• Rezultati Niso Bili Najdeni

Zgodovina ilustracije (in s tem knjige in grafike)

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 22-34)

2 ILUSTRACIJA

2.4 Zgodovina ilustracije (in s tem knjige in grafike)

UVOD

³=JRGRYLQROLNRYQHXPHWQRVWLRELþDMQRVSR]QDYDPRSUHNVWDYEDUVWYDNLSDUVWYDLQVOLNDUVWYD SUL WHP SD YHOLNRNUDW SR]DEOMDPR NDNR SRPHPEQR YORJR VR LPHOH Y SUHWHNORVWL URþQR QDSLVDQH LQ LOXVWULUDQH NQMLJH PDQXVNULSWL WHU ]YLWNL´ .ULYHF 'UDJDQ RG L]XPD tiska pa predhodnice knjige, kot jo poznamo GDQHV NR VH PQRJL åH VSUDãXMHMR DOL WD YUVWD ]DSLVDQDUDþXQGLJLWDOQLKREOLNEUDOQLKPHGLMHYSRVWDMDSUHWHNORVW

3DWRQHYHOMDOH]D]JRGRYLQROLNRYQHXPHWQRVWLDPSDN]D]JRGRYLQR þORYHãWYDQDVSORK ± SRJRVWRVRSUHGNQMLåQHPLQLDWXUHHGLQLRKUDQMHQLSULPHULVOLNDUVWYDGRORþHQHJDSURVWRUDLQ þDVD=DLOXVWUDFLMR]GLGDMHWXåHRGQHNGDM8VRGDNQMLåQHLOXVWUDFLMHNRWSRVHEQHOLNRYQH ]YUVWL SD VH MH Y ]JRGRYLQL VSUHPLQMDOD .UDWHN HYURSRFHQWULþHQ SUHJOHG ]JRGRYLQH ilustracije sem oprla predvsem na knjigo Tatjane Pregl Kobe Upodobljene besede, zato tega pri navajanju podatkov ne bom vsakokrat zapisala. Govorila bom o povezavi knjige, LOXVWUDFLMHJUDILNHþDVDGUXåEHQLKUD]PHULQWHKQRORãNHJDUD]YRMDSUHGYVHP]DWRNHUVRWH ]DGHYHQHORþOMLYRSRYezane in ene brez druge pogosto ne bi obstajale.

=$ý(7.,

.HUMHLOXVWUDFLMDXVRGQRYH]DQDQDEHVHGLORMHWRUHMWHVQR]UDãþHQD]PHGLMHP]DSLVD± knjigo ali njeno predhodnico. Izvor in pomen besede knjiga nista povsem jasno ugotovljena, verjetno pa izvira iz staronordijske besede kenningNDUSRPHQL]DSLV]QDN9ãLUãHPSRPHQXMHNQMLJD YVDN]EHVHGRR]QDþHQLMH]LNRYQLGRNXPHQWYHþMHJDREVHJD]DEHOHåHQQDODKNRSUHQRVOMLYHP materialu.

23

1DMVWDUHMãHNQMLJHVR]9]KRGD3UHGKRGQLFHGDQDãQMHNQMLJHVRELOLSDpirusovi zvitki v Egiptu NDNãQLK OHW SUHG QDãLP ãWHWMHP QDMVWDUHMãD RKUDQMHQD LOXVWULUDQD NQMLJD MH QDVWDOD OHWD SUHGQDãLPãWHWMHPY(JLSWX=PLQLDWXUDPLVRELOHRSUHPOMHQHåHNQMLJHPUWYLKYGREL IDUDRQRY VWDUH HJLSþDQVNH REOLNH NQMLJH SD VWD NDVQHMH SUHY]HOL WXGL KHOHQLVWLþQD LQ ULPVND kultura.

OHW SUHG QDãLP ãWHWMHP VR XSRUDEOMDOL ILQR L]GHODQR XVQMH SHUJDPHQW YHQGDU MH ãHOH VWDOQHMãDXSRUDEDWHJDPDWHULDODSULQHVODELVWYHQHVSUHPHPEHSULREOLNLNQMLJH

Prva lesorezna knjiga se je na .LWDMVNHPSRMDYLODYSUYLKVWROHWMLKQDãHGREHGREURWLVRþOHWMH prej kot v Evropi.

V antiki so ilustracije-PLQLDWXUHL]ULVRYDOLSLVDUMLþHMHYVHELQDWDNR]DKWHYDODLQQHNDWHUHVR ãH RKUDQMHQH Y DQWLþQLK URNRSLVLK L] LQ VWROHWMD QDMOHSãD SD VWD 9Hrgil (hranijo ga v Vatikanski biblioteki) in Homer (v milanski biblioteki Ambrosiana).

SREDNJI VEK

Knjiga je bila skozi ves srednji vek izjemno draga, brati pa so jo znali le izbranci. Njena XSRUDEDMHELODRPHMHQDQDGXKRYãþLQRGYRULQXQLYHU]R

9]DþHWNXVWROHWMDVHMHSRMDYLONRGHNVLQåHYVWROHWMXSRSROQRPDL]ULQLO]YLWNHL]SDSXVD .RGHNVMHQDMVWDUHMãLWLSNQMLJHL]DQWLNHQDMSUHMMHR]QDþHYDOGLSWLKQDWRSROLSWLKNDVQHMHV NURåQRYUYLFRSRYH]DQHSRYRãþHQHWDEOLFHQDNDWHUHVHMHSLVDORNaziv se je kasneje prenesel QDNQMLJRL]SHUJDPHQWDLQSDSLUXVDYVUHGQMHPYHNXVRWDNRYHþLQRPDR]QDþHYDOLNQMLJHV SUDYQRYVHELQR0HGSRPHPEQHMãLPLWHKNQMLJVRVUHEUQDNQMLJD&RGH[DUJHQWXVSLVDQDQD SXUSXUQHPSHUJDPHQWXVVUHEUQLPLLQ]ODWLPLþUNDmi) in kasneje, iz 9. in 11. stoletja Codex DXUHXV]ODWHNQMLJHSLVDQH]]ODWLPLþUNDPLLQERJDWRLOXVWULUDQHYH]DQHYSODWQLFHRNUDãHQH ] GLDPDQWL 6UHGQMHYHãNL NRGHNVL VR SROQL XPHWQLãNLK LOXVWUDFLM PLQLDWXU NL VH SRJRVWR oddaljujejo od vsebine in imajo dekorativno-ornamentalno vlogo.

