• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO SARE BILJALI LJUBLJANA 2021

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO SARE BILJALI LJUBLJANA 2021"

Copied!
43
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

SARE BILJALI

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

RAZVOJ TRAJNOSTNE KOLEKCIJE NAHRBTNIKOV FALAMÉ

DIPLOMSKO DELO

SARE BILJALI

LJUBLJANA, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

DEVELOPMENT A SUSTAINABLE BACKPACK COLLECTION NAMED FALAMÉ

DIPLOMA THESIS

SARE BILJALI

(4)

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU Število listov: 43

Število strani: 43 Število slik: 37 Število preglednic: 7

Število literaturnih virov: 27 Število prilog: 2

Študijski program: Visokošolski stroktovni študijski program (1. stopnja) Tekstilno in oblačilno inženirstvo

Komisija za zagovor diplomskega dela Predsednik: prof. dr. Matejka Bizjak Mentor: prof. Almira Sadar

Član: doc. dr. Živa Zupin

Ljubljana,...

(5)

ZAHVALA

Rada bi se zahvalila vsem, ki so pripomogli, da je lahko diplomska naloga nastala.

Zahvaljujem se vsem profesorjem na NTF-ju.

Doc.dr. Mateji Kert hvala, ker je videla v študentu veliko več, kot samo figuro, ker je opazovala osebnosti in duše.

Hvala prof. dr. Matejki Bizjak za njeno prezenco in znanje, ki ga je posredovala naprej. Hvala za izjemeno razumevanje človeka in sprejemanje drugih ljudi.

Hvala prof. Petji Zorec, ki me je preko njenih korektur vodila v upogled duše in sprejemanje same sebe.

Najlepša hvala naši eni in edini Jasni, ker pravi NTF je bil z Jasno, vedno v naših srcih.

Najlepša hvala mentorici prof. Almiri Sadar, saj jo občudujem kot oblikovalko kot profesorico in kot človeka.

Najlepša hvala tehnični sodelavki Stanki za pomoč pri šivanju in sestavljanju nahrbtnikov.

Najlepša hvala moji družini za vse slabe dni v izpitnem obdobju.

Najlepša hvala moji najboljši prijateljici Tanji in prijatelju Blažu za podporo pri vseh odločitvah.

Zahvala velja tudi Marjeti, ki mi je bila tudi vedno ob strani.

Najlepša hvala mojemu fantu, Toniju, da je ta diplomska naloga ponovno zaživela.

(6)

IZVLEČEK

V teoretičnem delu diplomske naloge je podana zgodovina torb in nahrbtnkikov, poleg tega so pregledani nahrbtniki, ki se pojavljajo na slovenskem trgu. Pregled trajnostne mode in trajnostnih materialov se nanaša na eksperimentalni del naloge, kje je predstavljena kolekcija izdelana iz ostankov usnja, kot primer enega od načinov izdelave trajnostne kolekcije nahrbtnikov.

V eksperimentalnem delu je predstavljena kolekcija nahrbtnikov z inspiracijo v naravi. Navdih so bili naravni listi rastlin različnih, nepravilnih oblik, ki se lahko poljubno prepogibajo in zlagajo v nove oblike. Kjer je list prepognjen, je nastala funkcionalna guba. Unikatni trajnostni nahrbtniki so izdelani iz ostankov usnja, ki ostanejo pri proizvodnji čevljev v Alpini, d.o.o. Za nahrbtnike so bili izdelani plani tehnoloških operacij, kosovnice in izračuni končnih cen, kar predstavlja tehnični razvoj kolekcije za potrebe proizvodnje.

To je prispevek k trajnostnemu razvoju in naši prihodnosti ter praktičen prikaz principa trajnostne mode z uporabo ostankov usnja iz obutvene industrije.

Ključne besede: trajnostna moda, nahrbtniki, razvoj, kolekcija, narava

(7)

ABSTRACT

Theoretical part of my diploma is based on the review of historic development of backpacks and bags. It also contains information on the current market position of backpacks in Slovenia.

Moving further from theoretical to experimental part of my diploma, I concerned myself with durability in durable materials. On this note I developed, designed and manufactured a backpack collection based on scrap leather as an example of how durability can be pursued withing developing textiles (in my case: backpacks).

That being said, I designed, developed and manufactured a collection of sustainable backpacks inspired by nature. The main goal was to combine the convencional shape of a backpack and it's functions with natural appearance of leaves that grow on manifold plants. In order to accomplish that goal, I developed several functional folds and incorporated them into design itself – latter compliments the natural look of a leaf. Accordingly, plans for technological operations, BOM, and calculation for final prices were made in order to correctly satisfy all the necesities that need to be satisfied in terms of developing collection's tehcnical approach for mass production.

My diploma is a contribution to our future where even more sustainable mindset accompanies the development. Furthermore, it demonstrates a practical approach on how to reuse, redesign and remanufacture scrap leather thus making final backpack products sustainable.

Key words: sustainable fashion, backpacks, development, collection, nature

(8)

VSEBINSKO KAZALO

IZVLEČEK 6

ABSTRACT 7

VSEBINSKO KAZALO 8

SEZNAM SLIK 9

SEZNAM TABEL 10

1. UVOD 11

2. TEORETIČNI DEL 12

2.1 ZGODOVINA TORB 12

2.1.1 SODOBNI NAHRBTNIKI 15

2.2 NAHRBTNIKI NA SLOVENSKEM TRGU 17

2.3 TRAJNOSTNA MODA 19

2.3.1 TRAJNOSTNI MATERIALI ZA IZDELAVO NAHRBTNIKOV 20

2.3.2 PROJEKT PRADA RE-NYLON 21

2.3.3 IZDELKI S TRAJNOSTNIM PRINCIPOM OBLIKOVANJA 22

3. EKSPERIMENTALNI DEL 24

3.1 NAMEN IN CILJ 24

3.2 IZHODIŠČE IN INSPIRACIJSKI KOLAŽ TER RAZVOJ IDEJE 24

3.2.1 TORBA V OBLIKI LISTA Z ENO NARAMNICO 27

3.2.2 POKONČNA TORBA Z ENO NARAMNICO 29

3.2.3 RUZAK 31

3.2.4. TORBA V OBLIKI LISTA Z ENO NARAMNICO 33

3.2.5. TORBA Z ROČAJI 34

4. REZULTATI IN RAZPRAVA 35

5. ZAKLJUČKI 38

6. LITERATURNI VIRI 39

7. VIRI SLIK 41

(9)

