• Rezultati Niso Bili Najdeni

UNIVERZA V LJUBLJANI Akademija za likovno umetnost in oblikovanje DIPLOMSKO DELO Univerzitetni študijski program prve stopnje ODSTRANJEVANJE GRAFITOV S POVRŠIN MINERALNIH MATERIALOV Irina Pozdorovkina Ljubljana, 2021

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "UNIVERZA V LJUBLJANI Akademija za likovno umetnost in oblikovanje DIPLOMSKO DELO Univerzitetni študijski program prve stopnje ODSTRANJEVANJE GRAFITOV S POVRŠIN MINERALNIH MATERIALOV Irina Pozdorovkina Ljubljana, 2021"

Copied!
48
0
0

Celotno besedilo

(1)

Akademija za likovno umetnost in oblikovanje

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje

ODSTRANJEVANJE GRAFITOV S POVRŠIN MINERALNIH MATERIALOV

Irina Pozdorovkina Ljubljana, 2021

(2)

DIPLOMSKO DELO

Univerzitetni študijski program prve stopnje

ODSTRANJEVANJE GRAFITOV S POVRŠIN MINERALNIH MATERIALOV

Mentor: doc. mag. Jurij Smole Somentorica: asist. Ajda Mladenovič Ime in priimek avtorice: Irina Pozdorovkina

Študentka rednega študija Vpisna številka: 42180090

Študijski program in smer: Konserviranje in restavriranje likovnih del Ljubljana, september 2021

(3)

Zavod za varstvo kulturne dediščine, Restavratorski center, Poljanska cesta 40, 1000 Ljubljana.

Delovna mentorica v inštituciji: Ajda Mladenovič, kons.-rest. svetovalka

(4)

Naslov diplomskega dela: Odstranjevanje grafitov s površin mineralnih materialov Title of the thesis: Graffiti removal from mineral material surfaces

konservatorstvo-restavratorstvo conservation-restoration

tehnologija technology

grafiti graffiti

odstranjevanje removal

čiščenje cleaning

omet plaster

kamen stone

beton concrete

material material

površina surface

diplomska naloga BA thesis

UDK: 7.025 (043.2)

(5)

IZVLEČEK

Namen diplomske naloge je najti učinkovite metode za odstranjevanje grafitov z arhitekturne dediščine mesta Ljubljana. Raziskava temelji na praktičnem preizkušanju metod odstranjevanja grafitov z mineralnih površin. Med preizkušenimi površinami so bili upoštevani najpogostejši materiali, ki so gradniki kulturne dediščine v Ljubljani, in sicer omet, kamen in beton. Glede na podatke, pridobljene iz opazovanja z grafiti popisanih stavb v Ljubljani in informacij, prejetih od uradnega distributerja podjetja Graffiti Slovenija, smo določili najpogostejši barvi, ki se uporabljata za napise – to sta črna in rdeča.

Preizkusi odstranjevanja grafitov, ki so obravnavani v nalogi, so vključevali omenjeni grafitni barvi v razpršilcih z različnimi vezivi: akril, akril na vodni osnovi in alkid ter dve vrsti markerjev – alkoholnega in akrilnega. Metode odstranjevanja grafitov, med katerimi lahko izbira konservator-restavrator, vključujejo več možnosti: mehansko, kemično in lasersko odstranjevanje. Rezultati metod odstranjevanja grafitov so razvrščeni glede na učinkovitost v smislu časa, stroškov in stopnje varnosti metode za površino z grafiti popisanega objekta.

(6)

ABSTRACT

This work is aimed at finding effective methods for graffiti removal from the architectural heritage of the city of Ljubljana. The research is based on practical testing of methods for removing graffiti from mineral surfaces. The most common materials on objects of cultural heritage in the city of Ljubljana were considered for the removal tests: plaster, stone, and concrete. According to the data obtained from the observation of graffiti vandalized buildings in Ljubljana, as well as the information received from the official distributor of Graffiti Slovenia, we determined that the most common colors used for inscriptions are black and red.

Graffiti removal tests discussed in the bachelor’s thesis included graffiti spray paints of those two colors with different binders: acrylic, water-based acrylic, and alkyd, and two types of markers – alcoholic and acrylic.

Graffiti removal methods from which a conservator-restorer can choose include a wide range of options: mechanical, chemical, and laser removal methods are considered.

The results for each method are ranked according to efficiency in terms of time, cost, and degree of safety of the method for the surface of the original.

(7)
(8)

1. UVOD……….9

2. GRAFITI IN KULTURNA DEDIŠČINA………...………..10

3. SESTAVA BARV ZA GRAFITIRANJE ……….12

3.1 SEZNAM BARV UPORABLENIH ZA TESTE ………13

4. PREGLED METOD ODSTRANJEVANJA GRAFITOV ………...………15

5. OPIS TESTIRANIH METOD ODSTRANJEVANJA GRAFITOV…………...…………..17

5.1 SEZNAM ORODJA, NAPRAV IN IZDELKOV ………..………20

6. REZULTATI IN RAZPRAVA ………...………..22

6.1 TRAVERTIN ………...…………..28

6.2 GLADKI KAMEN ………...………..30

6.3 KLASIČNI MARMOR ………...………...32

6.4 MARMOR S FINIMI KRISTALI ………...34

6.5 OMET Z GROBO POVRŠINO ………..36

6.6 OMET Z GLADKO POVRŠINO ………...………38

6.7 BETON ………...………40

7. ZAKLJUČEK ………...………42

8. SEZNAM LITERATURE ………....43

9. SEZNAM SLIKOVNEGA GRADIVA ………...……….45

(9)
(10)

1. UVOD

Italijanska beseda graffito, ki se prevaja kot »vgravirana risba«.1 Podobno človekovo sredstvo samoizražanja ima svoje korenine v daljni preteklosti: eden od zgodovinskih spomenikov z grafiti je risba živali v jami Lascaux v Franciji, ki sega 18.000 let pr. n. št. Ves čas skozi stoletja je nešteto ljudi puščalo sledi na stenah, drevesih in vseh praznih površinah, ki so jih privlačile.2 V sodobnem svetu je pojav grafitov predmet sporov o tem, kaj to je – umetnost ali vandalizem, glas ljudi ali hrup ulice.

