• Rezultati Niso Bili Najdeni

UNIVERZA V LJUBLJANI

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "UNIVERZA V LJUBLJANI"

Copied!
85
0
0

Celotno besedilo

(1)

UNIVERZA V LJUBLJANI

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje Glina in kostum v manifestaciji performansa

Timotej Rosc

Ljubljana, september 2021

(2)

UNIVERZA V LJUBLJANI

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje Glina in kostum v manifestaciji performansa

Mentor: doc. mag. Jurij Smole Somentorica: doc. Kristina Rutar Ime in priimek avtorja: Timotej Rosc

Študent rednega študija Vpisna številka: 42170031

Študijski program in smer: Industrijsko in unikatno oblikovanje, Unikatno oblikovanje

Ljubljana, september 2021

(3)
(4)

3

UNIKATNO OBLIKOVANJE GLINA

KERAMIKA KOSTUM TEKSTIL

PERFORMANS

DIPLOMSKA NALOGA

UDK

738(043.2)

APPLIED ARTS CLAY

CERAMIC COSTUME TEXTILE

PERFORMANCE BA THESIS

NASLOV DIPLOMSKEGA DELA: Glina in kostum v manifestaciji performansa TITLE OF THE THESIS: Clay and costume in a manifestation of performance

(5)

4

IZVLEČEK

Diplomsko delo je konceptualno raziskovanje združevanja gline in tekstila v umetniški obliki performansa. V prvem delu raziskuje teoretični aspekt performansa, kostumografije in materialnosti gline. Drugi del je pregled praktičnega dela naloge, v katerem je opisan celoten proces izdelave dela. V končnem umetniškem delu, performansu z naslovom “Gibalne vaje”, je kostum, ki je običajno sekundarnega pomena in odgovarja na potrebe zgodbe ter predvidenih gibov, postavljen v ospredje. Namesto podrejene, prevzame aktivno vlogo in narekuje ne le gibanje, temveč gradi celoten performans. Prisotni keramični in glineni rekviziti ne najdejo svoje vrednosti v svoji likovni izraznosti, saj je njihov pomen direktno vezan na performans. To so katalizatorji za slike, ki jih narekujejo in izvzeti iz konteksta performansa izgubijo svoj namen. Uporaba črne barve igra veliko vlogo v dojemanju dela, saj poenoti vse sestavne elemente. V končnem umetniškem delu se združita teoretična plat in praktični del v premišljeno celostno podobo.

(6)

5

ABSTRACT

The thesis is a conceptual exploration into the possible applications of combining clay and textiles in performance art. Separated into two parts, the first part deals with the theoretical aspects of performance, clay as a material, and costume design. The findings in this part are later applied in the development of the outcome with the process recorded and described in the second, practical part of the thesis. The final project is a performance piece titled

“Gibalne vaje” where the costume takes center stage. While usually of secondary importance, subordinated to the needs of the story and intended movement, here, the costume becomes the driving force, actively dictating the movements and building the whole performance.

The ceramic and clay props do not seek their value in their artistic expression because their meaning is directly linked to the performance. They are catalysts for the scenes they dictate and taken out of the context of the performance lose their purpose. The use of black plays a significant role in the perception of the work because it unifies all of its elements. The final performance combines both the theoretical side and the practical part into a unified whole.

(7)

6

KAZALO

(8)

7

1. UVOD

2. ANALITIČNO-RAZISKOVALNI DEL

3. PRAKTIČNI DEL

4. KONČNI PERFORMANS 5. ANALIZA IN PREMISLEK 6. ZAKLJUČEK

7. LITERATURA

8. SEZNAM SLIKOVNEGA GRADIVA

PRILOGA

2.1 Performans

2.2 Glina / keramaika 2.3 Kostum

2.4 Barva

2.5 Improvizacija 2.6 Referenčni športi 2.7 Referenčni umetniki 3.1 Idejna zasnova

3.2 Skice

3.3 Izdelava maket

3.4 Premislek o materialih 3.5 Izdelava rekvizitov 3.6 Izdelava kostumov

8 10 11 12 16 18 19 20 26 30 31 32 33 35 36 43 52 70 72 74 76

(9)

8

1. UVOD

(10)

9

Izbrana tema je v prvem delu diplomske naloge obravnavana z analitično raziskovalnega vidika, v katerem je vključeno raziskano področje performansa. Razčlenjene so vse različne možnosti, ki jih ponuja glina; dotika se področja kostuma in s primerom opisuje, kako lahko kostum postane več kot le oblačilo. Z obravnavano temo improvizacije v ustvarjanju in obravnavo kontrasta v prostoru je olajšan proces nadaljnjega izdelovanja dela. Za potek dogajanja performansa se tudi navezuje na referenčne športe, ki pomagajo pri snovanju zgodbe ter referenčne rekvizite, ki so v praktičnem delu reinterpretirani v glini. Nadaljuje se z obravnavo referenčnih umetnikov: Lilibeth Cuenca Rasmussen, Allison Fall, William Cobbing, Aleksandra Engelfriet in Dimitris Papaioannou, preko katerih se lahko preidejo okviri udobja in najdejo novi načini predstavljanja umetniških del. Zgleduje se in raziskuje različne pristope, ki jih imajo umetniki, ki se izražajo v tem mediju.

V drugem delu se osredotoča na praktično plat. Od ideje preko skic in maket se približa izdelavi vseh elementov. Nadaljuje se s tesno povezanim delom s protagonistom, ki vpliva na razvoj objektov tako preko raziskave materialov kot tudi preko sodelovanja. Z dokumentacijo postopka in končnega dogodka prikazuje celotno nastajanje dela. V zaključku sta oblikovana analiza in premislek o nastalem delu.

Cilj naloge je raziskovanje in združevanja različnih materialov v obliki performansa.

Performans in objekti a so oblikovani z namenom, da v opazovalcu vzbudijo občutke neprijetnosti, udobja, gnusa, veselja in bolečine. Popeljati ga na mentalno popotovanje s preobrazbami kostuma in gline.

(11)

10

2. ANALITIČNO-RAZISKOVALNI DEL

(12)

11

2.1 Performans

1 Performance art, Tate, dostopno na < https://www.tate.org.uk/art/art-terms/p/performance-art> (20.11.2020).

2 Performance art, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Performance_art> (20.11.2020).

3 Neja TOMŠIČ, Performance, pojmovnik.si, dostopno na <http://www.pojmovnik.si/koncept/performans/> (20.11.2020).

Za umetniško obliko performansa sem se odločil, ker mi omogoča, da se oddaljim od klasičnega galerijskega razstavljanja in se poskusim v drugačnem izražanju kot do sedaj.

Z obravnavo teme se bom lahko bolje spopadel s področjem performansa. “Performativna umetnost je umetniško delo ali razstava, ustvarjena skozi dejanja umetnika ali drugih udeležencev. Izvedena je lahko v živo, preko dokumentacije, spontano ali načrtovano, predstavljeno javnosti v kontekstu likovne umetnosti.”1

“Znana tudi kot umetniška akcija, se je čez leta razvila v lastno zvrst, v kateri se umetnost predstavlja v živo. Ima pomembno in temeljno vlogo v avantgardni umetnosti 20. stoletja.

Vključuje štiri osnovne elemente: čas, prostor, telo in prisotnost umetnika ter odnos med ustvarjalcem in občinstvom. Dejanja, običajno razvita v galerijah in muzejih, se lahko dogajajo na ulici, v kakršnem koli okolju in v katerem koli časovnem obdobju. Njihov cilj je izzvati reakcijo, včasih s pomočjo improvizacije in estetike. Teme so običajno vezane na osebne izkušnje umetnika ali potrebo po zavračanju družbene kritike in željo po preobraziti.

Izraz »performance art« in »performance« je postal obče uporabljen v 70. letih 20. stoletja, a njegova zgodovina znotraj vizualnih umetnosti sega nazaj v čase futurizma in kabarejev z začetka 20. stoletja”2

“Performans je katerakoli situacija, v kateri je performerjevo telo v času in prostoru

postavljeno v razmerje med performerjem in občinstvom. To je umetniška oblika, pri kateri je sporočilo preneseno prek režirane (vendar ne v celoti predvidljive) zgradbe dogodka, v katerem sodeluje ali »igra« umetnik sam. Umetnikova akcija je nosilec sporočila, ne le kot prisotnost in izraznost njegovega telesa ali kot vizualna plat dogodka, temveč so v ospredju njegova dejanja in izjave, ki jih posreduje. Performerje dojemamo kot kompleksne objekte v celostno prepletenem okolju.”3

(13)

12

2.2 Glina / keramika

SLIKA 1: Glina v suhem stanju

SLIKA 2: Glina v tekočem stanju

SLIKA 3: Glina v plstičnem stanju

Suha glina

Glina je sedimentna kamnina, sestavljena iz drobnih glinenih mineralov; suho stanje je glina brez dodane vode. Če se primeša vodo, dobimo glede na razmerje tekoče stanje gline ali plastično. Glina v prahu je predelan material; pogosto je mešanica različnih glin. Pomembno se je zavedati, da določene vrste gline na primer Ball clay, ki imajo različen izvor, povzročijo različne rezultate zaradi prisotnosti različnih glinenih mineralov in barvnih oksidov.4

Tekoče stanje

Tekoča stopnja (ang. slip) nastane z dodajanjem vode glini.

