• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO ANJA JAKLIN LJUBLJANA 2021

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO ANJA JAKLIN LJUBLJANA 2021"

Copied!
60
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

ANJA JAKLIN

LJUBLJANA 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

KOLEKCIJA VZORCEV POTISKANIH NA TRAJNOSTNA OTROŠKA OBLAČILA

DIPLOMSKO DELO

ANJA JAKLIN

LJUBLJANA, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

COLLECTION OF PATTERNS PRINTED ON SUSTAINABLE CHILDREN’S CLOTHING

DIPLOMA THESIS

ANJA JAKLIN

LJUBLJANA, September 2021

(4)

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU

Število listov: 55 Število strani: 59 Število slik: 56 Število preglednic: 1 Število literarnih virov: 34 Število prilog: 0

Študijski program:

Univerzitetni študijski program (1. stopnja) Oblikovanje tekstilij in oblačil

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednica: prof. Karin Košak Mentorica: prof. Nataša Peršuh

Somentorica:doc. mag. Katja Burger Kovič Članica: prof. Marija Jenko

Ljubljana, ...

(5)

ZAHVALA

Najprej se želim zahvaliti mentoricama doc. mag. Katji Burger Kovič in prof. Nataši Peršuh za vso pomoč in usmerjanje pri mojem diplomskem delu. Ter za uresničitev moje želje – diplomirati v tem letu.

Hvala družini, ki me je v času študija vedno podpirala in mi nudila oporo, brez katere bi se težko prebila skozi zadnja tri leta.

Posebna zahvala gre moji mami, ki mi je kljub svoji težki poti in borbi vedno nudila oporo. To diplomsko delo posvečam njej. Ženski, brez katere danes ne bi bila človek, kot sem. Iskreno sem ji hvaležna, saj je mama, ki bi si jo vsakdo želel.

Iskreno se zahvaljujem ge. Mirsadi Muminovic Tešin, ki me je že v času srednje šole navdušila nad tiskom in je bila vedno pripravljena pomagati ter odgovoriti na vsako vprašanje.

Hvala Neži, Špeli, Katrin in Evi za vso pomoč, tolažbo, spodbudo in skrb, ki sem jo prejela med pisanjem diplomskega dela.

Hvala tudi šivilji ge. Neji, ki mi je tako prijazno priskočila na pomoč ter pomagala uresničiti mojo vizijo, ter podjetju Kolorado tisk, ki je opravilo zelo dobro delo in mi pomagalo.

Hvala fantu, ki me je vedno podpiral na moji poti študija ter pomagal, kadar koli sem potrebovala pomoč in nasvet.

(6)

IZVLEČEK

To diplomsko delo prikazuje nastanek kolekcije vzorcev za otroška oblačila na temo enakopravnosti z motiviko živalskega vrta. S tem namenom so bila raziskana

področja otroške ilustracije, vzorcev in trajnosti. Cilj kolekcije je bil po principih trajnosti oblikovati praktična otroška oblačila, ki vsebujejo ljubke uniseks vzorce. V teoretičnem delu diplomske naloge je bila uporabljena raziskovalno-analitična metoda, nato pa deskriptivna metoda. Osrednji del naloge predstavlja

eksperimentalni del, zasnova in izdelava tekstilnih izdelkov, kjer je prikazana vizija oblikovalke, kako z otroško ilustracijo gradi vzorce ter jih digitalno natisne na

material, nato pa izdela otroška oblačila. Po večmesečnem delu je nastala kolekcija otroških oblačil s prikupnimi vzorci za otroke na temo enakosti in enakopravnosti z motiviko živalskega vrta. Vzorci so bili z digitalnim tiskom na tekstil preneseni na organsko bombažno pletivo, ki je bilo osnova za osnovne oblačilne kose, namenjene otrokom, starim od šest mesecev do dveh let. Gre za osnovne oblačilne kose (majice s kratkimi rokavi, bodi s kratkimi rokavi in brez rokavov, dolge hlače, kratke hlače, kombinezon (ang.onesie) s kratkimi rokavi/hlačami, jopico, kapo, slinček in odejo), primerne za otroke, stare od šest mesecev do dveh let za sezono pomlad–poletje.

Ključne besede:

Otroka oblačila, otroška ilustracija, trajnost, digitalni tisk, tekstilni vzorec

(7)

ABSTRACT

This diploma shows the creation of a pattern collection for children's clothing (ages six months to two years for the spring-summer season.). The theme is equality, with the motif of The Zoo. The areas explored are: children’s illustration, patterns, and sustainability. The goal of the collection is to design practical children's clothing according to principles of sustainability with cute unisex patterns. In the theoretical part of the thesis, the research-analytical method is used, followed by the descriptive method. The central part of the thesis is the experimental part: design and

manufacture of textile products. This process shows the designer's vision through the creation of patterns with children’s illustration and the subsequent digital printing on the material. All of this, to conclude with the product, baby clothes. After several months of work, this goal is achieved. The patterns are transferred via digital textile printing to organic cotton knitwear, which is the basis for the garments. The basic pieces of clothing in the collection are: T-shirts, short-sleeved and sleeveless bodysuits, long pants, shorts, onesies, sweaters, hats, bibs and blankets.

Key words:

Children's clothing, children’s illustration, sustainability, digital print, textile pattern

(8)

VSEBINSKO KAZALO

ZAHVALA 5

IZVLEČEK 6

ABSTRACT 7

VSEBINSKO KAZALO 8

1 UVOD 14

2 TEORETIČNI DEL 15

2.1. OTROŠKA ILUSTRACIJA 15

2.1.1. Zvrsti ilustracije 15

2.1.2. Zakonitosti ilustracije 17

2.1.3. Barve in kontrasti v otroški ilustraciji 20

2.1.4. Slovenski otroški ilustratorji 22

2.2. TEKSTILNI VZORCI 25

2.2.2. Način raportiranja 26

2.3. OTROŠKE MODNE ZNAMKE 27

2.3.1 Mini Rodini 28

2.3.2. Little sleepies 29

2.3.3. Pitupi 30

3 EKSPERIMENTALNI DEL 31

3.1. ENAKOPRAVNOST SKOZI ŽIVALSKI VRT 31

3.2. OBLIKOVANJE KOLEKCIJE VZORCEV 33

3.2.1. Razvoj ilustracije 33

3.2.2. Skupine vzorcev 35

3.2.3. Barvna shema 38

3.2.4. Prenos vzorcev na oblačila 38

3.3. KOLEKCIJA OBLAČIL 39

(9)

3.3.1. Zakonitosti in zahteve otroških oblačil 40

3.3.2. Line up + tehnične skice 41

3.4. TRAJNOST IN STANDARDI KAKOVOSTI 48

3.4.1 Öko-Tex standard 100 49

3.4.2 GOTS (Global Organic Textile Standard) 49

3.4.3 Fair Trade Certified 49

3.5 FOTOGRAFIJE 50

4 REZULTATI IN RAZPRAVA 55

5 ZAKLJUČEK 56

6 VIRI IN LITERATURA 57

(10)

SEZNAM SLIK

Slika 1: Produktna ilustracija na steklenem kozarcu, objavljeno: 2021 (Citirano:

28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.pinterest.com/pin/236861261640731240/………...16 Slika 2: Richard Smythe, motiv ilustracije povodnega konja v tehniki akvarel,

objavljeno: 2019 (Citirano: 26.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

spletu:https://www.pinterest.com/pin/21673641940539841/………..…………..18 Slika 3: Cale Atkinson, digitalna ilustracija, motiv Maxwell the Monkey Barbber, objavljeno: 2021 (Citirano: 26.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.behance.net/gallery/108256003/Maxwell-the-Monkey-Barber-Picture-Bo

ok………....18

Slika 4: Kathrin Honesta, primerjva izbira barvne palete, temna, objavljeno: 2016 (Citirano: 26.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.pinterest.com/pin/463518986650820986/………..19 Slika 5: Monique Dong, primerjava izbira barve, svetla, objavljeno: 2015 (Citirano:

26.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:https://moniquedong.tumblr.com

………...……….….19 Slika 6: Jelka Reichman, Maček Muri ilustracija, Delo, objavljeno: 2015 (Citirano:

26.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://old.delo.si/prosti-cas/kult/muri-praznuje-40-let.html……….……...……..20 Slika 7: LIla Prap, Zebra iz slikanice ZAKAJ? objavljeno: 2004 (Citirano: 29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

http://casopis-start.si/arhiv/start-2/restart/polona-hafner-ferlan-kaj-sepetajo-skrzati-lili -prap/………..21 Slika 8: Nina Štajner, produkti za dojenčke z ilustracijo lame, objavljeno: 2018

(Citirano: 29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.instagram.com/ninastajner/………....…..21 Slika 9: Nina Štajner, blazina z gozdno ilustracijo, objavljeno: 2020 (Citirano:

29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://society6.com/product/nightfall-wonders2676434_floor-pillow?sku=s6-1350979

3p60a204v721a206v723……….…………...21

Slika 10: Alja Horvat, obleka z rožnatim tiskom, objavljeno: 2018 (Citirano:

29.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.byaljahorvat.com/shop/p/running-through-the-garden-short-dress…....22

(11)

Slika 11: Alja Horvat, majica z ilustracijo, objavljeno: 2018 (Citirano: 29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.aljahorvat.com/shop/wine-and-plants-t-shirt………...……..….22 Slika 12: MOOUI, otroški tekstilni vzorci v interierju, objavljeno: 2020 (Citirano:

