tako lahko izboljša stanje s promocijo. Promocijske izdelke ne uporabljajo samo podjetja, temveč tudi posamezniki, zlasti slavni (1).

(15)

3

2.1.1 ZGODOVINA PROMOCIJSKIH IZDELKOV

Preden smo v zgodovini prišli do oglaševanja in kasneje do promocijskih izdelkov, je bila nujna iznajdba inovacij na različnih področjih ter sam razvoj družbe.

Pomembno vlogo tu predstavljajo kovanci, na katere so že v starem Rimu vgravirali obraze njihovih vladarjev, kar se je obdržalo do danes, na primer Velika Britanija.

Najpomembnejši izum za kasnejše oglaševanje je bil tisk s kovinskimi premičnimi črkami Johannesa Guttenberga sredi 15. st. Tako so pričele nastajati prve tiskovine, vendar je bila pismenost takrat le med določenimi posamezniki. Prvi priznan promocijski izdelek je bil v politiki. George Washington je za svojo kampanjo leta 1789 za promocijo uporabil kampanjski gumb, ki so ga njegovi podporniki nosili (2).

Za pravi začetek promocijskih izdelkov pa je bil najpomembnejši lastnik časopisa v Coshcotonu, Ohio: Jasper Freemont Meek. Dobil je zamisel o tisku oglaševalskega sporočila na šolske torbe iz blaga, ki so jih delili brezplačno kupcem ob nakupu.

Njegova ideja je bila enostavna in učinkovita, saj je z njo pospešil prodajo lokalnih čevljev. Kasneje je tudi sam ustanovil lastno podjetje za proizvodnjo promocijskih izdelkov. Ker je bila ideja uspešna, so jo pričeli posnemati tudi drugi tiskarji.

Oglaševali so preko različnih izdelkov, kot so koledarji, obleke, knjižne kazalke in kasneje tudi kovinski podstavki (1).

Izum plastike je omogočil še več raznovrstnih izdelkov, na katere so lahko tiskali. V 90. letih so bila najbolj priljubljena promocijska oblačila z različnimi napisi, slogani in imeni svetovno znanih glasbenih skupin (2). V razvoju promocijskih izdelkov so bili proizvajalci omejeni predvsem na tisk različnih vrst materialov, saj so morali ugtoviti, na kašen način tiskati, brez da bi uničili material in da je bil tisk kakovosten.

Dandanes to ne predstavlja problem, saj imamo na voljo tisk na kakršenkoli material. Tako so lahko današnji promocijski izdelki zelo raznovrstni, če le imamo pravo idejo in vizijo.

(16)

4

2.1.2 PROMOCIJSKA OBLAČILA

Ena izmed trenutno najbolj uporabljenih promocijskih izdelkov so potiskana tekstilja.

V Združenih državah Amerike je podjetje PPAI – Products Association International leta 2013 naredilo raziskavo, ki je pokazala, da se promocijska oblačila med promocijskimi izdelki prodajajo trikrat več kakor pisala (3).

Pod promocijska oblačila uvrščamo:

‒ majice z grafičnim potiskom,

‒ puloverje, jakne,

‒ nogavice,

‒ kape in rokavice.

Gre za zelo enostavno, vendar učinkovito vrsto oglaševanja. Na ta način se vzpostavi stik podjetja s posameznikom, ki kupi izdelek, in ta jo poveže z bodočimi potrošniki. Tako si podjetje lahko zagotovi nove stranke. Ideja je zasnovana po tekstilnih podjetjih, ki izdelujejo vse vrste oblačil, ang. Nike, Adidas, Dior, Gucci in Fendi, saj se z logotipi in s slogani teh blagovnih znamk srečujemo vsakodnevno.

Zgoraj naštete znamke so svetovno priznane in predstavljajo močno konkurenco.

Njihove izdelke množično izdelujejo, zato jih upoštevamo kot hitro modo, tj.

izdelovanje oblačil oz. tekstilij v množičnem številu po zelo nizki proizvodni ceni.

Takšna oblačila so tudi iz slabših materialov in v večina primerov niso ekološko prijazna. Zato se dandanes uveljavlja kupovanje oblačil lokalnih proizvajalcev in rabljenih oblačil. Medtem ko so primarni izdelek tekstilnih podjetji oblačila, jih ostala podjetja uporabljajo za sekundarni izdelek, izključno za promocijo. Ostala podjetja različnih področij, kot so zavarovalnice, banke, drogerije, spletne trgovine, podjetja s potrošniškim materialom, so se zgledovala po tekstilnih podjetjih. Pričeli so s potiskom svojih sloganov, logotipov na majice, puloverje in ostale vrst oblačil, kot so spletne trgovine (Proteini.si, Malinca.si) in socialna omrežja (TikTok, Instagram, Facebook). Isto velja za promocijo glasbenikov, kot so Metallica, Michael Jackson, Justin Bieber, Nirvana, Billy Idol, The Queen in tudi filmov, serij in otroških serij. Ti promocijski izdelki podjetij, so primerno narejeni ciljni skupini, od celostne grafične podobe, embalaže in do oglaševanja.

(17)

5 Zelo dober primer oglaševanja je animirani film, ang. Frozen (2013), ki je navdušil celotno otroško generacijo. Po animiranem filmu je sledila načrtna proizvodnja potiskanih majic, pisal, zvezkov, nahrbtnikov, rokavic, nogavic in kostumov (slika 1) (4). V Združenih državah Amerike so naredili raziskavo glede kupovanja promocijskih izdelkov za otroke, ki pravi, da so ameriški potrošniki zanje v zadnji četrtini leta 2018 odšteli kar 21.6 milijarde dolarjev (5).

Slika 1: Promocijski izdelek animiranega filma Ledeno kraljestvo (4).

2.1.3 MALOPRODAJA IN PROMOCIJA

Maloprodaja je izraz za blago oz. prodajo na drobno. Vplivneži na socialnem omrežju za promocijske izdelke uporabljajo izraz, ang. merch. Ko vplivnež pridobi pristno in večje število sledilcev, ki ga spremljajo in podpirajo na njegovi poti, ta ustvari potiskane izdelke s svojim logotipom ali sloganom. Na ta način si zagotovi dodaten zaslužek in hkrati nadaljno promocijo preko svojih sledilcev. Ti izdelki so, kot smo že omenili, oblačila; majice, puloverji, skodelice, obeski in tiskovine.

Izberejo se tisti izdelki, ki najbolj povzamejo rdečo nit socialnega omrežja in enako velja za grafično podobo. Veliko vlogo igra starost sledilcev, za katero mora internetna osebnost prilagoditi izdelke in grafično podobo. S tem zagotovi tudi boljšo prodajo izdelkov. Na splošno dandanes delujejo mnoga podjetja, ki tiskajo promocijske izdelke. Z vzponom internetnih osebnosti so tudi oni na ta način

(18)

6 pridobili večji promet. Večina ustvarjalcev na socialnih omrežjih kontaktira podjetje, ki tiska na promocijske izdelke in poskrbi tudi za logistiko paketov. Tako je ustvarjalčeva naloga oglaševanje preko njegove vsebine in ta nato dobi določen odstotek celotnega zaslužka od prodaje izdelkov. Na drugi strani pa nekateri ustvarjalci sami poskrbijo za oblikovanje grafične podobe, logistike, postavljanje spletne strani in oglaševanje izdelkov. Tukaj ključni del predstavlja svoboda trga.