SEZNAM SLIK

Slika 1: Nahrbtnik Us Army M-1910 [1] ... 12

Slika 2: Ženska na kolesu v Parizu; leta 1945 [2] ... 13

Slika 3: Coco Chanel torba, model 2.55 [3] ... 13

Slika 4: Jackie Kennedy s »the Jackie Bag« [4] ... 14

Slika 5: Torba za čez rame, oblikovalke Lauren Hutton [5] ... 14

Slika 6: Birkin torba [6] ... 15

Slika 7: Lady Dior torba; leta 1995 [7] ... 15

Slika 8: Nahrbnik oblikovalke Miuccia Prada, leta 1988 [8] ... 15

Slika 9: Nahrbtnik oblikovalke Susan Boe r[9] ... 16

Slika 10: Potovalna torba modnega oblikovalca Paul Smitha [10] ... 16

Slika 11: Nahrbtnik Adidas [11] ... 16

Slika 12: Slika nahrbtnika Frachella [12] ... 17

Slika 13: Slika nahrbtnika Marjete Grošelj [13] ... 17

Slika 14: Fotografija modnega editoriala Pirate Piška [14] ... 18

Slika 15: Fotografija nahrbtnika ND365 [15] ... 18

Slika 16: Fotografija modnega editoriala, modne znamke BOO [16] ... 19

Slika 17: Prikaz enega izmed postopkov recikliranja rokavic v usnje [17] ... 20

Slika 18: Pridobivanje vlaken [18] ... 20

Slika 19: Tencel Lyocell vlakna [19] ... 21

Slika 20: Vzorci umetnega usnja [20] ... 21

Slika 21: Fotografija produktov iz projekta "Prada Re-Nylon" [21] ... 22

Slika 22: Kolaž inspiracijskih fotografij [22] ... 24

Slika 23: Kolaž snovanja ideje [23] ... 25

Slika 24: Skice celotne kolekcije [24] ... 25

Slika 25: Barvna lestvica kolekcije [25] ... 26

Slika 26: Tehnična skica modela 1[26] ... 27

Slika 27: Krojna slika modela 1 [27] ... 28

Slika 28: Tehnična skica modela 2 [28]... 29

Slika 29:Krojna slika modela 2 [29] ... 30

Slika 30:Tehnična slika, model 3 [30] ... 31

Slika 31:Krojna slika, model 3 [31] ... 32

Slika 32:Tehnična skica, model 4 [32] ... 33

Slika 33:Tehnična slika, model 5[33] ... 34

Slika 34: Nahrbtnik model 1[34] ... 35

Slika 35: Nahrbtnik, model 2[35] ... 36

Slika 36: Nahrbtnik, model 3[36] ... 36

Slika 37:Fotografija vseh nahrbtnikov[37] ... 37

(10)

SEZNAM TABEL

Tabela 1: Kosovnica za model 1 ... 28 Tabela 2: Kosovnica modela 2 ... 30 Tabela 3: Kosovnica modela 3 ... 32

(11)

1. UVOD

Ideja o zaključnem delu se je razvila v času praktičnega usposabljanja v podjetju Alpina, d.o.o.

Podjetje je imelo veliko odpadnega materiala, zato sem se odločila, da razvijem in oblikujem nahrbtnike iz odpadnega materiala, ki bodo enostavni za izdelavo in uporabo.

Namen diplomske naloge je oblikovati in načrtovati izdelavo kolekcijo nahrbtnikov z izhodiščem v naravi, z uporabo odpadnega materiala, ki nastane v obutveni industriji.

Pomemben del predstavlja celoten proces razvoja od ideje do končnega izdelka, ki je potreben za realizacijo izdelka za na trg. Pri načrtovanju izdelkov ni pomembna le vizualna dovršenost, temveč tudi potek izdelave, kakovostne zahteve in končna cena.

V teoretičnem delu je predstavljena krajša zgodovina torb in nahrbtnikov, nahrbtniki na slovenskem trgu in principi trajnostne mode.

V eksperimentalnem delu je opisan razvoj oblikovanja nahrbtnikov od inspiracije do vstopa izdelka na trg. Predstavljene so tehnične skice, kroji, ki so bistvenega pomena za izdelovanje produktov v proizvodnji, izbor materiala in barv, tehnološki postopek izdelave, ki vsebuje natančen opis vsakega nahrbtnika posebej in postopek šivanja.

Sledi kosovnica, ki je pomembna v podjetju, za naročanje materiala, podrobnosti o materialu (surovinska sestava, vzorec) in kolikšne so potrebne količine materiala. Poleg kosovnice je potreben izračun osnovne cene, ki je v podjetju ravno tako pomemben podatek, na podlagi osnove cene se nadrejeni odločajo ali je izdelek iz stroškovnega vidika smiselno postaviti na trg ali ne.

Kot zaključek razvoja je pomembna predstavitev za naše bodoče stranke, zato je predstavljena modna zgodba.

(12)

2. TEORETIČNI DEL

2.1 ZGODOVINA TORB

Tako kot se spreminjajo časi in moda, se spreminjajo tudi torbice. [1] Zahodni Evropejci so v 13. stoletju nosili majhne torbic, v katerih so shranjevali majhne stvari, nosili so jih predvsem obrtniki in kmetje. Torbe so omogočale priročen način prenosa majhnega blaga iz kraja v kraj.

V 15. stoletju so moški predstavniki aristokracije nosili velike torbe z lito kovinskimi okvirji.

Sčasoma so torbice začeli izdelovati iz elegantnih tkanin in z dovršenimi okraski. V poznem 16. stoletju do začetka 17. stoletja so postale torbe statusni simbol za ženske. V pozni renesansi so izdelovali večerne torbice, kjer so moški in ženske shranjevali igralne čipe in kovance za igre na srečo. Postopoma so torbice bolj krasili. V zgodnjem 17. stoletju so moški uporabljali majhne torbice za kovance, ki so jih pritrdili na pasove, medtem ko so ženskam visele majhne vrečke na zapestju. V zgodnjem 18. stoletju so prve torbe nastale iz žepov, žepi so predhodniki današnjih torb. V slogu neoklasicizma so prevladovale vitke linije, posledično je bil vsak žep

“preveč” na telesu. Obstajala so ločena oblačila, narejene iz bombaža, ki so bila pritrjena na trakove, in zvezana okoli pasu. Sprva so bile ženske torbe povezane s socialnim življenjem, kmalu pa so začele ženske uporabljati torbe za različne priložnosti; nakupovanje, potovanja, ki so bile izdelane ročno ali industrijsko. [2] [3]

Nahrbtniki spadajo med najstarejšo vrsto torb. Ljudje že desetletja uporabljajo nahrbtnike za različne namene; hranjenje zalog, pripomočkov, opreme za kamping, športne opreme, za šolske knjige. Uporabljali so jih tudi nabiralci/lovci, ki so potrebovali proste roke med iskanjem plena.

