• Rezultati Niso Bili Najdeni

Iskanje intime v skodelici čaja

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Iskanje intime v skodelici čaja"

Copied!
63
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje

Iskanje intime v skodelici čaja

Daša Vinšek Ljubljana, 2021

(2)

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje Iskanje intime v skodelici čaja

Mentorica: prof. mag. Tanja Pak Ime in priimek avtorice: Daša Vinšek

Študentka rednega študija Vpisna številka: 42170032

Študijski program in smer: Industrijsko in unikatno oblikovanje, Unikatno oblikovanje

Ljubljana, avgust 2021

(3)

Naslov diplomskega dela: Iskanje intime v skodelici čaja Title of the thesis: The search for self-intimacy in a cup of tea

Unikatno oblikovanje Applied arts

Čaj Tea

Intima s seboj Self-intimacy

»Listi v skodelici« “Leaves in a bowl”

Borosilikatno steklo Borosilicate glass

Svinčevo steklo Lead glass

Diplomska naloga BA thesis

UDK 748(043.2)

(4)

IZVLEČEK

V diplomski nalogi raziskujem gradnjo intime s samim seboj in čajni obred kot pripomoček na tej poti; kot način umiritve, ki ponuja prostor za tovrstno samoraziskovanje in

povezovanje. Raziskala sem umetnost čaja in njegovo bogato zgodovino, se poglobila v obrede in pripadajoče čajno posodje. Cilj te diplomske naloge je izdelava preprostega čajnega seta, ki omogoča rutinsko obredno prakticiranje pitja čaja in preživljanja časa s seboj v trenutku, skozi dva komplementarna kitajska čajna obreda – gong fu cha in t. i. “listi v skodelici”. V izbranem materialu – steklu – želim v elegantnih izdelkih ujeti občutja

spokojnosti, mehkobe in intime ter tako spodbuditi k meditativni kontemplaciji in odmiku vase med prakticiranjem čajnega obreda.

(5)

ABSTRACT

In my bachelor thesis, I explore building intimacy with oneself and the tea ceremony as an aid along the way; as a way of calming down, offering space for this kind of self-exploration and connection. I researched the art of tea and its rich history, delving into the rituals and associated tea ware. The aim of this thesis was to make a simple tea set that allows routine ritual practice of drinking tea and spending time with oneself in the moment, through two complementary Chinese tea rituals - Gong fu cha and “Leaves in a bowl”. In the selected material - glass, I want to emulate calm, softness and intimacy in elegant products and thus encourage meditative contemplation and an internal retreat during the practice of the tea ceremony.

(6)

KAZALO

1. Uvod ... 8

2. Osebni odziv ... 9

3. Intima ... 10

3.1. Problem pomanjkanja intime v današnjem času ... 11

3.2. Intima s sabo ... 11

4. Čaj ... 12

4.1. Kratka zgodovina ... 12

4.2. O čaju in spiritualnosti ... 14

4.3. Vrste čaja ... 14

4.4. Načini priprave ... 15

4.4.1. Gong fu cha ... 16

4.4.2. »Listi v skodelici« ... 19

4.4.3. Ravnovesje... 21

5. Analiza predmetov – čajno posodje ... 22

6. Inspiracija in referenčni umetniki ... 25

7. Potek izdelave ... 28

7.1. Vizualizacija pojma in premislek o formi ... 28

7.2. Skice ... 30

7.3. Premislek o materialu in tehniki izdelave ... 33

7.3.1. Tehnika izgubljenega voska ... 35

7.3.2. Pate de varre... 35

7.3.3. Svinčevo steklo ... 36

7.3.4. Borosilikatno steklo ... 36

7.4. Modeli... 37

7.5. Testi v materialu ... 39

7.6. Izdelava ... 41

7.6.1. Čajna igla/žlička ... 41

7.6.2. Steklen podstavek za prezentacijo čaja ...42

7.6.3. Skodelica v tehniki pate de varre ... 43

7.6.4. Set za gong fu cha v tehniki izgubljenega voska (svinčevo steklo) ... 44

7.6.5. Seta za gong fu cha iz borosilikatnega stekla ... 48

8. Predstavitev končnega izdelka ... 51

(7)

9. Zaključki in ugotovitve ... 55 10. Literatura ... 57 11. Seznam slikovnega gradiva ... 60

(8)

1. Uvod

Čaj. Druga najpogosteje zaužita pijača na svetu, ki nas spremlja že okoli 6000 let in ima bogatejšo kulturo ter tradicijo kot kateri koli drug napitek ali hrana. Prvi so ga kultivirali zen budistični menihi, kar je skozi bogato zgodovino čaja več kot očitno. Od skrbne izbire vseh potrebnih sestavin, posode in pripomočkov, zavestno izvedenih gibov do

najpomembnejšega dela, naših misli in odnosa, s katerim pristopamo k pripravi. Tako ni nič čudnega, da so mnogi mojstri čaja in cenjeni menihi poudarjali, da sta »čaj in meditacija enakega okusa«. Meditacija trenira pozornost in zavedanje ter doseže mentalno jasno in čustveno mirno, stabilno stanje. Brez obdobij mirovanja in tihe refleksije življenje hitro postane površinski lov brezpomenskega materializma. Že narava sama je sestavljena iz nenehno izmenjujočih se ciklov aktivnosti in mirovanja. Vzeti si oddih od vsakdanjih skrbi, pričakovanj in dolžnosti, da se lahko le posvetimo sebi v trenutku, lahko povrne smisel našemu življenju. To je čas, ki nam omogoča samorefleksijo in vpogled v svoje notranje globine, kjer se skrivata naša notranja modrost in dobrota. Čajna ceremonija oz.

tradicionalni načini pitja čaja nasploh so eden izmed načinov, kako skozi skrbno repeticijo in kultivacijo rituala najdemo tišino in mir, odmik in meditacijo skozi gibanje ter izkustva vseh čutov. Ta tišina je pot do iskanja intime s seboj, je orodje, kako se umiriti in posvetiti sebi in svojemu bistvu, »izgovor«, da si vzamemo čas zase.

V tem diplomskem delu bom raziskovala gradnjo intime s samim seboj in čajni obred kot pripomoček na tej poti – kot način umiritve, ki nudi prostor za tovrstno samoraziskovanje in povezovanje. Poglobila se bom v bogato zgodovino čaja, se osredotočila na njegovo spiritualno in meditativno plat in kako lahko ta pomaga pri kultivaciji intime s seboj. Izdelati želim preprost čajni set, ki omogoča rutinsko obredno prakticiranje pitja čaja in preživljanja časa s seboj v trenutku skozi ta ritual.

(9)

2. Osebni odziv

Najpomembnejši odnos, ki ga imamo v življenju, je odnos s seboj. Biti v stiku s svojim

notranjim bistvom je tako ključnega pomena. Je neskončni proces in intima s seboj mu kuje pot. Izhajanje iz in izpoved lastnih doživetij in čustev sta na neki način vedno vpletena v moja dela, in tudi to ni izjema. Razvoj intime s seboj in na splošno konstantno spoznavanje sebe ima zame že dolgo pomembno vlogo. Menim, da je v vsakdanu pomembno najti odmik in tišino, mir, ko se lahko posvetimo svojemu notranjemu svetu, si prisluhnemo in vzpostavimo stik s svojim bistvom. Že ko sem bila majhna, je mojo domišljijo burila

eksotičnost drugih kultur, predvsem daljnega vzhoda, in zanimanje se je z leti le poglobilo ter mi pomagalo začeti pot samoraziskovanja in razvoja duhovnosti. Aplikativnost modrosti filozofije vzhodnih kultur, pri katerih se dnevno živi v skladu z naravo, seboj, duhovnostjo in materialnostjo, mi je predstavila nov svet, v katerem sem se lahko odkrivala na načine, ki mi jih kultura lastnega okolja ni omogočala. Opažam, da se vedno več ljudi iz precej podobnih razlogov spušča v raziskovanje te zanimive kulture in pa predvsem posega po njenih različnih praksah. Kot na primer lahko navedem različne vrste meditacije, ki pridobivajo vedno večjo popularnost, zdravilstvo, na splošno njihova individualna spiritualnost, joga, tudi borilne veščine in čajne obrede. V iskanju povezave s sabo sem tudi sama preizkusila nekaj izmed zgoraj naštetih praks in nekatere so prešle v pomemben del mojega vsakdana.

Na obrobju je zame dolgo neraziskana ostajala kultura čaja in čajnih obredov, v katere se zdaj končno z veseljem poglabljam. S svojo obrednostjo in rutino nudijo oddih od pogosto zaposlenega in prepolnega vsakdana, so varni pristan, kamor se lahko zatečemo, in vemo, da je to čas le za nas, ločen od ostalega sveta, ko se lahko prepustimo okusu čaja,

trenutku, posvetimo svojemu notranjemu svetu in samorefleksiji.

(10)

3. Intima

íntima -e ž (ȋ) publ.

1. človekovo osebno, čustveno življenje, doživljanje: izpovedovati svojo intimo / v tej pesmi je intima še zakrita

2. prijetnost, domačnost: ta kolorit daje celoti skladno intimo SINONIM: domačnost, notranjost1

intímen -mna -o prid., intímnejši (ȋ)

1. ki vsebuje, izraža odkritost, zaupanje, zaupen: intimni odnosi med ljudmi; imela sta intimen pogovor; družijo jih intimne vezi; potrebno bi bilo intimnejše sodelovanje / to so naši najintimnejši prijatelji največji, najboljši / darilo je preveč intimno

2. ki zadeva človekovo doživljanje, čustvovanje, notranji: rad se umika v svoj intimni svet;

intimne sfere človekovega življenja / intimna bolečina globoka, skrita

// ki izraža, izpoveduje tako doživljanje, čustvovanje: ta roman je pisateljevo najintimnejše delo / intimna lirika, umetnost

3. ki vzbuja občutek ugodja zaradi skladnega okolja in majhnih razsežnosti; prijeten, domač:

intimen kotiček, prostor; majhna, intimna ulica / svetla, intimna barva, ki prijetno učinkuje // ki je, poteka v zaključenem, navadno rodbinskem krogu ljudi: intimna slovesnost, večerja 4. nav. ekspr. ki je v ljubezenskem, spolnem odnosu: njen intimni prijatelj; več let sta bila intimna / ima intimno razmerje z njim

5. ki se nanaša na določene dele človeškega telesa: intimna garderoba; intimno perilo spodnje perilo2

intímno prisl.:

intimno govoriti s kom; intimno proslavljati kaj; slika učinkuje zelo intimno; intimno povezani tovariši3

1 Intimen, Fran, dostopno na <https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=130&View=1&Query=intima>

(10. okt. 2019).