Vsaka oseba lahko začne s tiskom na izdelke in jih nato prodaja. Pomembna je le vizija, kakovost izdelkov, grafike ter oglaševanje. Ko so mnogi internetni vplivneži pričeli z ustvarjanjem promocijskih izdelkov, so dodatno nasičili trg. Problem predstavljajo svetovno znane internetne osebnosti, ki množično prodajajo svoje izdelke. Postavi se vprašanje kakovosti izdelkov, kateri material in tisk se uporablja, vrsta tiskovne barve, material, ki se porabi pri logistiki in navsezadnje vprašanje vpliva na okolje. Od prodaje promocijskih izdelkov se vplivnežu poviša prepoznavnost in lahko pridobi nove priložnosti, kot je sodelovanje s podjetji in blagovnimi znamkami ter ostalimi vplivneži. Na ta način si tudi povrne trdo delo ustvarjanja vsebine in lahko pridobi zaslužek, s tem kar osrečuje (6, 7).

2.2 SOCIALNA OMREŽJA

2.2.1 RAZVOJ SOCIALNIH OMREŽIJ

Čez zgodovino je bilo deljenje informacij nekaj najpomembnejšega. Internet predstavlja tehnologijo, ki jo je izumil človek ter izpopolnil. Internet je ena izmed glavnih iznajdb 20. stoletja, vendar je bil njegov razvoj dolgotrajen. Za iznajdbo je bila ključna primerna strojna in programska oprema. Po iznajdbi računalnika je sledilo ugotavljanje o povezavi dveh računalnikov in o naprednejšem deljenju informacij.

V Združenih državah Amerike so leta 1969 ustvarili prvo verzijo interneta ARPAnet (ang. Advanced Research Projects Agency). To je bila zelo enostavna povezava, ki so jo uporabljali le znanstveniki. Čez desetletja so se razvile nove verzije interneta in leta 1997 je bila vzpostavljena prva socialna platforma Six Degrees (8). Sledila so ji ostala socialna omrežja: Friendster, Live journal, LinkedIn in Myspace. Bila so v množični uporabi do ustanovitve in vzpona Facebooka in YouTuba. Mark

(19)

7 Zuckerberg je ustanovil Facebook leta 2004. Leta 2005 pa so ustvarili platformo YouTube, kjer uporabniki objavljajo videoposnetke (8).

To je bilo obdobje seznanjanja in učenja uporabe interneta. Ob objavi novega izuma je potreben čas, da se uporabniki seznanijo s tehnologijo. Bolj priljubljene so bile video igre, šele nato socialna omrežja. Takrat se uporabniki niso zavedali, kašen vpliv bodo imela socialna omrežja na naša življenja in da bodo v prihodnosti predstavljala novo vrsto službe. Vzpostavili so skupnost, ki je povezala celoten svet.

Čar socialnih omrežij je možnost deljenja življenja, ne samo s prijatelji in družino, vendar tudi s popolnimi neznanci. Nastanejo nove povezave med ljudmi in navsezadnje nove poslovne in življenjske priložnosti. Socialno omrežje in internet sta postala glavni vir in tok informacij. Poleg zgoraj naštetih socialnih omrežji, so bila ustanovljena tudi Reddit (2005), Twitter (2006), Instagram in Pinterest (2010), Snapchat (2011) in TikTok (2016) (8). Iz računalnikov se je internet začel uporabljati tudi na telefonih, tabličnih računalnikih in pametnih urah. Tok informacij je v sedanjosti praktično neustavljiv.

Danes ima dostop do spleta 4.66 milijarde ljudi, od teh je uporabnikov socialnih omrežji 4.2 milijarde (9). Raziskava spletne strani Statista prikazuje število aktivnih uporabnikov na socialnih omrežjih za januar 2021 (9). Izbrana so najbolj priljubljena oziroma uporabljena socialna omrežja v Združenih državah Amerike in Evrope (10).

Na 1. mestu je Facebook, saj je prvo globalno uporabljeno omrežje, sledi mu YouTube, ki je izšel leto kasneje. Sledijo aplikacije W hatsApp, Facebook Messenger, Instagram, TikTok, Snapchat, Pinterest, Reddit in Twitter (slika 2). Ta statistika je izjemno visoka, saj so različno odstotkovno aktivni uporabniki vseh starostnih skupin.

(20)

8 Slika 2: Diagram aktivnih uporabnikov socialnih omrežij za januar 2021 (10).

2.3 VPLIVNEŽ OZ. INFLUENCER

Influencer ‒ [influénser], samostalnik moškega spola: 1. kdor z ugledom, ki ga uživa znotraj mreže sledilcev, bralcev, zlasti na družbenih omrežjih, pomembno vpliva na njihove odločitve, življenjski slog (11).

Kot smo omenili, so bila socialna omrežja na začetku samo nov vir informacij. V začetnem razvoju socialnih omrežji, je bil internet nova iznajdba, zato je bilo število novih informacij manjše. Sedaj pa socialna omrežja dovajajo nove poslovne priložnosti, delovna mesta za vse starosti, poučne informacije ter hkrati s tem nov način oglaševanja. Uporabnike na socialnih omrežjih razdelimo na dve skupini:

1. ustvarjalci in 2. gledalci (12).

Na splošno so socialna omrežja kot osebna izkaznica z dodatnimi informacijami uporabnikov. Vsak uporabnik ima svobodo odločanja o deljenju življenja na socialnih omrežjih. Torej imamo na eni strani posameznke, ki ustvarjajo vsebine preko spletnega mesta ali socialnega omrežja in ljudi, ki jih spremljajo. Prične se samo s preprosto delitvijo uporabnikovega življenja na spletu (vsakodnevne

0 500 1000 1500 2000 2500 3000

št. uporabnikov [milijon]

Socialno omrežje št. uporabnikov

(21)

9 aktivnosti). Vsak ustvarjalec ima rdečo nit svojega socialnega omrežja. Najprej so bili priljubljeni blogi različnih vrst; kuharski, modni, lepotni in nosečniški/starševski.

Torej bralne vsebine, podprte s fotografijami. Ti blogi so bili poučni za uporabnike, ki so jih spremljali za dodatne informacije. Različne vsebine so se pričele kopičiti, in če so bile te dobro izdelane, zanimive in poučne, se je število bralcev povečalo in ustvarjalec le na ta način pridobi zaupanje, dobro razmerje s sledilci in spoštovanje.

Interaktivnost je bila v tej fazi pasivna, saj je ustvarjalec s svojimi sledilci lahko komuniciral le preko komentarjev. Ampak še vedno so lahko ustvarjalci preko pisanja bloga pridobili nove poslovne priložnosti. Vse se je nato spremenilo z množično uporabo Facebooka in YouTuba. Pomembna je bila interakcija preko videoposnetkov, saj so se ustvarjalci na ta način bolj povezali s svojimi sledilci. Vsak je lahko pridobil novo znanje le ob gledanju videoposnetkov. Na YouTubu so v začetnih fazah objavljali le smešno video vsebino, kasneje je postal priljubljen tudi med glasbeniki (glasba, podprta z video vsebino). Sledila so podjetja – predstava izdelkov in tudi danes ustvarjalci znani pod imenom, ang. Youtubers. Sedaj ima lahko vsak uporabnik kanal, kjer izdeluje smešne, poučne ali zanimive videoposnetke. Če objavljamo redno in kakovostno vsebino, se število gledalcev hitro pomnoži (12).

Začetek vplivnežev mnogi označijo z množično uporabo Instagrama. Aplikacija vsebuje različne načine deljenja vsebine, zato je zvrsti načinov oglaševanja skoraj neomejeno. Instagram omogoča deljenje objav; slike in videoposnetki, deljenje zgodb, ki ostanejo na profilu 24 ur in deljenje daljših videoposnetkov – ang. IG TV.

