5 CELOSTNA PRESOJA SLIKANICE IN DVE PRIPOVEDI: BESEDNA IN SLIKOVNA
5.3 Celostna presoja slikanice (po Nikolajevi in Scottovi)
Tip celostne presoje slikanice sta razvili in dodelali Marija Nikolajeva in Carole Scott v knjigi +RZ3LFWXUHERRNV:RUNQDWHPHOMLKYHþWHRULMRNRPXQLNDFLMLLQNQMLåHYQRVWLLQ UD]OLþQLKQDþLQRYLQWHUDNFLMPHGEHVHGLOQLPLLQOLNRYQLPLHOHPHQWLVOLNDQLFH
1MXQPRGHOWHPHOMLQDKHUPHQHYWLþQL DQDOL]LNLVH]DþQHVFHORWRLQQDGDOMXMHVSRGUREQRVWPL QDWRSDVHVSHWYUQHNFHORWLLQVSHWNGHWDMORPLQWDNRQDSUHMYVDNLþ]EROMãLPUD]XPHYDQMHP 7DYHþQLNURJSUHXþHYDQMDLQYHGQREROMãHJDXYLGDVHLPHQXMHKHUPHQHYWLþQLNURJ³3URFHV µEUDQMD¶ VOLNDQLFH MH SRGREHQ 6 þHPHUNROL ]DþQHPR YHUEDOQLP DOL YL]XDOQLP WR XVWYDUL SULþDNRYDQMDSULGUXJHP NL VSHW XVWYDUL QRYDSULþDNRYDQMDSULSUYHP EUDOHFVHREUDþDRG YHUEDOQHJDNYL]XDOQHPXLQVSHWQD]DMLQãLULVYRMHUD]XPHYDQMH´1LNRODMHYD6FRWW 2001: 2) LQYVDNRQDVOHGQMHEUDQMHSRYHþDPRåQRVWL]DEROMFHORVWQRLQWHUSUHWDFLMRFHORWH
7DN QDþLQ EUDQMD ODKNR RSD]LPR SUL RWURFLK ]D RGUDVOH SD VH ]GL GD VR V SULGREOMHQR UDFLRQDOQRVWMRWRPRåQRVWL]JXELOL³0RUGDVHWHJDLQWXLWLYQR]DYHGDMRRWURFL, ko vedno znova zahtevajo prebiranje ene in iste knjige. Pravzaprav ne berejo vedno iste knjige ± vedno globlje JUHGR Y QMHQ SRPHQ 2GUDVOL SRJRVWR L]JXELMR ]PRåQRVW GD EL EUDOL QD WD QDþLQ NHU QLVR pozorni na celoto in imajo ilustracije zgolj za dekoraFLMR´ 1LNRODMHYD 6FRWW 'RPLQDQWQD YHUEDOQD NRPXQLNDFLMD Y QDãL GUXåEL ãH SRVHEHM SLVDQD MH ]DGRVWHQ UD]ORJ ]D
68
WDNRUDYQDQMHþHSDMHWRVWYDURGUDãþDQMDSDERGRSRND]DOHQRYHJHQHUDFLMHY]JRMHQHYEROM slikovnem svetu.
7HRULMDREUDOþHYHm odzivu (reader-response theory)* govori o tem, da tako v besedilnem kot v vizualnem delu obstajajo vrzeli- WRUHMQHGRUHþHQRVWLPDQMNDMRþLGHOLµþUQHOXNQMH¶- ki jih (besedilo in podobe) drug drugemu zapolnjujejo delno ali v celoti (po Santoro 2009: 65 in Nikolajeva, Scott: 2001: 2) zato je ta teorija posebej primerna pri raziskovanju dinamike VOLNDQLF3URVWRUNLJDSXVWLMREHVHGHLQVOLNHEUDOFLJOHGDOFL]DSROQLMRVVYRMLPLL]NXãQMDPL ]QDQMHPLQSULþDNRYDQML]DWRVRPRåQRVWL]DLQWHUDNFLMHEHVHGLQVOLNQHãWHWH
__________________________________________________________________________________________
*v Iser W. The Implied Reader. Baltimore: John Hopkins University Press; 1974. in
Iser W. The Act of Readning: A Theory of Aestetic Response. London: Routledge & Keagan Paul; 1978.
