• Rezultati Niso Bili Najdeni

ILUSTRACIJA IN UMETNOST

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 82-111)

Razmerje slikarstvo - ilustracija ali umetnost - ilustracijD MH Y SHUFHSFLML QDãH GUXåEH ]DUDGL uporabe podobnih tehnik, materialov, medijev in principov postavljeno nekoliko nejasno.

$PSDNELVWYHQRYSUDãDQMHVHJODVLMHLOXVWUDFLMDXPHWQRVW"

Zgodovina likovne umetnosti zmeraj govori o slikarstvu, kiparstvu, arhiWHNWXULLQQDYDGQROH QD NUDWNR SD RPHQL ³NDNR SRPHPEQR YORJR VR LPHOH Y SUHWHNORVWL URþQR QDSLVDQH LQ LOXVWULUDQHNQMLJHPDQXVNULSWLWHU]YLWNL´.ULYHF'UDJDQQHVDPRNRWSUHQDãDONH NXOWXUHLQ]QDQMD]JRGRYLQHLQXþLWHOMLFHDPSDNWXGLNRW okna v vizualno podobo preteklih VYHWRYVKUDQMHQLK]DSULKRGQMHURGRYH'UXJSRJOHGQDVWDUHMãHVOLNDUVWYRNRWLOXVWUDFLMRWHUMD PDQMãL PLVHOQL SUHVNRN ³*OHGDQR V ãLUãLPL ]JRGRYLQVNLPL RþPL VH L]NDåH GD MH YHþLQD VWDUHMãH XPHWQRVWL YHQGDU Y RVQRYL WXGL VLFHU QH NQMLåQD LOXVWUDFLMD .DM GUXJHJD VR upodobitve davnih mitov in svetopisemske podobe kot upodabljanje vsem znanih, v NQMLåHYQRVWL]DSLVDQLK]JRGE´.RPHOM

.DNR VL MH LOXVWUDFLMD SULVOXåLOD VODE VORYHV" 1HNROLNR WR RVYHWOL 7UãDUMHY VODEãDOQL ]DSLV R LOXVWUDFLMLNLMH³]DXPHWQLNDSRVHEQDQDORJDYþDVLKXWHVQMXMRþDQMHJRYL]UD]QLVYHWYþDVLK QDVLOQRYULQMHQDYDQM´7UãDU-37) kot oznaka za prisilno in hkrati obrobno dejavnost, VRREVWDMDONRQHþHVDSRPHPEQHMãHJDQDSLVDQHJD7UãDUVLFHUQHSLãHRLOXVWUDFLMLYUD]PHUMX GREHVHGQHJDDPSDNGRVOLNRYQHJD³2VWUDORþLWHYPHGµþLVWLP¶VOLNDUVWYRPJUDILNRLQULVER QD HQL VWUDQL WHU ³LOXVWUDWLYQR´ VOLNR ULVER JUDILNR QD GUXJL VWUDQL SDGD WRUHM Y þDV NR VH umetnik zave, da more ustYDUMDWL VOLNH L] ODVWQH SREXGH EUH] SRYH]DYH ] RSWLþQR SRGRER åLYHWH UHDOQRVWL SD WXGL EUH] YVDNH WHNVWRYQH SUHGORJH NR VSR]QD GD PRUH ELWL IRUPD VOLNL YVHELQD´ SUDY WDNR QH JRYRUL R VDPL LOXVWUDFLML DPSDN R LOXVWUDWLYQRVWL NL ³MH SRVWDOD Y slikarstvX LQ NLSDUVWYX R]QDND ]D SUHãLENR OLNRYQR L]UD]QR LQWHQ]LYQRVW ]D SRGUHMHQRVW tematiki, ikonografski komponenti likovne umetnine. Vendar gre pri takem obsojanju SUHGYVHP]DQHVSRUD]XPJOHGHXSRUDEOMHQHEHVHGH,OXVWUDFLMDMHSDþSRVHEQD]YUVWXPHWQRVWL in åH VDPD SR VHEL SRJRMXMH YH]DQRVW QD WHNVWRYQL GHO %LOR EL QHVSDPHWQR RþLWDWL ML QHNYDOLWHWQRVW ]DYROMR VHVWDYLQH NL MR SUDY]DSUDY R]QDþXMH LQ ORþXMH RG W L ³þLVWHJD´

VOLNDUVWYDULVEHJUDILNH´7UãDU-37) Ilustracija torej ni enako ilustratLYQRVWLNL³VH HQDþL ] QHELVWYHQR ³SULSRYHGQRVWMR´ ] QHOLNRYQR ³OLWHUDUQRVWMR´ SULPHãDQR þLVWHPX MH]LNX REOLN LQ EDUY´ LQ LPD QHJDWLYQR NRQRWDFLMR 0HãDQMH L]UD]RVORYMD LQ KLWUR RFHQMHYDQMH MH SULQHVORWXGL]DPHUH³µLOXVWUDWLYQRVWL¶VOLNDUMHPNDWHULPMHWHPDWVNDYVHELQDSRPHQLODYHþNRW

83

OLNRYQD´7UãDU³6HYHGDSDMHWROHSORGSUHGVWDYHROLNRYQLXPHWQRVWLL]KDMDMRþH L] GRORþHQHJD ]JRGRYLQVNHJD WUHQXWND NL Y RVQRYL ]DYUDþD QDUDWLYQRVW´ .RPHOM Sodobna umetnost je zavrgla motiv in iluzijo celo kot nepotrebna, ohranila pa likovno VHQ]DFLMR ³7R MH SULQHVOR YVDNUãQLP SULSRYHGLP VODEãDOQL VORYHV LOXVWUDWLYQRVWL NL MH åLY SRJRVWR ãH GDQHV 9HQGDU VOLNDQMD ]JRGE SD þHWXGL OH þLVWR LQGLYLGXDOQLK EUH] OLWHUDUQHJD zaledja, nikakor ni konHF´.RPHOM

3UL QDV LPDPR SULþHYDQMH R UD]EXUNDQHP UD]PHUMX VOLNDUVWYR- LOXVWUDFLMD åH ] ]DþHWND VWROHWMD*ORERþQLNRYDSLãHGDMHSUREOHPVWDUYVDMWROLNRNRWVORYHQVNDPRGHUQDXPHWQRVW