Pri vseh lahko ustvarjalec na svoj način promovira izdelek, spletne trgovine, turistične agencije, lokacije, restavracije ali lokale. Pomembno vlogo igra število sledilcev. Vendar najbpomembnejši so pravi sledilci, ki ustvarjalca spoštujejo, mu zaupajo in sledijo njegovi poti. Zato lahko vsak uporabnik prične s promocijo podjetji, pomembno je le, da je ustvarjalec iskren, da sledilci zaupajo njegovemu mnenju ter da je njegova vsebina dobro narejena. Na ta način vplivneži vsakodnevno vplivajo na svoje sledilce in njihov življenjski slog: obiščemo restavracijo, ki jo je vplivnež promoviral, kupimo določene izdelke, spremenimo prehrano, kupujemo drugačne obleke, itd. Takšen vpliv postane zaskrbljajoč, predvsem za mladoletne uporabnike.

(22)

10

2.3.1 TRŽENJE VPLIVNEŽEV

Oglaševanje preko vplivnežev je eno izmed najbolj zanesljivih tehnik. Izdelke, ki jih ustvarjalci na socialnih omrežij dobijo od podjetji, ki jim izdajo plačilo za promocijo, lahko vplivneži iz prve roke delijo svojo izkušnjo s svojimi sledilci. Na platformah YouTube, Instagram in TikTok je okvirno 3.2 do 27.8 milijona vplivnežev (13).

Promovira se vrsto izdelkov, storitev, potovanj in potrošniškega materiala. Kot smo omenili, podjetja za promocijo ustvarjalcem izdajo plačilo, pogost pa je tudi prejem brezplačnega izdelka ali kode za popust, s katero vplivnež prejme določen odstotek od prodaje izdelkov, kjer je kupec vnovčil njegovo kodo. Če podjetje svoj izdelek za oglaševanje pošlje 200 vplivnežem, pridobijo 200 različnih oglaševalskih vsebin (slike, videoposnetki, osebna mnenja) in najpomembneje širok doseg ljudi. Trženje vplivnežev se je izoblikovalo na platformi YouTube in dokončno razvilo na Instagramu. Na YouTubu ustvarjalci prejmejo zaslužek preko oglasov in sponzoriranih videih. Zaslužek na Instagramu pa je dokaj drugačen, saj ponavadi prejmejo brezplačne izdelke, storitve ali potovanja, čedalje več pa je primerov plačanih objav. Ta vrsta trženja se uporablja tudi na ostalih socialnih omrežjih, kot sta Facebook in TikTok. Oglaševanje preko vplivnežev raste zadnjih pet let, v času pandemije pa je še naraslo in pričakuje se, da bo ta industrija v letu 2021 vredna 13.8 milijarde dolarjev (14). Tukaj nastopi težava lažnih mnenj v primeru plačanih objav. Nujno je znanje ustvarjanja dobre interaktivne vsebine, kot je snemanje in urejanje fotografij in videoposnetkov, grafično oblikovanje, izdelovanje promocijskih izdelkov, oglaševanje in poznavanje delovanja in spreminjanja socialnega omrežja.

Vpliv, ki ga ustvarjalci vsebine povzročajo, je neizmerljiv. Večina ustvarjalcev socialne vsebine je spremenilo svoj hobi v službo. Začelo se je posnemanje ideje, saj so ljudje opazili hitri zaslužek, zato dandanes število vplivnežev še vedno raste.

(23)

11

2.4 APLIKACIJA TIKTOK

2.4.1 NASTANEK IN DELOVANJE

Zaradi množične uporabe socialnih omrežij je sledil razvoj različnih aplikacij, kjer lahko uporabniki delijo svoje življenje. Nekatere aplikacije socialnih omrežjih so zaradi neuporabe propadle. Ena izmed teh je bila tudi aplikacija Musical.ly, kjer so ljudje ustvarjali posnetke na določeno pesem ali zvok. To aplikacijo sta ustvarila Alex Zhu in Luyu Yang leta 2014 v Šanghaju, na Kitajskem in do leta 2016 je aplikacijo preneslo kar 70 milijonov uporabnikov (15). Kitajska je ena izmed svetovnih velesil in Musical.ly je le ena izmed njihovih mnogih aplikacij. Tako je v letu 2016 podjetje ByteDance ustanovilo aplikacijo Douyin, ki je v enem letu dosegla 100 milijonov ogledov (15). Ta aplikacija je imela namen, da se ne bo uporabljala le na Kitajskem, vendar tudi globalno po celotnem svetu. Leto kasneje je ustanovitveno podjetje TikToka kupilo Musical.ly za milijardo dolarjev, z namenom do dostopa mlajših uporabnikov, ki so aktivno ustvarjali na Musical.ly in da bi na ta način razširili podjetje (15). Njihov načrt za TikTok je uspel, saj je postala aplikacija z največ prenosi v letu 2020, in sicer več kot 2 milijarde (16). Največji vpliv na aplikacijo je imel COVID-19 v marcu 2020. Zaradi zaprtja držav na svetovni ravni je postala najhitrejše rastoča aplikacija. Problem je uvidelo tudi vodstvo Združenih držav Amerike, saj so se v juliju 2020 dogovarjali glede prepoveda aplikacije zaradi suma zbiranja podatkov o uporabnikih s strani Kitajske (15).

Ustvarjanje na TikToku temelji na enostavnosti in prostosti. Posnetki imajo lahko dolžino od 15 sekund do 1 minute. Aplikacija omogoča urejanje videa; obrezovanje dolžine posameznih posnetkov, dodajanje filtrov, prilagajanje časa s počasnim, obratnim ali ponavljajočim se posnetkom ter dodajanje zvoka videu. Ta zvok je lahko od posameznega ustvarjalca, možno pa je tudi uporabiti zvok ali pesem, ki je v bazi aplikacije. Glede na zvoke ali pesmi se ustvarjajo trendi, ki jih na svoj način lahko ustvarijo ostali uporabniki. V začetnih fazah je bil TikTok predvsem aplikacija, kjer se je plesalo na pesem z določeno koreografijo. Ko pa se je pridružilo ogromno število uporabnikov so teme videov padle v naslednje skupine:

‒ komedijski (skeči),

‒ poučni (kuhanje, mentalno zdravje, fitnes, splošno znanje),

(24)

12

ustvarjalni (ličenje, moda, umetnost, vlog).

Objavljeni posnetki niso popolni, kakor je že to dandanes pričakovano od uporabnikov socialnih omrežij, kot je Instagram. Vsebina je hitro narejena, saj ne potrebuje dodatnih popravkov, razen uporabniki, ki svojo vsebino dovršijo s posebnimi efekti v ostalih urejevalnikih video vsebine. Posnetki so bolj pristni, ustvarjalci so s svojimi sledilci bolj povezani, saj večina izpostavlja realno sliko svojega življenja. Posebnost TikToka je deljenje gledane vsebine na eno stran, kjer prikaže vsebino, kateri sledimo, in druga stran, imenovana ang. for you, kjer aplikacija preko algoritma prikaže posnetke uporabniku, glede na všečkane videe, določen jezik vsebine, ki ga izberemo na nastavitvah, kot je slovenščina in angleščina ter interese, kot so hrana, moda, humor, itd.

Posebnost TikToka je tudi ang. creator fund, podobno kakor plačilo na platformi YouTube. Glede na oglede videa aplikacija izda plačilo ustvarjalcu. Zdi se kakor obvoz okoli trženja vplivnežev, saj ni potrebe po oglaševanju za zaslužek na socialnem omrežju. Slaba stran je, da TikTok ustvarjalcem izplača samo od 2 do 4 cente na tisoč ogledov, kar pomeni okoli 20 dolarjev na 500,000 ogledov (17). Na ta način se je skoraj nemogoče preživljati brez plačanih objav, razen redki TikTok ustvarjalci, ki dnevno prejmejo milijon ogledov. Ang. creator fund tudi ni na voljo v vseh državah, zaenkrat samo v ZDA, Veliki Britaniji, Nemčiji, Španiji, Italiji in Franciji (18). Zaradi velike rasti uporabe TikToka obstaja možnost, da bodo ang. creator fund še omogočili v ostalih državah Evrope in ga tudi prilagodili.