2 Intima, Fran, dostopno na <https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=130&View=1&Query=intimen>

(10. okt. 2019).

3 Prav tam.

(11)

3.1. Problem pomanjkanja intime v današnjem času

Beseda intima izvira iz latinščine in pomeni notranji, najbolj notranji, povezan z notranjostjo.

Intima je vse tisto, kar je najgloblje v nas; najpristnejša in najiskrenejša čutenja, želje, hrepenenja, občutek za dobro in slabo, za resnično in lepo. Je naša ranljivost, nenarejenost, nepopolnost – naš resnični jaz – to, kar smo, z vsem, kar smo. 4

Ljudje hrepenimo po tem, da bi nas v času našega življenja nekdo resnično poznal, razumel, čutil, in da bi čutili globoko povezanost z njim,5 konec koncev smo socialna bitja in

zmožnost za povezovanje z ljudmi okoli sebe je fundamentalna za naše preživetje.

A skozi čas se je ta tendenca razvila do nezdravih meja, ko ljudje postavljajo druge pred sebe in tako komaj da vemo, kdo smo, hkrati pa se prepogosto zelo osredotočeni nase gledamo skozi oči drugih, kako nas bodo videli, kaj si bodo mislili o nas, in si na podlagi tega gradimo svojo identiteto, tako so odnosi, ki jih imamo z ljudmi okoli sebe in s seboj, vedno manj iskreni, globoki in pristni – intimni.

3.2. Intima s sabo

V svetu, v katerem živimo, je večina ljudi na »avtopilotu« in potujejo skozi življenje, ne da bi bili pozorni na svoje misli, obnašanje in navade. Tako se včasih niti ne zavedamo, kje smo zašli s poti, ko se znajdemo nesrečni na videz brez razloga. Vedno več ljudi se v današnjem hitrem svetu počuti izolirane, nesrečne in osamljene, eden glavnih razlogov za to pa je lahko tudi pomanjkanje prave, pomenljive intime z ljudmi okoli nas, pomembneje pa s seboj.6 Strokovnjaki, ki se ukvarjajo z odnosi na angleško govorečih področjih, pomen intime (angl. intimacy) ponazarjajo s posrečeno besedno zvezo: vidim vase (angl. in-to-me- I-see), tako da že beseda sama kaže na poglabljanje vase, raziskovanje svojih notranjih globin in konstantni refleksiji, ki nam omogoča, da razvijemo odnos sami s seboj in se spoznavamo. Ta intima s seboj oz. self-intimacy je pomembna ne le, da bi se tako lažje povezali z drugimi okoli sebe, ampak predvsem da bi se zbližali sami s sabo in se vzljubili. V

4 Klaudija, FERČAK, Intima – kaj spoh je to?, Sitk, center za psihoterapijo in kakovost odnosov, dostopno na

<https://www.stik.si/intima-kaj-sploh-je-to-3/> (8. okt. 2019).

5 Prav tam.

6 What Is self-intimacy? (And why should you care.), Joylux, dostopno na

<https://joylux.com/blogs/news/what-is-self-intimacy-and-why-should-you-care> (12. nov. 2019).

(12)

grščini je ta intima, "philautia", namreč dobesedno prevedena v ljubezen do sebe oz. self- love.

Kultiviranje intime s seboj je tako še pomembneje – je doživljenjska pot, na katero se mora prej ali slej podati vsak. S tem, ko delimo svoje pravo bistvo, smo ranljivi, obstaja možnost, da smo zavrnjeni, obsojani, prizadeti ali da bomo izgubili del sebe, kontrolo, morda celo svojo svobodo. Hkrati pa so zdravi intimni odnosi fundamentalni za razvoj vsakega in ključni za srečno, uspešno ter polno življenje. Tako je pomembno, da najprej zgradimo zdrav odnos s seboj in smo v stiku s svojim notranjim dogajanjem.7

Intima, in kakršen koli odnos, nastane s časom in se razvija postopoma. Zahteva vzajemno spoštovanje, skrb, zaupanje, varnost, pripravljenost do učenja in spoznavanja samega sebe.

4. Čaj

V tem diplomskem delu se bom čaja in njegove umetnosti le dotaknila, saj je tema zelo obsežna in kompleksna. Široko področje, zgrajeno skozi stoletja natančnega kultiviranja, raziskovanja in ljubezni do tega napitka in rastline ter njene predelave, nudi novo znanje, inspiracijo in globlji smisel življenja vsem, ki so se pripravljeni potopiti v njegove globine.

Različne vrste čajev, izvor in njihove zgodbe, kultura ter bogata zgodovina, skozi čas izražena na najrazličnejše načine, kažejo na predanost ljudi eni sami na videz tako preprosti rastlini in napitku, nastalemu iz nje.

4.1. Kratka zgodovina

Umetnost priprave čaja se je brezdvomno začela na Kitajskem, a nihče ni točno prepričan, kdaj. Pripadniki zena šaljivo pripisujejo to zaslugo Bodhidharmi, indijskemu menihu, ki je okoli leta 520 n. š. prinesel zen budizem na Kitajsko. Legenda pravi, da naj bi si menih odrezal veke, da ne bi zaspal med meditacijo, in kjer so padle na tla, je pognala rastlina ch'a, katere listi so bili v obliki vek in so pomagali tistim, ki so meditirali, da so ostali budni. V resnici so čaj pili že nekaj stoletji pred časom Bodhidharme, čaj so na Kitajskem namreč prvič začeli kultivirati že pred okoli 6000 leti, a je bil sprva zaužit kot surova zelenjava ali vkuhan v kašo, šele pred približno 1500 leti pa je čaj postal pijača. Po nekaj stoletjih

7FERČK, op. 4.

(13)

prilagajanja postopka priprave je bil standardni postopek v času dinastije Tang (618–907) liste zagreti, stisniti v ploske čajne diske (ang. tea cakes), ki jih je bilo lahko transportirati, pred pripravo jih je bilo treba zdrobiti v prah, nato zmešati z vodo in stepsti. Nastal je napitek, imenovan Matcha, ki je postal tako popularen, da se je rodila celotna kultura, umetnost pitja čaja, ki se je v pomembnosti enačila s slikarstvom, kaligrafijo, poezijo, glasbo, borilnimi veščinami, oblikovanjem vrtov in ostalimi umetnostmi. O njem so pisali poezijo, knjige, slikali na peno Matche in nasploh slavili ta »napitek cesarjev«. Najboljši, skrbno nabran prvi pomladanski čaj je bil celo obvezna letna dajatev in bogastvo, ki so ga uživali le cesar in njegovi najpomembnejši gosti. V 9. stoletju je japonski menih prinesel prvo sadiko čaja v svojo rodno deželo, kjer se je pitje Matche razvilo v tradicionalno japonsko ceremonijo, kot jo poznamo danes. O dragocenosti čaja priča tudi to, da je bil v stisnjeni obliki v času, ko so Mongolci vladali Kitajski, uporabljen kot denarna enota, najpogosteje za kupovanje konj pa tudi orožja, blaga in drugih dobrin. V času dinastije Ming je mesto

stisnjenega čaja na željo cesarja prevzel nestisnjen čaj (loose-leaf tea) in od tu dalje se začne razvoj Kitajske čajne kulture, kot jo poznamo danes. Poleg svile in porcelana je bil čaj najpomembnejše izvozno blago Kitajske, ki se je po svetu razširilo proti koncu dinastije Ming (16. stol.). Z rastjo popularnosti čaja v Evropi se je začela prava pomorska dirka, da bi čim več čaja čim hitreje prepeljali v Evropo. Ko si trgovci niso več mogli privoščiti plačevanja s srebrom, so predlagali izmenjavo dobrin in v zameno za čaj ponudili opij. Cena čaja je bila namreč desetkrat večja od cene kave in Kitajska je imela popoln monopol nad trgom, saj je dragocena rastlina rastla le na njihovih tleh. Opij je na Kitajskem povzročil velike težave z zasvojenostjo večjega dela populacije in ko so v protest uničili velike količine droge leta 1839, se je začela prva opijska vojna. Kitajska je s koncem vojne leta 1842 izgubila, Angleži so zavzeli Hongkong in globalni položaj Kitajske je trpel za več kot stoletje. Britanska vzhodnoindijska družba je želela gojiti svoj čaj in si s tem znižati ceno, tako so na skrivaj pretihotapili sadike čaja in izurjene delavce v Indijo, od koder so se nasadi čaja razširili in omogočili, da je čaj postal vsakodnevno dostopna dobrina. Danes je drugi najpogosteje zaužiti napitek na svetu, takoj za vodo.8

8 John BLOFELD, The chinese art of tea – Shambala, Boston 1985, str. 3–29.

(14)