29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.mooui.com.br/br/painel-de-parede-dragao-mooui………..……..23 Slika 13: Rachelle Holowko, osnovno ponavljanje istega elementa v vodoravni in navpični smeri, objavljeno: 2018(Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/……..…....24 Slika 14: Rachelle Holowko, ponavljanje s polovičnim zamikom v vodoravni smeri, objavljeno: 2018 (Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats…...……....24 Slika 15: Rachelle Holowko, ponavljanje po dijagonali, objavljeno: 2018 (Citirano:

3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/……..…....25 Slika 16: Rachelle Holowko, polovični zamik v navpični smeri, objavljeno: 2018 (Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/……..…....25 Slika 17: Rachelle Holowko, linijsko ponavljanje v navpični smeri, objavljeno: 2018 (Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/………...25 Slika 18: Rachelle Holowko, naključno postavljeni elementi, objavljeno: 2018

(Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/………...25 Slika 19: Mini Rodini, majica z vzorcem dihurja, objavljeno: 2016 (Citirano: 3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://petitandsmall.com/mini-rodini-aw-2016-young-free-alaska/………...…..26 Slika 20: Mini Rodini, pulover in šal z vzorci zajca ter linij, objavljeno: 2016 (Citirano:

3.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://petitandsmall.com/mini-rodini-aw-2016-young-free-alaska/………...………..26 Slika 21: Mini Rodini, rumena jakna z rožicami, objavljeno: ni podatka (Citirano:

4.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.minirodini.com/en-eu/flower-check-velour-zip-hoodie-2162013723..…27

(12)

Slika 22: Mini Rodini, puloverjem in kratke hlače z enim motivim, objavljeno: 2021 (Citirano: 4.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.minirodini.com/en-eu/turtle-sweatshirt-2162013223…………...……….27

Slika 23: Little sleepies, pižama z vzorcem mavrice v roza in modri barvi, objavljeno: 2021 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu: https://littlesleepies.com/collections/zip-rompers-sleepers/products/blue-rainbow-ba mboo-zip-romper-sleeper………...28

Slika 24: Little sleepies, Poleten komplet in odeja za dojenčka z rožastim vzorcem, objavljeno: 2021 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu: https://littlesleepies.com/products/summer-garden-short-sleeve-bamboo-viscose-zip py?variant=32220903309430………..………..28

Slika 25: Pitupi (rumen body) objavljeno: 2021 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:https://www.pitupi.de/en/product/shop/gift-card25/……...……....28

Slika 26: Pitupi (Modra pijama) objavljeno: 2021 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu: https://www.pitupi.de/en/product/shop/pyjamas-rmen/baby-pyjama-boats-2/…....28

Slika 27: Mood board / inspiracija, (osebni arhiv) ……….………..29

Slika 28: Inspiracija za živalski vrt, (osebni arhiv)……….………..30

Slika 29: Podporni elementi, (oseben arhiv)………...31

Slika 30: Idejne skice za živali, (oseben arhiv) ………...31

Slika 31: Ilustracije živali, ( osebni arhiv)………..32

Slika 32: Vzorec 1, (osebni arhiv) ………..………...33

Slika 33: Vzorec 2, (osebni arhiv) ………..…………...33

Slika 34: Vzorec 3, (osebni arhiv) ………..………...34

Slika 35: Vzorec 4, (osebni arhiv) ………..………...34

Slika 36: Vzorec 5, (osebni arhiv) ………..………...35

Slika 37: Vzorec 6, (osebni arhiv) ………..…………...35

Slika 38: Barvna paleta, (osebni arhiv) ……….…………...36

Slika 39: Variacije v velikosti vzorca na majici, (osebni arhiv) ……….37

Slika 40: Line up, (osebni arhiv) ………...……… 39

(13)

Slika 41: Tehnična skica 1, (osebni arhiv) ………..40

Slika 42: Tehnična skica 2, (osebni arhiv) ……….41

Slika 43: Tehnična skica 3, (osebni arhiv) ……….42

Slika 44: Tehnična skica 4, (osebni arhiv) ……….43

Slika 45: Tehnična skica 5, (osebni arhiv) ……….44

Slika 46: Tehnična skica 6, (osebni arhiv) ……….45

Slika 47 : Cetifikat organskega bomaža, ( oseben arhiv) ………...46

Slika 48: Kolekcija 1, (osebni arhiv) ……….………...50

Slika 49: Kolekcija 2, (osebni arhiv)………..………...50

Slika 50: Kolekcija 3, (osebni arhiv)………..………...51

Slika 51: Kolekcija 4, (osebni arhiv)………..…………...52

Slika 52: Kolekcija 5, (osebni arhiv)………..…………...52

Slika 53: Kolekcija 6, (osebni arhiv)………..…………...53

Slika 54: Kolekcija 7, (osebni arhiv)………..…………...53

Slika 55: Kolekcija 8, (osebni arhiv)………..………...54

Slika 56: Kolekcija 9, (osebni arhiv)………..………...54

SEZNAM TABEL Tabela 1: Tomaž Zupančič, Kriterij ilustracije, Revija Otrok in Knjiga, 2012, str.14, objavljeno: 2012 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu: http://www.dlib.si/results/?query=%27keywords%3drevija+otrok+in+knjiga+85%27&p ageSize=25………...17

(14)

1 UVOD

»Children see magic, because they look for it.« (Christopher Moore)

V diplomskem delu je raziskana otroška ilustracija, ki je osnova za kolekcijo otroških vzorcev. Poudarek je na raziskavi vzorcev, njihovi strukturi, likovnosti, uporabnosti in enakopravnosti, ki je osnovna tema diplomskega dela. Predstavljene so tudi številne blagovne znamke otroških oblačil, ki gradijo svojo vizualno podobo in prepoznavnost na otroški ilustraciji. Skozi celoten proces raziskovanja teoretičnega dela so bili na novo odkriti podatki (strukture vzorcev, barve, oblike) vključeni v kreativni del, na osnovi tega pa je bila ustvarjena otrokom in staršem prijazna kolekcija. Trajnost v kolekciji je dosežena z izbiro materiala, ki ima Öko-Tex standard 100, kar pomeni, da je bombaž pridelan iz gensko nespremenjenih organizmov in brez uporabe kemikalij, gnojil in pesticidov. Barvila, ki so bila uporabljena pri digitalnem tisku, so narejena na vodni osnovi.

V eksperimentalnem delu sta predstavljena navdih ter ideja kolekcije. Opisan je razvoj oblikovanja otroških vzorcev in prenos vzorcev na oblačila. Prav tako so podrobneje predstavljene uporabljene tehnike pri izdelavi kolekcije: digitalni tisk, modelacija glede na potrebe otroka in standardi kakovosti. V ta del so vključeni tudi principi trajnosti, uporabljeni pri izdelavi in oblikovanju oblačil.

(15)

2 TEORETIČNI DEL

V teoretičnem delu sta predstavljena otroška ilustracija in vzorec. Pojem otroška ilustracija zajema širok nabor področij. V diplomskem delu je poudarek na osnovnih zakonitostih ilustracije, njeni uporabi ter predstavitvi slovenskih ilustratorjev, delujočih doma in po svetu. V drugem delu teoretičnega dela je raziskan vzorec, njegova struktura in uporaba, ter otroške modne znamke, ki svojo vizualno podobo gradijo na vzorcih ter otroški ilustraciji.

2.1. OTROŠKA ILUSTRACIJA

Otroška ilustracija je prvi stik likovne umetnosti z otrokom. Gre za posebno vrsto ilustracije, s katero se prav vsak seznani v zelo zgodnjih letih otroštva, najpogosteje med prebiranjem slikanic. Ilustracija, namenjena otrokom, ima pomembno vlogo predstaviti, razložiti in opisati ideje, ki jih umetnik želi predati svojemu občinstvu. Na takšen način, z vizualiziranjem, se otroku približajo nove ideje, znanja, kreativnost in domišljija.

Beseda ilustracija (lat.illustrare) prihaja iz latinščine in pomenirazsvetliti, razjasniti (Pregl Kobe, 1998). SSKJ2razlaga ilustracijo kot »risbo, sliko kot pojasnilo, okras (tiskanega) besedila« oziroma malo širše: »kar zaradi svoje nazornosti pripomore k boljšemu razumevanju obravnavanega, ponazoritev«. Najširše lahko pomeni tudi primer, razlago, komentarin gre za dopolnjevalno razmerje in ne le likovno upodobitev. (Zbornik bralnega društva Slovenije)

2.1.1. Zvrsti ilustracije

Ilustracijo kot likovno zvrst oz. način izražanja je mogoče zaslediti v različnih oblikah:

v knjigah, časopisih, stripih, plakatih, spletnih straneh, na tekstilu, produktih itd.

Primere najdemo tudi v prometu, medicini in znanosti. Glede na uporabnost je ilustracijo mogoče razdeliti na različne tipe. Idejna ali konceptualna ilustracija je risba, ki ponazarja oblikovalčevo idejo in navadno nastane najprej. Editorialna ilustracija je ilustracija, ki deluje kot podpora besedilu, navadno v reviji ali časopisu.

Naslednja vrsta ilustracije je marketinška ilustracija, namenjena oglaševanju.