2.4.2 VPLIVNICA ENIGMATIČNA

Eksperimentalni del je zasnovan na podlagi vplivnice, ki ustvarja na socialnem omrežju TikTok, pod imenom Enigmatična oz. formalno Sara Živič (slika 3). Profil vodi oseba, ki deluje na več različnih umetniških področjih, kot so grafika, ličenje, manekenstvo in fotografija. Ustvarjanje vsebine na socialnih omrežjih je za takšno uporabnico nekaj naravnega. Glavna platforma vplivnice je bilo socialno omrežje Instagram, kjer je prikazovala svoje delo preko ličenja in tako pridobila nove poslovne priložnosti in sodelovanje z ostalimi ustvarjalci. Uporabniki, ki delujejo na

(25)

13 Instagramu že več let, so opazili razliko v delovanju same aplikacije. Algoritem Instagrama se je skozi leta zaradi velikega števila uporabnikov moral prilagoditi in zahteval čedalje več od svojih uporabnikov, kot je, da objava doseže več ljudi in všečkov, če uporabnik preživi več časa na aplikaciji, všečka druge objave, komentira ostale uporabnike, na dan objavi najmanj 10 zgodb in 1 do 3 objave, uporablja prave lestvice, označi različna podjetja in strani ter ustvarja promocije za podjetja. Prevzela so ga podjetja za oglaševanje preko vplivnežev in naravna rast Instagram profila je padla v pozabo in za sabo pustila ustvarjalce z manj kot 10 tisoč sledilci. Mnogo uborabnikom, ki stremijo k temu, da je Instagram njihov dodaten vir zaslužka, je to dejstvo predstavilo velik problem. TikTok pa je na drugi strani predstavil novo priložnost, kjer lahko posameznki naravno zgradijo svoje socialno omrežje. Na socialnem omrežju TikTok je v prvi vrsti poudarjena osebnost ustvarjalcev in ne samo izgled posameznikov, zato mnogi uporabniki, ki ustvarjajo na Instagramu, težje naredijo prehod na TikTok.

TikTok uporabljajo največ otroci in najstniki, vendar so ti predvsem gledalci. Iz enoletne uporabe TikToka je uporabnica Enigmatična ugotovila, da v Sloveniji ustvarjajo priljubljeno vsebino predvsem uporabniki med osemnajstim in petindvajsetim letom. Večina uporabnikov na slovenski sceni poskuša otroke in najstnike, ki po ure preživijo na aplikaciji, podučiti. Teme so raznovrste, kot je fitnes, kuhanje, mentalno zdravje, osebni problemi in problemi odraščanja, ljubezenska razmerja, nasveti za šolanje in poslovni nasveti. Aplikacija je postala način, kako se približati in informirati mladoletne uporabnike.

Slika 3: TikTok profil Enigmatična (19).

(26)

14 Uporabnica s profilom pod imenom Enigmatična ustvarja vsebino, ki je primerna za otroke. Brez sovražnega govora, vsiljevanja mnenj in učenje nemorale. Ime izhaja iz besede enigma, kar pomeni uganka, sestavljanka ali zagonetka, oziroma kar ljudje ne razumejo popolnoma. Razlog za ime predstavlja njen interes na več umetnostnih področjih. Vsebino socialnega omrežja zajemajo izmišljeni skeči med likom mame in mlade hčere, ki je namenjena otrokom. Profil se torej uvršča pod kategorijo komedije. Uporabnica v vsebino vključuje svojo bujno domišlijo o vsakodnevnih stvareh ter želi predstaviti, da je namišljen svet brezkončen. Med drugimi uporabnica prikazuje svojo umetnost skozi ličenje, fotografijo in manekenstvo. Rdeča nit profila predstavlja mavrica, ki je sicer mednarodni znak za LGBT skupnost, vendar za vplivneža pomeni pozitivo. Mavrica je strokovno naš vidni spekter oziroma barve, s katerimi vidimo naš svet. Brez mavrice ni barv in brez barv ni sveta. Z nastalo vsebino so ključne besede profila: ej mami, enigmatična in mavrica.

2.5 PREGLED STANJA NA TRGU

Ker bodo promocijski izdelki narejeni na podlagi uporabnika na socialnem omrežju TikTok, smo pregledali stanje na trgu. Najbolj prodajani promocijski izdelki TikTok vplivnežev so tekstilni izdelki: majice, puloverji, jope, nogavice, kape in torbe.

Predvsem pa uporabniki prodajajo izdelke, ki se navezujejo na njihovo vsebino. V tem primeru so to lahko tudi skodelice, obeski ali nakit. Zaradi svetovne uporabe socialnega omrežja TikTok je trg nasičen s promocijskimi izdelki slavnih ustvarjalcev. Zato morajo biti promocijski izdelki različnih vplivnežev originalni in predvsem drugačni od ostalih. Samo izdelovanje, kot smo omenili, lahko poteka preko podjetji, ki vodijo celoten proces, ustvarijo grafiko, tiskajo na promocijske izdelke, vodijo sprejemanje naročil in logistiko. V tem primeru podjetje poskrbi tudi za tiskovni material. Prodaja lahko v tem primeru poteka na spletni strani podjetja ali na strani internetne osebnosti. Druga možnost pa je, da internetne osebnosti ustvarijo grafiko, tiskajo v lokalni tiskarni in hkrati sprejemajo naročila in same poskrbijo za logistiko. Slednje je predvsem v primeru, če internetna osebnost nima ogromnega števila sledilcev in lahko sama vodi proces. V tem primeru prodaja prav tako poteka preko lastne spletne strani ali portala, ki omogoča postavitev trgovine več uporabnikom. Ena izmed teh spletnih strani je Etsy shop, kjer lahko ustvarjalci

(27)

15 postavijo svojo trgovino ter nato objavijo izdelek (na izdelek Etsy zaračuna prodajalcu 0.17 evra ter provizijo ob naročilu kupca), ustvarjalci prevzemajo naročila, natisnejo podatke za dostavo kupcu in nato sami poskrbijo za logistiko (20). Podobna spletna stran je tudi Shopify, ki omogoča objavo in prodajo izdelkov za 29 evrov mesečno (20). Ustvarjalci se glede na kapital odločijo, katera opcija jim bolje koristi. Prikazan je primer promocijskega izdelka TikTok vplivnice z največjim številom sledicev – Charlie D’Amelio (slika 4) (21). Internetna osebnost na svoji spletni strani prodaja samo tekstilne izdelke (majice in puloverji) s potiskom.

Promocijski izdelki za vplivneža na TikToku bodo izdelani za domači trg. Število vplivnežev v Sloveniji ni tolikšno, kot v tujih državah in posledično tudi trg ni nasičen.

Pogoji za prodajo so zato bolj ugodni. Slovenski TikTok ustvarjalci prodajajo enake vrste promocijskih izdelkov kakor v tujini, saj prevladujejo tekstilni izdelki.

Predstavljamo promocijski izdelek vplivneža Žige Kukovičiča, znanega pod imenom Kuxala (slika 5). Vplivnež ima na voljo tri različne potiske na majice in puloverje(22).

Slika 4: Majica s potiskom vplivnice Charlie D’Amelio (21).