,OXPLQDFLMDVHMHSRMDYLODãHOHYNRGHNVLKSLVDQLKQDSHUJDPHQW,OXPLQDFLMDODWLQVNHJDL]YRUD pomeni osvetlitev, razsvetlitev, okrasitev, razjasnitev, v likovni umetnosti pa pomeni RNUDãHYDQMH NQMLJ SLVDQLK ] URNR hkrati je naziv za ornamente, iniciale in miniature, naslikane in narisane v njih.

24

TISK IN RAZVOJ KNJIGE

5D]YRM NQMLJH LQ WLVNDUVWYD VWD ]HOR SRYH]DQD ³7LVNDUVWYR MH XPHWQRVW NL RKUDQMD YVH XPHWQRVWL´ MH ]DSLVDOD 3UHJO .REHWRYD 3UHJO .REH ampak Guttenbergov izum tiska v 15. stoletju je bil preceMYHþNRWWRELOMHUHYROXFLMD]YSOLYRPQDåLYOMHQMHFHORWQHJD þORYHãWYD2PRJRþDO MH UD]PQRåHYDQMHEHVHGLOLQ SRGRESULGRELODSDMHWXGLLOXVWUDFLMDVDM

³SUHGYVHPYRNYLUXJUDILþQLKWHKQLNUD]YLMHQRYHSRVWRSNHLQREOLNH]DYL]XDOL]DFLMRUD]OLþQLK WHPLQYVHELQ´.ULYHF'UDJDQ=JRGLODSDVHMHãHHQDSRPHPEQDVSUHPHPED]

GDOMQRVHåQLPL SRVOHGLFDPL ] L]XPRP WLVND MH URþQR VOLNDQH RNUDVH ]DPHQMDO OHVRUH] SUYL OHVRUH]LL]VWROHWMDVRELOLãHGHORQH]QDQLKPRMVWURYNDVQHMHãHEDNURUH]

Prva ilustrirana tiskana knjiga, prvotisk ali latinsko incunabula, je bila leta 1450 v Ausburgu L]GDQD %LEOLMD V OHVRUH]QLPL LOXVWUDFLMDPL 9 KRODQGVNHP LQ QHPãNHP VYHWX MH ELOD UD]ãLUMHQDNQMLJDVDPLKLOXVWUDFLMEUH]WHNVWDNLMHGRåLYHODãWHYLOQHL]daje ± to je bila Biblia pauperum, Sveto pismo ubogih.

6UHGLVWROHWMDVRSUYLþWLVNDOLWXGLVSUHPLþQLPLþUNDPLQDVWDQHNWLSRJUDILMHSUYDMHELOD

%LEOLMDSUHGWHPVRSR]QDOLWLSORãþQDNQMLJDQHP%ORFNEXFKNDWHUHSRVDPH]QHVWUDQLVR bile, bHVHGLORLQLOXVWUDFLMHVNXSDMRGWLVQMHQH]LVWHL]UH]DQHOHVHQHSORãþH

Bistvena sprememba v zgodovini knjige je nastala z uvozom papirja, novega materiala, ki so JDL]XPLOLQD.LWDMVNHPYVWROHWMXQDãHJDãWHWMD3DSLUMHSULSRWRYDOGR%L]DQFDYVWRletju, v Francijo v 12. stoletju, Srednja Evropa ga je uporabljala od 13. stoletja naprej.

HUMANIZEM, RENESANSA

Izum tiska je pocenil izdelavo knjig- ]DNQMLJRMHELORYHGQRYHþNXSFHYSULSUDYOMHQLKSODþDWL petino do osmino cene, kot je veljala za rokopisQR NQMLJR ãLULOD SD VH MH WXGL PHG PHãþDQVWYRPNLMHSULGRELORQDNXSQLPRþLYLQVWROHWMX

äH Y SUYLK þDVLK WLVND VR ELOH L]GDQH ãWHYLOQH SULSRYHGQH NQMLJH Y NDWHULK VR ELOH ]JRGEH povedane z ilustracijami, ne pa z besedilom, ki ga skoraj ni biOR1D]DþHWNXRGGR VWROHWMDVRELOHWH]JRGEHSRERåQH9VRGREQLKþDVLKRGVWROHWMDQDSUHMVRVHSRMDYLOH posvetne zgodbe v romanih brez besed (Masereel v Evropi in Ward v Ameriki) in pozneje v stripih. (Villani 2009: 94) V renesansi so zDþHOLWLVNDOL VYHWRYQDNQMLåHYQDGHODSRWRSLVHLQ WUDNWDWH LQ NRW LOXVWUDWRUML VR VH SRMDYLOL ]QDQL VOLNDUML REUDW K NYDOLWHWQHMãL LOXVWUDFLML ]DUDGL

25

åHOMH SR SVLKRORãNHP YåLYOMDQMX Y YVHELQR OLWHUDUQHJD GHOD LQ UD]NRãQHP SULND]RYDQMX ± Botticeli je nprXVWYDULOSHURULVE]D'DQWHMHYR%RåDQVNRNRPHGLMR

7XGL UHIRUPDFLML NL MH SRXGDUMDOD SRWUHER SR VSORãQHP EUDQMX ELEOLMH LQ UD]XPHYDQMX REUHGQHJD MH]LND JUH ]DVOXJD GD VWD VH WLVN LQ ] QMLP NQMLåQD LOXVWUDFLMD Y (YURSL ]HOR UD]PDKQLOD7UXEDU RþH VORYHQVNHJD NQMLåQHJD MH]LND LQ ]DþHWQLN VORYHQVNH NQMLåHYQRVWL MH åHOHO 6ORYHQFH V VORYHQVNR WLVNDQR NQMLJR SULGRELWL ]D QRYR YHUR =DUDGL SUDNWLþQRVWL MH QDMSUHMVHVWDYLONDWHNL]HPLQDEHFHGQLNLQGDOWLGYHNQMLåLFLOHWDQDODVWQHVWURãNHYWLVRþ izYRGLK QDWLVQLWL Y 1HPþLML .DWHNL]HP &DWHFKLVPXV MH YVHERYDO OHVRUH]QLK LOXVWUDFLM GHORQH]QDQHJDQHPãNHJDOMXGVNHJDXPHWQLNDVNRQFDVWROHWMD3UHJO.REH-30)

=JUDILNRLQNQMLåQRLOXVWUDFLMRVHMHODKNRSURWHVWDQWL]HPL]UD]LOQDMEROMQeposredno. V tem REGREMXOHVRUH]LQLVRYHþSUHGVWDYOMDOLGUDJHXPHWQRVWL]DVWDQRYDQMDERJDWDãHY=L]QDMGER WLVND SD VR VH ãH SRMDYLOH XPHWQLãNH LOXVWUDFLMH Y QRYL WHKQLNL UD]YLWL L] RURåDUVNH REUWL- jedkanici, ki je lahko doslej najslikoviteje zaznamovaOD åLYDKQHMãH QHHQDNRPHUQH OLQLMH ] mnogimi odtenki.