Podobna ji je produktna ilustracija, ki je uporabljena na izdelkih in produktih za boljšo prodajo. Namen obeh je povečati prodajo in posledično zaslužek. Modna ilustracija je medij, s katerim se v modni industriji predstavi ideja oblikovalca. Ta tip ilustracije se občasno pojavlja tudi kot produktna, marketinška ali editorialna ilustracija, saj jo lahko najdemo v revijah, na plakatih in reklamah, na stekleničkah za parfume itd. V učbenikih, strokovnih knjigah, delovnih zvezkih in enciklopedijah se največkrat pojavlja tehnična ilustracija, ki bralcu oz. gledalcu pomaga razumeti določeno temo.

(16)

Infografika so ilustracije, podobne piktogramom. Gre za preproste, minimalistične risbe z močnim sporočilom ali opozorilom, ki navadno ne vsebujejo besedila.

Otroška ilustracija je ilustracija, namenjena otrokom, najdemo jo predvsem v

slikanicah in otroških revijah, prav tako pa se večkrat pojavlja na tekstilu in otroških produktih.

(Slika 1: Produktna ilustracija)

»Ilustracija je eden najbolj preprostih medijev in ga razumejo vsi – od pradojenčka do neandertalca,« pravi Zvonko Čoh.

Otroška ilustracija je eden izmed prvih stikov, ki jih otrok naredi oz. dobi z domišljijskim svetom. Ilustracija je medij, s katerim otroku približamo želeno sporočilo in idejo na način, da jo ta razume. Vprašanje kdaj in zakaj je ilustracija dobra ter učinkovita je navadno vidno pri sprejemanju dela med otroci, starši in likovnimi kritiki.

(17)

2.1.2. Zakonitosti ilustracije

Ilustracija ima svoje zakonitosti, ki jih je potrebno upoštevati, če želimo, da je končno delo vizualno ustrezno in dobro. Tomaž Zupančič v revijiOtrok in knjiganavaja, da

»[l]ikovno kakovostna ilustracija spretno uporablja načela likovne gradnje.

Kompozicije, likovni ritmi, ravnovesja, sorazmerja in kontrasti delujejo skladno, celostno. [...] Dobra ilustracija je likovno prečiščena, kar pomeni, da ne vsebuje nepotrebnih likovnih elementov. [...] Na likovnem delu je upoštevano tisto, kar je potrebno, značilno tako z vsebinske kot tudi likovne plati.« (str. 8, Tomaž Zupančič, revija Otrok in knjiga,

https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-LATXVY24/4d773199-5dcc-45ca-96f8- d5add097cae2/PDF)

Otroška ilustracija ima velik pomen, saj pritegne otroka. Če je motiv, apliciran na oblačilu, otroku zanimiv, ga otrok namreč raje obleče. Seveda to velja za otroke, starejše od dveh let, saj so šele v tej starosti sposobni sodelovati pri odločitvi o izbiri oblačil. Vendar pa je za kakovost ilustracije in motiva potrebna premišljenost. Glede na starostno skupino, kateri je namenjena določena ilustracija, se izbere stil oz.

način ilustracije. Tako je na primer za otroke, ki so mlajši od štirih let, primerna preprostejša ilustracija z nekaj podrobnostmi. Izogniti se je treba abstrahiranju in konceptualnosti, saj ju otrok pri tej starosti ne razume. V pomoč je Tomaž Zupančič v revijiOtrok in knjigazastavil preprosto tabelo, ki določi oz. opredeli dobro in slabo ilustracijo z likovnega in vsebinskega vidika.

(18)

Dobra ilustracija Likovni kriteriji Slaba ilustracija

● Jasno, likovno urejeno

● Prenasičenost, likovno ne urejeno

● Poudarjeno likovno bistvo, odsotnost nepotrebnega

● Likovni klišeji, šablone, stereotipi, prisotnost

neodvisnega.

● Ustrezna likovna izraznost, upoštevani prostorski ključi, enovito upodobljen prostor

● Anatomsko zgrešena risba, neupoštevanje ali nekompatibilnost prostorskih ključev, nelogično upodobljen prostor.

● Prisotna individualna nota

● Neosebna upodobitev

● Namenu ustrezna upodobitev

(humorna, karikatura, tragična, zlovešča, žalobna...) Brez vsebinskih nepotrebnosti.

Vsebinski kriteriji ● Kičasta, osladna upodobitev (solzavo, patetično,

idealizirano…) Banalni vsebinski dodatki.

● Ustrezna vsebina:

didaktično

premišljena, poučna, razumljiva

● Sporna vsebina:

poudarjeni družbeni, spolni, estetski stereotipi, žaljiva vsebina

(tabela 1: Kriterij ilustracije, Zupančič)

(19)

(vir: RevijaOtrok in Knjiga, 2012, str.14)

Stil ilustriranja je eden izmed največkrat postavljenih vprašanj in tematik, ko pride do prakticiranja ilustracije. V tem primeru sta najprej pomembni ideja in vizija, ki ju ima avtor, sledi jima razumevanje ciljne publike, torej starost otok in njihova sposobnost dojemanja. S temi podatki nato ilustrator skozi risbo predstavi želeno zgodbo.

Malčki, stari od šest mesecev do treh let, so ciljna skupina, ki je izjemno aktivna, radovedna in se intenzivno uči novih reči. Ilustracije jim pomagajo ter jih spodbujajo k naprednemu razmišljanju, ustvarjalnosti in duševnemu razvoju. Pri starosti od enega do treh let so otroci sposobni prepoznati ljube risane junake, se odzivati na predmete in živali, ki spuščajo glasove, in jih posnemati. Med opazovanjem

ilustracije iščejo prepoznavne oblike, ki jih lahko poimenujejo (npr. avto, žoga, pes).

Prav tako znajo odgovoriti na vprašanje: »Kaj je na sliki?«. Malčki obožujejo preprost humor in ponavljanja. Z upoštevanjem teh mentalnih in vizualnih sposobnosti morajo biti ilustracije preproste s pomembnimi podrobnostmi, ki so jasno zarisane. Dobro je, če so junaki oz. ilustracije velike in živih barv. Priporočeno je, da je motivika osnovna in preprosta oz. nekaj, kar otrok lahko razume. (Vir:

https://getyourbookillustrations.com/types-of-illustrations-for-childrens-books/,

https://www.todaysparent.com/toddler/toddler-development/best-books-for-toddlers/) Prav tako znajo odgovoriti na vprašanje: “Kaj je na sliki?”. Malčki obožujejo preprost humor in ponavljanja. Z upoštevanjem teh mentalih in vizualnih sposobnosti, morajo biti ilustracije preproste s pomembnimi detajli, ki so jasno zarisani. Dobro je, če so junaki oz. ilustracije velikih in živih barv. Priporočeno je, da je motivika osnovna in preprosta oz. nekaj kar otrok lahko razume. (vir:

https://getyourbookillustrations.com/types-of-illustrations-for-childrens-books/,

https://www.todaysparent.com/toddler/toddler-development/best-books-for-toddlers/) Otroška ilustracija se glede na tehniko, v kateri je izvedena, deli v dve osnovni skupini – digitalno in tradicionalno. Digitalna ilustracija je zasnovana na računalniku, grafični tablici, medtem ko je tradicionalna ilustracija narejena z mediji, kot so

svinčnik, tempera, oglje, akril itd. Vsaka izmed naštetih ima svoje dobre in slabe lastnosti ter karakteristike. (vir:

https://getyourbookillustrations.com/types-of-illustrations-for-childrens-books/)

(20)

(Slika 2: Motiv povodnega konja v tehniki akvarel, Richard Smythe)

( Slika 3: Digitalna ilustracija, motiv Maxwell the Monkey Barbber, Cale Atkinson) 2.1.3. Barve in kontrasti v otroški ilustraciji

»Barve so življenje, kajti svet brez barv bi bil videti mrtev.« (Umetnost barve, Johannes Itten)

Barvne palete določajo vzdušje ilustracije. Otroci dojemajo barve drugače kot

odrasli, raje imajo žive, močne in intenzivne barve, ki pritegnejo pozornost. Prav tako so pomembni kontrasti v svetlosti, barvnih tonih, saj takšen način prikazovanja

hitreje ujame človeško oko ter prepozna oblike. Idejna zasnova vpliva na izbiro barvne palete, ilustrator se tako odloči za skupek barvnih tonov, iz katerih bo gradil ilustracijo, z namenom, da bo ta prikazala osnovno, želeno idejo. Izbira barve na gledalca vpliva tudi s psihološkega vidika. Tako bi na primer ilustracija v temnejših barvah delovala mračno, strašljivo, skrivnostno, medtem ko bi ilustracija v toplih, svetlih barvnih tonih v gledalcu vzbudila veselje, srečo in varnost.

(21)

(Slika 4: Ilustracija v temni barvni paleti, Kathrin Honesta)

(Slika 5: Svetla barvna paleta z toplimi barvnimi toni, Monique Dong) Zaznavanje barve je pogojeno z vidnim čutilom, očesom, skozi katerega potuje svetloba, ki se projicira na mrežnico, nato pa slika potuje po vidnem živcu do

možganov. Optični živec in ves vidni sistem se razvijata še po rojstvu otroka. Vid se razvija od rojstva do šestega leta. Ob rojstvu dojenček loči le svetlo in temno, ob starosti dveh mesecev pa je že sposoben zaznati in slediti večjim oblikam, ki so od njegovih oči oddaljene približno pol metra. Otroci pri šestih mesecih so sposobni

(22)

razlikovati grobe poteze obrazov. Od prvega meseca naprej začne otrok zaznavati rdečo in zeleno barvo, do četrtega meseca pa že vse druge, tudi rumeno in modro.