Leto 2020 je spričoepidemičnih razmer izzvalo nov val stenskih napisov. »... prva temeljna značilnost street arta je družbena kritičnost v vseh pogledih – od preproste zajedljivosti, duhovitih domislekov in dognanih ironij do jedkih kritik različnih dominantnih diskurzov in subverzivnih pozivov k gradnji novega – in usmerjenost zoper dominantne tokove tako v političnem in družbenem kot v kulturnem in estetskem pogledu«3.Pojav grafitov v mestnem območju se je dotaknil tudi objektov kulturne dediščine, ki so pod zaščito Zakona o varstvu kulturne dediščine (ZVKD-1). Opazovanje na terenu je pokazalo, kateri objekti kulturne dediščine so dovzetni za napade grafitarjev. Večina objektov je stavb z mineralnimi površinami sten (omet in kamen), pa tudi beton kot del okolice objektov kulturne dediščine.

Poleg očitne spremembe videza arhitekture in likovnih del grafiti kot medij poškodujejo strukturo mineralnega materiala. Barva grafitov prodre v površino mineralnega materiala, torej je postopek odstranjevanja grafitov z nosilca problematičen. Cilj diplomske naloge je določiti, katere metode odstranjevanja grafitov učinkovito delujejo na mineralnih površinah in jih ne poškodujejo.

1Glen D. CURRY, Graffiti art, Encyclopedia Britannica, 2020, dostopno na <

https://www.britannica.com/art/graffiti-art > (25. 6. 2021).

2 Maurice J. WHITFORD, Getting rid of graffiti, London 1992, str. 2.

3 KROPEJ Monika, Grafitarske bitke. Sprej kot sredstvo (sovražne) komunikacije, Časopis za kritiko znanosti, 2008, dostopno na <https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-0AQ9S7TP> (25. 6. 2021).

(11)

2. GRAFITI IN KULTURNA DEDIŠČINA

Z uporabo Registra nepremične kulturne dediščine Slovenije4 smo ugotovili, katere stavbe spadajo med objekte kulturne dediščine. Osredotočili smo se na dediščino v starem centru Ljubljane. Obisk centra mesta je pokazal, da je največja koncentracija grafitov v bližini izobraževalnih ustanov (osnovne in srednje šole) in poleg klubov. Pogosto je lahko najti grafite na mestih, ki so manj izpostavljena pogledom, na primer na vogalih stavb in v podhodih.

Večina zgodovinskih stavb v Ljubljani ima ometano površino. Porozni mineralni materiali običajno globoko absorbirajo barvo v pore, kar otežuje popolno odstranitev grafitov s teh površin. Mnogokrat čiščenje sledi vandalizma pristane na plečih odgovorne osebe za vzdrževanje stavbe, ki nima restavratorskih izkušenj. Zato je ena od najbolj priljubljenih rešitev nanesti novo barvo na območje, ki ga prekrivajo grafiti (pleskanje dela fasade). Če so se grafiti nekoč že pojavili na steni, je velika verjetnost, da se bodo tam spet pojavili tudi po ponovnem prebarvanju površine. To dokazujejo sledovi večkrat neučinkovito odstranjenih grafitov in tudi deli zidov, ki so bili večkrat prebarvani.

Kamnite površine na stavbah so pogosto prisotne kot arhitekturni detajli: okenski okvirji, vhodni portali, šivani robovi ter obloga talnega zidca stavbe (cokel). Seveda gladka površina kamna privlači pozornost grafiti umetnika (slike 1-5), ker se na njej odlično grafitira z markerji. Tudi betonski deli arhitekturnega prostora (konstrukcije mostov, vodnjakov, podstavki kipov, obloge...) so zelo dovzetni za grafite. Sodobni beton na osnovi portlandskega cementa je trd in gost; njegova površinska poroznost se razlikuje glede na površinsko obdelavo.5 Tako se njegova ranljivost pri odstranjevanju grafitov tudi precej razlikuje.

Na podlagi rezultatov opazovanija smo ugotovili, da sta najbolj pogosti uporabljeni barvi med grafiti črna in rdeča, kar je potrdil tudi distributer Graffiti Slovenija: to sta tudi najbolj prodajani grafitni barvi. Način nanašanja grafitov je najpogosteje s sprejanjem (aerosoli) ali z markerjem, ker morajo biti grafitarji hitri.

Tako smo se odločili, da bomo izdelali vzorce za teste odstranjevanja na črni in rdeči aerosolni barvi ter markerjih, in sicer na ometu, kamnu in betonu.

4 Register nepremične kulturne dediščine Slovenije, Gis portal, dostopno na

<https://gisportal.gov.si/portal/apps/webappviewer/index.html?id=df5b0c8a300145fda417eda6b0c2b52b>, (25.

6. 2021).

5 Catherine WOOLFITT, Jamie FAIRCHILD, Graffiti on historic buildings. Removal and prevention, Historic England, 2021, dostopno na <https://historicengland.org.uk/images-books/publications/graffiti-on-historic- buildings/> (25. 6. 2021).

