• Rezultati Niso Bili Najdeni

DIPLOMSKO DELO

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "DIPLOMSKO DELO"

Copied!
41
0
0

Celotno besedilo

(1)

NARAVOSLOVNOTEHNIŠKA FAKULTETA

DIPLOMSKO DELO

VANJA KANOP

LJUBLJANA 2021

(2)

ODDELEK ZA TEKSTILSTVO, GRAFIKO IN OBLIKOVANJE

OBLIKOVANJE ETIKETE IN EMBALAŽE ZA KRAFT PIVO

DIPLOMSKO DELO

VANJA KANOP

Ljubljana, september 2021

(3)

DEPARTMENT OF TEXTILES, GRAPHIC ARTS AND DESIGN

DESIGN OF LABEL AND PACKAGING FOR CRAFT BEER

DIPLOMA THESIS

VANJA KANOP

Ljubljana, September 2021

(4)

Število listov: 41 Število strani: 37 Število slik: 23 Število preglednic: 0

Število literaturnih virov: 25 Število prilog: 0

Študijski program: univerzitetni študijski program (1. stopnja) Grafične in interaktivne komunikacije

Komisija za zagovor diplomskega dela:

Predsednica: prof. dr. Klementina Možina Mentorica: doc. dr. Urška Vrabič Brodnjak Član: doc. dr. Klemen Možina

Ljubljana, _________________________

(5)

1

IZVLEČEK

V diplomskem delu je predstavljen proces oblikovanja embalaže in etikete za kraft pivo.

Cilj je bil ustvariti preprosto embalažo, ki se lahko sestavi na preprost način in je še vedno funkcionalna. Pomembno nam je bilo dejstvo, da morata embalaža in etiketa vizualno na trgu izstopati od drugih in na tak način pritegniti pozitivno pozornost.

V teoretičnem delu je predstavljena embalaža, njeni nameni uporabe in funkcionalnost ter embalažni materiali. Opisane so tudi teoretične lastnosti etikete ter raziskane potrebne zakonodajne informacije, ki morajo biti zapisane na etiketah in embalažah.

Na koncu je opisan tudi tisk.

V eksperimentalnem delu je opisan postopek izbire materiala, opis posameznih metod dela, tehnika tiska ter razrez materiala. Določeni so bili tudi dejavniki, ki vplivajo tudi na grafično podobo, pod katere spadajo oblika, izbira barv, tipografija in dodatni grafični elementi. Z določitvijo teh dejavnikov in elementov smo lahko oblikovali grafično podobo in tako dobili končno podobo.

Rezultat diplomskega dela je izdelana etiketa ter embalaža za kraft pivo, pripravljena za prodajni trg.

Ključne besede: embalaža, oblikovanje, etiketa, pivo

(6)

2

ABSTRACT

The thesis presents the process of designing the packaging and label for kraft beer.

The aim was to create a simple packaging that can be assembled in a simple way and still be functional. It was important to us that the packaging and the label should stand out visually in the market and thus attract positive attention.

In the theoretical part we describe packaging, its uses and functionality as well as packaging materials. The theoretical properties of the label and explored the necessary legislative information that must be written on labels and packaging has been described. At the printing methods are also described.

The experimental part describes the material selection process, the description of the different working methods, the printing technique and the cutting of the material. The factors that are important for the design such as the choice of colours, typography and additional graphic elements have been determined. By determining these factors and elements, we were able to design the graphic image and thus obtain the final image.

The result of the thesis is a label and packaging for kraft beer, ready for the retail market.

Keywords: packaging, design, label, beer

(7)

3

KAZALO VSEBINE

IZVLEČEK ... 1

ABSTRACT ... 2

KAZALO VSEBINE ... 3

KAZALO SLIK ... 5

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI ... 6

1 UVOD ... 7

2 TEORETIČNI DEL ... 8

2.1 ETIKETA IN NJENA VLOGA ... 8

2.1.1 Vrste etiket ... 9

2.1.2 Materiali za izdelavo etiket ... 10

2.2 EMBALAŽA IN NJENA VLOGA ... 10

2.2.1 Oblikovanje embalaže ... 11

2.2.2 Vrste in vloge embalaže ... 11

2.2.3 Embalažni materiali ... 11

2.3 EMBALAŽA ZA PIVO ... 12

2.4 TEHNIKE TISKA ZA IZDELAVO EMBALAŽE ... 13

2.5 PREGLED STANJA IZDELKOV V SLOVENIJI IN TUJINI ... 14

2.5.1 Stanje etiket in embalaž v Sloveniji ... 14

2.5.2 Stanje etiket in embalaž v tujini ... 16

3 EKSPERIMENTALNI DEL ... 19

3.1 UPORABLJENI MATERIALI ... 19

3.1.1 Etiketa ... 19

3.1.2 Embalaža ... 19

3.2 UPORABLJENI RAČUNALNIŠKI PROGRAMI ... 19

3.2.1 Program Adobe InDesign ... 20

3.2.2 Program Adobe Illustrator ... 20

(8)

4

3.3 IZBIRA STEKLENICE ... 20

3.4 IZDELAVA ETIKETE IN EMBALAŽE ... 21

3.4.1 Tisk embalaže in etikete ... 21

3.4.2 Razrez embalaže ... 21

3.5 IDEJE, SKICE IN IZBRANA EMBALAŽA ... 22

3.6 NAČRTOVANJE IN POSTOPEK IZDELAVE ETIKETE IN EMBALAŽE ... 23

4 REZULTATI IN RAZPRAVA ... 27

4.1 GRAFIČNA PODOBA ETIKETE ... 27

4.2 EMALAŽA IN NJENA GRAFIČNA PODOBA ... 28

4.3 KONČNI IZDELKI ... 31

5 ZAKLJUČEK ... 33

6 LITERATURNI VIRI ... 34

(9)

5

KAZALO SLIK

Slika 1: Primer etikete, ki jo uporablja mikropivovarna Pelicon (23) ... 15

Slika 2: Primer etiket, ki jih uporablja pivovarna Human Fish (24) ... 15

Slika 3: Primer darilne embalaže, ki jo uporablja pivovarna Tektonik (25) ... 16

Slika 4: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Leuven (27) ... 16

Slika 5: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Avant (28) ... 17

Slika 6: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Corona Extra (29) ... 18

