• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO"

Copied!
64
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

MANJA KULOVIC

LJUBLJANA 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

TELEVIZIJSKA PRODUKCIJSKA GRAFIKA

DIPLOMSKO DELO

MANJA KULOVIC

LJUBLJANA, september 2021

(3)

UNIVERSITY OF LJUBLJANA

FACULTY OF NATURAL SCIENCES AND ENGINEERING DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

TELEVISION PRODUCTION GRAPHICS

DIPLOMA THESIS

MANJA KULOVIC

LJUBLJANA, September 2021

(4)

i

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU

Število listov: 63

Število strani: 51

Število slik: 46

Število preglednic: 1 Število literaturnih virov: 20 Število prilog: 1

Študijski program: Visokošolski strokovni študijski program (1. stopnja) Grafična in medijska tehnika

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednica: doc. dr. Sabina Bračko

Mentorica in članica: izr. prof. dr. Raša Urbas Somentor: asist. Andrej Učakar

Članica: doc. dr. Marica Starešinič

Ljubljana,

(5)

ii

ZAHVALA

Zahvaljujem se mentorici izr. prof. dr. Raši Urbas za odlično vodenje, svetovanje in pomoč pri nastajanju diplome. Prav tako se zahvaljujem somentorju asist. Andreju Učakarju za sodelovanje.

Posebna zahvala gre vsem tistim, ki so me na praktičnem usposabljanju v podjetju Pro plus, d..o..o., veliko naučili.

Zahvaljujem se tudi mojemu Timu, ki me je med študijem najbolj podpiral. Prav tako se zahvaljujem svojim prijateljem.

(6)

iii

IZVLEČEK

Danes, ko je televizija eden izmed glavnih medijskih virov informacij in zabave, je pomembno, da gledalcu omogoča vživljanje v ustvarjeno resničnost brez večjega napora pri razumevanju vsebine.

Da so se gledalci pripravljeni vračati k televizijskim programom in njihovim vsebinam, morajo doživeti zadovoljstvo ob spremljanju: ali s pomočjo televizijskih produkcijskih grafik ali z estetsko privlačnostjo oddaj.

Namen diplomskega dela je bil preučiti televizijsko produkcijsko grafiko. Na podlagi primerov na televiziji je bila narejena opredelitev in določitev namena posamezne vrste grafike ter raziskava, kako gledalci dojemajo in sprejemajo tovrstno pomoč pri razumevanju vsebine.

V teoretičnem delu naloge je predstavljena televizijska produkcijska grafika in njena pomembnost za gledalce, kako in kdaj se uporablja v oddajah ter razlika med grafikami v informativni in zabavni oddaji. Sledi razlaga o delu grafičnega operaterja, opis njegove vloge med oddajo, posneto vnaprej ali snemano v živo.

V eksperimentalnem delu je narejena analiza televizijskih produkcijskih grafik, primerjanih med informativno in zabavno oddajo na komercialni televiziji POP TV. Želeno je bilo ugotoviti, kako so grafike učinkovite v praksi, zato je bila izvedena spletna anketa med gledalci televizijskih vsebin.

Na podlagi raziskave so bila izdelana priporočila glede rabe televizijske produkcijske grafike v medijske namene za televizijske oddaje.

Med raziskavo je bilo ugotovljeno, da je uporaba televizijskih produkcijskih grafik za gledalce televizijskih vsebin zelo pomembna, saj grafike pomagajo pri sledenju in razumevanju vsebin.

Uporaba grafičnih elementov na sliki pomeni dodano vrednost k prepoznavnosti in ustvarjanju uspešne tržne znamke.

Ključne besede: POP TV, televizija, televizijska produkcijska grafika, TV oddaje

(7)

iv

ABSTRACT

In today’s world, where television is one of the most important media sources of information and entertainment, it is important that it allows the viewer to empathize with the created reality without trying too hard to understand the content. In order for viewers to be willing to watch certain television programs and their content again, it must offer them satisfaction while watching: with the help of television production graphics or simply an esthetic appeal of certain shows.

The aim of the diploma thesis was to investigate television production graphics. Starting from the examples on television, the purpose and definition of the purpose of each type of graphic was made, as well as the study of how viewers perceive and accept this type of help to understand the content.

The theoretical part of the thesis presents television production graphics and its importantce for viewers, how and when they are used in shows and the difference between graphics in informative and entertaining shows. This is followed by an explanation of the work of the graphic operator, a description of his or her role during the broadcast, whether it is pre-recorded or recorded live.

In the experimental part, an analysis of the television production graphics is conducted comparing it between an informative and an entertaining show on commercial television POP TV. Next, was wanted to find out how effective the graphics are in practice, so it was performed an online survey among the television viewers. Based on the survey, was made recommendations for the use of television production graphics for media purposes in television broadcasts.

During the research, was found that the use of television production graphics is very important for the viewers of television content as graphic helps them to follow and understand the content. The use of graphic elements in the image contributes to recognition and the creation of a successful brand.

Key Words: POP TV, television, television production graphics, TV show

(8)

v

KAZALO VSEBINE

PODATKI O DIPLOMSKEM DELU ... I ZAHVALA ... II IZVLEČEK ... III ABSTRACT ... IV KAZALO VSEBINE ... V KAZALO SLIK ... VII KAZALO PREGLEDNIC ... IX OKRAJŠAVE IN SIMBOLI ... X

1 UVOD ... 1

2 TEORETIČNI DEL ... 2

2.1 TELEVIZIJSKAPRODUKCIJSKAGRAFIKA ... 2

2.2 GRAFIKEMEDODDAJO ... 3

2.2.1 Informativne oddaje ... 4

2.2.2 Zabavne oddaje ... 5

2.3 VLOGAGRAFIČNEGAOPERATERJAVREŽIJI... 6

2.3.1 Potek dela grafika za oddajo v živo ... 6

2.3.2 Potek dela grafika za vnaprej posnete oddaje ... 8

2.3.3 Programi, s katerimi upravlja grafik ... 8

3 EKSPERIMENTALNI DEL ... 9

3.1 METODEDELA ... 9

3.1.1 Pregledna analiza televizijskih produkcijskih grafik... 9

3.1.2 Spletna anketa ... 10

3.1.3 Opis priporočil za izdelavo in rabo TVPG ... 10

4 REZULTATI IN RAZPRAVA ... 11

4.1 REZULTATIPREGLEDNEANALIZETELEVIZIJSKIHPRODUKCIJSKIHGRAFIKZ RAZPRAVO ... 11

4.2 REZULTATISPLETNEANKETEZRAZPRAVO ... 17

4.2.1 Demografska vprašanja ... 18

4.2.2 Navade gledanja televizije ... 19

4.2.3 Sledenje, razumevanje in prepoznava televizijske produkcijske grafike ... 22

4.2.4 Uporabnost televizijske produkcijske grafike ... 27

4.3 PRIPOROČILA ... 36

4.3.1 Uvodne špice ... 37

4.3.2 Podpisne TVPG oz. telopi ... 37

4.3.3 Celozaslonske TVPG oz. dupleksi ... 37

(9)

vi

4.3.4 TVPG na stenskem zaslonu v ozadju ... 38

4.3.5 Virtualna resničnost ... 38

4.3.6 Ambientalna TVPG ... 38

4.3.7 Animirani grafični elementi ... 38

4.3.8 Odjavne špice ... 38

4.3.9 Oglaševalske TVPG ... 39

5 ZAKLJUČEK ... 40

6 VIRI IN LITERATURA ... 41

7 PRILOGA ... 43

7.1 ANKETNIVPRAŠALNIK ... 43

7.1.1 1. sklop vprašanj – DEMOGRAFSKA VPRAŠANJA ... 44

7.1.2 2. sklop vprašanj – NAVADE GLEDANJA TELEVIZIJE ... 45

7.1.3 3. sklop vprašanj – TELEVIZIJSKA PRODUKCIJSKA GRAFIKA ... 46

7.1.4 4. sklop vprašanj – PREPOZNAVA TELEVIZIJSKE PRODUKCIJSKE GRAFIKE... 48

(10)

vii

KAZALO SLIK

Slika 1: Telop TVPG z naslovom novice v informativni oddaji »24UR« [11] ... 4

Slika 2: TVPG ob razlagi novinarke v informativni oddaji »24UR« [11] ... 5

Slika 3: Postavitev telopa TVPG na kader zabavne oddaje »Zvezde plešejo« [11] ... 7

Slika 4: Prikaz uvodne špice informativne oddaje »24UR« (levo in desno) [11] ... 12

Slika 5: Prikaz uvodnu špice zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (levo in desno) [11] ... 12

Slika 6: Telopa TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 12

Slika 7: Dupleks TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 13

Slika 8: Dupleks TVPG informativne oddaje »24UR« z novinarko in prispevkom (levo) ter TVPG in novinarke (desno) [11] ... 13

Slika 9: Celozaslonska TVPG v informativni oddaji »24UR« (levo) in v zabavni oddaji »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 14

Slika 10: TVPG na stenskem zaslonu informativne oddaje »24UR« v rubriki »Pop In« (levo) in rubriki »Šport« (desno) [11]... 14

Slika 11: TVPG na stenskem ozadju informativne oddaje »24UR« v rubriki »Vreme« (levo) in med novico v informativni oddaji »24UR« (desno) [11] ... 15

Slika 12: TVPG virtualne resničnosti v informativni oddaji »24UR« (levo) in zabavni oddaji »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 15