Stopnja tekočnosti je odvisna od tega, zakaj uporabimo slip. Obstaja veliko načinov za uporabo slipa, na primer za lepljenje posameznih glinenih delov ali pa za dekorativno uporabo.5 Uporabljamo jo tudi v tehniki vlivanja, za izdelovanje odlitkov.

Plastično stanje

Na tej stopnji je glina prožna in se jo lahko gradi in modelira z roko ali pa oblikuje na lončarskem vretenu. Ko je glina na tej stopnji, je oblik, v katere se jo lahko oblikuje, neskončno.

Po tej stopnji je oblikovanje končano, saj se glina posuši.

Lahko se obrezuje, pritrdi in okrasi, vendar zmožnosti preoblikovanja gline ni več.6

(14)

13

4 Anton REIJNDERS, The ceramic process: a manual and source of inspiration for ceramic art and design, London 2005, str. 31.

5 Marie, Pottery crafters, dostopno na < https://potterycrafters.com/the-7-stages-of-clay/> (10.1.2021).

6 Prav tam.

7 Prav tam.

8 Prav tam.

Usnjeno stanje

Trda usnjena stopnja (ang. Leather Hard) je takrat, ko se glina nekoliko bolj strdi, tako da se jo lahko obreže, ji doda ročaje in naredi druge spremembe, preden je glina pretrda. Glina se imenuje trdo usnje, ker ima občutek usnja. Mora biti ravno prav suha, a omogočati malo fleksibilnosti za obdelavo; če je glina presuha, se lahko začnejo pojavljati razpoke.7

Kostno stanje

Kostna stopnja (ang. Bone dry) je takrat, ko večina vode izhlapi iz gline in je dovolj suha, da se jo lahko biskvitno odžge. V tej fazi glina izgubi elastičnost in postane zelo krhka in zdrobljiva.8

Biskvitno odžgana glina

Biskvitna stopnja je žganje v peči na nižji temperaturi. V prvem delu procesa žganja fizično in kemično vezana voda izhlapita pri 250 °C (ang. Soaking); organski delci izhlapijo pri doseženi temperaturi 500 °C. Na kritični točki pri 650

°C se telesa povečajo zaradi rekonstrukcije kisika; zgodi se kremenova inverzija, kjer glina postane keramika. Med 650

°C in 850 °C se robovi zmehčajo; glineni delci se začnejo taliti in zgodi se sintranje. V zadnji fazi pred ohlajanjem pri temperaturi 850 °C se zgodi vitrifikacija, kjer se keramika skrči; delci se stalijo in zalepijo. Zaradi žganja se glina trajno spremeni, zaradi česar je veliko trša in hkrati lomljiva in ne prevaja električnega toka; kljub tem lastnostim je dovolj porozna, da lepo vpije glazure.

SLIKA 4: Glina v usnjenem stanju

SLIKA 5: Glina v kostnem stanju

SLIKA 6: Glina v biskvitno odžganem stanju

(15)

14

SLIKA 7: Graf žganja gline

(16)

15

Destrukcija keramike

Vizualni učinek uporabe gline in keramike pri delih, ki vključujejo tudi uničenje, je lahko dramatičen ali tih: oster, nenaden zlom ali počasna in tiha erozija. Obstaja uničenje, ki se v trenutku konča, in uničenje, ki je postopno, in ga je težko opaziti. Uporaba materiala je element, ki prispeva k celotnemu vtisu umetniškega dela; uporaba keramike ali gline v rokah protagonista je izhodišče za interpretacijo teh del. Obdelava materiala ponuja pot do dela, prvi korak pri risanju potencialnih pomenov. Tudi material, v tem primeru glina in keramika, je pomemben sestavni del podobe dela in sestavni del njegove konstrukcije.9 Z razbitjem glinenih objektov dosežemo tope in nižje zvoke v nasprotju z

odžganim, ki pa imajo bolj visok ter oster zvok. Poigravanje z istim materialom v različnih stanjih, ki se razbijejo, je zelo zanimivo in dopušča veliko odprtih opcij.

9 Jennifer WALDEN, Art and destruction, Newcastle upon Tyne 2013, str. 23.

SLIKA 8: Razbita keramika

(17)

16

2.3 Kostum

Kostum je več kot le modni komplet oblačil ali strašljiva šema za Noč čarovnic; je izraz karakterja in pomemben del katerekoli teatralne pripovedne izkušnje. Vse nošeno na odru s strani igralca, plesalca ali opernega pevca se razume kot del kostuma – vključujoč spodnje perilo, čevlje, dodatke, lase in pokrivala. Kostumi so več kot le oblačila; kostumi pomagajo prepeljati občinstvo v svet in okoliščine igre. Kostum lahko tudi pomaga igralcu pri premikanju. Občinstvo se pozitivno odzove na kvalitetno izdelane kostume zavedno in podzavestno.10

“Gledalec razume oblačila lika kot njegovo vsakdanjo obleko in ne kot zanj pripravljen kostum, ki ga igralec nosi z namenom upodobitve lika. Kostum je pravzaprav reprezentacija oblačil, saj preko uporabe oblačilnih kosov ustvarja celostno podobo, ki komunicira širše sporočilo filma. Načini, kako razumemo oblačila v vsakdanjem življenju, se odražajo v načinu razumevanja filmskega kostuma. Z demokratizacijo mode v 20. stoletju z znižanjem stroškov produkcije in industrializacijo oblačenje vse manj razumemo kot odraz družbenega ali poklicnega položaja in vse bolj kot način izražanja lastne osebnosti. Oblačimo se za druge, vendar za to uporabljamo lastno telo. Oblačila so odraz intimnih želja, pogojena z družbenimi normami, trendi, modo in regulacijami. Meja med kostumom in vsakdanjimi oblačili ali celo modo se zdi včasih nejasna; vedno gre za medsebojni odnos. Kostumografija pogosto skuša oponašati vsakdanji realistični izgled oblačil; hkrati kostumografije ikoničnih filmov ali nadaljevank vplivajo na trenutne modne trende.”11

(18)

17

Kostum kot scenografija

Obravnava teme preko modnega oblikovalca, ki s svojimi posegi šokira in navdušuje publiko.

Hussein Chalayan je ciprsko-britanski modni oblikovalec, najbolj znan po vpeljevanju intelektualnih konceptov in umetniških elementov v svoje oblikovanje in modne revije. Njegova kolekcija jesen-zima 2000, predstavljena v londonskem plesnem gledališču Sadler’s Wells, je bila tolikšen kritičen uspeh, da ga je Britanski modni svet drugo leto zapored razglasil za Britanskega oblikovalca leta.

Občinstvo je revijo primerjalo s performansom. Chalayanova odrska postavitev je vsebovala modernistično pohištvo – štirje stoli in krožna mizica, postavljeni ob vznožju modne piste.

Med revijo so po pisti hodile manekenke, odete v njegove prepoznavne elegantne, spretno oblikovane komplete – s cvetličnimi zgornjimi deli in krili ter črnimi plašči, izdelanimi iz večplastne tkanine, obrobljene v beli barvi. V finalu se je mizi približala manekenka, odstranila notranji leseni krog in stopila v mizo; pohištveni kos je bil tako v trenutku preobražen v krilo. S kombiniranjem takšnih premetenih teatralnih trikov s svojim čudovitim oblikovanjem je

Chalayan postal znan kot eden najbolj intelektualnih modnih oblikovalcev.12 Oblikovalcu je uspelo združiti kostum in scenografijo v eno skupno celoto. S takšnimi enostavnimi posegi združevanja dveh aspektov predstave si želim zbrisati mejo, ki ločuje med tem, kaj je na subjektu in kaj je okrog njega. Uporabil bi kostum, ki se pretvori v scenografijo in ne ravno obratno, da iz scenografije nastane kostum, kot je to storil oblikovalec.

10 Karen BREWSTER, Melissa SHAFER, Fundamental of theatrical design, New York 2011, str. 152.

11 Mateja FAJT, Kostumografija - zgodbe, ki jih pišejo obleke, Mad about film, dostopno na <https://madaboutfilm.si/kostumografija-zgodbe-ki-jih-pisejo-oblacila/> ( 20.4.2021).

12 Bronwyn COSGRAVE, Hussein Chalayan Cypriot-British fashion designer, britannica.com, dostopno na <https://www.britannica.com/biography/Hussein-Chalayan> (20.11.2020).

SLIKA 9:

Hussein Chalayan, Coffee Table Dress, 1999.

