• Rezultati Niso Bili Najdeni

Metodika učenja plesov v otroški folklorni skupini

In document DELOVANJE OTROŠKIH FOLKLORNIH SKUPIN (Strani 36-39)

3.2 OTROŠKA FOLKLORNA SKUPINA

3.2.3 Delovanje otroške folklorne skupine

3.2.3.5 Metodika učenja plesov v otroški folklorni skupini

Pri otrocih je zelo pomembno na kakšen način jim bomo posredovali določeno vsebino. Vodje se velikokrat poslužujejo demonstracije in posnemanja, vendar to vedno ni najboljša odločitev. Bolje je, da učence učimo sistematično, po fazah in korakih. M. Knific Zaletelj

Slika 8: Notni zapis plesa Krojcpolka (Ramovš, 1997)

23

(2017) pravi, da obstajata dve bistveni načeli, kako ples učimo. Vedno moramo učiti od preprostega k zahtevnejšemu, saj tako gradimo otrokovo znanje. Drugo načelo je od gibanja brez prenosov teže telesa h gibom s prenašanjem teže telesa. To pomeni, da začnemo ples učiti z gibanjem rok, kasneje priključimo še gibanje nog.

Vodja skupine oziroma učitelj mora pred učenjem dobro preučiti in se sam naučiti ples, ki ga bo učil. Ples mora pisno razčleniti in si zapisati, iz kakšnih gibov in korakov je sestavljen.

Preučiti mora tudi ritmično strukturo plesa. Na vajah je priporočljivo učence učiti posamezno, šele ko vsi obvladajo korake, jih postavimo v pare. Če so plesi dvodelni, naj učitelj uči ples po delih, kasneje združi ples v celoto. Najprej začnemo učiti ritmično strukturo plesa (ploskanje, gibi rok, kasneje gibi nog). Počasi prehajamo na učenje posameznih plesnih prvin, postopoma dele sestavljamo v celoto (Knific Zaletelj, 2017).

Pri učenju moramo biti potrpežljivi in vztrajni. V skupini so po navadi otroci različnih sposobnosti. Nekateri plesne prvine osvojijo zelo hitro, drugi pa potrebujejo več časa. Z izvedbo vaj ne smemo prehitevati, z naslednjo vajo ali plesno prvino nadaljujemo, ko že večina otrok obvlada korake. Vedno pa moramo biti pozorni, da se vračamo k manj zahtevnejšim korakom, saj s tem korake utrjujemo, ob tem pa smo lahko pozorni na nadrobnosti, enotnost in usklajenost (Knific in Meglič, 2017).

Pri izvajanju naučenega plesa se vedno najde tudi kakšna napaka. Napako lahko dela celotna skupina, del skupine, le en par ali posameznik. Pomembno je, da najprej odpravimo napake, ki jih počne celotna skupina, sledi odpravljanje napak dela skupine. Nato se posvetimo napakam, ki jih delajo posamezni pari, šele na koncu se osredotočimo na posameznika (Fuchs, 2006; Knific Zaletelj, 2017). Napake odpravljamo tako, da učencem najprej pokažemo napačno izvedbo s poudarjenimi nepravilnostmi. Za tem demonstriramo še pravilno izvedbo. Nato se z učenci pogovorimo in poskusimo zaplesati brez napak (Fuchs, 2006).

Primer metodičnega učenja valčka

Valček je ples, ki spada med ljudske plese. Gre za ples v trokorakih, ki se pleše v ¾ taktu. Je eden izmed zahtevnejših ljudskih plesov.

1. Izgovarjanje besed (v ¾ taktu, brez glasbe): najprej vsi hkrati, nato še drug za drugim (npr. En-dva-tri, Bam-ber-bam, Ju-hu-hu)

2. Izgovarjanje besed s ploskanjem (v ¾ taktu, brez glasbe): izgovarjajo določeno besedo in ploskajo na prvo, drugo ali tretjo dobo (npr. Ju-hu-hu, Ju-hu-hu, Ju-hu-hu).