Slika 13: Abmientalni TVPG v studiu informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 16

Slika 14: Prehoda v obliki vstavitve grafičnih elementov TVPG med kadri informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 16

Slika 15: Odjavni špici s pripravljenima TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11] ... 17

Slika 16: Oglas za prihajajočo zabavno oddajo »Sanjski moški« [11] ... 17

Slika 17: Starostna razdelitev anketirancev ... 18

Slika 18: Izobrazba anketirancev ... 19

Slika 19: Pogostost gledanja televizije oz. televizijskih programov ... 20

Slika 20: Spremljanje televizijskih programov... 21

Slika 21: Izbor različnih zvrsti oddaj na televiziji ... 21

Slika 22: Spremljanje televizijskih oddaj podjetja Pro Plus, d..o..o. (POP TV in Kanal A) ... 22

Slika 23: Naslovni telop TVPG (levo) in TVPG na stenskem zaslonu (desno) v informativni oddaji »24UR« [11] ... 23

(11)

viii

Slika 24: Delež pomoči TVPG pri lažjem sledenju informativnim oddajam ... 23

Slika 25: Prikaz primera celozaslonskih TVPG v informativni oddaji »24UR« (levo in desno) [11] ... 24

Slika 26: Delež pomoči TVPG pri lažjem razumevanju vsebine informativnih oddaj ... 24

Slika 27: Določitev pripadnosti fotografij informativnih oddaj prejšnjih vprašanj ... 25

Slika 28: Celozaslonska (levo) in lebdeča (desno) TVPG v zabavni oddaji »Zvezde plešejo« [11] ... 25

Slika 29: Delež pomoči TVPG pri lažjem sledenju vsebini zabavnih oddaj... 26

Slika 30: Določitev pripadnosti fotografij zabavnih oddaj prejšnjih vprašanj ... 27

Slika 31: Prikaz različnih napisov TVPG v telopu zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (levo in desno) [11] ... 27

Slika 32: Delež odgovorov na vprašanje k čemu je pozvala prva TVPG v telopu zabavne oddaje »Zvezde plešejo« ... 28

Slika 33: Delež odgovorov na vprašanje k čemu je pozvala druga TVPG v telopu zabavne oddaje »Zvezde plešejo« ... 28

Slika 34: Prikaz naslovnih TVPG v obliki telopov z različno velikostjo besedila v informativni oddaji »24UR« (levo in desno) [11] ... 29

Slika 35: Delež odgovorov na vprašanje v kateri TVPG je primernejša velikost besedila ... 29

Slika 36: Prikaz naslovnih TVPG v obliki telopov z različno barvno kombinacijo v informativni oddaji »24UR« (levo in desno) [11] ... 30

Slika 37: Delež odgovorov na vprašanje v kateri TVPG je primernejša barvna kombinacija 30 Slika 38: Primeri celozaslonskih TVPG (1., 2., 3. in 4.) z novinarko v informativni oddaji »24UR« [11] ... 31

Slika 39: Razvrstitev ocen TVPG glede na preglednost oz. berljivost ... 31

Slika 40: Prikaz TVPG, ki pozivata h glasovanju med zabavno oddajo »Zvezde plešejo« (levo in desno) [11] ... 32

Slika 41: Delež odgovorov na vprašanje katera TVPG bi jih prej prepričala v glasovanje .... 32

Slika 42: TVPG na stenskem zaslonu (levo) in lebdeča TVPG (desno) za podajanje informacij o vremenu v informativni oddaji »24UR« [11] ... 33

Slika 43: Delež odgovorov na vprašanje katera TVPG o vremenu je všečnejša ... 34

Slika 44: Primer oglaševalske TVPG med serijo [11] ... 35

Slika 45: Delež odgovorov na vprašanje ali so opazili reklamne TVPG ... 35

Slika 46: Delež odgovorov na vprašanje ali jih motijo reklamne TVPG ... 36

(12)

ix

KAZALO PREGLEDNIC

Preglednica 1: Cena 30-sekundnega oglaševanja na POP TV za april 2021 [13] ... 6

(13)

x

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI

d..o..o. družba z omejeno odgovornostjo TVPG televizijska produkcijska grafika ZDA Združene države Amerike 3D tridimenzionalni prostor

(14)

1

1 UVOD

Da se je televizija razvila v takšno, kot jo poznamo danes, je potrebovala desetletja. Na njen razvoj je vplival radio, a iz televizije se je vsebina slišala in videla hkrati. V korist televizije je bil razvoj, od nastanka do vsakodnevne uporabe, hiter, saj so se televizije kmalu znašle v vsakem gospodinjstvu.

Na televiziji je zvok v obliki govora mogoče neposredno predočiti gledalcem, kot je to stalna praksa pri podajanju novic voditeljev informativnih oddaj. Pri premikajočih slikah – video zapisih je mogoče v format vključiti elemente televizijske produkcijske grafike, ki gledalcem omogočajo hitrejše in lažje razumevanje vsebin.

Na slovenskem medijskem trgu je najprej delovala samo javna oz. nacionalna televizija, ki ji je leta 1995 začela konkurirati prva komercialna televizija – POP TV [1]. Na televiziji si lahko ogledamo ne le informativne, ampak tudi razvedrilne oz. sprostitvene in izobraževalne vsebine. Za svežino so poskrbele licenčne tuje oddaje, ki so med gledalci vedno bolj priljubljene in gledane. Na podlagi gledanosti si komercialna televizija ustvarja zaslužek, saj se v primerjavi z javno televizijo lahko financira z oglaševanjem. [2]

Pro plus, d..o..o., je trenutno vodilna medijska hiša v Sloveniji, ki ji skupina družbe CME (angl.

Central European Media Enterprises) omogoča razvoj v skladu z zadnjimi tehnološkimi in programskimi trendi širšega mednarodnega medijskega prostora. Nove trende so začeli ustvarjati ne le na televizijskem, ampak tudi na spletnem področju, kjer poleg televizijskih programov (POP TV, Kanal A, KINO, BRIO, OTO) ponujajo najbolj brano spletno stran 24ur.com in številne specializirane spletne portale (Okusno.je, Zabovoljna.si, Bibaleze.si, Moškisvet.com, Cekin.si, Dominvrt.si). [3]

Sedaj ima televizija kot najmlajši medij vlogo izpolnjevanja potreb po informiranosti in zabavi, ponuja različne vsebine oz. žanre predvajanih vsebin. Pomembno je, da so te predstavljene na hiter, razumljiv in sodoben način.

Cilj diplomske naloge je bil preučiti televizijsko produkcijsko grafiko, primerjati informativno in zabavno oddajo na komercialni televiziji POP TV. Na podlagi primerov smo želeli ugotoviti, v kakšne namene se ta grafika uporablja in preveriti, ali pri gledalcih ta namen tudi doseže.

(15)

2

2 TEORETIČNI DEL

V nadaljevanju je predstavljen pomen in vloga produkcijske grafike na televizijskem področju.

Zaradi dopolnjevanja videza oddaje in načina podajanja informacij je ta nepogrešljiva v televizijski produkciji.

2.1 TELEVIZIJSKA PRODUKCIJSKA GRAFIKA

Tako kot vsak medijski vir informacij ali zabave ima tudi televizija svoje področje rezervirano za tovrstno vsebino. Poleg interneta televizija doseže veliko število ljudi, saj za razliko od tiskovin ali radia potrebuje pozornost obeh človekovih glavnih čutil za komunikacijo – sluha in vida. Bolj ko smo »zaposleni« z dojemanjem vsebine, bolj nas ta pritegne, saj nam je v tem času onemogočeno početje drugih stvari. Pri časovni omejitvi, kot to doseženo samo pri televiziji oz. video produkciji, gledalca v gledanost »prisilimo«, saj se vsebina neprestano predvaja, menjava oz. odvija po določenem zaporedju. Zato si mora gledalec ob spremljanju televizijske vsebine vzeti čas in ji nameniti pozornost, ta pa ga zlahka posrka vase. Ko je človek zaposlen z vsemi čuti, ga t..i. virtualni svet popelje v čustveno intenzivnejšo izkušnjo, zato je ta medij v dojemanju drugačen od drugih.

Želje po filmskih vsebinah so dokaz, da se je gledalec pripravljen vanje vživeti in se zadovoljiti z izkušnjo ustvarjene resničnosti [4].

Televizijska produkcijska grafika (TVPG) pomaga gledalcu zaznavati informacije, ki jih vidi skozi sliko in sliši skozi zvok. Njena glavna naloga je tovrstne informacije predstaviti v obliki števk in/ali besed z dodanimi grafičnimi elementi. Gledalcu omogoča lažje spremljanje, razumevanje in pomnjenje vsebine, za kar mu ni treba vlagati preveč energije. Ta vzorec dojemanja informacij lahko primerjamo z vizualnim tipom učenja, ki uporablja podčrtovanje, izpisovanja ključnih besed, uporabo miselnih vzorcev, preglednic, slik in risanja. Vsi našteti načini nadgrajujejo avditivni oz.

slišni tip, ki si informacije zapomni s poslušanjem [5]. Prav tako lahko to primerjamo z računalniškimi igrami, kjer grafike nazorno, pregledno in predvsem hitro predstavljajo ključni vir informacij. Brez takšnega načina bi za pojasnilo v zvoku ali sliki potrebovali več časa, zato je združevanje verbalne in neverbalne komunikacije tako učinkovito. Z vzdrževanjem napetosti pri zapolnjenem zaslonu z izmenjavanjem ali kombiniranem pojavljanju slike z grafiko pa so izpolnjena tudi pričakovanja gledalca [4]. Tako ga vizualni del spremljanja televizije ne začne dolgočasiti.