Slika 7: Uporabljena steklenica (avtorjev arhiv) ... 21

Slika 8: Skica embalaže (avtorjev arhiv) ... 22

Slika 9: Skica embalaže (avtorjev arhiv) ... 23

Slika 10: Skica prve grafične podobe etikete (avtorjev arhiv) ... 24

Slika 11: Skica druge grafične podobe etikete (avtorjev arhiv) ... 24

Slika 12: Postopek izdelave ilustracije volka (avtorjev arhiv) ... 24

Slika 13: Postopek oblikovanja etikete (avtorjev arhiv) ... 25

Slika 14: Postopek oblikovanje embalaže (avtorjev arhiv) ... 26

Slika 15: Primer pisave, uporabljeni logotip (avtorjev arhiv) ... 27

Slika 16: Primer uporabljene pisave za podatke (avtorjev arhiv) ... 27

Slika 17: Končna oblika etikete (avtorjev arhiv) ... 28

Slika 18: Končni plašč embalaže z dimenzijami (v milimetrih) (avtorjev arhiv) ... 29

Slika 19: Pravokotniki z dimenzijami (v milimetrih) (avtorjev arhiv) ... 29

Slika 20: Končna grafična podoba embalaže (avtorjev arhiv) ... 30

Slika 21: Končna podoba etikete na steklenici (avtorjev arhiv) ... 31

Slika 22: Končna podoba embalaže kraft piva (avtorjev arhiv) ... 32

Slika 23: Končna podoba embalaže kraft piva (avtorjev arhiv) ... 32

(10)

6

OKRAJŠAVE IN SIMBOLI

EU (ang. European Union) – Evropska unija IPA India pale ale

ISO (ang. International Organization for Standardization) – Mednarodna organizacija za standardizacijo

PVC Polivinilklorid

QR koda (ang. Quick Response Code) – Matrična, dvodimenzionalna črtna koda SKU (ang. stock keeping unit) – Enota za vodenje zalog

UV (ang. Ultraviolet) – Ultravijolično valovanje

(11)

7

1 UVOD

V trgovinah z živili je na policah ogromno različnih blagovnih znamk, ki poskušajo pritegniti kupčevo pozornost in ga prepričati o podrobnejšem ogledu. Na odločitev, kateri izdelek bo kupec izbral, pomembno vpliva embalaža (1).

Embalaža pa ima tudi mnogo več vlog, kot so zaščita, transport, logistika, prodaja izdelka in informacija.

Namen diplomskega dela je bila izdelava etikete in embalaže za kraft pivo, ki bi na natrpanem trgu izstopala od konkurence ter pomagala pri pridobivanju novih kupcev.

Diplomsko delo obsega teoretični del, kjer je na splošno opisana etiketa in njena vloga, vrste etiket ter materiali, med katerimi lahko izbiramo. Na enak način je opisana tudi embalaža – torej njena vloga, vrste ter material. Temu poglavju sledi še eksperimentalni del, kjer je prikazan postopek izdelave. Izdelava je potekala v programu Adobe InDesign, postopek oblikovanja pa v Adobe Illustrator.

Glavni cilj diplomskega dela je bila raziskava slovenskega trga oblikovanja embalaže za pivo in izdelava embalaže ter etikete za kraft pivo, ki bo tako estetsko privlačna kot tudi funkcionalna.

Etiketa in embalaža sta bili izdelani glede na vrsto vsebovanega piva Pale Ale ali skrajšano IPA. Njegova posebnost je visoka vsebnost hmelja, ki se je uporabljal kot konzervirno sredstvo za daljši rok uporabe (2).

(12)

8

2 TEORETIČNI DEL

2.1 ETIKETA IN NJENA VLOGA

Izraz etiketa oziroma nalepka se nanaša na majhen kos blaga, papirja ali plastike, ki je pritrjen na izdelek ter vsebuje njegove informacije.

Pri ogledu izdelka je prva zadeva, ki jo bo stranka opazila, zato mora izbira etikete odražati, kaj želimo povedati o izdelku in kaj izdelek pravi o blagovni znamki (3).

Etiketa ima več vlog. Kot je bilo omenjeno že prej, etiketa definira izdelek in njegovo vsebino ter informira o uporabi izdelka in previdnosti pri uporabi le-tega, izdelke razporedi po izboru ter pomaga pri sami promociji (4).

Etiketa je lahko na različnih lokacijah embalaže:

Etiketa na vratu: to je majhna etiketa na vratu steklenice. Ker ta vrsta etikete ni tako pogosta, lahko izdelek naredi bolj poseben (5).

Etiketa na zadnji strani: na zadnji strani so po navadi vsi veljavni podatki o porabi, kot so vsebnost alkohola, količina polnjenja, proizvajalec ali datum izteka roka uporabnosti (5).

Etiketa na sprednji strani: prednja etiketa je tista, ki najprej sreča oči strank, in je tista, ki ima od drugih naštetih največ vpliva na prodajo izdelka (5).

Ovojna etiketa: ta vrsta etiket združuje sprednjo in hrbtno etiketo v eno;

primerna je tako za steklenice piva 330 ml kot za 500 ml in je priljubljena med kraft pivovarnami (5).

Najpomembnejši del pri etiketi je ureditev označevanja živil, ki jih urejata evropska in nacionalna zakonodaja ter služijo za obveščanje in varovanje potrošnika.

Varovanje potrošnika se lahko zagotovi le s potrebnimi in pravilnimi informacijami o proizvodu, ki ga želi kupiti. Podatki o proizvodu morajo biti jasni, nedvoumni, točni in ne smejo zavajati potrošnika (6).

Označba živila mora vsebovati naslednje podatke:

1. ime živila;

2. seznam sestavin;

3. neto količino;

(13)

9

4. rok uporabnosti;

5. serijo živila;

6. pogoje hrambe, kjer je to potrebno, oziroma če so bistveni za uporabnost izdelka;

7. ime oziroma firmo in naslov oziroma sedež proizvajalca ali tistega, ki živilo pakira; v primeru uvoza ime oziroma firmo in naslov oziroma sedež uvoznika ter državo proizvajalca;

8. državo izvora ali področje porekla, če bi izpustitev tega podatka lahko zavedla potrošnika glede pravega izvora ali porekla živila;

9. navodilo za uporabo, kjer je to potrebno, oziroma če potrošnik brez tega podatka ne more pravilno uporabiti živila;

10. vsebnost alkohola pri pijačah z vsebnostjo alkohola več kot 1,2 volumskega odstotka (6).

2.1.1 Vrste etiket

Dva ključna dejavnika pri izbiri etikete za označevanje izdelkov sta: izbor materiala, ki mora biti odporen na vse vplive okolja, in izbor cenovno najbolj ugodne etikete. Ker se etikete uporabljajo v različne namene in za različne industrijske panoge, morajo ustrezati njihovim funkcionalnim in kakovostnim standardom (7). Poznamo etikete za avtomobilsko industrijo, elektronske naprave, kovinsko industrijo, plastično industrijo, zdravstvo in farmacijo, tekstilno industrijo, živilstvo, prehrano in pijačo ter etikete v logistiki.