(Nikolajeva, Scott: 2001:2)
69
,QWHUDNFLMH PHG EHVHGLORP LQ LOXVWUDFLMR VR ODKNR UD]OLþQH L] WHJD SD L]KDMD YHþ YUVW NRPXQLNDFLMH PHG EUDOFL LQ VOLNDQLFR 7R VR UD]OLþQH GLQDPLNH RGQRVL PHG EHVHGDPL LQ slikami, po njih so v tej klasifikaciji poimenovane slikanice (Nikolajeva, Scott: 2001:12):
(ODNOS BESEDA - SLIKA) >>>
* VLPHWULþQDVOLNDQLFD GYHY]DMHPQRUHGXQGDQWQLSULSRYHGLþHVRYU]HOLHQDNHSULEHVHGDKLQ slikah ali jih sploh ni)
Besede govorijo popolnoma isto zgodbo kot to, kar lahko razberemo iz slik. Ista informacija VH SRGYDMD Y GYHK UD]OLþQLK REOLNDK NRPXQLNDFLMH %HVHGH VLFHU YRGLMR QDãR SR]RUQRVW N SRVDPH]QLPGHWDMORPQDVOLNLDPSDNSXVWLMR]HORPDORþHVSORKNDMQDãLGRPLãOMLML
* komplementarna slikanica (besede in slike zapolnjujejo vrzeli druga druge)
³ýH VL EHVHGH LQ VOLNH Y]DMHPQR SRSROQRPD]DSROQMXMHMR YU]HOL SRWHP QL QLþ SUHSXãþHQHJD EUDOþHYLGRPLãOMLMLLQEUDOHFRVWDMDQHNDNRSDVLYHQ´1LNRODMHYD6FRWW
* UD]ãLUMHQD DOL L]EROMãDQD Vlikanica (slikovna pripoved podpira besedno pripoved, besedna pripoved temelji na slikovni pripovedi- pripovedi se med sabo podpirata, ampak gre ena od QMLMXGOMHSRYHYHþ
9VWRSQMHYDOQLLQWHUDNFLMLVOLNHSRGþUWXMHMRLQSUHVHJDMRSRPHQEHVHGYþDVLKSDWudi obratno.
5D]OLNDYVSRURþLOXREHK]YUVWLNRPXQLNDFLMHXVWYDUMDEROMNRPSOHNVQRGLQDPLNR
* slikanica s protislovji ± counterpointing (dveh medsebojno odvisnih pripovedi, kjer vsaka od pripovedi pripoveduje svojo zgodbo, ki zanika tisto, kar govori druga zgodba)
³ýHMHUD]OLNDYVSRURþLOXPHGEHVHGDPLLQVOLNDPLYHOLNDVHODKNRUD]YLMHNRQWUDSXQNWQDR]
SURWLVORYQD GLQDPLND SUL NDWHUL VNXSQR VSRURþLOR EHVHGLOD LQ VOLN SUHVHJD VSRURþLOD SRVDPLþQLK UDYQL NRPXQLNDFLMH 6NUDMQD REOLND WHJD SURWLVORYMD MH Nontradiktorna oz.
QH]GUXåOMLYDLQWHUDNFLMDYNDWHULVHEHVHGLORLQVOLNH]OLMHMRY]DQLPLYRDSRJRVWRGYRXPQR VSRURþLORNLEUDOFDSULVLOLNUD]PLãOMDQMXRYVHELQLVOLNDQLFH´6DQWRUR-66)
* VLOHSWLþQDVOLNDQLFD (dve pripovedi, ki sta neodvisni druga od druge, zgodbi sta med seboj nepovezani)
70
5D]OLþQH LQ PQRJR PRåQLK LQWHUSUHWDFLM GRELPR NR EHVHGH LQ VOLNH SRQXGLMR DOWHUQDWLYQH LQIRUPDFLMH DOL NRQWUDGLNWLUDMR GUXJH GUXJLP QD QHN QDþLQ WDNUDW GRELPR ]HOR ]DQLPLYH primere nasprotij. Mnogo t. iNODVLNLQQDJUDMHQLKVOLNDQLFQDSUYLSRJOHGVRGLPHGVLPHWULþQH DOLNRPSOHPHQWDUQHVOLNDQLFHREQDWDQþQHPSRJOHGXSDVHUD]NULMHGDLPDYHþLQDWHKNQMLJ YVDM QHNDM ]DQLPLYLK QDVSURWXMRþLK VL SRXGDUNRY 6OLNDQLFH NL YVHEXMHMR SURWLVORYMD (counterpointVRODKNRãHSRVHEHMVWLPXODWLYQHNHUVSRGEXGLMRãWHYLOQHPRåQHLQWHUSUHWDFLMH LQVSRGEXGLMREUDOþHYRGRPLãOMLMR
Mnogo takih primerov nasprotij med besedilom in sliko najdemo pri avtorskih slikanicah, kjer MH DYWRU LOXVWUDFLM WXGL DYWRU EHVHGLOD ³MHtorej popolnoma svoboden pri izbiri kombinacije QRVLOFDSULSRYHGL´1LNRODMHYD6FRWW
0HGQDMEROMãHVOLNDQLFHYVHKþDVRYLQGUåDYãWHMHMRDYWRUVNHVOLNDQLFHDYWRUMHY%HDWUL[3RWWHU Else Beskow, Wande Gag, Maurica Sendaka, Johna Burninghama, Anthonyja Browna, Davida 0F.HHMD 6YHQD 1RUGTXLVWD 'UXJD XVSHãQD REOLND DYWRUVWYD MH GREUR SRYH]DQ DYWRUVNL tandem, kjer lahko npr. pisec besedila namenoma pusti vrzeli, ki jih nato zapolni ilustrator.