Leta 1910 so bili razviti nahrbtniki, ki so jih uporabljali med 1. sv. vojno, in ostali so kot standardna oprema ameriške vojske do samega konca 2. sv. vojne. [3]

Slika 1: Nahrbtnik Us Army M-1910 [1]

(13)

»Us Army M-1910« nahrbtnik je bil preprost, prilagajal se je obliki vsebine v nahrbtniku.

Nahrbtnik se je zapiral in imel dve široki naramnici, ki sta se dodatno pritrdili okoli pasu za večjo stabilnost. [3] [4]

V zlati dobi kolesarjenja so kolesarji iskali načine, kako bi lahko na kolesu nosili osebno lastnino. Tako je leta 1940 nastala kolesarska torba, ki je bila narejena iz vodoodpornega platna ali poliamidnih vlaken (ameriški izraz Nylon). Poliamid izhaja iz družine sintetičnih polimerov.

[4] [5]

Slika 2: Ženska na kolesu v Parizu; leta 1945 [2]

Leta 1955 je nastala ena najbolj legendarnih torbic v zgodovini mode, model 2.55 modne oblikovalke Coco Chanel. Ime je dobila po datumu nastanka. Bila je ročno izdelana iz mehkega usnja, z diagonalno vzporednimi črtami. Torba je bila funkcionalna in obenem stilska. Narejena je bila v modri, bež, črni in rjavi barvi, najpogosteje iz ovčje kože. Izdelovali so jo tudi iz prevešanke, podložene z rdečo težko rebrasto tkanino, ponavadi iz svile ali viskoze. [3]

Slika 3: Coco Chanel torba, model 2.55 [3]

(14)

Torbica »The Jackie Bag« imenova po nekdanji prvi dami Jackie Kennedy, si je svoje mesto v zgodovini izborila v letu 1961. Torba je imela novo silhueto in je bila zasnovana kot unisex torba. [6]

Slika 4: Jackie Kennedy s »the Jackie Bag« [4]

Naraščanje števila zaposlenih žensk je povzročilo potrebo po funkcionalni torbi. Lauren Hutton je predstavila veliko, mehko torbo za čez rame v naravnih tonih, v kombinaciji z večplastnim videzom. Ženske so si prizadevale za čisti, naravni videz oblačil v bež in nevtralnih barvnih odtenkih. Prevladovale so naravne tkanine in usnjeni modni dodatki. Mehka, usnjena torba za čez rame je postala najbolj uporabljena ročna torba poznih 70-ih let. [3]

Slika 5: Torba za čez rame, oblikovalke Lauren Hutton [5]

Leta 1980 je bil vzpon »wall streeta« in obdobje velikih zaslužkov. Francoski oblikovalski znamki torb, kot npr. Chanel in Hermes, sta bili skrajni simbol uspeha. Ženske so se v želji po uveljavljanju na moških področjih oblačile v moška oblačila in cenejše modne dodatke. [7] Leta 1981 sta se izvršni direktor Hermesa, Jean-Louis Dumas in angleška igralka Jane Birkin po naključju srečala na letalu in tako je nastala ikonična modna torba Hermes Birkin. Torba je globoka in trpežna, s pravokotnim izgledom, na voljo v različnih dimenzijah. [3] [8]

(15)

Slika 6: Birkin torba [6]

Leta 1995 se je pojavila torba Lady Dior, ki se je zapisala v zgodovino. Torba je bila prvič videna leta 1995 na roki princese Diane v Parizu, ki jo je prejela v dar od Bernadette Chirac, prve dame Francije. [9]

Slika 7: Lady Dior torba; leta 1995 [7]

2.1.1 SODOBNI NAHRBTNIKI

Leta 1988 je Miuccia Prada, razvila nahrbtnik, s čisto, privlačno silhueto. Narejen je bil iz poliamidnega vlakna, ki ga je Miuccia Prada poimenovala Pocone. [7]

Slika 8: Nahrbnik oblikovalke Miuccia Prada, leta 1988 [8]

Leta 1990 je oblikovalka Susan Boer razvila enostaven nahrbtnik, ki je bil narejen iz usnja, v treh delih, v obliki sedla. Nahrbtnik ima elegantno obliko in se prilega zadnjemu delu hrbta. [4]

(16)

Slika 9: Nahrbtnik oblikovalke Susan Boe r[9]

Po letu 1970 so športniki in športnice postali vse bolj slavni ter so s tem vplivali na mlade generacije. Športni stil je postal ulična moda. Nahrbtnike niso nosili le za športne aktivnosti, ampak so postali uporabni za različne namene zaradi praktičnosti.

Leta 1970 je Paul Smith je iz kvadratnega sloga torbe za čez rame, z dodajanjem športnih barv ustvaril vsestransko potovalno torbo. [3]

Slika 10: Potovalna torba modnega oblikovalca Paul Smitha [10]

Adidasov nahrbtnik iz usnja je veljal za enega bolj popularnih in tradicionalnih nahrbtnikov.

Poleg tega so veliki logotipi na športnih nahrbtnikih postali velik modni trend. [3]

Slika 11: Nahrbtnik Adidas [11]

(17)

2.2 NAHRBTNIKI NA SLOVENSKEM TRGU

Na tržišču je veliko tovrstnih izdelkov. Predstavljeni so le nekateri najbolj estetski in zanimivi.

V Sloveniji imamo številne ustvarjalce, ki s svojimi izdelki dopolnjujejo slovensko modo. Eni izmed prvih najbolj modernih in nosljivih nahrbtnikov v Sloveniji so zagotovo nahrbtniki oblikovalke Mateje Škraba, kreativne vodje modne znamke Frachella, ki izdeluje nahrbtnike iz kakovostnega in umetnega usnja. Cene se gibljejo od 20 EUR do 85 EUR. [10]

Slika 12: Slika nahrbtnika Frachella [12]

Najbolj cenjene in ročno izdelane torbice in nahrbtniki so zagotovo izdelki Marjete Grošelj z dolgoletno tradicijo visoko kvalitetnih izdelkov, ki so na voljo v majhnih serijah, vsaka ima posebej svojo zgodbo. Cene se gibljejo od 70 EUR do 400 EUR.

Slika 13: Slika nahrbtnika Marjete Grošelj [13]

Pod znamko Pirate Piška oblikuje oblikovalka Tjaša Piška, ki popestri svoje izdelke s svojimi avtorskimi ilustracijami. Nahrbtniki so kakovostni in funkcionali z minimalističnim pridihom.

