• Rezultati Niso Bili Najdeni

Umetniški predmeti

In document Kazalo vsebine (Strani 80-89)

3.1 Analiza učnih gradiv po predmetih

3.1.4 Umetniški predmeti

Pri umetniških predmetih sem analizirala učbenik za glasbeno umetnost v 7. razredu osnovne šole in učbenik za likovno umetnost v 9. razredu osnovne šole.

Pesek, A. (2018). Glasba danes in nekoč 7. Ljubljana: Rokus Klett

SPOL V BESEDILU

Tabela 46: Število in delež [%] likov glede na spol v besedilu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

66

Graf 20: Delež [%] likov glede na spol v besedilu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

V učbeniku za glasbo za 7. razred osnovne šole sem v besedilu lekcij našla kar 290 likov moškega spola. Večinoma gre za avtorje, skladatelje, npr. »Imenuje se po papežu Gregorju I. […]« (Pesek, 2018, str. 24) ali »Koralno petje so izvajali le moški pevci« (prav tam, str. 25). Likov ženskega spola sem našla le 46, npr. »Hildegard von Bingen […] je prva znana skladateljica v zgodovini glasbe« (prav tam, str. 27). V besedilu lekcij sem našla tudi tri dekliške like, npr. »Vsebina govori o zvesti deklici […]« (prav tam, str. 34), ter štiri fantovske like, npr. »Govori o fantovski družbi ob […]« (prav tam, str. 50). Našla sem tudi 74 primerov uporabe moškega spola za množino, npr. »Stari Egipčani so imeli poklicne glasbenike za igranje […]« (prav tam, str. 10), ter en primer uporabe tako moškega kot ženskega spola, »V sedmem razredu boš spoznal/-a glasbo od […]« (prav tam, str. 4). Ko gre za like, ki se pojavljajo v besedilih nalog, prav tako prevladujejo liki moškega spola, saj sem jih našla kar 123, npr. »Kaj pravi skladatelj o nastanku te glasbe?« (prav tam, str. 8), medtem ko sem likov ženskega spola našla le 16, npr. »Katera je prva znana skladateljica v zgodovini glasbe […]?« (prav tam, str. 27). V besedilu nalog nisem našla nobenega primera dekliških ali fantovskih likov. V nalogah je 20 primerov uporabe moškega spola za množino, npr. »Kje so se zbirali slovenski glasbeniki?« (prav tam, str. 75), ter 33 primerov uporabe tako moškega kot ženskega spola, npr. »Katere glasbene primere si poslušal/-a?« (prav tam, str. 57) ali »Zapoj jo skupaj s sošolci in sošolkami« (prav tam, str. 39).

84,50% 88,50% 85,70%

13,40% 11,50% 12,90%

0,90% 0% 0,60%1,20% 0% 0,80%

0% 0% 0%

L E K C I J A N A L O G A S K U P A J

SPOL V BESEDILU

Moški Ženske Dekleta Fantje Druge spolne identitete

67 Tabela 47: Število in delež [%] likov glede na dejavnosti likov v besedilu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

Pri večini likov, ki se pojavijo v besedilu učbenika, ni možno določiti, kakšne dejavnosti izvajajo, saj so zapisani kot avtorji določenega besedila ali pa navedeni le ob slikovnem gradivu kot njegova podpora. Med kategorijami dejavnosti pa je največ likov predstavljenih pri dejavnostih, ki so povezane z njihovim delom ali izobraževanjem. Največ aktivnih je moških likov, npr. delo pevca Bobbyja McFerrina na strani 13. V veliko manjši meri so v tej kategoriji zastopane ženske, npr. delo arheologinje in glasbenice Cajse S. Lund. Pri tej kategoriji ne gre spregledati, da so med vsemi kategorijami prav v tej moški najbolj zastopani. Največ moških je tako predstavljenih v javnem okolju, med delom. Med liki v kategoriji prostočasnih dejavnosti ponovno prevladujejo liki moških. V tej kategoriji so zastopane le še ženske in fantje.