$YWRUVWYR VLFHU ãH SRVHEHM SULGH GR L]UD]D Y SULPHULK neskladja med pisnim in slikovnim delom. Kadar zgodbo v glavnem pripovedujejo besede in so slike poleg dekorativne narave, je to lahko tudi rezultat tega, kako je bila slikanica narejena- ³YþDVLKVOLNDQLFRXVWYDULDYWRUVNL dvojec, ki deluje timsko, v ZDA SDSRJRVWRDYWRUMHYHPXWHNVWXLOXVWUDWRUMDSRLãþH]DORåQLãND KLãD´1LNRODMHYD6FRWW
3URWLVORYMD PHG EHVHGLORP LQ LOXVWUDFLMR WL GLQDPLNR YQDãDMRþL HOHPHQWL VOLNDQLFH ODKNR GHOXMHMRQDUD]OLþQHQDþLQH1LNRODMHYD6FRWW
- proWLVORYMH Y QDVODYOMDQMX EHVHGLOQH LQ VOLNRYQH YU]HOL VR QDODãþ QDUHMHQH WDNR GD MLK GUXJDþH]DSROQLWDRGUDVOLLQRWURNJUH]DYSUDãDQMHGYRMQHJDQDVORYQLND
- SURWLVORYMHYVWLOXYLVWLVOLNDQLFLMHQSUEHVHGLORLURQLþQRLQVOLNHQH GUXJHPRåQRVWLVR:
UHVQRKXPRUQR URPDQWLþQRUHDOLVWLþQR UHDOLVWLþQRQDWLYLVWLþQR KLVWRULþQRDQDKURQR SULPHU 3HSHOND ] PRELOQLP WHOHIRQRP XPHWQLãNRNRPHUFLDOQR LWG PQRJR VRGREQLK VOLNDQLF MH QDPHQRPDHNOHNWLþQLKYEHVHGDKLQVOLNDKLQQMLKLQWHUDNFLMDK
- protislovMH Y åDQUX DOL PRGDOLWHWL EHVHGLOR MH ODKNR UHDOLVWLþQR VOLNH SD IDQWD]LMVNH Y PQRJLK IDQWD]LMVNLK VOLNDQLFDK VH SRMDYOMD WHQ]LMD PHG ³REMHNWLYQLP´ LQ ³VXEMHNWLYQLP´
71
SRJRVWR EHVHGLOR SULSRYHGXMH ]JRGER ] RWURNRYHJD JOHGLãþD LQ NDåH GRJRGNH NRW UHVQLþQH, GHWDMOLQDVOLNDKSDQDND]XMHMRGDVH]JRGEDRGYLMD]JROMYRWURNRYLGRPLãOMLML
- SURWLVORYMH Y ]RSHUVWDYOMDQMX Y QHNDWHULK VRGREQLK VOLNDQLFDK QDMGHPR GYH DOL YHþ vzporednih vizualnih zgodb, ki jih lahko ali pa tudi ne besedilo podpira; take zgodbe imHQXMHPRVLOHSWLþQH
- protislovje v perspektivi ali zornem kotu: ponavadi gre za razliko med tem, kdo pripoveduje YJODYQHP]EHVHGDPLLQNGRRSD]XMHL]UDåHQRPHWDIRULþQR]EHVHGDPLDOLGREHVHGQRV VOLNR WR MH SRVHEQR ]DQLPLYR þH JUH ]D GLVNUHSDQFo med otrokovim zornim kotom/pogledom in odraslim pripovedovalcem,
- QDVSURWMHYNDUDNWHUL]DFLMLEHVHGHLQVOLNHODKNRSUHGVWDYOMDMRNDUDNWHUMHRVHEHQDUD]OLþQH LQ QDVSURWXMRþH VL QDþLQH LQ WDNR XVWYDULMR LURQLMR DOL GYRXPMH EHVHGLOR ODKNR WXGL RPHQMD osebe, ki jih ni v slikah in obratno,
- nasprotje metafiktivne narave: besede lahko izrazijo stvari, ki se jih ne da upodobiti (okrogle NYDGUDWH ]HOHQH SUR]RUQRVWL QHNDWHUH VOLNDQLFH UD]LVNXMHMR PRåQRVWL YHþNUDWQHJD RNYLUMDQMD LQ QD WD QDþLQ UHãXMHMR YSUDãDQMD SRVWPRGHUQH HVWHWLNH VOLNDQLFH LPDMR ãH GUXJH PRåQRVWL]DXVWYDUMDQMHQDVSURWLMQDVORYLQDVORYQLFH]DþHWQHVWUDQLYORåQLSDSLUML ± vse to ODKNRSUHGVWDYOMDNRQWUDGLNWRUQHHOHPHQWHVDPLNQMLJLLQYþDVLKFHORSULSUDYLEUDOFDGRWHJD da berHNQMLJRQDGRORþHQQDþLQQSUQDVORYNQMLJH5GHþDQLWQDJRYDUMDEUDOFDGDVOHGLOLQLML - QDVSURWMHYSURVWRUXLQþDVXSURVWRUVNR-þDVRYQHUHODFLMHVRHGLQRSRGURþMHNMHUVHEHVHGHLQ VOLNHQHPRUHMR]GUXåLWL
6OLNDYL]XDOQLWHNVWMHPLPHWLþQDGREHsedna ± komunicira s prikazovanjem.
