• Rezultati Niso Bili Najdeni

APLIKACIJE ZA IZVAJANJE TELEREHABILITACIJE

II. TEORETIČNI DEL

1.3 VZPOSTAVLJANJE IN IZVAJANJE TELEREHABILITACIJE

1.3.4 APLIKACIJE ZA IZVAJANJE TELEREHABILITACIJE

Prvi računalniški programi so bili osredotočeni izključno na rehabilitacijo artikulacije otrok z izgubo sluha. Vendar 21. stoletje prinaša spremembe in več pozornosti namenjamo razvoju IKT, ki se bo osredotočila na druge vidike, pomembne za razvoj govora pri otrocih z izgubo sluha. Vse več sistemov se razvija za pomoč rehabilitatorjem pri učenju govora in razvijanju (dolgoročnega) spomina. V preteklosti je bil razvoj usmerjen na računalniške programe in orodja za rehabilitacijo, medtem ko danes vse več raziskovalcev in strokovnjakov dela na razvoju aplikacij, ki jih je mogoče uporabiti na tabličnih računalnikih in mobilnih napravah.

Različne izobraževalne aplikacije lahko uporabljamo v terapiji za beleženje in zbiranje podatkov, snemanje, motivacijo klienta ali kot pripomoček za nadomestno ali dopolnilno komunikacijo (ASHA, 2020).

Uporaba aplikacij v izobraževalne namene ponuja številne prednosti. Komunikacija preko elektronske pošte je lahko učinkovit način povezovanja z učenci, družino in sodelavci.

Učbeniki, ki so izdani tudi v elektronski obliki, prihranijo stroške tiskanja in so prijazni okolju.

Prav tako različne aplikacije omogočajo spremljanje napredka. Aplikacija omogoča dostop do interneta in s tem do številnih iger in orodij (npr. časovniki, urniki, simboli ipd.). Vendar pa kljub navedenim prednostim ne smemo pozabiti na omejitve, kot so začetni stroški povezani z nakupom potrebne IKT, usposabljanja strokovnih delavcev in klientov ter njihovih družin.

Ponekod se lahko pojavlja težava s povezljivostjo z internetom, ki jo zahteva večina aplikacij, vendar vedno več šol svojim učencem zagotavlja dostop do interneta (ASHA, 2020).

Tovrstne naprave veljajo za primernejše in lažje za uporabo s strani predšolskih in mlajših šolskih otrok (Hutchins, 2017, v Konjevod, 2019).

Mobilna aplikacija je programska oprema, računalniški program ali paket, ki je posebej prilagojen uporabi na mobilni napravi, t. i. tabličnem računalniku, ali telefonu (Rebolj, 2014 v Lah, 2014).

Obstaja veliko aplikacij v angleškem jeziku, ki jih lahko uporabimo v terapiji otrok z govorno-jezikovnimi težavami (Furlong, Erickson in Serry, 2016, v Jelenc, Bitenc in Marot, 2018). V tujini je v zadnjih letih porast uporabe mobilnih aplikacij v terapevtske namene.

Veliko aplikacij lahko delno uporabimo v logopedski terapiji, saj so v tujem jeziku. V tem primeru lahko uporabimo zgolj slike in zvoke – način uporabe aplikacije pa prilagodimo (Lah, 2014).

Uporabljajo jih predvsem za:

− zbiranje podatkov;

− snemanje pogovorov;

− motivacijo učencev;

− kot pripomoček za nadomestno in dopolnilno komunikacijo (ASHA, 2017; Jelenc, Bitenc in Marot, 2018);

− kot podporo govorni terapiji – v glavnem za podaljševanje časa utrjevanja in prenos terapevtskih vaj v domače okolje;

22

− hkrati ponujajo tudi povratne informacije in spodbujajo večjo vključenost družine v terapijo (Furlong, Erickson in Serry, 2016, v Jelenc, Bitenc in Marot, 2018).

Izbira ustrezne aplikacije za uporabo v procesu učenja se ne sme razlikovati od izbire drugih didaktičnih materialov. Aplikacija mora otrokom omogočati raziskovanje, ustvarjalnost, ustvarjanje itd. (Geist, 2014, v Konjevod, 2019).