(28)

16 Slika 5: Majica s potiskom vplivneža Kuxala (22).

(29)

17

3 EKSPERIMENTALNI DEL 3.1 MATERIALI

3.1.1 TEKSTILNI MATERIALI

Za tisk smo izbrali naslednje vrste tekstila:

‒ majice s kratkimi rokavi (bela, svetlo modra in črna),

‒ pulover s kapuco (svetlo modra) in

‒ zaščitna maska (črna).

Majice s kratkimi rokavi so izdelane iz 100 % bombaža (slika 6). Pulover s kapuco je sestavljen iz 50 % bombaža in 50 % poliestra (slika 7). Pralna dvoslojna zaščitna maska je izdelana iz 95 % bombaža ter 5 % elastana (slika 8).

Slika 6: Majice s kratkimi rokavi v beli, črni in svetlo modri barvi.

(30)

18 Slika 7: Pulover s kapuco svetlo modre barve.

Slika 8: Zaščitna maska za obraz črne barve.

(31)

19

3.1.2 EMBALAŽNI MATERIALI IN PAPIR ZA TISK

Za izdelavo embalaže smo uporabili 240 g/m2 karton treh barvah:

‒ črna,

‒ mavrična (gradient) in

‒ modra.

Za prenosni tisk smo uporabili:

‒ prenosni papir XEROX.

3.1.3 STROJNA OPREMA

Strojno opremo so zajemali tiskalniki in toplotni preši:

‒ EPSON SureColor F2100: digitalni tiskalnik,

‒ XEROX Versant 280 Press: elektrofotografski tiskalnik,

‒ IPT Group – MTS/1: toplotna stiskalnica in

‒ Unitronics Jazz: toplotna stiskalnica.

3.1.4 KEMIKALIJE

Kemikalije, ki smo uporabili pri digitalnem tisku, so sledeče:

‒ PreTreatment Liquid: tekočina za predobdelavo temnih materialov za boljšo adhezijo barv in

‒ Ultrachrome DG: tiskarska barva.

Kemikalije, uporabljene pri prenosnem tisku, so sledeče:

‒ XEROX Emulsion Aggregation (EA) Low Melt Dry Ink: tiskarska barva.

Za lepljenje embalaže smo uporabili naslednje lepilo:

‒ Mekol 1339/1.

(32)

20

3.2 METODE

Za izdelavo eksperimentalnega dela so bili uporabljeni programi Adobe Illustrator in Adobe Lightroom. V Adobe Illustratorju je bila oblikovana grafična podoba: logotip, grafike za tisk in grafična priprava za tisk ter plašč darilne embalaže. V Adobe Lightroomu so bile popravljene fotografije končnih izdelkov ter tekstilnih materialov:

majica, pulover in začitna maska, ki so bili fotografirani z zrcalnorefleksnim fotoaparatom Canon EOS 77D. Za tisk na tekstil sta bili uporabljeni dve tehniki:

posredni prenosni tisk in neposredni digitalni tisk.

3.2.1 POSTOPEK PRENOSNEGA TISKA

Tisk s prenosnim papirjem je primeren za bombažne in poliestrske tkanine. Pred tiskanjem s toplotno stiskalnico smo natisnili grafiko v zrcalni sliki na prenosni papir.

Pred tiskanjem s toplotno stiskalnico je bila nujna izrezava tiskovin na prenosnem papirju, saj so se transparentno odtisnili tudi deli, kjer ni bilo tiska na prenosnem papirju (slika 9). Tekstil smo pred tiskanjem zlikali ter s tekstilno kredo označili pozicijo grafik, da smo se izognili morebitnim napakam med tiskom. Za uspešen prenos je morala biti temperatura toplotne stiskalnice na 190 °C (slika 10). Tekstil smo nato umestili na toplotno stiskalnico, kamor smo položili grafiko na označeno mesto ter pred stiskom dodali na tekstil peki papir, da smo zavarovali tekstil pred visoko temperaturo. Nato smo stisnili stiskalnico za 15 sekund ter odstranili prenosni papir, dokler je bil še vroč. V primeru, da se je prenosni papir hitro ohladil, smo ga segreli z likalnikom in nato odlepili.

Slika 9: Izrez grafik na prenosnem papirju.

(33)

21 Slika 10: Toplotna stiskalnica IPT Group MTS/1.

3.2.2 POSTOPEK DIGITALNEGA TISKA

Tiskali smo tudi z digitalnim tiskalnikom na tekstil, ang. DTG – Direct To Garment.

Uporabljen je bil tiskalnik, ang. EPSON SureColor F2100 (slika 11), ki tiska s črnili ang. UltraChrome DG Ink, v barvah: črna, rumena, cian, magenta ter dve različici bele. Črnila imajo certifikat ang. ECO PASSPORT Oeko-Tex® Standard kar pomeni, da so ekološko spremenljiva (23). Pred tiskom smo pripravili tiskovni material. Tekstil smo zlikali na mestu, kjer je potekal tisk, da je bila površina na katero smo tiskali ravna. Tako smo se izognili napakam pri tisku. Za bolj kakovosten tisk smo na temnejše materiale z razpršilcem nanesli sloj tekočine za preobdelavo, ki smo jo zmešali z destilirano vodo v razmerju 1:1, enakomerno nanesli sloj ter ga nato posušili v toplotni stiskalnici (slika 12). Sloj tekočine za predobdelavo se nanese na tekstil, zato da podaljšamo dobo tiska in predvsem, če tiskamo z belo barvo, da pride do boljše ahezije med tiskovno barvo ter tekstilom in posledično do višje pokritosti. Tekstil je moral biti čimbolj gladek, da se tiskarska barva ni razmazala.

(34)

22

Slika 11: Tiskalnik EPSON SureColor F2100.

Slika 12: Toplotna stiskalnica Unitronics.

Pred začetkom direktnega digitalnega tiska na tekstil smo očistili tiskalno glavo ter preverili nivo črnila. Tekstil smo nato pozicionirali na podlogo za tiskanje (slika 13).

Pri tem smo pazili na simetrijo tekstila na podlogo.

(35)

23 Slika 13: Namestitev tekstila na tiskovno podlogo.

Z računalniškim programom (slika 14), smo prilagodili grafiko na željeno mesto tiska. V nastavitvah smo označili standarno tiskanje glede na barvo tekstila. Če smo tiskali dva sloja tiskarske barve na tekstil, smo vmes vključili 30 sekundno pavzo, da se je tiskarska barva rahlo posušila. Tekstila med pavzo nismo premikali, da smo se izognili napaki v skladju.

Slika 14: Programska oprema za nastavitve tiska.

Po končanem tisku je sledilo sušenje črnila z vročo toplotno stiskalnico na 150 °C za 60 sekund, če smo sušili svetel material, in na 150 °C za 120 sekund, če smo sušili temen material (slika 12). Med toplotno stiskalnico in materialom smo pred stiskom položili peki papir, da smo zaščitili odtis. Po končanem sušenju smo tekstil položili na ravno površino, da se je ohladil.

(36)

24

3.3 POSTOPEK IZDELAVE EMBALAŽE

Izdelane izdelke smo embalirali v embalažo. Embalaža je primerno trpežna, saj je bila narejena iz 240 g/m2 papirnega materiala. Glede na idejne skice (slika 15), smo naredili šablone embalaže. Plašč embalaže je bil izdelan v programu Adobe Illustrator (slika 16).

Slika 15: Skice embalaže.

Slika 16: Tloris embalaže: A ‒ širina, B ‒ dolžina, C ‒ višina.

(37)

25 Embalaže smo prilagodili po tekstiljih, tako da so bile narejene tri različne velikosti (A ‒ širina, B ‒ dolžina, C ‒ višina):

‒ zaščitna maska: A ‒ 14 cm, B ‒ 9 cm, C ‒ 5 cm,

‒ majica: A ‒ 25 cm, B ‒ 13 cm, C ‒ 7,5 cm,

‒ pulover: A ‒ 30 cm, B ‒ 25, C ‒ 10 cm.