4.2. O čaju in spiritualnosti

Spiritualnost in pitje čaja sta bila že od nekdaj tesno povezana. Sprva je čaj le pomagal budističnim in taoističnim menihom, da med dolgimi urami meditacije niso zaspali, a je kmalu pridobil globlji pomen. Zen menihi na Kitajskem čaj pripravljajo zelo preprosto, brez zavestne obrednosti, a njihov odnos in gibi med pripravo odražajo natančnost, uglajenost ter prefinjenost. Samo pitje čaja pa tudi vključuje oz. pomaga pri kultivaciji tradicij, ki jih budisti cenijo – umirjenost, spokojnost, harmonija, čistost in preprostost ter spodobnost, ki je spoštovana konfucijska vrednota. Mnogi pomembni možje skozi zgodovino povezujejo čaj in meditacijo, kot na primer voditelj Koreje na koncu obdobja Yi (1392–1910) Ch'oui Son Sa (1786–1866), ki je dejal, da sta pitje čaja na najvišjem nivoju in meditacija eno in isto.9 Njegove besede ponovi in nadgradi tudi g. An Kwangsok, ki pravi: »Čaj in meditacija sta enega okusa – okusa ljubezni in sočutja, ki sta končni produkt harmonije in umirjenosti.«10 Poleg te duhovne pa ima čajni obred tudi drugo plat, in sicer predvsem na Kitajskem že stotine let služi kot orodje za socialne interakcije, o čemer pričajo zapisi že od dinastije Tang dalje. Ker čaj tu predvsem igra glavno vlogo neverbalne komunikacije in prikaza moči, sta postala pomembnanjegova kakovost in okus, v nasprotju s formalnostjo in simbolizmom vidno pri Japonskih čajnih obredih. Tako so želeli s postopkom priprave čaja izpiliti vse komponente, ki naj bi obogatile in poudarile okus čajnih listov. V pripravo napitka in tudi okolico, v kateri bo obred potekal, je na primer vključeno vseh pet elementov narave po Kitajski tradiciji – voda, les, ogenj, zemlja, kovino; čajni servis se očisti na začetku obreda, saj naj bi tako dosegli čistejši okus, hkrati pa tako gostitelj izrazi spoštovanje do gosta, ipd.11

4.3. Vrste čaja

Obstaja »deset tisoč« vrst čaja, pri čemer številka deset tisoč na Kitajskem pomeni zelo veliko nespecifično število. Od znanih vrst čajev iz samih začetkov gojenja in pitja tega napitka do novih vrst, ki prihajajo na trg še danes. Poznamo tri osnovne vrste pravega čaja – zeleni čaj (nefermentiran), oolong (delno fermentiran) in rdeči, v zahodni kulturi pogosteje

9 Prav tam, str. 107.

10 Prav tam, str. 112, 113.

11 Annie, HUNG, The consideration of form in relation to function in ceremonial tea ware, Ohio 2017, Ohio state University, dostopno na

<https://kb.osu.edu/bitstream/handle/1811/81630/BFA_research_paper.pdf?sequence=1&isAllowed=y> (5.

dec. 2019).

(15)

imenovan črni čaj (fermentiran), sledijo pa še beli čaj, rožni čaj, P'r-Êrh … Glede na teksturo po procesiranju pa ločimo čaj v listih (angl. loose-leaf tea), čajno pasto, čaj v prahu, tortast čaj (angl. caked tea) in čaj v obliki opeke (angl. brick tea).12 Od vrste čaja sta pri pripravi odvisna tudi temperatura vode in čas (slednji nekoliko variira glede na način priprave).

Podatki so predstavljeni v tabeli spodaj.13

Vrsta čaja Fermentacija Temperatura

vode Čas

Zeleni Nefermentiran 82 °C 1 min.

Oolong Delno fermentiran 93 °C 3 min.

Rdeči (črni) Fermentiran 99 °C 2–3 min.

Beli Nefermentiran 82 °C 3 min.

Zeliščni / 100 °C 5–8 min.

TABELA 1: Vrste čaja in specifikacije njihove priprave

4.4. Načini priprave

Obstaja skoraj toliko načinov priprave, kot je kultur na svetu, in v tem poglavju jih bom nekaj predstavila podrobneje. V času dinastije Tang (618–907) je bil standardni postopek čajne liste vreti in tako pripravljati čajni napitek, v času dinastije Song (od 960 do 1279) pa so začeli liste greti, stisniti v ploske diske in kot omenjeno pripravljati Matcha čaj. V času dinastije Ming je mesto stisnjenega čaja na željo cesarja prevzel nestisnjen čaj (angl. loose- leaf tea), ki se ga je prelilo z vročo vodo, in od tu dalje se začne razvoj Kitajske čajne kulture, kot jo poznamo danes. Obstaja še množica drugih načinov priprave čaja, ti trije so bili le najpopularnejši med elito v določenem časovnem obdobju in se je o njih pisalo. Čajna obreda, za katera bom izdelala čajni servis, sta dva izmed zgodovinsko manj opisanih in ju bom podrobneje predstavila v nadaljevanju.

Kot že omenjeno, ima čaj skozi zgodovino tesno povezavo z zenom in taoizmom. Direktni prevod besede zen je »meditativen um«, tao pa je »pot« in čaj je del te poti, ki jo prakticiramo s pozornostjo in omenjenim meditativnim umom. Če čaj vključimo v svoje življenje, postane

12 BLOFELD 1985, op. 8, str. 69, 71.

13 How to: The ar tof making loose tea, Tealeaves, dostopno na <https://youtu.be/le6vodQGeVI>

(3. maj 2020).

(16)

del tega, postane del naše poti, način življenja in pooseblja njegovo lepoto. A za to je potrebne veliko predanosti, časa, truda in vaje. Vedeti, kako se sprostiti in z užitkom okušati pripravljen čaj v prijetni predanosti, je glavni namen kitajskih čajnih ceremonij. Tako predstavljajo kratek oddih, odmik od stresov in naporov vsakdana. Najpomembnejša sestavina za doseganje tega je naša naravnanost, odnos, s katerim pristopamo k temu starodavnemu obredu. Pristopati s čuječnostjo, mirno pozornostjo in osredotočenostjo na trenutek je ključ. V angleščini lahko to stanje opišemo z eno besedo, ki vedno pogosteje kroži v naši preobremenjeni skupnosti – mindfulness, čuječnost. To stanje, v katerem smo se verjetno v daljni preteklosti nahajali spontano, mora biti v današnjem svetu, polnem najrazličnejših motenj, skrbno kultivirano. Ko nam to uspe, se okoli nas odkrije na tisoče prej neopaženih lepot. Naše misli, osvobojene skrbi, bežanja v preteklost ali prihodnost, polno skoncentrirane na tu in zdaj, se začnejo zavedati najrazličnejših sladkosti, ki jih oči, ušesa, nos, usta in naši prsti zaznavajo, ter lahko tako uživamo v vzdušju. Če čaj pijemo v družbi, je najbolje imeti le dva do tri goste, ki so nam blizu in nam veliko pomenijo. Z njimi uživati ob pripravi, okušanju čaja in atmosferi, se družiti v mirnem pogovoru in si vzeti čas je ključno. Ko pa čaj pijemo sami, na kar se želim osredotočiti v tem diplomskem delu, pa smo mi center obreda, tako se lahko ob svojem najljubšem čaju, ki ga pijemo iz posebej ljube skodelice, poglobimo vase in izkusimo veliko bolj meditativen čajni obred.

4.4.1. Gong fu cha

Gong fu pomeni postati mojster nečesa skozi moč samodiscipline. Naj bo to borilna

veščina, slikanje, kaligrafija ali priprava čaja. Danes se gung fu v predvsem navezuje na način priprave, a historično izraz za seboj nosi globlji duhovni pomen.

Gong fu cha je formalen kitajski čajni obred, ki pa ne sme biti enačen s kitajskim poročnim čajnim obredom. Razvil se je med revnejšim prebivalstvom, ki si ni moglo privoščiti velikih količin čaja in velikega dragega posodja, iz katerega se je takrat pilo. Je specialiteta osrednje Kitajske regije Fukien, velike proizvodnice čaja oolong, ki se je stoletja nazaj tu razvil in razširil južno, kjer je postala tradicionalna čajna ceremonija Tajvana. Na Kitajskem je ta čajni obred precej manj uraden v primerjavi z japonskimi in tajvanskimi; nekateri ga niti ne obravnavajo kot obred, temveč le kot tehniko, kako pripraviti čim boljši čaj in se prepustiti

(17)

užitku trenutka ob okušanju pripravljene mojstrovine.14 Če zelo poenostavim, je gong fu cha someljejski način priprave in pitja čaja z duhovno podlago.

Posodje, ki ga potrebujemo:

- Gaiwan ali chung: skodelica (120–150 ml) s pokrovom in globokim krožničkom ali zelo majhen (ne glaziran glinen) čajnik (angl. teapot), s prostornino vedno manj kot pol litra.

- Majhno/e skodelico/e (30–40 ml) brez ročajev ali krožničkov.

- Včasih tudi višje skodelice, ravne in ozke, namenjene za vonjanje (uporabljene predvsem pri tajvanskem obredu gong fu).

- Če čaj pijemo z gosti, običajno potrebujemo tudi vrček (cha hai), v katerega

prelijemo pripravljen čaj, da ga odstranimo s čajnih listov in pošteno razdelimo med vse prisotne.

- Majhen pladenj, na katerega pripravimo primerno količino čajnih listov za čajni obred. Na Kitajskem je količina čajnih lističev glede na količino vode precej večja, kot smo je vajeni – pri nas se običajno uporabi ena žlička čaja na skodelico (pribl. 250 ml vode), kar je 2- do 3-krat manj kot na Kitajskem.

- Čajno iglo, palčko ali nekaj podobnega, čaja se namreč ni dobro dotikati s prsti zaradi olj na rokah, ki bi lahko pokvarila okus. Prav tako na ta način tudi pokažemo spoštovanje do gosta. Včasih tudi pinceto, ki služi za prijemanje skodelic, da se ne opečemo, zaradi higiene in bontona.

- Pladenj, posoda ali posebej izdelana čajna miza, ki omogoča odtok vode, ki se kot del ceremonije poliva preko posodja, da se ogreje pred pripravo čaja.