(12)

Slika 1. Grafiti na ometani površini. Slika 2. Grafiti na kamniti površini.

Slika 3. Grafiti na betonski površini. Slika 4. Grafiti na kamniti površini.

Slika 5. Grafiti na betonski površini.

(13)

3. SESTAVA BARV ZA GRAFITIRANJE

Med nakupom barv za grafitiranje je postalo jasno, da obstaja več vrst aerosolnih barv in markerjev. Razlika med vrsto je v vezivu, ki deluje kot sredstvo zadrževanja barve na površini nosilca. Vezivo v aerosolnih barvah je sintetična smola. Najpogostejše smole v sestavi grafiti barv so akril, akril na vodni osnovi in alkid. Pri testih za odstranjevanje grafitov smo preizkušali vse naštete vrste smole v dveh barvah v spreju(rdeči in črni) ter rdeči akrilni in črni alkoholni marker.

Aerosolne barve blokirajo vodo in niso paroprepustne, kar preprečuje interakcijo kamna z okolico in povečuje vodoodbojnost površine. Nizka prepustnost medija aerosolnih barv za vodno paro lahko privede do kondenzacije vlage pod barvno plastjo. To je zelo škodljivo za kamniti material. Na površini se tako lahko razvijejo mikrorazpoke in luknje, ki jih bo spremljala oksidacija kovinskih ionov, odgovornih za barvo črnila.6

Glavne sestavine grafitnih pršil:

- pigment – netopni materiali iz drobnih delcev, ki zagotavljajo barvo;

- vezni medij (vezivo), prosojni material, ki tvori film, v katerem so delci pigmenta dispergirani, in ki veže pigmente na pobarvani površini, ko se strdi;

- topilo, ki omogoča povezavo mešanice pigmenta in veziva.

Črno barvo pogosto dobimo z uporabo črnega železovega oksida (Fe3O4). Najpogostejši elementi v rdeči aerosolni barvi so titan, železo in kalcij, v manjših deležih pa klor, cink in silicij.7

Spodaj je seznam grafitnih barv, uporabljenih za teste odstranjevanja z mineralnih površin v diplomski nalogi.

6 RIBEIRO Telma, DIONÍSIO Amelia, Aerosol-paint graffiti: the effects on calcareous stone / Graffiti mit Aerosolfarben: Der Einfluss auf Kalkstein, Article in restoration of buildings and monuments, 2009, dostopno na

<https://www.researchgate.net/publication/286830533_Aerosol-

paint_Graffiti_the_Effects_on_Calcareous_Stonem_Graffiti_mit_Aerosolfarben_Der_Einfluss_auf_Kalkstein>

(25. 6. 2021).

7 Patricia SANMARTÍN, Francesca CAPPITELLI, Ralph MITCHELL, Current methods of graffiti removal: A review, Construction and building materials journal, 2014, str. 367, dostopno na

<https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0950061814010058?via%3Dihub> (25. 6. 2021).

(14)

3.1 SEZNAM BARV UPORABLENIH ZA TESTE

Grafitna barva

Ime izdelka Sestava Slika

Aerosolna barva na akrilni

osnovi

PRISMA COLOR ACRYL Schuller Eh’klar

RAL 3000 aceton,

propan, n-butil acetat,

butan, izobutan,

ksilen, 2-butoksietanol,

butil glikol PRISMA

COLOR ACRYL Schuller Eh’klar RAL 9005

Aerosolna barva, akril na

vodni osnovi

DOPE 400 Classic

Signal red 2-butoksietanol, propan-2-ol,

aceton, etil acetat, n-butyl acetat, dimethil karbonat, topilo nafta (petroleum) (vsebuje <0,1 % bencina),

dimetil eter DOPE 400

Classic Black

(15)

Grafitna barva

Ime izdelka Sestava Slika

Aerosolna barva, alkidna

osnova

DUPLI-COLOR Alkyton RAL 3020

Butan, Nafta (petroleum), v vodiobdelani težki

ogljikovodiki, C9-C10, n-alkani, izoalkani,

cikloni, aromati (2-25%),

izobutan, 2-metoksi-1-metiletil

acetat, ksilen, n-butil acetat, 1-metoksi-2-propanol, tricink bis (ortofosfat),

2-butanon oksim, Cirkonium, 2-etilheksanoat, kvartarne amonijeve

spojine, C12-14 (celoštevilčen) -

alkiletildimetil, etil sulfati DUPLI-COLOR

Alkyton RAL 9005

Akrilni marker

AMSTERDAM ACRYLIC MARKER

315

Ni podatkov

Alkoholni marker

Pilot Twin Marker

Black

etanol,

1-metoksipropan-2-ol, trietanolamin, bakrova spojina,

difenilamin

(16)

4. PREGLED METOD ODSTRANJEVANJA GRAFITOV

Vprašanje odstranjevanja grafitov z mineralnih površin je precej široko obravnavano v neštetih člankih in brošurah. Obravnavana literature pa ima vendarle nekaj skupnega, saj se nanaša na knjigo Getting rid of graffiti avtorja Maurica J. Whitforda.8 Knjiga opisuje metode odstranjevanja grafitov v skladu z materiali, na katerih se izvaja postopek čiščenja. Od mineralnih materialov so omenjeni kamni: marmor, travertin, polirani granit; vpriročniku lahko najdemo tudi opis odstranjevanja grafitov z betona. Mehanske metode so običajno dokaj agresivne za mineralno površino, zato Whitford priporoča kemijsko metodo, ki je primerna za vse zgoraj navedene materiale9:

1. Prepričajte se, da obravnavana površina nima maščob in sledov markerjev. Če obstajajo sledovi markerja, jih moramo odstraniti z oblogami iz belila in polnila (uporabljenih materialov ne definira). Oblogo se na površino nanese z lopatico za vsaj 2 uri; nato jo mehansko odstranimo.