1DMYHþML PRMVWHU JUDILNH WHJD þDVD MH ELO 'UHU NL MH LOXVWUDWLYQR REUHGRYDO DOHJRULþQH LQ VDNUDOQHWHPHYHQGDUYHþLQDGHOWHJDQDM]QDPHQLWHMãHJDPRMVWUDOHVRUH]DQLELODQDPHQMHQD za knjigo, ampak se MHãLULODSR(YURSLYREOLNLJUDILþQLKOLVWRY1MHJRYLJUDILþQLOLVWLVRELOL izjemni tudi v bakrorezu, med prvimi se je poskusil tudi v novo tehniki s suho iglo.

Pomemben je tudi zaradi prehoda od (prej) anonimne narodne umetnosti do zrelega JUDILþQHJDVWLOD]'UHUMHPNLMHSRVWDOY]RUSRFHOL(YURSL

'UHUMHY SUYL OHVRUH] MH ELOD LOXVWUDFLMD NQMLJH QDVORYQLFD NQMLJH 3LVPD VY +LHURQLPD QDWLVQMHQD OHWD Y %DVOX (GHQ QDMYHþMLK ]DORåQLNRY WLVWHJD þDVD MH ELO VLFHU $QWRQ .REHUJHU'UHUMHYWDVWMHLPHOWLVNDUQRVWLVNDUVNLPLSUHãDPLNMHUMHELOR]DSRVOHQLKYHþ NRW VWR OMXGL ]ODJDOFHY NRUHNWRUMHY WLVNDUMHY 'UHU MH NDVQHMH XVWDQRYLO ODVWQR ]DORåQLãNR KLãR NDU PX MH RPRJRþLOR XVWYDUMDOQR VYRERGR LQ WR MH ELOD GU]QD QRYRVW ]D WLVWL þDV /HWD MHQDVYRMHVWURãNHREMDYLOSUYRL]PHGVYRMLKYHOLNLKNQMLJ$SRNDOLSVRNLMHYYHOLNRVWL 40 krat 28 centimetrov sestavljena iz 15 lesorezov. Povezovanje besede in slike ga je vedno Y]QHPLUMDOR]DWRVHMHWXGLQDWHPSRGURþMXL]ND]DONRWRGOLþHQUDziskovalec in ustvarjalec.

.QMLJDMHELODSRSROQD]DORåQLãNDQRYRVWWHNVWMHELOQDWLVQMHQWDNRGDMHRVWDOEHOSURVWRU]D ilustracije, ki so bile dodane kasneje.

9 VWROHWMX MH LOXPLQDFLMD SRþDVL ]DþHOD RGPLUDWL QDMWL MR MH OH ãH Y FHUNYHQLK NQMLJDK in RGPDNQMHQLKVDPRVWDQLKWMDGRVWROHWMD2EL]SRSROQMHQLWLVNDUVNLWHKQLNLYHþMHPãWHYLOX

26

NQMLJ LQ YHþML SLVPHQRVWL VH MH ]DþHOD SRMDYOMDWL GHNRUDFLMD 3ULYODþQD OLNRYQD RSUHPD- od inicial, vinjet, zaglavja, do naslovnega in sklepnega okrasja- je vVHERYDOD SRJRVWR YHþ arhitekturno-JHRPHWULþQHJDUDVWOLQVNHJDLQGUXJHJDRUQDPHQWDNRWVOLNDUVWYDLQMHVSUHPOMDOD UHGNHMãHNYDOLWHWQHLOXVWUDFLMHPHGWHNVWRP

.QMLJHVRSRVWDMDOHPDQMãHLQLQWLPQHMãHVSULYODþQRVWMRLQSULURþQRVWMRVRSRVNXãDOHSULGRELWi YHþNXSFHY7DNDQRYRVWMHELODOHWDVWLVNDQDNQMLJD6PUWSOHV]DNDWHURMH+DQV+ROEHLQ PODMãL-1543) izdelal 58 lesoreznih ilustracij. Holbein je ilustriral tudi Hvalnico norosti Erazma Rotterdamskega in je bil za DUHUMHP QDMSRPHPEQHMãL LOXstrator tega stoletja, v NQMLåQLLOXVWUDFLMLSDJDMHFHORSUHVHJHO

Do konca 17. stoletja so po Evropi izhajale bogato ilustrirane knjige, pa vendar ob koncu 17.

VWROHWMD EUDQMH NQMLJ ãH QL ELOR ]HOR UD]ãLUMHQR 3RVYHWQR OHSRVORYMH SUHGYVHP VWDURPRGQH ljXEH]HQVNH]JRGEHLQ]JRGEHRþXGHåLKVREUDOLLPHQLWQLLQQH]DSRVOHQLOMXGMH]QDQVWYHQH NQMLJHSDOHXþHQMDNL

18. IN 19. STOLETJE

0HãþDQVND OLWHUDWXUD LQ LOXVWUDFLMD Y UDFLRQDOL]PX SUYH SRORYLFH VWROHWMD VWD ELOL SRYVHP SUDNWLþQRUHDOLVWLþQL1DJQMHQRVWNQHSRVUHGQLUHVQLþQRVWLVWURJLUD]XPQRVWLLQ]DYHVWQRVWLSD VH MH Y GUXJL SRORYLFL VWROHWMD VSUHYUJOD Y QHRGJRYRUQR þXVWYHQRVW LQ UDYHQ ]DKWHYQRVWL OLWHUDWXUH VH MH QHQHKQR QLåDOD âLUãH LQ ]GDM åH UHGQR NQMLåQR REþLQVWYR MH ]DKWHYDOR QRYR zaraGLQRYHJDSUHVHQHþHQMH]DþXGHQMHQHQDYDGQRVWLQGUDåOMLYRVWEUDORMHJUR]OMLYHSRYHVWL GUXåLQVNLLQ QUDYVWYHQLURPDQVSRXþQLPQDXNRP PRUDOLVWLþQHWUDNWDWH YREOLNL ³JDQOMLYLK´