Vendar jih na začetku vse vidi bolj blede, od šestega meseca pa vse bolj razločuje tudi intenzivnost barv. (Vir:

https://www.bibaleze.si/dojencek/kdaj-dojencek-dejansko-vidi.html)

Razumevanje otrokovega razvoja pomaga ilustratorju prilagoditi ilustracije glede na stopnjo vidnega zaznavanja. Zato je mogoče opaziti, da so slikanice, namenjene dojenčkom, zreducirane v barvi in obliki, saj so otrokove zmožnosti vidnega

zaznavanja omejene. Slikanice za starejše otroke imajo tako več podrobnosti, večji barvni spekter ter več oblik in elementov, saj so otrokove zmožnosti zaznavanja in razumevanja večje.

2.1.4. Slovenski otroški ilustratorji

Ilustracija je zelo hitro spreminjajoč se medij, saj se zaradi časa, napredka

tehnologije in novih tehnik nenehno spreminja. Ena izmed najbolj vplivnih slovenskih otroških ilustratork, ki je postavila standarde in navdihnila to diplomsko delo, je Jelka Reichman z znamenitimi ilustracijami knjigMaček Muri, Moj prijatelj Piki Jakob, Šivilja in škarjiceter mnogih drugih. Marlenka Stupica, ki je ilustrirala več kot sto otroških slikanic, med drugimi velike klasike, kot soTrnjulčica, Ostržek in Pika Nogavička, je prav tako ena izmed največkrat nagrajenih slovenskih ilustratork. Lila Prap je ilustratorka, katere delo je namenjeno mlajšim otrokom. Njene ilustracije so navadno zelo velike in preproste, kar je mogoče videti v slikanicahZakaj?inZmaji?!.

(Slika 6: Jelka Reichman,Maček Muri)

(23)

(Slika 7: Ilustracija zebre, Lila Prap)

Na tekstilnem področju deluje oblikovalka in ilustratorka Nina Štajner. Njeni izdelki, ilustracije in vzorci so namenjeni mlajšim otrokom. Ilustracije so prvotno naslikane v ročni tehniki gvaš, ki je nato prenesena v digitalni vzorec in preko digitalnega tiska na tekstil. Večina izdelkov je namenjena dojenčkom (npr. ninice, odeje, tapete za steno, blazine, prevleka za posteljo, posteljnine …).

(Slika 8: Produkti za dojenčke z ilustracijo lame, Nina Štajner) (Slika 9: Blazina z gozdno ilustracijo, Nina Štajner)

(24)

Alja Hrovat je slovenska ilustratorka, ki pristopa k oblikovanju z grafičnega vidika, saj zaključuje študij na Naravoslovnotehnični fakulteti v Ljubljani. Svoje delo ustvarja na grafični tablici, ki ga nato prenaša na tekstilije, iz katerih oblikuje oblačila. V njenem oblikovanju je mogoče zaznati vpliv sedemdesetih in osemdesetih let prejšnjega stoletja. Alja je prav tako dobitnica nagrad Forbes 30 under 30 Art and Culture 2020 terElle Style Fashion Award for Young Talent v letu 2019.

(Slika 10: Obleka z cvetličnim potiskom, Alja Horvat) (Slika 11: Majica z ilustracijo, Alja Horvat)

(25)

2.2. TEKSTILNI VZORCI

Vzorci so elementi, sestavljeni iz likovnih sestavin in urejeni v določeno ponavljanje.

Glede na obliko, velikost, gostoto nastanejo različne variacije raportov in posledično vzorcev. Raport je ponavljajoč se del vzorca. Različni načini gradnje elementov dajejo različna ponavljanja. Med najbolj popularnimi vzorci za oblačila so cvetlični in karo vzorci.

Vzorci so naravni pojav, ki ga je človek prenesel v svoje življenje. Z opazovanjem in posnemanjem ga je z različnimi tehnikami umestil na predmete, oblačila in

arhitekturo. Vzorci se torej pojavljajo na oblačilih (npr. otroška, moška, ženska, športna) in na modnih dodatkih (npr. torbice, čevlji, trakovi za lase, šali). Vzorci so prav tako velik del oblikovanja notranje opreme, kjer gre za dekorativne vzorce, ki se pojavljajo na oblazinjenem pohištvu (npr. luč, zofa, stol, naslonjač) ter na izdelkih, ki vizualno polepšajo dom (npr. zavese, prti, blazine, posteljnina, odeje). Vzorci že od nekdaj predstavljajo velik del kulture in zgodovine, zato jih še vedno lahko opazimo na številnih narodnih nošah in tradicionalnih oblačilih posameznih narodov (npr.

kimono).

(Slika 12: Tekstilni vzorci v interierju )

Na tekstil se vzorci prenašajo z različnimi tehnikami, ki so lahko ročne ali strojne.

Med najbolj pogostimi in popularnimi je digitalni tisk, sledijo mu sitotisk, tisk s preslikači, sublimacijski tisk ter ostale tehnike, kot so pletenje, tkanje, vezenje itd.

(26)

2.2.2. Način raportiranja

Oblikovanje vzorcev in njihova gradnja je lahko zelo kompleksen proces. Za ustvarjanje različnih vizualnih in likovnih učinkov je potrebno upoštevati nekatere zakonitosti. Vzorec nastane s ponavljanjem, vendar pa je način ponavljanja izjemno pomemben za končno vizualno podobo vzorca.

Načini, s katerimi dosegamo različna ponavljanja in končne rezultate, so osnovno ponavljanje istega elementa v vodoravni in navpični liniji oz. smeri (AAAA), osnovno ponavljanje (linijsko navpično in/ali vodoravno) dveh različnih elementov, ki se izmenjujeta (ABAB), ponavljanje elementov po diagonali ali diamantno ponavljanje, kjer se vzorec gradi v obliki diamanta, Ter ponavljanje s polovičnim zamikom v vodoravni in/ali navpični smeri, ki spominja na opečno gradnjo. Občasno se pojavlja ponavljanje po oblikah (npr. krog, kvadrat, pravokotnik, trikotnik), ki nudi izjemno zanimive rezultate.

Preden se vzorec ponavlja, je potrebno oblikovati osnovni raport. To pomeni, da se elemente, ki bodo sestavljali vzorec, postavi v različne kompozicije. Elemente lahko postavimo v ravno linijo (navpično ali vodoravno), lahko spreminjamo velikost, jih zrcalimo, spreminjamo barvo. Elementi se lahko razlikujejo v gostotah, prav tako lahko spreminjamo kote postavitve (obračanje). Pogosto se zgodi, da so elementi naključno postavljeni v kompozicijo, ki se jo nato raportira.

Eden izmed najpogostejših načinov vzorčenja v sodobnem času je t. i. neskončni vzorec (ang. over-all). Gre za način vzorčenja, ki se nikoli ne konča, temveč se ga lahko vedno dodaja. Neskončni vzorec je vzorec, kjer so elementi najprej postavljeni v neko kompozicijo znotraj kvadrata, nato se površina razdeli na štiri enake dele, ki se jih dvakrat prezrcali in ponovno sestavi. Z nadaljnjim grajenjem nastane

neskončni vzorec.

(Slika 13: Osnovno ponavljanje istega elementa v vodoravni in navpični smeri) (Slika 14: Ponavljanje s polovičnim zamikom v vodoravni smeri)

(27)

(Slika 15: Ponavljanje po dijagonali) (Slika 16: Polovični zamik v navpični smeri)

(Slika 17: Linijsko ponavljanje v navpični smeri) (Slika 18: Naključno postavljeni elementi)

2.3. OTROŠKE MODNE ZNAMKE

Otroci so postali nova „trendy“ trgovska niša, saj se starši odločajo za nakup oblačil z vrtoglavimi cenami, mnogimi certifikati o kakovosti ter prestižnemu oblikovanju. Tako se je v zadnjem času modna industrija za otroke povzpela v višave. Starši želijo svoje otroke oblačiti po zadnjih modnih trendih, zato so svetovno znane modne znamke začele proizvajati kolekcije oblačil za otroke. Tako lahko med drugim opazimo novorojenčka z vzorcem Gucci na bodiju. Prav tako se je dvignila

osveščenost o trajnosti in njenih principih, zato starši, ki prihajajo iz generacije t. i.

milenijcev, veliko pogosteje posegajo po oblačilih, ki niso oblikovana samo po zadnjih modnih smernicah, temveč so okolju prijazna, eko ter etično pridelana. (Vir:

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/7015/young-trendy-kids-fashion-is-her e-to-stay,

(28)

https://www.businessoffashion.com/articles/news-analysis/how-kiddie-street-style-sta rs-are-driving-the-childrenswear-market)

Znamke, ki so bile prvotno namenje le odraslim kupcem, so zaradi potencialnega večjega zaslužka začele oblikovati kolekcije za otroke. Tako so na primer znamke kot soBeneton, Burberry, Dolce & Gabbana, Moschiono, Balmain, Kenzo, Gucciin oblikovalci, kot soStella McharneyinEllie Saab, ustvarili tudi oblačila namenjena otrokom. Spletna trgovina Bambinifashion.com gostuje več kot sto prestižnih evropskih modnih znamk, ter tako na enem mestu nudi produkte in oblačila za otroke, kar posledično olajša nakupavanje staršem, saj imajo na enem mestu veliko izbiro. Gre za eno izmed največjih platform za kupce, ki lahko izbirajo med najbolj luksuznimi znamkami ter tako svojim otrokom nudijo oblačila visoke kakovosti z vrtoglavimi cenami. Bambini se posveča povezovanju znamk, celotni vizualni podobi in ustvarjanju kreativnih idej. Med najbolj prodajnimi in uspešnimi znamkami sta Burberryin oblikovalkaStella McCartney. ( vir:

https://shop.bambinifashion.com/info/about-us) 2.3.1 Mini Rodini

Najhitreje rastoča švedska otroška znamka Mini Rodini temelji na trajnostnih

principih ter vzorcih. Blagovna znamka je bila ustanovljena leta 2006 pod vodstvom ilustratorke Cassandre Rhodin. Ilustratorka je znamko zasnovala na igrivosti, ki odraža otroški značaj. Zaradi pristopa k oblikovanju z ilustratorskega vidika so oblačila drugačna, nosijo edinstveno estetiko, ki pomaga prepoznavnosti modne znamke. Mini Rodini posveča veliko pozornosti kreativnemu ter trajnostnemu delu oblačil. Znamka želi staršem omogočiti in olajšati nakup oblačil za svoje otroke s produkti, ki so visoko kakovostni, cenovno dostopni in izdelani na okolju prijazen način.