%HVHGLOR YHUEDOQL WHNVW MH GLHJHWLþQR VLPEROLþQR ± komunicira s povedanim/
pripovedovanjem.
5.4 'RåLYOMDQMHOLNRYQHJD
1D WHP PHVWX ãH SRVHEHM L]SRVWDYOMDP ]JROM VOLNRYQL OLNRYQL GHO VOLNDQLFH LQ GRåLYOMDQMH podob. To SD ]DWR NHU PX Y SUHWHNORVWL QL ELOR SRVYHþHQR WROLNR UD]LVNRYDQMD LQ HNVSHULPHQWDOQHJD]ELUDQMDSRGDWNRY3ULJOHGDQMXVOLNVHMHQDPUHþ]GHORGDQDWHPSRGURþMX QL WHåDY ] QHSLVPHQRVWMR ]D UD]OLNR RG WHNVWRYQHJD GHOD NL PX GUXåED ãH GDQHV GRGHOMXMH nDMYHþMLSRPHQSRVYHþHQRPXMHWXGLYHþLQRL]REUDåHYDQMD=DWRVHWXGLQL]GHORSRWUHEQR SUHXþHYDWL ]DSOHWHQRVWL QMLKRYHJD XþLQNRYDQMD ãH SRVHEHM ]DUDGL LQGLYLGXDOQRVWL RVHEQLK
72
predstav. Pri razumevanju podob sodeluje marsikaj- oseba ob gledanju uporablja svoja SUHGKRGQD]QDQMDLQ L]NXãQMHåDQUVNDLQ LGHRORãNDSULþDNRYDQMDLQ GHOXMHVNODGQRVVYRMLP UD]SRORåHQMHP LQ RGQRVRP GR SULND]DQLK YVHELQ $UQKHLP Y *URVPDQ opozarja, da gre pri gledanju in zaznavanju podob vedno za sodelovanje med lastnostmi RSD]RYDQHJD SUHGPHWD LQ QDUDYR VRGHOXMRþHJD VXEMHNWD ³9VH ]D]QDYDQMH MH WXGL PLãOMHQMH YVH UD]ODJH VR WXGL LQWXLFLMD YVH RSD]RYDQMH MH WXGL L]QDMGED´ =D]QDYH WRUHM SRJRMXMHMR ãWHYLOQL VXEMHNWLYQL GHMDYQLNL HGHQ RG QMLK MH WXGL L]REUD]ED- likRYQR SRXþHQL ER SRGREH UD]ELUDOGUXJDþHNRWþORYHNEUH]WRYUVWQLKL]NXãHQM³2G]LYLJOHGDOFHYREUD]ELUDQMXSRGREVR SRJRMHQL ] RVHEQRVWQLPL SRVHEQRVWPL ]QDQMHP LQ L]NXãQMDPL WHU RNROLãþLQDPL RG]LYDQMD ,]XUMHQRRNRVWURNRYQMDNDODKNRUD]OLNXMHãWHYLOQHVestavine podobe, ki delujejo na gledalca:
REOLNRUDYQRWHåMHSURVWRUVYHWOREREDUYRJLEDQMHQRWUDQMRQDSHWRVWLQL]UD]=DQHSRXþHQR RNRMHGHORYDQMHSUHSOHWDWHKIDNWRUMHY]DSUWDNQMLJD´*URVPDQ-24)
73