OMXEH]HQVNLK ]JRGE LQ SUYH ]JRGRYLQVNH URPDQH V VNULYQRVWQLP ODåQR-zgodovinskim SDWRVRP 3UHGURPDQWLþQR SRPDQMNDQMH RNXVD MH ]DþHWHN UD]YRMD NL MH RSOD]LO WXGL QDMGUDJRFHQHMãH VWYDULWYH XPHWQRVWL VWROHWMD VLFHU MH ELO SD WR WXGL YLVRNR ãSHNXODWLYQR REGREMH NDSLWDOLVWLþQHJD UD]YRMD ] ERMHP ]D EUDOVWYR LQ SRSXãþDQMH YHþLQskemu okusu) in UD]FYHWRPNQMLJRWUãWYD

3LVDWHOMLVRELOLGXKRYQLYRGLWHOML=DKRGDLQVRXWHOHãDOLLGHDORVHEQRVWLSRNDWHULVRVHUDYQDOH QDSUHGQHSODVWL0HãþDQVWYRVHMHUD]YLORYNXOWXUQLUD]UHGNLVHMHUD]OLNRYDORGSOHPVWYDLQ tudi od akademskih uþHQMDNRY 7D YVH PRþQHMãL VUHGQML UD]UHG MH SUHGVWDYOMDO SUHKRG PHG VYHWRPSUDNVHLQVYHWRPGXKDPHGãLURNLPLSODVWPLQDURGDLQGXKRYQLPLYRGLWHOML

Devetnajsto stoletje ]YVHPLVYRMLPL]QDþLOQRVWPLVHSUDY]DSUDY]DþHQMDãHOHOHWD1830, ko je v vseh zvrstHKNXOWXUHPRJRþHSUHSR]QDWLQMHJRYH]QDþLOQHSRWH]H=PDJDPHãþDQVWYDMHELOD

27

QHVSRUQD DULVWRNUDFLMD VH MH PRUDOD XPDNQLWL Y ]DVHEQRVW GR]RUHO MH þDV ]D ERM GHODYVNHJD UD]UHGDýDVQLNDUVWYRNLMHEOLVNRYLWR]DþHORVYRMRSRWMHLPHORPRþYSOLYDWLQDPQRåLFHLQMH SRVWDOR SRPHPEQD RSRUD LQ RURGMH NDSLWDOLVWLþQHJD VLVWHPD Y åHOML ]D PRþMR VH MH PRUDO GQHYQLWLVNSUHREOLNRYDWLYNDSLWDOLVWLþQRSRGMHWMHWHUSURGDWLþLPYHþSULPHUNRYþLPFHQHMH

ýDVQLNDUVND LOXVWUDFLMD IUDQFRVNHJD VOLNDUMD JUDILND LQ NLSDUja Honoreja Daumierja SRPHQL XPHWQLãNL YUKXQHF WLVWHJD þDVD =DUDGL OLWRJUDILMH *DUJDQWXD SROLWLþQH NDULNDWXUH MH ELO FHOR ãHVW PHVHFHY ]DSUW /HWD MH GUåDYD SUHSRYHGDOD VDWLUR LQ QHSRVUHGQR RSR]LFLMR 8PHWQLN MH NOMXE WHPX ãH QDSUHM UD]galjal skorumpirane politike, SRGNXSOMLYRVRGVWYRODåHQVLMDM JOHGDOLãNHJDVYHWDKLQDYãþLQRPDORPHãþDQVWYDDYVHWRQD XPHWQLãNLQDþLQLQVWHKQLþQLPLLQRYDFLMDPL

9SRSODYLþDVRSLVRYLQUHYLMVRSULKDMDOHãWHYLOQHLOXVWUDFLMHEROMDOLPDQM]QDQLKLOXVWratorjev GRQDMãLUãLKNURJRYEUDOFHY3RGREQRMHELORVNQMLJR 5DVWãWHYLODEUDOFHYLQSRFHQLWHYNQMLJH VWD Y PHGVHERMQL ]YH]L 5D]YLMDOH VR VH L]SRVRMHYDOQH NQMLåQLFH LQ SRY]URþLOH åLYDKQHMãR ]DORåQLãNRGHMDYQRVWQLVRSD]QLåDOHFHQHNQMLJ.HU]DORåQLNi v boju za kupca niso izbirali VUHGVWHYVRYWDQDPHQXSRUDELOLWXGLLOXVWUDFLMRLQNQMLåQLRNUDVPQRJRWHJD7H]DKWHYHVR PRUDOL XSRãWHYDWL WXGL LOXVWUDWRUML LQ ERKRWLO VH MH NLþ DPSDN KNUDWL MH QDVWDOR WXGL QHNDM L]MHPQLKGHOQDMEROMãLKXPHWQLNRY

Literatura se je v obdobju po romantiki spremenila iz zabave in pogovora med avtorjem in EUDOFL Y SRYHOLþHYDQMH VDPH VHEH LQ UD]NULYDQMH UHVQLþQRVWL- sijaju romantike, begu v SUHWHNORVW VDQMH LQ JORELQH þORYHNRYHJD VUFD VWD VOHGLOD WHPQHMãD UHDOL]HP LQ QDWuralizem.

0HãþDQLVRSULGRELOLVDPR]DYHVWLQERJDVWYRNUHGLWQLVLVWHPSRVODEãDOSDVHMHRNXV3UDYD XPHWQRVW VH MH REþLQVWYX SRSROQRPD RGWXMLOD 8PHWQRVW MH SRVWDOD Y ]DEDYR ]DQMR VR poskrbeli stenski okras, lahka glasba in zabavna literatura. Naturalizem, ki mu pripisujejo QDMSRPHPEQHMãHXPHWQLãNHVWYDULWYHVWROHWMDMHELOWXGLXPHWQRVWRSR]LFLMHPHGXPHWQLNLLQ REþLQVWYRP7DXPHWQRVWQLVOXåLOD]DEDYLãLURNLKLQ]DXPHWQRVWEUH]EULåQLKVORMHY.OMXE temu se je evropska umetnost konec 19. stoletja QDYHOLþDQD KLVWRULFL]PD LQ QDWXUDOL]PD VH XSUODVWDUHPXLQ]DYHVWQRLVNDODPRGHUHQGUXJDþHQY]YLãHQVYHWOHSRWH