2. Površino obrišemo z raztopino detergenta in pustimo, da se posuši.

3. Odstranimo debele koščke grafitne barve s kovinsko modelirko.

4. Nanesemo čistilno raztopino na vatni tampon na palčki in z njim očistimo površino z grafiti.

5. Po postopku očistimo površino z vodo in jo osušimo.

Najpomembneje je razumevanje, katere vrste kemikalij so primerne za čiščenje mineralnih površin. Skupna lastnost mineralnih materialov je, da so porozni. Nekatere vrste mineralnih površin se lahko negativno odzivajo na stik z različnimi čistilnimi sredstvi, ki so potrebna za prekinitev ali raztopitev vezi med grafiti in mineralno površino. Tako so vrste mineralnih površin pogosto kategorizirane glede na to, ali so občutljive na kisline ali baze.

Kamnita gradiva, občutljiva na kisline, ki so sestavljena iz karbonatnih spojin, se lahko v stiku s kislinami poškodujejo ali celo uničijo. Čeprav v mnogih primerih kisle čistilne spojine niso primerne za odstranjevanje grafitov in se na splošno ne smejo uporabljati v ta namen, je koristno vedeti, kateri so bolj občutljivimateriali: apnenec, marmor, travertin, apnenčasti peščenjaki;

večina poliranih kamnov; glazirana arhitekturna terakota in glazirana opeka.

Kislinsko neobčutljivi mineralni materiali so na primer granit, terakota in opeka. Kamni, občutljivi na alkalije, lahko vsebujejo silikate ali topne železove spojine, ki lahko reagirajo z

8 Maurice J. WHITFORD, Getting rid of graffiti, London 1992, str. 7.

9 Je Prav tam, str. 50-53.

(17)

alkalijami ali vodo, da tvorijo močno obarvanje. Kamnine, občutljive na alkalije, so nekateri graniti, apnenci iz Indianein številne vrste peščenjaka.10

Za postopek odstranjevanja grafitov z občutljive in porozne površine, npr. ometa, lahko poleg kemijskega čiščenja uporabimo laser. Če začnemo s kemijskim čiščenjem, se pojavi problem barvnih ostankov na porozni površini ometa. Če začnemo z laserjem, bo ta metoda v teoriji odpravila večino barvnih grafitov11 in ostane nam le, da odstranimo sledi barve, ki je prodrla v pore in nepravilnosti ometa.

Slika 6. Preskusi laserskega čiščenja aerosolne barve Montana Black (rdeča barva) z ometa (1064 nm, 1 pulse, 2.7 J/cm2).

10 Martin E. WEAVER, Removing graffiti from historic masonry, Preservation briefs, 1995, dostopno na

<https://www.nps.gov/tps/how-to-preserve/briefs/38-remove-graffiti.htm> (25. 6. 2021).

11 Investigation into the removal of graffiti on mineral supports: Comparison of nano-second Nd:YAG laser cleaning with traditional mechanical and chemical methods (več avtorjev), Studies in Conservation, 2015, dostopno na < https://doi.org/10.1179/0039363015Z.000000000208> (25.06.2021).

(18)

5. OPIS TESTIRANIH METOD ODSTRANJEVANJA GRAFITOV

Na podlagi pregleda objektov kulturne dediščine v Ljubljani smo določili materiale, na katerih smo preizkušali postopke odstranjevanja grafitov. Pripravili smo vzorce ometa, kamna in betona z različno strukturo površine. Dva vzorca ometa v velikosti ok. (papirnega) formata A4 smo pripravili na ekstrudiranem polistirenu. Vzorca imata enako sestavo (kalcitni pesek : gašeno apno = 3 : 1), ampak drugačno obdelavo površine po nanosu: en vzorec je zaglajen, drugi pa grob. Oba vzorca smo pokrili z apnenim opleskom zaradi imitacije opleska zunanjega zidu in tudi da bi zmanjšati nepravilnosti na površini. Kamniti vzorci oziroma plošče v malo manjši velikosti od (papirnega) formata A4 so gladki kamen, travertin in dve vrsti marmorja:

klasični marmor in marmor s fino kristalinično strukturo. Ti kamni so apnenčasti in imajo različno strukturo površin. Travertin ima opazne nepravilnosti in je luknjičav na površini, čeprav ima vzorec polirano površino. Vzorec gladkega kamna je podoben poliranemu granitu:

nima nepravilnosti, je trd, težek in siv; natančnejša vrsta kamna ni poznana. Klasični beli marmor in sivi marmor s finimi kristali sta izbrana za primerjavo, kako poroznost vpliva na sprejem barve. Dva betonska tlakovca smo vzeli kot vzorca betona z gladko in grobo površino.

Vsako od površin smo pred nanosom grafitov posneli z mikroskopom, da bi narediti primerjavo čistosti površine pred in po postopku odstranjevanja grafitov (slika 8).

Na podlagi informacij o vrstah veziv za grafitne barve smo določili izbor testiranih grafitov – to so rdeče in črne barve na osnovi akrilnega veziva, akrilnega veziva na vodni osnovi in alkidnega veziva. Poleg aerosolnih sprejev smo preizkusili rdeči akrilni marker in črni alkoholni marker. Za vsakega od vzorcev smo pripravili shemo nanašanja grafitnih barv. Z grafiti smo pokrili celotno površino vzorcev in jih pustili dokler se nisoposušili (slika 7).