- In seveda sam čaj ter vročo vodo: primerna temperatura za posamezno vrsto čaja je označena v tabeli na strani 14.

14Wu, DE, The origins of gongfu tea, Global tea hut, Tao and tea magazine, maj 2019, str. 17–22.

(18)

SLIKI 1 in 2: Set za gong fu čajni obred s čajnikom (desno) in gaiwanom (levo)

Priprava:

Čeprav ima precej korakov, je postopek precej lahek in hiter (običajno ne traja več kot 10 minut) ter ga je lahko izpiliti.

Obred se začne s segrevanjem posodja – po enakem vrstnem redu, kot se bo kasneje pripravljal čaj, najprej samo vrelo vodo natočimo v gaiwan ali čajnik, nato jo prelijemo v vrček in iz njega v skodelico/e. Pogosto prelijemo tudi zunanjost posodja, da se temeljito zagreje, pri čemer pride prav nekakšen pladenj, da ulovi polito vodo. Po pripravi tega

»nevidnega« čaja v gaiwan ali čajnik damo čaj in postopek od prej brez prestanka takoj ponovimo. S tem hitrim poparkom čaj namreč operemo in ga zbudimo. Šele zdaj se začne priprava čaja, primernega za pitje. Po prelitju čaja z vodo počakamo med 15 in 30 sekund, tako kratek je namreč čas priprave, le nekaj globokih vdihov. Pripravljen čaj nato prelijemo v vrček in ga razdelimo med goste ter uživamo v okusu. Iste liste lahko prelijemo večkrat (običajno 4–5-krat) in za vsako naslednjo infuzijo čas namakanja nekoliko podaljšamo. Čajni obred se konča z odstranitvijo čajnih listov iz čajnika ali gaiwana, običajno s čajno iglo ali palčko. Na enak način kot na začetku v istem vrstnem redu kot pri pripravi čaja posodje prelijemo in operemo z vročo vodo pred gosti.

Video demonstracija: https://youtu.be/dJFG4-a70f0

(19)

4.4.2. »Listi v skodelici«

Medtem ko je gong fu cha fokusiran na perfekcijo priprave popolne skodelice čaja, je ta najpreprostejši način pitja čaja osredotočen na skromnost, meditacijo in duhovnost.

Kakšne kakovosti je čaj, konec koncev namreč sploh ni pomembno. V vsakem primeru so le listi in njihovo vrednost je subjektivna ter jo določamo mi. Tako je perfektna skodelica čaja za ta obred prav tista, ki je v tistem trenutku pred nami, ne glede na kakovost, čas

namakanja, vročino vode ... Je način meditacije s čajem v miru in mirovanju, ki nas povezuje z naravo okoli nas in s samim seboj. Je pitje čaja kot zdravilo, način, na katerega ga

aboriginski šamani pijejo že tisočletja. Postopek je izjemno enostaven, kot že ime samo pove, se čajni listi dajo v skodelico, prelijemo jih z vodo in v svoji kontemplaciji uživamo ob preprostosti konstantno spreminjajoče pijače v naših rokah. Mojstrstvo priprave tu ne igra nobene vloge, pomemben je le naš pristop, v miru, z dušo in prijaznostjo. Pri tem načinu priprave listi med zauživanjem ostajajo v skodelici, kar pomeni, da s časom čaj postaja močnejši in se okus z vsakim požirkom spreminja, s čimer ponuja možnost osredotočanja na nenehno spreminjanje, minljivost in trenutek.

Posodje, ki ga potrebujemo:

Kot omenjeno, je čajni obred listov v skodelici, prav to. Potrebujemo le večjo skodelico (običajno okoli 120 ml), čaj in vročo vodo, katere temperatura je odvisna od čaja, ki ga pripravljamo. Ker je pri tem čajnem obredu ključno cenjenje trenutka, uživati v

meditativnosti in lepoti, je estetika precej pomembnejša kot pri gong fu čajnem obredu, kjer ključno vlogo igra okus. Tako je skodelica, ki je osrednji kos posodja, običajno izdelana z nekoliko več umetniške svobode. Priročno je imeti tudi večjo posodo, nad katero peremo posodice, in nekakšen pladenj ali skodelico, v kateri imamo čajne liste, enako kot pri gong fu čaju.

(20)

SLIKA 3: Čajni obred listi v skodelici

Priprava:

Kot že zgoraj opisano, je postopek priprave tukaj povzet že v samem imenu – v skodelico položimo čajne liste in jih prelijemo z vodo. Priprave pa se lahko lotimo tudi na bolj obredni način, opisan spodaj.

Obred se začne s priklonom, da pokažemo spoštovanje gostom. Nato pripravimo posodje tako, da ga pred gostom očistimo. V posodice nalijemo vodo, jih z desno roko zavrtimo proti sebi, da voda umije celo skodelico, leva roka pa jo medtem podpira. Na koncu skodelice otresemo, da se znebimo odvečne vode. Ko so vse skodelice očiščene, vanje položimo čajne liste in jih prelijemo z vodo. Priporočljivo je, da curek v skodelico priteče pod kotom 45° ob strani skodelice in čajne liste zavrti. To namreč pomeni, da so pod vodo in se bodo dobro napojili z vodo ter izpustili vso aromo. Prav tako se bodo zaradi tega ulegli na dno, kar bo olajšalo pitje. Prvo skodelico čaja gostu ponudimo z nasmehom, medtem ko jim pri naslednjih infuzijah pustimo prostor, da se poglobijo vase. Pri tem, ko ponudimo skodelico čaja, jo spet zavrtimo, tako da gostu ponudimo del skodelice, ki se ga ni dotikala naša roka. Postopek ponovimo, kolikokrat želimo, in obred zaključimo z odstranitvijo čajnih

(21)

listov iz skodelic, ki jih umijemo na enak način kot na začetku. Za konec gostom ponudimo skodelico vroče vode in priklon ter postopek pripeljemo nazaj na začetek.15

Video demonstracija:

Z naracijo: https://youtu.be/AtyTSevBHmE?list=PLlMIwOHXYbb3r5TjvzMwZmtrac- 7AU38n&t=103

Brez naracije: https://youtu.be/saqjLoRe9P4?t=41

4.4.3. Ravnovesje

Gong fu in bowl tea nista ločena z jasno začrtanim zidom, ampak se križata, prekrivata, se tako podpirata, dopolnjujeta in ustvarjata harmonijo. Gong fu nudi subtilnost, prefinjenost in kompleksno globino mojstrske priprave čaja, medtem ko bowl tea nudi obrednost, meditacijo ter cenjenje preproste lepote. A oba obreda morata vseeno biti ločena, saj ima vsak drugačno energijo in namen, s katerim ga prakticiramo. Izhajata tudi iz različnih tradicij in imata različno zgodovino, ki jo je treba ceniti. Tako je pomembno, da ju ne zamešamo ali združujemo. Kot dva kosa oglja v vmesnem prostoru med seboj ustvarjata najvišjo

temperaturo, tako tudi gong fu cha in bowl tea s svojim sodelovanjem ustvarjata najboljše rezultate, ravnovesje. Rahločutnost in umirjenost. Gong fu nudi kultivacijo pozornosti okusov in ostalih čutov, bowl tea pa mu nudi podporo s svojo meditativnostjo in tako ustvarja ravnovesje. Za opis odnosa teh dveh obredov je najlažji primer koncept jina in janga. Dopolnjevanje dveh različnih kosov, eden ne more obstajati brez drugega in vsak v svoji sredici nosi košček svoje druge polovice. Tako je pomembno, da prakticiramo oba čajna obreda in vzdržujemo ravnovesje – se poglobimo v tehnično plat in v pripravo najboljše skodelice čaja, a hkrati ne postanemo polni sami sebe ter se s cenjenjem

preprostosti in meditativnosti poglobimo vase le s skromno skodelico čajnih listov, hkrati pa še vedno znamo ceniti dobro pripravljeno skodelico čaja.16

15 Video: Brewing tea 5: Leaves in a bowl, Global tea hut, dostopno na

<https://youtu.be/AtyTSevBHmE?list=PLlMIwOHXYbb3r5TjvzMwZmtrac-7AU38n> (15. jan. 2020).

16Wu, DE, Bowl & Gongfu Tea - Understanding brewing methodology, Global tea hut, Tao and tea magazine, junij 2016, str. 13–24.

(22)

5. Analiza predmetov – čajno posodje

Tradicija se razvija skozi generacije in generacije, polne prilagajanja, optimiziranja in izpopolnjevanja. Tako predstavljajo osnovno bistvo določene stvari. Pri čaju to pomeni izpopolnjevanje poznavanja čaja, njegove priprave, vedeti, katero posodje najbolj ustreza določeni vrsti, in ne nazadnje vedeti, kako uporabljati posamezno posodje na način, ki je najbolj v skladu z njegovo naravo. Metoda priprave čaja naj bi tako bile po Tau poetično že v samem čaju, čajnem posodju in pripomočkih, vsi ti načini priprave tako niso samo poljubni ali slavnostni, ampak so tudi zelo praktični in globoko v naravi čaja ter čajnega pribora.

Tradicionalno so čajni servisi večinoma izdelani iz različnih vrst keramike, najpogosteje iz porcelana ali gline Ixian, pri gong fu cha pa se, predvsem v tajvanskih čajnih obredih, pogosto pojavljajo tudi stekleni čajni servisi oz. kombinacija steklenega in keramičnega posodja. Mnogo pripomočkov je tudi lesenih (tradicionalno iz bambusa) – različne čajne igle, pincete in podobni pripomočki – ter nekakšen pladenj, posoda ali posebej izdelana čajna miza, ki lovi zavrženo vodo.

