• Rezultati Niso Bili Najdeni

Za koga, zakaj in kako

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 14-18)

2 ILUSTRACIJA

2.2 Za koga, zakaj in kako

ýHãNLILOR]RINQMLåHYQLNLQSUHGYVHPSHGDJRJ-DQ$PRV.RPHQVN\MHOHWDUD]YLOQDþLQ pouka, branje s skupino in vzporedno uporabo likovne in besedne govorice, ter vzpostavil prototip abecednika s podobami, imenovanega Orbis Sensualium Pictus. Tudi kasneje, v sedemnajstem in osemnajstem stoletju, je bilo prLRWURãNLKNQMLJDKSRPHPEQRSUHGYVHPGD

15

VRELOHSRFHQLNDUMHSRPHQLORGDLOXVWUDFLMHYHþLQRPDQLVRELOHGRYUãHQH1HZEHUU\MHVUHGL VWROHWMDY%ULWDQLML]L]GDMDQMHPVOLNDQLFRGNULOWUåQRQLãRLQVOLNDMHSRVWDODSUHGYLGHQGHO RWURãNHOLWHUDWXUH IGHMRGDVHODKNRRWURNQDXþLEUDWLWDNRGDVHKNUDWL]DEDYDVRSRY]HOLãHOH v drugi polovici 18. stoletja razsvetljenci, predvsem Jean-Jaques Rousseau. Ilustratorski QDþLQLVRSRVWDOLSRVHEQRUD]QRYUVWQLYGUXJLSRORYLFLVWROHWMDRENRQFXWHJDVRY ZDA XYHGOLQRYR]YUVWVWULSLQSR]QHMH]UD]PDKRPILOPDãHULVDQNRSR0LNXåLQRot Gabrovec 2009: 25-26).

/LWHUDWXUD]DRWURNHVHYHGDQLPRJODREVWDMDWLSUHGWHPSUHGHQMHELORRWURãWYRSUL]QDQRNRW SRVHEQDID]DYåLYOMHQMXþORYHND³9]DKRGni kulturi to ni bilo priznano do razsvetljenstva 18.

stoletja in kasneje romantike v 19. stoletju. Kljub temu so se zgodbe uporabljale v L]REUDåHYDOQHQDPHQHåHRGDQWLþQLKþDVRY´1LNRODMHYD[LL%LVWYHQDMHELODYORJDY GUXåEL LOXVWUDFLMD VH MH XSRUDEOMDOD GD MH L]REUDåHYDOD XVPHUMDOD LQ VRFLDOL]LUDOD VYRMH REþLQVWYR

³,OXVWUDFLMDãLULRE]RUMDOLNRYQHJDGRMHPDQMDVYHWDLQåLYOMHQMDQDYDMDNEUDQMXLQREQMHPN SRJOREOMHQHPXUD]XPHYDQMXOLWHUDUQLKYVHELQMHEOLåQMLFDKNQMLJLLQVSR]QDYDQMX umetnosti NRW FHORWH´SRXGDULY]JRMQLYLGLNRWURNLQRGUDVOLK$YJXãWLQRYD$YJXãWLQY=XSDQ VFHORVWQRY]JRMRVHVWULQMDWXGL=XSDQ³3ULY]JRML]DåLYOMHQMHVNQMLJR]DRVHEQRVWQR UDVW VPR ãH YHGQR SUHPDOR SR]RUQL QD LOXVWUDFLMR 2WURN SD VH NDU QHNDM SUYLK OHW ãRODQMD RGORþD ]D NQMLJR OH SR LOXVWUDFLMDK´ Zupan 2009: 91 3UDY NQMLåQD LOXVWUDFLMD MH WLVWD NL YSOLYD QD þORYHND NDVQHMH Y åLYOMHQMX WDNR V VWDOLãþD GRMHPDQMD OLNRYQH XPHWQRVWL NRW zanimanja za literaturo, torej obeh sestavnih delov knjige.