Etikete za živilstvo, prehrano in pijačo

Ključno vlogo pri izbiri etikete igrajo obstojnost materiala in lepila, migracija barve skozi material in embalažo ter atmosferski vplivi na material, lepilo in barvo. Prav tako pa morajo biti dovolj zanimive, da v hipu pritegnejo pozornost kupca. S primernim izborom materialov lahko optimiziramo razmerja med kakovostjo in ceno (9). Skozi življenjsko dobo izdelka etiketa ne sme izgubiti svoje namembnosti (8).

(14)

10

2.1.2 Materiali za izdelavo etiket Poliester

Poliestrska etiketa je lahko krom ali zrcalne podobne in je videti kot nerjaveče jeklo.

Prozoren in bel poliester imata lahko mat ali sijajno površino. Ker je obstojen ne glede na način uporabe in shranjevanje pri različnih klimatskih pogojih, se lahko uporablja na različnih izdelkih. Običajno se poliester uporablja za označevanje orodij in klimatskih naprav, ki so izpostavljanje različnim vremenskim pogojem in mehanskim vplivom (10).

Polivinilklorid (PVC)

Poznamo več različnih vrst polivinilkloridov. Najbolj uporabljeni so naslednji:

industrijski PVC, ki se uporablja za zunanje etikete, saj je odporen proti UV- žarkom in na druge vremenske vplive ter kemikalije. Ima dobre natezne lastnosti, ki omogočajo njegovo nanašanje na ostre in ukrivljene površine. PVC- etikete se lahko uporabljajo za etikete na cevovodih, orodju, kot etikete za kabelske pladnje in tako dalje (10).

PVC za enkratno uporabo ob odstranitvi za seboj pusti besede, kot sta varnost ali nevarnost, zaradi česar je idealen za lastniške izdelke. Običajno ga uporabljamo za etikete na zabojnikih za živila, farmacevtskih izdelkih, v elektroniki, pri garancijah in kazenskem pregonu (10).

statično-lepljivi PVC uporablja statično elektriko, da se drži površine. Običajno se uporabljajo za steklo, kovino in druge gladke in enakomerne površine (10).

Polipropilen

Polipropilen je nadomestek za PVC in odličen za odpornost na topila. Običajno je na voljo v prozorni ali beli barvi s sijajem ali mat površino ter ima veliko prilagodljivost (10).

2.2 EMBALAŽA IN NJENA VLOGA

Embalaža so vsi izdelki iz kateregakoli materiala, namenjeni temu, da obdajajo, hranijo in varujejo izdelek zaradi rokovanja z blagom, njegove dostave ali predstavitve na poti od embalerja do končnega uporabnika (11).

(15)

11

2.2.1 Oblikovanje embalaže

Oblikovanje embalaže izdelkov se nanaša na oblikovanje zunanjosti izdelka. To vključuje izbiro materiala in oblike ter grafiko, barve in pisave, ki se uporabljajo za zavijanje, škatlo, pločevinko, steklenico ali kakršnokoli posodo (12).

2.2.2 Vrste in vloge embalaže PRIMARNA EMBALAŽA

Primarna embalaža je embalaža, ki je v neposrednem stiku s samim izdelkom ter je namenjena uporabniku ali potrošniku in se včasih imenuje tudi potrošniška enota.

Glavni namen primarne embalaže je vsebovati, zaščititi in/ali ohraniti končni izdelek, zlasti pred onesnaženjem. Uporablja se tudi v komunikacijske namene za posredovanje tiskanih informacij o izdelkih potrošnikom (13).

SEKUNDARNA EMBALAŽA

Ta vrsta embalaže se uporablja zunaj primarne embalaže za združevanje določenega števila izdelkov za ustvarjanje enote zaloge, ki jo običajno imenujemo SKU. Olajša rokovanje z manjšimi izdelki, tako da jih združi v eno embalažo in zagotavlja dodatno zaščito. Sekundarna embalaža je pogosto sestavljena iz več komponent (škatla, oblazinjenje, separatorji, ojačitve, vrečke, papir itd.) (13).

TERCIARNA EMBALAŽA

Ta vrsta embalaže, ki se pogosto imenuje tudi razsuta ali tranzitna embalaža, se uporablja za združevanje večjih količin SKU-jev za njihov prevoz od točke A do točke B (npr. od proizvodnega obrata do prodajnega mesta). Olajša varno prevažanje velikih in/ali težkih tovorov, pomaga preprečevati škodo in olajša rokovanje, skladiščenje blaga (13).

2.2.3 Embalažni materiali

Ena bistvenih stvari, ki jih je treba upoštevati, je izbira vrste embalažnih materialov (14). Embalažni material je lahko papir ali karton, les, plastika, steklo, tekstil in kovina.

(16)

12

Vsak izmed teh materialov ima svoje prednosti in slabosti. Pomembno je, da natančno ocenimo, izberemo material, ki bo dolgoročno prinesel največje število ugodnosti z najmanj pomanjkljivostmi (15).

Papir in karton

Karton se pogosto uporablja kot embalaža za izdelke v trgovinah kot tudi za pošiljanje paketov in skladiščenje (15). Papir pa se primarno uporablja zaradi nizke mase, ki ima pri prevozu po svetu precejšnjo vlogo, in njegovih reciklabilnih lastnosti, kot so višja masa, višja poraba energenta za prevoz in posledično višja cena za potrošnika. Papir na trgu je večinoma izdelan iz celuloznih vlaken, pridobljenih iz lesa, lahko pa se vlakna pridobivajo tudi iz drugih virov, kot so bombaž, slama, sisal in konoplja (16).

Poleg tega sta papir in karton zlahka reciklirana, popolnoma obnovljiva in pogosto uporabna za okoljsko ozaveščena podjetja in potrošnike (15).

2.3 EMBALAŽA ZA PIVO

Steklenice ostajajo prevladujoč način, kako obrtno pivo pride do pivca, saj jih uporablja 58 % trga EU, pločevinke pa le 12 % (18). Podjetja, ki prodajajo pivo ali druge alkoholne pijače, so od leta 2000 težko izstopala zaradi naraščajočega trenda proizvodnje kraft piv, ki jih kuhajo pivovarne v neodvisni lasti in niso del velike korporacije ter se v procesu razvoja osredotočajo na kakovost izdelka, in ne na količino.