(Slika 19: Majica z vzorcem dihurja, Mini Rodini) (Slika 20: Pulover in šal z vzorci zajca ter linij, Mini Rodini)

(29)

Mini Rodini vzorce pozicionira na različne načine. Največkrat se poslužuje

zgoščevanja t. i. „all-over“ polaganja vzorca, kar pomeni, da je ta potiskan po celotni metraži. Na nekaterih kosih oblačil so motivi bolj razpršeni in redkeje razporejeni.

Predvsem na zgornjih delih (npr. majice, puloverji) postavlja osrednji motiv z vključevanjem napisov ali pa posamezne elemente aplicira kot logo oz. značko.

(Slika 21: Rumena jakna z mrežastim vzorcem, Mini Rodini) (Slika 22: Pulover in hlače z enim motivom, Mini Rodini)

Pri strukturi vzorcev se znamka drži klasičnih in osnovnih raportov oz. ponavljanj.

Najbolj pogosto raportiranje je v mreži, ponavljanje po diagonali ter naključno

razporejanje elementov. Med posameznimi elementi je navadno veliko prostora, kar pomeni, da so elementi redkeje pozicionirani na oblačilih.

2.3.2. Little sleepies

Little sleepies je trajnostna modna znamka iz Los Angelesa, ZDA, ki oblikuje pižame iz bambusa. Ustanoviteljica Maradith Frenkel se je kot mama spopadala s

problemom najti na otip prijetne, trajnostne in vizualno prikupne pižame, zato se je odločila oblikovati lastne izdelke. Vizualna podoba znamke temelji na različnih neskončnih vzorcih. Zaradi materiala, ki ga uporabljajo, torej trajnostno pridelanega ekološkega bambusa, so njihova oblačila primerna tako za poletje kot zimo. Vlakna bambusa imajo posebno obliko, saj so v središču votla. Takšna oblika omogoča, da v toplih mesecih hladijo, v hladnih pa grejejo. Ena izmed njihovih marketinških potez je oblikovanje oblačil tako, da se ujemajo s kosi oblačil bratcev in sestric ali pa celo cele družine. Leta 2020 je znamka prejela nagrado Earnie za najboljšo otroško oblačilo za spanje. (Vir:https://littlesleepies.com)

(30)

(Slika 23: Pižama z vzorcem mavrice v roza in modri barvi, Little sleepies) (Slika 24: Poletni komplet in odeja za dojenčka z cvetličnim vzorcem, Little sleepies) 2.3.3. Pitupi

Pitupi je trajnostna švedska otroška modna znamka. Njihova oblačila so narejena iz organskih materialov s certifikatom GOTS. Prav tako se pri njih zavzemajo za etično korektno pridelana oblačila. Proizvodnja njihovih oblačil bazira v Albaniji, kjer ženske dobijo pošteno plačilo in imajo zagotovljen varen delovni prostor. Oblačila, ki jih oblikujejo, so namenjena dečkom in deklicam. Posebnost oblačil je ta, da so nekateri kosi dvostranski, torej se lahko oblečejo z obeh strani – licne in hrbtne. Njihovi vzorci so glede na spol nevtralni, navdih za vzorce pa najdejo v naravi. Zadnja kolekcija vsebuje vzorce z motiviko ribic in gobic. Znamka velja za transparentno in se zavzema za t. i. počasno modo. (Vir:https://www.pitupi.de/en/)

(Slika 25: Pižama z vzorcem ribic, Pitupi) (Slika 26: Pitupi)

(31)

3 EKSPERIMENTALNI DEL

V eksperimentalnem delu sta predstavljena osnovni navdih in potek izdelave kolekcije otroških vzorcev. V današnjem času je trajnost ključnega pomena pri razvoju modne znamke. Med raziskovanjem in premišljevanjem o temi vzorcev sem želela predstaviti močno idejo, v katero verjamem. Navdihnil me je oglas na

socialnem omrežju: »We are all worthy of equality.« (uniteuk1.com). Verjamem v enakopravnost spolov, ras, verskih prepričanj, spolne usmerjenosti itd. Prepričana sem, da so takšne teme zelo pomembne in bodo naredile spremembo na bolje, hkrati pa so trenutno zanimive.

3.1. ENAKOPRAVNOST SKOZI ŽIVALSKI VRT

Enakopravnost je stanje in ideja, ki vodi družbo današnjega sveta. V zadnjem času lahko povsod opazimo in spremljamo debate in proteste na to temo. Gibanja, kot so

„Black lives matter“, „Pride month“, „Women's rights movement“ in še mnogo drugih, se borijo za boljšo skupno prihodnost ter odpravljajo globoko ukoreninjene

stereotipe.

(Slika 27: Mood board/inspiracija, osebni arhiv)

(32)

»No one is born hating another person because of the color of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite.« (Nelson Mandela, Long Walk to Freedom)

Pravijo, da se sprememba začne z otroki. Med raziskavo sem se spraševala, kako otrokom približati vrednoto, kot je enakopravnost, na najbolj preprost in otroku razumljiv način. Ker imajo otroci radi živali in jih vedno znova z velikim zanimanjem spremljajo, sem se odločila raziskati živalski svet ter poiskati povezavo med vsemi živalmi, ki bi predstavljale enakopravnost. Tako se je porodila ideja o živalskem vrtu, kjer živali z različnih koncev sveta, različnih barv in oblik, mirno sobivajo. Domislila sem se zgodbe, v kateri so vse živali v živalskem vrtu prijatelji, kljub temu da so si zelo različne.

(Slika 28: Inspiracija za živalski vrt, osebni arhiv)

(33)

3.2. OBLIKOVANJE KOLEKCIJE VZORCEV 3.2.1. Razvoj ilustracije

Kolekcijo vzorcev sestavljajo glavni oz. osrednji elementi in podporni elementi. Prvo skupino sestavljajo živali, ki simbolizirajo enakopravnost. V drugi skupini je v vzorcih veliko mavric, ki izhajajo z mavrične zastave enakopravnosti (LGBTQ). Poleg teh se pojavljajo tudi krogi, ki so na novi LGBTQIA+ zastavi. Prav tako je v vzorce

vključenih veliko srčkov, ki ponazarjajo prijateljstvo in ljubezen med živalmi. Ponekod se pojavljajo večbarvne črtice s simbolom z zastave LGBTQ+.

(Slika 29: Podporni elementi, osebni arhiv)

Ilustracije živali sem začela z grobim skiciranjem preprostih oblik, v katere sem vnesla lastnosti določene živali. Tako sta iz iste oblike nastala pingvin in samorog, le da imata vsak svoje prepoznavne lastnosti, ki so se skozi proces oblikovanja vedno bolj definirale.

(Slika 30: Idejne skice za živali, osebni arhiv)

(34)

(Slika 31: Ilustracije živali, osebni arhiv)

Končne ilustracije so prikazane v 2D-prostoru. Nekatere živali so v barvi, ki jim pripada, torej v resničnih barvah (npr. pingvin), druge pa so zaradi variabilnosti, humorja in estetike prikazane v barvah, ki niso običajne (npr. roza krokodil). Vsaka skupina živali ima osnovno obliko, na katero so nato postavljeni oči, lička in

trebušček, poleg pa so dodani še drugi elementi, ki pomagajo narediti ilustracijo privlačnejšo, kot so na primer pike na krokodilu, nakazani kodri na lami in vzorci na želvinem oklepu. Odločila sem se prikazati živali z različnih delov sveta, ki

ponazarjajo drugačnost; severnega medveda, pingvina in mroža s severnega tečaja ter žirafo, opico, slona, leva in nilskega konja iz afriške savane. Zanimiv element so tudi samorogi, ki veljajo za pravljična bitja.

Podporni elementi, kot so mavrice, pike, krogi, črte, lise, so pri vsakem vzorcu v drugačni barvi, velikosti, obliki, odvisno od teme oz. estetike vzorca.

(35)

3.2.2. Skupine vzorcev

Konstrukcije vzorcev v diplomskem delu so sledile osnovnim zapovedim raportiranja:

(Slika 32: Vzorec 1, osebni arhiv)

Vzorec s pandami in koalami na zelenem ozadju ima preprosto izmenjujoče se ponavljanje elementov živali (ABA), ki se ponovi v navpični liniji. Vmesni prostori so zapolnjeni z elementi iz okolja, iz katerega prihajata koala in panda, torej z listi tropskih rastlin in cvetlicami.