*ORERþQLN NR VH MH +LQNR 6PUHNDU (1883- HGHQ QDãLK QDMEROM ]QDQLK LOXVWUDWRUMHY ³XSUO OLNRYQL NULWLNL´ 7D PX MH ³RþLWDOD SUHWLUDQR SULSRYHGQRVW OLWHUDUQRVW LQ SUHREORåHQRVW NRPSR]LFLM ] UD]QRYUVWQLPL PRWLYL WRUHM LOXVWUDWLYQRVW NL ]D UD]OLNR RG slikarske velikopoteznosti impresionistRY QD ]DþHWNX VWROHWMD QL LPHOD SUDYH FHQH´

*ORERþQLN.OMXEWHPXMHGHMVWYRGDMHNULWLNDVSORKREUDYQDYDODLOXVWUDFLMHNRUDN QDSUHMNSUL]QDQMXVDPRVWRMQHYHMHXVWYDUMDQMD3UREOHPNLJDSR]QDPRSULQDVLQVHYOHþHåH leta, desetletja- oGWDNUDWMHPLQLORåHFHORVWROHWMH- MHQDPUHþRVWDOHQDNYVDNLGYHOHWLSLVFL XYRGQLNRY Y NDWDORJH %LHQDOD VORYHQVNH LOXVWUDFLMH ]DSLãHMR GD PDQMND UDYQR WR- resna NULWLNDQDPHQMHQDSRGURþMXLOXVWUDFLMH

Ilustracija je seveda namenjena knjigi. Kljub tePX GD PRUD ELWL Y QHNDNãQHP UD]PHUMX V NQMLåHYQR YVHELQR MH ³]JRGED DOL SHVHP OH QHWLYR LQ GRåLYHWMH YVHELQH WXGL Y LOXVWUDFLML Y QDMEROMãLK SULPHULK ]DåDUL SUHGYVHP VNR]L OLNRYQRVW VH SUDYL VNR]L OLNRYQR NYDOLWHWR´

(Komelj 1993: 3), je torej kljub usoGQLSRYH]DQRVWLVWHNVWRPQDMYHþNUDWSUDYOLNRYQRVWWLVWR NDUVHRFHQMXMHNRJRYRULPRRGREULLOXVWUDFLML=DWRMHSRWUHEQRLPHWL³YOLNRYQHPSRJOHGX QLþ PDQMãH NULWHULMH NRW ]D VLFHUãQMH VOLNDUVWYR´ .RPHOM WRUHM ODKNR JRYRULPR R ilustraciji kRWRNQMLåHYQHPVOLNDUVWYXNQMLåHYQLXPHWQRVWL³VOLNDUVWYRQDSDSLUMXL]YHGHQRY GRORþHQLWHKQLNLLQRSUHGHOMHQRVIRUPDWRP´ *ORERþQLN.

$QJOHãNLL]UD]µILQHDUW¶OLNRYQDXPHWQRVWGREUDXPHWQRVWQHSRPHQLSUHVRMDQMDNYDOLWHWH þHSUDY MH SULãOR WXGL GR WHJD ³6OLNRYQL PDWHULDO Y JDOHULMDK LQ PX]HMLK VH LPHQXMH WDNR QH glede na vsebino, velikost dela ali sestavo. Kar izraz zares pomeni je, da izrazi osebno YVHELQR XPHWQLND´ $ULVPDQ [[ ,VWR YHOMD ]D LOXVWUDFLMR ³9VDNR XPHWQLãNR GHOR Me L]UD] XPHWQLND SRVDPH]QLND UDYQR Y WHP MH þDU LQ VPLVHO OLNRYQHJD XVWYDUMDQMD LQGLYLGXDOQRVW OLNRYQH JRYRULFH XPHWQLãNH RVHEQRVWL YLGLPR Y WHP GD LPD YVH NDU QDUHGL

84

QMHJRY SHþDW 7R SHUVRQDOL]LUDQMH YVHJD Y XPHWQLãNLK GHOLK VH LPHQXMH VWLO 9VDNHPu umu, WXGL OLNRYQHPX PRUD ELWL SRJODYLWQL FLOM GD SRVWDQH XPHWQLãND RVHEQRVW R] GD LPD VYRM L]YLUQL FLOM 2VHEQL VWLO MH YLGHQ Y LQGLYLGXDOQHP QDþLQX XSRUDEH OLNRYQLK PDWHULDORY LQ likovnih elementov. Je odraz umetnikovega temperamenta. Skozi izbiro motivov, ki se jih LOXVWUDWRURGORþLXSRUDELWLVHRGUDåDMRQMHJRYHYUHGQRWHLQSRJOHGQDVYHW.DUDNWHULVWLNHGR GRORþHQHJDVWLODSRVWDQHMREROMRþLWQHLQUD]SR]QDYQHVNR]LYUVWRGHOLQMLKWHåMH]D]QDPRRE pogledu na eno samo delo. Osebni stil se skozi delRUD]YLMDLQREOLNXMH´3HLü3RW do ustvarjalnosti in stalna nadgradnja in eksperimentiranje je prava pot za to vrsto dela, naj bo DYWRU VOLNDU DOL LOXVWUDWRU ³=D XPHWQLND GDQHV ] UD]QROLNLPL JORERNLPL LQ KLWULPL spremembami, ki se dogajajo LQ VSUHPLQMDMR VWUXNWXUR QDãLK åLYOMHQM UD]XPHYDQMH SRPHPEQRVWL NUHDWLYQHJD SURFHVD QL OH WHRUHWLþQR PRUD ELWL RVHEQR LQ HNVSHULPHQWDOQR XVWYDUMDQMH]DXPHWQLNDQLOHNDULHUDDPSDNEROMSRPHPEQRMHELVWYHQR]DQMHJRYþXVWYHQR LQSVLKRORãNRSUHåLYHWMH,]NXãQMDXVWYDUMDQMDMHMHGURQDþLQDåLYOMHQMD´$ULVPDQ[[L

,OXVWUDWRU VH PRUD ]DWR GD XVWYDUL ]DPLãOMHQR QDXþLWL ED]LþQLK ]QDQM LQ UD]XPHWL µRVHEQR PDWHULMR¶³=GLVHPLSRPHPEQRGDVHLOXVWUDFLMRXþLNRWILJXUDWLYQRREOLNRXPHWQRVWLGDse SRXGDULRVHEQLL]UD]LQVQRY]ULVDQMHPLQVOLNDQMHPNRWRVQRYR´$ULVPDQ[[ýHMH osnovni slikarski element barva, potem v ilustraciji govorimo o slikarskih likovnih tehnikah:

WHNRþLK DNYDUHO DNULO JYDã WXã WHPSHUD ROMH IUHVND LQ VXKLK SDVWHO NUHGD YRãþHQND PR]DLN YLWUDå WDSLVHULMD NRODå 2ED VOLNDU QD SODWQR LQ LOXVWUDWRU PLQLDWXUH SD SUL XVWYDUMDQMX SRWUHEXMHWD LGHMR LQ JODYQD ]QDþLOQRVW QMXQHJD XVWYDUMDOQHJD SURFHVD MH transformacija gradiva- kako se bo njuna ideja izrazila, pa je odvisno od posameznikovega RVHEQHJDVWLOD3HþMDN -65) ³ ,OXVWUDWRUPRUDRKUDQLWL VYRMOLNRYQL URNRSLV NL MH DEVWUDKLUDQ RG PRWLYD µSUHGYVHP ]DQM ]QDþLOHQ QDQRV EDUY Y GRORþHQHP UHGX QD UDYQL SRYUãLQL SDSLUMD¶ 7DNR MH Y HVHMX R XPHWQRVWL R]QDþLO VOLNDUVWYR IUDQFRVNL VOLNDU 0DXULFH 'HQLVOHWDLQYHOMDãHGDQHVQHOH]DVOLNDUVWYRWHPYHþYHQDNLPHULWXGL]DLOXVWUDFLMR NLMHHQDRGSRVHEQLK]YUVWLVOLNDUVWYD´$YJXãWLQ

Delo je najbolj osebno, ko je ilustrator avWRUYVHJDWXGLEHVHGLODSULVOLNDQLFDKWHPXUHþHPR avtorska slikanica. Svoboda, kreativnost, lasten izraz pridejo tukaj najbolj do izraza, avtor je SUHSXãþHQ ODVWQLP RGORþLWYDP LQ WXGL RPHMLWYDP GRORþHQH ]DKWHYH SRVWDYOMDMR OH IRUPDW tehnika in morebitL ]DKWHYH ]DORåQLND 3RGREQD DYWRUVNL VOLNDQLFL Y LOXVWUDFLML EL ODKNR ELOD NQMLJDXPHWQLNDYXPHWQRVWLVHYHGDSDREVWDMDMRGRORþHQHUD]OLNH

85

³.QMLJDXPHWQLNDMHXPHWQLãNRGHORYREOLNLNQMLJHNL]DMHPD]HORãLURNRSRMPRYDQMHNQMLJH kot oblike in medija ]DSUHELUDQMH VSRURþLOD 8PHWQLN SUL WHP ãH]GDOHþ QL RPHMHQ ]JROM QD listanje vezanega papirja in ustvarjanje po njem. Knjiga kot oblika lahko postane del QMHJRYHJDVSRURþLOD± YVPLVOXNRQFHSWDLGHMHLQ]GUXåHYDQMDUD]OLþQLKPDWHULDORYNRWWXGL ]GUXåHYDQMDLGHMLQVSRURþLO´5XåLþ.RåHOM.QMLJDXPHWQLNDYUHVQLFLSRJRVWRSUHVHJD NQMLåQRREOLNRSRPHPEQDSDMHWXGLQMHQDQHHNVNOX]LYQRVWNRV³ãLURNRGRVWRSQRVWMRYHþNUDW SUHGVWDYOMD NULWLNR REVWRMHþHPX XPHWQRVWQHPX VLVWHPX LQ YODGDMRþLP WUåQLP meKDQL]PRP³ $ - þHVDU ]D DYWRUVNR VOLNDQLFR QH PRUHPR UHþL UDYQR REUDWQR namenjena je bralcem in bralnemu trgu, s knjigo umetnika pa sta si sorodni predvsem po UD]PHURPD YLVRNL PRåQRVWL XYHOMDYLWYH RVHEQH XVWYDUMDOQRVWL .QMLJH XPHWQLND VR VLFHU XVWYDUMDOLãWHYLOQLXPHWQLNLLQXPHWQLãNHVNXSLQHRGUXVNHDYDQWJDUGHIXWXUL]PDGDGDL]PD do fluxusa, pop arta, konceptualnih umetnikov (pri nas npr. skupina OHO, zadnjih nekaj let pa galerija Simulaker vsako leto tudi razpisuje delavnice za tovrstno ustvarjanje).

ýH MH GHORYDQMH VOLNDUVNH XPHWQRVWL Y JODYQHP QDPHQMHQR RGUDVOLP SRWHP MH SUHGYVHP (sodobna VORYHQVNDNQMLåQDLOXVWUDFLMDQDPHQMHQDSUHGYVHP RWURNRP³6HYHGDXPHWQRVW]D RWURNH åH VDPD SR VHEL QLNDNRU QL PDQM YUHGQD NRW WLVWD ]D RGUDVOH þHtudi je v skladu z RWURãNRGRMHPOMLYRVWMRQDYDGQRRGQMHSUHSURVWHMãDLQEROMQHSRVUHGQD9VOLNDUVWYXSDNDND SRVHEQDRWURãND]YUVWQLWLQHREVWDMDVDMVRRWURãNHVOLNHVVYRMRQHSRVUHGQRVWMRYSOLYDOHQHOH QDLOXVWUDWRUMHPDUYHþYVDM WROLNR WXGL QDQDM]DKWHYQHMãHSRYRMQHVOLNDUMHNL MLKMHSUHY]HOD RWURãNDSUYLQVNRVW´.RPHOMv Zupan 2001: 7-7XGLVLFHUMHVORYHQVNDNQMLåQDLOXVWUDFLMD]D RWURNH SUHGYVHP WLVWD ]D VOLNDQLFH QDMEROM L]SRVWDYOMHQD LQ REþXGRYDQD YUVWD LOXVWUDFLMH SUL nas.