Blagovne znamke postajajo kreativne s svojimi logotipi, od klasičnih grafičnih podob logotipov do bleščečih neonskih (18).

Steklenica z dolgim vratom je industrijska standardna steklenica in osnovna embalaža v pivski embalažni industriji. Znana je po ožji obliki in dolgem vratu, saj omogoča enostavno zapiranje z manjšim zamaškom.

Steklenica ima tradicionalno oranžno/rjavo barvo, s konstrukcijo, ki je značilna za številne priljubljene steklenice piva, saj zmanjša prisotnost UV-svetlobe in poskrbi, da ne pride do foto oksidacije, kar povzroča nezaželene arome in priokuse ter potemnitev piva (19).

(17)

13

Za razliko od steklenic vina, ki je pogosto pakirano tudi v kartonske škatle, je to pri pivu še vedno drugače, vendar se počasi spreminja. Zložljiva škatla iz reciklirane valovite lepenke bo kmalu tekmovala s plastičnimi zaboji (20).

2.4 TEHNIKE TISKA ZA IZDELAVO EMBALAŽE

Osnovne prvine tiskarskega procesa so tiskarska barva, tiskovni material, tiskarski stroj in tiskovna forma. Tehnologijo, metode in postopke, ki jih uporabljamo, da bi iz tiskarskih postopkov nastal odtis, pa imenujemo tiskarske tehnike. Ker so tiskovne forme analogne (mehanične) ali digitalne (numerične), lahko tudi tiskarske tehnike delimo na ti dve veliki skupini, vendar delitev ni skladna s standardom ISO 12637-1.

Ta standard uradno ne pozna izraza tiskarska tehnika, vendar govori zgolj o delitvi tiskanja: tiskanje s formami, tiskanje brez form in tiskanje brez tiskarskih barv (21).

Za tisk na kartonske embalaže se običajno uporabljajo naslednje tehnike tiska:

• sitotisk,

• flekso tisk,

• digitalni tisk.

Sitotisk

Sitotisk je ena najstarejših in najbolj osnovnih oblik tiska, vendar se še vedno lahko uporablja za tiskano kartonsko embalažo. Gre za tiskarsko tehniko, ki uporablja sito za prenos črnila na material. Kljub svoji preprostosti lahko ta tehnika ustvari odlične enobarvne ali dvobarvne slike (22).

Zaradi časa namestitve in ročne narave postopka se ta oblika tiskanja redko uporablja za embalažo iz valovitega kartona (razen če so potrebne zelo nizke naklade). Poleg tega je zelo barvno omejena in je zaradi tega primerna le za transportno embalažo (22).

Fleksotisk

Je tehnika tiska, pri kateri se uporablja fleksibilna reliefna plošča. Tiska se lahko na široko paleto podlag (materialov), vključno s plastiko, folijo, papirjem, kartonom in drugimi embalažnimi materiali. Fleksografska črnila imajo za razliko od litografije

(18)

14

običajno nizko viskoznost, kar omogoča hitrejše sušenje in posledično hitrejšo proizvodnjo ter nižje stroške. Primeren je tudi v živilski industriji (22).

Digitalni tisk

Poznamo več vrst digitalnega tiska: elektrofotografksi, termografski, ionografski, magnetografski ter kapljični tisk.

Digitalni tisk je način tiskanja, ki uporablja digitalno sliko in tiska neposredno na izbrani material. Zahteva le laserske ali brizgalne tiskalnike velikega formata, ki pigment ali toner nanesejo na široko paleto embalažnih materialov, ki zahtevajo tiskanje. Kljub višji ceni tiskanja na stran je to tiskanje cenovno ugodno, saj v prihodnosti stroški mehanske nastavitve niso potrebni oziroma ni treba kupiti/zamenjati tiskarske plošče.

Poleg tega lahko digitalni tisk pomaga tudi pri kakovosti slike in omogoča tisk na več različnih materialov (22).

2.5 PREGLED STANJA IZDELKOV V SLOVENIJI IN TUJINI

Svet kraft piva ponuja veliko različnih oblik embalaže na trgu, od najbolj minimalističnih in organskih grafičnih podob do bolj dodelanih ilustrativnih.

2.5.1 Stanje etiket in embalaž v Sloveniji

Razvoj etiket v Sloveniji lahko tekmuje s svetovnim trgom, vendar zaostaja z razvojem embalaže. Najbolj znane slovenske pivovarne kraft piva so: Pelicon, Green Gold Brewing, HopsBrew, HumanFish, Lobik Brewery, Tektonik in Reservoir Dogs Brewery.

Pri mikropivovarni Pelicon so se odločili za preprosto obliko. Sama etiketa, prikazana na sliki 1, je nekoliko manjša od konkurence in na prvi pogled spomni na vinsko etiketo.

Etiketa je sestavljena iz črne in bele barve. Na vrhu je navedeno ime mikro pivovarne Pelicon, temu sledi ime piva, pod napisom imena je naveden še vrsta piva in vsebnost alkohola. Etiketa, ki je skoraj popolnoma prazna, navedeno ima le pisavo, ima zgornji in spodnji rob črne/bele barve. Ta loči etiketo od steklenice. Etiketa ima pravokotno obliko in je ovita okoli steklenice.

(19)

15

Slika 1: Primer etikete, ki jo uporablja mikropivovarna Pelicon (23)

Medtem so pri pivovarni HumanFish izbrali drugo pot. Etiketa te pivovarne, prikazana na sliki 2, temelji na ilustraciji, ki zaseda velik del etikete in s tem takoj pritegne kupčevo pozornost. Ime piva je napisano nekje okrog ilustracije, na dnu pa so navedeni tudi podatki, kot sta vsebnost alkohola in količina. Etiketa zaseda tudi velik del steklenice.

Slika 2: Primer etiket, ki jih uporablja pivovarna Human Fish (24)

Pri pivovarni Tektonik je embalaža, prikazana na sliki 3, podobna kot pri Human fish.

Zaseda torej večji del steklenice in na etiketi prevladuje ilustracija. Poleg ilustracije imajo nad njo na veliko napisano ime pivovarne ter ime in vrsto piva. So ena redkih pivovarn, ki imajo oblikovano tudi darilno embalažo v kartonski škatli.

(20)

16

Slika 3: Primer darilne embalaže, ki jo uporablja pivovarna Tektonik (25) 2.5.2 Stanje etiket in embalaž v tujini

V tujini je stanje embalaž in etiket za pivo drugačno. Številne blagovne znamke poskušajo z različnimi materiali in nekonvencionalnimi oblikami pritegniti potrošnika, in sicer z različnimi logotipi, oblikami embalaž ter samim grafično podobo.