Avtorica se posložuje trajnostnega oblikovanja in njen glavni namen je delati s spoštovanjem

(18)

to so izdelki iz neodvisnih organizacij, katerih namen je izboljšanje delovnih pogojev v proizvodnji oblačil. Cene se gibljejo od 35 EUR do 120 EUR. [11]

Slika 14: Fotografija modnega editoriala Pirate Piška [14]

Oblikovalka modnih dodatkov Nataša Belcijan ustvarja pod imenom ND365. Nahrbtniki slovijo po multifunkcionalnosti, saj lahko iz torbe nastane nahrbtnik, ročaj pa služi kot verižica ali pas. Inspiracijo išče v geometrijah, iz katerih nastanejo nove zgodbe. Cenovni razred torb je višji, saj je pogojeno s kvaliteto materialov in ročnim delom. Cene se gibljejo od 50 EUR do 300 EUR. [13]

Slika 15: Fotografija nahrbtnika ND365 [15]

Pod modno znamko BOO ustvarjata sestri Dominika in Katarina Bučar. Izražata se preko čistih minimalističnih linij, hkrati pa strmita k ulični modi in unikatnosti. Za izdelovanje nahrbtnikov uporabljata usnje, ki še bolj ponazarja čiste linije. Cene se gibljejo od 18 EUR do 79 EUR. [14]

(19)

Slika 16: Fotografija modnega editoriala, modne znamke BOO [16]

2.3 TRAJNOSTNA MODA

V današnjem času trajnost ni več izbira ampak nujno dejstvo, ki ga moraš sprejeti, če želiš delovati v svetu. Slovar slovenskega knjižnega jezika trajnost definira, kot dejstvo, da kaj je, obstaja, se pojavlja neomejeno dolgo obdobje. Torej je definicija trajnosti, zadovoljevanje potreb brez ogrožanja naravnih virov in onesnaževanja narave prihodnjih generacij. [15]

Večina ljudi se strinja, da se mora naša sodobna družba razvijati na bolj trajnosten način. To vključuje tudi izdelavo, uporabo in nego oblačil, čevljev, dodatkov in drugih tekstilnih kosov.

Tako npr. na Švedskem skoraj vsa večja oblačilna podjetja težijo k trajnostni, zlasti v fazi proizvodnje, ter poskušajo spodbuditi uporabnike k bolj množični ponovni uporabi in recikliranju izdelkov.

Green Strategy je inovativno svetovno podjetje, ki se ukvarja z modno in tekstilno industrijo in pomaga podjetjem pri uspešnem razvijanju na področju trajnosti. Navajajo; »Trajnostni razvoj v praksi pomeni, da je potrebno izboljšati vse faze življenjskega cikla izdelka, od načrtovanja, surovin, izdelave, transporta, skladiščenja, trženja in končne prodaje, do uporabe, ponovne uporabe, popravila, predelave in recikliranja. Iz okoljskega vidika bi moral biti cilj zmanjšati vse neželene učinke na življenjski cikel izdelka na okolje. To pomeni, da je zagotovljena učinkovita in skrbna uporaba naravnih virov (vode, energije, zemlje, živali, rastlin, ekosistemov

…), pravilna izbira obnovljivih virov energije (veter, sonce …) in zagotovljena možnost servisiranja in popravil, preoblikovanja, ponovne uporabe, recikliranja izdelka.« [16]

(20)

2.3.1 TRAJNOSTNI MATERIALI ZA IZDELAVO NAHRBTNIKOV

Nahrbtniki so lahko izdelani iz različnih materialov. V nadaljevanju bodo opisani trajnostni material iz katerih lahko izdelujmo nahrbtnike ali druge modne dodatke.

- RECIKLIRANO UMETNO USNJE: Zeleno tehnološko podjetje Recyc LeatherTM, izdeluje trajnostne materiale na tak način, da reciklira naravna usnjena vlakna iz odpadkov rokavic. Poleg tega, da izgleda kot pravo usnje, je tudi zelo trpežno. Izdelujejo ga iz ostankov usnja, 60 % materiala je živalskega izvora, ostalih 40 % pa mešanica rastlinskih in sintetičnih izdelkov, poleg tega pa ne vsebujejo škodljivih snovi. [17]

Slika 17: Prikaz enega izmed postopkov recikliranja rokavic v usnje [17]

- PINATEX MATERIAL: Pinatex material je bil razvit kot trajnostna alternativa usnju.

Izdelujejo ga iz odpadnih vlaken listja ananasa, po postopku z majhno porabo vode in majhno količina odpadkov, ne vsebuje škodljivih kemikalij ali živalskih izdelkov. [18]

Slika 18: Pridobivanje vlaken [18]

- »TENCEL LYOCELL« VLAKNA: Se proizvajajo po okolju prijaznih postopkih iz trajnostno pridobljenih naravnih surovin. Pridobljena so iz dreves evkaliptusa, imajo sposobnost absorbiranja vlage s površine telesa in jo prevajajo navzven, s čimer ostanejo oblačila bolj sveža dlje časa. Vlakna so vsestransko uporabna in jih je mogoče kombinirati s drugimi tekstilnimi vlakni: bombažem, poliestrom, akrilom, volno in

(21)

svilo, z namenom izboljšanja funkcionalnih in estetskih lastnosti tkanin. Ima edinstvene fizikalnomehanske lastnosti, kot so visoka trdnost, dobre adsorbcijske lastnosti in prijeten otip. [19]

Slika 19: Tencel Lyocell vlakna [19]

- UMETNO KRZNO: Stella McCartny je v sodelovanju s podjetjem DuPont, razvila prvo umetno krzno, ki je narejeno iz 37 % sestavin rastlinskega izvora in delno iz recikliranega poliestra, ter ga je mogoče po koncu uporabne dobe ponovno uporabiti.

[20]

Slika 20: Vzorci umetnega usnja [20]

2.3.2 PROJEKT PRADA RE-NYLON

V okviru trajnostno naravnanega projekta “Prada Re-Nylon” so odkrili metode, s katerimi ponovno uporabijo različne materiale, kot so razni plastični oceanski odpadki, ribiške mreže, zavržen tekstil. Milansko modno podjetje Prada je sodelovalo s proizvajalcem tekstilnih filamentov, podjetjem AquafilSlo d.o.o. iz Ljubljane, ki proizvajajo reciklirani eko poliamid kot temelj novega popolnoma trajnostnega pristopa k modi. Vlakno ECONYLON, ki ga slovensko podjetje proizvaja iz recikliranih odpadnih ribiških mrež in plastike v morju ter

(22)

Slika 21: Fotografija produktov iz projekta "Prada Re-Nylon" [21]

2.3.3 IZDELKI S TRAJNOSTNIM PRINCIPOM OBLIKOVANJA

Pristopi k trajnostnemu razvoju izdelkov so lahko različni, vključujejo ponovno uporabo materialov ali pa vključujejo trajnostni princip s podaljšano uporabno dobo modnih izdelkov, s popravilom ali preoblikovanjem. V nadaljevanju bodo predstavljeni primeri iz sodobne prakse, kjer je trajnost vključena v proces oblikovanja.