Aktivni vidik ilustracije temelji na otrokovih lastnih predelavah zgodb. Ilustracija pomeni QDPUHþSRJRVWRSUYRLQYþDVLKHGLQRRWURNRYRVUHþDQMHVSRGREROLNRYQRXPHWQRVWMR=DWR MHãHSRVHEHMSRPHPEQDLQGREURMHWXGLGDMHNYDOLWHWna. Taka ima dvojni pomen: VSRGEXMD GRPLãOMLMR LQ V WHP XVWYDUMDOQRVW LQ GRåLYOMDMVNLLQ PLVHOQL VYHW SR GUXJL SD OLNRYQR Y]JDMD ãRODMRþHJD VH SRVDPH]QLND GD ER ]QDO SROHJ MH]LND ]DSLVDQHJD Y EHVHGDK UD]ELUDWL WXGL tistega v podobah- torej skrbi za njHJRYOLNRYQLLQVWHPFHORVWQLUD]YRM2ESULPHUQLY]JRML ER]QDONDVQHMHYåLYOMHQMXEUDWLYLGQDVSRURþLODLQXåLYDWLYOLNRYQLXPHWQRVWL]QDOSDERWXGL zadovoljiti potrebo po oblikovanju in spreminjanju svojega intimnega sveta po podobi svoje lastne GRPLãOMLMHWXGLSRWUHERSDODVWQHP XVWYDUMDQMX SR.ULYHF'UDJDQ LQ )UHOLK ³3UDYOMLþQH SRGREH EROM NRW NDU NROL GUXJHJD SRPDJDMR RWURNX SUL QMHJRYL QDMWHåDYQHMãL D KNUDWL QDMSRPHPEQHMãL QDORJL L] NDWHUH GRELYD WXGL QDMYHþ ]DGRYROMVWva:

16

GRVHJDQMX]UHOHMãH]DYHVWLVNDWHURFLYLOL]LUDNDRWLþQHSULWLVNHVYRMHJDQH]DYHGQHJD´0LNXå 2006: 4)

0LNXå WXGL SUDYL GD SULSRYHGNH LQ SUHGYVHP SUDYOMLþQH LOXVWUDFLMH GDMHMR WRUHM RWURNRYL GRPLãOMLMLQRYHUD]VHåQRVWLNLMLKVDPQHELPRJHORGNULWi, podobe, s katerimi lahko izoblikuje VDQMDUMHQMHLQ]QMLPEROMHXVPHUMDVYRMH]DYHGQRåLYOMHQMH³2SD]RYDQMHNOMXþQRVRXVWYDUMD LPDJLQDULM RWURãNHJD GQHYQHJD VDQMDUMHQMDRWURNRYR REYODGRYDQMH SVLKRORãNLK SUREOHPRY RGUDãþDQMD %HWWHOKHLP Y NQMLJL 5DEH þXGHåQHJD SRPHQ SUDYOMLF SUDYL GD WHJD

³UD]XPHYDQMDLQ]QMLP]PRåQRVWLREYODGRYDQMDQHPRUHGRVHþL]UDFLRQDOQLPVSR]QDYDQMHP QDUDYHLQYVHELQHODVWQHJDQH]DYHGQHJDWHPYHþVH]QMLPVH]QDQLSUHNGQHYQHJDVDQMDUMHQMD Na nezavedne pritiske se odzLYDWDNRGDUD]PLãOMDRXVWUH]QLKHOHPHQWLK]JRGEHMLKSUHPHãþD LQ R QMLK IDQWD]LUD 6 WHP XPHãþD QH]DYHGQR YVHELQR Y ]DYHVWQH IDQWD]LMH NL PX SRWHP RPRJRþDMRGDVH]QMRXNYDUMD´