Preden naložimo aplikacijo na določeno IKT, premislimo, ali jo sploh potrebujemo oz. če mogoče imamo v svoji zbirki že aplikacijo, ki pokriva enako področje, ter ali jo sploh uporabljamo. Če podobno aplikacijo že imamo, primerjamo in izberemo boljšo. Pomembni informaciji sta tudi ocena uporabnikov in število prenosov, ki predstavljata mnenje splošne javnosti o uporabnosti in kakovosti aplikacije. Prav tako lahko na spletu najdemo koristna mnenja logopedov-surdopedagogov, ki so aplikacijo že preizkusili in podajajo mnenje na podlagi lastnih izkušenj (Lah, 2014).

Vzgojitelji, učitelji, rehabilitatorji in drugi strokovnjaki morajo odgovoriti na več ključnih vprašanj, preden izberejo določeno aplikacijo za delo z otroki:

»Kako interaktivna je aplikacija?«

− Aplikacija mora otroke spodbuditi k prevzemanju odgovornosti. Mora jim omogočati možnost izbire in sprejemanja odločitev.

»Kako informativna je aplikacija?«

− Aplikacija naj otrokom pomaga pri učenju določenih tem, ki jih zanimajo. Okrepiti mora njihov raziskovalni proces in spodbuditi nadaljnje raziskovanje.

»Ali aplikacija spodbuja interakcijo med vrstniki ali interakcijo učitelji-otrok?«

− Aplikacija bi morala spodbujati sodelovanje, delo, raziskovanje in razvijanje socialnih veščin (Geist, 2014, v Konjevod, 2019).

Pri izbiri aplikacije moramo biti pozorni na kakovost in raje izbrati manjše število aplikacij, ki so bolj kakovostne in jih lahko uporabljamo na več načinov, hkrati pa manjše število aplikacij, naloženih na tablični računalnik, tudi omogoča njegovo hitrejše delovanje, boljšo preglednost in posledično tudi lažje in bolj kakovostno delo (Lah, 2014).

Sidockova (2018, v Jelenc, Bitenc in Marot, 2018) je raziskovala učinek uporabe mobilnih aplikacij v terapiji govorno-jezikovnih motenj. Ugotovila je, da vplivajo predvsem motivacijsko in izboljšajo sodelovanje med terapijo.

Denga in sodelavce (2015, v Jelenc, Bitenc in Marot, 2018) je zanimalo, kakšen vpliv imajo mobilne aplikacije na učenje besedišča (angleško govoreči, tujejezični učenci in rizične skupine učencev). Z raziskavo so ugotovili, da je uporaba mobilnih aplikacij obetavna pri izboljšanju učinkovitosti učenja. Pri tem poudarjajo, da je pomembno, da se učitelji in učenci trudijo in raziskujejo uporabo novih tehnologij, ki jih lahko uporabijo v učnem procesu.

Jelenc, Bitenc in Marot (2018) so v raziskavi ugotovili, da bi z ustreznimi spletnimi orodji učiteljem in svetovalnim delavcem lahko pomagali pri prepoznavanju otrok z dejavniki tveganja za razvoj motenj, kot tudi pri razvijanju jezikovnih veščin. Trenutno v Sloveniji malo učiteljev in svetovalnih delavcev uporablja mobilne aplikacije za prepoznavo govorno-jezikovnih težav in za razvijanje komunikacijskih veščin. Kot vzrok navajajo predvsem nedostopnost do tovrstnih aplikacij oziroma nezmožnost uporabe le-teh zaradi narave dela,

23

kažejo pa velik interes za uporabo. Uporaba spletnih orodij med terapevti po svetu narašča in postaja tudi vedno bolj dostopna oblika vzgojno-izobraževalnega dela (Brečko, Vehovar in Dolničar, 2008, v Jelenc, Bitenc in Marot, 2018).