Podjetje Solve je lansiralo kolekcijo oblačil “Omdanne”, ki je izdelana iz “Tencel Lyocell”

vlaken in oblikovana kot kot odziv na hitro modo. Kolekcija je sestavljena iz treh oblačilnih kosov in vsak se lahko preoblikuje v več kot deset različnih stilov. Poleg tega imajo oblačilni kosi dodane magnete, kar ponuja uporabniku neskončne možnosti uporabe. [23]

Trajnosto modni projekt Shirting, ki ga je prvič predstavila prof. Elena Fajt julija 2014 v Cankarjevem domu, prikazuje nov način oblačenja in vključuje trajnost v procesu produkcije in uporabe. Sprva je bila predstavljena le ena srajca, a z vsako nadaljnjo edicijo se je pridružilo vedno več oblikovalcev in uporabnikov, ki so projekt podprli. Izhodišče projekta je bila srajca, ki poleg različnih trajnostnih vidikov mode vpostavlja oseben odnos do oblačil in potuje od posameznika do posameznika. Bazira na počasni in socialno odgovorni modi in nihče si srajce ne lasti, ampak je vsak v času uporabe odgovoren zanjo in skrbi zanjo. [24]

Shirting 10 je deseta izdaja srajc. V marcu 2018 je bil projekt Shirting 10 predstavljen v Indiji, ki ga je je organiziralo trajnostno oblačilno podjetje Upasana. Srajce so bile izdelane iz organskega bombaža. Organski bombaž je gojen brez uporabe sintetičnih kemikalij, kot so gnojila ali pesticidi. [25] [26]

Angleška modna oblikovalka Stella McCartney velja za eno izmed prvih modnih oblikovalk, ki se je v svojih kolekcijah zavzela za trajnostni razvoj od proizvodnje do končnega izdelka.

Kot pravi sama, oblikuje oblačila, ki naj bi trajala. Verjame v ustvarjenje oblačilnih kosov, ki

(23)

ne bodo končala na smetišču ali bodo škodovala okolju. Njeno podjetje vedno išče nove načine, kako bi postali še bolj trajnostni. Stella McCartney je na tednu mode v Parizu predstavila novo kolekcijo (pomlad 2020), ki velja za eno najbolj trajnostno izdelanih kolekcij, saj je več kot 75 % uporabljenih materialov okolju prijaznih, delno je uporabljen reciklirani poliester, ki ga je mogoče ob koncu uporabne dobe ponovno reciklirati. [27]

(24)

3. EKSPERIMENTALNI DEL

3.1 NAMEN IN CILJ

Namen naloge je oblikovati kolekcijo nahrbtnikov in torb iz ostankov usnja z izhodiščem v naravi.

Tovarna obutve Alpina d.o.o je v letu 2020 dobavila približno 109.705 m2 usnja. To je na leto približno 1000 m2 odpadnega materiala, to je približno 0,9 %.

Kolekcija nahrbtnikov se imenuje Falamé. Beseda izhaja iz mojega materinega jezika, iz albanščine. Iz besede falemenderit, kar pomeni hvala. Iz igranja besede hvala, je nastala besada Falamé, ki jo želim v prihodnosti tudi strateško vpeljati na trg.

Z besedo hvala ponazarjam na vse ljudi, ki so do sedaj bili v stiku z mojo osebnostjo in se vsem zahvaljujem, da sem danes lahko tak človek, kot sem.

3.2 IZHODIŠČE IN INSPIRACIJSKI KOLAŽ TER RAZVOJ IDEJE

Izhodišče kolekcije je bila narava in različni listi rastlin ki so nepravilnih oblik. List je rastlinski organ in oblika listov je značilna za vsako rastlinsko vrsto. Večina rastlin ima vse liste enakih oblik, pri nekaterih vrstah pa se na isti rastlini lahko pojavijo listi različnih oblik.

Slika 22: Kolaž inspiracijskih fotografij [22]

V naravi sem poiskala različne vrste listov in jih zlagala v nove oblike. Kjer je list prepognjen, nastane funkcionalna guba, ki sem jo prenesla v obliko nahrbtnika.

(25)

Slika 23: Kolaž snovanja ideje [23]

Kolekcija vsebuje pet izdelkov. Na sliki 24 so skice celotne kolekcije, s pogledom spredaj in zadaj. V nadaljevanju sledijo opisi izdelkov in tehnične slike, kosovnice materialov in opis šivanja za tri izdelke, ki so bili izdelani. Plani tehnoloških procesov šivanja so v prilogi diplome.

Slika 24: Skice celotne kolekcije [24]

(26)

Kolekcija je sešita iz ostankov pravega in umetnega usnja v modro/zeleni barvni kombinaciji, slika 25.

Slika 25: Barvna lestvica kolekcije [25]

Nahrbtniki so bili izdelani iz ostankov različnih materialov:

1. Umetno usnje: izdelano iz 60 % poliuretana, 20 % poliestra in 20 % viskoze. Je imitacija pravega usnja, dobro obstojno in lahko.

2. Pravo napa usnje: mehko kozje usnje, strojeno z rastlinskimi strojili in pobarvano v modro in zeleno barvo. Površina usnja je gladka.

3. Pravo usnje z lak obdelavo: telečje ali goveje usnje z lak svetlečim videzom.

(27)

3.2.1 TORBA V OBLIKI LISTA Z ENO NARAMNICO

Slika 26: Tehnična skica modela 1[26]

Prva torba v kolekciji je torba v obliki lista. Sestavljena je iz dveh osnovnih delov, oba sta iz modrih odtenkov ostanka usnja, sprednji del je meril 100 cm x 80 cm, zadnji del 100 cm x 150 cm, oba nepravilnih oblik. Sestavljata jo tudi dve gubi, zgornja guba ima globino 4,5 cm, spodnja guba pa 1,5 cm. Z gubami se poveča funkcionalna prostornina, istočasno služijo tudi kot estetski dodatek. V zgornjem delu torbe je dodana zadrga dolžine 22 cm. Na kljuki zadrge je zašitih 5 cofkov v različnih barvah. Na obeh koncih zadrge je prišita naramnica iz rebrastega saten traku v nežni modri barvi. Na naramnici sta dva kovinska obroča temno sive barve dimenzije 2,5 cm x 1,5 cm in služita uravnavanju dolžine. Naramnica ima na drugi strani usnjeni žepek v indigo barvi, za estetski zaključek naramnice. Krojni deli so prikazani na sliki 27, kosovnica materiala je podana v tabeli 1.