Wonchan Lee je ustvaril edinstveno podobo za vrhunsko belgijsko pivo. Embalaža piva Leuven na sliki 4 vsebuje široko, a ravno kartonsko ploščo, ki vključuje ročaj in priročne reže za prenašanje štirih posameznih pijač. Ti so v pametnih prozornih plastičnih vrečkah, ki ponujajo popoln pogled na čudovito zlato barvo piva (26).

Slika 4: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Leuven (27)

(21)

17

Drugi primer je embalaža pivovarne Avant, prikazana na sliki 5.

Nekateri poznavalci vina niso ljubitelji piva, zato jih Avant Red Flander Ale poskuša z manjšo zvijačo spodbuditi, da poskusijo to alternativno pijačo. Steklenice piva so dejansko videti kot vinske steklenice (26).

Slika 5: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Avant (28)

Zelo poznana pivovarna piva tudi v Sloveniji pa je iznašla popolno rešitev za mlade navdušence. John-John Skoog je zasnoval embalažo kot družabno igro, prikazano na sliki 6. Ko odstranimo vsako stekleničko piva Corone Extra, lahko embalažo zložimo, tako da razkrije ilustrirano pot s kvadratki začetka, konca in kvadratke z izzivi. V namizni igri pokrovčki za steklenice postanejo igralni koščki, pametna aplikacija za pametni telefon, ki jo lahko optično preberemo s kodo QR, ki je na kartonu, pa ponuja kocke in naloge (26).

(22)

18

Slika 6: Primer kreativne embalaže za pivo pivovarne Corona Extra (29)

(23)

19

3 EKSPERIMENTALNI DEL

3.1 UPORABLJENI MATERIALI

3.1.1 Etiketa

Tiskali smo na etikete, katerih material je odporen proti tekočinam in zelo trpežen oziroma dobro obstojen pred trganjem, zato so primerne za steklenice. Ključnega pomena so tudi surovinska sestava, površinska obdelava in delež mokro-močnih sredstev.

Lastnosti materiala za etiketo:

• bele barve, nepremazan papir,

• velikost 210 × 297 mm,

• proizvajalec Avery, Zweckform, Nemčija.

3.1.2 Embalaža

Izbran material za izdelavo embalaže je bil valovit karton, saj je dovolj mehansko obstojen za prenašanje steklenic.

Lastnosti materiala za embalažo:

• bel (A stran) in rjav (B stran), nepremazan, E-val, debeline 1,5 mm.

Tiskali smo na dva vzorca, in sicer enkrat na belo ter drugič na rjavo stran valovitega kartona.

3.2 UPORABLJENI RAČUNALNIŠKI PROGRAMI

Pri oblikovanju etikete in embalaže smo uporabili dva računalniška programa.

Prvi program je bil Adobe Illustrator, ki smo ga uporabili za risanje in načrtovanje embalaže ter izdelavo grafične podobe. Za oblikovanje pa smo uporabili program Adobe Indesign, v katerem smo na mrežo in etiketo dodali še vse potrebne podatke.

(24)

20

3.2.1 Program Adobe InDesign

Adobe InDesign je vodilna programska oprema za postavitev in oblikovanje strani za tiskane in digitalne medije. Na trg je prišel leta 1999 in oblikovanje dvignil na višjo raven. InDesign poenostavi upravljanje oblikovnih elementov in hitro nudi pristne izkušnje za katerokoli obliko zapisa. S profesionalnimi orodji za postavitve in pisave lahko omogoča ustvarjanje strani z več stolpci in različno tipografijo ter bogatimi grafikami, slikami in tabelami (30).

3.2.2 Program Adobe Illustrator

Adobe Illustrator je prav tako vodilna programska oprema, vendar za obdelavo vektorskih slik. S pomočjo programa lahko ustvarimo vse, od spletne in mobilne grafike do logotipov, ikon, ilustracij, embalaže izdelkov in plakatov (31). V diplomski nalogi se program uporablja za izdelavo mreže embalaže.

3.3 IZBIRA STEKLENICE

Odvisno od vrste piva ter količine postrežbe se pivo streže v različnih embalažah, kot so kozarci, pločevinke, steklenice in sodčki. Danes na prodajnih mestih prevladuje pločevinka, lahko pa tudi steklenica rjave barve (22).

Za diplomsko nalogo smo izbrali rjavo steklenico velikosti 0,5 l, ki je tudi najbolj uporabna in standardna velikost steklenice za pivo v Evropi (slika 7).

Tehnični podatki uporabljene steklenice so:

• volumen: 500 ml,

• višina: 226 mm,

• premer spodnjega dela: 60 mm,

• masa: 220 g.

(25)

21

Slika 7: Uporabljena steklenica (avtorjev arhiv)

3.4 IZDELAVA ETIKETE IN EMBALAŽE

3.4.1 Tisk embalaže in etikete

Tiskalnik, s katerim smo tiskali izdelano embalažo, je bil UV-kapljični tiskalnik APEX.

Tiskalnik je omejen na maksimalno velikost za tisk, ki je 60 × 90 cm in višino predmeta za potisk, ki je lahko do 150 mm. Prav tako vsebuje dve TX800-glavi in lahko tiska na večino materialov, kot so les, kovina, plastika, steklo, usnje in keramika, sicer neposredno iz PDF-formata. Tiska lahko tudi belo barvo (CCMMYKWWWWVV), ki jo lahko preprosto vlijemo v rezervoar volumna 2 litrov.

Za tisk etiket smo uporabili elektrofotografski tiskarski stroj XEROX Versant 280 Press (Xerox, Združene države Amerike). Format za tisk etiket je bil A4.

3.4.2 Razrez embalaže

Za izrez embalaže smo uporabili rezalnik Esko Kongsberg, model X20 (Kongsberg, Norveška). Rezalnik omogoča razrez papirja, valovitega kartona in lepenke. Hitrost rezanja in žlebljenja je bila 30 m/min.

(26)

22

3.5 IDEJE, SKICE IN IZBRANA EMBALAŽA

Pri raziskovanju trga smo zasledili, da so kartonske embalaže za piva v Sloveniji zelo preproste in da jih uporablja redkokatera pivovarna, medtem ko je v tujini zgodba popolnoma drugačna. V tujini so pri izdelavi embalaž veliko bolj kreativni. Zato je tudi naš cilj ustvariti kreativno embalažo, ki bo pritegnila kupčevo pozornost.