Slika 7. Vzorci mineralnih površin, ki smo jih prekrili z grafiti (levo 2 vzorca ometa, v sredini 4 vzorci kamna in desno dva vzorca betona).

(19)

Slika 8. Pregled površine vzorca skozi mikroskop po postopkih odstranjevanja barve.

Izbor sredstev za odstranjevanje grafitov je širok; pogojujejo jih parametri, kot so obseg grafitiranih površin, cena, hitrost odstranjevanja (s skalpelom ali z laserjem, s peskalnikom ali kemičnim sredstvom). Pri tem je treba upoštevati možnosti za različne delovne pogoje konservatorja-restavratorja.

Med metodami mehanskega odstranjevanja smo izbrali skalpel z natičnimi rezili, peskalnik in svinčnik iz steklenih vlaken. Stekleni svinčnik smo uporabili samo na ometanih površinah, saj ga na relativno gladkih ostalih površinah ni bilo smiselno preizkušati, ker trenje steklenih vlaken na ravno površino ni učinkovito. Rezilo skalpela je bilo zamenjano za vsak vzorec materiala posebej. Peskalnik smo naložili s korundom in obdelali površino vsakega vzorca pod pritiskom do 0,7 bara.

Za kemijsko odstranjevanje smo preizkušali aceton (ker je topilo v sestavi za večino uporabljenih grafitnih barv) in 50% aceton v ksantanskem gelu (z gelom smo želeli podaljšati čas učinkovanja topila na površino in plast barve odstraniti selektivno). Naročili smo tudi vzorce specializiranih izdelkov za odstranjevanje grafitov s površin: MAVROGraffiti Remover, MAVRO™ Shadow Remover in MAVRO Ink Remover.

(20)

Lasersko odstranjevanje je potekalo naRestavratorskem centru na oddelku za restavriranje kamna. Uporaba laserja zahteva uradno dovoljenje, saj je naprava s povečano sevalno nevarnostjo, zato mora uporabnik imeti strokovne izkušnje. Za vse vzorce materiala smo uporabili enake nastavitve: frekvenca 10 Hz, energija 1600 mJ, premer žarka 2,5 J/cm2, fokusna razdalja 9 mm, gostota energije 80%.Postopki odstranjevanja so bili merjeni s časovnim intervalom, da jih je bilo mogoče primerjati med seboj. Območje odstranjevanja na vsakem vzorcu je bilo približno 2-4 cm2.

Slika 9. Pripomočki in materiali za testiranje in vzorci po odstranjevanju.

Spodaj v tabeli je naveden seznam orodja, naprav in izdelkov, ki so bili uporabljeni v postopku odstranjevanja grafitov.

(21)

5.1 SEZNAM ORODJA, NAPRAV IN IZDELKOV

Inštrument Slika Opis metode odstranjevanja

Skalpel in rezilo #23

Rezilo orodja mora biti usmerjeno pod ostrim kotom k površini vzorca, da se izognemo poškodbam. Izvajamo strižne gibe, ki odstranjujejo barvno plast.

Rezilo skalpela je bilo zamenjano za vsak vzorec materiala posebej.

Stekleni svinčnik

Najbolj priročni so krožni gibi po občutljivi površini ometa; pazimo na abrazijo površine.

MIKROPESKALNIK Polnilo – korund

Pritisk 0,7 bara

Delce peskalnega korunda (aluminijev oksid) smo pod tlakom 0,7 bara usmerili na površino, ki smo jo želeli obdelati. V opravljenih testih se je ta metoda izkazala za najučinkovitejšo pri odstranjevanju barve, vendar pa hkrati najbolj ogroža mineralne površine. Z zamenjavo peskalnih delcev ali spreminjanjem tlačne moči lahko dosežemo sprejemljivejši rezultat.

MAVRO™

Graffiti remover

Univerzalno primeren odstranjevalec grafitov je skrbno oblikovana mešanica topil in dodatkov za optimalno odstranjevanje grafitov. Izdelek raztopi in očisti skoraj vse vrste grafitov in črnil, ne da bi poškodoval površino. Je primeren za odstranjevanje grafitov s trdih, poroznih površin, kot so granit, naravni kamen, marmor, apnenec, beton, opeke in anorganske barve. Ima pH 8.12

Na površino se nanese s čopičem.

Navodila za uporabo navajajo trajanje delovanja od 20 do 60 minut. Prikazali smo rezultate odstranjevanja po 20 in po 60 minutah.

V navodilih za uporabo proizvajalec piše, daje nujno odstraniti gel pod visokim tlakom (150 barov) z vročo vodo (90ºC), vendar smo na naših vzorcih izbrali drugo pot. Ker ni bilo mogoče uporabiti visokotlačnega aparata, smo odstranili gel z mokro vatirano palčko.

12 Podatki so iz tehničnega lista izdelka MAVRO™ Graffiti remover.

(22)

MAVRO™

Shadow remover

Izdelek je posebej razvit odstranjevalec sledi grafitov v gel obliki. Po odstranjevanju grafitov sledi pogosto ostanejo zlasti na poroznih površinah, kot sta omet in beton. Izdelek prodre globoko v pore površine s posebno sestavo, da popolnoma odstrani sledi.

Izdelek je primeren za porozne površine, kot so granit, naravni kamen, beton in za gladke površine.

Vsebuje kalijev hidroksid; ima pH 14.13 Na površino se nanese s čopičem.