V kategorijah skrb za druge in dom najdemo le like moških in žensk, ki pa predstavljajo zelo majhen delež dejavnosti vseh likov. V besedilih sta večinoma opisana življenje in delo avtorjev/-ic. Besedila so osredotočena na delo in ne na druge aspekte oziroma dejavnosti njihovega življenja. V besedilih se najdejo še kakšne anekdote, ki pa največkrat ne opisujejo npr. skrbi za druge ali kaj so delali v prostem času. Če izvzamemo kategorijo ostalo, ki je najbolj zastopana, največ likov deluje v javnem okolju in ne v zasebnem.

SPOL V SLIKOVNEM GRADIVU

Posameznik Skupinski lik SKUPAJ

f f [%] f f [%] f f [%]

Tabela 48: Število in delež [%] likov glede na spol v slikovnem gradivu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

68

Graf 21: Delež [%] likov glede na spol v slikovnem gradivu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

V slikovnem gradivu učbenika ponovno prevladujejo liki moškega spola. Gre za fotografije skladateljev ali drugih zgodovinskih osebnosti moškega spola, npr. fotografija Bobbyja McFerrina na strani 13. Ženskih posameznic sem našla 17, npr. slika Marije Medičejske na strani 57. Med posameznimi liki sem našla še dve fotografiji deklet, npr. na strani 5, ter eno fotografijo fanta na strani 5. Med skupinskimi liki sem naletela na 12 primerov skupine moških, npr. mozaik potujočih rimskih glasbenikov na strani 18, šest primerov skupine žensk, npr. freska egipčanskih glasbenic na strani 10 ter po en primer skupine deklet na strani 5 in skupine fantov na strani 39. Med slikovnim gradivom, kjer se pojavljajo skupine, sem našla tudi 17 primerov, kjer so upodobljeni tako moški kot ženske in otroci, npr. na strani 71 sta dve sliki plesalcev baročnih plesov.

Slikovno gradivo v učbeniku je polno raznih fotografij, slik, fresk, mozaikov itd. Vloga slikovnega gradiva je, da si učenci in učenke lažje predstavljajo, kdo je bil/-a določena oseba, kako izgleda glasbilo itd. Pod vsakim slikovnim gradivom je tudi besedilo, ki se navezuje nanj, npr. na strani 70 je fotografija Tartinija in pod njo kratek zapis »Tartinijev spomenik na Tartinijevem trgu v Piranu« (Pesek, 2018, str. 70).

69,20% 29,70% 57,80%

17,70% 16,20% 18%

2,20% 2,70% 2,30%

1,10% 2,70% 1,60%0% 46% 13,30%

0% 0% 0%

8,90% 2,70% 7%

P O S A M E Z N I K S K U P I N S K I L I K S K U P A J

SPOL V SLIKOVNEM GRADIVU

Moški Ženske Dekleta

Fantje Oba spola prikazana skupaj Druge spolne identitete Spolno neopredeljeni liki

69 Tabela 49: Število in delež [%] likov glede na dejavnosti likov v slikovnem gradivu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

Podobno kot pri dejavnostih v besedilu tudi pri dejavnostih v slikovnem gradivu največji delež predstavlja kategorija ostalo. V to kategorijo sem uvrstila like, ki so pasivni in so v slikovnem gradivu upodobljeni njihovi portreti. V učbeniku je največ moških portretov, npr. portreti skladateljev ter dramatikov na strani 6. Portret ženske lahko najdemo na strani 20, kjer je upodobljena sveta Apolonija. Med kategorijami, kjer so liki aktivni, je najbolj zastopana kategorija delo. Delo je povezano z likovim glasbenim ustvarjanjem, nastopanjem, igranjem ipd. Moški med opravljanjem svojega dela je Pitagora, ki je na strani 17 upodobljen pri raziskovanju višine tona, ali pa trobentač med igranjem v orkestru na strani 55. Hildegarda Bingenska, ki jo najdemo na strani 27, je upodobljena med skladanjem glasbe, fantje pa kot renesančni pevci na strani 39. Določenim likom, ki so upodobljeni med igranjem glasbil, ne moremo določiti spola, saj bi lahko šlo tako za dekleta kot fante. Takšen primer najdemo na strani 35. V kategoriji prosti čas prevladujejo slikovna gradiva, kjer sta oba spola upodobljena skupaj. Takšen primer je par med plesom iz filma Druga sestra Boleyn na strani 37. Preostali liki so zastopani v manjšini, npr. dekle med guganjem na gugalnici na strani 99. Nekaj likov je upodobljenih tudi med skrbjo za druge in tudi med njimi je največ takšnih, kjer sta prikazana oba spola, npr. na strani 36, kjer Marija skrbi za Jezusa.