(28)

Slika 27: Krojna slika modela 1 [27]

POSTOPEK ŠIVANJA : Po krojenju usnja sem pripela gubi na levi in desni strani za lažje šivanje.

Sledilo je šivanje kovinskih obročev na naramnicah, šivanje naramnic na spodnji del osnove in šivanje zgornjega dela do zadrge na obeh straneh. Zadrgo sem najprej prilepila na usnje. Po šivanju zadrge je sledilo šivanje spodnjega dela torbe in glajenje robov s pripomočkom za glajenje. Prišila sem usnjeni zaključek na naramnico, na ključek zadrge sem ročno našila okrasne cofke.

Tabela 1: Kosovnica za model 1

Zap.

Št.

Naziv materiala Surovinska sestava

Vzorec Potrebna količina

1. Osnovni material Usnje 56 cm x 80 cm

2.

Naramnice Rebrasti saten trak

210 cm

3. Kovinski obroček, 2,5 cm x 1,5 cm

Kovina 2 kos

4. Sukanec 100 % poliamid 300 cm

5. Zadrga, 22 cm kovinska 22,5 cm

6. Material za zaključek naramnic

Usnje 4 cm x 2 cm

7. Cofki Umetno krzno 5 kos

(29)

3.2.2 POKONČNA TORBA Z ENO NARAMNICO

Slika 28: Tehnična skica modela 2 [28]

Pokončno torbo na eni strani krasi okroglina lista, na drugi strani pa pravokonti zaključek na dolžini, kar daje torbi lep pokončni videz. Sestavljena je iz dveh osnovnih delov, sprednji del iz globoko zelene barve in zadnji del iz indigo barve. Oba sta oba iz ostankov usnja, sprednji del je meril 70 cm x 150 cm, zadnji pa 100 cm x 200 cm, oba nepravilnih oblik. Na prednjem delu je guba globine 7 cm. V zgorrnjem desnem kotu je dodana zadrga, ki se nadaljuje v okroglino, njena dolžina je 32 cm. Na kljuki zadrge je zašitih 5 cofkov v različnih barvah. V zgornjem desnem delu je prišita naramnica iz rebrastega saten traku v nežni modri in zeleni barvi. Na naramnici sta dva kovinska obroča temno sive barve, dimenzije 2,5 cm x 1,5 cm, ki služita za nastavitev dolžine. Naramnica vsebuje na drugi strani usnjeni žepek v globoko zeleni barvi, za estetski zaključek naramnic.

(30)

Slika 29:Krojna slika modela 2 [29]

POSTOPEK ŠIVANJA: Postopek izdelave je bil skoraj enak postopku šivanja modela 1. Edina razlika je pri oblikovanju gube, ki je pri modelu 2 oblikovana le na spodnjem delu torbe.

Tabela 2: Kosovnica modela 2

Zap.

Št.

Naziv materiala Surovinska sestava

Vzorec Potrebna količina

1. Osnovni material Usnje 57 cm x 110 cm

2.

Naramnice Rebrast saten trak 260 cm

3. Kovinski obroči, 2,5 cm x 1,5 cm

Kovina 2 kosa

4. Sukanec 100 % poliamid 350 cm

5. Zadrga, 32 cm kovinska 1 kos

6. Material za zaključek naramnic

Usnje 4 cm x 2 cm

7. Cofki Umetno krzno 5 kosov

(31)

3.2.3 RUZAK

Slika 30:Tehnična slika, model 3 [30]

Tretji kos kolekcije sem poimenovala ruzak. Sestavljen je iz dveh osnovnih delov, oba sta iz modrih odtenkov ostanka usnja, sprednji del je meril 100 cm x 90 cm, zadnji pa 90 cm x 250 cm, oba nepravilnih oblik. Ruzak ima gubo na sprednji strani. Na sprednjem delu je pritrjen spodnji del magneta, premera 1,9 cm, na zadnjem delu je prav tako pritrjen zgornji sestavni del magneta. V zadnjem delu ruzaka so poleg magneta za pritrditev lopute, prišite naramnice v modri barvi. Na spodnjem delu naramnic so na vsaki strani pritrjeni kovinski obroči temno sive barve, dimenzije 2,5 cm x 1,5 cm, ki služijo za uravnavanje dolžine.

(32)

Slika 31:Krojna slika, model 3 [31]

ŠIVANJE MODELA: Po krojenju sem pripela gubo na spodnji in zgornji strani za lažje šivanje. Sledila je sestava spodnjega dela nahrbtnika in namestitev magneta. Na mestih, kjer sta nameščena oba dela magneta, sem naredila dve majhni zarezi in vstavila magneta. Na zgornjem kosu sem za boljšo pritrditev magneta uporabila lepilni trak. Na zadnji del smo na preklop nanesli lepilo ter prilepili spodnji del preklopa, da smo dobili željen rezultat brez vidnih šivov na nahrbtniku. Kasneje smo dodali magnet še na sprednjem delu nahrbtnika. Potem smo zašili kovinske obroče na naramnicah in pritrdili naramnice na spodnji del nahrbtnika. Nazadnje je sledila sestava spodnjega in zgornjega dela nahrbtnika.

Tabela 3: Kosovnica modela 3

Zap.

Št.

Naziv materiala Surovinska sestava

Vzorec Potrebna količina

1. Osnovni material Usnje 64 cm x 98 cm

2.

Naramnice Rebrast saten trak 210 cm

3. Kovinski obroči, 2,5 cm x 1,5 cm

Kovina 4 kosi

4. Sukanec 100 % poliamid 200 cm

5. Zadrga Kovinska 1 kos

6. Magnet, premer 1,9 cm Kovinski 1 kos

7. Lepilo 10 ml

(33)

3.2.4. TORBA V OBLIKI LISTA Z ENO NARAMNICO

Slika 32:Tehnična skica, model 4 [32]

Torba je narejena na enak način kot model 1. Razlika je le v obliki, saj ima bolj okroglo obliko lista. Sestavljena je iz dveh osnovnih delov, sprednji del je nežno modre barve, zadnji pa iz globoko zelene barve, oba iz ostankov usnja. Na sredini torbe je guba globine 4,5 cm. Na zgornjem delu torbe je zadrga dolžine 20 cm. Na kljuki zadrge so našiti 4 cofki, Vsi ostali elementi so enako kot pri modelu 1.