Osnovni principi so za umetnost in ilustracijo enaki- dobra ilustracija je (kot) dobra umetnost- DPSDNPRWLYLLQUH]XOWDWLVHSUHFHMUD]OLNXMHMRLQWXGLRFHQMXMHMRUD]OLþQR³1DVSORãQRJUHSUL umetnosti (fine art) bolj za obliko kot za vsebino, pri ilustraciji pa bolj za vsebino (in stil) kot REOLNRþHSUDYELVHPRUDOLNULåDWLâWXGHQWLVRSULWHþDMLKNLSRXGDUMDMRµVYRERGQRL]UDåDQMH¶

SRJRVWR]PHGHQLQDGVWURJLPUHãHYDQMHPSUREOHPRY´+HOOHU[YL

9 WHP VPLVOX LOXVWUDFLMD QDVWRSD SUHGYVHP SUDNWLþQR LQ $PHULþDQL QH RYLQNDULMR LQ QH skoparijo z definicijami in poimenovanji: ³Ilustracija je definirana kot uporabna umetnost DSSOLHGDUW7RMHGHILQLFLMDNLMHSRSROQRPDQHXSRUDEQD]DUD]ODJRSRGURþMDLQNDNRVLVWHP GHOXMH3DYHQGDUYPQRJLKXPHWQLãNLKãROah in univerzah je to sprejeto in da je ilustracija XSRUDEQDXPHWQRVWSRGREQRNRWJUDILþQRREOLNRYDQMH5HVQLþQDGHILQLFLMDMHGDMHLOXVWUDFLMD

86

figurativna umetnost, osnovana na pripovedovanju zgodb. Kljub temu so nekatere institucije ]GUXåLOHWRGYRMHYLVWLRGGHOHN5D]ORJ]DWRMHWHKQRORJLMDSDWXGLILQDQFH6SRURþLORNLJD SULQDãDWDNDVWUXNWXUQDVSUHPHPEDMHGDVHMHLOXVWUDFLMRPRJRþHQDXþLWLNRWVSUHWQRVWNRWG REOLNRYDQMH]DL]REUD]ERµNRPHUFLDOQHJDXPHWQLND¶1LþQLGOMHRGUHVQLFH8þHQMe ilustracije LQXþHQMHJUDILþQHJDREOLNRYDQMDVWDGYDSRYVHPUD]OLþQDSURFHVD´$ULVPDQ[L[

.OMXEWHPXGDVHMHNãROVNHPXSULVWRSX]DL]REUDåHYDQMHERGRþLKLOXVWUDWRUMHYSULOHSLORãH oblikovanje- NDUVLFHUUD]ãLULPRåQRVWL]DVDPRVWRMQRGHORYDQMe v smislu avtorske slikanice in KNUDWL SRWUMXMH RVWUH PLVOL ³,OXVWUDFLMD VL QH PRUH YHþ SULYRãþLWL GD EL ELOD EUH]PDGHåQD 'QHYL NR MH ELOD þXGRYLWR QDUHMHQD VOLND GRYROM VR PLQLOL´ +HOOHU [YLL ± XþLWHOML pravijo, da morajo ilustratorji poznaWL WDNR ]JRGRYLQR VYRMH XPHWQRVWL NRW VSUHPLQMDMRþL VH LOXVWUDWRUVNL WUJ VYRMR RVHEQR YL]LMR LQ ]DGHYH WHKQLþQH QDUDYH -H SD JUDILþQR REOLNRYDQMH QHNDM SRYVHP GUXJHJD QD NDU NDåHMR WXGL SULVWRSL Y SRXþHYDQMX REHK SRGURþLM ³8þLWHOML JUDILþQHJD REOLNRYDQMD SUL SRXþHYDQMX XSRUDEOMDMR QDWDQþQH GRNXPHQWH PHGWHP NR XþLWHOML LOXVWUDFLMHSULVWRSDMRNSRXþHYDQMXEROMQDODLVVH]-IDLUHQDþLQ´+HOOHU[YLLLOXVWUDFLMR WRUHM SRXþXMHMR EROM µXPHWQLãNR¶ NHU VR UH]XOWDWL SRND]DOL GD ³þH QSU RGGHOHN SUHGVWDvi LOXVWUDFLMR NRW UHãHYDQMH SUREOHPD N GL]DMQX RULHQWLUDQR LQ V WUJRP GRORþHQR DSOLNDWLYQR XPHWQRVW ] PDOR SRYH]DYH ] RVHEQR YVHELQR VH YHþLQD ãWXGHQWRY LOXVWUDFLMH SR ]DNOMXþNX ãRODQMD QH ER RGORþLOD ]D SRNOLFQR SRW Y WHM VPHUL´ $ULVPDQ [[Y ,Q NDNãQH VR DPHULãNH XPHWQLãNH ãROH" ³3UYR OHWR MH QD YHþLQL XPHWQLãNLK ãRO GDQHV RVQRYDQR QD

%DXKDXVX 2VQRYD %DXKDXVRYHJD VLVWHPD MH ELO SULSUDYOMDOQL WHþDM GDQHV EL VH WHPX UHNOR WHPHOMQROHWRYNDWHUHPVRãWXGHQWLãWXGLUDMRUD]OLþQHXPHWQRVWLVOLNDQMa, risanja, fotografije, tipografije, 2d in 3d dizajna, materiale in tako naprej, skupaj z literaturo, kreativnim pisanjem LQ ]JRGRYLQR XPHWQRVWL 9HþLQD XPHWQRVWQLK ãRO NL VPR MLK YNOMXþLOL Y UD]LVNDYR VR odsevale Bauhausov urnik v prvem letu, ne pa tudi Bauhausove filozofije (skupnost vseh REOLNNUHDWLYQHJDGHOD´$ULVPDQ[[LY

.DNãQD WRUHM MH LOXVWUDFLMD GDQHV SD QDM SULGH RG XVPHUMHQR L]REUDåHYDQHJD LOXVWUDWRUMD DOL VOLNDUVNHJDNRQYHUWLWDLQNDNRMRORþLWLþHMHWRVSORKPRJRþHRGXPHWQLãNHJDDOLJUDILþQR-REOLNRYQHJD L]GHOND" 3R SRVWPRGHUQLVWLþQHP µDQ\WKLQJ JRHV¶ MH ³XPHWQRVW MH SRVWDOD parcialna, minljiva, pomembne so postale avtopoetike, osebne in zasebne zgodbe, male SULSRYHGL SUL]RUL DOL SRGREH EUH] XQLYHU]LUDMRþHJD SRPHQD LQ QDPHQD´ 5XSHO SR (UMDYHF LOXVWUDFLMD MH WHPX YVDM WLVWD DNWXDOQD UHYLMDOQD LQ þDVRSLVQD NL MH RGUDåDOD GXK þDVD WHPX VOHGLOD WR QH YHOMD SRYVHP ]D NODVLþQH VOLNDQLFH þHSUDY VH EODJH VSUHPHPEH SR]QDMR WXGL QD WHP SRGURþMX ³6WLOVNR JOedano je v zadnjih desetletjih