Izrez embalaže je potekal ročno s pomočjo šablon, ki smo jih prilepili na material.

Pri tem smo uporabili naslednja orodja:

‒ olfa nož,

‒ ravnilo,

‒ škarje,

‒ krožno rezilo,

‒ železni svinčnik za upogibe.

Izreze embalaž smo naredili na 240 g/m2 kartonu dveh različnih barv: črna in mavrična. Dodatno smo izrezali embalaže tudi na 240 g/m2 modrem kartonu.

Embalaže smo zalepili s hitro sušenim lepilom za papir Mekol 1339/1.

(38)

26

4 REZULTATI IN RAZPRAVA

4.1 GRAFIČNA PODOBA PROMOCIJSKIH IZDELKOV

Za tisk na promocijske izdelke je bil zasnovan logotip ter slogani, ki se navezujejo na uporabnikovo vsebino na socialnem omrežju TikTok. Navdih za logotip izhaja iz Pantone barv, kjer ima vsaka izmed barv svoje ime in številko. Ker je rdeča nit profila mavrica, je bila ta vključena kot glavni del logotipa (slika 17). Ustvarjalec je definiran kot barva, zato je pod barvami mavrice napis Enigmatična in nato ime, ang. rainbow, številka 9810-9, ki pomeni rojstni datum uporabnika (10. september 1998), ter začetnici imena in priimka – SŽ (Sara Živič). Zaradi perfekcionistične narave vplivneža je logotip slok, eleganten in kompakten. Iz likovnega vidika logotip prevzema obliko vertikalnega pravokotnika in znotraj tega barve mavrice v obliki horizontalnih pravokotnikov, med katerimi je prazen prostor. Logotip vsebuje dve brez serifni tipografiji:

‒ Bebas Neue Regular (Enigmatična),

‒ Arial Regular (Rainbow 9810-9 SŽ).

Ti sta bili izbrani, saj tvorita kontrast debelin, na ta način razbijeta simetrijo postavitve pravokotnikov in pomembneje izpostavita ime ustvarjalca.

Slika 17: Logotip; pozitiv in negativ.

(39)

27 Logotip je nenavaden zaradi števila uporabljenih barv, vendar te igrajo glavno vlogo, saj je tema socialnega omrežja mavrica. Tako vsebuje v pozitivu poleg bele in v negativu zraven črne barve še 7 ostalih barv, ki so prikazane in zapisane v CMYK (slika 18).

Slika 18: Barvna paleta logotipa.

Po logotipu smo se kasneje zgledovali pri oblikovanju ostalih grafik za tisk. Prvi tip grafike je bil tiskan na zadnjem delu majic (slika 19). Odločili smo se za pisavo Bebas Neue Regular z gradientom mavrice. Gradient v pisavah je dandanes redkost, saj so najbolj v uporabi minimalistična oblikovanja. V tem primeru smo želeli z gradientom poudariti in izpostaviti igrivost in zabavnost ustvarjalca, saj je ciljna skupina otroška generacija.

Slika 19: Grafika za tisk zadnjega dela majic.

(40)

28 Prvi tip grafike (slika 19) in logotip (slika 17) bosta tiskana na majice in puloverje.

Logotip je bil tiskan na sprednji sredinski del, na celotnem zadnjem delu majic pa je bil tiskan prvi tip grafike. Končni hipotetični izdelek na pozitivu, negativu in okvirni svetlo modri barvi je prikazan grafično (slika 20).

Slika 20: Skice predvidene postavitve grafike: Enigmatična.

(41)

29 Drugi tip grafike je bil tiskan na puloverjih svetlo modre barve, kjer bo slogan oz.

besedna zveza, s katero ustvarjalka prične skeče med mamo in hčero: ej mami (slika 21). Kot prvi tip grafike je bilo oblikovanje zasnovano za otroško generacijo, zato je bila izbrana tipografija Subscribe Shadow Regular. Napis se zgleduje po celotni grafični podobi, saj so bile uporabljene barve mavrice. Končni hipotetični izdelek potiska na puloverju s kapuco svetlo modre barve je prikazan grafično (slika 22).

Slika 21: Oblikovanje tipografije: ej mami.

Slika 22: Skica predvidene postavitve grafike: ej mami.

Tretja vrsta tekstilnega izdelka so bile zaščitne maske, ki nosijo drugi tip grafike (slika 21). Tak način oblikovanja smo izbrali zato, ker je uporabnik najbolj

(42)

30 prepoznaven po tej besedni zvezi in ker zaradi izbrane tipografije in barv pritegne pozornost. Prikazana je grafična skica postavitve tiska na zaščitno masko (slika 23).

Slika 23: Skica postavitve grafike na zaščitno masko.

4.2 KONČNI IZDELKI, POTISKANI S PRENOSNIM TISKOM

S prenosno tehniko tiska smo uspešno natisnili belo in svetlo modro majico ter svetlo moder pulover. Pozorni smo morali biti na natančen izrez grafik iz prenosnega papirja, da smo se izognili rumeni obarvanosti prenosnega papirja. Najprej smo natisnili sprednji del bele majice (slika 24).

Slika 24: Prenosni tisk na beli majici spredaj.

(43)

31 Barve na beli majici so bile avtentične in žive. Po končanem tisku sprednjega dela smo natisnili še grafiko na zadnji strani majice (slika 25). Zaradi tiska grafike z elektrofotografskim tiskalnikom se gradienti kohezivno prelivajo.

Slika 25: Prenosni tisk na beli majici zadaj.

Sledi rezultat tiska sprenosnim tiskom na svetlo modri majici. Tisk je potekal kakor pri beli majici. Najprej smo natisnili sprednji del tekstila (slika 26).

Slika 26: Prenosni tisk na modri majici spredaj.

(44)

32 Zaradi temnejše barve materiala je razlika v avtentičnosti barv na sprednjem delu majice. Vse barve so za nekaj tonov temnejše na svetlo modri majici (slika 27).

Napako bi odpravili z belim ozadjem na logotipu. S tem bi dosegli ponovljivost tiska na vseh barvah tekstila. Barve so na zadnjem delu svetlo modre majice enako potemnile kakor na sprednjem delu (slika 28).

Slika 27: Primerjava prenosnega tiska na beli in svetlo modri majici.

Slika 28: Prenosni tisk na modri majici zadaj.

(45)

33 Nato smo tiskali na črno zaščitno masko (slika 29). Tisk je bil v tem primeru neuspešen. Razlog za to je manjkajoče belo ozadje, ki bi ga morali predhodno natisniti na material. Tiska na črne majice zaradi te napake nismo izvedli.

Slika 29: Neuspešen prenosni tisk na črni zaščitni maski.

Na koncu smo natisnili sprednji del svetlo modrega puloverja (slika 30). Ker mora biti material na toplotni stiskalnici raven, smo za pulover uporabili podlogo za uspešen tisk.

Slika 30: Prenosni tisk na svetlo modrem puloverju.

(46)

34

4.3 KONČNI IZDELKI, POTISKANI Z DIGITALNIM TISKOM

Bela majica je bila neobdelana s tekočino za predobdelavo, saj pred barvnim tiskom nismo tiskali z belo barvo. Pred tiskanjem smo majico zlikali in zvaljčkali, da smo dosegli gladko površino. Barve digitalnega tiska na beli majici so avtentične in žive (slika 31). Po končanem tisku in sušenju smo natisnili tudi zadnji del majice. Kakor pri sprednjem delu so tudi v tem primeru barve pravilne in gradient se natančno preliva (slika 32).

Slika 31: Digitalni tisk bele majice spredaj.