³2WURãNDNQMLJDNLMHYUVWDXPHWQRVWLYVHEXMHYHþLQIRUPDFLMNRWMLK je natisnjenih na njenih VWUDQHK 2EVWDMD YSOLY GUXJLK NQMLJ NL MLK MH RWURN EUDO YSOLY RWURNRYLK RVHEQLK L]NXãHQM ýXVWYHQD QDELWRVW GHOXMH Y UD]OLþQLK VPHUHK LQ MH RGYLVQD RG RWURNRYHJD WHPSHUDPHQWD Y]JRMH]QDQMDSRþXWMDLQDWPRVIHUHREVUHþDQMX]EHVHGLORP´SUDYL1LNRODMHYD1LNRODMHYD WR SD SRPHQL GD MH ³SUDY VOLNDQLFD WLVWL PHGLM Y NDWHUHP VH VUHþQR ]GUXåXMHWD YLVRND NRPXQLNDFLMVND RSUHGHOMHQRVW VSRURþLOD QD HQL LQ JORELQVNR VRGHORYDQMH EUDOFD NDNUãQR VH NDåH Y GRåLYOMDMVNLK R] LGHQWLILNDFLMVNLK UD]VHåQRVWLK EUDQMD QD GUXJL VWUDQL´

(Grafenauer 1976: 11).

Knjiga z bralcem komunicira, mu nekaj daje in od njega nekaj zahteva- DNWLYQRVWNLMHWDNãQD NDNUãHQMHRQVDP=DRWURND]DQMHJRYRµNXOWXUQRRNROMH¶YHOMDGDMHWRLQIRUPDFLMsko manj QDVLþHQRLQ GDãHQLPD PQRJRL]NXãHQM =DWR VOLNDQLFD NQMLJD ³VVYRMR OLWHUDUQROLNRYQR JRYRULFR RGSLUD ãLUL GRJUDMXMH REVHJ QMHJRYHJD µNXOWXUQHJD RNROMD¶ LQ VLFHU QD FHORYLW JORELQVNLIXQGDPHQWDOHQQDþLQVDMMH]DQMVYHWNLPXJDRGNUiva slikanica, igralnica, v kateri VH QDVHOL V VYRMLPL GRPLãOMLMVNLPL SUHGVWDYDPL´ *UDIHQDXHU 3R 1LNRODMHYL (Nikolajeva 2005: xv) je otrok glede komunikacije do knjige, ki je plod odraslega avtorja, v DVLPHWULþQLQHHQDNRSUDYQLSR]LFLML Za odUDVOHJDELELORWRVSRURþLORVDPRHQRRGPQRJLKLQ EL VH GR QMHJD YHGHO ³UDFLRQDOQR VHOHNWLYQR NULWLþQR GLVWDQFLUDQR´ *UDIHQDXHU 2WURNSDSULWHPµJOREDOQRSDUWLFLSLUD¶]DQMMHYVHUHVQLþQR

17

.QMLåQD LOXVWUDFLMD LPD ]DUDGL SRYH]DQRVWL ] UD]OLþQLPL ]JRGEDPL LQ PDOLP NQMLåQLP IRUPDWRP VYRMH SRVHEQRVWL WXGL Y þLVWR OLNRYQHP VPLVOX .ULYHF'UDJDQ $PSDN bistven je njen naslovnik- VRGREQD NQMLåQD LOXVWUDFLMD VH NDU VDPRXPHYQR SRYH]XMH V SUHGVWDYR R RWURãNRVWL SUHGYVHP ]DUDGL SUHSULþanja, da knjige za odrasle ne potrebujejo SRGRE³9]DGQMLKGHVHWOHWMLKJRMLPRUHVSUHGYVHPOHãHLOXVWUDFLMH]DRWURNHþHWXGLMHLPHOD YQDãHPVOLNDUVWYXSRPHPEQR]JRGRYLQRWXGLLOXVWUDFLMD]DRGUDVOH´SUDYL.RPHOMKomelj 2001: 8þHSUDYMHUDYQRY]DGQMHPþDVXSUDY]LOXVWUDFLMDPL]DRGUDVOHYHþNUDWSUHVHQHWLOD QDãDSUL]QDQDLOXVWUDWRUND$OHQND6RWWOHU Kljub temu ni povsem jasno, za koga je ilustracija narejena, komu je namenjena. Tistemu, ki bo knjigo gledal-bral, tistemu, ki jo bo kupil ali si jo L]SRVRGLO" .GR MH WLVWL NL L]ELUD NL RGORþD"0LNXå SUDYL GD WHJD QL ODKNR XJRWRYLWL 1D þLJDYRNXVVHRWURãNHLOXVWUDFLMHQDVODYOMDMR³1DSUHIHUHQFHVWDUHMãLKNLNQMLJHNXSXMHMRLQQD katere lahko tudi do neke mere vpliva izbor mladih uporabnikov, na RWURNHVDPHþHMLPVWDUãL LQNQMLåQLþDUMLWRGRSXãþDMRDOLQDOMXGLNLQMLKRYOLNRYQLRNXVY]JDMDMR³0LNXå