(Slika 33: Vzorec 2, osebni arhiv)

(36)

(Slika 34: Vzorec 3, osebni arhiv)

Pri vzorcih na temnordečem in črnem ozadju sem se posluževala naključnega pozicioniranja elementov, saj sem poskušala na čim zanimivejši način zapolniti prostor ter se izogniti očitnemu raportiranju. Takšen način postavljanja elementov sva s profesorico Katjo Burger poimenovali „pripovedno postavljanje elementov“, saj sem želela ustvariti zgodbo, ki bo za otroka interaktivna. Tako bo otrok ob

opazovanju lahko opisal dogajanje in se zaposlil.

(Slika 35: Vzorec 4, osebni arhiv)

(37)

Vzorec na sivem ozadju je oblikovan po principu mreže. Elementi (živali) so

postavljeni v navpične in vodoravne linije, ki se med seboj križajo. Vmesni prostori med linijami so zapolnjeni z različnimi podpornimi elementi, kot so oblaki, srčki in cvetovi.

(Slika 36: Vzorec 5, osebni arhiv)

(Slika 37: Vzorec 6, osebni arhiv)

(38)

Vzorca na belem ozadju imata elemente postavljene po diagonali. Živali so v obeh primerih približno enake velikosti, ne glede na to, kakšno je velikostno razmerje med njimi v resničnem svetu. Tako sta na primer krokodil in nilski konj enako velika.

Manjši podporni elementi zapolnjujejo ostali prostor ter lepo dopolnjujejo vizualno podobo.

3.2.3. Barvna shema

Barve, ki so vključene v kolekcijo, delujejo zelo naravno. Ker so isti oblačilni kosi namenjeni tako deklicam kot dečkom, to idejo podpirajo tudi izbrani barvni toni.

Barvna paleta zajema zelo širok nabor barv in vključuje vse od hladnomodrih, zelenih in sivih tonov, do zelo toplih rumenih in oranžnih barvnih tonov. S takšno paleto so bili v vzorcih in ilustraciji doseženi močni kontrasti in lepe harmonije. Tako široko barvno paleto podpira tehnika digitalnega tiska, s katero sem jih prenesla na tekstil.

(Slika 38: Barvna paleta, osebni arhiv) 3.2.4. Prenos vzorcev na oblačila

Ko so bili vzorci končani, sem se lotila oblikovanja oblačil, nato pa je sledilo

združevanje vzorcev in oblačil. Treba je bilo določiti velikost vzorcev na oblačilih ter ustvariti kolekcijo kot celoto, kar je pomenilo združevanje vzorcev tako, da bo podoba končne kolekcije zaokrožena.

(39)

(Slika 39: Variacije v velikosti vzorca na majici, osebni arhiv)

Tehnika, s katero so vzorci prenešeni na tekstil, se imenuje digitalni tekstilni tisk.

Digitalni tisk je najnovejša tehnologija oz. tehnika tiska. Imenujemo ga tudi kapljični ali kapalni tisk, saj se barvilo prenaša na material v obliki kapljic. Tiskarski stroj je sestavljen iz tiskarske glave, na kateri so šobe, iz katerih brizgajo kapljice barvila.

Tiskarska glava potuje iz ene smeri v drugo in nazaj ter za sabo pušča sled barvila.

Hitrost tiskanja je odvisna od zahtevnosti vzorca. Barvni sistem, ki se uporablja, je CMYK.

Razlog, zakaj je digitalni tisk dandanes med najbolj pogosto uporabljenimi tehnikami prenašanja vzorcev na tekstil, je v njegovem hitrem odzivu na potrebe in zahteve kupca/naročnika, neomejenem številu barv, prav tako ni pomembna velikost in zahtevnost vzorca. Tisk ne zahteva velike porabe materiala, saj ne potrebujemo

„testnih odtisov“. Način tiskanja je trajnosten in okolju prijazen, saj ni ostanka

tiskarske paste, barvila pa so lahko narejena na vodni osnovi, kar je človeku in okolju prijaznejši način. (Vir: Tehnologija tiskanja tekstilij, Petra Tavčer)

Digitalni tisk sem izvedla s pomočjo tiskarstva Kolorado d.o.o., in sicer v tiskalnem stroju MIMAKI TX-300P 1800B, ki ima sistem tekočega traku (belt) in podpira tiskanje na elastični tekstil. V stroj sem vstavila metražo izbranega materiala ter začela s procesom tiskanja. Za tisk se uporabljajo pigmentna barvila tipa 400, ki so narejena na vodni osnovi. (Vir:https://www.kolorado.si/o-nas/)

3.3. KOLEKCIJA OBLAČIL

Oblačila za otroke zahtevajo veliko pozornosti in premišljenega oblikovanja. Glede na starost so pogojene določene zahteve, ki omogočajo razvoj otroka in opravljanje aktivnosti. Pred oblikovanjem oblačil sem se posvetovala z nekaj starši ter dobila njihovo mnenje, ki mi je pomagalo pri nadaljnjem delu.

(40)

3.3.1. Zakonitosti in zahteve otroških oblačil

Otroška oblačila ter njihovo oblikovanje zahteva veliko pozornosti in premišljenega načrtovanja. Namen oblačil je, da varujejo naše telo pred vremenskimi razmerami in poškodbami, prav tako pa dajejo lep izgled ter dopolnijo našo zunanjo podobo.

Otroci so posebna ciljna skupina, ki imajo zaradi razvoja in aktivnosti v tem življenjskem obdobju specifične zahteve. Osnovne potrebe otroških oblačil so mehkoba na otip, udobnost, zračnost, nedražeča (zaradi alergij, izpuščajev, srbečice) in lahkotna tkanina.

Priporočljivi so materiali, ki so negorljivi in nevnetljivi. Pomemben je lahek dostop do pleničke za hitro in enostavno previjanje ter seveda enostaven način oblačenja in slačenja. Oblačila morajo biti brez vrvic (s čimer se izognemo zadušitvi), primerna za igro in fizične aktivnosti ter počitek, prav tako je pomembno spodnje perilo iz

organskih vlaken.

Oblikovanje otroških oblačil je podrejeno udobju in funkciji. Oblačila so povezana z razvojem, načinom življenja in aktivnostmi, ki jih otrok počne pri določeni starosti. V času dojenja (v povprečju do šest mesecev) imajo številni dojenčki trebušne krče zaradi mleka ter občasne prebavne motnje, zato je dobro, da so bodiji, kombinezoni in majice iz elastičnega materiala ter malo večji, saj tako dopuščajo udobje v predelu trebuščka. Prav tako je treba paziti, da v tem obdobju ne nosijo hlač, ki bi imele pretesno elastiko oz. zapenjanje v predelu trebuščka, saj pritisk poveča bolečino, ki jo povzročajo krči. Kosi, ki se oblačijo čez glavo, niso priporočljivi, saj so nepraktični tako za starše kot otroke. V primeru oblačila, ki se oblači čez glavo, mora biti

odprtina za glavo večja in z vratnim izrezom ali pa mora vsebovati dodatno

zapenjanje, ki poveča odprtino za glavo. Pomembni so vsi dodatni elementi, saj ti ne smejo biti nevarni in zdravju škodljivi (npr. ostri gumbi ali vrvice) – Standard SIST EN 14682:2008 Varnosti otroških oblačil – vrvice in vezalke na otroških oblačilih. Ko se otrok začne postavljati na noge ter hoditi, je priporočljivo, da imajo nogavice in hlačne nogavice (pog.žabice, hulahopke) na podplatih gumo, tisk ali folijo, ki onemogoča drsenje ter tako olajša in izboljša oprijem podplata k tlom. Za starše in otroke najbolj udobni so kombinezoni (ang.one-piece), saj je z enim oblačilnim kosom pokrito celo telo. Takšni oblačilni kosi so najbolj praktični, če imajo zapenjanje (npr. zadrga ali pritiskači) po vsej dolžini od vratnega izreza vse do konca noge.

Zapenjanje na bodijih je najbolj pogosto in praktično med obema nogama dojenčka, na predelu pleničke. Tako med previjanjem ni treba slačiti celotnega oblačila. Na vrhnjih oblačilih (npr. jopice in jakne), je priporočljivo zapenjanje na zadrgo, saj je takšno oblačenje in slačenje veliko lažje za otroka in starše.

(41)

3.3.2. Line up + tehnične skice

(Slika 40: Line up, osebni arhiv)

(42)

(Slika 41: Tehnična skica 1, osebni arhiv)

(43)

(Slika 42: Tehnična skica 2, osebni arhiv)

(44)

(Slika 43: Tehnična skica 3, osebni arhiv)

(45)

(Slika 44: Tehnična skica 4, osebni arhiv)

(46)

(Slika 45: Tehnična skica 5, osebni arhiv)

(47)

(Slika 46: Tehnična skica 6, osebni arhiv)

(48)

3.4. TRAJNOST IN STANDARDI KAKOVOSTI

Modna in tekstilna industrija sta med največjimi onesnaževalci okolja. V manj razvitih državah, kjer se nahaja velik del tekstilnih tovarn, se dogaja, da ta zaposluje in izkorišča otroke, ne nudi varnega delovnega okolja in za opravljeno delo ne ponudi pravičnega plačila. Nabor negativnih vidikov modne industrije je velik, zato je za preprečitev takšnega početja potrebna sprememba, ki jo danes imenujemo trajnost.