(16)

3 Grafika na televizijskem področju daje oddajam identiteto, s katero se ne le vizualno ločijo od drugih oddaj ali televizijskih postaj, ampak z njimi gradijo tudi svojo blagovno znamko [4].

Te se med sezonami ali v določenem časovnem obdobju ne spreminjajo bistveno, saj bi se zaradi tega lahko porušila njihova prepoznavnost. Za grafično podobo oddaje je ključnega pomena »rdeča nit« v uvodni in odjavni špici, grafih, preglednicah, telopih (t..i. kratkih sporočilih), dupleksih (t..i.

podvojenih slikah), ozadjih ipd. Pri tem je treba poskrbeti za usklajenost barv, pisav, kontrastov in načina animiranja.

Ker so TVPG oblikovane in animirane vnaprej, je njihovo krmiljenje avtomatizirano. Na njih je treba v prazne prostore vnesti le podatke. Na ta način grafike v živo potrebujejo le ukaze o začetku in koncu predvajanja. Te v režiji s pomočjo grafičnih sistemov, ki so sprogramirani z navodili, kako razvrstiti, postaviti in predvajati podatke na grafiki [6], daje grafik. Virtualni učinki grafik so enostavni ali zelo kompleksni, odvisno od namena uporabe in časa predvajanja. Glamurozni prikazi telopov med informativno oddajo izpadejo vpadljivo, medtem ko dolgočasen prikaz telopa med zabavno oddajo izpade pusto.

2.2 GRAFIKE MED ODDAJO

Informativne grafike ali infografike v vizualnem svetu pomagajo pri razumevanju dejstev. Dajejo podporo govornemu in slikovnemu delu oddaje. Zaradi svoje zgovornosti lahko v gledalcu vzbudijo večjo pozornost in si jih lažje zapomnijo kot slikovni material [7].

Grafika na televiziji mora upoštevati tudi druge prvine, ki za tiskovine niso pomembne. Pri televiziji je ključni element čas, na katerega se nanaša vse, kar se prikazuje in predvaja. Zato je pri TVPG pomembna časovna omejitev, koliko časa in kdaj bo prikazana, da jo bo gledalec razumel. Ker se grafike med oddajo hitro spreminjajo oz. je vsaka od njih vidna le nekaj trenutkov ali sekund, je pomembno, da so dobro načrtovane. Pri tem je treba upoštevati grafične prvine, med pomembnejšimi so velikost, oblika, barva, kontrast in prosojnost [8]. Biti morajo uravnotežene in ne smejo zakrivati pomembnih informacij, ki so prikazane na slikah. Pisava naj bo dovolj vidna in čitljiva, da je primerna za gledanje televizije s priporočene razdalje. Ujemati se mora z žanrom oddaje in oblikovnim slogom grafike. Ko so osnovne lastnosti optimizirane, je pomembno, da podatkov v grafiki ni preveč, da ne napeljujejo na preveč informacij [9]. Ko so pravilno pozicionirane na zaslon, lahko govorimo o jasnih, razumljivih in preglednih TVPG, ki niso le pomožni elementi za razlago podatkov, ampak k njim spadajo napovednik oz. uvodna špica in odjavna špica (angl.

opening and closing credits), prehodi med posnetki ali prispevki v oddajah in ozadja, ki povezujejo kadre kamer.

(17)

4 2.2.1 Informativne oddaje

Informativni program je premišljen in dovršen medijski izdelek, ki povzema dnevne dogodke. Za ustvarjanje celote je potrebnih veliko ljudi, ki kreirajo vsebino. Sestavljanje posameznih elementov slike, zvoka, grafik, govora in montaže naredi gledljivo celoto dnevnoinformativne oddaje. Vsak dan se spreminja vsebina novic, vrstni red rubrik, struktura zgodb in grafična podoba ostajajo enaki [10]. Takšen način gledalci prepoznajo in mu sledijo. Pozornost privlačijo videi, slike in grafike, ki naredijo informacije dokazljive oz. verodostojne [4]. Grafike pri tej vrsti žanra so navadno čiste, da ne motijo pomembnih informacij. Ker se pri informativnih oddajah uporablja več informacij kot pri drugih, morajo svoje sporočilo prikazati ob pravem času in na pravi način. Kot je prikazano na sliki 1, telop z naslovom napovedane novice ali zgodbe spremlja uvodni govor voditelja. Grafika pritegne gledalčevo pozornost in ga spodbudi k branju. Postavljena je v del kadra, kjer ne prekriva voditelja, zato gledalca ne zmoti.

Slika 1: Telop TVPG z naslovom novice v informativni oddaji »24UR« [11]

Zaradi vključevanja naslovov, podnapisov in drugih informacij v grafiko se gledalcu omogoči, da ne zgreši bistva, četudi nekaj trenutkov ne posluša ali ne gleda televizije. Ko se bo vrnil k ogledu, bo grafika na kratko povzela preslišano in spet bo lahko sledil oddaji. Grafike povedo tisto, česar novinar oz. voditelj ne pove ali mu olajšajo razlago. Najdemo jih v prikazu zapletenih in statističnih podatkov, primerjavah, zemljevidih, diagramih ali grafičnih skicah, ki informacije podajajo na lažji in hitrejši način, kot je govorna razlaga. Primer lažjega razumevanja zaradi grafike je prikazan na sliki 2, kjer novinarka s pomočjo grafike na televizijskem zaslonu prikazuje podatke. Prikazanih informacij ni treba ponavljati, saj si jih gledalec ogleda oz. prebere.

(18)

5 Slika 2: TVPG ob razlagi novinarke v informativni oddaji »24UR« [11]

2.2.2 Zabavne oddaje

Zabavne ali razvedrilne oddaje se od informativnih razlikujejo po tem, da jih ni treba razumeti, ampak je njihov pomen razvedriti gledalca. Animiranje občinstva v studiu ali doma lahko vključuje igre ali izobraževanje na zabaven način [2]. Velikokrat se gledalci vključijo v potek ali razplet oddaje z glasovanjem, ki medijski hiši prinaša tudi dobiček. Največkrat so na sporedu ob koncu tedna ali v večernih urah, ko si gledalci želijo sprostitve in zabave. Zabaven program ustvarjajo različne oddaje, med njimi resničnostni šovi, glasbene, plesne, turistične, nedeljske, humoristične, kuharske, ljubezenske, družinske oddaje, kvizi ipd.

Vse vrste teh oddaj so lahko licenčne ali last produkcije medijske hiše. Licenčne oddaje so priljubljene zaradi predpostavke, če je bila oddaja uspešna v drugih državah, je lahko tudi pri nas (v Sloveniji). Z nakupom licenčne oddaje se prihranita čas z iskanjem ideje in denar za testiranja, zato je tveganje minimalno. Preoblikujeta se le kulturni del in raven lokalizacije, ostali del oddaje pa mora zaradi prepoznavnosti težiti k originalnemu formatu oddaje [12]. V zadnjem času je na slovenski sceni nekaj oddaj slovenske produkcije, ki je zasnovana po navadah in pričakovanjih Slovencev, zato so lahko v gledanosti uspešnejše od licenčnih oddaj.

TVPG zabavnih oddaj vsebujejo več računalniških efektov kot tiste za informativne oddaje. Ti so kompleksnejši in vpadljivejši, saj niso tako resni in strogi kot informativne oddaje. Resničnostni šovi z glasovanjem gledalcev in kvizi vsebujejo največ grafik, saj za lažje razumevanje in sledenje potrebujejo opisno grafiko, podnapise, preglednice ipd. Brez grafik bi nekatere oddaje bile premalo razumljive in zato tudi manj gledane [1]. V šovih so grafike ključne za informacije o glasovalnih linijah, ki gledalca spodbujajo h glasovanju, saj klici in sporočila oddaji prinašajo zaslužek.

(19)

6 Največ gledalcev privabljajo prav zabavne vsebine, ki zaradi visoke gledanosti s seboj prinašajo tudi številne oglaševalce [4]. Kot dokaz za to je cenik oglaševanja na komercialni televiziji POP TV, kjer je oglaševanje najdražje med oddajami zabavnega žanra. V Preglednica 1 je prikazana cena 30-sekundnega oglasa med oddajo v programski shemi v aprilu 2021 [13]. Kot je razvidno iz preglednice, so zabavne oddaje zaradi večje gledanosti dražje od informativnih oddaj. Cena je poleg gledanosti odvisna tudi od dneva in ure predvajanja.