Navodila za uporabo navajajo trajanje delovanja od 2 do 30 minut. Prikazali smo rezultate odstranjevanja po 2 in po 30 minutah

V navodilih za uporabo proizvajalec piše, da je nujno odstraniti gel pod visokim tlakom (70-150 barov) z vročo vodo (40-90 ºC), vendar smo na naših vzorcih izbrali drugo pot. Ker ni bilo mogoče uporabiti visokotlačnega aparata tudi tukaj, smo odstranili gel z mokro vatirano palčko.

MAVRO™

Ink remover

Gel za odstranjevanje črnil na osnovi posebnih topil in površinsko aktivnih snovi je primeren za odstranjevanje markerjev, flomastrov in druge oblike črnil s poroznih in neporoznih površin.

Na površino se nanese s čopičem.

Navodila za uporabo navajajo trajanje delovanja od 15 do 60 minut. Prikazali smo rezultate odstranjevanja po 30 minutah. V navodilih za uporabo proizvajalec piše, da je nujno odstraniti gel pod visokim pritiskom z vročo vodo (~90ºC)14, ampakmi pa smo odstranili sredstvo z mokro vatirano palčko.

13 Podatki so iz tehničnega lista izdelka MAVRO™ Shadow remover.

14 Podatki so iz tehničnega lista izdelka MAVRO™ Ink remover.

(23)

Aceton

Aceton je topilo, ki se uporablja v akrilnih aerosolnih barvah in akrilnem markerju.

Barvno plast smo odstranjevali z vatirano palčko, namočeno v aceton.

Laser

Za vse vzorce materiala smo uporabili enake nastavitve: frekvenca 10 Hz, energija 1600 mJ, premer žarka 2,5 J/cm2, fokusna razdalja 9 mm, gostota energije 80%. Vsak postopek je trajal približno 2 minuti za ombočje ~ 2 cm2.

6. REZULTATI IN RAZPRAVA

Sledijo rezultati in podatki o učinkovitosti metod po parametrih trajanja postopka, čistosti in poškodovanosti površine. V tabelah 6.1 – 6.7 so navedeni vsi rezultati za vsak vzorec posebej – z zeleno so označeni učinkoviti rezultati. Za vsako metodo je podana povprečna ocena o učinkovitosti na mineralnih površinah. Vrstni red metod temelji na splošni primernosti za uporabo.

Opis učinkovitosti metod:

1. Peskanje

Ker aerosolna barva prodira v porozno mineralno površino, je metoda peskanja pokazala najboljše rezultate skoraj na vsakem mineralnem vzorcu. Opozoriti je potrebno, da se med postopkom rahlo uničuje povrhnjica površine, s čimer se odstranjuje ostanke barve iz por materiala. Če je izvirna površina materiala rahlo neravna, je metoda peskanja ustrezna, ker očiščeni del površine ne bo opazen oziroma ne bo motil celovitosti karakterja površine.

Peskanje ima dober potencial za razvoj metode s preizkušanjem različnih polnil in prilagajanjem moči tlaka.

Čistost: 4.8/5; hitrost izvajanja: 5/5; poškodovanost površine: možna.

(24)

Mikroskopske slike mineralnih površin po peskanju

Slika 10. Travertin. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve na vodni osnovi.

Slika 11. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju alkidne

aerosolne barve.

Slika 12. Klasični marmor.

Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne barve.

Slika 13. Marmor s finimi kristali.

Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve na vodni osnovi.

Slika 14. Omet (fini). Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve na vodni osnovi.

Slika 15. Beton. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve na vodni osnovi.

2. MAVRO™ Graffiti remover

Kot piše v tehničnem listu proizvajalca, MAVRO™ graffiti remover dobro deluje skoraj na vseh vrstah grafitnih veziv, čeprav nismo upoštevali navodila o spiranju pod tlakom in tako nismo preizkusili celotnega potenciala izdelka. Med obravnavanimi sredstvi odstranjevanja je MAVRO™ graffiti remover pokazal najboljše ravnovesje med čistostjo in nepoškodovanostjo površine. Čeprav površina po odstranjevanju z MAVRO™ graffiti remover ni popolnoma čista, ima MAVRO™ na voljo izdelek za globinsko odstranjevanje ostankov barv – MAVRO™

shadow remover. Na žalost proizvajalec ne razkriva skrivnosti sestave svojih izdelkov, tako lahko ocenimo samo vizualni rezultatnepoškodovanosti površine. Čas kemijskega delovanja lahko traja do 60 minut, tako da ni najboljše sredstvo v kontekstu hitrosti.

Čistost: 4/5; hitrost izvajanja: 3/5; poškodovanost površine: vizualni ogled ni ugotovil poškodb.

(25)

Mikroskopske slike mineralnih površin po odstranjevanju z izdelkom MAVRO™ Graffiti remover

Slika 16. Travertin. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve.

Slika 17. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju akrilne

aerosolne barve.

Slika 18. Klasični marmor.

Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve na vodni

osnovi.

Slika 19. Marmor s finimi kristali.

Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne barve.

Slika 20. Omet (grobi). Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve na vodni osnovi.

Slika 21. Beton. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve.

3. MAVRO™ Shadow remover

V navodilih za uporabo odstranjevalca MAVRO™ shadow remover piše, da izdelek deluje kot dodatno sredstvo za odstranjevanje sledi grafitov. V okviru testiranja smo uporabili MAVRO™ shadow remover kot samostojno sredstvo. Izdelek je prikazal zelo dober učinek pri odstranjevanju alkidnih barv. Na ostalih barvah deluje delno. Na primerih travertina in ometa je vidno, da izdelek barve ne odstrani popolnoma, ker se zadrži v ozkih porah na površini. Toda v tehničnem listu proizvajalec svetuje odstranjevanje nanosa od pritiskom z vročo vodo, torej ima izdelek še potencial za razvoj učinkovitosti. Čas kemijskega delovanja lahko traja do 30 minut.