87

prevladovala velikoidejna konceptualna ilustracija, diametralno nasprotna sentimentalnemu realizmu Normana Rockwella, sprejeta je bila kot zlati standard poznega 20. stoletja v RJODãHYDQMXYWLVNX5HDOL]HPVLFHUQLNROLQLELOSRYVHPL]ULQMHQVRVHSDUD]OLþQLXPHWQRVWQL VWOL NRW QSU HNVSUHVLRQL]HP QDGUHDOL]HP LQ FHOR DUW EUXW SRMDYLOL NRW PRåQH DOWHUQDWLYH Y revijalnem okviru. Digitalni in virtualni svetovi so oplemenitili likovno govorica in ji hkrati nekaj odvzeli (predYVHP URþQL RVHEQL ãDUP´ 5XSHO 9VHELQVNH SRYH]DYH PHG XPHWQRVWMRLQLOXVWUDFLMRJUHGRãHGOMH³7DNRNRWSULVOLNDUVWYXNLSDUVWYXJUDILNLDUKLWHNWXUL LQREOLNRYDQMXMHWXGLSULLOXVWUDFLMLRþLWHQQDVORQQDSUHWHNOHLQVHGDQMHVWLOHQSUQDVecesijo, QHPLUHNVSUHVLRQL]PDIDXYLVWLþQREDUYLWRVWDOLPLQLDWXUQRGHNRUDWLYQRVOLNDUVWYR3UDYWDNR QH]DQHPDUMDPRGHUQHOLNRYQHVHQ]LELOQRVWLYVSURãþHQHPSUHLJUDYDQMX]UD]OLþQLPLOLNRYQLPL elementi, zgledovanju po risanem filmu, filmskem kadriranju itG´*ORERþQLN7UãDU ãLUãHWXGLRIDQWD]LMVNLIRONORUQLLOXVWUDFLMLNLMHPOMHQDYGLKL]OMXGVNHXPHWQRVWLLQ JD GRPLãOMLMVNR SUHþLãþHQHJD YUDþD ³Y QHRILJXUDOQL ]QDNRYQL DOL OLNRYQR VWLOL]LUDQL REOLNL´

$OL]GUXJLPLEHVHGDPL³3ULzadnjih spremembah sodobne ilustracije ne smemo zanemariti YSOLYRY VOLNDUVWYD LQ QMHJRYLK QRYRVWL äH RG VUHGH ãHVWGHVHWLK VPR SULþH QRYHPX UD]FYHWX ILJXUDOLNH NL MH MHOD L]SRGULYDWL SUHM SUHYODGXMRþR DEVWUDNFLMR 3RS DUW QRYD HNVSUHVLYQD figuralika, jH RGORþLOQR SRVHJOD WXGL QD SRGURþMH LOXVWUDFLMH´ 7UãDU 6WYDUL VR VH ]DþHOHPHãDWLLQSUHKDMDWLLQL]GHOHNMHODKNREROMVSURãþHQPDQM]DPHMHQLQ]DWRUHMWROLNREROM QDYGXãXMRþ.DMSDORþHYDQMHQDSUHMRPHQMHQDSRGURþMDWRUHMLOXVWUDFLMRVOLNDUVWYRJUDILþQR REOLNRYDQMH"âHYHGQRREVWDMDVHYHGDYVDNVVYRMRIXQNFLMROHGDMLKMHYþDVLKWHåMHORþLWL zgolj po izgledu.

.DNRVHSUHKDMDQMDãHGRJDMDMR"=XVWYDUMDOFLQHPLUQHJDGXKDNLGHOXMHMRQDUD]OLþQLKSROMLK ustvarjanja. Z znanimi umetniki, ki ilustrirajo- WRåHRGQHNGDM- in ki (med drugim) delajo tudi LJUDþH³'DGDLVWLSUDYWDNRNRWQMLKRYLVRURGQLNLIXWXULVWL)RUWXQDWR'HSHURNRQVWUXNWLYLVWL (El Lissitzky, Ladislav Sutnar) in nadrealisti (Salvador Dali) so oblikovali unikatne, ekscHQWULþQH LQ SRJRVWR EL]DUQH IXWXULVWLþQH LJUDþH Y RPHMHQLK VHULMDK äHOHOL VR SUHPLNDWL PHMHXPHWQRVWL LQ REOLNRYDQMDLQ NHULJUDþHQLVRELOHGHO XPHWQRVWL VHMHPHGLM L]ND]DO NRW XSRUQLãWYR6HGDQMLXPHWQLãNHLJUDþHXVWYDUMDMRJUDILþQLREOLNRYDOFLLQVWUiparji, kot so Frank .R]LN*HRII0F)HWULGJH*DU\%DVHPDQDQG7LP%LVNXS´+HOOHU

ýHXPHWQRVWSUHKDMDPHGLMHNDNRWRODKNRSRþQHLOXVWUDFLMD"6HYHGDMHXþLQHNLOXVWUDFLMåHY L]KRGLãþX QDUDYQDQ L]UHFQR QD NQMLJR DPSDN REVWDMD QHNDM þHPXU VH UHþH ³RULJLQDOQD LOXVWUDFLMD´ LQ MR MH PRåQR WXGL UD]VWDYLWL NRW VOLNH Y JDOHULML PRåQR MR MH KUDQLWL Y PDSDK

88

podobno kot grafike, lahko je predmet velike vrednosti in z njo celo trgovati. Kljub temu taki LOXVWUDFLMLIL]LþQHPXOLVWXSDSLUMDQHNDWHUL DYWRUMLSULSLVXMHMRSUHGYVHPSUDJPDWLþHQSRPHQ