=D UD]YRM LOXVWUDFLMH MH SRPHPEHQ UHDOL]PX LQ QDWXUDOL]PX VRþDVHQ UD]FYHW HYURSVNH SUDYOMLþQH SULSRYHGQRVWL NL MH ]DUDGL VYRMH QDPHQVNRVWL ozko povezana z ilustracijo. Hans Christian Andersen (1805- V SUDYOMLFDPL LQ EDMNDPL ] PRWLYL GDQVNH DQWLþQH LQ LQGRHYURSVNH IRONORUQH NQMLåHYQRVWL VSRMHQLPL ] UHVQLþQLP VYHWRP- zgodbami o vilah, NUDOMHYLþLK SULQFHVNDK EHUDþLK SUD]QRYHUMX DOL åLvalih so ga naredile za enega najbolj

28

SULOMXEOMHQLK NQMLåHYQLNRY QD VYHWX 7DNR ]D QMHJRYH NRW WXGL ]D SUDYOMLFH EUDWRY *ULPP (Jakob 1785-1863 in Wilhelm 1786-]DQLPDQMHSULQDMEROMãLKPRMVWULKLOXVWUDFLMHYVHGR danes ni upadlo. Za ponovni razcvet pravljice je bilo pomembno tudi Shopenhauerjevo SRMPRYDQMH RWURãWYD NL MH ãH QHREUHPHQMHQR ] YROMR þDV QHGROåQRVWL LQ þLVWH VUHþH þDV brezskrbnega prvinskega dojemanja sveta. Hkrati s prodiranjem prvinskosti, iskanjem globine za pojavi vidnega sveta, sR Y SRYHþDQMHP ]DQLPDQMX ]D SUDYOMLFH WRNUDW LVNDOL ]DPLãOMHQR PHODQKROLþQRLQ VNULYQRVWQR SUDYOMLþQRUD]SRORåHQMH9WHMVPHULMHãHO WXGL UD]FYHW NQMLåQH ilustracije. .ULYHF 'UDJDQRYD .ULYHF 'UDJDQ ãH SLãH GD VR ³SUDYOMLFH VWDUH NRW þORYHãWYR D SUDY SRVHEQH SR]RUQRVWL VR ELOH GHOHåQH Y GHYHWQDMVWHP VWROHWMX NR VH MH V IRUPLUDQMHP QDURGRY SRYHþDOR WXGL ]DQLPDQMH ]D QMLKRYR ]JRGRYLQR LQ GHGLãþLQR´

³=DJOHGDQRVWYSUHWHNORVWãHSRVHEHMYVNULYQRVWQLVUHGQMLYHN´.ULYHF'UDJDQMH deOSRVHEQHJDSUDYOMLþQHJDY]GXãMDWRSDVSULGRPL]NRULãþDMRWXGLQHNDWHULLOXVWUDWRUML Plakat kot pisani, tiskani in ilustrirani oglas na enem kosu papirja, ki zahteva jasno in hitro EUDQMHWHJDNDUQD]QDQMD]DWRPRUDLPHWLMDVHQNUDWHNL]YHþMHRGGDljenosti berljiv tekst, ki MHKLWUR]DSRPOMLYLQRUJDQVNRSRYH]DQ]LOXVWUDFLMREHVHGLODVR]DþHOLYVWROHWMXJUDILþQR UD]PQRåHYDWL Y 1HPþLML- NRW JOHGDOLãNL RJODV LQ DJLWDFLMVNL OHSDN .DVQHMH Y LQ stoletju, so se v Angliji in Franciji pojavLOLSROLWLþQLOHWDNLLQNDULNDWXUH3LRQLUYHþEDUYQHJD plakata- ustvaril jih je okoli 1200- je francoski slikar in grafik Jules Cheret (1836-1932), ki je L]SRSROQLOWLVNDUVNRWHKQLNRYHþEDUYQHOLWRJUDILMHLQRPRJRþLOKLWUHMãHUD]PQRåHYDQMH

Litografijo je sicer leta 1796 v Munchnu izumil Aloys Senefelder. Tehnika je s ploskim RGWLVNRYDQMHPSRPQRåLODãWHYLORNYDOLWHWQLKRGWLVRYOLWRJUDIVNLNDPHQSDVRODKNRSRQRYQR XSRUDELOL5LVERVRQDOLWRJUDIVNLNDPHQSUHQDãDOLURþQRãHYHGQRSDHQDSORãþDGDMHRGWLVY OHHQLEDUYLLQYHþEDUYQLRGWLVLVHGRELMRVWLVNDQMHPYWUHKRVQRYQLKEDUYDKUXPHQLPRGULLQ UGHþL9XPHWQRVWSDMRMHYQHVHOãHOHSODNDW

(QHQDMVODYQHMãLKXPHWQLãNLKGHOWHJDþDVDVREDUYQHOLWRJUDILMHIUDQFRVNHJDVOLNDUMDLQJUDILND Tolouse-Lautreca (1864-1901), z njimi je z nenehnim eksperimentiranjem in virtuozno WHKQLNRWHUVNUDMQR]DRVWUHQLPþXWRP]DEDUYRSRVWDONRQNXUHQFDROMQHPXVOLNDUVWYX,]WHJD þDVD VR WXGL OLWRJUDILMH ]D &OHPHQFHDXHYR NQMLJR $X SLHG GX 6LQDL L] OHWD LQ ]D Renardovo knjigo Historie naturelles iz leta 1899 (vplivi japonskih lesorezov). Lautrecove OLWRJUDILMHVRPHGQDMOHSãLPLXVWYDUMHQLPLNRQHFVWROHWMDQMHJRYDL]YLUQRVWMHPRþQRYSOLYDOD na razvoj litografske tehnike tudi v 20. stoletju, zlasti na razvoj moderne ilustracije.