Preglednica 1: Cena 30-sekundnega oglaševanja na POP TV za april 2021 [13]

Zabavna oddaja Informativna oddaja

MasterChef

Slovenija Sanjski moški 24UR 24UR zvečer

8.000 € 9.000 € 5.500 € 3.700 €

2.3 VLOGA GRAFIČNEGA OPERATERJA V REŽIJI

Grafični operater (grafik) v režiji je usposobljen za pripravo in predvajanje različnih TVPG, ki so lahko posnete vnaprej ali predvajane v živo. Med njimi so resničnostni šovi ali druge oddaje, posnete v studiu, pri katerih je potrebna neposredna povezava z režijo. Njegovo glavno delo je upravljanje z bazo vnaprej pripravljenih podatkov in grafik za posamezne oddaje [14]. Programi, s katerimi lahko upravlja z vsebino, so grafični in podatkovni, zato se za svoje delo ne more izobraziti, temveč mora specifično znanje pridobiti pri vsakem izvajalcu posebej. Čeprav je delo grafično operatersko in ni kreativno, mora poznati medijsko produkcijo in grafično stroko, saj je del njegovega dela tudi postavljanje podatkov v grafike in med oddajo predvajanje ob primernem času [15]. Sledi dogajanju in oceni primeren čas, za npr. predvajanje animacije, ne da bi to zmotilo gledalca in prekrilo glavne elemente na posnetku. Grafik v režiji upravlja s telopi, preglednicami, z grafikami v ozadju, s promocijskim materialom, z glasovalnimi vsebinami ipd.

2.3.1 Potek dela grafika za oddajo v živo

Ko je oddaja v fazi načrtovanja in se pripravlja material za izvedbo, grafik sodeluje s kreativnimi grafiki, ki pripravljajo grafično podobo oddaje in material, s katerim bo operater med oddajo upravljal [16]. Dogovorijo se za kaj in kdaj se bo grafika ali animacija uporabljala ter kako se z njo upravlja. Grafik pozna vse pripravljene različice grafik, glede na njihovo velikost, način animiranja, hitrost, vidljivost ipd. jih predlaga režiserju. Od vsebine oddaje je odvisno, ali bodo uporabljene vse pripravljene grafike. Npr. telopi so pripravljeni za različne dolžine besedila, zato jih je v bazi

(20)

7 pripravljenih več. Na sliki 3 je uporabljena različica telopa za enovrstično besedilo. O tem, kateri telop bo najoptimalnejši za določeno besedilo, se uskladita režiser in grafik v režiji, ko ekipa dobi naročnikova navodila, iz katerih je razvidno, kaj morajo telopi vsebovati.

Slika 3: Postavitev telopa TVPG na kader zabavne oddaje »Zvezde plešejo« [11]

Pred začetkom oddaje začne nadzor režiser (tj. oseba, ki je odgovorna za interpretacijo na zaslonu, kadriranje in postavitev kamer v studiu, razčlenitev scenarija ter modulacijo nastopajočih), ki za snemanja izvede vaje, na katerih se preizkusijo vse možnosti snemanja in odvijanja dogodkov. Vse so terminsko določene in časovno uokvirjene v delovni dan. Na ta način se zagotavlja dobra organizacija velike ekipe, ki lahko šteje do 100 izvajalcev projekta. Na vajah se izvajalci pripravijo tudi na nepričakovane scene, ki niso del scenarija (npr. poškodba gosta med oddajo). Medtem si grafik v režiji za vsako oddajo pripravi vrstni red predvajanja grafik od začetka do konca. Po vajah sledi generalka, ki se izvede identično, kot se bo po scenariju izvedla oddaja na snemanju. Grafik se v tem času z ostalimi soustvarjalci dogovori o časovnici predvajanja, trajanju posameznih grafik in o načinu dela.

Med oddajo ekipa sledi scenariju, saj je potek oddaje natančno predviden. Izjeme so oddaje, v katerih so spremenljivi dogodki ali podatki. To so oddaje, ki vključujejo npr. glasovanje ali točkovanje. Če so podatki pomembni za odvijanje oddaje, se prikažejo z grafiko. Načini, kako pridobiti podatke, so različni in odvisni od oddaje in izvajalca. Lahko so lastno programirane aplikacije, zato delo grafika ni samo sledenje scenariju, ker mora poskrbeti, da pridejo podatki pravočasno v njegov sistem. Npr. če oddaja vsebuje točkovanje sodnikov, jih grafik od njih dobi preko aplikacije in jih uvršča v grafiko. Odvisen je od ekipe, ki ni z njim v režiji, in potrebuje komunikacijo z vodjo studia, ki nadzoruje dogajanje in poskrbi, da grafik dobi informacije, če pride do težav v sistemu.

(21)

8 Grafik med oddajo komunicira z režiserjem in video montažerjem. Režiser je glavni član ekipe, ki nadzoruje dogajanje in spremlja vse elemente, kot so postavitev kadrov, zaporedje snemanja, govorni del, grafične elemente in časovno usklajenost s scenarijem [17]. Zato je pomembno, da grafik poleg upravljanja z materialom sledi tudi njegovim navodilom. Režiser mu pove, kdaj in za koliko časa bo določena grafika v etru, če ta vpliva na odvijanje dogodkov ali je odvisna od kadra snemanja.

Na sliki 3 je telop postavljen v prazen del kadra in ne prekriva glavnih elementov na posnetku (npr.

voditelja). Z ostalim materialom grafik upravlja po scenariju. Za prenos v eter mora komunicirati tudi z video montažerjem, ki je t..i. desna roka režiserja, in sledi ukazom preklapljanja med kamerami. Ta skrbi za grafično plast (angl. layer) video vsebin v etru, zato mora vedeti, kdaj je grafika vidna in kdaj je lahko plast nevidna.

2.3.2 Potek dela grafika za vnaprej posnete oddaje

Pri vnaprej posnetih studijskih oddajah je potek dela za ekipo podoben tistim, ki so predvajane v živo. Razlika je le v tem, da je ob snemanju manj stresa, ker se napake pravočasno odpravijo.

Grafik ni potreben, če oddaja oz. prispevki niso neposredno povezani z režijo ali če ga nadomesti video montažer, ker njegovo delo ni tako obsežno [16]. Grafike v informativnih oddajah in oddajah, posnetih na terenu, dodaja montažer in ne grafik v režiji, saj so posnetki pripravljeni vnaprej.

2.3.3 Programi, s katerimi upravlja grafik

Grafik v režiji se največkrat srečuje z grafičnimi programi in aplikacijami za predvajanje grafik v živo. Podjetja uporabljajo različne programe, odvisno od prioritet ali izkušenj. Tovrstni programi in aplikacije se uporabljajo tudi za druge grafične rešitve, od snovanja grafik do virtualnih studiev [18].

Grafične programe in aplikacije se uporablja na vsakem delovnem mestu, v podjetju oz. televizijski hiši posebej, saj so zaradi predvajanja animacij v realnem času lahko zelo kompleksni. Večina teh programov in aplikacij se uporablja za oddaje v živo (informativne, zabavne) ali za prenose športnih tekmovanj.

Nekateri tovrstni grafični programi in aplikacije so Caspar CG (Švedska javna televizija, Švedska), Chyron (ZDA) in Viz Artist (Norveška) [6]. Ti sistemi potrebujejo za delovanje zmogljive računalnike in močna omrežja, v katerih se datoteke shranjujejo in obdelujejo. Danes je večina grafik animiranih, uporabljajo se različni 3D-učinki.

(22)

9

3 EKSPERIMENTALNI DEL

V eksperimentalnem delu naloge smo se najprej posvetili teoretični analizi televizijskih produkcijskih grafik (TVPG). Na primerih bomo opisali, kje, kdaj, kako in zakaj se na televiziji uporabljajo grafike med oddajami. Nato bomo na podlagi anketnega vprašalnika poskušali preučiti, ali gledalcem TVPG pomagajo pri razumevanju vsebine ali je to zanje le estetska dodana vrednost.

Cilj je izdelati priporočila glede rabe TVPG v medijske namene pri raznovrstnih oddajah.

3.1 METODE DELA

3.1.1 Pregledna analiza televizijskih produkcijskih grafik

Ugotoviti smo želeli, koliko različnih TVPG se danes uporablja, zato smo naredili pregledno analizo.

S pomočjo grafik na televiziji smo jih analizirali po seznamu, v odvisnosti od njihovega namena uporabe. Natančno smo preučili, kje, kdaj in zakaj se določen sklop TVPG uporablja za dodatno informiranje gledalcev. Preučili smo tudi, kako so TVPG prikazane.

Analizirali smo TVPG dveh različnih oddaj medijske hiše Pro plus, d..o..o. Primerjali smo TVPG informativne oddaje »24UR« in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« komercialne televizije POP TV.

V obeh oddajah se pojavlja večje število različnih TVPG, na osnovi katerih smo naredili obsežno primerjavo.

S pomočjo rednega ogleda oddaj in znanja, pridobljenega med praktičnim usposabljanjem v podjetju Pro plus, d..o..o., smo izvedli analizo grafik. Analizo posameznih TVPG smo izvedli s pomočjo ogleda posameznih oddaj in izdelave posnetkov zaslona v videoteki Voyo, ki je v lasti medijske hiše Pro plus, d..o..o., in omogoča oglede oddaj za nazaj. Tako smo prikazali grafike v sliki oz. statično na zaslonu, kot so bile predvajane med oddajo.

Pri analizi in primerjavi TVPG smo se osredotočili na njihovo velikost glede na razmerje s sliko, barvo, pisavo, čas prikazovanja, pomen in njihovo uporabnost. Iste značilnosti so nas zanimale tudi v spletni anketi, v kateri smo z željo, da bi izvedeli kakšne so navade gledalcev, način dojemanja in pomen TVPG za gledalce, zastavili podobna vprašanja.

(23)

10 3.1.2 Spletna anketa

Da bi ugotovili, kako gledalci dojemajo TVPG, kaj je zanje pri TVPG pomembno in kaj ne, smo izdelali spletno anketo s pomočjo spletne aplikacije 1KA. Želeli smo ugotoviti, katere TVPG dosežejo svoj namen, katere so bolj všečne in katere moteče.