2 WHP NDNãQD QDM EL ELOD QDMSULPHUQHMãD LOXVWUDFLMD ]D RWURND QDM EL QDP JRYRULOD QMHJRYD OLNRYQD XVWYDUMDOQRVW ³-H PDOR RGYLVQD RG QDJQMHQM LQ XVWYDUMDOQHJD ]QDþDMD SRVDPH]QHJD PODGHJDULVDUMD´LQYH]DQDMHQDGRORþHQRVWDURVWWRUHMRWURNRYUD]YRM³8WHJQLOLELSRPLVOLWL GD ER RWURNRP QDMOMXEãD LOXVWUDFLMD NL SRVNXãD SRVQHPDWL RWURãNL OLNRYQL L]UD] 7DN VOLNDU- ilustrator zavestQR RGPHWDYD VYRMH YHGHQMH R SURVWRUVNR LOX]LMVNLK UHãLWYDK WHU VH NRW RWURN L]UDåD Y SORVNYL 3RJRVWL VR WXGL QHNDWHUL GUXJL HOHPHQWL RWURãNH ULVEH SUHGYVHP SULPDUQD orientacija v prostoru z osnovno horizontalo, izoliranost predstavljenih stvari, ki se ne SRNULYDMRQHUHDOQDSURSRUFLRQDOQRVWQDVWRSDMRþLKDNWHUMHYYNRPSR]LFLMLNLYHþD]DDYWRUMH pomembno preko vseh mer, skoraj po pravilu nenavadno kompozicijo, centrirano izven geometrijske sredine slikovne ploskve in neposredna, osnovna barvitost, brez pretanjeno PHãDQLKYPHVQLKEDUY³1R7UãDU7UãDU- WUGLGDWHPXQLWDNR³2WURNVLåHOLLQ VHSRJDQMD]DWLVWLPNDUJDSUHVHJDNDUPXGD]JOHG2GLOXVWUDFLMHWHUMDGDPXSRQXGLYHþ NRW]PRUHVDPOLNRYQRL]UD]LWL´2WURN]DKWHYDYVWRSQLFRYQRYHãHQHRVYRMHQHVYHWRYH3D ãHWR-)UHOLK)UHOLKSLãHGDVHMHL]ND]DORGDMHERJDWDEHVHGQDSULSRYHGYWHVQL SRYH]DYL]ERJDWLPOLNRYQLPL]UD]RPýHVRRWURFLåLYRSULSRYHGRYDOLRGRJRGNLKRSLVRYDOL podrobnosti in iskali najzanimiveMãH WUHQXWNH QSU Y SUDYOMLFL VH MH YVH WR RGUDåDOR WXGL Y njihovih upodobitvah. Zato naj bo ilustracija predvsem kvalitetna.

18

In document SUM M ARY AND KEY WORDS (Strani 14-18)