Na Hrvaškem sta študenta Nikolić Margan in Bunćić (2016, v Konjevod, 2019) razvila aplikacijo za pomoč pri rehabilitaciji otrok z motnjami govora in jezika. Njun cilj je bil vpeljati sodobne tehnologije v proces rehabilitacije govorno-jezikovnih motenj pri otrocih. Aplikacija je enostavna za uporabo in je namenjena tako rehabilitatorjem, kot staršem otrok. Meni igre je zasnovan tako, da pritegne pozornost in poveča interes otroka za delo. Aplikacija ponuja možnost spremljanja procesa rehabilitacije, ki je zelo pomemben. Številne aplikacije, zasnovane za uporabo na tabličnem računalniku, nimajo možnosti rednega in obsežnega spremljanja, kar je eden od razlogov, da se ne uporabljajo v vsakodnevni praksi. Aplikacijo so preizkusili v izobraževalnem centru Slava Raškaj. Na tablični računalnik so jo naložili rehabilitatorji, ki so jo potem uporabili v terapiji z otroki z govorno-jezikovnimi motnjami.

Starši, rehabilitatorji in otroci so se na aplikacijo odzvali pozitivno. Otroci so bili zainteresirani in so z veseljem vzeli v roke tablični računalnik in z njim samostojno upravljali. Opazili so izboljšanje koncentracije, saj se je ta podaljšala za 15–20 minut. S to aplikacijo sta avtorja dokazala velik pomen uvedbe sodobnih tehnologij v proces rehabilitacije otrok z govorno-jezikovnimi motnjami.

V zadnjih dveh letih je bilo na Hrvaškem opravljenih več raziskav in prenosov spoznanj raziskav o TLR v prakso. Pod okriljem projekta, ki ga financira evropska unija, ICT-AAC (Kompetenčna mreža IKT za inovativne storitve za osebe s kompleksnimi komunikacijskimi potrebami oz. ang. ICT Competence Network for Inovative Services for Persons with Complex Communication Needs) so bile razvite tri inovativne spletne aplikacije in približno ducat mobilnih aplikacij za Android in iOS. Glavni namen aplikacij je ciljni skupini omogočiti orodje za podporno in nadomestno komunikacijo za soočanje z vsakodnevnimi komunikacijskimi izzivi. Za pripravo visoko kakovostne video vsebine za logopedsko obravnavo na daljavo, ki bi uspešno pomagala v bolnikovem rehabilitacijskem procesu in ga hkrati v čim večji meri spodbujala, zaenkrat še ni opredeljenih standardov (Vukovac idr., 2015). Zraven ljudi s kompleksnimi komunikacijskimi potrebami lahko nekatere aplikacije uporabljajo tudi otroci tipičnega razvoja.

Ena izmed prednosti uporabe aplikacij oz. tabličnega računalnika pri logopedskem delu je v manjši količini didaktičnega materiala v fizični obliki, ki v logopedskih ambulantah zavzema veliko prostora. Prav tako predstavlja problem mobilnim logopedom-surdopedagogom, ki s težavo nosijo ves potreben material s seboj. Vnaprej lahko na spletu poiščemo ustrezno slikovno gradivo in ga shranimo v galerijo tabličnega računalnika. Ker so slike podane preko IKT, otroke še posebej pritegnejo in delujejo kot motivacijsko sredstvo. Veliko število naloženega slikovnega gradiva in dostop do še večjega števila na spletu, nam ponuja vrsto možnosti za delo in ga hkrati tudi olajša, vendar moramo imeti pri tem jasno zastavljene cilje in v skladu z njimi izvajati terapijo (Lah, 2014).

Uporaba aplikacij:

− ocenjevanje in diagnostika (večina aplikacij je dostopnih v tujem jeziku, zato jih lahko uporabljamo z določenimi prilagoditvami, npr. izklopimo zvok in uporabljamo slike;

aplikacije, namenjene razvoju določenih veščin, npr. sestavljanke, iskanje parov, razlik ipd., lahko uporabimo za grobo oceno kognitivnega funkcioniranja in razvojne stopnje otroka);

− terapija (na tablični računalnik lahko naložimo skrbno izbrane aplikacije ali se poslužujemo tistih, ki so že obstoječe, vgrajene, npr. fotoaparat, avdio in video snemalnik, s katerimi uporabnik dobi povratno informacijo o pravilnosti izvajanja vaj, kakovosti glasu; beležko

24

oz. risalnik lahko uporabimo za vaje fine motorike, vidno-motorične koordinacije, senzorne integracije ipd.; spletni brskalnik lahko uporabimo za širjenje besedišča in razumevanja posameznih besed oz. izrazov);