Ker je naše izbrano pivo IPA zlate do bakrene barve z visoko vsebnostjo hmelja, smo želeli to pri embalaži tudi poudariti. O obliki embalaže smo imeli več idej. Slednji sta predstavljeni na slikah 8 in 9. Embalaža na sliki 8 je videti preprostejša in pri stranskih robovih vključuje valove, ki spominjajo na hmelj oziroma hmeljne liste. Enaki valovi se pojavijo tudi pri embalaži na sliki 9, ki so na strani embalaže. Ta embalaža je lažje zložljiva in manj mehansko obstojna. Za končno embalažo smo izbrali prvo idejo oziroma skico, prikazano na sliki 8, zaradi praktičnosti, in ker ima več prostora za samo oblikovanje in predstavitev izdelka.

Slika 8: Skica embalaže (avtorjev arhiv)

(27)

23

Slika 9: Skica embalaže (avtorjev arhiv)

3.6 NAČRTOVANJE IN POSTOPEK IZDELAVE ETIKETE IN EMBALAŽE Kot končni izdelek smo izdelali etiko za kraft pivo in embalažo, v kateri se bo le-to nahajalo.

Ideja za samo ime grafične podobe izhaja iz tega, kako večina manjših pivovarn, še posebej slovenskih, začne svojo pot, z ljubeznijo do piva, ki je »zverinsko« močno.

Kadar torej sestavimo ta dva pojma, v angleškem jeziku dobimo: ang. HOME CREATURE. Na etiketi je na sredini ilustracija volka oziroma volkodlaka. Ilustracija se navezuje na ime. Volkodlak in luna za njim ponazarjata zver in nakazujeta, da je pivo zverinsko močno.

V diplomskem delu smo izdelali celostno grafično podobo za zvrst piva IPA in kot omenjeno je zlate do bakrene barve, zato so to tudi barvni toni, ki so upodobljeni na grafični podobi. Na začetku smo se odločali med dvema vrstama etikete, prikaznih na slikah 10 in 11. Izbrali smo etiketo na sprednji strani. Na strani so navedeni vsi obvezni podatki (rok uporabnosti, neto količina, serija živila, pogoji hrambe, ime in naslov proizvajalca, država izvora, navodila za uporabo in vsebnost alkohola), na sredini pa je ime, ilustracija ter vsebnost alkohola.

(28)

24

Slika 10: Skica prve grafične podobe etikete (avtorjev arhiv)

Slika 11: Skica druge grafične podobe etikete (avtorjev arhiv)

Kot je bilo že omenjeno, je na sredini etikete ilustracija volka, ki ponazarja enako kot samo ime, torej da je pivo zverinsko močno. Za začetek smo po spletu poiskali različne slike in ilustracije volka, preko katerih smo dobili inspiracijo. Skico smo najprej narisali na list papirja, ki smo ga potem skenirali in prenesli na računalnik ter začeli risati v programu Adobe Illustrator. Postopek izdelave je prikazan na sliki 12.

Slika 12: Postopek izdelave ilustracije volka (avtorjev arhiv)

(29)

25

Ko je bila ilustracija končana, pa smo začeli postopek oblikovanja etikete (slika 13).

Najprej smo izbrali velikost etikete, ki je bila 160 × 100 mm. Potem je sledil postopek izbire ozadja in vzorca. Že na začetku oblikovanja smo želeli na sredino etikete postaviti ilustracijo. Kasneje pa smo dodajali različne pisave, postavitve le-teh ter druge grafične elemente.

Slika 13: Postopek oblikovanja etikete (avtorjev arhiv)

Postopek oblikovanja embalaže je prikazan na sliki 14. Prav tako kot za etiketo smo najprej poiskali inspiracijo ter narisali skice. S pomočjo skice smo izrisali mrežo v programu Adobe Illustrator ter jo prenesli v program Adobe InDesign, v katerem smo začeli oblikovanje. Ker smo želeli, da sta etiketa in embalaža povezani, smo uporabili enake barve, pisave ter enake grafične elemente.

(30)

26

Slika 14: Postopek oblikovanje embalaže (avtorjev arhiv)

(31)

27

4 REZULTATI IN RAZPRAVA

V naslednjih poglavjih so predstavljeni, opisani ter prikazani izdelki etikete in embalaže za kraft pivo.

4.1 GRAFIČNA PODOBA ETIKETE

Po začetnih skicah smo izbrali etiketo, ki se nam je zdela najbolj primerna za uporabo.

Končna verzija etikete na steklenici je v primerjavi z drugimi minimalistična in je velikosti 160 × 100 mm. Na njej sta dve različni pisavi. Prva izbrana pisava se imenuje Mr Grieves in je prikazana na sliki 15, druga pa Bebas Neue in je prikazana na sliki 16.

Slika 15: Primer pisave, uporabljeni logotip (avtorjev arhiv)

Slika 16: Primer uporabljene pisave za podatke (avtorjev arhiv)

Barva pisave je na celotni etiketi črna, torej ima vrednosti: C: 0 %, M: 0 %, Y: 0 % in K: 100 %.

Na etiketi je na sredini ilustracija volka oziroma volkodlaka. Na vsaki strani ilustracije je tudi grafični element, črtkasta črta, v olivno zeleni barvi, ki ima vrednosti: C: 49 %, M: 30 %, Y: 100 % in K: 7 %.

Na etiketi so tudi vse ustrezne oznake, ki jih zahteva pravilnik o splošnem označevanju predpakiranih živil.

Na levi strani etikete so podatki o vsebnosti alkohola, sestavine, serija živila, pogoji hrambe, ima firme in naslov sedeža ter država izvora. Na sredini je navedeno ime živila in ponovno vsebnost alkohola. Na desni strani pa so navedeni še podatki o neto količini in rok uporabnosti.

HOME CREATURE

(32)

28

Ozadje etikete pa je nežne pastelne rumene barve, ki spominja na barvo piva IPA.

Vrednosti barve so: C: 0 %, M: 0 %, Y: 3 % in K: 0 %. Ozadje vsebuje tudi sliko vzorca, ki spominja na papir in s tem etiketi dodaja občutek domačnosti.

Etiketa nam je bila kasneje v pomoč pri oblikovanju embalaže. Končna, grafična podoba etikete je prikazana na sliki 17.

Slika 17: Končna oblika etikete (avtorjev arhiv)

4.2 EMBALAŽA IN NJENA GRAFIČNA PODOBA

Pri načrtovanju embalaže smo se osredotočili na funkcionalnost in število steklenic.

Najprej smo izdelali plašč embalaže, kasneje pa je sledila izdelava grafične podobe.