(19)

18

Kontrast v prostoru

Da oblikovalci uspešno razumejo in uporabljajo kontrast kot orodje, morajo najprej razumeti, kaj termin kontrast v resnici pomeni. Merriam-Webster slovar definira kontrast kot “raznolikost sosednjih delov v barvi, emociji, tonu in svetlobi”. Z drugimi besedami, s principi kontrasta oblikovalec pozicionira stvari, ki so si zelo različne blizu druga drugi na odru z namenom ustvarjanja vizualnega vtisa z maksimalno jukstapozicijo ekstremov. Kadar uporabljamo principe kontrasta, operiramo z ekstremi: svetlo poleg temnega, veliko poleg majhnega, hitro poleg počasnega ... Večji kot je kontrast, ali raznolikost enega objekta v primerjavi z drugimi objekti kompozicije, večja je verjetnost, da bo objekt pritegnil pozornost občinstva. Zmožnost nadziranja, kam je usmerjena pozornost občinstva v ključnih trenutkih dramskega dela, je zelo močno orodje.13

Vrednost - Uporaba črne in bele

Črni in beli pigmenti so na odru uporabljeni preudarno zaradi njunih sposobnostih vpijanja in odbijanja svetlobe. Črna vpija svetlobo, zaradi česar ima večina teatrov črne žametne zavese v zaodrju. Črne žametne zavese vpijejo vsakršno “razlitje” svetlobe in ne odsevajo odrskih luči.

Ko arhitekti in oblikovalci želijo, da nekaj vizualno “izgine”, ustvarijo praznino z uporabo črnih tekstilov in črne barve. Notranjost prostora teatra in včasih tudi dvorana in prostori zunaj dvorane so včasih črni zaradi podobnega razloga. Scenografi in scenski delavci noge in spodnje strani platform barvajo na črno v prizadevanju, da bi ti elementi čim bolje izginili.

Delavci v zakulisju so oblečeni v črno z namenom, da so čim manj vidni. Tudi kostumografi uporabljajo črno zaradi podobnih razlogov z namenom ustvariti uniformiran izgled ali ko želijo, da igralci “izginejo”. Toda obstajajo primeri, ko je uporaba črne nujna kot kostumi za nune in duhovnike, na primer. Takšne okoliščine lahko predstavljajo izziv: karakteristika barve, da vpija svetlobo, kot tudi prisotnost črnih zaves, lahko naredi like manj vidne, ko bi morali biti bolj opazni. Nasprotno, bela ima težnjo odbijati vsakršno svetlobo in hitreje nase veže pozornost. To je lahko močno orodje, kadar je uporabljeno učinkovito; toda uporaba bele lahko povzroči napačno sporočilnost, če je uporabljena nepravilno. Pogosto se oblikovalci upirajo uporabi bele barve in se rajši odločijo za tople ali hladne odtenke bele (bela z malo rdeče, rumene ali modre).14

2.4 Barva

(20)

19

Z obravnavo teme bom v kasnejših fazah lažje apliciral pridobljeno znanje in ga uporabil v sodelovanju s protagonistom.

Izdelava objektov za improvizacijo. Iz preprostih znakov prepoznavamo kompleksna

sporočila – palica lahko namiguje na ptiča. Zato so lahko izdelani objekti zelo preprosti. Bolj dodelano je nekaj, bolj omejena je njegova uporaba in možnosti interpretacije objekta. Objekti pridobijo zanimanje, ne le sami po sebi, temveč tudi v povezavi z in načinom, s katerim so uporabljeni. Izbira resničnosti ali iluzije namiguje na dve različni strategiji za izdelovanje stvari. Medtem ko se tradicionalno izdelava rekvizitov in ustvarjanja kulis ukvarja z izdelavo neke stvari, da izgleda kot nekaj drugega (kos blaga, da izgleda kot opečnata stena), je v tem primeru ravno tako dobrodošlo, da stvari izgledajo, kot to, kar so. Če potrebuješ opečnato steno, zakaj je ne bi postavil? Čeprav je nekaj resnično, to ne omeji njegove zmožnosti namigovanja. Opečnata stena lahko postane pečina, rama ... Kombiniranje izdelanih in

“najdenih” objektov lahko poveča repertoar. Nepričakovana uporaba nečesa v nastopu, kar ima prepoznavno vsakodnevno uporabo ali pomen, lahko doda delu dodatno dimenzijo.

Improvizacija je prav tako lahko del izdelovanja stvari, kot je del nastopa. Proces izdelovanja je proces odkrivanja, pri katerem je natančen izid neznan. Izdelovanje postane dialog med materialom in izdelovalcem, ki opazuje, kaj se pojavlja in na tem gradi.15

V vsakem delu je ravnovesje v razmerju med začrtanim (vnaprej načrtovano) in odprtim (improviziranim) materialom. Odprta forma povzdigne strukturne odločitve na nivo splošne strategije (izbira sestavin, oblika prostora, splošne sekvence dogodkov). Začrtana forma lahko dopušča improvizacijo v določenih detajlih.16

13 Karen BREWSTER, Melissa SHAFER, Fundamental of theatrical design, New York 2011, str. 113.

14 Prav tam str. 95-96

15 Miranda TUFNELL, Chris CRICKMAY, Body Space Image: Notes towards improvisation and performance, Hampshire 1990 str. 140.

16 Prav tam str. 198

2.5 Improvizacija

(21)

20

2.6 Referenčni športi

SLIKA 10: Uprizoritev športa Jai alai

SLIKA 11: Uprizoritev športa Skijoring

Skijoring

Skijoring je zimski šport, pri katerem tekmovalca na smučeh vleče konj, pes ali psi ali motorno vozilo. Izhaja iz norveške besede skikjøring, kar pomeni “smučarska vožnja”. Čeprav naj bi smučarstvo izviralo kot način zimskega potovanja, je trenutno to predvsem tekmovalni šport. Konji galopirajo po progi, dolgi približno 270 do 370 m. Smučarji morajo krmariti konja in se voziti po terenu ovir, ki je sestavljen iz vrat in skakalnic, ki jih morajo uspešno obvoziti in preskočiti.

Na nekaterih prireditvah mora smučar za večjo težavnost tudi uloviti enega ali več obročev, ko smuča mimo postaje na progi.18

Ker nisem vešč režiranja kakršnih koli predstav, sem se pri snovanju zgodbe performansa osredotočil na igro na sploh, igro v gledališču in igro v športu, ker mi je nabor športov ponujal širše področje za raziskovanje. Izbral sem si skoraj že pozabljene športe, ki so bili predstavljeni na olimpijskih igrah, a zaradi takšnih in drugačnih razlogov nikoli niso bili sprejeti v redni program.

Jai alai ali Basque pelota

Jai alai pogosto imenujejo najhitrejši šport na svetu. Igro izvajajo tekmovalci, ki igrajo posamezno ali v parih proti nasprotni ekipi. Uporabljajo čudno izgledajoče pletene podaljške rok, s katerimi mečejo trde kroglice ob granitno steno in poskušajo nasprotnika izpustiti nazaj; hkrati se izognejo hitrim kroglicam. To je igra, ki zahteva kombinacijo spretnosti, hitrosti in akrobacije.17

(22)

21

Balon na vroči zrak

Balon z vročim zrakom je zrakoplov, lažji od zraka, sestavljen iz vrečke, imenovane ovojnica, ki vsebuje ogrevan zrak.

Spodaj je obešena gondola ali pletena košara, ki prevaža potnike in vir toplote; v večini primerov ima odprt plamen, ki ga povzroči tekoči propan.19 Pri najbolj konkurenčnih poletih z baloni je cilj leteti čim bližje eni ali več natančnim točkam, imenovanim tarče.20

Jadralno letenje

Jadralno letenje je zračni šport ali rekreativna dejavnost, pri kateri pilot leti z lahkim, nemotoriziranim nožnim letalom, imenovanim zmajarjem. Večina sodobnih jadralnih letal je izdelana iz aluminijeve zlitine ali kompozitnega okvirja, prekritega s sintetično jadrnico, da tvori krilo. Običajno je pilot opasan s pasom, ki je obešen na letalo, in nadzira letalo s premikanjem telesne teže v nasprotju s krmilnim okvirom.21

SLIKA 12:

Uprizoritev letenja z balonom na vroči zrak.

SLIKA 13: Uprizoritev jadralnega letenja

17 Brett & Kate MCKAY, The return of Jai Alai, Art of manliness, dostopno na <https://www.artofmanliness.com/articles/the-return-of-jai-alai/> (24.3.2021).

18 Skijoring, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Skijoring> (25.3.2021).

19 Hot air balloon, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hot-air_balloon#Envelope> (25.3.2021).

20 Hot air ballooning, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hot_air_ballooning> (26.3.2021).

21 Hang gliding, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hang_gliding> (26.3.2021).

(23)

22

Referenčni rekviziti

Pri rekvizitih sem se referiral na obstoječe pripomočke, ki jih športniki uporabljajo pri omenjenih športnih disciplinah. Med raziskavo se mi porajajo ideje, kako pretvoriti že obstoječe objekte, in jih napraviti v drugačnih materialih.