− evalvacija (lahko uporabljamo aplikacije in funkcije, ki smo jih že uporabili v procesu ocenjevanja, diagnostike in terapije; v veliko pomoč so nam avdio in video posnetki, s katerimi lahko lažje ocenimo in zabeležimo napredek uporabnika ter z opisanimi dokazili o napredku spodbudimo uporabnika ali skrbnike k nadaljnji terapiji);

− preventivne dejavnosti (večina aplikacij predšolske otroke je ustvarjenih z namenom spodbujanja otrokovih sposobnosti na različnih področjih, npr. pozornost, spomin ipd.;

uporabimo lahko tudi aplikacije, ki prvotno niso bile ustvarjene kot didaktičen pripomoček, ampak jih kljub temu lahko s pridom izkoriščamo, npr. ogledalo, s katerim spodbujamo razvoj oralne motorike; določene aplikacije, ki zahtevajo miselno aktivnost, npr. križanke, sudoku itd., so primerne pri degenerativnih nevroloških boleznih) (Lah, 2014).

V slovenskem prostoru lahko dostopamo do različnih aplikacij za spodbujanje govora, jezika in komunikacije:

Govorno-jezikovna mobilna interaktivna orodja

Aplikacija nudi možnost preizkusa otrokovih govornih, jezikovnih in komunikacijskih veščin glede na njegovo starost. Vsebuje slikovne kartice za utrjevanje pravilne izreke glasov v različnih delih besede (začetek, sredina in konec). Prav tako vsebuje delovne liste za izboljšanje izreke določenih glasov na različnih mestih v besedi. Ponuja tudi koristne informacije o pričakovanem napredku glede na starost otroka. Aplikacija je brezplačna in je na voljo v slovenskem, angleškem, bolgarskem, srbskem, nizozemskem in turškem jeziku uporabnikom operacijskega sistema Android. Namenjena je vzgojiteljem in pomočnikom vzgojiteljev v vrtcih ter učiteljem v osnovnih šolah, logopedom, svetovalnim delavcem v vrtcih in osnovnih šolah, otrokom z govorno-jezikovnimi in komunikacijskimi težavami in njihovim staršem.

Aplikacija je sofinancirana s strani programa evropske unije ERASMUS+ (Google Play, 2020).

Speech Blubs

Preko sklopov govorno-jezikovnih vaj aplikacija slovenskih ustvarjalcev spodbuja otroka k ponavljanju govornih vzorcev. Namenjena je malčkom, poznim govorcem, otrokom z apraksijo govora, motnjo avtističnega spektra, Downovim sindromom, ADHD in motnjo senzoričnega procesiranja. Aplikacija obstaja v angleškem in španskem jeziku, za slovensko govoreče otroke je primernih manj sklopov (Apple Apps, 2020). Sklopa »Early Sounds« (posnemanje glasov, zvokov) in »Mouth Gym« (vaje za motoriko govoril) lahko uporabljamo v logopedski terapiji v slovenskem jeziku. Zaradi številnih vidnih in zvočnih dražljajev se otroci v celoti osredotočijo na »sogovorca«, ki je v aplikaciji otrok (posnetek otroka). Aplikacija vsebuje več kot 1500 različnih vaj, obraznih filtrov, aktivnosti, ki so aktivirane z glasom in številne edukativne videoposnetke. Otroke nagrajuje z virtualnimi bonboni in nalepkami, ki jih hrani in z njimi beleži napredek (Logopetka, 2018).

Pravljica o Luni (ang. The Fairytale of Luna)

Zgodba o majhnem poniju je aplikacija, ki vas popelje v svet jezikov z lepo pravljico s pomočjo animacij in interaktivnih vsebin. Namenjena je zgodnjemu učenju jezika in zabavi. Ustvarjena je za otroke od 2. do 10. leta starosti. Avdioposnetki so posneti v angleškem, nemškem, francoskem, italijanskem, španskem, ruskem in slovenskem jeziku, pripovedujejo pa naravni govorci. Lahko se uporablja na navadnem in tabličnem računalniku (Google Play, 2020).

25 Nebesede

Aljaž Starc in dr. Martina Ozbič sta razvila aplikacijo za tvorjenje nebesed za slovenščino.