Embalaža, prikazana na sliki 18, je sestavljena iz enega dela. Mere embalaže so:

višina meri 311,5 mm, dolžina in širina pa merita enako, in sicer 149,5 mm. Na škatli so tudi krivulje, ki predstavljajo obliko hmelja.

Da med rokovanjem in transportom embalaže ne pride do trkov steklenic, smo k embalaži dodali tudi 2 pravokotnika, prikazana na sliki 19, ki sta med steklenicami in poskrbita za varnost. Mere pravokotnika so 131,5 × 200 mm in imajo na vrhu zarezo 1,5 mm.

HOME CREATURE

INDIAN PALE ALE

ALK: 5,2 % VOL

---

IPA

Sestavine:

jeČmenov slad, hmelj, kvas, voda

Alkohol:5,2 % vol proizvaja in polni:

podjetje ulica mesto

vraČljiva stekelnica.

hranite stran od virov toplote in nepotrebne sonČne svetlobe.

Neto koliČina:0,5 lRok uporabnosti:

(33)

29

Slika 18: Končni plašč embalaže z dimenzijami (v milimetrih) (avtorjev arhiv)

Slika 19: Pravokotniki z dimenzijami (v milimetrih) (avtorjev arhiv)

Grafična podoba embalaže, ki je prikazana na sliki 20, je narejena v enakem slogu kot etiketa. Ozadje je popolnoma enako. Uporabljen je torej kvadrat pastelno rumene barve, nad njim pa je še vzorec papirja.

Navedeni so prav tako enaki podatki, kot so na etiketi za steklenico. Kadar škatla zložimo, so na strani podatki, kot so vrsta piva, sestavine, vsebnost alkohola, pogoji hrambe, ima firme in naslov sedeža ter država izvora. Na sredini pa je ime, ki je obdano z dvema grafičnima elementoma in pa ime vrste piva.

Na spodnjem delu je še črtna koda.

Vsa pisava, ki je na embalaži, je enaka kot na etiketi, in sicer sta to Mr Grieves ter Bebas Neue.

675

406.5

149.5

70 95 23 266

131,5 200

(34)

30

Slika 20: Končna grafična podoba embalaže (avtorjev arhiv)

HOME CREATURE

IPA

Sestavine:

ječmenov slad, hmelj, kvas, voda Alkohol: 5,2 % vol Proizvaja in polni:

Podjetje Ulica Mesto Vračljiva stekelnica.

Hranite stran od virov toplote in nepotrebne sončne svetlobe.

KOLICINA:

4X 500 ML

INDIAN PALE ALE

(35)

31

4.3 KONČNI IZDELKI

Na sliki 21 je prikazana končna podoba etikete za kraft pivo. Steklenica je fotografirana iz sprednje strani, kot bi bila vidna na policah veleblagovnic.

Slika 21: Končna podoba etikete na steklenici (avtorjev arhiv)

Na sliki 22 je prikazana končna podoba embalaže za kraft pivo, ki je bila potiskana na belo stran valovitega kartona. Embalažo smo postavili v dveh položajih, tako da sta vidni sprednja in stranska stran embalaže. Embalaža se prilega velikosti 4 steklenicam.

Zgornji del embalaže omogoča lažje prenašanje, prav tako so odprtine za roke dovolj velike. S krivuljami na embalaži smo dosegli, da je embalaža dovolj odprta, deloma vidna v zgornjem delu. Embalažo smo namenoma oblikovali tako, da se ne vidi etiketa, temveč je poudarjena grafična podoba embalaže. Steklenice z oblikovano etiketo so namenjene temu, da bodo na policah prodajaln posebej izstopale, medtem ko bo transportna embalaža služila za zaščito izdelka med prenašanjem. Z vmesnimi kartonastimi elementi so steklenice zaščitene, prav tako ne bo prišlo do drgnjenja etiket.

(36)

32

Slika 22: Končna podoba embalaže kraft piva (avtorjev arhiv)

Na sliki 23 je prikazana končna embalaža za kraft pivo, potiskana na rjavi strani valovitega kartona, ki pa ni bila izbrana zaradi slabše vidljivosti grafične podobe.

Slika 23: Končna podoba embalaže kraft piva (avtorjev arhiv)

(37)

33

5 ZAKLJUČEK

Embalaža ima v današnjem svetu velik pomen. Ker je kraft pivo v tako velikem porastu na tujem in slovenskem trgu, smo se zanj odločili izdelati etiketo in embalažo. Če želimo blagovno znamko čim prej uveljaviti na trgu, moramo poskrbeti, da bo izdelek izstopal od konkurence in pritegnil kupčevo pozornost ter ga prepričal o nakupu. Ker je trg zelo konkurenčen, je izdelava predstavljala velik izziv.

Kot pri vsakem oblikovanju se je vse najprej začelo z raziskovanjem trga, pridobivanjem idej in skiciranjem. Ker nismo bili omejeni na naročnika, je bilo neskončno možnosti. Na koncu smo se odločili za dokaj preprosto grafično podobo, ki takoj pritegne pozornost in pove bistvo izdelka. Med oblikovanjem grafične podobe smo prilagajali barve, tipografijo in vektorsko podobo. Za embalažo pa smo izbrali valovit karton, saj le-ta omogoča kakovostno shranjevanje in prenašanje steklenic.

Uspešno smo izdelali oba izdelka, in sicer etiketo in embalažo za kraft pivo, ki sta pripravljeni za uporabo, kar je bil tudi cilj diplomske naloge.

(38)

34

6 LITERATURNI VIRI

1. Beer label printing self-adhesive beer labels. V Label.co. [dostopno na daljavo]. [citirano 27. 2. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://label.co.uk/beer-labels/>.

2. India Pale Ale Imperial IPA. V Pivoljub [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.pivoljub.si/India_Pale_AleImperial_IPA/cat1031563_930640.aspx>.

3. How to create an effective label. V Drinkpreneur [dostopno na daljavo].

Obnovljeno 15. 5. 2018 [citirano 27. 2. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.drinkpreneur.com/beverage-howto/how-to-create-an-effective-label/>.

4. What is Labelling?: Definition, types and functions [dostopno na daljavo].

Business Jargons, 2018 [citirano 28. 2. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://businessjargons.com/labelling.html>.

5. LAMB, L. Reading: packaging. V Introduction to Marketing [dostopno na daljavo]. [citirano 27. 2. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://courses.lumenlearning.com/suny-hccc-marketing/chapter/reading -packaging/#footnote-213-1>.

6. Pravilnik o splošnem označevanju predpakiranih živil. V Pisrs [dostopno na daljavo]. [citirano 30. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV12119>.

7. Etikete. V Špica [dostopno na daljavo]. [citirano 28. 2. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.spica.si/etikete>.