V prvem sklopu vprašanj smo sodelujoče povprašali po demografskih podatkih (spol, starost in izobrazba anketiranca). V drugem sklopu vprašanj smo sodelujoče spraševali o njihovih navadah pri gledanju televizije. V tem delu smo spletno anketo zasnovali tako, da so anketirani, ki ne gledajo televizije ali gledajo samo tuje televizijske programe, z anketo zaključili, saj nadaljnje odgovarjanje ne bi bilo smiselno. V 3. sklopu vprašanj nas je zanimalo, ali TVPG prispeva k boljšemu sledenju in razumevanju ter prepoznavnosti oddaje, medtem ko smo v 4. sklopu vprašanj spraševali o uporabni vrednosti TVPG.

Spletna anketa je bila aktivna 14 dni februarja 2021.

3.1.3 Opis priporočil za izdelavo in rabo TVPG

Na osnovi pregleda, primerjave TVPG in ugotovitev, kako jih uporabniki oz. gledalci dojemajo, smo pripravili priporočila, ki so namenjena ustvarjalcem oddaj, oblikovalcem grafik in producentom grafičnih vsebin.

(24)

11

4 REZULTATI IN RAZPRAVA

S pomočjo analize TVPG in izdelane spletne ankete smo na osnovi dobljenih rezultatov pripravili priporočila za uporabo, pri čemer naj bi njihova vsebina in podoba kontekstualno in oblikovno bolj odgovarjala ciljnemu občinstvu, tj. gledalcem informativnih in zabavnih oddaj.

V nadaljevanju so prikazani rezultati analiz z razpravo, na koncu pa so pripravljena tudi priporočila uporabe TVPG v informativnih in zabavnih oddajah.

4.1 REZULTATI PREGLEDNE ANALIZE TELEVIZIJSKIH PRODUKCIJSKIH GRAFIK Z RAZPRAVO

Vse vrste TVPG na televiziji so animirane. Z dodajanjem majhnih učinkov (tj. efektov) se TVPG uskladi z že premikajočo »v živo« oddajano sliko. Vse skupaj tvori organski način premikanja. Zato gledalca prihod in odhod TVPG s slike ne zmoti tako, kot če bi se TVPG nenadoma prikazala.

Oblik in različic TVPG je več. Med seboj se ne razlikujejo zgolj po vizualni podobi, temveč predvsem po vsebini in namembnosti. Med različne TVPG prištevamo uvodne špice, podpisne TVPG oz.

telope, celozaslonske TVPG oz. duplekse, TVPG na stenskem zaslonu v ozadju voditelja, različne podobe virtualne resničnosti, ambientalne TVPG, animirane grafične prehode, odjavne špice in oglaševalske TVPG.

Uvodne špice so računalniško kompleksni vizualni učinki, ki jih spremlja prepoznavna glasba.

Oboje pritegne pozornost gledalca in ga povabi h gledanju oddaje [7]. Uvodne špice in glasba narekujejo tehnološko razvitost, sodobnost, oglaševanje in identifikacijo oddaje v primerjavi s konkurenčnimi televizijskimi programi in njihovimi oddajami. Informativne oddaje uporabijo za unikatnost ozadja v uvodni špici TVPG posnetek studia »v živo«, ko se voditelj pripravlja na začetek oddaje (slika 4). Uvodne špice z animiranimi ozadji so lahko precej enostavne, lahko pa so vizualno kompleksnejše (slika 5).

(25)

12 Slika 4: Prikaz uvodne špice informativne oddaje »24UR« (levo in desno) [11]

Slika 5: Prikaz uvodnu špice zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (levo in desno) [11]

Podpisne TVPG oz. telopi so napisi, ki se običjano nahajajo na spodnjem delu kadra in poleg naslova vsebujejo podnaslov (slika 6). Lahko naslavljajo tematiko ali podpišejo govorce, snemalce in montažerje prispevkov informativnih oddaj. Pri zabavnih oddajah vabijo h glasovanju, prikazujejo glasovalne linije, podpišejo govorce ali nastopajoče ipd.

Slika 6: Telopa TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo«

(desno) [11]

Celozaslonske TVPG oz. dupleksi razdelijo zaslon na dva ali več delov. Sestavljajo jih ozadja, ki so usklajena s podobo (angl. image) oddaje in z napisi, s podpisi ali telopi. S tovrstnimi grafičnimi rešitvami je mogoče pokazati več slik oz. kamer (tudi do devet kamer). V primeru informativne oddaje se dupleks TVPG uporabljajo za pogovor med voditeljem v studiu in novinarjem ali gostom na terenu (slika 7 levo). Uporabljajo se tudi za hkratni prikaz novinarja in prispevka (slika 8 levo) ali

(26)

13 novinarja in informativne TVPG (slika 8 desno). Informativne oddaje imajo več tovrstnih TVPG za razdelitev zaslona z različnim številom »kamerskih oken«, z različnimi postavitvami in razmerji med njimi. Zabavne oddaje so bolj predvidljive in ne potrebujejo zaloge predlogov (angl. tamplate), kot jih npr. potrebuje informativna oddaja. Pri zabavnih oddajah se ta način TVPG uporablja za združitev dveh prostorov v studiu (slika 7 desno).

Slika 7: Dupleks TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo«

(desno) [11]

Slika 8: Dupleks TVPG informativne oddaje »24UR« z novinarko in prispevkom (levo) ter TVPG in novinarke (desno) [11]

Dupleks TVPG se lahko uporablja tudi brez slike »v živo« oz. »kamerskih oken«. Nekatere infografike v informativnih oddajah zasedejo cel zaslon z namenom, da imajo TVPG več prostora in so zaradi tega jasneje prikazane (slika 9 levo). Pri zabavnih oddajah se tovrstne TVPG uporabljajo za prikaz posnetkov, fotografij, glasovalnih linij ipd. (slika 9 desno).

(27)

14 Slika 9: Celozaslonska TVPG v informativni oddaji »24UR« (levo) in v zabavni oddaji »Zvezde

plešejo« (desno) [11]

TVPG na stenskem zaslonu v ozadju (slika 10) se za informativne oddaje pripravljajo dnevno in so prilagojene vsebini vsake novice. Pri napovedih so v obliki fotografije (slika 10 levo) ali sestavljene fotografije, nekatere tudi z grafičnimi elementi (slika 10 desno). Prikažejo se na različnih zaslonih, odvisno od postavitve novinarja oz. voditelja v studiu. Postavitev se določi glede na informativno oddajo (npr. 24UR popoldne, 24UR, 24UR zvečer) oz. za kateri del in rubriko oddaje je pripravljeno ozadje. Kadrov, v katere lahko postavimo novinarja oz. voditelja z zaslonom v ozadju, je veliko. Kakšni bodo kadri in kje na zaslonu bo TVPG ali fotografija, se določi med pripravo oddaje.

Slika 10: TVPG na stenskem zaslonu informativne oddaje »24UR« v rubriki »Pop In« (levo) in rubriki

»Šport« (desno) [11]

Med podajanjem novic je ozadje opremljeno tudi z infografiko in ne samo s fotografijami. V rubriki

»Vreme« informativne oddaje »24UR« so TVPG v ozadju stalne, spreminjajo se le številke in TVPG za prikaz stanja vremena (npr. sončno, oblačno, deževno, smer vetra) (slika 11 levo). TVPG za novice se pripravljajo dnevno (slika 11 desno).

(28)

15 Slika 11: TVPG na stenskem ozadju informativne oddaje »24UR« v rubriki »Vreme« (levo) in med

novico v informativni oddaji »24UR« (desno) [11]

Virtualna resničnost, pri kateri v realni studio ali drug prostor postavimo TVPG, je glavni trend današnjega časa. Videti je lahko kot lebdeči ali postavljeni predmet (slika 12). Če se virtualna TVPG premika, animira ali kako drugače spreminja, je vtis realnega večji. Televizija s takšnimi potezami gledalcem pokaže, da so vredni njihove pozornosti, saj se jih trudijo impresionirati. Z njimi ciljajo tudi na večjo gledanost in pridobivanje novih stalnih gledalcev.

Slika 12: TVPG virtualne resničnosti v informativni oddaji »24UR« (levo) in zabavni oddaji »Zvezde plešejo« (desno) [11]

Ambientalna TVPG sama po sebi nič ne sporoča, naredi le vzdušje v studiu in posnema videz oz.

zunanjo podobo (angl. image) oddaje (slika 13). Ko voditelj informativne oddaje ne potrebuje TVPG, ga v ozadju spremlja le gibajoča ambientalna grafika (slika 13 levo). V zabavnih oddajah so tovrstne TVPG po studiu razporejene na zaslonih različnih velikosti in oblik (slika 13 desno).

(29)

16 Slika 13: Abmientalni TVPG v studiu informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje »Zvezde

plešejo« (desno) [11]

Animirani grafični prehodi se uporabljajo pri napovedniku informativnih oddaj med novicami, med prehodi sklopov oddaje in po uvodni špici. Pri zabavnih oddajah jih je več, prikažejo se med različnimi sklopi oddaje, pri menjavi prostora v studiu ali med posnetki ter so grafično in zvočno povezani z uvodno špico (slika 14).