Cesta

Cesta (slo. lopar): ceste so izdelane iz trstičja, ki ga najdemo v Pirenejih, in so izdelane po meri za vsakega igralca jai alai. Roka je vstavljena v usnjeno rokavico, ki je s trakom zavezana okrog zapestja, da ostane na mestu, imenovana Cinta. Ceste so ročno tkane in za izdelavo ene je potrebno več kot 14 ur dela. Vsaka cesta stane več kot 100 USD. Igralci jih imajo v lasti več in jih morajo nenehno popravljati in nadomeščati zaradi obrabe igre.22

Pelota

Pelota (slo. žogica) je najhitrejša in najtrdnejša žogica v športu. Je približno 3/4 velikosti baseball žogice in je izdelana iz ročno navite brazilske gume, ki je ovita v nit in prekrita z dvema strjenima ovojema iz kozje kože. Vsaka žogica je izdelana ročno in stane približno 100 USD. Prevleko je treba zamenjati vsakih 15 minut igre, ker se po hitrem udarcu ob steno razcepi. Zaradi trdote in hitrosti pelote je jai alai izredno nevaren šport, ki je ubil več igralcev.23

SLIKA 14: Pleteni lopar za igranje športa Jai alai

SLIKA 15:

Usnjena žogica za igranje športa Jai alai

(24)

23

Obroči

Obroči so pozicionirani na strani poligona za igranje Skijoring, katere morajo tekmovalci uloviti. Običajno so izdelani iz PVC cevi ali pa so kovinski, ki so točkovno obešeni iz držala, da jih lahko tekmovalci enostavno ulovijo.

Obroči so takšnega obsega, da lahko gre palica, ki jo tekmovalec drži v roki skozi obroč enostavno in brez težav.

Balon

Balon za zrakoplov s posadko se uporablja enoslojna plinska vreča iz blaga (dvižna “ovojnica”) z odprtino na dnu,

imenovana usta ali grlo. Sodobni baloni z vročim zrakom so običajno izdelani iz materialov, kot sta najlon ali poliester.24

SLIKA 16:

Obroč uporabljen pri športu Skijoring

SLIKA 17: Balon za letenje

22 Brett & Kate MCKAY, The return of Jai Alai, Art of manliness, dostopno na <https://www.artofmanliness.com/articles/the-return-of-jai-alai/> (24.3.2021).

23 Skijoring, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Skijoring> (25.3.2021).

24 Hot air balloon, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hot-air_balloon#Envelope> (25.3.2021).

(25)

24

Športna torba

Definicija športne torbe: torba, ki jo posameznik uporablja za oblačila in opremo za športne dejavnosti.25 Torba naj bi imela predale, v katere se lahko spravijo vsi rekviziti in glina. Torba je tem primeru del kostuma, ko je postavljena na prizorišče v ospredje postane del scenografije. Ima praktičen aspekt, ko je v uporabi, ko miruje, pa je skulpturalni objekt.

Rokavice

Zaščitne rokavice so oblačilo, ki pokrivajo roke; običajno imajo ločene odprtine za vsak prst. Nadenemo si jih, da si zaščitimo prste in roke, če se soočimo z umazanimi opravili ali podobnimi situacijami.

SLIKA 19: Zaščitne rokavice SLIKA 18: Športna torba

(26)

25

25 Sports bag, Collins, dostopno na <https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/sports-bag> (28.3.2021).

(27)

26

2.7 Referenčni umetniki

V svetu umetnosti je performativna oblika izražanja že dobro ustaljena praksa, ki se oddaljuje od klasičnega galerijskega razstavljanja. Umetniki, ki so me navdihnili, so imeli podobno izhodišče mojemu.

Aleksandra Engelfriet

Aleksandra Engelfriet se ne opredeljuje za performerko, temveč za oblikovalko, vendar pravi, da ima njeno

oblikovanje vedno nek performativen aspekt. Engelfriet se je najprej ukvarjala s krojaštvom, a je v letih med 1989-72 preusmerila svoje interese in pričela študirati na akademiji Gerrit Rierveld v Amsterdamu na avtonomnem oddelku za samostojno raziskovanje izbranega materiala. Večino performansov izvaja na prostem, zato jih lahko vidimo le prek videoposnetkov ali fotografij. Njena interakcija z materialom je zanimiva prav zaradi načina oblikovanja in povezanosti s surovo glino, saj uporablja gibe, kot so brcanje, valjanje, komolčenje in pri tem močno uporablja gravitacijo.

Raztezanje in trganje, globoki odtisi telesnih delov izražajo plastičnost materiala v vsej njegovi surovosti; včasih se zdi, kot da jo glina vsrka vase in postaneta eno. Njeno gibanje izhaja iz hipnotične, improvizirane tehnike plesa Butoh, ki izhaja iz Japonske.

Leta 2013 je izvajala performans Tranchee, ki se je dogajal na bojišču iz druge svetovne vojne v Le Vent des Forets. Tam je v petdeset metrov dolg jarek, napolnjen z dvajsetimi tonami gline, izvajala dvodnevni performans tako, da se je z njenimi značilnimi gibi pomikala med maso gline. Vse skupaj so nato teden dni žgali na les s pomočjo peči, ki so jo zgradili okoli dela; le tako se je lahko njena prezenca in vsak njen odtis ohranil v delu. Opazovalec, ki se sprehodi skozi jarek, doživi vse Alexandrine gibe in občutke, ki so se nabirali skozi proces povezanosti z zemljo in oblikovanja; ta prenos doživljanja je oblikovalka želela doseči.26

SLIKA 20:

Alexandra Engelfriet, performans: Tranchée, 2013

(28)

27

26 Jo DAHN, New directions in ceramic: from spectacle to trace, London 2015, str. 47-50.

27 PHAIDON, Vitamin C: clay plus ceramics in contemporary art, New York, 2017, str. 60.

28 DAHN 2015, op. 26, str. 44.

Lilibeth Cuenca Rasmussen

Lilibeth sebe opisuje kot živo in govorečo skulpturo. Rojena je na bila na Filipinih, preselila pa se je na Dansko, kjer tudi ustvarja. Njeni performansi so dokumentirani z video posnetki ali pa predstavljeni pred publiko v živo. V svojem delu zbira pripovedi, jih prilagaja in kritično, a na šaljiv način preizprašuje vprašanja identitete, kulture, vere, spola in družbenih odnosov.

Performans z naslovom Biti človeško bitje postavlja vprašanja, kot so: Kaj je izvirni človek? Kakšna je njegova zgodba? Od kod pravzaprav prihajamo? Razstava in performans prikazujeta način, kako iščemo, vidimo in

prikazujemo izvor svojega obstoja in kako to vpliva na način razumevanja sebe danes. 27

Allison Fall

Allison Fall, po profesiji plesalka, se ukvarja z intimnimi performansi, v katerih uporablja glino v različnih stadijih ter se z ukomponiranim plesom in gibanjem poveže z materialom. Večino svojih performansov se zgodi v tišini in s publiko le redko komunicira s pogledom; poleg tega so vsi performansi improvizirani ter prikazujejo njen vsakdan, saj je to njen prvotni vir inspiracije iz dnevnika.

En primer performansa Allison Fal je Too Much on My Plate (2011), v katerem je umetnica preprosto postavila stolp krožnikov na kup in se usedla nanje. Kolikor dolgo je lahko, je uporabljala vse svoje plesalsko ravnotežje, da je ostala pokonci. Vedela je, da ji je usojen padec in zlom krožnikov ter le poskušala zdržati, kolikor se je dalo. Zanimivo je, da je bila obleka, ki jo je nosila, pomočena v slip, odžgana in prodana v privatno kolekcijo.28

SLIKA 21:

Lilibeth Cuenca Rasmussen,

performans: Biti človeško bitje, 2014

SLIKA 22:

Allison Fall,

performans: Too much on my plate, 2011

(29)

28

William Cobbing

William uporablja glino v njeni osnovni formi: mokro, gnetljivo in zdrsljivo. Njegovo dosedanje delo je bilo predvsem raziskovanje visokega ideala intelekta, jezika in človeških interakcij. Toda materialnost izbranega materiala gline nas spominja, da ne moremo zanemariti, zanikati ali ubežati fizični resničnosti sveta, v katerem obstajamo. Z zemljo in glino pod nogami smo na najbolj temeljni način povezani od vedno.