Slika 32: Digitalni tisk bele majice zadaj.

(47)

35 Svetlo modro majico smo za raziskovalni namen ročno obdelali s tekočino za predobdelavo, saj so barve pri prenosnem tisku potemnele. Po sušenju tekočine na majici smo najprej natisnili bel sloj grafike in nato barvni sloj (slika 33).

Slika 33: Digitalni tisk svetlo modre majice spredaj.

Temnejši odtenki barv na svetlo modri majici so zaradi bele podlage pod barvnim tiskom svetlejši kakor na beli majici. Zaradi ročne obdelave s tekočino za predobdelavo nanos belega in nato barvega tiska ni enakomeren. Na primerjavi odtisov na beli (levo) in modri majici (desno) je razvidna napaka belih delov na odtisu (slika 34). Tiskarska barva se ni dobro odtisnila in tako ni bilo učinkovite adhezije s tekstilnim materialom.

Slika 34: Digitalni tisk; primerjava odtisa na beli (levo) in modri (desno) majici.

(48)

36 Zaradi napake tiska na sprednjem delu svetlo modre majice smo zadnji del majice natisnili brez tekočine za predobdelavo. Barve so pričakovano temnejše, vendar se izognemo slabši adheziji tiskovne barve (slika 35). Za boljši rezultat bi tekstil morali strojno obdelati s tekočino za predobdelavo in s tem dosegli ponovljivost izdelkov.

Slika 35: Digitalni tisk na svetlo modri majici zadaj.

Zaradi napak pri ročnem nanosu tekočine za predobdelavo, smo za črno majico uporabili že strojno obdelan tekstil, ki je narejen za direktno digitalno tiskanje.

Material je v primerjavi z navadnim bolj gladek za izogib napakam pri tisku. Na tekstil smo natisnili dvojni sloj bele barve in enojni sloj barvega tiska (slika 36).

Slika 36: Digitalni tisk na črni majici spredaj.

(49)

37 Barve na črnem odtisu so svetlejše kakor na beli majici. Oranžna in rdeča barva so zaradi bele barve skoraj istega odtenka (slika 36). Vidni so beli deli na črnem odtisu, vendar je pokritost boljša kakor pri svetlo modri majici (slika 34). Natisnili smo še zadnji del črne majice, kjer ima odtis boljšo pokritost barv, gradient je koheziven in barve imajo videz pravilnih tonov (slika 37).

Slika 37: Digitalni tisk na črni majici zadaj.

Zaradi manjše površine tiska na zaščitni maski, je bil rezultat ročne obdelave s tekočino za predobdelavo boljši. Najprej smo natisnili sloj bele barve in nato sloj barv, kakor pri črni majici (slika 38). Tipografija je ostra in barve so pravilnih tonov.

Slika 38: Digitalni tisk na črni zaščitni maski.

(50)

38 Zadnji izdelek je bil tisk na svetlo moder pulover (slika 39). Material zaradi prejšnih napak pri ročni obdelavi s tekočino za preobdelavo ni bil obdelan. Kljub temu sta pokritost in barva odtisa učinkovita.

Slika 39: Digitalni tisk na svetlo modrem puloverju.

(51)

39

4.4 PRIMERJAVA PRENOSNEGA IN DIGITALNEGA TISKA

Pri tisku bele majice smo z obema tehnikama dosegli enako učinkovit odtis.

Navsezadnje predstavljata le dva različna postopka do končnega izdelka. Pri odtisih na svetlo modri majici pa so razlike v kakovosti vidne s prostim očesom. Najbolj je opazna barvna razlika med odtisi z digitalno (levo) in prenosno (desno) tehniko tiska na svetlo modri majici (slika 40). Z nobeno od tehnik nismo dosegli željenega rezultata. Za uspešno tiskanje bi pri digitalni tehniki morali uporabiti strojno obdelan tekstil s tekočino za predobdelavo in gladek material, da dosežemo oster in natančen tisk ali v grafiko uvesti belo ozadje. To bi nam omogočilo učinkovit odtis tudi pri prenosni tehniki.

Slika 40: Primerjava odtisa z digitalnim (levo) in prenosnim (desno) tiskom na majici.

Odtisa na svetlo modrem puloverju sta bila uspešna z obema tehnikama. Tipografija je ostra, vendar je razlika v barvi (slika 41). Pri prenosni tehniki imajo modra, zelena in rumena višjo pokritost in svetlost kakor pri digitalni tehniki. Zato so barve pri prenosni tehniki boljše.

(52)

40 Slika 41: Primerjava odtisa z digitalnim (zgoraj) in prenosnim (spodaj) tiskom.

Za tisk na črni majici in črni zaščitni maski je bil tisk z digitalno tehniko uspešen in učinkovit. Če bi želeli uspešen tisk na črnem materialu s prenosno tehniko, bi morali predhodno natisniti belo ozadje, pri čemer bi bila težava pri ujemanju skladja, če bi belo ozadje tiskali z drugo tehniko. Tako je v tem primeru digitalna tehnika bolj primerna, saj ni bilo težave pri ujemanju skladja in odtisi so bili natančni.

(53)

41

4.5 EMBALAŽA

Izrez embalaže je bil izveden s pomočjo šablone na črnem kartonu (slika 42). Enak postopek izreza smo izvedli na mavričnem gradientu (slika 43). Embalažo smo zlepili s pomočjo lepila Mekol 1339/1.

Slika 42: Izrez embalaže na črnem materialu.

Slika 43: Izrez embalaže na mavričnem materialu.

Zlepjeno embalažo smo dodelali tako, da smo izrezali dodatne luknje na polkrožnih delih embalaže (slika 44).

(54)

42 Slika 44: Embalaža z dodelanimi luknjami.

Embalažo smo izdelali iz treh različnih barv: črna, mavrična (gradient) in modra. Pri lepljenju in dodelavi embalaž nismo imeli težav. Embalaže se prilegajo s končnimi promocijskimi izdelki. Najmanjša končna embalaža je za zaščitno masko (slika 45).

Slika 45: Embalaže za zaščitno masko.

(55)

43 Namen embalaž je bil, da smo celotno izkoristili njihovo prostornino in na ta način porabili manj materiala pri izdelavi. Srednje velikosti je embalaža za majice s kratkimi rokavi (slika 46). Embalaža za pulover pa je največja in v mavrični barvi (slika 47). Embalaže so primarne, zato bi za transport morali vključiti še dodatno sekundarno embalažo, plastično ali kartonsko, da ne bi prišlo do mehanske poškodbe embalaže in izdelka. V primeru nakupa več izdelkov bi izdelali še dodatno, večjo embalažo.

Slika 46: Embalaže za majice s kratkimi rokavi.

Slika 47: Embalaža za pulover.

(56)

44

4.6 KONČNI REZULTATI

Ker so izdelki namenjeni promociji na socialnih omrežjih, smo z vplivnico organizirali modno fotografiranje na prostem. Izdelke smo fotografirali v različnih ambientih v mestu Krško. Za fotografiranje črne majice smo izbrali tisk z direktnim digitalnim tiskom (slika 48). Fotografirali smo tudi zadnji del črne majice (slika 49). Za fotografiranje puloverja smo izbrali prenosni tisk (slika 50). Nato smo fotografirali zaščitno masko, tiskano z direktnim digitalnim tiskom (slika 51). Za fotografiranje bele in svetlo modre majice smo izbrali prenosni tisk (slika 52, slika 53).

Slika 48: Končni izdelek črne majice spredaj.

(57)

45 Slika 49: Končni izdelek črne majice zadaj.

Slika 50: Končni izdelek svetlo modrega puloverja.

(58)

46 Slika 51: Končni izdelek črne zaščitne maske.

Slika 52: Končni izdelek bele majice spredaj.