³6DPD REOLND LOXVWUDFLMH MH QDPHQMHQD VHYHGD ]D NQMLJR DOL þDVRSLV LQ MR JOHGDPR QD razstavah v izvirniku pravzaprav le zaradi originalnosti in zato, ker je zaradi tiskarskih odstopanj ta izvirnik vendar edLQL DYWHQWLþHQ´ .RPHOM LQ QH RGVWRSDMR RG VYRMLK QDSRYHGL³LOXVWUDFLMHåLYLMRYNQMLJLSUDYLL]YLUQLNLSDQDMYHþNUDWRVWDMDMRYDYWRUMHYLKDOL XUHGQLãNLK SUHGDOLK LQ QDMYHþNUDW QLWL QDMEROMãL QH ]DLGHMR Y VWDOQH ]ELUNH UD]HQ RE SULORåQRVWQLK DOL UHWURVSHNWLYQLK UD]VWDYDK DOL SD VH DYWRUML RG QMLK QH PRUHMR ORþLWL NHU SRJRVWR QLVR ]DGRYROMQL ] EDUYQLP QDWLVRP Y NQMLJL LQ MLK åHOLMR UD]VWDYLWL SUDY ]DUDGL SULPHUMDYH RE NDWHUL VH ODKNR ]DYHPR QHXORYOMLYHJD ERJDVWYD EDUYQLK RGWHQNRY´ .RPHlj 2001: 5).

Tako stanje in mnenje strokovnjakov seveda ni osamljeno. Skromno razstavljanje, skromno priznanje kulturne relevantnosti, skromna kritika ± WR VR GHMDYQLNL NL NDåHMR QD WR GD VH QHNDWHUHRNRUHOHY]RUFHREQDãDQMDLQSHUFHSFLMHOHWHåNRVSUHPLQMD,QGDMHYHOLNRVWYQDãL GUXåELSRPHPEQD³.OMXEWHPXGDVRQHNDWHULLOXVWUDWRUMLL]MHPQRDNWLYQLVHLOXVWUDFLMHSR PRMHP PQHQMX QH VSRãWXMH YVDM NRW YUHOFD YHOLNLK LGHM LQ ãH SRVHEHM Y SULPHUMDYL ] XPHWQRVWMR ILQH DUW 7XNDM SULGH IL]LþQD YHOikost do izraza. Kulturni strokovnjaki radi ]DWUMXMHMRGDXPHWQRVWNXOWXUQRYHþMDYSULPHUMDYL]LOXVWUDFLMRLQHGHQRGUD]ORJRYMHNHUMH XPHWQRVWGHMDQVNRYHþMD5HGNHLOXVWUDFLMHVRPRQXPHQWDOQHLQPQRJHQLVRELOHQDUHMHQHGD ELWUDMDOH]DYHGQR´(Heller 2012: 2)

.ULWHULML]DSUHVRMDQMHREHKXPHWQRVWLVOLNDUVWYDLQLOXVWUDFLMHVRVHYHGDUD]OLþQLQHNDMSD je nesporno ± REHµSDQRJL¶VWDYSULPHUXGDVWDQDUHMHQLL]YUVWQRXPHWQRVWLQYUHGQLGDVHMX MHPOMHUHVQRLQVSRãWOMLYR9NRQþQLID]L VWDGHOQDãHNXOWXUQHGHGLãþLQHLQRGUD]þDVDNLER WXGL]DQDPFHPND]DOþDVNRWMHQHNRþELOâHHQNUDWGREUDLOXVWUDFLMDWRUHMMHXPHWQRVW

89

8 35$.7,ý1,'(/

AVTORSKA SLIKANICA: MURKO IN LORENICA

Slika 3: Glavna junaka in napis iz moje avtorske slikanice

To diplomsko nalogo sem zastavila tako, da so njene teme (ilustracija, slikanica, grafika) in QMHQSUDNWLþQLGHOL]GHODYDDYWRUVNHVOLNDQLFHVRYSDGDOH]PRMLPLRVHEQLPLVWUDVWPLLQFHOR prvotnim razlogom, zakaj sem se vpisDODQDWDãWXGLMâHSRVHEQRãSHNXODWLYQRVHPVHORWLOD ustvarjanja lastne slikanice- v idealnem nadzorovanem okolju z mentorjem, ki obvlada OLNRYQRVWLOXVWUDFLMRLQJUDILNRVHPXSDODQDSUHVHåHNQDGUXJDþQHPLVHOQHWRNRYHPRJRþH NDNãQRQRYRJUDILþQRtehniko, na premik, miselni preskok.

90

8VWYDUMDOD VHP PLUQR ]GHOR VH PL MH YDUQR ³9VDN YHþML NLNV ER SURIHVRU RSD]LO PH QDQM RSR]RULO´ VHP XSDOD LQ PHQLOD GD PL ER KNUDWL SXVWLO GRYROM VYRERGH GD VH ERP ODKNR UD]YLMDOD 7R LQ YHþ VH MH WXGL ]JRGLOR 8stvarjalni postopek je bil dolg in nepredvidljiv.

/LNRYQH]DPLVOLLQWHKQLNHVRVHVSUHPLQMDOHQRYHLGHMHLQSRWLVRVSURåLOHGUXJDþQHUHãLWYHLQ NRQþDODVHPVNRUDMGLDPHWUDOQRQDVSURWQRYSULPHUMDYL]L]KRGLãþHP

3UYRWQR ]DPLãOMHQH ³PDNVLPDOLVWLþQH´ VOLNDQLFH V NRPELQDFLMR UD]OLþQLK HNVSHULPHQWDOQLK JUDILþQLK WHKQLN NMHU VHP VL URPDQWLþQR ]DPLãOMDOD NDNR VH V SURIHVRUMHP ] UDPR RE UDPL VNODQMDYD QDG EDQMLFH V NLVOLQR Y JUDILþQHP DWHOMHMX RE WHP SD QDVWDMDMR QRUR GREUH inovativne grafike s presunljivimL OLNRYQLPL NYDOLWHWDPL 5DþXQDOD VHP QD PQRJR XU SUHåLYHWLKYDWHOMHMXSULIL]LþQHPURNRYDQMX]JUDILþQLPLSULSRPRþNLLPHODVHPåHNRQNUHWQH ]DPLVOL]DYVDNRSRVDPH]QRWHKQLNRVDPRQLVHPãHYHGHODQDWDQþQRNDNRQDMWDNDOHMGRVNRS YVHKGHOFHY]GUXåLPY HQRVDPRHQRWQRGHORNLVHPXERODKNRUHNORJUDILþQR