V njegovem delu poljub (2014) sta skupaj z njegovim

sodelavcem prekrita in oblečena okoli glave v gnetljivo maso gline in si jo oblikujeta v načinu samoraziskovanja, ki se hitro spremeni v hrupen, umazan, erotični objem. Ločitev med glavami se izgubi, ko se združijo v en objekt – bitje, ki spominja na mitsko zgodovino gline in legendo o Golemu iz šestnajstega stoletja – grozovito nočno bitje iz gline, ki mu je življenje dano z eno samo besedo. Zvok napetega dihanja in očitna teža gline ustvarjata čedalje bolj franatičen, klimatski občutek.29

SLIKA 23:

William Cobbing,

performans: Poljub, 2004

(30)

29

Dimitris Papaioannou

Dimitris Papaioannou je koreograf in plesalec grškega rodu, ki konstantno pripoveduje zgodbe z gibalnimi predstavami, v katerih izpostavlja človeško telo, še posebej moško. Referira se na starogrški lepotni ideal.

V uvodnem prizoru »The Great Tamer« (Veliki Krotilec), v režiji in koreografiji Dimitrisa Papaioannouja, izvajalec zagrne golo ležeče moško telo z rjuho iz gaze. Drugi

izvajalec nato dvigne eno izmed keramičnih plošč v velikosti vrat, ki prekrivajo oder in jo pusti pasti. Nastali veter

odpihne gazo. To zaporedje se ponovi večkrat. To je izjava centralne teme dela, ki pravi, da je zgodba osebe proces zakrivanja in razkrivanja. Čeprav zgodovina prikriva, ne briše. Membrana časa je prepustna, in pod njo preteklost nemirno čaka, da jo ponovno odkrijemo. Glasbena podlaga Stephanosa Droussiotisa, dekonstruirana priredba »Blue Danumbe« skladatelja Johanna Straussa II poudarja to idejo.

V ponavljajočih intervalih, sočasno žalostnih in vztrajnih, stremi k melodični razrešitvi, ne da bi jo kadarkoli dosegla.

V »The Great Tamer« se konstantno zavedamo podzemlja pod premikajočimi se ploščicami (scenografija Tina Tzoka).

Ko so te dvignjene, razkrijejo dele teles. Roke, noge, goli moški in ženski trupi, na pol živi in trzajoči, so sestavljeni v reanimirana bitja, ki se opotekajo slepo in nesigurno skozi pokrajino sedanjosti: ali so te kolaži delov zgolj objekti, ali ohranjajo ostanke človečnosti. Suha zbirka kosti, odkrita pod eno od plošč, predlaga slednje, kot tudi kratka, a zlovešča slika, ki poustvarja Rembrantovo »The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp« (1632), ki se izrodi v divjaštvo. 30

SLIKA 24:

Dimitris Papaioannou,

gibalna predstava: The Great Tamer, 2018

29 Prav tam, str. 52

30 Luke JENNINGS, The Great Tamer review – out on a limb with Dimitris Papaioannou, The Guardian, dostopno na <https://www.theguardian.com/stage/2018/oct/21/the-great-tamer-re- view-sadlers-wells-dimitris-papaioannou> (20. 11. 2020).

(31)

30

3. PRAKTIČNI DEL

(32)

31

Pri snovanju zgodbe sem se naslonil na igro, igro v teatru, v performansu in tudi v športu.

To me je pripeljalo do olimpijskih iger, ki so multidisciplinarne igre, povezane v en skupen dogodek. To mi je olajšalo razmišljanje zaradi tako širokega področja iger. Ker pa nisem želel izbirati med generičnimi športi, sem naletel na discipline, ki so bile predstavljene na olimpijskih igrah, a nikoli niso bile uveljavljene na spored. Naredil sem si ožji izbor štirih različnih disciplin, ki bi jih vpletel v svoj performans. Preko teh različnih športov želim vključiti glino in izkoristiti vsa njena stanja: surova, žgana, zdrobljena, tekoča, prašna. Rad bi se poigraval s posebnimi efekti, ki jih lahko dosežem z glino v vseh teh stadijih. Poleg direktne aplikacije gline na kostum bi vključil rekvizite, izdelane iz gline in drugih materialov.

Komunikacija med protagonisti in gledalci bo neverbalna, saj bo kostum govoril sam zase.

Performansa ne bom izvajal sam, ampak bom sodeloval z igralcem in z glasbenikom za zvočno podlago, ki jih bom koordiniral in usmerjal na način, da sodelujoča vključita svoje elemente. Vizualno si predstavljam performans v črni in beli barvi, čisti in umazani, stvaritvi in uničenju. Da se dogajanje začne v enem ekstremu in konča v drugem. Predstavljam si začetek kot estetiziran pogreb v temnih odtenkih in uničen konec. Ker pa bo performans vizualno temačen, ne želim, da je zagrenjen, ampak ravno obratno poln presenečenj in zadovoljstva ob gledanju destrukcije materiala, ki se povrne zemlji.

Namen imam združiti glino in keramiko s tekstilom na uporaben ter estetski način. Izkoristiti vse stadije gline v performansu, preko uporabe rekvizitov in seveda materiala glina. Dati poudarek tudi na kostum, ga izpostaviti, pripovedovati potek performansa preko njega.

Referirati se na omenjene športne discipline in rekvizite, pripovedovati zgodbo o že skoraj pozabljenih športih preko kostuma in materiala ter napraviti nov način izvajanja športa.

3.1 Idejna zasnova

(33)

32

3.2 Skice

SLIKA 26: Skica I

S skicami sem spravil podobe rekvizitov in kostumov iz glave na papir, ki so mi služile kot odskočna deska, da sem začel izdelovati makete v tridimenzionalni obliki.

SLIKA 25: Skica II

SLIKA 27: Skica III

(34)

33

3.3 Makete

SLIKA 28: Maketa ceste

SLIKA 29: Maketa obroča

S pomočjo maket sva s protagonistom preko vaj ugotovila, s katerimi objekti je enostavno rokovati; tiste, ki so imeli primanjkljaje, sem priredil in izboljšal. Povečal sem obroče za lažjo uporabo; spremenil sem ročaj loparja za boljši oprijem in povečal sem odprtino balona.

Cesta/lopar je izdelan iz kartona v tridimenzionalni obliki.

Referira se na originalno cesto s spremembo v oprijemu in materialu.

Obroč je izdelan iz kartona, pobarvan s črno barvo; to je hitra in enostavna opcija izdelave rekvizita.

(35)

34

SLIKA 30: Maketa žogice

SLIKA 31: Maketa balona

Žogica, izdelana iz lateks balona; v njej je skrit glinen prah.

Balon je izdelan iz papirja; to je maketa, prilagojena iz

originalnega balona z večjo odprtino in krajšo dolžino celotne forme.

(36)

35

Uporaba običajne bele gline je enostavna in cenovno dostopna, kar ni bistvo v izgledu gline, saj jo imam namen pobarvati z akrilnim črnim sprejem, ki z barvo prekrije teksturo površine.

Za to tehniko sem se odločil, ker je najbolj enostaven način enakomernega barvanja; objekti se bodo z uporabo v vsakem primeru uničili in ne bodo uporabljeni za živilske namene.

Material odlično funkcionira v surovem, trdnem, prašnem, tekočem in odžganem stadiju.

Eden izmed glavnih razlogov za uporabo gline je ravno to, da je izjemno fleksibilen material.

Za izdelavo obroča je najbolj primerna sveža gnetljiva glina, saj se jo lahko z lahkoto

oblikuje. Pri izdelavi žogice je najenostavnejši in učinkoviti način uporaba tekoče gline, ki se jo lahko ulije v kalup. Za izdelavo loparja je tudi najboljša sveža gnetljiva glina.

Pri raziskovanju, kateri material je najbolj primeren za uporabo v performansu, so ključni faktorji namembnost, izgled, teža in seveda tudi cena. Performans je razdeljen na več aktov, ki jih definirajo kostumi; v vsakem delu je svoj kostum, ki ima poleg estetske prisotnosti tudi praktičen del. Vrhnji kos blaga, ki se pretvori iz kostuma v ozadje, mora biti lahek in delno transparenten; za to nalogo je najbolj bil primeren šifon. S seboj protagonist privleče torbo, v kateri so pospravljeni rekviziti in glina; ker mora biti torba robusta, je najboljši material za njo umetno usnje. V drugem delu je v ospredju plašč, ki mora biti izdelan iz lahkega materiala, da celotna oprema ni preveč težka, in iz takšnega, ki obdrži volumen in obliko. Za to je najbolj primeren perforiran neopren z usnjenim žepom, ki je prišit na plašč, v katerem so lahko pospravljene glinene žogice. V tretjem delu je v uporabi kostum, na katerem so pritrjeni keramični obroči. Zato mora material zdržati težo; ker se v tem delu tudi protagonist izjemo umaže, mora material biti tudi enostavno pralen; primeren material je tudi tukaj umetno usnje. V naslednjem delu je uporabljen kimono, ki ima pritrjene žepke, v katerih je skrit glineni prah, zato mora biti material tanek in tkan na način, da prepušča prašne delce dokaj enostavno. Za to nalogo je najbolj primerna organza. V zadnjem aktu je protagonist oblečen v oprijet kratek pajac, ki mora biti tanek, raztegljiv in prijeten na otip. Za pajac je najbolj primerno tanko pletivo, ki se prilega telesu. Poleg pajaca se na koncu performansa pojavi tudi ogromno padalo, ki mora biti isto izdelano iz tankega in lahkotnega materiala ter cenovno ugodnega, saj je za izdelavo balona potrebno ogromno metrov materiala. Za balon je najbolj primerna poliestrska podloga.