70 Tabela 50: Število in delež [%] likov glede na socialni položaj likov v slikovnem gradivu učbenika Glasba nekoč in danes 7 (Pesek, 2018)

Ko gre za socialni položaj likov v slikovnem gradivu, jih največ izhaja iz višjega sloja. Med njimi je največ likov moških, npr. Ludvik XIV. na strani 54, nekaj je tudi žensk, npr. Marija Medičejska na strani 57, in nekaj slikovnega gradiva, kjer sta oba spola prikazana skupaj.

Takšen primer so plesalci na dvoru na strani 45. V srednji sloj sem uvrstila največ likov moških.

V nižji sloj sem uvrstila fotografijo gladiatorja na strani 23, saj so to bili neke vrste sužnji. Kar nekaj likom se socialnega položaja ni dalo določiti, zato so uvrščeni v kategorijo ostalo. Takšni primeri so glasbenica na strani 14, dekle na gugalnici na strani 99, renesančni pevci na strani 39 in angeli, ki igrajo na glasbila, na straneh 34 in 35.

Tomšič Amon, B. (2019). Likovna umetnost 9: Učbenik za likovno umetnost v devetem

Tabela 51: Število in delež [%] likov glede na spol v besedilu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

71

Graf 22: Delež [%] likov glede na spol v besedilu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

V učbeniku za likovno umetnost prevladujejo liki moškega spola. V besedilu lekcij sem našla 74 primerov likov moškega spola, npr. »Kipar ustvarja volumen, ko […]« (Tomšič Amon, 2019, str. 38) ali »Priznani umetnik M. C. Escher je ustvarjal […]« (prav tam, str. 18). Likov ženskega spola sem našla le sedem. Dekleta in fantje se v besedilu lekcij ne pojavljajo, prav tako ne v besedilu nalog. V učbeniku sem med besedilom lekcije našla 19 primerov uporabe moškega spola za množino, npr. »Arhitekti in urbanisti izdelajo upodobitve načrtovanih prostorov« (prav tam, str. 57), v besedilu nalog pa tri takšne primere, npr. »Kako so slikarji naslikali […]?« (prav tam, str. 24). V besedilu nalog nastopajo le liki moškega spola, npr. »Kako visok je opazovalec narisanih predmetov?« (prav tam, str. 8), liki ženskega spola, dekleta in fantje pa se ne pojavijo.

DEJAVNOSTI LIKOV V BESEDILU

Dom Delo Skrb za

druge

Prosti čas Ostalo SKUPAJ

f f [%] f f [%] f f [%] f f [%] f f [%] f f [%]

Moški 0 0,0 29 90,6 0 0,0 0 0,0 50 92,6 79 91,9

Ženske 0 0,0 3 9,4 0 0,0 0 0,0 4 7,4 7 8,1

Dekleta 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0

Fantje 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0

Druge spolne identitete

0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0 0 0,0

SKUPAJ 0 0,0 32 100,0 0 0,0 0 0,0 54 100,0 86 100,0 Tabela 52: Število in delež [%] likov glede na dejavnosti likov v besedilu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

91,40% 100% 91,90%

8,60% 0% 8,10%

0% 0% 0%0% 0% 0%0% 0% 0%

L E K C I J A N A L O G A S K U P A J

SPOL V BESEDILU

Moški Ženske Dekleta Fantje Druge spolne identitete

72

Ko gre za dejavnosti likov v besedilu, prevladujejo dejavnosti, ki so povezane z njihovim delom. Največ likov v tej kategoriji je moških, npr. na strani 18 je delo M. C. Escherja, na strani 31 pa delo Eda Catmulla. Ostale kategorije, dom, skrb za druge ter prosti čas, med liki v besedilu niso zastopane. Kar nekaj likov je pasivnih in so zato uvrščeni v kategorijo ostalo. Gre za avtorje in avtorice del, ki so le zapisani pod svojimi deli. Likom je težko določiti dejavnost oziroma jih uvrstiti v posamezno kategorijo, saj je besedilo napisano zelo neosebno in je spolno nevtralno. Avtorica se je izogibala uporabi spola. V učbeniku večino časa razlaga uporabo določenih likovnih tehnik in pri tem ne uporablja spolsko določenih oblik.

