• Rezultati Niso Bili Najdeni

32 3.2.1.3 White cube

4.1 Razstava fotografije

4.1.2 Fotografija kot ilustracija

V tem poglavju se bom osredotočil na serijo velikih fotografskih razstav, ki so med drugo svetovno vojno in hladno vojno nastajale v The Museum of Modern Art (MoMA). Serija se je začela z razstavo The Road to Victo-ry leta 1942, kateri sta do konca vojne sledili še Airways to Peace leta 1943 ter Power in the Pacific leta 1945.218

Fotografije na teh razstavah niso bile strogo ločene druga od druge, obdane s paspartuji in okvirjene na steni, ampak so v bolj dramatičnih postavitvah prekrivale celotne stene, stale na nagnjenih podstavkih ali pa bile preprosto pritrjene na steno brez okvirja.219 Za obiskovalce so bili ustvarjeni celotni ambienti. Fotografija tukaj ni bila prikazana kot umetniško delo, ampak je služila ilustriranju zgodbe. Obiskovalcem je

217 Stephanie CHADWICK, 291 – Little galleries of the photo secession, Khan Academy, dostopno na <https://www.

khanacademy.org/humanities/

art-1010/american-art-to-wwi- i/291/a/291little-galleries-of--the-photo-secession> (16.

7. 2021).

218 STANISZEWSKI 2001, op. 162, str. 209.

219 Prav tam, str. 102.

38 bila na voljo le ena, skrbno začrtana pot, ki je organizatorjem razstave omogočala lažje oblikovanje jasnega narativa, ki je bil dodatno okrepljen s kratkimi napisi ob fotografijah.220

Razstava The road to Victory je bila oblikovana kot foto esej,221 ki je pripovedoval zgodbo o veličini Združenih držav Amerike, hudob-nih sovražnikih in poti do zmage v vojni. Edward Steichen in Herbert Bayer222 sta oblikovala zanimivo fotografsko instalacijo in natančno začr-tala gledalčevo pot. Gledalca sta s pomočjo kratkih pripisov k slikam in skrbno izbranimi fotografijami vodila skozi sentimentalno in militaristič-no linearmilitaristič-no pripoved.223 Mnogo fotografij je bilo vzetih iz svojega prvot-nega konteksta. Fotografije, ki so bile na primer ustvarjene za program FSA (Farm Security Administration), so bile obrezane in opremljene z novimi pripisi, s čimer jim je bil spremenjen pomen. Pomagale so graditi propagandno sliko upanja, skupnega cilja in boljše prihodnosti.224

Slika 20: Samuel Gottscho, Installation view of the exhibition, “Road to Victory.”, 1942, Photographic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York.

Na levi strani je fotografija Američana iz delavskega razreda. Avtorica je Dorothea Lange, fotografijo pa je posnela za FSA. Dodan je napis:

“War – they asked for it – now, by the living God, they’ll get it.” Desno je fotografija japonskega napada na Pearl Harbor, pod njo pa fotografija dveh nasmejanih japonskih funkcionarjev ter pripis: “Two Faces”.

220 Prav tam, str. 210.

221 Prav tam, str. 102.

222 Bayerjeve bauhausovske instalacije so bile za ameriško javnost preveč kaotične, zato se je prilagodil in razstavo, kot je Road to Victory, postavil na bolj jasen in razumljiv način.

_____________________________

Prav tam, str. 219.

223 Prav tam, str. 210.

224 Prav tam, str. 215.

39

Bayerja so kritizirali, da snuje razstave v skladu s psihologijo oglaše-vanja, česar sam ni zanikal – celo trdil je, da bi moralo biti oblikovanje zasnovano tako, da manipulira z gledalčevim zaznavanjem. Razstava The Road to Victory je bila odkrito propagandna, a je javnost njeno sporočilo dobro sprejela.225

Ena od največjih, najbolj obiskanih in znanih fotografskih razstav, ki je nastala pod Steichenovim vodstvom,226 The Family of Men, je leta 1955 s fotografijo skušala prikazati univerzalnost človeštva.227 Tudi tu so bile 503 fotografije iz 68 držav v vlogi ilustracije glavne teme razstave. Ideje o skupnosti in upanju za prihodnost, ki so bile prisotne v The Road to Victory, so bile na tej razstavi razširjene onkraj ameriških meja. Pred-stavljena je bila zgodba o univerzalnosti človeštva, človeške družine, človeških čustev in zgodovine človeštva. Tudi na tej razstavi ni manjkalo kratkih pripisov, ki so bili v nekaj primerih vzeti iz Biblije.228

Razstava je obiskovalce popeljala po zgodbi, ki je bila zasnovana tako, da so obiskovalci med razstavo doživljali čustvene vzpone in padce.229 Organizacija razstave je poudarjala čustveni vidik fotografij.230 Pot je vodila od začetkov človeštva k ljubezni, poroki, družini, smrti, rojstvu, vojni in otroštvu.231 Zgodba o združevanju, enosti in upanju za prihodnost se je zaključila s sprehodom od fotografije vodikove bombe do fotografij dojenčkov, otroštva in narave.232

Vlada ZDA je naročila štiri manjše verzije razstave in odkupila origi-nalno razstavo. Razstava je bila pretvorjena v potujočo in v naslednjih letih med hladno vojno poslana v tujino na 84 »strateških« lokacij, kjer je promovirala ideale in stališča ZDA.233 Med drugim je bila leta 1959 postavljena tudi v Moskvi, kjer je delovala kot kulturno orožje v hladni vojni.234

Slika 21: Model of installation for the exhibition, “Road to Victory.”, 1942, Pho-tographic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York.

Slika 22: Samuel Gottscho, Installation view of the exhibition, “Road to Victory.”, 1942, Photographic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York.

40

Slika 23: Rolf Petersen, Installation view of the exhibition, “The Family of Man”, 1955, Photographic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York

Ko je vodstvo fotografskega oddelka od Steichna leta 1962 prevzel John Szarkowski, je v muzeju prikazoval fotografijo le še kot okvirjeno umetnino na nevtralni podlagi.235

Slika 24: Ezra Stoller, Installa-tion view of the exhibiInstalla-tion, “The Family of Man.”, 1955, Photo-graphic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York.

Slika 25: Rolf Petersen, Installa-tion view of the exhibiInstalla-tion, “The Family of Man.”, 1955, Photo-graphic Archive. The Museum of Modern Art Archives, New York.

235 Prav tam, str. 258, 259.