Kot rečeno, sem v tej diplomski nalogi raziskala bogato zgodovino čaja, se osredotočila na njegovo spiritualno in meditativno plat ter na to, kako lahko ta pomaga pri kultivaciji intime s seboj. Izdelati želim preprost steklen čajni set, ki omogoča rutinsko obredno prakticiranje pitja čaja in preživljanja časa s seboj v trenutku skozi ta ritual. Čajni servis bo izdelan za dva čajna obreda, in sicer prej opisan gong fu cha in čajni obred »listov v skodelici«. V

nadaljevanju je tako podrobneje analizirano posamezno posodje, ki ga bom izdelala.

Seznam elementov čajnega seta:

o Stekleni gaiwan (gong fu cha) – tradicionalni gaiwan: 9 x 9.5 cm – cca. 150 ml o Steklena skodelica (gong fu cha) – 3 x 5 cm – cca 30–40 ml

o Steklena skodelica (leaves in a bowl) – 6 x 10 cm – 230 ml o Steklena čajna igla/žlička – dolžine 21 cm

o Steklen podstavek za prezentacijo čaja

(23)

Gaiwan

Najbolj specifične oblike v tem setu je definitivno gaiwan. Je ena najstarejših oblik in najbolj vsestranski kos čajnega posodja, ki lahko služi kot čajnik, skodelica ali celo skodelica za profesionalne okuševalce čajev. Gre preprosto za skodelico s pokrovom in običajno tudi globokim krožničkom, ki pa ima zastavljenih precej parametrov, ki jih moramo upoštevati pri izdelavi za optimalno uporabnost. Višina ne sme presegati 2/3 premera, to razmerje namreč omogoča, da se listi dobro namočijo in da lahko iz skodelice tudi pijemo, ko so listi še v njej, ne glede na količino listov ali način priprave, ki ga uporabimo. Skodelica naj bi iz istih razlogov imela okroglo dno in se zgoraj razširila v zavihan rob. Ta je prilagojen za lažje pitje in hkrati služi kot ročaj, zato mora biti tanek in tako omogočati hitro hlajenje. Pokrov mora biti ravno prav konkaven, tako da se temperatura enakomerno porazdeli in se posoda hladi in da se pod njim ne zadržuje preveč pare, zaradi katere bi se pri nalivanju opekli. Podstavek hkrati služi kot ročaj pri nekaterih načinih nalivanja in ko gaiwan

uporabimo kot skodelico. Tako je pomembno, da skodelica v njem stoji stabilno in se lepo prilega. Debelina materiala je pri tej posodi brez ročaja izjemno pomembna. Pri

najpogostejših v kalupu narejenih keramičnih gaiwanih je debelina stene povprečno 1,5 mm, kapaciteta okoli 140 ml in dolžina infuzij, ki jo narekujejo ti parametri, med 20 sekundami in 3 minutami. Večja debelina omogoča daljše infuzije, a pomeni tudi večjo možnost, da se opečemo. Optimalni gaiwan naj bi bil iz ročno zavrtenega porcelana, s prostornino 160 ml, dnom debeline 2,5 mm in zelo tankim robom debeline z 0,5 mm.

Priporočljivo je, da je vsaj notranjost posode bela in omogoča opazovanje barve tekočine.

Steklo kot material je pogosto uporabljen zaradi pogleda, ki ga omogoča na čaj med

pripravo, a pri komercialno narejenih gaiwanih je problem nepravilna razporeditev debeline zaradi tehnike izdelave. Zaradi karakteristik materiala se tudi hitreje hladi kot keramika, kar narekuje krajši čas namakanja listov.17

17 Leo, KWAN, Taeware: The gaiwan, Tea guardian, dostopno na <https://www.teaguardian.com/tea- hows/teaware-gaiwan/> (13. apr. 2020).

(24)

SLIKI 4 in 5: Primer steklenega (levo) in porcelanastega gaiwana (desno)

Skodelice

Pri čajni skodelici za gong fu čaj mora biti razporeditev debeline materiala enaka kot pri gaiwanu. Tradicionalne dimenzije in prostornine so navedene v seznamu v prejšnjem poglavju.

Kot omenjeno pri samih opisih posameznih čajnih obredov, je posoda za obred listov v skodelici običajno izdelana z več umetniške svobode, tako da ni toliko specifičnih

parametrov za samo obliko. Dimenzije, napisane v seznamu, so tako bolj okvirne in lahko variirajo precej bolj kot pri posodju za gong fu cha. Najbolj pomembno je, da lepo sodi v roke in so običajno nekoliko bolj grobe zunanje in bolj gladke notranje površine, kar omogoča lažje čiščenje.

SLIKI 6 in 7: Primer skodelice za gong fu cha (levo) in za obred listov v skodelici (desno)

(25)

6. Inspiracija in referenčni umetniki

Oblike že obstoječega posodja

SLIKI 8 in 9: Inspiracija za gong fu skodelice

SLIKI 10 in 11: Inspiracija za skodelico za obred listov v skodelici

(26)

SLIKI 12 in 13: Inspiracija za gaiwan

Tu je le nekaj izmed obstoječega posodja izmed množice, ki sem ga videla in raziskala. Tako prilagam tiste, katerih vpliv se najbolj pozna.

Lucie Rie

Kar se tiče oblike, prilagam referenčno avtorico, zelo znano avstrijsko-britansko

keramičarko s krasnimi proporci v svojih delih in eleganco, ki ustreza temu, kar želim doseči.

Posodje na slikah je v večini precej večje od izdelkov, ki jih nameravam izdelati sama.

SLIKE 14–16: Različni keramični izdelki Lucie Rie

Carol Bove

Carol Bove je ameriška umetnica, znana po svojih sklopih, ki združujejo najdene in narejene elemente. Njene skulpture, slike in grafike vključujejo široko paleto domačih, industrijskih

(27)

ter naravnih predmetov, ki razkrivajo poezijo svojih materialov.18 Izbrala sem jo zaradi njenih kompozicij, saj izražajo mir in radovednost ter povezujejo naravo in različne

predmete, ki jih je naredil človek, na način, ki spodbudi razmišljanje ter ne spada v nobeno specifično časovno obdobje.

Končni čajni servis nameravam postaviti v kompozicijo, ki predstavi celotno delo, pooseblja občutke intime, meditativnosti in miru ter deluje kot neke vrste pogrinjek – chaxi – in kompozicije te avtorice so inspiracija za to.

SLIKA 17: Carol Bove, La Traversee difficile (The difficult crossing), 2008

SLIKA 18: Carol Bove, Driscoll Garden, 2005

18 Beatrix, RUF, Carol Bove, Georg Kargl, dostopno na <https://www.georgkargl.com/en/box/exhibition/carol- bove> (3. maj 2020).

(28)

7. Potek izdelave

7.1. Vizualizacija pojma in premislek o formi

Občutki, ki jih s svojim delom želim spodbuditi in jih tesno povezujem z občutkom intime s seboj ter čajnimi obredi. so čuječnost, zavedanje, mir, stabilnost, prepričanost vase ter življenjem v trenutku.

Možgansko vihranje med besede, ki poosebljajo te občutke:

- milina, - naravni materiali,

- spokojnost, - prosojnost,

- mehkoba, - meglice,

- eleganca, - prelivanje in

- domačnost, - toplina.

Fotografije za inspiracijo občutkov in oblik:

SLIKA 19: Moodboard projekta I

(29)

SLIKA 20: Moodboard projekta II

Moj načrt je izdelati steklen čajni set, kombiniran z lesom, ki vključuje posodje, ki se lahko uporabi za dva čajna obreda, ki stojita vsak na svoji strani tehtnice, a se lepo povezujeta – gong fu cha in obred »listov v skodelici«.

Vrste čaja, naštete prej, lahko ločimo v dve skupini: tiste z lahkim, delikatnim okusom in tiste z močnejšim, bolj zemeljskim. Čaji z najbolj svežim okusom so beli, rumeni in zeleni čaji. Ker ti dajo svetlo obarvano tekočino, je keramično čajno posodje običajno belo ali svetlo zelena keramika celedon, da poudari naravno barvo čaja. Idealno naj bi tudi oblika posodja samega odražala delikatnost čaja s svojo fino tanko obliko, ki hkrati služi, da se čaj hitreje ohladi, kar omogoči nežnejšim okusom, da pridejo na plano. Močnejši in bolj

zemeljski pa so rdeči in črni čaji, ki imajo pogosto bolj grenek okus. Čajno posodje, ki spremlja te čaje, je običajno debelejše, da dlje zadrži toplo, in temnejše barve, da je v lepšem kontrastu z rdečkasto tekočino. Glede na povezavo z intimo, steklom in na splošno z občutki miru, meditativnosti in odmika, ki jih želim upodobiti, sem se odločila, da bo čajni servis namenjen bolj blagim čajem, ki jim bo bolje ustrezala tudi karakteristika steklenega posodja, saj se to ohlaja hitreje kot keramika.

(30)

Občutek vizualne lahkotnosti ali teže je ustvarjen s statičnimi ali dinamičnimi formami.

Statične so pogosto bolj geometrične, s trdno postavljeno bazo in ravnimi stranicami, medtem ko so dinamične bolj okrogle, zaobljene in z bolj delikatno uravnoteženo nogico.

Na podlagi teh ugotovitev je mogoče izdelati paleto vizualno različno težkih ali lahkih form s prilagajanjem oblike, materiala, barve. Glede na to, da je steklo že tako samo po sebi lahek material s svojo prozornostjo in delikatnostjo, mislim, da je odličen material za izdelavo elegantnih dinamičnih, a mirnih form.

Ker je čajni obred močno povezan z naravnim svetom, sta les in kamen pogosto

uporabljena materiala, ki to reprezentirata. Podstavki, pladnji in podobni elementi tako prizemljujejo posodje, katerega glazure so pri keramičnih izdelkih večinoma odraz različnih elementov narave. Moje stekleno posodje pa črpa inspiracijo iz notranjosti, občutkov miru in intime, iskanja ter odkrivanja. Leseni elementi in tkanina, ki bo uporabljena za pogrinjek, pa prav tako kot pri tradicionalnih setih prizemljujejo in ohranjajo povezavo notranjega sveta z zunanjim, naravnim.