(59)

47 Slika 53: Končni izdelek svetlo modre majice spredaj.

(60)

48

5 ZAKLJUČEK

Namen diplomskega dela je bila izdelava promocijskih izdelkov za uporabnika socialnega omrežja TikTok. Ta sklop je zajemal oblikovanje grafične podobe in grafik za tisk. Tiskanje je potekalo z dvema tehnikama: neposredni digitalni in posredni prenosni tisk. Za končne izdelke smo izdelali embalažo. Izgled grafične podobe je enostaven, povzame bistvo ustvarjalne vsebine uporabnika na socialnem omrežju in je primeren za otroško generacijo. Prenosni tisk je bil uspešen le na beli in svetlo modri majici ter svetlo modrem puloverju. Barve na materalih so avtentične z učinkovito pokritostjo. Za tisk na črne majice je nujen predhodni tisk bele barve, da dosežemo uspešen rezultat. Digitalna tehnika tiska je bila bolj uspešna kakor prenosna, saj smo natisnili na vse barve tekstila. Ugotovili smo, da je za uspešen digitalni tisk na temnejši material nujna strojna obdelava tekstila s tekočino za predobdelavo, za boljšo pokritost tiskovne barve ter čimbolj gladek tekstilni material, da se izognemo nadaljnim napakam pri tisku. Primarna embalaža se prilega končnim izdelkom. Za transport bi morali uvesti sekundarno embalažo, za zaščito primarne embalaže in izdelka.

(61)

49

6 LITERATURNI VIRI

1. NELSON, R.A. in KANSO, A. Today’s promotional products industry. Journal of Promotion Management, 2002, let. 8, št. 1, str. 3–24.

2. History of promotional products. V Quality logo products [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 23. 7. 2020 [citirano 13. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.qualitylogoproducts.com/promo-university/history-promotional- products.htm>.

3. CORNNELL, M. The apparel guide. Print + Promo, 2014, let. 52, št. 8, str. 16, 18, 20.

4. Disney Frozen 2 group cloud girls tank. V HotTopic [dostopno na daljavo].

Obnovljeno [citirano 9. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu :

<https://www.hottopic.com/product/disney-frozen-2-group-cloud-girls- tank/15875958.html>.

5. DE VEIRMAN, M., HUDDERS, L. in NELSON, M.R. What is influencer marketing and how does it target children?: a review and direction for future research. Frontiers in Psychology, 2019, let. 10, št. 2685, str. 1–16.

6. 11 top influencer merch companies & platorms to sell your influencer merch. V Influencer Marketing Hub [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 28.8.2020

[citirano 17.6.2021]. Dostopno na svetovnem spletu :

<https://influencermarketinghub.com/top-influencer-merch-platforms/>.

7. ROGGEVEEN, A.L., GREWAL, D., KARSBERG, J., NOBLE, S.M.,

NORDFÄLT, J., PATRICK, V.M., SCHWEIGER, E., SOYSAL, G., DILLARD, A., COOPER, N., OLSON, R., Forging meaningful consumer-brand

relationships through creative merchandise offerings and innovative

merchandising strategies. Journal of Retailing, 2020, let. 97, št. 1, str. 81–98.

(62)

50 8. The evolution of social media : how did it begin and where could it go next? V

Online Maryville [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 28. 5. 2020 [citirano 14. 3.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://online.maryville.edu/blog/evolution-social-media/>.

9. JOHNSON, J. Internet users in the world 2021. V Statista [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 2021 [citirano 15. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population- worldwide/>.

10. Most popular social networks worldwide as of January 2021, ranked by number of active users. V Statista [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 2021 [citirano 15. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by- number-of-users/>.

11. Influencer. V Fran [dostopno na daljavo]. [citirano 14. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://fran.si/132/sprotni-sprotni-slovar-slovenskega- jezika/4418359/influencer>.

12. JACOBSON, J., GRUZD, A. in HERNÁNDEZ-GARCÍA, Á. Social media

marketing : Who is watching the watchers? Journal of Retailing and Consumer Services, 2020, let. 53, str. 101774.

13. How many influencers are there? V Mediakix [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 12. 2. 2021 [citirano 19. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://mediakix.com/blog/how-many-influencers-are-there/>.

14. Influencer marketing stats : 100 influencer marketing statistics for 2021. V Influencer marketing hub [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 20. 1. 2017 [citirano 19. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-statistics/>.

15. The origins of TikTok. V Medium [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 18. 7.

2020 [citirano 31. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://christinagayton.medium.com/the-origins-of-tiktok-5efa7da4b3e6>.

(63)

51 16. How many people use TikTok? 80+ TikTok statistics (2021). V Backlinko

[dostopno na daljavo]. Obnovljeno 4. 11. 2020 [citirano 31. 3. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://backlinko.com/tiktok-users>.

17. How much does TikTok pay per view : creator fund explained! V HITC

[dostopno na daljavo]. Obnovljeno 31. 3. 2021 [citirano 14. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.hitc.com/en-gb/2021/03/31/how-much- does-tiktok-pay-per-view/>.

18. Creator fund. V TikTok creator portal [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 30.

12. 2020 [citirano 14. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.tiktok.com/creators/creator-portal/en-us/getting-paid-to- create/creator-fund/>.

19. Enigmaticna. V TikTok [dostopno na daljavo] [citirano 7. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.tiktok.com/@enigmaticna>.

20. How to sell merch on TikTok and make bank. V Socialsidegig [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 18. 6. 2020 [citirano 3. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <http://socialsidegig.weebly.com/16/post/2020/06/how-to-sell-merch- on-tiktok-and-make-bank.html>.

21. Iced coffee crop top black. V Charli D’Amelio [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 2021 [citirano 3. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://charlidamelio.shop/products/iced-coffee-crop-top-black>.

22. Kuxala Squad, majica - črna. V Kuxala [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 2021 [citirano 3. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://kuxala.si/kuxala-squad-majica-crna/>.

23. SureColor SC-F2100 (5C). V Epson [dostopno na daljavo]. [citirano 17. 6.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.epson.si/products/printers/large-format-printers/surecolor-sc- f2100-5c>.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Radili su u Francuskoj ili u drugim evropskim kolonizatorskim zemljama, kao na primer afrički Kinez Dialo iz putopisa Crno na belo koji je bio neko vreme mehaničar

Povezava med klinično sliko, preiskavo pljučne funkci je in analizo plinov v arte- rijski krvi je slaba, zato definicija respiracijske insuficience temelji le na analizi plinov

Raziskava o uporabi dinamične slike kot didaktičnega sredstva pri poučevanju perspektive, ki naj bi pokazala uspešnost rabe aplikacije za mobilni telefon, ki v realnem času na

Slika 2: Barvni odtenki v sliki Neznani heroj Marija Preglja.... Slika 3: Svetlo-temni ekrani slike Neznani heroj Marija

Iz tega lahko sklepamo, da je strip sekvenčna umetnost, pri kateri sličice skozi zaporedje podajajo neko zgodbo.. Torej ena sama sličica še ni strip (prej bi ji lahko

Slika 26: Karin Mugerli: Štirje pravokotniki. Slika 26 je originalna jedkanica. Tudi na tem delu sem se ukvarjala s prvino svetlo- temno. Delo je razdeljeno na tri

Slika 19: Zametki poganjkov in razviti poganjki transformirane sorte Igor.... Slika 20: Rast poganjkov v posodicah... 48 Slika 21: Regeneracija transformiranih poganjkov

Slika 52: Delovni čas policista konjenika s policijskim konjem 60 Slika 53: Deleţ policistov konjenikov glede na uporabo istega policijskega konja 61 Slika 54: Deleţ ljudi, po