29

,OXVWUDFLMDVHYGDQDãQMHP SRPHQXEHVHGHXSRUDEOMDãHOHRGVWROHWMDQDSUHMãHOHSROHWX 1840 pa pomeni sleherno likovno upodobitev, ki nazorno dopolnjuje besedilo- gre torej za dopolnjevalno oziroma spremljevalno razmerje, tako pri iluminiranih rokopisih kot pri LOXVWULUDQL WLVNDQL NQMLJL SD þH MH WD ]QDQVWYHQD OHSRVORYQD DOL SRVHEHM RWURNRP QDPHQMHQD NQMLJDLQFHORþHMHþDVRSLV6UHGQMHYHãNHLOXPLQLUDQHURNRSLVHPDQXVNULSWHLQKRUDULMHODKNR ãWHMHPR ]D SUHGKRGQLNH LOXVWUDFLMH L]YRU SD QDMGHPR åH Y DQWLþQL NQMLåHYQRVWL 0HG OLWHUDUQLPL GHOL ]QDPHQLWLPL WXGL SR RGOLþQLK LOXVWUDFLMDK VR PHG GUXJLP %LEOLMD ,OLDGD 0HWDPRUIR]H%RåDQVNDNRPHGLMD'HFDPHURQLQ/D)RQWDLQRYHEDVQL

Ilustracija kot spremljevalka literature se je ob prehodu stoletja nesluteno razrasla. Secesije, QRYHJD JLEDQMD LQ SUYHJD YVHREVHJDMRþHJD VORJD Y XPHWQLãNHP åLYOMHQMX VUHGQMH (YURSH VL brez nje sploh ne bi mogli zamisliti. Samo gibanje je nastalo kot opozicija in odcepitev VNXSLQH XPHWQLNRY RG REþH SUL]QDQLK LQ SULYLOHJLUDQLK RUJDQL]DFLM Y XPHWQLãNHP åLYOMHQMX ND]DOR SD VH MH Y UD]OLþQLK GHåHODK SRG UD]OLþQLPL LPHQL $UW QRXYHDX -XJHQGVWLO 6H]HVVLRQVWLO1D]DþHWNXMHELOREUH]VNXSQHJDOLNRYQHJDL]UDåDOHVWHåQMRSRXSRUXSURWL konvencionalnemu akademi]PX LQ LVNDOD Y]RUFH Y VWDUL HJLSþDQVNL NHOWVNL LQGLMVNL LQ MDSRQVNL XPHWQRVWL QDNORQMHQD MH ELOD FHOR HOHJDQFL SUHMãQMHJD VWROHWMD =QDþLOQL VR ELOL L]UD]LWD DVLPHWULþQRVW ]JLEDQD YDORYLWD OLQLMD LQ RUQDPHQW 6HFHVLMVNL OLNRYQL VYHW MH V VLPEROLþQRVWMR SRJRVWR ERJDWLO VWLOL]LUDQL UDVWOLQVNL GHNRU Y NDWHUHJD VR YSOHWDOL åLYDOVNH LQ þORYHãNHOLNHNDVQHMHSDVHMHUD]YLMDOYþLVWRDEVWUDNFLMR

(QD ELVWYHQLK ]QDþLOQRVWL WHJD þDVD MH SRXGDUMDQMH XPHWQLQH NRW FHORWH WDNR Y DUKLWHNWXUL notranji ureditvi prostorov, slikarstvu in tudi v knjigah, zato je bila tudi likovna oprema visoko cenjena. Celostno podobo knjige so ustvarjali skrbna izdelava ovoja, vezave, barvni odtenki listov pred naslovno stranjo, naslovne strani v novi secesijski pisavi, prava izbira þUN ]DEHVHGLOROLþQDL]GHODYDYLQMHWLQLFLDONLQXVWUH]QRNDNRYRVWQDLOXVWUDFLMD

6HFHVLMVNDXPHWQRVWMHELODSRVYRMHPELVWYXQDPHQMHQDR]NHPXNURJXYHOLNHEXUåRD]LMHQD YUKXQFXNDSLWDOLVWLþQHJDREGREMDNLMHåHOHORSUYRYUVWQRVWWRSDMH]DKWHYDORGobro ilustracijo LQ SRJRVWR URþQR L]GHODYR NQMLJ ,] WHJD þDVD VR NDNRYRVWQH ELEOLRILOVNH NQMLåQH L]GDMH Y NDWHULK MH ELO WDNR NRW QHNRþ KNUDWL ] LOXVWUDFLMR L]UH]DQ WHNVW FHOR L] HQH VDPH OHVRUH]QH matrice.

Hkrati pa je strojna izdelava knjig ob nenehnHPL]SRSROQMHYDQMXPRGHUQHWHKQLNHRPRJRþDOD YVHEROMPQRåLþQRSURL]YRGQMRLQVWHPSRYH]DQRFHQHQRVW.QMLJDMHYVHEROMSURGLUDODPHG

30

QDMãLUãHVORMHVþLPHUMHSRVWDODQDMSRPHPEQHMãLGHMDYQLNYãLUMHQMXVSORãQHL]REUD]EHWRMH bilo zlasti pomembno ob uYDMDQMXREYH]QHJDRVQRYQHJDãROVWYD

20. STOLETJE

=DþHWHN VWROHWMD MH ãH QRVLO SHþDW SUHMãQMHJD VWROHWMD WDNR GD VH MH WR VWROHWMH V VYRMLPL ]QDþLOQRVWPL ]DþHOR ãHOH SR SUYL VYHWRYQL YRMQL 2SWLPLVWLþQL þDV ]DþHWND VWROHWMD z ELEOLRILOVNLP REþLQVtvom in luksuznimi izdajami knjig je vseeno prinesel novosti tudi na SRGURþMXLOXVWUDFLMH- Auguste Lepere je z lesorezi, GHODQLPLSRIRWRJUDIVNLNRSLMLRULJLQDODåH leta 1901 (za Huysmanovo knjigo La Bievre) postal znanilec slikarskega ilustratorstva. Za pravi prelom in novo poglavje v umetnosti ilustriranja pa je poskrbel znani francoski trgovec ]XPHWQLQDPLNQMLåHYQLN]ELUDOHFLQ]DORåQLN$PEURLVH9ROODUG-1939), ki je uporabil avtorska slikarska dela in jih s kvalitetnim barvnim tiskarskim prenosoPSRQXGLOL]ELUþQHPX REþLQVWYX

9ROODUGVHMHYVDOHWDVWROHWMDSRPHPEQRYNOMXþHYDOYIUDQFRVNROLNRYQRåLYOMHQMHVDMMH ELOD QMHJRYD ]QDPHQLWD SDULãND JDOHULMD QHNDM GHVHWOHWLM VUHGLãþH SDULãNHJD XPHWQLãNHJD åLYOMHQMD 3UL QMHP VR SUYLþ UD]VWDYOMDOL nabisti, pa Cezanne, Picasso, Matisse, Redon,