7.2. Skice

Skica 1

(31)

Skica 2

Skica 3

Skica 4

(32)

Skica 5 – Obkrožena forma je končna oblika skodelice za gong fu cha

Skica 6 – Obkrožena forma je končna oblika skodelice za obred »listi v skodelici«

(33)

7.3. Premislek o materialu in tehniki izdelave

Seznam elementov čajnega seta:

o Stekleni gaiwan (gong fu cha)/ skodelica (leaves in a bowl) tradicionalni gaiwan: 9 x 9,5 cm – cca 150 ml

o Steklena skodelica (gong fu cha) – 3 x 7 cm – cca 30–40 ml o Steklena skodelica (leaves in a bowl) – 6 x 10 cm – 230 ml o Steklena čajna igla/žlička – dolžine 21 cm

o Steklen podstavek za prezentacijo čaja – dolžine cca 15 cm

Materiala, ki sem ju že od samega začetka nameravala uporabiti, sta steklo in les. Zaradi temperaturne odpornosti se za posodje, ki bo v stiku z vročo vodo, nagibam k

borosilikatnemu steklu, tehniki, ki pa sta mi na voljo za doseganje želenih form skodelic, pa sta vlivanje v kalup in tehnika pate de varre.

Podstavek za prezentacijo čajnih listov sem se odločila izdelati iz 8-mm okenskega stekla, ki sem ga v peči upognila v ustrezno obliko in nato zbrusila tako, da je sredina forme ostala originalne debeline, medtem ko se proti robovom tanjša do debeline 1 mm. Tako je nastala elegantna forma, ki je po spodnji strani matirana, na vrhu pa zaradi uporabnosti ostaja spolirana.

Čajna igla je izdelana z brušenjem palčke borosilikatnega stekla.

Odločila sem se, da za upodobitev občutkov, ki jih povezujem z intimo, mirom, vpogledom vase, uporabim matiranost stekla, ki nastane zaradi mehurčkov v steklu in kot naravna posledica stika stekla s površino kalupa tako med tehniko izgubljenega voska kot tudi med tehniko pate de varre. V kontrast tej malo bolj grobi organskosti površine sem se odločila postaviti satenasto zbrušeno nogico skodelic in gaiwana s prosojno mehko površino (glej sliko 23). Potek izdelave in uporabljene tehnike želim izkoristiti za doseganje želenega efekta. Tako nameravam pri tehniki pate de varre izkoristiti gladko spolirano notranjo površino, ki nastane kot posledica zasteklitve stekla med žganjem, in pa zunanjo matirano površino, ki jo bom morda morala naknadno hladno obdelati (primera na slikah 21 in 22).

(34)

SLIKA 21: Efekti na stekleni posodi, izdelani v tehniki pate de varre (delo Elizabeth Clevenger)

SLIKA 22: Skodelici iz žadovega porcelana z glazirano notranjostjo

Ker so oblike skodelic in gaiwana precej tradicionalne in izhajajo iz stoletij dolge tradicije izdelave čajnega posodja, jih želim popestriti in narediti unikatne z majhnimi skrbno premišljenimi podrobnostmi, ena izmed katerih je na primer zgoraj opisana uporaba tehnike imperfekcij. Druga podobnost pa je neraven, organski rob. Z njim želim nekoliko razbiti pravilnost in enakomernost, sicer oblikovno dinamične, a še vedno koncentrične forme.

(35)

SLIKA 23: Efekti tehnike vlivanja v kalup in naraven zgornji rob na stekleni skodelici ter spolirana nogica

Pri pladnju za prezentacijo čaja in čajni igli je želena površina dosežena s tehniko brušenja, uporabljeno pri sami izdelavi oblike, tako da spet spontano, z izkoriščanjem lastnosti tehnike izdelave.

7.3.1. Tehnika izgubljenega voska

Tehnika izgubljenega voska je vsestranska metoda za izdelavo steklenih izdelkov skoraj vseh oblik, ki si jih lahko zamislimo. Postopek vključuje ustvarjanje ognjevzdržnega kalupa, izdelanega iz mavca, kremenove moke in vode okoli voščenega modela. Vosek se nato z izparevanjem odstrani – se "izgubi" – in tako ustvari votlino. Steklo se naloži v rezervoar, iz katerega med procesom žganja steče v votlino. Kalup se po koncu žganja razbije in ostane nam popolnoma kiparsko končano delo. S hladno obdelavo se na koncu odstrani še lijak in izdelek dodela.19

7.3.2. Pate de varre

Pate de varre je ena izmed starejših steklarskih tehnik, izhaja namreč iz Mezopotamije 2 tisoč let pr. n. št. Dobeseden prevod imena je steklena pasta in samo po sebi opiše bistvo tehnike. Fino zrnato steklo ali stekleni prah, prozoren ali najrazličnejših barv, je zmešan z vodo, lepilom za tapete, gumo arabiko ali podobnim vezivom, ki steklo drži skupaj, dokler se zrna ne zatalijo med žganjem. Masa je nanesena in poteptana v še moker kalup, izdelan

19 BULLSEYE GLASS CO, Tipsheet 8: basic lost wax kilncasting, Portland 2014, str. 1-8.

(36)

iz mavca in kremenove moke. Volumen se s taljenjem precej zmanjša, tako da če želimo dobiti formo, ki ni čipkasta in drži tekočino, mora biti sloj precej debel. Po koncu žganja se kalup razbije, izdelke pa po želji dokonča s hladno obdelavo.20

7.3.3. Svinčevo steklo

Svinčevo steklo je pri nas bolj poznano pod imenom kristal. Vsebuje 18–40 % svinčevega oksida, zaradi česar je mehkejše in tako lažje za obdelavo, ima visok lomni količnik svetlobe, a hkrati ne prenese dobro nenadnih temperaturnih sprememb in je nagnjeno k hitremu razenju.

Zaradi visokega lomnega količnika se uporablja za izdelavo leč za mikroskope, daljnoglede in teleskope, njegova sestava pa nudi tudi zaščito proti radiaciji in se zato pogosto

uporablja v medicini. Uporablja se tudi za izdelavo luksuznih kozarcev, kup, steklenic in posodja, ki so običajno gravirani in lepo odbijajo svetlobo, njegova mehkoba pa hkrati olajša sam proces graviranja ter druge hladne obdelave.21

7.3.4. Borosilikatno steklo

Borosilikatna stekla imajo izjemno nizek koeficient toplotnega raztezanja in so zato zelo odporna proti hitrim temperaturnim razlikam. Glavni sestavini, ki tvorita to steklo, so znatne količine silicijevega dioksida in borovega trioksida.22 Dovoljuje delovne temperature, običajno do okoli 500 °C. Temperaturna razlika, ki jo borosilikatno steklo lahko prenese pred lomljenjem, je približno 180 °C, medtem ko lahko natrijevo-apneno steklo prenese le približno 55 °C. Borosilikatno steklo je zaradi nizke atomske mase bora manj gosto (2.23 g · cm-3) kot običajno natrijevo steklo, njegova delovna temperatura pa je okoli 1260 °C, ko doseže gostoto 104, medtem ko je temperatura taljenja tega stekla med 1400 in 1600 °C. 23 Je tudi izjemno visoko kemično odporno v korozivnih okoljih, tako se običajno uporablja za izdelavo laboratorijske steklovine, pa tudi za razsvetljavo, elektroniko in kuhinjsko

posodo.22

20 Ellen, ABBOTT in Marc, LEVA, Technique: Pate de Verre, Ellen Abbott / Marc Leva, dostopno na

<http://www.emstudioglass.com/technique.htm> (20. apr. 2020).

21 Lead Glass: Properties, production, and application, Matmatch, dostopno na

<https://matmatch.com/learn/material/lead-glass> (28. apr. 2021).

22 Borosilicate Glass: Properties, production and applications, Matmatch, dostopno na

<https://matmatch.com/learn/material/borosilicate-glass> (28.apr.2021).

23 Physical and chemical prop., Borosilicate 3.3 glass, Vidasa , dostopno na <Borosilicate 3.3 Glass - Physical and Chemical Properties (vidrasa.com)> (28. apr. 2021).

(37)

7.4. Modeli

Sledila je izdelava voščenih modelov seta, ki sem jih uporabila za izdelavo kalupov za tehniko izgubljenega voska (ang. lost wax technique). Modeli so izdelani s tehniko ščipanja (ang. pinching), pogosto uporabljeno pri izdelavi keramike. Dopuščajo rahle variacije debeline in s tem zanimivo presevanje svetlobe. Forma deluje organsko in pozna se odtis prstov, dotik, osebni stik.

SLIKE 24–26: Prvi voščeni modeli seta in prosevanje svetlobe skoznje

SLIKI 27, 28: Voščeni modeli II – gong fu cha (levo) in listi v skodelici (desno)

(38)

SLIKI 29, 30: Voščeni modeli III – gaiwana in skodelice

SLIKI 31, 32: Voščeni modeli IV – skodelica za obred »listi v skodelici« in test nalivanja z gaiwanom

SLIKI 33, 34: Voščeni modeli VI – testa I (levo) in II (desno)

(39)

7.5. Testi v materialu

Testi vlivanja v tehniki izgubljenega voska

SLIKI 35, 36: Test I (levo) in test II (desno)

Izvedla sem dva testa z različnim steklom, žgana pri isti temperaturi. Test I je vlivano svinčevo steklo večjih kosov, test II pa je prav tako svinčevo steklo, a tokrat v prahu, granulacije K0. Kot kažejo rezultati, se test I ni odlil do konca, medtem ko se je precejšen del stekla v prahu pri testu II zlil v razpoke v kalupu. Barva testa II je bolj rjava v primerjavi z modrikasto testa I, test II ima tudi veliko več mehurčkov, ki so manjši od tistih pri testu I.