Princip trajnosti, ki zadeva modno industrijo, je zmanjšanje odpadkov. Vsako leto se proizvede približno 92 milijonov ton tekstilnih odpadkov. Pomembno je zmanjševanje revščine in pošteno plačilo, saj večina ljudi, sploh žensk in otrok v državah tretjega sveta, ki delajo v tovarnah, ne dobi poštenega plačila. Prav tako je velik problem odgovorna poraba surovin, pitne vode, zdravje itd.

Trajnost in njeni principi so v današnjem svetu zelo pomembni in na trgu konkurenčni. Podatki v Forbesovi raziskavi so pokazali, da si več kot 52 % vprašancev želi trajnostnih oblačil. (Vir:

https://www.forbes.com/sites/kaleighmoore/2019/06/05/report-shows-customers-wan t-responsible-fashion-but-dont-want-to-pay-for-it/?sh=4dfbe9351782)

Trajnost v diplomskem delu je dosežena z izbiro materialov, ki imajo standard kakovosti Oeko-Tex® Standard 100, Organic. Ta standard zagotavlja bombaž, pridelan iz gensko nespremenjenih rastlin, brez uporabe kemikalij, gnojil in pesticidov.

V slovenski zakonodaji ni predpisanih standardov za otroška oblačila, tako kot imajo to urejeno druge države po svetu. Obstaja že prej omenjeni standard SIST EN 14682:2008 Varnosti otroških oblačil – vrvice in vezalke na otroških oblačilih, vendar mi ga pri oblikovanju ni bilo treba upoštevati, saj sem se vsem vrvicam na oblačilih izognila. Proizvajalci velikokrat prostovoljno pristopijo k uporabi ekoznaka in sledenju določenemu standardu, saj jim takšno ravnanje omogoča boljšo prodajo. Ker pa je varnost zelo pomembna, je treba posebno pozornost nameniti standardom

kakovosti, saj ti določajo, kako varen in zdravju neškodljiv je izdelek, kar je ključnega pomena. Obstajajo različni certifikati, ki potrjujejo oz. določajo, kakšne kakovosti je izdelek.

(Slika 47: Cetifikat organskega bomaža, oseben arhiv)

(49)

3.4.1 Öko-Tex standard 100

Öko-Tex, ki deluje od leta 1992, je globalno združenje za enotno testiranje in sistem certificiranja tekstilnih surovin, polizdelkov ter končnih produktov v vseh fazah proizvodnje. Izdelki s tem standardom ne smejo vsebovati nobenih škodljivih snovi.

V ta namen izvajajo različne teste za prepovedane snovi, ki so lahko rakotvorne. To velja za snovi, ki so s strani zakonodaje dovoljene, a omejene, na primer formaldehid in težke kovine. Snovi, ki dokazano škodujejo zdravju, a po zakonu niso

prepovedane, na primer pesticidi in razna barvila, so lahko alergene. Prav tako testirajo pH, ki je lahko zdravju škodljiv. Izdelki dobijo to oznako samo, če so prestali vse teste. (Vir:https://www.otroskaoblacila.si/oznake-standardov-kakovosti/)

3.4.2 GOTS (Global Organic Textile Standard)

GOTS je vodilni svetovni standard za ekološke tekstilije in je podeljen le tistim, ki izpolnjujejo vse zahteve. Pomemben je celoten proces pridelave surovin ter

družbena in ekološka proizvodnja. Standard zahteva jasno označevanje in pregled, ki je namenjen kupcem ter jim tako zagotavlja transparentnost, kar pomeni, da vedo, od kod so surovine, kje se je dogajala proizvodnja, s kakšnimi snovmi so obdelali tekstilije itd. GOTS oznako ORGANIC dobijo samo proizvodi, ki imajo vsaj 95 % s certifikati potrjenih ekoloških vlaken. Stopnje proizvodnje za GOTS morajo biti ločene od ostale predelave. Vse kemične snovi, ki se uporabljajo med proizvodnjo v

industriji, morajo biti preverjene in ocenjene. Tako na primer ocenjujejo toksičnost in biorazgradljivost materialov. Za ta standard se v industriji ne sme uporabljati težkih kovin, formaldehida, aromatskih topil, nanodelcev, gensko spremenjenih organizmov (GSO) in njihovih encimov, sintetičnih sredstev za apretiranje. Prav tako morajo vsa belila biti osnovana na kisiku in ne na kloru. Celoten postopek mora biti okolju

prijazen in zdravju neškodljiv. Upoštevati mora postopke za zmanjševanje odpadkov in izpustov ter tako prispevati k čistejšemu okolju. (Vir:

https://www.otroskaoblacila.si/oznake-standardov-kakovosti/)

3.4.3 Fair Trade Certified

Fair Trade Certified je organizacija oz. standard, ki delavcem zagotavlja pošteno plačilo ter varno delovno okolje in pogoje za delo. Standard vključuje in pomaga vsem členom od proizvodnje do kupca. Če ima produkt certifikat Fair Trade, pomeni, da je ta narejen v skladu s strogimi socialnimi, okolijskimi in ekonomskimi standardi.

Organizacija, ki podeljuje certifikate, z gotovostjo trdi, da so metode in material, ki ga uporabljajo, varni za delavce in okolje. (Vir:

https://www.unsustainablemagazine.com/a-guide-to-ethical-and-sustainable-kids-clot hing-brands/)

(50)

3.5 FOTOGRAFIJE

(slika 48: Kolekcija 1, osebni arhiv)

(slika 49: Kolekcija 2, osebni arhiv)

(51)

(slika 50: Kolekcija 3, osebni arhiv)

(52)

(slika 51: Kolekcija 4, osebni arhiv)

(slika 52: Kolekcija 5, osebni arhiv)

(53)

(slika 53: Kolekcija 6, osebni arhiv)

(slika 54: Kolekcija 7, osebni arhiv)

(54)

(slika 55: Kolekcija 8, osebni arhiv)

(slika 56: Kolekcija 9, osebni arhiv)

(55)

4 REZULTATI IN RAZPRAVA

Glavna ideja mojega diplomskega dela je bila ustvariti otroško kolekcijo oblačil z vzorci, ki so praktična, trajnostna ter vizualno privlačna otrokom in staršem.

Najpomembnejši element, ki ga iščem v oblačilih, je, da med procesom oblikovanja uživam in da imajo oblačila pomen. Skozi ves študij sem se trudila, da bi moja oblačila imela globoko sporočilnost, zato sem se odločila, da bo tema diplomskega dela nekaj, za kar mi je resnično mar in to želimz oblačili predati naprej.

Zelo zanimiv je bil proces raziskovanja v teoretičnem delu. Ogromno sem se naučila ter pridobljeno znanje uporabila pri oblikovanju kolekcije. Raziskovanje ilustracije in vzorcev v vsej njuni širini mi je odprlo številne možnosti pri nadaljnjem oblikovanju.

Tako sem s pomočjo otroške ilustracije oblikovala vzorce za tekstil, iz katerega sem kasneje izdelala oblačila. Ker je kolekcija namenjena majhnim otrokom, ki so zelo specifična ciljna skupina, sem se med raziskovanjem dotaknila tudi razvoja otroka, kar mi je pomagalo razumeti njihove vidne in mentalne sposobnosti dojemanja ilustracije ter fizične sposobnosti, ki sem jih upoštevala pri oblikovanju oblačil.

V eksperimentalnem delu sem raziskala pomen enakopravnosti v današnjem svetu in ugotovila, da gre še danes za enega izmed največjih družbenih problemov. Nato sem s pomočjo motivike živalskega vrta oblikovala otroške ilustracije, iz katerih so nastali vzorci. Vzorci so sestavljeni iz elementov živali, ki prihajajo iz različnih koncev sveta ter tako ponazarjajo raznolikost ljudi. Ker pa živijo v živalskem vrtu vse skupaj, bivajo v sožitju in so med seboj enakopravne. Sledilo je oblikovanje oblačil, kjer sem funkcionalnost in udobje postavila na prvo mesto. Tako sem na primer pazila, da se oblačila ne oblačijo čez glavo, saj je takšen način neprijeten za starše in otroke.

Veliko vlogo pri oblikovanju je igrala tudi trajnost, ki sem jo raziskala v

eksperimentalnem delu in njene principe poskušala vključiti v kolekcijo, zato sem se odločila za material s certifikatom organskega bombaža, ki je otroku prijazen in neškodljiv. Pri izdelavi oblačil so mi pomagali Kolorado tisk ter šivilja Neja.

Nastala je kolekcija otroških oblačil, ki vsebuje majice s kratkimi rokavi, kratke hlače, kombinezon s kratkimi hlačami brez rokavov, dolge hlače, bodi s kratkimi rokavi in brez rokavov, vrhnje oblačilo ter dodatke (slinčki in kape). Oblačila so polna vzorcev s pomembnim sporočilom, za katerega upam, da bo pripomogel k večji strpnosti in sprejemanju drugačnosti v prihodnosti.

(56)

5 ZAKLJUČEK

Diplomsko delo sem začela z idejo in željo po delu z otroki, vendar pa se je med procesom izkazalo, da gre za nekaj veliko večjega. Ugotovila sem, da je oblikovanje vzorcev, oblačil ter produktov za otroke nekaj, kar si želim početi v svojem življenju.