Slika 14: Prehoda v obliki vstavitve grafičnih elementov TVPG med kadri informativne oddaje »24UR«

(levo) in zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (desno) [11]

Odjavne špice predstavijo ustvarjalce oddaje, sponzorje, datum snemanja in v nekaterih primerih tudi zahvale. Lahko so celozaslonske ali so dodane na zadnji kader v studiu (slika 15). Pri informativni oddaji zadnji kader pokaže večji del studia, pri drugih pa proslavljanje, mahanje ali kaj drugega, odvisno od žanra zabavne oddaje.

(30)

17 Slika 15: Odjavni špici s pripravljenima TVPG informativne oddaje »24UR« (levo) in zabavne oddaje

»Zvezde plešejo« (desno) [11]

V zadnjem času se med oddajami ne vrtijo le TVPG, povezane s predvajano vsebino, ampak tudi oglaševalske TVPG. Predvajajo se med oddajami, filmi ali serijami. Animirano pridejo v kader za nekaj sekund in tako tudi izginejo. V njih se ne oglašujejo npr. kreme ali kuhinjski aparati, temveč medijska hiša skoznje oglašuje svojo vsebino – torej filme in oddaje, ki bodo v kratkem na njihovem sporedu. Na sliki 16 je primer oglasa, ki na POP TV vabi k prijavi v zabavno oddajo »Sanjski moški«.

Slika 16: Oglas za prihajajočo zabavno oddajo »Sanjski moški« [11]

4.2 REZULTATI SPLETNE ANKETE Z RAZPRAVO

V spletni anketi je sodelovalo 139 oseb, od katerih je 114 spletno anketo izpolnilo v celoti.

(31)

18 4.2.1 Demografska vprašanja

V spletni anketi je sodelovalo 68 % žensk (95) in 32 % moških (44) (slika 17). Največ anketirancev je bilo starih med 18 in 24 let (35 %). Tej starostni skupini je sledila skupina od 25 do 34 let (20 %).

Nekaj manj (14 %) je bilo anketirancev, starih med 35 in 44 let. V starostnih skupinah od 45 do 54 in od 55 do 64 let je bilo po 11 % anketiranih. Najmanj sodelujočih je bilo v mlajši skupini med 12 in 17 let (4 %), še manj v starostnih skupinah med 65 in 74 let ter 75 let in več (po 2 %). Samo eden je bil v starostni skupini pod 12 let (1 %).

Slika 17: Starostna razdelitev anketirancev

Pričakovano je v spletni anketi sodelovalo največ oseb v starostni skupini med 18 in 24 let ter med 25 in 34 let, saj smo anketo razposlali med vrstnike – študente. Najmanj sodelujočih anketirancev je bilo v najmlajši in najstarejši skupini. Rezultat je bil pričakovan, saj v obe starostni skupini sodijo ljudje, ki manj dostopajo do spletnih anket, saj ta zahteva uporabo sodobne tehnologije (računalnika, tablice ali pametnega telefona) in nekaj veščin, potrebnih za reševanje.

Zanimalo nas je tudi, kaj so anketiranci po izobrazbi oz. kje se trenutno izobražujejo. Več kot polovica (51 %) sodelujočih ima univerzitetno ali visokošolsko izobrazbo oz. so še študentje. Njim sledijo srednješolci oz. ljudje s srednješolsko izobrazbo (34 %). Manj je bilo višje izobraženih sodelujočih z magisterijem oz. študentov magistrskega študija (11 %). Le 4 osebe (3 %) so označile osnovnošolsko izobrazbo, med sodelujočimi sta bili le 2 osebi z najvišjo izobrazbo (doktoratom oz.

študenta doktorskega študija) (1 %) (slika 18).

1% 4%

35%

20%

14%

11%

11%

2%2%

pod 12 let 12 - 17 let 18 - 24 let 25 - 34 let 35 - 44 let 45 - 54 let 55 - 64 let 65 - 74 let 75 let in več

(32)

19 Slika 18: Izobrazba anketirancev

Glede na starostno razporeditev sodelujočih anketirancev je bilo pričakovati, da bo največ sodelujočih študentov in tistih z dokončano univerzitetno ali visokošolsko izobrazbo, saj je bila spletna anketa razdeljena med študenti.

Nadalje nas je zanimalo, s katerega strokovnega področja so anketiranci. Največ (17 oseb) jih je bilo s področja grafike in medijev. Med njimi so bili učitelji, producenti, grafični oblikovalci, tehniki, inženirji, montažerji, animatorji, dijaki in študentje. Isto število oseb (17) je bilo učiteljev oz.

vzgojiteljev grafične, likovne in glasbene smeri. 14 sodelujočih anketiranih se izobražuje ali dela v zdravstvu; med njimi so medicinske sestre, farmacevti, zdravstveni tehniki, inženir laboratorijske biomedicine in zobozdravstveni asistent. Ekonomistov je bilo 10, 8 anketiranih pa se ukvarja s strojništvom. Enako število anketiranih (8) se ukvarja z gostinstvom; med njimi so kuharji, živilski tehnik in organizator poslovanja. 6 oseb je elektrotehnikov in električarjev, 4 so organizatorji, 3 kemiki, po 2 osebi pa sta računalničarja, prodajalca, varstvoslovca, šivilji in zootehnika. Med ostalimi anketiranci so bili tudi učenec, gimnazijski maturant, socialni delavec, programer, jezikoslovec, znanstvenik, anglist in filozof, tekstilec, orodjar, okoljevarstvenik, strokovnjak poslovnih ved, geostrojnik rudar, književnik, logistik, sanitarni inženir, geodet, vodstveni delavec, komercialist, avtoličar, lektor, kozmetik, mehatronik, informatik, kulturolog, menedžer, elektrotehnik, trgovski poslovodja, pravnik, družboslovni informatik, aranžerski tehnik, fizik, frizer, akademski glasbenik, kmet, sestavljalec televizorjev in radiolog.

4.2.2 Navade gledanja televizije

Ker smo želeli vedeti, kakšne navade imajo anketiranci pri gledanju televizije, nas je zanimalo, kako pogosto gledajo televizijo oz. televizijske programe. Največ oz. skoraj polovica (43,8 %) je

3%

34%

51%

11% 1%

Osnovnošolska Srednješolska Univerzitetna oz.

visokošolska Magisterij Doktorat

(33)

20 odgovorila, da televizijo spremlja vsak dan. Polovica manj (18,0 %) jo gleda občasno oz. tri- do štirikrat tedensko. Kot je razvidno iz grafa na sliki 19, 13,7 % sodelujočih gleda televizijo pogosto (5-krat tedensko) in 14,4 % redko (en- do dvakrat tedensko), le 5,8 % pa jo gleda le nekajkrat mesečno. Le dobri 4 % sodelujočih televizije sploh ne gledajo. Tako smo slednje iz sodelovanja pri nadaljnji analizi spletne ankete izločili.

Slika 19: Pogostost gledanja televizije oz. televizijskih programov

Pričakovano je bilo, da večina anketirancev vsak dan spremlja televizijo, ker je televizija medij, ki ga najpogosteje gledamo in/ali poslušamo. To smo predpostavili delno na račun dejstva, da se je splošna gledanost televizije v letu 2020 zaradi pandemije povečala. To kaže tudi študija v Veliki Britaniji, ki je pokazala, da so odrasli v času ukrepov covid-19 40 % svojega časa preživeli za zasloni, kamor sodi tudi gledanje televizije. [19] Anketa je bila odprta v začetku leta 2021, ko je epidemija še vedno trajala. Pričakovali smo, da nihče od anketirancev ne gleda televizije samo ob vikendih, in predvidevali, da službene obveznosti med delovnim tednom in prosti čas med vikendom ne vplivajo na gledanje televizije.

Ker je spletna anketa vsebovala primere slovenske TVPG, nas je zanimalo, katere televizijske programe gledajo anketiranci. Največ, kar 78 %, jih je odgovorilo, da gledajo domače in tuje programe. Zgolj 14 % jih gleda samo domače in 4 % samo tuje programe (slika 20). Slednji so z reševanjem spletne ankete z izbiro tega odgovora zaključili, saj nadaljnja anketna vprašanja zanje ne bi bila smiselna (nanašala so se na TVPG slovenskih oddaj).

61 19

25 20 0

8 6

0 20 40 60 80 100 120

Redno (vsak dan) Pogosto (5-krat tedensko) Občasno (tri- do štirikrat tedensko) Redko (en- do dvakrat tedensko) Samo ob vikendih Nekajkrat mesečno Sploh ne gledajo televizije

Število anketirancev

(34)

21 Slika 20: Spremljanje televizijskih programov

Kot je razvidno s slike 20, večina ljudi gleda raznovrstne programe domače in tuje produkcije. Mislili smo, da bodo samo domače spremljali večinoma starostniki, vendar so ta odgovor izbrali anketiranci vseh starostnih skupin.

V nadaljevanju smo želeli izvedeti, kaj anketiranci največkrat gledajo na televiziji (slika 21). Ponudili smo jim nekaj odgovorov in polje za dopis drugih možnosti. Med devetimi ponujenimi odgovori so lahko izbrali največ tri. S tem smo zagotovili, da so izbrali res le najbolj gledane in ne vseh, ki jih spremljajo.

Več kot polovica (56 %) anketiranih je izbrala informativne oddaje, nekaj manj, a še vedno več kot polovica (54 %) pa je izbrala filme. 43 % anketiranih je trdilo, da med drugim radi gledajo serije oz.

nadaljevanke, 34 % zabavne oddaje, 29 % šport in 17 % anketiranih gleda kvize. V polju, kjer so lahko navedli poljubne možnosti, so štirje sodelujoči odgovorili, da spremljajo tudi dokumentarne oddaje, eden je napisal kuharske oddaje in eden vsebino za odrasle (erotika).