(34)

3.2.5. TORBA Z ROČAJI

Slika 33:Tehnična slika, model 5[33]

Torba z ročaji je sestavljena iz dveh osnovnih delov, oba sta iz modrega usnja. Ima dve gubi globine 7 cm. Na sprednjem in zadnjem delu sta v zgornjem srednjem delu torbe dodana ročaja modre barve, širine 2, 5 cm. Na sprednjem delu je na ročaju zašitih 5 cofkov v različnih barvah.

(35)

4. REZULTATI IN RAZPRAVA

Rezultat diplomske naloge je trajnostna kolekcija nahrbtnikov iz ostankov usnja z inspiracijo iz narave, natančneje v listih različnih oblik. Kolekcija je poletna, namenjena za ženske vseh generacij, ki rade nosijo nahrbtnike in popestrijo svoj »outfit« , nahrbtnike krasi poleg lepega izgleda tudi funkcionalnost.

Slika 34: Nahrbtnik model 1[34]

Na sliki 34 je prikazan model nahrbtnika 1. Za izdelavo modela 1 sem potrebovala dva kosa odpadnega usnja velikosti približno 100 cm x 80 cm in 100 cm x 150 cm. Stroški pomožnega materiala so bili 2,27 EUR, skupaj s stroški dela (šivanja in krojenja) 9,00 EUR bi bila končna cena izdelka 11,27 EUR. Na trgu bi se nahrbtnik lahko prodali za ceno 30 EUR.

Na naslednji sliki 35 je prikazan model nahrbtnika 2. Za izdelavo modela 2 sem potrebovala dva kosa odpadnega usnja velikosti približno 70 cm x 150 cm in 100 cm x 200 cm. Stroški pomožnega materiala so bili 3,06 EUR, skupaj s stroški dela (šivanje in krojenje) 9,00 EUR bi bila končna cena izdelka 12,06 EUR. Na trgu bi se nahrbtnik lahko prodali za ceno 35 EUR.

(36)

Slika 35: Nahrbtnik, model 2[35]

Na sliki 36 je prikazan model nahrbtnika 3. Za izdelavo modela 3 sem potrebovala dva kosa odpadnega usnja velikosti približno 100 cm x 90 cm in 90 cm x 250 cm. Stroški pomožnega materiala so bili 1,28 EUR, skupaj s stroški dela (šivanje in krojenje) 13 EUR bi bila končna cena izdelka 14,28 EUR. Na trgu bi se nahrbtnik lahko prodal za 35 EUR.

Slika 36: Nahrbtnik, model 3[36]

(37)

Kot zadnjo sliko prilagam še fotografijo iz modne zgodbe, na katerem so prikazani vsi nahrbtniki skupaj.

Slika 37:Fotografija vseh nahrbtnikov[37]

(38)

5. ZAKLJUČKI

V diplomski nalogi sem želela prispevati k trajnosti kot ustvarjalka modnih izdelkov. Ko sem opazovala količino odpadnega usnja, ki nastane pri proizvodnji obutve, me je razmišljanje o trajnosti pripeljalo k recikliranju odpadnega usnja v nove, trajnostne izdelke. Na ta način je mogoče zmanjšati količino odpadkov, ki konča na deponijah in istočasno ustvariti unikatne izdelke za nizko ceno.

Kolekcija nahrbtnikov je trajnostna, uporabna in estetsko lepa. Načrtovanje izdelkov je pri izdelkih, kjer je na voljo omejena količina materiala še toliko bolj pomembno. Kroji morajo omogočiti hitro modeliranje v odvisnosti od velikosti ostankov osnovnega materiala, ne da bi se spremenila funkcionalnost nahrbtnikov. Pri načrtovanju take kolekcije je potrebno predvideti tudi kombinacije z drugimi materiali, npr. kombinacije odpadnega usnja in drugih dekorativnih materialov.

Podobno bi bilo mogoče izdelati kolekcijo iz ostankov materialov, ki nastanejo pri krojenju oblačil ali drugih dekorativnih izdelkov, le da bi bilo potrebno kroje prilagoditi strukturi, debelini in gibkosti materiala.

Kolekcija Falamé je bila predstavljena kot celotna zgodba, s stylingom in fotografiranjem, ki je potekalo v Žireh, na vrtu Tomaža Kržišnika, akademskega slikarja.

(39)

6. LITERATURNI VIRI

1. Carmel Allen, The hand bag: To have & to hold, 2012, str. 11.

2. Fashion History, Purses and handbags: Bellatory [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://bellatory.com/fashion-

accessories/FashionHistoryPursesHandbags

3. Wilcox Claire, A Century of style, Bags, Icons of style in the 20th century, 2000, str.

8-132.

4. Anderson Robert. By Design Museum, Fifty Bags That Changed the world, 2011, str 20.

5. Bicycle Panniers (1940s): Bagaholic101 [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://bagaholic101.com/iconic-bags/bicycle- panniers-1940s/

6. Gucci 101, The Jackie Bag: Rebag [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.rebag.com/thevault/gucci-101-jackie- bag/?NLModalSubscribe=true

7. Pedersen Stephanie, Handbags, What Every Woman Should Know, 2006, str. 86-98.

8. 11 things you didn't know about the Hermes Birkin: Elle [dostopno na daljavo].

[Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://elle.in/article/facts- birkin/

9. Dior's crown jewel: The vintagebar [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.thevintagebar.com/the-archive/dior-s- crown-jewel

10. Mateja Škraba and her Frachella: New Edge [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

https://newedgemagazine.com/index.php/mateja-skraba-and-her-frachella/

11. O meni: Pirate Piška [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://piratepiska.com/piska-o-meni/

12. About me: Nelizabeta [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: http://www.nelizabeta.com

13. O ND365: Nd365 [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.nd365.si/o-nd365

14. About Boo: Boopacks [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.boopacks.com/pages/about

15. Trajnost: Fran [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4.2 020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://fran.si/130/sskj-slovar-slovenskega-knjiznega-

jezika/3605975/trajnost?page=3986&FilteredDictionaryIds=130&Query=*&View=1

(40)

16. What is sustainable fashion?: Green Strategy [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4.

2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.greenstrategy.se/sustainable- fashion/what-is-sustainable-fashion/

17. About recyc leather: Recyc Leather [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: http://www.recycleather.com/about/

18. Responsibility: Pinatex Leather [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.ananas-anam.com/responsibility/