Ta kolekcija je šele začetek moje poti. V prihodnosti si želim nadaljevati v smeri otroških produktov, vzorcev in ilustracij ter ustvariti lastno znamko, ki bo predstavljala vrednote, v katere verjamem. Oblačila so medij, s katerim lahko naše ideje

sporočamo svetu, zato je to priložnost, da ustvarim oblačila, ki bodo naredila spremembo.

(57)

6 VIRI IN LITERATURA

- 24ur Fokus. 'Zaklad, ki ga otrok nosi s seboj'. V24ur.com. Objavljeno: Junij, 2020 (citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.24ur.com/novice/fokus/zaklad-ki-ga-otrok-nosi-s-seboj.html - Abigail Beall. Why clothes are so hard to recycle. VBBC FUTURE.

objavljeno: 13.7.2020 (Citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.bbc.com/future/article/20200710-why-clothes-are-so-hard-to-recy cle

- Afroza Akter Rita. Specific Requirement for development in children’s clothing: customer’s preference and satisfaction for buying. V

researchgate.net. Objavljeno: Auhust 2018 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.researchgate.net/publication/327011802_Specific_requirement_fo r_development_in_children%27s_clothing_customer%27s_preference_and_s atisfaction_for_buying

- Amanda Morin, Reading Development and Skills by Age. VUnderstood.org.

Objavljeno: ni podatka (Citirano: 4.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.understood.org/articles/en/reading-skills-what-to-expect-at-differe nt-ages

- Avtor: Neznan. Baby clothing marketing - Global industrial Analysis and Forecast / 2025 VTransparency market research.com.Objavljeno: ni podatka (Citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.transparencymarketresearch.com/baby-clothing-market.html - Dawn Cowles. Guide to Organic and Ethical Brands for Babies & Children. V

Unsustainablemagazine.com. Objavljeno: ni podatka (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.unsustainablemagazine.com/a-guide-to-ethical-and-sustainable-ki ds-clothing-brands/

- Elizaveta Akimov. What is illustration and what are the different types of illustration. VDesign.tutplus.com.Objavljeno: November, 2020 (Citirano:

4.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://design.tutsplus.com/articles/what-is-illustration-and-what-are-the-differ ent-types-of-illustration--cms-36065

- Forte Tavčer. P. Tehnologija tiskanja tekstilij. 2010; prva izdaja. Univerza v Ljubljani, Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo ISBN 978-961-6045-82-7

- Grace Cook. How Millennial Culture Is Driving the Luxury Kidswear Market. V Businessoffashion.com (BOF). Objavljeno: Oktober 2017 (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.businessoffashion.com/articles/news-analysis/how-kiddie-street-st yle-stars-are-driving-the-childrenswear-market

- How to create the 7 most common surface pattern repeats. VPattern and Design. Objavljeno: Oktober, 2018 (citirano: 7.7.2021) Dostopno na

(58)

svetovnem spletu:

https://patternanddesign.com/7-most-common-surface-pattern-repeats/

- Ilustracija. VSlovarji Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša.Citirano:

2.7.2021. Dostopno na svetovnem spletu:

https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=130&View=1&Query=*ilustracija - ITTEN, J. Umetnost barve: študijska izdaja, Jesenice: [samozal.] R.

Reichmann, 1999 ISBN - 961-90323-1-4

- Jelka Reichman. VEMKA.si, Objavljeno: Ni podatka (citirano: 2.7.2021 ) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.emka.si/webapp/wcs/stores/servlet/SearchDisplay?categoryId=&s toreId=715838034&catalogId=3074457345616676718&langId=-31&sType=Si mpleSearch&resultCatEntryType=2&showResultsPage=true&searchSource=

Q&pageView=grid&beginIndex=0&orderBy=&pageSize=12&searchType=100 2&searchTerm=jelka+reichman&#facet:&productBeginIndex:0&facetLimit:&or derBy:&pageView:grid&minPrice:&maxPrice:&pageSize:&

- Jersey-organski-bombaž. VSvet metraže.Objavljeno: ni podatka (Citirano:

28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://svetmetraze.si/produkt/jersey-organski-bombaz-24177-250-bela - Kaleigh Moore. Report Shows Customers Want Responsible Fashion, But

Don’t Want To Pay For It. What Should Brands Do? V Forbes. Objavljeno:

Juni, 2019 (citirano: 7.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.forbes.com/sites/kaleighmoore/2019/06/05/report-shows-custome rs-want-responsible-fashion-but-dont-want-to-pay-for-it/?sh=4dfbe9351782 - Karen Ferreira. Types of illustrations for children’s books. V

getyourbookillustrations.com, objavljeno: Februar, 2020 (citirano: 28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://getyourbookillustrations.com/types-of-illustrations-for-childrens-books/

- Kühlhorn, L. Designing Patterns: For decoration, fashion and graphic, Gestalten, 2014 ISBN 3899555155

- Lela Nargi, 36 best books for toddlers. VToday’s parent.Objavljeno: Maj, 2018(Citirano: 2.7.2021 ) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.todaysparent.com/toddler/toddler-development/best-books-for-tod dlers/

- Lila Prap.V Emka.si.Objavljeno: ni podatka (citirano: 29.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.emka.si/webapp/wcs/stores/servlet/sl/emkasi/5110-lila-prap-5788

#facet:&productBeginIndex:0&facetLimit:&orderBy:5&pageView:grid&minPric e:&maxPrice:&pageSize:&

- Mini Rodini. VMini Rodini.com.Objavljeno: 2021 (Citirano:20.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu: https://www.minirodini.com/en-eu

(59)

- NationBuilder. Defining a new inclusive future, VEquality now.

Objavljeno:Juni, 2020 (citirano: 30.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.equalitynow.org/defining_a_new_inclusive_future

- Nelson Mandela Quotes. VGoodreads. Objavljeno: ni podatka (citirano:

28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.goodreads.com/quotes/111810-no-one-is-born-hating-another-per son-because-of-the

- N.K. Kdaj dojenček dejansko vidi. VBibaleze.si.Objavljeno: 11.2.2020 (Citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.bibaleze.si/dojencek/kdaj-dojencek-dejansko-vidi.html - Sivili. Oznake standardov kakovosti. VOtroškaoblačila.si, objavljeno:

(Citirano: 28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.otroskaoblacila.si/oznake-standardov-kakovosti/

- Starmer, A. Barvne sheme: naučite se z barvnimi kombinacijami ustvariti prijetno okolje, 3. natis. Ljubljana: Tehnična založba Slovenije, 2010 ISBN 978- 86-365-0622-6

- Swata Kumari. Young & Trendy - Kids Fashion is Here to Stay. V

Fiber2fashion.com. Objavljeno: August 2013(Citirano: 27.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/7015/young-trendy-kids-fashion -is-here-to-stay

- Šuštaršič, M. Butina, B.De Gleria, I. Skubin, K. Zornik,Likovna teorija: učbenik za umetniške gimnazije likovne smeri od prvega do četrtega letnika, 1. izd. 3. natis. Ljubljana: Dabora, 2011 ISBN 978-961-6525-00-8

- Urška Stankovič Elesini, GZS -Priporočilo o varnosti otroških oblačil: Vrvice in vezalke na otroških oblačilih. (druga dopolnjena izdaja) V Gospodarska

zbornica Slovenije. Objavljeno: Junij 2011 (Citirano: 2.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.gzs.si/pripone/Priporočilo%20o%20varnostni%20otroških%20obla čil_%20druga%20dopolnjena%20izdaja.pdf

- VBAMBINIFASHION.com, (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu: https://shop.bambinifashion.com/info/about-us

- VKolorado.siobjavljeno: (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.kolorado.si/o-nas/

- VLittle sleepies. (Citirano: 28.6.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://littlesleepies.com/pages/about-us

- VPitupi. (Citirano: 1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://www.pitupi.de/en/creativity-in-design/

- Vzorec. VSlovarji Inštituta za slovenski jezik Frana Ramovša.Citirano:

1.7.2021) Dostopno na svetovnem spletu:

https://fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds=130&View=1&Query=*vzorec - ZUPANČIČ, T. Kakovostna književna ilustracija za otroke, Otrok in knjiga, št.

85, Maribor: Mariborska knjižnjica, 2012, str. 5 - 16. ISSN 0351–5141

(60)

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

36 Mikrostruktura in mesto linijske EDXS analize aluminiziranega vzorca v prečnem prerezu sta prikazana na Sliki 31, rezultati pa so prikazani na Sliki 31, iz njih lahko sklepamo,

Slika 66: Testiranje metanja žogice 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021). Slika 67: Testiranje metanja žogice 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana,

Slika 33: Prikaz knjige The Adventures of Sherlock Holmes, Anja Kadunc, 2021, osebni arhiv. Slika 34: Pismo iz zgodbe A Scandal in Bohemia, Anja Kadunc, 2021,

Ana Strašek, Konserviranje-restavriranje polikromiranega lesenega kipa Vstali Kristus Diplomsko delo, UL ALUO, Oddelek za restavratorstvo, Ljubljana, 2021.. Naslov diplomskega

Slika nahrbtnika Frachella; Frachella: [dostopno na daljavo]. Dostopno na svetovnem

The real weight of modal terms for psychoanalysis lies here: since there is no sex- ual relationship (a relationship is impossible as long as what does not stop being written

In the following, we will attempt to follow one single consideration: we will pro- pose to reconsider the late Heidegger’s examination of the concept of the world, and we will

V študijskem letu 2020/2021 pišem diplomsko delo z naslovom »Predstave predšolskih otrok o lovcih in lovstvu«, katerega namen je predvsem ta, da ugotovim, kako lahko s pomočjo