6DPSURFHVMHSRWHPSRWHNDOVHYHGDSRYVHPGUXJDþHLQWULþHWUWLQHQMHJDSUHGYVHPYJODYL

=DþHORVHMHLQWHQ]LYQRREGREMHQDþUWRYDQMDULVDQMDVNLFLUDQMDLQQDWRSUHL]NXãDQMDUD]OLþQLK JUDILþQLK WHKQLN NDWHULK L]ERU VH MH ]DþHO VSUHPLQMDWL = PQRJLK VHP SUHãOD QD HQR VDPR YHUQLV PRX NDVQHMH ]DUDGL SRWUHEH SR EDUYL LQ GRORþLWYL FLOMQH VNXSLQH PODMãLK EUDOFHYJOHGDOFHY QD EDUYQL OLQRUH] GR NRQþQH HYROXFLMH Y UDþXQDOQLãNR JUDILNR 9VDND stopnja jH SULQHVOD QRYD VSR]QDQMD WXGL QD GUXJLK SRGURþMLK 9HUQLV PRX PL MH SRYHGDO GD SRWUHEXMHPEDUYRLQGDERGRPRMDFLOMQDSXEOLNDPODMãLRWURFL /LQRUH]MHGRGDOSUHFL]QRVW VWURJRQDþUWRYDQMHSORVNRYLWRVWLQRPHMLOãWHYLOREDUYUDþXQDOQLãNDJUDILNDMHSULQHVODþLVWRVW YHþMH PRåQRVWL PDQLSXODFLM LQ PRåQRVWL NRPELQLUDQMD VOLN LQ EHVHGLOD þHSUDY Y NRQþQHP UH]XOWDWXWRãHQDMPDQMSULGHGRL]UD]D/HWDNRVRVOHGMHMHODKNRSULQHVORUH]XOWDWNDNUãHQMH GUXJDþHQ YUVWQL UHG EL YHUMHWQR GDO GUXJDþQHJD 9HV þDV SLVDQMD LQ UD]PLãOMDQMD R ODVWQL LOXVWUDFLML VHP UD]PLãOMDOD LQ WHåLOD K NODVLþQLP JUDILþQLP WHKQLNDP QD]DGQMH SD VH QDãOD Y UDþXQDOQLãNL NL EUH]NODVLþQHSUHGHODYHQHEL ELODWR NDUMH =DWR ODKNR NOMXEYVHPX PLUQR UHþHPGDVHMH]JUDILNRWDNãQRDOLGUXJDþQRYVH]DþHORLQWXGLNRQþDOR

Naloga, ki sem si jo zadala, je bila avtorska slikanica, torej slikanica, novonastala celota slik in besedila, kjer sem sama avtorica besedila in slik. Najprej sem se lotila besedila. Vedela VHPGDKRþHPQDORJRGREUo opraviti, imela pa sem tudi besedilo, ki se mi je zdelo primerno ]D WD QDPHQ %HVHGLOR MH ELOR NUDWNR RþLãþHQR YVHK QHSRWUHEQLK VWYDUL UHGXFLUDQR OH QD ELVWYHQHVWDYNH=GHORVHPLMHGDELGREURGHORYDORYRNYLUXXPHWQLãNHJDSURMHNWDNHUSD sem si zamislila, da bi knjigo- VOLNDQLFRODKNRQHNRþL]GDODVHPL]NRULVWLODPRåQRVWGUXJHJD

91

PQHQMDLQDNDGHPVNRRNROMHNDUVHPLMH]GHODGUDJRFHQDL]NXãQMD3URIHVRULFDGU%ODåLü PHMHQDSRWLODKNQMLåQLþDUNLLQSLVDWHOMLFL,GL0ODNDUYNQMLåQLFR2WRQDäXSDQþLþDY/MXEOMDQL LQ WD MH Y ]ERUX WUHK NQMLåQLþDUMHY SUHEUDOD PRMH EHVHGLOR LQ PL ]DVWDYLOD NRSLFR YSUDãDQM Ogrodje zgodbe je bilo dobro, da pa bi lahko otroci bolje poistovetili, je bilo potrebno SULSRYHG UD]ãLULWL ML GRGDWL SRGUREQRVWL MR RSOHPHQLWLWL GR WH PHUH GD MH SRVWDOD GDOMãD NODVLþQD ]JRGED NL VH ODKNR VWRML WXGL VDPD 6OLNDQLFD MH LPHOD VYRM QDPHQ LQ VYRMH FLOMQR REþLQVWYR LQ WR VHP XSRãWHYDOD =DWR SD MH QDþUWRYDQLK ãHVWQDMVW VWUDQL RG WHJD VHGHP celostranskih ilustracij, naraslo na dvaintrideset strani, od tega pol samo z ilustracijami.

Besedilo sem torej imela, za potrebe oblikovanja knjige sem ga razdrobila na majhne smiselne odstavke, ki so potem dobili svojo likovno opremo. Vsak del, vsak odstavek je dobil njemu namenjeno sliko, ki je vsebinsko zajela le najbolj bistveno- OHHQSRXGDUHN2GORþLODVHPVH ]DYLGH]NODVLþQHVOLNDQLFHNMHUVWDEHVHGLORLQVOLNDORþHQDYVDNHPXSDSULSDGDVYRMSURVWRU 9 NQMLJL MH YHOLNR EHOLQH GD VWYDUL ³GLKDMR´ .QMLJR VHP REOLNRYDOD GRVOHGQR ] PLVOLMo na enovitost vseh sestavnih delov ± ilustracij, besedila in medprostorov. Vsaki stvari sem dala VYRM SURVWRU LQ RNROL RGPHULOD ãH WROLNR QMHJD GD MH UHV SULãOD GR L]UD]D äH LOXVWUDFLMH VHP QDþUWRYDOD þLVWR MDVQR UDFLRQDOQR LQ SUL WHP L]KDMDOD L] SRVWDYLWYH LQ GLVFLSOLQH NODVLþQH JUDILNHLQQMHQLKSRVWRSNRYYVHVNXSDMSDXSRãWHYDODNRWUGHþRQLWVNR]LFHORNQMLJR