3.4 Premislek o materialih

(37)

36

3.5 Izdelava rekvizitov

Obroč

Pri izdelavi obroča je prvi koral narediti dolgo glineno kačico, sklenjeno v krožno obliko. Ko je obroč dovolj posušen in obdrži svojo obliko, je zbrušen in spoliran. Ko je dovolj suh, je odžgan in v zadnjem koraku je obroč pobarvan s črno akrilno barvo v spreju. Ta proces se ponovi petkrat.

SLIKA 32: Obroč korak 1

SLIKA 33: Obroč korak 2

(38)

37

SLIKA 34: Obroč korak 3

SLIKA 35: Obroč korak 4 SLIKA 36: Obroč korak 5

(39)

38

Žogica

Izdelava glinene žogice je večstopenjski proces. Izdelava modela polovične krogle in kalupa. Ko je kalup dovolj suh, je pripravljen za uporabo. Sledi ulivanje livne gline v kalup; ko se naredi dovolj debela plast ob stenah kalupa, se odvečna livna glina zlije stran in ostane votla polovica žogice. Na obeh polovicah žogice na robu so zareze; ena od polovic je napolnjena z glinenim prahom, druga pa ima na zarezani del nanešeno livno glino, ki je kot lepilo, da se lahko polovici združita v eno celoto. Ko sta združeni, sta zbrušeni in spolirani; ko je kroglica dovolj suha, sledi zadnji korak barvanja z črnim akrilnim sprejem. Ta postopek se tudi ponovi petkrat.

SLIKA 38: Žogica korak 2

SLIKA 39: Žogica korak 3 SLIKA 37: Žogica korak 1

(40)

39

SLIKA 40: Žogica korak 4

SLIKA 41: Žogica korak 5

SLIKA 42: Žogica korak 6

SLIKA 43: Žogica korak 7

SLIKA 44: Žogica korak 8

SLIKA 45: Žogica korak 9

(41)

40

Lopar

Pri izdelavi ceste/loparja je prvi korak uporaba šablon profila loparja, enega dolgega in enega manjšega pravokotnega kosa, ki so izrezani iz papirja in položeni na razvaljan centimeter debel kos gline. Nato so izrezani iz gline; zakrivljena dela sta združena z vmesnim dolgim pravokotnim kosom gline, ki tvorijo zgornji del ceste/loparja. Spodnji del je napravljen iz manjšega pravokotnega kosa, ki je zavit in sklenjen v tulec. Robovi posameznih kosov so zarezani na delih, kjer so združeni z drugim sestavnim kosom. Na zarezane kose je nanešena tekoča glina, ki služi kot lepilo in drži stranice skupaj. Ko je cesta/lopar v usnjenem stadiju, je pripravljen za dodatno modelacijo oblike. Ko se posuši in obdrži svojo obliko je zbrušen in spuliran. Ko je dovolj posušen, je

odžgan; s tem material dobi svojo čvrstost. Zadnji korak pa je

barvanje ceste/loparja s črnim akrilnim sprejem. SLIKA 47: Lopar korak 2 SLIKA 46: Lopar korak 1

(42)

41

SLIKA 48: Lopar korak 3

SLIKA 49: Lopar korak 4

SLIKA 50: Lopar korak 5

SLIKA 51: Lopar korak 6

(43)

42

SLIKA 52: Končni izdelki; keramični lopar, obroči in glinene žogice.

(44)

43

3.6 Izdelava kostumov

Pri izdelavi kostumov je bil prvi korak pretvoriti idejo s skice v materialno obliko. S tem ni bilo večjih težav, saj se ne referirajo na nič konkretnega in so lahko bolj ohlapno zasnovane brez sledenja prednostim športne oprave. Kostumi so se s časom in pomerjanji razvili in niso bili točno začrtani od začetka.

SLIKA 53: Šivanje usnjene majice

SLIKA 55: Šestavni kosi rokavic

SLIKA 54:Šivanje žepov

SLIKA 56: ešiti žepki iz organze

(45)

44

Za začetek sem napravil pet različnih oprav, ki so bile osnova za nadaljnjo načrtovanje. Izbral sem si materiale, za katere sem že v naprej poznal karakteristike in jih tudi poizkusil v odnosu z glino in keramiko. To so bili najrazličnejši materiali od usnja do organze. Izbral sem si črno barvo za doseganje celovitega videza. Kostumi so ukrojeni ohlapno in izdelani kot vrhnja oblačila za enostavno nošenje in preoblačenje, saj so oblečeni v plasteh na subjektu.

SLIKA 57: Prvo pomirjanje kostumov 1

SLIKA 58: Prvo pomirjanje kostumov 2

(46)

45

SLIKA 61: Prvo pomirjanje kostumov 3 SLIKA 59: Prvo pomirjanje kostumov 4

SLIKA 60: Prvo pomirjanje kostumov 5

(47)

46

V fazi testiranja kostumov in rekvizitov ni bilo pomembno preverjanje njihovih funkcionalnih zahtev, temveč njihovih potencialnih aplikacij na razvoj performansa. Ta se je pričel organsko razvijati preko protagonistovega intuitivnega odziva na materialnost rekvizitov ter gibalnih omejitev kostuma.

Preko iskanja limitov materiala je protagonist sam pričel razvijati gibe in slike, ki so kasneje postali del končnega performansa.

SLIKA 65: Testiranje metanja žogice 1 SLIKA 62: Testiranje gibanja šifona 1

(48)

47

SLIKA 63: Testiranje gibanja šifona 2 SLIKA 64: Testiranje gibanja šifona 3

SLIKA 66: Testiranje metanja žogice 2 SLIKA 67: Testiranje metanja žogice 3

(49)

48

SLIKA 68:

Testiranje usnjene majice in navešenih obročev

SLIKA 69: Testiranje keramičnih obročev

(50)

49

SLIKA 70:

Pomirjanje in testiranje kimona iz organze

SLIKA 71: Testiranje balona

(51)

50

SLIKA 73: Usnjena majica z keramičnimi obroči in usnjenimi rokavicami

SLIKA 72: Neoprenski plašč z žepki v katerem so skrite glinen krogljice.

Kostumi so v tem performansu več kot samo izrazno sredstvo;

imajo tudi praktičen aspekt. Sestavljeni so iz petih različnih slojev; vrhnji sloj in s tem tudi otvoritveni komplet je tanek velik kos tkanine in športna torba. Ko se kos blaga odvrže in obesi na steno, se pretvori iz kostuma v scenografijo.

Naslednji del kostuma je ogromen plašč, ki ima žep, v katerem so shranjene glinene žogice, in v torbi je shranjena keramična cesta. Pod plaščem je dolga usnjena obleka, ki ima aplicirane keramične obroče in usnjene rokavice. Pod usnjeno majico je tanek prosojen dolg kimono, na katerem so pritrjeni žepki napolnjeni z glinenim prahom. Zadnji oblačilni kos je oprijet kratek pajac in ogromen balon, ki je shranjen v športni torbi.

(52)

51

SLIKA 75: Organza kimono z žepki v katerih je

skrit glinen prah SLIKA 77: Pajac narejen iz pletiva

SLIKA 74: Usnjena torba z prostorom za rekvizite in balon ter žep v katerem je shranjena plastična glina

SLIKA 76: Fotografija balona v vetru

(53)

52

4. KONČNI PERFORMANS

(54)

53

SLIKA 78: “Gibalne vaje”

(55)

54

SLIKA 79: Uvertura 1

(56)

55

Performans z naslovom “Gibalne vaje” raziskuje potencial gline v kostumografiji znotraj uprizoritvenih umetnosti. Skozi štiri slike, vsaka določena le z izhodiščem, protagonista vodita materialnost različnih stadijev gline ter tenzije med njimi. Tako kostum in material prevzameta vodilno vlogo ter narekujeta potek performansa.

Uvertura

V prazen prostor vstopi protagonist in na prizorišče odloži torbo, v kateri so shranjeni rekviziti in glina. V tem uvodnem delu njegovo silhueto zastira kos šifona, ki protagonista razosebi in poudari pomen kostuma. Njegova borba z materialom ustvari hitro spreminjajoče se silhuete, ki v svoji tenziji z vetrom spominjajo na jadralno letenje.

SLIKA 80: Uvertura 2

(57)

56

SLIKA 81: Uvertura 3

(58)

57

Končno osvobojen materiala protagonist šifon pripne na trakove, ki material dvignejo in ustavijo ozadje. Novo nastalo ozadje in torba se prelevita iz kostuma in rekvizita ter skupaj tvorita scenografijo performansa.