Čistost: 3,8/5; hitrost izvajanja: 3/5; poškodovanost površine: vizualni ogled ni ugotovil poškodb.

(26)

Mikroskopske slike mineralnih površin po odstranjevanju z MAVRO™ Shadow remover

Slika 22. Travertin. Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne

barve.

Slika 23. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju alkidne

aerosolne barve.

Slika 24. Klasični marmor.

Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne barve.

Slika 25. Marmor s fini kristali.

Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve.

Slika 26. Omet (fini). Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve na vodni osnovi.

Slika 27. Beton. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve na vodni osnovi.

4. Skalpel

Mehanska metoda odstranjevanja s skalpelom se mora izvajati zelo natančno, ker obstaja veliko tveganje za nastanek prask na občutljivih mineralnih površinah. Ampak če metodo izvajamo nadzorovano in počasi, lahko dosežemo dobre rezultate.

Čistost: 4/5; hitrost izvajanja: 1,5/5; poškodovanost površine: možna.

Mikroskopske slike mineralnih površin po odstranjevanju s skalpelom

Slika 28. Travertin. Površina po odstranjevanju alkoholnega

markerja.

Slika 29. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju akrilnega

markerja.

Slika 30. Klasični marmor.

Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne barve.

(27)

Slika 31. Marmor s fini kristali.

Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve.

Slika 32. Omet (fini). Površina po odstranjevanju alkoholnega

markerja.

Slika 33. Beton. Površina po odstranjevanju alkidne aerosolne

barve.

5. Aceton

Preizkušanje acetona je pokazalo, da metoda deluje, ampak barv ne odstrani popolnoma.

Zato lahko uporabljamo aceton zgolj kot pomožno sredstvo, na primer za prvo odstranjevanje barve; potem pa lahko končamo postopek z MAVRO™ shadow remover. Metoda s 50%

acetonom v gelu ni prinesla nobenega učinka.

Čistost: 3/5; hitrost izvajanja: 4/5; poškodovanost površine: vizualni ogled ni ugotovil poškodb.

Mikroskopske slike mineralnih površin po odstranjevanju z acetonom

Slika 34. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju akrilne

aerosolne barve.

Slika 35. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju akrilne

aerosolne barve.

Slika 36. Klasični marmor.

Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne barve.

(28)

6. Laser

Kot smo izvedeli iz raziskave Investigation into the removal of graffiti on mineral supports: Comparison of nanosecond Nd:YAG laser cleaning with traditional mechanical and chemical methods15, je laser ena od najbolj učinkovitih metod za odstranjevanje grafitov z ometanih površin. V okviru testiranjase je ta izjava izkazala za resnično le za aerosolne barve na osnovi akrila, in še to predvsem za črne barve, zaradi absorpcije žarka laserja. Rdeča površina bolj kot črna odbija usmerjeni laserski žarek, zato temperatura ne zadošča za vžig sloja barve.

Odstranjevanje z laserjem na površini ometa ni bilo preveč uspešno, ker je bilo v primerjavi z omenjeno raziskavo v našem primeru večje število impulzov na istem območju, kar je povzročalo uničenje teksture površine. Pri uporabi laserja je tako treba več časa za določitev nastavitev za vsako površino posebej predvsem zaradi različne trdote in odpornosti vsake površine posebejna moč žarkov. Enega najboljših rezultatov je dalo odstranjevanje aerosolne akrilne barve s površine gladkega kamna.

Čistost: 3,5/5; hitrost izvajanja: 3/5; poškodovanost površine: možna.

Mikroskopske slike mineralnih površin po odstranjevanju z laserjem

Slika 37. Omet (grobi). Površina po odstranjevanju akrilne

aerosolne barve.

Slika 38. Beton. Površina po odstranjevanju akrilne aerosolne

barve.

Slika 39. Gladki kamen. Površina po odstranjevanju akrilne

aerosolne barve.

15 Investigation into the removal of graffiti on mineral supports, 2015, op. 11.

(29)

6.1 TRAVERTIN

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb ...3 = poškodovano)

Akril Rdeča skalpel 3 3 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 3 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 2 0

Črna skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 0;

30 min = 2 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 4 0

Akril na vodni osnovi Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 0;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 0;

30 min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 1 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 4 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 3;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 4 0

(30)

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb

...3 = poškodovano)

Alkid Rdeča skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 4;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 1 4 1

peskanje >1 4 1

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 4;

30 min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 0

Akrilni marker Rdeča skalpel 1 4 1

peskanje >1 5 3

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 3 0

MAVRO graffiti remover 2-30 4 0

laser 2 metoda ne deluje

Alkoholni marker Črna skalpel 2 4 1

peskanje >1 4 2

aceton 1 2 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 60 3 0

MAVRO graffiti remover 30 3 0

laser 2 2 0

(31)

6.2 GLADKI KAMEN

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb ...3 = poškodovano)

Akril Rdeča skalpel 1 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 1;

30 min = 1 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 1 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 4 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0

MAVRO shadow remover 2-30 metoda ne deluje

laser 2 5 0

Akril na vodni osnovi Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50% gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 5 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2min = 1;

30min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 4 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 5 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 3;

30 min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 0

(32)

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb

...3 = poškodovano)

Alkid Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 0;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 5;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 1 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 5;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 0