.RQWUDVWL]þLãþHQHPXMDVQHPXUDþXQDOQLãNHPXL]JOHGXVOLNMHURþQRQDSLVDQLYLGH]EHVHGLOD 3UHSURVWR ]DVQRYDQR PDOFH SRVWUDQL LQ YþDVLK v neporavnanih vrsticah zapisan tekst ni þUNRYQD YUVWD WR SD GDMH GDMH FHORWQL NQMLJL RVHEQR QRWR Y VPLVOX GQHYQLND =DUDGL

³QHSRSROQH´L]YHGEHMHGHORGRELORRVHEQRQRWRLQSULGRELORQDNRQWUDVWQRVWL- topel, oseben,

³GQHYQLãNL´ ]DSLV SROHJ UDþXQDOQLãNR JHQHULUDQHJD ]DNOMXþQHJD YLGH]D LOXVWUDFLMH NL EL JD ODKNR R]QDþLOD WXGL NRW EODJR VNDQGLQDYVNHJD 6HYHUQMDNL VR QDPUHþ ]QDQL NRW RGOLþQL oblikovalci, od tod pa tudi vpliv na njihovo ilustracijo, ki ima svoje posebnosti, vsepovsod pa GRSXãþDLQFHORSR]GUDYOMDXSRUDERUDþXQDOQLNDYXPHWQLãNHQDPHQH- SULQDVWRQDSRGURþMX RWURãNHLOXVWUDFLMHãHQLVSORãQRVSUHMHWR

Besedilo- ]JRGEDMHUHVQLþQDPRMD]DWRMHPRUDOELWLWDNWXGLQMHQYLGH]9SURFHVXLVNDQMD pravega izraza in izgleda besedila sem poskusila vHþ VWYDUL NODVLþHQ YLGH] V VHULIQLPL þUNRYQLPL YUVWDPL URþQR ]DSLVDQR EHVHGLOR REDUYDQR WXGL Y EDUYH LOXVWUDFLM WHU FHOR EROM

³GL]DMQHUVNL´ YLGH] ]DSLVDQHJD ] GU]QLPL EDUYLWLPL HOHPHQWL LQ SRXGDUNL 9VH WR MH MHPDOR SUHYHþSR]RUQRVWLLQVWHPSRQHSRWrebnem konkuriralo ilustracijam ter peljalo bistvo celote QHNDP GUXJDP VLFHU OLNRYQR PRUGD ]DQLPLYHPX D YVHELQVNR YSUDãOMLYHPX LQ

92

QHSRWUHEQHPX 1D NRQFX VHP XJRWRYLOD GD þUQD EDUYD ãH QDMEROM RGJRYDUMD- GD REþXWHN þLVWRVWL RVHEQHJD ]DSLVD LQ ]DWR UD]PHMHQRVWL RG VOLN NMHU þUQH VSORK QL UD]HQ Y LOXVWUDFLML zvezdnatega neba).

%DUYHLOXVWUDFLMVRVNUEQRL]EUDQHEDUYQDOHVWYLFDSDUHGXFLUDQDNDUMHãHQDMEROMSRVOHGLFD ustvarjalnega postopka ± QDþUWRYDQMD ]D NODVLþQH JUDILþQH WHKQLNH SUHGYVHP ]D EDUYQi OLQRUH]2GORþLODVHPVH]DGYHRVQRYQLEDUYLEDUYLPDþNRYRVWDORMHSULãORNDVQHMH2UDQåQL LQ WHPQR VLYL WD QDGRPHãþD þUQR ± Y EHVHGLOX MH HGHQ RG PDþNRY þUQ VOHGLMR SRGUREQRVWL RþL EUNL NL VR ãH ]D QHNDM RGWHQNRY WHPQHMãH VYHWOR VLYD SD VWD GYD QDMYHþNUDW XSRUDEOMHQDRGWHQND]DSUHGPHWHL]EOLåQMHRNROLFHJODYQLKMXQDNRY9VHRVWDORVRYUHGQRVWQL SRXGDUNL PRþQLK EDUY NL VH Y YHþLQL LOXVWUDFLM SRMDYLMR RVDPOMHQR PRþQR LQ ] YHOLNLP XþLQNRP UGHþD LQ QMHQD VYHWOHMãD RGWHQND EDUYD MDVWRJD Ln roza), zelena, rjava in modra.

Barvni poudarki so v reduciranem okolju pritegnejo pozornost in pomagajo povedati bistvo SUL]RUD &HORWQD EDUYQD OHVWYLFD VLFHU GHOXMH XPLUMHQR L]EUDQR XþLQNRYLWR åH VDPD SURWDJRQLVWDSDXVWYDULWDPRþDQNRQWUDVW

Likovni SURVWRUYVOLNDQLFLMHYHþNUDWUD]SURVWUWYWHPSULPHUXVHPVH]JOHGRYDODSR0DUOHQNL 6WXSLFLNLMHQDãODQDYGLKSUL*LRWWX3UDYLORNLVHPJDUD]EUDODL]WRYUVWQHJDGHODVHJODVL

³8SRUDELWLVWRNDUSRWUHEXMHã´ýHVHPåHOHODSULND]DWLYHþVWYDULKNrati, sem stvari razstavila SRSRYUãLQLMLKSRSRWUHELSRYHþDOD]PDQMãDODþHSDVHPSRWUHERYDODSRJOHGRVVSUHGDMVHP YNOMXþLOD WXGL WR REþDVQR þHSUDY VHP VH WHPX Y YHþLQL L]RJLEDOD VHP XSRUDELOD WXGL SUHNULYDQMHNRWQDLOXVWUDFLMLPDþNRYNL]UHWD na mizo z ribami.

/LNRYQLSURVWRUVHPVDPRYQHNDMSULPHULKSXVWLODGDVHMHSRGDOMãDO]DURERYHOLVWRYYþDVLK SD VHP JD ]DPHMLOD WDNR GD VHP JD SUHREOLNRYDOD WXGL V NURåQRVWMR NRW NRPSR]LFLMVNLP

/LNRYQLSURVWRUVHPVDPRYQHNDMSULPHULKSXVWLODGDVHMHSRGDOMãDO]DURERYHOLVWRYYþDVLK SD VHP JD ]DPHMLOD WDNR GD VHP JD SUHREOLNRYDOD WXGL V NURåQRVWMR NRW NRPSR]LFLMVNLP

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 82-111)