SLIKA 82: Uvertura 4

(59)

58

Prva slika

Sledi prva od štirih centralnih slik, v kateri se protagonist prvič spopade z rekviziti in materialnostjo gline. Iz torbe vzame lopar in začne metati žogice ob pripravljeno ozadje, ki jih ima skrite v žepu na plašču; potek dogajanja se referira na športno disciplino jai alai. Rekviziti so izdelani skladno s celotno podobo performansa v črni barvi; glinen prah, ki ostane kot sled razbite žogice na ozadju v beli barvi deluje kontrastno na črno ozadje. Akt metanja žogice v kos šifona se ponovi petkrat.

SLIKA 83: Prva slika 1

(60)

59

SLIKA 84: Prva slika 2

(61)

60

SLIKA 85: Druga slika 1

(62)

61

Druga slika

Nadaljuje se z drugo sliko, ki se začne, ko protagonist odvrže plašč in ima pod njim pripravljen kostum z rekviziti za nadaljnje dogajanje. Keramične obroče postopoma jemlje s kostuma in jih meče v zrak ter jih poskuša uloviti z rokami;

gibi se referirajo na športno disciplino skijoring. Slika poteka, dokler niso vsi obroči razbiti.

SLIKA 87: Druga slika 3 SLIKA 86: Druga slika 2

(63)

62

Tretja slika

Slika tri se začne z manjšo kostumsko spremembo, ko si protagonist nadane usnjene rokavice, ki so pripete na njegov kostum in se približa torbi, v kateri je shranjena glina. Ko ima zaščitene roke, preko improvizacije in igranja ustvari glinene gmote ter jih združi z razbitimi koščki iz prejšnjih slik. Ta del se konča, ko protagonist odvrže uporabljene rokavice na tla.

SLIKA 88: Tretja slika 1

(64)

63

SLIKA 89: Tretja slika 2

(65)

64

SLIKA 90: Četrta slika 1

(66)

65

Četrta slika

Poleg rokavic protagonist odvrže tudi usnjeno majico, dejanje, ki označuje pričetek četrte slike. Protagonist sedaj odet v lahkoten kimono, na katerega so pripeti žepki, napolnjeni z glinenim prahom, z gibanjem telesa ustvarja slične silhuete, ki jih zaradi prahu v prostoru delujejo mistično. Dogajanje traja, dokler oblačila ne odvrže na tla.

SLIKA 91: Četrta slika 2

(67)

66

Epilog

Protagonist se, tokrat oblečen v bel pajac, v zadnjem delu performansa ponovno približa torbi in iz nje vzame balon iz poliestra, ki ga vodi po prostoru in z njim zajema zrak.

Bel kostum protagonista prvič izpostavi iz ozadja. Ko z napolnjenim volumnom balona protagonist odkoraka s prizorišča, se zaključi performans.

SLIKA 92: Epilog 1

SLIKA 93: Epilog 2

(68)

67

SLIKA 94: Epilog 3

(69)

68

SLIKA 95: Sledi

(70)

69

Po performansu naključno puščeni kostumi, razbiti rekviziti in razmetana glina tvorijo skupno podobo, ostane sled minulega dogajanja.

(71)

70

5. ANALIZA IN PREMISLEK

(72)

71

Najtežje pri diplomskem delu je bilo osmisliti koncept performansa in nato organizirano združiti več panog v eno in seveda izdelava vseh sestavnih elementov. V pomoč so

definitivno stopili referenčni umetniki, ki so s svojimi deli bili postavljeni pred isti problem. Z raziskovanjem področja performansa, takšnih ali drugačnih iger in seveda eksperimentiranja z različnimi materiali in efekti se je začela formirati končna podoba že v prvem semestru. To mi je olajšalo nadaljnje delo, saj sem imel skorajda jasen cilj. Izredno stanje v preteklem letu mi je za kratek čas omejilo delo v prostorih Akademije, kar se opazi pri izdelavi rekvizitov.

Na drugi strani pa mi je omogočilo, da sem lahko kostume izdelal doma. Teoretično plat bi lahko bolje zastavil, praktično pa sem dobro izpeljal, bolj, kot sem si na začetku zadal. Z oblikovanjem in izdelavo oblačil se že kar nekaj časa ukvarjam, zato s tem nisem imel večjih težav. Na koncu sem kljub manjšim oviram z umetniškim delom zelo zadovoljen. V prvi uprizoritvi je performans trajal 13 minut in 52 minut. Performans nima začrtanih geberitov in je zato njegova dolžina povsem odvisna od intuitivnega odziva protagonista na rekvizite, kostume in prostor.

(73)

72

6. ZAKLJUČEK

(74)

73

Pisanje diplomske naloge je bil izziv, a z veseljem sem se ga lotil, saj je performans eden izmed tistih likovno izraznih smeri, ki dopušča umetniku zelo razširjeno polje raziskovanja in izražanja. Umetniki večinoma telesno izražajo svoja čustva, kot na primer Dimitris Papaioannou ali pa v navezavi s telesom in materialom, kot to na primer počne William Cobbing; skorajda nikoli ni v ospredje postavljen kostum. Temu sem se z veseljem posvetil in se osredotočil na kostum poleg seveda drugih sestavnih elementov (telesa, prostora, materiala, sporočilnosti barve) in seveda pustil protagonistu in glasbeniku možnost improvizacije.

Sodelovanje je potekalo tako, da sem z okvirno zgodbo, pripravljenimi rekviziti in kostumi njima prepustil prosto pot pri umetniškem izražanju. Dodala sta svoje misli in predloge;

skupaj smo prišli do želenega končnega rezultata. Ena izmed težjih odločitev je bila prepustiti svoje delo, zgodbo in izdelke v roke drugi osebi, a brez tega delo sploh ne bi obstajalo. Brez pomoči drugih ljudi, ki so mi pomagali, kot posameznik ne bi prišel do takšnega zaključka, kot je nastal. Odločitve izdelave vseh izdelkov z uporabljenimi tehnikami in končno

sestavljanje vseh elementov so se med procesom izkazale za prave. Z diplomskim delom sem se naučil, da je možno povezati tekstil in glino na inovativen način, da je možno ustvariti umetniško delo, ki povezuje toliko različnih panog v eno skupno celoto. Performans je sicer bil enkratna priložnost, saj se je večino objektov v procesu uničilo, ampak bi ga ponovno rekreiral v prihodnosti. Mogoče z drugimi iztočnicami.

(75)

74

7. VIRI IN LITERATURA

BREWSTER, Karen in Melissa SHAFER, Fundamental of theatrical design, New York 2011.

COSGRAVE Bronwyn, Hussein Chalayan Cypriot-British fashion designer, Britannica.com, dostopno na <https://www.britannica.com/biography/

Hussein-Chalayan> (20.11.2020).

DAHN, Jo, New directions in ceramic, performance, London 2015.

FAJT, Mateja, Kostumografija – zgodbe, ki jih pišejo obleke, Mad about film, dostopno na <https://madaboutfilm.si/kostumografija-zgodbe-ki-jih-pisejo- oblacila/> ( 20.4.2021).

Hang gliding, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hang_

gliding> (26.3.2021).

Hot air balloon, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Hot- air_balloon> (25.3.2021).

Hot air ballooning, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/

Hot_air_ballooning> (26.3.2021).

JENNINGS, Luke, The Great Tamer review – out on a limb with Dimitris Papaioannou, The Guardian, dostopno na <https://www.theguardian.

com/stage/2018/oct/21/the-great-tamer-review-sadlers-wells-dimitris- papaioannou> (20. 11. 2020).

Marie, Pottery crafters, dostopno na < https://potterycrafters.com/the-7- stages-of-clay/> (10.1.2021).

(76)

75

MCKAY, Brett in Kate MCKAY, The return of Jai Alai, Art of manliness, dostopno na <https://www.artofmanliness.com/articles/the-return-of-jai- alai/> (24.3.2021).

Performance art, Tate, dostopno na < https://www.tate.org.uk/art/art- terms/p/performance-art> (20.11.2020).

Performance art, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/

Performance_art> (20.11.2020).

PHAIDON, Vitamin C: clay plus ceramics in contemporary art, New York 2017.

REIJNDERS, Anton, The ceramic process: a manual and source of inspiration for ceramic art and design, London 2005.

Skijoring, Wikipedia, dostopno na <https://en.wikipedia.org/wiki/Skijoring>

(25.3.2021).

Sports bag, Collins, dostopno na <https://www.collinsdictionary.com/

dictionary/english/sports-bag> (28.3.2021).

TOMŠIČ, Neja, Performance, pojmovnik.si, dostopno na <http://www.

pojmovnik.si/koncept/performans/> (20.11.2020).

TUFNELL, Miranda in Chris CRICKMAY, Body Space Image: Notes towards improvisation and performance, Hampshire 1990.

WALDEN, Jennifer, Art and destruction, Newcastle upon Tyne 2013.