%RQQDUG 'HQLV &KDJDOO 5RXDXOW 6HJRQ]DF 'XI\ GHODOL VR WXGL NQMLåQH RSUHPH LQ LOXVWUDFLMHNODVLþQLKGHOSDWXGLQRYHMãRNQMLåHYQRVWWXGLNQMLJHPODGLKãHQH]QDQLKSLVFHY njihova ilustracija jim je utirala pot k bralcem. Nekatere teh knjig (Bonnardove litografije za Verlainovo knjigo Parallelment iz leta 1900, Picassove lesoreze, Rouaultove jedkanice in OHVRUH]]DNQMLJRR]OHWD&LUTXHGHO¶(WRLOH)LODQWHNLMRMHVDPWXGLVSLVDO&KDJDOORYH jedkaQLFH ]D *RJROMHYH QRYHOH VR ELOH ILQDQþQR XVSHãQH GUXJH SD VR ELOH GDYHN QD 9ROODUGRYRGU]QRVWNLVHMHNDVQHMHL]ND]DO]DRGOLþQRQDORåER3DUL]MHELOYWHPþDVXFHQWHU XPHWQRVWL OHWD WDP åLYHOR RNURJ VOLNDUMHY YVHK QDURGQRVWL LQ UDV LQ Rkoli 500 WUJRYFHY V VOLNDPL NULWLNRY ]DORåQLNRY LQ GUXJLK NL VR ELOL V WR SURGXNFLMR NDNRUNROL SRYH]DQL=UDVWRþRVOLNDUVNRLQGXVWULMRVRUDVOHWXGLSRWUHEHSRWLVNXWXGLLOXVWULUDQHPNLMH VOLNDUMHPLQ]DORåQLNRPRGSLUDOSRWYPHGQDURGQLSURPHW]XPetninami.

3ROHJDNDGHPVNHXPHWQRVWLVNRPHUFLDOL]LUDQHXPHWQRVWLLQNLþD]DOMXGVWYRMHYNDSLWDOL]PX REVWDMDOD VYRERGQD XPHWQRVW QD VYRERGQHP WUåLãþX 7R MH ELOR PRåQR ãHOH V VSUHPHPER RGQRVRY PHG XPHWQRVWMR LQ GUXåER ± umetnost si je dovolila beg pred prijetnim, GHNRUDWLYQLPYãHþQLPLQQDWDNQDþLQVRQDVWDMDOHWXGLLOXVWUDFLMHYNQMLJDKWHJDþDVD

31

6YHWMHSRNRQFXSUYHVYHWRYQHYRMQHåHOHOQRYRVWLLQWUDGLFLRQDOQDXPHWQLãNDVUHGVWYDQLVR YHþ]DGRVWRYDOD1DMEROMãLXPHWQLNLQLVR YHþVSUHMHPDOLUHDOLVWLþQega likovnega koncepta in VRLVNDOLLGHMQHLQPDJLþQHYVHELQHOLNRYQLKGHONLQDMELGDOHþORYHNXLQSURVWRUXQRYVPLVHO Zgodili so se -L]PL QD YLGH] SROQL QDVSURWLM V NDWHULPL UD]þOHQMXMHPR UD]YRM PRGHUQHJD slikarstva.

9WHPþDVXVHMHJUDILNDORþLODna dva dela. Prej je bila njena glavna naloga izdelava materiala ]D NQMLJH EURãXUH LQ OLVWH ]GDM SD VR OHVRUH] MHGNDQLFD LQ OLWRJUDILMD L]JXELOL SRPHQ SULSRPRþNRY ]D PQRåLþQR UHSURGXNFLMR 9 WD QDPHQ VWD VH SRMDYLOL IRWROLWRJUDILMD LQ reprodukcijska fotRJUDILMD SRMDYLOL VR VH NOLãHML LQ NDVQHMH PRGHUQL QDþLQL WLVNDQMD Y RIVHW WHKQLNL 0RGHUQD JUDILþQD XPHWQRVW SD MH SRVWDOD VDPRVWRMQD LQ QHYH]DQD QD OLWHUDUQR DOL VSRURþLOQRSUHGORJRLQMHGRELODQRYHUD]VHåQRVWLNRWWDNDMHKLWURSRVWDODSRSXODUQDSRFelem VYHWX %HVHGD JUDILND MH GRELOD Y OLNRYQL XPHWQRVWL VNXSQR LPH ]D ULVEH UD]PQRåHQH ] odtiskovanjem ± SRVHEQR]YUVWXPHWQLãNHVWURNHR]LURPDVOLNDUVWYDYQDMãLUãHPSRPHQX

$PHULãND NQMLåQD LOXVWUDFLMD MH ELOD Y VWROHWMX ãH SRSROQRPD SRG HYURSVNLPvplivom, s SULWRNRPSULãOHNRYVHMHXVWYDUMDODUD]QROLNRVWLQRYDWLYQRVWVYRjevrstnost. Zastopani so bili vsi VWLOL RG UHDOLVWLþQLK LOXVWUDFLM 5RMDQNRYVNHJD QDLYQR-GRPLãOMLMVNLK LOXVWUDFLM $OLFH LQ 0DUWLQD3URYHQVHQDEVWUDNWQLKXPHWQLãNR-vzgojnih poskuVRY$QQHLQ3DXOD5DQGSRHWLþQR-LPSUHVLRQLVWLþQHJD UD]SRORåHQMD 0DXULFHMD 6HQGDND .R SD MH (YURSR SUHSODYLO VSORãQL YDO DPHULNDQL]DFLMHMHWXGLQRYDDPHULãNDLOXVWUDFLMD]DSXãþDODYVHJOREOMHVOHGLUD]SR]QDYQLSD so postali vplivi ilustriranih filmskih ULVDQNNQMLåQLKLOXVWUDFLMIRWRURPDQRYLQVWULSD Kako se MHQRYDGREDRWUHVODPLWDHYURSVNHVXSHULRUQRVWL"=PQRåLþQLPSUHVHOMHYDQMHP(YURSHMFHYY

$PHULNR MH WDP Y GYDMVHWLK OHWLK QDVWDO LQWHUQDFLRQDOQL VWLO LOXVWULUDQMD 7D VWLO MH VþDVRPD izoblikoval SRYVHP ]QDþLOHQ LQ VDPRVYRM QDþLQ NL MH SUHGYVHP Y NQMLJDK ]D RWURNH YSOLYDO nazaj na Evropo. Ilustracija se je iz mednarodnega sloga ilustriranja razvila v povsem VDPRVYRMROLNRYQRVWNLVHMHSRGUXJLVYHWRYQLYRMQLSRHQRWHQDLQSUHNDOMHQDYDPHULãNHP RNXVX EUDOVWYD DJUHVLYQR YUDþDOD LQ PLW HYURSVNH QDGPRþL QD WHP SRGURþMX MH Y QHNDM desetletjih zbledel. V Ameriki se je otresel neposrednih vplivov in na drugi strani sveta pokazal mikavni svet, poln optimizma in svetlobe. Tako je nastal Saint-Exyperyjev Mali SULQFNLMHSRVWDO]QDQSRFHOHPVYHWX3RVOHGLFDVSORãQHJDSUHWRNDLGHMYGYDMVHWHPVWROHWMX MHNR]PRSROLWL]HPWXGLQDLOXVWUDWRUVNHPSRGURþMX