Slika 21: Izbor različnih zvrsti oddaj na televiziji 19

5

109

0 20 40 60 80 100 120

Samo domače Samo tuje Domače in tuje

Število anketirancev

71 43

55 69 22

37 4

1 1

Informativne oddaje Zabavne oddaje Serije oz. nadaljevanke Filmi Kvizi Šport Dokumentarne oddaje Kuharske oddaje Erotika

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

(35)

22 Pričakovali smo, da bo največji odstotek sodelujočih izbral informativne oddaje, kar se je tudi potrdilo. Ta podatek je potrdil, da ljudje dnevne novice radi spremljajo tudi na televiziji. Presenetilo nas ni dejstvo, da so bili filmi in serije oz. nadaljevanke izbrani večkrat kot zabavne oddaje. To bi lahko pripisali večjemu številu filmov kot zabavnih oddaj, ki se dnevno prikazujejo na televiziji.

Zabavne oddaje (navezujoče se vsebine) se ne predvajajo vse leto in tudi ko se, so na sporedu le nekajkrat oz. običajno enkrat tedensko.

Na koncu tretjega sklopa vprašanj nas je zanimalo, ali anketiranci spremljajo televizijske oddaje, predvajane na POP TV in Kanalu A, saj smo primere TVPG izbirali iz nabora oddaj podjetja Pro Plus, d..o..o., ki ima v lasti omenjena kanala.

Odgovor Ne je izbralo 16 % sodelujočih. Tako smo želeli slediti vprašanju, ali teh vsebin ne poznajo ali jih poznajo le od konkurenčnih televizijskih programov oz. oddaj (slika 22).

Slika 22: Spremljanje televizijskih oddaj podjetja Pro Plus, d..o..o. (POP TV in Kanal A)

4.2.3 Sledenje, razumevanje in prepoznava televizijske produkcijske grafike

V prvem sklop vprašanj, ki se navezuje na TVPG, nas je zanimalo, kako te prispevajo k boljšemu sledenju in razumevanju ter koliko so tovrstne grafike prepoznavne.

Prikazali smo dve fotografiji z dvema različnima TVPG v informativni oddaji »24UR«. Prva je vključevala telop z naslovom novice (slika 23 levo), druga pa se je nahajala na stenskem zaslonu za novinarjem kot pomoč pri razlagi (slika 23 desno).

105 22

Da Ne

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

(36)

23 Slika 23: Naslovni telop TVPG (levo) in TVPG na stenskem zaslonu (desno) v informativni oddaji

»24UR« [11]

Želeli smo ugotoviti, ali gledalcem TVPG, prikazane na slikah, pomagajo slediti vsebini informativnih oddaj. Dobri dve tretjini (74 %) anketiranih je odgovorilo pritrdilno. 13 % anketiranih je odgovorilo, da jim to včasih pomaga. Malce manj (10 %) jih je odgovorilo, da ne vedo, ker temu ne posvečajo pozornosti. 2 % sta odgovorila, da ne moreta odgovoriti, ker ne spremljata informativnih oddaj, in 1 % je odgovoril, da se mu to zdi nepotrebno (slika 24).

Slika 24: Delež pomoči TVPG pri lažjem sledenju informativnim oddajam

Anketiranci so potrdili naša pričakovanja, da TVPG pomagajo slediti oddajam oz. vsebini, predvajani na televiziji.

Nato smo pokazali sliki s primerom celozaslonskih TVPG v informativni oddaji »24UR«, s katerimi novinarji v prispevku pokažejo več informacij. Prva TVPG zaseda cel zaslon (slika 25 levo), na drugi je na zaslonu tudi novinarka (slika 25 desno).

74%

1%

10%

13%

2% "Da, z naslavljanjem lažje

sledim vsebini"

"Ne, naslavljanje vsebin z napisi se mi zdi nepotrebno"

"Ne vem, ker temu ne posvečam pozornosti"

"Včasih"

"Ne morem odgovoriti, ker ne spremljam informativnih oddaj"

(37)

24 Slika 25: Prikaz primera celozaslonskih TVPG v informativni oddaji »24UR« (levo in desno) [11]

S pomočjo primerov TVPG, na katerih je bilo več podatkov, smo želeli ugotoviti, ali gledalcem TVPG pomagajo razumeti vsebino informativnih oddaj. Največ (76 %) anketiranih je odgovorilo, da zaradi tovrstnih TVPG lažje razumejo vsebino. 13 % anketiranih TVPG pomagajo včasih, 4 % razume vsebino tudi brez dodanih grafik in 5 % anketirancev temu ne posveča pozornosti. Podobno kot na prejšnje vprašanje sta tudi tukaj 2 % sodelujočih odgovorila, da ne moreta odgovoriti, saj ne spremljata informativnih oddaj (slika 26).

Slika 26: Delež pomoči TVPG pri lažjem razumevanju vsebine informativnih oddaj

Pričakovali smo, da večini gledalcev tovrstne TVPG pomagajo bolje razumeti vsebino informativnih oddaj. Delež je malce višji (za 2 %) v primerjavi s prejšnjim vprašanjem, v katerem smo spraševali zgolj po sledenju oddaje in TVPG niso imele toliko informacij. Na osnovi rezultatov lahko sklepamo, da nekaterim TVPG ne pomagajo slediti vsebini, jim pa pomagajo vsebino bolje razumeti.

Ker smo želeli ugotoviti, ali na podlagi TVPG in podobe oddaje sodelujoči prepoznajo oddajo, smo jih povprašali, ali bi vedeli, h kateri informativni oddaji sodijo fotografije iz prejšnjih dveh vprašanj.

76%

4%

5%

13%

2% "Da, tako lažje razumem o

čem govorijo"

"Ne, vsebino dobro razumem tudi brez dodatnih grafik in/ali napisov"

"Ne vem, ker temu ne posvečam pozornosti"

"Včasih"

"Ne morem odgovoriti, ker ne spremljam informativnih oddaj"

(38)

25 Podali smo pravilen odgovor »24UR«, ki ga je izbralo 92 % anketiranih (93), in napačen odgovor, da gre za oddajo »Preverjeno!«, ki ga je izbralo 7 % sodelujočih (2). Drugega napačnega odgovora, da gre za oddajo »Svet«, ni izbral nihče. 6 % sodelujočih je izbralo odgovor »Ne vem.« (slika 27).

Slika 27: Določitev pripadnosti fotografij informativnih oddaj prejšnjih vprašanj

Pričakovali smo, da bo večina anketirancev odgovorila prav, nismo pa pričakovali, da se bosta dve osebi zmotili, čeprav sta v prejšnjih odgovorih navedli, da spremljata oddaje na POP TV in Kanalu A.

Ker smo želeli primerjati rezultate, dobljene za informativne oddaje, z zabavnimi oddajami, smo v nadaljevanju spletne ankete sodelujočim pokazali sliki s TVPG iz oddaje »Zvezde plešejo«.

Pokazali smo eno celozaslonsko TVPG (slika 28 levo) in eno virtualno oz. lebdečo TVPG (slika 28 desno). Obe TVPG prikazujeta točkovanje med oddajo.

Slika 28: Celozaslonska (levo) in lebdeča (desno) TVPG v zabavni oddaji »Zvezde plešejo« [11]

Podobno kot za informativne oddaje smo želeli ugotoviti, ali gledalcem izbrane TVPG pomagajo razumeti vsebino zabavnih oddaj. Največ (77 %) anketirancev je odgovorilo, da s pomočjo takšnih TVPG lažje razumejo, o čem govorijo med oddajo. 10 % anketiranih je odgovorilo, da jim to včasih

92%

0%

2%

6%

24UR

Svet

Preverjeno!

Ne vem

(39)

26 pomaga. Enako kot pri informativnih oddajah, 4 % sodelujočih, je menilo, da razumejo vsebino tudi brez dodanih TVPG ali pa temu ne posvečajo pozornosti. 6 % sodelujočih je odgovorilo, da ne morejo podati odgovora, saj ne spremljajo zabavnih oddaj (slika 29).

Slika 29: Delež pomoči TVPG pri lažjem sledenju vsebini zabavnih oddaj

Pričakovali smo, da pri sledenju zabavnim oddajam odstotek pritrdilnih odgovorov ne bo tako visok kot pri informativnih oddajah, a je bil delež pri zabavnih oddajah za 3 % višji. To pomeni, da so podatki, prikazani v obliki TVPG, za sledenje med zabavno oddajo lahko enako pomembni kot pri informativnih oddajah.

Nadalje nas je zanimalo, ali sodelujoči na podlagi TVPG in podobe zabavne oddaje vedo, iz katere zabavne oddaje so primeri fotografij. Pravilno, da gre za oddajo »Zvezde plešejo«, je odgovorilo 85 % anketiranih. 3 % (4 osebe) so se zmotili in odgovorili, da gre za zabavno oddajo »Slovenija ima talent«. 12 % anketiranih odgovora ni poznalo. Nobeden od sodelujočih ni napačno odgovoril, da gre za zabavno oddajo »Znan obraz ima svoj glas« (slika 30).