Aplikacija temelji na podlagi predlog, kar zagotavlja enostavno uporabo. Uporabnik najprej ustvari predlogo, izbere število zlogov in zlogovno strukturo. V primeru, da izbere dvočleni zlog CV, lahko izbere tudi skupino soglasnikov (zvočnikov, pripornikov, zapornikov in zlitnikov). Na koncu izbere še število besed na seznamu. Generator pomaga pri krepitvi fonološkega neposrednega spomina, ki vpliva na splošni spomin in zmožnost analize slišanega ter v nadaljevanju jezikovnega razvoja. Aplikacija je še posebej primerna pri osebah z zaostanki, motnjami v govorno-jezikovnem razvoju in pri specifičnih učnih težavah (branju) (Nebesede, 2020).

Logopedske pravljice

Serija dvanajstih zvočnih pravljic za spodbujanje razvoja jezika in govora se osredotoča na 12 težje izgovorljivih glasov. Otrok posluša pravljico, ki je opremljena s kratkimi animiranimi videoposnetki, s pomočjo katerih lahko razgiba govorila in vadi izgovor glasov v besedah (Lahkonočnice, 2020).

Frepy

Spletna stran, ki je prevedena tudi v slovenski jezik, je namenjena otrokom med četrtim in osmim letom starosti, ki imajo težave na področju govora in jezika. Preko različnih iger, sestavljank, slikovnih zgodb in podobno otroku pomaga pri širjenju besedišča, sintakse, fonologije, pragmatike in zmožnosti pripovedovanja. Animirana bitja pri igrah otroka še dodatno motivirajo. Igre so namenjene skupinski in individualni rabi, dostopna je tudi v litovščini in estonščini (Frepy, 2020).

Ježkove dogodivščine

Aplikacija, ki je v celoti prevedena v slovenski jezik, je namenjena razvijanju kognitivnih spodobnosti otrok, starih med tri in šest let. Skozi igre uporabnik razvije koncentracijo, pozornost, delovni spomin, logično mišljenje in prostorsko inteligenco. Ker vsebuje veliko animacij, sličic, lahko te izkoristimo tudi za pogovor, tvorjenje povedi, obnavljanje zgodbic ipd. (Google Play, b. d.)

My Talking Tom

Aplikacija slovenskih razvijalcev ponuja številne igre za krepitev kognitivnih funkcij (spomin, pozornost, koncentracija, senzorična integracija in vidno-motorična koordinacija). Ker vsebuje veliko število iger, lahko premišljeno izberemo prave in jih uporabimo v logopedski terapiji (Taking Tom, b. d.).

Sensory Speak Up

Aplikacija, ki je brezplačna, je namenjena spodbujanju oglašanja in jo lahko uporabljamo pri otrocih in odraslih. Uporabniku omogoča takojšnjo povratno informacijo o glasnosti oglašanja – na ekranu se izrišejo živali, liki ipd., ki se večajo sorazmerno z glasnostjo (Apple, b. d.).

Animal Sounds

Brezplačna aplikacija za prepoznavanje zvoka ponuja posnetke oglašanja živali iz različnih življenjskih okolij (npr. kmetija, gozd, savana ipd.) (Google Play, b. d.).

Small Talk Oral Motor Exercises

Aplikacija za trening motorike govoril ponuja videoposnetke vaj za trening oralne motorike (vaje za mišice lic, jezika, nebo, ustnice in čeljust). Prvotno je namenjena osebam, ki se rehabilitirajo po kapi, lahko jo uporabimo tudi z otroki (Apple, b. d.).

26 House Of Learning

Aplikacija omogoča interaktivno igro opremljanja različnih prostorov znotraj hiše. Uporabna je širjenje aktivnega in pasivnega besedišča, učenje uporabe in razumevanja predlogov ipd.

Razvijalci aplikacije Smarty Ears so ustvarili tudi druge, kot je aplikacija Preposition Remix za utrjevanje predlogov, i Practice Verbs za učenje glagolov, Adjective Remix omogoča učenje pridevnikov itd. (Apple, b. d.).

Speech Box

Aplikacija ponuja čez 700 fotografij za širjenje besedišča in poimenovanje. Sličice so razvrščene v kategorije, ki jih lahko uporabniki sami urejajo. Prav tako lahko dodajajo svoje sličice in avdioposnetke (Speechboxapp, b. d.).