9VH RG *XWWHQEHUJRYLK þDVRY NR MH ELOD NQMLJD ãH QDMEROM WLVNDUVND ]DGHYD VH VWUXNWXUQD oblika knjige ni spreminjala in razvijala. Menjavali so se stili risanja ilustracij, ornamentov, JUDILþQLK RNUDVRY PRGD QDVORYQLK VWUDQL LQ REOLNRYDQMD þUN LQ þHSUDY VH MH Y VWROHWMX

32

NQMLJD ]PDQMãDOD LQ SRVWDOD ]D EUDQMH SULURþQHMãD MH RG UHQHVDQVH Y]WUDMDOD SULustaljenih pravilih za tiskanje knjig.

=JRGLOLSDVRVHSUHPLNLQDREOLNRYDOVNHPSRGURþMX]HORVHMHUD]YLODWLSRJUDILMDNRWYHGDR WLSRJUDIVNHPREOLNRYDQMXLQSUHXþXMHL]GHODYRþUNLQSLVDYWHUQMLKRYRXSRUDERYEHVHGLOX- ãH vedno beremo od zgoraj navzdol in od leve proti desni, a beremo hitreje, z enim samim SRJOHGRP SUHOHWLPR RGORPNH YþDVLK FHOR FHOH VWUDQL GR WHJD VR QDV SULSHOMDOL SODNDWL þDVRSLVLSURVSHNWLILOPWHOHYL]LMDGDQDãQMLþORYHNGRåLYOMDQHSULPHUOMLYRYHþYWLVRYNRWMLK MH þORYHN Y VUHGQMHP YHNX 1RYL YLGH] NQMLJH GDQHV SUHXþXMHMR LQ XVWYDUMDMR WHKQLþQL LQ OLNRYQLREOLNRYDOFLNQMLJ]DWRGHORSRVHEHMXVSRVREOMHQLLQãRODQLSRJRVWRSDMHLQRYDWLYQRVW RGYLVQDSUDYRGPRGHUQLKNQMLåQLKLOXVWUDWRUMHY

9VWROHWMXVRUD]OLþQHXPHWQRVWQHVPHULGDOHWXGLUD]OLþQH]DQLPLYHQRYHYUVWHLOXVWUDFLMH Ekspresionist Oskar Kokoschka je s perorisbami ilustriral svoja dela, z litografijo in lesorezom pa mnogo tujih, Klee je tudi ilustriral svoje, tuje pa z jugendstilovimi abstraktnimi in kasneje tudi s fotolitografijami. Svoje pesmi je v barvnem lesorezu ilustriral Kandinsky, 0DQ5D\SDãWHYLOQHNQMLJHGUXJLKDYWRUMHYVIRWRPRQWDåDPLLQWXGLGDGDLVWLVRGRELOLVYRMR ilustrirano knjigo z OHVRUH]L -HDQD $USD 'DOL MH XVWYDUMDO WXGL QDGUHDOLVWLþQH LOustracije, 3LFDVVRYHSDVRWXGLNXELVWLþQH3LFDVVRMHVLFHUXVWYDUMDOY litografiji, bakrorezu, linorezu in lesorezu, kRWGRND]YUKXQVNRVWLLQGUXJDþQRVWLXPHWQLNDSDVWD]DQLPLYLWXGLQMHJRYLDYWRUVNL izdaji. Ilustriral je tudi Marc Chagall- ustvaril je YHþ NRW VWR MHGNDQLF ]D *RJROMHYH 0UWYH GXãHSDWXGLL]MHPQHDNYDWLQWQHLOXVWUDFLMH]D)RQWDLQRYH%DVQLVWRMLKMHQDVWDORåHYOHWLK 1928- 1DþLQ LOXVWULUDQMD NODVLþQLK NQMLJ LQ SRH]LMH MH ELO SUL WHK DYWRUMLK QRY LQ eksperimentalen, tak je bil tudi njihov odnos do umetnosti.

9 WULGHVHWLK OHWLK VWROHWMD VR ELOH LOXVWUDFLMH YHþLQRPD OHVRUH]QH OHVRUH] MH ELO VLFHU PRGHUHQ åH RG VHGHPQDMVWHJD VWROHWMD QDSUHM7R VH MH QDGDOMHYDOR ãH SRYRMQL Y NQMLJDK ]D VWDUHMãHRWURNHNDPRUVR]DUDGLHNRQRPVNLK UD]ORJRYEDUYHSUHSRþDVLYVWRSDOH

6UHGL VWROHWMD VR ]D QDMPODMãH QDVWDOH RULJLQDOQH YHOLNH VOLNDQLFH NL VR LPHOH SRJRVWR YHþ LOXVWUDFLMH RG WHNVWD SUL NDWHULK SD VH YHþLQRPD OLWRJUDIVNR PQRJREDUYQR WLVNDQMH UD]YLMD Y VWLOX NL MH SRG PRþQLP UXVNLP YSOLvom. V vzhodni Evropi so bile ilustracije v glavnem razdeljene na tradicionalne in moderne, ruska ilustracija je bila v prvi polovici stoletja med YLGQHMãLPL 3R YRMQL SD MH ]DQLPLYD LWDOLMDQVND NQMLJD ]D RWURNH NL MH ELOD Y WHP þDVX QD literarno visoki, VNRUDMVDWLULþQLUDYQLNDUSDMH]DKWHYDORSUH]JRGQMR]UHORVWRWURNLQYLVRNR likovno izobrazbo.

33

9 ='$ MH ]D YLGQHMãH DYWRUMH WHJD REGREMD SRVWDOD L]]LY DYWRUVND VOLNDQLFD (GHQ WDNLK avtorjev je bil Maurice Sendak, ki se je enakovredno ukvarjal s sliko, tekstom in celostno

9 ='$ MH ]D YLGQHMãH DYWRUMH WHJD REGREMD SRVWDOD L]]LY DYWRUVND VOLNDQLFD (GHQ WDNLK avtorjev je bil Maurice Sendak, ki se je enakovredno ukvarjal s sliko, tekstom in celostno

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 22-34)