SPOL V SLIKOVNEM GRADIVU

Posameznik Skupinski lik SKUPAJ

f f [%] f f [%] f f [%]

Moški 15 55,6 1 12,5 16 45,7

Ženske 7 25,9 0 0,0 7 20,0

Dekleta 0 0,0 0 0,0 0 0,0

Fantje 1 3,7 0 0,0 1 2,9

Oba spola prikazana skupaj 0 0,0 7 87,5 7 20,0

Druge spolne identitete 0 0,0 0 0,0 0 0,0

Spolno neopredeljeni liki 4 14,8 0 0,0 4 11,4

SKUPAJ 27 100,0 8 100,0 35 100,0

Tabela 53: Število in delež [%] likov glede na spol v slikovnem gradivu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

Graf 23: Delež [%] likov glede na spol v slikovnem gradivu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

55,60% 12,50% 45,70%

25,90% 0% 20%

0% 0% 0%3,70% 0% 2,90%0% 87,50% 20%

0% 0% 0%

14,80% 0% 11,40%

P O S A M E Z N I K S K U P I N S K I L I K S K U P A J

SPOL V SLIKOVNEM GRADIVU

Moški Ženske Dekleta

Fantje Oba spola prikazana skupaj Druge spolne identitete Spolno neopredeljeni liki

73

Ker gre za učbenik za likovno umetnost, v njem prevladuje slikovno gradivo, vendar ni poudarka na likih oseb. Gre za razne perspektive, grafike, animacije itd. Med liki posameznikov je sedem moškega spola, npr. fotografija Eda Catmulla na strani 31 ali slika nadškofa Fernanda Niña de Guevare na strani 21. Med posameznicami je sedem likov ženskega spola, npr. slika gospe Matisse na strani 23. Slikovnega gradiva, kjer bi bila upodobljena dekleta, nisem našla, sem pa našla en primer fotografije fanta, ki snema animacijo na strani 33. V učbeniku je tudi nekaj primerov, ko so na fotografijah, slikah upodobljeni moški, ženske in/ali otroci. Takšen primer je na strani 22, kjer so na sliki upodobljeni moški, ženska in majhen otrok.

DEJAVNOSTI LIKOV V SLIKOVNEM GRADIVU

Med dejavnostmi likov v slikovnem gradivu prevladujejo tiste, ki so povezane z delom. Največ takšnih likov je moških, npr. Ed Catmull med izdelavo računalniške animacije roke, sledijo ženske, npr. kiparke med izdelovanjem kipov. Primera prostočasne dejavnosti sta lahko kolesar na strani 35 ali ženska med branjem knjige na strani 25. Med skrbjo za druge je prikazana Marija, ki skrbi za Jezusa, na strani 40. Tudi v slikovnem gradivu je največ likov pasivnih, saj so upodobljeni na portretih in niso dejavni v kateri izmed dejavnosti. Gre npr. za portrete moških in žensk na strani 21, družinski portret na strani 22 ali primer skupine kipov na strani 45.

74

Tabela 55: Število in delež [%] likov glede na socialni položaj likov v slikovnem gradivu učbenika Likovna umetnost 9 (Tomšič Amon, 2019)

Socialni položaj likov sem določala na podlagi njihovih oblačil (npr. lepa in razkošna oblačila) in dejavnosti, v katerih so se udejstvovali. Nekaterim likom socialnega položaja ni bilo možno določiti, saj njihova podoba o njih ne pove ničesar. Največ likov sem tako uvrstila v kategorijo brez določenega socialnega položaja, npr. kolesar na strani 35 ali gospa Matisse na strani 23.

Med liki, ki sem jim določila socialni položaj, jih največ spada v srednji sloj. Največ likov je moških, ki jim sledijo še ženske in en primer slikovnega gradiva, kjer sta oba spola prikazana skupaj. V višji sloj sem uvrstila nadškofa Fernanda Niña de Guevare na strani 21 ter like na sliki z naslovom Devica kanclerja Rolina (Tomšič Amon, 2019, str. 22).

In document Kazalo vsebine (Strani 80-89)