Kasneje lahko tudi na drugo in tretjo, prvo in drugo dobo

3. Izgovarjanje besed z izmišljenimi gibi (v ¾ taktu, brez glasbe): drug za drugim ob izgovarjanju besed (npr. Ju-hu-hu, En-dva-tri, Ban-ber-bam) pokažejo tri izmišljene gibe (v skladu s ¾ taktom)

4. Ploskanje (ob glasbi v ¾ taktu): vsi hkrati ploskajo na prvo dobo, drug za drugim ploskajo na prvo dobo, vsi hkrati ploskajo na drugo in tretjo dobo, drug za drugim ploskajo na drugo in tretjo dobo, vsi hkrati ploskajo na prvo dobo in tleskajo na drugo in tretjo, drug za drugim na prvo ploskajo in tleskajo na drugo in tretjo

5. Poskoki s ploskanjem (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): vsi skupaj na prvo dobo skočijo in zaploskajo, drug za drugim na prvo dobo skočijo in zaploskajo, vsi skupaj skočijo in zaploskajo na drugo in tretjo dobo, drug za drugim

24

6. Vaja z rokami na tleh (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): ležijo na tleh na trebuhu, roke položijo pred sabo na tla. Udarjajo drug za drugim najprej tri dobe z eno roko in nato tri dobe z drugo roko. Nato enako ponovi sosed

7. Hoja po krogu (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): hodijo po krogu v nasprotni smeri urinega kazalca in ploskajo na prvo dobo, nato na drugo in trejo dobo. Stojijo po krogu in naredijo korak na vsako prvo dobo, nato na vsako drugo in tretjo dobo

8. Hoja po krogu s trokorakom (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): stojijo po krogu in se držijo za roke. Plešejo trokorak naprej desno, nato naprej levo

9. Obrati na četrtine (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): na mestu trokorak, pri tem se z enim trokorakom obrnejo za četrtino obrata v desno. Enako v levo

10. Obrati na polovice po liniji (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): na mestu trokorak, pri tem se z enim trokorakom obrnejo za polovico obrata v desno. Enako v levo

11. Obrati na polovice po krogu (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): plešejo po krogu in pri tem delajo obrate za polovico v desno. Enako ponovijo v levo

12. Ples v paru (ob štetju ali glasbi v ¾ taktu): plešejo v paru tako, da se najprej držijo samo za roke (trokorak na mestu, trokorak levo in desno). Preprijem v standardno držo in ponovitev prejšnjih nalog (trokorak na mestu, trokorak levo in desno, obrati na četrtine, obrati na polovice)

13. Prosto plesanje valčka v paru po prostoru (povzeto po B. Knific in M. Meglič, 2017).

Primer metodičnega učenja polke

Polka je ples, ki spada med ljudske plese. Gre za ples v trokorakih, ki se pleše v 2/4 taktu.

Lahko se pleše samostojno, je pa tudi sestavi del drugih slovenskih ljudskih plesov.

1. Izgovarjanje besed (v 2/4 taktu, brez glasbe): najprej vsi hkrati, nato še drug za drugim (npr. En-dva, Bim-bam, Tik-tak)

4. Izgovarjanje besed z izmišljenimi gibi (v 2/4 taktu, brez glasbe): drug za drugim ob izgovarjanju zgornjih besed pokažejo dva izmišljena giba (v skladu z 2/4 taktom) 5. Poskoki s ploskanjem (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): vsi skupaj na prvo dobo skočijo

in zaploskajo, drug za drugim na prvo dobo skočijo in zaploskajo

6. Vaja z rokami na tleh (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): ležijo na tleh na trebuhu, roke položijo pred sabo na tla. Udarjajo drug za drugim najprej dve dobi z eno roko in nato dve dobi z drugo roko. Nato enako ponovi sosed

7. Poudarjen (pri)korak, trokorak (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): hodijo po krogu v skladu z 2/4 taktom ter na prvo dobo zraven zaploskajo

8. Obrati na četrtine (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): na mestu trokorak, pri tem se z enim trokorakom obrnejo za četrtino obrata v desno. Enako v levo

9. Obrati na polovice po liniji (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): na mestu trokorak, pri tem se z enim trokorakom obrnejo za polovico obrata v desno. Enako v levo

10. Obrati na polovice po krogu (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): plešejo po krogu in pri tem delajo obrate za polovico v desno. Enako ponovijo v levo

11. Ples v paru (ob štetju ali glasbi v 2/4 taktu): plešejo v paru tako, da se najprej držijo samo za roke (trokorak na mestu, trokorak levo in desno). Preprijem v standardno držo

25

in ponovitev prejšnjih nalog (trokorak na mestu, trokorak levo in desno, obrati na četrtine, obrati na polovice)

12. Prosto plesanje polke v paru po prostoru (povzeto po B. Knific in S. Meglič, 2017).

In document DELOVANJE OTROŠKIH FOLKLORNIH SKUPIN (Strani 36-39)