19. About Tencel fibers: Tencel [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.tencel.com/about

20. Dupont-Stella McCartney Partnership Yields World's First Bio-based Faux Fur:

Sustainablebrands [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: https://sustainablebrands.com/read/chemistry-materials-

packaging/dupont-stella-mccartney-partnership-yields-world-s-first-bio-based-faux- fur

21. Prada Re-Nylon #5-Slovenia: Prada [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.prada.com/ww/en/pradasphere/special- projects/2019/prada-re-nylon-5.html

22. The Econylon yarn: Aquafil [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.aquafil.com/who-we-are/profile/

23. Solved: The world's firts circular & multifunctional fashion collection: Solve.studio [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.solve.studio/omdanne.html

24. Shirting 10: Shirting [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.shirting.si/shirting-10/

25. Our Story: Upasana [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.upasana.in/pages/about-us

26. Organic Cotton: ScienceDirect [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/organic-cotton

27. Watch: Stella McCartney and Natalia Vodianova Debut a New Sustainable Faux Fur Fabric in Paris: Vogue [dostopno na daljavo]. [Citirano 14. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.vogue.com/article/natalia-vodianova-stella-mccartney- sustainable-faux-fur?

(41)

7. VIRI SLIK

1. Nahrbtnik Us Army M-1910: Shopify: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4.2 020].

Dostopno na svetovnem spletu:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1227/2064/products/haversacklt_2048x2048x_2048x 2048.jpg?v=1571314757

2. Ženska na kolesu v Parisu, leta 1945: Bahaholic101: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://bagaholic101.com/wp-

content/uploads/2017/07/BICYCLE-PANNIERS-1940s.jpg

3. Coco Chanel torba, model 2.55: The vintage bar: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.thevintagebar.com/the- archive/dior-s-crown-jewel

4. Jackie Kennedy z »the Jackie bag«: Icon, Icon: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.icon-icon.com/en/the-jackie- by-gucci/

5. Torba za čez rame, oblikovalke Lauren Hutton: Wilcox Claire, A Century of style, Bags, Icons of style in the 20th century, 2000, str. 101

6. Birkin torba: Icon, Icon: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.icon-icon.com/en/the-jackie-by-gucci/

7. Lady Dior torba, leta 1995; Pinterest: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020].

Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.pinterest.es/pin/4292562125717021/?d=t&mt=

8. Nahrbtnik oblikovalke Miuccia Prada, leta 1988; Archive.fortune: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

https://archive.fortune.com/galleries/2008/fortune/0808/gallery.prada_hits.fortune/ind ex.html

9. Nahrbtnik oblikovalke Susan Boer; Bagaholic101: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24.4.2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://bagaholic101.com/iconic- bags/susan-boer-kniertje-1999/

10. Potovalna torba modnega oblikovalca Paul Smitha: Wilcox Claire, A Century of style, Bags, Icons of style in the 20th century, 2000, str. 101

(42)

https://www.pinterest.es/pin/237494580338548429/?d=t&mt=signupOrPersonalizedL ogin

12. Slika nahrbtnika Frachella; Frachella: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://frachella.com/product/kara-white/

13. Slika nahrbnika Marjete Grošelj; OnaPlus: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4.

2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://onaplus.delo.si/unikatni-smo-vsak-v- svoji-zgodbi

14. Fotografija modnega editoriala Pirate Piška; PiratePiska: [dostopno na daljavo].

[Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://piratepiska.com 15. Fotografija nahrbtnika ND365; nd365: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.nd365.si/o-nd365

16. Fotografija modnega editoriala modne znamke BOO; Boopacks: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.boopacks.com

17. Prikaz enega izmed postopkov recikliranja rokavic v usnje; Recycleather: [dostopno na daljavo]. [Citirano 9. 6. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

http://www.recycleather.com/material/

18. : Pridobivanje vlaken; Ananasanam: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020].

Dostopno na svetovnem spletu: https://www.ananas-anam.com/about-us/

19. Pridobivanje vlaken; Tencel: [dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://www.tencel.com/about

20. Vzorci umetnega usnja; Sustainablebrands:[dostopno na daljavo]. [Citirano 24. 4.

2020]. Dostopno na svetovnem spletu: https://sustainablebrands.com/read/chemistry- materials-packaging/dupont-stella-mccartney-partnership-yields-world-s-first-bio- based-faux-fur

21. Fotografija produktov iz projekta »Prada Re-Nylon«; Prada: [dostopno na daljavo].

[Citirano 24. 4. 2020]. Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.prada.com/ww/en/pradasphere/special-projects/2019/prada-re-nylon- 5.html

22. Kolaž inspiracijskih fotografij; osebni arhiv 23. Kolaž snovanja ideje; osebni arhiv

24. Skice celotne kolekcije; osebni arhiv 25. Barvna lestvica nahrbtnikov; osebni arhiv 26. Tehnična skica modela 1; osebni arhiv

(43)

27. Krojna slika, model 1; osebni arhiv 28. Tehnična skica modela 2; osebni arhiv 29. Krojna slika, model 2; osebni arhiv 30. Tehnična skica modela 3; osebni arhiv 31. Krojna slika, model 3; osebni arhiv 32. Tehnična skica modela 4; osebni arhiv 33. Tehnična skica modela 5; osebni arhiv

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Objavljeno: ni podatka (Citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:. https://www.transparencymarketresearch.com/baby-clothing-market.html -

1) Raziskava obstoječe literature, člankov in zapisov na svetovnem spletu na temo odzračevanja in procesa injekcijskega brizganja, ter pogovor s strokovnjaki, ki delajo

Slika 11: Ali se anketiranci zavedajo nevarnosti objave osebnih podatkov na svetovnem spletu in družbenih

čevanja prenesti v izjemno delo, ki je zaradi svoje širine in univerzalnosti dostopno tako mladim daleč preko meja šolskih klopi kot tudi vsem, ki bi radi na

Na primer, na spletnih straneh občine Globasnica, ki naj bi bile v slovenščini, najdemo slovenske besede večinoma le v izbirnih menijih, druga besedila so v nemškem

Med 136 občinami je 115 spletnih strani občin v italijanskem ali še v katerem drugem jeziku, na primer furlanskem (tri ali štiri občine omogočajo še strani v angleškem

Dostopno na: http://www.svetevrope.si/sl/doku- menti_in_publikacije/konvencije/164/ (15. Dignity: a study of pre-operative patients. Dying in hospital: medical failure or

Čeprav po zanositvi vseh nevarnosti nosečnosti ne moremo odpraviti, jih lahko zmanjšamo z učinkovito, dostopno in sprejemljivo zdravstveno nego matere. Na splošno velja,