Akrilni marker Rdeča skalpel 1 5 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 3 0

MAVRO graffiti remover 2-30 5 0

laser 2 metoda ne deluje

Alkoholni marker Črna skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 2 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 5 0

MAVRO graffiti remover 2-30 4 0

laser 2 3 0

(33)

6.3 KLASIČNI MARMOR

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb ...3 = poškodovano)

Akril Rdeča skalpel 1 2 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 1;

30 min = 1 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 1 1

Črna skalpel 1 2 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 1 20 min = 0;

60 min = 0

MAVRO shadow remover 2-30 metoda ne deluje

laser 2 2 1

Akril na vodni osnovi Rdeča skalpel 2 2 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 2 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 1 1

Črna skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 1;

30 min = 1 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 1

(34)

Vezivo grafitnih barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb

...3 = poškodovano)

Alkid Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 3;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 1 4 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 0

Akrilni marker Rdeča skalpel 2 5 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 4 0

MAVRO graffiti remover 2-30 4 0

laser 2 metoda ne deluje

Alkoholni marker Črna skalpel 2 1 1

peskanje >1 3 3

aceton 1 1 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 2 0

MAVRO graffiti remover 2-30 2 0

laser 2 1 0

(35)

6.4 MARMOR S FINIMI KRISTALI

Vezivo grafitnih

barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(minuta) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb

...3 = poškodovano)

Akril Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 4 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 3;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 1;

30 min = 3 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 4 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0

MAVRO shadow remover 2-30 metoda ne deluje

laser 2 3 1

Akril na vodni

osnovi Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 2 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 3 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 4 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 0;

30 min = 2 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 3 1

(36)

Vezivo grafitnih

barv Barva Metoda odstranjevanja

(2-3 cm2) Čas odstr.

(minuta) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb

...3 = poškodovano)

Alkid Rdeča skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 1;

60 min = 4 20 min= 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 2 4 1

peskanje >1 5 2

aceton 1 metoda ne deluje

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO graffiti remover 20-60 20 min = 2;

60 min = 4 20 min = 0;

60 min = 0 MAVRO shadow remover 2-30 2 min = 2;

30 min = 5 2 min = 0;

30 min = 0

laser 2 2 0

Akrilni marker Rdeča skalpel 2 3 1

peskanje >1 5 1

aceton 1 3 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 3 0

MAVRO graffiti remover 2-30 4 0

laser 2 metoda ne deluje

Alkoholni marker Črna skalpel 2 2 1

peskanje >1 4 2

aceton 1 2 0

aceton 50 % gel 20 metoda ne deluje

MAVRO ink remover 15-60 3 0

MAVRO graffiti remover 2-30 3 0

laser 2 3 0

(37)

6.5 OMET Z GROBO POVRŠINO

Vezivo grafitnih

barv Barva Metoda

odstranjevanja (2-3 cm2)

Čas odstr.

(min) Čistost površine (1 = neočiščeno ... 5 = očiščeno)

Poškodovanost površine (0 = ni poškodb ...3 = poškodovano)

Akril Rdeča skalpel 2 2 1

peskanje >1 4 2

svinčnik iz steklenih

vlaken 1 2 1

MAVRO graffiti

remover 60 3 1

MAVRO shadow

remover 30 1 1

laser 2 metoda ne deluje

Črna skalpel 2 2 0

peskanje >1 4 2

svinčnik iz steklenih

vlaken 1 2 2

MAVRO graffiti

remover 60 1 0

MAVRO shadow

remover 30 1 0

laser 2 2 1

Akril na vodni

osnovi Rdeča skalpel 2 4 1

peskanje >1 4 2

svinčnik iz steklenih

vlaken 1 1 1

MAVRO graffiti

remover 60 1 0

MAVRO shadow

remover 30 1 0

laser 2 2 0

Črna skalpel 2 3 0

peskanje >1 4 2

svinčnik iz steklenih

vlaken 1 2 1

MAVRO graffiti

remover 60 3 0

MAVRO shadow

remover 30 3 1

laser 2 4 2

Reference

POVEZANI DOKUMENTI

Če gre pri Merleau-Pontyjevem mesu za element, ki povezuje telo in svet znotraj hiazmične strukture ter vidno in nevidno, meso in idejo skozi čutni zapis, pa je simptom bežen

Seveda stop-motion animacija vključuje še veliko več tehnik in možnosti eksperimantiranja z materiali, ki so večkrat oporabljeni pri neodvisnem animiranem filmu oziroma

Slika 15 Primeri logotipa za Music Corner, digitalna tehnika, Eva Štupnik, osebni arhiv, 2021.... Končna različica razpoznavnega znaka je sestavljena iz simbola in napisa

Ali je to samo občutek, da je fotografija videti kakor slika, ali želi prenesti konvencije slike v svoje fotografije in tako en medij spremeniti v drugega.. Morda pa je njegov

Na prvi predstavitvi fotografije pred strokovno javnostjo v Franciji leta 1839 je fizik, astronom in politik François Arago fotografske dosežke Niépca in Daguerra predstavil

Svoj prvi celovečerni animirani film Tisoč in ena noč (Arabian Nights) je leta 1959 naredil studio UPA za Columbia Pictures.. Leta 1962 pa že drugi animirani film, Gay Purr-ee,

Pri načinu vertikalnega zlaganja korit enega nad drugega sem kot glavni problem opazil, da spodnja korita ne bi dobila dovolj svetlobe za rast obenem pa bi bila rast rastlin

Slika 31: Skice seta skled, raziskovanje forme, postavitve, odnosi med elementi (foto: Brigita Gantar, osebni arhiv,