(77)

76

8. SEZNAM SLIKOVNEGA GRADIVA

Slika 1: Glina v suhem stanju (pridobljeno s < https://cdn.shopify.

com/s/files/1/2489/7538/files/Back_to_Earth_Kisameet_Clay_grande.

jpg?v=1526353430> [16. 4. 2021]).

Slika 2: Glina v tekočem stanju (pridobljeno s< https://www.claycraft.co.uk/

wp-content/uploads/2017/11/CC08_PROJ-3_SLIP_CASTING-02-300x200.

jpg > [13. 5. 2021]).

Slika 3: Glina v plastičnem stanju (pridobljeno s <https://image.made-in- china.com/43f34j00ueZtaVNzYskE/Raw-Ball-Clay.jpg> [16. 4. 2021]).

Slika 4: Glina v usnjenem stanju (pridobljeno s <https://thumbs.dreamstime.

com/z/baked-mud-24585141.jpg> [13. 5. 2021]).

Slika 5: Kostno stanje (pridobljeno s <https://images-na.ssl-images-amazon.

com/images/I/41NdmRZaxaL._SX679_.jpg> [16. 4. 2021]).

Slika 6: Glina v biskvitno odžganem stanju (pridobljeno s < https://i.pinimg.

com/474x/ed/92/a8/ed92a841fdbfdfe1ee0889af6e59b120.jpg> [13. 5.

2021]).

Slika 7: Graf žganja gline (pridobljeno s <https://cawstudiopotters.files.

wordpress.com/2013/02/c.jpg> [5. 4. 2021]).

Slika 8: Razbita keramika (pridobljeno s <https://www.mtrlst.com/wp- content/uploads/2012/10/MI_Walking_1.jpg> [5. 4. 2021]).

Slika 9: Hussein Chalayan, Coffee Table Dress, 1999 (pridobljeno s

<https://anotherimg-dazedgroup.netdna-ssl.com/1400/azure/another- prod/380/4/384247.jpg> [16. 4. 2021]).

Slika 10: Uprizoritev športa Jai alai (pridobljeno s <http://laspelotaris.com/

wp-content/uploads/2015/09/1404776774148.jpeg> [13. 5. 2021]).

Slika 11: Uprizoritev športa Skijoring (pridobljeno s <https://en.wiktionary.

org/wiki/File:Skijoring_-_Skijoring_(4275596213).jpg > [13. 5. 2021]).

(78)

77

Slika 12: Uprizoritev letenja z balonom na vroči zrak (pridobljeno s < https://

www.topendsports.com/events/demonstration/images/ballooning.jpg> [5.

4. 2021]).

Slika 13: Uprizoritev jadralnega letenja (pridobljeno s <https://i.pinimg.

com/564x/cc/b4/29/ccb4294efe965f0a0d0fd68beb577835.jpg> [5. 4.

2021]).

Slika 14: Pleteni lopar za igranje športa Jai alai (pridobljeno s <https://i.

pinimg.com/originals/43/26/fb/4326fb9851d864c8df5ceda3accfdf65.jpg >

[12. 3. 2021]).

Slika 15: Usnjena žogica za igranje športa Jai alai (pridobljeno s <https://

www.galarreta-jaialai.com/fr/images/material/10.jpg > [12. 3. 2021]).

Slika 16: Obroč uporabljen pri športu Skijoring (pridobljeno s <https://

denver.cbslocal.com/wp-content/uploads/sites/15909806/2020/03/

skijoring-26.jpg?w=1024&h=0&crop=1 > [18. 3. 2021]).

Slika 17: Balon za letenje (pridobljeno s <http://www.ltaflightmagazine.com/

wp-content/uploads/2019/04/Spring-2019.pdf > [5. 3. 2021]).

Slika 18: Športna torba (pridobljeno s <https://images.lululemon.com/is/

image/lululemon/LW9BOMS_0001_1?size=800,800 > [15. 4. 2021]).

Slika 19: Zaščitne rokavice (pridobljeno s <https://i.pinimg.com/564x/56/ff/

4c/56ff4c5761276f2bc7fd9af99d605a9d.jpg > [12. 3. 2021]).

Slika 20: Alexandra Engelfriet, performans: Tranchée, 2013 (pridobljeno s

<https://live.staticflickr.com/3716/9575018263_17ed82a7eb_z.jpg > [12. 2.

2021]).

Slika 21: Lilibeth Cuenca Rasmussen, performans: Biti človeško bitje, 2014 (pridobljeno s <https://www.lilibethcuenca.com/wp-content/

uploads/2018/12/Lili-BeingHumanBeing-12-1024x779.jpg> [11. 2. 2021]).

(79)

78

Slika 22: Allison Fall, performans: Too much on my plate, 2011

(pridobljeno s <http://allisonfall.com/wp-content/uploads/2012/02/cjs_

AllisonFall_6.10.11-05251.jpg> [12. 2. 2021]).

Slika 23: William Cobbing, performans: Besedilno, 2018 (pridobljeno s

<https://ual-media-res.cloudinary.com/image/fetch/f_auto,q_auto,w_800/

https://www.arts.ac.uk/__data/assets/image/0032/184892/William- Cobbing-BA-Fine-Art-Drawing-senior-lecturer.jpg> [11. 2. 2021]).

Slika 24: Dimitris Papaioannou, gibalna predstava: The Great Tamer, 2018 (pridobljeno s <https://www.dance-enthusiast.com/images/opt/DP_

WEBSITE_THE_GREAT_TAMER_by_Dimitris_Papaioannou_photograph_

by_Julian_Mommert_JCM_7605_20170425-3669-1100-550-90d53d15.jpg >

[12. 2. 2021]).

Slika 25: Skica 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 26: Skica 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 27: Skica 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 28: Maketa ceste (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 29: Maketa obroča (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 30: Maketa žogice (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 31: Maketa balona (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 32: Obroč korak 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 33: Obroč korak 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 34: Obroč korak 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 35: Obroč korak 4 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

(80)

79

Slika 36: Obroč korak 5 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 37: Žogica korak 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 38: Žogica korak 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 39: Žogica korak 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 40: Žogica korak 4 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika41: Žogica korak 5 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 42: Žogica korak 6 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 43: Žogica korak 7 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 44: Žogica korak 8 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 45: Žogica korak 9 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 46: Lopar korak 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 47: Lopar korak 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 48: Lopar korak 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 49: Lopar korak 4 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 50: Lopar korak 5 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 51: Lopar korak 6 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 52: Končni izdelki: Keramični lopar in obroči ter glinene žogice (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

(81)

80

Slika 53: Šivanje usnjene majice (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 54: Šivanje žepkov (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 55: Šestavni kosi rokavic (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 56: Sešiti žepki iz organze (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 57: Prvo pomirjanje kostumov 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 58: Prvo pomirjanje kostumov 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 59: Prvo pomirjanje kostumov 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 60: Prvo pomirjanje kostumov 4 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 61: Prvo pomirjanje kostumov 5 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 62: Testiranje gibanjem šifona 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 63: Testiranje gibanjem šifona 2 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 64: Testiranje gibanjem šifona 3 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Slika 65: Testiranje metanja žogice 1 (Timotej Rosc, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Slika 31: Skice seta skled, raziskovanje forme, postavitve, odnosi med elementi (foto: Brigita Gantar, osebni arhiv,

Slika 31: ŠKAFAR MILEK, Danaja, Sprednji pult, osebni arhiv, Ljubljana, 2020. Slika 32: ŠKAFAR MILEK, Danaja, Zadnji pult, osebni arhiv,

Slika 15 Onesnaženost morja v marini Novigrad (foto: Ana Krančić, osebni arhiv, Novigrad 2020). Slika 16 Onesnaženost morja v marini Novigrad (foto: Ana Krančić, osebni

Slika 26: Erik Gostonj, Prikaz ključnih komponent elektronskega sklopa palice, osebni arhiv, 2021.. Slika 27: Erik Gostonj, Prikaz ključnih komponent elektronskega sklopa v

14 Slika 22: Prikaz retuš in preslikav na sliki Alegorija pomladi (foto: Maja Pečnik, osebni arhiv, Ljubljana, 2021).. Slika 23: Odstranjen potemneli lak na delu noge, vidne

33 Risba 4 Grafični prikaz stanja kamnitega kipa pred konservatorsko-restavratorskim posegom, stranski pogled 1 (Avtorica: Maša Berdon, osebni arhiv, Ljubljana 2021). 34 Risba

58 Slika 70 Detajl končnega svečnika Blatnik brez teksture, porcelan (foto: Nejc Zajec, osebni arhiv, 2021). 58 Slika 71 Dno končnega svečnika Blatnik s teksturo, porcelan (foto:

16 Slika 3 Od leve proti desni: Lucijan Krivec, Tito, Zmago Hrušovar (osebni arhiv Zmaga Hrušovarja) .... 24 Slika 4: Ogled Farme Ihan; Tito in Zmago Hrušovar (osebni arhiv