Hitrost (°C na uro) Temperatura (°C) Čas zadrževanja (min)

50 120 120

80 350 150

100 550 120

200 885 120

Preskoči 485 300

5 450 120

15 380 30

30 20 /

TABELA 2: Vlivanje testa I in II (25. 5. 2020)

Odločila sem se, da zaradi vizualnih učinkov uporabim vlivano svinčevo steklo kot pri testu I, le da ga bom zdrobila na manjše kose, za kar upam, da bo omogočilo, da se bodo izdelki odlili do konca.

(40)

Testi v tehniki pate de varre

SLIKI 37, 38: Pate de varre, test I – pred žganjem

SLIKI 39, 40: Pate de varre, test I – po žganju

SLIKA 41, 42: Pate de varre, test I – po žganju

(41)

Hitrost (°C na uro) Temperatura (°C) Čas zadrževanja (min)

6.00 350 5.00

3.00 575 5.00

2.00 885 2.00

0.10 485 6.00

6.00 450 6.00

10.00 380 /

TABELA 3: Pate de varre test I (1. 6. 2020)

Test izdelave skodelice v tehniki pate de varre se je izkazal za nekoliko tankega, kar se je pri pokanju kalupa rezultiralo v pogreznjeni liniji z luknjicami vzdolž nastale razpoke. V naslednji verziji nameravam v kalup natlačiti več stekla, kalup pa tudi nekoliko povišati, da mi bo po brušenju neenakomernega nazobčanega čipkastega roba ostala dovolj visoka in primerno napeta skodelica.

7.6. Izdelava

7.6.1. Čajna igla/žlička

Izdelavo sem začela z lažjimi deli posodja – čajno iglo/žličko. Izdelana je iz borosilikatne palčke, ki je skrbno zbrušena v dolgo, ozko obliko, ki je na eni strani zožena v konico, na drugi strani pa ima majhno žličko. Izdelala sem tudi ovalno palčko, prav tako iz

borosilikatnega stekla, in pa leseno žličko iz bukovine, ki je med izdelavo žal počila.

SLIKA 43: Čajne igle/žličke, les in steklo

(42)

7.6.2. Steklen podstavek za prezentacijo čaja

Naslednji del, ki sem se ga lotila, je steklen podstavek za prezentacijo čaja. Najprej sem izrezala tri ovalne oblike iz 8-mm okenskega stekla, ki sem jih v peči upognila v tri različne smeri. Želela sem testirati, kateri bo videti najbolje in bo hkrati najbolje služil svojemu namenu. Največja, po ozki strani upognjena oblika (leva forma na sliki spodaj) se je izkazala za najboljšo.

SLIKI 45, 46: Steklen podstavek za čaj – osnovne oblike (levo) in upognjene forme (desno)

SLIKE 47–49: Steklen podstavek za čaj – prikaz različnih smeri upogiba

(43)

7.6.3. Skodelica v tehniki pate de varre

Po upoštevanju rezultatov testa sem odebelila plast nanosa steklene paste v kalupu, povišala model in optimizirala obliko kalupa za enakomernejšo debelino glede na obliko skodelice. Žganje je bilo uspešno. Skodelico sem nato hladno obdelala. Zbrusila sem oster čipkast rob in do gladke satenaste površine tudi celotno zunanjost, saj je bila pregroba, na

ta način pa sem omogočila tudi pogled skozi skodelico do teksture v notranjosti, ki nastane zaradi neenakomernosti debeline stekla.

SLIKI 50, 51: Proces izdelave in kalup pred žganjem

SLIKI 52, 53: Skodelica za čajni obred listi v skodelici, izdelana v tehniki pate de varre, pred hladno obdelavo (levo) in po hladni obdelavi (desno)

(44)

7.6.4. Set za gong fu cha v tehniki izgubljenega voska (svinčevo steklo)

SLIKE 54 - 56: Izdelava kalupov I

Sledila je izdelava seta za gong fu cha v tehniki izgubljenega voska, ki se je v prvem žganju izkazala za neuspešno. Forme se niso odlile do konca, sploh pokrovček za gaiwan, pri katerem je forma ostala praktično neodlita. Temperature žganja in program so se že pri testih izkazali za zadostne. Nujno pa je bilo prilagoditi kalupe – bili so namreč napačne oblike in zelo debeli, zaradi česar se steklo v njih ni dovolj segrelo, da bi zavzelo celotne forme, prav tako so bili zaradi mase materiala najverjetneje premalo suhi. Za lepšo

razporeditev stekla sem se odločila dodati tudi več zračnikov, da zrak v kalupu ne zavzema prostora steklu.Pri drugem žganju sem tako izdelala okrogle kalupe z zunanjim

rezervoarjem za steklo, več širših zračnikov in na dnu kalupov dodala vdolbino ter tako zmanjšala nepotrebno debelino kalupa glede na obliko modela.

SLIKA 57: Kalupi II z zunanjimi rezervoarji pred žganjem

(45)

SLIKE 58–60: Anatomija kalupov; prerez, zračniki in vdolbina na dnu

SLIKA 61: Izdelki z zunanjimi rezervoarji po žganju

Izdelki so se pri drugem žganju sicer odlili, a so imeli precej napak. Pokrovček za gaiwan je bil spet neuspešen, saj se precejšen del njegove oblike ni odlil. Pri gaiwanu se je pojavila luknja v steni in pa večji mehurček, ujet v nogici, kar je rezultiralo v zelo tankem dnu in nevarnosti za pokanje ob izpostavitvi večjim temperaturam. Skodelica pa je prav tako ostala na enem delu neodlita, s čimer je njena prostornina manjša kot načrtovano.

(46)

SLIKE 62–64: Napake na izdelkih, žganje II

Za optimizacijo postopka sem se odločila izdelati kalupe iz Mordina MF, s katerimi sem lahko reproducirala voščene modele, saj je bil to najbolj zamuden del ob ponovni pripravi za žganje. Kot model za kalupa iz modrina sem uporabila obstoječe steklene izdelke, ki sem jim dopolnila manjkajoče dele in na nogico dodala lij.

SLIKI 65, 66: Kalupi za vosek iz Modrina MF, postopek izdelave

(47)

SLIKA 67: Kalupi za vosek iz Modrina MF

SLIKA 68: Modeli iz voska

SLIKE 69–71: Optimizirana izdelava kalupov za steklo

Rezultati, ki so prišli iz tretjega žganja, so razvidni na slikah spodaj (72 - 74), kjer se vidi tudi, da je bilo odlivanje pokrovčka za gaiwan ponovno neuspešno, prav tako tudi skodelica.

Gaiwan pa se je odlil popoln in sem z njim zelo zadovoljna. V tretjem žganju sem s tehniko izgubljenega voska želela izdelati tudi skodelico za čajni obred listov v skodelici, a sem

(48)

narobe preračunala količino stekla, kar je rezultiralo v votli nogici, ena stran skodelice pa se ni odlila (sliki 75, 76)

SLIKE 72–74: Žganje III, set za gong fu cha

SLIKI 75, 76: Žganje III, skodelica za čajni obred listov v skodelici

7.6.5. Seta za gong fu cha iz borosilikatnega stekla

S testoma I in II, ki sta bila vlita v svinčevem steklu, sem izvedla poizkus temperaturne odpornosti. Izpostavila sem ju veliki temperaturni spremembi, tako da sem nanju zlila zelo vročo vodo. Ugotovila sem, da vode na temperaturi vrelišča ne zdrži in poči, malo pod njo pa je steklo še odporno. Rezultati so bili pričakovani in sem se za optimizacijo uporabnosti seta poglobila v raziskovanje borosilikatnega oz. laboratorijskega stekla. (O lastnostih več v poglavju 7.3.4.)

(49)

Zaradi drugačnih lastnosti od svinčevega stekla, s katerim sem bila večinoma vajena delati, sem morala dobro raziskati delovne temperature. Glede na najdene informacije sem

ugotovila, da oprema, ki mi je na voljo na akademiji, ni primerna za izvedbo vlivanja v tehniki izgubljenega voska in sem se odločila kontaktirati Inštitut Jozef Stefan, kjer sem s pomočjo dveh strokovnjakov imela možnost vlivanja borosilikatnega stekla na nekoliko drugačen način, čeprav sem predvidevala, da tudi njihova oprema ne bo mogla doseči zadostne temperature. Postopek je zapisan v nadaljevanju, spodaj pa je tabela s temperaturami različnih borosilikatnih stekel.

P

yrex steklo24 Northstar steklo25

Ostale temp., ki so odstopale od že

navedenih

Delovna temperatura 1252 °C 1220 °C 1260 °C

Točka mehčanja 821 °C 820 °C 800 °C

Točka popuščanja 565 °C 565 °C 570 °C

Točka napetosti 510 °C 515 °C

Točka taljenja 1650 °C

Transformacijska točka 525 °C

TABELA 4: Delovne temperature različnih borosilikatnih stekel

Opis postopka vlivanja borosilikatnega stekla na Inštitutu Jozef Stefan

Na inštitutu sta dve peči – peč za segrevanje stekla in pa manjša peč, pri tej situaciji uporabljena za predgrevanje mavčno-kremenovih kalupov in kasneje za postopek

popuščanja. V peč za taljenje stekla je možno postaviti dva velika lončka, v katerih se lahko stali do 250/260 g stekla. Lončki so se skupaj s pečjo segrevali na 1520°C in tu se je začel naš proces. Napolnili smo jih z lopatko, po pribl. 40 g naenkrat (slika 76). Nato smo počakali 15 minut, da se steklo stopi. Kalupa (skodelica za gong fu cha in pokrovček za gaiwan) sta se pregrevala en dan počasi do temperature 900 °C. Zadrževali smo temperaturo pri 90 °C in 670 °C, da sta izhlapeli fizično in kemično vezana voda. Za vlivanje smo kalup odstranil s peči z dolgimi kleščami in vanj vlili steklo iz lončka (slike 77–79). Tu je nastopil prvi problem

24 PYREX Borosilicate glass maximum temperatures, Labdirect, dostopno na

<https://www.labdirect.com.au/lab-news/notice-pyrex-borosilicate-glass-maximum-temperatures/> (28. apr.