8. Rešitve. V Etiketa, tiskarna, d.d [dostopno na daljavo]. [citirano 11. 4. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.etiketa.si/Resitve>.

(39)

35

9. Etikete za prehrambene izdelke. V LabelProfi [dostopno na daljavo]. [citirano 16. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.labelprofi.si/Etikete-za-prehrambene-izdelke>.

10. 7 types of label materials. V Neumann Marking Solutions [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 2016 [citirano 11. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://neumannmarking.com/7-types-of-label-materials/>.

11. Zakonodaja s področja odpadne embalaže. V Recikel [dostopno na daljavo].

[citirano 16. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<undefined/zakonodaja/zakonodaja-s-podrocja-odpadne-embalaze/>.

12. The ultimate guide to product packaging design. V 99designs [dostopno na daljavo]. Obnovljeno 27. 9. 2016 [citirano 16. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://99designs.com/blog/tips/ultimate-guide-to-product-packaging- design/>.

13. Primary, secondary and tertiary packaging: What’s the difference? V Emballage Cartier [dostopno na daljavo]. [citirano 16. 4. 2021]. Dostopno na

svetovnem spletu: <https://www.emballagecartier.com/en/article/primary-secondary -and-tertiary-packaging-whats-the-difference/>.

14. DUBE, N. What are the different types of packaging materials? V Industrial packaging [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.industrialpackaging.com/blog/what-are-packaging-materials>.

15. What are the most common types of packaging materials? V Onupkeep [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.onupkeep.com/answers/manufacturing/common-types-of-packaging -materials>.

16. Different types of packaging materials [dostopno na daljavo]. [citirano 20. 4.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<http://www.dotugo.com/blog/92-packaging/283-different-types-of-packaging

(40)

36

-materials.html>.

17. CUNEO, L. Craft beer: the global movement. V Packaging strategies [dostopno na daljavo]. [citirano 22. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.packagingstrategies.com/articles/89629-craft-beer-the-global -movement?v=preview>.

18. 10 examples of the best craft beer packaging and branding. V Packhelp [dostopno na daljavo]. [citirano 22. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://packhelp.com/beer-packaging-branding/>.

19. 12 oz amber glass longneck beer bottles. V Berlin Packaging [dostopno na daljavo]. Obnovljeno [citirano 20. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.berlinpackaging.com/12-oz-glass-longneck-beer-bottles-gold-pry-off -cap-4501b12/>.

20. Beer in wood and cardboard. V Interpack [dostopno na daljavo]. [citirano 22. 4.

2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.interpack.com/en/TIGHTLY_PACKED/SECTORS/BEVERAGES_PACK AGING/News/Beer_in_wood_and_cardboard>.

21. KUMAR, M. Digitalni tisk danes. V Grafičar, 2007, št. 5, str. 6–18.

22. Printed cardboard packaging (2021 guide to your options) [dostopno na daljavo]. GWP Group, 2019 [citirano 22. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.gwp.co.uk/guides/printed-cardboard-packaging/>.

23. Pivovarna Pelicon Ajdovscina Slovenija (Slika JPG, 900×900 pik) [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://sk-skrlj.com/content/images/thumbs/0000135_pivovarna-pelicon-ajdovscina -slovenija.jpeg>.

24. All together on white small 160db23b-7463-403f-9898-

7ebf4e9024a9_1200x1200 (Slika JPG, 1200×649 pik) [dostopno na daljavo]. [citirano

(41)

37

24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://cdn.shopify.com/s/files/1/0504/6845/4598/files/all_together_on_white_small_

160db23b-7463-403f-9898-7ebf4e9024a9_1200x1200.jpg?v=1605035423>.

25. Darilo1 (Slika JPG, 1365×668 pik) [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4. 2021].

Dostopno na svetovnem spletu:

<http://1.bp.blogspot.com/

-uEFMCs6I47E/Vm1Kh5kDjOI/AAAAAAAAD3o/BkHRCKnWDw0/s1600/Darilo1.jpg>.

26. Bagged booze branding. V TrendHunter.com [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.trendhunter.com/trends/leuven-beer-packaging>.

27. Phpthumbnails 170178_4_800 (Slika JPEGM, 600×400 pik) [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://cdn.trendhunterstatic.com/phpthumbnails/170/170178/170178_4_800.jpeg>.

28. Avant red flander ale (Slika JPEG, 600×732 pik) [dostopno na daljavo].

[citirano 24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://cdn.trendhunterstatic.com/thumbs/avant-red-flander-ale.jpeg>.

29. Corona board game (Slika JPEG, 497×338 pik) [dostopno na daljavo]. [citirano 24. 4. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://cdn.trendhunterstatic.com/thumbs/corona-board-game.jpeg>.

30. Programska oprema za oblikovanje postavitve in namizno založništvo. V Adobe InDesign [dostopno na daljavo]. [citirano 2. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu: <https://www.adobe.com/si/products/indesign.html>.

31. Industry-leading vector graphics software. V Adobe Illustrator [dostopno na daljavo]. V Obnovljeno [citirano 2. 5. 2021]. Dostopno na svetovnem spletu:

<https://www.adobe.com/products/illustrator.html>.

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Začetna in končna hitrost nista enaka 0.... Končna hitrost je

Slika 22: Barvna mešanica v vijola odtenku, fotografirala: Špela Jeglič z: osebni arhiv 2020 Slika 23: Barva za tekstil v roza odtenku, fotografirala: Špela Jeglič z: osebni arhiv

Fotografija 17: Primer ustvarjanja portreta. Vir: avtorjev osebni arhiv, 2019, Muzej Madame Tussauds, London. Če natančno opazujemo, lahko ugotovimo, da se vosek uporabi pri

Slika 41: Delo osnovnošolcev, osebni arhiv, pridobljeno v maju 2018 Slika 42: Delo osnovnošolcev, osebni arhiv, pridobljeno v maju 2018 Slika 43 :Delo osnovnošolcev, osebni

Igra ni običajno ali pravo življenje, je začasni izstop iz njega v drugo sfero aktivnosti, kjer veljajo posebna pravila. Igra je lahko zabavna, kjer se igralci

Saša Bukovec Diplomsko delo: Poučevanje šifriranja v osnovni šoli.. 2

Univerza v Ljubljani – Pedagoška fakulteta Neža Hribar, diplomsko delo..

8 Slika 7: Število objavljenih del v časopisu Glas naroda glede na vrsto besedila v obdobju 1925–1930.9 Slika 8: Delež avtorjev glede na narodnost.. 10 Slika 9: Zastopanost