Name That Category

Aplikacija vsebuje ilustrirane kartice, ki prikazujejo po tri stvari, ki jih uporabnik mora razvrstiti v ustrezno kategorijo. Navodila so pisna in zvočna (Apple, b. d.). Če izklopimo zvok, jo lahko uporabljamo tudi v slovenskem jeziku.

Practicing Pragmatic

Aplikacija vsebuje sličice z vprašanji s področja družbenih spretnosti (vljudnost, reševanje problemov, vzdrževanje teme pogovora ipd.). Ker so vprašanja v pisni in zvočni obliki, lahko aplikacijo ob izklopljenem zvoku uporabljamo tudi v slovenskem prostoru (Apple, b. d.).

Disfluency Index Counter

Aplikacija omogoča beleženje motenj ritma in tempa govora. Z njo lahko uporabnik prešteva tekoče in netekoče besede/zloge, rezultate pa lahko beleži in jih pošilja po elektronski pošti.

Kljub temu da je ustvarjena v angleškem jeziku, jo lahko uporabljajo tudi slovenski uporabniki (Apple, b. d.).

Fluency Tracker

Z aplikacijo lahko uporabniki beležijo pojavljanje jeclajnja čez dan (število dogodkov, trajanje, pogostost, okoliščine, počutje glede govora in izogibanje govoru). Prav tako lahko komunikacijski partner beleži pojavljanje netekočnosti znotraj ene minute (Apple, b. d.).

Obstajajo tudi aplikacije, ki prvotno niso bile ustvarjene za logopedsko delo in jih lahko izkoristimo za dosego različnih ciljev v terapiji. Ena izmed takšnih je aplikacija Ogledalo, ki jo lahko uporabimo predvsem pri vajah oralne motorike in artikulacijskih vajah. Kljub temu da je slika manj kakovostna, kot če uporabimo pravo ogledalo, pa aplikacija omogoča zamrznitev slike za kasnejši ogled. Kadar želimo pacientom vidno prikazati čas, lahko uporabimo za to različne odštevalnike časa, kot so Kids Timer, Bomb Timer, Visual Countdown Timer ipd.

(Apple, b. d.). Uporabne so tudi aplikacije, ki služijo kot metronom in so še posebej primerne za osebe s težavami ritma in tempa govora. Ena izmed takšnih je Digitalni metronom (Google Play, b. d.). Za boljši nadzor glasnosti govora lahko uporabniki dostopajo do različnih aplikacij, kot je Merilnik zvoka (Google Play, b. d.).

Kot smo predstavili v teoretičnih izhodiščih, obstaja več platform, spletnih strani, programov in aplikacij za izvajanje TLR, ki smo jih nazornejše prikazali v tabeli 1.

27 Tabela 1

Prikaz platform, spletnih strani, programov in aplikacij za izvajanje TLR

PLATFORME SPLETNE STRANI PROGRAMI APLIKACIJE

Zoom

ASHA Special Interest Group 12 Library Resource file

Interactive Sites for Education

Frepy

IBM SpeechViewer II

SIM – program za delo in rehabilitacijo mlajših šolskih otrok

CSLU Toolkit

ARticulation Tutor (ARTUR)

AURIS

Program s prilagojenim učenjem in vajami slušne rehabilitacije (clEAR)

Telelogos

CBST (ang. Computer Based Speech Training), CAST (ang.

Computer-Aided/Assisted Speech Therapy) ali CASLT (ang.

Computer-Aided Speech and Language Therapy).

CATSEAR

PEAKS (ang. Program for Analysis and Evaluation of all Kinds of Speech Disorders)

Boardmaker & Speaking Dynamically

DAF/FAF

Govorno-jezikovna mobilna interaktivna orodja

Speech Blubs

Pravljica o luni (ang. The Fairytale of Luna)

Nebesede

Small Talk Oral Motor Exercises

House Of Learning

Kids Timer, Bomb Timer, Visual Countdown Timer

Digitalni metronom

Merilnik zvokaSmooth Talker,

Disfluency+,

Disfluency Index Counter,

DAF Pro,

28

1.4 RAZISKAVE NA PODROČJU TELEREHABILITACIJE V