77%

4%

4%

10%

6% "Da, tako lažje razumem o

čem govorijo"

"Ne, vsebino dobro razumem tudi brez dodatnih grafik in/ali napisov"

"Ne vem, ker jim ne posvečam pozornosti"

"Včasih"

"Ne morem odgovoriti, ker ne spremljam zabavnih oddaj"

(40)

27 Slika 30: Določitev pripadnosti fotografij zabavnih oddaj prejšnjih vprašanj

Tudi za zabavno oddajo smo pričakovali, da bo večina anketiranih odgovorila pravilno. Nismo pa pričakovali, da se bodo 4 osebe zmotile v naslovu oddaje, čeprav so odgovorili, da spremljajo oddaje na POP TV in Kanalu A.

4.2.4 Uporabnost televizijske produkcijske grafike

V četrtem sklopu vprašanj spletne ankete, ki se je navezovala na uporabnost TVPG, nas je zanimalo, kako je TVPG uporabna v televizijskih oddajah.

Na začetku smo pokazali dve sliki s TVPG iz iste oddaje in z istim telopom, vendar z različnim napisom. Prva TVPG je pozivala k sodelovanju v nagradni igri (slika 31 levo) in druga k ogledu zgodb iz zakulisja (slika 31 desno).

Slika 31: Prikaz različnih napisov TVPG v telopu zabavne oddaje »Zvezde plešejo« (levo in desno) [11]

85%

0%

3% 12%

Zvezde plešejo

Znan obraz ima svoj glas Slovenija ima talent Ne vem

(41)

28 Sodelujoče smo pozvali, da si fotografiji pozorno ogledajo in nato odgovorijo. Zanimalo nas je, ali so si zapomnili, k čemu je pozvala določena TVPG, zato smo spletno anketo oblikovali tako, da sliki in vprašanja niso bili na isti strani. Tako smo preverili, kako so gledalci pozorni na napise med oddajo. Za vsako TVPG smo postavili posebno vprašanje, pri čemer smo ponudili en pravilen in en napačen odgovor ter možnost odgovora »Ne vem.«.

Pri obeh TVPG smo dobili podobne odgovore (sliki 32 in 33). Prva TVPG, ki je pozvala k sodelovanju v nagradni igri, je imela 63 % pravilnih in 17 % napačnih odgovorov. Druga TVPG, ki je pozvala k ogledu zgodb iz zakulisja, pa je imela 65 % pravilnih in 14 % napačnih odgovorov. Pri obeh je 9 % sodelujočih odgovorilo, da tega ne ve.

Slika 32: Delež odgovorov na vprašanje k čemu je pozvala prva TVPG v telopu zabavne oddaje

»Zvezde plešejo«

Slika 33: Delež odgovorov na vprašanje k čemu je pozvala druga TVPG v telopu zabavne oddaje

»Zvezde plešejo«

Kot je razvidno iz slik 32 in 33, je veliko sodelujočih odgovorilo pravilno, čeprav tolikšnega števila odgovorov nismo pričakovali. Sklepamo, da so anketirani za ogled slike imeli dovolj časa in so si pozorno ogledali TVPG. Menili smo, da pri ogledu oddaje v živo odstotek pravilnih odgovorov ne bo tako visok, saj se oddaja med prikazom telopov ne ustavi, ampak teče (se predvaja) dalje.

24

87 12

Ogled zgodb iz zakulisja Sodelovanje v nagradni igri Ne vem

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

90 20

13

Ogled zgodb iz zakulisja Sodelovanje v nagradni igri Ne vem

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

(42)

29 V nadaljevanju smo pokazali dve naslovni TVPG v obliki telopa (slika 34) v informativni oddaji in jih vprašali, na kateri TVPG je primernejša velikost besedila.

Slika 34: Prikaz naslovnih TVPG v obliki telopov z različno velikostjo besedila v informativni oddaji

»24UR« (levo in desno) [11]

Želeli smo izvedeti, ali imajo anketirani raje manjše napise, zaradi več pregleda nad sliko, ali večje, zaradi boljše berljivosti informacij. Pri odgovorih so bili anketiranci enakomerno razdeljeni. 62 anketirancev je izbralo TVPG z večjim besedilom in 61 jih je izbralo TVPG z manjšim besedilom (slika 35).

Slika 35: Delež odgovorov na vprašanje v kateri TVPG je primernejša velikost besedila

Pričakovali smo, da bodo sodelujoči izbrali manjše TVPG, saj so večje lahko moteče in prekrivajo vsebino, vendar ni bilo tako. Glede na dobljene rezultate smo sklepali, da pri oblikovanju TVPG ni mogoče ustreči večini gledalcev.

Nadalje smo anketiranim pokazali dve naslovni TVPG v obliki telopa (slika 36) informativne oddaje in jih vprašali, katera od njih se jim zdi barvno všečnejša.

61 62

TVPG z manjšim besedilom TVPG z večjim besedilom

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

(43)

30 Slika 36: Prikaz naslovnih TVPG v obliki telopov z različno barvno kombinacijo v informativni oddaji

»24UR« (levo in desno) [11]

Glede na barvno kombinacijo telopov TVPG se je več sodelujočih (62 %) odločilo za rdeče-belo barvno kombinacijo, ostali (38 %) pa so izbrali rdeče-modro barvno kombinacijo (slika 37).

Slika 37: Delež odgovorov na vprašanje v kateri TVPG je primernejša barvna kombinacija

Pričakovali smo, da bo večina izbrala rdeče-belo barvo kombinacijo, ker je kontrastnejša in vidnejša. Pri rdeče-modri kombinaciji je napis slabše viden.

Da bi preučili, kako gledalci dojemajo TVPG, ko se ta pojavi ob voditelju oddaje, smo pripravili sklope štirih različnih primerov celozaslonskih TVPG z novinarko v informativni oddaji (slika 38).

Sodelujoče smo prosili, da slike razvrstijo od najbolj (ocena 4) do najmanj (ocena 1) pregledne oz.

berljive TVPG.

Za primerjavo smo izbrali TVPG, ki so se razlikovale po barvi, velikosti in količini informacij, saj nas je zanimalo, kako te lastnosti vplivajo na gledalce. Po dobljenih rezultatih smo zaključili, da je bila najbolj pregledna TVPG prikazana sliki 3 (skupaj 338 točk), tej sta z zelo podobnimi ocenami sledili TVPG na slikah 4 in 2 (295 in 293 točk), najmanj pregledna oz. berljiva in najslabše ocenjena pa je bila TVPG na sliki 1 (254 točk) (slika 39). Pričakovali smo, da bo najbolj pregledna TVPG na sliki 3, saj nima veliko informacij, kontrast je svetlejši (zaradi bele barve), razporeditev posameznih grafičnih elementov pa je enakomerna. Pričakovali smo tudi, da bo najmanj pregledna oz. berljiva

47

76

Rdeče-modra TVPG Rdeče-bela TVPG

0 20 40 60 80 100 120

Število anketirancev

(44)

31 TVPG na sliki 1, ker vsebuje preveč informacij in razporeditev ni enakomerna. Da smo sklepali pravilno, so potrdili odgovori anketirancev.

Slika 38: Primeri celozaslonskih TVPG (1., 2., 3. in 4.) z novinarko v informativni oddaji »24UR« [11]

Slika 39: Razvrstitev ocen TVPG glede na preglednost oz. berljivost

Želeli smo se prepričati, kaj je razlog za podelitev izbranih ocen oz. razvrstitev posameznih TVPG na pripravljenih slikah, zato smo sodelujoče prosili, naj svoj izbor utemeljijo. Največ anketirancev se je odločilo na podlagi barv, barvnega kontrasta in količine informacij. Precej jih je slike razporejalo tudi glede na preglednost in velikost besedila.

29 20

23

46

26 24

39 29

38 26

32 22

25

48 24

21

0 10 20 30 40 50 60

Slika 4 Slika 3 Slika 2 Slika 1

Število anketirancev Ocena 4 Ocena 3 Ocena 2 Ocena 1

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

V poglavju Analiza govora voditelja Odmevov v napovedniku in uvodniku bom analizirala poudarke in premore ter stavčno intonacijo izbranega besedila.. 7.1 Analiza

Ksenija Majhenič z Oddelka za fizioterapijo je prejela Prešernovo priznanje za diplomsko delo SINDROM ZAPESTNEGA PREHODA: INDEKS TELESNE MASE IN ANTROPOMETRIČNE ZNAČILNOSTI

V povezavi pogostosti spremljanja izobraževalnih in dokumentarnih oddaj med učenci in ocene pri fiziki/naravoslovju v preteklem šolskem letu oddaje spremlja

Slika 2.7: Prikaz posamezne sončne celice (levo), sestavljenega modula (sredina) in polja več sončnih modulov (desno) [12].. Slika 2.8: Sončno polje, ki generira energijo

Slika 25: Razmerja stalnosti vrst za vzorčno mesto na ribogojnici (levo) in na kontrolni lokaciji (desno) v zimski sezoni

Slika 1: Odrasla samica (levo) in odrasel samec vrtnega zavrtača (desno) (foto: Adam, cit. Kupljen) 15 Slika 9: Pregled številčnosti ulovljenih hroščkov (foto: M. Tovornik) 16

Sliki 14 in 15: Povprečna količina malvidin-3-glukozida (levo) in skupnih antocianov (desno) s standardno napako v grozdju sorte 'Modra frankinja' glede na vzorčenje in

Slika 68 Skupni odprti prostor znotraj stanovanjske skupine (levo) in prostor Poti spominov (desno) − naselje vrstnih in atrijskih hiš Murgle (8 LJ) v Ljubljani.. Slika 69