2021).

25 Annealing, Northstar glassworks, dostopno na <Borosilicate Glass Annealing Chart - Northstar Glassworks>

(28. apr. 2021).

(50)

– in sicer viskoznost stekla. Temperatura je bila prenizka, da bi steklo doseglo viskoznost 102 in zato ni steklo v kalup, kot bi moralo. Temperaturo peči smo tako pred vlivanjem drugega kalupa dvignili na 1570 °C (5 °C/min.), kar je blizu zgornje meje peči, in čez pol ure poskusili znova. Drugi kalup je počil, a smo ga vseeno vlili. Steklo še vedno ni bilo pravilne viskoznosti in oblika se prav tako ni odlila. Kalupa smo postavili nazaj v peč na program popuščanja.

SLIKA 77: Vlivanje na Inštitutu Jozef Stefan, proces polnjenja lončkov

SLIKE 78–80: Vlivanje na Inštitutu Jozef Stefan, proces

(51)

SLIKE 81–83: Rezultati vlivanja borosilikatnega stekla

Po neuspešnem, a zelo zanimivem procesu vlivanja borosilikatnega stekla na Inštitutu Jozef Stefan sem izvedla tretje žganje in v tehniki izgubljenega voska s svinčevim steklom ponovno odlila celoten set. Optimiziran postopek in fotografije rezultatov so v poglavju 7.6.4.

8. Predstavitev končnega izdelka

V galerijskem prostoru želim oba čajna servisa razstavljati postavljena v kompozicijo pogrinjek za čajni obred, pripravljena za uporabo ali sredi uporabe, kot nekakšno tihožitje.

Namen čajnih pogrinjkov, imenovanih chaxi, je vzbujanje določenih občutkov skozi vse prisotno – od posodja, pripomočkov, tkanin, tudi rastlin, kipcev ali česar koli uporabljenega – in tako ustvariti estetski, funkcionalen in pomenljiv prostor za čajni obred. Pomembno mi je, da jih pokažem kot uporabne in odtujene, povišane na piedestalu. V nadaljevanju prilagam dimenzije, nekaj primerov testnih kompozicij, kompozicijo, razstavljeno na semestrski razstavi 2021, in končne fotografije seta, narejene za spletno razstavo.

(52)

Dimenzije:

Gong fu čajna skodelica, 30 ml, 5,5 x R7 cm Gaiwan (brez pokrova), 100 ml, 7 x R10 cm Skodelica, 100 ml, 5,5 x R12 cm

Čajna igla / žlička: dolžina 21 cm Pladenj: 17 x 7 cm

SLIKA 84: Dimenzije, celotni set

(53)

SLIKE 85–87: Primeri testnih kompozicij/pogrinjkov

SLIKI 88, 89: Diplomska naloga, razstavljena na semestrski razstavi 2021

(54)

SLIKA 90: Čajni set za gong fu cha

SLIKA 91: Obred »listi v skodelici«

(55)

9. Zaključki in ugotovitve

S svojo diplomsko nalogo sem zadovoljna. Ogromno sem se naučila in sem ponosna, čeprav to ni popolno dodelan izdelek, ki sem si ga sprva predstavljala. V nadaljevanju sledijo ugotovitve, do katerih sem na koncu prišla.

V svinčevem steklu se z dovolj poskusi da izdelati steklen čajni servis, ki ustreza zamišljeni viziji in spodbuja občutke, ki sem jih želela v izdelku zajeti, čeprav je moj set še vedno nepopoln. Moja želja po tehnični izpopolnitvi in izdelavi, ne le unikatnega kosa umetniške vrednosti, ampak tudi znotraj umetniških parametrov čim bolj optimalno tehnično izdelani uporabni izdelek, pa mi ni dovolila, da se tu ustavim. Tudi če bi mi uspelo v svinčevem steklu izdelati vse kose seta (problem je bil predvsem neodlit pokrovček), me je motila premajhna meja temperaturne »varnosti« uporabe izdelka. Čeprav se pravi čaji, kot razvidno v tabeli 1, nikoli ne pripravljajo pri temperaturi vrelišča, sem želela zagotoviti, da izdelek to lahko zdrži in se pri uporabi ne postavlja le slabih 10 °C od kritične točke in da je mogoča tudi priprava zeliščnih čajev, ki pa po navadi za optimalno pripravo potrebujejo vodo, zagreto do vrelišča. Tako sem se odločila izdelek izvesti v materialu, ki ga pred tem toplotno še nisem obdelovala, in preko precej dolgega raziskovanja prišla do ugotovitve, da ima borosilikatno steklo previsoke temperature za vlivanje v tehniki izgubljenega voska, kot ga delamo na akademiji, prav tako tudi za postopek, ki smo ga obrali na inštitutu.

Omejitev se pojavi že pri sami zmožnosti opreme.

Naslednji problem vidim v materialu kalupa, ki ne zdrži segrevanja na tako visoke

temperature, kot bi jih borosilikatno steklo potrebovalo. Pri nezadostno segretem kalupu pa se steklo pri vlivanju, kot smo ga na inštitutu, prehitro strdi ob stiku s kalupom in na ta način ustvari zamašek na začetku forme. Forme so neprimerne za tovrstno vlivanje, saj je viskoznost stekla premajhna, poleg hitrega hlajenja pri sobni temperaturi seveda. Za to, da bi izdelala svoj čajni set iz borosilikatnega stekla, bi tako morala spremeniti celoten

postopek. Oprema, ki zadošča temperaturam taljenja borosilikata, bi bila dostopna v steklarni. Tu se pokaže problem kalupa, ki bi moral biti iz lesa ali kovine, s čimer bi izgubila teksturo, ki jo tvori mavčni kalup in sem jo namensko želela ohraniti.

Naslednja potrebna sprememba bi bila seveda tehnika. Tehnike izgubljenega voska sem se namreč lotila zaradi dostopnosti na oddelku, če pa bi izdelava potekala v steklarni, bi bilo

(56)

logično tovrstne forme pihati. S tem izgubim intimnost dotika, ki se na mojih formah pozna od načina izdelave modela s tehniko ščipanja; izgubila pa bi tudi motnost, meglico in

mehurčke, ki so bili ključni del upodabljanja koncepta in želenih občutkov v izdelkih. Izdelki, ki sem jih izdelala v tehniki vlivanja iz kristala, so takšni, kot so kot posledica tehnike in naravnih zakonitosti materialov in njihove obdelave, ki sem jih izkoristila za upodobitev koncepta.

S spreminjanjem teh postopkov in materialov tako popolnoma izbrišem identiteto izdelkov, ki sem jo gradila od samega začetka. Izdelki postanejo neosebni in izgubijo intimo ter svojo avtentičnost, če bi poskušala na silo doseči sedanje efekte z drugimi tehnikami.

Moj načrt za izdelavo intimnega čajnega servisa iz borosilikatnega stekla se je tako izkazal za neizvedljivega. Ogromno sem se naučila in optimizirala postopke, imela priložnost odlične izkušnje in na koncu ugotovila, kje leži bistvo mojih izdelkov. Glede na vse te ugotovitve sem se odločila, da svojo diplomsko nalogo zaključim tu, s setom, izdelanim v svinčevem steklu, kljub manjši uporabnosti in toleranci temperaturnih razlik, a ohranim avtentičnost forme in dušo koncepta.

Za izpopolnitev seta bi bilo treba izdelati pokrovček za gaiwan, ki je pri vlivanju v tehniki izgubljenega voska predstavljal največji problem, skodelico za čajni obred listov v skodelici bi želela ponovno izvesti v tehniki izgubljenega voska in ne pate de varre ter ji s tem dodala več debeline in s tem uporabnosti.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

14 Slika 22: Prikaz retuš in preslikav na sliki Alegorija pomladi (foto: Maja Pečnik, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).. Slika 23: Odstranjen potemneli lak na delu noge, vidne

58 Slika 70 Detajl končnega svečnika Blatnik brez teksture, porcelan (foto: Nejc Zajec, osebni arhiv, 2021). 58 Slika 71 Dno končnega svečnika Blatnik s teksturo, porcelan (foto:

Slika 8 Lene Lekše in Mihael Novak, Ekspedicija Atlantida, 2019, Galerija Simulaker, Novo mesto (foto: Maid Hadžihasanović, osebni arhiv, Novo mesto, 2019). Slika 9 Lene Lekše

16 Slika 3 Od leve proti desni: Lucijan Krivec, Tito, Zmago Hrušovar (osebni arhiv Zmaga Hrušovarja) .... 24 Slika 4: Ogled Farme Ihan; Tito in Zmago Hrušovar (osebni arhiv

Za fotografiranje bele in svetlo modre majice smo izbrali prenosni tisk (slika 52, slika 53). Slika 48: Končni izdelek črne

Slika 22: Barvna mešanica v vijola odtenku, fotografirala: Špela Jeglič z: osebni arhiv 2020 Slika 23: Barva za tekstil v roza odtenku, fotografirala: Špela Jeglič z: osebni arhiv

Slika 41: Delo osnovnošolcev, osebni arhiv, pridobljeno v maju 2018 Slika 42: Delo osnovnošolcev, osebni arhiv, pridobljeno v maju 2018 Slika 43 :Delo osnovnošolcev, osebni

Slika 1: Ekološki certifikat kmetije Jenšterle (foto: arhiv ekološke kmetije Jenšterle).... Slika 3: Neposredna prodaja na tržnici (foto: arhiv ekološke kmetije